eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.2هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال چرا در اسلام حق طلاق به مرد داده شده آیا این ظلم در حق زن نیس ✅پاسخ: "دلیل اینکه حق طلاق به مرد داده شده است این است که زندگی جمعی نیاز به مدیر دارد. اسلام نیز کسی را که کمتر در مقابل عواطف واحساسات تحت تاثیر قرار می گیرد واز نظر مدیریت جمعی قوی تر است به عنوان مسوول اراده زندگی مشترک معرفی وهزینه اداره این زندگی را بر او واجب کرده است " 📚نرم افزار پرسمان،نمایندگی رهبری در دانشگاه،کلید واژه فلسفه حق طلاق ❗آیت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "جنس زن برای انجام وظایفی متفاوت با مرد آفریده شده است وبه همین دلیل احساسات متفاوتی دارد. قانون آفرینش وظیفه حساس مادری وپرورش نسلهای نیرومند را برعهده او گذارده به همین دلیل سهم بیشتری از عواطف واحساسات به او داده است درحالی که طبق این قانون وظایف خشن وسنگین تر اجتماعی بر عهده جنس مرد گذارده شده است وسهم بیشتری از تفکر به او داده شده است بنابراین اگر بخواهیم عدالت را اجرا کنیم باید پاره ای از وظایف اجتماعی را که نیاز بیشتری به اندیشه و مقاومت وتحمل شداید دارد بر عهده مرد گذارده شود ووظایفی که عواطف واحساسات بیشتری را می طلبد بر عهده زنان وبه همین دلیل مدیریت خانواده بر عهده مرد ومعاونت آن بر عهده زن گذارده شده است ❗وقوانینی از جمله حق طلاق ( که دراختیار مرد است) از همین جا سرچشمه میگیرد ونتیجه مستقیم همین واقعیت است " 📚تفسیر نمونه،ج2 ص157 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال عایا زرتشتی ها اهل کتابن ✅پاسخ: در روایات اسلامی مجوسیان از پیروان یکی از انبیای بر حق شمرده شده اند که بعدا از اصل توحید منحرف شده وبه افکار وعقاید شرک آلود روی آورده اند. ❗در بعضی از روایات آمده است که مشرکان مکه از پیامبر تقاضا کردند از آنها جزیه بگیرند واجازه بت پرستی به آنها بدهد. پیامبر فرمود: "من جز از اهل کتاب جزیه نمیگیرم ودر مورد مجوس فرمود: "مجوس پیامبری داشتند وکتاب آسمانی، پیامبرشان را به قتل رساندند وکتاب اورا آتش زدند" 📚الکافی،ج3 ص567 ❗حضرت علی فرمود: "خداوند کتابی بر آنها نازل کرد وپیامبری مبعوث نموده است" 📚امالی صدوق،ص280 ❗امام سجاد به نقل از پیامبر فرمود: "با آنها طبق سنت اهل کتاب رفتار کنید منظور پیامبر مجوس بود" 📚الفقیه،ج2 ص53 جهت اطلاع بیشتر رجوع کنید به: 📚وسایل الشیعه،ج15 ص127 باب 49 📚بحار الانوار،ج14 ص451 باب 31 📚تفسیر نمونه،ج14 ص44 ❗اما این که پیامبرشان همان زرتشت بوده است یا خیر برای ما مشخص نیست وما تنها طبق این روایات آنان را جزو اهل کتاب محسوب می کنیم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یه شبهه ای که این روزا از وهابی ها می‌شنوم اینه که از کجا فهمیدن که فرزند امام علی پسره که اسمش را محسن گذاشتن آیا دستگاه سونوگرافی داشتن ✅پاسخ: آن کودک را پیامبر گرامی که با وحی الهی در ارتباط بود به نام محسن نام نهاده بودند. ❗در روایتی حضرت علی فرمود: "فرزندان خودرا قبل از آنکه متولد شوند نام نهید واگر نمی دانید پسر است یا دختر انان را به اسامی نام نهید که مشترک بین دختر وپسر است... چرا که رسول الله محسن را قبل از آنکه متولد شود نام نهاد" 📚الکافی، ج6 ص18 ❗پیامبر گرامی نیز به تصریح قرآن وروایات فراوانی از کتب اهل سنت عالم به علم غیب بود. خداوند می فرماید: "عالم الغیب او است وکسی را بر غیبش آگاه نمی سازد مگر رسولانی که آنها را برگزیده است"( جن 26 و27) ❗مسلم و دیگران روایت کرده اند که حذیفه می گوید: "پیامبر به من علم گذشته واینده را اموخت" 📚صحیح مسلم،ج5 ص410 ح22 📚مسند احمد،ج6 ص534 ح22770 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال ایا خدا میتونه سنگی رو بیافرینه که نتونه بلند کنه اگه نمیتونه این سنگ رو بیافرینه خوب ضعیفه اگه میتونه وباز نمیتونه بلند کند باز ضعیفه 😁 ✅پاسخ: "اشتباه از اینجا ناشی شده است که به خاطر عدم آشنایی با مسایل فلسفی از این حقیقت واضح غفلت شده است که وقتی سخن از قدرت به میان می آید باید متعلق قدرت یک امر ممکن باشد زیرا قدرت به محال تعلق نمی گیرد، محال هیچ وپوچ است وهیچ وپوچ قابل تعلق قدرت نیست. ❗توضیح این که هنگامی که می گوییم خدا قادر است چنین موضوعی را ایجاد میکند مفهومش این است که آن موضوع جزو ممکنات است ومی خواهیم از طریق قدرت خدا لباس وجود بر آن پوشانده شود اما اگر مطلبی ذاتا محال است اصلا سوال آیا می تواند درباره آن نادرست ولی معنا است. ❗این همان چیزی است که گاهی از آن تعبیر می کنند که صورت مساله غلط است. ❗به عنوان مثال اگر کسی مساله ای طرح کند که ما 20 عدد پرتقال داریم ومی خواهیم در میان 40 نفر تقسیم کنیم به طوری که به هرکدام آنان یک پرتقال درست برسد در جواب گفته میشود صورت مساله شما غلط است. ❗به تعبیر دیگر این مساله خود دارای نوعی تناقض است واصلا قابل طرح نیست.زیرا وقتی می گوییم 20 پرتقال داریم یعنی 40 عدد نیست اما وقتی میگوییم آن را میان 40 نفر تقسیم کنیم که نصیب هریک یک پرتقال شود معنایش این است که تعداد آنها 40 تا است نتیجه این میشود که تعداد پرتقال ها درعین اینکه 20 عدد است 40 باشد. مسلما هیچ عاقلی چنین حرفی نمیزند. ❗ سوال شما دوست گرامی نیز دارای تضاد است چرا که وقتی می گوییم خدا می تواند چنین سنگی را بیافریند کلمه آفریدن مفهومش این است که آن شی مقدور خداوند است ووقتی می گوییم نتواند آن سنگ را بلند کند یعنی همان سنگی که ما فرض کردیم مقدور خداوند است مقدور خداوند نباشد ودر حال واحد هم مقدور باشد وهم مقدور نباشد واین تناقض است. با توجه به غلط بودن این سوال نوبت به جواب نمی‌رسد. ❗در روایتی آمده است که از حضرت علی سوال شد : ایا پرودگارت می تواندجهان را در تخم مرغی قرار دهد بی آنکه دنیا کوچک شود یا تخم مرغ بزرگ امام پاسخ داد: "خداوند هرگز توصیف به عجز نمیشود اما آنچه را تو سوال کردی غیر ممکن است" 📚بحار الانوار،ج4 ص143 ح10 "نقل پاسخ از کتاب پیام قرآن،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج4 ص202 به بعد " ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال خداوندی که عالم به همه موجودات عالم است چرا برای ثبت اعمال بندگان فرشته ها را قرا داده ایا فقط برای گواه و شاهد گرفتن است ؟اگر اینطور است شاهد و گواه در برابر چه چیزی؟ ✅پاسخ: مرحوم طبرسی در احتجاج روایت می کند که کافری از امام صادق پرسید چرا خداوند دو فرشته را مامور ثبت اعمال بندگان کرده است در حالی که خودش عالم به اسرار آنان است؟ امام فرمود: "خداوند انان را شاهد بر خلقش قرار داده چرا که ملازمه آنان با بندگان سبب می شود انان بر طاعت خداوند بیشتر مراقب باشند واز معصیت او پرهیز کنند وچه بسیار بنده ای که قصد گناه می کند وگناه را انجام نمی دهد ومی گوید خداوند مرا می بیند وهمچنین دو ملک موکل شاهد هستند. وآن فرشتگان بندگان را از وساوس شیطان وبلاها حفظ می کنند" 📚احتجاج،ج2 ص348 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در بهشت مردم با چه زبانی باهم حرف میزنند ؟ عربی؟ فارسی؟ انگلیسی؟ ✅پاسخ: ❗در روایتی پیامبر گرامی فرمود: "من عرب را به خاطر سه چيز دوست دارم: 1. چون خودم عرب هستم . 2. چون قرآن عربى است . 3.چون زبان اهل بهشت عربى است. 📚مجمع البیان،ج5 ص316 ❗در روایت دیگر آمده است: "لسان آدم عربی بود که زبان بهشتیان است" 📚الاختصاص،مفید،ص264 📚بحار الانوار،ج11 ص56 ❗در خبری هم آمده که زبان فارسی بعد از عربی اشرف زبان ها است . بدین جهت زبان دوم بهشتیان فارسی دری شمرده شده است. 📚روح المعانی،ج19 ص126 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال وهابی ها میگن آیه تطهیر شامل زنان پیامبر میشه واونها اهل بیتند لطفا ردیه را بیاورید ✅پاسخ: این سخن مخالف روایات فراوان کتب خودشان است که تصریح میکند آیه تطهیر در شان پنج تن آل عبا نازل شده است. ❗مسلم در صحیح خود از عایشه روایت میکند: "پیامبر صبحگاهی از حجره خارج شد در حالی که بر روی دوش او پارچه ای از پشم خیاطی نشده بود، حسن بن علی بر او وارد شد اورا داخل کسا کرد،آن گاه حسین وارد شد او نیز درآن داخل شد، سپس فاطمه داخل شد اورا نیز داخل آن کرد بعد علی وارد شد اورا نیز داخل آن کرد آن گاه آیه تطهیر( احزاب 33) را تلاوت نمود" 📚صحیح مسلم،ج7 ص130 ❗ترمذی در صحیح از ام سلمه نقل میکند: "پیامبر روی حسن وحسین وعلی وفاطمه پارچه ای کشید آن گاه عرض کرد بار خدایا اینان اهل بیت من واز خواص من هستند رجس وپلیدی را از آنان دور کن وپاکشان گردان" 📚صحیح ترمذی،ج5 ص656 ❗در روایت دیگر می آورد: "ام سلمه گفت ای رسول خدا ایا من هم با آنان هستم؟ حضرت فرمود: "تو بر جایگاه خود هستی، تو برخیزی ( اما اینان اهل بیت من هستند)" 📚صحیح ترمذی،ج5 ص327 ❗مسلم در صحیح نقل می کند: "از زید بن ارقم سوال شد که ایا اهل بیت شامل همسران میشود؟ او پاسخ داد:قسم به خدا هرگز زیرا ممکن است شوهر پس از مدتی زندگی با همسرش اورا طلاق دهد واو به قوم وپدرش مراجعت کند" 📚صحیح مسلم،ج4 ص1873 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال شب به امامت رسیدنه امام عصر هسته یه سوال دارم خواهش میکنم جواب بدید سنی ها اشکال میکنن که چطور ممکنه یه بچه هفت ساله امام بشه ✅پاسخ: این اشکال ناشی میشود به عدم شناخت وفهم مستشکل از معارف قرآنی ❗خداوند نقل میکند که حضرت یحیی در کودکی به نبوت رسید چنان که می فرماید: "ای یحیی تو کتاب آسمانی مارا به قوت گیر وبه او در کودکی مقام نبوت دادیم"( مریم 12) "اتینا الحکم صبیا" ❗فخر رازی از بزرگان اهل سنت می گوید: "مراد از حکم در آیه نبوت است زیرا خداوند عقل اورا در کودکی محکم وکامل کرد وبه او وحی فرستاد چرا که خداوند یحیی وعیسی را در کودکی به پیامبری برگزید" 📚تفسیر فخر رازی،ج11 ص192 ❗ودر مورد عیسی نقل میکند که در گهواره چنین می گفت: "من بنده خدایم که مرا کتاب آسمانی وشرف نبوت عطا فرمود" "انی عبدالله اتانی الکتاب وجعلنی نبیا"( مریم 29) ❗آیا خداوندی که در کودکی حضرت یحیی وعیسی را به نبوت رساند نمیتواند امام مهدی را در کودکی امام کند ❗در روایات ما آمده است که خداوند در همان کودکی امام را مورد عنایت قرار داده و عقل وفکر اورا استوار و محکم نموده تا شایسته مقام امامت باشد 📚بحار الانوار،ج25 ص1 باب 1 تا باب 4 ص103 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال با توجه به اینکه همه انسان ها در زمان تولد از نظر روحی در این دنیا کاملا یکسان هستند، بنابر این تنها چیزی که میتواند خصوصیات روحی انسان را تاثیر ببخشد، محیط زندگی اوست، که این مورد بستگی به خواست خدا دارد که روح در کدام محیط متولد شود. پس کافر شدن یا نشدن هر فرد نیز به خواست خدا بستگی دارد، و این عدالت خداوند را زیر سوال میبرد. لطفا هر چه سریعتر پاسخ این شبهه را بدهید.با تشکر. ✅پاسخ : فقهای عظام تصریح کرده اند که همگان باید از روی دلیل وبرهان به عقاید اسلامی ایمان آورند وتقلید در این باب جایز نیست 📚توضیح المسایل مراجع،باب تقلید ❗ومستند این حکم نیز آیات قرآن وروایات متعدد است 📚بحار الانوار،ج2 ص81 باب 14 ❗وکسب علم واگاهی در معارف دینی را بر همگان واجب شمرده اند 📚بحار الانوار،ج1 ص163 باب 1 ❗وکسانی که در شرایط ومحیطی قرار دارند که امکان رسیدن معارف حقه به آنجا مشکل است اما با تلاش خودشان پی به دین حق می برند طبیعتا پاداش این کار خودرا خواهند دید چرا که فرمود: "هرکس به اندازه سنگینی ذره ای کار خیر انجام داده آن را می بیند"( زلزال 7) ❗اما کسانی که در این محیط ها بودند وبه هیچ وجه از دین حق اطلاع نیافتند وخودشان نیز در این عدم آگاهی مقصر نباشند مستضعف هستند وطبق روایات خداوند آنان را روز قیامت تکلیف میکند وبه سویشان پیامبری می فرستد تا حجت را بر آنان تمام کند اگر سربلند بیرون آمدند اهل بهشت هستند والا به جهنم میروند 📚 تکمله الوسایل،حر عاملی،ج1 ص278 باب 56 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا حدیث ذکر علی عباده ( یاد کردن علی عبادته) سند از منابع اهل سنت داره؟اگه داره لطف کنید بگید در بحث باهاشون نیاز دارم ✅پاسخ: خوارزمی در المناقب خود از پیامبر روایت میکند که فرمود: "ذکر علی عباده" "ذکر علی عبادت است" 📚المناقب،ص252 ابن کثیر در البدایه از عایشه نقل میکند که گفت: "ذکر علی عباده" 📚البدایه والنهایه،ج7 ص357 همچنین دیگران از بزرگان اهل سنت هم این حدیث شریف را روایت کرده اند 📚سیوطی در جامع الصغیر،ج1 ص583 📚متقی هندی در کنزالعمال در حاشیه مسند احمد،ج5 ص30 📚علامه مناوی در کنوز الحقایق،ص78 📚قندوزی حنفی در ینابیع الموده،یک جلدی،ص180 و... ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا در خصوص این موضوع مهم یعنی امامت علی پیامبر اسلام از کلمه مولی استفاده می کند که حدود 27 معنی مختلف می دهد و جالب اینجاست که حتی یکی از این 27 مورد معنای خلیفه و جانشین و اولی الامر نمی دهد! در حالیکه در لسان عرب برای این موضوع مهم کلمات فراوانی مانند: مالک، اولی الامر، سلطان، والی، حاکم، امام و... وجود داشته است. ✅پاسخ: استعمال واژه مولی به معنای سرپرست در خود قرآن آمده است وعلمای اهل سنت هم تصریح به این معنا کرده اند.علامه امینی در الغدیر دراین مورد بحث کامل می کنند که ما اجمالی از آن را می آوریم. خداوند درآیه 15 حدید می فرماید: "فالیوم لا یوخذ منکم فدیه ولا من الذین کفروا ماواکم النار وهی مولاکم وبئس المصیر" "پس امروز نه از شما فدیه ای پذیرفته می شود ونه از کافران وجایگاهتان آتش است وهمان سرپرستتان می باشد وچه بد جایگاهی است" بزرگان علمای اهل سنت مولی در آیه را به معنای شایسته تر واولی به نفس ( سرپرستی) تفسیر کرده اند 📚صحیح بخاری،ج4 ص1815 📚طبری در جامع البیان،ج27 ص228 📚تفتازانی در شرح المقاصد،ج5 ص273 📚قوشجی در شرح التجرید،ص447 📚شافعی در مطالب السول،ص16 📚ابن جوزی در التذکره،ص19 📚مالکی در الفصول المهمه،ص28 📚شبلنجی در نور الابصار،ص78 ✅علامه امینی از 27 نفر از علمای اهل سنت نام می برد که مولی درآیه را به معنای سرپرستی واولی به نفس معنا کرده اند 📚ترجمه الغدیر،ج2 ص296 تا 301 واز 15 تن از علمای اهل سنت نام می برد که معنای شایسته تر وسرپرستی را یکی از معانی مولی درآیه برشمرده اند 📚همان مدرک،ص301-ص302 وهمچنین علمای اهل سنت فرمایش خداوند دراین آیه "انت مولانا" "تو ای خداوند مولای ما هستی"286 بقره رابه معنای سرپرستی گرفته اند 📚الکشف والبیان،ثعلبی،ج2 ص309 وایات دیگر که مولی درآن به معنای سرپرستی آمده است که جهت پرهیز از اطناب از ذکر آن ها خودداری می شود. وانچه آمد ثابت کرد که استعمال لفظ مولی در معنای سرپرستی واولی به نفس در ادبیات عرب کاملا مرسوم است وکسانی که دراین مورد اشکال کردند از فهم ادبیات عرب وزبان قرآن محروم هستند. اما این که چرا پیامبر از کلمه مولی استفاده کرد؟ پاسخ آن است که: پیامبر برای بیان خلافت حضرت علی هم عنوان امام را به کار برده است،هم خلیفه را،هم وصی و.. امام: حاکم نیشابوری از بزرگان اهل سنت روایت می کند که پیامبر فرمود: "از راه وحی دریافتم که علی دارای سه خصلت است؛سید مسلمین است،امام متقین است،رهبر سپید چهره گان است" حاکم می گوید حدیث صحیح است 📚المستدرک،ج3 ص137 خلیفه و وصی: طبری نقل می کند که پیامبر درمورد علی فرمود: "ان هذا اخی ووصیی وخلیفتی فیکم فاسمعوا له واطیعوا" "همانا این شخص برادر ووصی وخلیفه من درمیان شما است پس به دستورات او گوش داده واورا اطاعت کنید" 📚تاریخ طبری،ج2 ص220 البته ما قصد تفصیل گویی نداریم لذا آنچه آورده شد کافی است. درمورد استفاده از کلمه مولی هم گفتنی است: که استعمال یک کلمه که دارای چند معنا است با قرینه معینه که مراد کدام یک از معانی است در ادبیات عرب کاملا رایج است ودرقرآن هم این استعمال وجود دارد. علامه میر حامد حسین در کتاب شریف عبقات الانوار بیش از 30 قرینه ودلیل می آورد که مراد از مولی سرپرستی است 📚عبقات الانوار،ج9 و10 ❗برخی محققان درمورد علت استفاده کردن پیامبر از کلمه مولی چنین می گویند: 1 -پیامبر در خطبه غدیر پیش از معرفی علی به ولایت خود برانان احتجاج می کند وبه آیه 6 احزاب ااستدلال میکند "النبی اولی بالمومنین من انفسهم" لذا تنها تنها واژه ای که می تواند هم ریشه وگویای این معنا باشد واژه های مولی وولی است 2 -در واژه ولی علاوه بر معنای خلافت وجانشینی معنای دوستی ومحبت نیز خوابیده است 📚شبهات غدیر،عصیری،ج2 ص132 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال دربرابر این پیام چه بگویم یه گروهی برام فرستاده ازمن میخواهند چیزی بگویم شما مراراهنمایی کنیدممنون میشم ﻫﻨﺪ ﻭ ﭼﯿﻦ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺑﻪ ۲/۵ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﻧﻔﺮ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ۱۵۰ ﺧﺪﺍ ﻭ ۸۰۰ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺻﻠﺢ ﺯﻧﺪﮔﯽ می‌کنند!!! ﻣﺴﻠﻤﺎن‌ها ﯾﮏ ﺧﺪﺍ، ﯾﮏ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﻳﮏ ﺩﯾﻦ ﻭ ﯾﮏ ﮐﺘﺎﺏ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻭﻟﯽ ﺧﯿﺎﺑﺎن‌های‌شاﻥ ﺳﺮﺥ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﺧﻮﻥ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ! ﻗﺎﺗﻠﺶ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ: ﺍﻟﻠﻪ ﺍﮐﺒﺮ! ﻣﻘﺘﻮﻝ ﻫﻢ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ: ﺍﻟﻠﻪ ﺍﮐﺒﺮ ✅پاسخ: شیعیان طبق روایات فراوانی که در کتبشان آمده است،کسانی که پیرو سایر مذاهب اسلامی هستند واز مکتب اهل بیت تبعیت نمی کنند مسلمان می داند وجان ومال آنان را محترم می داند 📚بحار الانوار،ج65 ص225 باب 24 ودر روایات ما آمده است که شیعیان باید با اهل سنت کاملا برادرانه برخورد کند واز بیماران آنان عیادت کند،مردگان آنان رآ تشییع کند، در مساجد آنان حاضر شونند ونماز بخوانند 📚وسایل الشیعه،ج12 ص5 باب 1 📚مستدرک الوسایل،ج8 ص309 باب 1 ❗اهل سنت نیز طبق روایات فراوانی که نقل کرده اند گویندگان شهادتین را مسلمان می دانند وخون ومال شیعیان را محترم می دانند 📚مسند احمد،ج1 ص11 ❗اما وهابیت که ساخته دست استعمار در قرون اخیر است، هم شیعیان را کافر می داند وهم اهل سنت را لذا می بینیم در عراق،سوریه،یمن و...اقدام به کشتار مسلمانان اعم از شیعه وسنی کرده است. روشن است که آنان از اسلام واموزهای اسلامی جدا هستند وبزرگان شیعه وسنی آنان را منحرف می دانند لذا عملکرد آنان ربطی به آموزهای اسلامی ندارد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
آیا حضرت عیسی(ع) زنده میباشند با خیر؟؟ مگر در قرآن نیامده است که پیامبر اسلام آخرین پیامبر است و به وسیله ایشان نبوت ختم میشود؟؟ اصلا حضرت عیسی(ع) زنده باشد که چکار کند؟؟ و آن مطلبی هم که گفته شده پشت سرم امام زمان زمان میخوانند مربوط به رجعت است. ✅پاسخ: خداوند می فرماید: "اورا نکشتند وبه صلیب نکشیدند بلکه خداوند اورا به سوی خود بالا برد"نسا 157 علامه مجلسی در بحار الانوار جلد 14 ص335 باب 23 روایات متعددی در زنده بودن عیسی مسیح می آورد. با آمدن حضرت محمد شریعت حضرت عیسی نسخ شده است چنان که خداوند می فرماید: "هرکس غیر از اسلام آیینی انتخاب کند از او پذیرفته نمی شود"ال عمران 85 وزنده بودن حضرت عیسی ربطی به نسخ نشدن شریعتش ندارد. اما چرا حضرت عیسی زنده است؟ حکمت اصلی را تنها خداوند می داند. البته از برخی روایات می توان استفاده کرد که خداوند عمر عیسی وخضر را طولانی کرد تا استبعاد واشکالی در طول عمر حضرت مهدی نباشد 📓بحار الانوار،ج51 ص223 اما آنچه درمورد نماز خواندن حضرت عیسی پشت حضرت مهدی آمده است 📓بحار الانوار،ج53 ص59 ممکن است نتوان از باب رجعت به معنای خاص حساب کرد چرا که این رجعت برای کسانی است که از دنیا رفته ومرده اند 📓موعود شناسی،رضوانی، ص659 ❗اما می توان آز باب رجعت به معنای عام به معنای بازگشت به دنیا حساب کرد هرچند فرد در دنیا نمرده باشد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال این ایام که آغاز امامت امام مهدی است سنی ها میگن واسه امامی که به دنیا نیومده جشن میگیرن لطفا طبق کتبشون جواب بدید ✅پاسخ: ایت الله صافی در کتاب شریف منتخب الاثر از 68 تن از علمای اهل سنت نام می برد که تصریح به ولادت حضرت حجت کرده اند 📚منتخب الاثر،ج2 ص369 تا تا 393 دراین بین برخی از آنها درکنار تصریح به ولادت او اعتراف کرده اند که او همان مهدی موعود است وهم اکنون در غیبت به سر می برد که به برخی اشاره می کنیم 1⃣محمد بن یوسف گنجی شافعی: "ابومحمد حسن عسکری از خود فرزندی به جای گذاشت که همان امام منتظر است" 📚کفایه الطالب،ص312 2⃣عبدالوهاب شعرانی حنفی: "در آخر الزمان امید به خروج مهدی است. او از اولاد امام حسن عسکری است.ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری اتفاق افتاد. تا به حال زنده است تا با عیسی اجتماع کند.عمرش تا این زمان 706 سال است ( تا زمان زندگی مولف) 📚الیواقیت والجواهر،ج2 ص127 3⃣نور الدین عبدالرحمان جامی حنفی: او بعد از بیان تاریخ ولادت حضرت مهدی می گوید: "او کسی است که زمین را پر از عدل وداد می کند" 📚شواهد النبوه،ص404 4⃣قاضی بهلول افندی می گوید: "ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری بود واسم مادرش نرجس است.برای او دو غیبت است یکی صغری ودیگری کبری. هرگاه خدا به او اذن ظهور دهد آن گاه زمین را پر از عدل وداد خواهد کرد 📚المحاکمه فی تاریخ ال محمد،ص246 5⃣ابن صباغ مالکی بعد از تصریح به ولادت او می گوید: "لقب او حجت،مهدی، خلف صالح،منتظر، صاحب الزمان است که مشهورترین آنها مهدی است" 📚الفصول المهمه،ص282 ✅ودیگران از علمای اهل سنت که جهت جلوگیری از اطناب وطولانی شدن از ذکر نام آنها خودداری می کنیم. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا به پیام زیر پاسخ دهید 💎 خداوند بزرگ مرتبه میفرمایند: ﷽ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّه،ِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُوا لَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﻳﻘﻴﻨﺎ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﻯ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﭘﺮﺳﺘﻴﺪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﻣﻤﻠﻮﻛﺎﻧﻰ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ ﭼﻮﻥ ﺷﻤﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ؛ ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻳﻴﺪ [ﻛﻪ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺷﻤﺎ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ] ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ [ﺩﺭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻯ ﻫﺎ ﻭ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﻯ ﻫﺎﻯ ﺧﻮﺩ]ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ ﭘﺲ [ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ [ﺑﺎﻳﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻛﻨﻨﺪ] ﻭﻟﻰ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﻴﭻ ﻣﻮﺭﺩﻯ ﺟﻮﺍﺏ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﻨﺪ.] ۩ الأعراف/194 ۩ 🔻 در آیه فوق ثابت میشود که،شیعیان که ائمه را صدا میزنند(میپرستند) مملوکاتی ناتون مانند همان ها هستند. 👈 به راستی کدامین عقل سالم می پذیرد که من از کسی را صدا بزنم که خود نیازمند دیگری هست. (مانند: گدای از گدای چیزی بگیرد. هرگز گدا چیزی را به گدا نمیدهد) ✅پاسخ: این آیه مورد استدلال وسایر آیاتی که از خواندن غیر خدا نهی می کند خطاب به مشرکین است که در عبادت خدا خالص نبودند وهمراه خدا کسان دیگری راهم عبادت می کردند. ❗خداوند از زبان حضرت نوح نقل می کند: "انی دعوت قومی لیلا ونهارا" "من قوم خودرا شب وروز خواندم"5 نوح ایا کسی می تواند بگوید حضرت نوح قوم خودرا عبادت می کرد!!! ❗هر خواندنی شرک نیست.بلکه خواندنی شرک است که همراه با عبادت واعتقاد به الوهیت مخاطب باشد. ❗زمخشری از بزرگان اهل سنت در تفسیرش درمورد این نوع آیات چنین می آورد: "کان الیهود والنصاری اذا دخلوا بیعهم وکنائسهم اشرکوا بالله فامرنا ان نخلص لله الدعوه اذا دخلنا المساجد" "یهود ونصارا وقتی به عبادت گاه های خود می رفتند برای خدا شریک قرار می دادند ( ودیگران را عبادت می کردند) لذا خدا مارا امر کرد که تنها اورا عبادت کنیم زمانی که به مساجد می رویم" 📚الکشاف،ج4 ص629 اگر این نوع آیات دلالت بر نفی توسل می کند چرا عمر به آن عمل نکرد. بخاری نقل می کند: "عمر وقتی قحطی پیش می آمد به عباس عموی پیامبر توسل می کرد وچنین می گفت: "اللهم انا کنا نتوسل الیک بنبینا فتسقینا وانا نتوسل الیک بعم نبینا فاسقنا" "خدایا ما درگذشته به پیامبرمان متوسل می شدیم وباران می آمد.هم اکنون به عموی پیامبرمان متوسل می شویم برما باران نازل بفرما" 📚صحیح بخاری،ج2 ص16 ❗فلسفه توسل آن است که موقعی بنده ای براثر گناهان شایستگی اجابت دعا را ندارد اما اگر مثلا از پدرومادر بخواهد برای او دعا کنند دعای آنان به اجابت نزدیک تر است.یا درروز جمعه خدارا بخواند به اجابت نزدیک تر است.یا باز زبان روزه دعا کند یا پس از نماز دعا کند و...همگان متفق هستند که دعای او به اجابت نزدیکتر است همچنین اگر به اهل بیت دردعا توسل کند دعایش به اجابت نزدیک تر است. علامه مجلسی در بحار چنین بابی دارد: "باب در مستحب بودن توسل واستشفاع به محمد وال محمد در دعا" بحار الانوار،ج91 ص1 ودراین باب روایات متعددی را می آورد. ❗پس در توسل نیز موثر اصلی خداوند است منتها توسل کردن سبب میشود خداوند دعای انسان را زودتر اجابت کند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال وهابی ها میگن آیه تطهیر شامل زنان پیامبر میشه واونها اهل بیتند لطفا ردیه را بیاورید ✅پاسخ: این سخن مخالف روایات فراوان کتب خودشان است که تصریح میکند آیه تطهیر در شان پنج تن آل عبا نازل شده است. ❗مسلم در صحیح خود از عایشه روایت میکند: "پیامبر صبحگاهی از حجره خارج شد در حالی که بر روی دوش او پارچه ای از پشم خیاطی نشده بود، حسن بن علی بر او وارد شد اورا داخل کسا کرد،آن گاه حسین وارد شد او نیز درآن داخل شد، سپس فاطمه داخل شد اورا نیز داخل آن کرد بعد علی وارد شد اورا نیز داخل آن کرد آن گاه آیه تطهیر( احزاب 33) را تلاوت نمود" 📚صحیح مسلم،ج7 ص130 ❗ترمذی در صحیح از ام سلمه نقل میکند: "پیامبر روی حسن وحسین وعلی وفاطمه پارچه ای کشید آن گاه عرض کرد بار خدایا اینان اهل بیت من واز خواص من هستند رجس وپلیدی را از آنان دور کن وپاکشان گردان" 📚صحیح ترمذی،ج5 ص656 ❗در روایت دیگر می آورد: "ام سلمه گفت ای رسول خدا ایا من هم با آنان هستم؟ حضرت فرمود: "تو بر جایگاه خود هستی، تو برخیزی ( اما اینان اهل بیت من هستند)" 📚صحیح ترمذی،ج5 ص327 ❗مسلم در صحیح نقل می کند: "از زید بن ارقم سوال شد که ایا اهل بیت شامل همسران میشود؟ او پاسخ داد:قسم به خدا هرگز زیرا ممکن است شوهر پس از مدتی زندگی با همسرش اورا طلاق دهد واو به قوم وپدرش مراجعت کند" 📚صحیح مسلم،ج4 ص1873 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا توضیحاتی در مورد آیه ی صد سوره ی مبارکه ی توبه بفرمایید. و عدم استدلال بهشتی بودن همه ی صحابه را بیان فرمایید. ✅پاسخ: آیه 100 توبه "پیشگامان نخستین از مهاجرین و انصار، و کسانى که به نیکى از آنها پیروى کردند، خداوند از آنها خشنود گشت، و آنها (نیز) از او خشنود شدند و باغهایى از بهشت براى آنان فراهم ساخته، که نهرها از زیر درختانش جارى است. جاودانه در آن خواهند ماند و این است پیروزى بزرگ" ما بر این باوریم که سبقت زمانی ایمان، امتیازاتی را برای افراد سبقت گیرنده به دنبال خواهد داشت؛ زیرا به تصریح قرآن کریم، افرادی که در امور نیکی؛ مانند جهاد و صدقه، پیشتر از دیگران گام برداشته اند، پاداششان مساوی با دیگر افراد نخواهد بود. بر همین اساس، سبقت در زمان ایمان و جهاد، امتیاز بزرگی است که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد و یقینا مومنان پیشتاز، در آن زمان نیز رضایت خداوند را جلب کرده اند، اما تمام اینها بدان معنا نیست که اولین ایمان آورندگان از امتیاز ویژه ای برخوردارند که بر اساس آن، خطاها و لغزش های بعدی آنان، هر چند سنگین و ویرانگر باشد، قابل چشم پوشی بوده و نباید هیچ انتقادی را متوجه آنان ساخت؛ زیرا چنین تفکری با دیگر آموزه های قرآنی در تضاد است. پس توجه به سه نکته لازم است 1 آیه تنها شامل پیشگامان مهاجرین وانصار می شود نه تمام صحابه 2 برای اینکه مخاطبین آیه این رضایت خداوند را تا قیامت با خود داشته باشند باید در تمام عمر در مسیر رضایت خدا باشند وکار خلافی انجام ندهند والا دیگر نمی توانیم بگوییم آنان بهشتی هستند.زیرا انسان می تواند در زمانی با انجام اعمال نیک مورد رضایت خدا قرار گیرد اما پس از مدتی از آن مسیر خارج شود 3 بخاری تصریح می کند عده ای از صحابه پیامبر پس از او مرتد شدند ووارد جهنم می شوند. او از پیامبر روایت می کند: "عده ای از اصحاب من ( روز قیامت) بر حوض وارد می شوند ولی از آن ممنوع می گردند.من می گویم پروردگارا اینان اصحاب من هستند در پاسخ من گفته می شود از آنچه اینها بعد از تو انجام داده اند اطلاع نداری زیرا اینها پس از تو آیین خودرا رها کرده اند واز آیین پدرانشان پیروی نمودند 📚صحیح بخاری،ج8، کتاب الرقاع،باب فی الحوض،ح6213-6214 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال این روزها ایام غصب خلافت از علی است ایا علی ودیگران در.برابر این غصب خلافت اعتراض کردن چون سنی ها اعتراض کردن رو قبول ندارن ✅پاسخ: علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار بابی رآ اختصاص داده است به احتجاج صحابه بر خلافت وامامت امیر مومنان در برابر غاصبان خلافت 📚بحار الانوار،ج29 ص79 باب 8 از ابی بن کعب نقل می کند زمانی که ابوبکر داشت خطبه می خواند بلند شد وچنین احتجاج کرد: "آیا نمی دانید که پیامبر علی را برای ما چنین معرفی کرد "من کنت مولاه فهذا علی مولاه یعنی علیا ومن کنت نبیه فهذا امیره" "هرکس من مولای او هستم علی مولای اوست وهرکس من پیامبر او هستم علی امیر اوست" 📚همان مدرک،ص83 اسامه بن زید دربرابر ابوبکر چنین استدلال کرد: "تو سخن پیامبر در مورد علی در روز غدیر را چه زود فراموش کردی" 📚همان مدرک،ص92 همچنین علامه مجلسی در باب 4 ج28 ص175 انبوهی از این احتجاج هارا می آورد. ✅همچنین در کتب اهل سنت هم سخن از مخالفت صحابه با خلافت ابوبکر آمده است ❗بخاري در صحيح خود از زبانن عمر بن خطاب نقل کرده است که تمام انصار و نيز علی بن ابی طالب ، زبير بن عوام و تمام طرفداران آن‌ها با خلافت ابوبکر مخالف بودند: َ "تمامي انصار با ما مخالفت كردند و در سقيفه بنی ساعده جمع شدند، و نيز علی و زبير و كسانی كه همراه آن‌ها بودند، با ما مخالفت كردند." 📚صحیح بخاری،ج8 ص26 و طبری و ابن اثير در تاريخ شان نقل کرده‌اند که تمام انصار و يا بعضی از آن‌ها گفتند که ما تنها با علی بن ابی طالب بيعت مي‌کنيم: فقالت الا نصار او بعض الانصار: لا نبايع الا عليا الكامل ج 2، ص 325 وتاريخ الطبري ج 2 ص 443. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا روایت ضربه ی علی روز خندق از عبادت کل جن و انس تا قیامت برتر است. منبع دارد؟ به نظرم این حدیث به روشنی برتری حضرت رو بر همگان ثابت میکنه ✅پاسخ: این روایت درکتب شیعه وسنی آمده است. پیامبر فرمود: لضربه علی لعمروبن عبدود افضل من عمل امتی الی یوم القیامه "ضربه علی درروز خندق بر عمربن عبدود افضل است از اعمال امت من تا روز قیامت 📚بحار الانوار،ج39 ص2 همچنین علمای اهل سنت هم این مضمون را نقل کرده اند حاکم از پیامبر روایت می کند که فرمود: "لمبارزه علی بن ابی طالب لعمروبن عبدود یوم الخندق افضل من اعمال امتی الی یوم القیامه" "مبارزه علی با عمروبن عبدود درروز خندق افضل است از اعمال امت من تا روز قیامت" 📚مستدرک علی الصحیحین،ج3 ص32 همچنین قاضی ایجی از علمای اهل سنت در مواقف از پیامبر روایت می کند که فرمود: "لضربه علی خیر من عباده الثقلین" "ضربه علی درآن روز از عبادت تمام جن وانس بالاتر است" 📚المواقف،ص617 فخر رازی هم از پیامبر چنین نقل می کند: "ضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین" "ضربه علی روز خندق از عبادت تمام جن وانس برتر بود" 📚نهایه العقول،ص114 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا ثابت کنید که ما که پیرو فقه جعفری هستیم، برحقیم وبزرگان اهل سنت تصریح به عظمت ومقام امام صادق کرده اند ✅پاسخ: ذهبی از بزرگان اهل سنت در دو کتاب خود از امام صادق روایت میکند که می فرمود: "از من سوال کنید قبل از آنکه مرا از دست بدهید واین را بدانید که پس از من کسی مانند حدیث مرا به شما نخواهد گفت" 📚تاریخ الاسلام،ج6 ص45 📚تذکره الحفاظ،ج1 ص157 مالک بن انس امام مالکی ها درمورد امام صادق علیه السلام می گوید: برتر وبالاتر از جعفر بن محمد را در علم وعبادت وپرهیزگاری، نه چشمی دیده ونه گوشی شنیده ونه به ذهن بشری خطور کرده است 📚تهذیب التهذیب،ج2 ص104 ابن حبان در مورد امام می گوید: "او از نظر دانش، فقاهت وفضیلت از بزرگان اهل بیت به شمار می آید" 📚الامام الصادق والمذاهب الاربعه،ج1 ص58 خوارزمی در مناقب از ابوحنیفه امام حنفی ها نقل می کند که درمورد امام صادق میگفت: "من فقیه تر از جعفر بن محمد ندیده ام. وگفت :اگر آن دوسال ( شاگردی) نبود نعمان ( ابوحنیفه) هلاک می شد 📚مناقب ابوحنیفه،ج1 ص172 📚تحفه اثنی عشریه،ص8 محمد بن طلحه شافعی درمورد امام می گوید: "او دارای دانشی سرشار، عبادتی بسیار، پارسایی آشکار وهمیشه درحال ذکر بود... گروه بسیاری از بزرگان دین از او نقل روایت کرده واز دانش او بهره برده اند وبر شاگردی او افتخار کرده اند...مناقب او چنان زیاد است که کسی را یارای شمارش آن نبوده... " 📚مطالب السوول،ج2 ص56 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال این ک می گن در کار خیر حاجت هیچ استخاره ای نیست یعنی چی؟ ؟ منظور از کار ها خیر چیه؟قائدتا ک نباید فقط ب ازدواج و خواستگاری مربوط بشه؟؟ ✅پاسخ: برای استخاره دو معناست. یکی معنای حقیقی استخاره است که در اخبار و روایات ما بیشتر از آن نام برده شده، طلب خیر نمودن از خداست. این استخاره همان استخاره ی مطلق است، اختصاص به مورد شک و تردید ندارد. این در واقع استمداد از خدای متعال و تفویض کارها به او در جمیع امور و تمام افعال زندگی است.به این معنا که انسان در تمام کارها از خداوند خیر وسعادت را بخواهد حتی کارهای روشنی که نیاز به استخاره ندارد. از این رو است که امام صادق فرمود: که خداوند فرمود: "من شقاء عبدی ان یعمل الاعمال و لا یستخیرنی" "ازبدبختی بنده من آن است که کاری از کارهایش را بدون استخاره (طلب خیر) از من انجام دهد." 📓بحار الانوار،ج88 ص223 📓وسایل الشیعه،ج8 ص79 در روایت دیگری فرمود: "هیچ بنده با ایمانی از خدا طلب خیر نکرد مگر آنکه پروردگار سعادت اورا فراهم ساخت" بحار الانوار،ج88 ص224 بنابراین، طبق روایات فراوان، این نوع استخاره برای رفع تحیر و سرگردانی نیست، بلکه در همه ی مراحل یک کار خوب و پسندیده و راه گشاست. معنای دوم استخاره، طلب خیر نمودن از خدا، برای رفع تحیر و سرگردانی است که اختصاص به موارد شک و تردید دارد. در روایتی آمده است که ابی علی قمی از امام صادق سوال کرد: "مواردی پیش می آید که متحیر می مانم کاری را انجام دهم یا خیر. امام فرمود:وقتی به نماز می ایستی درآن زمان استخاره کن چرا که شیطان درآن زمان از انسان دور تر است..." 📓وسایل الشیعه،ج8 ص78 جهت آگاهی از کیفیت استخاره گرفتن رجوع کنید به کتاب مفاتیح نوین،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ص1169 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال وهابی ها به ما میگن رافضی ما باید ناراحت بشیم یا خوشحال ✅پاسخ: علامه مجلسی در بحار الانوار گرانسنگ بابی دارد تحت عنوان: "فضل الرافضه ومدح التسمیه بها" "باب درمورد فضیلت رافضی بودن ومدح وستایش نامگذاری به آن" 📗بحار الانوار،ج65 ص96 ❗یکی از صحابه امام صادق به ایشان گفت: مردی به من میگوید حواست باشد رافضی نشوی امام فرمود: "به خدا قسم که چه خوب اسمی است که خداوند به شما شیعیان بخشیده است تازمانی که قول وسخن مارا میگیرید " 📗همان مدرک ❗در روایت دیگری آمده است که امام باقر دست به سینه نهاد وسه مرتبه فرمود: "انا من الرافضه وهو منی" "من رافضی هستم ورافضی بودن اختصاص به من دارد" 📗همان مدرک،ص96 ❗شیعیان را از آن جهت رافضی میگویند که خلافت غاصبین حق حضرت علی در حکومت را قبول ندارند وانان را به رسمیت نمی شناسد. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال دعایی که باعث جدایی زن وشوهرمیشه به نام دعای سیاهی وجدایی صحت داره راهکارجلوگیری ازان چیست ✅پاسخ: اصل مساله سحر مورد قبول است اما اینکه روایاتی از اهل بیت به صورت دعا آمده باشد که در سحر کردن موثر است چنین چیزی صحت ندارد. اساسا سحر وساحری در اسلام گناه کبیره است وروایات بسیاری در مذمت آن آمده است 📓بحار الانوار،ج76 ص205 باب 96 اما راههایی برای مقابله با سحر وجود دارد.از قبیل توکل بر خداوند ودعا کردن،صدقه دادن،خواندن دعاهای وارده از اهل بیت برای دفع سحر محمد بن عیسى گوید از حضرت رضا در باره سحر پرسیدم حضرت فرمود: سحر واقعیت دارد و به اذن خدا اثر مىکند هر گاه ترا سحر کردند دستت را تا مقابل صورتت بالا ببر و این دعا را بخوان: "باسم الله العظیم باسم الله العظیم رب العرش العظیم " 📓بحار الانوار ج92 ص129 ❗دعاهای دیگری نیز برای دفع سحر وجود دارد که میتوانید به بحار الانوار، جلد 92 ص124 باب 96 "دعا برای دفع سحر وچشم زخم"مراجعه فرمائید ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا درباره نامه عمر بن خطاب به رود نیل و همچنین سخن گفتن و یاری رساندن غیبی وی به لشکر مسلمین در نهاوند توضیحاتی بفرمایید. ✅پاسخ: بله اهل سنت ووهابیون ما را به دلیل آنکه برای امامان خود عقیده به قدرت غیبی داریم متهم به غلو وشرک می کنند اما خودشان برای عمر چنین چیزی را عقیده دارند. شما دو داستان را اشاره کردید ما هم مقداری درمورد این دو داستان توضیح میدهیم. دانستان نامه عمر به نیل چنین است: "چون عمر مصر را فتح کرد، اهالی آنجا سنتی درمورد رود نیل داشتند که می گفتند که در روز سیزده از ماه بونه ما پیش دختر باکره ای که با پدر ومادرش زندگی می کند می رویم وپدرش را راضی میکنیم ودختر را زینت می کنیم وبه نیل می اندازیم. ونیل هم برای ما جاری میشود. عمرو عاص به آنان گفت چنین سنتی در اسلام نیست. آنان سه ماه از این کار دست برداشتند ونیل هم جاری نشد. به عمر نامه نوشتند واو را از جریان مطلع کردند. عمر به عمرو عاص نوشت کار درستی کرده ای. من در داخل این نامه رقعه کوچکی گذاشتم وچون نامه به دست تو رسید رقعه را به نیل بینداز. درآن رقعه نوشته بود: "از عبدالله عمر امیر المومنین به نیل مصر؛اما بعد: اگر تاکنون از جانب خود جاری شدی جاری نشو واگر خدای واحد قهار تورا جاری ساخته است ما از خدای واحد قهار می خواهیم تورا جاری کند" وچون چنین کردند نیل جاری شد. 📗تاریخ مدینه دمشق،ابن عساکر، ج44 ص 337 📗کنزالعمال،ج12 ص561 📗تفسیر قرطبی،ج13 ص104 و.... اما داستان دوم: چنین روایت کرده اند: "عمر بر بالای منبر بود به ناگاه برایش مکاشفه ای روی داد وساریه ( اسم فرمانده لشگر) را که در نهاوند در سرزمین فارس بود دید که در دره ای با دشمن برخورد کرده اند ودر حال شکست خوردن هستند.درحالی که در نزدیکی آنها کوهی قرار دارد واگر به آنجا پناه آورند از شکست نجات پیدا میکنند. لذا عمر در اثنای خطبه فریاد زد وگفت:"یا ساریه الجبل، الجبل" ای ساریه به سوی کوه برو. خدا صدای اورا به گوش ساریه که در فارس بود رساند واو لشکر را متوجه کوه کرد ودر آنجا با دشمن جنگید و پیروز شد" 📗کنزالعمال،ج12 ص571 📗کشف الخفا،ج2 ص380 ❓ایا این غلو نیست ❓چگونه است ما اگر عقیده به قدرت غیبی امامان داشته باشیم مشرک هستیم اما شما موحد ❗در پایان لازم است که بدانید هر دو داستان جعلی ودروغ است. علامه امینی می گوید: تنها راوی روایت نیل عبدالله بن صالح مصری است که یکی از افراد بسیار دروغگو وجاعل بوده است واحمد بن حنبل ونسایی اورا رد کرده اند 📗العلل ومعرفه الرجال،ج3 ص212 📗الضعفا والمتروکین،ص149 وراوی جریان یا ساریه الجبل هم سیف بن عمر است که ضعیف است واورا به کفر متهم کرده اند 📗کتاب المجروحین،ابن حبان،ج1 ص345 📗الکامل فی ضعفای الرجال،ج3 ص435 رجوع کنید به الغدیر،علامه امینی،جلد 8 صفحه 124 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا به غیر از امام حسین علیه السلام سایر ائمه دست به قیام نزدند؟؟؟ ✅پاسخ': در زیارت جامعه کبیره خطاب به امامان می گوییم: "ساسه العباد" مراد آن است که امامان تدبیر اجتماع مردم واداره آن را برعهده دارند 📗ادب فنای مقربان،ایت الله جوادی آملی،ج1 ص246 در روایتی امام صادق فرمود: خداوند تدبیر امور بندگانش را به پیامبرش واگذار کرد تا ببینید که چگونه اورا اطاعت میکنند 📗بحار الانوار،ج25 ص332 ودر روایت دیگر فرمود؛ "فما فوض الله الی رسوله فقد فوضه الینا" "هر آنچه خداوند به پیامبر واگذار کرده است آن را به ما واگذار کرده است" 📗همان مدرک ❗روشن شد که امامان سیاستمداران زندگی مردم بوده اند. هرموقع هدایت آنان منوط به قیام بود قیام میکردند وهم موقع منوط بر عدم قیام بود چنین میکردند ❗روی این حساب هر امامی با توجه به شرایط زمان خود هر آنچه به مصلحت جامعه ومردم ودین بوده است را انجام دادند. گاهی شرایط اقتصا میکرد امام سکوت کند،گاهی اقتضا میکرد به صلح رضایت دهد،گاهی اقتضا میکرد با قیام کردن دین مردم را حفظ کرد،گاهی شرایط اقتضا میکرد با تشکیل کلاس ودرس امور بندگان وجامعه را تدبیر کند و... ❗اگر هریک از امامان در زمان امام دیگر بودند برنامه همان امام را اجرا میکرد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman