eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.2هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال سوال دارم راجع به گناه که نسبت از ایات قران نسبت به انبیاء متوجه می شیم مانند ابراهیم نبی و موسی که قطبی را اشتباه زد ایا با اعتقاد ما که انبیاء معصوم اند تعارض ندارد و این ایات را ما چطور توجیه می کنیم ✅پاسخ: خداوند در مورد حضرت موسی در آیه 16 قصص می آورد که بعد از درگیری با یکی از فرعونیان که با بنی اسرائیل به نزاع مشغول بود وحضرت موسی با زدن ضربه ای محکم اورا کشت چنین گفت: "خداوندا من به خویشتن ستم کردم مرا ببخش وخداوند اورا بخشید چرا که او غفور ورحیم است" ❗نخست باید ببینیم که آیا این قتل یک قتل خطا محسوب میشده یا مجاز بوده است یا ممنوع؟ ❗بی شک با توجه به وضعی که قوم ستمگر فرعون مخصوصا در برابر بنی اسرائیل داشتند که نوزادان پسر آنها را می کشتند ودختران را برای خدمت زنده نگه می داشتند واصولا بنی اسرائیل را در همه چیز تحت ظلم وفشار قرار داده بودند وبه تعبیر آیات قرآن مفسد فی الارض بودند این کار،کار خلافی نبوده است به خصوص این که در مقام یاری مظلوم ودفاع از او انجام شده. ❗منظور موسی از ظلم بر خویشتن این بود که با عملش خودرا به زحمت انداخته چرا که قتل یک قبطی به وسیله موسی چیزی نبود که فرعونیان به آسانی از آن بگذرند. ❗با این که قتل قبطی جایز بود اما موسی نباید اورا میکشت وبا کشتن او مرتکب ترک اولی شد وترک اولی نیز بر پیامبران جایز است وذاتا حرام نیست 📚پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج7 ص120 ❗این که موسی گفت من به خود ظلم کردم به این معنی نیست که من گناهی مرتکب شده ام بلکه ظلم در ادبیات عرب به معنای انجام دادن کاری در غیر زمان مناسب آن است. موسی نباید در آن موقع قبطی را میکشت هرچند قتلش جایز بود چرا که سبب شد که از برای فرار از فرعونیان خانه وکاشانه خودرا ترک کند. ❗غفران خداوند نیز برای او دلیل بر صدور معصیت از او نیست بلکه غفران به معنای پوشاندن است ومراد آن است که خداوند اورا از دست فرعونیان وغم وغصه نجات داد وپیامدهای این عمل موسی را خداوند پوشاند 📚عصمه الانبیا،للسبحانی،ص159 ❗اما درمورد حضرت ابراهیم ذکر کنید که کدام آیات وجریانات با عصمت ایشان در تعارض است تا پاسخ دهیم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
✅پاسخ: این که بگوییم امروز عید سادات است توهینی آشکار به دیگر نژادهاست که ریشه عربی ندارند و هیچ فرقی با نژاد پرستی ندارد. چرا که دیگر جشنها همگانیست و جشنی ویژه ی غیر سادات نداریم. مگر این که سادات را برتر بدانیم که این نشانه نادانی و واپس گراییست. از این گذشته اگر گروهی را با واژه ی سادات بنامیم توهین بسیار بزرگی به دیگران کرده ایم. سادات یعنی آقایان. براستی آیا آنها آقای دیگرانند؟!!! پس دوستان گرامی اگر دوست دارید باورهای شما را گرامی بدارند به دیگر انسانها چه سادات چه غیر سادات و چه شیعه چه سنی و چه تازی و چه فارسی توهین روا ندارید. ✅پاسخ: عید غدیر چنان که در روایات آمده است برای تمام شیعیان است واختصاص به سادات ندارد 📚بحار الانوار،ج95 ص298 ❗اما نسبت به احترام ویژه سادات گفتنی است: سیّد در لغت به معنی «آقا»،«بزرگوار»،«رئیس» بوده و در اصطلاح، فارسى زبانان و شیعه، به کسانى گفته می شود که نسبشان به واسطه حضرت فاطمه زهرا (س) به رسول خدا (ص) منتهى می شوند؛ همچنین به سائر علویّینی که به واسطه عبّاس بن علی(ع) یا محمّد حنفیّه نسبشان به حضرت امام علی (ع) مىرسد و کسانى که نسبشان به جناب جعفر طیّار و عقیل مىرسد، احتراماً سید گفته مىشود. دلیل اصلی احترام به سادات، آیه شریفه مودّت است چرا که دوستی و محبت، خود، مصداقی از احترام است. همچنین در روایات در این رابطه ، سفارشاتی شده است، البته این احترام یک امر طبیعی است و نشانه محبت به پیامبر است یعنی اگر کسی شخصی را دوست داشته باشد منتسبین به او را هم دوست خواهد داشت و مورد احترام قرار می دهد، و همین یعنی احترام و یاد پیامبر اسلام و گرامی داشت اهداف آن حضرت. گفتنی است سادات گرچه به جهت انتساب به پیامبر (ص) از احترام خاصی برخوردارند اما در تکالیف و احکام شرعیّه همه امّت پیامبر اکرم (ص) مساوی مى باشند و سادات، بر غیر سادات امتیازى ندارند. http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa9143 ❗لزوم احترام ویژه سادات در روایات متعددی آمده است 📚وسایل الشیعه،ج16 ص333 باب 17 ❗ودر پایان باید گفت که ما طبق آموزهای اسلام به هیچ کس توهین نمی کنیم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال وهابیت به ما میگن عقیده به تحریف قرآن دارید چه جوابی بهشون بدیم ✅پاسخ: عقیده شیعه این است که قرآن تحریف نشده است وعلمای بزرگ شیعه بر این مطلب تصریح کرده اند. ❗شیخ طوسی شیخ الطایفه چنین می گوید: "سخن در زیاده ونقصان در خور این کتاب نیست چرا که زیاد شدن در قرآن بطلانش اجماعی است کاسته شدن از قرآن نیز بر خلاف ظاهر مسلمانان است واین به مذهب صحیح ما شایسته تر است" 📚تبیان،ج1 ص3 ❗سید بن طاووس حلی می گوید: "عقیده شیعه عدم تحریف است" 📚سعد السعود،ص144 ❗اما مخالفین بدون توجه به عقیده شیعه نسبت تحریف را به ما میدهند. ما از آنان می خواهیم حال که براین مطلب اصرار میکنند پاسخ روایات زیر از کتب خودشان را بدهند: ❗عمر بن ابی بن کعب گفت: "مگر نه این که درآن چه از کتاب خدا از دست دادیم چنین می خواندیم"الولد للفراش وللعاهر الحجر"( فرزند مربوط به رختخواب است برای زنا کار سنگ است) ابی گفت بله" 📚الدر المنثور،ج1 ص106 ❗بخاری روایت می کند که عمر گفت: "ما آز جمله آنچه از کتاب خدا می خواندیم چنین بود :از پدرانتان اعراض ودوری نکنید که اعراض از پدرانتان کفر است"لا ترغبوا عن اباوکم فانه کفر بکم ان ترغبوا عن اباوکم" 📚صحیح بخاری،ج8 ص208-211- 📚صحیح مسلم،ج4 ص167 وج5 ص116 ❗عایشه می گوید: "آیه رضاع کبیر وایه رجم در قرآن بوده ودر ضمن صحیفه ای زیر رختخوابم قرار داشت وچون ما به موت رسول خدا مشغول شدیم بزغاله ای آن را خورد" 📚سنن ابن ماجه،ج1 ص625 ❗باز عایشه می گوید: "سوره احزاب 200 آیه بود که از آن جز 73 آیه باقی نماند" 📚تفسیر قرطبی،ج14 ص 113 📚در المنثور،ج5 ص180 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال از مولوی ها ی زاهدان می‌شنوم که درمورد ابن تیمیه میگن شیخ الاسلام ایا واقعا ابن تیمیه از علمای بزرگ اهل سنت بوده؟ ایا علمای اهل سنت باهاش بد نبودن عقیل هاشمی زیاد تو شبکه ولایت میگه علمای سنی همگی ابن تیمیه رو قبول داشتن ✅پاسخ: ابن تیمیه در واقع موسس وهابیت کنونی است.بزرگان اهل سنت سخن به مذمت از ابن تیمیه گشوده اند. فایده نقل قول علمای اهل سنت درمورد ابن تیمیه آن است که همگان اگاه شوند وهابیت فرقه ای نوظهور وساخته استعمار است که حتی خود علمای اهل سنت نیز آنان را قبول ندارند. ابن حجر عسقلانی که از بزرگان اهل سنت است درمورد ابن تیمیه چنین می آورد: "برخی از علما ابن تیمیه را به سبب مخالفت‌های او در توسل واستغاثه به پیامبر که تنقیص مقام نبوت به شمار میرود زندیق( بی دین) وگروهی دیگر اورا منافق دانسته اند" 📚الدرر الکامنه،ج1 ص181 شمس الدین ذهبی که جزو استوانه های اهل سنت است در نامه ای خطاب به ابن تیمیه چنین نوشت: "ای بیچاره، انان که از تو متابعت می کنند در پرتگاه زندقه، کفر ونابودی قرار دارند... مگر نه این است که عمده پیروان تو عقب مانده،گوشه گیر، سبک عقل، عوام، دروغ گو، کودن، بیگانه، فرو مایه،مکار،خشک، ظاهر الصلاح وفاقد فهم هستند؟ اگر سخنان مرا قبول نداری آنان را امتحان کن..." 📚الاعلان بالتوبیخ،سخاوی،ص77 📚تکمله السیف الصقیل،شیخ محمد زاهد کوثری،ص218 شوکانی در معرفی محمد بخاری حنفی می گوید "محمد بخاری حنفی از ابن تیمیه بسیار متنفر بود تا جایی که در مجلسش تصریح می کرد، هرکس ابن تیمیه را "شیخ الاسلام" بداند کافر است" 📚البدر الطالع،ج2 ص262 ❗آنچه ذکر شد گوشه ای از نظرات علمای اهل سنت پیرامون ابن تیمیه بود جهت آگاهی تفصیلی رجوع فرمایید به کتاب"الملل والنحلل"-علامه سبحانی-جلد 4 ص48 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال بدلیل اینکه کسی نمیتواند مثل قرآن بیاورد نمیتواند دلیل معجزه بودن باشد ، زیرا هر نوشته ای منحصر به فرد هست ، مثل شعر حافظ و سعدی و ...را هم کسی نتوانسته بیاورد ، و همچنان آثار آنان بدون تغییر مانده هست ? ✅پاسخ: قرآن کریم به صراحت می گوید: "اگر درباره آنچه بر بنده خود نازل کردیم شک وتردید دارید ( لااقل) یک سوره همانند آن بیاورید وگواهان خودرا غیر از خدا بر این کار دعوت کنید اگر راست می گویید.اگر این کار را نکردید وهرگز نخواهید کرد از آتشی بترسید که هیزم آن بدنهای مردم گناهکار وسنگهای است که برای کافران مهیا شده است"23 و24 بقره به این ترتیب قرآن همه منکران را دعوت به مبارزه با قرآن وهمانند یک سوره مانند آن می کند تا عجز آنها دلیلی باشد، روشن بر اصالت این وحی آسمانی در رسالت آورنده آن" 📓تفسیر نمونه،ج1 ص125 ❗این که همانند آثار سعدی وحافظ و...یا اثار علمی دانشمندان گذشته کسی نتوانسته بیاورد دلیل است بر قدرت وعلم خارق العاده مولفان آن ها. اگر همانند قرآن کسی نتوانسته است بیاورد دلیل است بر علم وقدرت خالق قرآن. منتها سعدی وحافظ ودیگران هیچگاه ادعا نکردند که همانند آثار آنان کسی نمی تواند بیاورد لذا ممکن است آیندگان آثاری بهتر از آثار آنان را بتوانند بیاورند. اما قرآن تصریح می کند یک معجزه الهی است که تا قیامت هیچ کس نمی تواند همانند آن را بیاورد وآوردن مانند آن از قدرت بشر عاجز است. واز آنجایی که معجزه به معنای انجام کار خارق العاده ای است که دیگران نمی توانند همانند آن را بیاورند وفرد مدعی نبوت آن معجزه را به عنوان دلیلی بر رابطه اش با خداوند ارائه میدهد ثابت میشود قرآن معجزه الهی است که به عنوان دلیلی بر صدق ادعای نبوت پیامبر اسلام از جانب خدا به او داده شده است وهرکسی که منکر معجزه بودن آن است باید بتواند همانند آن را بیاورد. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یکی از براران اهل سنت سوال کرد ایا ائمه شماها رو اجابت میکنند ✅پاسخ: اگر مراد از سوال آن است که ایا انان صدای شمارا می‌شنوند یا خیر ما در پیام های گذشته مفصلا امکان ارتباط با آنان را پس از مرگ اثبات کردیم که در کانال موجود است. واگر مراد آن است که ایا آنان توانایی اجابت درخواست شمارا دارند یا خیر ما در گذشته این مطلب را از کتب شیعه مفصلا ثابت کردیم. ❗حال یک دلیل برای اثبات این موضوع از کتب اهل سنت می آوریم هرچند دلایل متعددی موجود است. ❗خداوند خطاب به پیامبرش می گوید: "( به مشرکان بگو) کافی است که خداوند وکسی که علم کتاب نزد اوست میان من وشما گواه باشد" رعد 43 ❗خداوند دراین آیه از کسی سخن می گوید که علم کتاب نزد او است. قرآن از آصف بن برخیا نام می برد که تنها دارای بخشی از علم الکتاب بود چنان قدرتی داشت که توانست تخت بلقیس را از فاصله دور دریک چشم برهم زدن نزد سلیمان حاضر کند "قال الذی عنده علم من الکتاب انا اتیک به قبل ان یرتد الیک طرفک-فلما راه مستقرا عنده قال هذا من فضل ربی"نمل 40 ❓حال باید دید کسی که تمام علم الکتاب نزد او است وخداوند تصریح میکند شاهد بر رسالت پیامبر است کیست ❗قرطبی از بزرگان اهل سنت از امام سجاد روایت میکند که فرمود : "ذالک علی بن ابی طالب" "کسی که علم الکتاب نزد اوست علی بن ابی طالب است" 📗الجامع لاحکام القرآن،ج9 ص336 همچنین سایر علمای اهل سنت نیز روایت کرده اند که مراد از آیه حضرت علی است شواهد التنزیل،ج1 ص307- ارجح المطالب،ص86- ینابیع الموده،ص103- علامه شافعی در مناقب،ص157- تنزیل الایات،حبری،ص15- ❗اصف که دارای بخشی از علم الکتاب بود توانست چنان کار بزرگی را بکند طبیعتا حضرت علی که دارای تمام علم الکتاب است قدرتش در عالم بسیار فراتر خواهد بود ❗حضرت علی نیز تصریح کرده است که سایر اهل بیت نیز دارای علم الکتاب هستند. چنان که امام باقر فرمود: "علم الکتاب نزد ما است وعلی اول وافضل وبهترین ما بعد از پیامبر است" 📗کافی،ج1 ص225 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال .حدیث ٧٣فرقه پیامبر چیه. منظور از فرقه ناجیه کدوم فرقه ست.بادلیل بفرمایید. ✅پاسخ: در روایات شیعه وسنی آمده است که امت اسلامی به 73 فرقه تقسیم میشوند که تنها یک فرقه از آنان اهل نجات است. ❗ترمذی صاحب یکی از صحاح سته اهل سنت روایت میکند که پیامبر فرمود: "امت من به هفتاد و سه فرقه تقسيم خواهد شد كه تمام آنها اهل آتش جهنم هستند بجز يك فرقه" 📚صحیح ترمذی،ج4 ص135 ❗این حدیث گویا این است که طبق کتب اهل سنت آن فرقه کدام فرقه است چنان که روایت کرده اند پیامبر فرمود: "ای مردم من میان شما چیزی می‌گذارم که تا زمانی که به آن تمسک کنید هرگز گمراه نمیشوید، ❗کتاب خدا وعترتم اهل بیتم" 📚صحیح ترمذی،ج5 ص329 ❗در کتب ما نیز فرقه ناجیه کسانی معرفی شده اند که از اهل بیت پیروی کنند چنان که شیخ صدوق روایت میکند که پیامبر فرمود: "بنی اسرائیل به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند وامت من به هفتاد وسه فرقه تقسیم میشوند که همه آنان در آتش هستند جز یک فرقه. سوال شد آن فرقه کدام فرقه است؟ پاسخ داد:کسانی که از من واهل بیتم تبعیت وپیروی کنند وبر روش ما باشند " 📚معانی الاخبار،ص323 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال شیعه عقیده داره انتخاب امام بدست خدا است اما اهل سنت میگه بدست مردم است لطفا از کتب سنی ها عقیده شیعه رو ثابت کنید ✅پاسخ: به عقیده شیعه انتخاب امام وتعیین امام تنها به نص خداوند ممکن است چرا که امام باید دارای دو ویژگی وخصلت مهم باشد 1⃣علم وافر وکافی به تمام دستورات خداوند وشریعت که طبیعتا این علم جز با تعلیم الهی ممکن نیست 2⃣امام باید عصمت داشته باشد تا در تبلیغ شریعت وپاسبانی از آن دچار خطا واشتباه نشود ❗از آنجایی که جز خداوند کسی نمیداند این دو خصلت در وجود چه افرادی است، ثابت میشود که تنها باید خداوند امام را تعیین وانتخاب کند ❗براین مطلب روایات فراوانی از کتب شیعه وسنی دلالت می کند علامه گرانقدر، مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است به ذکر روایات متعددی در الهی بودن منصب امامت 📚بحار الانوار،ج23 ص66 باب 3 روایات متعددی از کتب اهل سنت نیز بر این مطلب دلالت می کند که به یک نمونه اشاره می کنیم: هنگامی که پیامبر برخی شخصیت های برجسته قبایل عرب را به اسلام دعوت میکرد، آنان پذیرش دعوت آن حضرت را مشروط به ریاست وجانشینی پس از وی می دانستند اما آن حضرت در پاسخ می فرمود: "جانشینی پس از من موضوعی الهی وخارج از اختیار من است وخداوند آن را به صلاحدید خود در جایگاه واقعی خود قرار میدهد " "الامر الی الله یضعه حیث یشائ" 📚الکامل فی التاریخ،ج1 ص609 📚تاریخ الطبری،ج1 ص556 📚السیره النبویه،ج2 ص158 📚 البدایه والنهایه،ج3 ص139 📚تاریخ الاسلام،ج1 ص286 ❗همچنین آیات متعددی نیز بر الهی بودن منصب امامت دلالت میکند که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب "شبهات غدیر، عصیری، ج1 ص424 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوآل در نامه 71 نهج البلاغه اومده که امام علی گول خورد ومنذر رو گمان کرد که آدم خوبیه واستاندارش کرد بعد فهمید که ادم بدی بوده ✅پاسخ: دراین که امامان از حقیقت افراد وایمان ونفاق آنان خبر داشته اند شکی نیست وعلامه مجلسی انبوهی روایت دراین مورد در بحار ذکر می کند 📗بحار الانوار،ج26 ص118 باب 7 ❗اما آنان در امور عادی زندگی طبق ظاهر افراد با آنان برخورد می کنند نه طبق علم غیب. زمانی که امام ابوموسی اشعری را برای حکمیت می فرستاد به او گفت به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن. زمانی که رفت امام گفت دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند. یکی از اصحاب گفت چرا اورا می فرستید درحالی که میدانید خیانت می کند.امام پاسخ داد: اگر خداوند به علم خودش بابندگان رفتار میکرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود 📗مناقب ابن شهر آشوب،ج2 ص261 پیامبر فرمود:من بین شما با بینات وقسم قضاوت میکنم 📗مفاهیم القرآن،ج3 ص455 حال ممکن است فردی به دروغ قسم بخورد وپیامبر به نفع او حکم کند ایا می توان گفت پیامبر گول خورده است؟ پیامبر وامام مامور به ظاهر بوده اند نه علم غیب. امام طبق ظاهر با منذر رفتار کرد چرا که او در ظاهر فردی صالح بود. امام می گوید طبق علم ظاهری برای من گمان حاصل شد تو فرد صالحی هستی اما طبق علم غیب می دانستم عاقبت تو چگونه خواهد بود. من با علم ظاهری وگمان حاصل شده با تو رفتار کردم.وتورا به آن مقام گماردم ❗ایت الله مکارم می گوید: به یقین امام در امور مربوط به زندگی مامور به ظاهر است وبر طبق آن عمل میکند وبه هنگام انتخاب منذر بر این مقام قراین خلافی وجود نداشت هم او ظاهر الصلاح بود وهم دارای خانواده خوب واین مقدار برای انتخاب آو کافی بود 📚پیام امام،ج11 ص375 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
❗نقد وپاسخ امام جعفر صادق و تفرقه بین شیعیان . امام جعفر صادق, پسر بزرگ خود اسماعیل را به جانشینی منسوب کرده بود اما اسماعیل قبل از او بمرد و این خود موجب تفرقه شد..گروهی از شیعیان گفتند امامت به عقب بر نمیگردد و پسر اسماعیل را امام بعدی دانستند . این گروه خود نیز بعد ها چندین شاخه شدند که مهمترین آنها اسماعیلیه نزاریست. حسن صباح در دژ الموت همین کیش را داشت... این گروه امام به امام جلو آمدند تا در حال حاضر کریم آقا خان امام آنهاست, که نسل او به علی ابن ابی طالب و فاطمه زهرا میرسد. و از پول خمس و زکاتی که نسل به نسل به او رسیده است بسیار ثروتمند میباشد . اسماعیلیان او را امام زمان مینامند ! ✅پاسخ: بنا بر اصرار دوستان بر آن شدیم که به متن بالا پاسخ دهیم که آیا امام صادق سبب تفرقه بین شیعیان شده است یا خیر؟ ❗در بینش شیعی امامت عهدی الهی است که اختیار نصب آن تنها با خداوند است و حتی پیامبر وامام نیز حق تعیین واختیار افراد را برای امامت از جانب خود ندارند چنان که خداوند فرمود: "عهد من ( امامت) به ظالمین نمیرسد"( بقره 124) ❗ودراین باره روایات فراوانی نیز میباشد که همگان تصریح میکنند انتخاب امام تنها دست خداوند است 📚بحار الانوار،ج23 ص66 باب 3 ❗وامام صادق طبق روایات فراوانی تصریح کردند که بعد از ایشان امام کاظم امام خواهند بود 📚بحار الانوار،ج48 ص12 باب 3 📚اثباه الهدی،ج4 ص216 باب 22 📚الکافی،ج2 ص63 باب 71 ❗وامام صادق در هیچ روایتی نگفتند فرزندشان اسماعیل امام است وانچه نویسنده آن متن گفت دروغی بیش نیست. ❗بلکه امام صادق تمام سعی خودرا کرد که به افرادی که گمان میکردند اسماعیل امام است ثابت کند که آنان در اشتباه هستند چرا که گمان میکردندامامت برای فرزند بزرگتر است واسماعیل فرزند بزرگتر امام صادق بود 📚الملل والنحل، سبحانی،ج8 ص77 ❗وطبق روایات فراوانی امام صادق بارها تصریح کردند که فکر شما اشتباه است واسماعیل امام نیست 📚بحار الانوار،ج47 ص241 باب 8 ❗در روایتی آمده است که امام صادق پس از مرگ اسماعیل برای اینکه ثابت کند اسماعیل مرده است وشایسته امامت نیست بارها از مردم شهادت گرفت چنان که نعمانی از زراره روایت میکند: "وقتی مردم وارد مجلس شدند امام به داود رقی گفت پارچه را از صورت اسماعیل کنار بزن. او چنین کرد امام فرمود:آیا زنده است یا مرده؟ گفت مرده است. امام از تک تک اعضای مجلس سوال کرد وهمه گفتند مرده است. امام فرمود:خداوندا شاهد باش..." در ادامه روایت آمده امام چندین مرتبه از مردم اقرار بر مرگ اسماعیل میگیرند ودر آخرین مرتبه فرمودند: "خداوندا شاهد باش وای مردم شما نیز شاهد باشید چرا که به زودی افرادی با عقاید باطل در مرگ اسماعیل تشکیک میکنند ( ومیگویند او نمرده وامام است) ومی خواهند نور خدا را خاموش کنند . امام اشاره به امام کاظم کرد وفرمود: اما خداوند نورش را کامل میکند اگر چه مشرکین را خوش نیاید" ودومرتبه بر مرگ اسماعیل شاهد گرفت پس از آن دست امام کاظم را گرفت وفرمود: "او حق است وحق با اوست" 📚الغیبه،نعمانی،ص327 ❗اما افرادی که پیرو هوی وهوس خود بودند ومنافع خودرا در ترویج امامت اسماعیل می‌دیدند مرگ اسماعیل را منکر شدند وفرقه اسماعیلیه را ایجاد کردند که با توجه به آنچه آمد در انحراف وضلالت آنان جای هیچ شکی نیست ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال طبق حديث کسا و آيه تطهير فقط پنج تن از هر گونه ناپاکي و پليد پاک و بيگناه هستن آيا دليلي وجود دارد که امامان بعد از امام حسين( ع) هم معصوم هستند؟ ✅پاسخ: برای اثبات عصمت سایر امامان، اثبات عصمت یکی از آنان کافی است زیرا به طور قطع هریک از امامان بر امام بعد از خود وصیت کرده است واورا امام معصوم پس از خود معرفی کرده است. ❗حضرت علی فرمود: "خداوند به اطاعت کردن از اولی الامر ( که امامان هستند) امر کرده است چرا که آنان معصوم ومطهر هستند وبه معصیت پرودگار امر نمی کنند" 📚علل الشرایع،ج1 ص123 ❗پیامبر گرامی فرمود: "من وعلی وحسن وحسین ونه نفر از فرزندان حسین مطهر ومعصوم هستیم" 📚کمال الدین،ج1 ص280 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال تکلیف بچه های کفار که تو کودکی می میرن چیه خدا اونهارو،بهشت میبره یا جهنم ✅پاسخ: در این باره دو دسته روایت داریم: 1⃣آنان خدمتگزارن بهشتیان در بهشت خواهند بود چنان که امیر مومنان در تفسیر این آیه:"نوجوانانی پیوسته گرداگرد بهشتیان می گردند"( واقعه 17) فرمود: "مراد فرزندان اهل دنیا ( از کفار) هستند که نه دارای حسناتی هستند که پاداش داده شوند ونه دارای گناهانی هستند که مجازات شوند" 📚بحار الانوار،ج5 ص291 در روایتی دیگر پیامبر فرمود؛ "اطفال مشرکین وکفار خدمتکاران بهشتیان هستند بر صورت نوجوانان " 📚همان مدرک 2⃣دسته دیگر روایاتی است که شیخ حر عاملی آن روایات را تحت این عنوان ذکر می کند: "تمام کسانی که حجت بر آنان تمام نشده است مانند اطفال ومانند آنان عذاب نمیشوند مگر بعد از تکلیف در قیامت " 📚تکمله الوسایل،ج1 ص278 باب 56 ❗در روایتی مرحوم کلینی از پیامبر نقل می کند: "زمانی که قیامت شود خداوند اطفال وانان که در زمان فترت بوده اند وکسانی که دارای عقل نبوده اند ( وکلیه مستضعفان) را جمع کرده ودر برابر آنان احتجاج می کند وفرشته ای را به سوی آنان مبعوث می کند که آتشی در برابر آنان آماده میکند سپس خداوند فرشته دیگری را به سوی آنان مبعوث میکند ومی گوید خداوند به شما گفته است در آتش وارد شوید. هرکس داخل شود آتش بر او سرد وسلامت خواهد بود وکسی که تخلف کند وارد آتش میشود" 📚الکافی،ج3 ص248 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال در حدیث منزلت امده انت بمنزله هارون من موسی. حال ما شیعیان ک میگوییم موسی ، هارون را ب خلافت برگزید همانطور پیامبر اکرم حضرت علی ع را ب خلافت برگزید.. چه جوابی برای شبهه و پرسش زیر داریم آنچه در قران آمده موسی ع در سفر چهل روزه با صحابه اش ب غار این حدیث را گفته ک در غیاب من تو خلیفه باش نه برای ابنده و همیشه همچنین انچه ما میدانیم جناب یوشع بعد از موسی خلیفه شد نه هارون...پس منظور موسی فقط برای غیبت چهل روزه بوده نه برای اینده. فلذا پیامبر هم طبق گفته ی علی جان تو بمنزله ی هارون براب موسی هستی دلیلی نمیشود منظور خلافت داءمی باشد زیرا بعد از موسی هم یوشع خلیفه شد.ی اهل سنت میگویند در جنگ تبوک در پیامبر غیاب خود علی ع را قرار داد فقط برای جنگ . ن برای خلیفگی داءمی.لطفا توضیحی دهید ✅پاسخ: "برخلاف برخی که تصور می کنند پیامبر آن جمله را تنها درمورد جنگ تبوک گفت، پیامبر این سخن را تنها در جنگ تبوک نفرموده بلکه در چندین مورد دیگر نیز فرموده است که یکی از آنها یوم المواخاه است که فرمود: "انت منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی" "تو برای من به منزله هارون برای موسی هستی مگر آنکه بعد از من پیامبری نیست" 📓کنزالعمال،ج5 ص40 وج6 ص390 به نقل از: ❗تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج6 ص347 جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به ترجمه المراجعات، علامه شرف الدین،ص117 واحقاق الحق وملحقات، علامه شوشتری، جلد 5 ص133 به بعد ،الالهیات،علامه سبحانی،ج4 ص79 و...تا موارد متعددی که این حدیث از زبان پیامبر صادر شده است واختصاص به تبوک نداشته است را ببینید. اما پاسخ به دو اشکال شما: 1⃣حضرت هارون تنها در زمان غیبت موسی برای دریافت تورات جانشین موسی بوده است؟ پاسخ:چنین سخنی برخلاف قرآن است. قرآن از زبان حضرت موسی نقل می کند که در همان ابتدای نبوتش چنین دعا کرد: "برای من یک وزیری از میان اهل بیتم قرار ده،هارون برادرم را،واو را در امر من شریک گردان" 29 -30 طه وخداوند پاسخ داد: "درخواست تو به تو داده شد"طه 36 این ایات نشان میدهد هارون وزیر و جانشین موسی در همه حال بوده است الالهیات،علامه سبحانی،ج4 ص81 2⃣هارون در زمان موسی از دنیا رفت بنابراین تشبیه علی به هارون اثبات نمی کند علی بعد از پیامبر جانشین او است پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی پاسخ میدهد: "جمله الا انه لا نبی بعدی" "مگر آن که بعد از من پیامبری نیست" پاسخ این ایراد را بخوبی میدهد زیرا اگر گفتار پیامبر که میگوید تو به منزله هارون نسبت به من هستی مخصوص به زمان حیات پیامبر بود جمله الا انه لا نبی بعدی لزومی نداشت زیرا وقتی سخن مخصوص به زمان حیات پیامبر باشد درباره بعد از او سخن گفتن کاملا نامناسب است. بنابراین وجود این استثنا به خوبی نشان میدهد که گفتار پیامبر ناظر به زمان بعد از مرگ او. بوده است منتها برای اینکه اشتباه نشود وکسانی علی را به نبوت بعد پیامبر برنگزینند می فرماید تو همه این مقام هارا داری ولی بعد از من پیامبر نخواهی بود " تفسیر نمونه،ج6 ص352 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال درباره حضرت ابراھیم که بت ها را شکست و وقتی اهالی شهر امدند از ابراهیم سوال کردند چه کسی این بت ها را شکسته ابراهیم جواب داد بت بزرگ دروغ نمی شه به انبیاء نسبت داد ✅پاسخ: خداوند در سوره انبیا آیه 62 و63 پس از ماجرای بت شکنی ابراهیم و دستگیری اوهنگامی که از او سوال کردند آیا تو این بلاها را بر سر خدایان در آورده ای؟ پاسخ ابراهیم را چنین می آورد که گفت: "بلکه این بت بزرگ چنین کاری را کرده است از آنها سوال کنید اگر سخن می گویند" اما پاسخ 1⃣این عبارت ممکن است به صورت یک قضیه شرطیه باشد یعنی ابراهیم به آنها گفت:این کار را بت بزرگ کرده است اگر اینها سخن می گویند، بنابراین از آنها سوال کنید ومعلوم است با این قضیه شرطیه دروغی در کار نبوده است. ❗این همان چیزی است که از امام صادق در حدیثی نقل شده که فرمود: "بت بزرگ این کار را نکرده بود ابراهیم هم دروغ نگفت" وهنگامی که سوال کننده پرسید چگونه پاسخ دادند: "ابراهیم گفت از آنها سوال کنید اگر آنها سخن بگویند حتما بزرگ آنها این کار را کرده است واگر سخنی نگویند بزرگ آنها کاری نکرده است بنابراین نه آنها سخن گفتند نه ابراهیم دروغ گفت" 📚بحار الانوار،ج11 ص76 2⃣اگر ابراهیم این کار را به بت بزرگ نسبت داد نوعی کنایه به شمار میرود که بهتر از تصریح است. او می خواست به این وسیله خرافی بودن عقاید بت پرستان را به رخ آنان بکشد وبه آنها بفهماند که این سنگ وچوب بی جان چنان بی عرضه اند که حتی نمیتوانند یک جمله سخن بگویند. تا چه رسد که مشکلات شما را حل کنند ❗دروغ در جایی است که قراینی بر ادای مقصود به صورت کنایه در کار نباشد. دراین جا تمام قراین نشان میدهد که ابراهیم قصد جدی نداشته بلکه هدفش به سخریه کشیدن افکار آنان بوده است. مثلا در اتلاف مالی در یک اداره هنگامی که بازپرس از هریک از کارکنان سوال میکند که مقصر کیست وهمه آن را از خود نفی میکنند می گوید: "شما که این کار را انجام نداده اید بلکه فرشتگان آسمان این کار را کرده اند" مسلما این سخن دروغ نیست بلکه هدف تکذیب گفته های بی اساس آنان است 📚پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج7 ص111 📚عصمه الانبیا،ایت الله سبحانی،ص130 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال؟؟؟ منظور از آیه 5 سوره توبه چیست؟ کشتن کافران در هرجای؟؟ پس احترام به حقوق بشر چه میشود؟؟؟ ✅پاسخ: "شدت عملی که در آیه بیان شده مربوط به مشرکان وبت پرستان است. این شدت عمل بخاطر آن است که برنامه اسلام ریشه کن کردن بت پرستی از روی کره زمین بوده است ومساله آزادی مذهبی یعنی ترک اجبار پیروان مذاهب دیگر برای پذیرش اسلام منحصر به ادیان آسمانی واهل کتاب مانند یهود ونصارا است وشامل بت پرستان نمی شود زیرا بت پرستی مذهب وایین نیست که محترم شمرده شود، بلکه انحطاط وخرافه وانحراف وبیماری است که به هر حال وبه هر قیمت باید ریشه کن شود. ولی این شدت وخشونت به مفهموم این نیست که راه بازگشت به روی آنها بسته شده بلکه در هر حال ودر هر لحظه بخواهند می توانند جهت خودرا تغییر دهند وراه توبه باز است" 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم،ج7 ص292 ❗البته حکم گفته شده در آیه همان جهاد ابتدایی است که تنها در صورت حضور پیامبر وامام قابل اجرا شود 📚وسایل الشیعه،ج15 ص45 باب 12 📚مستدرک الوسایل،ج11 ص32 باب 11 ❗ودر زمان کنونی، کفار غیر کتابی حکم کفار اهل کتاب را دارند. ومی توانند با مسلمین زندگی مسالمت امیز داشته باشند وجان ومالشان محترم است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا فتح ایران و رساندنداسلام به کشور های فارس نمی تواند از فضایل حضرت عمر شمرده شود و اینکه ما ایرانیان اسلاممان را مدیون ایشانیم؟؟ ✅پاسخ: توقع ما از شما دوست سنی آن است که در این باره قدری بیشتر تامل کنید. ❗ایا فتوحاتی که انسان را یاد جنایات چنگیز وقوم تاتار می اندازد فضیلت است؟ ❗آنان به چه مجوزی از قرآن وروایات اقدام بر این فتوحات کردند؟ ❗جنایاتی که دراین فتوحات انجام دادند بسیار بیشتر از آن است که ذکر شود ❗تنها در یک جنگ 1000 انسان توسط خالد بن ولید کور شدند چرا که دستور داد تنها لشکریان چشمان مردمان بی گناه را هدف بگیرند 📚تاریخ طبری،ج2 ص322 ❗ودر یک روز 40000 هزار نفر از مردم بی گناه را به خاک وخون کشیدند 📚تاریخ طبری،ج2 ص424 📚الکامل فی التاریخ،ج2 ص330 ❗ودر نبردی دیگر 100 هزار کشته دریک روز بر جای گذاشتند 📚الکامل فی التاریخ،ج2 ص290 ❗سی هزار کشته در یک روز به فرماندهی خالد بن ولید: "جزری می نویسد: جنگ ثنی:هنگامی که نامه هرمز به اردشیر رسیده وخبر خالد را برای او آورد ،به قارون بن قریانس دستور داد که از مداین به کمک هرمز برود، چون به منطقه مذار رسید، شکست خوردگان به او رسیدند وهمگی با هم جمع شدند دوباره بازگشتند ودر میان آنان قباد وانوشجان نیز بودند ودر ثنی منزل گزیدند که نام نهری بود. خالد به سمت آنان رفت وجنگیدند....از ایرانیان گروه بسیاری کشته شدند که به 30000 نفر می رسیدند. جدای از کسانی که در رود غرق شدند واب مانع آن شد که مسلمانان بقیه ایرانیان را بگیرند وبکشند" 📚الکامل فی التاریخ،ج2 ص240 📚نهایه الارب،ج19 ص67 ❗آیا با این جنایات می توان از فتوحات به بزرگی یاد کرد ❗نکات تکمیلی: 1⃣ اسلام نخستین بار توسط حضرت علی به ایران وارد شد. چرا که در روزگار پیامبر گرامی سرزمین یمن بخشی از ایران بود که بدست حضرت علی مسلمان شدند 📚تاریخ طبری،ج1 ص484 📚دلایل النبوه،ج5 ص396 و مردم ایران در زمان عمر مسلمان نشدند ودر زمان عمر تنها بخشی از ایران فتح شد ومناطق فتح شده به آیین خودشان مانده بودند. بخش دیگر ایران نیز در زمان خلیفه سوم فتح شد ودر این سالها هم مردم ایران مسلمان نشده بودند.در سال 32 هجری ودر عصر عثمان فتح ایران پایان یافت ودراین سالها مردم ایران بر آیین خودشان مانده بودند.لذا نه خلیفه اول در مسلمان شدن مردم ایران نقش داشتند، نه خلیفه دوم ونه خلیفه سوم بلکه مردم ایران قرنها بعد براساس تبلیغات وتحقیقات دانشمندان خودشان به تدریج به اسلام روی آوردند وایین زر تشتی رآ رها کردند. اوج اسلام آوردن مردم ایران در قرن سوم بود یعنی پس از گذشت 300 سال از فتح ایران برای آگاهی کامل رجوع کنید به کتاب "خدمات متقابل اسلام وایران"اثر "شهید مطهری" 2⃣سبب اصلی گرایش ایرانیان به اسلام مشاهده دستورات مطابق با عدل ومساوات در اسلام ودفع نظام طبقاتی بود واین که انسان ها کاملا با هم برابرند وهیچ فضلی برای عرب وعجم نیست وملاک برتری تنها به تقوی است 📚الملل والنحل،علامه سبحانی،ج6 ص733 3⃣به عقیده شیعه، جهاد ابتدایی بدون اذن امام باطل وغیر مشروع است وحتی کشتگان این جنگ ها شهید محسوب نمیشوند 📚وسایل الشیعه،ج15 ص 45 باب 12 📚مستدرک الوسایل،ج11 ص32 باب 11 در روایتی آمده که بشیر به امام صادق فرمود: در خواب دیدم که به شما گفتم جهاد بدون اذن امام واجب الاطاعه حرام است مانند گوشت میته وخون وگوشت خوک شما هم فرمودید بله چنین است. امام در تایید خواب او فرمود:بله صحیح است،بله صحیح است" 📚الکافی،ج5 ص27 4⃣در پایان سوالی را از شما می پرسیم وچون در کتب خودتان آمده است ذکر میکنیم که چگونه است شما همواره "شعار بشکست عمر پشت دلیران عجم"را میدهید اما ما از خلیفه دوم شجاعتی که ندیدیم هیچ به تصریح علمای خودتان نیز از جنگ ها فرار می کرده است. ❗چنان که طبری نقل میکند که عمر بر روی منبر چنین میگفت: "روز احد از میدان نبرد فرار کردیم من به بالای کوه فرار کردم چنان که همانند بز کوهی فرار میکردم""فلقد رایتنی انزو کاننی اروی" 📚جامع البیان،ج4 ص193 📚در المنثور،ج2 ص88 📚کنزالعمال،ج2 ص376 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سیدحسن اقامیری درموردمسجدجمکران میگه جمکران مسجدی هست مثل مسجدسرکوچه تون چیه این همه دکان بازکردید.چاه جمکران چیه.اگرامام زمان بخوادنظربه ماداشته باشه جای بهترازحرم حضرت معصومه نیست. چرابه مردم ادرس غلط میدهیدمیگه بلواری درست کردن ازحرم تاحرم کدام حرم.چهارتاعالم گفتن که بااقادرمسجدارتباط داشتندکه اون هم خدااگاه هست.میگه کوه خضروچاه جمکران ومسجدجمکران باعث میشه که مردم ازجاهای دورجمکران بیان ولی حرم حضرت معصومه نیایند.میگه اگردرجمکران چهارنفرباامام زمان دیدارداشتنددرمسجدسهله پنجاه نفربیشتربااقادیدارداشتن)))).داداش بااین شبهاتی که این وهابی هامطرح میکردن ذهنم گرفتاربود الان هم که این اقاسیداین شبهات رابرای ماجوانان کنجاوودرجستجوی حق میاندازد.داداش من نمیگم این اقادرست میگه ولی باصحبتهای این اقادرذهن من سوالهای زیادی شکل گرفته.1_ایامیشودباخواب دیدن یک شخصی یاادعای یک عالمی ماچنین جای رابرپاکنیم وهمه هم بایدبه این اعتقادداشته باشیم.ایااگرهمه مسلمانان فقط دنبال قران وبه کاربستن قران درزندگی .میبودیم این خرافات که یکی خواب میبینه مثل زابل ده سنجرانی زیارت ابوالفضل درست میکنندبی بی دوست درست میکنندوجدیداهم فرقه و مذاهب جدیدتشکیل میدهند.قبلااگریک کافرمیامدمسلمان شودبین 70فرقه نبودکه یکی راانتخاب کند.داداش جواب قانع کننده درموردمسجدجمکران اگرباسندومدرک داری بفرست.والامسجدجمکران به عنوان یک مسجدمعمولی نه بیش درتفکرمن هم جای میگیرد ✅پاسخ: سلام می کنیم خدمت شما دوست گرامی. توصیه ای که به شما می کنیم آن است که معارف دین را از مراجع شیعه وحوزه های علمیه وعالمان متقی وبا سواد بگیرید نه افراد بی سوادی که بدون آگاهی لازم درمورد قضایا اظهار نظر می کنند . مرحوم میرزا حسین نوری در کتاب نجم الثاقب داستان بنای مسجد مقدس جمکران را نقل می کند.در همان حکایت که در بیداری واقع شده نه در خواب امام عصر خطاب به حسن مثله جمکرانی می گوید به مردم بگو به این مکان رغبت نشان دهند وآن را مغتنم بشمارند ودر آنجا چهار رکعت نماز بگذارند سپس فرمود: "هرکس این دو نماز را انجام دهد گویا در کعبه نماز خوانده است" 📓النجم الثاقب،ص383-388 📓مفاتیح نوین ص1062 و همراه زائران قم وجمکران،ص91 ( هر دو کتاب اثر مرجع عالی قدر ایت الله مکارم شیرازی) ❗می بینیم این داستان در بیداری واقع شده است نه در خواب واین مسجد مانند سایر مساجد نمی باشد ❗اما درمورد نامه انداختن در چاه: در روایات ما آمده است که یکی از طرق توسل به اهل بیت که استحباب دارد، نوشتن حوائج بر روی نامه وانداختن آن در آب است 📓بحار الانوار،ج99 ص231 باب 10 اما لازم نیست که حتما در چاه جمکران انداخته شود بلکه مهم انداختن نامه در آب است چه چاه جمکران باشد یا مکان دیگر ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوالم اینه یه جوون بخاطر مسایل احساسی با قرص خود کشی کرد تا خورد پشیمون شد.رفت بیمارستان و بعد از چند روز فوت کرد.میخواستم بدونم الان اون چه جایگاهی داره.آیا تو قیامت شامل رحمت خدا میشه.یا خدا بهش نگاه هم نمیکنه.میشه توضیح بدید. ✅پاسخ: در این که خود کشی از گناهان کبیره وبزرگ است شکی نیست.خداوند می فرماید: "خود کشی نکنید خداوند به شما مهربان است "( نسا 29) ❗در روایتی امام باقر فرمود: "مومن ( کامل) هیچ گاه خود کشی نمیکند" 📚الکافی،ج2 ص254 ❗اما آنچه که تصور برخی است که در مجلس ختم فردی که خودکشی کرده است شرکت نمیکنند وحتی برای او فاتحه نیز نمیخوانند واورا کاملا جهنمی فرض میکنند کاملا تصور اشتباهی است. ❗ممکن است آن فرد در لحظات آخر وقبل از مردن از این عمل خود توبه کرده باشد وبرگردد که طبیعتا خداوند نیز توبه اورا قبول خواهد کرد 📚الکافی،ج2 ص440 ❗فرضا آن شخص بدون توبه از دنیا برود نهایتا مرتکب گناه کبیره ای شده است ایا امکان ندارد که خداوند گناهان کبیره افراد را ببخشد؟ ❗پیامبر فرمود: "شفاعت من برای کسانی از امتم است که مرتکب گناهان کبیره شده اند" 📚الفقیه،ج3 ص574 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میشه بگید اﺷﻬﺪ ﺃﻥ ﻋﻠﻴﺎً ﻭﻟﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﭼﻪ ﻛﺴﻰ ﺩﺭ ﺍﺫﺍﻥ ﻭ ﺍقامه ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ؟ ✅پاسخ: از روایات استفاده میشود که در زمان خود رسول خدا برخی صحابه در اذان خود شهادت به ولایت حضرت علی میدادند. در روایتی آمده است: "سلمان فارسی در زمان پیامبر در اذان واقامه بعد از شهادت به رسالت پیامبر به ولایت امام علی نیز شهادت میداد.یکی از اصحاب به محضر پیامبر آمد وگفت:یارسول الله امروز چیز عجیبی شنیدم که به گوشم نخورده بود. حضرت فرمود:چه شنیده ای؟ گفت:سلمان را دیدم که دراذان بعد از شهادت به نبوت شما به ولایت علی شهادت داد. پیامبر فرمود: خوب چیزی شنیده ای 📗جواهر الولایه،ص379 به نقل از سوالات ما،حسین تهرانی ❗البته ما میگوییم شهادت به ولایت حضرت امیر جزو اذان واقامه نیست بلکه گفتن آن مستحب است. ودلیل ما هم این سخن امام صادق است که فرمود: "هرگاه یکی از شما گفت لااله الا الله، محمد رسول الله، بگوید علی ولی الله" 📗الاحتجاج،ج1 ص158 📗بحار الانوار،ج81 ص112 ❗شهادت به ولایت حضرت علی در واقع بازگو کردن یک فضیلت بزرگ برای ایشان است. پیامبر گرامی فرمود: "خداوند برای برادرم علی به مقداری فضیلت وبرتری قرار داده است که قابل شمارش نیست.هرکس یک فضیلت از فضایلش را با اعتقاد قلبی بیان کند خداوند گناهان گذشته واینده اورا می بخشد اگر چه به مقدار تمام گناهان جن وانس باشد" 📗بحار الانوار،ج38 ص196 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در مورد جهانی بودن اسلام طبق آیات قرآن توضیح بدید واین که ایا عربی بودن قرآن بر این دلالت نمیکنه که اسلام واسه عربا هسته واین ایه"ما رسولان رو به زبان قوم خودشون می فرستیم" میگن زبان پیامبر عربیه وما ایرانی پس پیامبر ما نیس ✅پاسخ: خداوند در سوره فرقان آیه 1 چنین می فرماید: "پر برکت است خداوندی که قرآن را بر بنده اش نازل کرد تا جهانیان را انذار دهد" ❗ودر آیه 158 اعراف چنین می فرماید: "بگو ای مردم من رسول خدا به سوی همه شما هستم" ودر آیه 85 ال عمران می گوید: "هرکس غیر از اسلام دینی را قبول کند از او پذیرفته نمیشود واو در آخرت از زیان کاران است" ❗جهت آگاهی از سایر آیات رجوع کنید به کتاب مفاهیم القرآن،علامه سبحانی،ج3 ص39 به بعد ❗عربی بودن قرآن با جهانی بودن اسلام منافات ندارد به این توضیح: "پیامبران هدایت از آنجا که در وهله نخست با قوم خود سر وکار داشتند باید کتاب آسمانی آنها به زبان قوم آنان باشد سپس باید از طرق مختلف معارف وبرنامه های خودرا در میان سایر اقوام وملل منتشر سازند. ❗امروزه دانشمندان هرکشور سعی میکنند کتابهای خودرا به زبان همان کشور بنویسند با آن که محتویات کتابشان به هیچ وجه اختصاص به مردم محیط آنها ندارد. ❗از آنجا که پیامبر از میان یک امت عرب برخاسته ودر مرحله نخست سر رو کار او با اقوام وملل عرب بوده از این نظر کتاب او به یکی از زبان های زنده ووسیع جهان زبان عربی بوده در صورتی که قوانین واحکام او مربوط به عموم جهانیان است ❗اگر روز بعثت پیامبر یک زبان جهانی وبین المللی وجود داشت که همه مردم به آن آشنایی داشتند وبا آن مکالمه میکردند دراین صورت جا داشت کتاب آسمانی او به همان زبان بین المللی باشد در صورتی که درآن روز چنین مطلبی وجود نداشته وتا کنون نیز این موضوع تحقق نپذیرفته است بنابراین عربی بودن قرآن هیچ گونه منافاتی با جهانی بودن اسلام ندارد ❗آیه مورد استناد شما نیز می گوید کتاب هر پیامبری را به زبان قوم او فرستادیم نه این که نبوت ورهبری او مخصوص به همان امت بوده است واین که زبان یک پیغمبر ویا کتاب او به زبان قوم او بوده هرگز گواه بر اختصاص نبوت او به قومش نیست بلکه باید از طرق دیگر خصوصی یا عمومی بودن آیین اورا بدست آورد ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب پاسخ به پرسش های مذهبی،علامه سبحانی وعلامه مکارم، ص513 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال اخیرا شبهاتی در مورد کشتی نوح مطرح میشود که چطور ایشون تمام حیوانات زمین رو در کشتی جا داد چطور غذاهاشون رو تامین کرد ✅پاسخ: بله ما نیز اخیرا متونی از ضد دین ها را دیده ایم که شروع به اشکال تراشی بی اساس از این واقعه می کنند ❗می گویند مدت ساخت کشتی 120 سال بوده در حالی که در روایات ما آمده است 80 سال بوده است 📚الکافی،ج8 ص279 ❗می گویند مدت شناور بودن کشتی یک سال و 2 ماه و27 روز روزبوده در حالی که در روایات ما آمده است هفت روز وشب بوده است 📚الکافی،ج8 ص279 ❗می گویند مسافرین 17 هزار و400 عدد پرنده ،12 هزار خزنده، 9 هزار پستاندار،5 هزار دوزیست، 2 میلیون حشره، بوده واین تعداد جاندار فقط شامل یک جفت بوده که وقتی جفت دیگر نیز باشد این تعداد دو برابر میشود. ❗انگاه درآن پیام آمده غذای مصرفی یک جفت فیل 165 تن غذا و16 تن آب، یک جفت زرافه 24 تن غذا، یک جفت اسب آبی 29 تن غذا،یک جفت شیر 7 تن گوشت ( در مدت یک سال بودن در کشتی) ❗در حالی که گفتیم مدت بودن آنان در کشتی یک هفته بوده و در روایتی امام صادق فرمود: "در کشتی نوح تنها از حیوانات هشت جفت بوده است، از میش دو جفت واز بز دو جفت، از شتر دو جفت واز گاو هم دو جفت ( که آنان نیز برای تغذیه ساکنان اندک کشتی بوده است)" 📚الکافی،ج8 ص283 📚تفسیر برهان،ج3 ص104 به بعد وطوفان نوح نیز سر تاسری نبوده است چنان که ایت الله مکارم می فرماید: " منطقهای بودن طوفان هم، منتقی نیست. یکی از دلایل آن این است که طوفان نوح به عنوان عذاب و کیفر، روی داده و دلیلی نداریم که دعوت نوح در آن زمان جهاني بوده و به سراسر جهان رسیده باشد. چراكه با امکانات آن روز بعید به نظر میرسد که دعوت نوح به سراسر جهان رسیده باشد. در اين صورت طوفان نمیتواند جهانی باشد، چون مردم منطقههای دیگر، مانند قوم نوح نبودند و آنان از نوح بی خبر بودند." 📚تفسیر نمونه،ج9 ص102 به بعد ❗این موارد اهم اشکالاتی بود که درآن پیام که این روزها زیاد برای ما ارسال شد آمده بود که برای شما دوست گرامی نیز جای سوال شده بود. ❗مطالب بی اساس وبی سند دیگری نیز مطرح شده بود که به جهت مضحک بودن از ذکر آن وپاسخ به آن خود داری میکنیم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا بگید حجت خدا بر روی زمین بعد از عروج حضرت مسیح به آسمان تا زمان تولد حضرت محمد چه کسی بود چون خدا گفته زمین هیچگاه از حجت من خالی نیست ✅پاسخ: در این شکی نیست که طبق روایات فراوان زمین لحظه ای از حجت پرودگار خالی نخواهد شد 📚بحار الانوار،ج23 ص1 باب 1 ❗خداوند نیز می فرماید: "هیچ امتی نبوده است مگر آنکه انذار دهنده ای داشته است"( فاطر 24) پس هیچ عصر و زمانی نبوده که خداوند میان مردم حجت نداشته باشد. اما معنای حجت لزوما بمعنای برانگیختن پیامبر نیست. بلکه وصی پیامبر نیز حجت خداست و در دوران فاصله بین پیامبری حضرت محمد و حضرت عیسی اوصیاء حضرت عیسی نسل در نسل حیات داشتند. هر چند دامنه فعالیت آنها گسترده نبوده است چنان که در روایات آمده است 📚بحار الانوار،ج14 ص345 باب 24 ❗ البته بر اساس این آیه که می‌فرماید: " و ما هرگز (قومی را) مجازات نخواهیم کرد، مگر آنکه پیامبری مبعوث کرده باشیم (تا وظایفشان را بیان کند)"( اسرا 15) ❗مسئولیت مردم در برابر خداوند همیشه در تناسب با درجه حجتی است که برای مردم اقامه شده است. 📚بحار الانوار،ج5 ص288 باب 13 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در مورد پوشاندن حجم عورت در بین فقهای اسلام اختلاف نظر است.کسانی مثل شهید،صاحب جواهر،محقق،بروجردی و ... پوشاندن حجم عورت را چه برای زن و چه مرد واجب ندانسته اند.طبق گفته ایشان همین منظور از لباس بدن نما لباسی است که نازک باشد و رنگ و شبه عورت از پشت آن پیدا باشد.پس در صورتی که لباس ضخیم باشد حجاب رعایت شده است ولو لباس تنگ باشد. نتیجه اینکه وقتی پوشاندن حجم عورت واجب نیست پس پوشاندن حجم سایر قسمت های بدن به طریق اولی نیاز نیست. حالا این سوال بوجود می آید که چرا این نظرات رو هیچ وقت هیچ جا به گوش مردم نرسانده اند.چرا در جامعه و رسانه اختلاف نظرهای فقهای دین را به مردم نمیگویند و اصلا چرا چادر را که این همه محدودیت می آورد حجاب برتر میدانند و بعضی مراجع به طور غیر مستقیم آن را واجب میدانند؟ ✅پاسخ: در وجوب پوشش وحجاب برای بانوان طبق آیات قرآن وروایات متعدد شکی نیست. ❗خداوند می فرماید: "( به زنان با ایمان بگو) زینت خودرا جز آن مقدار که ظاهر است آشکار ننمایند و( اطراف) روسری های خودرا بر سینه خود افکنند ( تا گردن وسینه با آن پوشیده شود) "( نور 31) ❗امام صادق فرمود: "زن تنها مجاز است صورت ودو دست خود تا مچ را از نامحرم نپوشاند" 📚قرب الاسناد،ص40 ❗دراین باب روایات متعددی موجود است 📚بحآر الانوار،ج101 ص31 باب 34 📚وسایل الشیعه،ج20 ص200 باب 109 ❗اما اشکال شما: فقها گفته اند که تنها پوشاندن بدن لازم است اما پوشاندن حجم وبر آمدگی های بدن لازم نیست روی این جهت چرا این را به مردم نمی گویید وتنها می گویید چادر حجاب برتر است؟ پاسخ ما: فقهای کنونی نیز تصریح کرده اند مقدار واجب پوشش تمام بدن به استثنای وجه وکفین است 📚تعلیقات بر عروه،امام واراکی،بحث ستر وساتر 📚احکام روابط زن ومرد مطابق فتاوی مراجع،ص108 ❗در استفتایی چنین سوال کردند: "آیا پوشیدن مانتو وشلواری که حجم بدن ویا برجستگی های آن در مقابل نامحرم پیداست جایز است؟ پاسخ مراجع: "از جهت حجاب وستر کافی است ولی چنانچه پیدا بودن حجم یا برجستگی ها بدن باعث ریبه ومفسده باشد باید بپوشانند" 📚همان مدرک ص113 ❗روشن شد که پوشیدن بر جستگی های بدن از جهت مقدار واجب حجاب وستر نیست بلکه از جهت جلوگیری از مفسده لازم است چنان که ایت الله خامنه ای همین نظر را دارند 📚همان مدرک ❗اما چادر حجاب برتر است چون گذشته از آنکه انسان اطمینان دارد که کاملا وظیفه شرعی خودرا با آن به انجام رسانیده است اقتدا به حضرت زهرا نیز می باشد چنان که: ❗ در تاریخ نقل شده است که پیامبر در بیماری که منجر به وفات حضرت شد، از ابوذر درخواست می کند که فاطمه زهرارا با خبر کند. ابوذر شیوه پوشش حضرت زهرا را این گونه گزارش کرده است "فلبست جلبابها وخرجت" "چادر خودرا پوشید وخارج شد" 📚بحار الانوار،ج36 ص288 ❗البته مراجع فرموده اند که اگر زن حجاب کامل را با مانتو نیز رعایت کند پوشیدن آن بلا مانع است 📚احکام نگاه و پوشش،ص93 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یک شبهه برای بنده پیش اومد در مورد ایه: ''یا ایها الذین آمنو اطیعو الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم'' خداوند در این آیه می فرماید: ''ای کسانی که ایمان آورده اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول و صاحبان امر از خودتان'' سوال من اینست: منظور از اولی الامر چه کسانی هستند؟ چرا خداوند فرموده از میان خودتان؟ آیا از این برداشت نمی شود که اولی امر را خود مردم انتخاب می کنند؟ و چیز عجیب دیگر اینکه چرا لفظ ''اطیعوا'' برای خدا و رسول به کار رفته اما برای اولی الامر به کار نرفته؟ ✅پاسخ: خداوند در آیه 59 نسا اطاعت از خداوند وپیامبر واولی الامر را واجب کرده است. ❗شما در مورد آیه 3 سوال مطرح کردید 1 مراد از اولی الامر چه کسانی هستند؟ پاسخ : به عقیده شیعه مراد از اولی الامر امامان معصوم هستند ودر این باره روایات فراوانی در مجامع روایی ما آمده است 📚تفسیر برهان،ج2 ص103 به بعد 📚بحار الانوار،ج23 ص283 باب 17 ❗با مراجعه به این دو کتاب انبوهی روایت از کتب معتبر شیعه بر این معنا را مشاهده فرمائید ❗ابوحیان اندلسی از علمای بزرگ اهل سنت در تفسیر البحر المحیط می نویسد: "این آیه در حق علی وامامان اهل بیت نازل گردیده است" 📚بحر المحیط،ج3 ص278 ❗حاکم حسکانی از بزرگان اهل سنت روایت میکند که علی از پیامبر سوال کرد اولی الامر چه کسانی هستند پیامبر پاسخ داد: "تو نخستین آنان هستی" 📚شواهد التنزیل،ج1 ص148 ❗علمای فراوان دیگری نیز از اهل سنت روایت کرده اند که آیه در حق اهل بیت نازل شده است که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب شریف احقاق الحق، ج3 ص424 آیه 68 از ایات اثبات امامت اهل بیت از کتب اهل سنت ❗آنچه که این نظریه را اثبات میکند آن است که خداوند در آیه اطاعت مطلق از اولی الامر را لازم می شمارد واطاعت مطلق از غیر معصوم جایز نیست چنان که فخر رازی از بزرگان اهل سنت نیز همین را می گوید 📚تفسیر کبیر،ج 10 ص144 سوال 2: این که گفتید ایا این کلام خداوند که می گوید اولی الامر از میان خودتان هستند بر این دلالت نمکیند که انتخاب آنان دست مردم است؟ پاسخ:با توجه به آنچه امد روشن شد مصادیق اولی الامر اهل بیت هستند که از جانب خدا معرفی شده اند واین قول شما اجتهاد در برابر نص و دستور صریح خداوند است که باطل است. ❗از طرفی روشن شد که اولی الامر باید معصوم باشند وروشن است که تنها خدا میداند چه کسی معصوم می باشد ❗آیه می گوید اولی الامر از متن جامعه بر خاسته اند وحافظ دین ودنیای شما هستند واز جنس خودتان هستند واین دلالتی بر انتخابی بودن آنان از جانب مردم ندارد چنان که خداوند می گوید که پیامبر اسلام را از میان خود مردم برگزید ( جمعه 2 ) سوال 3: چرا لفظ اطیعوا برای اولی الامر به کار نرفته؟ پاسخ: تکرار لفظ اطیعوا برای خدا ورسول برای آن است که اطاعت از خدا اطاعت بالذات است واطاعت از پیامبر به صورت اطاعت بالغیر وبه اذن خدا ( واطیعوا برای اولی الامر تکرار نشده چرا که اطاعت اولی الامر از جنس اطاعت از رسول وبه صورت واجب بالغیر است )" 📚تفسیر نمونه،ج3 ص434 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ما میگیم اسلام دین مهربانیه، و جبری هم در دین نیست، اون اجباری هم که هست برای کساییه که ایمان آوردن و ایمان آوردن مساوی با اجرای دستورات دینه، اما دلیل حمله به کشورهای دیگه برای مسلمون کردن اونا در صدر اسلام چیه؟ ✅پاسخ: با روشن شدن فلسفه جهاد در اسلام پاسخ شما داده میشود. ❗به این نکته نیز توجه کنید که ما فتوحات وجنگ هایی که در زمان خلفا صورت گرفته نامشروع می دانیم و بر خلاف برخی افراد به هیچ عنوان از آن دفاع نمی‌کنیم بلکه معتقدیم با جنایاتی که به بار آوردند اسلام را بد نام کردند چنان که در پیام روز گذشته مفصلا دراین مورد بحث کردیم. ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند: جهاد در اسلام برای چند هدف مجاز شمرده شده است 1⃣جهاد برای خاموش کردن فتنه ها : می دانیم خدا دستورات وبرنامه هایی برای سعادت وازادی وتکامل وسعادت انسان ها طرح کرده است وپیامبران خودرا موظف کرده است که این دستورات را به مردم ابلاغ کند حال اگر فرد یا جمعیتی ابلاغ این فرمانها را مزاحم منافع پست خود ببینند وسر راه دعوت انبیا موانعی ایجاد نماید انها حق دارند نخست از طریق مسالمت امیز واگر ممکن نشد با توسل به زور این موانع را از سر راه دعوت خود بردارند وازادی تبلیغ را برای خود کسب کنند. مردم درهمه اجتماعات حق دارند که ندای منادیان حق را بشنوند ودر قبول دعوت آنان آزاد باشند حال اگر کسانی بخواهند آنها را از حق مشروعشان محروم سازند واجازه ندهند صدای منادیان حق به گوش آنان برسند واز قید اسارت وبردگی فکری واجتماعی آزاد گردند طرفداران این برنامه حق دارند برای فراهم ساختن این آزادی از هر وسیله ای استفاده کنند واز اینجا ضرورت جهاد ابتدایی دراسلام روشن میگردد 2⃣جهاد دفاعی: آیا صحیح است کسی به انسان حمله کند واو از خود دفاع نکند؟ یا ملتی متجاوز وسلطه گر هجوم بر ملت دیگر ببرند وانها دست روی دست گذاشته نابودی کشور وملت خویش را تماشا کنند؟ دراینجا تمام قوانین آسمانی وبشری به شخص یا جمعیتی که مورد هجوم واقع شده حق میدهد برای دفاع از خویشتن به پا خیزد وانچه در قدرت دارد به کار برد واز هرگونه اقدام منطقی برای حفظ موجودیت خویش فرو گذار نکند.این نوع جهاد را جهاد دفاعی می نامند، جنگهایی مانند جنگ احزاب واحد وموته وتبوک وحنین وبعضی دیگر از غزاوات اسلامی جزو این بخش از جهاد بوده وجنبه دفاعی داشته است 3⃣جهاد برای حمایت از مظلومان: در آیه 75 نسائ به این نوع جهاد اشاره شده است. حمایت از مظلومان در برابر ظالمان در اسلام یک اصل است که باید مراعات شود حتی اگر به جهاد منتهی نگردد اسلام اجازه نمیدهد مسلمانان در برابر فشارهایی که به مظلومان جهان وارد می شود بی تفاوت باشند 4⃣جهاد برای محو شرک وبت پرستی: اسلام در عین اینکه آزادی عقیده را محترم می شمرد وهیچ کس را با اجبار دعوت به سوی این آیین نمی کند به همین دلیل به اقوامی که دارای کتاب آسمانی هستند فرصت کافی میدهد که با مطالعه وتفکر آیین اسلام را بپذیرند واگر نپذیرفتند با آنها به صورت یک اقلیت هم پیمان معامله می کند وبا آنان همزیستی مسالمت امیز برقرار می نماید در عین حال نسبت به شرک وبت پرستی سختگیر است زیرا شرک وبت پرستی نه دین است ونه ایین ونه محترم شمرده میشود بلکه یک نوع خرافه وانحراف وحماقت ودر واقع یک نوع بیماری فکری واخلاقی است که باید به هر قیمت که ممکن است آن را ریشه کن ساخت. ❗از آنچه در بالا آمد روشن شد که اسلام جهاد را با اصول صحیح ومنطق عقل هماهنگ ساخته وهرگز آن را وسیله سلطه جویی وکشور گشایی وغصب حقوق دیگران وتحمیل عقیده واستعمار واستثمار قرار نداده است 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم، ج2 ص27 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman