سوال
این ک می گن در کار خیر حاجت هیچ استخاره ای نیست یعنی چی؟ ؟
منظور از کار ها خیر چیه؟قائدتا ک نباید فقط ب ازدواج و خواستگاری مربوط بشه؟؟
✅پاسخ:
برای استخاره دو معناست. یکی معنای حقیقی استخاره است که در اخبار و روایات ما بیشتر از آن نام برده شده، طلب خیر نمودن از خداست. این استخاره همان استخاره ی مطلق است، اختصاص به مورد شک و تردید ندارد. این در واقع استمداد از خدای متعال و تفویض کارها به او در جمیع امور و تمام افعال زندگی است.به این معنا که انسان در تمام کارها از خداوند خیر وسعادت را بخواهد حتی کارهای روشنی که نیاز به استخاره ندارد.
از این رو است که امام صادق فرمود: که خداوند فرمود: "من شقاء عبدی ان یعمل الاعمال و لا یستخیرنی" "ازبدبختی بنده من آن است که کاری از کارهایش را بدون استخاره (طلب خیر) از من انجام دهد."
📓بحار الانوار،ج88 ص223
📓وسایل الشیعه،ج8 ص79
در روایت دیگری فرمود:
"هیچ بنده با ایمانی از خدا طلب خیر نکرد مگر آنکه پروردگار سعادت اورا فراهم ساخت"
بحار الانوار،ج88 ص224
بنابراین، طبق روایات فراوان، این نوع استخاره برای رفع تحیر و سرگردانی نیست، بلکه در همه ی مراحل یک کار خوب و پسندیده و راه گشاست.
معنای دوم استخاره، طلب خیر نمودن از خدا، برای رفع تحیر و سرگردانی است که اختصاص به موارد شک و تردید دارد.
در روایتی آمده است که ابی علی قمی از امام صادق سوال کرد:
"مواردی پیش می آید که متحیر می مانم کاری را انجام دهم یا خیر.
امام فرمود:وقتی به نماز می ایستی درآن زمان استخاره کن چرا که شیطان درآن زمان از انسان دور تر است..."
📓وسایل الشیعه،ج8 ص78
جهت آگاهی از کیفیت استخاره گرفتن رجوع کنید به کتاب مفاتیح نوین،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ص1169
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
وهابی ها به ما میگن رافضی ما باید ناراحت بشیم یا خوشحال
✅پاسخ:
علامه مجلسی در بحار الانوار گرانسنگ بابی دارد تحت عنوان:
"فضل الرافضه ومدح التسمیه بها"
"باب درمورد فضیلت رافضی بودن ومدح وستایش نامگذاری به آن"
📗بحار الانوار،ج65 ص96
❗یکی از صحابه امام صادق به ایشان گفت:
مردی به من میگوید حواست باشد رافضی نشوی
امام فرمود:
"به خدا قسم که چه خوب اسمی است که خداوند به شما شیعیان بخشیده است تازمانی که قول وسخن مارا میگیرید "
📗همان مدرک
❗در روایت دیگری آمده است که امام باقر دست به سینه نهاد وسه مرتبه فرمود:
"انا من الرافضه وهو منی"
"من رافضی هستم ورافضی بودن اختصاص به من دارد"
📗همان مدرک،ص96
❗شیعیان را از آن جهت رافضی میگویند که خلافت غاصبین حق حضرت علی در حکومت را قبول ندارند وانان را به رسمیت نمی شناسد.
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
دعایی که باعث جدایی زن وشوهرمیشه به نام دعای سیاهی وجدایی صحت داره راهکارجلوگیری ازان چیست
✅پاسخ:
اصل مساله سحر مورد قبول است اما اینکه روایاتی از اهل بیت به صورت دعا آمده باشد که در سحر کردن موثر است چنین چیزی صحت ندارد. اساسا سحر وساحری در اسلام گناه کبیره است وروایات بسیاری در مذمت آن آمده است
📓بحار الانوار،ج76 ص205 باب 96
اما راههایی برای مقابله با سحر وجود دارد.از قبیل توکل بر خداوند ودعا کردن،صدقه دادن،خواندن دعاهای وارده از اهل بیت برای دفع سحر
محمد بن عیسى گوید از حضرت رضا در باره سحر پرسیدم حضرت فرمود: سحر واقعیت دارد و به اذن خدا اثر مىکند هر گاه ترا سحر کردند دستت را تا مقابل صورتت بالا ببر و این دعا را بخوان: "باسم الله العظیم باسم الله العظیم رب العرش العظیم "
📓بحار الانوار ج92 ص129
❗دعاهای دیگری نیز برای دفع سحر وجود دارد که میتوانید به بحار الانوار، جلد 92 ص124 باب 96 "دعا برای دفع سحر وچشم زخم"مراجعه فرمائید
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
لطفا درباره نامه عمر بن خطاب به رود نیل و همچنین سخن گفتن و یاری رساندن غیبی وی به لشکر مسلمین در نهاوند توضیحاتی بفرمایید.
✅پاسخ:
بله اهل سنت ووهابیون ما را به دلیل آنکه برای امامان خود عقیده به قدرت غیبی داریم متهم به غلو وشرک می کنند اما خودشان برای عمر چنین چیزی را عقیده دارند.
شما دو داستان را اشاره کردید ما هم مقداری درمورد این دو داستان توضیح میدهیم.
دانستان نامه عمر به نیل چنین است:
"چون عمر مصر را فتح کرد، اهالی آنجا سنتی درمورد رود نیل داشتند که می گفتند که در روز سیزده از ماه بونه ما پیش دختر باکره ای که با پدر ومادرش زندگی می کند می رویم وپدرش را راضی میکنیم ودختر را زینت می کنیم وبه نیل می اندازیم. ونیل هم برای ما جاری میشود.
عمرو عاص به آنان گفت چنین سنتی در اسلام نیست.
آنان سه ماه از این کار دست برداشتند ونیل هم جاری نشد.
به عمر نامه نوشتند واو را از جریان مطلع کردند.
عمر به عمرو عاص نوشت کار درستی کرده ای. من در داخل این نامه رقعه کوچکی گذاشتم وچون نامه به دست تو رسید رقعه را به نیل بینداز.
درآن رقعه نوشته بود:
"از عبدالله عمر امیر المومنین به نیل مصر؛اما بعد:
اگر تاکنون از جانب خود جاری شدی جاری نشو واگر خدای واحد قهار تورا جاری ساخته است ما از خدای واحد قهار می خواهیم تورا جاری کند"
وچون چنین کردند نیل جاری شد.
📗تاریخ مدینه دمشق،ابن عساکر، ج44 ص 337
📗کنزالعمال،ج12 ص561
📗تفسیر قرطبی،ج13 ص104
و....
اما داستان دوم:
چنین روایت کرده اند:
"عمر بر بالای منبر بود به ناگاه برایش مکاشفه ای روی داد وساریه ( اسم فرمانده لشگر) را که در نهاوند در سرزمین فارس بود دید که در دره ای با دشمن برخورد کرده اند ودر حال شکست خوردن هستند.درحالی که در نزدیکی آنها کوهی قرار دارد واگر به آنجا پناه آورند از شکست نجات پیدا میکنند. لذا عمر در اثنای خطبه فریاد زد وگفت:"یا ساریه الجبل، الجبل"
ای ساریه به سوی کوه برو.
خدا صدای اورا به گوش ساریه که در فارس بود رساند واو لشکر را متوجه کوه کرد ودر آنجا با دشمن جنگید و پیروز شد"
📗کنزالعمال،ج12 ص571
📗کشف الخفا،ج2 ص380
❓ایا این غلو نیست
❓چگونه است ما اگر عقیده به قدرت غیبی امامان داشته باشیم مشرک هستیم اما شما موحد
❗در پایان لازم است که بدانید هر دو داستان جعلی ودروغ است.
علامه امینی می گوید:
تنها راوی روایت نیل عبدالله بن صالح مصری است که یکی از افراد بسیار دروغگو وجاعل بوده است واحمد بن حنبل ونسایی اورا رد کرده اند
📗العلل ومعرفه الرجال،ج3 ص212
📗الضعفا والمتروکین،ص149
وراوی جریان یا ساریه الجبل هم سیف بن عمر است که ضعیف است واورا به کفر متهم کرده اند
📗کتاب المجروحین،ابن حبان،ج1 ص345
📗الکامل فی ضعفای الرجال،ج3 ص435
رجوع کنید به الغدیر،علامه امینی،جلد 8 صفحه 124 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چرا به غیر از امام حسین علیه السلام سایر ائمه دست به قیام نزدند؟؟؟
✅پاسخ':
در زیارت جامعه کبیره خطاب به امامان می گوییم:
"ساسه العباد"
مراد آن است که امامان تدبیر اجتماع مردم واداره آن را برعهده دارند
📗ادب فنای مقربان،ایت الله جوادی آملی،ج1 ص246
در روایتی امام صادق فرمود:
خداوند تدبیر امور بندگانش را به پیامبرش واگذار کرد تا ببینید که چگونه اورا اطاعت میکنند
📗بحار الانوار،ج25 ص332
ودر روایت دیگر فرمود؛
"فما فوض الله الی رسوله فقد فوضه الینا"
"هر آنچه خداوند به پیامبر واگذار کرده است آن را به ما واگذار کرده است"
📗همان مدرک
❗روشن شد که امامان سیاستمداران زندگی مردم بوده اند.
هرموقع هدایت آنان منوط به قیام بود قیام میکردند وهم موقع منوط بر عدم قیام بود چنین میکردند
❗روی این حساب هر امامی با توجه به شرایط زمان خود هر آنچه به مصلحت جامعه ومردم ودین بوده است را انجام دادند. گاهی شرایط اقتصا میکرد امام سکوت کند،گاهی اقتضا میکرد به صلح رضایت دهد،گاهی اقتضا میکرد با قیام کردن دین مردم را حفظ کرد،گاهی شرایط اقتضا میکرد با تشکیل کلاس ودرس امور بندگان وجامعه را تدبیر کند و...
❗اگر هریک از امامان در زمان امام دیگر بودند برنامه همان امام را اجرا میکرد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوآل
لطفا بگید اول کسی که دعوت پیامبر را لبیک گفت چه کسی بود
✅پاسخ:
در روایات بسیاری از کتب شیعه واهل سنت آمده است که علی علیه السلام اول مومن ومسلمان بوده است.
علامه مجلسی انبوهی از این روایات را ذکر می کند
📗بحار الانوار،ج38 ص201 باب 65
همچنین در کتب بسیاری از اهل سنت به اول مسلمان بودن حضرت علی اشاره شده است.
حاکم نیشابوری روایت می کند که پیامبر فرمود:
"اول کسی که در کنار حوض برمن وارد میشود اول کسی است که به من ایمان آورده است واو علی است"
📗مستدرک حاکم،ج3 ص147
احمد در مسند روایت میکند که پیامبر فرمود:
"علی اولین نفر از اصحاب من است که اسلام آورد"
📗مسند احمد،ج5 ص662
❗اهل سنت پس از دیدن نصوصی که میگوید علی اول مسلمان بوده است میگویند علی درآن زمان کودک بوده وایمان یک کودک پذیرفته نیست
ایت الله مکارم پاسخ میدهد:
اولا:پیامبر اسلام علی را پذیرفت وکسی که اسلام اورا درآن سن وسال معتبر نداند در واقع ایراد بر پیامبر میگیرد ( روشن است که اسلام علی با دعوت پیامبر بوده است چگونه ممکن است پیامبر کسی را به اسلام دعوت کند که اسلامش پذیرفته نیست)
ثانیا:از قرآن استفاده میشود که حتی بلوغ شرط نبوت نیست وبرخی پیامبران در طفولیت به این مقام رسیدند مانند حضرت یحیی وعیسی،(مریم 12-30)
وقتی در نبوت که مقامی بزرگ و والاست سن خاصی مطرح نباشد در ایمان آوردن وپذیرش اسلام به طریق اولی سن بلوغ نباید شرط باشد
پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج9 ص332
ثالثا:در روایات بسیاری که به برخی اشاره کردیم پیامبر علی را به عنوان اولین مسلمان ستوده است. چگونه ممکن است بگوییم ایمان علی در خردسالی ارزش ندارد با این حال پیامبر از این ویژگی با عنوان یک فضیلت بزرگ یاد کند
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
آیا افرادی مثل ادیسون ودیگر مخترعان که به جامعه بشری خدمت کردن میرن جهنم
✅پاسخ:
ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند:
"الف:گاهی هدف اصلی از اختراع یک عمل تخریبی است ( همانند کشف انرژی اتمی که نخستین بار به منظور ساخت بمبهای اتمی صورت گرفت) سپس در کنار آن منافعی برای نوع انسان نیز به وجود آورده که هدف واقعی مخترع یا مکتشف نبوده ویا در درجه دوم قرار داشته که تکلیف این دسته از مخترعان روشن است
ب: گاهی مخترع هدفش بهره گیری مادی ویا اسم واوازه وشهرت است. تکلیف این گروه هم روشن است آنها هیچ گونه طلبی از خدا ندارند ونه از همنوعان خود وپاداش آنها همان سود وشهرتی بوده که می خواسته اند وبه آن رسیده اند
ج: گروه سوم کسانی هستند که مسلما انگیزهای انسانی داشته اند وهدف آنان خدمت به خلق بوده است. اینگونه افراد اگر ایمان داشته باشند ومحرک الهی که بحثی درآن نیست واگر نداشته باشند اما محرکشان انسانی ومردمی بوده است بدون شک پاداش مناسبی را از خداوند دریافت خواهند کرد. دلیل این مساله علاوه بر حکم عقل اشاراتی است که درایات وروایات آمده است.
❗ما هیچ دلیلی نداریم که جمله"خداوند اجر محسنین راضایع نمی کند"( یوسف 90) شامل این گونه افراد نشود.
❗آیه "هرکس به اندازه سنگینی ذره ای کار نیک کند آن را می بیند"( زلزله 7)
❗در حدیثی امام کاظم فرمود:
"در بنی اسرائیل مرد با ایمانی بود که همسایه کافری داشت مرد بی ایمان نسبت به همسایگان با ایمان خود نیک رفتاری میکرد وقتی از دنیا رفت خداوند برای او خانه ای بنا کرد که مانع از گرمای آتش شود وبه او گفته شد این به سبب رفتارنیک تو به همسایه مومنت میباشد"
📚بحار الانوار،ج3 ص377
"نقل پاسخ از کتاب شریف تفسیر نمونه،ج10 ص313 به بعد)
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
✅پاسخی به متن زیر👇
شیخ گفت:در بهشت شراب هایی وجود دارد که هر چه مؤمنان می خورند مست نمیشوند!!!
مریدی پرسید : پس چرا میخورند؟
شیخ سر خود را خاراند ، قدری با ریشهایش بازی کرد و سپس
گفت : تو اگه زر نزنی کسی نمیگه لالی !!!!
✅پاسخ:
"شراب بهشتی هیچ گونه ارتباطی با خمر وشراب آلوده دنیا ندارد همان گونه که قرآن می گوید:"شراب بهشتی نه مایه فساد عقل است ونه موجب مستی می شود"صافات 47
❗در شراب بهشتی جز هوشیاری ونشاط ولذت روحانی ومعنوی چیز دیگری در آن نیست"
📓تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج21 ص443
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
ببخشید میخواستم بدونم علت اینکه شیعیان نمازشونو باهم میخونن واهل تسنن جدا ازهم چیه؟
آیا این درسته که پیامبر صل الله علیه وآله هم دراواخر عمرشون نمازشونو باهم میخوندن؟
اگردرسته حکمت این کار چی بوده؟
✅پاسخ:
طبق روایات فراوانی که علمای شیعه وسنی روایت کرده اند پیامبر گرامی بین نمازهای خود جمع نیز می کرده اند وهدف ایشان از این کار تخفیف واسان گیری بر امت بوده است.
در روایتی شیخ حر عاملی از امام صادق روایت می کند که فرمود:
"پیامبر ظهر وعصر رآ دریک مکان با همدیگر خواند بدون آنکه سبب وعذری باشد وفرمود :
"خواستم بر امتم سخت نگیرم "
📓وسایل الشیعه،ج4 ص221
مسلم نیشابوری از علمای بزرگ اهل سنت وصاحب کتاب صحیح نزد اهل سنت از ابن عباس روایت می کند:
"پیامبر نماز ظهر وعصر را با یکدیگر خواند بدون آنکه خوف یا سفری در کار باشد ( بدون عذر) به دلیل آنکه هیچ یک از افراد امتش به سختی نیفتند"
"ان لا یحرج احدا من امته"
📓صحیح مسلم،ج2 ص151
❗البته دراین باب روایات فراوان است که شما را به پیام های قبلی گروه ارجاع میدهیم
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
مگر خداوند قدرت بي نهايت? نيست پس چرا دنيا رو در شش روز افريد
ايا نميتونست كن فيكون بكنه?
✅پاسخ:
کلمه یوم در زبان عرب در برخی موارد به معنای یک دوران به کار می رود، خواه این دوران صد سال باشد یا یک میلیون سال ویا میلیاردها سال. خداوند مجموعه زمین واسمان را در شش دوران متوالی آفرید هرچند این دوران ها گاهی به میلیون ها سال یا میلیاردها سال بالغ شده باشد.
اگر آفرینش دریک لحظه بود کمتر می توانست از عظمت وقدرت وعلم پروردگار حکایت کند. اما هنگامی که در مراحل مختلف وچهره های گوناگون، طبق برنامه های منظم وحساب شده انجام گیرد دلیل روشنتری برای شناسایی آفریدگار خواهد بود. فی المثل اگر نطفه آدمی در یک لحظه تبدیل به نوزاد کامل میشد آن قدر نمی توانست عظمت خلقت را بازگو کند اما هنگامی که در طی 9 ماه هر روز در مرحله ای وهرماه به شکلی ظهور وبروز کند می تواند به تعداد مراحلی که پیموده است نشانه های تازه ای از عظمت پروردگار بدست دهد
📓تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج6 ص203
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
اینکه میگن اسلام واقعی با دزد با قطع کردن دست حکم میده و حکمش کمو زیاد نمیشه یعنی چی
میکن زمان پیامبر با دزد اینگونه برخورد میشده ..
یعنی ما حرف پیامبر رو گوش نمیدیم یا کار پیامبر زبونم لال اشتباه بوده ..
کدوم درسته ..
✅پاسخ:
در واقع سوال شما این است که چرا در زمان پیامبر حد بر سارق جاری می شده است اما هم اکنون در ایران اسلامی این حکم جاری نمی شود
برای پاسخ به نکته زیر توجه کنید
1⃣برای قطع شدن دست دزد شرایطی لازم است که با فقدان آن شرایط حد جاری نمی شود مانند؛
متاعی که سرقت شده است حداقل یک ربع دینار باشد،از جای محفوظی سرقت شود،در قحط سالی نباشد،سارق بالغ وعاقل باشد وبااختیار چنین کند،وشرایطی دیگر که به کتاب زیر مراجعه کنید
📚تفسیر نمونه،ج4 ص376
2⃣در اسلام دو نوع احکام وتکالیف است.
احکام اولیه واحکام ثانویه.
در برخی از موارد در اجرای واجب مفسده و یا در انجام حرام مصلحتی قوی تر و مهم تر مترتب است که برای حفظ این اهم باید از این واجب دست کشید و یا آن حرام را مرتکب شد.
مثلا خوردن گوشت میته حرام است اما زمانی که ترس از دست دادن جان پیش آید برای حفظ جان خوردن آن حلال است.
عناوین ضرورت واضطرار،عسر وحرج،اهم ومهم و...همگی از عناوین ثانویه هستند.
عناوین ثانویه در جایی که عناوین اولیه قابل اجرا نیست اجرایی می شود
📚انوار الفقهاهه،کتاب البیع،ایت الله العظمی مکارم،ص498
ومستند این حکم در اسلام گذشته از آیات قرآن روایات فراوانی است که آمده است
📚وسایل الشیعه،ج16 ص214 تا 233 و...
امروزه با توجه به هجوم همه جانبه دشمنان اسلام از هر سو به اسلام و تشیع وتبلیغات دروغین بر علیه قوانین اسلام از باب مصلحت اهم وتقدیم آن بر مصلحت مهم ( عناوین ثانویه) برخی از حدودها برداشته شده و اقامه نمی شود
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
لطفا سیاست خارجی در اسلام رو برام بگید چیه
✅پاسخ:
برنامه اسلام در سیاست خارجی رابطه مسالمت آمیز با تمام کشور ها است مگر کشورهایی که مستقیما با اسلام ومسلمین در حال جنگ هستند وکافر حربی محسوب میشوند.
قرآن می فرماید:
"خدا شما را از نیکی کردن ورعایت عدالت نسبت به کسانی که در امر دین با شما پیکار نکردند واز خانه ودیارتان نراندند نهی نمی کند چرا که خدا عدالت پیشگان را دوست دارد"ممتحنه 8
❗رابطه با کشورهای خارجی نباید به صورت رابطه ارباب ونوکر وتسلط کافران بر مسلمین باشد چرا که خداوند می فرماید:
"خداوند سلطه کافران بر مسلمین را اجازه نمیدهد"نسا 141
❗اصل 152 قانون اساسی نیز چنین است:
"سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر اساس نفی هر گونه سلطه جویی وسلطه پذیری، حفظ استقلال همه جانبه وتمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان وعدم تعهد در برابر قدرت های سلطه گر وروابط صلح آمیز با دول غیر محارب است"
❗حضرت امام در پاسخ یکی از خبرنگاران درباره روابط خارجی نظام اسلامی به ویژه رابطه با آمریکا فرمودند:
"اساس ما مبتنی بر حفظ حقوق متقابل است وبنابراین غیر از اسرائیل که غاصب است هر کشوری که حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسد وبه آن احترام بگذارد با وی روابط مسالمت آمیز خواهیم داشت. اما در شرایط کنونی که سیاست خارجی آمریکا مبتنی بر سلطه جویی ومداخله در امور داخلی کشور ما وعزم بر نابودی انقلاب اسلامی ایران می باشد برقراری رابطه به هیچ وجه با منافع ملی ومصالح کشور سازگار نبوده واصول اسلامی وقانون اساسی نیز آن را نمی پذیرد
📗به نقل از پرسمان،نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman