سوال
ما میگیم اسلام دین مهربانیه، و جبری هم در دین نیست، اون اجباری هم که هست برای کساییه که ایمان آوردن و ایمان آوردن مساوی با اجرای دستورات دینه، اما دلیل حمله به کشورهای دیگه برای مسلمون کردن اونا در صدر اسلام چیه؟
✅پاسخ:
با روشن شدن فلسفه جهاد در اسلام پاسخ شما داده میشود.
❗به این نکته نیز توجه کنید که ما فتوحات وجنگ هایی که در زمان خلفا صورت گرفته نامشروع می دانیم و بر خلاف برخی افراد به هیچ عنوان از آن دفاع نمیکنیم بلکه معتقدیم با جنایاتی که به بار آوردند اسلام را بد نام کردند چنان که در پیام روز گذشته مفصلا دراین مورد بحث کردیم.
ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند:
جهاد در اسلام برای چند هدف مجاز شمرده شده است
1⃣جهاد برای خاموش کردن فتنه ها :
می دانیم خدا دستورات وبرنامه هایی برای سعادت وازادی وتکامل وسعادت انسان ها طرح کرده است وپیامبران خودرا موظف کرده است که این دستورات را به مردم ابلاغ کند حال اگر فرد یا جمعیتی ابلاغ این فرمانها را مزاحم منافع پست خود ببینند وسر راه دعوت انبیا موانعی ایجاد نماید انها حق دارند نخست از طریق مسالمت امیز واگر ممکن نشد با توسل به زور این موانع را از سر راه دعوت خود بردارند وازادی تبلیغ را برای خود کسب کنند. مردم درهمه اجتماعات حق دارند که ندای منادیان حق را بشنوند ودر قبول دعوت آنان آزاد باشند حال اگر کسانی بخواهند آنها را از حق مشروعشان محروم سازند واجازه ندهند صدای منادیان حق به گوش آنان برسند واز قید اسارت وبردگی فکری واجتماعی آزاد گردند طرفداران این برنامه حق دارند برای فراهم ساختن این آزادی از هر وسیله ای استفاده کنند واز اینجا ضرورت جهاد ابتدایی دراسلام روشن میگردد
2⃣جهاد دفاعی:
آیا صحیح است کسی به انسان حمله کند واو از خود دفاع نکند؟ یا ملتی متجاوز وسلطه گر هجوم بر ملت دیگر ببرند وانها دست روی دست گذاشته نابودی کشور وملت خویش را تماشا کنند؟
دراینجا تمام قوانین آسمانی وبشری به شخص یا جمعیتی که مورد هجوم واقع شده حق میدهد برای دفاع از خویشتن به پا خیزد وانچه در قدرت دارد به کار برد واز هرگونه اقدام منطقی برای حفظ موجودیت خویش فرو گذار نکند.این نوع جهاد را جهاد دفاعی می نامند، جنگهایی مانند جنگ احزاب واحد وموته وتبوک وحنین وبعضی دیگر از غزاوات اسلامی جزو این بخش از جهاد بوده وجنبه دفاعی داشته است
3⃣جهاد برای حمایت از مظلومان:
در آیه 75 نسائ به این نوع جهاد اشاره شده است.
حمایت از مظلومان در برابر ظالمان در اسلام یک اصل است که باید مراعات شود حتی اگر به جهاد منتهی نگردد اسلام اجازه نمیدهد مسلمانان در برابر فشارهایی که به مظلومان جهان وارد می شود بی تفاوت باشند
4⃣جهاد برای محو شرک وبت پرستی:
اسلام در عین اینکه آزادی عقیده را محترم می شمرد وهیچ کس را با اجبار دعوت به سوی این آیین نمی کند به همین دلیل به اقوامی که دارای کتاب آسمانی هستند فرصت کافی میدهد که با مطالعه وتفکر آیین اسلام را بپذیرند واگر نپذیرفتند با آنها به صورت یک اقلیت هم پیمان معامله می کند وبا آنان همزیستی مسالمت امیز برقرار می نماید در عین حال نسبت به شرک وبت پرستی سختگیر است زیرا شرک وبت پرستی نه دین است ونه ایین ونه محترم شمرده میشود بلکه یک نوع خرافه وانحراف وحماقت ودر واقع یک نوع بیماری فکری واخلاقی است که باید به هر قیمت که ممکن است آن را ریشه کن ساخت.
❗از آنچه در بالا آمد روشن شد که اسلام جهاد را با اصول صحیح ومنطق عقل هماهنگ ساخته وهرگز آن را وسیله سلطه جویی وکشور گشایی وغصب حقوق دیگران وتحمیل عقیده واستعمار واستثمار قرار نداده است
📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم، ج2 ص27 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال:
چگونه از کتاب قرآن تثبیت شده که ما نیاز به مرجع تقلید داریم؟
✅پاسخ:
نیاز ما به مرجع تقلید حکم عقل است.به این بیان:
❗ما برای ساختن عمارت به سراغ معمار وبنا ودر دوختن لباس به سراغ خیاط وبه هنگام بیماری به سراغ طبیب می رویم.
❗عقل وفطرت ما را در هر رشته ای به کارشناس ومتخصص آن رشته ارجاع می دهد.
❗همین منطق است که در تعلیمات دینی وقوانین الهی مردم را به پیروی از فقها که در تشخیص احکام الهی مهارت دارند وادار می کند
📚پاسخ به پرسشهای مذهبی، علامه سبحانی،ص279
❗قرآن نیز می فرماید:
"اگر نمی دانید از اهل اطلاع سوال کنید"( نحل 43)
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال:
در قرآن آمده است که وقتی خداوند می خواستند انسان را خلق کنند فرشتگان از خداوند می پرسند: خداوندا چرا می خواهید موجودی خلق کنید که خون و خون ریزی کند؟
سوال اینجا است که قبل از خلقت انسان فرشتگان از کجا می دانستند که انسان قرار است خون و خون ریزی کند؟
✅پاسخ:
بعضی از مفسران بر آن هستند که پیشگویی فرشتگان به خاطر آن بوده است که آدم نخستین مخلوق روی زمین نبوده است بلکه پیش از او نیز مخلوقات دیگری بودند که به نزاع وخونریزی پرداختند، پرونده بد آنان سبب بد گمانی فرشتگان نسبت به نسل آدم شد
📚تفسیر نمونه،ج1 ص173
❗در روایتی آمده است که امام باقر خطاب به یکی از اصحابشان فرمود:
"گمان می کنی که خداوند تنها عالم شمارا خلق کرده است وبشری غیر شما خلق نکرده است. به خدا سوگند پرودگار هزار هزار عالم وهزار هزار آدم خلق کرده است که شما فرزندان حضرت آدم در اخرین این عوالم وادم ها قرار دارید"
📚بحار الانوار،ج8 ص375
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
با سلام.آیا شیطان(ابلیس)تا روز رستاخیز و برپایی قیامت زنده است و مشغول فریب مردم؟یا در زمان ظهور حضرت حجت (عج) از بین خواهد رفت؟
✅پاسخ:
در روایتی امام صادق فرمود:
"ابلیس ما بین نفخه اول ودوم می میرد"
📚علل الشرایع،ج2 ص402
❗در روایت دیگر فرمود:
"خداوند شیطان را تا زمان ظهور قائم ما مهلت میدهد اما وقتی ظهور کند شیطان را در مسجد کوفه می کشد"
📚تفسیر عیاشی،ج2 ص242
❗می توان چنین جمع کرد که شیطان به دست حضرت مهدی کشته میشود سپس وقت رجعت زنده می شود وسپس بین دو نفخه صور می میرد"
📚کنز الدقایق،ج7 ص129
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
ایا عایشه از پیامبرصلوات الله علیه توسط امام حسین علیه السلام یا امام حسن علیه السلام طلا ق داده شده است؟
✅پاسخ:
در روایتی مسعودی شافعی از علمای اهل سنت چنین نقل می کند
"روایت شده است که حسین ( پس از کارهای خلاف عایشه مانندتیر باران جسد امام حسن ) طلاقش را داد چرا که پیامبر طلاق همسرانش را برای بعد از خودش به علی سپرده بود وامیر المومنین هم به حسن وحسن هم به حسین سپرده بود"
📚اثباه الوصیه،ص164
❗این معنا در کتب شیعه هم آمده است که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار،ج38 ص70 باب 60
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال:
بنظرم جوابی که به طلاق عایشه داده شد اصلا درست نبود
به منبع روایت توجه کنین
اخه وقتی پیامبر ص ازدنیا رفته طلاق چه معنایی داره
✅پاسخ:
در روایتی آمده است:
"پیامبر طلاق همسرانش را به علی واگذار کرد. هر کدام از آنان که طلاق داده شدند روز قیامت پیوندی با پیامبر ندارند"
📚بحار الانوار،ج38 ص74
❗روشن شد که طلاق دادن آنان به معنای از بین رفتن پیوند آنان با پیامبر در قیامت است.
❗ راوي مي گويد از امام زمان پرسيدم براي ما از شما اين گونه روايت شده كه پيامبر امر طلاق زنان خودش را به دست امير مؤمنان عليه السلام داد و امير مومنان در جنگ جمل فردي را به سوي عايشه فرستاد كه تو در اسلام فتنه نموده اي و گروهي را بر اسلام و مسلمانان شورانده اي و فرزندان خودت را در معرض هلاكت قرار داده اي پس اگر از اين كارها دست برداري عزتت باقي است وگرنه تو را طلاق ميدهم راوي ميگويد به حضرت عرض كردم مراد از اين طلاق چيست مگر زنان پيامبر با فوت حضرت طلاق پيدا نمي كنند؟ حضرت فرمود: طلاق پيدا مي كنند يعني چه؟ گفتم رها شدن از شوهر. حضرت فرمود: اگر با فوت پيامبر رها شدند چرا نميتوانند ازدواج كنند گفتم چون رسول خدا بر آنان حرام نمود ازدواج را. حضرت فرمود چگونه در حالي كه گفتي آنان با مرگ پيامبر رها شده اندگفتم پس معناي طلاقي كه حكم آن به امير مومنان واگذار شده چيست حضرت فرمود خداوند جايگاه زنان پيامبر را بلند نموده وآنان را مشرف به مقام ام المؤمنين بودن نموده لكن پيامبر به امير مومنان فرمود اي ابا الحسن اين شرف براي آنان تازماني باقي است كه در طاعت خداوند هستند وهر كدام آنان كه نافرماني خدا نمود به خروج بر تو او را طلاق بده و از شرافت ام المومنين بودن خارج نما
📚بحار الانوار،ج 38 ،ص 89
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
گفته میشه شیعه در زمان صفوی ها یا به دست یه یهودی به وجود آمده به ما بگید شیعه چه زمانی به وجود آمده؟
✅پاسخ:
در زمان خود حضرت رسول شیعه وجود داشته است وبه پیروان حضرت علی شیعه گفته می شده است.
❗اثبات مطلب طبق کتب اهل سنت
پیامبر گرامی خطاب به حضرت علی فرمود:
"ای علی تو وشیعیانت در بهشت خواهید بود"
📚میزان الاعتدال،ج1 ص421
❗خداوند در قرآن می فرماید:
"کسانی که ایمان آوردند وعمل صالح انجام دادند بهترین موجودات هستند"( بینه 6)
❗پیامبر گرامی در تفسیر آیه فرمود:
"یا علی مراد از آیه تو وشیعیانت هستید"
📚در المنثور،ج6 ص379
📚روح المعانی،ج30 ص207
📚شواهد التنزیل،ج2 ص356
📚تفسیر طبری،ج30 ص146
❗ومنابع فراوان دیگر
ویا فرمود:
"در روز قیامت تو ای علی وشیعیان تو راضی هستند ودشمنانت ناراحت وخشمناک"
📚صواعق المحرقه،ص159
📚کنزالعمال،ج15 ص137
❗ابن ابی الحدید درمورد سلمان می گوید:
"سلمان از شیعیان وپیروان واصحاب خاص علی بود"
📚شرح نهج البلاغه،ج18 ص39
❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب سوالات ما،حسین تهرانی،ص459 بخش 15 "پیدایش مذهب شیعه"
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چرا در آیه ی تطهیر خداوند می گوید: شما(اهل بیت) را پاک گرداند؟ یعنی قبل از آن ناپاکی داشتد؟
✅پاسخ:
خداوند می فرماید:
"انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل بیت ویطهرکم تطهیرا"( احزاب 33)
❗اگر شما تعبیر به "یرید "را در آیات قرآن بررسی می کردید هرگز چنین اشکالی مطرح نمی شد زیرا این واژه در بسیاری از آیات قرآن در مورد اموری به کار رفته است که اراده مستمری از گذشته تا حال واز حال تا آینده به آن تعلق گرفته است
❗به تعبیر دیگر این جمله غالبا برای نشان دادن استمرار وثبات اراده چیزی در گذشته وحال واینده به کار می رود.
❗خداوند می فرماید:
"ما الله یرید ظلما للعالمین"( ال عمران 108)
مفهوم آیه این نیست که خداوند در گذشته اراده ظلم داشته هم اکنون از این اراده باز گشته است بلکه مراد آن است که خداوند چنین اراده ای را از گذشته تا حال ودر اینده نداشته که نسبت به احدی ظلمی کند.
❗یا می فرماید:
"یرید الشیطان ان یضلهم ضلالا بعیدا"( نسا60)
❗مفهوم آیه این نیست که شیطان در گذشته اراده گمراهی مردمان را نداشته است بلکه مراد آن است که شیطان از گذشته تا آینده همواره این اراده را داشته است.
❗در آیه تطهیر نیز فعل "یرید"به آن معناست که خداوند همواره از گذشته تا حال واز حال تا آینده اراده عصمت اهل بیت را داشته است.
❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب "پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج9 ص145 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
لطفا درباره ی شهادت امام زمان ( عج) نحوهی شهادت ایشون و اینکه توسط چه کسی حضرت به شهادت میرسه ،توضیحاتی زو بیان کنین
✅پاسخ :
کسانی که عقیده به شهادت حضرت دارند به دو دسته روایات استدلال می کنند
1⃣روایات عام که دلالت دارد بر اینکه تمام امامان به مرگ غیر طبیعی از دنیا خواهند رفت.
امام حسن فرمود:
"هیچ یک از ما امامان نیست جز آنکه مسموم یا شهید میشود"
📚بحار الانوار،ج27 ص217
جهت دیدن این دسته روایات رجوع کنید به بحار الانوار،ج27 ص207 باب 9
2⃣روایات خاص که مربوط به شهادت حضرت است که مطابق روایتی زنی به نام سعیده از طایفه بنی تمیم ایشان را به شهادت می رسانند به این نحو که از بالای بام به هنگامی که حضرت در حال عبور است سنگی به سوی ایشان پرتاب می کند وحضرت را شهید می کند
📚الزام الناصب،ص190
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چرا باید هنگام ذبح اسم خدا برده بشه چه فایده ای واسه گوشت داره اسم خدا برده نشه واسم بتی برده بشه بد مزه میشه؟
✅پاسخ:
خداوند می فرماید:
"از آنچه نام خدا بر آن برده نشده نخورید این کار گناه است"( انعام 121)
❗در این باره روایات فراوانی نیز در مجامع روایی ما موجود است
📚وسایل الشیعه،ج24 ص7 به بعد
❗"لازم نیست نام خدا ویا غیر خدا در ماهیت گوشت از نظر بهداشتی ومانند آن اثر بگذاردزیرا محرمات اسلام روی جهات مختلفی است گاهی تحریم چیزی بخاطر بهداشت وحفظ جسم است وگاهی بخاطر تهذیب روح وزمانی بخاطر حفظ نظام اجتماع وتحریم گوشتهایی که به نام بت ها ذبح میشود یا نام خدا برده نمیشود در حقیقت جنبه معنوی واخلاقی وتربیتی دارد.
انسان را از خدا دور میکند واثر روانی وتربیتی نامطلوب دارد.
ذکر نام بت هنگام ذبح از سنت های شرک وبت پرستی است وتجدید کننده خاطره آنها"
📚تفسیر نمونه،ج1 ص588
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چرا در. ایران از کوروش کبیر کم صحبت میشه
✅پاسخ:
❗برای پاسخ توجه به نکات زیر لازم است
1⃣بنا نیست تمام افرادی که در تاریخ دارای نام ونشان بوده اند الزاما مورد تبلیغات واقع شوند چرا که ما در تاریخ از این قبیل افراد کم نداریم
2⃣در دوران پادشاهان باستان تاریخ به معنای حقیقی کلمه یا وجود نداشته ویا اگر هم وجود داشته است عموما مورخین آن زمان جیره خوار دربار بوده اند که طبعا نمیتوانستند نقاط ضعف آنان راگزارش کنند بلکه چیزی را می انگاشتند که پادشاهان برآن فرمان داده بودند واز آن خشنود می شدند.
گذشته از این درمورد کوروش گفته شده است که پس از فتح بابل تمام بت خانه های آنان را محترم شمرد وانان را در کفر وشرک وبت پرستی غرق کرد
📚مجموعه اثار شهید مطهری،ج24 ص123
3⃣در دنیای امروز هر ملتی با تمدن موجود خود مورد شناسایی قرار میگیرد چون این فرهنگ وتمدن است که میتواند در برابر نیازهای جامعه امروزی پاسخگو باشد لذا در زمان کنونی ما موظف به نشر وتعمیق فرهنگ متعالی اسلامی هستیم
4⃣ما بعنوان کسانی که داعیه فرهنگ اسلامی داشته والگوهایی بس ارجمند تر ( معصومین) از سلاطین باستان داریم که طبق صریح قرآن آنان به عنوان الگوهای راستین مطرح هستند ( نحل 30)
دیگر نیازی به الگو پذیری از افرادی مانند کوروش نیستیم
❗ما مامور هستیم که از اهل بیت علیهم السلام اطاعت کنیم
📚بحار الانوار،ج23 ص284 باب 17
والگوی ما تنها اهل بیت باشند واز آنان پیروی کنیم
📚بحار الانوار،ج65 ص149 باب 19
❗ومجالس ومحافل ترتیب دهیم واحادیث ومناقب اهل بیت را بازگو کنیم وفرهنگ اسلامی را گسترش دهیم نه فرهنگ ایرانی جدای از فرهنگ اسلامی
📚بحار الانوار،ج71 ص342 باب 21
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
قرآن تو بعضی جاها مثلا سوره زمر
بعد اینکه درباره جهنمی ها حرف میزنه میگه خالدين فیها ... ینی تا ابد و بی نهایت تو جهنم میمونن !
خب این ظلم خدا رو نميرسونه
چون مثلا من 100 سال عمر کنم ، فرض کنیم کل این 100 سال رو گناه کردم !
باید ب اندازه همین گناهام کیفر ببینم و عذاب بکشم ... نه تا ابد !
برخی گناهان ما باعث ظلم ب دیگران میشه ، هرچقدر هم ک باعث ظلم ب دیگران بشیم و اصن باعث شیم بقیه گناه کنن بازم باید ب اندازه گناهانمون عذاب بکشیم !
اگر جهان هم ابدی بود و قیامتی نبود ، آره میشد بگیم خالدين فیها ، چون تا ابد باعث ظلم ب بقیه میشه !
در صورتی ک ی روزی تموم میشه این دنیا ، پس گناهانمون هم تموم میشه و پایان ميپذيره !
ولی اون دنیا خالدين فیها ...
ب نظرم این ظلم خداست :-/
البته ی گیر دیگه هم میشه بهش داد ...
ظلم از صفات نقصان هست پس در واجب الوجود جایی نداره !
پس قرآن رو خود حضرت محمد نوشته !
چون جوابشو نمیدونم اینا رو گفتما
ی وقت فک نکنی اتئيست شدم
✅پاسخ:
گاهی قانون گذار قانونی وضع میکند که هرکس مرتکب خلافی شود باید فلان مقدار جریمه مالی بدهد یا فلان مدت در زندان بماند مسلما در چنین جایی باید تناسب جرم وجریمه در نظر گرفته شود هرگز برای یک کار کوچک مجازات اعدام یا حبس ابد نمیتوان قرار داد
❗ولی کیفرهایی که در حقیقت اثر طبیعی عمل است وخاصیت تکوینی آن محسوب میشود ویا ننتیجه حضور خود عمل در برابر انسان محسوب میشود این گفتگوها را نمیپذیرد
❗خواه درمورد اثار عمل دراین جهان باشد یا در جهان دیگر
❗انسان دریک لحظه سوزنی به چشم خود میزند نتیجه آن کوری دایمی است هرچند تا ابد عمر کند
❗درمورد عذابهای اخروی نیز گفتنی است که اثار تکوینی ونتایج مرگبار آن ممکن است برای همیشه دامن انسان را بگیرد بلکه خود عمل در برابر انسان حاضر میشود
❗مجازات های اخروی جنبه قراردادی ندارد که خداوند مثلا وضع کرده باشد فلان گناه باید این مقدار عذاب رآ در پی داشته باشد بلکه عینا عمل انسان روز قیامت مجسم شده وسبب عقاب ویا بهرمندی فرد میشود
❗مجازات برخی گناهان به صورت عذاب جاودان مجسم میشود چنان که خداوند فرمود:
"جز اعمال شما جزایی برای شما نیست"( 54 یس)
❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج6 ص501
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman