eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.5هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال لطفا درباره ی قضاوقدر توضیح دهید وتاچه حد در زندگی انسان اثر دارد؟ ✅پاسخ: در این شکی نیست که قضا وقدر مساله ای مسلم در اسلام است وقضا وقدر خداوند همه چیز را فرا گرفته است دراین باره روایات فراوانی داریم 📚بحار الانوار،ج5 ص84 باب 3 ❗اما تفسیر قضا وقدر را از زبان ایت الله العظمی مکارم شیرازی زید عزه بشنویم: "هرگز مفهوم قضا وقدر این نیست که سرنوشت انسان از نظر سعادت وشقاوت واطاعت ومعصیت، خوشبختی وبدبختی، به طور اجبار از پیش تعیین شده، سرنوشتی حتمی وغیر قابل تغییر. این یک خرافه بیش نیست. قضا وقدر از یک نظر اشاره به قانون علیت است.به این معنا که خداوند مقدر کرده است افرادی که مثلا سعی وکوشش کنند موفق شوند وافراد سست وتنبل ناموفق باشند، مطیعان سعادتمند کردند،عاصیان بدبخت وشقاوتمند، ملتی که متحد باشد پیروز گردد وانها که راه تفرقه بپیمایند شکست خورند واین است قضا وقدر الهی که انتخاب هر کدام از این مسیرها دست خود انسان است" 📚پیام قرآن،ج4 ص580
سوال بیشتر پیامبران در منطقه آسیا و خاور میانه ظهور کردن؟ آیا مناطق دیگر زمین نیازی به ارشاد پیامبران نداشتن؟ مثلا در مناطق اروپایی یا مناطق سرد سیبری و قطب . ✅پاسخ به حکم عقل بر خداوند حکیم ضروری است که هدایت را در اختیار همگان قرار دهد وبراین مطلب براهین عقلی متعددی دلالت می کند 📚الالهیات،علامه سبحانی،ج3 ص22 به بعد ❗لذا عقل می گوید یقینا خداوند برای همه مردم واقوام هدایت کننده ای فرستاده است اگر چه ما امروز از نام ونشان آنها اطلاع نداشته باشیم لذا خداوند فرمود: "هیچ امتی نبوده است مگر این که در میان آنها هشدار دهنده ای بوده است"( فاطر 24) ❗ومی فرماید: "ما پیش از تو رسولانی فرستادیم که سرگذشت گروهی از آنان را برای تو گفته وگروهی دیگر را برای تو بازگو نکردیم"( غافر 78) ❗وبر لزوم بعثت واین که خداوند برای تمام مردم پیامبرانی فرستاده است روایات متعددی نیز شهادت میدهد 📚بحار الانوار،ج11 ص1 باب 1 ❗ بنابراین، از آغاز خلقت در هر جایی که انسانی زندگی می کرده، خداوند برای بیان و ابلاغ تکالیف خود به آنان پیامبران زیادی را فرستاده است، اما اسامی و سرگذشت همه آنها به صورت تفصیلی در کتاب های آسمانی و از جمله در قرآن بیان نشده است ❗اما چرا پیامبران بزرگ از منطقه خاور میانه برخاستند؟ پاسخ آن است: "با توجه به وضع پیدایش جامعه بشری وظهور وتمدن انسانی این مساله جای شگفتی نیست زیرا مورخان بزرگ تصریح کرده اند که مشرق زمین گهواره تمدن انسانی است. تمدن مصر باستان وتمدن بابل در عراق وتمدن یمن در جنوب حجاز وهمچنین تمدن ایران. وشامات همه تمدن های معروف بشری هستند. انسان های متمدن نیاز زیادتری به آیین های الهی دارند تا هم قوانین حقوقی واجتماعی را تضمین کرده وجلوی مفاسد را بگیرد وهم فطرت الهی آنان را شکوفا سازد " 📚پیام قرآن،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج7 ص351 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال بیشتر پیامبران در منطقه آسیا و خاور میانه ظهور کردن؟ آیا مناطق دیگر زمین نیازی به ارشاد پیامبران نداشتن؟ مثلا در مناطق اروپایی یا مناطق سرد سیبری و قطب . ✅پاسخ به حکم عقل بر خداوند حکیم ضروری است که هدایت را در اختیار همگان قرار دهد وبراین مطلب براهین عقلی متعددی دلالت می کند 📚الالهیات،علامه سبحانی،ج3 ص22 به بعد ❗لذا عقل می گوید یقینا خداوند برای همه مردم واقوام هدایت کننده ای فرستاده است اگر چه ما امروز از نام ونشان آنها اطلاع نداشته باشیم لذا خداوند فرمود: "هیچ امتی نبوده است مگر این که در میان آنها هشدار دهنده ای بوده است"( فاطر 24) ❗ومی فرماید: "ما پیش از تو رسولانی فرستادیم که سرگذشت گروهی از آنان را برای تو گفته وگروهی دیگر را برای تو بازگو نکردیم"( غافر 78) ❗وبر لزوم بعثت واین که خداوند برای تمام مردم پیامبرانی فرستاده است روایات متعددی نیز شهادت میدهد 📚بحار الانوار،ج11 ص1 باب 1 ❗ بنابراین، از آغاز خلقت در هر جایی که انسانی زندگی می کرده، خداوند برای بیان و ابلاغ تکالیف خود به آنان پیامبران زیادی را فرستاده است، اما اسامی و سرگذشت همه آنها به صورت تفصیلی در کتاب های آسمانی و از جمله در قرآن بیان نشده است ❗اما چرا پیامبران بزرگ از منطقه خاور میانه برخاستند؟ پاسخ آن است: "با توجه به وضع پیدایش جامعه بشری وظهور وتمدن انسانی این مساله جای شگفتی نیست زیرا مورخان بزرگ تصریح کرده اند که مشرق زمین گهواره تمدن انسانی است. تمدن مصر باستان وتمدن بابل در عراق وتمدن یمن در جنوب حجاز وهمچنین تمدن ایران. وشامات همه تمدن های معروف بشری هستند. انسان های متمدن نیاز زیادتری به آیین های الهی دارند تا هم قوانین حقوقی واجتماعی را تضمین کرده وجلوی مفاسد را بگیرد وهم فطرت الهی آنان را شکوفا سازد " 📚پیام قرآن،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج7 ص351 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
❗ میگن اگه امام زمان ۳۱۳ نفر یار داشت ظهور میگرد با توجه به این که این همه روحانی داریم و ایران هم ۷۵میلیون شیعه خوب یعنی ما ۳۱۳ نفر آدم واقعا شیعه نداریم ✅پاسخ: در روایتی امام صادق فرمود: "اگر به تعداد یاران پیامبر در روز بدر ،کامل شوند آنچه می خواهید محقق میشود" 📓الغیبه، النعمانی،ص203 ❗اما باید توجه کرد که چنان که در علم اصول ثابت شده است در صورتی جمله شرطیه مفهوم دارد که بر انحصار دلالت کند. 📓رجوع فرمایید به کتاب الموجز فی اصول الفقه،تالیف علامه سبحانی، مقصد سوم،مفاهیم،مفهوم شرط یعنی در صورتی می توانیم بگوییم که اگر 313 تن یار امام حاضر باشند حتما ظهور محقق میشود واگر ظهور محقق نشده به آن معناست که آن یاران که مخصوص حضور ندارند که وجود آن 313 تن علت منحصره وتامه باشند. اما روشن است که وجود آن 313 تن علت منحصره نیست بلکه علل دیگری نیز در تحقق ظهور شرط است مانند فراگیری ظلم وستم،آمادگی مردم و... ❗لذا ممکن است 313 تن یار امام موجود باشند اما چون سایر شرایط محقق نشده است، ظهور امام صورت نگیرد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اگه واقعا بین حضرت علی با حضرت ابوبکر وعمر وعثمان اختلافی نبوده چرا علی نام بچه هاشو به اسم اونا قرار داده؟ لطفا پاسخ منطقی بدید ✅پاسخ: 1⃣بدون تردید شیعیان از یزید ومعاویه بیزارند اما در عین حال برخی از یاران امامان نامشان یزید بوده است مانند یزید بن حاتم از اصحاب امام سجاد،یزید بن عبدالملک، یزید صایغ،یزید کناسی از اصحاب امام باقر، یزید الشعر، یزید بن خلیفه، یزید بن خلیل، یزید بن عمر بن طلحه، یزید بن فرقد ویزید بن مولی حکم از اصحاب امام صادق. حتی یکی از اصحاب امام صادق شمر بن یزید بوده است 📚جامع الرواه،ج1 ص402 ایا می توان گفت این نامگذاری ها به دلیل دوست داشتن یزید ویزیدیان بوده است 2⃣اگر نامگذاری به دلیل ابراز محبت است چرا خلیفه دوم بخشنامه کرد کسی حق ندارد نام پیامبران از جمله پیامبر اکرم را برخود بگذارد. ابن بطال وابن حجر عسقلانی در شرحشان بر صحیح بخاری می آورند: "عمر به اهالی کوفه فرمان داد تا نام هیچ پیامبری را بر فرزندان خود نگذارند" 📚شرح صحیح بخاری،ابن بطال،ج9 ص334 📚فتح الباری،ابن حجر،ج10 ص572 3⃣چرا خلفا نام فرزندان خودرا علی،حسن وحسین، فاطمه نگذاشتند؟اگر نامگذاری دلیل بر دوستی است ایا دوستی می تواند یک طرفه باشد؟ 4⃣اگر نامگذاری دلیل بر ارادتمندی است باید ابوبکر را از ارادتمندان بت بزرگ مشرکین "عزی"بدانیم چرا که وی نام یکی از فرزندانش را عبدالعزی گذارده بود که پیامبر نامش را به عبدالرحمان تغییر داد 📚المستدرک،ج3 ص538 رقم 5999 5⃣ بسیاری از عرب‌ها در دوره قبل از اسلام، نام فرزندانشان را ابوبکر، عمر و عثمان می‌گذاشتند. این اسم‌ها در زمره اسم‌های رایج آن زمان بود. تعدادی از صحابه پیامبر نام‌هایشان ابوبکر، عمر و یا عثمان است. همه این ها قبل از نامگذاری فرزندان امام علی بدین اسم‌ها است. مانند عثمان بن حنیف. ❗حضرت علی می گوید: "فرزندم ( عثمان را) به نام برادرم عثمان بن مظعون نامیدم" ❗مقاتل الطالبین،ج1 ص23 ❗ابن حجر از علمای شما در الاصابه از 21 تن از صحابه نام می برد که نامشان عمر بوده است 📚الاصابه،ج4 ص578 باب ذکر من اسمه عمر واز 26 تن از صحابه نام می برد که نامشان عثمان بوده است 📚الاصابه،ج4 ص447 ❗می بینیم که نامگذاری به این اسامی در آن زمان کاملا رایج بوده است وبه هیچ وجه این اسامی اختصاص به خلفا نداشته است 6⃣اگر علی علیه السلام با ابوبکر وعمر مشکل نداشته است چگونه مسلم نقل می کند که علی علیه السلام ابوبکر وعمر را دروغگو،گناهگار، مکار وحیله گر می دانست 📚صحیح مسلم،ج3 ص1378 ح1757 وچگونه حضرت علی در خطبه شقشقیه ( خطبه 3 نهج البلاغه) که علامه امینی در الغدیر جلد 7 ص82 به بعد آن خطبه را از 28 کتاب نام می برد از خلفا مذمت می کند 7⃣در مبغوضیت خلفا در نزد اهل بیت جای هیچ شکی نیست. علامه مجلسی در بحار الانوار جلد 30 ص145 باب 20 ،173 روایت خاصه در مذمت خلفا از اهل بیت نقل می کند ومی گوید اخبار این قدر زیاد است که نمی توان همه آنها را دریک جلد یا چند جلد بحار جمع اوری کنم 📚بحار الانوار،ج30 ص398 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اگه واقعا بین حضرت علی با حضرت ابوبکر وعمر وعثمان اختلافی نبوده چرا علی نام بچه هاشو به اسم اونا قرار داده؟ لطفا پاسخ منطقی بدید ✅پاسخ: 1⃣بدون تردید شیعیان از یزید ومعاویه بیزارند اما در عین حال برخی از یاران امامان نامشان یزید بوده است مانند یزید بن حاتم از اصحاب امام سجاد،یزید بن عبدالملک، یزید صایغ،یزید کناسی از اصحاب امام باقر، یزید الشعر، یزید بن خلیفه، یزید بن خلیل، یزید بن عمر بن طلحه، یزید بن فرقد ویزید بن مولی حکم از اصحاب امام صادق. حتی یکی از اصحاب امام صادق شمر بن یزید بوده است 📚جامع الرواه،ج1 ص402 ایا می توان گفت این نامگذاری ها به دلیل دوست داشتن یزید ویزیدیان بوده است 2⃣اگر نامگذاری به دلیل ابراز محبت است چرا خلیفه دوم بخشنامه کرد کسی حق ندارد نام پیامبران از جمله پیامبر اکرم را برخود بگذارد. ابن بطال وابن حجر عسقلانی در شرحشان بر صحیح بخاری می آورند: "عمر به اهالی کوفه فرمان داد تا نام هیچ پیامبری را بر فرزندان خود نگذارند" 📚شرح صحیح بخاری،ابن بطال،ج9 ص334 📚فتح الباری،ابن حجر،ج10 ص572 3⃣چرا خلفا نام فرزندان خودرا علی،حسن وحسین، فاطمه نگذاشتند؟اگر نامگذاری دلیل بر دوستی است ایا دوستی می تواند یک طرفه باشد؟ 4⃣اگر نامگذاری دلیل بر ارادتمندی است باید ابوبکر را از ارادتمندان بت بزرگ مشرکین "عزی"بدانیم چرا که وی نام یکی از فرزندانش را عبدالعزی گذارده بود که پیامبر نامش را به عبدالرحمان تغییر داد 📚المستدرک،ج3 ص538 رقم 5999 5⃣ بسیاری از عرب‌ها در دوره قبل از اسلام، نام فرزندانشان را ابوبکر، عمر و عثمان می‌گذاشتند. این اسم‌ها در زمره اسم‌های رایج آن زمان بود. تعدادی از صحابه پیامبر نام‌هایشان ابوبکر، عمر و یا عثمان است. همه این ها قبل از نامگذاری فرزندان امام علی بدین اسم‌ها است. مانند عثمان بن حنیف. ❗حضرت علی می گوید: "فرزندم ( عثمان را) به نام برادرم عثمان بن مظعون نامیدم" ❗مقاتل الطالبین،ج1 ص23 ❗ابن حجر از علمای شما در الاصابه از 21 تن از صحابه نام می برد که نامشان عمر بوده است 📚الاصابه،ج4 ص578 باب ذکر من اسمه عمر واز 26 تن از صحابه نام می برد که نامشان عثمان بوده است 📚الاصابه،ج4 ص447 ❗می بینیم که نامگذاری به این اسامی در آن زمان کاملا رایج بوده است وبه هیچ وجه این اسامی اختصاص به خلفا نداشته است 6⃣اگر علی علیه السلام با ابوبکر وعمر مشکل نداشته است چگونه مسلم نقل می کند که علی علیه السلام ابوبکر وعمر را دروغگو،گناهگار، مکار وحیله گر می دانست 📚صحیح مسلم،ج3 ص1378 ح1757 وچگونه حضرت علی در خطبه شقشقیه ( خطبه 3 نهج البلاغه) که علامه امینی در الغدیر جلد 7 ص82 به بعد آن خطبه را از 28 کتاب نام می برد از خلفا مذمت می کند 7⃣در مبغوضیت خلفا در نزد اهل بیت جای هیچ شکی نیست. علامه مجلسی در بحار الانوار جلد 30 ص145 باب 20 ،173 روایت خاصه در مذمت خلفا از اهل بیت نقل می کند ومی گوید اخبار این قدر زیاد است که نمی توان همه آنها را دریک جلد یا چند جلد بحار جمع اوری کنم 📚بحار الانوار،ج30 ص398 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در قران میخوانیم که (من قتل نفسا بغیر نفسا او فساد فی الارض فکانما قتل الناس جمیعا) یعنی هیچ نفسی را بی دلیل نمی توان کشت اما در داستان حضرت موسی و حضرت خضر یکی از کارهای خضر کشتن کودکیست که به خاطر انکه این کودک پدر و مادر صالحی دارد و او در اینده ابروی والدین خود را میبرد میباشد بنظر شما این دو موضوع در تضاد با یک دیگر نمی باشد این بهانه ✅پاسخ: ما در این جهان دارای دو نظام هستیم. نظام تکوین ونظام تشریع. مثل خدا بندگانش را مبتلا به خوف وناامنی واز بین رفتن نفوس وعزیزان میکند تا معلوم شود چه اشخاصی در برابر این حوادث صابر وشکیبا هستند . ❗یکی از شاخه های توحید، توحید در مالکیت است.خداوند مالک اموال ونفوس مردمان است چنان که می فرماید: "آیا نمی دانستی که حکومت وهر آنچه در عالم است برای خداست"( بقره 107 ❗خداوند مامورانی برای انجام کارهای تکوینی در عالم دارد.برخی فرشتگان مامور گرفتن جان ها،برخی مامور ارزاق و... ❗کشته شدن آن نوجوان نیز به امر تکوینی خدا بود ومثلا حضرت خضر نقش عزرائیل را در گرفتن جان آن نوجوان بازی کرد. آیا کسی میتواند بگوید که عزرائیل افراد را قبل از جنایت قصاص میکند؟ پاسخ کاملا منفی است زیرا گرفتن جان امری تکوینی با اذن پروردگار که مالک جان افراد است صورت میگیرد وآن هم از روی مصالح وحکمت ها. ❗اما در نظام تشریع وواجبات ومحرمات خداوند برای بندگان چنین جعل کرده است که قصاص قبل جنایت ممنوع است وروشن شد که خضر مامور تکوینی خداوند بود. چنان که خضر گفت: "من هرگز از پیش خود این کار را نکردم"( کهف 82) ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به تفسیر نمونه،ج12 ص505 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال برام سوالی پیش اومده بود چرا علی به زور خلافت خودش را باز پس نگرفت؟چرا با اونا نجنگید؟چرا با اونا بیعت کرد؟ ✅پاسخ: در روایتی آمده است که از امام رضا سوال کردند که چرا علی با دشمنانش 25 سال بعد رسول الله نجنگید سپس در ایام خلافتش با دشمنانش جنگید؟ امام پاسخ داد : "او به پیامبر اقتدا کرد چرا که پیامبر نیز به مدت 13 سال در مکه و9 ماه در مدینه به دلیل کمی یاران جهاد با مشرکین را ترک کرد ❗با این وجود خللی به نبوتش وارد نمیشود همچنین خللی به امامت علی نیز وارد نمیشود چون علت ترک جهاد در مورد پیامبر وعلی یکی است ( وآن کمی یاران. بود) " 📚بحار الانوار،ج29 ص435 ❗پیامبر به حضرت علی چنین وصیت کرد: "قریش به زودی بر علیه تو دست به دست هم میدهند وبر ظلم بر تو اجتماع میکنند اگر یارانی داشتی با آنان بجنگد واگر اعوانی نیافتی دست نگه دار" 📚همان مدرک ❗به خاطر این کمی یاران بود که حضرت علی قیام در برابر آنان را ترک کرد چرا که ترس این بود که آنان به آیین جاهلی خود بازگردند چنان که امام صادق فرمود: "علی با آنان نجنگید زیرا نگران بود که مردم به آیین کفر وجاهلی خود بازگردند" 📚بحار الانوار،ج29 ص440 ❗اما حضرت علی بارها حق خلافت خودرا متذکر شد که ما در پیام های گذشته مفصلا روایات مربوطه را ذکر کرده ایم. ❗اما آنچه گفتید حضرت علی با آنان بیعت کرد قابل قبول شیعه نیست. شیخ مفید استاد کلام شیعه چنین می گوید: "المحققون من اهل الامامیه یقولون لم یبایع ساعه قط" "علمای بزرگ ومحقق شیعه می گویند کهخا علی حتی برای لحظه ای با آنان بیعت نکرد" 📚الفصول المختاره،ص56 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوالی برای همسر من به وجود آمده که من قادر به پاسخ گویی نبودم،! چرا بین 2آیه از قران تناقض وجود دارد آیه 29بقره وآیه27تا30سوره نازعات؟ لطفا راهنمایی بفرمایید ✅پاسخ: خداوند در آیه 29 بقره می فرماید: "او خدایی است که همه آنچه در زمین وجود دارد برای شما آفریده سپس به آسمان پرداخت وانها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود " ودر ایات 27 تا 30 نازعات می فرماید: "آیا آفرینش شما مشکل تر است یا آفرینش اسمانی که خداوند بنا نهاده است، سقف آن را بر افراشته وآن را منظم ساخته است وشبش را تاریک وروزش را آشکار نموده است "والارض بعد ذالک دحاها" "وزمین را بعد از آن گسترش داد" ❗اشکال شما این است که در سوره بقره گفته شده نخست زمین آفریده شده سپس اسمان اما در آیات سوره نازعات می گوید زمین بعد از خلقت آسمان خلق شده است. ❗پاسخ: خداوند در سوره بقره تعبیر به استوا می آورد"ثم استوی الی السمائ" ❗ کلمه "استوی "در سوره بقره به معنای خلقت نیست، بلکه به معنای استیلا و تسلط یا پرداختن به آن است. در این صورت معنای آیه چنین است: او خدایی است که برای شما آنچه در زمین است بیافرید، سپس به کار آسمان پرداخت و آن را در هفت آسمان استوار ساخت. حال با توجه به معنای آیه چه اشکالی دارد که آفرینش آسمان، پیش از خلق زمین باشد، اما استوار ساختن آن به هفت آسمان، پس از خلقت زمین صورت گرفته باشد؟ 📚تفسیر نمونه،ج1 ص163 ❗پاسخ دیگر آن است که آنچه در سوره نازعات آمده است "دحاها"است "والارض بعد ذالک دحاها" ❗دحا به معنای خلق کردن نیست بلکه به معنای گسترانیدن است به این معنا که در آغاز تمام سطح زمین را آبهای حاصل از بارانهای سیلابی نخستین فرا گرفته بوده است این آبها تدریجا در گودال های زمین جای گرفتند وخشکی ها از وزیر آب سر بر آوردند وروز به روز گسترده تر شدند تا به وضع فعلی در آمد واین مساله بعد از خلقت زمین واسمان روی داد واساسا آیه اشاره ای به این که آیا خلقت آسمان زودتر بوده است یا زمین ندارد 📚تفسیر نمونه،ج26 ص100 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا کسی که از دین اسلام خارج میشود باید حد براو اجرا شود مگر اسلام دین ازادی نیست ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی پاسخ میدهند: " ❗این احکام مرتد مربوط به کسی نیست که اعتقادی در درون دارد ودر مقام اظهار آن بر نیامده است بلکه تنها کسی را شامل میشود که به اظهار یا تبلیغ آن بپردازد ودر حقیقت قیام بر ضد رژیم موجود جامعه کند، روشن است که این خشونت بی دلیل نیست وبا مساله آزادی اندیشه منافات ندارد وشبیه این قانون در بسیاری از کشورهای شرق وغرب با تفاوتهایی وجود دارد. ❗توجه به این نکته لازم است که پذیرش اسلام باید طبق منطق باشد مخصوصا کسی که از پدر ومادر مسلمان تولد یافته ودریک محیط اسلامی پرورش دیده بعید به نظر میرسد که محتوای اسلام را تشخیص نداده باشد بنابراین عدول وبازگشت او به توطئه وخیانت شبیه تر است تا به اشتباه وعدم درک حقیقت وچنین کسی استحقاق چنان مجازاتی را دارد ضمنا احکام هرگز تابع یک فرد ودو فرد نیست بلکه مجموع را به طور کلی باید در نظر گرفت" 📚تفسیر نمونه،ج11 ص426 ❗در جای دیگر می فرماید: "در حقیقت این حکم یک فلسفه اساسی دارد وآن حفظ جبهه داخلی اسلام وجلوگیری از متلاشی شدن آن ونفوذ بیگانگان ومنافقان است زیرا ارتداد در واقع یک نوع قیام بر ضد رژیم کشور اسلامی است که در بسیاری از قوانین امروز نیز مجازات آن اعدام است. ❗اگر به فرد اجازه داده شود هر روز که مایل بود خود را مسلمان معرفی کند وهر روز مایل نبود استعفا دهد به زودی جبهه داخلی اسلام از هم متلاشی خواهد شد وراه نفوذ دشمنان وعوامل وایادی آنان باز خواهد شد وهرج ومرج شدیدی در سراسر جامعه اسلامی پدید خواهد آمد بنابراین این حکم مزبور در واقع یک حکم سیاسی است که برای حفظ حکومت وجامعه اسلامی ومبارزه با ایادی وعوامل بیگانه ضروری است " 📚تفسیر نمونه،ج2 ص650 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا در برخی ازایات قران آمده که در بهشت نهرها جاریست، حوری های زیبا درانجاهستند اینها که برای مردان هستند پس برای زنان چه وعده ای؟ ✅پاسخ: حوریان بهشتی تنها اختصاص به مردان ندارد واگر زنان نیز بخواهند می توانند از حوریان مذکر بهشتی بهره مند شوند. ❗ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "واژه حور بر مذکر ومونث هر دو اطلاق میشود ومفهوم گسترده ای دارد که همه همسران بهشتی را شامل میشود، همسران زن برای مردان با ایمان وهمسران مرد برای زنان مومن" 📚پیام قرآن،ج6 ص202 ❗امیر مومنان فرمود: "در بهشت بازاری است که درآن خرید وفروش نیست، تنها در آن جا تصویر مردان وزنان وجود دارد، هرکس که تمایلی به آنان پیدا کند از همان جا بر او وارد میشود" 📚بحار الانوار،ج8 ص148 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال آیا اسلام آیین یهود ومسیح رامنسوخ کرده است ✅پاسخ: خداوند می فرماید: "هرکس جز اسلام آیینی برای خود انتخاب کند از او پذیرفته نخواهد شد واو در آخرت از زیانکاران است"( ال عمران 85) ❗ومی فرماید: "دین در نزد خدا اسلام است"( ال عمران 19) ❗امیر مومنان فرمود: "کسی که جز اسلام آیینی را برگزیند شقاوت و بدبختی دامن اورا خواهد گرفت، دستگیره ایمانش از هم گسسته، سقوط او شدید وسر انجام اندوهی طولانی وعذابی مهلک خواهد داشت" 📚نهج البلاغه،خطبه 161 ❗پیامبر گرامی فرمود: "روز قیامت اعمال را یک به یک می آورند،هرکدام خودرا معرفی می کنند یکی میگوید من نمازم،دیگری میگوید من روزه ام و... سپس اسلام را می آورند ومی گوید پروردگارا تو سلامی ومن اسلام. خداوند می فرماید:امروز به واسطه مخالفت با تو مواخذه میکنم وبه تو پاداش میدهم" 📚در المنثور،ج2 ص48 📚تفسیر نمونه،ج2 ص646 ❗از آنچه آمد به وضوح روشن شد که تکلیف همگان اسلام آوردن است والا در پیشگاه خداوند عذری ندارند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال ذهن ما ایرانیها را هشدار های بی اساس منبریان بیمار کرده است. وگرنه بیرون بودن زلف زنان ایل جزیی از پوشش زیبایشان است. و.هیچ مرد اصیل قشقایی وبختیاری به زلف زنان ایل توجهی نمیکند. همانگونه که مردان شالیکار به ساق برهنه زنان شالیکار بی اعتناست. ✅پاسخ: در این که بر زنان واجب است حجاب خودرا رعایت کند وبه غیر از صورت ودو دست تا مچ بقیه جاهای بدن را از نامحرم بپوشانند شکی نیست ودر این باره روایات فراوانی در مجامع روایی ما آمده است 📚وسایل الشیعه،ج20 ص200 باب 109 📚مستدرک الوسایل،ج14 ص275 باب 85 📚بحار الانوار،ج101 ص31 باب 34 در روایتی امام صادق فرمود: "زن تنها مجاز است صورت ودودست خود تا مچ ( کفین) را از نامحرم نپوشاند" 📚بحار الانوار،ج101 ص33 ❗اما فقهای عظام، فتوا به جواز نگاه کردن به زنان بادیه نشین وروستایی که عادت به پوشاندن برخی مواضع بدن ندارند داده اند در صورتی که بدون قصد لذت باشد 📚توضیح المسائل مراجع،گرداورنده، آقای بنی هاشم،ص488 ❗ومستند این حکم نیز روایات است 📚 وسایل الشیعه ،ج20 ص206 باب 113 ❗ودیدید ما هرچه گفتیم، مستند ما روایات اهل بیت بود تا پاسخ قسمت اول پیام را داده باشیم که گفتند منبریان حجاب را آورده اند، درحالی که روحانیون گرانقدر بیان کننده احکام الهی هستند که اهل بیت فرموده اند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال: اگر ممکن هست دلیل اعتقادی و علمی را بفرمایید شراب چرا حرامه؟ ✅پاسخ: دلیل ما بر حرمت خوردن شراب روایات فراوانی است که در مجامع روایی ما آمده است 📚وسایل الشیعه،ج25 ص296 باب 9 📚بحارالانوار،ج76 ص123 باب 86 ❗خوشبختانه علم نیز پی به مضرات ومفسده شراب خواری برده است. ما مقداری از آنچه ایت الله العظمی مکارم دراین مورد ذکر کرده است را بیان می کنیم: "یکی از دانشمندان مشهور غرب اظهار می کرد که هرگاه از جوانان 21 تا 23 ساله معتاد به مشروبات الکلی 51 نفر بمیرند در مقابل از جوانان غیر معتاد ده نفر هم تلف نمی شوند. 📚تفسیر نمونه،ج2 ص125 "در آماری که در انگلیس درمورد جنون منتشر شد چنین بدست آمد که در برابر 2249 دیوانه الکلی فقط 53 دیوانه به علل دیگر وجود داشته است. 85 درصد از بیماران روانی تیمارستان های آمریکا را بیماران الکلی تشکیل میدهد. در فرانسه هرروز 440 نفر جان خودرا فدای الکل می کنند. 📚تفسیر نمونه،ج5 ص75 ❗آنچه ذکر شده خلاصه ای از مضرات شراب بود که ما از تفسیر نمونه ذکر کردیم جهت آگاهی بیشتر به خود تفسیر نمونه،ذیل آدرس های داده شده رجوع فرمائیدیا به لینک زیر مراجعه فرمائید - http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=934&articleID=457514 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman t
سوال وضعیت اخروی کسانی که ولایت حضرت علی(ع) را قبول ندارند چی هست ✅پاسخ: این افراد طبق روایات فراوانی اعمالشان در دنیا نابود ونقش در آب است واز آنان هیچ عملی قبول نمی شود 📚وسایل الشیعه،ج1 ص119 باب 29 📚الفصول المهمه،ج1 ص665 باب 67 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص109 باب 12 📚بحار الانوار،ج27 ص166 باب 7 ❗وروز قیامت هیچ فرقی بین آنان وسایر کفار نیست 📚بحار الانوار،ج69 ص131 باب 101 ❗مگر کسانی از آنان که مستضعف بوده اند واز حق مطلع نشده اند. این افراد اگر اهل عمل نیک بوده اند اهل نجات هستند ومشمول روایت زیر میشوند که حضرت علی فرمود: "برای بهشت هشت درب است. از یک درب پیامبران وصدیقان وارد میشوند واز یک درب شهدا وصالحان وارد میشوند واز پنج درب شیعیان ومحبین ما وارد میشوند واز یک درب سایر مسلمین که شهادت به یگانگی خدا داده اند وارد میشوند ودر قلبشان ذره ای از بغض ما اهل بیت نباشد " 📚خصال،صدوق،ج2 ص408 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا اسلام بردگی رو تجویز کرد ویک باره اونو از بین نبرد ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "اگر اسلام طبق یک فرمان عمومی دستور میداد همه بردگان موجود در آن را آزاد کنند چه بسا بیشتر آنها تلف می شدند زیرا گاه نیمی از جامعه را بردگان تشکیل می دادند، آنها نه کسب وکار مستقلی داشتند ونه خانه ولانه و وسیله ای برای ادامه زندگی. ❗اگر در یک روز ویک ساعت معین همه آزاد می شدند یک جمعیت عظیم بیکار ظاهر می گشت که هم زندگی خودش با خطر مواجه می شد وهم ممکن بود نظم جامعه را مختل کند وبه هنگامی که محرومیت به او فشار آورد به همه جا حمله ور شود ودرگیری وخونریزی به راه افتد. اینجاست که باید تدریجا آزاد شوند وجذب جامعه شوند، نه جان خودشان به خطر افتد ونه امنیت جامعه را به خطر اندازند واسلام درست این برنامه حساب شده را تعقیب کرد ❗بستن سرچشمه های بردگی: "بردگی در طول تاریخ اسباب فراوانی داشته است اسلام دریچه تمام اسباب را بست وتنها در یک مورد اجازه برده گیری داد وآن درمورد اسیران جنگی بود وتازه آن حکم نیز جنبه الزامی نداشت بلکه اجازه میدهد طبق مصالح اسیران را بی قید وشرط یا پس از پرداخت فدیه آزاد کنند ( یا اسیر بگیرند)"( محمد 4) ❗ودر موارد فراوانی دریچه های آزادی بردگان را گشود ❗ودر احیای شخصیت بردگان دستورات متعددی صادر کرد ❗وپیروان خودرا به رفتار انسانی با بردگان ترغیب وسفارش کرد ❗وبدترین کار را انسان فروشی قلمداد کرد ❗واسلام تنها دریک مورد اجازه برده گیری میدهد وآن هم در مورد اسیران جنگی است آن هم هرگز جنبه الزامی ندارد. ❗در آن روز زندانهایی نبود که بتوان اسیران جنگی را تا روشن شدن وضعشان در زندان نگهداشت وراهی جز تقسیم کردن آنها در میان خانواده ها ونگه داری به صورت برده نداشت. ❗بدیهی است هنگامی که چنین شرایطی تغییر کند هیچ دلیلی ندارد که امام مسلمین حکم بردگی را درباره اسیران بپذیرد می تواند آنها را از طریق منت یا فدیه آزاد کند ❗زیرا اسلام پیشوای مسلمین را دراین امر مخیر ساخته تا با در نظر گرفتن مصالح اقدام کند 📚تفسیر نمونه،ج21 ص412 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در مورد جهانی بودن اسلام طبق آیات قرآن توضیح بدید واین که ایا عربی بودن قرآن بر این دلالت نمیکنه که اسلام واسه عربا هسته واین ایه"ما رسولان رو به زبان قوم خودشون می فرستیم" میگن زبان پیامبر عربیه وما ایرانی پس پیامبر ما نیس ✅پاسخ: خداوند در سوره فرقان آیه 1 چنین می فرماید: "پر برکت است خداوندی که قرآن را بر بنده اش نازل کرد تا جهانیان را انذار دهد" ❗ودر آیه 158 اعراف چنین می فرماید: "بگو ای مردم من رسول خدا به سوی همه شما هستم" ودر آیه 85 ال عمران می گوید: "هرکس غیر از اسلام دینی را قبول کند از او پذیرفته نمیشود واو در آخرت از زیان کاران است" ❗جهت آگاهی از سایر آیات رجوع کنید به کتاب مفاهیم القرآن،علامه سبحانی،ج3 ص39 به بعد ❗عربی بودن قرآن با جهانی بودن اسلام منافات ندارد به این توضیح: "پیامبران هدایت از آنجا که در وهله نخست با قوم خود سر وکار داشتند باید کتاب آسمانی آنها به زبان قوم آنان باشد سپس باید از طرق مختلف معارف وبرنامه های خودرا در میان سایر اقوام وملل منتشر سازند. ❗امروزه دانشمندان هرکشور سعی میکنند کتابهای خودرا به زبان همان کشور بنویسند با آن که محتویات کتابشان به هیچ وجه اختصاص به مردم محیط آنها ندارد. ❗از آنجا که پیامبر از میان یک امت عرب برخاسته ودر مرحله نخست سر رو کار او با اقوام وملل عرب بوده از این نظر کتاب او به یکی از زبان های زنده ووسیع جهان زبان عربی بوده در صورتی که قوانین واحکام او مربوط به عموم جهانیان است ❗اگر روز بعثت پیامبر یک زبان جهانی وبین المللی وجود داشت که همه مردم به آن آشنایی داشتند وبا آن مکالمه میکردند دراین صورت جا داشت کتاب آسمانی او به همان زبان بین المللی باشد در صورتی که درآن روز چنین مطلبی وجود نداشته وتا کنون نیز این موضوع تحقق نپذیرفته است بنابراین عربی بودن قرآن هیچ گونه منافاتی با جهانی بودن اسلام ندارد ❗آیه مورد استناد شما نیز می گوید کتاب هر پیامبری را به زبان قوم او فرستادیم نه این که نبوت ورهبری او مخصوص به همان امت بوده است واین که زبان یک پیغمبر ویا کتاب او به زبان قوم او بوده هرگز گواه بر اختصاص نبوت او به قومش نیست بلکه باید از طرق دیگر خصوصی یا عمومی بودن آیین اورا بدست آورد ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب پاسخ به پرسش های مذهبی،علامه سبحانی وعلامه مکارم، ص513 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال چرا شیعیان برروی مهرسجده می کنند؟ چرابرروی فرش ولباس سجده نمی کنند؟ آیاسجده برمهربدعت یابت پرستی نیست؟ ✅پاسخ برای اینکه روشن شودشیعیان چرابرزمین سجده می کنند توجه به این حدیث منقول امام صادق کافی است: هشام ابن حکم ازآن حضرت سوال کرد بر چه چیز می توان سجده کرد و بر چه چیز نمی توان سجده کرد؟ امام فرمود: «سجود جایز نیست مگربر زمین یاچیزی که از زمین می روید، مگرخوردنی ها وپوشیدنی ها» هشام می گوید:گفتم فدایت شوم حکمت آن چیست؟ فرمود:زیرا سجود و خضوع برای خداوند است و سزاوار نیست برای خوردنی ها و پوشیدنی ها سجده کرد، زیرا دنیاپرستان بنده ی خوردنی ها و پوشیدنی ها هستند و کسی که سجده می کند در سجود مشغول عبادت خداست.بنابراین سزاوار نیست پیشانی را در سجده اش برچیزی بگذارد که معبود دنیاپرستی است فریفته زرق و برق دنیا هستند. پس امام افزود:«سجده بر زمین افضل است چرا که تواضع و خشوع در برابر خدا را بهتر نشان میدهد.» 📚علل الشرایع ج ۲ ص۳۴۱ ❗مدارک مساله از کتب اهل سنت ۱) حدیث معروف نبوی در مورد سجده بر زمین این حدیث را شیعه و سنی نقل کرده اند که آن حضرت فرمود: «جعلت لی الارض مسجدا و طهورا» یعنی: زمین برای من محل سجده و طهارت است و طهارت(تیمم) قرار داده شده است. 📚 صحیح بخاری ج ۱ ص ۹۱ سنن بیهقی ج ۲ ص۴۳۳ ❗پس اگرشیعیان مقیدهستندبرزمین سجده کنند و سجده برفرش و مانند آن را مجاز نمی دانند کارخطایی نکرده اند،چون به دستور رسول الله عمل می کنند ۲) سیره پیامبر: از روایات متعددی استفاده می شودکه پیامبرنیز بر زمین سجده می کرد نه برفرش، لباس ومانند آن. درحدیثی از ابوهریره می خوانیم که می گوید:«رسول خدا را در یک روز بارانی دیدم که برزمین سجده می کرد و اثر آن برپیشانی وبینی او نمایان بود» 📚مجمع الزوائد ج۲ص۱۲۶ اگرسجده برفرش و پارچه جایزبود لزومی نداشت آن حضرت درروز بارانی برزمین سجده کند. عایشه نیز می گوید:«من هرگز ندیدم رسول الله (به هنگام سجده) پیشانی خود رابپوشاند» 📚 مصنف ابن ابی شیبه ج۱ص۳۹۷ ۳) سیره صحابه: جابربن عبدالله انصاری می گوید:«من با پیامبر نماز ظهر می خواندم، مقداری از سنگ ریزه ها را در یک کف دستم می گرفتم و آن را از این دست به آن دست می کردم تا خنک شود و برآن سجده کنم،این کار به خاطر شدت گرما بود.» 📚مسند احمد ج۳ ص۳۲۷ انس بن مالک می گوید:« ما در شدت گرما درخدمت رسول خدا بودیم بعضی از ما سنگریزه را در دستش می گرفت تا خنک شود پس آن را برزمین می نهاد و برآن سجده می کرد.» 📚 السنن الکبری ج۲ ص۱۰۶ این دوحدیث نشان می دهد که اصحاب پیامبر مقید بودند برزمین سجده کنند حتی برای موقع گرما چاره می اندیشیدند. اگر سجده برزمین لازم نبود این کار پرزحمت لزومی نداشت. ❗ازمجموع این اخبار آیا جز این می فهمیم که سیره پیامبر و صحابه این بوده که برزمین سجده کنند؟! حال اگرکسانی که ازمسلمین بخواهند این سنت را زنده کنند باید به عنوان بدعت ازآن یاد شود؟ ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال: کسی ازمن سوال کرده که جاهای وجود دارد که اصلا در انجا از اسلام خبری نیست تکلیف آنان چیست ✅پاسخ: کسانی که مستضعف هستند یعنی در شرایطی بوده اند که امکان رسیدن حق به آنان نبوده است احکام خاص خودرا دارند. ❗آنان اگر در رسیدن به حق وپی جویی دین کوتاهی نکرده باشند مشمول روایات زیر میشوند: ❗شیخ حر عاملی در کتاب تکمله مستدرک خود بابی دارد تحت عنوان: "هرکس که حجت بر او تمام نشده است مانند اطفال کفار وسایر مستضعفان عذاب نمی شوند مگر بعد از تکلیف در قیامت" 📚فصول المهمه( تکمله مستدرک) ج1 ص278 باب 56 ❗در روایتی مرحوم کلینی از پیامبر نقل می کند: "زمانی که قیامت شود خداوند اطفال وانان که در زمان فترت بوده اند وکسانی که دارای عقل نبوده اند ( وکلیه مستضعفان) را جمع کرده ودر برابر آنان احتجاج می کند وفرشته ای را به سوی آنان مبعوث می کند که آتشی در برابر آنان آماده میکند سپس خداوند فرشته دیگری را به سوی آنان مبعوث میکند ومی گوید خداوند به شما گفته است در آتش وارد شوید. هرکس داخل شود آتش بر او سرد وسلامت خواهد بود وکسی که تخلف کند وارد آتش میشود" 📚الکافی،ج3 ص248 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال من شیعه هستم اما مدتی است از طرف تنی چند از دوستانم که انها هم قبلا شیعه بودند اما دچار لغزش شده اند مورد سوال قرار می گیرم اما می دانم که اگر به شبهاتی که ایجاد می کنند با سند بهشان جواب بدهم به خواست خدا و نظر اهل بیت علیه السلام بلاخره متوجه می شوند وبرمی گردند چند سوال که انها مدام مطرح می کنند و من بخاطر کم سوادی نمی توانم درست جواب بدهم از خدمت عزیزتان می پرسم شما را به امام زمان قسم کمکم کنید وبا ذکر سند تا فرجی شود .می گویند در قران خداوند تمام زنان پیامبر را مادران امت اسلام معرفی کرده پس چرا در تشیع به عایشه بی احترامی می شود ؟ در قران انصار ومجاهدین بعنوان اصحاب پیامبر معرفی شده اند که بهشتی اند چرا به ابوبکر وعمر بد می گویند و وسرزنش می کنند وقتی در قران مورد تایید قرار گرفته اند چطور ممکن است حرف پیامبر را در خصوص حضرت علی علیه السلام نادیده گرفته باشند و خود بجای او حکومت کنند ؟با تشکر .امیدوارم با جواب به این موارد مابقی شبهاتشان را هم بتوانم جواب بدهم اگر این دوستانم متوجه اشتباه خودشان بشوند تعداد زیادی از افراد خانواده واقوام و دوستانشان نیز هدایت خواهند شد با سپاس ✅پاسخ: 1⃣این که همسران پیامبر مادران امت معرفی شده اند تنها از آن جهت است که ازدواج با آنان حرام است وبس چرا که انسان با مادر خود ازدواج نمیکند. ❗ابن سعد روایت میکند که زنی به عایشه گفت مادر عایشه جواب داد: "لست بامک انا ام رجالکم" "من مادر تو نیستم مادر مردان شما هستم" 📚الطبقات الکبری،ج8 ص64 📚فتح القدیر،ج4 ص263 📚در المنثور،ج5 ص183 ❗اگر عایشه مادر همه امت است پس چرا این گونه سخن میگوید؟ 2⃣عایشه کسی است که به جنگ ودشمنی با علی علیه السلام برخاست علمای اهل سنت روایت میکنند که علی فرمود : "به آن خدایی که دانه را شکافت ومردمان را آفرید پیامبر گفت مرا جز مومن دوست نمی‌دارد وبه غیر منافق با من دشمنی نمیکند" 📚صحیح ترمذی،ج2 ص301 📚سنن نسایی،ج2 ص271 📚مسند احمد،ج1 ص84 3⃣آیه مورد استناد شما در رضایت خداوند از مهاجرین وانصار ( توبه 100) چنین میگوید که رضایت وخشنودی او شامل حال همه مهاجران وانصار که دارای برنامه صحیح بودند میشود نه اینکه مهاجرین وانصار چه خوب باشند وچه بد مشمول رضایت خدا شوند. اگ اهل سنت میگویند همه مهاجرین وانصار بهشتی هستند باید دیگر صحیح بخاری را صحیح ترین کتاب ندانند چرا که روایت میکند که پیامبر فرمود: "عده ای از اصحاب من وارد بر حوض میشوند ولی از آن ممنوع میگردند. من میگویم پروردگارا اینها اصحاب ویاران من هستند در پاسخ من میگوید :از آنچه بعد از تو انجام دادند اطلاع نداری زیرا اینها پس از تو آیین خویش را رها کرده واز آیین پدرانشان پیروی نمودند" 📚صحیح بخاری،ج8 کتاب الرقاق،باب فی الحوض،ح6213-6213 4⃣بخاری روایت میکند که عمر لحظه مرگ چنین می گفت: "اگر به اندازه تمام زمین، طلا داشتم پیش از آنکه خدارا ملاقات کنم همه را بخاطر ترس از عذاب خدا فدیه میدادم" 📚صحیح بخاری،ج3 ص3489 این سخن عمر را با آین آیه قرآن مقایسه کنید: "اگر ستمکاران تمام آنچه روی زمین است را مالک باشند همانند آن نیز بر آن افزوده شود حاضرند همه را فدا کنند تا از عذاب شدید قیامت رهایی یابند واز سوی خدا برای آنها اموری ظاهر میشود که هرگز گمان نمیکردند"( زمر 47) ❗به هرحال ادله خلافت حضرت علی وغصب خلافتش چنان فراوان است که دراین مجال کوتاه توان به پرداختن به آنها نیست درسوالات بعدی مفصل تر وارد میشویم ودرپیام های گذشته نیز درمورد آن بحث کرده ایم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال چرا شیعیان نمازهای پنج گانه را در سه نوبت میخوانند چرا وقتی هنوز ظهر است و عصر نشده نماز عصر میخوانند؟؟؟ ✅پاسخ: ما شیعیان برای جمع کردن بین نماز های ظهر وعصر ومغرب وعشا روایات فراوانی از اهل بیت علیهم السلام داریم که اجازه جمع کردن را داده اند 📗وسایل الشیعه،ج4 ص220 باب 32 📗بحار الانوار،ج79 ص312 باب 5 ❗واگر به کتب اهل سنت بر جواز جمع کردن بین صلاتین استدلال می کنیم از باب جدل ومجاب کردن آنان به روایات خودشان است هرچند در بسیاری از موارد تعصبات مانع پذیرش حق میشود روایات فراوانی بر جواز جمع کردن بین نماز ها در کتب اهل سنت آمده است که به برخی به عنوان نمونه اشاره می کنیم 1⃣بخاری از ابن عباس روایت می کند: "با رسول خدا هشت رکعت ( یعنی ظهر وعصر) ونیز هفت رکعت ( یعنی مغرب وعشا) را به طور جمع خواندم" 📗صحیح بخاری،ج1 ص148 2⃣بخاری باز نقل می کند: "رسول خدا در حالی که مقیم بود نه مسافر، نماز ظهر وعصر، مغرب وعشا را به جمع خواند" 📗همان مدرک 3⃣وباز روایت کرده اند: "پیامبر بین ظهر وعصر، مغرب وعشا در مدینه جمع کرد بدون آنکه خوفی باشد یا بارانی آمده باشد ( بدون عذر)" 📗صحیح مسلم، ج2 ص152 📗صحیح ترمذی،ج1 ص354 📗مسند احمد،ج1 ص223 ❗آنچه نقل شد مشتی از خروار بود والا روایات دال بر جواز در کتب اهل سنت بسیار بیشتر از آنچه آمد می باشد که می توانید به کتاب شریف "الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف"اثر "علامه محقق ایت الله سبحانی" جلد 1 ص273 مساله 7 "الجمع بین الصلاتین"رجوع فرمائید. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال قرآن می گوید انجیل و تورات در مواردی دچار تحریف شده اند و چنین که به نظر می رسد تحریفات باید فراوان باشد خوب سوال این است که چرا از میان سه کتب تورات انجیل و قرآن که هر سه به صورت وحیانی بر پیامبران ابراهیمی نازل شده اند تنها قران مصون از تحریف واقع شده است هر چند هم نزد اهل سنت و هم نزد تشیع احادیثی در خصوص تحریف قران موجود می باشد؟ ✅پاسخ: ❗روشن است که اگر خداوند اراده می فرمود می توانست انجیل وتورات را نیز از تحریف مصون بدارد اما چنین اراده را نفرمود. ❗چرا که ادیان پیشین برای مقطع وبرهه ای از تاریخ کارایی داشته وقهرا با پیشرفت زمان وتاریخ باید درآنها تحولاتی حاصل میشد. حفظ آن کتابها برای همیشه ضروری نبوده است اما از آنجا که دین اسلام ابدی است و قرآن نیز سند جاوید بر حقانیت این دین است لذا اراده خداوند بر این تعلق گرفت که این کتاب آسمانی را از گزند زیاده ونقصان حفظ فرماید 📚پرسمان،کلید واژه تحریف ❗خداوند می فرماید: "ما قرآن را نازل کردیم وخود آن را حفظ می کنیم"( حجر9) ومی فرماید: "هیچ گونه باطلی نه از پیش رو ونه از پشت سر به قرآن راه نمیابد"( فصلت 42) ❗در روایات فراوانی آمده است که هر آنچه از روایات که موافق قرآن بود آن را بگیرید وانچه را که مخالف قرآن بود آن را طرد کنید وبه حساب نیاورید 📚وسایل الشیعه،ج27 ص106 باب 9 📚بحار الانوار،ج2 ص219 باب 29 ❗روایاتی که دلالت بر تحریف قرآن میکند از آنجایی که مخالف قرآن است لذا مردود است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال پیامبری که درست قبل از پیامبر اسلام (ص) بود، چه کسی بود؟ اگر قبل از بعثت پیامبر از دنیا رفته بود، پس زمانی وجود داشت که زمین از حجت خدا خالی بود که با قرآن در تناقض است و اگر زنده بود، باید در صف یاران پیامبر حاضر می بود.او که بود؟ ✅پاسخ: در این شکی نیست که طبق روایات فراوان زمین لحظه ای از حجت پرودگار خالی نخواهد شد 📚بحار الانوار،ج23 ص1 باب 1 ❗خداوند نیز می فرماید: "هیچ امتی نبوده است مگر آنکه انذار دهنده ای داشته است"( فاطر 24) پس هیچ عصر و زمانی نبوده که خداوند میان مردم حجت نداشته باشد. اما معنای حجت لزوما بمعنای برانگیختن پیامبر نیست. بلکه وصی پیامبر نیز حجت خداست و در دوران فاصله بین پیامبری حضرت محمد و حضرت عیسی اوصیاء حضرت عیسی نسل در نسل حیات داشتند. هر چند دامنه فعالیت آنها گسترده نبوده است چنان که در روایات آمده است 📚بحار الانوار،ج14 ص345 باب 24 ❗ البته بر اساس این آیه که می‌فرماید: " و ما هرگز (قومی را) مجازات نخواهیم کرد، مگر آنکه پیامبری مبعوث کرده باشیم (تا وظایفشان را بیان کند)"( اسرا 15) ❗مسئولیت مردم در برابر خداوند همیشه در تناسب با درجه حجتی است که برای مردم اقامه شده است. 📚بحار الانوار،ج5 ص288 باب 13 ❗در روایات ما آمده است که در زمان پیامبر گرامی حضرت ابوطالب وصی بوده است که پس از ظهور پیامبر به ایشان ایمان آوردند 📚بحار الانوار،ج35 ص68 بآب 3 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در اصول کافی گفته شده نماز شیعه3وقت بایدخونده بشه در نامه52نهج البلاغه گفته شده5وعده باید خونده بشه بعد همه علما نظرشون اینه اصول کافی کتابیست صحیح و ماهم طبق کافی3وقت میخونیم یعنی نعوذباالله کافی از نهج البلاغه بالاتره ممنون میشم جواب سوالم رو بدید ✅پاسخ: آنچه که در نامه 52 آمده است اشاره به اوقات فضیلت نماز است. ❗رعایت وقت فضیلت وجدا ساختن نمازها در این اوقات سنت است واولی، هرچند طبق روایات شیعه وسنی جمع میان این دو وخواندن نمازها در یک وقت اجازه داده شده است تا امت به سختی نیافتند چرا که پیامبر فرمود: "من به شریعت سهل واسانی مبعوث شدم" ❗لذا برای افراد راه حلی باز گذارده شده است تا نه گرفتار ترک نماز شوند ونه گرفتار دشواری ومشقت فراوان 📚پیام امام،ایت الله مکارم،ج10 ص349 ❗در روایتی شیخ حر عاملی از امام صادق روایت می کند که فرمود: "پیامبر ظهر وعصر رآ دریک مکان با همدیگر خواند بدون آنکه سبب وعذری باشد وفرمود : "خواستم بر امتم سخت نگیرم " 📓وسایل الشیعه،ج4 ص221 ❗مسلم نیشابوری از علمای بزرگ اهل سنت وصاحب کتاب صحیح نزد اهل سنت از ابن عباس روایت می کند: "پیامبر نماز ظهر وعصر را با یکدیگر خواند بدون آنکه خوف یا سفری در کار باشد ( بدون عذر) به دلیل آنکه هیچ یک از افراد امتش به سختی نیفتند" "ان لا یحرج احدا من امته" 📓صحیح مسلم،ج2 ص151 ❗البته دراین باب روایات فراوان است که شما را به پیام های قبلی کانال ارجاع میدهیم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال : چرا ی مرد وقتی از زنش راضی نیست می توناند با کس دیگری ازدواج نماید و ارضا بشه ولی زنها باید تا آخر عمر منتظر بمانن لطفا به این سوال هم پاسخ بفرمایید. باتشکر ✅پاسخ: طبق روایات فراوانی، همه مسلمانان موظف هستند در برابر تمام احکام وتکالیف اسلام کاملا مطیع وتسلیم باشند 📚بحار الانوار،ج56 ص309 باب 25 ❗امیر المومنین علیه السلام فرمود: "الاسلام هو التسلیم" "اسلام همان تسلیم دستورات خدا بودن است" 📚معانی الاخبار،ص185 📚امالی، طوسی،ج2 ص137 ❗ودر مشروعیت متعه وازدواج موقت طبق فقه شیعه وروایات اهل بیت جای هیچ شکی نیست 📚وسایل الشیعه،ج21 ص5، به بعد ( ابواب المتعه) 📚بحار الانوار،ج100 ص297 باب 9 امام صادق فرمود: "کسی که عقیده به رجعت وحلال بودن ازدواج موقت نداشته باشد از ما نیست" 📚من لا یحضره الفقیه،ج3 ص458 ❗اما درمورد چرایی جواز ازدواج مجدد برای مردان در اسلام ایت الله العظمی مکارم شیرازی بیانی دارند که متذکر می شویم: "قوانین اسلام بر اساس نیازهای واقعی بشر دور میزند نه تبلیغات ظاهری واحساسات رهبری نشده مساله تعدد زوجات نیز از همین زاویه دراسلام مورد بررسی قرار گرفته است زیرا هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که مردان در حوادث گوناگون زندگی بیش از زنان در خطر نابودی قرار دارند ودر جنگها وحوادث دیگر قربانیان اصلی را آنها تشکیل میدهند.ونیز نمیتوان انکار کرد که عمر زندگی جنسی مردان از زنان طولانی تر است زیرا زنان در سنین معینی آمادگی جنسی خودرا از دست میدهند در حالی که در مردان چنین نیست. ونیز به هنگام عادت ماهانه وقسمتی از دوران حمل عملا ممنوعیت جنسی دارند در حالی که درمردان این ممنوعیت وجود ندارد. از همه گذشته زنانی هستند که همسران خودرا به علل گوناگونی از دست میدهند ومعمولا نمیتوانند به عنوان همسر اول مورد توجه مردان قرار گیرند واگر مساله تعدد زوجات در کار نباشد آنها باید همیشه بدون همسر باقی بمانند. با در نظر گرفتن این واقعیت هت دراین گونه موارد که تعادل میان مرد وزن به عللی بهم میخورد ناچاریم یکی از سه راه را انتخاب کنیم 1⃣مردان تنها به یک همسر در همه موارد قناعت کنند وزنان اضافی تا پایان عمر بدون همسر باقی بمانند وتمام نیازهای فطری وخواسته های درونی خودرا سرکوب کنند 2⃣مردان فقط دارای یک همسر باشند ولی روابط آزاد ونامشروع جنسی را با زنانی که بی شوهر مانده اند به شکل معشوقه برقرار سازند 3⃣کسانی که قدرت دارند بیش از یک همسر را اداره کنند واز نظر جسمی ومالی واخلاقی مشکلی برای آنها ایجاد نمیشود وقدرت بر اجرای عدالت کامل در میان همسران وفرزندان خود دارند به آنها اجازه داده شود که بیش از یک همسر برای خود انتخاب کنند. ❗دوراه اول مخالف فطرت وعقل وشرع است وراه سوم باقی میماند 📚تفسیر نمونه،ج3 ص256 به بعد معظم له در بیان اینکه چرا اجازه تعدد همسر به زنان داده نشده است پاسخ میدهد: اولا: میل جنسی در مردان به مراتب بیش از زنان است واز جمله ناراحتی هایی که در کتب علمی مربوط به مسایل جنسی درباره غالب زنان ذکر می کنند مساله سرد مزاجی است در حالی که در مردان موضوع بر عکس است ثانیا: تعدد همسر در مورد مردان مشکل اجتماعی وحقوقی ایجاد نمیکند در حالی که درباره زنان اگر فرضا دو همسر انتخاب کنند مشکلات فراوانی به وجود می آید که ساده ترین آنها مساله مجهول بودن نسب فرزند است 📚همان مدرک،ص260 ❗از لحاظ روانشناسی نیز ثابت شده است که زنان به طور طبیعی تک شوهر گرا" هستند وفطرتا از تعدد همسر گریزانند وخواستار پناه یافتن زیر چتر حمایت عاطفی وعملی یک مرد می باشند وتنوع گرایی در زنان نوعی بیماری است 📚نرم افزار پرسمان،کلید واژه فلسفه تعدد زوجات ❗با توجه به آنچه گفته شد پاسخ سوال واشکال شما بدست می آید 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman