سوال
ما میگیم اسلام دین مهربانیه، و جبری هم در دین نیست، اون اجباری هم که هست برای کساییه که ایمان آوردن و ایمان آوردن مساوی با اجرای دستورات دینه، اما دلیل حمله به کشورهای دیگه برای مسلمون کردن اونا در صدر اسلام چیه؟
✅پاسخ:
با روشن شدن فلسفه جهاد در اسلام پاسخ شما داده میشود.
❗به این نکته نیز توجه کنید که ما فتوحات وجنگ هایی که در زمان خلفا صورت گرفته نامشروع می دانیم و بر خلاف برخی افراد به هیچ عنوان از آن دفاع نمیکنیم بلکه معتقدیم با جنایاتی که به بار آوردند اسلام را بد نام کردند چنان که در پیام روز گذشته مفصلا دراین مورد بحث کردیم.
ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند:
جهاد در اسلام برای چند هدف مجاز شمرده شده است
1⃣جهاد برای خاموش کردن فتنه ها :
می دانیم خدا دستورات وبرنامه هایی برای سعادت وازادی وتکامل وسعادت انسان ها طرح کرده است وپیامبران خودرا موظف کرده است که این دستورات را به مردم ابلاغ کند حال اگر فرد یا جمعیتی ابلاغ این فرمانها را مزاحم منافع پست خود ببینند وسر راه دعوت انبیا موانعی ایجاد نماید انها حق دارند نخست از طریق مسالمت امیز واگر ممکن نشد با توسل به زور این موانع را از سر راه دعوت خود بردارند وازادی تبلیغ را برای خود کسب کنند. مردم درهمه اجتماعات حق دارند که ندای منادیان حق را بشنوند ودر قبول دعوت آنان آزاد باشند حال اگر کسانی بخواهند آنها را از حق مشروعشان محروم سازند واجازه ندهند صدای منادیان حق به گوش آنان برسند واز قید اسارت وبردگی فکری واجتماعی آزاد گردند طرفداران این برنامه حق دارند برای فراهم ساختن این آزادی از هر وسیله ای استفاده کنند واز اینجا ضرورت جهاد ابتدایی دراسلام روشن میگردد
2⃣جهاد دفاعی:
آیا صحیح است کسی به انسان حمله کند واو از خود دفاع نکند؟ یا ملتی متجاوز وسلطه گر هجوم بر ملت دیگر ببرند وانها دست روی دست گذاشته نابودی کشور وملت خویش را تماشا کنند؟
دراینجا تمام قوانین آسمانی وبشری به شخص یا جمعیتی که مورد هجوم واقع شده حق میدهد برای دفاع از خویشتن به پا خیزد وانچه در قدرت دارد به کار برد واز هرگونه اقدام منطقی برای حفظ موجودیت خویش فرو گذار نکند.این نوع جهاد را جهاد دفاعی می نامند، جنگهایی مانند جنگ احزاب واحد وموته وتبوک وحنین وبعضی دیگر از غزاوات اسلامی جزو این بخش از جهاد بوده وجنبه دفاعی داشته است
3⃣جهاد برای حمایت از مظلومان:
در آیه 75 نسائ به این نوع جهاد اشاره شده است.
حمایت از مظلومان در برابر ظالمان در اسلام یک اصل است که باید مراعات شود حتی اگر به جهاد منتهی نگردد اسلام اجازه نمیدهد مسلمانان در برابر فشارهایی که به مظلومان جهان وارد می شود بی تفاوت باشند
4⃣جهاد برای محو شرک وبت پرستی:
اسلام در عین اینکه آزادی عقیده را محترم می شمرد وهیچ کس را با اجبار دعوت به سوی این آیین نمی کند به همین دلیل به اقوامی که دارای کتاب آسمانی هستند فرصت کافی میدهد که با مطالعه وتفکر آیین اسلام را بپذیرند واگر نپذیرفتند با آنها به صورت یک اقلیت هم پیمان معامله می کند وبا آنان همزیستی مسالمت امیز برقرار می نماید در عین حال نسبت به شرک وبت پرستی سختگیر است زیرا شرک وبت پرستی نه دین است ونه ایین ونه محترم شمرده میشود بلکه یک نوع خرافه وانحراف وحماقت ودر واقع یک نوع بیماری فکری واخلاقی است که باید به هر قیمت که ممکن است آن را ریشه کن ساخت.
❗از آنچه در بالا آمد روشن شد که اسلام جهاد را با اصول صحیح ومنطق عقل هماهنگ ساخته وهرگز آن را وسیله سلطه جویی وکشور گشایی وغصب حقوق دیگران وتحمیل عقیده واستعمار واستثمار قرار نداده است
📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم، ج2 ص27 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال:
چگونه از کتاب قرآن تثبیت شده که ما نیاز به مرجع تقلید داریم؟
✅پاسخ:
نیاز ما به مرجع تقلید حکم عقل است.به این بیان:
❗ما برای ساختن عمارت به سراغ معمار وبنا ودر دوختن لباس به سراغ خیاط وبه هنگام بیماری به سراغ طبیب می رویم.
❗عقل وفطرت ما را در هر رشته ای به کارشناس ومتخصص آن رشته ارجاع می دهد.
❗همین منطق است که در تعلیمات دینی وقوانین الهی مردم را به پیروی از فقها که در تشخیص احکام الهی مهارت دارند وادار می کند
📚پاسخ به پرسشهای مذهبی، علامه سبحانی،ص279
❗قرآن نیز می فرماید:
"اگر نمی دانید از اهل اطلاع سوال کنید"( نحل 43)
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال:
در قرآن آمده است که وقتی خداوند می خواستند انسان را خلق کنند فرشتگان از خداوند می پرسند: خداوندا چرا می خواهید موجودی خلق کنید که خون و خون ریزی کند؟
سوال اینجا است که قبل از خلقت انسان فرشتگان از کجا می دانستند که انسان قرار است خون و خون ریزی کند؟
✅پاسخ:
بعضی از مفسران بر آن هستند که پیشگویی فرشتگان به خاطر آن بوده است که آدم نخستین مخلوق روی زمین نبوده است بلکه پیش از او نیز مخلوقات دیگری بودند که به نزاع وخونریزی پرداختند، پرونده بد آنان سبب بد گمانی فرشتگان نسبت به نسل آدم شد
📚تفسیر نمونه،ج1 ص173
❗در روایتی آمده است که امام باقر خطاب به یکی از اصحابشان فرمود:
"گمان می کنی که خداوند تنها عالم شمارا خلق کرده است وبشری غیر شما خلق نکرده است. به خدا سوگند پرودگار هزار هزار عالم وهزار هزار آدم خلق کرده است که شما فرزندان حضرت آدم در اخرین این عوالم وادم ها قرار دارید"
📚بحار الانوار،ج8 ص375
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
با سلام.آیا شیطان(ابلیس)تا روز رستاخیز و برپایی قیامت زنده است و مشغول فریب مردم؟یا در زمان ظهور حضرت حجت (عج) از بین خواهد رفت؟
✅پاسخ:
در روایتی امام صادق فرمود:
"ابلیس ما بین نفخه اول ودوم می میرد"
📚علل الشرایع،ج2 ص402
❗در روایت دیگر فرمود:
"خداوند شیطان را تا زمان ظهور قائم ما مهلت میدهد اما وقتی ظهور کند شیطان را در مسجد کوفه می کشد"
📚تفسیر عیاشی،ج2 ص242
❗می توان چنین جمع کرد که شیطان به دست حضرت مهدی کشته میشود سپس وقت رجعت زنده می شود وسپس بین دو نفخه صور می میرد"
📚کنز الدقایق،ج7 ص129
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
ایا عایشه از پیامبرصلوات الله علیه توسط امام حسین علیه السلام یا امام حسن علیه السلام طلا ق داده شده است؟
✅پاسخ:
در روایتی مسعودی شافعی از علمای اهل سنت چنین نقل می کند
"روایت شده است که حسین ( پس از کارهای خلاف عایشه مانندتیر باران جسد امام حسن ) طلاقش را داد چرا که پیامبر طلاق همسرانش را برای بعد از خودش به علی سپرده بود وامیر المومنین هم به حسن وحسن هم به حسین سپرده بود"
📚اثباه الوصیه،ص164
❗این معنا در کتب شیعه هم آمده است که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار،ج38 ص70 باب 60
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال:
بنظرم جوابی که به طلاق عایشه داده شد اصلا درست نبود
به منبع روایت توجه کنین
اخه وقتی پیامبر ص ازدنیا رفته طلاق چه معنایی داره
✅پاسخ:
در روایتی آمده است:
"پیامبر طلاق همسرانش را به علی واگذار کرد. هر کدام از آنان که طلاق داده شدند روز قیامت پیوندی با پیامبر ندارند"
📚بحار الانوار،ج38 ص74
❗روشن شد که طلاق دادن آنان به معنای از بین رفتن پیوند آنان با پیامبر در قیامت است.
❗ راوي مي گويد از امام زمان پرسيدم براي ما از شما اين گونه روايت شده كه پيامبر امر طلاق زنان خودش را به دست امير مؤمنان عليه السلام داد و امير مومنان در جنگ جمل فردي را به سوي عايشه فرستاد كه تو در اسلام فتنه نموده اي و گروهي را بر اسلام و مسلمانان شورانده اي و فرزندان خودت را در معرض هلاكت قرار داده اي پس اگر از اين كارها دست برداري عزتت باقي است وگرنه تو را طلاق ميدهم راوي ميگويد به حضرت عرض كردم مراد از اين طلاق چيست مگر زنان پيامبر با فوت حضرت طلاق پيدا نمي كنند؟ حضرت فرمود: طلاق پيدا مي كنند يعني چه؟ گفتم رها شدن از شوهر. حضرت فرمود: اگر با فوت پيامبر رها شدند چرا نميتوانند ازدواج كنند گفتم چون رسول خدا بر آنان حرام نمود ازدواج را. حضرت فرمود چگونه در حالي كه گفتي آنان با مرگ پيامبر رها شده اندگفتم پس معناي طلاقي كه حكم آن به امير مومنان واگذار شده چيست حضرت فرمود خداوند جايگاه زنان پيامبر را بلند نموده وآنان را مشرف به مقام ام المؤمنين بودن نموده لكن پيامبر به امير مومنان فرمود اي ابا الحسن اين شرف براي آنان تازماني باقي است كه در طاعت خداوند هستند وهر كدام آنان كه نافرماني خدا نمود به خروج بر تو او را طلاق بده و از شرافت ام المومنين بودن خارج نما
📚بحار الانوار،ج 38 ،ص 89
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
گفته میشه شیعه در زمان صفوی ها یا به دست یه یهودی به وجود آمده به ما بگید شیعه چه زمانی به وجود آمده؟
✅پاسخ:
در زمان خود حضرت رسول شیعه وجود داشته است وبه پیروان حضرت علی شیعه گفته می شده است.
❗اثبات مطلب طبق کتب اهل سنت
پیامبر گرامی خطاب به حضرت علی فرمود:
"ای علی تو وشیعیانت در بهشت خواهید بود"
📚میزان الاعتدال،ج1 ص421
❗خداوند در قرآن می فرماید:
"کسانی که ایمان آوردند وعمل صالح انجام دادند بهترین موجودات هستند"( بینه 6)
❗پیامبر گرامی در تفسیر آیه فرمود:
"یا علی مراد از آیه تو وشیعیانت هستید"
📚در المنثور،ج6 ص379
📚روح المعانی،ج30 ص207
📚شواهد التنزیل،ج2 ص356
📚تفسیر طبری،ج30 ص146
❗ومنابع فراوان دیگر
ویا فرمود:
"در روز قیامت تو ای علی وشیعیان تو راضی هستند ودشمنانت ناراحت وخشمناک"
📚صواعق المحرقه،ص159
📚کنزالعمال،ج15 ص137
❗ابن ابی الحدید درمورد سلمان می گوید:
"سلمان از شیعیان وپیروان واصحاب خاص علی بود"
📚شرح نهج البلاغه،ج18 ص39
❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب سوالات ما،حسین تهرانی،ص459 بخش 15 "پیدایش مذهب شیعه"
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چرا در آیه ی تطهیر خداوند می گوید: شما(اهل بیت) را پاک گرداند؟ یعنی قبل از آن ناپاکی داشتد؟
✅پاسخ:
خداوند می فرماید:
"انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل بیت ویطهرکم تطهیرا"( احزاب 33)
❗اگر شما تعبیر به "یرید "را در آیات قرآن بررسی می کردید هرگز چنین اشکالی مطرح نمی شد زیرا این واژه در بسیاری از آیات قرآن در مورد اموری به کار رفته است که اراده مستمری از گذشته تا حال واز حال تا آینده به آن تعلق گرفته است
❗به تعبیر دیگر این جمله غالبا برای نشان دادن استمرار وثبات اراده چیزی در گذشته وحال واینده به کار می رود.
❗خداوند می فرماید:
"ما الله یرید ظلما للعالمین"( ال عمران 108)
مفهوم آیه این نیست که خداوند در گذشته اراده ظلم داشته هم اکنون از این اراده باز گشته است بلکه مراد آن است که خداوند چنین اراده ای را از گذشته تا حال ودر اینده نداشته که نسبت به احدی ظلمی کند.
❗یا می فرماید:
"یرید الشیطان ان یضلهم ضلالا بعیدا"( نسا60)
❗مفهوم آیه این نیست که شیطان در گذشته اراده گمراهی مردمان را نداشته است بلکه مراد آن است که شیطان از گذشته تا آینده همواره این اراده را داشته است.
❗در آیه تطهیر نیز فعل "یرید"به آن معناست که خداوند همواره از گذشته تا حال واز حال تا آینده اراده عصمت اهل بیت را داشته است.
❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب "پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج9 ص145 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
لطفا درباره ی شهادت امام زمان ( عج) نحوهی شهادت ایشون و اینکه توسط چه کسی حضرت به شهادت میرسه ،توضیحاتی زو بیان کنین
✅پاسخ :
کسانی که عقیده به شهادت حضرت دارند به دو دسته روایات استدلال می کنند
1⃣روایات عام که دلالت دارد بر اینکه تمام امامان به مرگ غیر طبیعی از دنیا خواهند رفت.
امام حسن فرمود:
"هیچ یک از ما امامان نیست جز آنکه مسموم یا شهید میشود"
📚بحار الانوار،ج27 ص217
جهت دیدن این دسته روایات رجوع کنید به بحار الانوار،ج27 ص207 باب 9
2⃣روایات خاص که مربوط به شهادت حضرت است که مطابق روایتی زنی به نام سعیده از طایفه بنی تمیم ایشان را به شهادت می رسانند به این نحو که از بالای بام به هنگامی که حضرت در حال عبور است سنگی به سوی ایشان پرتاب می کند وحضرت را شهید می کند
📚الزام الناصب،ص190
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چرا باید هنگام ذبح اسم خدا برده بشه چه فایده ای واسه گوشت داره اسم خدا برده نشه واسم بتی برده بشه بد مزه میشه؟
✅پاسخ:
خداوند می فرماید:
"از آنچه نام خدا بر آن برده نشده نخورید این کار گناه است"( انعام 121)
❗در این باره روایات فراوانی نیز در مجامع روایی ما موجود است
📚وسایل الشیعه،ج24 ص7 به بعد
❗"لازم نیست نام خدا ویا غیر خدا در ماهیت گوشت از نظر بهداشتی ومانند آن اثر بگذاردزیرا محرمات اسلام روی جهات مختلفی است گاهی تحریم چیزی بخاطر بهداشت وحفظ جسم است وگاهی بخاطر تهذیب روح وزمانی بخاطر حفظ نظام اجتماع وتحریم گوشتهایی که به نام بت ها ذبح میشود یا نام خدا برده نمیشود در حقیقت جنبه معنوی واخلاقی وتربیتی دارد.
انسان را از خدا دور میکند واثر روانی وتربیتی نامطلوب دارد.
ذکر نام بت هنگام ذبح از سنت های شرک وبت پرستی است وتجدید کننده خاطره آنها"
📚تفسیر نمونه،ج1 ص588
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چرا در. ایران از کوروش کبیر کم صحبت میشه
✅پاسخ:
❗برای پاسخ توجه به نکات زیر لازم است
1⃣بنا نیست تمام افرادی که در تاریخ دارای نام ونشان بوده اند الزاما مورد تبلیغات واقع شوند چرا که ما در تاریخ از این قبیل افراد کم نداریم
2⃣در دوران پادشاهان باستان تاریخ به معنای حقیقی کلمه یا وجود نداشته ویا اگر هم وجود داشته است عموما مورخین آن زمان جیره خوار دربار بوده اند که طبعا نمیتوانستند نقاط ضعف آنان راگزارش کنند بلکه چیزی را می انگاشتند که پادشاهان برآن فرمان داده بودند واز آن خشنود می شدند.
گذشته از این درمورد کوروش گفته شده است که پس از فتح بابل تمام بت خانه های آنان را محترم شمرد وانان را در کفر وشرک وبت پرستی غرق کرد
📚مجموعه اثار شهید مطهری،ج24 ص123
3⃣در دنیای امروز هر ملتی با تمدن موجود خود مورد شناسایی قرار میگیرد چون این فرهنگ وتمدن است که میتواند در برابر نیازهای جامعه امروزی پاسخگو باشد لذا در زمان کنونی ما موظف به نشر وتعمیق فرهنگ متعالی اسلامی هستیم
4⃣ما بعنوان کسانی که داعیه فرهنگ اسلامی داشته والگوهایی بس ارجمند تر ( معصومین) از سلاطین باستان داریم که طبق صریح قرآن آنان به عنوان الگوهای راستین مطرح هستند ( نحل 30)
دیگر نیازی به الگو پذیری از افرادی مانند کوروش نیستیم
❗ما مامور هستیم که از اهل بیت علیهم السلام اطاعت کنیم
📚بحار الانوار،ج23 ص284 باب 17
والگوی ما تنها اهل بیت باشند واز آنان پیروی کنیم
📚بحار الانوار،ج65 ص149 باب 19
❗ومجالس ومحافل ترتیب دهیم واحادیث ومناقب اهل بیت را بازگو کنیم وفرهنگ اسلامی را گسترش دهیم نه فرهنگ ایرانی جدای از فرهنگ اسلامی
📚بحار الانوار،ج71 ص342 باب 21
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
قرآن تو بعضی جاها مثلا سوره زمر
بعد اینکه درباره جهنمی ها حرف میزنه میگه خالدين فیها ... ینی تا ابد و بی نهایت تو جهنم میمونن !
خب این ظلم خدا رو نميرسونه
چون مثلا من 100 سال عمر کنم ، فرض کنیم کل این 100 سال رو گناه کردم !
باید ب اندازه همین گناهام کیفر ببینم و عذاب بکشم ... نه تا ابد !
برخی گناهان ما باعث ظلم ب دیگران میشه ، هرچقدر هم ک باعث ظلم ب دیگران بشیم و اصن باعث شیم بقیه گناه کنن بازم باید ب اندازه گناهانمون عذاب بکشیم !
اگر جهان هم ابدی بود و قیامتی نبود ، آره میشد بگیم خالدين فیها ، چون تا ابد باعث ظلم ب بقیه میشه !
در صورتی ک ی روزی تموم میشه این دنیا ، پس گناهانمون هم تموم میشه و پایان ميپذيره !
ولی اون دنیا خالدين فیها ...
ب نظرم این ظلم خداست :-/
البته ی گیر دیگه هم میشه بهش داد ...
ظلم از صفات نقصان هست پس در واجب الوجود جایی نداره !
پس قرآن رو خود حضرت محمد نوشته !
چون جوابشو نمیدونم اینا رو گفتما
ی وقت فک نکنی اتئيست شدم
✅پاسخ:
گاهی قانون گذار قانونی وضع میکند که هرکس مرتکب خلافی شود باید فلان مقدار جریمه مالی بدهد یا فلان مدت در زندان بماند مسلما در چنین جایی باید تناسب جرم وجریمه در نظر گرفته شود هرگز برای یک کار کوچک مجازات اعدام یا حبس ابد نمیتوان قرار داد
❗ولی کیفرهایی که در حقیقت اثر طبیعی عمل است وخاصیت تکوینی آن محسوب میشود ویا ننتیجه حضور خود عمل در برابر انسان محسوب میشود این گفتگوها را نمیپذیرد
❗خواه درمورد اثار عمل دراین جهان باشد یا در جهان دیگر
❗انسان دریک لحظه سوزنی به چشم خود میزند نتیجه آن کوری دایمی است هرچند تا ابد عمر کند
❗درمورد عذابهای اخروی نیز گفتنی است که اثار تکوینی ونتایج مرگبار آن ممکن است برای همیشه دامن انسان را بگیرد بلکه خود عمل در برابر انسان حاضر میشود
❗مجازات های اخروی جنبه قراردادی ندارد که خداوند مثلا وضع کرده باشد فلان گناه باید این مقدار عذاب رآ در پی داشته باشد بلکه عینا عمل انسان روز قیامت مجسم شده وسبب عقاب ویا بهرمندی فرد میشود
❗مجازات برخی گناهان به صورت عذاب جاودان مجسم میشود چنان که خداوند فرمود:
"جز اعمال شما جزایی برای شما نیست"( 54 یس)
❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج6 ص501
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
میخواستم بدونم آقای صانعی به کدوم حدیث یا روایت برای سن تکلیف 13 سالگی دختران استناد کردن؟
لطفاً هم بفرمایید دلیل اینکه بقیه مراجع به اون استناد نکردن چیه؟ آیا ضعیف السنده یا ...؟
ممنون میشم پاسخم رو سریع و با ذکر منبع بدین من سطح3 حوزه هستم و به این جواب نیازدارم. البته خودم توی خیلی از کتب گشتم ولی متأسفانه پیدا نکردم.
✅پاسخ:
دلیل اینکه مراجع بزرگوار سن بلوغ دختران را 9 سال دانسته اند روایات متعددی است که در مجامع روایی ما آمده است
📚وسایل الشیعه،ج1 ص42 باب 4 و ج19 ص360 باب 44
📚مستدرک الوسایل،ج1 ص85 باب 4
📚بحار الانوار،ج100 ص160 باب 8
❗امام باقر فرمود:
"دختر اگر ازدواج کند ودخول واقع شود در صورتی که نه سال باشد بالغ میشود وکودکی او پایان می پذیرد"
📚الکافی،ج 7 ص197
وفرمود:
"دختر اگر به نه سال رسید کودکی او به پایان میرسد و بالغ میشود"
📚همان مدرک،ص198
❗امام صادق فرمود:
"حد بلوغ زن نه سال است"
📚خصال،صدوق،ص421 ح17
امام صادق فرمود:
هنگامی که پسر سیزده ساله شد، خوبیها و بدیهای او نوشته می شود و بر بدیها کیفر می شود. زمانی که دختر نه ساله شد همان حکم را دارد; زیرا در نه سالگی حیض می شود.
📚الکافی،ج7 ص68 ح6.
وروایات متعدد دیگر.
❗مرحوم میرزای نوری چنین می گوید:
با توجه به روایات موجود در سن بلوغ روایات مخالف درمورد سن بلوغ یا طرد میشود وبه آن عمل نمیشود ویا بر بعضی حالات حمل میشود"
📚مستدرک الوسایل،ج1 ص88
❗روایت مورد استناد جناب صانعی روایتی است که شیخ طوسی در تهذیب خود ذکر می کند که عمار سابطی از امام صادق درمورد سن بلوغ سوال میکند امام درمورد سن بلوغ دختر فرمود:
"دختر اگر به 13 سال برسد یا قبل از آن حیض شود نماز بر او واجب میشود وقلم بر او جاری میشود"
📚تهذیب،ج2 ص380 ح1588
❗شیخ حر عاملی از این روایت چنین جواب میدهد:
"با توجه به روایاتی که سن بلوغ دختر را نه سال ذکر می کند این روایات حمل میشود به صورتی که دختر قبل از 13 سالگی عاقل نبوده ومجنون بوده است ودر 13 سالگی عقل خودرا بدست می آورد امام می گوید اگر 13 سال شده وعاقل شده است بر او نماز واجب است"
📚وسایل الشیعه،ج1 ص45
❗کلام شیخ را می توان چنین تکمیل کرد که این روایات به طور عام حکمی را صادر نمیکند بلکه با توجه به "ال "الجاریه"بگوییم دختر خاصی مد نظر سوال کننده بوده است .امام می گوید آن دختر اگر عقل خودرا بدست آورده وبه 13 سالگی رسیده یا قبل از 13 سالگی حیض شده است نماز بر او واجب است"
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
جایی شنیدم روز قیامت از ولایت مولا علی ازمون می پرسن راسته؟تو کتب سنی ها هم اومده؟
✅پاسخ:
خداوند می فرماید:
"آنها را متوقف سازید که باید بازپرسی شوند"( صافات 24)
❗شیخ طوسی در امالی خود روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
"هنگامی که روز قیامت شود وصراط بر روی جهنم نصب می گردد هیچکس نمیتواند از روی آن عبور کند مگر اینکه جوازی در دست داشته باشد که در آن ولایت علی باشد واین همان است که خداوند می گوید"آنها را متوقف سازید که باید باز پرسی شوند"
📚امالی،ص290
❗در این باره روایات متعدد دیگری نیز در مضامین روایی ما آمده است
📚بحار الانوار،ج36 ص76 باب 38
❗این حدیث شریف را علمای فراوانی از بزرگان اهل سنت نیز روایت کرده اند مانند؛
حسکانی در شواهد التنزیل،ج2 ص106- قندوزی حنفی در ینابیع الموده،ص270- علامه تسری در ارجح المطالب،ص56- ابن حجر در صواعق،ص147 -علامه جوزی در تذکره،ص21- علامه الوسی در روح المعانی،ذیل آیه و...
❗جهت آگاهی بیشتر از مدارک اهل سنت رجوع کنید احقاق الحق،ج3 ص104 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
دخترم تازه داره به سن تکلیف میرسه ونمازاشو شروع کرده وبا جدیت دنبال میکنه سوالی ازمن میکنه که منو به فکر فرو برده میپرسه خدا که میدونه ما موهمون چه شکلیه پس چرا باید با حجاب نماز بخونیم موندم چی جوابشو بدم
✅پاسخ:
دلیل ما برای وجوب پوشش بانوان در نماز روایات فراوانی است که از اهل بیت علیهم السلام رسیده است
📚وسایل الشیعه،ج4 ص405 باب 28
📚مستدرک الوسایل،ج3 ص215 باب 22
❗اما در باره چرایی این حکم ایت الله العظمی مکارم شیرازی پاسخ میدهد:
"شکی نیست که خداوند از همه چیز در همه حال با خبر است وپنهان برای او مفهومی ندارد. با بندگان خود نیز نامحرم نیست ولی انسان در حال عبادت خودرا در حضور خدا می بیند وبا او سخن می گوید وبه راز ونیاز با او بر میخیزد در چنین حالتی باید مناسبترین لباس را در حضور او بپوشد وروشن است که مناسبترین لباس برای زن همان لباس کامل است یعنی لباسی که نشانه عفت وپاکدامنی اوست وبهترین حالات اورا منعکس می کند تنها چنین لباسی شایسته حال عبادت است. حتی درمورد مردان نه تنها با بدن عریان نماز خواندن باطل ودور از روح خضوع واحترام به ساحت پرودگار است بلکه بهتر این است که علاوه بر پوشش مقدار واجب با لباسی نماز بخواند که نشانه نهایت احترام باشد مثلا تنها با لباس زیر نماز خواندن خوب نیست وشایسته است علاوه بر لباس زیر لباس رو را هم بپوشند"
📚پاسخ به پرسشهای مذهبی،ص309
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
برای اثبات خدا میگن چون هرچیزی خالقی داره پس این دنیا هم باید خلقی داشته باشه.
بعد از اون طرف میگن خدا خالقی نداره.
این تناقضه»اول میگه هرچیزی باید خالقی داشته باشه بعد میگه خدا خالق و افریننده نداره.
این تناقض چجوری رفع میشه؟!
✅پاسخ
ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهد:
"اساس این اشکال روی این مطلب است که "هر موجودی نیازمند علت وافریننده است"
❗در حالیکه این قانون کلیت ندارد وتنها در مواردی صحیح است که چیزی سابقا معدوم بوده است وسپس جامه هستی به خود پوشانده است.
❗توضیح این که:
موجوداتی هستند که سابقا وجود نداشته اند مانند منظومه شمسی وموجودات زنده اعم از گیاه وحیوان وانسان، تاریخچه آنها بخوبی گواهی میدهد که لباس هستی در تن اینها همیشگی وازلی نبوده است بلکه با تفاوتهایی که دارند در چند میلیون سال تا چند میلیارد سال پیش وجود خارجی نداشته اند وسپس به وجود آمده اند.
❗مسلما برای پیدایش چنین موجوداتی علل وعواملی لازم است ولذا همواره دانشمندان برای پی جویی این عوامل در تلاش وکوششند واگر بنا باشد که پیدایش این موجودات هیچ علتی نداشته باشد دلیلی ندارد که دریک میلیون سال یا چند میلیارد سال پیش موجود شده باشند چرا در زمانی دو برابر این زمان یا نصف این زمان یافت نشدند.
انتخاب این زمان بهترین دلیل براین است که شرایط وعلل وجود آنها تنها درآن زمان تحقق یافته است.
❗ولی اگر وجودی همیشگی وازلی باشد ( خواه این وجود ازلی را خدا بنامیم یا ماده) اینچنین وجود نیاز به هیچ علتی ندارد آفریننده وخدایی ندارد زیرا تاریخچه پیدایشی برای آن تنظیم نشده که درآن تاریخچه جای علت وافریننده خالی باشد
❗خلاصه اینکه چیزی که همیشگی وازلی است وجودش از درون میجوشد نه از بیرون که محتاج به آفریننده باشد. نیازمند به آفریننده من وشما واسمان ومنظومه شمسی و...هستیم که وجود ما ازلی وهمیشگی نبوده واز درون ذات ما نیست، نه علت نخستین وعلت العلل که هستی او از خود اوست "
📚در جستجوی خدا،ص227
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان
@poorseman
سوال
ببخشید احد با واحداز صفات خدا هست تو سوره ی توحید میخواستم بدونم مگه نمیگه خدا یکتاست خدایه دونست خوب ما ام یکی هستیم یا کره ی زمین یه دونست یاچیزای دیگه
✅پاسخ:
"بسیاری از مردم می گویند معنی توحید ذات این است که خدا یکی است ودو نیست این تعبیر طبق روایات صحیح نیست زیرا مفهموش"واحد عددی" است یعنی دومی برای خدا تصور میشود اما وجود خارجی ندارد.
❗صحیح این است که گفته شود معنی توحید ذات این است که خدا یکی است ودومی برای او تصور نمیشود یا به تعبیر دیگر خدا شبیه ونظیر ومانندندارد.
❗نه چیزی به او شبیه است ونه او به چیزی چرا که یک وجود بی نهایت کامل دارای چنین صفتی می باشد.
وبه همین دلیل در حدیثی می خوانیم که امام صادق از یکی از یارانش پرسید مفهوم الله اکبر چیست؟
عرض کرد:خدا بزرگتر از هر چیزی است
امام فرمود:"ایا چیزی ( در مقایسه با او) وجود دارد که خدا از او بزرگتر باشد؟
عرض کرد پس تفسیر الله اکبر چیست؟
فرمود:خدا بزرگتر از آن است که به وصف آید"
📚معانی الاخبار،صدوق،ص11 ح1
❗پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج3 ص274
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان
@poorseman
خدا تو آیه 37 بقره میگه آدم از خدا کلماتی دریافت کرد که وقتی گفت خدا توبه ش رو پذیرفت اون کلمات چی بود؟
✅پاسخ:
شیعه وسنی روایت کرده اند که مراد از کلماتی که آدم آموخت وبا آن توبه اش پذیرفته شد توسل به پنج تن آل عبا بوده است.
❗سیوطی از بزرگان اهل سنت روایت می کند که ابن عباس می گوید از پیامبر درباره کلماتی که آدم فرا گرفت وبا آن توبه کرد چه بود؟
فرمود:خدا را بحق وجایگاه محمد وعلی وفاطمه وحسن وحسین خواند که توبه اش را بپذیرد وخداوند توبه اش را قبول کرد"
📚در المنثور،ج1 ص60 و61
📚ینابیع الموده،ص67
❗همچین این روایات در کتب شیعه نیز آمده است
📚الکافی،ج8 ص305
📚تفسیر البرهان،ج1 ص191
و....
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان
@poorseman
سوال
از طریق قرآن ثابت کنید که باید در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کنیم
✅پاسخ:
خداوند در آیه 5 ابراهیم می فرماید:
"ذکر هم بایام الله"
"ایام الله را به آنان متذکر شو"
❗درباره ایام الله گفته شده است که مراد تمام روزهایی است که دارای عظمتی در تاریخ زندگی بشر بوده است.
❗هر روز که یکی از فرمانهای خدا در آن چنان درخشیده که بقیه امور را تحت الشعاع قرار داده از ایام الله است
❗هر روز که حق وعدالتی بر پا شده وظلم وبدعتی خاموش گشته همه آنها از ایام الله است
❗در تاریخ معاصر نیز پیروزی شکوهمند ملت ایران مصداق ایام الله است وباید در هر سال خاطره آن را زنده کرد وهمواره از این روزهای بزرگ درس والهام گرفت
📚تفسیر نمونه،ج10 ص274
❗همچنین خداوند می فرماید:
"لا یطوون موطئا یغیظ الکفار... الا کتب لهم به عمل صالح"( توبه 120)
"هیچ حرکت دسته جمعی که کفار را عصبانی کند صورت نمیگیرد...مگر آن که برای آن پاداش عمل صالح نوشته میشود"
❗روشن است که شرکت در راهپیمایی پر شور 22 بهمن سبب خشم وغضب بیشتر کفار ودشمنان اسلام میشود
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان
@poorseman
سوال
یک سوالی بدجوری ذهنم رو درگیر کرده و اون اینکه کانال پرسمان اعتقادی از سیاست یک بام و دو هوا داره تبعیت میکنه.
شما فرمودید کوروش هخامنشی پس از فتح بابل، اونها رو در بت پرستی آزاد گذاشت و بنابراین انسان خوبی نیست. (شاید منظور کوروش مصلحت اندیشی و صلح بوده)
و امروز در ایران که سرانش از بزرگان مذهبی هستند، در جناح بندی های سیاسی یک کشور مسیحی (آمریکا) و یک کشور یهودی( اسراییل) رو دشمن درجه اول و تمام کشورهای کمونیست (چین، کوبا، ونزوئلا، کره شمالی) رو دوست خود قرار داده. در حالی که در قرآن هم اومده کفار رو به اسلام دعوت کنید و اگر نپذیرفتند، جهاد کنید.
اگر ممکنه نظرتون رو در این مورد شرح بدید تا شک و دودلی ایجاد شده در ذهن من، نسبت به بی طرفی شما برطرف بشه.
✅پاسخ
برنامه اسلام در سیاست خارجی رابطه مسالمت آمیز با تمام کشور ها است مگر کشورهایی که مستقیما با اسلام ومسلمین در حال جنگ هستند وکافر حربی محسوب میشوند.
قرآن می فرماید:
"خدا شما را از نیکی کردن ورعایت عدالت نسبت به کسانی که در امر دین با شما پیکار نکردند واز خانه ودیارتان نراندند نهی نمی کند چرا که خدا عدالت پیشگان را دوست دارد"ممتحنه 8
❗رابطه با کشورهای خارجی نباید به صورت رابطه ارباب ونوکر وتسلط کافران بر مسلمین باشد چرا که خداوند می فرماید:
"خداوند سلطه کافران بر مسلمین را اجازه نمیدهد"نسا 141
❗اصل 152 قانون اساسی نیز چنین است:
"سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر اساس نفی هر گونه سلطه جویی وسلطه پذیری، حفظ استقلال همه جانبه وتمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان وعدم تعهد در برابر قدرت های سلطه گر وروابط صلح آمیز با دول غیر محارب است"
❗حضرت امام در پاسخ یکی از خبرنگاران درباره روابط خارجی نظام اسلامی به ویژه رابطه با آمریکا فرمودند:
"اساس ما مبتنی بر حفظ حقوق متقابل است وبنابراین غیر از اسرائیل که غاصب است هر کشوری که حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسد وبه آن احترام بگذارد با وی روابط مسالمت آمیز خواهیم داشت. اما در شرایط کنونی که سیاست خارجی آمریکا مبتنی بر سلطه جویی ومداخله در امور داخلی کشور ما وعزم بر نابودی انقلاب اسلامی ایران می باشد برقراری رابطه به هیچ وجه با منافع ملی ومصالح کشور سازگار نبوده واصول اسلامی وقانون اساسی نیز آن را نمی پذیرد
📗به نقل از پرسمان،نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه
❗کفار در یک تقسیم بندی چنین قرار می گیرند
1⃣کفار اهل ذمه که به صورت یک اقلیت در داخل مملکت اسلامی زندگی می کنند که حفظ جان ومال انان لازم است
2⃣کافران حربی که با مسلمین درحال جنگ هستند مانند اسرائیل
3⃣کفاری که با ما مناسبات دوستی دارند وسفیر مبادله میکنند وگاه پیمان های تجاری اقتصادی وفرهنگی با آنان داریم که همه آنان مصداق معاهد هستند( وباید طبق تعهدات واحترام با آنان برخورد کرد)
4⃣ممکن است کشورهایی باشند که نه درحال جنگ هستند ونه پیمانی با ما دارند ولی نه مزاحم ما میشوند ونه ما مزاحم آنان با چنین کشورهایی نیز باید با رعایت اصول انسانی واخلاقی برخورد کرد
📚پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج10 ص364
❗اسلام تنها رابطه دوستی را با کافر حربی که درحال کنونی مصداقش اسرائیل است نمیپذیرد.
❗درمورد کشتن کفار هم گفتنی است که مطابق روایات تنها کشتن کفار حربی جایز است آن هم در صورتی که به مملکت اسلامی حمله کرده باشند واز باب دفاع در برابر جان ومال خود باشد
📚وسایل الشیعه،ج15 ص44 باب 12
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
بنده یک طلبه تازه کار هستم تبلیغ را شروع ام یک دختر دبیرستانی از من پرسید چرا زنان نمیتوانند پیامبر باشند هر جوابی دادم قانع نشد
✅پاسخ:
نخست باید تعریفی از عدل داشته باشیم، سپس با توجه به آن تعریف ببینیم ایا اینکه از بین زنان کسی به پیامبری برگزیده نشده است مخالف عدالت است یا خیر؟
❗علما عدل را چنین تعریف کرده اند:
"العدل وضع کل شیئ فی موضعه المناسب له"
"عدل یعنی هر چیزی در جایگاه مناسب خودش قرار داده شود"
📚محاضرات فی الالهیات،علامه سبحانی،ص160
❗حضرت علی فرمود:
"عدل یعنی قرار دادن امور در جایگاه مناسب خودشان"
📚نهج البلاغه،حکمت 437
❗ مقام پیامبری ،یک مسئولیت اجتماعی است و طبعا مسئولیت برای کسانی قرار می گیرد که شرایط لازم آن را داشته باشند و لوازم آن را نیز اجرا نمایند . از آنجا که وظیفه پیامبری لازم است که در تماس مستقیم با مردم و انسان ها بوده وشرایط فیزیکی و جسمانی سختی را دارا باشند ، این مسئولیت به زنان واگذار نشده است. اگر با دیده انصاف نگریسته شود زن به جهت وظایف خاصى که در خلقت براى او تعیین شده است و به جهت موقعیت ویژهاى که در برابر مردان دارد کمترمىتواند وظایفى چون پیامبرى را به انجام برساند؛ یعنى اینکه ممکن است لیاقت پیامبرى را داشته باشد همان گونه که برخى زنان در همین مرتبه بودهاند مانند حضرت زهرا اما در ایفاى نقش عملى خود مسلما با مشکلاتى روبه رو خواهند بود و این مسئولیت راهنمایی و هدایت مردم را با سختی مواجه خواهد کرد.
❗با توجه به این ویژگی زنان طبیعی است که آنان به عنوان پیامبر برگزیده نشوند وروشن شد که این مخالف با عدالت پرودگار نیز نیست لذا خداوند فرمود:
"خداوند بهتر میداند که چه کسانی را به پیامبری برگزیند"( انعام 124)
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
همسرم خمس مالش را نمي دهد و وقتي علتش را مي پرسم، مي گويد نمي خواهم مالي كه با زحمت به دست آورده ام به جيب روحاني برود.
خودم مي دانم توجيهش كاملا اشتباه است. اما متاسفانه ايشان ديدگاهي منفي نسبت به روحانيون دارند.
✅پاسخ:
گذشته از آنکه خداوند در آیه 41 انفال پرداخت خمس را لازم می شمرد
❗روایات فراوانی در وجوب خمس سالیانه طبق فقه شیعه در مجامع روایی ما آمده است که علمای شیعه در کتب خود ذکر کرده اند.
📓مستدرک الوسایل،ج7 ص284 باب 6
📓بحار الانوار،ج93 ص189 باب 23
📓وسایل الشیعه،ج9 ص499 باب8
به چند روایت از کتاب وسایل الشیعه توجه فرمایید:
.
عثمان بن سماعه از امام کاظم درمورد خمس سوال کرد امام پاسخ داد:
"فی کل ما افاد الناس من قلیل او کثیر"
"خمس درتمام آنچه مردم بدست می آورند است کم باشد یا زیاد"
📚همان مدرک،ص503
در روایت دیگری آمده است که اصحاب امام جواد از ایشان سوال کردند آیا خمس درهمه آنچه انسان فایده میبرد کم وزیاد است؟
امام پاسخ داد:بله .باقیمانده از موونه سال خمس دارد
📚همان مدرک،ص499
❗می بینیم که مشروعیت خمس طبق فقه شیعه وروایات کاملا ثابت است
❗همچنین در روایات متعددی از کتب اهل سنت آمده است که پیامبر از مردم خمس سالیانه می گرفت که جهت پرهیز از اطناب وارد آن نمی شویم. جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب:
"الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف"
اثر علامه محقق ایت الله سبحانی جلد 2 ص17 مساله 13 "الخمس فی الکتاب والسنه"
❗امام زمان درباره کسی که پرداخت خمس را ترک کند فرمود:
"لعنت خدا وفرشتگان وتمام مردم بر کسی که درهمی از اموال ما ( خمس) را حلال بشمرد وپرداخت نکند"
📚الاحتجاج،ج2 ص480
❗ نیمی از خمس، در اختیار مرجع تقلید قرار میگیرد، برای مصارف عمومی جامعه، اعم از هزینههای مربوط به تحقیق، تدریس، تبلیغ و ترویج علوم دینی، تأسیس حوزههای علمیه، مساجد، یا فقرا، مساکین، مصیبت زدهها و ...؛ که البته تشخیص اولویت مصرف آن با ولیفقیه یا مرجع میباشد. نیمی دیگر از خمس نیز سهم سادات فقیر و محتاج میباشد که صدقه بر آنان حرام شده است.
❗ مراجع تقلید همانطور که بخشی از خمس را به امور فوق در جامعه اختصاص میدهند، درصدی از سهم امام را نیز به جهت تعطیل نشدن تبلیغ و گسترش دین و البته گسترش کمی و کیفی آن و نیز پرورش یافتن افرادی که متخصص مسائل دینی باشد قرار میدهند که بخشی از آن شهریه است تا با شهریهی اندکی که دانشپژوهان در این عرصه داده میشود، حداقل بخشی از نیازهای اولیه زندگی آنها تأمین گردد تا بتوانند دست کم بدون دغدغه نان شب، به یادگیری معارف دینی و در نهایت به تبلیغ مسائل دین، آموزش احکام مورد نیاز مردم و ترویج اعتقادات و اخلاقیات اسلامی بپردازند و البته رقم آن با هزینههای مشابه از بیتالمال برای رشتههای دیگر قابل مقایسه نمیباشد. اگر جامعه به پزشک جسم احتیاج دارد، به پزشک روح اختیاج بیشتری دارد و اگر بخشی از جامعه گاهی مبتلا به بیماریهای تن میشوند، بیماریهای روح به مراتب فراگیرتر است، مضاف بر این که سلامت و تعالی روح است که ضامن امنیت و کمال جامعه در عرصههای دیگر میباشد.
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
سلام عليكم. چندی پیش یکی از برادران اهل سنت، شبهه ای درباره آیه 55 سوره مائده مطرح کرد که هر چه کردم نتونستم پاسخشو بدم. از هر کی هم پرسیدم بلد نبود. خواهشا شما جوابی درست به این شبهه بدهید.
متن شبهه: در آیه 55 مائده، جمله حالیه ی(و هم راکعون) هم حال (یؤتون الزكاة) است و هم حال (یقیمون الصلاة). چون یوتون به یقیمون عطف شده پس (و هم راکعون) تنها حال یوتون نیست و حال هر دو می باشد. مانند آیه 3 نمل. حال اگر اینگونه باشد ترجمه اینگونه می شود که: کسانی که نماز را در حال رکوع برپا می دارند و زکات را هم در حال رکوع می پردازند. که بخش اول یک جمله بی معنی است چون امکان ندارد کسی در حال رکوع نماز بخواند چون رکوع جزئی از نماز است. پس راهی نیست جز اینکه بگوییم راکعون به معنای خشوع است. که ترجمه اینگونه می شود: کسانی که خاشعانه نماز برپامیدارند و خاشعانه زکات می دهند.و در نتیجه این آیه ربطی به قضیه اعطای انگشتر در نماز توسط امام علی ندارد.
✅پاسخ:
❗آیه را باید با توجه به شان نزول آن معنا کرد.
❗به اجماع مفسران شیعه وسنی این آیه در شان حضرت علی نازل شد.
از طریق روایات شیعه شکی در این شان نزول نیست. روایات فراوانی دراین باره آمده است که می توانید رجوع کنید به:
📚تفسیر برهان،ج2 ص315 به بعد
📚تفسیر نور الثقلین،حویزی،ج1 ص643 به بعد
📚بحار الانوار،ج35 ص183 باب 4
❗روایات فراوانی نیز که علمای اهل سنت نقل کرده اند این شان نزول را تایید می کند
📚در المنثور،ج2 ص293- اسباب النزول،ص148- کشاف،ج 1 ص649- تفسیر طبری،ج6 ص186- کنزالعمال،ج6 ص319- شواهد التنزیل،ص 161 تا 168-
❗علامه امینی در الغدیر نزول این آیه درباره علی علیه السلام را از حدود 20 کتاب از اهل سنت نقل می کند
📚الغدیر،ج2 ص52 و53
❗مرحوم شوشتری در احقاق الحق همین معنی را از کتب بیشتری نقل می کند
📚احقاق الحق،ج2 ص399 -407
❗الوسی بزرگ مفسر اهل سنت می گوید:
"بیشتر اهل حدیث واخبار بر این اعتقادند که آیه ولایت در شان علی نازل گردید"
📚روح المعانی،ج6 ص167
❗جرجانی بزرگ عالم اهل سنت می گوید:
"امامان تفسیر براین نکته اجماع دارند که مراد از آیه ولایت علی می باشد که در رکوع نماز انگشتر خودرا به گدا بخشید وآیه نازل شد"
📚شرح المواقف،ج8 ص360
❗تفتازانی از بزرگ متکلمین اهل سنت می گوید:
"به اتفاق مفسران هنگامی که گدایی از علی درخواست کمک نمود وآن حضرت انگشتر خودرا درحال رکوع نماز به او داد این آیه در شان او نازل شد"
📚شرح المقاصد،ج2 ص288
❗با توجه به آنچه آمد :
انما ولیکم الله ورسوله والذین امنوا الذین یقیمون الصلاه ویوتون الزکاه وهم راکعون
جمله یقیمون الصلاه ویوتون الزکاه صله الذین می باشد که به صورت خبری می باشد وجمله هم راکعون حال می باشد وذو الحال نیز ضمیر "هم "موجود در جمله قبل است نه آنکه خود جمله ذوالحال باشد
❗در ادبیات عرب جمله ذوالحال واقع نمیشود وانچه از آن فرد سنی نقل کردید نشان میدهد که او چقدر نسبت به ادبیات عرب بی اطلاع است وجمله هم راکعون حال برای ضمیر فعل قبل است وایه چنین معنا می شود:
"ولی وسرپرست شما خدا ورسول وکسانی هستند که نماز می خوانند وزکات میدهند در حال رکوع نماز "
❗مرحوم مقدس اردبیلی می فرماید:
"اما جواب از اعتراض اخر به آیه که جمله وهم راکعون عطف باشد نه حال یا رکوع به معنای خضوع باشد قابلیت جواب دادن را ندارد چه اینکه ثابت شد که جمیع مفسران اجماع دارند که حضرت علی در حال رکوع نماز صدقه داد واین آیه نازل شد
❗پس رکوع را به معنای دیگر حمل کردن بی معنی است واین مناقشه ای است که ناشی نمیشود مگر از عناد وتعصب
📚حدیقه الشیعه،ص55
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
یعنی این آیه ک تو قرآن اومده...همانا زنان ناپاک با مردان نا پاک...یعنی اگه مردی زنا کنه حتما زنش هم بهش خیانت کرده و استثنایی نیست؟
✅پاسخ :
خداوند در آیه 26 نور می فرماید:
"زنان خبیث وناپاک از آن مردان خبیث وناپاک هستند ومردان ناپاک نیز تعلق به زنان ناپاک دارند"
❗مفسران بر آن هستند که آیه در بیان یک سنت طبیعی در جهان آفرینش می باشد وایه اشاره است به زنان ومردان آلوده دامان
❗آیه می گوید ناپاک ها از زنان ومردان همواره به دنبال هم سنخ خود هستند چنان که گفته اند:
"کند همجنس با همجنس پرواز"
"نوریان مر نوریان را طالبند و ناریان مر ناریان را جاذبند"
📚 لیالی پیشاور مناظرات وحوار،ص820
📚تفسیر نمونه،ج14 ص423
❗پس آیه تنها بیان کننده تمایل هریک از دو دسته پاک وناپاک به هم سنخ خود است نه آنکه اگر مرد زناکار باشد حتما همسرش هم زناکار میشود وبالعکس
❗قانون مکافات عمل از آیه استفاده نمیشود اما از روایات استفاده می شود چنان که امام صادق فرمود:
"به پدران خود نیکی کنید تا فرزندانتان به شما نیکی کنند وچشم از زنان مردم بپوشانید وعفت پیشه کنید تا زنانتان عفت پیشه کنند"
📚تحف العقول،ص359
📚میزان الحکمه،ج10 ص167
❗البته باید توجه داشت که این یک قانون کلی است وطبیعتا هر قانون کلی استثناهایی نیز داراست
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
در آیه ولایت ضمایر جمع به کار رفته الذین،امنوا،یقیمون،یوتون،درحالی که حضرت علی یک نفره این اشکال یکی از سنی ها بود ممنون میشم جواب بدید
✅پاسخ:
تعبیر به صیغه جمع در برای احترام وتعظیم مقام آن فرد است.
❗در ادبیات عرب مکرر دیده میشود که از مفرد به لفظ جمع تعبیر آورده شده است. مثلا در آیه مباهله کلمه"نساونا" به صورت جمع است در حالی که مراد حضرت زهرا است.
❗درایه 215 بقره که سوال درمورد چیزهایی است که باید انفاق کرد"یسالونک ماذا ینفقون"به صورت جمع آمده در حالی که سوال کننده یک نفر به نام عمروبن جموح بود
📚روح المعانی،الوسی،ج2 ص91
📚تفسیر کبیر،ج6 ص23
❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج9 ص200
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman