eitaa logo
آرشیو شیعه پاسخ
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال لطفا به متن زیر پاسخ دهید: چه زيبا گفت علي شريعتي: آنان ک ما را به جرم دوستي با جنس مخالف از آتش جهنم ميترسانند.. خودشان به اميد حوريان بهشتي نماز ميخوانند... 🌟🌟🌟 ✅پاسخ: مراجع عظام در استفتایی که از محضرشان شد در رابطه با دوستی بین دختر وپسر نامحرم چنین فرمودند: "دوستی بین دختر وپسر جایز نیست چون ترس افتادن به گناه در میان است" 📚رساله دانشجویی،پرسش 325 ❗چرا که آیات وروایات مملو است از لزوم التزام به واجبات و ترک محرمات که می توانید رجوع کنید به کتاب شریف وسایل الشیعه ج15 ص9 به بعد ❗واز آنجایی که دراین ارتباط حریم دستورات پرودگار شکسته میشود لذا دراسلام این نوع ارتباط ممنوع شمرده شده است ❗از امام باقر در تفسیر این آیه "نزدیک کارهای زشت وقبیح نروید چه آشکار باشد وچه پنهان"( انعام 191) آمده است که فرمود: "مقصود از کار زشت آشکار، زنا کردن است ومقصود از کار زشت پنهان ارتباط با نامحرم است" 📚مجمع البیان،ج4 ص590 ❗اما ارتباط با حوریان بهشتی ارتباط بگونه همسری وازدواج است که امری مشروع ومورد رضایت شارع وتمام عقلای عالم است پس مقایسه این دو با یکدیگر مقایسه ای قبیح است که نشان از عمق کژ اندیشی واشفتگی ذهنی فرد قیاس کننده دارد. ❗اما ایا این که فردی برای رسیدن به حوریان وهمسران بهشتی وسایر نعمات بهشت خدا را پرستش کند اگر چه عملش مقبول ومشروع است اما در روایات این نوع عبادت پرودگار عبادت کامل وبرتر شمرده نشده است چنان که حضرت علی فرمود: "گروهی خدا را از روی رغبت ومیل به نعمت های بهشت پرستش کردند این عبادت تاجران است وعده ای اورا از روی ترس پرستیدند واین عبادت بردگان است وجمعی دیگر خدارا برای شکر نعمت ها ( واین که شایسته عبادت است) پرستیدند این عبادت آزادگان است" 📚نهج البلاغه،حکمت 237 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال طبق حديث کسا و آيه تطهير فقط پنج تن از هر گونه ناپاکي و پليد پاک و بيگناه هستن آيا دليلي وجود دارد که امامان بعد از امام حسين( ع) هم معصوم هستند؟ ✅پاسخ: برای اثبات عصمت سایر امامان، اثبات عصمت یکی از آنان کافی است زیرا به طور قطع هریک از امامان بر امام بعد از خود وصیت کرده است واورا امام معصوم پس از خود معرفی کرده است. ❗حضرت علی فرمود: "خداوند به اطاعت کردن از اولی الامر ( که امامان هستند) امر کرده است چرا که آنان معصوم ومطهر هستند وبه معصیت پرودگار امر نمی کنند" 📚علل الشرایع،ج1 ص123 ❗پیامبر گرامی فرمود: "من وعلی وحسن وحسین ونه نفر از فرزندان حسین مطهر ومعصوم هستیم" 📚کمال الدین،ج1 ص280 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال اینکه منقول است بین مردم که نمیتوان به احادیث کتاب بحارالانوار اعتماد کرد صحیح است؟ ✅پاسخ: کتاب شریف وگرانسنگ بحار الانوار کتابی است عظیم که به دایره المعارف روایات شیعه نام گرفته است. ❗علامه پس از آن که از کتبی که روایات بحار را از آن ها نقل میکند نام می برد فصلی را می‌گشاید برای بحث درباره وثوق واعتماد به آن کتب وچنین می گوید: "بدان اکثر کتبی که ما در نقل روایات به آن ها اعتماد کردیم مشهور است ونسبت آن ها به صاحبانشان معلوم است" 📚بحار الانوار،ج1 ص26 ❗اما درمورد اینکه آیا تمام روایات بحار الانوار قابل اعتماد است با خیر نخست باید اثبات شود که معیار صحیح در صحت روایات چه معیاری است؟ معیار صحیح در صحت روایات اعتماد به روایت موثوق الصدوری است. یعنی اگر از هر راهی یقین یا اطمینان کرد روایت از معصوم صادر شده است آن روایت برای ما حجت است.گاهی از بررسی سندی به این نتیجه می‌رسیم گاهی بخاطر شهرت وعمل کردن علما به آن روایت گاهی به سبب موافقت آن روایت با سایر روایات، گاهی به سبب موافقت با قرآن،گاهی به سبب نقل علمای بزرگ در کتابشان با تصریح به صحت روایت و... ❗ایت الله جوادی آملی می فرماید: "از هر راهی که اطمینان به صدور روایت از معصوم صادر شود کافی خواهد بود خواه به عدالت راوی باشد یا به وثاقت وی، به علو متن روایت باشد یا به عمل کردن فقها به متن واسناد به آن در مقام استدلال یا هر راه دیگر" 📚ادب فنای مقربان،ج1 ص87 ❗آیت الله مکارم می فرماید: "برای پذیرش حدیث وروایت معیار اصلی وثوق واعتماد به روایت است که از طرق مختلف ممکن است به وجود آید گاه سلسله سند با راویان مورد اعتماد، گاه کثرت وتعدد روایت آن هم تر کتب معتبر ومشهور وگاه محتوای بلند وعمیق " 📚پیام امام ج1 ص57 ❗وقتی یک کارشناس وطلبه با این دید به روایات بحار الانوار شریف بنگرد طبیعتا استفاده وافری از این کتاب می برد وشاید بتوان گفت که بیش از 90 درصد روایات بحار الانوار را قابل اعتنا وتوجه قرار میدهد روی این اساس کم اهمیت دادن وضعیف جلوه دادن روایات بحار الانوار شریف گذشته از آن که جفا وظلمی است به علامه مجلسی سبب بی اعتمادی مردم به این کتاب میشود که آن هم سبب ضربه وضرر به مکتب میشود. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال لطفا درمورد خدای ابن تیمیه رهبر وهابیت توضیح بدید که خداشون چطوره؟تا بزنیم تو دهن وهابیت ✅پاسخ: ❗خدای ابن تیمیه ووهابیت سوار بر پشه میشود: ابن تیمیه صراحتا می گوید: "اگر خداوند بخواهد می تواند با قدرت خویش بر پشت پشه ای سوار شود حال چرا نتواند بر روی عرش استقرار یابد" 📚التاسیس فی رد اساس التقدیس،ابن تیمیه،ج1 ص568 ❗ومی گوید: "خداوند هرشب از آسمان به زمین می آید... کسی که منکر این سخن گردیده ویا ان را توجیه کند گمراه وبدعت گذار است" 📚کتب رسایل وفتاوی ابن تیمیه،ج5 ص61 ❗استادش ابویعلی تا آنجا پیش میرود که همه اعضا به جز ریش وعورت را برای خدا ثابت میداند ومی گوید: "نسبت به آن چه در صفات حق گفته شده از قول من نقل کنید من به جز ریش وعورت هر عضوی را برای خدا قائل میشوم" 📚العواصم من القواعد،ص210 ❗ابن تیمیه می گوید: "خداوند، بخدا نمیباشد مگر آن که جسم باشد " 📚بیان تلبیس الجهمیه،ج1 ص94 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال یه سوال داشتم چرا شخصی که از دین مرتد میشود خونش مباح است در صورتی که دین امری شخصی است؟ ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی پاسخ میدهند: " ❗این احکام مرتد مربوط به کسی نیست که اعتقادی در درون دارد ودر مقام اظهار آن بر نیامده است بلکه تنها کسی را شامل میشود که به اظهار یا تبلیغ آن بپردازد ودر حقیقت قیام بر ضد رژیم موجود جامعه کند، روشن است که این خشونت بی دلیل نیست وبا مساله آزادی اندیشه منافات ندارد وشبیه این قانون در بسیاری از کشورهای شرق وغرب با تفاوتهایی وجود دارد. ❗توجه به این نکته لازم است که پذیرش اسلام باید طبق منطق باشد مخصوصا کسی که از پدر ومادر مسلمان تولد یافته ودریک محیط اسلامی پرورش دیده بعید به نظر میرسد که محتوای اسلام را تشخیص نداده باشد بنابراین عدول وبازگشت او به توطئه وخیانت شبیه تر است تا به اشتباه وعدم درک حقیقت وچنین کسی استحقاق چنان مجازاتی را دارد ضمنا احکام هرگز تابع یک فرد ودو فرد نیست بلکه مجموع را به طور کلی باید در نظر گرفت" 📚تفسیر نمونه،ج11 ص426 ❗در جای دیگر می فرماید: "در حقیقت این حکم یک فلسفه اساسی دارد وآن حفظ جبهه داخلی اسلام وجلوگیری از متلاشی شدن آن ونفوذ بیگانگان ومنافقان است زیرا ارتداد در واقع یک نوع قیام بر ضد رژیم کشور اسلامی است که در بسیاری از قوانین امروز نیز مجازات آن اعدام است. ❗اگر به فرد اجازه داده شود هر روز که مایل بود خود را مسلمان معرفی کند وهر روز مایل نبود استعفا دهد به زودی جبهه داخلی اسلام از هم متلاشی خواهد شد وراه نفوذ دشمنان وعوامل وایادی آنان باز خواهد شد وهرج ومرج شدیدی در سراسر جامعه اسلامی پدید خواهد آمد بنابراین این حکم مزبور در واقع یک حکم سیاسی است که برای حفظ حکومت وجامعه اسلامی ومبارزه با ایادی وعوامل بیگانه ضروری است " 📚تفسیر نمونه،ج2 ص650 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
❗نقد آقا دوهزار سال پیش ایران یونان رو تصرف کرد. حالا اگه به شما بگن مردم یونان واسه کشته شدن سهراب بدست پد رش هرسال عزاداری میکنن، نوحه میخونن، خودشونو با قمه زخمی میکنن یا در وصف دلاوریهای داریوش و کاوه آهنگر و آرش کمانگیر حرف ها میزنن و نذری برا تولدشون میدن یا حلوا برا وفاتشون و در سال سی چهل روز رو برا این مراسم تعطیل میکنن بدتر از همه زندگیشونو میفروشن میان زیارت آرامگاه کوروش، فکر کنید اگه اینارو می شنیدید، چقدر به ریششون میخندیدید و یونانیها رو مسخره میکردید بخاطر حماقتشون!! ✅پاسخ: مقایسه ای که صورت گرفت کاملا اشتباه است. آنچه از روایات اسلامی استفاده می شود آن است که خوب است انسان در فراق عزیزانش وافراد بیشتر از سه روز عزاداری نکند 📚وسایل الشیعه،ج3 ص236 باب 67 ❗اما در روایات اسلامی آمده است که عزاداری برای اهل بیت اختصاص به زمان ومکان خاصی ندارد ودر تمام زمان ها مستحب می باشد 📚وسایل الشیعه،ج14 ص500 باب 66 📚مستدرک الوسایل،ج10 ص311 باب 49 📚بحار الانوار،ج44 ص278 باب 34 وزیارت قبورشان ثواب فراوانی دارد 📚بحار الانوار،ج97 ص116 باب 2 ❗پس برگزاری مراسم عزاداری برای اهل بیت وبه زیارت قبور آنان رفتن دستور خود اهل بیت می باشد. ❗این عزاداری ها وشرکت در مجالس وزیارت قبورشان سبب آشنایی بیشتر با سیره اهل بیت،ازدیاد محبت به آنان،انتقال فرهنگ شیعه به نسل ها،ایجاد روحیه جهاد وایثار واز خود گذشتگی در افراد،سبب الگوگیری والگوپذیری،سبب حاکم شدن آرمان های اهل بیت در جامعه،و...می شود 📚نرم افزار پرسمان،کلید واژه اثار عزاداری ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اشهد ان علی ولی الله در اذان نیست و من در پای منبر حاج آقایی شنیدم که اگر این بخش را جزء اذان بدانیم مشکل دارد آیا این کار اضافه کردن نیست آیا این بدعت نیست ✅پاسخ: "تمامی فقهای شیعه براین نکته اتفاق نظر دارند که شهادت بر ولایت علی جزو اذان نیست. وگفتن آن در اذان بدون قصد جزئیت مستحب است واین استحباب دو مبنادارد: 1 علی علیه السلام به حکم قرآن ورسول گرامی ولی خداست 2 امام صادق فرمود: "هرگاه به رسالت پیامبر شهادت دادید بر ولایت علی نیز گواهی دهید" 📚احتجاج طبرسی،ج1 ص83 ❗نقل پاسخ از کتاب راهنمای حقیقت،علامه سبحانی،ص507 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یه سواله چند وقته ذهن رو مشغولیده چرا وقت شنیدن نام امام زمان از جامون بلند میشیم ودست رو سر میزاریم ✅پاسخ : میرزای نوری می نویسد: "در خبری از امام صادق نقل شده روزی در مجلس امام صادق نام حضرت مهدی برده شد امام صادق به سبب تعظیم واحترام از جا برخاست" 📚نجم الثاقب،ص444 ❗در روایتی آمده است که دعبل خزاعی بعد از آنکه ابیاتی راجع به حضرت مهدی نزد امام رضا خواند حضرت از جا برخاست 📚منتخب الاثر،ص505 ❗از امام صادق سوال شد چرا هنگام شنیدن نام مهدی از جای خود بر میخیزیم حضرت فرمود: "چون غیبتش طولانی است وامام از شدت محبتی که به دوستان خود دارد هرزمان که شخصی اورا یاد کند نگاهی به او میکند وسزاوار است که یاد کننده به جهت احترام از جای خود برخیزد واز خدا تعجیل فرج ایشان را خواهد" 📚منتخب الاثر،ص640 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال بین مردم مرسوم که به سید ها احترام ویژه ای میزارن بهم بگید ایا اهل بیت اینطورگفتن یا نه واینکه ایا این کار تبعیض نیس چرا باید سادات احترام ویژه ای داشته باشن با تشکر از کانالتان ✅پاسخ: در باره لزوم احترام ویژه سادات روایات متعددی از اهل بیت در مجامع روایی ما آمده است 📚وسایل الشیعه، ج16 ص332 باب 17 📚مستدرک الوسایل،ج12 ص373 📚بحار الانوار،ج93 ص217 ❗پیامبر گرامی فرمود: "هر مردی که به یکی از فرزندان من نیکی کند وجبران نشود من روز قیامت آن را جبران میکنم" 📚امالی طوسی،ص355 ❗در روایتی دیگر فرمود: "هرکس می خواهد به من نزدیک شود واورا شفاعت کنم باید با اهل بیت وذریه من در ارتباط باشد وانان را شاد گرداند" 📚امالی صدوق،ص379 ❗احترام به سادات نشان دهنده آن است که بگوییم ما مسلمانان برای خدمات پیامبر وجبران ذره ای از زحماتش به او ارج نهاده وبا این احترام همیشه به یاد او هستیم. اگر سیدی مثلا بدکار بود کار بدش را دوست نمیداریم ولی خودشان را بخاطر انتسابشان به پیامبر دوست داریم ❗ این احترام یک امر طبیعی است و نشانه محبت به پیامبر است یعنی اگر کسی شخصی را دوست داشته باشد منتسبین به او را هم دوست خواهد داشت و مورد احترام قرار می دهد، و همین یعنی احترام و یاد پیامبر اسلام و گرامی داشت اهداف آن حضرت وبه همین دلیل سفارش به توجه به سادات شده است چرا که این احترام مقدمه ای است برای توجه به پیامبر ونشر تعالیمشان ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال شنیده ام که نماز بدون ولایت قبول نیست آیا صحت دارد یا خیر.لطفا سند قرانی و حدیثی ان را اعلام بفرمایید.تشکر ✅پاسخ: بله در این باره روایات متعددی در در مجامع روایی ما آمده است که عبادت پرودگار بدون ولایت اهل بیت نقش بر آب است 📚وسایل الشیعه،ج1 ص70 باب 12 📚الفصول المهمه،ج1 ص665 باب 67 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص109 باب 12 📚بحار الانوار،ج27 ص166 باب 7 ❗در روایتی امام صادق فرمود: "اول چیزی که خداوند از بنده روز قیامت می پرسد از نماز وزکات وروزه وحج واجب واز ولایت ما اهل بیت است اگر به ولایت ما اقرار بکند وبمیرد خداوند از او نماز وزکات وحجش را قبول میکند والا هیچ عملی از اورا قبول نمیکند" 📚امالی صدوق،ص256 ❗حضرت علی فرمود: "اگر بنده ای از شدت سجده گردنش از تنش جدا شود اما ولایت مارا نداشته باشد از او قبول نمیشود " 📚بحار الانوار،ج27 ص167 ❗امام صادق فرمود؛ "کسی که با اعتقاد شما (شیعیان) در پیشگاه خدا حاضر نشود خداوند از او هیچ حسنه ای را قبول نمیکند واز هیچ گناه او نمیگذرد" 📚الکافی،ج8 ص33 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال یکی از علائم حتمی ظهور اینه که در ماه رمضان دو صیحه آسمانی شنیده میشه که یکیش جبرئیل و دیگری شیطان هست . و بعد از این صیحه ها ظهور رخ میده ، سوال من اينه که چون در ماه رمضان گذشته این صیحه ها شنیده نشده پس دیگه امیدی به ظهور نیست تا این که ماه رمضان بعدی بیاد و ببینیم صیحه شنیده میشه یا نه . ممنون ✅پاسخ: آنچه که از روایات بدست می آید آن است که ممکن است در نشانه های حتمی ظهور که یکی از آنها صیحه آسمانی است نیز بدا واقع شود وظهور محقق شود اما هیچ یک از نشانه های حتمی نیز واقع نشود ❗داوود بن ابي القاسم مي گويد: ما نزد ابي جعفر محمد بن علي الرضا بوديم كه سخن از خروج سفياني به ميان آمد و اينكه در روايت آمده كه امر او حتمي است. به ابوجعفر عرض كردم: آيا بدا در امر، حتمي خواهد شد؟ حضرت فرمود: آري. عرض كردم: ما مي ترسيم كه در امر قائم نيز بدا حاصل شود؟ فرمود: امر قائم از اموري است كه وعده داده شده و خداوند در وعده خود تخلف نخواهد كرد 📚الغيبه، نعماني، ص 303؛ 📚بحار الانوارج 52، ص 250 و 251 ❗لذا ما همواره ودر هر لحظه باید منتظر ظهور باشیم وچنان نباشد که بگوییم چون نشانه های حتمی محقق نشده است پس فعلا ظهور واقع نمیشود ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال: شما با استفاده از آیات قرآن وروایات ولایت فقیه را اثبات کردید آیا می توان با دلیل عقلی نیز این مساله را اثبات کرد ✅پاسخ: زندگی انسان یک زندگی اجتماعی است. حیات اجتماعی هم خالی از کشکمش وتنازع بین افراد نیست.لذا قوانینی لازم است تاحقوق هرکس را مشخص کند وراه را بر تعدی وتجاوز ومنازعات ببندد. از سوی دیگر روشن است که درصورتی این قوانین موثر است که به وسیله حکومتی به اجرا در بیاید ونظم در جامعه برقرار شود. ❗از طرف دیگر احکام اسلام منحصر به عبادات نیست بلکه احکام فراوانی در اسلام است که به شوون سیاسی واجتماعی مسلمین مربوط است. آیاتی از قرآن حدود و مجازاتی را برای برخی گناهان قرار داده است وخداوند راضی نیست که این حدود تعطیل شود. ❗ایا بدون تشکیل حکومت تضمینی برای اجرای حدود ومجازات فاسدان در دست داریم؟ ❗خداوند جامعه اسلامی را مکلف کرده است که در برابر دشمنان کاملا خودرا آماده نگه دارندواز مرزهای مسلمین دفاع کنند "اعدوا لهم ما استطعتم من قوه"( انفال 60) چگونه بدون تشکیل حکومت وبسیج لشکرهای آزموده وتهیه سلاح های مختلف می توان از حوزه اسلام دفاع کرد؟ ❗اهدافی که برای بعثت انبیا در منابع دینی آمده بدون تشکیل حکومت غیر ممکن است. یکی از اهداف آنان تزکیه وتعلیم وتربیت صحیح بوده است.چگونه می توان این اهداف را اجرایی کرد در حالی که مدارس ودانشگاه ها ورسانه ها دست یک حکومت غیر مذهبی قرار دارد وپیوسته بی دینی را رواج می دهد؟ ❗چگونه ممکن است با وجود یک حکومت ظالم وفاقد دین وایمان در جامعه اقامه قسط وعدل کرد ودستورات اسلام را جاری کرد؟ ❗از اصول مسلم اسلام که تخطی از آن جایز نیست امر به معروف ونهی از منکر است.باز داشتن عملی گناهکاران از گناه وبرپایی معروف بدون تشکیل حکومت ممکن نیست. از آنچه گفته شد ضرورت بودن حکومتی برای اجرای احکام اسلام روشن شد. ❗حال سوال اینجاست که حاکم این حکومت چه کسی باید باشد. ❗بی تردید باید شخصی باشد که دارای دو صفت اساسی است 1⃣شناخت قوانین اسلام تا آنهارا بتواند اجرا کند یعنی شخصی باید حاکم باشد که فقیه واسلام شناس باشد 2⃣تقوایی داشته باشد که حکومت را فدای خواسته های نفسانی نکند.یعنی عادل باشد ❗واین به آن معنا است که حکومت کردن در اسلام خاص فقیه اسلام شناس وبا تقوا است ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب انوار الفقاهه،ایت الله مکارم،ص447 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman