eitaa logo
آرشیو شیعه پاسخ
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال آیا افرادی مثل ادیسون ودیگر مخترعان که به جامعه بشری خدمت کردن میرن جهنم ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند: "الف:گاهی هدف اصلی از اختراع یک عمل تخریبی است ( همانند کشف انرژی اتمی که نخستین بار به منظور ساخت بمبهای اتمی صورت گرفت) سپس در کنار آن منافعی برای نوع انسان نیز به وجود آورده که هدف واقعی مخترع یا مکتشف نبوده ویا در درجه دوم قرار داشته که تکلیف این دسته از مخترعان روشن است ب: گاهی مخترع هدفش بهره گیری مادی ویا اسم واوازه وشهرت است. تکلیف این گروه هم روشن است آنها هیچ گونه طلبی از خدا ندارند ونه از همنوعان خود وپاداش آنها همان سود وشهرتی بوده که می خواسته اند وبه آن رسیده اند ج: گروه سوم کسانی هستند که مسلما انگیزهای انسانی داشته اند وهدف آنان خدمت به خلق بوده است. اینگونه افراد اگر ایمان داشته باشند ومحرک الهی که بحثی درآن نیست واگر نداشته باشند اما محرکشان انسانی ومردمی بوده است بدون شک پاداش مناسبی را از خداوند دریافت خواهند کرد. دلیل این مساله علاوه بر حکم عقل اشاراتی است که درایات وروایات آمده است. ❗ما هیچ دلیلی نداریم که جمله"خداوند اجر محسنین راضایع نمی کند"( یوسف 90) شامل این گونه افراد نشود. ❗آیه "هرکس به اندازه سنگینی ذره ای کار نیک کند آن را می بیند"( زلزله 7) ❗در حدیثی امام کاظم فرمود: "در بنی اسرائیل مرد با ایمانی بود که همسایه کافری داشت مرد بی ایمان نسبت به همسایگان با ایمان خود نیک رفتاری میکرد وقتی از دنیا رفت خداوند برای او خانه ای بنا کرد که مانع از گرمای آتش شود وبه او گفته شد این به سبب رفتارنیک تو به همسایه مومنت می‌باشد" 📚بحار الانوار،ج3 ص377 "نقل پاسخ از کتاب شریف تفسیر نمونه،ج10 ص313 به بعد) ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
✅پاسخی به متن زیر👇 شیخ گفت:در بهشت شراب هایی وجود دارد که هر چه مؤمنان می خورند مست نمیشوند!!! مریدی پرسید : پس چرا میخورند؟ شیخ سر خود را خاراند ، قدری با ریشهایش بازی کرد و سپس گفت : تو اگه زر نزنی کسی نمیگه لالی !!!! ✅پاسخ: "شراب بهشتی هیچ گونه ارتباطی با خمر وشراب آلوده دنیا ندارد همان گونه که قرآن می گوید:"شراب بهشتی نه مایه فساد عقل است ونه موجب مستی می شود"صافات 47 ❗در شراب بهشتی جز هوشیاری ونشاط ولذت روحانی ومعنوی چیز دیگری در آن نیست" 📓تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج21 ص443 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ببخشید میخواستم بدونم علت اینکه شیعیان نمازشونو باهم میخونن واهل تسنن جدا ازهم چیه؟ آیا این درسته که پیامبر صل الله علیه وآله هم دراواخر عمرشون نمازشونو باهم میخوندن؟ اگردرسته حکمت این کار چی بوده؟ ✅پاسخ: طبق روایات فراوانی که علمای شیعه وسنی روایت کرده اند پیامبر گرامی بین نمازهای خود جمع نیز می کرده اند وهدف ایشان از این کار تخفیف واسان گیری بر امت بوده است. در روایتی شیخ حر عاملی از امام صادق روایت می کند که فرمود: "پیامبر ظهر وعصر رآ دریک مکان با همدیگر خواند بدون آنکه سبب وعذری باشد وفرمود : "خواستم بر امتم سخت نگیرم " 📓وسایل الشیعه،ج4 ص221 مسلم نیشابوری از علمای بزرگ اهل سنت وصاحب کتاب صحیح نزد اهل سنت از ابن عباس روایت می کند: "پیامبر نماز ظهر وعصر را با یکدیگر خواند بدون آنکه خوف یا سفری در کار باشد ( بدون عذر) به دلیل آنکه هیچ یک از افراد امتش به سختی نیفتند" "ان لا یحرج احدا من امته" 📓صحیح مسلم،ج2 ص151 ❗البته دراین باب روایات فراوان است که شما را به پیام های قبلی گروه ارجاع میدهیم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال مگر خداوند قدرت بي نهايت? نيست پس چرا دنيا رو در شش روز افريد ايا نميتونست كن فيكون بكنه? ✅پاسخ: کلمه یوم در زبان عرب در برخی موارد به معنای یک دوران به کار می رود، خواه این دوران صد سال باشد یا یک میلیون سال ویا میلیاردها سال. خداوند مجموعه زمین واسمان را در شش دوران متوالی آفرید هرچند این دوران ها گاهی به میلیون ها سال یا میلیاردها سال بالغ شده باشد. اگر آفرینش دریک لحظه بود کمتر می توانست از عظمت وقدرت وعلم پروردگار حکایت کند. اما هنگامی که در مراحل مختلف وچهره های گوناگون، طبق برنامه های منظم وحساب شده انجام گیرد دلیل روشنتری برای شناسایی آفریدگار خواهد بود. فی المثل اگر نطفه آدمی در یک لحظه تبدیل به نوزاد کامل میشد آن قدر نمی توانست عظمت خلقت را بازگو کند اما هنگامی که در طی 9 ماه هر روز در مرحله ای وهرماه به شکلی ظهور وبروز کند می تواند به تعداد مراحلی که پیموده است نشانه های تازه ای از عظمت پروردگار بدست دهد 📓تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج6 ص203 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اینکه میگن اسلام واقعی با دزد با قطع کردن دست حکم میده و حکمش کمو زیاد نمیشه یعنی چی میکن زمان پیامبر با دزد اینگونه برخورد میشده .. یعنی ما حرف پیامبر رو گوش نمیدیم یا کار پیامبر زبونم لال اشتباه بوده .. کدوم درسته .. ✅پاسخ: در واقع سوال شما این است که چرا در زمان پیامبر حد بر سارق جاری می شده است اما هم اکنون در ایران اسلامی این حکم جاری نمی شود برای پاسخ به نکته زیر توجه کنید 1⃣برای قطع شدن دست دزد شرایطی لازم است که با فقدان آن شرایط حد جاری نمی شود مانند؛ متاعی که سرقت شده است حداقل یک ربع دینار باشد،از جای محفوظی سرقت شود،در قحط سالی نباشد،سارق بالغ وعاقل باشد وبااختیار چنین کند،وشرایطی دیگر که به کتاب زیر مراجعه کنید 📚تفسیر نمونه،ج4 ص376 2⃣در اسلام دو نوع احکام وتکالیف است. احکام اولیه واحکام ثانویه. در برخی از موارد در اجرای واجب مفسده و یا در انجام حرام مصلحتی قوی تر و مهم تر مترتب است که برای حفظ این اهم باید از این واجب دست کشید و یا آن حرام را مرتکب شد. مثلا خوردن گوشت میته حرام است اما زمانی که ترس از دست دادن جان پیش آید برای حفظ جان خوردن آن حلال است. عناوین ضرورت واضطرار،عسر وحرج،اهم ومهم و...همگی از عناوین ثانویه هستند. عناوین ثانویه در جایی که عناوین اولیه قابل اجرا نیست اجرایی می شود 📚انوار الفقهاهه،کتاب البیع،ایت الله العظمی مکارم،ص498 ومستند این حکم در اسلام گذشته از آیات قرآن روایات فراوانی است که آمده است 📚وسایل الشیعه،ج16 ص214 تا 233 و... امروزه با توجه به هجوم همه جانبه دشمنان اسلام از هر سو به اسلام و تشیع وتبلیغات دروغین بر علیه قوانین اسلام از باب مصلحت اهم وتقدیم آن بر مصلحت مهم ( عناوین ثانویه) برخی از حدودها برداشته شده و اقامه نمی شود ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا سیاست خارجی در اسلام رو برام بگید چیه ✅پاسخ: برنامه اسلام در سیاست خارجی رابطه مسالمت آمیز با تمام کشور ها است مگر کشورهایی که مستقیما با اسلام ومسلمین در حال جنگ هستند وکافر حربی محسوب میشوند. قرآن می فرماید: "خدا شما را از نیکی کردن ورعایت عدالت نسبت به کسانی که در امر دین با شما پیکار نکردند واز خانه ودیارتان نراندند نهی نمی کند چرا که خدا عدالت پیشگان را دوست دارد"ممتحنه 8 ❗رابطه با کشورهای خارجی نباید به صورت رابطه ارباب ونوکر وتسلط کافران بر مسلمین باشد چرا که خداوند می فرماید: "خداوند سلطه کافران بر مسلمین را اجازه نمیدهد"نسا 141 ❗اصل 152 قانون اساسی نیز چنین است: "سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر اساس نفی هر گونه سلطه جویی وسلطه پذیری، حفظ استقلال همه جانبه وتمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان وعدم تعهد در برابر قدرت های سلطه گر وروابط صلح آمیز با دول غیر محارب است" ❗حضرت امام در پاسخ یکی از خبرنگاران درباره روابط خارجی نظام اسلامی به ویژه رابطه با آمریکا فرمودند: "اساس ما مبتنی بر حفظ حقوق متقابل است وبنابراین غیر از اسرائیل که غاصب است هر کشوری که حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسد وبه آن احترام بگذارد با وی روابط مسالمت آمیز خواهیم داشت. اما در شرایط کنونی که سیاست خارجی آمریکا مبتنی بر سلطه جویی ومداخله در امور داخلی کشور ما وعزم بر نابودی انقلاب اسلامی ایران می باشد برقراری رابطه به هیچ وجه با منافع ملی ومصالح کشور سازگار نبوده واصول اسلامی وقانون اساسی نیز آن را نمی پذیرد 📗به نقل از پرسمان،نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اینکه می گویند دین یه چیز شخصیه و کاری به کار دیگران نداشته باشین تا چه حد درسته ✅پاسخ: دستورات دینی تا آنجا که به امور شخصی افراد مربوط می شود آنان در انجام وترک آن مختار هستند. کسی حق تفتیش عقاید وتجسس درامور شخصی افراد را ندارد وتنها به گناه آنان در آخرت رسیدگی می شود. اما اگر این بی مبالاتی نسبت به دستورات دینی از حوزه شخصی خارج شود وشخص علنا ودر برابر دیگران اقدام به سرپیچی از دستورات الهی کند درواقع تعدی به حقوق دیگران کرده است چرا که سبب می شود قبح گناهان ریخته شود وانجام آن گناه عادی جلوه داده شود. در روایتی پیامبر فرمود: "یک فرد گنهکار در میان مردم همانند کسی است که با جمعی سوار کشتی شود وبه هنگامی که در وسط دریا قرار گیری تبری برداشته وبه سوراخ کردن موضعی که درآن نشسته بپردازد وهرگاه به او اعتراض کنند درجواب گوید من در سهم خود تصرف می کنم، اگر دیگران اورا از این عمل خطرناک بازندارند طولی نمی کشد که آب به داخل دریا نفوذ کرده ویکباره همگی در دریا غرق می شوند" 📓تفسیر نمونه،ج3 ص37 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال با توجه به هفته آغاز هفته وحدت لطفا دو مرتبه بگویید چرا باید با اهل سنت وحدت داشته باشیم وبه مقدسات آنان توهین نکنیم ✅پاسخ: ❗در درجه اول باید دانسته شود که اهل سنت اگر چه ولایت امامان را قبول ندارند اما مسلمان هستند چنان که پیامبر فرمود: "زمانی که مردم شهادت به وحدانیت خدا ( ورسالت من) دهند ( مسلمان هستند) وجان ومالشان محترم است" 📚عیون اخبار الرضا،ج2 ص64 ❗امام صادق فرمود: "اسلام شهادتین واقامه نماز وزکات وانجام حج وروزه ماه رمضان است اما ایمان معرفت ولایت امامان است وکسی که ولایت را نداشته باشد مسلمان گمراه است" 📚الکافی،ج2 ص25 ❗حال که روشن شد اهل سنت مسلمان هستند مشمول روایات زیر میشوند: امام صادق فرمود: "کسی که حرمت واحترام مسلمان را نگه ندارد پرده ایمانش هتک شده است" 📚بحار الانوار،ج71 ص227 ❗وفرمود: "مسلمان برادر مسلمان است" 📚الاختصاص،مفید،ص26 ❗دراین باره روایت فراوان است که می توانید رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار،ج71 ص221 باب 15 ؟ایا کسی می آید در برابر برادر مسلمانش به مقدساتش اهانت کند؟ به او بی احترامی کند؟ با او دشمنی میکند؟ ❗امام صادق درمورد اهل سنت فرمود: "در تشییع جنازه انان شرکت کنید واز مریض های آنان عیادت کنید وحقوق آنان را ادا کنید چرا که اگر شما اهل ورع وراستگویی وامانت داری باشید وبا مردم خوب رفتار کنید آنان ( اهل سنت) می گویند این شخص شیعه جعفر است ومن خوشحال میشوم ومی گویند این ادب جعفر است که به شیعیانش یاد داده واگر غیر این باشد ناراحتی بر من وارد میشود ومی گویند این ادب جعفر است که به شیعیانش یاد داده" 📚الکافی،ج2 ص636 ❗در این مضمون نیز روایات متعددی آمده است 📚وسایل الشیعه، ج12 ص5 باب 1 📚مستدرک الوسایل،ج8 ص309 باب 1 ❗خود امامان نیز معمولا وقتی می خواستند مذمت های خلفا را نام ببرند از آنان به اسم یاد نمی کردند وبه کنایه صحبت میکردند چنان که امام رضا فرمود: "مخالفان ما اخباری در فضایل ما جعل کرده اند وانان را بر سه قسم قرار داده اند یک قسم غلو در حق ما است،یک قسم کوتاهی در بیان مقامات ما است ویک قسم آن است که روایاتی جعل کرده اند که ما درآن روایات از دشمنانمان مذمت می کنیم وصراحتا از آنان نام می بریم.... زمانی که مردم این را ببینند آنان هم از ما مذمت وبدگویی می کنند" 📚عیون اخبار الرضا،ج1 ص304 ❗روی این جهت امامان با کسانی که صراحتا از دشمنانشان نام می بردند وبیزاری می جستند برخورد می کردند چنان که شیخ صدوق روایت می کند: "به امام صادق گفته شد ای فرزند رسول الله ما مردی را می بینیم که در مسجد صراحتا از دشمنان شما نام می برد وتوهین می کند امام فرمود: "چرا چنین می کند خدا اورا لعنت کند ما را در معرض اذیت وآزار قرار میدهد" 📚الاعتقادات،ص107 ❗ایا به راستی کسی می تواند ادعای عالم بودن کند انگاه بر خلاف این دستورات عمل کند؟ ❗ایا به راستی کسی میتواند ادعای شیعه بودن کند اما برخلاف دستورات اهل بیت عمل کند ❗معنای وحدت با اهل سنت این است که با آنان زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم وبه انان ومقدسات آنان توهین نکنیم اما بحث علمی وبه چالش کشیدن علمی امری مطلوب است که هیچ منافاتی با وحدت ندارد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیااین روایت درسته که یک روزامام علی علیه السلام به دلیل جنگ ووقت نشدن نمازظهروعصرش قضامیشه به خداوندمیگه که آفتاب روبرگردون تامن نمازبخونم خداوندچنین میکنه؟ البته منبعش رونمیدونم شنیدم ازکسی ✅پاسخ: حدیث رد الشمس از احادیث معروف ومشهور در فضیلت حضرت علی است. جریان چنین است که پیامبر عصر هنگام بر روی زانوی حضرت علی به خواب رفته بود .حضرت علی روی این جهت نتوانست نماز عصر را در وقتش بخواند چرا که چه عذری بالاتر است از خوابیدن پیامبر بر روی پای حضرت علی.بعد از آن حضرت رسول از خواب بیدار شد واز جریان مطلع شد لذا دعا کرد وخورشید بخاطر حضرت علی بازگشت تا ایشان نماز عصر خودرا بخوانند. این جریان را علمای فراوانی از شیعه وسنی نقل کرده اند. از علمای سنی می توان به این افراد اشاره کرد: طحاوی در مشکل الاثار،ج2 ص9،11،12- سیوطی در الخصایص الکبری،ج2 ص324- طبرانی در المعجم الکبیر،ج24 ص145- فتح الباری،ج6 ص222 و... از علمای شیعه نیز علامه مجلسی در بحار الانوار این جریان را از کتب مختلف نقل می کند 📓بحار الانوار،ج41 ص166 باب 109 ❗اما آیا حضرت علی با ترک نماز عصر گناهکار شمرده نمی شود؟ علامه مجلسی جواب می دهد: "انسان در صورتی عاصی است که بدون عذر نماز را ترک کند اما در صورت وجود عذر مانند بیهوشی،خواب ماندن و...اگر نماز را ترک کند عاصی شمرده نمی شود. علی نیز بخاطر عذری که در خوابیدن پیامبر برروی پاهایش برایش پیش آمده بود در حالت نشسته وبا اشاره نمازش را خواند سپس خورشید بازگشت تا نمازش را به صورت کامل بخواند" 📓بحار الانوار،ج41 ص185 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا جهنمیان پس از اتمام عذابشان به بهشت میروند.؟؟؟؟اگه هم میروند چه جایگاهی دارند؟ ✅پاسخ : همه جهنمیان پس از عذاب به بهشت نمی روند واین حکم اختصاص به مومن دارد. ❗به عقیده شیعه مومن در جهنم مخلد نمی ماند.مومن نیز به کسی اطلاق میشود که عقیده به امامت امامان دوازده گانه داشته باشد. در روایتی امام کاظم فرمود: "تنها اهل کفر ولجاجت وضلالت وشرک هستند که در جهنم مخلد می مانند" 📗بحار الانوار،ج8 ص351 ❗بعد از خارج شدن آنان از جهنم هم در بهشت در جایگاهی که به مقتضای اعمال صالح خود کسب کرده اند قرار می گیرند. در روایتی پیامبر فرمود: "بهشت دارای صد درجه ورتبه است که مابین هر رتبه ودرجه فاصله ای به اندازه آسمان وزمین است که بالاترین درجه فردوس است " 📗بحار الانوار،ج8 ص89 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اینکه میگویندموقع گناهان مااهل بیت ناظراعمال ماهستنداین باستارالعیوب بودن خدامنافات نداره؟ ✅پاسخ: مساله رویت اعمال توسط امامان گذشته از آن که مستند قرآنی دارد( توبه 10) در روایات فراوانی نیز آمده است ودر آن جای هیچ شکی نیست 📚بحار الانوار،ج23 ص333 باب 20 📚البرهان فی تفسیر القرآن،ج2 ص838 📚تفسیر نور الثقلین،ج2 ص262 ❗اما باید توجه کرد که این مساله منافاتی با ستاریت خدا ندارد چرا که امامان علیهم السلام چشم خداوند در میان بندگان هستند ومامور امر الهی است چنان که در روایات تصریح شده است 📚بحار الانوار،ج24 ص191 باب 53 ❗همانطور که آگاهی فرشتگان از اعمال انسان منافاتی با ستاریت خداوند ندارد 📚بحار الانوار، ج5 ص319 اگاهی امامان نیز منافاتی ندارد چرا که هر دو ماموران الهی هستند ودو گانگی بین آگاهی آنان واگاهی خداوند نیست. ❗ومهمترین فایده ای کار جنبه بازدارنگی آن است چرا که سبب می شود انسان بیشتر مراقب اعمال خود باشد 📚تفسیر نمونه،ج8 ص128 پاسخ دیگر آنکه: اساسا ما ستاریت خداوند را بد معنا کرده ایم.ستاریت خداوند به این معنا نیست که خداوند هیچ کس را از اعمال بندگان آگاه نمی کند. ایت الله العظمی مکارم شیرازی ستاریت خداوند را چنین معنا می کند: "دو نوع ستاریت داریم، یکی تکوینی ودیگری تشریعی. تکوینی این است که خداوند انسان را چنان آفریده است که بسیاری از عیب هایش پنهان باشد مثلا صفات درون انسان مانند حسادت تکبر، خودخواهی وانحرافات اعتقادی پنهان است. ودیگری ستار العیوب بودن تشریعی است که خداوند دستور داده است مردم غیبت نکنند، تهمت نزنند، ابروی همدیگر را نریزند. 📚گفتار معصومان،ج2 ص139 می بینیم با این بیان از ستاریت خداوند، هیچ گونه منافاتی بین آن ومساله عرض اعمال بر امامان نیست. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال الله میفرماید (وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ) [سوره Fatir : 22] و (هرگز) زندگان و مرد گان یکسان نیستند، بی گمان خداوند هر کس را بخواهد می شنواند، و تو (ای پیامبر!) نمی توانی (سخنت را) به در گور خفتگان بشنوانی. الله به پیامبرش میفرماید ای پیامبر تو نمیتوانی صدایت رو به هر کس در قبر است بشنوانی و تمام امامان در قبر هستند ✅پاسخ: 1- در این که امامان ما وتمام اموات پس از مرگ زنده هستند وروح آنان در عالم برزخ به سر می برد ومی توان با آنان ارتباط گرفت شکی نیست روایات فراوانی دراین زمینه در کتب شیعه آمده است 📚بحار الانوار،ج6 ص202 تا 293 باب 8 و9 ❗همچنین در روایات فراوانی در کتب ما آمده است که اعمال بندگان بر امامان صبح وعصر وهر روزه عرضه می شود وانان از اعمال بندگان وتوسلات آنان آگاه هستند 📚بحار الانوار، ج23 ص333 باب 20 ❗وما درگذشته مفصلا دراین مورد بحث کرده ایم 2- روایات فراوانی را علمای اهل سنت نقل کرده اند که مردگان پس از مرگ صدای زندگان را می شنوند ومی توان با آنان ارتباط برقرار کرد که ما از میان انبوهی روایت به ذکر دو روایت از صحیح بخاری که در صحت آن نزد اهل سنت شکی نیست بسنده می کنیم: 1 -بخاری روایت می کند : پیامبر پس از جنگ بدر مردگان مشرکان را که در چاه انداخته بودند مخاطب قرار دادوگفت: "آیا آنچه پروردگارتان به شما وعده داده بود را حق یافتید؟ به پیامبر گفته شد ایا با مردگان صحبت می کنید؟ پاسخ داد: "ما انت باسمع منهم ولکن لا یجیبون" "شما از آنان شنواتر نیستید اما آنان نمی توانند اجابت کنند" 📚صحیح البخاری،ج9 ص98 کتاب الجنایز،باب ما جائ فی عذاب القبر 2 -بخاری روایت می کند که پیامبر فرمود: "فرد از دنیا رفته حتی صدای پای تشییع کنندگانش را می شنوند" "انه لیسمع قرع نعالهم" 📚صحیح بخاری،ج2 ص90 ❗اما پاسخ به آن آیه مورد استدلال شما: "آیه اشاره دارد به اجسادی که در قبر وزیر خاک هستند آنان قادر بر ادراک وشنیدن نیستند اما مخاطب ما روح آنان است که پس از مرگ زنده است ودر عالم برزخ به سر می برد.مخاطب ما آن ارواح مطهر هستند وحضور بر سر قبر آنان سبب توجه آن ارواح به زایر می شود " 📚الملل والنحل،علامه سبحانی،ج4 ص453 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman