eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.2هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال اخیرا شبهاتی مطرح شده که تو قرآن به وجود صاحب الزمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف) و غیبت این بزرگوار اشاره نشده ، پس امام زمان وجود ندارد ( العیاذبالله) . در جواب این شبهه چه پاسخی وجود دارد؟ ✅پاسخ: قرآن کریم کتابی است که درآن کلیات اموری که متکفل سعادت بشر در دنیا واخرت است بیان شده وشرح اسرار ودقایق وحقایق وجزییات به پیامبر گرامی واگذار شده است. خداوند می فرماید: "ما به سوی تو قرآن را نازل کردیم تا تو آن را برای مردم تبیین کنی" نحل 44 ومی فرماید: "هر آنچه پیامبر برای شما اورده بگیرید وانچه شما را از آن نهی کرده خودداری کنید"حشر 7 ❗پیامبر گرامی نیز آیات بسیاری از قرآن را بر ظهور حضرت حجت تطبیق داده اند که به گفته محققان حدود 130 آیه می باشد که جهت آگاهی به کتب زیر مراجعه کنید 📚منتخب الاثر،ایت الله صافی،ج2 ص20 فصل اول 📚بحار الانوار،ج51 ص44 باب 15 ❗وروایات فراوانی در غیبت وطول عمر آن بزرگوار از پیامبر گرامی واهل بیت آمده است که حجیت سخنانشان از طریق قرآن ثابت شده است 📚بحار الانوار،ج51 ص 215باب 13 📚بحار الانوار،ج52 ص90 باب 20 📚منتخب الاثر،ج 2 ص236 فصل 27 📚منتخب الاثر،ج2 ص242 باب 28 وص261 باب 29 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال: سوالی که ذهنمو مشغول کرده اولا اینه که چرا با وجود اینکه ایمه علم داشتن با کسانی چون عایشه و ام الفضل و جعده و..ازدواج کردن؟؟؟ ✅پاسخ: صحیح است که پیامبر وامامان دارای علم غیب بوده اند 📚فصول المهمه ( تکمله الوسایل)، شیخ حر عاملی،ج1 ص394 باب 95 📚بحار الانوار،علامه مجلسی،ج26 ص18 باب 1 ❗اما استفاده از این علم غیب منوط به اجازه خداوند است وانان در امور شخصی زندگی خود اجازه ندارند از علم غیب استفاده کنند چرا که آنان الگوی مردم هستند ومردم باید از آنان درس صبر بر مشکلات و ایثار واز خودگذشتگی و...را بگیرند. اگر هر مشکل خودرا با علم غیب حل کنند یا در هر امرشخصی از علم غیب استفاده کنند دیگر نمی توانند برای مردم الگو باشند. امام کاظم فرمود: خداوند قلوب امامان را محل اراده وخواست خودش. قرار داده است هر موقع خداوند چیزی را بخواهد انان نیز آن را انجام میدهند ( وبدون اذن الهی کاری نمی کنند) 📚بحار الانوار،ج5 ص114 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
❗نقد وپاسخ ⛔️ روایاتی در مورد عزاداری از کتب مرجع شیعه ⛔️ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 1⃣ رسول الله صلی الله علیه وسلم میفرمایند : «نوحه سرائی از جاهلیت می باشد» ا.ه (بحار الأنوار: ۸۲/۱۰۳). 2⃣ رسول الله صلی الله علیه وسلم میفرمایند : «دو صدا هستند که ملعونند و خداوند به آنه غضب می کند: شیون در مصیبت و صدا در حالت شادی یعنی: نوحه و غناء» (بحارالأنوار: ۸۲/۱۰۱). 3⃣ امیر المومنین علی میفرمایند : «در سرزمینی که صاحب قدرت هستی تو را به نوحه برای مرده هشدار می‌دهم» (مستدرک الوسائل: ۱/۱۴۴). 4⃣ رسول الله صلی الله علیه وسلم میفرمایند : «و همانا شما را از نوحه و شیون نهی می کنم» (جامع احادیث الشیعه: ۳/۳۷۲). 5⃣ رسول الله صلی الله علیه وسلم میفرمایند :«و همانا من شما را نهی کرده ام از نوحه سرائی و دو صدای احمقانه ی بی بندبار: صدا هنگام نغمه های لهو و آوازهای شیطانی و صدا هنگام مصیبت [و] چنگ زدن صورت و پاره کردن یقه و ناله شیطانی» (مستدرک الوسائل: ۱/۱۴۵). 6⃣ حضرت علی میفرمایند : سه چیز از اعمال جاهلیت می‌باشد و در بین مردم از بین نمی‌رود تا قیامت برپا شود: باران طلبیدن از ستارگان و توهین کردن به اقوام و نوحه سرائی در مرگ» (بحار الأنوار: ۸۲/۱۰۱). 7⃣ امام صادق میفرمایند: «فریاد زدن بر مرده اصلاح نمی‌گردد و جایز نمی باشد ولی اکثر مردم درک نمی کنند». (الکافی: ۳/۲۲۶). 8⃣ امام صادق میفرمایند : «فریاد زدن برای مرگ جایز نیست و لباس پاره کردن [نیز همچنین] جایز نیست» (الکافی: ۳/ ۲۵۵). ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅پاسخ: روایات فراوانی در کتب شیعه در مشروعیت گریه وعزاداری برای مردگان آمده است 📚وسایل الشیعه،ج3 ص279 باب 87 وص 283 باب 88 وباب 89 📚مستدرک الوسایل،ج2 ص458 باب 73 و74 و75 و76 تا ص470 وروایات فراوانی به خصوص در استحباب گریه وعزاداری برای حسین واهل بیت علیهم السلام آمده است 📚وسایل الشیعه،ج14 ص500 باب 66 📚مستدرک الوسایل،ج10 ص311 باب 49 📚بحار الانوار،ج44 ص278 باب 34 ❗در روایات اهل سنت نیز روایات متعددی بر استحباب گریه وعزاداری آمده است پیامبر برای مرگ فرزندش ابراهیم گریه وعزاداری کرد 📚صحیح بخاری،ج1 ص439 ح1241 در کنار قبر دخترش گریه وعزاداری کرد 📚صحیح بخاری،ج1 ص432 ح1225 در کنار قبر مادرش گریه کرد ودیگران را نیز به گریه وا داشت 📚صحیح مسلم،ج2 ص671 ح976 در مرگ فاطمه بنت اسد گریه کرد 📚تاریخ مدینه دمشق،ج42 ص574 در شهادت عمویش حمزه گریست 📚سیره حلبیه،ج2 ص534 در شهادت جعفر گریست 📚مسند احمد، ج ص370 ح27131 درشهادت زید بن حارثه گریه کرد 📚انساب الاشراف،ج1 ص208 ❗وموارد فراوان دیگر که جایی برای مشروعیت گریه وعزاداری برای مردگان باقی نمی گذارد وقتی تمام روایات را باهم نگاه می کنیم به این نتیجه می رسیم که روایاتی که از نوحه سرایی نهی می کند در بیان حرمت نوحه سرایی به باطل است چنان که علامه حلی می گوید: "همه علمای شیعه اتفاق دارند که نوحه سرایی به باطل حرام است همچنین علما برای جواز ومشروعیت نوحه سرایی به حق اجماع واتفاق دارند" 📚منتهی المطلب،ج7 ص423 علامه مجلسی می گوید: "در دوران جاهلیت چون کسی از دنیا می رفت همراه با برشمردن جرمهایی همچون آدم کشی وجنایت میت وافتخار به آن برایش نوحه سرایی می کردند" 📚بحار الانوار،ج79 ص108 این گونه روایات اصل عزاداری را ممنوع نمی کند چرا که ما مشروعیت آن را ثابت کردیم، بلکه از انجام هر عملی که با قضا وقدر الهی منافات دارد نظیر داد کشیدن، گریبان پاره کردن، سخن باطل گفتن و...جلوگیری می کند لذا در پاره ای از روایات آمده است که نوحه سرایی در صورتی که همراه با سخنان حق باشد مانعی ندارد بلکه حتی می توان به ازای آن اجرت دریافت کرد وسایل الشیعه،ج10 ص447 بنابراین مقصود از این گونه روایات، نوحه سرایی باطل ودروغ است که شباهت هایی با مراسم جاهلیت داشته است ✅پرسمان اعتقادی ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
✅پاسخی به متن زیر 👇 ❗شیخ گفت:در بهشت شراب هایی وجود دارد که هر چه مؤمنان می خورند مست نمیشوند!!! مریدی پرسید : پس چرا میخورند؟ شیخ سر خود را خاراند ، قدری با ریشهایش بازی کرد و سپس گفت : تو اگه زر نزنی کسی نمیگه لالی !!!! ✅پاسخ: "شراب بهشتی هیچ گونه ارتباطی با خمر وشراب آلوده دنیا ندارد همان گونه که قرآن می گوید:"شراب بهشتی نه مایه فساد عقل است ونه موجب مستی می شود"صافات 47 ❗در شراب بهشتی جز هوشیاری ونشاط ولذت روحانی ومعنوی چیز دیگری در آن نیست" 📓تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج21 ص443 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح شبهات @poorseman
سوال ذهن ما ایرانیها را هشدار های بی اساس منبریان بیمار کرده است. وگرنه بیرون بودن زلف زنان ایل جزیی از پوشش زیبایشان است. و.هیچ مرد اصیل قشقایی وبختیاری به زلف زنان ایل توجهی نمیکند. همانگونه که مردان شالیکار به ساق برهنه زنان شالیکار بی اعتناست. ✅پاسخ: در این که بر زنان واجب است حجاب خودرا رعایت کند وبه غیر از صورت ودو دست تا مچ بقیه جاهای بدن را از نامحرم بپوشانند شکی نیست ودر این باره روایات فراوانی در مجامع روایی ما آمده است 📚وسایل الشیعه،ج20 ص200 باب 109 📚مستدرک الوسایل،ج14 ص275 باب 85 📚بحار الانوار،ج101 ص31 باب 34 در روایتی امام صادق فرمود: "زن تنها مجاز است صورت ودودست خود تا مچ ( کفین) را از نامحرم نپوشاند" 📚بحار الانوار،ج101 ص33 ❗اما فقهای عظام، فتوا به جواز نگاه کردن به زنان بادیه نشین وروستایی که عادت به پوشاندن برخی مواضع بدن ندارند داده اند در صورتی که بدون قصد لذت باشد 📚توضیح المسائل مراجع،گرداورنده، آقای بنی هاشم،ص488 ❗ومستند این حکم نیز روایات است 📚 وسایل الشیعه ،ج20 ص206 باب 113 ❗ودیدید ما هرچه گفتیم، مستند ما روایات اهل بیت بود تا پاسخ قسمت اول پیام را داده باشیم که گفتند منبریان حجاب را آورده اند، درحالی که روحانیون گرانقدر بیان کننده احکام الهی هستند که اهل بیت فرموده اند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
لطفا به متن زیر پاسخ دهید: خوش بحال کسانی که زنجیر نمیزنند!!! اما زنجیری از پای گرفتاری باز میکنند سینه نمیزنند!!!! اما سینه دردمندی را از غم و آه نجات میدهند اشک نمیریزند! !!!! اما اشک از چهره انسانی پاک میکنند سفره نمی اندازند!!!! اما نان از سفره کسی نمیبرند آنوقت با افتخار میگویند یااااااا حسین ✅پاسخ: در روایات متعددی آمده است که انسان باید در همه امور از اهل بیت تبعیت کند وبه دستورات آنان تمسک جوید 📚بحار الانوار،ج2 ص81 باب 14 ❗وانان شیعیان را امر کرده اند به برگزاری مراسم عزاداری وگریه کردن برای مصایب امام حسین علیه السلام 📚وسایل الشیعه،ج14 ص500 باب 66 📚مستدرک الوسایل،ج10 ص311 باب 49 📚بحار الانوار،ج44 ص278 باب 34 ❗ونیز امر کرده اند که به فکر مظلومان و نیازمندان باشید ومشکلات آنان را حل کنید 📚وسایل الشیعه،ج15 ص140 باب 59 📚بحار الانوار،ج72 ص17 باب 33 📚مستدرک الوسایل،ج11 ص116 واطاعت از اهل بیت نیز لازم وواجب است 📚بحار الانوار،ج23 ص283 باب 17 ❗لذا ما شیعیان مطابق دستورات اهل بیت هم برای حسین عزاداری می کنیم وهم به فریاد نیازمندان می رسیم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
❗نقد: ﺗﻘﺪﺱ ﮔﺮﺍﯾﯽ ﺳﺮ ﻣﻨﺸﺎً ﺩﯾﻜﺘﺎﺗﻮﺭﻯ ﻭ ﺍﺳﺘﺒﺪﺍﺩ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮ ﭼﯿﺰﻯ ﻛﻪ ﻣﻘﺪﺱ ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﺷﺪ، به معنی این است که ﺷﻤﺎ ﺩﯾﮕﺮ ﺣﻖ ﻧﺪﺍﺭﯾﺪ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﻰ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﺁﻥ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻧﻈﺮ ﻛﻨﯿﺪ. ﻭ ﻛﻮﭼﻚ ﺗﺮﯾﻦ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﻭ ﻣﺨﺎﻟﻔﺘﻰ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺳﻨﮕﯿﻨﻰ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ . ﺍﯾﻦ ﻣﻘﺪﺱ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻫﺮ ﭼﯿﺰﻯ ﺑﺎﺷﺪ : ﯾﻚ ﻛﺘﺎﺏ، ﯾﻚ ﺩﯾﻦ، ﯾﻚ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﯾﻚ ﺑﻨﺎ ﻭ ... ﺑﺎ ﺗﻘﺪﯾﺲ ﮔﺮﺍﯾﯽ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻛﻨﯿﺪ. ﻫﯿﭻ ﻛﺲ ﻭ ﻫﯿﭻ ﭼﯿﺰ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﻣﻘﺪﺱ ﻧﯿﺴﺖ ﻛﻪ ﻧﺘﻮﺍﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻘﺪ ﻛﺸﯿﺪ. ✅پاسخ: اموری که مقدس شمرده می شوند متفاوت هستند.برخی امور حقیقتا مقدس ومورد احترام هستند وبرخی امور تقدسشان وهمی وخیالی است وحقیقتا در خارج هیچ گونه تقدس واحترامی نمی توان برای آنان قائل شد. تقدس گرایی به معنای نفی سوال کردن ونقد کردن واشکال کردن مخالف تعالیم اسلام است. اسلام به پیروان خود توصیه می کند که همواره باید پیرو دلیل وبرهان باشند ونباید به بهانه مقدس شمردن برخی افراد وبرخی امور، چشم وگوش بسته وبدون موید عقلی پیرو آن امور وافراد باشند 📚بحار الانوار،ج2 ص81 باب 14 وباب 16 ص111 ❗اما پس از آن که با دلیل عقلی ونقلی معتبر ثابت شد که برخی امور مقدس هستند لازم است همگان احترام آن ها را نگه دارند وهیچ گونه بی احترامی واهانتی به آن مقدسات نکنند 📚بحار الانوار،ج 72 ص148 باب 57 ❗البته گفتنی است که برخلاف آنچه نویسنده متن بالا آورد، وما نیز به آن اشاره کردیم تقدس گرایی در فرهنگ اسلام به معنای نفی سوال واشکال کردن نیست واسلام به هیچ وجه مخالف با بحث های علمی نمی باشد بلکه پیروان خودرا دعوت به آن نیز می کند، انچه لازم است آن است که نقد ها باید منصفانه وبدون توهین واهانت کردن باشد 📚بحار الانوار،ج2 ص198 باب 4 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال روایتی از امام باقر آوردید مبنی بر این که مردم اگر یکسال حج را ترک کنند مهلت داده نمی شوند!!!در سال ۱۳۲۲در پی گردن زده شدن یکی از حجاج ایرانی به نام ابوطالب یزدی در مکه،شاه وقت ایران به مدت ۴سال مانع از اعزام حجاج به عربستان شد،پس چرا ایرانیان عذابی از جانب خداوند دریافت نکردند؟؟!!!! ممنون میشم اگه سریعتر پاسخ بدید. ✅پاسخ: 1⃣صحیح است ما در گذشت روایات متعددی ذکر کردیم که طبق احکام اولیه اسلام، تعطیلی حج از حجاج مخالف دستورات اسلام وسبب تعجیل در تحقق عذاب خداوند می شود 📚وسایل الشیعه،ج11 ص20 باب 4 2⃣وذکر کردیم که در مواردی ولی فقیه، طبق احکام ثانویه وتقدیم مصلحت اهم می تواند حج را تعطیل کند واین نوع تعطیلی نیز خود حکم اسلام است 📚انوار الفقهاهه،ایت الله مکارم،ص417 3⃣درمورد جریانی که ذکر کردید، بر فرض صحت، مقصر شاه وقت است نه مردم عامه وطبیعتا آن شاه مشمول عذاب الهی بوده است 4⃣یکی از عقاید شیعه،اعتقاد به بدائ است.بدین معنا که ممکن است شخصی بر حسب ظاهر، مشمول عذاب الهی شده باشد اما به ناگاه توبه کند یا صدقه دهد یا کار خیر دیگری انجام دهد که ناگاه حکم عذاب از او برداشته می شود ومشمول رحمت الهی می شود. جهت آگاهی بیشتر درمورد بدا رجوع فرمائید به تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم،ج10 ص244 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال بیشتر پیامبران در منطقه آسیا و خاور میانه ظهور کردن؟ آیا مناطق دیگر زمین نیازی به ارشاد پیامبران نداشتن؟ مثلا در مناطق اروپایی یا مناطق سرد سیبری و قطب . ✅پاسخ: طبق ادله عقلی لزوم بعثت پیامبران که درجای خود بیان شده است 📚الالهیات،علامه سبحانی،ج3 ص19 فصل هفتم ❗عقل حکم می کند که لطف خداوند اقتضا می کند برای هدایت همه مردمان پیامبران را ارسال کند ودر قرآن هم می بینیم که خداوند می فرماید: "ما در میان تمام امت ها پیامبرانی را مبعوث کردیم"نحل 36 ومی گوید: "هیچ امتی نبوده است مگر آنکه انذار دهنده ای داشته است"فاطر 24 ودر روایات اسلامی نیز به آنچه ما گفتیم اشاره شده است 📚 بحار الانوار،ج11 ص1 باب 1 ❗اما چرا پیامبران بزرگ از منطقه خاور میانه برخاستند؟ پاسخ آن است: "با توجه به وضع پیدایش جامعه بشری وظهور وتمدن انسانی این مساله جای شگفتی نیست زیرا مورخان بزرگ تصریح کرده اند که مشرق زمین گهواره تمدن انسانی است. تمدن مصر باستان وتمدن بابل در عراق وتمدن یمن در جنوب حجاز وهمچنین تمدن ایران. وشامات همه تمدن های معروف بشری هستند. انسان های متمدن نیاز زیادتری به آیین های الهی دارند تا هم قوانین حقوقی واجتماعی را تضمین کرده وجلوی مفاسد را بگیرد وهم فطرت الهی آنان را شکوفا سازد " 📚پیام قرآن،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج7 ص351 ✅پرسمان اعتقادی
سوال گاهی خودرا فقط گاهی به ندانم کاری میزنم ،آخر دیوانه میشوم از جهالت ،از جهالت مردمی که در عصر فضا نامه در چاه میریزند تا امامشان بخواند وحاجت دهد به راستی ما به کجا رسیده ایم؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ✅پاسخ: از آنجایی که قضیه چاه جمکران با مسجد جمکران آمیخته شده است نخست توضیحی پیرامون مسجد جمکران می دهیم: مرحوم میرزا حسین نوری در کتاب نجم الثاقب داستان بنای مسجد مقدس جمکران را نقل می کند.در همان حکایت که در بیداری واقع شده نه در خواب امام عصر خطاب به حسن مثله جمکرانی می گوید به مردم بگو به این مکان رغبت نشان دهند وآن را مغتنم بشمارند ودر آنجا چهار رکعت نماز بگذارند سپس فرمود: "هرکس این دو نماز را انجام دهد گویا در کعبه نماز خوانده است" 📓النجم الثاقب،ص383-388 📓مفاتیح نوین ص1062 و همراه زائران قم وجمکران،ص91 ( هر دو کتاب اثر مرجع عالی قدر ایت الله مکارم شیرازی) ❗اما درمورد نامه انداختن در چاه: در روایات ما آمده است که یکی از طرق توسل به اهل بیت که استحباب دارد، نوشتن حوائج بر روی نامه وانداختن آن در آب است 📓بحار الانوار،ج99 ص231 باب 10 اما لازم نیست که حتما در چاه جمکران انداخته شود بلکه مهم انداختن نامه در آب است چه چاه جمکران باشد یا مکان دیگر ❗البته ثابت است که امام زمان از احوالات شیعیان کاملا آگاه است 📚بحار الانوار،ج23 ص333 باب 20 ونامه انداختن به آن معنی نیست که امام زمان برود نامه را بخواند. بلکه نوشتن حوائج برروی نامه و انداختن آن در آب طبق روایات سبب می شود درخواست ودعای ما به اجابت نزدیکتر شود ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
❓لطفا معيار هاى انتخاب رهبر رو بگيد ؟؟ چرا امام خامنه اى؟؟ چرا بهجت ن؟ ✅پاسخ: طبق ادله عقلی وقرانی وروایی فقهای عظام در عصر غیبت به نیابت از امام عصر به عنوان حاکم بر مردم برگزیده شده اند. شیخ صدوق در کتاب الفقیه خود که یکی از کتب اربعه شیعه است روایت می کند که پیامبر فرمود: "اللهم ارحم خلفائی قیل یا رسول الله ومن خلفاوک قال الذین یاتون من بعدی یرون حدیثی وسنتی" "خداوندا جانشینان مرا رحمت کن.سوال شد جانشینان تو چه کسانی هستند؟ فرمود:کسانی که پی از من می آیند وحدیث وسنت مرا برای مردم بازگو می کند" 📚من لا یحضره الفقیه،ج4 ص420 در روایت دیگری امام عسکری فرمود: "هر یک از فقهای شیعه که خویشتندار باشد، محافظ دینش باشد، در مخالفت با هوای نفسش باشد، مطیع پروردگار باشد، بر مردم لازم است از او پیروی کنند" 📚وسایل الشیعه،ج27 ص131 ❗اما از آنجایی که همه فقها نمی توانند با یکدیگر زمام حکومت را بر دست بگیرند طبق عقیده برخی فقها خداوند در عصر غیبت این حق را به مردم داده است که از میان فقهای جامع الشرایط فقیهی را به عنوان حاکم خود قرار دهند 📚مفاهیم القرآن، علامه سبحانی، ج2 ص 183 فصل سوم ❗ودر عصر کنونی مردم به واسطه مجلس خبرگان که نمایندگان آنان هستند، ایت الله خامنه ای ( زید عزه) را به عنوان حاکم ورهبر انتخاب کرده اند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
❗در این روزها پیامهایی میبینیم که میگن به جای خرج در مجالس امام حسین علیه السلام یا عزاداری بریم واسه مستمندان و مسکینان خرج کنیم. میشه توضیح بدین چه جوابی داریم؟ آیا واسه مجالس امام حسین کاری نکنیم و جاهای دیگه سرمایه گذاری کنیم بهتره؟ ✅پاسخ: خداوند احکام وتکالیف گوناگونی را برای به کمال وبه سعادت رسیدن بندگان وضع کرده است تا آنان با عمل به تمام آن ها به سر منزل مقصود برسند. مثلا خداوند نماز،روزه،حج،زکات و...را بر مسلمین واجب کرده است. حال اگر کسی بگوید بجای روزه بهتر است به فقیر کمک کنیم.پول حج را بهتر است به مستمندان بدهیم.با پرداخت زکات نیازی به نماز خواندن نیست... بی شک چنین افرادی خداوند را پرستش نمی کنند بلکه پیرو هوا وهوس خودشان هستند وبه قول قرآن اینگونه افراد هوا وهوس خودرا معبود خود گرفته اند فرقان 43 انسان باید به تمام این تکالیف در کنار یکدیگر عمل کند نه آنکه مطابق رای خودش هر کدام را که خواست عملی کند. در روایتی آمده است که امام صادق فرمود: "اگر ابلیس بعد از نافرمانی خدا تمام دنیا را هم برای خداوند سجده می کرد خداوند از او قبول نمی کرد تا زمانی که برای آدم سجده نمی کرد چنان که خدا فرمان داده بود" 📓بحار الانوار،ج60 ص198 ❗این حدیث شریف می رساند که اعمال وعبادات ما باید مطابق دستورات الهی باشد ونباید بعضی از دستورات خداوند را اجرا وبعضی را نادیده بگیریم. ✅با این مقدمه درمورد اصل سوال پاسخ میدهیم: درست است که کمک کردن به دیگران اهمیت دارد، اما چنان که به ما دستور داده اند به فکر فقرا باشیم وبه آن ها کمک کنیم، همچنین اهل بیت شیعیان را امر کرده اند که برای حسین علیه السلام گریه وعزاداری کنند وجهت احیای این امر از جان ومالشان چیزی دریغ نکنند 📓بحار الانوار،ج44 ص278 باب 34 📓وسایل الشیعه،ج10 ص311 📓مستدرک الوسایل،ج10 ص442 ❗وما نباید به بهانه کمک به فقرا، به عزاداری امام حسین توجه نکنیم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
❗ میگن اگه امام زمان ۳۱۳ نفر یار داشت ظهور میگرد با توجه به این که این همه روحانی داریم و ایران هم ۷۵میلیون شیعه خوب یعنی ما ۳۱۳ نفر آدم واقعا شیعه نداریم ✅پاسخ: در روایتی امام صادق فرمود: "اگر به تعداد یاران پیامبر در روز بدر ،کامل شوند آنچه می خواهید محقق میشود" 📓الغیبه، النعمانی،ص203 ❗اما باید توجه کرد که چنان که در علم اصول ثابت شده است در صورتی جمله شرطیه مفهوم دارد که بر انحصار دلالت کند. 📓رجوع فرمایید به کتاب الموجز فی اصول الفقه،تالیف علامه سبحانی، مقصد سوم،مفاهیم،مفهوم شرط یعنی در صورتی می توانیم بگوییم که اگر 313 تن یار امام حاضر باشند حتما ظهور محقق میشود واگر ظهور محقق نشده به آن معناست که آن یاران که مخصوص حضور ندارند که وجود آن 313 تن علت منحصره وتامه باشند. اما روشن است که وجود آن 313 تن علت منحصره نیست بلکه علل دیگری نیز در تحقق ظهور شرط است مانند فراگیری ظلم وستم،آمادگی مردم و... ❗لذا ممکن است 313 تن یار امام موجود باشند اما چون سایر شرایط محقق نشده است، ظهور امام صورت نگیرد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
❗نقد وپاسخ: ✖شهدای گمنام کربلا✖✖ ▪بدون شک واقعه کربلا یکی از وقایع دلخراشی است که در تاریخ اسلام به ثبت رسیده است. در این واقعه بسیاری از فرزندان، نزدیکان و یاران حضرت حسین رضی‌الله‌عنه به شهادت رسیدند. ما در این واقعه نامهای بسیاری چون علی اصغر، عباس، جعفر و غیره را در رسانه‌‌ها، کتاب‌ها و غیره بارها شنیده‌ایم که با آب و تاب برای آنها سوگواری شده و حتی کودکان هم با این نامها آشنایی کامل پیدا کرده‌اند. ▪جالب است بدانید در میان این نامها، نامهایی همچون ابوبکر، عمر و عثمان نیز دیده می‌شود که از نزدیکترین افراد به حضرت امام حسین رضی‌الله‌عنه بوده‌اند. بطور مثال حضرت حسین برادرانی به نامهای ابوبکر، عمر و عثمان داشته‌اند وحتی فرزندی به نام ابوبکر داشته که همه آنان در واقعه کربلا در کنار حضرت حسین رضی‌الله‌عنه و در کنار برادران دیگرشان به همان دلیلی که آنان به خون غلتیدند، به شهادت رسیدند اما امروزه هیچ نامی از آنها برده نمی‌شود. ▪حال سؤال این است که اگر حضرت علی  و حضرت حسین رضی‌الله‌عنهما با حضرات ابوبکر، عمر، و عثمان رضی‌الله‌عنهم (نعوذ بالله) دشمنی داشته‌اند چرا این نامها را بر فرزندان خود گذاشته‌اند؟ کدام عقل سلیم حاضر است باور کند که حضرت عمر رضی‌الله‌عنه حضرت فاطمه را به شهادت می‌رساند و حضرت علی نام عمر را بر فرزندش می‌گذارد؟ چرا هیچ‌گاه نامی از این شهدا در عزاداریها برده نمی‌شود؟ این شهدا به کدامین گناه گمنام مانده‌اند؟ ▪و هزاران چرای دیگر که هیچ‌گاه برای آن جواب قانع کننده دیگری نخواهید یافت؛ مگر اینکه بپذیریم که صحابه هیچ‌گونه دشمنی با هم نداشته‌اند.  اما برخی از انسانهای بعد از آنان، بدون توجه به اعلام رضایت خالق یکتا از صحابه، به آنان افترا بسته و به خود جرأت توهین به برگزیدگان الهی را می‌دهند. ✅پاسخ: 1⃣بدون تردید شیعیان از یزید ومعاویه بیزارند اما در عین حال برخی از یاران امامان نامشان یزید بوده است مانند یزید بن حاتم از اصحاب امام سجاد،یزید بن عبدالملک، یزید صایغ،یزید کناسی از اصحاب امام باقر، یزید الشعر، یزید بن خلیفه، یزید بن خلیل، یزید بن عمر بن طلحه، یزید بن فرقد ویزید بن مولی حکم از اصحاب امام صادق. حتی یکی از اصحاب امام صادق شمر بن یزید بوده است 📚جامع الرواه،ج1 ص402 ایا می توان گفت این نامگذاری ها به دلیل دوست داشتن یزید ویزیدیان بوده است 2⃣اگر نامگذاری به دلیل ابراز محبت است چرا خلیفه دوم بخشنامه کرد کسی حق ندارد نام پیامبران از جمله پیامبر اکرم را برخود بگذارد. ابن بطال وابن حجر عسقلانی در شرحشان بر صحیح بخاری می آورند: "عمر به اهالی کوفه فرمان داد تا نام هیچ پیامبری را بر فرزندان خود نگذارند" 📚شرح صحیح بخاری،ابن بطال،ج9 ص334 📚فتح الباری،ابن حجر،ج10 ص572 3⃣چرا خلفا نام فرزندان خودرا علی،حسن وحسین، فاطمه نگذاشتند؟اگر نامگذاری دلیل بر دوستی است ایا دوستی می تواند یک طرفه باشد؟ 4⃣اگر نامگذاری دلیل بر ارادتمندی است باید ابوبکر را از ارادتمندان بت بزرگ مشرکین "عزی"بدانیم چرا که وی نام یکی از فرزندانش را عبدالعزی گذارده بود که پیامبر نامش را به عبدالرحمان تغییر داد 📚المستدرک،ج3 ص538 رقم 5999 5⃣ بسیاری از عرب‌ها در دوره قبل از اسلام، نام فرزندانشان را ابوبکر، عمر و عثمان می‌گذاشتند. این اسم‌ها در زمره اسم‌های رایج آن زمان بود. هنوز هم بین عرب‌ها این اسم‌ها رواج دارد. تعدادی از صحابه پیامبر نام‌هایشان ابوبکر، عمر و یا عثمان است. همه این ها قبل از نامگذاری فرزندان امام علی بدین اسم‌ها است. مانند عثمان بن حنیف. وجود ذکر نام ها ی خلفا در میان فرزندان یا شیعیان علی و فرزندان شان. به تنهایی نمی تواند دلیل منطقی و عقلانی بر تأیید باشد. این گونه نامگذاری ها و وصلت ها در آن عصر، امری متعارف و معمول بوده و با فرهنگ آن زمان همسویی داشته است. نامگذاری در هر اجتماعی، به فرهنگ و سنت آن اجتماع وابسته است. عربها برای خود یک سری نامهای متداول داشتهاند که مربوط به فرهنگ آن جامعه است، که از جمله آن: ابوبکر، عثمان، عمر، معاویه، عمر، یزید و... میباشد. این اسامی در فرهنگ زمان امامان پیشین، مطلوب و مرسوم بود. امروز هم در بسیاری از کشورها و مناطق عرب نشین، این اسمها مورد پسند مردم است. مردم فرزندانشان را بدین نامها نامگذاری میکنند. امامان نیز طبق فرهنگ و سنت متداول زمان خویش، فرزندانشان را به این اسامی مینامیدند. نه نامگذاری اسامی ابوبکر، عمر، عثمان و معاویه دلیل بر خوبی و تأیید خلیفه اول، دوم و سوم و معاویة بن ابی سفیان است و نه این اسمها را بر فرزندان خود نگذاشتن، دلیل بر بدی و نشانه عدم تأیید؛ چرا که نامگذاری در هر اجتماعی، به فرهنگ و سنت آن اجتماع بستگی دارد. در عرف اجتماعی آن زمان، این نامگذاری ها به هیچ وجه بیانگر کیفیت روابط صاحبان این اسامی با یکدیگر نبوده است. بعد از حادثه کربلا و ستمهای خ
لفا و بنی امیه، به مرور زمان فاصله فرهنگی بین شیعه و سنی بیش تر گردید. رفته رفته در فرهنگ شیعه یک سری اسمها رواج یافت. یک سری اسمها از رونق افتاد. شیعیان در قرون بعد کوشیدند با نامگذاری فرزندان خویش به نامهای پیامبر و اهل بیت و صحابه با وفایشان، به نوعی در پی زنده کردن ارزشها برآیند. ابن حجر از علمای شما در الاصابه از 21 تن از صحابه نام می برد که نامشان عمر بوده است 📚الاصابه،ج4 ص578 باب ذکر من اسمه عمر واز 26 تن از صحابه نام می برد که نامشان عثمان بوده است 📚الاصابه،ج4 ص447 6⃣اگر علی علیه السلام با ابوبکر وعمر مشکل نداشته است چگونه مسلم نقل می کند که علی علیه السلام ابوبکر وعمر را دروغگو،گناهگار، مکار وحیله گر می دانست 📚صحیح مسلم،ج3 ص1378 ح1757 وچگونه حضرت علی در خطبه شقشقیه ( خطبه 3 نهج البلاغه) که علامه امینی در الغدیر جلد 7 ص82 به بعد آن خطبه را از 28 کتاب نام می برد از خلفا مذمت می کند 7⃣در مبغوضیت خلفا در نزد اهل بیت جای هیچ شکی نیست. علامه مجلسی در بحار الانوار جلد 30 ص145 باب 20 ،173 روایت خاصه در مذمت خلفا از اهل بیت نقل می کند ومی گوید اخبار این قدر زیاد است که نمی توان همه آنها را دریک جلد یا چند جلد بحار جمع اوری کنم 📚بحار الانوار،ج30 ص398 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
❗نقد وپاسخ کلینی،بابی در کتاب خود دارد با این عنوان: "ائمه به اختيار خود میمیرند و زمان مرگ خود را میدانند " اگر این عقیده شیعه را که از ،مسلمات مذهب شیعه،میباشد بپذیریم چه میشود!؟ طبق تئوری خود شیعه که زمین از حجت خداوند خالی نمی ماند و همیشه باید امام معصومی باشد( حتی اگر دو نفر بر روی زمین باشند، یکی از آنها امام میباشد) و اینکه امام معصوم، زمان مرگ خود را میداند،باید بعد از مرگ آخرین امام قیامت برپا شود! و از آنجایی که امام معصوم، زمان مرگ خود را میداند، در نتیجه زمان قیامت را هم می‌داند!! چون طبق تئوری شیعه بدون امام دنیا دوامی ندارد!!... تا اینجا طبق عقیده شیعه با استفاده از معتبرترین کتاب روایی شیعه پیش آمده ایم،و این موارد از عقاید مسلم هر شیعه اثناعشری میباشد.. ولی... !! این عقیده در تضاد آشکار با قران کریم میباشد!! به ایات 24 و 25 از سوره مبارکه 'الملک' توجه کنید : و يقولون متى هذا الوعد إن كنتم صادقين ﴿۲۵﴾ و مى گویند: «اگر راست مى گویید، این وعده کى خواهد بود؟» (۲۵) قل إنما العلم عند الله و إنما أنا نذير مبين ﴿۲۶﴾ بگو: «علم [آن ] فقط پیش خداست و من صرفا هشدار دهنده اى آشکارم.» (۲۶) همچنین در سوره مبارکه " اعراف" می‌فرماید: يَسْئَلُونَكَ عَنِ اَلسّٰاعَةِ أَيّٰانَ مُرْسٰاهٰا قُلْ إِنَّمٰا عِلْمُهٰا عِنْدَ رَبِّي لاٰ يُجَلِّيهٰا لِوَقْتِهٰا إِلاّٰ هُوَ ثَقُلَتْ فِي اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ لاٰ تَأْتِيكُمْ إِلاّٰ بَغْتَةً يَسْئَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهٰا قُلْ إِنَّمٰا عِلْمُهٰا عِنْدَ اَللّٰهِ وَ لٰكِنَّ أَكْثَرَ اَلنّٰاسِ لاٰ يَعْلَمُونَ ﴿۱۸۷﴾ از تو در باره قیامت مى پرسند[که ] وقوع آن چه وقت است؟ بگو: «علم آن، تنها نزد پروردگار من است. جز او[هیچ کس ] آن را به موقع خود آشکار نمى گرداند. [این حادثه ] بر آسمانها و زمین گران است، جز ناگهان به شما نمى رسد.» [باز] از تو مى پرسند گویا تو از[زمان وقوع ] آن آگاهى. بگو: «علم آن، تنها نزد خداست، ولى بیشتر مردم نمى دانند.» (۱۸۷) طبق این آیات' 'زمان قیامت' 'را فقط الله میداند و بس!! حتی پیامبر اسلام" صلی الله علیه و سلم"،اشرف مخلوقات، نمیداند! حال دو راه برای شیعیان باقی میماند... 1-قران دچار تحریف شده و این آیات درست نمیباشد! ( نعوذ بالله) یا 2-کلینی صاحب معتبرترین کتاب روایی دروغ گفته! کتابش و عقیده اش قابل اعتماد نیست و عقیده باطلی را به شیعه اضافه کرده! ( عقیده شیعه کنونی باطله) که در هر دو صورت عقاید شیعه اثناعشری از هم میپاشد.. به راستی که هر ادعای شیعه را بپذیریم به تناقض آشکار میرسیم!! ✅پاسخ: راه سومی برای پاسخ شیعیان است که شما به آن اشاره نکردید وآن اینکه بگوییم شما چیزی از قرآن ومعارف اسلامی نمی فهمید چرا که: "از آیات قرآن به خوبی استفاده میشود که دو بار در صور دمیده میشود. یک بار در پایان جهان که همه خلایق می میرند واین نفخه مرگ است وبار دیگر در آستانه رستاخیز که همه مردگان زنده میشوند واین نفخه حیات است. خداوند می فرماید: "ودر صور دمیده شد وتمام کسانی که در آسمان ها وزمین می میرند مگر کسانی که خدا بخواهد سپس بار دیگر در صور دمیده میشود ناگهان همگی به پا می خیزند ودر انتظار حساب وجزا هستند"زمر 68 با مرگ آخرین حجت عمر دنیا پایان می گیرد ودر صور اول دمیده میشود اما بلافاصله قیامت بر پا نمی شود بلکه باید در صور دوم دمیده شود ومردگان زنده شوند وقیامت برپا شوند. علم به اینکه چه زمانی در صور دوم دمیده میشود وقیامت برپا میشود تنها نزد خداوند است.وتنها اوست که طبق ایات قرآن از زمان برپایی قیامت آگاه است" ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
❓سوال اینکه میگویندلعن علنی نکنیدشیعیان رامیکشند پس قضیه مرگ برآمریکاومرگبراسرائیل چیست؟ ✅پاسخ: نخست توجه کنید که طبق روایات اهل بیت کسانی که ولایت امیر مومنان را قبول ندارند اما شهادتین را برزبان جاری می کنند مسلمان هستند واحکام اسلام برآنان جاری میشود. علامه مجلسی روایات متعددی دراین مورد را در بحار الانوار شریف می آورد 📗بحار الانوار،ج65 ص247 باب 24 در روایتی امام صادق فرمود: "مسلمان کسی است که شهادتین را بر زبان جاری کند ونماز را به اقامه کند وزکات را بدهد وحج خانه خدارا بجا آورد وروزه ماه رمضان را بگیرد این اسلام است.اما ایمان ومومن بودن مشروط به شناخت امامت وولایت است. اگر کسی ولایت را قبول نداشته باشد اما به سایر لوازم اسلام اقرار کند او مسلمان است اما مسلمان گمراه" 📗بحار الانوار،ج65 ص247 حال روشن شد اهل سنت مسلمان هستند.لذا شامل آین احادیث میشوند امام صادق فرمود: "المسلم اخو المسلم" "مسلمان برادر مسلمان است" 📗بحار الانوار،ج71 ص222 روشن است که کسی با برادرش دشمنی نمی کند،به او توهین نمی کند،به مقدساتش اهانت نمی کند شیخ حر عاملی در وسایل بابی را اختصاص داده به ذکر روایات اهل بیت در حسن معاشرت با اهل سنت "وجوب حسن معاشرت با اهل سنت به صورت ادای امانت آنان، اقامه شهادت برای آنان،استحباب عیادت مریضان آنان،حضور در تشییع جنازه آنان، نماز گذاردن در مساجد آنان" 📗وسایل الشیعه،ج12 ص5 ایت الله سبحانی با استناد به روایات آورده شده می گوید وحدت با اهل سنت وعدم توهین به مقدسات آنان بخاطر تقیه خوفی وترس از جان نیست بلکه از باب تقیه مداراتی وحسن معاشرت با آنان است چنان که خود اهل بیت دستور داده اند 📗الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف،للسبحانی،ج2 ص348 اما درمورد آمریکا واسرائیل وسایر دشمنان اسلام اهل بیت اجازه تقیه را نداده اند وصراحتا فرموده اند: "کونا للظالم خصما وللمظلوم عونا" "دشمن ظالم ویاور مظلوم باشید" 📗بحار الانوار،ج42 ص245 علامه مجلسی انبوهی روایات دروجوب دشمنی با ظالمین ودشمنان مسلمین می آورد 📗بحار الانوار،ج72 ص367 روشن است گفتن مرگ بر آمریکا واسرائیل گفتن مصداق روشن دشمنی با ظالمان وعمل به این وظیفه اسلامی است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
❗نقد 📢سفسطه روافض سوال برای تحریک احساسات: چرا قبر حضرت زهرا معلوم نیست؟ خود سوال جای سوال دارد . اولا چه لزومی دارد جای قبر معلوم باشد مگر کم بتخانه دارید ؟ ثانیا معلوم بودن جای قبر نه جزء اصول دین است نه فروع دین. ثالثا قبر همسر حضرت ابوبکر و دیگر خلفا نیز معلوم نیست. و اشکالی هم ندارد. این گونه سوالات هر چند جوابشان معلوم است و بسیار بی اهمیت اند اما ممکن است شنونده ی احساسی را به این فکر وادارد که حتما قبر همه که در مذهب قبر پرستان از اهم مهمات است جایش معلوم است و برایش گنبد و بارگاه ساخته اند و فقط قبر حضرت زهرا معلوم نیست تا آن را بتخانه کنند! و از این سوال بدون توجه به صورت سوال و بدون توجه به جواب ساده ی آن به این نتیجه برسند که ایشان مظلوم بوده در حالی که کل ماجرا یک توطئه ی کثیف و شیطانی بیش نیست. ناشر:حاتم محقق ✅پاسخ : جدا انسان از جهل ونادانی شما وهابیون افسوس می خورد. آنچه که سبب شد حضرت زهرا مخفیانه دفن شود وقبرش برای اهالی آن زمان پنهان بماند غضبی بود که ایشان از ابوبکر وعمر داشتند. در روایتی از امام صادق سوال شد چرا فاطمه شبانه دفن شد( وکسی از محل قبر او مطلع نشد)؟ امام پاسخ داد: زیرا فاطمه وصیت کرد که آن دو نفر بر او نماز نگذارند 📗بحار الانوار،ج43 ص206 در روایتی امیر مومنان فرمود: "برای آن فاطمه شبانه دفن شد زیرا که بر آنان غضبناک بود ونمی خواست آنان در دفن او شرکت کنند" 📗همان مدرک،ص183 ابن عباس می گوید: "فاطمه وصیت کرد که ابوبکر وعمر بر دفن او آگاه نشوند وبر او نماز نگذارند" 📗همان مدرک، ص182 ❗این مضمون در روایات اهل سنت هم آمده است بخاری روایت می کند: "فاطمه شش ماه پس از پیامبر زنده بود. هنگامی که از دنیا رفت علی اورا شبانه دفن کرد وابوبکر را با خبر نساخت" 📗صحیح بخاری،ج4 ص1549 ابن قتیبه می آورد: "فاطمه قسم خورد که با ابوبکر سخن نگوید و وصیت کرد که شبانه دفن شود تا ابوبکر در دفن وی حضور نداشته باشد" 📗تاویل مختلف الحدیث،ج1 ص300 صنعانی می نویسد: "فاطمه دختر پیامبر شبانه به خاک سپرده شد تا ابوبکر بر او نماز نخواند چون بین آن دو پیشامدهای رخ داده بود" 📗المصنف،ج3 ص521 ❗آری فاطمه وصیت کرد شبانه دفن شود وقبرش برای اهل آن زمان پنهان باشد تا ثابت شود ایشان مورد ظلم قرار گرفتند وشهیده از دنیا رفتند واز افرادی که بر او ستم کردند هرگز راضی نشده است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا معنی واژه غنایم و غنیمت رو به طور دقیق با آیات قرآن و روایات اهل بیت توضیح بدهید زیرا که ما و اهل سنت بر سر همین واژه برای پرداخت خمس اختلاف داریم!!! وَاعْلَمُوٓا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَىْءٍۢ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُۥ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِى الْقُرْبَى وَالْيَتَٰمَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِن كُنتُمْ آمَنتُم بِاللَّهِ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٌ قَدِيرٌ). و بدانيد كه غنیمت و فایده‌ای از هر چیزی را که به دست آورید، پس يك پنجم آن براي خدا و براي رسول [خدا] و براي ذی القربی [امام معصوم(عليه السلام)] و يتيمان و مسكينان و در راه ماندگان است، اگر به خدا ایمان دارید و نیز بر آنچه که بر بندة خود [= پيامبر اكرم(ص)] در روز جدايي [حق از باطل] ـ روزي كه آن دو گروه [كافر و مسلمان، در جنگ بدر] با يكديگر روبرو شدند ـ نازل كرديم، ايمان آورده‌ايد. و خدا بر هر چيز توانا است.(انفال، آیة 41) ✅پاسخ: روایات فراوانی در وجوب خمس سالیانه طبق فقه شیعه در مجامع روایی ما آمده است که علمای شیعه در کتب خود ذکر کرده اند. 📓مستدرک الوسایل،ج7 ص284 باب 6 📓بحار الانوار،ج93 ص189 باب 23 📓وسایل الشیعه،ج9 ص499 باب 8 محققان روایات وارده در وجوب خمس را حدود 200 روایت می دانند به چند روایت از کتاب وسایل الشیعه توجه فرمایید: . عثمان بن سماعه از امام کاظم درمورد خمس سوال کرد امام پاسخ داد: "فی کل ما افاد الناس من قلیل او کثیر" "خمس درتمام آنچه مردم بدست می آورند است کم باشد یا زیاد" 📚همان مدرک،ص503 در روایت دیگری آمده است که اصحاب امام جواد از ایشان سوال کردند آیا خمس درهمه آنچه انسان فایده میبرد کم وزیاد است؟ امام پاسخ داد:بله .باقیمانده از موونه سال خمس دارد 📚همان مدرک،ص499 ❗می بینیم که مشروعیت خمس طبق فقه شیعه وروایات کاملا ثابت است ❗درمورد آیه سوره انفال هم گفتنی است که طبق تصریح لغت شناسان واژه غنم وغنیمت به معنای مطلق فایده بردن است. خلیل،ازهری،راغب، غنم را چیزی دانسته اند که انسان بدست می آورد، ان چه که بی مشقت باشد، هرچه که از دشمن یا دیگری به دست می آید 📓العین،ماده غنم 📓تهذیب اللغه،ماده غنم 📓مفردات،ماده غنم ❗قرآن کریم نیز واژه مغنم را درموردی به کار برده است که انسان چیزی بدست می آورد، هرچند از راه غیر جنگ بلکه از طریق کار عادی دنیوی یا اخروی باشد واز آن با تعبیر "مغانم کثیره" یاد کرده است.نسائ 94 ❗در روایاتی که اهل سنت از پیامبر نقل کرده اند واژه غنم به معنای مطلق فایده بردن به کار رفته است. احمد در مسند روایت می کند که پیامبر فرمود: "غنیمت مجالس الذکر الجنه" "فایده مجالس ذکر بهشت است" 📓مسند احمد،ج2 ص330، 374،524 ودر وصف ماه رمضان فرمود: "غنم المومن" "مایه سود بردن مومن است" 📓همان مدرک، ص177 ❗همچنین در روایات متعددی از کتب اهل سنت آمده است که پیامبر از مردم خمس سالیانه می گرفت که جهت پرهیز از اطناب وارد آن نمی شویم. جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب: "الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف" اثر علامه محقق ایت الله سبحانی جلد 2 ص17 مساله 13 "الخمس فی الکتاب والسنه" ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال: می خواستم بدونم .با توجه به این که دور و برمون در فامیل و نزدیکان و همسایگان افراد نیازمند هستتد ایا رفتن به حج واجبه.مثلا من میدانم فلان فرد بدجوری نیازمنده و همه چشمانشون رو بستند .به نظر شما مصلحت این نیست حتی حج واجب را هم نریم.البته از روی سهل انگاری نه ..... واقعا طرف نیازمند باشد و پای ابرو در میان باشد؟ ✅پاسخ: باید تفصیل قائل شد بین حج واجب وحج مستحب. حج واجب قابل اغماض نیست ورویات فراوانی در اهمیت آن آمده است 📚وسایل الشیعه،ج11 ص7 باب 1 وباب 2 وباب 4 وباب 5 وباب 7 و... امام علی فرمود: "حج خانه خدا را ترک نکنید که مشمول عذاب خداوند می شوید" 📚بحار الانوار،ج96. ص17 ❗امام صادق فرمود: "( فرد مستطیع) اگر حج خانه خدا را ترک کند وقت مرگ به او گفته می شود یا یهودی بمیر ویا نصرانی" 📚الکافی،ج4 ص268 ❗اما اگر حج مستحب باشد انسان می تواند هزینه آن را صرف نیازمندان کند وخود به حج نرود. امام صادق فرمود: "برطرف کردن نیاز یک مومن برابر است با بیست حج ( مستحب) " 📚بحار الانوار،ج71 ص324 در روایت دیگر فرمود: "کسی که بر خانه خدا هفت دور طواف کند خداوند برای او 6 هزار حسنه می نویسد و6 هزار گناه اورا پاک می کند و6 هزار درجه مقام اورا بالا می برد و6 هزار حاجت اورا براورده می کند اما کسی که یک نیاز مومن را برطرف کند این کار او افضل است از ده بار طواف خانه خدا" 📚همان مدرک،ص325 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال قبل از حضرت آدم انسانی در زمین بوده؟ ✅پاسخ: در روایتی آمده است که امام باقر خطاب به یکی از اصحابشان فرمود: "گمان می کنی که خداوند تنها عالم شمارا خلق کرده است وبشری غیر شما خلق نکرده است. به خدا سوگند پرودگار هزار هزار عالم وهزار هزار آدم خلق کرده است که شما فرزندان حضرت آدم در اخرین این عوالم وادم ها قرار دارید" 📚بحار الانوار،ج8 ص375 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
❗نقد وپاسخ یک ﺳﺌﻮﺍﻝ ﺍﺯ ﺍﻣﺖ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭ ﺣﺴﯿﻦ ﻣﮕﺮ ﺷﻤﺎ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﻭ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﺪﺍﺭﯾﺪ ﺣﺴﯿﻦ ﺍﻻﻥ ﺩﺭ ﺟﺎﯾﯽ ﺑﻨﺎﻡ ﺑﻬﺸﺖ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺧﻮﺵ ﮔﺬﺭﻭﻧﯽ ﻭ ﻋﯿﺶ ﻭ ﻧﻮﺵ ﻫﺴﺖ . ﻭ ﺑﺮﻋﮑﺲ ﻣﮕﺮ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﻭ ﯾﻘﯿﻦ ﻧﺪﺍﺭﯾﺪ ﮐﻪ ﻗﺎﺗﻠﯿﻦ ﺣﺴﯿﻦ ﺩﺭ ﺟﻬﻨﻢ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﮐﺒﺎﺏ ﺷﺪﻥ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﮐﺸﯿﺪﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ . ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﮕﺮ ﺑﺎﻭﺭ ﻭ ﻭ ﯾﻘﯿﻦ ﻧﺪﺍﺭﯾﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﺣﺴﯿﻦ ﻭ ﺧﺎﻧﺪﺍﻧﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﺍﻧﺘﻘﺎﻡ ﺧﻮﺩﺷﻮﻥ ﺭﻭ ﺍﺯ ﯾﺰﯾﺪ ﻭ ﺷﻤﺮﻭ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ . ﭘﺲ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﮔﺮﯾﻪ ﻭ ﺯﺍﺭﯼ ﻭ ﺑﺮ ﺳﺮﻭ ﺳﯿﻨﻪ ﺯﺩﻥ ﻭ ﮐﺎﺭﻧﺎﻭﺍﻝ ﻋﺰﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ﻭ ﻣﺰﺍﺣﻢ ﺁﺳﺎﯾﺶ ﻣﺮﺩﻡ ﺷﺪﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﭼﻪ ﻫﺴﺖ؟ ﺁﯾﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻋﺰﯾﺰﺵ ﺩﺭ ﺭﻓﺎﻩ ﻭ ﺁﺳﺎﯾﺶ ﺑﻬﺸﺘﯽ ﻫﺴﺖ ﮔﺮﯾﻪ ﻣﯿﮑﻨﻪ؟ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺷﺪﻩ ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺗﻮﻥ ﻣﻨﻄﻘﯽ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﮔﺮﯾﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻣﻌﺮﮐﻪ ﮔﯿﺮﯾﻬﺎ ﻓﻘﻂ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻭﻧﻖ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺁﺧﻮﻧﺪ ﻭ ﺭﻭﺿﻪ ﺧﻮﺍﻥ ﻫﺴﺖ ﻧﻪ ﭼﯿﺰ ﺩﯾﮕﺮﯼ؟ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺣﺪ ﺧﺸﮑﯿﺪﻩ ﮐﻪ ﻧﻤﯿﺪﺍﻧﯿﺪ ﻣﺤﺮﻡ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺁﺧﻮﻧﺪ ﻭ ﻣﺪﺍﺡ ﻫﺴﺖ ؟ ✅پاسخ: "در این شکی نیست که امام حسین علیه السلام واصحابشان در جوار حق تعالی بهره مند از نعمت های مادی ومعنوی پرودگار هستند 📚بحار الانوار،ج44 ص297 باب 35 اما تعبیر به عیش ونوش وخوش گذارانی که گفته شد تعبیری است اشتباه که در مورد نعمت های بهشتی این تعبیرات معنا ندارد. ودر این شکی نیست که قاتلین حسین علیه السلام مشمول شدیدترین عذابهای پرودگار هستند 📚بحار الانوار،ج44 ص299 باب 36 ❗اما با این وجود چرا باز برای حسین واصحابش ناله وعزاداری می کنیم؟ به دلیل آن است که اهل بیت علیهم السلام به این امر دستور داده اند وما در گذشته مفصلا دراین مورد بحث کرده ایم صدوق از امام رضا روایت می کند که فرمود: "هرکس مصایب ما اهل بیت را یاد کند وگریه وعزاداری کند روز قیامت در درجه ما خواهد بود" 📚امالی،مجلس 17، رقم 4 وبحار ج44 ص278 امام صادق خطاب به فضیل فرمود: "ایا مجالسی ترتیب می دهید واحادیث ومصایب مارا برای هم بازگو می کنید؟ فضیل گفت بله. امام فرمود:من این مجالس را دوست دارم رحمت خداوند بر کسانی که امر مارا زنده کنند کسی که به اندازه بال مگسی برای مصایب ما گریه کند خداوند تمام گناهانش را می بخشد اگر چه به مقدار کف روی دریاها باشد" 📚قرب الاسناد،ص26 امام رضا فرمود: "مصیبت حسین پلک چشم ما را زخم کرده واشک های مارا جاری کرده است پس برای مصایب حسین باید گریه کنان گریه کنند" 📚امالی صدوق،مجلس 27، رقم 2 ،بحار ج44 ص284 ❗درمورد عزاداری روایات فراوانی است که می توانید به پیام های گذشته ما رجوع کنید ❗ایت الله العظمی مکارم دلیل اینکه اهل بیت چرا به عزاداری بر حسین علیه السلام دستور داده اند را درموارد زیر خلاصه می کند؛ 1 سبب حفظ مکتب اهل بیت می شود 2 سبب بسیج توده ها ووحدت بین افراد جامعه میشود 3 سبب الگوگیری از اهل بیت وخود سازی وتربیت می شود 4 سبب تجلیل از مجاهدت های حسین وتعظیم شعائر می شود ❗جهت توضیح بیشتر به کتاب ایشان رجوع فرمائید 📚عاشورا،ریشه ها،انگیزها،رویدادها،پیامدها،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ص70 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
❗نقد 🏰موضوع سماع موتی💺 دلیلی دیگر کسانی که قایل هستند مردگان میشنوند وشبه وارد میکنندکه به نص صریح قرآن شهدا زنده اندوازاین آیه استلال می کنند 🔹 وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ آل عمران 169 «و كساني را كه در راه خدا كشته ميشوند مرده مشمار، بلكه آنان زنده اند و نزد پروردگارشان روزي داده ميشوند.» 🔅🔅🔅🔅🔅🔅 و میگویند که قطعاً پیامبران از شهدا مقامشان رفیعتر است، پس پیامبر صلي الله عليه و آله به طریق اولی زنده است، 👌 در جواب میگوییم: ✅الف: خداوند میفرماید شهدا زنده اند، اما به زندگي آنها در کجا اشاره ميكنند؟ عند الناس، عند القبور، عند الزوار، عند الخلق و ......... خداوند میفرماید: 👌عند ربهم، حال عند ربهم کجاست؟ 👌 خود ميفرمايد: 🔹 لَهُمْ دَارُ السَّلاَمِ عِندَ رَبِّهِمْ أنعام 127 ✅یعنی در بهشت نه در دنیا و.... . 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 پس شهدا زنده اند، اما زندگانی، که در بهشت هستند و رزقشان را خداوند میدهد و آنان به رزقشان خوشحالند و تفسیر این موضوع را میتوانید در فرمایشات پیامبر صلي الله عليه و آله که به کرات آمده، مطالعه نمایید: 📕ابوداود(2520)، حاكم(2/88)، احمد(1/266)، ابویعلی(33)، بیهقی(9/163)، ترمذی (3010)، ابن ماجه(190) و ابن ابی عاصم(902) و ... . ✅پس شهدا نزد پروردگارشان، در بهشت زنده اند، نه نزد مردم و دنیا!!! ✅پاسخ: ما برای اثبات حیات برزخی وامکان ارتباط با مردگان از دو راه استفاده می کنیم. 1 اثبات این که با مرگ روح انسان به عالم برزخ منتقل میشود ودر آنجا دارای حیات است که یا مشمول نعمت میشود ویا مشمول عذاب 2 امکان ارتباط گرفتن با آنان در عالم برزخ یکی از آیاتی که ما برای حیات مردگان در عالم برزخ استفاده میکنیم آیه مربوط به زنده بودن شهدا است. ❗آیات دیگری نیز است که به برخی اشاره می کنیم خداوند درمورد آل فرعون می فرماید: "ال فرعون صبح وعصر بر آتش نشان داده میشوند، روزی که آخرت بر پا گردد حکم میشود که ال فرعون را بر سخت ترین عذاب وارد سازید" غافر 46 با توجه به آنکه میگوید وقتی قیامت بر پا شود آنان به شدیدترین عذاب گرفتار میشوند روشن میشود که عذابی که صبح وعصر بر آنان وارد میشده است عذاب برزخی بوده است. قرآن هم صریحا تصریح میکند که ارواح مردگان پس از مرگ در عالم برزخ به سر می برند "ومن ورائهم برزخ الی یوم یبعثون"مومنون 100 ❗حال ببینیم آیا میشودبا این ارواحی که در عالم برزخ هستند پس از مرگ ارتباط برقرار کرد وایا آنان میتوانند سخنان ما را بشنوند یا خیر. چنان كه وهابیون در متن بالا گفتند شهیدان نزد خداوند زنده هستند نه نزد شما که صدای شما را بشنوند. ما برای امکان ارتباط با آنان تنها به ذکر چند دلیل بسنده میکنیم هرچند دلایل فراوان است. 1⃣بخاری روایت میکند که پیامبر فرمود: "بنده زمانی که در قبر گذاشته میشود واقوامش از نزدش میروند ( به مقداری هوشیار است) که حتی صدای کفش تشییع کنندگان را هم میشنود" "انه لیسمع قرع نعالهم" 📗صحیح بخاری،ج2 ص90 2⃣بخاری روایت میکند که پیامبر پس از جنگ بدر با مردگان مشرکین صحبت کرد وبه آنان گفت : "ایا آنچه پروردگارتان به شما وعده داده را حق یافتید؟ به پیامبر گفته شد ای پیامبر آیا با مردگان صحبت می کنید؟ پیامبر فرمود: "شما از آنان شنواتر نیستید اما آنان نمی توانند جواب بدهند" 📗صحیح بخاری،کتاب الجنایز،باب ما جائ فی عذاب القبر،ج9 ص98 3⃣مسلم از عایشه روایت میکند که پیامبر همواره به بقیع میرفت وبا مردگان چنین صحبت میکرد: "السلام علیکم دار قوم مومنین، واتاکم ما توعدون،غ دا موجلون، وانا ان شاءالله بکم لا حقون" 📗صحیح مسلم،ج7 ص41 اگر اموات نمی شنوند سلام دادن به آنان کار لغوی است واز شان پیامبر به دور است که کار لغو انجام دهد 4-هیثمی روایت میکند که پیامبر فرمود: "حیات من برای شما بهتر است، حدیث می گویید وحدیث می شنوید و وفات من برای شما بهتر است زیرا اعمالتان بر من عرضه میشود وهر چه از اعمال خیر ببینم خدا را شکر میکنم وآنچه از اعمال شر ببینیم برای شما استغفار میکنم 📗مجمع الزواید،ج 9 ص24 5⃣در کتب شیعه نیز روایات فراوانی داریم که امامان پس از مرگ از احوال مردم خبر دارند واعمال بندگان برآنان عرضه میشود 📗بحار الانوار،ج23 ص333 باب 20 ❗از آنچه آمد به وضوح دو مطلب ثابت شد 1⃣ارواح مردگان پس از مرگ زنده هستند ودر عالم برزخ به سر می برند 2⃣مردگان پس از مرگ از احوال مردم دنیا مطلع میشوند وصدای انان را میشنوند . از این روشنتر پیامبر وامامان از اعمال بندگان کاملا مطلع هستند. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیافردی که مشروب خورده باید نمازهای یومیه را بجا آورد یا تاچهل روز نمیتونه نماز بخونه؟ ✅پاسخ: باید نماز های یومیه را بخواند. ونماز های یومیه براو واجب است آنچه در روایات آمده آن است که اگر توبه نکند خداوند تا چهل روز نمازش را قبول نمی کند. در روایتی امام صادق فرمود: "هر کس شراب بنوشد خداوند تا چهل روز نمازش را قبول نمی کند" 📓وسایل الشیعه،ج25 ص298 در روایتی امام باقر فرمود: "هرکس شراب بنوشد ومست شود خداوند چهل روز نمازش را قبول نمی کند. اگر دراین ایام اساسا نمازش را ترک کند عذابش به سبب ترک نماز چند برابر میشود" 📓همان مدرک،ص303 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات وشبهات کاربران محترم @poorseman
سوال لطفا جوابی در خصوص این متن همراه با دلیل و سند بدهید، سپاسگزارم، از دلایلی که باعث شد امام حسین حرکتش را آغاز کند عبارت بودند از فضای رعب‌آور امنیتی، سازش‌ناپذیری با یزید، و جستجو به دنبال جای امن «هیچ سند معتبری هم وجود ندارد که هدف امام حسین قیام و انقلاب بوده است این واژه‌ها ترمولوژی زمانۀ ما هستند و ابداً ارتباطی با انگیزۀ امام حسین ندارند.» واقعۀ عاشورا بزرگ شده است چرا که شیعیان حاجت داشتند از این واقعه یک اسطوره بسازند و با پیوند زدن خود به این اسطوره، هم کسب هویت نمایند، هم ابراز مظلومیت کنند و هم از مخالفان خود هویت‌ستانی کنند. امام حسین در بین ائمه اطهار یک استثنا بود امّا علی شریعتی این استثنا را به قاعده تبدیل کرد و با مخدر خواندن تفسیر سنت‌گرا از عاشورا، جنبۀ خون و مبارزه در آن را پر رنگ کرد. روحانیت اگر چه با شریعتی میانه‌ای نداشت اما به خوبی از این تحلیل او استفاده کرد. این رویکرد تازه فقط برای قبل از پیروزی انقلاب قابل استفاده بود. «امام حسین انقلابی» دیگر به درد حکومت نمی‌خورد.. این تفسیر به درد زمان شاه می‌خورد. این حکومت بنا به مبانی و مواضع فقهی‌اش می‌گوید: مجازات قیام علیه حکومت مرگ است. حتی انتقاد نیز جایز نیست و مجازاتش زندان و حتی خیلی چیزهای بدتر از زندان است. «لذا امام حسینی که اکنون باید ترویج شود، فقط امام حسینی است که گریه بر او ثواب دارد و باعث شفاعت در روز جزا می‌گردد..» عبدالکریم سروش ✅پاسخ: جدا انسان از جهل ونادانی این افراد افسوس می خورد که یک انسان تا چه حد می تواند نادان وجاهل باشد؟ اهداف قیام حسین علیه السلام: احیای آیین خدا ونجات از چنگال بدعت ها وامر به معروف ونهی از منکر وتشکیل حکومت اسلامی ومبارزه با ظالمان بوده است: امام فرمود: "زمانی که اسلام گرفتار زمامداری مثل یزید شود باید فاتحه اسلام را خواند" 📚لهوف، ص99- بحار الانوار،ج44 ص326- فتوح ابن اعثم،ج5 ص24 وفرمود: "من شمارا به کتاب خدا وسنت پیامبرش فرا می خوانم چرا که این گروه سنت پیغمبر رآ از بین برده است وبدعت را احیا کرده است. اگر سخنانم را بشنوید وفرمانم را اطاعت کنید شمارا به راه راست هدایت می کنم" 📚تاریخ طبری،ج4 ص266- بحار الانوار ج44 ص340 وفرمود: "اینان گروهی هستند که پیروی شیطان را پذیرفتند واطاعت خدا را رها کرده اند ودر زمین فساد را آشکار کرده اند وحدود الهی رآ از بین برده اند، شراب ها نوشیده اند، دارایی تای فقیران را ویژه خود ساخته اند ومن از هرکس که به یاری دین خدا وجهاد در راهش سزاوارترم نا آیین خدا پیروز وبرتر باشد" وفرمود: "ایا نمی بینید به حق عمل نمی شود واز باطل جلوگیری نمی گردد در چنین شرایطی بر مومن لازم است که راغب دیدار پروردگارش باشد" 📚تاریخ طبری،ج4 ص305- بحار الانوار،ج44 ص381 یعقوبی در تاریخش می آورد: "یزید به ولید فرماندار مدینه نامه نوشت ودستور داد: نامه من به دستت رسید حسین وابن زبیر را احضار کن واز آن دو برای من بیعت بگیر واگر نپذیرفتند گردن آن دورا زده وسرهایشان را نزد من بفرست" 📚تاریخ یعقوبی،ج2 ص241 ذهبی می نویسد: "یزید به عبیدالله نامه نوشت که حسین به سوی کوفه عازم است خودرا برای مقابله با او آماده کن. از این رو بود که ابن زیاد حسین را کشت وسر اورا برای یزید فرستاد" 📚تاریخ الاسلام،ج5 ص10 امام حسین فرمود: "من تنها برای اصلاح امت جدم قیام کردم، می خواهم امر به معروف ونهی از منکر کنم وبه روش جدم وپدرم علی بن ابی طالب رفتار نمایم" 📚فتوح ابن اعثم،ج5 ص33-بحار الانوار،ج44 ص329 وفرمود: پیامبر در زمان حیاتش گفت هرکس سلطان ظالمی را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده وپیمان خدا را شکسته وبا سنت پیامبر مخالفت می ورزد وبه بندگان ظلم می کند اما با او مبارزه نکند شایسته است خدااورا در جایگاه آن سلطان در جهنم قرار دهد" 📚فتوح،ج5 ص143- بحار الانوار،ج44 ص381 وفرمود: "خدایا هدف ما از قیام آن است که نشانه های دین تورا آشکار سازیم ودرستی رآ درهمه بلاد بر ملا کنیم تا بندگان مظلومت آسوده باشند وفرایض وسنت واحکامت مورد عمل قرار گیرد" 📚بحار الانوار،ج97 ص79 روی این حساب اهل بیت دستور داده اند با برپایی مراسم عزاداری وگریه بر اوحسین یاد اورا همیشه زنده نگه دارند تا اهداف او از قیام همواره مورد توجه شیعیان باشد ودر راستای تحقق آن حرکت کنند. 📚وسایل الشیعه،ج14 ص500 باب 66 ❗ومصیبت حسین علیه السلام را بزرگترین مصیبت معرفی کرده اند که مصیبتی بالاتر از آن نیست 📚بحار الانوار ،ج44 ص269 باب 32 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات وشبهات کابران محترم @poorseman