سوال
برخی میگن امامان شفا نمیدن بلکه
این شفا گرفتن ها در اثر تلقینیات و انرژی مثبت و انرژی درمانی است که سبب شفا میشه نه قدرت امامان
✅پاسخ:
نخست توجه کنید که در قدرت غیبی امامان جای هیچ شکی نیست.
❗ما در گذشته مفصلا از کتب فریقین این مطلب را اثبات کرده ایم که میتوانید به پیام های ما در آرشیو کانال مراجعه فرمائید
علامه مجلسی در بحار الانوار بابی دارند تحت عنوان:
"امامان قادر هستند بر زنده کردن مردگان،وشفای کوران وبرطرف کردن بیماری پیسی وانجام دادن تمام معجزات انبیا ( وکارهای خارق العاده در عالم هستند)
📗بحار الانوار،ج27 ص29 باب 13
ودر آن باب روایات متعددی را می آورد.
در روایتی امام باقر فرمود:
"اسم اعظم خدا دارای هفتاد و سه حرف است.نزد آصف تنها یک حرف بود که توانست تخت بلقیس را دریک چشم به هم زدن( از فاصله دور) حاضر کند ونزد ما هفتاد ودو حرف است ویک حرف را خداوند به ما تعلیم نداده است واختصاص به خودش دارد"
📗بحار الانوار،ج27 ص25
❗حال درمورد انرژی درمانی نکاتی را بیان می کنیم
1⃣در علوم متداول در دانشگاههای علوم پژشکی، روش انرژی درمانی هیچ جایگاهی ندارد وحتی به صورت نظری نیز در کتاب های پژشکی سخنی از آن به میان نیامده است
📗پرسمان،نهاد رهبری در دانشگاه،کلید واژه انرژی درمانی
2⃣به فرض انرژی درمانی صحت داشته باشد همگان توانایی استفاده از آن را ندارند ونیازمند به تمرین وممارست دارد
3⃣در نهایت اگر انرژی درمانی از جهت علمی ثابت شود
می تواند یکی از طرق درمان بیماری ها باشد چنان که استفاده از دارو نیز یکی از طریق درمان است.در هر دو طریق انسان نیازمند به توسل به اهل بیت است که این اسباب بهبود بیماری در او موثر واقع شود.لذا اگر انرژی درمانی هم به عنوان یک علم شناخته شده ثابت شود باز هم منافاتی با عنایت وکرامت اهل بیت ندارد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
طبق آیه ی ۳۲سوره ی الرخرف خداوند بعضی را برتر از بعضی آفریده تا بعضی ، بعضی دیگر را به خدمت بگیرند
۱-آیا این با عدالت خداوند در تناقض نیست؟
۲-آیا این تأئید برده داری نیست؟
ممنون میشم اگه جواب بدید
✅پاسخ:
آیه 32 زخرف:
"ما معیشت آنان را در میان آنها تقسیم کردیم وبعضی را بر بعضی برتری دادیم تا یکدیگر را تسخیر وبا هم تعاون کنند... "
❗پاسخ از اشکال شما توسط ایت الله العظمی مکارم شیرازی:
"کسانی که چنین ایرادی می کنند تصورشان این است که مفهوم آیه این است که گروه معینی از بشر گروه دیگر را مسخر خود سازد انهم تسخیر به معنی بهره کشی ظالمانه در حالی که مطلب چنین نیست بلکه منظور استخدام عمومی مردم نسبت به یکدیگر است به این معنی که هر گروهی امکانات واستعدادها وامادگیهای خاصی دارند که دریک رشته از مسایل زندگی می توانند فعالیت کنند طبعا خدمات آنها در آن رشته در اختیار دیگران قرار میگیرد همان گونه که خدمات دیگران در رشته های دیگر در اختیار آنها قرار میگیرد
❗خلاصه استخدامی است متقابل وخدمتی است طرفینی وبه تعبیر دیگر هدف تعاون در امر زندگی است ونه چیز دیگر
❗اگر همه انسانها از نظر هوش واستعداد روحی وجسمی یکسان باشند هرگز نظامات اجتماعی سامان نمی یابد
❗هرگز این تفاوت ها نباید بهانه ای برای استثمار انسان به وسیله انسان گردد. همه باید آزاد باشند که نیروهای خلاق خودرا به کار گیرند ونبوغ خودرا شکوفا سازند واز نتایج فعالیت خود بی کم وکاست بهره گیرند
📚تفسیر نمونه،ج21 ص51 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
دلیل اینکه نماز صبح وشب با صدای بلند باشه وظهروعصر صدای اهسته چیه
✅پاسخ:
فلسفه و حکمت بیشتر احکام و مقرارت اسلام براى ما مشخص نیست و تنها از باب تعبد آن ها راپذیرفته ایم ,و چون خداوند متعال و نبى گرامى اسلام و ائمه اطهار فرموده اند یقین داریم تمام دستورات آن ها مبتنى بر مصالح و مفاسد واقعی است ;از این رو با جان و دل از آن هااطاعت مى کنیم اگر چه علت گفتارشان را ندانیم . مثلا ما از دستورات دکتر که مى گوید: فلان دارو را بخور, فلان آمپول را تزریق کن و از خوردن فلان غذا خوددارى کن و..., پیروی می کنیم با این که نمى دانیم خاصیت فلان دارو و آمپول چیست
❗امام صادق فرمود:
"از آنجایی که دانستیم خداوند حکیم است تصدیق میکنیم که تمام افعال ودستوراتش از روی حکمت است اگر چه فلسفه آن برای ما روشن نباشد"
📚بحار الانوار،ج52 ص91
❗جهر و اخفات در نماز نیز تعبدى است و ما فلسفه آن را به طور کامل نمى دانیم . البته وقتى به روایات مراجعه مى کنیم به اشاراتى ازناحیه ائمه معصومین برخورد مى کنیم , لکن نمى توان آن راعلت حقیقى و فلسفه واقعى جهر و اخفات دانست . به این معنا که تمام فلسفه و حکمت در آن خلاصه شود و چیز دیگری نباشد.
❗فضل بن شاذان از امام رضا نقل مینماید که ایشان در بیان دلیل بلند خواندن قرائت در برخی نمازها و کوتاه خواندن آن در برخی دیگر، فرمودند:
"نمازهایی که بلند خوانده میشود، هنگامی است که هوا تاریک میباشد، بنابر این، لازم است که صدا را در نماز بلند نمود، تا هر شخصی که از آن حوالی عبور مینماید، متوجه برقراری نماز جماعت گردد و اگر میخواهد با آنها نماز بخواند، به ایشان بپیوندد، چون بدینوسیله، حتی اگر به دلیل تاریکی، نمازگزاران را مشاهده ننماید، با شنیدن صدای آنها به برقراری نماز جماعت پی خواهد برد و در نمازهایی که بلند خوانده نمیشود، به دلیل روشنایی روز، این ضرورت وجود نداشته و بدون این که صدایی شنیده شود، میتوان محل برقراری نماز را پیدا نمود
📚وسایل الشیعه،ج2 ص82 و83
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
در قسمتی از آیه زیر که از سوره مبارکه بقره هست خداوند فرمودهاند که عدهای رو با مثال زدن گمراه میکند...
میشه لطفا توضیح بدید که چطور ممکنه خدا عدهای رو گمراه کنه؟؟!
.
إِنَّ اَللّٰهَ لاٰ يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً مٰا بَعُوضَةً فَمٰا فَوْقَهٰا فَأَمَّا اَلَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ اَلْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا اَلَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مٰا ذٰا أَرٰادَ اَللّٰهُ بِهٰذٰا مَثَلاً يُضِلُّ بِهِ كَثِيراً وَ يَهْدِي بِهِ كَثِيراً وَ مٰا يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ اَلْفٰاسِقِينَ ﴿۲۶﴾
خداى را از اینکه به پشه اى-یا فروتر[یا فراتر] از آن- مثل زند، شرم نیاید. پس کسانى که ایمان آورده اند مى دانند که آن [مثل ] از جانب پروردگارشان بجاست؛ ولى کسانى که به کفر گراییده اند مى گویند: «خدا از این مثل چه قصد داشته است؟» [خدا] بسیارى را با آن گمراه، و بسیارى را با آن راهنمایى مى کند؛ و[لى ] جز نافرمانان را با آن گمراه نمى کند. (۲۶)
✅پاسخ:
ایت الله مکارم چنین پاسخ میدهند:
هدایت به معنای دلالت وراهنمایی توام با لطف ودقت است
📚مفردات،ماده هدی
وبه دو نوع است:
1 ارائه طریق
2 ایصال به مطلوب
❗توضیح اینکه:
گاه انسان راه را به کسی که طالب آن است با دقت ولطف وعنایت نشان میدهد اما پیمودن راه ورسیدن به مقصود بر عهده خود اوست
ولی گاه دست طالبان را میگیرد وعلاوه بر ارائه طریق او را به مطلوب ومقصد نیز می رساند.
❗خداوند راه هدایت و ارائه طریق رادر حق همه بندگان با فرستادن انبیا وکتب آسمانی انجام داده است چنان که فرمود:
"ما راه را به انسان نشان دادیم خواه شکر گذاری کند یا کفران"( 3 دهر)
❗این هدایت بی قید وشرط است وشامل همه میشود
❗اما هدایت تکوینی به معنای ایصال به مطلوب وگرفتن دست بندگان وگذراندن آنها از تمام پیچ وخم های راه وحفظ وحمایت از آنها تا رساندن به ساحل نجات بی قید وشرط نیست ومخصوص مومنان است.
❗کسانی که به تعبیر قرآن گرفتار کفر وظلم وفسق ودروغ واسراف وکفران باشند مشمول این هدایت نمیشوند ( بقره 26- 258- 264- زمر 3-غافر 28- )
❗ایا کسانی که دارای این اوصافند شایسته ضلالت وگمراهی نیستند؟
❗ایا ظلمت وحجاب قلب آنان را فرا نمیگیرد
❗این اعمال وصفات اثاری دارند که خواه وناخواه دامن انسان را میگیرد پرده بر چشم وگوش وعقل او می افکند واورا به ضلالت می کشاند واز آنجا که خاصیت همه اشیا وتاثیر همه اسباب به فرمان خداست می توان اضلال را در تمام این موارد به خدا نسبت داد اما این نسبت عین اختیار بندگان وآزادی اراده آنها است
📚تفسیر نمونه،ایت الله مکارم،ج19 ص461
ودر جای دیگر می فرماید:
"همیشه اعمال وکردار انسان نتایج وثمرات وبازتاب خاصی دارد از جمله اگر عمل نیک باشد نتیجه آن روشن بینی وتوفیق وهدایت بیشتری به سوی خدا وانجام اعمال بهتر است.
واگر دنبال زشتی ها برود تاریکی و تیرگی قلبش افزون میشود ( ونتیجه قهری این تاریکی وتیرگی گمراهی از مسیر حق است واگر آیه می گوید خدا آنان را گمراه میکند به آن دلیل است که خاصیت همه اشیا وتاثیر همه اسباب به اذن خداست)"
📚تفسیر نمونه،ج1 ص150
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
مثلا کسی از آدم بپرسه اینکه چرا بعضی از کسانی که پولدارن خداوند کاری به کارشون نداره ،اهل گناهن و حجاب درستی ندارن و خداوند همه چی بهشون میده،در حالیکه کسانی هستن که فقیرن و همیشه خدا رو دارن و اهل نمازن و حلال و حروم سرشون میشه ،چرا خدا بهشون کمک نمیکنه و زندگیشون بهتر نمیشه،
چه جوابی باید به این اشخاص داد؟؟
✅پاسخ:
خداوند می فرماید:
"آنها که کافر شده اند ( وراه طغیان پیش گرفتند) تصور نکنند اگر به آنان مهلتی می دهیم به سود آنهاست، ما به آنان مهلت می دهیم که بر گناهان خود بیفزایند وعذاب خوار کننده ای برای آنها باشد"( ال عمران 178)
❗ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید:
"آیه فوق به این سوال که ذهن بسیاری وجود دارد پاسخ میگوید که چرا جمعی از ستمگران وافراد گنهکار والوده غرق نعمتند ومجازات نمی بینند.
❗قرآن می گوید اینها افراد غیر قابل اصلاحی هستند که طبق سنت آفرینش واصل آزادی اراده واختیار بحال خودواگذار شده اند تا به آخرین مرحله سقوط برسند ومستحق حد اکثر مجازات شوند"
📚تفسیر نمونه،ج3 ص184
❗امام صادق فرمود:
"خداوند زمانی که ( بر اثر اعمال بنده ای) برایش اراده خیری داشته باشد وقتی گناهی بکند اورا گرفتار مصیبتی می کند تا استغفار را یاد او آورد و( زمانی که بر اثر اعمال بنده ای) برایش اراده بدی داشته باشد به او نعمت میدهد تا استغفار را فراموش کرده وبه مسیرش ادامه دهد"
📚الکافی،ج2 ص452
❗علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده به ذکر روایات اهل بیت در موضوع:
"شدت گرفتاری وآزمایش مومن وفضیلت این گرفتاری برای او"
📚بحار الانوار،ج64 ص196 باب 12
❗امام صادق فرمود:
"شدید ترین بلاها برای انبیا است سپس کسانی که به انبیا نزدیکترند واز پی آنان می آیند سپس سایر مومنان به تناسب ایمانشان"
📚الکافی ج2 ص252
❗امام صادق فرمود:
"بلاهای بزرگ پاداش های بزرگ را در پی دارد وخداوند هیچ گروهی را دوست نمیدارد مگر آنکه آنان را گرفتار میکند"
📚الکافی،ج2 ص 252
❗هر که در این بزم مقرب تر است
جام بلا بیشترش می دهند
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
دین اجداد پیامبر چی بوده ایا پدر ومادر ایشون مشرک بودن؟
✅پاسخ:
شیخ صدوق در بیان عقاید شیعه چنین می فرماید:
"ما معتقدیم پدران پیامبر تماما ( موحد) وتسلیم دین خدا بوده اند از حضرت آدم تا پدرشان حضرت عبدالله ومادرشان امنه نیز جزو موحدین ومسلمین به دین خدا بوده است"
📚 الاعتقادات،ص110
❗علامه سبحانی می فرماید:
"مطابق مدارک واخباری که به ما رسیده است پدران واجداد پیامبر همه موحد ویکتاپرست بوده اند
📚پاسخ به پرسشهای مذهبی،ص116
❗علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را به ذکر روایات اهل بیت در اثبات این مطلب گشوده است
📚بحار الانوار،ج15 ص1 باب 1
❗پیامبر گرامی فرمود:
"همواره خداوند مرا از صلب پدران پاک به رحم مادران پاک منتقل می ساخت وهرگز مرا به آلودگی دوران جاهلیت آلوده نساخت"
📚تفسیر نور الثقلین،حویزی،ج1 ص729
📚مراه العقول،ج5 ص233
📚تفسیر کنزالدقایق،ج4 ص359
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
هیچگاه درک نکردم ؛
چرا کافری که بیمار میشود ، دچار عذاب الهی شده و مسلمانی که بیمار میشود ، دچار آزمون الهی ...!
مرض که یکیست ! شاید تفاوت در نگرش انسانهاست ...
جهل نرمترین بالشی است که انسان می تواند سرخود را بگذارد و بخوابد ...
(لطفا راهنمایی واسه جواب دادن.)
✅پاسخ:
1⃣طبق تعالیم اسلامی برخی از مصایب جنبه تنبیه ومجازات الهی دارد وفرقی نمی کند که شخص مسلمان باشد یا کافر.
امام صادق فرمود:
"هنگامی که خداوند بر قومی غضب کند... قیمت های آنان گران،وعمرهایشان را کوتاه می کند،ازتجارتشان سود نمیبرند،ونهرهایشان کم آب ومیوه هایشان را نمو نمی کند وخوب نمی شود، اشرارشان بر انها مسلط می شوند وباران حبس می گردد"
📚 بحار الانوار،ج70 ص353
امام رضا فرمود:
"هر زمان بندگان گناهان تازه ای را ابداع کنند، خداوند بلاهای تازه و ناشناخته ای بر آنها مسلط می سازد"
📚همان مدرک،ص354
امام صادق فرمود:
"کسانی که بر اثر گناهانشان می میرند بیش از آن هستند که با مرگ طبیعی می میرند وکسانی که بخاطر نیکی کردن عمر طولانی می کنند بیش از آنها هستند که عمر طبیعی طولانی دارند"
📚همان مدرک
❗دراین مورد روایات فراوان است که می توانید رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار،ج70 ص308 باب 137
❗از آنچه آمد کلیت استدلال مستشکل نقض شد. چرا که چنین گفت طبق تعالیم اسلامی هرآنچه بلا به کافر می رسد جنبه عذاب برای دارد وهرانچه بلا به مومن می رسد جنبه آزمایش اورا دارد که روشن شد خداوند هم مومن وهم کافر را به خاطر گناهان عذاب می کند.
2⃣چنان نیست که تمام بلاهایی که به کافر می رسد جنبه عذاب اورا دارد بلکه طبق تعالیم اسلامی خداوند کافران را به بلا ومصیبت گرفتار می کند تا آنان متذکر شده وراه صلاح را در پیش گیرند واین درواقع لطفی از جانب خداوند در مورد آنان است.
خداوند می فرماید:
"وما در هیچ شهر وابادی پیامبری نفرستادیم مگر آنکه اهل آن را به سختیها ورنج ها گرفتار ساختیم شاید ( به خود آیند وبه سوی خدا) بازگردند وتضرع کنند"اعراف،94
حضرت علی فرمود:
"خداوند بندگان خویش را به هنگامی که اعمال بد انجام دهند، با کمبود میوه ها وجلوگیری از نزول برکات وبستن درهای گنج های خیرات به روی آنان مبتلا می سازد تا توبه کاران توبه کنند وانها که باید دست از گناه بکشند خودداری نمایند وپند پذیران پند گیرند وانها که آماده اند از گناه بازایستند"
📚نهج البلاغه،خطبه 143
3⃣برخی مصایب نیز جزو مشکلات خود ساخته است وعامل اصلی آن خود انسان است.مثلا بسیاری از بیماری ها ناشی از شکم پرستی ها وهوای نفس است.به خاطر بی اعتنایی به اصول بهداشتی وحفظ الصحه یا عدم دقت در نظافت یا عدم تحرک وگوشه گیری، یا عدم پرهیز از مناطق آلوده یا اشخاص آلوده حاصل میشود واگر انسان چه مومن وچه کافر اصول وقوانینی را که خدا در عالم آفرینش وتکوین مقرر داشته رعایت کند گرفتار آنها نمیشد.عامل بسیاری از ناکامی ها ومشکلات سستی وتنبلی وترک تلاش وکوشش است.
خداوند می فرماید:
"آنچه از نیکی به تورسد از جانب خداست وانچه از بدی به تو می رسد از سوی توست"نسائ 79
❗وروشن است که دراین نوع مصایب نمی توان علت اصلی گرفتاری را به خدا نسبت داد وگفت غرض عذاب کافران وازمایش مومنان است.بیشتر مصایبی که دامن گیر کفار می شود از این نوع است یعنی مصایب خود ساخته
4⃣سنت الهی در دنیا با کافران طبق روایات سنت استدراج است به این معنا که خداوند آنان را در دنیا مشمول نعمات می کند تا به راه خود ادامه دهند وکوله بار خودرا سنگین تر کنند
📚بحار الانوار،ج5 ص210 باب 8
واگر گرفتاری نیز در دنیا به کافر میرسد، چنان که گفته شد بیشتر جنبه مشکلات خود ساخته را دارد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال:
آیا در بین مسلمانان اهل سنت صیغه مدت دار حرام است؟
✅پاسخ:
بله اهل سنت از آنجایی که تنها ادعا می کنند پیرو سنت پیامبر هستند اما در واقع پیرو سنت خلفا هستند طبق گفته عمر ازدواج موقت یا همان مدت دار را حرام می دانند زیرا از عمر چنین روایت کرده اند که برروی منبر گفت:
"متعتان کانتا مشروعیتن فی عهد رسول الله وانا انهی عنهما متعه الحج ومتعه النساء "
"دونوع متعه در عصر رسول خدا مشروع وجایز بود ولی من از آن نهی می کنم حج به صورت تمتع وازدواج موقت"
ودر بعضی از طرق حدیث آمده است
"ومجازات برآن می کنم"
📚مسند احمد،ج3 ص325
📚سنن بیهقی،ج7 ص206
📚المبسوط سرخسی،ج4 ص27
📚المغنی ابن قدامه،ج7 ص571
📚محلی ابن حزم،ج7 ص107
📚کنزالعمال،ج16 ص521
📚تفسیر کبیر، رازی،ج10 ص52
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
میخواستم بدونم چرا 124000پیامبری که خدا برای هدایت انسانها برگزیده چرا از سرزمین اعراب هستند آیا چینی ها یاژاپنی ها ،آمریکایها نیاز به هدایت نداشتن؟
✅پاسخ:
به حکم عقل بر خداوند حکیم ضروری است که هدایت را در اختیار همگان قرار دهد وبراین مطلب براهین عقلی متعددی دلالت می کند
📚الالهیات،علامه سبحانی،ج3 ص22 به بعد
❗لذا عقل می گوید یقینا خداوند برای همه مردم واقوام هدایت کننده ای فرستاده است اگر چه ما امروز از نام ونشان آنها اطلاع نداشته باشیم لذا خداوند فرمود:
"هیچ امتی نبوده است مگر این که در میان آنها هشدار دهنده ای بوده است"( فاطر 24)
❗ومی فرماید:
"ما پیش از تو رسولانی فرستادیم که سرگذشت گروهی از آنان را برای تو گفته وگروهی دیگر را برای تو بازگو نکردیم"( غافر 78)
❗وبر لزوم بعثت واین که خداوند برای تمام مردم پیامبرانی فرستاده است روایات متعددی نیز شهادت میدهد
📚بحار الانوار،ج11 ص1 باب 1
❗ بنابراین، از آغاز خلقت در هر جایی که انسانی زندگی می کرده، خداوند برای بیان و ابلاغ تکالیف خود به آنان پیامبران زیادی را فرستاده است، اما اسامی و سرگذشت همه آنها به صورت تفصیلی در کتاب های آسمانی و از جمله در قرآن بیان نشده است
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
باید معلوم شود که آیا در قرآن شرایع قبلی منسوخ شدند یا نه ؟ باید معلوم شود که تکلیف اهل کتاب در پیروی از کدام کتاب و شریعت است ؟
ایا دین یهود و مسحیت منسوخ شده اند از قران دلیل داریم یا نه
✅پاسخ:
خداوند می فرماید:
"هرکس جز اسلام آیینی برای خود انتخاب کند از او پذیرفته نخواهد شد واو در آخرت از زیانکاران است"( ال عمران 85)
❗ومی فرماید:
"دین در نزد خدا اسلام است"( ال عمران 19)
❗امیر مومنان فرمود:
"کسی که جز اسلام آیینی را برگزیند شقاوت و بدبختی دامن اورا خواهد گرفت، دستگیره ایمانش از هم گسسته، سقوط او شدید وسر انجام اندوهی طولانی وعذابی مهلک خواهد داشت"
📚نهج البلاغه،خطبه 161
❗پیامبر گرامی فرمود:
"روز قیامت اعمال را یک به یک می آورند،هرکدام خودرا معرفی می کنند یکی میگوید من نمازم،دیگری میگوید من روزه ام و...
سپس اسلام را می آورند ومی گوید پروردگارا تو سلامی ومن اسلام.
خداوند می فرماید:امروز به واسطه مخالفت با تو مواخذه میکنم وبه تو پاداش میدهم"
📚در المنثور،ج2 ص48
📚تفسیر نمونه،ج2 ص646
❗از آنچه آمد به وضوح روشن شد که تکلیف همگان اسلام آوردن است والا در پیشگاه خداوند عذری ندارند
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
یکی از اشکالاتی که به اسلام میشه جنگ بنی قریضه است که چرا پیامبر حکم سعد رو درمورد کشتار تمام مردان بنی قریضه پذیرفت در حالی که اونا تسلیم شده بودن چرا پیامبر اونا رو نبخشید
✅پاسخ:
ایت الله سبحانی در کتاب فروغ ابدیت این دلایل را برای علت حکم سعد به اعدام مردان آنان ذکر می کند:
❗هيچ بعيد نبود که اين گروه مانند بنی نضير و بنی قين قاع وقتی از دسترس مسلمانان بيرون رفتند باز با تحريک نيروهاي عرب بت پرست اسلام و مسلمانان را با خطرات بزرگی مواجه سازند ؛ (زيرا بني قين و قاع بعد از بيرون رفتن از مدينه سبب بروز جنگ احد و کشته شدن بسياري از مسلمانان شده و بني نضير نيز بعد از تبعيد از مدينه مشغول فعاليت بر ضد مسلمانان شده و ايشان بودند که سبب بسياري از جنگ ها مانند جنگ خندق شدند ) و باعث شوند که خون عده زيادي ريخته شود ؛
❗از اين جهت پيامبر با اين نظر موافقت نکرده و نظر سعد را كه خود يهود او را به عنوان حكم قرار داده بودند ، پذيرفتند ؛ و نظر سعد نظري بود که از روي مدارک و دلائل مستحکم داده شده بود :
1⃣ يهود بنی قريظه با رسول خدا پيمان بسته بودند که اگر بر ضد مصالح اسلام قيام کنند مسلمانان در کشتن آنان آزاد باشند و در عوض بتوانند در مدينه بدون هيچ گونه محدوديتي رفت و آمد داشته باشند ودر حقيقت نبض اقتصادي مدينه را در دست گرفتند ؛
زيرا مسلمانان نمي توانستند به طور مستقيم با کفار در ارتباط باشند و يهود بني قريظه در بسياري مواقع نقش واسطه را ايفا مي کردند .
2⃣يهود بنی قريظه با خود فکر مي کردند که بعد از حمله به مدينه عملي مي شد ، تمامي مردان را اعدام کرده و زنان و کودکان به اسارت مي گيرند و اين عمل سعد دقيقا مطابق با طرحي بود که ايشان براي مسلمانان داشتند .
3⃣ در قوانين يهود و تورات چنين آمده است که : هنگامي که به قصد نبرد آهنگ شهري نمودي نخست ايشان را به صلح دعوت نما ؛ و اگر آن ها از در جنگ وارد شدند ، شهر را محاصره کن و وقتي بر شهر مسلط شدي مردان را از دم تيغ گذرانده و زنها و کودکان و حيوانات و هرچه در شهر موجود است را به غنيمت بگير
و در واقع او به همان قانون خود يهود دستور داده است .
4⃣آنان شهر مدینه رآ نا امن کرده بودند وبرای ارعاب مسلمانان به خانه های آنها ریختند واگر مسلط می شدندمردان جنگنده مسلمانان را می کشتند واموال را ضبط وزنان واولادشان را اسیر می کردند سعد با خود فکر میکرد اگر چنین حکمی کند خلاف عدالت نکرده است.
✅برگرفته از کتاب فروغ ابدیت،ایت الله سبحانی،ص641، بررسی مدارک سعد معاذ
❗در کنار آن عده ای از علما از اساس این داستان وکشتار را از حیث سند رد می کنند که می توانید به لینک زیر مراجعه کنید
- http://www.ahlebayt.porsemani.ir/content/%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%A8%D9%86%DB%8C-%D9%82%D8%B1%DB%8C%D8%B6%D9%87
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
لطفا به متن زیر که یه وهابی برام فرستاده پاسخ بدید
خداوند بزرگ مرتبه در قرآن مجید میفرمایند
وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَٰؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللَّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِمَا لَا يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ
ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﻯ ﺧﺪﺍ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﻰ ﺭﺍ ﻣﻰ ﭘﺮﺳﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﻪ ﺯﻳﺎﻧﻰ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺳﻮﺩﻯ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ؛ ﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺷﻔﻴﻌﺎﻥ ﻣﺎ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﻳﻨﺪ. ﺑﮕﻮ: ﺁﻳﺎ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻔﻴﻌﺎﻧﻰ ﺧﺒﺮ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ [ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥﺷﻔﻴﻊ] ﻧﻤﻰ ﺷﻨﺎﺳﺪ ؟ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﺷﺮﻳﻚ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ، ﻣﻨﺰﻩ ﻭ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺳﺖ.
۩ یونس/18 ۩
🔻 در آیه فوق ثابت میشود مشرکان زمان پیامبر ﷺ میگفتند: بت ها شفیعان ما نزد خداوند هستند.
👈 شباهت استوار بین مشرکان زمان پیامبر ﷺ و شیعیان زمان حاضر.
شیعیان معتقد هستند که،ائمه شفیعان ما نزد خداوند هستند.
💎 و همچنین خداوند میفرمایند
ُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّه
ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﻯ ﺧﺪﺍ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩﺍﻧﻰ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﺍﻧﺪ [ﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ:] ﻣﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻛﻨﻨﺪ، ﻧﻤﻰ ﭘﺮﺳﺘﻴﻢ.
۩ زمر/ 3 ۩
🔻 در آیه فوق ثابت میشود که مشرکان زمان پیامبر ﷺ میگفتند: ما آنها(بت) را نمیپرستیم،فقط آنان ما را به خدا نزدیک میکنند.
👈 شباهت استوار مشرکان زمان پیامبر ﷺ و شیعیان زمان حاضر.
شیعیان معتقد هستند که،ما ائمه را نمیپرستیم بلکه آنان مقربان(نزدیک کننده) ما نزد خدا هستند.
✅پاسخ:
❗نخست متذکر می شویم این وهابیان زمان ما همان خوارج زمان حضرت امیر هستند که با عدم فهم آیات قرآن حضرت علی را نعوذ بالله کافر دانستند وریختن خون اورا واجب ونهایتا هم این کار را کردند.
پیامبر از آمدن این گروه در اخر الزمان پیش بینی کرده بود.
❗در روایتی بخاری نقل می کند که پیامبر فرمود:
"افرادی... خواهند آمد که قرآن را تلاوت کرده اما از گلوگاه آنان تجاوز نمی کند ( به اعماق وجود آنان نفوذ نمی کند) واز قرآن بهره ای نمی برند این گروه همان گونه از دین خارج می شوند که تیر از کمان خارج شده است ودیگر به کمان باز نمی گردد.از نشانه های این گروه سرهای تراشیده است"
📚صحیح بخاری،ج6 ص2748
❗اما از استدلال این ها که به تعبیر پیامبر چیزی از قرآن نمی فهمند حتی کودکان خردسال شیعه هم می توانند جواب دهند.
درآیه اول خداوند متذکر می شود مشرکان بت هارا می پرستیدند وعبادت می کردند زیرا عقیده داشتند بت ها می توانند آنان را نزد خدا شفاعت کنند اما شیعیان امامان را عبادت نمی کنند ونمی پرستند وعقیده دارند اگر هم از جانب امامان خیری به انها میرسد تماما به اذن خداست.
❗درآیه دوم هم تصریح می کند که مشرکان بت های خودرا به عنوان اله می پرستیدند وگمان می کردند ما باید به کسانی روی آوریم وانان را پرستش کنیم که تدبیر عالم دست آنهاست تا مارا به خدا نزدیک کنند
📚تفسیر نمونه،ج19 ص367
❗وقیاس توسل شیعیان با پرستش بت پرستان بت هایشان را به عنوان اله موضوعا از هم خارج است زیرا شیعیان اهل بیت را خدا نمیدانند وانان را نمی پرستند
📚مفاهیم القرآن،ایت الله سبحانی،ج1 ص530
❓حال شما وهابی ها به ما پاسخ دهید آیا عمربن خطاب مشرک است
بخاری از انس روایت می کند:
"هرگاه در مدینه قحطی می شد عمر بن خطاب به عباس عموی پیامبر متوسل میشد ومی گفت:
"اللهم...انا نتوسل الیک بعم نبینا فاسقنا"
"خدایا ما به وسیله عموی پیامبرمان به تو متوسل می شویم پس اکنون مارا سیراب کن"
📚صحیح بخاری،ج2 ص16
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman