سوال
نماز تراویج چه نمازیه
و عمر چرا این نمازو رایج کرد
✅پاسخ:
"نماز تراویح به نمازهای مستحبی در شب های ماه رمضان اطلاق میشود که عمر سنت به جماعت خواندن آن را بنا کرد ودر زمان پیامبر وابوبکر به جماعت خوانده نمی شد"
📚شیعه شناسی،رضوانی،ج2 ص416
بخاری در صحیح خود روایت می کند که عبدالرحمان بن قاری می گوید:
"دریکی از شب های رمضان با عمر به مسجد رفتیم دیدیم مردم دسته دسته وپراکنده هستند، هرکسی برای خود یا گروه خود نماز می خواند. عمر گفت اگر اینان به یک امام اقتدا کنند بهتر است لذا ابی را برای آنان به عنوان امام قرار داد شبی دیگر وارد مسجد شدیم دیدیم مردم نمازهای مستحبی شب های رمضان را به جماعت می خوانند آن گاه عمر گفت:
"این بدعت خوبی است"
📚صحیح بخاری،ج 2 ص252-
📚موطا،مالک،ص73
📚کنزالعمال،ج8 ص408
قسطلانی از بزرگان اهل سنت در شرح خود بر صحیح بخاری در توضیح کلام عمر می گوید:
"این که آن را بدعت دانست بدان علت است که پیامبر دستور به آن نداده بود تا نمازهای مستحبی ماه رمضان را به جماعت بخوانند، در زمان ابوبکر نیز سابقه نداشت "
📚ارساد الساری،ج5 ص4
ابن ابی شیبه روایت می کند:
"ابن عمر نماز تراویح را به جماعت نمی خواند"
📚المصنف،ج5 ص264
از دیدگاه شیعه به جماعت خواندن نماز تراویح بدعت وحرام است.
سید مرتضی می گوید:
"شکی نیست که نماز تراویح بدعت است"
📚الشافی،ج4 ص219
امام رضا فرمودند:
"به پا داشتن تراویح به جماعت جایز نیست"
📚وسایل الشیعه،ج8 ص47
جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب"الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف"،علامه سبحانی،ج1 ص381 مساله 10"
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
مگه درست نیست وه میگن امام حسین (ع) از سرنوشت خودش و یارانش در واقعه عاشورا باخبر بوده؟پس چرا با وجود مطلع بودن،فرزندان و خانواده ی خودش رو به این سفر برده؟
✅پاسخ:
صحیح است که امام حسین از طریق علم غیب از سرانجام کار آگاه بود. چنان که حضرت فرمود در خواب پیامبر را دیدم که به من فرمود:
"ای حسین به سوی عراق برو زیرا خداوند مایل است تورا کشته ببینید"
📚لهوف،ص40
❗اما امامان مطیع محض خداوند هستند وبدون اذن واجازه خداوند کاری انجام نمی دهند.
در روایتی امام کاظم فرمود:
"خداوند قلوب امامان را محل اراده خودش قرار داده است، هرموقع خداوند چیزی را اراده کند آنان نیز همان را اراده می کنند وبدون اذن او کاری انجام نمیدهند"
📚بحار الانوار،ج5 ص114
❗درمورد سوال شما پاسخ آن است که امام حسین به امر وفرمان خداوند با اهل بیت خود در کربلا حاضر شد چنان که امام حسین در روایتی چنین فرمود :
"پیامبر در عالم رویا به من چنین گفت که مشیت خداوند براین قرار گرفته که آنان را اسیر ببینید"
📚بحار الانوار،ج44 ص364
❗چرا که باید جریان عاشورا به گوش همگان برسد واهل بیت حسین مامور تبلیغ ورساندن پیام عاشورا بوده اند ونیاز بود که خون فرزندان حسین ریخته شود تا اسلام حفظ شود. واز آنجایی که امر خداوند در پس این جریان بوده است اشکالی نیز مطرح نمی شود
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
یه عده میگن،چرا شیعه ها به اذان،شهادت به ولایت امام علی رو هم اضافه کردن؟چرا چیز جدیدی رو وارد دین کردن.چه جوابی بدیم؟؟
✅پاسخ:
"تمامی فقهای شیعه براین نکته اتفاق نظر دارند که شهادت بر ولایت علی جزو اذان نیست. وگفتن آن در اذان بدون قصد جزئیت مستحب است واین استحباب دو مبنادارد:
1 علی علیه السلام به حکم قرآن ورسول گرامی ولی خداست
2 امام صادق فرمود:
"هرگاه به رسالت پیامبر شهادت دادید بر ولایت علی نیز گواهی دهید"
📚احتجاج طبرسی،ج1 ص83
❗نقل پاسخ از کتاب راهنمای حقیقت،علامه سبحانی،ص507
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
❗نقد وپاسخ
به ﻗﻮﻝ ﻣﯿﺮﺯﺍ ﺁﻗﺎ ﺧﺎﻥ ﮐﺮﻣﺎﻧﯽ :
ﺍﮔﺮ ﯾﮏ ﺟﻠﺪ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﺯ 24 ﺟﻠﺪ ﮐﺘﺎﺏ ﺑﺤﺎﺭﺍﻻﻧﻮﺍﺭ ﻋﻼﻣﻪ ﻣﺠﻠﺴﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﺮ ﮐﺸﻮﺭﯼ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﺑﺪﻫﻨﺪ،ﺩﯾﮕﺮ
ﺍﻣﯿﺪ ﻧﺠﺎﺕ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﻣﻠﺖ ﮐﻢ ﺍﺳﺖ . ﺣﺎﻻ ﺗﺼﻮﺭ ﮐﻦ ﮐﻪ ﻫﺮﮔﺎﻩ 24 ﺟﻠﺪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﺘﺎﺏ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﻠﺘﯽ
ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﻮﺩ !!!
ﻣﺤﺾ ﺍﺯﺩﯾﺎﺩ ﺑﺼﯿﺮﺕ،ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺣﺪﯾﺚ ﻫﺎﯼ ﻣﻬﻢ ﺍﯾﻦ ﺑﺤﺎﺭﺍﻻﻧﻮﺍﺭ ﺭﺍ ﻧﻘﻞ ﻣﯿﮑﻨﻢ ﮐﻪ ﻣﺸﺖ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺧﺮﻭﺍﺭ
ﺑﺎﺷﺪ .
ﻋﻠﯽ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺩﺭ ﻏﺰﻭﻩ ﺻﻔﯿﻦ، ﻗﺼﺪ ﻋﺒﻮﺭ ﺍﺯ ﻧﻬﺮ ﻓﺮﺍﺕ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺖ،ﻭﻟﯽ ﻣﻌﺒﺮﺵ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻧﺒﻮﺩ . ﺑﻪ
ﻧﺼﯿﺮﺑﻦ ﻫﻼﻝ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺑﺮﻭﺩ ﮐﻨﺎﺭ ﻓﺮﺍﺕ، ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﻣﻦ ﻣﺎﻫﯿﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﮐﺮﮐﺮﻩ ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﮐﻦ،ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ
ﻣﺤﻞ ﻋﺒﻮﺭ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺱ .ﻧﺼﯿﺮ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺑﺮ ﮐﻨﺎﺭ ﻓﺮﺍﺕ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ ﮐﻪ ﯾﺎ ﮐﺮﮐﺮﻩ . ﺑﺎﻟﻔﻮﺭ
ﻫﻔﺘﺎﺩ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﺎﻫﯽ ﺳﺮ ﺍﺯ ﺁﺏ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ،ﻟﺒﯿﮏ ﻟﺒﯿﮏ،ﭼﻪ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﯽ؟
ﻧﺼﯿﺮ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ، ﻣﻮﻻﯾﻢ ﻣﻌﺒﺮ ﻓﺮﺍﺕ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ .
ﻫﻔﺘﺎﺩ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﺎﻫﯽ ﺁﻭﺍﺯ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺎ ﮐﺮﮐﺮﻩ ﻧﺎﻡ ﺩﺍﺭﯾﻢ، ﺑﮕﻮ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﻑ ﺩﺭ ﺣﻖ ﮐﺪﺍﻣﯿﮏ
ﻣﺮﺣﻤﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﮐﻨﯿﻢ .ﻧﺼﯿﺮ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻭ ﻣﺎﺟﺮﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﺮﺽ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻋﻠﯽ ﺭﺳﺎﻧﯿﺪ .
ﻓﺮﻣﻮﺩ، ﺑﺮﻭ ﮐﺮﮐﺮِﮤ ﺑﻦ ﺻﺮﺻﺮﻩ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻥ . ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻭ ﻧﺪﺍ ﺩﺍﺩ . ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺭ ﺷﺼﺖ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﺎﻫﯽ ﺳﺮ
ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺎ ﮐﺮﮐﺮﮤ ﺑﻦ ﺻﺮﺻﺮﻩ ﻫﺴﺘﯿﻢ ، ﺍﯾﻦ ﻋﻨﺎﯾﺖ ﺩﺭ ﺣﻖ ﮐﺪﺍﻣﯿﮏ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؟
ﻧﺼﯿﺮ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻭ ﭘﺮﺳﯿﺪ . ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ﺑﺮﻭ ﮐﺮﮐﺮﮤ ﺑﻦ ﺻﺮﺻﺮﮤ ﺑﻦ ﻏﺮﻏﺮﻩ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻥ .
ﻧﺼﯿﺮ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﻭ ﭼﻨﯿﻦ ﮐﺮﺩ . ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺭ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﺎﻫﯽ ﻭ ﻣﺎﺟﺮﺍﯼ ﭘﯿﺸﯿﻦ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﺷﺪ .
ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻭ ﻣﻮﻻ ﮔﻔﺖ: ﺑﺮﻭ ﮐﺮﮐﺮﮤ ﺑﻦ ﺻﺮﺻﺮﮤ ﺑﻦ ﻏﺮﻏﺮﮤ ﺑﻦ ﺩﺭﺩﺭﻩ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻥ . ﺗﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﺩﻓﻌﻪ
ﻫﺸﺘﻢ ﮐﻪ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ، ﺍﯼ ﮐﺮﮐﺮﮤ ﺑﻦ ﺻﺮﺻﺮﮤ ﺑﻦ ﻏﺮﻏﺮﮤ ﺑﻦ ﺩﺭﺩﺭﮤ ﺑﻦ ﺟﺮﺟﺮﮤ ﺑﻦ ﻋﺮﻋﺮﮤ ﺑﻦ
ﻣﺮﻣﺮﮤ ﺑﻦ ﻓﺮﻓﺮﻩ!!!
ﺁﻥ ﻭﻗﺖ ﻣﺎﻫﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺳﺮ ﺍﺯ ﺁﺏ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﻗﺎﻩ ﻗﺎﻩ ﺧﻨﺪﯾﺪ ﮐﻪ ﺍﯼ ﻧﺼﯿﺮ، ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﮐﻪ ﻋﻠﯽ
ﺍﺑﻦ ﺍﺑﯿﻄﺎﻟﺐ ﺑﺎ ﺗﻮ ﻣﺰﺍﺡ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺯﯾﺮﺍ ﺍﻭ ﺧﻮﺩﺵ ﻫﻤﻪ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﯼ ﺩﺭﯾﺎ ﻭ ﻣﻌﺒﺮﻫﺎ ﻭ ﺩﺟﻠﻪ ﻫﺎ ﺭﺍ
ﺍﺯ ﻣﺎﻫﯿﺎﻥ ﺑﻬﺘﺮ ﻣﯿﺪﺍﻧﺪ . ﻭﻟﯽ ﺍﯾﻨﮏ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺑﮕﻮ ﮐﻪ ﻣﻌﺒﺮ ﻓﺮﺍﺕ ﺁﻧﺠﺎ ﺍﺳﺖ .
ﻧﺼﯿﺮ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻭ ﺻﻮﺭﺕ ﺣﺎﻝ ﺭﺍ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩ .
ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ،ﺁﺭﯼ ﻣﻦ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﯼ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺯﻣﯿﻦ ﺁﮔﺎﻫﻢ . ﭘﺲ ﻧﺼﯿﺮ ﺻﯿﺤﻪ ﺯﺩﻩ ﻏﺶ
ﮐﺮﺩ . ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﻫﻮﺵ ﺁﻣﺪ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ، ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻣﯿﺪﻫﻢ ﮐﻪ ﺗﻮ ﻫﻤﺎﻥ ﺧﺪﺍﯼ ﻭﺍﺣﺪ ﻗﻬﺎﺭﯼ . ﻭ ﺁﻧﮕﺎﻩ
ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ :
ﭼﻮﻥ ﻧﺼﯿﺮ ﮐﺎﻓﺮ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺷﺪﻩ، ﻗﺘﻠﺶ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ .
ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﺍﺯ ﻏﻼﻑ ﮐﺸﯿﺪ ﻭ ﮔﺮﺩﻧﺶ ﺭﺍ ﺑﺰﺩ .
( ﺣﺪﯾﺜﯽ ﺩﺭ ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻻﻧﻮﺍﺭ ﻋﻼﻣﻪ ﻣﺠﻠﺴﯽ ، ﻣﻌﺘﺒﺮﺗﺮﯾﻦ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﻣﻨﺒﻊ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ )
ﺧﺮﺩﻣﻨﺪ ﮐﺎﯾﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺑﺸﻨﻮﺩ //// ﺑﻪ ﺩﺍﻧﺶ ﮔﺮﺍﯾﺪ ﺯ ﺩﯾﻦ ﺑﮕﺴﻠﺪ
✅پاسخ:
1⃣کتاب شریف بحار الانوار در 107 تا 110 جلد چاپ می شود نه 24 جلد
2⃣این روایت در بحار الانوار شریف وجود ندارد.اگر کسی روایت را پیدا کرد وعکس صفحه کتاب را برایمان فرستاد بنده متعهد می شوم مبلغ 200 هزار تومان جایزه بدهم
3⃣شما مزخرفات بخاری ومسلم را ندیده اید، آن وقت از ما اشکال می گیرید. بهتر است قدری در بخاری ومسلم جستجو کنید :
پیامبر مورد سحر قرار می گیرد
📚صحیح بخاری،ج3 ص1192
عایشه بر دوش به تماشای رقاصه ها می پردازد
📚صحیح مسلم،ج2 ص609
در ایام حیض با زنانش همبستر می شد
📚صحیح بخاری،ج1 ص115
قصد خودکشی می کند
📚صحیح بخاری،ج6 ص2561
❗وبه سایر پیامبران نیز رحم نکرده اند
حضرت سلیمان در یک شب با 100 زن همبستر میشود
📚صحیح بخاری،ج5 ص2007
حضرت موسی در برابر دیگران لخت حاضر میشود
📚صحیح مسلم،ج1 ص267
وسیلی به ملک الموت میزند وکور میشود
📚صحیح مسلم،ج4 ص1842
وبه عایشه نیز رحم نکرده اید وبه او نیز تهمت زده اید وما این نسبت هارا قبول نداریم:
کنیزکی را زینت می کرد تا جوانان را شکار کند
📚المصنف،ابن ابی شیبه،ج4 ص49
در برابر فرزند برادر رضاعی خود غسل می کرد
📚صحیح مسلم،ج2 ص1078
مردان نامحرم در خانه اش جنب می شدند
📚صحیح مسلم،ج1 ص238-239
وداستان های خرافی دیگر نظیر:
سنگسار شدن میمون زناکار توسط سایر میمونها
صحیح بخاری،ج3 ص3636
و....
❗این روایات مزخرف وجعلی مشتی از خروار بود که نقل کردیم وقصد تفصیل گویی نداشتیم
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
❗نقدی بر پیام زیر
تفاوت متن عقد ایران باستان با عقد اسلامی:
خطبه عقد ایران باستان
داماد :به نام نامی یزدان
تو را من برگزیدم از میان این همه خوبان
برای زیستن با تو میان این گواهان
بر لب آرم این سخن با تو
وفادار تو خواهم بود
در هر لحظه هر جا
پذیرا می شوی آیا؟
عروس:
پذیرا می شوم مهر تو را از جان
هم اکنون باز می گویم
میان انجمن با تو
وفادار تو خواهم بود
در هر لحظه هر جا.
آیا تفاوت عقد اسلامى را میدانید؟!
آخوند از طرف عروس میگه:
{اَنکَحتَک َو زَوَجتَکَ نَفسی اِلی صِداقِ ِ المَعلوم}
عروس به داماد ميگه:
در برابر پول معینی که به من می دهی خود را در اختیار تو قرار می دهم
واقعا اعراب چه به روز ما آوردند؟؟؟
کـپی برای "ایرانی" آزاد
✅نخست ما از طرفداران ایران باستان چند سوال داریم وتا زمانی که ما پاسخ نداده اند حق ندارند به ما اشکال کنند
❓چرا درایران باستان در هنگام خواندن این عقد عاشقانه فقط از یک خدا سخن می گفتند.
❓مگر مذهب آنان مذهب دوگانه پرستی نبود؟
مذهب خیر وشر ،مذهب اهورا و اهریمن.
❓چرا از بقیه خدایان سخن گفته نمی شد.
الف:سروش:مظهر اطاعت وتقوا وعبودیت انسان
ب:فره ایزدی:روح مقدسی است که برکت وتقدس ایجاد می کند ووارد هر روح وجانی که بشود توفیق پیدا می کند وبه عافیت وسلامت یا به سلطنت ومقام می رسد ودر دنیا واخرت نجات می یابد
تاریخ وشناخت ادیان،ج2 ص247-248
❓ایا ایرانیان باستان در ازدواج ابدال هم همان صیغه عاشقانه را می خواندند؟
ازدواج ابدال:اگر مردی از دنیا برود وفرزند پسری نداشته باشد وزنی داشته باشد باید آن زن را در اختیار نزدیکترین خویشاوندان متوفی قرار می دادند واگر زن نداشت دختر اورا به نزدیکترین بستگان می دادند واگر زن ودختری نداشت از اموال شخص متوفی زنی را جهیزیه داده وبه یکی از
خویشاوندان میت می دادند.فرزند پسری که از این ازدواج به وجود می آمد متعلق به مرد متوفی بود
📚رجوع کنید:ایران در زمان ساسانیان،ص355
❓ایا در ازدواج با محارم هم همان صیغه دل انگیز را می خواندند:
یک محقق آلمانی می گوید:
"اهتمام در پاکی اصل ونسب وخون ونژاد یکی از صفات بارز ایرانیان بود تا آنجا که ازدواج با محارم را جایز می شمردند.حتی در دوره هخامنشیان نیز انجام می شد.کمبوجیه با خواهر خود ازدواج کرد.داریوش نیز خواهرش را به زنی گرفت.اردشیربا دو دختر خود وداریوش سوم نیز با دختر خود ازدواج کرد
📚ایران در زمان ساسانیان،ص347
یکی از محققان ایرانی چنین می گوید:چیزی که از اسناد آن زمان بدست می آید واز بدیهیات تمدن آن دوران است نکاح با محارم درجه اول است که معمول ومتعارف بوده است
📚تاریخ اجتماعی ایران،ج2 ص35
مورخان یونانی تصریح کرده اند که در دوره هخامنشیان مغ ها با مادرانشان ازدواج می کردند
📚ایران باستان،ج6 ص35
کریستین سن مستشرق آلمانی می گوید:با وجود اسناد معتبری که در منابع زرتشتی وکتب بیگانگان معاصر دوره ساسانی دیده می شود کوششی که بعضی از پارسیان جدید برای انکار این عمل ( ازدواج با محارم) می کنند بی اساس وسبکسرانه است
📚ایران در زمان ساسانیان،ص348
⭕اما بعد از ازدواج چقدر این رابطه عاشقانه باقی می ماند؟
دراین آیین مردان بر اموال زنان ولایت داشتند. زن بدون دخالت همسر خود حق دخالت وتصرف در اموال خودرا نداشت.
هرگاه شوهری به زن خود می گفت:از این لحظه تو آزاد وصاحب اختیار خود هستی این زن از نزد شوهر خود رانده نمی شد واجازه داشت که به عنوان زن خدمتکار یا چاکر زن شوهر دیگری اختیار کند فرزندانی که از این ازدواج در حیات شوهر اولش به وجود می آمد از ان شوهر اولش بود.
شوهر حق داشت یگانه زن یا یکی از زنانش را وحتی زن ممتازش را به مرد دیگری عاریه بدهد تا این مرد از خدمات آن زن استفاده کند. دراین عاریه دادن رضایت زن شرط نبود. فرزندانی که از این ازدواج متولد می شدند متعلق به خانواده شوهر اول بود ومانند فرزندان او محسوب می شد. آنان این کار را کمک به یک همدین تنگدست می خواندند.
📚ایران در زمان ساسانیان،354
حال می گوییم بروید خدارا شکر کنید که با اسلام شمارا از این وضعیت بدبختانه درآورد
✅اشکال شما درمورد خطبه عقد اسلامی این بود که چرا درآن سخن از مهریه به زبان می آید؟ایا قانون مهریه اهانت به مقام زن نیست❓
ما پاسخ می دهیم
اولا :به شما ربطی ندارد شما اول اشکالات مارا جواب دهید بعد به ما اشکال کنید
ثانیا:چگونگی خطبه عقد ونحوه خواندن آن یک حکم شرعی تعبدی است واز آنجایی که خداوند حکیم ما را به این گونه خواندن امر کرده است وظیفه ما هم اطاعت است وخود زن مرد یا وکیل آنان می تواند خطبه را بخواند
ثالثا:مهمترین اشکال شما قانون مهریه در خطبه عقد اسلامی بود. ما چنین به شما پاسخ میدهیم
1⃣مهریه تجلی فطرت وطبیعت است :هدیه دادن به محبوب به عنوان اظهار محبت ونشان دادن علاقه ، امری فطری وطبیعی است که معمولا از کسی که پیش قدم می شود وخواستگار است ارائه می گردد
2⃣مهریه پادا
ش ونشانه حیا وعزت زن است.زن به لحاظ آفرینش نسبت به شهوت ها مقاوم تر است. این ویژگی همواره به زن فرصت می دهد که دنبال مرد نرود وخودرا رایگان در اختیار او قرار ندهد
3⃣در بعضی موارد مهریه باعث بقای خانواده ومانع از فرو پاشی آن است.برخی مردان هوس باز بدون هیچ دلیلی همسر را ترک وزن دیگری را که جوان تر وبا نشاط تر است انتخاب می کنند.از این رو کم نیست مواردی که مهریه مانع عمده ای در مقابل این هوس ران ها است
4⃣در برخی موارد مهر باعث تعادل اقتصادی است.هرچند زن دارای استقلال مالی وا قتصادی از نظر اسلام است ولی به طور معمول در جوامع ابتکار عمل به دست مردان است در صورت طلاق وجدایی احتمال اینکه زن بدون پشتوانه اقتصادی بماند بسیار زیاد است وجود مهریه یک نوع احساس امنیت اقتصادی وپشتوانه برای زن است
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
وهابی ای گفت نذرهای شما حرام هست. نذر فقط در راه خداست.نذر برای حسین و سفره رقیه و سفره بالفضل حرام است..... لطفا توضیحی فرمایید
✅پاسخ:
ما هم می گوییم نذر برای غیر خداوند باطل است. نذر شرعی از دیدگاه شیعه آن است که انسان فقط خودرا برای خدا متعهد به پرداخت چیزی معین بکند به همین دلیل که فرموده اند تا در صیغه نذر حتماقید "لله علی کذا"( به خاطر خدا بر گردن من است) باید آورده شود چنان که در راویات آمده است
📚وسایل الشیعه،ج23 ص293 باب 1
وفقهای ما تصریح کرده اند
📚جواهر الکلام،ج35 ص372
شیعیان نذرشان را برای خدا انجام میدهند وثواب آن را برای اهل بیت ونزدیکان آنان قرار میدهند وانان وقتی می گویند فلان چیز نذر امام حسین است یعنی ثواب آن را برای امام حسین قرار داده ام نه آنکه آن نذر برای تقرب جستن وعبادت حسین علیه السلام باشد
دراین گونه مسایل نیت قلبی ملاک است نه تشابه ظاهری چنان که بخاری در کتاب "به اصطلاح صحیح خود"از پیامبر روایت می کند که فرمود:
"انما الاعمال بالنیات"
"ملاک ومعیار در عمل نیت است"
📚صحیح بخاری،ج1 ص3 ح1
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
شهادت امام سجاد تسلیت. علمای اهل سنت درمورد امام سجاد چی. گفتن؟
✅پاسخ:
1⃣یعقوبی می نویسد:
او از برترین مردم وسختکوش ترین آنان در عبادت بود به همین دلیل به زین العابدین نام گرفت
📚تاریخ یعقوبی،ج3 ص46
2⃣ابن عساکر می گوید:
"راستگو ومورد اعتماد بود، بسیار حدیث می گفت ودارای مقامی بالا وبلند بود"
📚تاریخ دمشق،ج36 ص142
3⃣ذهبی می گوید:
"جلالت قدر او عجیب وبه خدا قسم برازنده او بود او از نظر شرافت، اقایی،علم،خداشناسی،وعقل کاملی که داشت کاملا شایسته مقام امامت عظمی بود"
📚سیر اعلام النبلا،ج4 ص240
4⃣صفی الدین می نویسد:
"زین العابدین هدایتگری بزرگ وخود راه نجات بود"
📚وسیله المال فی عد مناقب الال،ص280
5⃣امام شافعی گوید:
"علی بن الحسین فقیه ترین اهل مدینه است"
📚رسایل جاحظ،ص106
❗علمای فراوانی از اهل سنت زبان به فضل ومدح امام گشوده اند که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب شریف احقاق الحق،ج12 ص1 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
از يك مسلمان سني شنيدم كه : يك روز عايشه بخاطر پيدا كردم گردنبندش از كاروان پيامبر افتاد، بعد
مردي به او كمك كرددر پيدا كردن گردنبند و با او به كاروان رفت...همه به عايشه تهمت زدند و پيامبر از عايشه رو برگرداند...بعد ايه اي نازل شد( يادم رفته كدوم ايه) و به پيامبر وحي شد كه اشتباه كرده...بعد ايشان با عايشه حرف زدند...
بنظرتون اين درسته؟ من نمي تونم باور کنم
✅پاسخ:
اهل سنت برای فضیلت سازی برای خلفای وغیر خلفا نظیر عایشه روایاتی را جعل کرده اند تا از آن طریق برای مقدسات خودشان فضیلت بسازند هرچند به قیمت زیر سوال بردن پیامبر باشد. یکی از این فضیلت سازی ها جریان افک است که در قرآن به آن اشاره شده است.سوره نور ایات 11 تا 16
اهل سنت می گویند آن آیات برای تنزیه عایشه نازل شد چرا که عده ای از صحابه به او تهمت فحشا زدند آیات نازل شد واورا مبرا کرد
❗اما ما قبول نداریم آن ایات درمورد عایشه باشد
بخاری روایت می کند وقتی این تهمت ها زده میشد پیامبر به عایشه گفت:
"ای عایشه از من به توچنین وچنان رسیده ( خبر رسیده مرتکب زنا شده ای) اگر بی گناه باشی خدا تورا تبرئه خواهد کرد
واگر گناه کرده ای استغفار کن وبه درگاه او توبه کن. اگر بنده ای به درگاه خدا توبه کند خداوند اورا می بخشد"
📗صحیح بخاری،ج4 ص1517
📗صحیح مسلم ج4ص2770
وروایت کرده اند پیامبر پس از این جریان برای طلاق دادن عایشه با صحابه مشورت می کرد
📗صحیح بخاری،ج2 ص944
وپیامبر به مدت یک ماه با عایشه قهر کرد
📗صحیح بخاری،ج4 ص1520
شان پیامبر بسیار بالاتر از آن است که به همسر خود بی اعتماد باشد وبخاطر تهمت های چند نفر یک ماه با همسر خود قهر کند وحرف آنان را باور کند.
قرآن درمورد پیامبر می گوید:
"از روی هوی وهوس سخن نمی گوید وتمام سخنان او وحی خداست"نجم 3 و4
ومی فرماید:
"رسول خدا برای شما الگوی حسنه ای است"احزاب 21
ایا گمان بد بردن وتهمت زدن با الگوی بشریت بودن سازگاری دارد؟
ومی فرماید:
"از بسیاری از گمان ها پرهیز کنید چراکه برخی از گمان ها گناه است"حجرات 12
آیا عقل می پذیرد پیامبر برخلاف قرآن عمل کند
ما از اهل سنت سوال می کنیم آیا زنا نکردن فضیلت است که شما می خواهید از این جریان فضیلتی برای عایشه بسازید؟
ایا اگر بگوییم همسر فلان مولوی اهل سنت خیلی زن خوبی است زنا نمی کند ،شما از این سخن مدح اورا می فهمید؟
❗ودر پایان گفتنی است که در روایات ما آمده است که آن آیات درمورد ماریه قبطیه همسر پیامبر ومادر ابراهیم
نازل شده است چنان که علامه مجلسی می آورد:
"عامه ( اهل سنت) روایت کرده اند آیات درمورد عایشه نازل شد اما خاصه ( شیعه) روایت کرده اند که آیات درمورد ماریه قبطیه نازل شد آنجا که عایشه به او تهمت زد"
📗بحار الانوار،ج20 ص317
وحاکم نیشابوری نیز این جریان را نقل می کند :
"عایشه می گوید ماریه قبطیه به همراه پسر عمویش به رسول خدا اهدا گردید.( پس از مدتی که همسر پیامبر بود) حامله گردید.
پیامبر اورا نزد پسر عموی خود نهاد. اهل افک ( تهمت زنندگان) گفتند چون پیامبر به فرزند نیاز داشت فرزند غیر را به خود نسبت داد.
روزی پیامبر ابراهیم را نزد من آورد وگفت آیا ابراهیم شبیه من است؟
عایشه می گوید:
"من از روی حسادت گفتم شباهتی ندارد وبعد تهمت های ناروای مردم را به گوش پیامبر رساندم"
📗المستدرک علی الصحیحن، ج4 ص41 ح 6821
❗چنان که آمد سپس عایشه از روی حسادتی که به ماریه داشته است آیاتی که طبق روایات درمورد ماریه نازل شده بود را به خود نسبت داد تا فضیلتی برای خود بسازد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
بارها در محافل ومجالس شنیدم. که دستور است بر والدین اف نگوید. آیا بعد از انجام تعهدات الهی از طرف فرزند درحق پدر و مادر. .آیا فرزند که چشم وگوش بسته بدنیا آمده حقی بر گردن والدین دارد یا این ارتباط باید یک طرفه باشد واگر پدر ومادر تحت تاثیر افکار دیگر فرزندان قرار گرفت جای تحمل است؟ چگونه؟
✅پاسخ:
وظیفه فرزند، نسبت به پدر ومادر احترام ونیکی به آنان است هرچند آنان در حق فرزند ظلم بکنند.
در روایتی امام باقر فرمود:
"سه چیز است که خداوند درآن برای هیچ کس رخصتی قرار نداده است که یکی از آن ها نیکی به والدین است، خوب باشند یا بد"
📚بحار الانوار،ج71 ص56
❗البته در روایات ما امده است که والدین نیز باید با فرزند خوب رفتار کنند وسبب نشوند فرزند به آنان بی احترامی کند.
پیامبر گرامی فرمود:
"خدا رحمت کند پدر ومادری رآ که فرزندش را بر نیکی به آنان کمک کنند"
📚بحار الانوار،ج71 ص65
❗نکته مهم اینجاست که در روایات آمده است که همانگونه که فرزند می تواند عاق والدین شود والدین نیز می توانند عاق فرزند شوند.
پیامبر گرامی فرمود:
"همان گونه که فرزند موظف به رعایت عقوق والدین است، در صورتی که فرزند صالح باشد این عقوق برای والدین نیز ثابت است"
📚بحار الانوار،ج71 ص70
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال:
بعضی ها اشکال می کنن که اسلام دین جهانی نیست واین آیه را میارن"هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر به زبان قومش "ابراهیم 4
یا آیاتی که دعوت پیامبرو محدود به عرب میکنه مثل انعام 92، شوری 7
جواب چیه؟
✅پاسخ:
در عاملیت وجهانی بودن اسلام جای هیچ شکی نیست.
خداوند می گوید:
"بگو ای مردم من رسول خدا به سوی همه شما هستم"اعراف 158
ومی فرماید:
"تورا نفرستادیم مگر آنکه رحمت برای همه جهانیان باشی"انبیا 107
وفرمود:
"پربرکت است خداوند که قرآن را بر بنده اش نازل کرد تا جهانیان را انذار دهد"فرقان 1 وایات دیگر که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب مفاهیم القرآن،علامه سبحانی،ج3 ص46
❗همچنین دراین باره روایات فراوانی نیز داریم که می توانید رجوع فرمائید به بحار الانوار،ج18 ص148 باب 1 وج20 ص377 باب 21 و...
اما پاسخ به آیات مورد استناد شما:
آیه اول:
"آیه می گوید، لسان پیامبر با لسان قومش هماهنگ است نه آنکه لسان پیامبر باید با لسان همه کسانی که برای آنان مبعوث شده است هماهنگ باشد چرا که ممکن است که افرادی که مامور به تبلیغ به سوی آنان شده است وسیع تر از قومش باشند"
📚الهیات،علامه سبحانی،ج3 ص478
اما پاسخ به آیاتی که خویشان پیامبر یا اهالی مکه را مخاطب دعوت می داند:
"آن ایات در صدد مراحل دعوت است که از خویشان آن حضرت شروع می شود وسپس به سایر اهل مکه وحوالی آن گسترش می یابد وسر انجام همه جهانیان رآ در بر می گیرد "
📚اموزش عقاید،ایت الله مصباح،ص283
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال:
چرا ما اهل تسنن رو اهل سنت میدانیم؟...
.مگرشیعیان سنت پیامبر رواجرانمیکنند؟
✅پاسخ:
در این شکی نیست که ما شیعیان اهل سنت واقعی هستم وسنت پیامبر گرامی را از اهل بیت می گیریم همان اهل بیتی که پیامبر درمورد آنان فرمود:
"ای مردم، من در میان شما دو چیز گرانبها می گذارم که تا زمانی که به آن تمسک کنید هرگز گمراه نمی شوید، کتاب خدا وعترتم اهل بیتم"
📚سنن ترمذی،ج5 ص328
یا فرمود:
"من دو خلیفه وجانشین در میان شما می گذارم که تا روز قیامت از هم جدا نمی شوند، کتاب خداوند واهل بیتم"
📚مجمع الزواید،هیثمی،ج1 ص170
مرحوم میرحامد این حدیث شریف را از حدود 200 تن از علمای اهل سنت نقل می کند که حدود 6 جلد کتاب عبقات الانوار اختصاص به ذکر این حدیث دارد.
در روایتی امام صادق فرمود:
"سخن من سخن پدرم است وسخن پدرم سخن جدم است وسخن جدم سخن حسین است وسخن حسین سخن حسن است وسخن حسن سخن امیر المومنین است وسخن امیر المومنین سخن پیامبر است وسخن پیامبر سخن خداست"
📚الکافی،ج1 ص53
❗روشن شد که ما هستیم به سنت پیامبر گرامی عمل می کنیم واگر به پیروان مکتب سقیفه می گوییم اهل سنت، تنها آز آن جهت است که آنان این نام را برای خود برگزیده اند وما نیز جهت احترام به آنان از همان نامی برای انان استفاده می کنیم که خودشان برگزیده اند.
بد نیست بدانید برخی محققان بر آن هستند:
"واژه اهل سنت از دورانی مصطلح گردید که سال ها پس از پایان دوران معاویه که بیش از 70 هزار منبر در طول ده ها سال به لعن وسب امیر المومنین مشغول بودند این رویه به عنوان سنت شناخته می شد وچون در دوران خلافت عمر بن عبدالعزیز این کار ممنوع گردید با فریاد اعتراض مردم مواجه گشت که با این کار سنت را ترک کردی
"ترکت السنه،ترکت السنه"
📚النصایح الکافیه،ص72
❗به نقل از کتاب شبهات عزاداری،عصیری،ج2 ص263
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman