❓پرسش
❔راجع به وقوع معراج پیامبراکرم(ص)میشه توضیح بدین
❓معراج ایشان آیا جسمانی بوده؟ آیا معراج و وارد شدن جسم به ابعاد غیرمادی ممکناست❗️
💠پاسخ💠
👌در تفسیر نمونه در مقام پاسخ به پرسش شما چنین آمده است؛
🔷«علاوه بر اینکه مشهور میان دانشمندان اسلام اعم از شیعه و اهل تسنن این است که این امر در بیداری صورت گرفته ظاهر خود آیات قرآن در آغاز سوره اسراء و همچنین سوره نجم آیات 13 تا 18 نیز وقوع این امر را در بیداری گواهی می دهد.
👌تواریخ اسلام نیز گواه صادقی بر این موضوع است زیرا :
🗯در تاریخ می خوانیم هنگامی که پیامبر مسأله معراج را مطرح کرد مشرکان به شدت آنرا انکار کردند و آنرا بهانه ای برا کوبیدن پیامبر دانستند این به خوبی گواهی میدهد که پیامبر هرگز مدعی خواب یا مکاشفه روحانی نبوده و گرنه این همه سر و صدا نداشت
🔷و اگر در روایتی از حسن بصری میخوانیم که «این امر در خواب واقع شده است» و یا خبری که از عایشه نقل شده «به خدا سوگند بدن پیامبر از میان ما نرفت تنها روح او به آسمانها پرواز کرد» ظاهراً جنبه سیاسی داشته و برای خاموش کردن جنجالی بوده است که درباره مسأله معراج در میان عده ؛ای به وجود آمده بود.
❓حال مسائل تازهای در زمینه معراج مطرح شده و سؤالاتی از این قبیل :
🔶1 - برای اقدام به یک سفر فضائی نخستین مانع نیروی جاذبه است که باید با وسائل فوق العاده بر آن پیروز شد زیرا برای فرار از حوزه جاذبه زمین سرعتی لااقل معادل چهل هزار کیلومتر در ساعت لازم است ❗️
🔶2 - مانع دیگر، فقدان هوا در فضای بیرون جو زمین است که بدون آن انسان نمیتواند زندگی کند❗️
🔶3 - مانع سوم گرمای سوزان آفتاب و سرمای کشنده ای است که در قسمتی که آفتاب مستقیما میتابد و قسمتی که نمیتابد وجود دارد ❗️
🔶4 - مانع چهارم اشعه های خطرناکی است که در ماوراء جو وجود دارد مانند اشعه کیهانی و اشعه ماوراء بنفش و اشعه ایکس، این پرتوها هرگاه به مقدار کم به بدن انسان بتابد زیانی بر ارگانیسم بدن او ندارد ولی در بیرون جو زمین این پرتوها فوق العاده زیاد است و کشنده و مرگبار اما برای ما ساکنان زمین وجود قشر هوای جو مانع از تابش آنها است .❗️
🔶 5- مشکل بی وزنی است گر چه انسان تدریجا میتواند به بی وزنی عادت کند ولی برای ما ساکنان روی زمین اگر بی مقدمه به بیرون جو منتقل شویم و حالت بی وزنی دست دهد تحمل آن بسیار مشکل یا غیر ممکن است .❗️
🔶6- و سرانجام مشکل زمان ششمین مشکل و از مهمترین موانع است چرا که علوم روز میگوید سرعتی بالاتر از سرعت سیر نور نیست و اگر کسی بخواهد در سراسر آسمانها سیر کند باید سرعتی بیش از سرعت سیر نور داشته باشد.❗️
👌در برابر این سؤالات توجه به چند نکته لازم است :
1⃣ ما می دانیم که با آن همه مشکلاتی که در سفر فضائی است بالاخره انسان توانسته است با نیروی علم بر آن پیروز گردد، و غیر از مشکل زمان همه مشکلات حل شده و مشکل زمان هم مربوط به سفر به مناطق دور دست است .
2⃣بدون شک مساله معراج جنبه عادی نداشته بلکه با استفاده از نیرو و قدرت بی پایان خداوند صورت گرفته است و همه معجزات انبیاء همین گونه است.
❗️ به عبارت روشنتر معجزه باید عقلا محال نباشد، و همین اندازه که عقلا امکان پذیر بود بقیه با استمداد از قدرت خداوند حل شدنی است .
👌هنگامی که بشر با پیشرفت علم توانائی پیدا کند که وسائلی بسازد سریع آنچنان سریع که از حوزه جاذبه زمین بیرون رود، سفینه هائی بسازد که مساله اشعه های مرگبار بیرون جو را حل کند، لباسهائی بپوشد که او را در برابر سرما و گرمای فوق العاده حفظ نماید، با تمرین به بی وزنی عادت نماید خلاصه جائی که انسان بتواند با استفاده از نیروی محدودش، این راه را طی کند آیا با استمداد از نیروی نامحدود الهی حل شدنی نیست ❔
❗️ما یقین داریم که خدا مرکب سریع السیری که متناسب این سفر فضائی بوده باشد در اختیار پیامبرش گذارده است و او را از نظر خطراتی که در این سفر وجود داشته زیر پوشش حمایت خود گرفته است .
❗️ این مرکب چگونه بوده است و چه نام داشته ؟ براق ؟ رفرف ؟ یا مرکب دیگر؟ در هر حال مرکب مرموز و ناشناخته ای است از نظر ما؟
👌از همه اینها گذشته فرضیه حد اکثر سرعت که در بالا گفته شد، امروز در میان دانشمندان متزلزل شده، هر چند اینشتاین در فرضیه معروف خودش به آن سخت معتقد بوده است .
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
👌ادامه پاسخ👇👇👇
❗️دانشمندان امروز میگویند امواج جاذبه بدون نیاز به زمان در آن واحد از یکسوی جهان به سوی دیگر منتقل میشود و اثر میگذارد، و حتی این احتمال وجود دارد که در حرکات مربوط به گستردگی جهان (میدانیم جهان در حال توسعه است و ستاره ها و منظومه ها به سرعت از هم دور میشوند) منظومه هائی وجود دارند که با سرعتی بیش از سرعت سیر نور از مرکز جهان دور میشوند دقت کنید.
👌کوتاه سخن اینکه مشکلاتی که گفته شد هیچکدام به صورت یک مانع عقلی در این راه نیست، مانعی که معراج را به صورت یک محال عقلی در آورد، بلکه مشکلاتی است که با استفاده از وسائل و نیروی لازم قابل حل است .
🗯به هر حال مساله معراج نه از نظر استدلالات عقلی غیر ممکن است و نه از نظر موازین علم روز و خارق العاده بودن آن را نیز همه قبول دارند بنا بر این هر گاه با دلیل قاطع نقلی ثابت شود باید آن را پذیرفت
📚تفسیر نمونه ج12 ص15
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓پرسش
❔چرا مادر هنگام قتل فرزند باید اعدام شود اما پدر اعدام نمی شود❗️
❓آیا مگر مادر کمتر از پدر زحمت ورنج برای پرورش فرزند کشید است❕
💠پاسخ💠
👌دلیل این حکم که پدر بر خلاف مادر در برابر قتل فرزند قصاص نمی شود تنها روایات اهل بیت علیهم السلام می باشد.
🔶امام صادق فرمود:
« مرد اگر فرزندش را بکشد قصاص نمی شود اما اگر فرزند پدرش را بکشد قصاص می شود»
📚الکافی ج7 ص141
📚التهذیب ج10 ص237
👌امام باقر فرمود:
« مردی که فرزندش را بکشد قصاص نمی شود اما شلاق خورده و تعزیر می شود»
📚التهذیب ج10 ص236
📚الفقیه ج4 ص120
❓حال فلسفه این حکم چیست چرا پدر در برابر قتل فرزند قصاص نمی شود اما مادر قصاص می شود مگر حق پدر بر فرزند بیشتر از حق مادر است❕
👌برای پاسخ به این سوال باید توجه داشت؛
❗️به یقین تمام احکام الهی فلسفه و حکمت هایی دارد که به ما باز می گردد .او حکیم است نه بی حساب به چیزی فرمان می دهد و نه بی دلیل از چیزی نهی می کند.
📚پیام امام ، ج13 ص126
❗️ «معلومات ما هر قدر هم با گذشت زمان پیش رود باز هم محدود است . ما همه چیز را نمی دانیم و آنچه می دانیم در برابر آنچه نمی دانیم همچون قطره ای در برابر دریا است.
🔷از سوی دیگر احکام و دستورات آسمانی از علم بی پایان خدا سر چشمه می گیرد .
❔ آیا با توجه به این حقایق می توانیم انتظار داشته باشیم که فلسفه همه احکام را درک کنیم؟
❔اگر چنین بود چه نیازی به پیامبران برای تشریع احکام داشتیم خودمان می نشستیم و آنچه را که صلاح و مصلحت بود تصویب می کردیم❗️
📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ص270
🔶امام صادق فرمود:
« از آنجایی که می دانیم خداوند حکیم است تصدیق می کنیم که تمام افعال و دستوراتش دارای حکمت است اگر چه فلسفه آن برای ما روشن نباشد»
📚بحار الانوار ج52 ص92
👌بنابراین در این مساله نیز باید تصدیق کنیم که حتما علت و هدفی در پس این حکم بوده است اگرچه ما دقیقا به آن علت و هدف راهی نداریم .
👌با این وجود درباره فلسفه عدم قصاص پدر در برابر قتل فرزند و قصاص مادر در برابر قتل فرزند چنین گفته شده است؛
1⃣یکی از اهداف قصاص دور کردن جامعه از تکرار چنین عملی است و در فرض قتل فرزند توسط پدر چنین جنایتی کمتر قابل تکرار است زیرا به ندرت اتفاق می افتد پدری که منشا پیدایش فرزند بوده و با زحمات طاقت فرسا او را رشد و پرورش داده است بیاید فرزندش را بکشد.
2⃣به نقش اقتصادی پدر برای حیات یک خانواده نیز باید توجه داشت زیرا مجازات و قصاص او سبب محرومیت خواهران و برادران و سایر اعضای خانواده از تامین معیشت می شود .
❗️مردان غالبا در خانواده عضو موثر اقتصادی هستند و مخارج خانواده را متحمل می شوند و با فعالیت های اقتصادی خود چرخ زندگی خانواده را به گردش در می آورند بنابراین تفاوت از میان رفتن مرد و زن از نظر اقتصادی و جنبه های مالی بر کسی پوشیده نیست که اگر این تفاوت مراعات نشود خسارت بی دلیل به افراد خانواده وارد می شود.
📚تفسیر نمونه ج1 ص611
👌اگر پدر در برابر قتل فرزند قصاص نمیشود به دلیل همین جایگاه اقتصادی او در خانواده است در حالی که برای مادر این جایگاه ثابت نمی باشد .
🔶البته ممکن است حتی در برخی موارد مادر از پدر نان آور تر باشد اما باید توجه کرد که احکام و قوانین بر محور افراد دور نمی زند بلکه کل مردان را با کل زنان باید سنجید تا هرج و مرج در قوانین ایجاد نشود.
❗️آنچه گفتیم تنها برداشت های عقلی ما از فلسفه این حکم است و علت اصلی این حکم محسوب نمی شود و علت اصلی حکم تنها نزد اهلش می باشد و وظیفه ما نیز تسلیم و اطاعت می باشد.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓پرسش
❔آیا علمای اهل سنت هم درباره عظمت و بزرگی امام عسکری چیزی گفته اند یا خیر ❗️
❔اگر گفته اند برایمان بیاورید❗️
💠پاسخ💠
👌امام گرامی ما امام حسن عسکری علیه السلام نه تنها فضل و مناقب و شرافت و بزرگی اش کتب شیعه را پر کرده است ؛
📚بحار الانوار ج50 ص233 به بعد
❗️بلکه بزرگان اهل سنت هم زبان به مدح و ستایش امام عسکری گشوده اند که به برخی اشاره می کنیم؛
1⃣محمد بن طلحه شافعی؛
👌او می نویسد:
« بدان که بالاترین منقبت و بزرگترین مزیتی که خداوند به امام عسکری اختصاص داده این است که مهدی از نسل او به دنیا آمده و پسر اوست که به وی منتسب می شود و پاره ای است که از وجود او گرفته شده است»
📚مطالب السوول ج2 ص148
2⃣ابن صباغ مالکی؛
👌او می نویسد:
« او سرور اهل زمان و امام مردمان روزگار خود بود .گفته هایش همه ثابت و استوار و کردارش پسندیده بود .اگر فضلا و بزرگان هم عصرش را همچون قصیده ای فرض کنیم وی شاه بیت آن قصیده می باشد .واگر آنان را همچون دری از جواهرات به شمار آوریم وی همچون یاقوت شاهوار وسط آن گردنبند در شمار خواهد بود .
❗️یکه تاز میدان دانش که هیچکس را یارای هماوردی با او نبوده و آشکار کننده پیچیدگی های مسائل علمی که این کار خسته و ملولش نمی کرد .
📚الفصول المهمه ص275
3⃣علامه سبط ابن جوزی می نویسد:
« او دانشمندی راستگو بوده که از پدرش و جدش حدیث روایت کرده است»
📚تذکره الخواص ص362
4⃣علامه شبراوی شافعی نیز می نویسد:
« یازدهم از پیشوایان حسن خالص می باشد که به لقب عسکری نیز مشهور شده است و در شرافت او همین بس که امام مهدی منتظر از فرزندان او است .مرحبا به چنین خاندان با شرافت و نسب متعالی و همین افتخار در
بلندای مقدار و مرتبه او کافی است»
📚الاتحاف بحب الاشراف ص178
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓پرسش
❔یکی از کانال های ضد دین اینو گذاشته بود :
امام صادق فرمودند : چون پیامبر اسلام به دنیا آمد چند روزی بدون شیر به سر برد ، پس ابوطالب او را بر پستان خود افکند و خدا در پستان ابوطالب شیر نازل کرد پس کودک چند روز از پستان ابوطالب شیرخورد تا هنگامی که ابوطالب حلیمه سعدیه را یافت و کودک را به او سپرد.
منبع : اصول کافی جلد ۱ صفحه ۴۴۸ باب مولد النبی و وفاته ، چاپ دار الکتب الاسلامیه تهران
💠پاسخ💠
👌اصل حدیث چنین است؛
❗️امام صادق فرمود:
« هنگامی که پیامبر متولد شد چند روزی شیر دهی یافت نمیشد تا به تغذیه او بپردازد .از این رو بود که ابوطالب ( برای آرامش کودک ) دهان حضرت را بر پستان خود گذاشت و ( در حادثه ای اعجاز آمیز) خدا در پستان ابوطالب شیر جاری کرد و پیامبر چند روزی از پستان او شیر خورد تا آن که ابوطالب حلیمه را یافت که پیامبر را تحویل او داده تا دایه اش باشد»
📚الکافی ج1 ص448
❕حال توجه به چند نکته لازم است؛
1⃣این روایت از حیث سند ضعیف است .
🔶از جمله راویان این روایت علی بن المعلی است که مجهول می باشد.
📚زبده المقام من معجم الرجال ج2 ص85
🔶درست بن ابی منصور که واقفی بوده و از جمله دشمنان امام رضا محسوب می شده است.
📚الرجال ، حر عاملی ، ص118
🔶علی بن ابی حمزه بطائنی که او نیز واقفی و از دشمنان امام رضا می باشد .
📚رجال کشی ج2 ص705
2⃣از ضعف سند حدیث نیز بگذریم باز هم این روایت هیچ گونه محذور عقلی را در پی ندارد زیرا صحیح است که شیر دهی برای یک مرد بر خلاف قانون طبیعی است اما هیچ مانع عقلی وجود ندارد که حضرت ابوطالب به قدرت ومعجزه الهی بتواند به پیامبر گرامی شیر دهد .
❗️همان گونه که زنده شدن مردگان و تبدیل شدن عصا به مار و مانند آن خلاف قانون طبیعت بوده اما به اذن الهی از پیامبران صادر شده است تا شاهدی بر صدق ادعای پیامبری انان باشد .
👌حضرت ابوطالب نیز چون از جمله اوصیائ و جانشینان پیامبران سابق محسوب می شد
📚الکافی ج1 ص445
📚بحار الانوار ج35 ص73
🔶این معجزه از او صادر شد تا هم نشان دهنده عظمت مقام او باشد و هم کرامتی باشد برای پیامبر گرامی و شاهدی باشد بر اثبات نبوت ایشان لذا علامه مجلسی محتوای این حدیث را نوعی معجزه بر می شمارد.
📚مراه العقول ج5 ص 252
3⃣ممکن است اشکال شود که اگر پیامبر گرامی از حضرت ابوطالب شیر خورده است پس او فرزند رضاعی او محسوب شده و با حضرت علی برادر رضاعی بوده است و حضرت زهرا برادرزاده رضاعی حضرت علی بوده که ازدواج آنان جایز نبوده است .
❗️این اشکال به قدری سست است که قابل طرح نمی باشد زیرا محرمیت رضاعی تنها در جایی است که کودک از «یک زن شیر» بخورد که اگر شرایطش باشد محرمیت محقق می شود .
📚وسائل الشیعه ج20 ص388 باب 6
👌بنابراین اشکال فوق نیز به داستان وارد نمی شود.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓پرسش
❓وقتی حضرت موسی با اینکه پیامبر بود
تقاضای رؤیت خدا را میکند من که یک آدم معمولی هستم چطور میتوانم به مرحله یقین
برسم چه رؤیتی میتوانم داشته باشم ❗️❗️
💠پاسخ💠
👌آیه مورد استناد شما در مورد حضرت موسی چنین است؛
«هنگامی که موسی به میعاد گاه ما آمد و پرودگارش با او سخن گفت عرض کرد پرودگارا خودت را به من نشان ده تا تو را ببینم . گفت هرگز مرا نخواهی دید ولی به کوه بنگر اگر در جای خود ثابت ماند مرا خواهی دهید .اما هنگامی که پرودگارش جلوه بر کوه کرد آن را همسان زمین قرار داد و موسی مدهوش به زمین افتاد موقعی که به هوش آمد عرض کرد خدایا منزهی تو ( از اینکه قابل مشاهده باشی ) من به سوی تو بازگشتم و من نخستین مومنانم »
🔶اعراف 143
👌خداوند پرتوی از یکی از مخلوقاتش را بر کوه ظاهر ساخت که به سبب آن برای همگان روشن شد که وقتی تاب تحمل دیدن مخلوقی از مخلوقات الهی را ندارند چگونه ممکن است خداوندی را که به هیچ وجه دیدنی نیست مشاهده کنند.
🔶اما باید توجه کرد؛
❗️موسی می دانست که خداوند نه جسم است و نه مکان دارد و نه قابل مشاهده و رویت است .او تنها درخواست مشاهده خداوند را از زبان قومش مطرح کرد زیرا جمعی از جاهلان بنی اسرائیل اصرار داشتند که باید خدا را ببینند تا ایمان آورند و آیه 153 سوره نسائ گواه بر این مطلب است .
👌حضرت موسی از طرف خدا ماموریت پیدا کرد که این تقاضا را مطرح کند تا همگان پاسخ کافی را بشنوند .
🔶در روایتی امام رضا علیه السلام صریحا به همین مطلب تصریح می کند.
📚التوحید ص121
📚عیون الاخبار ج1 ص200
❕از قرائن روشنی که این تفسیر را تایید می کند این است که در آیه 155 سوره اعراف می خوانیم که موسی پس از این ماجرا عرض کرد:
« آیا ما را به آنچه بی خردان ما انجام داده اند هلاک و مجازات می کنی »
❗️از این تعبیر استفاده می شود که این تقاضا از سوی موسی صورت نگرفت او در فشار بود تا تقاضای گروه جاهل را مطرح کند و از پیشگاه خدا جواب بگیرد و به آنان بدهد .
🔷در آیه 55 سوره بقره می خوانیم:
« به یاد آورید هنگامی را که گفتید ای موسی ما هرگز به تو ایمان نمی آوریم مگر اینکه خدا را آشکارا ببینیم .پس صاعقه شما را فرا گرفت در حالی که تماشا می کردید»
👌از این آیات به خوبی استفاده میشود که این درخواست زشت و غلط از ناحیه بنی اسرائیل صورت گرفت و موسی فقط بازگو کننده تقاضای آنان بود تا جواب کوبنده الهی را بشنوند.
❗️واگر موسی پس از این جریان از خداوند توبه کرد از این جهت بود که ؛
1⃣موسی به عنوان نمایندگی از بنی اسرائیل چنین درخواستی را کرد و باز در همین مقام و به همین صورت نمایندگی تقاضای توبه و اظهار ایمان نمود.
2⃣همین مقدار نمایندگی از بنی اسرائیل نیز ممکن است ساحت مقدس ایمان او را آلوده کند لذا برای قداست بیشتر خود توبه کرد و اظهار ایمان نمود.
📚تفسیر نمونه ج6 ص356
👌بنابراین حضرت موسی جهت ایجاد یقین درخواست ملاقات و دیدن خداوند را نکرد .
❕اما در این شکی نیست که افراد می توانند با قلب و دل خداوند را مشاهده کنند و ونوعی شهود باطنی و قلبی نسبت به خداوند حاصل کنند که این شهود نیز تنها با پاکی دل ایجاد می شود.
🗯«یکی از دوستان دانشمند علی علیه السلام به نام ذعلب یمانی از امام پرسید :آیا خدای خود را دیده ای ؟
❗️امام فرمود « آیا خدائی را که نبینم پرستش کنم »
🗯و هنگامی که او توضیح بیشتر خواست امام اضافه کرد:
👌«چشمهای ظاهر هرگز او را مشاهده نکنند، بلکه قلبها بوسیله نور ایمان او را درک می نمایند»
📚نهج البلاغه خطبه 179
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓پرسش
❔حجت شرعی برای فاتحه خواندن و رسیدن ثواب اعمالی نظیر این به اموات وجود دارد؟ اهل سنت این را قبول ندارند❗️
💠پاسخ💠
👌در روایات ما بیان شده است که انجام اعمال خیر برای اموات مومنین مفید به حالشان بوده و سبب خرسندی و خوشحالی آنان در عالم برزخ می شود.
🔷امام صادق فرمود:
« میت در فشار و تنگی است تا آنکه شما برایش نمازی خوانده (یا کار نیکی انجام می دهید )خداوند نیز به سبب آن او را از آن فشار و تنگی نجات می دهد»
📚الفقیه ج1 ص183
🔶وفرمود:
« میت شاد و خوشحال می شود به سبب لطف و ترحمی که شما در حقش می کنید و برایش استغفار می کنید هماهنگونه که شما از هدیه ای که بهتان می دهند شاد و خوشحال می شوید»
📚الفقیه ج1 ص183
📚وسائل الشیعه ج2 ص444
🔶وفرمود:
« نماز و روزه و حج و کار نیک و صدقه و دعایی که شما برای میت انجام می دهید به او می رسد و خداوند پاداش آن را هم برای انجام دهنده می نویسد و هم برای میت»
📚الفقیه ج1 ص183
🔶وفرمود:
« هر یک از مسلمانان که برای میت خود عملی انجام دهند خداوند پاداش آن را مضاعف کرده و هم انجام دهنده عمل را از آن بهره مند می کند و هم میت را»
📚الفقیه ج1 ص185
👌در این رابطه روایات متعدد دیگری نیز در مجامع روایی ما نقل شده است؛
📚وسائل الشیعه ج2 ص443 باب 28
🔶این مضمون در روایات اهل سنت نیز آمده است؛
❗️مسلم روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
« هر کس بمیرد و روزه ای بر ذمه داشته باشد« ولی» او از او قضا کند ( که برای میت نفع دارد ) »
📚صحیح مسلم ج3 ص155
👌همین مضمون در سایر روایات اهل سنت نیز نقل شده است؛
📚صحیح مسلم ج3 ص73
📚سنن ابی داود ج2 ص30
❗️اما در مورد این که مرسوم است که برای اموات معمولا سوره فاتحه و توحید خوانده می شود فلسفه روشنی دارد زیرا؛
1⃣روشن شد که انجام هرگونه عمل خیری مفید به حال میت بوده و او بهره مند می شود .
2⃣خواندن این دو سوره دارای ثواب و پاداش بی شماری میباشد .
📚بحار الانوار ج89 ص223 باب 29
📚بحار الانوار ج89 ص344 باب 124
3⃣خواندن این دو سوره ساده بوده و فرا گرفتن آن برای همگان اعم از عالم و بی سواد ممکن است .
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓پرسش
❔ببخشید اخیرا کلیپی از فردی منتشر شده که او می آورد قرآن در زمان عثمان جمع آوری شده و قرآن های مختلف در جامعه بوده که عثمان اونا رو از بین برد و این یعنی در قرآن تحریف شده و قرآن های متعدد ایجاد شده است❕
💠پاسخ💠
👌در این شکی نمی باشد که قرآن در زمان پیامبر گرامی و تحت نظر ایشان جمع آوری شد و آنچه اهل سنت نقل می کنند که عثمان قرآن را جمع آوری کرد به هیچ عنوان قابل قبول نمی باشد و بر این مطلب دلائلی چند دلالت می کند؛
1⃣چگونه می توان باور کرد که پیامبر چنین کار مهمی را نادیده گرفته باشد و قرآن را جمع آوری نکرده باشد درحالی که او به کارهای بسیار کوچک هم توجه داشته است .
❓مگر نه این است که قرآن قانون اساسی اسلام و کتاب بزرگ تعلیم و تربیت و زیر بنای همه برنامه های اسلامی و عقائد است .
❔آیا عدم جمع آوری آن در عصر پیامبر این خطر را نداشت که بخشی از قرآن ضایع گردد و یا اختلافاتی در میان مسلمانان بروز کند
📚تفسیر نمونه ج1 ص10
2⃣قرآن مردم را به مبارزه دعوت کرده است و فرموده است که مثل قرآن یا مثل ده سوره یا یک سوره بیاورید و سوره به مجموعه ای گفته می شود که آغاز و انجامش مشخص باشد و با یک بسم الله شروع شود و به بسم الله بعدی که اغاز سوره بعدی است ختم شود .
🔷اسرائ 88 - هود 12- بقره 23
👌بنابراین سوره های قرآن مشخص و جمع بندی شده و معلوم بوده است که اغاز و انجامش کجا است .
❓ اگر نقل های اهل سنت که می گویند ایات قرآن پراکنده بوده و مثلا دو آیه نزد یکی و سه آیه نزد دیگری بوده است تا عثمان انها را جمع آوری کرد درست باشد دیگر قرآن مرزی ندارد و به آن نمی توان سوره اطلاق کرد.
3⃣در روایات متعددی آمده است که در زمان پیامبر گرامی قرآن توسط حضرت علی و سایر صحابه جمع آوری شد.
🔶امام صادق فرمود:
« رسول خدا به علی فرمود قرآن در قطعات حریر و کاغذ و امثال آن پراکنده است آن را جمع آوری کنید»
📚البرهان ج5 ص866
🔶بخاری روایت می کند که انس می گوید:
« قرآن را در زمان پیامبر چهار نفر از اصحاب به طور کامل جمع کردند ؛ ابی بن کعب ، معاذ ، زید بن ثابت و ابوزید»
📚صحیح بخاری ج6 ص102
🔶زید بن ثابت می گوید:
« ما در خدمت پیامبر قرآن را از قطعات پراکنده جمع آوری می کردیم و هر کدام را طبق راهنمایی پیامبر در محل مناسب خود قرار می دادیم »
📚المستدرک علی الصحیحین ج2 ص611
🔶عثمان می گوید:
« هرگاه وحی نازل می شد پیامبر سراغ کاتبان وحی می فرستاد و می فرمود این آیه را در فلان سوره کنار آیات معینی قرار دهید»
📚البیان ص26
🔷وباز نقل می کنند :
« شش نفر از انصار قرآن را در زمان پیامبر جمع آوری کرده بودند ؛ ابی بن کعب ، زید بن ثابت ، معاذ بن جبل ، ابو الدردائ ، سعد بن عبید ، و ابو زید»
📚منتخب کنزالعمال ج2 ص48
4⃣پیامبر گرامی سوره حمد را « فاتحه الکتاب» نامید و فرمود:
« نمازی جز با فاتحه الکتاب صحیح نیست»
📚مسند احمد ج2 ص428
📚مستدرک الوسائل ج4 ص158
❗️از اینجا روشن میشود که قرآن در زمان آن حضرت گرد آوری شده بود و سوره حمد هم در اول آن بود .اگر قرآن مجموعه سوره ها و آیات پراکنده بود معنی نداشت که این سوره را فاتحه الکتاب نام گذارند.
5⃣در حدیث تقلین پیامبر گرامی فرمود:
« من در میان شما دو چیز نفیس باقی می گذارم ؛ کتاب خدا و عترتم .اگر به آن دو تمسک بجوبید هرگز گمراه نمی شوید و آن دو از هم جدا نمی شوند تا آنکه در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند»
📚سنن دارمی ج2 ص432
👌این خود نشان می دهد که قرآن در زمان پیامبر گرامی جمع شده و به صورت کتاب در آمده بود.
👌در مورد جمع آوری کردن قرآن توسط عثمان نیز باید توجه کرد که قرائنی در دست است که عثمان برای جلوگیری از اختلاف قرائت ها اقدام به نوشتن قرآن واحدی با قرائت و نقطه گذاری نمود چرا که تا آن زمان نقطه گذاری معمول نبود و الا قرآن در زمان پیامبر گرامی جمع آوری شده بود.
📚تفسیر نمونه ج1 ص10
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓پرسش
❔مردم زیادی رو دیدم که بر پیکر ایت الله رفسنجانی نماز خواندند واسم سوال پیش اومد که فلسفه نماز خواندن بر میت چیه آیا در روایات به پاسخ این سوال اشاره ای شده یا خیر❗️❗️
💠پاسخ💠
👌امام رضا علیه السلام در روایتی فرمود:
« خداوند مردمان را به خواندن نماز میت امر کرده است تا برای میت نزد خداوند شفاعت کنند و برای او طلب مغفرت کنند زیرا میت در آن لحظات نیاز شدیدی به شفاعت و دعا و استغفار دارد»
📚علل الشرایع ج1 ص255
📚عیون الاخبار ج2 ص113
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« شایسته بازماندگان میت است که به مومنین موت میت را اطلاع دهند تا آنان در تشییع جنازه او شرکت کنند و برای او نماز بخوانند و برای میت استغفار کنند تا خداوند هم به آنان پاداش دهد و هم به میت پاداش دهد»
📚التهذیب ج2 ص452
📚وسائل الشیعه ج3 ص59
❗️در روایت دیگر فرمود:
« زمانی که آدم از دنیا رفت هبه الله فرزند آدم به جبرییل گفت مقدم شو و بر پیامبر خدا نماز بخوان جبرییل گفت خداوند ما را به سجده کردن برای پدرت امر کرد و شایسته نیست که ما بر فرزندان ابرار او مقدم شویم تو مقدم شو و نماز بخوان و از آن زمان نماز بر میت خواندن سنت جاریه ای در فرزندان آدم گردید»
📚الفقیه ج1 ص163
🔶امام رضا علیه السلام فرمود:
« از آنجایی که خداوند اساس اسلام را بر پنج چیز که عبارت است از نماز و زکات و روزه و حج و ولایت قرار داده است در نماز میت در برابر هر یک از این فرائض پنج گانه ، پنج تکبیر قرار داده شده است »
📚عیون الاخبار ج2 ص82
🔷ویا فرمود:
« از آنجایی که خداوند در هر شبانه روز پنج نماز را واجب گردانیده است در نماز میت برای هر یک از این فرائض پنج گانه ، پنج تکبیر قرار داده شده است»
📚الفقیه ج1 ص163
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓پرسش
❔خداوند در آیه 56 می گوید که ما به انسان های بد نعمت دادیم تا بر تیره بختی انان بیفزاییم .مگر خداوند ظالم است که این طور می کند❗️❗️
💠پاسخ💠
👌خداوند در آیه 55 و 56 مومنون می فرماید:
« آنها گمان می کنند اموال و فرزندانی که به آنان داده ایم برای این است که درهای خیرات را به روی آن ها بگشاییم ؟ ( چنین نیست ) بلکه آنان نمی فهمند»
👌در تفسیر نمونه ذیل آیه چنین آمده است:
❗️« آنها نمی دانند که این اموال و فرزندان فراوان در حقیقت یک نوع عذاب و مجازات یا مقدمه عذاب و کیفر برای آنها است .آنها نمی دانند که خدا می خواهد آنها را در ناز و نعمت فرو برد تا به هنگام گرفتار شدن در چنگال کیفر الهی تحمل عذاب برای آنان درد ناک تر باشد .زیرا اگر درهای نعمتها به روی انسان بسته شود و آمادگی پذیرش ناراحتیها پیدا کند مجازات زیاد دردناک نخواهد بود اما اگر کسی را از میان ناز و نعمت بیرون کشیدند و به سیاه چال زندان وحشتناکی بیفکنند فوق العاده دردناک خواهد بود .
🔶این همان چیزی است که در سایر آیات قرآن از آن اشاره به « استدراج در نعمت » شده است.
📚تفسیر نمونه ج14 ص263
👌ودر جای دیگر از تفسیر نمونه چنین آمده است؛
❗️« از آیات قرآن و احادیث استفاده می شود که خداوند گناهکاران و طغیانگران جسور و زورمند را طبق یک سنت فورا گرفتار مجازات نمی کند بلکه درهای نعمتها را به روی آنها می گشاید .هر چه بیشتر در مسیر طغیان قدم بر می دارند نعمت خود را بیشتر می کند و این از دو حال خارج نیست؛
1⃣یا این نعمتها باعث تنبه و بیداریشان می شود که در این حال برنامه « هدایت الهی » عملی شده است.
2⃣یا این که بر غرور و بی خبریشان می افزاید که در این صورت مجازاتشان به هنگام رسیدن به آخرین مرحله دردناک تر است زیرا به هنگامی که غرق ناز و نعمت می شوند خداوند همه را از آنها می گیرد و طومار زندگی آنها را درهم می پیچد و این گونه مجازات بسیار سخت تر است »
📚تفسیر نمونه ج7 ص34
👌حضرت علی فرمود:
« هنگامی که می بینی پرودگارت نعمت هایش را پی در پی برای تو می فرستد در حالی که تو معصیت او را می کنی از او بترس ( مبادا مجازات سنگینش در انتظار تو باشد)»
📚نهج البلاغه حکمت 25
👌امام صادق فرمود:
«زمانی که بنده ای در گناهان غوطه ور می شود و خداوند دیگر برای او اراده خیری ندارد هنگامی که او گناه کند نعمتی به او می بخشد تا استغفار را فراموش کند و به کار خود ادامه دهد تا کوله بارش سنگین شود»
📚الکافی ج2 ص452
❗️این مجازات استدراجی خداوند یعنی نعمت دادن در برابر گناهان نتیجه اعمال خود مردمان است که مستحق مجازات الهی هستند و خداوند یکی از طرق مجازات آنان را مجازات استدراجی قرار داده اند زیرا آنان به گونه ای هستند که دیگر شایستگی هدایت را از دست داده اند و دیگر لیاقت هشدار های الهی را ندارند.
❗️بنابراین روشن می شود که خداوند در حق آنان هیچ ظلمی مرتکب نمیشود.
📚پیام امام امیر المومنین ج12 ص161
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓پرسش
❔با وجود علم که می توانیم با آن به مجهولات جواب بدهیم چه نیازی به وجود امام و پیامبر هست❗️
💠پاسخ💠
🗯هدف از آفرینش انسان رسیدن به کمال و سعادت شایسته انسانی است .مسلما تربیت چنین موجود تکامل یافته ای بدون یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده در تمام جنبه های زندگی امکان پذیر نیست .
🔶به این نکته نیز باید توجه داشت که زندگی بشر یک زندگی اجتماعی است و تمام پیشرفت ها و موفقیت هایی که برای بشر حاصل شده است ناشی از همین اجتماعی بودن آن است ولی روشن است که زندگی گروهی با تمام برکاتی که دارد بی شک سبب تصادم ها و کشمکش ها و برخورد منافع افراد خواهد بود .
❗️از اینجا نیاز به تشریع قوانین اجتماعی و تنظیم حقوق برای افراد جامعه روشن می شود.
👌با اندکی تامل روشن می شود که تنها برنامه ریز سعادت بشری و قانون گذار زندگی اجتماعی انسان کسی جز خالق آن ها نمی تواند باشد زیرا؛
1⃣برنامه ریز و قانون گذار باید قبل از هر چیز یک انسان شناس کامل باشد و تمام اسرار جسم و جان بشر و عواطف، غرائز، امیال، هوس ها، آرزوها، فطریات و ادراکات عقلى او را بداند
👌و نیز به تمام اصولى که حاکم بر روابط انسان ها با یکدیگر است احاطه داشته باشد، تا بتواند قوانینى هماهنگ با تمام آن ها وضع کند.
❓آیا کسی جز خالق انسان ها این آگاهی ها را دارد❔
2⃣باید از گذشته و آینده، تا زمان هاى دور، اطلاع کامل داشته باشد، تا ریشه مسائل پیچیده امروز را در گذشته ببیند، و آثار قوانین امروز را در آینده زندگى بشر نیز ارزیابى کند .چرا که حل مشکلات امروز بدون آگاهى از ریشه هاى آن در دیروز ممکن نیست همان گونه که مفید بودن یک قانون در امروز بدون توجّه به واکنش هاى آن در فردا کافى به نظر نمى رسد .
3⃣برنامه ریز و قانون گذار شایسته باید داراى علم کامل باشد تا بتواند با قوانین خود تمام استعدادها و شایستگى هایى را که در فرد فرد انسان ها و اجتماع نهفته است به مرحله بروز برساند، و آنچه بالامکان و بالقوّه در نهاد آدمى وجود دارد به آن جنبه فعلیّت بخشد، و با حدّاقل ضایعات که به طور طبیعى در زندگى دسته جمعى وجود دارد، حد اکثر بهره را به جامعه برساند.
4⃣برنامه و قوانین باید جنبه عملى داشته باشد نه خیالى و از ضمانت اجراى کافى برخوردار باشد نه بدون پشتوانه وهمچنین درک آن براى همگان ممکن باشد نه اینکه پیچیده و دور از فهم و درک افرادباشد.
5⃣برنامه ریز و قانون گذار حقیقى کسى است که مرتکب لغزش و گناه و خطا و اشتباهى نشود، و از این گذشته نسبت به افرادى که مى خواهد قانون براى آنان وضع کند مهربان و دل سوز، و در عین حال قوىّ الاراده باشد، و از هیچ قدرتى نهراسد.
6⃣برنامه ریز و قانون گذار شایسته کسى است که خودش منافعى در آن جامعه نداشته باشد .چرا که منافع شخصى و خصوصى به هر حال فکر قانون گذار را به سوى خود مى کشاند زیرا اگر بتواند از تأثیرات آگاهانه آن خود را بر کنار کند از آثار ناخودآگاه آن ممکن نیست برکنار باشد، و اتفاقاً مهم ترین مشکل دنیاى امروز که سبب درگیرى هاى خونین و کشمکش هاى ظالمانه شده همین قوانینى است که از سوى به اصطلاح متفکران هر جامعه وضع مى شود، و هر کدام منافع خویش، یا گروه و کشور خویش را در نظر مى گیرند، و مسلّماً این خود خواهى ها و تنگ نظرى ها نتیجه اى جز تشدید تضادها و درگیرى ها نخواهد داشت.
❓آیا این جهات شش گانه که در بالا گفته شد در کسى جز ذات پاک خدا پیدا مى شود؟
👌کسى که خالق بشر است و از تمام اسرار وجود او آگاه است، کسى که علم او گذشته و آینده را تا میلیاردها سال در بر مى گیرد، و از ریشه ها و اسرار هر چیز و بازتاب ها و نتایج هر موضوع آگاه است. کسى که خطا و لغزش و اشتباه در ذات پاکش راه ندارد، و بالاخره کسى که نیاز به چیزى و کسى ندارد تا بخواهد منافع خویش را تأمین کند.
🔷از اینجا نتیجه مى گیریم که هر قانونى غیر از قانون خدا ناقص و بى فرجام است، و هر حکمى غیر از حکم الهى غیر قابل اعتماد و بى سرانجام است، و هنگامى که درست دقّت مى کنیم مى بینیم، تمام بدبختى و مشکلات بشر از اینجا سرچشمه مى گیرد که خودش مى خواهد با آن علم محدود، با آن همه انگیزه هاى هوس آلود، براى خویش قانون بگذارد و این یکى از دلایل عقلى لزوم بعثت انبیاء است.
📚پیام قرآن ج7 ص42
🔶علم محدود انسانی نمی تواند انسان را از وجود پیامبران بی نیاز کند زیرا انسان با پیشرفتی که در علوم حاصل کرده است باز دنیایی از مجهولات در رشته های مختلف پیش روی او است که همگان به آن اذعان کرده اند .
👌از سوی دیگر نیازهای انسان منحصر به این عالم ماده نمی باشد بلکه زندگی بشر مرحله برزخ و قیامت هم دارد که تشخیص مصالح آن مراحل تنها از طریق شرع ممکن است.
📚 الالهیات ج3 ص32
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓پرسش
❔چگونه امامت از اصول دین شیعه هست؟ آیا آیهای از قرآن وجود دارد که به این موضوع دلالت کند؟اصلا اصول دین شیعی چگونه و توسط چه کسی وضع شده است❗️❗️
💠پاسخ💠
👌ادله متعددی از آیات قرآن و روایات شیعه و سنی دلالت بر این می کند که مساله امامت امامان اهل بیت جزو اصول دین و اساس اسلام می باشد که اگر نباشد اسلام فرد کامل نیست از جمله؛
1⃣امامت در نزد تشیع ادامه نبوت است و امام از سوی خداوند خلیفه و جانشین پیامبر است و تمام وظایف پیامبر به غیر از دریافت وحی تشریعی را بر عهده دارد از قبیل هدایت بشر به سعادت دنیا و آخرت و مدیریت امور آنان و اقامه عدل و برداشتن ظلم و ستم و محافظت از شرع و تبیین و تفسیر کتاب الهی و رفع اختلاف مردم و تزکیه و تربیت آنها و ...که همگی بر عهده امام می باشد .
👌بنابراین با همان ملاکی که نبوت جزو اصول دین شمرده می شود امامت نیز جزو اصول دین به شمار می آید.
2⃣خداوند در آیه 67 مائده می فرماید:
«ای پیامبر آنچه از جانب خدا بر تو نازل شده است به مردم ابلاغ کن که اگر چنین نکنی رسالت خود را تکمیل نکرده ای خداوند تورا از گزند مردم حفظ می کند »
👌طبق روایات فراوان شیعه وسنی این آیه دررابطه با امامت حضرت علی ودر سرزمین غدیر خم نازل شد وپیامبر مامور شد که علی را به طور رسمی به عنوان جانشین خود در غدیر اعلام کند.
❗️مرحوم علامه امینی در الغدیر جلد 1 صفحه 424-438 بیش از 30 روایت از روایات اهل سنت ذکر می کند که این آیه در جریان غدیر خم نازل وامامت حضرت علی نازل شده است.
📚سیوطی در در المنثور،ج3 ص117- ابن ابی حاتم در تفسیرش ج1 ص14- ثعلبی در الکشف والبیان ج4 ص91- واحدی در اسباب النزول،ص135- فخر رازی در تفسیر کبیر،ج12 ص42- نیشابوری در تفسیرش ج2 ص616- شوکانی در فتح القدیر،ج2 ص60- و...
❗در کتب شیعه نیز روایات فراوانی برای این شان نزول ذکر شده است که آیه در جریان غدیر نازل شده است که جهت آگاهی رجوع کنید به تفسیر برهان،ج2 ص334 به بعد-بحار الانوار،ج37 ص108 به بعد
🔶این آیه می گوید که اگر پیامبر امامت علی را اعلان نکند رسالت خود را انجام نداده است .یعنی اگر امامت نباشد نبوت آن حضرت بی اثر خواهد بود .این نشانه جایگاه اساسی امامت بوده و دلیل بر آن است که امامت از اصول دین به شمار می رود.
3⃣ خداوند در آیه 3 مائده می فرماید:
« امروز کافران از ( زوال) آیین شما مایوس شدند ،بنابراین از انها نترسید و از ( مخالفت) من بترسید.امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین( جاودان )شما پذیرفتم»
👌 🗯سیوطی از ابوسعید خدری نقل می کند که گفت:
« هنگامی که پیامبر در روز غدیر علی را به جانشینی خود منصوب کرد و ولایت او را بر مومنین اعلام کرد جبرییل ایه « الیوم اکملت لکم دینکم...» را نازل کرد»
📚در المنثور ج2 ص259
🗯وباز از ابوهریره نقل می کند:
« هنگامی که روز غدیر که روز هجدهم ذی الحجه است فرا رسید پیامبر فرمود: هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست سپس ایه اکمال نازل شد»
📚همان منبع ج2 ص259
👌همین مضمون در تاریخ بغداد ج8 ص 290 و شواهد التنزیل ج1 ص157 و...از کتب علمای اهل سنت نقل شده است .علامه امینی از حدود شانزده نفر از علمای اهل سنت نام می برد که نقل کرده اند که آیه در جریان غدیر و امامت حضرت علی نازل شد.
📚ترجمه الغدیر ج2 ص116
❗️در کتب شیعه نیز روایات فراوانی نقل شده که آیه درباره امامت حضرت علی نازل شده است .
📚بحار الانوار ج37 ص108 باب 52
👌روشن می شود که امامت متمم و مکمل دین است که اگر نباشد دین ناقص است .بی شک چنین چیزی که نبودنش سبب نقصان دین است جزو مسائل اصولی دین می باشد.
❗️ادامه پاسخ 👇👇👇👇