سوال
سئوال من باذکرمثال عینی وواقعی اتفاق افتاده درزندگی خودم می باشد .
من دریک خانواده ی بسیارخوب وپدرمادری مهربان وپاکدامن بدوراز هرگونه آلودگی های اجتماعی بزرگ شده ام . درسایه ی حمایت خانواده صاحب تحصیلات عالیه ، شغل مناسب وهمسر دلخواه ومناسب گردیده ام وهمکنون بهترین زندگی را دارم . اما یک همکلاسی داشتم که دریک خانواده ی فقیر وپدر ومادر معتاد به دنیا آمد که نهایتأنه تنها نتوانست ادامه ی تحصیل بدهد بلکه آلوده ی کارهای خلاف وبزهکاری شد . حال سئوال این است آیا این عدالت است که من به دلیل عدم انجام بزهکاری وخلاف ، به بهشت بروم وهمکلاس من به جهنم ؟
✅پاسخ:
نخست باید دانست در اعمال انسان سه عامل مهم نقش دارد:
1. عوامل وراثتی و ژنتیکی؛
2. عوامل محیطی؛
3. اختیار و انتخاب.
❗ این سه فاکتور از عوامل متغیر هستند که هیچ گاه شرایط مساوی را برای انسان ها به وجود نمی آورند
❗اما عدالت خدا بر این اساس است که از هر کس با توجه به شرایط محیط و عوامل ژنتیکی و امکاناتی که در اختیار دارد، بازخواست کند، لذا شدت و یا تخفیف عذاب و یا پاداش خداوند نیز با ملاحظه هر سه عامل است.
❗به طور مثال در روایت آمده که خداوند هفتاد خطا را بر جاهل می آمرزد که یکی از آنها را بر عالم نمی آمرزد.
📚الکافی،ج1 ص47
❗ بنابراین تأثیر عوامل غیر اختیاری در روحیات و اعمال و کنش های انسان ها امری مسلم و تردید ناپذیر است. لیکن این گونه امور هرگز سلب کننده اختیار و آزادی اراده انسانی نیستند و از طرف دیگر نمی توانند فطرت پاک الهی آدمی را که او را به سوی خدا و فضایل و پاکی ها فرا می خواند از بین ببرند.
❗نقش عوامل محیطی یا وراثتی یاد شده، ایجاد زمینه گرایش به سوی برخی از رذالت ها و منکرات است. بنابراین تفاوت یک انسان حرامزاده یا فردی که در محیط فاسدی تولد و رشد می یابد با فرد حلال زاده یا کسی که در محیط سالم تولد و رشد یافته آن است که در وی زمینه گرایش به کژی ها و آلودگی ها بیشتر است؛ ولی این زمینه هرگز توانایی و اراده اصلاح را از او سلب نمی کند.
❗همین انسان بر حسب فطرت الهی میل به سوی نیکی ها و ارزش های متعالی نیز دارد. بنابراین می تواند مانند هر کس دیگر به سمت ارزش ها و فضایل حرکت کند. در طول تاریخ نیز بسیاری از انسان هایی که در محیط سالم رشد کرده اند به سوی انحرافات گرویده و در مقابل افرادی در محیط های فاسد بر علیه تمایلات نفسانی پست خود قیام کرده و به اصلاح گراییده اند.
❗خداوند می فرماید:
"خداوند هیچ کس را جز به اندازه توانایی اش تکلیف نمیکند"( بقره 286)
❗وبی شک کسی که در محیط نامناسب رشد کرده باشد اما بتواند دین خودرا حفظ کند مقامش از فردی که در محیط مناسب رشد کرده است برتر وبالاتر است وبه مقتضای این آیه شریفه:
"هرکس به اندازه سنگینی ذره ای کار خیر انجام دهد آن را می بیند"( زلزال 7)
❗پاداش تمام سختی هایش را دریافت خواهد کرد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان
@poorseman
.یک سوال از خدمت شما داشتم.
با توجه به عقیده شیعیان بر عصمت کامل پیامبر اکرم٬آیا آیه ۱۹سوره مبارکه محمد با این مقام منافاتی ندارد؟معنای دقیق کلمه ذنب چیست و چرا هم برای پیامبر و هم برای مومنین به کار رفته است؟
✅پاسخ:
خداوند در آیه 19 محمد خطاب به پیامبر می فرماید:
"برای گناه خودت ومومنین استغفار کن"
❗علما چنین پاسخ داده اند:
"اینگونه تعبیرها یا اشاره به مساله ترک اولی وحسنات ابرار سیئات مقربین است ویا سرمشقی است برای مسلمانان
❗اگر دیگران از گناهان ومعاصی خود استغفار می کنند پیامبر گرامی از آن لحظه ای که از یاد خدا غافل مانده ویا کار خوبتری را رها کرده وبه سراغ کار خوب رفته است استغفار می کند.
❗اگر پیامبران استغفار می کنند ویا نسبت گناه به آنان داده می شود از آن جهت است که اتیان آنان به دستورات خداوند اگر چه در حد کمال است لکن متوقع از آنان کاملتر وافضلتر است ونسبت دادن گناه به آنان نسبی است یعنی با توجه به مقامشان آن کار برایشان گناه محسوب میشود اگر چه ممکن است همان کار برای دیگری مصداق حسنه باشد.
❗اگر یک فرد عالم بیاید نمازی به کیفیت نماز یک فرد عامی بخواند، فرد عالم ترک اولی کرده است اگر چه همان نماز برای عامی فضیلت است واین همان چیزی است که از آن تعبیر میشود به حسنات الابرار سیئات المقربین واگر به انبیا نسبت گناه داده میشود همگی از این باب است"
📚عصمه الانبیا،ایت الله سبحانی،ص217
📚تفسیر نمونه،ج21 ص452
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان
@poorseman
سوال
چرا حضرت آدم ع به نهی الهی عمل نکرد؟
✅پاسخ:
طبق ادله عقلی وقرانی وروایی فراوان شکی نیست که تمام پیامبران از کلیه گناهان چه صغیره وچه کبیره، چه سهوی وچه عمدی.،قبل از بعثت وپس از بعثت معصوم هستند
📚پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج7 ص177
📚الالهیات،علامه سبحانی،ج3 ص163
📚بحار الانوار،ج11 ص72 باب 4
❗حضرت آدم با نهی وجوبی خداوند مخالفت نکرد، بلکه نهی خداوند نهی ارشادی بوده است یعنی همانند دستور طبیب که می گوید فلان غذا را نخور که بیمار می شوی خداوند نیز به آدم فرمود اگر از درخت ممنوع بخوری از بهشت بیرون می روی وبه درد ورنج خواهی افتادبنابراین آدم مخالفت فرمان خدا نکرد بلکه مخالفت نهی ارشادی کرد چرا که اساسا بهشت جای تکلیف نبود تا امر ونهی وجوبی وجود داشته باشد البته مقام آدم اقتضا داشت که حتی از این امر ونهی ارشادی نیز تخلف نکند ومرتکب ترک اولی نشود "
📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج1 ص188
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال:
سوالی که ذهنمو مشغول کرده اولا اینه که چرا با وجود اینکه ایمه علم داشتن با کسانی چون عایشه و ام الفضل و جعده و..ازدواج کردن؟؟؟
✅پاسخ:
صحیح است که پیامبر وامامان دارای علم غیب بوده اند
📚فصول المهمه ( تکمله الوسایل)، شیخ حر عاملی،ج1 ص394 باب 95
📚بحار الانوار،علامه مجلسی،ج26 ص18 باب 1
❗اما استفاده از این علم غیب منوط به اجازه خداوند است وانان در امور شخصی زندگی خود اجازه ندارند از علم غیب استفاده کنند چرا که آنان الگوی مردم هستند ومردم باید از آنان درس صبر بر مشکلات و ایثار واز خودگذشتگی و...را بگیرند. اگر هر مشکل خودرا با علم غیب حل کنند یا در هر امرشخصی از علم غیب استفاده کنند دیگر نمی توانند برای مردم الگو باشند.
امام کاظم فرمود:
خداوند قلوب امامان را محل اراده وخواست خودش. قرار داده است هر موقع خداوند چیزی را بخواهد انان نیز آن را انجام میدهند ( وبدون اذن الهی کاری نمی کنند)
📚بحار الانوار،ج5 ص114
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
❗سوالات کانال پرسمان اعتقادی از کانال های وهابی
❗هر روز یک سوال
❓آیا خدایتان کمر دارد
❗بخاری روایت می کند:
"ابوهریره روایت می کند که چون خداوند از آفرینش فارغ شد رحم برخاست وکمر خدا را گرفت.
خدا گفت دست بردار گفت این مکان جایی است که باید از بریده شدن ( قطع رحم) به تو پناه برد.
خدا گفت آیا راضی نمیشوی که هرکه با تو وصل کرد من با او وصل کنم وهر که تورا قطع کرد من با او قطع کنم. گفت بلی ای پرودگار من
📚صحیح بخاری،ج6 ص167 تفسیر سوره حمد
❗چه میشود گفت رحم است وپارتی او کلفت چرا سایر خلایق نتوانستند کمر خدا را بگیرند
❗مگر نه این است که رحم همان پیوند خویشاوندی است نه اینکه مخلوق جداگانه ای باشد که دارای دست وپا باشد
❗ایا شایسته است کتابی که این جعلیات را روایت کرده است صحیح ترین کتابها بعد قرآن دانست
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
.با توجه به چرخه محیط زیست وقتی کسی از دنیا میرود سلول های او که با آن ها گناه کرده اند یا ثواب تجزیه شده و گیاهان از آنان تغذیه میکنند و حیوانات از گیاهان و انسان ها از حیوانات یعنی فرض بفرمایید سلول های بدن میتی که با آن گناه کرده است اکنون در بدن من باشد خداوند چگونه عذاب کند ؟اگر جواب مربوط شود به سلول بنیادین است(که در قیامت با این سلول بنیادین تمام اعضای بدن انسان دوباره بازسازی میشود)آن سلول های قبل که با آنان میت گناه انجام داده اند اکنون در بدن من است و سلول هلای تازه ساخته شده هیچگونه عملی اعم از خیر یا شر را انجام نداده اند تا مجازات شوند مانند فرزندی هستند که تازه متولد شده است.
✅پاسخ
ایت الله العظمی مکارم شیرازی به این شبهه پاسخ زیبایی میدهند که ما آن را نقل می کنیم:
1⃣اجزای بدن انسان بارها از زمان کودکی تا هنگام مرگ عوض میشود یعنی در حدود 7 سال تقریبا هیچ یک از ذرات پیشین بدن انسان باقی نمی ماند. البته باید توجه داشت که ذرات قبلی هنگامی که درآستانه مرگ قرار می گیرند همه خواص واثار خودرا به سلول های نوع میدهند
2⃣هریک از ذرات بدن انسان تمام مشخصات جسمی اورا در بردارد یعنی اگر هریک از سلول های بدن را بتوانیم پرورش دهیم تا به صورت یک انسان کامل دراید آن انسان تمام صفات شخصی را که این جزو از آن گرفته شده است را خواهد داشت
3⃣آنچه از آیات قرآن استفاده می شود این است که اخرین بدن انسان که مبدل به خاک شده است ودر قبر قرار دارد به فرمان خدا زنده واماده حساب وجزا میشود
4⃣ یک بدن ممکن نیست به تمام معنا متحد با بدن دیگری شود یعنی تمام بدن اول تمام بدن دوم گردد بلکه بدن اول تنها می تواند جزیی از بدن دوم را تشکیل دهد زیرا بدن دوم باید قبلا وجود داشته باشد تا همه یا قسمتی از بدت اول را از طریق تجزیه جزو خود سازد
✅اصل پاسخ:
قرآن صریحا می گوید اخرین ذراتی که در بدن انسان هنگام مرگ وجود دارد روز قیامت باز میگردد بنابراین اگر این ذرات خاک شده جزو بدن انسان دیگری شود در قیامت به بدن صاحب اصلی یعنی بدن شخص اول بازمیگردد منتها خواهید گفت بدن دوم ناقص میشود چرا که اجزایی را از دست میدهد ولی بهتر است که گفته شود بدن دوم کوچک ولاغر میشود نه ناقص زیرا اجزای بدن اول در تمام بدن دوم پراکنده است نه دریک گوشه آن ولی این موضوع مشکلی را ایجاد نمی کند چرا که این بدن کوچک تمام ویژگی های آن بدن بزرگ رآ دارد واگر نمو کند به صورت همان بدن بزرگ در می آید.
تنها سوال باقی مانده این است که آن اجزای خاصی که عضو دو بدن یا چند بدن گردیده است ویکی از آن ها مربوط به انسان مطیع ودیگری گنهکار بوده است چه سرنوشتی دارد؟
پاسخ این نیز مشکل نیست زیرا پاداش وکیفر در حقیقت برای روح است وبدن به تنهایی پاداش وکیفر والمی ندارد وروح انسان نیز تا روز قیامت باقی می ماند
📚پیام قرآن،جلد 5 صفحه 274 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
#سوال
کلینی نقل میکند در کتاب کافی:
همانا امامان می دانند کی می میرند و آنانان نمی میرند مگر با اختیار خود
سپس
مجلسی در کتاب خود بحار الأنوار هیچ امامی نمرد مگر با قتل و مسموم شدن
پس اگر امام علم غیب دارد همانطور که کلینی و حر العاملی نقل میکنند
ومیداند چه چیزی برای او میاورند از غذا و نوشیدنی
پس اگر میدانند مسموم هست و میخورند و از آن دوری نمیکنند
پس خود کشی کرده است
!پس پیامبر هرکس خودکشی کرده است جایگاهش جهنم است
آیا شیعه چنین چیزی برای امامن خود قبول دارند
✅پاسخ:
❗قرآن نقل می کند که حضرت اسماعیل با آگاهی کامل به قربانگاه آمد تا ابراهیم خلیل او را قربانی کند ( صافات 101 تا 107)
ما نیز سوال می کنیم چرا حضرت اسماعیل با اینکه میدانست کشته میشود به قربانگاه آمد؟آیا این عمل او خودکشی نبود؟
حتما پاسخ میدهید چون امر خداوند در کار بوده وخداوند اجازه این که حضرت اسماعیل مطابق علم خودش رفتار کند وبه قربانگاه نیاید را به او نداده بود.
❗ما نیز در پاسخ سوال شما همین را می گوییم.
❗ اینکه انبیا وامامان از طریق روش های عادی به تبلیغ می پردازند وبا دشمنان می جنگند ودر بین مردم از طریق علم عادی زندگی میکنند ورفتار می کنند وتنها در موارد خاص که اثبات نبوت یا امامت نیاز به اعمال قدرت فوق العاده داشته ویا وضعیت ایجاب می کرد که از نیروی غیبی کمک بگیرند چنین می کردند"
📚پاسخ جوانان شیعی به پرسشهای وهابی ها،ص186
❗امام کاظم فرمود:
"خداوند قلوب امامان را محل اراده خودش قرار داده است که هر موقع خداوند چیزی را بخواهد واراده کند انان نیز همان را اراده می کند"
📚بحار الانوار،ج5 ص114
❗امامان الگوی جامعه هستند ومردم باید ببینند که آنان چگونه با مشکلات مواجهه می شوند واستقامت می کنند وسختی ها را تحمل میکنند ومظلومانه شهید میشوند تا مردم از آنان درس صبر وایثار وشهادت را فرا بگیرند،.روی این جهت خداوند به آنان اجازه استفاده از قدرت غیبی در هر امر ومشکلی را نداده است وانان نیز طبق فرمان خداوند عمل می کنند
واگر امامان نیز از قدرت غیبی خودشان استفاده نکردند برای آن بود که خداوند به انها اجازه استفاده را نداده بود وامامان نیز مطیع محض خداوند هستند واین علمی که از طریق غیب درمورد شهادتشان حاصل شده بود برایشان الزام آور نبوده است
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان
@poorseman
سوال
اگر خدا ضامن روزیست چرا سالانه میلیونها نفردر آفریقا بر اثر گرسنگی و سو تغذیه میمیرند؟
✅پاسخ:
برای پاسخ توجه به نکات زیر لازم است
1⃣تامین وتضمین روزی به این معنی نیست که آن را برای انسان عاقل وبا شعور فراهم ساخته به در خانه اش بفرستد یا لقمه کنند
ودر دهانش بگذارند بلکه زمینه فراهم شده است وتلاش وکوشش انسان شرط تحقق وبه فعلیت رسیدن این زمینه ها است حتی حضرت مریم در آن شرایط سخت وضع حمل در بیابان خاموش که خداوند روزیش را به صورت خرمای تازه بر شاخسار نخلی در بیابان ظاهر ساخت مامور شد حرکتی بکند
2⃣اگر انسان هایی در گذشته وحال غصب حقوق دیگران کنند وروزی های آنها را به ظلم از آنها بگیرند دلیل بر عدم تعیین روزی از ناحیه خداوند نیست.
اگر گفته شود خداوند چرا جلوی ظالمین را نمیگیرد می گوییم:
زندگی بشر بر اساس آزادی اراده است تا همگی آزمایش شوند نه اجبار واکراه وگرنه تکاملی صورت نخواهد گرفت
3⃣منابع زیادی برای تغذیه انسان ها در همین کره خاکی وجود دارد که باید با هوش ودرایت آنها را کشف وبه کار گرفت واگر انسان دراین زمینه کوتاهی کند مقصر خود او است
❗ما نباید فراموش کنیم که مناطقی از آفریقا که مردمش از گرسنگی می میرند بعضا از غنی ترین مناطق جهان است ولی عوامل ویرانگر که در بالا به آن اشاره شد آنها را به این روز سیاه انداخته است
📚پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج2 ص357
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان
@poorseman
سوال
کسی میتونه وجود امام مهدی (عج) رو از قران برام ثابت کنه
✅پاسخ:
دراین باره آیات متعددی است که ما به یک مورد اشاره می کنیم:
❗خداوند خطاب به پیامبرش می فرماید:
انما انت منذر ولکل قوم هاد رعد7
“همانا تو بیم دهنده ای وهر قومی هدایتگری دارد”
❗از این آیه به وضوح استفاده می شود که برای هر قومی در هر عصر وزمانی هدایت کننده ای است به حق وحقیقت.ونیز استفاده می شود زمین هیچ گاه از هادی به حق خالی نمی شود.
وهدایتگر در آیه خداوند نمی تواندباشد زیرا گذشته از آنکه در هدایتگر بودن خدا شکی نیست آیه می گوید در هر عصر وزمانی هدایتگر خاصی است یعنی زمان امام علی یک هدایتگر،زمان امام حسن یک هدایتگر،زمان امام حسین یک هدایتگروهمینطور سایر زمان ها واین تعدد هادیان را در هر عصر وزمانی می رساند در حالی که خداوندیکتا ویگانه است.
❗ومراد از هدایتگر دانشمندان وعلما هم نمی توانند باشد.زیرا در هر عصر وزمانی علما متعددی وجود دارد نه یک هدایتگر.
گذشته از این خداوند می گوید که در هر عصری هدایتگری است که حتما به حق وحقیقت هدایت می کند واین اقتضا می کند هدایتگر معصوم باشد تا مردم را دچار اشتباه نکند وآنان را منحرف نکند در حالی که علما معصوم نیستند.
❗ما وقتی از بیرون وبدون توجه به شان نزول به آیه نگاه می کنیم استفاده می کنیم که خداوند برای تمام زمان ها هادیان معصومی قرار داده است که مردم را به حق وحقیقت دعوت می کنند
❗شان نزول آیه :
طبری از مفسران اهل سنت در تفسیر خود جامع البیان ج13 ص142 از ابن عباس نقل می کند وقتی آیه نازل شد پیامبر دست خودرا برسینه گذاشت وفرمود:
من منذرم وبرای هر قومی هادی است.
آن گاه اشاره به شانه علی کرد وفرمود:
توهادی هستی ای علی تنها به واسطه تو است که هدایت شوندگان بعد از من هدایت می شوند.
❗حاکم نیشابوری یکی دیگر از بزرگان اهل سنت در مستدرک ج3 ص129 از علی علیه السلام نقل می کند:
رسول خدا منذر ومن هادی ام.
❗سیوطی یکی دیگر از بزرگان اهل سنت در درالمنثور ج4 ص45 از علی علیه السلام در تفسیر آیه نقل می کند:
رسول خدا منذر ومن هادی هستم
❗شیخ کلینی عالم بزرگ شیعه نیز در کافی ج 1 ص191 از امام باقر نقل می کند:
رسول خدا منذر وبرای هرزمانی امام وهادی ای است که مردم را به آنچه پیامبر خدا آورده هدایت می کند.
❗از این آیه با توجه به آنچه گفته شد به دومطلب اساسی
می توان دست یافت
❗خداوند برای همه زمان ها هادی وامامی معصوم قرار داده است که طبق روایات سنی وشیعه اهل بیت پیامبر هستند
❗در زمان حاضر هم هادی وامام معصومی وجود دارد.
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
لطفا به این سوالم پاسخ بدید (خیلی درموردش فکر کردم ولی به نتیجه ای نرسیدم)
این مطلب ورزشی رو خوندم به این فکر افتادم که آیا سنت املا و استدراج برای انسانی مثل کریستیانو رونالدو هم میتونه صادق باشه؟!
قبول دارم زندگی اینجور آدما مملو از فساد و روابط نابجا و خوش گذرونیه
ولی خدا گفته مهلت میدیم تا به گناهانشون بیافزایند...
سوال من اینه که آیا رونالدو اصلا میدونه با خودش چند چنده؟
آدمی که با دین اسلام آشنایی نداره، و مثل خیلی از مردم جهان دین اسلامو یه دین تروریستی میدونه،
و درعین حال با پیروی از آیین مسیح احتمالا احکام تحریف شده ی خودشونو کم و بیش به جا میاره....
صدها برابر مبالغی که من تو زندگیم دیدمو و صفراشو شمردم به نیازمندان کمک کرده....
و از روی انسانیت...و نه کسب شهرت!
چون رونالدو رو با فوتبالش همه میشناسن و نیازی نداره که با تزویر و ریا به شهرت برسه
✅پاسخ:
کسی که از دین حق. خبر ندارد در صورتی مورد مواخذه قرار نمیگیرد که در این ترک کردن مقصر نباشد والا اگر با وجود تمکن از پی جویی دین اقدام به آن ننماید در پیشگاه خداوند مقصر است زیرا گذشته از آنکه دلایل عقلی متعدد بر وجوب پی جویی دین گواهی میدهد
📚الالهیات،سبحانی،ج1 ص23
❗آیات وروایات فراوانی نیز بر این امر گواهی میدهد
📚بحار الانوار،ج1 ص162 باب 1
❗در روایتی امام صادق در توضیح اینکه خداوند دارای حجت کامل وبالغی است آمده است که فرمود:
"خداوند روز قیامت بنده را مورد مواخذه قرار میدهد. اگر بگوید جاهل ونااگاه بودم خداوند در جوابش می گوید چرا نرفتی تحقیق کنی تا یاد بگیری وعمل کنی"
📚امالی،شیخ مفید،ص227
❗نهایتا چنین افرادی اگر در یادگیری کوتاهی نکنند وضعیت آنان در روز قیامت چنین است:
❗شیخ حر عاملی در کتاب تکمله مستدرک خود بابی دارد تحت عنوان:
"هرکس که حجت بر او تمام نشده است مانند اطفال کفار وسایر مستضعفان عذاب نمی شوند مگر بعد از تکلیف در قیامت"
📚فصول المهمه( تکمله مستدرک) ج1 ص278 باب 56
❗در روایتی مرحوم کلینی از پیامبر نقل می کند:
"زمانی که قیامت شود خداوند اطفال وانان که در زمان فترت بوده اند وکسانی که دارای عقل نبوده اند ( وکلیه مستضعفان) را جمع کرده ودر برابر آنان احتجاج می کند وفرشته ای را به سوی آنان مبعوث می کند که آتشی در برابر آنان آماده میکند سپس خداوند فرشته دیگری را به سوی آنان مبعوث میکند ومی گوید خداوند به شما گفته است در آتش وارد شوید. هرکس داخل شود آتش بر او سرد وسلامت خواهد بود وکسی که تخلف کند وارد آتش میشود"
📚الکافی،ج3 ص248
❗اما آین که فرمودید این گونه افراد دارای اعمال نیکی نیز بوده اند اگر انگیزهای انسانی داشته اند وهدف آنان خدمت به خلق بوده است.اگر ایمان داشته باشند ومحرک الهی که بحثی درآن نیست واگر نداشته باشند اما محرکشان انسانی ومردمی بوده است بدون شک پاداش مناسبی را از خداوند دریافت خواهند کرد. دلیل این مساله علاوه بر حکم عقل اشاراتی است که درایات وروایات آمده است.
❗ما هیچ دلیلی نداریم که جمله"خداوند اجر محسنین راضایع نمی کند"( یوسف 90) شامل این گونه افراد نشود.
❗آیه "هرکس به اندازه سنگینی ذره ای کار نیک کند آن را می بیند"( زلزله 7)
❗در حدیثی امام کاظم فرمود:
"در بنی اسرائیل مرد با ایمانی بود که همسایه کافری داشت مرد بی ایمان نسبت به همسایگان با ایمان خود نیک رفتاری میکرد وقتی از دنیا رفت خداوند برای او خانه ای بنا کرد که مانع از گرمای آتش شود وبه او گفته شد این به سبب رفتارنیک تو به همسایه مومنت میباشد"
📚بحار الانوار،ج3 ص377
تفسیر نمونه،ج10 ص313 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
پاسخ شما در خصوص پرسش از اینکه چرا حضرت آدم مرتکب گناه شد قانع کننده نیست
چون اگر معصوم بودند دیگر نباید هدایت ارشادی رو هم نقض می کردند . عصمت قبل بعثت لزومی نداره اما شیعه بااین اعتقاد در واقع پیامبران رو نوعی دیگری از انسان تعریف می کند در حالی که نص صریح قرآن بیان می کند پیامبر هم بشریست همچون شما الا اینکه بر او وحی نازل می شود
✅پاسخ:
چنان که گفتیم آنچه که برخی مفسران مطرح کرده اند آن است که نهی آدم نهی ارشادی بوده است نه نهی مولوی.
❗توضیح اینکه گاهی خداوند از چیزی نهی می کند به عنوان اینکه صاحب اختیار انسان ومولای او است واطاعت فرمانش بر هر انسانی واجب لازم است چنین نهی را "نهی مولوی"می نامند.
❗اما گاهی از چیزی نهی میکند تنها بخاطر اینکه به انسان بگوید ارتکاب این عمل اثر نامطلوبی برای او دارد درست همانند نهی طبیب از غذاهای مضر وزیانبخش. شک نیست که اگر بیمار مخالفت دستور طبیب را کند نه توهینی به او کرده است ونه مخالفتی با شخص او نموده است بلکه ارشاد وراهنمایی اورا نادیده گرفته است وخودرا به زحمت انداخته است
❗درمورد داستان آدم نیز خداوند به او فرموده بود که خوردن از شجره ممنوعه نتیجه اش بیرون رفتن از بهشت وافتادن در زحمت ورنج است این یک ارشاد است نه فرمان وبه این ترتیب آدم مخالفت نهی ارشادی کرده است نه عصیان وگناه واقعی.
📚تفسیر نمونه،ج6 ص125
❗آنچه که بر انبیا ممنوع است وگناه محسوب میشود مخالفت کردن با نهی تحریمی خداوند است.
❗اما درمورد عصمت انبیا قبل از بعثت که شیعه به آن معتقد است:
اگر قبل از بعثت امکان معصیت ، کذب ، نسیان و خطا در آنها راه داشته باشد، چگونه می توان بعد بعثت به او اطمینان کرد ، چرا که ممکن است در ابتدا، ادعای بعثت او دروغ و با از روي خطا باشد و یا در ابلاغ دچار نسیان و خطا شده باشد و همین که احتمال ایجاد شود یقین از بین مي رود و به هيچ عنوان پيامبري و بعثت آنها قابل اثبات نيست و در نتيجه غرض خداوند در ارسال رسل كه پذيرش مردم مقدمه اي براي آن است، حاصل نخواهد شد. لذا در ذهن غالب افراد، خطا در اين گونه مسائل حتی در کودکی با خطا در احكام دينى ملازمه داشته و در نتيجه، ارتكاب خطا در اين مسائل، اطمينان مردم را نسبت به شخص پيامبر خدشه دار ساخته و نهايتا مايه خدشه دار شدن غرض بعثت مى گردد.
📚بدایه المعارف، ج1 ص247
❗اما آنچه که آوردید که پیامبر می گوید:بگو من فقط انسانی مثل شما هستم که بر من وحی میشود...
که خواستید اثبات کنید پیامبران هم مانند ما امکان انجام گناه و...را دارند پاسخ آن است:
❗قل انما انا بشر مثلکم " بگو به درستی که من بشری مثل شما هستم "یعنی نگویید که این خود خداست، پسر خداست، پدر خداست، پسر خالهی خداست، فرشتهای به صورت انسان است ... و خلاصه بشر نیست. چرا من نیز مثل شما از جنس بشر (شکل ظاهری و خلقتی انسان) هستم. از امتزاج نطفه زن و مرد خلق شدم، از مادر به دنیا آمدم، کودکی و نوجوانی و جوانی پشت سر گذاشتم، بدن و جسمی مثل شما دارم، میخورم، میخوابم، بیمار و تندرست میشوم، ازدواج میکنم، صاحب فرزند میشوم، عقل و شعور و دست و پا و اختیار و حب و بغض و حتی هوای نفس دارم ... و بالاخره هم پیر میشوم و هم میمیرم. اما همان ادامه آیه مبنی بر "یوحی الی " به من وحی میشود"یعنی خیلی فرقها با شما و دیگران دارم، به لحاظ خلقت بشری مثل شما هستم، نه به هر لحاظ
📚تفسیر نمونه،ج20 ص214
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان
@poorseman
سوال
وقتی امام زمان دوره ی ما غائب چگونه هدایت می کنه مارو؟؟؟؟؟؟وقتی غایب چه بدرد می خوره؟؟؟در زمان های قبلی امامن حاضر بودند و هدایت می کردند ولی دوره ی ما غائبه.پس چه جوری مارو داره هدایت می کنه؟؟؟؟؟؟؟
✅پاسخ:
نخست توجه کنید که غیبت امام عصر بازگشت به خود مردم می کند وخود انان بودند که سبب شدند امام عصر از چشم ها غایب شود چنان که شیخ طوسی می فرماید:
"وجود امام لطف است وتصرف او لطف دیگری است وعدم آن لطف ( وغیبت امام) از ناحیه ما است"
📚کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد،ص491
❗استاد قرائتی چنین می گوید:
"اگر اداره برق یک شهر برای روشنایی کوچه ای تیر چراغ برقی نصب کرد ولامپی به آن زد ولی بچه های کوچه با زدن سنگ لامپ را شکستند مامور اداره لامپ دیگری می زند چنانچه مجددا بچه ها لامپ را هم بشکنند باز اداره برق برای اداره برای روشنایی محل اقدام به نصب لامپ دیگری میکند حال اگر برای بار سوم بچه های بی ادب لامپ را شکستند به احتمال بسیار زیاد اداره برق تمایلی به نصب مجدد لامپ ندارد اما بخاطر خواهش بزرگترها ورفاه حال اهالی آن کوچه ممکن است لامپ دیگری را نصب کند.
اما فکر میکنید اداره برق تا چه اندازه این کار را انجام دهد؟
❗درمورد بحث ما نیز حاکمان ستمگر در برابر سکوت مردم یازده چراغ هدایت را شکستند خداوند نیز چراغ دوازده هم را نگه داشت تا زمانی که مردم لیاقت وامادگی بهره گیری از این چراغ هدایت را پیدا کنند"
📚اصول عقاید،ص460
❗چنان که در روایات به این نکته اشاره شده است
📚کمال الدین،صدوق،باب 44 ح8 و9 و10 ص281
❗اما بهره مندی از ولی خدا منوط به حضور ظاهری او نیست چنان که قرآن از ولی غایب خدا حضرت خضر نام می برد که چگونه به مردم سود می رساند ( کهف 65 و66)
❗چنان که در روایات ما آمده است حضرت حجت در زمان غیبت بین مردم حضور دارد ومشکلات آنان را بر آورده میکند
📚بحار الانوار،ج52 ص151 باب 23
❗وحضرت فقها را در عصر غیبت برای هدایت انسان ها به تعالیم دینشان واقامه حدود وتصدی حکومت ودفع شبهات وحفظ شرع از تحریف معین کرده اند
📚الالهیات،ج4 ص145
❗ووجود ایشان سبب آن است که بندگان از نابودی نجات پیدا کنند وبرکات خداوند شامل حال مردم شود ومردمان به واسطه هدایت معنوی ایشان مشمول قرار گرفتن در مسیر مستقیم شوند
📚بحار الانوار،ج23 ص1 باب 1
❗لذا امام عصر فرمود:
"بهره مندی مردمان از من در زمان غیبت مانند بهره مندی انان از خورشید پشت ابر است ( که با این که خورشید را نمی بینند اما باز از برکاتش بهره مند میشوند)"
📚کمال الدین،ص484
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان
@poorseman
سوال
یک شبهه برای بنده پیش اومد در مورد ایه:
''یا ایها الذین آمنو اطیعو الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم''
خداوند در این آیه می فرماید:
''ای کسانی که ایمان آورده اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول و صاحبان امر از خودتان''
سوال من اینست:
منظور از اولی الامر چه کسانی هستند؟ چرا خداوند فرموده از میان خودتان؟ آیا از این برداشت نمی شود که اولی امر را خود مردم انتخاب می کنند؟ و چیز عجیب دیگر اینکه چرا لفظ ''اطیعوا'' برای خدا و رسول به کار رفته اما برای اولی الامر به کار نرفته؟
✅پاسخ:
خداوند در آیه 59 نسا اطاعت از خداوند وپیامبر واولی الامر را واجب کرده است.
❗شما در مورد آیه 3 سوال مطرح کردید
1 مراد از اولی الامر چه کسانی هستند؟
پاسخ :
به عقیده شیعه مراد از اولی الامر امامان معصوم هستند ودر این باره روایات فراوانی در مجامع روایی ما آمده است
📚تفسیر برهان،ج2 ص103 به بعد
📚بحار الانوار،ج23 ص283 باب 17
❗با مراجعه به این دو کتاب انبوهی روایت از کتب معتبر شیعه بر این معنا را مشاهده فرمائید
❗ابوحیان اندلسی از علمای بزرگ اهل سنت در تفسیر البحر المحیط می نویسد:
"این آیه در حق علی وامامان اهل بیت نازل گردیده است"
📚بحر المحیط،ج3 ص278
❗حاکم حسکانی از بزرگان اهل سنت روایت میکند که علی از پیامبر سوال کرد اولی الامر چه کسانی هستند پیامبر پاسخ داد:
"تو نخستین آنان هستی"
📚شواهد التنزیل،ج1 ص148
❗علمای فراوان دیگری نیز از اهل سنت روایت کرده اند که آیه در حق اهل بیت نازل شده است که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب شریف احقاق الحق، ج3 ص424 آیه 68 از ایات اثبات امامت اهل بیت از کتب اهل سنت
❗آنچه که این نظریه را اثبات میکند آن است که خداوند در آیه اطاعت مطلق از اولی الامر را لازم می شمارد واطاعت مطلق از غیر معصوم جایز نیست چنان که فخر رازی از بزرگان اهل سنت نیز همین را می گوید
📚تفسیر کبیر،ج 10 ص144
سوال 2:
این که گفتید ایا این کلام خداوند که می گوید اولی الامر از میان خودتان هستند بر این دلالت نمکیند که انتخاب آنان دست مردم است؟
پاسخ:با توجه به آنچه امد روشن شد مصادیق اولی الامر اهل بیت هستند که از جانب خدا معرفی شده اند واین قول شما اجتهاد در برابر نص و دستور صریح خداوند است که باطل است.
❗از طرفی روشن شد که اولی الامر باید معصوم باشند وروشن است که تنها خدا میداند چه کسی معصوم می باشد
❗آیه می گوید اولی الامر از متن جامعه بر خاسته اند وحافظ دین ودنیای شما هستند واز جنس خودتان هستند واین دلالتی بر انتخابی بودن آنان از جانب مردم ندارد چنان که خداوند می گوید که پیامبر اسلام را از میان خود مردم برگزید ( جمعه 2 )
سوال 3: چرا لفظ اطیعوا برای اولی الامر به کار نرفته؟
پاسخ:
تکرار لفظ اطیعوا برای خدا ورسول برای آن است که اطاعت از خدا اطاعت بالذات است واطاعت از پیامبر به صورت اطاعت بالغیر وبه اذن خدا ( واطیعوا برای اولی الامر تکرار نشده چرا که اطاعت اولی الامر از جنس اطاعت از رسول وبه صورت واجب بالغیر است )"
📚تفسیر نمونه،ج3 ص434
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
✅پاسخی به متن زیر 👇
❗شیخ گفت:در بهشت شراب هایی وجود دارد که هر چه مؤمنان می خورند مست نمیشوند!!!
مریدی پرسید : پس چرا میخورند؟
شیخ سر خود را خاراند ، قدری با ریشهایش بازی کرد و سپس
گفت : تو اگه زر نزنی کسی نمیگه لالی !!!!
✅پاسخ:
"شراب بهشتی هیچ گونه ارتباطی با خمر وشراب آلوده دنیا ندارد همان گونه که قرآن می گوید:"شراب بهشتی نه مایه فساد عقل است ونه موجب مستی می شود"صافات 47
❗در شراب بهشتی جز هوشیاری ونشاط ولذت روحانی ومعنوی چیز دیگری در آن نیست"
📓تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج21 ص443
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح شبهات
@poorseman
سوال
دوست من با اعتماد کامل میگفت امام حسن عسگری (ع)عقیم بودند پس امام زمان(ع)وجود نداره!!لطفا جوابی قانع کننده بدید تا قانعش کنم!!
✅پاسخ:
اگر دوست شما شیعه است ایشان را ارجاع دهید به روایات فراوانی از کتب معتبر شیعه که تصریح می کند به ولادت امام مهدی از نسل امام عسکری وامام عسکری عقیم نبوده اند
📚کمال الدین،صدوق،ج2 ص424 باب 42 و ص434 باب 43
📚بحار الانوار،ج51 ص2 باب 1
❗واگر دوست شما سنی است:
ایت الله صافی در کتاب شریف منتخب الاثر از 68 تن از علمای اهل سنت نام می برد که تصریح به ولادت حضرت حجت از نسل امام عسکری کرده اند
📚منتخب الاثر،ج2 ص369 تا تا 393
دراین بین برخی از آنها درکنار تصریح به ولادت او اعتراف کرده اند که او همان مهدی موعود است وهم اکنون در غیبت به سر می برد که به برخی اشاره می کنیم
1⃣محمد بن یوسف گنجی شافعی:
"ابومحمد حسن عسکری از خود فرزندی به جای گذاشت که همان امام منتظر است"
📚کفایه الطالب،ص312
2⃣عبدالوهاب شعرانی حنفی:
"در آخر الزمان امید به خروج مهدی است. او از اولاد امام حسن عسکری است.ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری اتفاق افتاد. تا به حال زنده است تا با عیسی اجتماع کند.عمرش تا این زمان 706 سال است ( تا زمان زندگی مولف)
📚الیواقیت والجواهر،ج2 ص127
3⃣نور الدین عبدالرحمان جامی حنفی:
او بعد از بیان تاریخ ولادت حضرت مهدی می گوید:
"او کسی است که زمین را پر از عدل وداد می کند"
📚شواهد النبوه،ص404
4⃣قاضی بهلول افندی می گوید:
"ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری بود واسم مادرش نرجس است.برای او دو غیبت است یکی صغری ودیگری کبری. هرگاه خدا به او اذن ظهور دهد آن گاه زمین را پر از عدل وداد خواهد کرد
📚المحاکمه فی تاریخ ال محمد،ص246
5⃣ابن صباغ مالکی بعد از تصریح به ولادت او می گوید:
"لقب او حجت،مهدی، خلف صالح،منتظر، صاحب الزمان است که مشهورترین آنها مهدی است"
📚الفصول المهمه،ص282
✅ودیگران از علمای اهل سنت که جهت جلوگیری از اطناب وطولانی شدن از ذکر نام آنها خودداری می کنیم.
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
میشه بگید
اﺷﻬﺪ ﺃﻥ ﻋﻠﻴﺎً ﻭﻟﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﭼﻪ ﻛﺴﻰ ﺩﺭ ﺍﺫﺍﻥ ﻭ ﺍقامه ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ؟
✅پاسخ:
از روایات استفاده میشود که در زمان خود رسول خدا برخی صحابه در اذان خود شهادت به ولایت حضرت علی میدادند.
در روایتی آمده است:
"سلمان فارسی در زمان پیامبر در اذان واقامه بعد از شهادت به رسالت پیامبر به ولایت امام علی نیز شهادت میداد.یکی از اصحاب به محضر پیامبر آمد وگفت:یارسول الله امروز چیز عجیبی شنیدم که به گوشم نخورده بود.
حضرت فرمود:چه شنیده ای؟
گفت:سلمان را دیدم که دراذان بعد از شهادت به نبوت شما به ولایت علی شهادت داد.
پیامبر فرمود:
خوب چیزی شنیده ای
📗جواهر الولایه،ص379 به نقل از سوالات ما،حسین تهرانی
❗البته ما میگوییم شهادت به ولایت حضرت امیر جزو اذان واقامه نیست بلکه گفتن آن مستحب است. ودلیل ما هم این سخن امام صادق است که فرمود:
"هرگاه یکی از شما گفت لااله الا الله، محمد رسول الله، بگوید علی ولی الله"
📗الاحتجاج،ج1 ص158
📗بحار الانوار،ج81 ص112
❗شهادت به ولایت حضرت علی در واقع بازگو کردن یک فضیلت بزرگ برای ایشان است.
پیامبر گرامی فرمود:
"خداوند برای برادرم علی به مقداری فضیلت وبرتری قرار داده است که قابل شمارش نیست.هرکس یک فضیلت از فضایلش را با اعتقاد قلبی بیان کند خداوند گناهان گذشته واینده اورا می بخشد اگر چه به مقدار تمام گناهان جن وانس باشد"
📗بحار الانوار،ج38 ص196
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
من ازشخصی شنیدم که گفتندسه درب بهشت به روی شهر قم باز میشود اگرصحت داردلطفا توضیح دهید؟؟
✅پاسخ:
در روایتی از امام جعفر صادق آمده است:
« إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّةُ أَلَا إِنَّ لِرَسُولِ اللَّهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ أَلَا وَ إِنَّ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفَةُ أَلَا وَ إِنَّ قُمَّ الْکُوفَةُ الصَّغِیرَةُ أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِیَةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَی قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَی وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ
آگاه باشید که برای خدا حرمی هست و آن مکه است، و برای پیامبر خدا حرمی است و آن مدینه است، و برای امیرمؤمنان حرمی است و آن کوفه است. آگاه باشید که حرم من و فرزندان من بعد از من، قم است. آگاه باشید که قم کوفه کوچک ماست. آگاه باشید که برای بهشت هشت در است، سه تای آنها به سوی قم است. بانوئی از فرزندان من، به نام"فاطمه" دختر موسی، در آنجا رحلت می کند که با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند».
📚بحار الانوار،ج57 ص228
❗برخی مطرح کرده اند که محتمل است که مراد از قم مجموع ایران باشد
http://www.mahdaviat.porsemani.ir/content/%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%A8%D9%88%D8%B7-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D9%85%D8%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D9%8A%D9%86-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%8A-%D9%85%D9%86-%D8%A8%D9%8A%D8%A7%D9%86-%D9%83%D9%86%D9%8A%D8%AF-%D8%9F
سوال
فرض بگیریم که من و همسرم هر دو به بهشت رفتیم.در آنجا من چند حوری برای خود طلب میکنم و همسرم اجازه نمیدهد.یا من همسرم را میخواهم و او به حوری های دیگر علاقه دارد.یا فرد دیگری که در بهشت است همسر مرا میخواهد که من اجازه نمیدم.
این تناقضات چگونه حل خواهد شد.
لطفا نفرمایید که خدا با قدرت مطلق و این چیزها حتما راهی دارد.یا ما در آنجا اختیار انتخاب نداریم و همسر خود را نمیشناسیم.
لطفا جواب دهید.
✅پاسخ:
در روایتی آمده است که از امام صادق سوال شد که اگر مومنی برایش همسر مومنه ای باشد اگر هردو وارد بهشت شدند باهم ازدواج می کنند؟
امام فرمود:
اگر مرد از زن برتر وافضل باشد و بخواهد همسر دنیوی خودرا به همسری برگزیند همان همسر او خواهد بود واگر مقام زن برتر از مرد باشد زن مخیر به انتخاب همسر دنیوی ویا غیر او است واگر همسر دنیوی خودرا بخواهد همان همسر اوست"
📚بحار الانوار،ج8 ص105
❗اما آنچه در مورد اجازه دادن ها وحسادت ها ودشمنی ها وناراحتی ها ذکر کردید در بهشت معنا ندارد وبه هیچ عنوان این امور در مورد بهشتیان جاری نیست.
❗خداوند درمورد بهشتیان می فرماید:
"آنچه در دلها از کینه ( ودشمنی) وحسد دارند بر می کنیم ( تا در صفا وصمیمت با هم زندگی کنند) "( اعراف 43)
❗در روایتی آمده است:
"هنگامی که بهشتیان به سوی بهشت روان شدند بر در بهشت درختی می بینند که از ریشه آن دوچشمه جاری است از یکی از آن چشمه ها می نوشند وتمام کینه ها وحسد ها از قلب آنها شسته میشود واین همان شراب طهور است... "
📚تفسیر المنار،ج8 ص421
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
سوالی که مدتهاست ذهن منو مشغول کرده اینه که:
بر فرض که ما وجود دنیا رو با هدف بدونیم و تلاش کنیم که عاقبت به خیر بشیم. خوب حالا مردیم و رفتیم بهشت و یا جهنم،بعدش چی؟ هدف از خلقت اون دنیا چیه؟ تا کی بخور و بخواب تو بهشت و با حوریا خوش بودن؟و چرا آخه چرا جهنم باید جاویدان باشه؟ تا ابد عذاب کشیدن بنده ها چه دلیلی داره؟
✅پاسخ:
❗آنچه که درمورد نعمت های بهشتی ویکنواختی وخسته کننده بودن آن گفتید:
شهید مطهری چنین پاسخ میدهد:
"در اینجا خستگی ودلزدگی وملال خصوصا از یکنواختی است وانسان حالت گم کرده ای دارد که در پی گمشده خویش است وبه هر چیزی می رسد می پندارد آن را یافته است وبه او دل خوش می کند اما پس آز چندی احساس می کند که "او"نیست خسته ودلزده میشود وبه دنبال چیزی دیگر می رود. این است که در دنیا انسان همیشه طالب چیزی است که ندارد ودلزده از چیزی است که دارد اما در جهان آخرت به حکم آنکه به آنچه در اعماق فطرت وشعور شخصی خود دلبستگی داشته وگمشده واقعی او بوده است یعنی حیات جاوید در جوار رب العالمین رسیده است به هیچ وجه خستگی وملال ودل زدگی برایش پیدا نمیشود. قرآن می گوید:
"در انجا انسان ها طالب دگرگونی ووضع جدید نیستند"کهف 108
این است که اهل بهشت با آنکه الی الابد در بهشت بسر می برند نه هرگز دلزده وسیر نمیگردند.
بعلاوه نظر به اینکه در آنجا هرچه بخواهند به اراده الهی برایشان پیدا میشود ارزوی آنچه ندارند آزارشان نمیدهد"
📚مجموعه اثار، ج2 ص531
ایت الله مکارم پاسخ میدهد:
( خستگی از یک نواختی ایجاد میشود) اما هیچ مانعی ندارد ( در بهشت) تحول وتکامل تداوم داشته باشد یعنی اسباب تکامل در آنجا جمع است وانسان ها درست در پرتو اعمالی که در آین جهان انجام داده اند ومواهبی که خدا در آن جهان به آنها عنایت کرده در مسیر تکامل دائما پیش می روند ( وهیچگاه حالت سکون آنان را فرا نمی گیرد تا بحث خستگی ودلزدگی پیش آید)
📚تفسیر نمونه ج12 ص568
❗اما درمورد جاودانه بودن عذاب جهنم:
پاسخ آن است:
اگر خداوند مهربان و غنی بندگان را عذاب میکرد ایراد شما کاملابه جا بود اگر او آتش جهنم را برمیافروخت یعنی خدای مهربان و عطوف جهنم خشمگین را میدمید جای بس ناراحتی و اعتراض داشت. ولی مستفاد از اخبار و آیات الهی این است که عذاب اخروی عین اعمال و اخلاق و عقاید دنیوی ما هستند و جهنم محل ظهور و تجلی آنان میباشد که درمورد برخی افراد به صورت عذاب جاودان ظاهر میشود که از این مطلب تحت عنوان "تجسم اعمال "یاد میشود.
📚پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج6 ص90 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
ما میگیم اسلام دین مهربانیه، و جبری هم در دین نیست، اون اجباری هم که هست برای کساییه که ایمان آوردن و ایمان آوردن مساوی با اجرای دستورات دینه، اما دلیل حمله به کشورهای دیگه برای مسلمون کردن اونا در صدر اسلام چیه؟
✅پاسخ:
با روشن شدن فلسفه جهاد در اسلام پاسخ شما داده میشود.
❗به این نکته نیز توجه کنید که ما فتوحات وجنگ هایی که در زمان خلفا صورت گرفته نامشروع می دانیم و بر خلاف برخی افراد به هیچ عنوان از آن دفاع نمیکنیم بلکه معتقدیم با جنایاتی که به بار آوردند اسلام را بد نام کردند چنان که در پیام روز گذشته مفصلا دراین مورد بحث کردیم.
ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند:
جهاد در اسلام برای چند هدف مجاز شمرده شده است
1⃣جهاد برای خاموش کردن فتنه ها :
می دانیم خدا دستورات وبرنامه هایی برای سعادت وازادی وتکامل وسعادت انسان ها طرح کرده است وپیامبران خودرا موظف کرده است که این دستورات را به مردم ابلاغ کند حال اگر فرد یا جمعیتی ابلاغ این فرمانها را مزاحم منافع پست خود ببینند وسر راه دعوت انبیا موانعی ایجاد نماید انها حق دارند نخست از طریق مسالمت امیز واگر ممکن نشد با توسل به زور این موانع را از سر راه دعوت خود بردارند وازادی تبلیغ را برای خود کسب کنند. مردم درهمه اجتماعات حق دارند که ندای منادیان حق را بشنوند ودر قبول دعوت آنان آزاد باشند حال اگر کسانی بخواهند آنها را از حق مشروعشان محروم سازند واجازه ندهند صدای منادیان حق به گوش آنان برسند واز قید اسارت وبردگی فکری واجتماعی آزاد گردند طرفداران این برنامه حق دارند برای فراهم ساختن این آزادی از هر وسیله ای استفاده کنند واز اینجا ضرورت جهاد ابتدایی دراسلام روشن میگردد
2⃣جهاد دفاعی:
آیا صحیح است کسی به انسان حمله کند واو از خود دفاع نکند؟ یا ملتی متجاوز وسلطه گر هجوم بر ملت دیگر ببرند وانها دست روی دست گذاشته نابودی کشور وملت خویش را تماشا کنند؟
دراینجا تمام قوانین آسمانی وبشری به شخص یا جمعیتی که مورد هجوم واقع شده حق میدهد برای دفاع از خویشتن به پا خیزد وانچه در قدرت دارد به کار برد واز هرگونه اقدام منطقی برای حفظ موجودیت خویش فرو گذار نکند.این نوع جهاد را جهاد دفاعی می نامند، جنگهایی مانند جنگ احزاب واحد وموته وتبوک وحنین وبعضی دیگر از غزاوات اسلامی جزو این بخش از جهاد بوده وجنبه دفاعی داشته است
3⃣جهاد برای حمایت از مظلومان:
در آیه 75 نسائ به این نوع جهاد اشاره شده است.
حمایت از مظلومان در برابر ظالمان در اسلام یک اصل است که باید مراعات شود حتی اگر به جهاد منتهی نگردد اسلام اجازه نمیدهد مسلمانان در برابر فشارهایی که به مظلومان جهان وارد می شود بی تفاوت باشند
4⃣جهاد برای محو شرک وبت پرستی:
اسلام در عین اینکه آزادی عقیده را محترم می شمرد وهیچ کس را با اجبار دعوت به سوی این آیین نمی کند به همین دلیل به اقوامی که دارای کتاب آسمانی هستند فرصت کافی میدهد که با مطالعه وتفکر آیین اسلام را بپذیرند واگر نپذیرفتند با آنها به صورت یک اقلیت هم پیمان معامله می کند وبا آنان همزیستی مسالمت امیز برقرار می نماید در عین حال نسبت به شرک وبت پرستی سختگیر است زیرا شرک وبت پرستی نه دین است ونه ایین ونه محترم شمرده میشود بلکه یک نوع خرافه وانحراف وحماقت ودر واقع یک نوع بیماری فکری واخلاقی است که باید به هر قیمت که ممکن است آن را ریشه کن ساخت.
❗از آنچه در بالا آمد روشن شد که اسلام جهاد را با اصول صحیح ومنطق عقل هماهنگ ساخته وهرگز آن را وسیله سلطه جویی وکشور گشایی وغصب حقوق دیگران وتحمیل عقیده واستعمار واستثمار قرار نداده است
📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم، ج2 ص27 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال:
چگونه از کتاب قرآن تثبیت شده که ما نیاز به مرجع تقلید داریم؟
✅پاسخ:
نیاز ما به مرجع تقلید حکم عقل است.به این بیان:
❗ما برای ساختن عمارت به سراغ معمار وبنا ودر دوختن لباس به سراغ خیاط وبه هنگام بیماری به سراغ طبیب می رویم.
❗عقل وفطرت ما را در هر رشته ای به کارشناس ومتخصص آن رشته ارجاع می دهد.
❗همین منطق است که در تعلیمات دینی وقوانین الهی مردم را به پیروی از فقها که در تشخیص احکام الهی مهارت دارند وادار می کند
📚پاسخ به پرسشهای مذهبی، علامه سبحانی،ص279
❗قرآن نیز می فرماید:
"اگر نمی دانید از اهل اطلاع سوال کنید"( نحل 43)
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال:
در قرآن آمده است که وقتی خداوند می خواستند انسان را خلق کنند فرشتگان از خداوند می پرسند: خداوندا چرا می خواهید موجودی خلق کنید که خون و خون ریزی کند؟
سوال اینجا است که قبل از خلقت انسان فرشتگان از کجا می دانستند که انسان قرار است خون و خون ریزی کند؟
✅پاسخ:
بعضی از مفسران بر آن هستند که پیشگویی فرشتگان به خاطر آن بوده است که آدم نخستین مخلوق روی زمین نبوده است بلکه پیش از او نیز مخلوقات دیگری بودند که به نزاع وخونریزی پرداختند، پرونده بد آنان سبب بد گمانی فرشتگان نسبت به نسل آدم شد
📚تفسیر نمونه،ج1 ص173
❗در روایتی آمده است که امام باقر خطاب به یکی از اصحابشان فرمود:
"گمان می کنی که خداوند تنها عالم شمارا خلق کرده است وبشری غیر شما خلق نکرده است. به خدا سوگند پرودگار هزار هزار عالم وهزار هزار آدم خلق کرده است که شما فرزندان حضرت آدم در اخرین این عوالم وادم ها قرار دارید"
📚بحار الانوار،ج8 ص375
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
با سلام.آیا شیطان(ابلیس)تا روز رستاخیز و برپایی قیامت زنده است و مشغول فریب مردم؟یا در زمان ظهور حضرت حجت (عج) از بین خواهد رفت؟
✅پاسخ:
در روایتی امام صادق فرمود:
"ابلیس ما بین نفخه اول ودوم می میرد"
📚علل الشرایع،ج2 ص402
❗در روایت دیگر فرمود:
"خداوند شیطان را تا زمان ظهور قائم ما مهلت میدهد اما وقتی ظهور کند شیطان را در مسجد کوفه می کشد"
📚تفسیر عیاشی،ج2 ص242
❗می توان چنین جمع کرد که شیطان به دست حضرت مهدی کشته میشود سپس وقت رجعت زنده می شود وسپس بین دو نفخه صور می میرد"
📚کنز الدقایق،ج7 ص129
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
ایا عایشه از پیامبرصلوات الله علیه توسط امام حسین علیه السلام یا امام حسن علیه السلام طلا ق داده شده است؟
✅پاسخ:
در روایتی مسعودی شافعی از علمای اهل سنت چنین نقل می کند
"روایت شده است که حسین ( پس از کارهای خلاف عایشه مانندتیر باران جسد امام حسن ) طلاقش را داد چرا که پیامبر طلاق همسرانش را برای بعد از خودش به علی سپرده بود وامیر المومنین هم به حسن وحسن هم به حسین سپرده بود"
📚اثباه الوصیه،ص164
❗این معنا در کتب شیعه هم آمده است که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار،ج38 ص70 باب 60
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال:
بنظرم جوابی که به طلاق عایشه داده شد اصلا درست نبود
به منبع روایت توجه کنین
اخه وقتی پیامبر ص ازدنیا رفته طلاق چه معنایی داره
✅پاسخ:
در روایتی آمده است:
"پیامبر طلاق همسرانش را به علی واگذار کرد. هر کدام از آنان که طلاق داده شدند روز قیامت پیوندی با پیامبر ندارند"
📚بحار الانوار،ج38 ص74
❗روشن شد که طلاق دادن آنان به معنای از بین رفتن پیوند آنان با پیامبر در قیامت است.
❗ راوي مي گويد از امام زمان پرسيدم براي ما از شما اين گونه روايت شده كه پيامبر امر طلاق زنان خودش را به دست امير مؤمنان عليه السلام داد و امير مومنان در جنگ جمل فردي را به سوي عايشه فرستاد كه تو در اسلام فتنه نموده اي و گروهي را بر اسلام و مسلمانان شورانده اي و فرزندان خودت را در معرض هلاكت قرار داده اي پس اگر از اين كارها دست برداري عزتت باقي است وگرنه تو را طلاق ميدهم راوي ميگويد به حضرت عرض كردم مراد از اين طلاق چيست مگر زنان پيامبر با فوت حضرت طلاق پيدا نمي كنند؟ حضرت فرمود: طلاق پيدا مي كنند يعني چه؟ گفتم رها شدن از شوهر. حضرت فرمود: اگر با فوت پيامبر رها شدند چرا نميتوانند ازدواج كنند گفتم چون رسول خدا بر آنان حرام نمود ازدواج را. حضرت فرمود چگونه در حالي كه گفتي آنان با مرگ پيامبر رها شده اندگفتم پس معناي طلاقي كه حكم آن به امير مومنان واگذار شده چيست حضرت فرمود خداوند جايگاه زنان پيامبر را بلند نموده وآنان را مشرف به مقام ام المؤمنين بودن نموده لكن پيامبر به امير مومنان فرمود اي ابا الحسن اين شرف براي آنان تازماني باقي است كه در طاعت خداوند هستند وهر كدام آنان كه نافرماني خدا نمود به خروج بر تو او را طلاق بده و از شرافت ام المومنين بودن خارج نما
📚بحار الانوار،ج 38 ،ص 89
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman