eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.7هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال نحوه صلوات صحیح بر پیامبر طیق کتب اهل سنت چگونه است چرا که آنان بر آل محمد واهلبیت صلوات نمی‌فرستند ✅پاسخ ابن حجر از علمای اهل سنت روایت میکند پیامبر فرمود: "بر من صلوات ناقص نفرستید گفتند صلوات ناقص چیست؟ فرمود: "این که بگویید اللهم صل علی محمد وساکت شوید بلکه باید بگویید: "اللهم صل علی محمد وال محمد" 📚صواعق المحر قه ص144 ❗بخاری روایت میکند که ابوسعید خدری گفت : چگونه صلوات بر تو بفرستیم؟ فرمود:بگویید خداوندا درود فرست بر محمد بنده ات ورسولت همان گونه که درود بر ابراهیم وال ابراهیم فرستادی وبرکت فرست برمحمد وبر آل محمد آن گونه که برکت فرستادی بر ابراهیم" 📚صحیح بخاری،ج6 ص151 ❗در روایت دیگری نقل میکند که پیامبر فرمود چنین صلوات بفرستید: "اللهم صل علی محمد وعلی ال محمد کما صلیت علی ال ابراهیم انک حمید مجید اللهم بارک علی محمد وال محمد کما بارکت علی ال ابراهیم انک حمید مجید" ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال در مورد این میخاستم بپرسم که اهل سنت که طواف نساء ندارن این درسته که ان ها حرام زادند خیلی نیازه که اینو بدونم ✅پاسخ: اهل سنت همان طواف نسائ را انجام میدهد منتها به نام دیگری آنان آن طواف را به نام طواف وداع انجام میدهند اما شیعیان به نام طواف نسائ 📗تفسیر نمونه،ج14 ص89 طبق روایات اهل بیت طواف وداع که اهل سنت آن را به جا می آورند جایگزین طواف نسا میشود از این جهت همسران آنان بر آنان حلال است. در روایتی امام صادق فرمود: "اگر خداوند بر آنان منت نمی گذاشت وطواف وداع آنان را ( به جای طواف نسا) محسوب نمی کرد زنان آنان بر آنان حلال نبود "لولا ما من الله به علی الناس من طواف الوداع لرجعوا الی منازلهم... لاتحل لهم النساء " 📗وسایل الشیعه،ج13 ص299 علامه مجلسی می گوید: "والاظهر طواف الوداع بدل النسائ" "اظهر آن است که طواف وداع برای اهل سنت جایگزین طواف نسائ است" 📗مراه العقول،ج18 ص203 اما شیعیان باید طواف نسائ را بجا آورند چنان که امام کاظم فرمود: "طواف الفریضه طواف النسائ" طواف نسائ طواف واجب است 📗وسایل الشیعه،ج13 ص299 اما طبق فقه شیعه مستحب است وقتی که انسان میخواهد از مکه خارج شود طواف وداع را بجا آورد 📗مناسک جامع حج،ایت الله مکارم،ص440 وعلامه مجلسی روایات استحباب طواف وداع را ذکر میکند 📗بحار الانوار،ج96 ص370 باب 65 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال برخی میگن امامان شفا نمیدن بلکه این شفا گرفتن ها در اثر تلقینیات و انرژی مثبت و انرژی درمانی است که سبب شفا میشه نه قدرت امامان ✅پاسخ: نخست توجه کنید که در قدرت غیبی امامان جای هیچ شکی نیست. ❗ما در گذشته مفصلا از کتب فریقین این مطلب را اثبات کرده ایم که میتوانید به پیام های ما در آرشیو کانال مراجعه فرمائید علامه مجلسی در بحار الانوار بابی دارند تحت عنوان: "امامان قادر هستند بر زنده کردن مردگان،وشفای کوران وبرطرف کردن بیماری پیسی وانجام دادن تمام معجزات انبیا ( وکارهای خارق العاده در عالم هستند) 📗بحار الانوار،ج27 ص29 باب 13 ودر آن باب روایات متعددی را می آورد. در روایتی امام باقر فرمود: "اسم اعظم خدا دارای هفتاد و سه حرف است.نزد آصف تنها یک حرف بود که توانست تخت بلقیس را دریک چشم به هم زدن( از فاصله دور) حاضر کند ونزد ما هفتاد ودو حرف است ویک حرف را خداوند به ما تعلیم نداده است واختصاص به خودش دارد" 📗بحار الانوار،ج27 ص25 ❗حال درمورد انرژی درمانی نکاتی را بیان می کنیم 1⃣در علوم متداول در دانشگاههای علوم پژشکی، روش انرژی درمانی هیچ جایگاهی ندارد وحتی به صورت نظری نیز در کتاب های پژشکی سخنی از آن به میان نیامده است 📗پرسمان،نهاد رهبری در دانشگاه،کلید واژه انرژی درمانی 2⃣به فرض انرژی درمانی صحت داشته باشد همگان توانایی استفاده از آن را ندارند ونیازمند به تمرین وممارست دارد 3⃣در نهایت اگر انرژی درمانی از جهت علمی ثابت شود می تواند یکی از طرق درمان بیماری ها باشد چنان که استفاده از دارو نیز یکی از طریق درمان است.در هر دو طریق انسان نیازمند به توسل به اهل بیت است که این اسباب بهبود بیماری در او موثر واقع شود.لذا اگر انرژی درمانی هم به عنوان یک علم شناخته شده ثابت شود باز هم منافاتی با عنایت وکرامت اهل بیت ندارد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال طبق آیه ی ۳۲سوره ی الرخرف خداوند بعضی را برتر از بعضی آفریده تا بعضی ، بعضی دیگر را به خدمت بگیرند ۱-آیا این با عدالت خداوند در تناقض نیست؟ ۲-آیا این تأئید برده داری نیست؟ ممنون میشم اگه جواب بدید ✅پاسخ: آیه 32 زخرف: "ما معیشت آنان را در میان آنها تقسیم کردیم وبعضی را بر بعضی برتری دادیم تا یکدیگر را تسخیر وبا هم تعاون کنند... " ❗پاسخ از اشکال شما توسط ایت الله العظمی مکارم شیرازی: "کسانی که چنین ایرادی می کنند تصورشان این است که مفهوم آیه این است که گروه معینی از بشر گروه دیگر را مسخر خود سازد انهم تسخیر به معنی بهره کشی ظالمانه در حالی که مطلب چنین نیست بلکه منظور استخدام عمومی مردم نسبت به یکدیگر است به این معنی که هر گروهی امکانات واستعدادها وامادگیهای خاصی دارند که دریک رشته از مسایل زندگی می توانند فعالیت کنند طبعا خدمات آنها در آن رشته در اختیار دیگران قرار میگیرد همان گونه که خدمات دیگران در رشته های دیگر در اختیار آنها قرار میگیرد ❗خلاصه استخدامی است متقابل وخدمتی است طرفینی وبه تعبیر دیگر هدف تعاون در امر زندگی است ونه چیز دیگر ❗اگر همه انسانها از نظر هوش واستعداد روحی وجسمی یکسان باشند هرگز نظامات اجتماعی سامان نمی یابد ❗هرگز این تفاوت ها نباید بهانه ای برای استثمار انسان به وسیله انسان گردد. همه باید آزاد باشند که نیروهای خلاق خودرا به کار گیرند ونبوغ خودرا شکوفا سازند واز نتایج فعالیت خود بی کم وکاست بهره گیرند 📚تفسیر نمونه،ج21 ص51 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال دلیل اینکه نماز صبح وشب با صدای بلند باشه وظهروعصر صدای اهسته چیه ✅پاسخ: فلسفه و حکمت بیشتر احکام و مقرارت اسلام براى ما مشخص نیست و تنها از باب تعبد آن ها راپذیرفته ایم ,و چون خداوند متعال و نبى گرامى اسلام و ائمه اطهار فرموده اند یقین داریم تمام دستورات آن ها مبتنى بر مصالح و مفاسد واقعی است ;از این رو با جان و دل از آن هااطاعت مى کنیم اگر چه علت گفتارشان را ندانیم . مثلا ما از دستورات دکتر که مى گوید: فلان دارو را بخور, فلان آمپول را تزریق کن و از خوردن فلان غذا خوددارى کن و..., پیروی می کنیم با این که نمى دانیم خاصیت فلان دارو و آمپول چیست ❗امام صادق فرمود: "از آنجایی که دانستیم خداوند حکیم است تصدیق میکنیم که تمام افعال ودستوراتش از روی حکمت است اگر چه فلسفه آن برای ما روشن نباشد" 📚بحار الانوار،ج52 ص91 ❗جهر و اخفات در نماز نیز تعبدى است و ما فلسفه آن را به طور کامل نمى دانیم . البته وقتى به روایات مراجعه مى کنیم به اشاراتى ازناحیه ائمه معصومین برخورد مى کنیم , لکن نمى توان آن راعلت حقیقى و فلسفه واقعى جهر و اخفات دانست . به این معنا که تمام فلسفه و حکمت در آن خلاصه شود و چیز دیگری نباشد. ❗فضل بن شاذان از امام رضا نقل مینماید که ایشان در بیان دلیل بلند خواندن قرائت در برخی نمازها و کوتاه خواندن آن در برخی دیگر، فرمودند: "نمازهایی که بلند خوانده میشود، هنگامی است که هوا تاریک میباشد، بنابر این، لازم است که صدا را در نماز بلند نمود، تا هر شخصی که از آن حوالی عبور مینماید، متوجه برقراری نماز جماعت گردد و اگر میخواهد با آنها نماز بخواند، به ایشان بپیوندد، چون بدینوسیله، حتی اگر به دلیل تاریکی، نمازگزاران را مشاهده ننماید، با شنیدن صدای آنها به برقراری نماز جماعت پی خواهد برد و در نمازهایی که بلند خوانده نمیشود، به دلیل روشنایی روز، این ضرورت وجود نداشته و بدون این که صدایی شنیده شود، میتوان محل برقراری نماز را پیدا نمود 📚وسایل الشیعه،ج2 ص82 و83 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال در قسمتی از آیه زیر که از سوره مبارکه بقره هست خداوند فرموده‌اند که عده‌ای رو با مثال زدن گمراه میکند... میشه لطفا توضیح بدید که چطور ممکنه خدا عده‌‌ای رو گمراه کنه؟؟! . إِنَّ اَللّٰهَ لاٰ يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً مٰا بَعُوضَةً فَمٰا فَوْقَهٰا فَأَمَّا اَلَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ اَلْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا اَلَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مٰا ذٰا أَرٰادَ اَللّٰهُ بِهٰذٰا مَثَلاً يُضِلُّ بِهِ كَثِيراً وَ يَهْدِي بِهِ كَثِيراً وَ مٰا يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ اَلْفٰاسِقِينَ ﴿۲۶﴾ خداى را از اینکه به پشه اى-یا فروتر[یا فراتر] از آن- مثل زند، شرم نیاید. پس کسانى که ایمان آورده اند مى دانند که آن [مثل ] از جانب پروردگارشان بجاست؛ ولى کسانى که به کفر گراییده اند مى گویند: «خدا از این مثل چه قصد داشته است؟» [خدا] بسیارى را با آن گمراه، و بسیارى را با آن راهنمایى مى کند؛ و[لى ] جز نافرمانان را با آن گمراه نمى کند. (۲۶) ✅پاسخ: ایت الله مکارم چنین پاسخ میدهند: هدایت به معنای دلالت وراهنمایی توام با لطف ودقت است 📚مفردات،ماده هدی وبه دو نوع است: 1 ارائه طریق 2 ایصال به مطلوب ❗توضیح اینکه: گاه انسان راه را به کسی که طالب آن است با دقت ولطف وعنایت نشان میدهد اما پیمودن راه ورسیدن به مقصود بر عهده خود اوست ولی گاه دست طالبان را میگیرد وعلاوه بر ارائه طریق او را به مطلوب ومقصد نیز می رساند. ❗خداوند راه هدایت و ارائه طریق رادر حق همه بندگان با فرستادن انبیا وکتب آسمانی انجام داده است چنان که فرمود: "ما راه را به انسان نشان دادیم خواه شکر گذاری کند یا کفران"( 3 دهر) ❗این هدایت بی قید وشرط است وشامل همه میشود ❗اما هدایت تکوینی به معنای ایصال به مطلوب وگرفتن دست بندگان وگذراندن آنها از تمام پیچ وخم های راه وحفظ وحمایت از آنها تا رساندن به ساحل نجات بی قید وشرط نیست ومخصوص مومنان است. ❗کسانی که به تعبیر قرآن گرفتار کفر وظلم وفسق ودروغ واسراف وکفران باشند مشمول این هدایت نمیشوند ( بقره 26- 258- 264- زمر 3-غافر 28- ) ❗ایا کسانی که دارای این اوصافند شایسته ضلالت وگمراهی نیستند؟ ❗ایا ظلمت وحجاب قلب آنان را فرا نمیگیرد ❗این اعمال وصفات اثاری دارند که خواه وناخواه دامن انسان را میگیرد پرده بر چشم وگوش وعقل او می افکند واورا به ضلالت می کشاند واز آنجا که خاصیت همه اشیا وتاثیر همه اسباب به فرمان خداست می توان اضلال را در تمام این موارد به خدا نسبت داد اما این نسبت عین اختیار بندگان وآزادی اراده آنها است 📚تفسیر نمونه،ایت الله مکارم،ج19 ص461 ودر جای دیگر می فرماید: "همیشه اعمال وکردار انسان نتایج وثمرات وبازتاب خاصی دارد از جمله اگر عمل نیک باشد نتیجه آن روشن بینی وتوفیق وهدایت بیشتری به سوی خدا وانجام اعمال بهتر است. واگر دنبال زشتی ها برود تاریکی و تیرگی قلبش افزون میشود ( ونتیجه قهری این تاریکی وتیرگی گمراهی از مسیر حق است واگر آیه می گوید خدا آنان را گمراه میکند به آن دلیل است که خاصیت همه اشیا وتاثیر همه اسباب به اذن خداست)" 📚تفسیر نمونه،ج1 ص150 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال مثلا کسی از آدم بپرسه اینکه چرا بعضی از کسانی که پولدارن خداوند کاری به کارشون نداره ،اهل گناهن و حجاب درستی ندارن و خداوند همه چی بهشون میده،در حالیکه کسانی هستن که فقیرن و همیشه خدا رو دارن و اهل نمازن و حلال و حروم سرشون میشه ،چرا خدا بهشون کمک نمیکنه و زندگیشون بهتر نمیشه، چه جوابی باید به این اشخاص داد؟؟ ✅پاسخ: خداوند می فرماید: "آنها که کافر شده اند ( وراه طغیان پیش گرفتند) تصور نکنند اگر به آنان مهلتی می دهیم به سود آنهاست، ما به آنان مهلت می دهیم که بر گناهان خود بیفزایند وعذاب خوار کننده ای برای آنها باشد"( ال عمران 178) ❗ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "آیه فوق به این سوال که ذهن بسیاری وجود دارد پاسخ میگوید که چرا جمعی از ستمگران وافراد گنهکار والوده غرق نعمتند ومجازات نمی بینند. ❗قرآن می گوید اینها افراد غیر قابل اصلاحی هستند که طبق سنت آفرینش واصل آزادی اراده واختیار بحال خودواگذار شده اند تا به آخرین مرحله سقوط برسند ومستحق حد اکثر مجازات شوند" 📚تفسیر نمونه،ج3 ص184 ❗امام صادق فرمود: "خداوند زمانی که ( بر اثر اعمال بنده ای) برایش اراده خیری داشته باشد وقتی گناهی بکند اورا گرفتار مصیبتی می کند تا استغفار را یاد او آورد و( زمانی که بر اثر اعمال بنده ای) برایش اراده بدی داشته باشد به او نعمت میدهد تا استغفار را فراموش کرده وبه مسیرش ادامه دهد" 📚الکافی،ج2 ص452 ❗علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده به ذکر روایات اهل بیت در موضوع: "شدت گرفتاری وآزمایش مومن وفضیلت این گرفتاری برای او" 📚بحار الانوار،ج64 ص196 باب 12 ❗امام صادق فرمود: "شدید ترین بلاها برای انبیا است سپس کسانی که به انبیا نزدیکترند واز پی آنان می آیند سپس سایر مومنان به تناسب ایمانشان" 📚الکافی ج2 ص252 ❗امام صادق فرمود: "بلاهای بزرگ پاداش های بزرگ را در پی دارد وخداوند هیچ گروهی را دوست نمی‌دارد مگر آنکه آنان را گرفتار میکند" 📚الکافی،ج2 ص 252 ❗هر که در این بزم مقرب تر است جام بلا بیشترش می دهند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال دین اجداد پیامبر چی بوده ایا پدر ومادر ایشون مشرک بودن؟ ✅پاسخ: شیخ صدوق در بیان عقاید شیعه چنین می فرماید: "ما معتقدیم پدران پیامبر تماما ( موحد) وتسلیم دین خدا بوده اند از حضرت آدم تا پدرشان حضرت عبدالله ومادرشان امنه نیز جزو موحدین ومسلمین به دین خدا بوده است" 📚 الاعتقادات،ص110 ❗علامه سبحانی می فرماید: "مطابق مدارک واخباری که به ما رسیده است پدران واجداد پیامبر همه موحد ویکتاپرست بوده اند 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی،ص116 ❗علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را به ذکر روایات اهل بیت در اثبات این مطلب گشوده است 📚بحار الانوار،ج15 ص1 باب 1 ❗پیامبر گرامی فرمود: "همواره خداوند مرا از صلب پدران پاک به رحم مادران پاک منتقل می ساخت وهرگز مرا به آلودگی دوران جاهلیت آلوده نساخت" 📚تفسیر نور الثقلین،حویزی،ج1 ص729 📚مراه العقول،ج5 ص233 📚تفسیر کنزالدقایق،ج4 ص359 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال هیچگاه درک نکردم ؛ چرا کافری که بیمار میشود ، دچار عذاب الهی شده و مسلمانی که بیمار میشود ، دچار آزمون الهی ...! مرض که یکیست ! شاید تفاوت در نگرش انسانهاست ... جهل نرمترین بالشی است که انسان می تواند سرخود را بگذارد و بخوابد ... (لطفا راهنمایی واسه جواب دادن.) ✅پاسخ: 1⃣طبق تعالیم اسلامی برخی از مصایب جنبه تنبیه ومجازات الهی دارد وفرقی نمی کند که شخص مسلمان باشد یا کافر. امام صادق فرمود: "هنگامی که خداوند بر قومی غضب کند... قیمت های آنان گران،وعمرهایشان را کوتاه می کند،ازتجارتشان سود نمیبرند،ونهرهایشان کم آب ومیوه هایشان را نمو نمی کند وخوب نمی شود، اشرارشان بر انها مسلط می شوند وباران حبس می گردد" 📚 بحار الانوار،ج70 ص353 امام رضا فرمود: "هر زمان بندگان گناهان تازه ای را ابداع کنند، خداوند بلاهای تازه و ناشناخته ای بر آنها مسلط می سازد" 📚همان مدرک،ص354 امام صادق فرمود: "کسانی که بر اثر گناهانشان می میرند بیش از آن هستند که با مرگ طبیعی می میرند وکسانی که بخاطر نیکی کردن عمر طولانی می کنند بیش از آنها هستند که عمر طبیعی طولانی دارند" 📚همان مدرک ❗دراین مورد روایات فراوان است که می توانید رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار،ج70 ص308 باب 137 ❗از آنچه آمد کلیت استدلال مستشکل نقض شد. چرا که چنین گفت طبق تعالیم اسلامی هرآنچه بلا به کافر می رسد جنبه عذاب برای دارد وهرانچه بلا به مومن می رسد جنبه آزمایش اورا دارد که روشن شد خداوند هم مومن وهم کافر را به خاطر گناهان عذاب می کند. 2⃣چنان نیست که تمام بلاهایی که به کافر می رسد جنبه عذاب اورا دارد بلکه طبق تعالیم اسلامی خداوند کافران را به بلا ومصیبت گرفتار می کند تا آنان متذکر شده وراه صلاح را در پیش گیرند واین درواقع لطفی از جانب خداوند در مورد آنان است. خداوند می فرماید: "وما در هیچ شهر وابادی پیامبری نفرستادیم مگر آنکه اهل آن را به سختیها ورنج ها گرفتار ساختیم شاید ( به خود آیند وبه سوی خدا) بازگردند وتضرع کنند"اعراف،94 حضرت علی فرمود: "خداوند بندگان خویش را به هنگامی که اعمال بد انجام دهند، با کمبود میوه ها وجلوگیری از نزول برکات وبستن درهای گنج های خیرات به روی آنان مبتلا می سازد تا توبه کاران توبه کنند وانها که باید دست از گناه بکشند خودداری نمایند وپند پذیران پند گیرند وانها که آماده اند از گناه بازایستند" 📚نهج البلاغه،خطبه 143 3⃣برخی مصایب نیز جزو مشکلات خود ساخته است وعامل اصلی آن خود انسان است.مثلا بسیاری از بیماری ها ناشی از شکم پرستی ها وهوای نفس است.به خاطر بی اعتنایی به اصول بهداشتی وحفظ الصحه یا عدم دقت در نظافت یا عدم تحرک وگوشه گیری، یا عدم پرهیز از مناطق آلوده یا اشخاص آلوده حاصل میشود واگر انسان چه مومن وچه کافر اصول وقوانینی را که خدا در عالم آفرینش وتکوین مقرر داشته رعایت کند گرفتار آنها نمیشد.عامل بسیاری از ناکامی ها ومشکلات سستی وتنبلی وترک تلاش وکوشش است. خداوند می فرماید: "آنچه از نیکی به تورسد از جانب خداست وانچه از بدی به تو می رسد از سوی توست"نسائ 79 ❗وروشن است که دراین نوع مصایب نمی توان علت اصلی گرفتاری را به خدا نسبت داد وگفت غرض عذاب کافران وازمایش مومنان است.بیشتر مصایبی که دامن گیر کفار می شود از این نوع است یعنی مصایب خود ساخته 4⃣سنت الهی در دنیا با کافران طبق روایات سنت استدراج است به این معنا که خداوند آنان را در دنیا مشمول نعمات می کند تا به راه خود ادامه دهند وکوله بار خودرا سنگین تر کنند 📚بحار الانوار،ج5 ص210 باب 8 واگر گرفتاری نیز در دنیا به کافر میرسد، چنان که گفته شد بیشتر جنبه مشکلات خود ساخته را دارد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال: آیا در بین مسلمانان اهل سنت صیغه مدت دار حرام است؟ ✅پاسخ: بله اهل سنت از آنجایی که تنها ادعا می کنند پیرو سنت پیامبر هستند اما در واقع پیرو سنت خلفا هستند طبق گفته عمر ازدواج موقت یا همان مدت دار را حرام می دانند زیرا از عمر چنین روایت کرده اند که برروی منبر گفت: "متعتان کانتا مشروعیتن فی عهد رسول الله وانا انهی عنهما متعه الحج ومتعه النساء " "دونوع متعه در عصر رسول خدا مشروع وجایز بود ولی من از آن نهی می کنم حج به صورت تمتع وازدواج موقت" ودر بعضی از طرق حدیث آمده است "ومجازات برآن می کنم" 📚مسند احمد،ج3 ص325 📚سنن بیهقی،ج7 ص206 📚المبسوط سرخسی،ج4 ص27 📚المغنی ابن قدامه،ج7 ص571 📚محلی ابن حزم،ج7 ص107 📚کنزالعمال،ج16 ص521 📚تفسیر کبیر، رازی،ج10 ص52 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال میخواستم بدونم چرا 124000پیامبری که خدا برای هدایت انسانها برگزیده چرا از سرزمین اعراب هستند آیا چینی ها یاژاپنی ها ،آمریکایها نیاز به هدایت نداشتن؟ ✅پاسخ: به حکم عقل بر خداوند حکیم ضروری است که هدایت را در اختیار همگان قرار دهد وبراین مطلب براهین عقلی متعددی دلالت می کند 📚الالهیات،علامه سبحانی،ج3 ص22 به بعد ❗لذا عقل می گوید یقینا خداوند برای همه مردم واقوام هدایت کننده ای فرستاده است اگر چه ما امروز از نام ونشان آنها اطلاع نداشته باشیم لذا خداوند فرمود: "هیچ امتی نبوده است مگر این که در میان آنها هشدار دهنده ای بوده است"( فاطر 24) ❗ومی فرماید: "ما پیش از تو رسولانی فرستادیم که سرگذشت گروهی از آنان را برای تو گفته وگروهی دیگر را برای تو بازگو نکردیم"( غافر 78) ❗وبر لزوم بعثت واین که خداوند برای تمام مردم پیامبرانی فرستاده است روایات متعددی نیز شهادت میدهد 📚بحار الانوار،ج11 ص1 باب 1 ❗ بنابراین، از آغاز خلقت در هر جایی که انسانی زندگی می کرده، خداوند برای بیان و ابلاغ تکالیف خود به آنان پیامبران زیادی را فرستاده است، اما اسامی و سرگذشت همه آنها به صورت تفصیلی در کتاب های آسمانی و از جمله در قرآن بیان نشده است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال باید معلوم شود که آیا در قرآن شرایع قبلی منسوخ شدند یا نه ؟ باید معلوم شود که تکلیف اهل کتاب در پیروی از کدام کتاب و شریعت است ؟ ایا دین یهود و مسحیت منسوخ شده اند از قران دلیل داریم یا نه ✅پاسخ: خداوند می فرماید: "هرکس جز اسلام آیینی برای خود انتخاب کند از او پذیرفته نخواهد شد واو در آخرت از زیانکاران است"( ال عمران 85) ❗ومی فرماید: "دین در نزد خدا اسلام است"( ال عمران 19) ❗امیر مومنان فرمود: "کسی که جز اسلام آیینی را برگزیند شقاوت و بدبختی دامن اورا خواهد گرفت، دستگیره ایمانش از هم گسسته، سقوط او شدید وسر انجام اندوهی طولانی وعذابی مهلک خواهد داشت" 📚نهج البلاغه،خطبه 161 ❗پیامبر گرامی فرمود: "روز قیامت اعمال را یک به یک می آورند،هرکدام خودرا معرفی می کنند یکی میگوید من نمازم،دیگری میگوید من روزه ام و... سپس اسلام را می آورند ومی گوید پروردگارا تو سلامی ومن اسلام. خداوند می فرماید:امروز به واسطه مخالفت با تو مواخذه میکنم وبه تو پاداش میدهم" 📚در المنثور،ج2 ص48 📚تفسیر نمونه،ج2 ص646 ❗از آنچه آمد به وضوح روشن شد که تکلیف همگان اسلام آوردن است والا در پیشگاه خداوند عذری ندارند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال یکی از اشکالاتی که به اسلام میشه جنگ بنی قریضه است که چرا پیامبر حکم سعد رو درمورد کشتار تمام مردان بنی قریضه پذیرفت در حالی که اونا تسلیم شده بودن چرا پیامبر اونا رو نبخشید ✅پاسخ: ایت الله سبحانی در کتاب فروغ ابدیت این دلایل را برای علت حکم سعد به اعدام مردان آنان ذکر می کند: ❗هيچ بعيد نبود که اين گروه مانند بنی نضير و بنی قين قاع وقتی از دسترس مسلمانان بيرون رفتند باز با تحريک نيروهاي عرب بت پرست اسلام و مسلمانان را با خطرات بزرگی مواجه سازند ؛ (زيرا بني قين و قاع بعد از بيرون رفتن از مدينه سبب بروز جنگ احد و کشته شدن بسياري از مسلمانان شده و بني نضير نيز بعد از تبعيد از مدينه مشغول فعاليت بر ضد مسلمانان شده و ايشان بودند که سبب بسياري از جنگ ها مانند جنگ خندق شدند ) و باعث شوند که خون عده زيادي ريخته شود ؛ ❗از اين جهت پيامبر با اين نظر موافقت نکرده و نظر سعد را كه خود يهود او را به عنوان حكم قرار داده بودند ، پذيرفتند ؛ و نظر سعد نظري بود که از روي مدارک و دلائل مستحکم داده شده بود : 1⃣ يهود بنی قريظه با رسول خدا پيمان بسته بودند که اگر بر ضد مصالح اسلام قيام کنند مسلمانان در کشتن آنان آزاد باشند و در عوض بتوانند در مدينه بدون هيچ گونه محدوديتي رفت و آمد داشته باشند ودر حقيقت نبض اقتصادي مدينه را در دست گرفتند ؛ زيرا مسلمانان نمي توانستند به طور مستقيم با کفار در ارتباط باشند و يهود بني قريظه در بسياري مواقع نقش واسطه را ايفا مي کردند . 2⃣يهود بنی قريظه با خود فکر مي کردند که بعد از حمله به مدينه عملي مي شد ، تمامي مردان را اعدام کرده و زنان و کودکان به اسارت مي گيرند و اين عمل سعد دقيقا مطابق با طرحي بود که ايشان براي مسلمانان داشتند . 3⃣ در قوانين يهود و تورات چنين آمده است که : هنگامي که به قصد نبرد آهنگ شهري نمودي نخست ايشان را به صلح دعوت نما ؛ و اگر آن ها از در جنگ وارد شدند ، شهر را محاصره کن و وقتي بر شهر مسلط شدي مردان را از دم تيغ گذرانده و زنها و کودکان و حيوانات و هرچه در شهر موجود است را به غنيمت بگير و در واقع او به همان قانون خود يهود دستور داده است . 4⃣آنان شهر مدینه رآ نا امن کرده بودند وبرای ارعاب مسلمانان به خانه های آنها ریختند واگر مسلط می شدندمردان جنگنده مسلمانان را می کشتند واموال را ضبط وزنان واولادشان را اسیر می کردند سعد با خود فکر میکرد اگر چنین حکمی کند خلاف عدالت نکرده است. ✅برگرفته از کتاب فروغ ابدیت،ایت الله سبحانی،ص641، بررسی مدارک سعد معاذ ❗در کنار آن عده ای از علما از اساس این داستان وکشتار را از حیث سند رد می کنند که می توانید به لینک زیر مراجعه کنید - http://www.ahlebayt.porsemani.ir/content/%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%A8%D9%86%DB%8C-%D9%82%D8%B1%DB%8C%D8%B6%D9%87 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال لطفا به متن زیر که یه وهابی برام فرستاده پاسخ بدید خداوند بزرگ مرتبه در قرآن مجید میفرمایند وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَٰؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللَّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِمَا لَا يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﻯ ﺧﺪﺍ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﻰ ﺭﺍ ﻣﻰ ﭘﺮﺳﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﻪ ﺯﻳﺎﻧﻰ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺳﻮﺩﻯ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ؛ ﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺷﻔﻴﻌﺎﻥ ﻣﺎ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﻳﻨﺪ. ﺑﮕﻮ: ﺁﻳﺎ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻔﻴﻌﺎﻧﻰ ﺧﺒﺮ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ [ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥﺷﻔﻴﻊ] ﻧﻤﻰ ﺷﻨﺎﺳﺪ ؟ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﺷﺮﻳﻚ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ، ﻣﻨﺰﻩ ﻭ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ۩ یونس/18 ۩ 🔻 در آیه فوق ثابت میشود مشرکان زمان پیامبر ﷺ میگفتند: بت ها شفیعان ما نزد خداوند هستند. 👈 شباهت استوار بین مشرکان زمان پیامبر ﷺ و شیعیان زمان حاضر. شیعیان معتقد هستند که،ائمه شفیعان ما نزد خداوند هستند. 💎 و همچنین خداوند میفرمایند ُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّه ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﻯ ﺧﺪﺍ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩﺍﻧﻰ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﺍﻧﺪ [ﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ:] ﻣﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻛﻨﻨﺪ، ﻧﻤﻰ ﭘﺮﺳﺘﻴﻢ. ۩ زمر/ 3 ۩ 🔻 در آیه فوق ثابت میشود که مشرکان زمان پیامبر ﷺ میگفتند: ما آنها(بت) را نمیپرستیم،فقط آنان ما را به خدا نزدیک میکنند. 👈 شباهت استوار مشرکان زمان پیامبر ﷺ و شیعیان زمان حاضر. شیعیان معتقد هستند که،ما ائمه را نمیپرستیم بلکه آنان مقربان(نزدیک کننده) ما نزد خدا هستند. ✅پاسخ: ❗نخست متذکر می شویم این وهابیان زمان ما همان خوارج زمان حضرت امیر هستند که با عدم فهم آیات قرآن حضرت علی را نعوذ بالله کافر دانستند وریختن خون اورا واجب ونهایتا هم این کار را کردند. پیامبر از آمدن این گروه در اخر الزمان پیش بینی کرده بود. ❗در روایتی بخاری نقل می کند که پیامبر فرمود: "افرادی... خواهند آمد که قرآن را تلاوت کرده اما از گلوگاه آنان تجاوز نمی کند ( به اعماق وجود آنان نفوذ نمی کند) واز قرآن بهره ای نمی برند این گروه همان گونه از دین خارج می شوند که تیر از کمان خارج شده است ودیگر به کمان باز نمی گردد.از نشانه های این گروه سرهای تراشیده است" 📚صحیح بخاری،ج6 ص2748 ❗اما از استدلال این ها که به تعبیر پیامبر چیزی از قرآن نمی فهمند حتی کودکان خردسال شیعه هم می توانند جواب دهند. درآیه اول خداوند متذکر می شود مشرکان بت هارا می پرستیدند وعبادت می کردند زیرا عقیده داشتند بت ها می توانند آنان را نزد خدا شفاعت کنند اما شیعیان امامان را عبادت نمی کنند ونمی پرستند وعقیده دارند اگر هم از جانب امامان خیری به انها میرسد تماما به اذن خداست. ❗درآیه دوم هم تصریح می کند که مشرکان بت های خودرا به عنوان اله می پرستیدند وگمان می کردند ما باید به کسانی روی آوریم وانان را پرستش کنیم که تدبیر عالم دست آنهاست تا مارا به خدا نزدیک کنند 📚تفسیر نمونه،ج19 ص367 ❗وقیاس توسل شیعیان با پرستش بت پرستان بت هایشان را به عنوان اله موضوعا از هم خارج است زیرا شیعیان اهل بیت را خدا نمیدانند وانان را نمی پرستند 📚مفاهیم القرآن،ایت الله سبحانی،ج1 ص530 ❓حال شما وهابی ها به ما پاسخ دهید آیا عمربن خطاب مشرک است بخاری از انس روایت می کند: "هرگاه در مدینه قحطی می شد عمر بن خطاب به عباس عموی پیامبر متوسل میشد ومی گفت: "اللهم...انا نتوسل الیک بعم نبینا فاسقنا" "خدایا ما به وسیله عموی پیامبرمان به تو متوسل می شویم پس اکنون مارا سیراب کن" 📚صحیح بخاری،ج2 ص16 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال آیا آیات سوره نور درمورد قضیه افک در مورد عایشه نازل شده ✅پاسخ وهابیت برای فضیلت سازی برای خلفای وغیر خلفا نظیر عایشه روایاتی را جعل کرده اند تا از آن طریق برای مقدسات خودشان فضیلت بسازند هرچند به قیمت زیر سوال بردن پیامبر باشد. یکی از این فضیلت سازی ها جریان افک است که در قرآن به آن اشاره شده است.سوره نور ایات 11 تا 16 وهابیت می گویند آن آیات برای تنزیه عایشه نازل شد چرا که عده ای از صحابه به او تهمت فحشا زدند آیات نازل شد واورا مبرا کرد ❗اما ما قبول نداریم آن ایات درمورد عایشه باشد بخاری روایت می کند وقتی این تهمت ها زده میشد پیامبر به عایشه گفت: "ای عایشه از من به توچنین وچنان رسیده ( خبر رسیده مرتکب زنا شده ای) اگر بی گناه باشی خدا تورا تبرئه خواهد کرد واگر گناه کرده ای استغفار کن وبه درگاه او توبه کن. اگر بنده ای به درگاه خدا توبه کند خداوند اورا می بخشد" 📗صحیح بخاری،ج4 ص1517 📗صحیح مسلم ج4ص2770 وروایت کرده اند پیامبر پس از این جریان برای طلاق دادن عایشه با صحابه مشورت می کرد 📗صحیح بخاری،ج2 ص944 وپیامبر به مدت یک ماه با عایشه قهر کرد 📗صحیح بخاری،ج4 ص1520 شان پیامبر بسیار بالاتر از آن است که به همسر خود بی اعتماد باشد وبخاطر تهمت های چند نفر یک ماه با همسر خود قهر کند وحرف آنان را باور کند. قرآن درمورد پیامبر می گوید: "از روی هوی وهوس سخن نمی گوید وتمام سخنان او وحی خداست"نجم 3 و4 ومی فرماید: "رسول خدا برای شما الگوی حسنه ای است"احزاب 21 ❗ایا گمان بد بردن وتهمت زدن با الگوی بشریت بودن سازگاری دارد؟ ومی فرماید: "از بسیاری از گمان ها پرهیز کنید چراکه برخی از گمان ها گناه است"حجرات 12 ❗آیا عقل می پذیرد پیامبر برخلاف قرآن عمل کند ❗ما از وهابیت سوال می کنیم آیا زنا نکردن فضیلت است که شما می خواهید از این جریان فضیلتی برای عایشه بسازید؟ ایا اگر بگوییم همسر فلان شیخ وهابی خیلی زن خوبی است زنا نمی کند ،شما از این سخن مدح اورا می فهمید؟ ❗ودر پایان گفتنی است که در روایات ما آمده است که آن آیات درمورد ماریه قبطیه همسر پیامبر ومادر ابراهیم نازل شده است چنان که علامه مجلسی می آورد: "عامه ( اهل سنت) روایت کرده اند آیات درمورد عایشه نازل شد اما خاصه ( شیعه) روایت کرده اند که آیات درمورد ماریه قبطیه نازل شد آنجا که عایشه به او تهمت زد" 📗بحار الانوار،ج20 ص317 وحاکم نیشابوری نیز این جریان را نقل می کند : "عایشه می گوید ماریه قبطیه به همراه پسر عمویش به رسول خدا اهدا گردید.( پس از مدتی که همسر پیامبر بود) حامله گردید. پیامبر اورا نزد پسر عموی خود نهاد. اهل افک ( تهمت زنندگان) گفتند چون پیامبر به فرزند نیاز داشت فرزند غیر را به خود نسبت داد. روزی پیامبر ابراهیم را نزد من آورد وگفت آیا ابراهیم شبیه من است؟ عایشه می گوید: "من از روی حسادت گفتم شباهتی ندارد وبعد تهمت های ناروای مردم را به گوش پیامبر رساندم" 📗المستدرک علی الصحیحن، ج4 ص41 ح 6821 ❗چنان که آمد سپس عایشه از روی حسادتی که به ماریه داشته است آیاتی که طبق روایات درمورد ماریه نازل شده بود را به خود نسبت داد تا فضیلتی برای خود بسازد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اهل سنت می گویند صحابه پیامبر چون مصاحب پیامبر بودن امکان نداره آدم های بدی بشن "تو اول بگو با کیان زیستی آنگه بگویم تو کیستی" ✅پاسخ: یکی از مواردی که بین شیعه وسنی بر سر آن اختلاف اساسی است بحث بر سر عدالت صحابه پیامبر است. ❗اهل سنت عقیده دارند تمام صحابه پیامبر عادل هستند و بهشتی. ابن حجر از بزرگان اهل سنت می گوید: "واجب است معتقد بودن به عدالت وپاکی صحابه زیرا ثابت است که همه آنان اهل بهشت هستند وهیچ یک از آنان به جهنم نمی روند" 📓الاصابه،ج1 ص1 قرطبی می گوید: "همه صحابه عادل، از اولیای الهی، برگزیدگان خداوند وبرترین مردم پس از انبیا ورسولان الهی هستند.این نظر تمامی اهل سنت وروسای فرقه های مختلف است" 📓تفسیر قرطبی،ج16 ص299 ما این سوالات را از اهل سنت می کنیم خداوند در قرآن درباره همسران پیامبر می فرماید: "ای همسران پیامبر هرکس از شما گناه آشکاری کند، مجازات او دو چندان است"احزاب 30 بی شک همسران پیامبر آشکارترین مصداق صحابه هستند قرآن میگوید نه تنها از گناهان آنها صرف نظر نمی شود بلکه مجازاتشان دو چندان است ایا این آیه را باور کنیم یا سخنان شمارا؟ ❗قرآن در باره فرزند نوح می گوید: "او عملی ناصالح است"هود 46 ایا فرزند مهمتر است یا اصحاب ویاران او؟ ودرباره همسر نوح ولوط دو پیامبر بزرگ الهی میگوید: "آن دو نسبت به همسرشان خیانت کردند وبه آن دو گفته شد وارد دوزخ شوید همراه دوزخیان"تحریم 10 با این حال ایا صحیح است بگوییم فلان فرد چون زمانی از صحابه بوده وارد بهشت میشود؟ ایا عقل وخرد این را باور می کند؟ 📓شیعه پاسخ می گوید،ایت الله العظمی مکارم،ص53 ❗بی شک مصاحبت با افراد خوب وبد تاثیر مستقیمی در شکل گیری شخصیت انسان دارد اما باید توجه کرد که تاثیر این مصاحبت چیزی جز فراهم کردن زمینه نیست. درنهایت این خود انسان است که تصمیم نهایی را میگیرد واز این جا پاسخ به آن ضرب المثل شما داده میشود. ❗مسلم در صحیح خود می آورد که پیامبر فرمود: "فی اصحابی اثناعشر منافقا" "در میان اصحاب من 12 نفر منافق وجود دارند" 📓صحیح مسلم،ج4 ص2778 ❗بخاری روایت می کند که پیامبر فرمود: "روز قیامت گروهی از اصحاب مرا به جهنم می برند من می گویم اصحابم .به من میگویند آنان پس از تو مرتد شدند وبه دوران جاهلی خود بازگشتند" 📓صحیح بخاری،ج2 ص402 ❗ایا این روایات با عدالت صحابه سازگار است؟ ❗به هر حال قرآن وسنت نبوی طبق کتب اهل سنت وتاریخ صحیح همگان تصریح کرده اند که در میان صحابه افراد منحرف وگناهکار نیز بوده اند که نمی شود به طور کلی گفت همه صحابه عادل بوده اند که جهت اطلاع تفصیلی رجوع کنید به کتاب شریف "الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف" اثر علامه محقق ایت الله سبحانی جلد 3 ص491 الفصل العاشر ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یکی از امامان را معرفی کنید ک روز عاشورا با پوشیدن لباس مشکی صرف و توزیع غذاهای متنوع در حسینیه ها سپری میکردند ✅پاسخ: در مورد عزاداری برای امام حسین علیه السلام توسط امامان: ما در گذشته در این مورد مفصلا بحث کرده ایم که می توانید به پیام های گذشته ما مراجعه کنید. شیخ صدوق از امام رضا چنین روایت می کند: "روز مصیبت حسین ( عاشورا) پلک چشم ما را زخم کرده است واشک مارا جاری کرده است وعزیز ما را در کربلا خوار کرده اند وسبب غم واندوه ما شدند پس برای مصیبت حسین باید گریه وعزاداری کرد چرا که گریه بر مصایب او کفاره گناهان بزرگ است. پدرم وقتی ماه محرم می شود، خندان دیده نمی شد وغم واندوه بر او چیره می شد تا آنکه ده روز از محرم سپری می شد و وقتی روز دهم محرم می شد آن روز روز حزن ومصیبت وگریه وعزاداری او بود ومی گفت امروز روزی است که حسین را کشتند" 📚امالی،صدوق،مجلس 27 رقم 2 📚بحار الانوار،ج44 ص284 ❗مشروعیت پوشیدن لباس مشکی در عزادای حسین علیه السلام: مرحوم علامه مجلسی روایت می کند: "هنگامی که حسین به شهادت رسید زنان بنی هاشم لباس های سیاه وخشن پوشیدند" 📚بحار الانوار،ج45 ص188 ❗ودر برخی روایات آمده است که هنگامی که براثر خطبه های آتشین امام سجاد وحضرت زینب یزید به خاندان هاشمی اجازه دادعزاداری کنند آنان لباس سیاه برتن کردند وبه مدت هفت روز عزاداری کردند 📚مستدرک الوسایل،ج3 ص327 ❗ابن ابی الحدید روایت می کند: "حسن در سوگ علی ( علیهما السلام) جامه های سیاه بر تن کرد وبا همین جامه به میان مردم آمد وبرای انان خطبه خواند" 📚شرح نهج البلاغه،ج16 ص22 ❗با توجه به همین روایات ایت الله العظمی مکارم می فرماید: "با توجه به اینکه لباس مشکی سبب تعظیم شعائر می گردد کراهت آن تحت الشعاع قرار گرفته ورنگ استحباب به خود می گیرد" 📚احکام عزاداری،ص56 ❗میرزای نوری صاحب مستدرک می گوید: "با توجه به این اخبار نتیجه میشود بر عدم کراهت پوشش سیاه یا رجحان آن در عزادای اباعبدالله " 📚مستدرک الوسایل،ج3 ص328 ❗روشن است که با اثبات مشروعیت واستحباب پوشیدن لباس سیاه در عزادای امام حسین دیگر نیازی نیست که حتما بگوییم در صورتی پوشیدن لباس مشکی استحباب دارد که در روایتی آمده باشد که امامان شیعه روز عاشورا پیراهن مشکی به تن می کردند. زیرا طبق تعریف علمای شیعه وسنی بدعت چیزی است که بعد از پیامبر حادث شود ونص وروایت به خصوص برای آن نباشد وداخل در عمومات نیز نباشد 📚بحار الانوار،ج74 ص202 📚فتح الباری،ج17 ص9 ❗پوشیدن لباس مشکی مصداق عزاداری کردن ومحزون بودن برای مصایب اهل بیت است که خود آنان دستور به عزاداری کردن داده اند واز آنجایی که عزاداری مستحب است، پوشش لباس مشکی نیز رنگ استحباب به خود می گیرد 📚بحار الانوار،ج44 ص278 به بعد 📚وسایل الشیعه،ج14 ص500 به بعد ❗اما درمورد اطعام ونذری دادن در ایام محرم خصوصا روز عاشورا: در روایات فراوانی آمده است که یکی از اموری که بسیار ثواب دارد اطعام کردن مومنین می باشد 📚وسایل الشیعه،ج24 ص287 باب 26 📚مستدرک الوسایل،ج16 ص250 ❗شیعیان طبق این روایات در ایام محرم وروز عاشورا مومنین را اطعام می کنند وثواب آن را برای امام حسین وسایر اهل بیت قرار دهند؟ایا این مشکلی دارد؟ ❗با این توضیح وتعریفی که از بدعت داشتیم استحباب ومشروعیت این اطعام ها ثابت شد دیگر نیازی نداریم که حتما ثابت کنیم امامان در روز عاشورا دیگران را اطعام می کرده اند واین گونه در خواست ها وبهانه ها فرقی با بهانه های بنی اسرائیلی ندارد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال وهابی ای گفت نذرهای شما حرام هست. نذر فقط در راه خداست.نذر برای حسین و سفره رقیه و سفره بالفضل حرام است..... لطفا توضیحی فرمایید ✅پاسخ: ما هم می گوییم نذر برای غیر خداوند باطل است. نذر شرعی از دیدگاه شیعه آن است که انسان فقط خودرا برای خدا متعهد به پرداخت چیزی معین بکند به همین دلیل که فرموده اند تا در صیغه نذر حتماقید "لله علی کذا"( به خاطر خدا بر گردن من است) باید آورده شود چنان که در راویات آمده است 📚وسایل الشیعه،ج23 ص293 باب 1 وفقهای ما تصریح کرده اند 📚جواهر الکلام،ج35 ص372 شیعیان نذرشان را برای خدا انجام میدهند وثواب آن را برای اهل بیت ونزدیکان آنان قرار میدهند وانان وقتی می گویند فلان چیز نذر امام حسین است یعنی ثواب آن را برای امام حسین قرار داده ام نه آنکه آن نذر برای تقرب جستن وعبادت حسین علیه السلام باشد دراین گونه مسایل نیت قلبی ملاک است نه تشابه ظاهری چنان که بخاری در کتاب "به اصطلاح صحیح خود"از پیامبر روایت می کند که فرمود: "انما الاعمال بالنیات" "ملاک ومعیار در عمل نیت است" 📚صحیح بخاری،ج1 ص3 ح1 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال: سوالی دارم ک خیلی دنبال جواب بودم ک پیدا نکردم علت خلقت انسان چیه؟ اگه برای عبادت هس ک چی بشه؟ اگه خدا میخواست قدرتش رو نشون بده این نیاز خدا رو میرسونه؟ ✅پاسخ: "خداوند چشمه ای است فیاض ومبدئی است نعمت آفرین که موجودات را تحت حمایت خود قرار می دهد وانها را پرورش داده، از نقص به کمال می برد، واین است هدف واقعی از خلقت انسان،واگر امر به عبادت وبندگی ما شده است، همه این ها کلاس های تربیت برای تکامل است. به این ترتیب نتیجه می گیریم که هدف آفرینش ما پیشرفت وتکامل هستی ما است" 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج22 ص393 ❗محمد بن عماره آز پدرش روایت می کند که او می گوید: "از امام صادق سوال کردم چرا خداوند بندگان را آفرید؟ امام فرمود: "خداوند آنان را از روی بیهودگی خلق نکرده است وانان را به حال خود رها نکرده است بلکه آنان را خلق کرد تا آنان را تکلیف کند وانان با اطاعت خداوند مستوجب بهشت او شوند وانان را خلق نکرد تا از طریق آنان منفعتی بدست آورد یا ضرری را از خود دفع کند بلکه آنان را خلق کرد تا به آنان نفع برساند وانان را به بهشت ( وکمال) برساند" 📚 علل الشرایع،شیخ صدوق،ج1 ص9 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یکی میگفت چطور شبی که مرده می میره قبرش رو بشکافیم نکیر ومنکر رو فراری بدیم 😝 یا اونایی که آتش میزننشون یا تو دریا می میرن شب اول قدر ندارن؟ ✅پاسخ: پس از آنکه روح از بدن دنیوی خود فارغ میشود به عالم برزخ منتقل میشود و در بدنی مثالی شبیه بدنی که در دنیا داشته است قرار میگیرد چنان که امام صادق فرمود: "هنگامی که خداوند قبض روح مومن می کند اورا در قالبی همچون قالبش در دنیا قرار میدهد" 📚الکافی،ج3 ص245 ❗شب اول قبر یعنی شب اولی که انسان می میرد وروحش به عالم برزخ منتقل میشود . ومراد از قبر یعنی برزخ وشب اول برزخ چنان که علامه مجلسی در بحار الانوار شریف می گوید: "مراد به قبر در اکثر اخبار چیزی است که روح درآن در عالم برزخ قرار میگیرد" 📚بحار الانوار،ج6 ص271 ❗بنابراین فشار قبر مرتبط با عالم برزخ بوده وبا قالب بدن برزخی صورت میگیرد وقبر خاکی موضوعیتی ندارد وچنان نیست که مساله سوال آن دو ملک وفشار قبر در آن قبر خاکی صورت گیرد ❗از این رو اگر مرده ای را بسوزانند یا آن رآ بخورند،یا به دریا بیندازندو...باز هم مساله شب اول قبر،سوال قبر،فشار قبر برای آنان است وشب اول قبر آنان همان شبی است که این بدن ها یا به دریا انداخته شده اند یا طعمه حریق شده یا خوراک حیوان شده اند. ❗لذا از حضرت امیر نقل است که فرمود: "فرو گذار نمیشود احدی از مردم که در شرق وغرب زمین ودریا وصحرا هستند مگر آن که فرشته های سوال کننده به ملاقات آنان خواهند رفت" 📚معاد وعدل، ص100 به نقل از نرم افزار پرسمان ویا در روایت دیگر امام صادق در پاسخ به سوالی که اگر کسی چندین روز به دار آویخته شده باشد فشار قبرش چگونه است فرمود: "به هوایی که بر او احاطه دارد دستور داده میشود از هر طرف بر او فشار وارد کنند" 📚بحار الانوار،ج6 ص266 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال یه دوست دارم حرف‌های بعضی ها رو گوش میده میگه خداوند اون قدر مهربونه که نهایتا همه رو می بخشه وهیچکس تو جهنم عذاب سختی نداره ✅پاسخ: در این شکی نیست که روز قیامت رحمت ولطف پرودگار همه جا را فرا می گیرد. علامه مجلسی بابی را در بحار به ذکر این روایات گشوده است 📚بحار الانوار،ج 7 ص286 باب 14 امام صادق فرمود: "زمانی که روز قیامت شود رحمت خداوند چنان همه جا را فرا می گیرد که حتی ابلیس هم طمع می کند که بخشیده شود" 📚الامالی،صدوق،ص205 ❗اما همین پرودگار به کسانی که سر به مخالفت پرودگار بردارند وبه هیچ وجه به دعوت خداوند لبیک نگویند وعده ی عذاب های سخت ودردناکی را داده است. خداوند می فرماید: "( روز قیامت) گنهکار دوست دارد فرزندان خودرا در برابر عذاب آن روز فدا کند وهمسر وبرادرش را وقبیله اش را که از او حمایت می کردند وتمام مردم روی زمین را تا مایه نجاتش شود"معارج 11-14 ومی فرماید: "کسانی که کافر شدند لباس هایی از آتش برای آنها بریده می شود ومایع سوزان وجوشان بر سر آنها فرو می ریزد-آنچنان که هم درونشان را ذوب می کند وهم برونشان را-وبر آنها گرزهایی از اهن است -هرگاه بخواهند از غم واندوهای آن خارج شوند انها را به آن باز میگردانند ( وبه آنها گفته میشود) بچشید عذاب سوزان را "حج19 -22- ومی فرماید: "در آن روز مجرمان را هم درغل وزنجیر می بینی، لباسشان از قطران ( ماده چسبنده بد بوی قابل اشتعال) است وصورتهایشان را آتش می پوشاند"ابراهیم 49-50 وایات فراوان دیگر که سخن از شدت عذاب دوزخیان به میان آورد. ❗همچنین روایات فراوانی نیز در شدت وسختی عذاب دوزخیان آمده است که علامه مجلسی در بحار بابی را به ذکر این روایات گشوده است 📚بحار الانوار،ج8 ص222 باب 24 ❗در کنار این شدت عذاب،افرادی هستند که تا ابد دراین شدت عذاب باقی می مانند وهیچگاه بخشیده نمی شوند واینان همان کافران ولجوجان وگمراهان می باشند که روایات فراوانی دراین زمینه آمده است 📚بحار الانوار،ج8 ص351 باب 27 امام کاظم فرمود: "خداوند اهل کفر ولجاجت واهل ضلال وشرک را تا ابد در جهنم باقی می گذارد وهیچ گاه انان را نمی بخشد" 📚توحید صدوق،ص407 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا این تناقض نیست که شیعیان بهش مبتلا شدن از یه طرف مگید علی تو نماز اون قدر حضور قلب داشت که تیرو از پاش کشیدن از طرف دیگه میگید تو نماز به فقیر صدقه داد وایه ولایت نازل شد ✅پاسخ: ایت الله مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند: "آنها که این ایراد را می کنند از این نکته غفلت دارند که شنیدن صدای سائل وبه کمک او پرداختن توجه به خویشتن نیست بلکه عین توجه به خداست، علی در حال نماز از خود بیگانه بود نه از خدا ومی دانیم بیگانگی از خلق خدا بیگانگی از خدا است ❗به تعبیر روشنتر: پرداختن زکات در نماز انجام عبادت در ضمن عبادت است نه انجام یک عمل مباح در ضمن عبادت ❗وباز به تعبیر دیگر: "آنچه با روح عبادت سازگار نیست توجه به مسایل مربوط به زندگی مادی وشخصی است واما توجه به آنچه در مسیر رضای خدا است کاملا با روح عبادت سازگار است وآن را تاکید میکند ❗ذکر این نکته نیز لازم است که معنی غرق شدن در توجه به خدا این نیست که انسان بی اختیار احساس خودرا از دست بدهد بلکه با اراده خویش توجه خودرا در راه خدا وبرای خدا نیست بر میگیرد" 📚تفسیر نمونه،ج4 ص428 ❗معظم له در کتابی دیگر اضافه میکند: "این خرده گیری در واقع ایراد بر قرآن مجید است چرا که خداوند دادن زکات در حال رکوع نماز توسط علی را مورد تکریم وتمجید قرار داده است واگر این عمل نشانه غفلت وبی خبری از خدا بود نباید به عنوان یک صفت والا وبا ارزش فوق العاده روی آن تکیه شود" 📚پیام قرآن،ج9 ص203 ❗معظم له در کتابی دیگر اضافه میکند: "مگر ماموم در نماز جماعت صدای مکبر با امام را نمی شنود واز او تبعیت نمیکند؟ اگر نمیشنود چگونه می تواند به همراه او نماز را اقامه کند؟ واگر می شنود پس در هیچ نمازی حضور قلب وجود ندارد 📚آیات ولایت در قرآن،ص90 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال گر هرچیزی علت وافریننده ای داره خدا نیز باید دارای علت وافریننده ای باشه علت خدا چیه ✅پاسخ ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهد: "اساس این اشکال روی این مطلب است که "هر موجودی نیازمند علت وافریننده است" ❗در حالیکه این قانون کلیت ندارد وتنها در مواردی صحیح است که چیزی سابقا معدوم بوده است وسپس جامه هستی به خود پوشانده است. ❗توضیح این که: موجوداتی هستند که سابقا وجود نداشته اند مانند منظومه شمسی وموجودات زنده اعم از گیاه وحیوان وانسان، تاریخچه آنها بخوبی گواهی میدهد که لباس هستی در تن اینها همیشگی وازلی نبوده است بلکه با تفاوتهایی که دارند در چند میلیون سال تا چند میلیارد سال پیش وجود خارجی نداشته اند وسپس به وجود آمده اند. ❗مسلما برای پیدایش چنین موجوداتی علل وعواملی لازم است ولذا همواره دانشمندان برای پی جویی این عوامل در تلاش وکوششند واگر بنا باشد که پیدایش این موجودات هیچ علتی نداشته باشد دلیلی ندارد که دریک میلیون سال یا چند میلیارد سال پیش موجود شده باشند چرا در زمانی دو برابر این زمان یا نصف این زمان یافت نشدند. انتخاب این زمان بهترین دلیل براین است که شرایط وعلل وجود آنها تنها درآن زمان تحقق یافته است. ❗ولی اگر وجودی همیشگی وازلی باشد ( خواه این وجود ازلی را خدا بنامیم یا ماده) اینچنین وجود نیاز به هیچ علتی ندارد آفریننده وخدایی ندارد زیرا تاریخچه پیدایشی برای آن تنظیم نشده که درآن تاریخچه جای علت وافریننده خالی باشد ❗خلاصه اینکه چیزی که همیشگی‌ وازلی است وجودش از درون می‌جوشد نه از بیرون که محتاج به آفریننده باشد. نیازمند به آفریننده من وشما واسمان ومنظومه شمسی و...هستیم که وجود ما ازلی وهمیشگی نبوده واز درون ذات ما نیست، نه علت نخستین وعلت العلل که هستی او از خود اوست " 📚در جستجوی خدا،ص227 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال لطفا به این شبه پاسخ بدید یکی از مهترین پیامهای فراموش شده عاشورا خیلی جالبه شب عاشورا امام حسین به یارانش فرمود: هر کس از شما حق الناسی به گردن دارد برود.... او به جهانیان فهماند که حتی کشته شدن در کربلا هم از بین برنده حق الناس نیست.. در عجبم از کسانی که هزاران گناه میکنند و معتقدند یک قطره اشک بر حسین ضامن بهشت انهاست... ✅پاسخ: در این شکی نیست که مطابق روایات شیعه کامل واتم کسی است که در همه اعمال مطابق اعمال ورفتار اهل بیت رفتار کند 📚بحار الانوار،ج65 ص149 باب 19 ❗اما: خداوند می فرماید: "کارهای خوب سبب پاک شدن گناهان می شود"هود 114 ❗در روایات فراوانی آمده است که گریه بر حسین علیه السلام کفاره گناهان بزرگ است 📚وسایل الشیعه،ج14 ص500 باب 66 📚مستدرک الوسایل،ج10 ص311 باب 49 📚بحار الانوار،ج44 ص278 باب 34 امام صادق فرمود: "هر کسی به مقدار بال مگسی در مصایب ما گریه کند خداوند تمام گناهانش را می بخشد اگرچه یه مقدار کف روی دریاها باشد" 📚بحار الانوار،ج44 ص279 امام رضا فرمود: "گریه بر حسین گناهان بزرگ را از بین می برد" 📚بحار الانوار،ج44 ص284 ❗وروایات فراوان دیگر که می توانید به آدرس های داده شده رجوع کنید. ❗حاصل آنکه انسان با گریه بر مصایب اهل بیت خصوصا امام حسین گناهان خودرا پاک می کند همانند روزی که از مادر به دنیا آمده است وباید سعی کند دومرتبه پرونده خودرا سیاه نکند. ❗همچنین انسان باید به فکر حق الناس باشد وبر او واجب است که آن را ادا کند. اگر به هر طریقی ادا نکرد می تواند امیدوار به بخشش باشد چرا که امام صادق فرمود: "زمانی که روز قیامت شود خداوند حساب شیعیان مارا بر عهده ما می گذارد وانچه از حقوق خداوند بر ذمه آنان است حضرت محمد شفاعتشان می کند وانچه از حق الناس بر ذمه آنان است حضرت محمد از جانب آنان ادا می کند وانچه از حق ما بر ذمه آنان است ما می بخشیم وانان وارد بهشت می شوند" 📚بحار الانوار،ج7 ص274 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا طبق کتب شیعه وسنی روز قیامت ازمون درمورد ولایت مولا علی واهل بیت می پرسن لطفا جواب بدید میخوام به دوستان سنی ووهابی بگم حال کنم ✅پاسخ: بله در روایات شیعه وسنی وارد شده است که در روز قیامت همگان از ولایت اهل البیت سوال میشوند ومورد بازخواست قرار می گیرند ❗خداوند می فرماید: "سپس در آن روز همه شما از نعمت هایی که داشتید سوال خواهید شد"( تکاثر،8) ❗امام رضا فرمود: "مراد از نعمت در آیه محبت وموالات ما اهل بیت است که خداوند بعد توحید ونبوت از آن سوال می کند" 📚عیون اخبار الرضا،ج2 ص129 ❗امام صادق فرمود: "مراد از نعمت ها در آیه ما اهل بیت هستیم" 📚امالی طوسی،ص271 ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع فرمائید به کتاب شریف بحار الانوار، علامه بزرگوار وگرانقدر مجلسی،ج24 ص48 باب 29 تا انبوهی روایت از کتب شیعه را دراین معنا مشاهده کنید ❗قندوزی حنفی از بزرگان اهل سنت روایت می کند که امام صادق فرمود: "مراد از نعمت ها ولایت علی بن ابی طالب است" 📚ینابیع الموده،ص111 ❗الوسی یکی دیگر از بزرگان اهل سنت روایت می کند: امام صادق به ابوحنیفه گفت گمان می کنی مراد خداوند از سوال از نعمت ها کدام نعمت ها است؟ گفت:غذا وآب سرد امام گفت:اگر خدا تورا برای این سوال نگه دارد که قیامت بسیار طولانی میشود ابوحنیفه گفت پس مراد چیست؟ امام فرمود: "ما اهل بیت مراد آیه هستیم که خداوند به وسیله ما بر بندگان نعمت داد وانان را به اسلام هدایت کرد این نعمتی مستمر است وخداوند از این نعمت سوال میکند وآن محمد واهل بیتش هستند" 📚روح المعانی،ج30 ص226 ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع فرمائید به کتاب شریف احقاق الحق ج3 ص584 به بعد وج14 ص461 به بعد تا انبوهی روایت از کتب اهل سنت را در این معنا مشاهده کنید ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman