سوال
یه سواله چند وقته ذهن رو مشغولیده چرا وقت شنیدن نام امام زمان از جامون بلند میشیم ودست رو سر میزاریم
✅پاسخ :
میرزای نوری می نویسد:
"در خبری از امام صادق نقل شده روزی در مجلس امام صادق نام حضرت مهدی برده شد امام صادق به سبب تعظیم واحترام از جا برخاست"
📚نجم الثاقب،ص444
❗در روایتی آمده است که دعبل خزاعی بعد از آنکه ابیاتی راجع به حضرت مهدی نزد امام رضا خواند حضرت از جا برخاست
📚منتخب الاثر،ص505
❗از امام صادق سوال شد چرا هنگام شنیدن نام مهدی از جای خود بر میخیزیم حضرت فرمود:
"چون غیبتش طولانی است وامام از شدت محبتی که به دوستان خود دارد هرزمان که شخصی اورا یاد کند نگاهی به او میکند وسزاوار است که یاد کننده به جهت احترام از جای خود برخیزد واز خدا تعجیل فرج ایشان را خواهد"
📚منتخب الاثر،ص640
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
لینک کانال
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
کسی میتونه وجود امام مهدی (عج) رو از قران برام ثابت کنه
✅پاسخ:
دراین باره آیات متعددی است که ما به یک مورد اشاره می کنیم:
❗خداوند خطاب به پیامبرش می فرماید:
انما انت منذر ولکل قوم هاد رعد7
“همانا تو بیم دهنده ای وهر قومی هدایتگری دارد”
❗از این آیه به وضوح استفاده می شود که برای هر قومی در هر عصر وزمانی هدایت کننده ای است به حق وحقیقت.ونیز استفاده می شود زمین هیچ گاه از هادی به حق خالی نمی شود.
وهدایتگر در آیه خداوند نمی تواندباشد زیرا گذشته از آنکه در هدایتگر بودن خدا شکی نیست آیه می گوید در هر عصر وزمانی هدایتگر خاصی است یعنی زمان امام علی یک هدایتگر،زمان امام حسن یک هدایتگر،زمان امام حسین یک هدایتگروهمینطور سایر زمان ها واین تعدد هادیان را در هر عصر وزمانی می رساند در حالی که خداوندیکتا ویگانه است.
❗ومراد از هدایتگر دانشمندان وعلما هم نمی توانند باشد.زیرا در هر عصر وزمانی علما متعددی وجود دارد نه یک هدایتگر.
گذشته از این خداوند می گوید که در هر عصری هدایتگری است که حتما به حق وحقیقت هدایت می کند واین اقتضا می کند هدایتگر معصوم باشد تا مردم را دچار اشتباه نکند وآنان را منحرف نکند در حالی که علما معصوم نیستند.
❗ما وقتی از بیرون وبدون توجه به شان نزول به آیه نگاه می کنیم استفاده می کنیم که خداوند برای تمام زمان ها هادیان معصومی قرار داده است که مردم را به حق وحقیقت دعوت می کنند
❗شان نزول آیه :
طبری از مفسران اهل سنت در تفسیر خود جامع البیان ج13 ص142 از ابن عباس نقل می کند وقتی آیه نازل شد پیامبر دست خودرا برسینه گذاشت وفرمود:
من منذرم وبرای هر قومی هادی است.
آن گاه اشاره به شانه علی کرد وفرمود:
توهادی هستی ای علی تنها به واسطه تو است که هدایت شوندگان بعد از من هدایت می شوند.
❗حاکم نیشابوری یکی دیگر از بزرگان اهل سنت در مستدرک ج3 ص129 از علی علیه السلام نقل می کند:
رسول خدا منذر ومن هادی ام.
❗سیوطی یکی دیگر از بزرگان اهل سنت در درالمنثور ج4 ص45 از علی علیه السلام در تفسیر آیه نقل می کند:
رسول خدا منذر ومن هادی هستم
❗شیخ کلینی عالم بزرگ شیعه نیز در کافی ج 1 ص191 از امام باقر نقل می کند:
رسول خدا منذر وبرای هرزمانی امام وهادی ای است که مردم را به آنچه پیامبر خدا آورده هدایت می کند.
❗از این آیه با توجه به آنچه گفته شد به دومطلب اساسی
می توان دست یافت
❗خداوند برای همه زمان ها هادی وامامی معصوم قرار داده است که طبق روایات سنی وشیعه اهل بیت پیامبر هستند
❗در زمان حاضر هم هادی وامام معصومی وجود دارد.
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
لینک کانال
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
ایا زمین بعد از مرگ حضرت مهدی از حجت خدا خالی میشود؟
✅پاسخ
طبق روایات فراوان زمین هیچگاه از حجت خداوند خالی نمی ماند
📚بحار الانوار ج23 ص1 باب 1
حضرت مهدی پس از قيام و تشكيل حكومت، مدت طولاني حكومت مي كند.
❗️ امام حسين در اواخر عمر شريف امام زمان رجعت فرموده به دنيا باز مي گردد و مدتي كنار امام مهدي مي ماند تا بر همه روشن شود كه ايشان امام حسين است. وقتي همه اين مطلب را فهميدند، امام مهدي از دنیا می روند و امام حسين پس از دفن ايشان، حكومت را به مدت طولاني اداره مي نمايد.
📚الكافي، ج 8، ص 206، ح 250
❗️پيامبر اسلام و اميرالمومنين
📚مختصر بصائر الدرجات ، ص 24
❗️و به احتمال قوي تمام ائمه
📚همان مدرک ص 28
به دنيا بر مي گردند و هر كدام ساليان طولاني حكومت مي كنند و به اين شكل زمين بعد از ظهور، حيات نو از سر مي گيرد و زندگي انسان با معنا ادامه مي يابد. با توجه به روايات رجعت، معلوم مي شود زندگي اصلي انسان بعد از ظهور شروع مي شود و مردم زمين به مدت بسياري امنيت، آرامش، برقراري اسلام و عدالت را خواهند ديد. بندگان صالح خداوند نيز ساليان بسياري بر روي زمين به عبادت و اطاعت خداوند خواهند پرداخت و بعد از گذشت ساليان بسيار، با رحلت آخرين حجت خدا كه احتمالاً اميرالمومنين علي خواهد بود.
📚تفسير عياشي، ج 2 ، ص 326، ح 24
❗️اوضاع جهان دگرگون مي شود و علائم قيامت رخ مي نمايد.
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
احمد الحسن که مدعی است یمانی موعود است برای حجیت و حقانیت خود استدلال می کند که در روایات امده دوازده مهدی قبل از قیام امام عصر می اید و او یکی از ان ها است پاسخ شما چیست
♦️پاسخ
❗️انچه در روایات امده است ان است که پس از حکومت امام عصر خداوند دوازده مهدی را بر می انگیزاند تا برای روی زمین حکومت کنند و این مساله ربطی به قبل از قیام حضرت حجت و احمد الحسن ندارد
❗️این روایات را علامه مجلسی در بحار الانوار ذکر می کند
📚بحار الانوار ج53 ص145 باب 30
♦️شیخ طوسی روایت می کند که حضرت امیر امده است که :
« در شبی که پیامبر اکرم مطالبی را به ایشان املا می کرد که در ان اشاره به امامان دوازده گانه شده انگاه که به واپسین پیشوا میرسد چنین فرموده است:
♦️پس انگاه که حضرتش ( امام عسکری) را هنگام وفات رسید پس امر امامت را به فرزندش محمد تسلیم می کند .پس ایشان دوازده امام هستند .سپس پس از او دوازده مهدی خواهد بود»
📚کتاب الغیبه ص150
❗️شیخ مفید استاد کلام شیعه چنین می گوید:
«بعد از دولت حضرت قائم براي كسي دولتي تشكيل نمي شود، مگر آنچه اين روايت بر آن دلالت ميكند كه فرزندان او اگر خدا بخواهد، قيام ميكند. البته اين روايت به صورت قطعي ثابت نيست.اكثر روايات بر اين معنا دلالت ميكند كه حضرت مهدي نمي رود، مگر چهل روز قبل از قيام قيامت كه در آن هرج و مرج صورت ميگيرد، و علائم خروج اموات و قيام قيامت براي حساب وكتاب آشكار ميشود.»
📚الارشاد ج2 ص387
❗️علّامه مجلسي پس از نقل اخبار مذكور در بحار الانوار، «باب خلفاء المهدي و اولاده»، درباره دلالت و تأويل آن احاديث مينويسد:
«اين اخبار، مخالف مشهور است و راه تأويل آن، دو صورت است؛
♦️راه اوّل، اينكه مراد از دوازده مهدي (هدايت شده) همان پيامبر اكرم و ساير امامان به استثناي امام زمان باشد به اين معنا كه مُلك آنها (در هنگام رجعت)، بعد از امام زمان خواهد بود.
♦️راه دوم، اين است كه آن دوازده مهدي از اوصياي امام زمان هدايت گران خلق در زمان ائمه عليهم السلام در هنگامه رجعتند؛ زيرا زمین نمي تواند خالي از حجّت باشد، اگر چه اوصياي انبيا عليهم السلام نيز حجج هستند، والله اعلم »
📚بحار الانوار ج53، ص148
🔵در هر صورت این روایات بر مدعای احمد الحسن دلالتی ندارد
♻️پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
ایااین درسته که امام زمان (عج) تمام مخالفین خود را گردن می زند؟
✅پاسخ
ابتدا باید دانست که پیشوایان معصوم بخصوص حضرت مهدی مایه رحمت وعطوفت ویاور ضعیفان میبباشند بنابراین بهترین وانسانی ترین رفتارها را با عموم مردم داشته اند وخواهند داشت،درصورتی هم که نیاز به شدت عمل بوده،از ان برای کمک به مظلومین استفاده خواهند کرد،پس قهر ومهر انان هردو مایه برکت وخیر برای مردم هستند
❗️پیامبر گرامی فرمود:مهدی را ساکنان زمین واسمان دوست دارند
📚بحارالانوار ج 51،ص 74
❗️در روایت دیگر فرمود بسوی مهدی امت روی می اورند مانند روی اوردن زنبور عسل بسوی ملکه شان
📚الحاوی للفتاوی،ج 2،ص153
❗️ودر روایت دیگر فرمود:مهدی قلوب بندگان را از عبادت خداوند پر کرده وعدالت خداوند را در قلوب شان جای میدهد
📚الغیبه،شیخ طوسی،ص 179
❗️در روایت دیگری امده است:که حتی پرندگان اسمان نیز از حکومت مهدی شاد وخوشحال هستند
📚بحارالانوار،ج 51،ص80
❗️آیا در چنین جامعه ای که عموم مردم از کوچک وبزرگ،پیروجوان،زمینی وآسمانی،به او عشق می ورزند ومطیع اوهستند نیاز به کشتار هست؟؟؟
❗️اما در رابطه با اخباری که در انها کشتار در حجم وسیعی را مطرح کرده اند،باید توجه کرد
1:قسمتی از انها مربوط به فتنه های قبل از ظهور است وهیچ گونه ارتباطی به دوران بعد ظهور ندارد
2:دسته ای از روایات از طریق عامه واهل سنت نقل شده است که بیشتر انان مشکل سندی دارد
3:دسته ای نیز از طریق شیعه تقل شده است ک نمی توان به تمام انها نیز اعتماد کرد،ومشکل سندی دارد
📚موعود شناسی،رضوانی،ص570
❗️البته نمیگوییم که پس از ظهور هیچ گونه کشتاری رخ نخواهد داد،بلکه میگوییم این کشتارها بسیار کم بوده و آن هم در برابر کسانی است ک در صدد مقابله با حضرت حجت برامده اند وبه هیچ عنوان قابل اصلاح وهدایت نیستند وامام عصر برای برپا کردن حکومت جهانی خود ناگریز به از بین بردن آنها میباشد
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
اگرما با امام زمان صحبت کنیم ایشان متوجه میشوند یا خیر ؟
✅پاسخ
طبق روایات فراوانی ثابت است که امامان بر کلیه امور مردمان خصوصا شیعیانشان واقف و اگاه هستند
❗️در روایتی امده است که رمیله یکی از صحابه حضرت امیر می گوید:
« تب شدیدی در زمان امیر المومنین داشتم روز جمعه ارامش بیشتری در خود دیدم با خود گفتم بهترین کار این است که روی خودم مقداری اب بریزم و پشت سر امیر المومنین نماز بخوانم این کار را کردم و بجانب مسجد رفتم همین که مولی امیر المومنین روی منبر رفت باز تب برگشت
❗️وقتی خطبه را تمام کردند و بجانب خانه رفت من نیز با ایشان رفتم امام به من فرمود:
« رمیله دیدم در خود پیچیده بودی ؟
گفتم اری جریان را به ایشان گفتم
❗️امام علی فرمود:
« رمیله هر مومنی که مریض می شود ما نیز بوسیله او مریض می شویم و مریضیش شدت نمی باید مگر اینکه ما نیز از اندوه او محزون می شویم و دعایی نمی کند مگر اینکه ما امین می گوییم و ساکت نمی شود مگر اینکه ما برایش دعا می کنیم
❗️گفتم یا امیر المومنین این برای کسی است که با شما در خانه باشد اما انها که در اطراف زمین هستند چگونه است
👌امام پاسخ داد:
« رمیله در شرق و غرب و غیر ان مومنی از نظر ما پنهان نیست»
📚بحار الانوار ج26 ص140
❗️امام صادق فرمود:
« گمان می کنی خداوند یک نفر را بعنوان رهبر و جانشین خود در میان مردم تعیین کند بعد یکی از مسایل انها را از او پنهان دارد»
📚امالی طوسی ص444
❗️در این باره روایات فراوان است که می توانید رجوع کنید به بحار الانوار ج26 ص132 باب 8 و ص137 باب 9 ج23 ص332 باب 20 و بصائر الدرجات ج1 ص 242 باب 11 و ص250 باب 12 و ....
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔پرسش
❓یکی از مهمترین وظیفه امام زمان موهوم قتل عام و کشتار انسانهای بی گناهی است که جرمی جز مخالفت فکری ندارند در حالیکه رسول الله و دیگر صحابه و اهل بیت پیامبر انسانها را به خاطر بی دینی به قتل نرساندند به برخی از این مدارک دقت فرمایید:
مدارک قتل عام وکشتار انسانها توسط امام زمان از کتب معتبر شيعه چنين آمده است: (( القائم عليه السلام اذا قام بالسيف قتل من الف، تسعمائه وتسعا وتسعين)). ترجمه: هر وقت امام زمان قيام کرد با شمشير از هر 1000 نفر 999 نفر را مي کشد. آدرس دقيق: بحار الانوار ج /24 ص:41، باب ان الحسنه والحسني الولايه، تفسير فرات الکوفي ص:561
💠پاسخ💠
👌پیشوایان معصوم بخصوص حضرت مهدی مایه رحمت وعطوفت و یاور ضعیفان می باشند و بهترین وانسانی ترین رفتارها را با عموم مردم داشته اند وخواهند داشت درصورتی هم که نیاز به شدت عمل بوده از آن برای کمک به مظلومین استفاده خواهند کرد پس قهر ومهر انان هردو مایه برکت وخیر برای مردم هستند
🔷پیامبر گرامی فرمود:
«مهدی را ساکنان زمین واسمان دوست دارند»
📚بحارالانوار ج 51،ص 74
🔶در روایت دیگر فرمود :
«بسوی مهدی امت روی می آورند مانند روی آوردن زنبور عسل بسوی ملکه خود»
📚الحاوی للفتاوی،ج 2،ص153
🔶و در روایت دیگر فرمود:
«مهدی قلوب بندگان را از عبادت خداوند پر کرده وعدالت خداوند را در قلوب شان جای میدهد»
📚الغیبه،شیخ طوسی،ص 179
🔶در روایت دیگری امده است:
« حتی پرندگان آسمان نیز از حکومت مهدی شاد وخوشحال هستند»
📚بحارالانوار،ج 51،ص80
👌بنابراین چگونه امام زمان می تواند مظهر قتل و کشتار و خشونت باشد❓
👌اما پاسخ از روایت مورد استناد؛
❕آن روایت را مرحوم فرات کوفی در تفسیرش نقل می کند و علامه مجلسی نیز به نقل از فرات کوفی در بحار الانوار می آورد.
📚تفسیر فرات کوفی ص568
📚بحار الانوار ج24 ص46
👌آن روایت گذشته از آنکه مرسل است و سند کاملی ندارد تنها راوی آن نیز محمد بن القاسم بن عبید بوده که مجهول و ضعیف است.
📚مستدرکات رجال الحدیث ج7 ص293
💠بنابراین روایت مورد استناد ضعیف و مردود بوده و قابل استناد نمی باشد.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
سوال
درمورد امام مهدی چند سوال داشتم
سوال اول:
درمورد دو مسأله ی زیر خواستم توضیحی بدهید
در بحار الانوار دوتا جمله اومده
امام زمان مردان را می کشد و شکم زنان حامله را پاره می کند.
...فیقتل الرجال و یبقر بطون الحبالی!!
بحار الانوار جلد 51 ص 440
و
امام زمان دو نفر را نبش قبر می کند و اجساد آنها را به آتش می کشد.
...یخرج هذین رطبین غضّین فیحرّقهما و یذریهما فین الریح و یکسر المسجد...
بحار الانوار جلد 51 ص 438 و 439
آیا این دو نفر سیدنا ابوبکر و سیدنا عمر رضی الله عنهما هستند؟
و اگر نیستند چه کسی هستند؟
سوال دوم:
هر کسی به امام مهدی اعتقاد نداشتهاست چه حکمی دارد؟؟؟
✅پاسخ
روایت اول از حیث سند مرفوع است لذا قابل استدلال نیست،چنان که خود علامه مجلسی هم به این مسأله تصریح میکند
📚بحارالانوار،ج52،ص389
❗️اما در رابطه ی با روایت دوم باید گفت که علامه مجلسی ان حدیث را از بشیر نبّال نقل میکند ولی توثیقی در کتب رجال برای او نرسیده لذا روایت از این جهت ضعیف السند بوده وقابل احتجاج نیست
❗️گذشته از این در روایت نیز تصریح نشده که مقصود از ان دو نفر کیست،لذا ممکن است که مقصود برخی از خلفای بنی امیه یا بنی عباس باشد
📚موعودشناسی،ص631
❗️اما سؤال دومتان که منکر خروج مهدی چه حکمی دارد؟
👌ازکتب خودتان پاسخ میدهیم که پیامبر گرامی فرمود:
«هرکس منکر خروج مهدی شود،به انچه که بر محمد نازل شده،کفر ورزیده است»
📚لسان المیزان،ج5،ص130
📚فرائد السمطین،ج2،ص334
❗️گروهی از علمای اهل سنت نیز ایمان به خروج مهدی را واجب دانسته وگروهی دیگر نیز منکران را کافر دانسته اند
❗️احمد ابن محمد بن صدیق میگوید:
«ایمان به خروج مهدی واجب واعتقاد به ظهور او به جهت تصدیق پیامبر حتمی وثابت است»
📚ابراز الوهم المکنون،ص433
❗️فقیه شافعی بن حجر تصریح کرده که
« انکار مهدی اگر موجب انکار سنت از اصل واساس گردد سبب کفر میشود وهرکس چنین کند،قتلش واجب است واگر انکار او تنها به جهت عناد ودشمنی با ائمه اسلام است نه سنت لازم است که او را تعزیر اشکار نمود تا دست از اینکار بردارد»
📚البرهان،ص178
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
امام زمان چند سال حکومت میکنه ارواحنا له الفداه
✅پاسخ
در این باره دیدگاه های متفاوتی موجود است
❗️اما به طور عمده روایات به چهار دیدگاه کلی قابل تقسیم است
1⃣روایاتی که مدت حکومت حضرت را هفت سال ذکر می کند
📚بحار الانوار ج51 ص90
2⃣روایاتی که مدت حکومت حضرت را نوزده سال معرفی می کند
📚الغیبه،نعمانی،ص331
3⃣روایاتی که مدت حکومت حضرت را چهل سال معرفی می کند
📚دلایل الامامه،طبری،ص258
4⃣روایاتی که مدت حکومت حضرت را سیصد و نه سال معرفی می کند
📚همان مدرک،ص241
❗️علامه مجلسی در این باره می اورد:
« روایاتی که درباره مدت حکومت امام امده است باید با احتمالات زیر توجیه کرد :
برخی روایات بر تمام مدت حکومت دلالت دارد و بعضی بر مدت ثبات و استقرار حکومت ،بعضی بر طبق سال ها و روز هایی است که ما با ان اشنا هستیم و بعضی احادیث دیگر بر طبق سال ها و ماه های روزگار آن حضرت است که طولانی می باشد و خداوند به حقیقت مطلب اگاه است»
📚بحار الانوار ،ج52 ص280
❗️استاد معظم ایت الله مکارم چنین می اورد:
« این تفاوت در روایات ممکن است اشاره به مراحل و دوران های حکومت ان حضرت باشد یعنی اغاز شکل گرفتن و پیاده شدنش پنج یا هفت سال ( یا نوزده سال ) و دوران تکاملش چهل سال و دوران نهایی اش بیش از سیصد سال »
📚حکومت جهانی مهدی،ص281
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
لطفا ادله کسانی را که می گویند امام زمان ازدواج نکرده است را بیان کنید
✅پاسخ
1⃣مسعودی در اثباه الوصیه نقل می کند:
علی بن حمزه وابن سراج وابن ابی سعید مکاوی به محضر امام رضا وارد شدند.ابن ابی حمزه گفت "برای ما روایت شده است که امام در نخواهد گذشت تا این که جانشین ونسل خودرا ببینید.
امام رضا فرمود:
"ایا دراین بیش از این چیزی برای شما گفته نشده است؟
گفت نه
حضرت فرمود:بلی والله لقد رویتم الا القائم
بله به خدا سوگند این روایات صحیح است اما درمورد قائم جریان ندارد
📚اثباه الوصیه،ص208
📚رجال کشی،ص465
❗روشن است که این روایت نه فقط در دوران غیبت، بلکه در تمام عمر آن حضرت داشتن فرزند برای امام عصر را منتفی می داند.
2⃣شیخ طوسی روایت می کند که امام رضا فرمود:
"امامی نیست مگر آنکه فرزندی داشته باشد، مگر امامی که حسین بن علی برای او خارج می شود( ورجعت می کند) پس همانا او فرزندی نخواهد داشت."
📚کتاب الغیبه،ص224
3⃣در روایات دیگری حضرت خضر را کسی معرفی می کند که وحشت تنهایی حضرت مهدی را در دوران غیبت برطرف می سازد در حالی که اگر آن حضرت دارای زن وفرزند بود به ملازم وهمراه نیازی نبود.
امام رضا فرمود:
"خضر از آب حیات نوشید واو زنده است... خداوند به واسطه او تنهایی قائم مارا تر دوران غیبتش به انس تبدیل می کند وغربت وتنهایی اش را برطرف می سازد"
📚کمال الدین،ج2 ص385 ح1
4⃣در روایات فراوانی از آن حضرت با القاب "فرید( تک) و "وحید"( یگانه) یاد شده است واین با زن وفرزند داشتن منافات دارد
📚همان مدرک،باب 26 ح13
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
یه سوالی دارم که خیلی درگیرم کرده.
این واسه ما مسلمه که ازدواج یه سنت حسنه است که نصف دین با اون کامل میشه.
حال با حفظ این مقدمه:آیا امام زمان در حال حاضر همسر دارند؟
اگه بگیم نداره که بر خلاف سنت جدش عمل کرده. و اگه بگیم داره پس چرا شاهد فرزندان و اولاد حضرت نیستیم. چون درسته نصف دین با ازدواج کامل میشه ولی این ازدواج باید یه ثمره ای هم داشته باشه.
ممنون میشم مستدل جواب بدین. جوری که بشه یه جوونی رو که این سوال واسه اش پیش میاد رو قانع کرد
✅پاسخ
در برابر این سوال چنین می توان پاسخ داد که گذشته از روایاتی که دلالت بر عدم ازدواج حضرت صاحب الامر می کند که در پاسخ قبلی به ان اشاره شد:
« ازدواج یکی از مستحبات موکد می باشد
👌نکته مهم اینجاست که این استحباب با مساله بسیار مهم غیبت و فلسفه ان در تعارض است
❓این پرسش پیش می اید که اهمیت ازدواج در جایگاه یک مستحب بیشتر است یا امر بسیار مهم امر به معروف و نهی از منکر
❗️حتما پاسخ داده خواهد شد امر به معروف مهمتر است
❓حال ایا امام زمان از این همه منکری که رخ می دهد خبر دارد یا خیرد
❗️حتما گفته می شود خبر دارد
👌پس چرا نهی از منکر نمی کند ،
خواهد گفت با مقام غیبت در تعارض است
❓حال این پرسش پیش می اید که ایا واجبی با این اهمیت در تعارض با غیبت ترک می شود اما امر مستحب نه
❗️افزون برداین روایت نبوی که می گوید هر کس از سنت من یعنی ازدواج دوری کند از من نیست
📚بحار الانوار ج100 ص220
❗️ناظر به کسی است که عامدا با این سنت به مخالفت برخیزد اما کسی که به دلیل هایی نتوانست ازدواج کند معذور است»
📚درسنامه مهدویت،ج1 ص127
❗️« گاهی مصلحت اهم که همان غیبت و استتار تام حضرت از عموم مردم است اقتضا دارد که امر ازدواج تحقق پیدا نکند و می دانیم در مورد تزاحم ملاکات همیشه ملاک اهم بر ملاک مهم پیشی می گیرد »
📚موعود شناسی،ص480
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
شنیدم برخی مثل الله یاری در شبکه اهل بیت میگفتن در عصر غیبت نباید نام کوچک امام زمان یعنی محمد را برد داستان چیه راست میگن
✅پاسخ
در روایات متعددی بیان شده است که نباید از حضرت مهدی به نام کوچک یعنی محمد نام برد
📚بحار الانوار ،ج52 ص33 باب 3
❗️علامه مجلسی و شیخ صدوق و عده ای دیگر از علما با توجه به همین روایات قائل به حرمت شده اند
📚همان مدرک
❗️اما برخی بزرگان تصریح کرده اند که عدم جواز به نام بردن از نام حضرت را مقید به صورت خوف وتقیه دانسته اند به این دلایل:
1⃣درباب تلقین محتضر در حدیثی امده است :
« تلقین کن محتضر را کلمات فرج و شهادتین و اسم هر یک از امامان»
📚الکافی ج3 ص134
2⃣محمد بن ابراهیم کوفی می گوید:
« امام عسکری برای کسی که اسمش را برد به توسط من پولی فرستاد تا گوسفندی از طرف حضرت قربانی کند و فرمود:
این به جهت عقیقه برای فرزندم محمد است»
📚وسایل الشیعه ج3 ص174
❗️در این روایات از نام حضرت سخن گفته شده است
3⃣حضرت علی از پیامبر نقل می کند که ضمن بردن نام ائمه دوازده گانه فرمود:
« پس هنگام رحلت حسن آن را تسلیم به فرزندش محمد می کند»
📚کتاب الغیبه،طوسی،ص150
❗️در این روایت هم از نام حضرت سخن به میان امده است
4⃣امام صادق فرمود:
« خلف صالح از فرزندانم مهدی است نامش محمد و کنیه اش ابوالقاسم»
📚کمال الدین ج2 ص334
❗️ایت الله العظمی مکارم چنین می اورد:
« ظاهر این است که منع دایر مدار وجود تقیه است بنابراین نام بردن از آن حضرت به این نام در زمان ما هیچ گونه منعی ندارد ...از انچه گفته شد بدست می اید جواز نام بردن از امام عصر به نام شریفش محمد »
📚قواعد الفقهیه،ج1 ص54
❗️محقق اربلی می گوید:
« نظر من چنین است که منع از ذکر نام شریف حضرت به جهت تقیهددر دوران خوف و تحت تعقیب بودن و سوال از نام و محل ایشان بوده است ولی الان که خوف و تقیه ای نیست منع و حرمتی از ذکر نام شریفش وجود ندارد»
📚کشف الغمه،ج 3 ص310
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht