eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.6هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال لطفا به این سوالم پاسخ بدید (خیلی درموردش فکر کردم ولی به نتیجه ای نرسیدم) این مطلب ورزشی رو خوندم به این فکر افتادم که آیا سنت املا و استدراج برای انسانی مثل کریستیانو رونالدو هم میتونه صادق باشه؟! قبول دارم زندگی اینجور آدما مملو از فساد و روابط نابجا و خوش گذرونیه ولی خدا گفته مهلت میدیم تا به گناهانشون بیافزایند... سوال من اینه که آیا رونالدو اصلا میدونه با خودش چند چنده؟ آدمی که با دین اسلام آشنایی نداره، و مثل خیلی از مردم جهان دین اسلامو یه دین تروریستی میدونه، و درعین حال با پیروی از آیین مسیح احتمالا احکام تحریف شده ی خودشونو کم و بیش به جا میاره.... صدها برابر مبالغی که من تو زندگیم دیدمو و صفراشو شمردم به نیازمندان کمک کرده.... و از روی انسانیت...و نه کسب شهرت! چون رونالدو رو با فوتبالش همه میشناسن و نیازی نداره که با تزویر و ریا به شهرت برسه ✅پاسخ: کسی که از دین حق. خبر ندارد در صورتی مورد مواخذه قرار نمیگیرد که در این ترک کردن مقصر نباشد والا اگر با وجود تمکن از پی جویی دین اقدام به آن ننماید در پیشگاه خداوند مقصر است زیرا گذشته از آنکه دلایل عقلی متعدد بر وجوب پی جویی دین گواهی میدهد 📚الالهیات،سبحانی،ج1 ص23 ❗آیات وروایات فراوانی نیز بر این امر گواهی میدهد 📚بحار الانوار،ج1 ص162 باب 1 ❗در روایتی امام صادق در توضیح اینکه خداوند دارای حجت کامل وبالغی است آمده است که فرمود: "خداوند روز قیامت بنده را مورد مواخذه قرار میدهد. اگر بگوید جاهل ونااگاه بودم خداوند در جوابش می گوید چرا نرفتی تحقیق کنی تا یاد بگیری وعمل کنی" 📚امالی،شیخ مفید،ص227 ❗نهایتا چنین افرادی اگر در یادگیری کوتاهی نکنند وضعیت آنان در روز قیامت چنین است: ❗شیخ حر عاملی در کتاب تکمله مستدرک خود بابی دارد تحت عنوان: "هرکس که حجت بر او تمام نشده است مانند اطفال کفار وسایر مستضعفان عذاب نمی شوند مگر بعد از تکلیف در قیامت" 📚فصول المهمه( تکمله مستدرک) ج1 ص278 باب 56 ❗در روایتی مرحوم کلینی از پیامبر نقل می کند: "زمانی که قیامت شود خداوند اطفال وانان که در زمان فترت بوده اند وکسانی که دارای عقل نبوده اند ( وکلیه مستضعفان) را جمع کرده ودر برابر آنان احتجاج می کند وفرشته ای را به سوی آنان مبعوث می کند که آتشی در برابر آنان آماده میکند سپس خداوند فرشته دیگری را به سوی آنان مبعوث میکند ومی گوید خداوند به شما گفته است در آتش وارد شوید. هرکس داخل شود آتش بر او سرد وسلامت خواهد بود وکسی که تخلف کند وارد آتش میشود" 📚الکافی،ج3 ص248 ❗اما آین که فرمودید این گونه افراد دارای اعمال نیکی نیز بوده اند اگر انگیزهای انسانی داشته اند وهدف آنان خدمت به خلق بوده است.اگر ایمان داشته باشند ومحرک الهی که بحثی درآن نیست واگر نداشته باشند اما محرکشان انسانی ومردمی بوده است بدون شک پاداش مناسبی را از خداوند دریافت خواهند کرد. دلیل این مساله علاوه بر حکم عقل اشاراتی است که درایات وروایات آمده است. ❗ما هیچ دلیلی نداریم که جمله"خداوند اجر محسنین راضایع نمی کند"( یوسف 90) شامل این گونه افراد نشود. ❗آیه "هرکس به اندازه سنگینی ذره ای کار نیک کند آن را می بیند"( زلزله 7) ❗در حدیثی امام کاظم فرمود: "در بنی اسرائیل مرد با ایمانی بود که همسایه کافری داشت مرد بی ایمان نسبت به همسایگان با ایمان خود نیک رفتاری میکرد وقتی از دنیا رفت خداوند برای او خانه ای بنا کرد که مانع از گرمای آتش شود وبه او گفته شد این به سبب رفتارنیک تو به همسایه مومنت می‌باشد" 📚بحار الانوار،ج3 ص377 تفسیر نمونه،ج10 ص313 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال پاسخ شما در خصوص پرسش از اینکه چرا حضرت آدم مرتکب گناه شد قانع کننده نیست چون اگر معصوم بودند دیگر نباید هدایت ارشادی رو هم نقض می کردند . عصمت قبل بعثت لزومی نداره اما شیعه بااین اعتقاد در واقع پیامبران رو نوعی دیگری از انسان تعریف می کند در حالی که نص صریح قرآن بیان می کند پیامبر هم بشریست همچون شما الا اینکه بر او وحی نازل می شود ✅پاسخ: چنان که گفتیم آنچه که برخی مفسران مطرح کرده اند آن است که نهی آدم نهی ارشادی بوده است نه نهی مولوی. ❗توضیح اینکه گاهی خداوند از چیزی نهی می کند به عنوان اینکه صاحب اختیار انسان ومولای او است واطاعت فرمانش بر هر انسانی واجب لازم است چنین نهی را "نهی مولوی"می نامند. ❗اما گاهی از چیزی نهی میکند تنها بخاطر اینکه به انسان بگوید ارتکاب این عمل اثر نامطلوبی برای او دارد درست همانند نهی طبیب از غذاهای مضر وزیانبخش. شک نیست که اگر بیمار مخالفت دستور طبیب را کند نه توهینی به او کرده است ونه مخالفتی با شخص او نموده است بلکه ارشاد وراهنمایی اورا نادیده گرفته است وخودرا به زحمت انداخته است ❗درمورد داستان آدم نیز خداوند به او فرموده بود که خوردن از شجره ممنوعه نتیجه اش بیرون رفتن از بهشت وافتادن در زحمت ورنج است این یک ارشاد است نه فرمان وبه این ترتیب آدم مخالفت نهی ارشادی کرده است نه عصیان وگناه واقعی. 📚تفسیر نمونه،ج6 ص125 ❗آنچه که بر انبیا ممنوع است وگناه محسوب میشود مخالفت کردن با نهی تحریمی خداوند است. ❗اما درمورد عصمت انبیا قبل از بعثت که شیعه به آن معتقد است: اگر قبل از بعثت امکان معصیت ، کذب ، نسیان و خطا در آنها راه داشته باشد، چگونه می توان بعد بعثت به او اطمینان کرد ، چرا که ممکن است در ابتدا، ادعای بعثت او دروغ و با از روي خطا باشد و یا در ابلاغ دچار نسیان و خطا شده باشد و همین که احتمال ایجاد شود یقین از بین مي رود و به هيچ عنوان پيامبري و بعثت آنها قابل اثبات نيست و در نتيجه غرض خداوند در ارسال رسل كه پذيرش مردم مقدمه اي براي آن است، حاصل نخواهد شد. لذا در ذهن غالب افراد، خطا در اين گونه مسائل حتی در کودکی با خطا در احكام دينى ملازمه داشته و در نتيجه، ارتكاب خطا در اين مسائل، اطمينان مردم را نسبت به شخص پيامبر خدشه دار ساخته و نهايتا مايه خدشه دار شدن غرض بعثت مى گردد. 📚بدایه المعارف، ج1 ص247 ❗اما آنچه که آوردید که پیامبر می گوید:بگو من فقط انسانی مثل شما هستم که بر من وحی میشود... که خواستید اثبات کنید پیامبران هم مانند ما امکان انجام گناه و...را دارند پاسخ آن است: ❗قل انما انا بشر مثلکم " بگو به درستی که من بشری مثل شما هستم "یعنی نگویید که این خود خداست، پسر خداست، پدر خداست، پسر خاله‌ی خداست، فرشته‌ای به صورت انسان است ... و خلاصه بشر نیست. چرا من نیز مثل شما از جنس بشر (شکل ظاهری و خلقتی انسان) هستم. از امتزاج نطفه زن و مرد خلق شدم، از مادر به دنیا آمدم، کودکی و نوجوانی و جوانی پشت سر گذاشتم، بدن و جسمی مثل شما دارم، می‌خورم، می‌خوابم، بیمار و تندرست می‌شوم، ازدواج می‌کنم، صاحب فرزند می‌شوم، عقل و شعور و دست و پا و اختیار و حب و بغض و حتی هوای نفس دارم ... و بالاخره هم پیر می‌شوم و هم می‌میرم. اما همان ادامه آیه مبنی بر "یوحی الی " به من وحی می‌شود"یعنی خیلی فرق‌ها با شما و دیگران دارم، به لحاظ خلقت بشری مثل شما هستم، نه به هر لحاظ 📚تفسیر نمونه،ج20 ص214 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال وقتی امام زمان دوره ی ما غائب چگونه هدایت می کنه مارو؟؟؟؟؟؟وقتی غایب چه بدرد می خوره؟؟؟در زمان های قبلی امامن حاضر بودند و هدایت می کردند ولی دوره ی ما غائبه.پس چه جوری مارو داره هدایت می کنه؟؟؟؟؟؟؟ ✅پاسخ: نخست توجه کنید که غیبت امام عصر بازگشت به خود مردم می کند وخود انان بودند که سبب شدند امام عصر از چشم ها غایب شود چنان که شیخ طوسی می فرماید: "وجود امام لطف است وتصرف او لطف دیگری است وعدم آن لطف ( وغیبت امام) از ناحیه ما است" 📚کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد،ص491 ❗استاد قرائتی چنین می گوید: "اگر اداره برق یک شهر برای روشنایی کوچه ای تیر چراغ برقی نصب کرد ولامپی به آن زد ولی بچه های کوچه با زدن سنگ لامپ را شکستند مامور اداره لامپ دیگری می زند چنانچه مجددا بچه ها لامپ را هم بشکنند باز اداره برق برای اداره برای روشنایی محل اقدام به نصب لامپ دیگری میکند حال اگر برای بار سوم بچه های بی ادب لامپ را شکستند به احتمال بسیار زیاد اداره برق تمایلی به نصب مجدد لامپ ندارد اما بخاطر خواهش بزرگترها ورفاه حال اهالی آن کوچه ممکن است لامپ دیگری را نصب کند. اما فکر میکنید اداره برق تا چه اندازه این کار را انجام دهد؟ ❗درمورد بحث ما نیز حاکمان ستمگر در برابر سکوت مردم یازده چراغ هدایت را شکستند خداوند نیز چراغ دوازده هم را نگه داشت تا زمانی که مردم لیاقت وامادگی بهره گیری از این چراغ هدایت را پیدا کنند" 📚اصول عقاید،ص460 ❗چنان که در روایات به این نکته اشاره شده است 📚کمال الدین،صدوق،باب 44 ح8 و9 و10 ص281 ❗اما بهره مندی از ولی خدا منوط به حضور ظاهری او نیست چنان که قرآن از ولی غایب خدا حضرت خضر نام می برد که چگونه به مردم سود می رساند ( کهف 65 و66) ❗چنان که در روایات ما آمده است حضرت حجت در زمان غیبت بین مردم حضور دارد ومشکلات آنان را بر آورده میکند 📚بحار الانوار،ج52 ص151 باب 23 ❗وحضرت فقها را در عصر غیبت برای هدایت انسان ها به تعالیم دینشان واقامه حدود وتصدی حکومت ودفع شبهات وحفظ شرع از تحریف معین کرده اند 📚الالهیات،ج4 ص145 ❗ووجود ایشان سبب آن است که بندگان از نابودی نجات پیدا کنند وبرکات خداوند شامل حال مردم شود ومردمان به واسطه هدایت معنوی ایشان مشمول قرار گرفتن در مسیر مستقیم شوند 📚بحار الانوار،ج23 ص1 باب 1 ❗لذا امام عصر فرمود: "بهره مندی مردمان از من در زمان غیبت مانند بهره مندی انان از خورشید پشت ابر است ( که با این که خورشید را نمی بینند اما باز از برکاتش بهره مند میشوند)" 📚کمال الدین،ص484 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال یک شبهه برای بنده پیش اومد در مورد ایه: ''یا ایها الذین آمنو اطیعو الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم'' خداوند در این آیه می فرماید: ''ای کسانی که ایمان آورده اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول و صاحبان امر از خودتان'' سوال من اینست: منظور از اولی الامر چه کسانی هستند؟ چرا خداوند فرموده از میان خودتان؟ آیا از این برداشت نمی شود که اولی امر را خود مردم انتخاب می کنند؟ و چیز عجیب دیگر اینکه چرا لفظ ''اطیعوا'' برای خدا و رسول به کار رفته اما برای اولی الامر به کار نرفته؟ ✅پاسخ: خداوند در آیه 59 نسا اطاعت از خداوند وپیامبر واولی الامر را واجب کرده است. ❗شما در مورد آیه 3 سوال مطرح کردید 1 مراد از اولی الامر چه کسانی هستند؟ پاسخ : به عقیده شیعه مراد از اولی الامر امامان معصوم هستند ودر این باره روایات فراوانی در مجامع روایی ما آمده است 📚تفسیر برهان،ج2 ص103 به بعد 📚بحار الانوار،ج23 ص283 باب 17 ❗با مراجعه به این دو کتاب انبوهی روایت از کتب معتبر شیعه بر این معنا را مشاهده فرمائید ❗ابوحیان اندلسی از علمای بزرگ اهل سنت در تفسیر البحر المحیط می نویسد: "این آیه در حق علی وامامان اهل بیت نازل گردیده است" 📚بحر المحیط،ج3 ص278 ❗حاکم حسکانی از بزرگان اهل سنت روایت میکند که علی از پیامبر سوال کرد اولی الامر چه کسانی هستند پیامبر پاسخ داد: "تو نخستین آنان هستی" 📚شواهد التنزیل،ج1 ص148 ❗علمای فراوان دیگری نیز از اهل سنت روایت کرده اند که آیه در حق اهل بیت نازل شده است که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب شریف احقاق الحق، ج3 ص424 آیه 68 از ایات اثبات امامت اهل بیت از کتب اهل سنت ❗آنچه که این نظریه را اثبات میکند آن است که خداوند در آیه اطاعت مطلق از اولی الامر را لازم می شمارد واطاعت مطلق از غیر معصوم جایز نیست چنان که فخر رازی از بزرگان اهل سنت نیز همین را می گوید 📚تفسیر کبیر،ج 10 ص144 سوال 2: این که گفتید ایا این کلام خداوند که می گوید اولی الامر از میان خودتان هستند بر این دلالت نمکیند که انتخاب آنان دست مردم است؟ پاسخ:با توجه به آنچه امد روشن شد مصادیق اولی الامر اهل بیت هستند که از جانب خدا معرفی شده اند واین قول شما اجتهاد در برابر نص و دستور صریح خداوند است که باطل است. ❗از طرفی روشن شد که اولی الامر باید معصوم باشند وروشن است که تنها خدا میداند چه کسی معصوم می باشد ❗آیه می گوید اولی الامر از متن جامعه بر خاسته اند وحافظ دین ودنیای شما هستند واز جنس خودتان هستند واین دلالتی بر انتخابی بودن آنان از جانب مردم ندارد چنان که خداوند می گوید که پیامبر اسلام را از میان خود مردم برگزید ( جمعه 2 ) سوال 3: چرا لفظ اطیعوا برای اولی الامر به کار نرفته؟ پاسخ: تکرار لفظ اطیعوا برای خدا ورسول برای آن است که اطاعت از خدا اطاعت بالذات است واطاعت از پیامبر به صورت اطاعت بالغیر وبه اذن خدا ( واطیعوا برای اولی الامر تکرار نشده چرا که اطاعت اولی الامر از جنس اطاعت از رسول وبه صورت واجب بالغیر است )" 📚تفسیر نمونه،ج3 ص434 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
✅پاسخی به متن زیر 👇 ❗شیخ گفت:در بهشت شراب هایی وجود دارد که هر چه مؤمنان می خورند مست نمیشوند!!! مریدی پرسید : پس چرا میخورند؟ شیخ سر خود را خاراند ، قدری با ریشهایش بازی کرد و سپس گفت : تو اگه زر نزنی کسی نمیگه لالی !!!! ✅پاسخ: "شراب بهشتی هیچ گونه ارتباطی با خمر وشراب آلوده دنیا ندارد همان گونه که قرآن می گوید:"شراب بهشتی نه مایه فساد عقل است ونه موجب مستی می شود"صافات 47 ❗در شراب بهشتی جز هوشیاری ونشاط ولذت روحانی ومعنوی چیز دیگری در آن نیست" 📓تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج21 ص443 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح شبهات @poorseman
سوال دوست من با اعتماد کامل میگفت امام حسن عسگری (ع)عقیم بودند پس امام زمان(ع)وجود نداره!!لطفا جوابی قانع کننده بدید تا قانعش کنم!! ✅پاسخ: اگر دوست شما شیعه است ایشان را ارجاع دهید به روایات فراوانی از کتب معتبر شیعه که تصریح می کند به ولادت امام مهدی از نسل امام عسکری وامام عسکری عقیم نبوده اند 📚کمال الدین،صدوق،ج2 ص424 باب 42 و ص434 باب 43 📚بحار الانوار،ج51 ص2 باب 1 ❗واگر دوست شما سنی است: ایت الله صافی در کتاب شریف منتخب الاثر از 68 تن از علمای اهل سنت نام می برد که تصریح به ولادت حضرت حجت از نسل امام عسکری کرده اند 📚منتخب الاثر،ج2 ص369 تا تا 393 دراین بین برخی از آنها درکنار تصریح به ولادت او اعتراف کرده اند که او همان مهدی موعود است وهم اکنون در غیبت به سر می برد که به برخی اشاره می کنیم 1⃣محمد بن یوسف گنجی شافعی: "ابومحمد حسن عسکری از خود فرزندی به جای گذاشت که همان امام منتظر است" 📚کفایه الطالب،ص312 2⃣عبدالوهاب شعرانی حنفی: "در آخر الزمان امید به خروج مهدی است. او از اولاد امام حسن عسکری است.ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری اتفاق افتاد. تا به حال زنده است تا با عیسی اجتماع کند.عمرش تا این زمان 706 سال است ( تا زمان زندگی مولف) 📚الیواقیت والجواهر،ج2 ص127 3⃣نور الدین عبدالرحمان جامی حنفی: او بعد از بیان تاریخ ولادت حضرت مهدی می گوید: "او کسی است که زمین را پر از عدل وداد می کند" 📚شواهد النبوه،ص404 4⃣قاضی بهلول افندی می گوید: "ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری بود واسم مادرش نرجس است.برای او دو غیبت است یکی صغری ودیگری کبری. هرگاه خدا به او اذن ظهور دهد آن گاه زمین را پر از عدل وداد خواهد کرد 📚المحاکمه فی تاریخ ال محمد،ص246 5⃣ابن صباغ مالکی بعد از تصریح به ولادت او می گوید: "لقب او حجت،مهدی، خلف صالح،منتظر، صاحب الزمان است که مشهورترین آنها مهدی است" 📚الفصول المهمه،ص282 ✅ودیگران از علمای اهل سنت که جهت جلوگیری از اطناب وطولانی شدن از ذکر نام آنها خودداری می کنیم. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میشه بگید اﺷﻬﺪ ﺃﻥ ﻋﻠﻴﺎً ﻭﻟﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﭼﻪ ﻛﺴﻰ ﺩﺭ ﺍﺫﺍﻥ ﻭ ﺍقامه ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ؟ ✅پاسخ: از روایات استفاده میشود که در زمان خود رسول خدا برخی صحابه در اذان خود شهادت به ولایت حضرت علی میدادند. در روایتی آمده است: "سلمان فارسی در زمان پیامبر در اذان واقامه بعد از شهادت به رسالت پیامبر به ولایت امام علی نیز شهادت میداد.یکی از اصحاب به محضر پیامبر آمد وگفت:یارسول الله امروز چیز عجیبی شنیدم که به گوشم نخورده بود. حضرت فرمود:چه شنیده ای؟ گفت:سلمان را دیدم که دراذان بعد از شهادت به نبوت شما به ولایت علی شهادت داد. پیامبر فرمود: خوب چیزی شنیده ای 📗جواهر الولایه،ص379 به نقل از سوالات ما،حسین تهرانی ❗البته ما میگوییم شهادت به ولایت حضرت امیر جزو اذان واقامه نیست بلکه گفتن آن مستحب است. ودلیل ما هم این سخن امام صادق است که فرمود: "هرگاه یکی از شما گفت لااله الا الله، محمد رسول الله، بگوید علی ولی الله" 📗الاحتجاج،ج1 ص158 📗بحار الانوار،ج81 ص112 ❗شهادت به ولایت حضرت علی در واقع بازگو کردن یک فضیلت بزرگ برای ایشان است. پیامبر گرامی فرمود: "خداوند برای برادرم علی به مقداری فضیلت وبرتری قرار داده است که قابل شمارش نیست.هرکس یک فضیلت از فضایلش را با اعتقاد قلبی بیان کند خداوند گناهان گذشته واینده اورا می بخشد اگر چه به مقدار تمام گناهان جن وانس باشد" 📗بحار الانوار،ج38 ص196 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال من ازشخصی شنیدم که گفتندسه درب بهشت به روی شهر قم باز میشود اگرصحت داردلطفا توضیح دهید؟؟ ✅پاسخ: در روایتی از امام جعفر صادق آمده است: « إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّةُ أَلَا إِنَّ لِرَسُولِ اللَّهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ أَلَا وَ إِنَّ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفَةُ أَلَا وَ إِنَّ قُمَّ الْکُوفَةُ الصَّغِیرَةُ أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِیَةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَی قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَی وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ آگاه باشید که برای خدا حرمی هست و آن مکه است، و برای پیامبر خدا حرمی است و آن مدینه است، و برای امیرمؤمنان حرمی است و آن کوفه است. آگاه باشید که حرم من و فرزندان من بعد از من، قم است. آگاه باشید که قم کوفه کوچک ماست. آگاه باشید که برای بهشت هشت در است، سه تای آنها به سوی قم است. بانوئی از فرزندان من، به نام"فاطمه" دختر موسی، در آنجا رحلت می کند که با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند». 📚بحار الانوار،ج57 ص228 ❗برخی مطرح کرده اند که محتمل است که مراد از قم مجموع ایران باشد http://www.mahdaviat.porsemani.ir/content/%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%A8%D9%88%D8%B7-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D9%85%D8%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D9%8A%D9%86-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%8A-%D9%85%D9%86-%D8%A8%D9%8A%D8%A7%D9%86-%D9%83%D9%86%D9%8A%D8%AF-%D8%9F
سوال فرض بگیریم که من و همسرم هر دو به بهشت رفتیم.در آنجا من چند حوری برای خود طلب میکنم و همسرم اجازه نمیدهد.یا من همسرم را میخواهم و او به حوری های دیگر علاقه دارد.یا فرد دیگری که در بهشت است همسر مرا میخواهد که من اجازه نمیدم. این تناقضات چگونه حل خواهد شد. لطفا نفرمایید که خدا با قدرت مطلق و این چیزها حتما راهی دارد.یا ما در آنجا اختیار انتخاب نداریم و همسر خود را نمیشناسیم. لطفا جواب دهید. ✅پاسخ: در روایتی آمده است که از امام صادق سوال شد که اگر مومنی برایش همسر مومنه ای باشد اگر هردو وارد بهشت شدند باهم ازدواج می کنند؟ امام فرمود: اگر مرد از زن برتر وافضل باشد و بخواهد همسر دنیوی خودرا به همسری برگزیند همان همسر او خواهد بود واگر مقام زن برتر از مرد باشد زن مخیر به انتخاب همسر دنیوی ویا غیر او است واگر همسر دنیوی خودرا بخواهد همان همسر اوست" 📚بحار الانوار،ج8 ص105 ❗اما آنچه در مورد اجازه دادن ها وحسادت ها ودشمنی ها وناراحتی ها ذکر کردید در بهشت معنا ندارد وبه هیچ عنوان این امور در مورد بهشتیان جاری نیست. ❗خداوند درمورد بهشتیان می فرماید: "آنچه در دلها از کینه ( ودشمنی) وحسد دارند بر می کنیم ( تا در صفا وصمیمت با هم زندگی کنند) "( اعراف 43) ❗در روایتی آمده است: "هنگامی که بهشتیان به سوی بهشت روان شدند بر در بهشت درختی می بینند که از ریشه آن دوچشمه جاری است از یکی از آن چشمه ها می نوشند وتمام کینه ها وحسد ها از قلب آنها شسته میشود واین همان شراب طهور است... " 📚تفسیر المنار،ج8 ص421 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال سوالی که مدتهاست ذهن منو مشغول کرده اینه که: بر فرض که ما وجود دنیا رو با هدف بدونیم و تلاش کنیم که عاقبت به خیر بشیم. خوب حالا مردیم و رفتیم بهشت و یا جهنم،بعدش چی؟ هدف از خلقت اون دنیا چیه؟ تا کی بخور و بخواب تو بهشت و با حوریا خوش بودن؟و چرا آخه چرا جهنم باید جاویدان باشه؟ تا ابد عذاب کشیدن بنده ها چه دلیلی داره؟ ✅پاسخ: ❗آنچه که درمورد نعمت های بهشتی ویکنواختی وخسته کننده بودن آن گفتید: شهید مطهری چنین پاسخ میدهد: "در اینجا خستگی ودلزدگی وملال خصوصا از یکنواختی است وانسان حالت گم کرده ای دارد که در پی گمشده خویش است وبه هر چیزی می رسد می پندارد آن را یافته است وبه او دل خوش می کند اما پس آز چندی احساس می کند که "او"نیست خسته ودلزده میشود وبه دنبال چیزی دیگر می رود. این است که در دنیا انسان همیشه طالب چیزی است که ندارد ودلزده از چیزی است که دارد اما در جهان آخرت به حکم آنکه به آنچه در اعماق فطرت وشعور شخصی خود دلبستگی داشته وگمشده واقعی او بوده است یعنی حیات جاوید در جوار رب العالمین رسیده است به هیچ وجه خستگی وملال ودل زدگی برایش پیدا نمیشود. قرآن می گوید: "در انجا انسان ها طالب دگرگونی ووضع جدید نیستند"کهف 108 این است که اهل بهشت با آنکه الی الابد در بهشت بسر می برند نه هرگز دلزده وسیر نمیگردند. بعلاوه نظر به اینکه در آنجا هرچه بخواهند به اراده الهی برایشان پیدا میشود ارزوی آنچه ندارند آزارشان نمیدهد" 📚مجموعه اثار، ج2 ص531 ایت الله مکارم پاسخ میدهد: ( خستگی از یک نواختی ایجاد میشود) اما هیچ مانعی ندارد ( در بهشت) تحول وتکامل تداوم داشته باشد یعنی اسباب تکامل در آنجا جمع است وانسان ها درست در پرتو اعمالی که در آین جهان انجام داده اند ومواهبی که خدا در آن جهان به آنها عنایت کرده در مسیر تکامل دائما پیش می روند ( وهیچگاه حالت سکون آنان را فرا نمی گیرد تا بحث خستگی ودلزدگی پیش آید) 📚تفسیر نمونه ج12 ص568 ❗اما درمورد جاودانه بودن عذاب جهنم: پاسخ آن است: اگر خداوند مهربان و غنی بندگان را عذاب میکرد ایراد شما کاملابه جا بود اگر او آتش جهنم را برمیافروخت یعنی خدای مهربان و عطوف جهنم خشمگین را میدمید جای بس ناراحتی و اعتراض داشت. ولی مستفاد از اخبار و آیات الهی این است که عذاب اخروی عین اعمال و اخلاق و عقاید دنیوی ما هستند و جهنم محل ظهور و تجلی آنان میباشد که درمورد برخی افراد به صورت عذاب جاودان ظاهر میشود که از این مطلب تحت عنوان "تجسم اعمال "یاد میشود. 📚پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج6 ص90 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ما میگیم اسلام دین مهربانیه، و جبری هم در دین نیست، اون اجباری هم که هست برای کساییه که ایمان آوردن و ایمان آوردن مساوی با اجرای دستورات دینه، اما دلیل حمله به کشورهای دیگه برای مسلمون کردن اونا در صدر اسلام چیه؟ ✅پاسخ: با روشن شدن فلسفه جهاد در اسلام پاسخ شما داده میشود. ❗به این نکته نیز توجه کنید که ما فتوحات وجنگ هایی که در زمان خلفا صورت گرفته نامشروع می دانیم و بر خلاف برخی افراد به هیچ عنوان از آن دفاع نمی‌کنیم بلکه معتقدیم با جنایاتی که به بار آوردند اسلام را بد نام کردند چنان که در پیام روز گذشته مفصلا دراین مورد بحث کردیم. ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند: جهاد در اسلام برای چند هدف مجاز شمرده شده است 1⃣جهاد برای خاموش کردن فتنه ها : می دانیم خدا دستورات وبرنامه هایی برای سعادت وازادی وتکامل وسعادت انسان ها طرح کرده است وپیامبران خودرا موظف کرده است که این دستورات را به مردم ابلاغ کند حال اگر فرد یا جمعیتی ابلاغ این فرمانها را مزاحم منافع پست خود ببینند وسر راه دعوت انبیا موانعی ایجاد نماید انها حق دارند نخست از طریق مسالمت امیز واگر ممکن نشد با توسل به زور این موانع را از سر راه دعوت خود بردارند وازادی تبلیغ را برای خود کسب کنند. مردم درهمه اجتماعات حق دارند که ندای منادیان حق را بشنوند ودر قبول دعوت آنان آزاد باشند حال اگر کسانی بخواهند آنها را از حق مشروعشان محروم سازند واجازه ندهند صدای منادیان حق به گوش آنان برسند واز قید اسارت وبردگی فکری واجتماعی آزاد گردند طرفداران این برنامه حق دارند برای فراهم ساختن این آزادی از هر وسیله ای استفاده کنند واز اینجا ضرورت جهاد ابتدایی دراسلام روشن میگردد 2⃣جهاد دفاعی: آیا صحیح است کسی به انسان حمله کند واو از خود دفاع نکند؟ یا ملتی متجاوز وسلطه گر هجوم بر ملت دیگر ببرند وانها دست روی دست گذاشته نابودی کشور وملت خویش را تماشا کنند؟ دراینجا تمام قوانین آسمانی وبشری به شخص یا جمعیتی که مورد هجوم واقع شده حق میدهد برای دفاع از خویشتن به پا خیزد وانچه در قدرت دارد به کار برد واز هرگونه اقدام منطقی برای حفظ موجودیت خویش فرو گذار نکند.این نوع جهاد را جهاد دفاعی می نامند، جنگهایی مانند جنگ احزاب واحد وموته وتبوک وحنین وبعضی دیگر از غزاوات اسلامی جزو این بخش از جهاد بوده وجنبه دفاعی داشته است 3⃣جهاد برای حمایت از مظلومان: در آیه 75 نسائ به این نوع جهاد اشاره شده است. حمایت از مظلومان در برابر ظالمان در اسلام یک اصل است که باید مراعات شود حتی اگر به جهاد منتهی نگردد اسلام اجازه نمیدهد مسلمانان در برابر فشارهایی که به مظلومان جهان وارد می شود بی تفاوت باشند 4⃣جهاد برای محو شرک وبت پرستی: اسلام در عین اینکه آزادی عقیده را محترم می شمرد وهیچ کس را با اجبار دعوت به سوی این آیین نمی کند به همین دلیل به اقوامی که دارای کتاب آسمانی هستند فرصت کافی میدهد که با مطالعه وتفکر آیین اسلام را بپذیرند واگر نپذیرفتند با آنها به صورت یک اقلیت هم پیمان معامله می کند وبا آنان همزیستی مسالمت امیز برقرار می نماید در عین حال نسبت به شرک وبت پرستی سختگیر است زیرا شرک وبت پرستی نه دین است ونه ایین ونه محترم شمرده میشود بلکه یک نوع خرافه وانحراف وحماقت ودر واقع یک نوع بیماری فکری واخلاقی است که باید به هر قیمت که ممکن است آن را ریشه کن ساخت. ❗از آنچه در بالا آمد روشن شد که اسلام جهاد را با اصول صحیح ومنطق عقل هماهنگ ساخته وهرگز آن را وسیله سلطه جویی وکشور گشایی وغصب حقوق دیگران وتحمیل عقیده واستعمار واستثمار قرار نداده است 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم، ج2 ص27 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال: چگونه از کتاب قرآن تثبیت شده که ما نیاز به مرجع تقلید داریم؟ ✅پاسخ: نیاز ما به مرجع تقلید حکم عقل است.به این بیان: ❗ما برای ساختن عمارت به سراغ معمار وبنا ودر دوختن لباس به سراغ خیاط وبه هنگام بیماری به سراغ طبیب می رویم. ❗عقل وفطرت ما را در هر رشته ای به کارشناس ومتخصص آن رشته ارجاع می دهد. ❗همین منطق است که در تعلیمات دینی وقوانین الهی مردم را به پیروی از فقها که در تشخیص احکام الهی مهارت دارند وادار می کند 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی، علامه سبحانی،ص279 ❗قرآن نیز می فرماید: "اگر نمی دانید از اهل اطلاع سوال کنید"( نحل 43) ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال: در قرآن آمده است که وقتی خداوند می خواستند انسان را خلق کنند فرشتگان از خداوند می پرسند: خداوندا چرا می خواهید موجودی خلق کنید که خون و خون ریزی کند؟ سوال اینجا است که قبل از خلقت انسان فرشتگان از کجا می دانستند که انسان قرار است خون و خون ریزی کند؟ ✅پاسخ: بعضی از مفسران بر آن هستند که پیشگویی فرشتگان به خاطر آن بوده است که آدم نخستین مخلوق روی زمین نبوده است بلکه پیش از او نیز مخلوقات دیگری بودند که به نزاع وخونریزی پرداختند، پرونده بد آنان سبب بد گمانی فرشتگان نسبت به نسل آدم شد 📚تفسیر نمونه،ج1 ص173 ❗در روایتی آمده است که امام باقر خطاب به یکی از اصحابشان فرمود: "گمان می کنی که خداوند تنها عالم شمارا خلق کرده است وبشری غیر شما خلق نکرده است. به خدا سوگند پرودگار هزار هزار عالم وهزار هزار آدم خلق کرده است که شما فرزندان حضرت آدم در اخرین این عوالم وادم ها قرار دارید" 📚بحار الانوار،ج8 ص375 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال با سلام.آیا شیطان(ابلیس)تا روز رستاخیز و برپایی قیامت زنده است و مشغول فریب مردم؟یا در زمان ظهور حضرت حجت (عج) از بین خواهد رفت؟ ✅پاسخ: در روایتی امام صادق فرمود: "ابلیس ما بین نفخه اول ودوم می میرد" 📚علل الشرایع،ج2 ص402 ❗در روایت دیگر فرمود: "خداوند شیطان را تا زمان ظهور قائم ما مهلت میدهد اما وقتی ظهور کند شیطان را در مسجد کوفه می کشد" 📚تفسیر عیاشی،ج2 ص242 ❗می توان چنین جمع کرد که شیطان به دست حضرت مهدی کشته میشود سپس وقت رجعت زنده می شود وسپس بین دو نفخه صور می میرد" 📚کنز الدقایق،ج7 ص129 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا عایشه از پیامبرصلوات الله علیه توسط امام حسین علیه السلام یا امام حسن علیه السلام طلا ق داده شده است؟ ✅پاسخ: در روایتی مسعودی شافعی از علمای اهل سنت چنین نقل می کند "روایت شده است که حسین ( پس از کارهای خلاف عایشه مانندتیر باران جسد امام حسن ) طلاقش را داد چرا که پیامبر طلاق همسرانش را برای بعد از خودش به علی سپرده بود وامیر المومنین هم به حسن وحسن هم به حسین سپرده بود" 📚اثباه الوصیه،ص164 ❗این معنا در کتب شیعه هم آمده است که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار،ج38 ص70 باب 60 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال: بنظرم جوابی که به طلاق عایشه داده شد اصلا درست نبود به منبع روایت توجه کنین اخه وقتی پیامبر ص ازدنیا رفته طلاق چه معنایی داره ✅پاسخ: در روایتی آمده است: "پیامبر طلاق همسرانش را به علی واگذار کرد. هر کدام از آنان که طلاق داده شدند روز قیامت پیوندی با پیامبر ندارند" 📚بحار الانوار،ج38 ص74 ❗روشن شد که طلاق دادن آنان به معنای از بین رفتن پیوند آنان با پیامبر در قیامت است. ❗ راوي مي گويد از امام زمان پرسيدم براي ما از شما اين گونه روايت شده كه پيامبر امر طلاق زنان خودش را به دست امير مؤمنان عليه السلام داد و امير مومنان در جنگ جمل فردي را به سوي عايشه فرستاد كه تو در اسلام فتنه نموده اي و گروهي را بر اسلام و مسلمانان شورانده اي و فرزندان خودت را در معرض هلاكت قرار داده اي پس اگر از اين كارها دست برداري عزتت باقي است وگرنه تو را طلاق ميدهم راوي ميگويد به حضرت عرض كردم مراد از اين طلاق چيست مگر زنان پيامبر با فوت حضرت طلاق پيدا نمي كنند؟ حضرت فرمود: طلاق پيدا مي كنند يعني چه؟ گفتم رها شدن از شوهر. حضرت فرمود: اگر با فوت پيامبر رها شدند چرا نميتوانند ازدواج كنند گفتم چون رسول خدا بر آنان حرام نمود ازدواج را. حضرت فرمود چگونه در حالي كه گفتي آنان با مرگ پيامبر رها شده اندگفتم پس معناي طلاقي كه حكم آن به امير مومنان واگذار شده چيست حضرت فرمود خداوند جايگاه زنان پيامبر را بلند نموده وآنان را مشرف به مقام ام المؤمنين بودن نموده لكن پيامبر به امير مومنان فرمود اي ابا الحسن اين شرف براي آنان تازماني باقي است كه در طاعت خداوند هستند وهر كدام آنان كه نافرماني خدا نمود به خروج بر تو او را طلاق بده و از شرافت ام المومنين بودن خارج نما 📚بحار الانوار،ج 38 ،ص 89 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال گفته میشه شیعه در زمان صفوی ها یا به دست یه یهودی به وجود آمده به ما بگید شیعه چه زمانی به وجود آمده؟ ✅پاسخ: در زمان خود حضرت رسول شیعه وجود داشته است وبه پیروان حضرت علی شیعه گفته می شده است. ❗اثبات مطلب طبق کتب اهل سنت پیامبر گرامی خطاب به حضرت علی فرمود: "ای علی تو وشیعیانت در بهشت خواهید بود" 📚میزان الاعتدال،ج1 ص421 ❗خداوند در قرآن می فرماید: "کسانی که ایمان آوردند وعمل صالح انجام دادند بهترین موجودات هستند"( بینه 6) ❗پیامبر گرامی در تفسیر آیه فرمود: "یا علی مراد از آیه تو وشیعیانت هستید" 📚در المنثور،ج6 ص379 📚روح المعانی،ج30 ص207 📚شواهد التنزیل،ج2 ص356 📚تفسیر طبری،ج30 ص146 ❗ومنابع فراوان دیگر ویا فرمود: "در روز قیامت تو ای علی وشیعیان تو راضی هستند ودشمنانت ناراحت وخشمناک" 📚صواعق المحرقه،ص159 📚کنزالعمال،ج15 ص137 ❗ابن ابی الحدید درمورد سلمان می گوید: "سلمان از شیعیان وپیروان واصحاب خاص علی بود" 📚شرح نهج البلاغه،ج18 ص39 ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب سوالات ما،حسین تهرانی،ص459 بخش 15 "پیدایش مذهب شیعه" ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا در آیه ی تطهیر خداوند می گوید: شما(اهل بیت) را پاک گرداند؟ یعنی قبل از آن ناپاکی داشتد؟ ✅پاسخ: خداوند می فرماید: "انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل بیت ویطهرکم تطهیرا"( احزاب 33) ❗اگر شما تعبیر به "یرید "را در آیات قرآن بررسی می کردید هرگز چنین اشکالی مطرح نمی شد زیرا این واژه در بسیاری از آیات قرآن در مورد اموری به کار رفته است که اراده مستمری از گذشته تا حال واز حال تا آینده به آن تعلق گرفته است ❗به تعبیر دیگر این جمله غالبا برای نشان دادن استمرار وثبات اراده چیزی در گذشته وحال واینده به کار می رود. ❗خداوند می فرماید: "ما الله یرید ظلما للعالمین"( ال عمران 108) مفهوم آیه این نیست که خداوند در گذشته اراده ظلم داشته هم اکنون از این اراده باز گشته است بلکه مراد آن است که خداوند چنین اراده ای را از گذشته تا حال ودر اینده نداشته که نسبت به احدی ظلمی کند. ❗یا می فرماید: "یرید الشیطان ان یضلهم ضلالا بعیدا"( نسا60) ❗مفهوم آیه این نیست که شیطان در گذشته اراده گمراهی مردمان را نداشته است بلکه مراد آن است که شیطان از گذشته تا آینده همواره این اراده را داشته است. ❗در آیه تطهیر نیز فعل "یرید"به آن معناست که خداوند همواره از گذشته تا حال واز حال تا آینده اراده عصمت اهل بیت را داشته است. ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب "پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج9 ص145 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا درباره ی شهادت امام زمان ( عج) نحوهی شهادت ایشون و اینکه توسط چه کسی حضرت به شهادت میرسه ،توضیحاتی زو بیان کنین ✅پاسخ : کسانی که عقیده به شهادت حضرت دارند به دو دسته روایات استدلال می کنند 1⃣روایات عام که دلالت دارد بر اینکه تمام امامان به مرگ غیر طبیعی از دنیا خواهند رفت. امام حسن فرمود: "هیچ یک از ما امامان نیست جز آنکه مسموم یا شهید میشود" 📚بحار الانوار،ج27 ص217 جهت دیدن این دسته روایات رجوع کنید به بحار الانوار،ج27 ص207 باب 9 2⃣روایات خاص که مربوط به شهادت حضرت است که مطابق روایتی زنی به نام سعیده از طایفه بنی تمیم ایشان را به شهادت می رسانند به این نحو که از بالای بام به هنگامی که حضرت در حال عبور است سنگی به سوی ایشان پرتاب می کند وحضرت را شهید می کند 📚الزام الناصب،ص190 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا باید هنگام ذبح اسم خدا برده بشه چه فایده ای واسه گوشت داره اسم خدا برده نشه واسم بتی برده بشه بد مزه میشه؟ ✅پاسخ: خداوند می فرماید: "از آنچه نام خدا بر آن برده نشده نخورید این کار گناه است"( انعام 121) ❗در این باره روایات فراوانی نیز در مجامع روایی ما موجود است 📚وسایل الشیعه،ج24 ص7 به بعد ❗"لازم نیست نام خدا ویا غیر خدا در ماهیت گوشت از نظر بهداشتی ومانند آن اثر بگذاردزیرا محرمات اسلام روی جهات مختلفی است گاهی تحریم چیزی بخاطر بهداشت وحفظ جسم است وگاهی بخاطر تهذیب روح وزمانی بخاطر حفظ نظام اجتماع وتحریم گوشتهایی که به نام بت ها ذبح میشود یا نام خدا برده نمیشود در حقیقت جنبه معنوی واخلاقی وتربیتی دارد. انسان را از خدا دور میکند واثر روانی وتربیتی نامطلوب دارد. ذکر نام بت هنگام ذبح از سنت های شرک وبت پرستی است وتجدید کننده خاطره آنها" 📚تفسیر نمونه،ج1 ص588 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا در. ایران از کوروش کبیر کم صحبت میشه ✅پاسخ: ❗برای پاسخ توجه به نکات زیر لازم است 1⃣بنا نیست تمام افرادی که در تاریخ دارای نام ونشان بوده اند الزاما مورد تبلیغات واقع شوند چرا که ما در تاریخ از این قبیل افراد کم نداریم 2⃣در دوران پادشاهان باستان تاریخ به معنای حقیقی کلمه یا وجود نداشته ویا اگر هم وجود داشته است عموما مورخین آن زمان جیره خوار دربار بوده اند که طبعا نمیتوانستند نقاط ضعف آنان راگزارش کنند بلکه چیزی را می انگاشتند که پادشاهان برآن فرمان داده بودند واز آن خشنود می شدند. گذشته از این درمورد کوروش گفته شده است که پس از فتح بابل تمام بت خانه های آنان را محترم شمرد وانان را در کفر وشرک وبت پرستی غرق کرد 📚مجموعه اثار شهید مطهری،ج24 ص123 3⃣در دنیای امروز هر ملتی با تمدن موجود خود مورد شناسایی قرار میگیرد چون این فرهنگ وتمدن است که میتواند در برابر نیازهای جامعه امروزی پاسخگو باشد لذا در زمان کنونی ما موظف به نشر وتعمیق فرهنگ متعالی اسلامی هستیم 4⃣ما بعنوان کسانی که داعیه فرهنگ اسلامی داشته والگوهایی بس ارجمند تر ( معصومین) از سلاطین باستان داریم که طبق صریح قرآن آنان به عنوان الگوهای راستین مطرح هستند ( نحل 30) دیگر نیازی به الگو پذیری از افرادی مانند کوروش نیستیم ❗ما مامور هستیم که از اهل بیت علیهم السلام اطاعت کنیم 📚بحار الانوار،ج23 ص284 باب 17 والگوی ما تنها اهل بیت باشند واز آنان پیروی کنیم 📚بحار الانوار،ج65 ص149 باب 19 ❗ومجالس ومحافل ترتیب دهیم واحادیث ومناقب اهل بیت را بازگو کنیم وفرهنگ اسلامی را گسترش دهیم نه فرهنگ ایرانی جدای از فرهنگ اسلامی 📚بحار الانوار،ج71 ص342 باب 21 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال قرآن تو بعضی جاها مثلا سوره زمر بعد اینکه درباره جهنمی ها حرف میزنه میگه خالدين فیها ... ینی تا ابد و بی نهایت تو جهنم میمونن ! خب این ظلم خدا رو نميرسونه چون مثلا من 100 سال عمر کنم ، فرض کنیم کل این 100 سال رو گناه کردم ! باید ب اندازه همین گناهام کیفر ببینم و عذاب بکشم ... نه تا ابد ! برخی گناهان ما باعث ظلم ب دیگران میشه ، هرچقدر هم ک باعث ظلم ب دیگران بشیم و اصن باعث شیم بقیه گناه کنن بازم باید ب اندازه گناهانمون عذاب بکشیم ! اگر جهان هم ابدی بود و قیامتی نبود ، آره میشد بگیم خالدين فیها ، چون تا ابد باعث ظلم ب بقیه میشه ! در صورتی ک ی روزی تموم میشه این دنیا ، پس گناهانمون هم تموم میشه و پایان ميپذيره ! ولی اون دنیا خالدين فیها ... ب نظرم این ظلم خداست :-/ البته ی گیر دیگه هم میشه بهش داد ... ظلم از صفات نقصان هست پس در واجب الوجود جایی نداره ! پس قرآن رو خود حضرت محمد نوشته ! چون جوابشو نمیدونم اینا رو گفتما ی وقت فک نکنی اتئيست شدم ✅پاسخ: گاهی قانون گذار قانونی وضع میکند که هرکس مرتکب خلافی شود باید فلان مقدار جریمه مالی بدهد یا فلان مدت در زندان بماند مسلما در چنین جایی باید تناسب جرم وجریمه در نظر گرفته شود هرگز برای یک کار کوچک مجازات اعدام یا حبس ابد نمیتوان قرار داد ❗ولی کیفرهایی که در حقیقت اثر طبیعی عمل است وخاصیت تکوینی آن محسوب میشود ویا ننتیجه حضور خود عمل در برابر انسان محسوب میشود این گفتگوها را نمیپذیرد ❗خواه درمورد اثار عمل دراین جهان باشد یا در جهان دیگر ❗انسان دریک لحظه سوزنی به چشم خود میزند نتیجه آن کوری دایمی است هرچند تا ابد عمر کند ❗درمورد عذابهای اخروی نیز گفتنی است که اثار تکوینی ونتایج مرگبار آن ممکن است برای همیشه دامن انسان را بگیرد بلکه خود عمل در برابر انسان حاضر میشود ❗مجازات های اخروی جنبه قراردادی ندارد که خداوند مثلا وضع کرده باشد فلان گناه باید این مقدار عذاب رآ در پی داشته باشد بلکه عینا عمل انسان روز قیامت مجسم شده وسبب عقاب ویا بهرمندی فرد میشود ❗مجازات برخی گناهان به صورت عذاب جاودان مجسم میشود چنان که خداوند فرمود: "جز اعمال شما جزایی برای شما نیست"( 54 یس) ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج6 ص501 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میخواستم بدونم آقای صانعی به کدوم حدیث یا روایت برای سن تکلیف 13 سالگی دختران استناد کردن؟ لطفاً هم بفرمایید دلیل اینکه بقیه مراجع به اون استناد نکردن چیه؟ آیا ضعیف السنده یا ...؟ ممنون میشم پاسخم رو سریع و با ذکر منبع بدین من سطح3 حوزه هستم و به این جواب نیازدارم. البته خودم توی خیلی از کتب گشتم ولی متأسفانه پیدا نکردم. ✅پاسخ: دلیل اینکه مراجع بزرگوار سن بلوغ دختران را 9 سال دانسته اند روایات متعددی است که در مجامع روایی ما آمده است 📚وسایل الشیعه،ج1 ص42 باب 4 و ج19 ص360 باب 44 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص85 باب 4 📚بحار الانوار،ج100 ص160 باب 8 ❗امام باقر فرمود: "دختر اگر ازدواج کند ودخول واقع شود در صورتی که نه سال باشد بالغ میشود وکودکی او پایان می پذیرد" 📚الکافی،ج 7 ص197 وفرمود: "دختر اگر به نه سال رسید کودکی او به پایان میرسد و بالغ میشود" 📚همان مدرک،ص198 ❗امام صادق فرمود: "حد بلوغ زن نه سال است" 📚خصال،صدوق،ص421 ح17 امام صادق فرمود: هنگامی که پسر سیزده ساله شد، خوبیها و بدیهای او نوشته می شود و بر بدیها کیفر می شود. زمانی که دختر نه ساله شد همان حکم را دارد; زیرا در نه سالگی حیض می شود. 📚الکافی،ج7 ص68 ح6. وروایات متعدد دیگر. ❗مرحوم میرزای نوری چنین می گوید: با توجه به روایات موجود در سن بلوغ روایات مخالف درمورد سن بلوغ یا طرد میشود وبه آن عمل نمیشود ویا بر بعضی حالات حمل میشود" 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص88 ❗روایت مورد استناد جناب صانعی روایتی است که شیخ طوسی در تهذیب خود ذکر می کند که عمار سابطی از امام صادق درمورد سن بلوغ سوال میکند امام درمورد سن بلوغ دختر فرمود: "دختر اگر به 13 سال برسد یا قبل از آن حیض شود نماز بر او واجب میشود وقلم بر او جاری میشود" 📚تهذیب،ج2 ص380 ح1588 ❗شیخ حر عاملی از این روایت چنین جواب میدهد: "با توجه به روایاتی که سن بلوغ دختر را نه سال ذکر می کند این روایات حمل میشود به صورتی که دختر قبل از 13 سالگی عاقل نبوده ومجنون بوده است ودر 13 سالگی عقل خودرا بدست می آورد امام می گوید اگر 13 سال شده وعاقل شده است بر او نماز واجب است" 📚وسایل الشیعه،ج1 ص45 ❗کلام شیخ را می توان چنین تکمیل کرد که این روایات به طور عام حکمی را صادر نمیکند بلکه با توجه به "ال "الجاریه"بگوییم دختر خاصی مد نظر سوال کننده بوده است .امام می گوید آن دختر اگر عقل خودرا بدست آورده وبه 13 سالگی رسیده یا قبل از 13 سالگی حیض شده است نماز بر او واجب است" ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال جایی شنیدم روز قیامت از ولایت مولا علی ازمون می پرسن راسته؟تو کتب سنی ها هم اومده؟ ✅پاسخ: خداوند می فرماید: "آنها را متوقف سازید که باید بازپرسی شوند"( صافات 24) ❗شیخ طوسی در امالی خود روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود: "هنگامی که روز قیامت شود وصراط بر روی جهنم نصب می گردد هیچکس نمی‌تواند از روی آن عبور کند مگر اینکه جوازی در دست داشته باشد که در آن ولایت علی باشد واین همان است که خداوند می گوید"آنها را متوقف سازید که باید باز پرسی شوند" 📚امالی،ص290 ❗در این باره روایات متعدد دیگری نیز در مضامین روایی ما آمده است 📚بحار الانوار،ج36 ص76 باب 38 ❗این حدیث شریف را علمای فراوانی از بزرگان اهل سنت نیز روایت کرده اند مانند؛ حسکانی در شواهد التنزیل،ج2 ص106- قندوزی حنفی در ینابیع الموده،ص270- علامه تسری در ارجح المطالب،ص56- ابن حجر در صواعق،ص147 -علامه جوزی در تذکره،ص21- علامه الوسی در روح المعانی،ذیل آیه و... ❗جهت آگاهی بیشتر از مدارک اهل سنت رجوع کنید احقاق الحق،ج3 ص104 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال دخترم تازه داره به سن تکلیف میرسه ونمازاشو شروع کرده وبا جدیت دنبال میکنه سوالی ازمن میکنه که منو به فکر فرو برده میپرسه خدا که میدونه ما موهمون چه شکلیه پس چرا باید با حجاب نماز بخونیم موندم چی جوابشو بدم ✅پاسخ: دلیل ما برای وجوب پوشش بانوان در نماز روایات فراوانی است که از اهل بیت علیهم السلام رسیده است 📚وسایل الشیعه،ج4 ص405 باب 28 📚مستدرک الوسایل،ج3 ص215 باب 22 ❗اما در باره چرایی این حکم ایت الله العظمی مکارم شیرازی پاسخ میدهد: "شکی نیست که خداوند از همه چیز در همه حال با خبر است وپنهان برای او مفهومی ندارد. با بندگان خود نیز نامحرم نیست ولی انسان در حال عبادت خودرا در حضور خدا می بیند وبا او سخن می گوید وبه راز ونیاز با او بر میخیزد در چنین حالتی باید مناسبترین لباس را در حضور او بپوشد وروشن است که مناسبترین لباس برای زن همان لباس کامل است یعنی لباسی که نشانه عفت وپاکدامنی اوست وبهترین حالات اورا منعکس می کند تنها چنین لباسی شایسته حال عبادت است. حتی درمورد مردان نه تنها با بدن عریان نماز خواندن باطل ودور از روح خضوع واحترام به ساحت پرودگار است بلکه بهتر این است که علاوه بر پوشش مقدار واجب با لباسی نماز بخواند که نشانه نهایت احترام باشد مثلا تنها با لباس زیر نماز خواندن خوب نیست وشایسته است علاوه بر لباس زیر لباس رو را هم بپوشند" 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی،ص309 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman