eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.7هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال بنا به روایات داریم که هر کس که نماز نخواند کافر هست و جایگاهش در روز قیامت جهنم می باشد. خب شما یه شخصی‌رو در نظر بگیرید که انسان خوبی هست و به دیگران کمک می کند و اعمال خیر با نیت خدا انجام میدهد ولی نماز نمی خواند ...بنا بر روایات چون این شخص نماز نخوانده بقیه ی اعمال خیرش‌ پوچ می شود و او به جهنم میرود. خب این خلاف عدالت هست. مگر در قران نداریم که هر کس ذره ای خوبی کند ان را می بیند ... این مسئله با ایه ی قران در تناقض است. ✅پاسخ در روایتی دارد پیامبر گرامی فرمود: مثل نماز مثل ستون خیمه است هر گاه ستون خیمه پا برجا باشد طناب ، میخ های پرده سود می بخشند وهر گاه ستون شکسته شود نه طناب ونه میخ ونه پرده ای هیچ کدام نافع نیستند 📚الکافی ج3 ص266 ❗️در روایت دیگر فرمود: نماز های پنج گانه را محافظت کنید زیرا هر گاه روز قیامت شود خداوند بنده را فرا می خواند اول چیزی که از او سوال می شود نماز است اگر ان را تام وبدون نقص انجام داده وارد بهشت میشود و گرنه در اتش افکنده می شود 📚بحار الانوار ج10 ص369 ❗️ وفرمود: اول چیزی که روز قیامت از اعمال مورد توجه قرار می گیرد نماز است اگر قبول شود به سایر اعمال نظر می شود واگر مقبول واقع نشود به هیچ یک از اعمالش توجه نمیشود 📚بحار الانوار ج82 ص227 ❗️ با توجه به این روایات با صراحت تمام می توان گفت که نماز کلید بهشت است واگر این کلید نباشد هرگز در بهشت باز نمی گردد واعمال نیک همچون طناب ومیخ وپرده خیمه است که بدون ستون هیچ فایده ای ندارد ❗️بنا براین اینگونه روایات به منزله مخصص برای ایه 7 زلزال است که فرمود: " هرکس ذره ای خیر انجام دهد ان را می بیند" ❗️این روایات می فرماید در صورت بی نمازی اصلا خیری برای انسان نمی ماند تا ان را ببیند وماندن خیر مخصص ومقید به خواندن نماز شده است ❗️پیامبر گرامی فرمود: بین ایمان و کفر فاصله ای جز ترک نماز نیست 📚 میزان الحکمه ج6 ص318 ❗️مراد از کفر در این روایات کفر عملی به دستورات خداوند است وفرد تا به مرحله کفر اعتقادی نرسد از دایره اسلام خارج نمیشود ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا این نگاه یعنی وجود سنخیت میان خالق و مخلوق در تضاده با مکتب حقه اهل بیت علیهم السلام نیست؟ ✅پاسخ یکی از مسایلی که فلاسفه مطرح می کند قاعده سنخیت میان علت ومعلول یا قاعده الوحد لا یصدر عنه الا الواحد است وچنین می گویند اگر سنخیت میان علت ومعول نباشد هر موجودی می تواند علت برای هر معلولی باشدولی مساله لزوم سنخیت مانع از این مطلب است لذا علتی که از هر نظر واحد ویگانه است باید یک معلول بیشتر نداشته باشد روی این جهت خداوند تنها مخلوقی خلق کرده است به نام عقل اول که موجود مجرد وهم سنخ خداوند است ومعلولات مختلف به واسطه ان عقل اول به وجود می ایند 📚 تلخیص از نهایه الحکمه ، علامه طباطبایی ، ص166 ❗️ اما پاسخ روشن است که این سخن به معنای محدود کردن قدرت خداوند است که نمی تواند معلولات مختلف با حیثیات مختلف را خلق بکند واین در تضاد با ادله عقلی ونقلی متعدد در عمومیت قدرت خداوند است می فرماید: او بر هر چیزی تواناست ( ملک 1) ❗️هیچ چیزی در اسمانها ونه چیزی در زمین از حوزه قدرت خداوند خارج نیست ( فاطر 44) ❗️جهت اگاهی از ادله نقلی وسخنان اهل بیت در عمومیت قدرت خداوند رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار ج4 ص134 باب 4 ❗️وجهت اگاهی از ادله عقلی قدرت خداوند رجوع کنید به الالهیات علامه سبحانی ج1 ص133 به بعد ❗️انچه هم در مورد قاعده گفته شد طبق تصریح محققان در مورد فاعل مختار صحیح نیست ۰ ❗️علامه حلی می گوید: فاعل اگر مختار باشد جایز است اثارش متعدد باشد هرچند خودش یکی باشد واگر فاعل بی اختیار باشد بیشتر دانشمندان معتقدند که معلول او نمی تواند متعدد باشد 📚کشف المراد ص84 ❗️این نظریه فلاسفه دارای اشکالات متعدد دیگری نیز است که جهت اگاهی رجوع کنید به کتاب پیام قران ، ایت الله مکارم ج4 ص199 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال از افغانستان مزاحمتون میشم،میخواستم درمورد عالم ذر اگه اسمشو درست گفته باشم بپرسم،ایا واقعیت داره؟اگه میشه توضیح بدین ✅پاسخ در مورد «عالم ذر» در ميان دانشمندان، مفسران، متكلمان و ارباب حديث، گفت و گوهاى زيادى واقع شده است، و اين نشانگر پيچيدگى موضوع (عالم ذر) مىباشد. خداى سبحان در قرآن كريم مىفرمايد: وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتَ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ ؛ به خاطربياور زمانى را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم «ذريّه» آنها را برگرفت، آنان را گواه بر خودشان گرفت و از آنها پرسيد: آيا من پروردگار شمانيستم، آنان همگى گفتند: آرى، ما گواهى داديم، اين كار را خداوند به خاطر آن انجام داد كه در روز قيامت نگوييد ما از اين موضوع توحيد و معرفه الله غافل بوديم، (اعراف، آيه 172). حال اين ظهور و بروز (در عالم ذر) كه واقع شده و به چه صورت انجام گرفته است و منظور از عالم ذر چيست؟ 1. محدّثان در پاسخ مىگويند: در بعضى از احاديث آمده است: فرزندان آدم تا پايان دنيا به صورت ذرّات كوچكى از پشت آدم خارج شدند و فضا را پر كردند؛ در حالى كه داراى عقل و شعور بودند و قادر بر سخن و تكلم بودند. خداوند آنان را مخاطب قرار داد آيا من پروردگارشما نيستم (الست بربكم)؟ همگى در پاسخ گفتند. آرى (بلى) به اين ترتيب پيمان نخستين بر توحيد گرفته شد». 2. گروهى از مفسران مىگويند: منظور از «ذر»، ذرات نخستين وجود انسان (نطفه) از پشت پدران به رحم مادران انتقال يافت و به تدريج در عالم جنين به صورت انسان كاملى درآمد و همان حال خداوند استعدادهايى به او داد كه بتواند حقيقت توحيد را درك كند. از اين روعالم ذر عالم جنين است و سؤال و پاسخ به زبان حال صورت گرفته است. 📚تفسیر نمونه ج7 ص6 ❗️ روایات وارده دراین باب در کتب روایی به صورت متعدد ذکر شده است که برخی از انان قابل تطبیق بر معنای اول وبرخی قابل تطبیق بر معنای دوم است 📚بحار الانوار ج5 ص225 ❗️ایت الله مکارم می فرماید: با توجه به متعارض بودن روایات در این زمینه نمی توانیم روی انها به عنوان یک مدرک معتبر تکیه کنیم ویا لا اقل همانگونه که بزرگان علما در این قبیل موارد می گویند علم و فهم این روایات را به صاحبان انها وا گذاریم واز هر گونه قضاوت پیرامون انها خود داری کنیم ❗️ در این صورت ما می توانیم ومتن ایاتی که در قران امده که تفسیر دوم با ایات قران سازگارتر است 📚تفسیر نمونه ج7 ص10 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال خداوند در سورههایی از قران آفرینش جهان را در شش روز اعلام و بعد در سوره فصلت بیان می دارد که افرینش در هشت روز صورت گرفته است لطفا در این مورد مرا راهنمایی کنید ✅پاسخ در ایات فراوانی از قران مجید افرینش اسمان وزمین مجموعا در شش روز یا به تعبیر دیگر شش دوران بیان شده است ( اعراف 54_ یونس 3_ هود 7_ فرقان 59_ سجده 4_ ق 38 _ 4 حدید ❗️اما در ایات 9 تا 12 فصلت افرینش زمین در دو روز و کوه ها وبرکات وۼذاها در چهار روز ودر دنباله ایات افرینش اسمان ها را در دو روز بیان می کند که در مجموع هشت روز می شود ❗️ایت الله مکارم در مقام پاسخگویی به این اشکال ومورد شبهه شده برای شما چنین می اورد: مشهور ومعروف دانشمندان اسلامی این است که پاسخ میدهند اربعه ایام ( چهار روز ) منظور تتمه چهار روز است به این ترتیب در دو روز اول از این چهار روز زمین افریده شده ودر دو روز بعد سایر خصوصیات زمین به اضافه خلقت اسمانها در دو روز که مجموعا شش روز یا شش دوران می شود ❗️نظیر این تعبیر در زبان عرب وتعبیرات فارسی نیز وجود دارد که فی المثل گفته می شود از اینجا تا مکه ده روز طول می کشد وتا مدینه پانزده روز یعنی پنج روز فاصله مکه ومدینه است وده روز فاصله اینجا تا مکه ❗️البته اگر ایات متعدد افرینش در شش روز نبود چنین تفسیری پذیرفته نمی شد ولی از انجا که ایات قران یکدیگر را تفسیر می کنند وقرینه یکدیگر می شوند تفسیر بالا به خوبی قابل قبول است 📚تفسیر نمونه ج20 ص224 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا در مورد ایه 24 نسا توضیح دهید که چگونه اجازه می دهد مسلمین کفار را اسیر کنند واحکام برده را بر انان جاری کنند ✅پاسخ: ❗️ جواز به همسر گرفتن زنان کافری که به دست مسلمانان اسیر می شدند بر اساس یک واقعیت حاکم بر جوامع آن روز بوده است؛ زیرا این زنان بخشی از نیروهای جبهه دشمن بودند که اگر آزاد می شدند، تقویت جبهه دشمن را در پی داشت. کشتن و زندانی کردن همه آنان کار بسیار بیرحمانه ای بود. هچنین به کار گرفتن آن ها در معادن و مزارع، بدون این که از حق استفاده از غرایز جنسی برخوردار باشند عواقب خطرناکی از جمله رواج فحشا در بین آن ها را به دنبال داشت . به همین دلیل اسلام به مسلمانان اجازه داده تا با شرایطی آنان را در منازل و مزارع و ... به کار بگیرند و ضمن رد و ممنوع کردن هر گونه تجاوز و سوء استفاده جنسی ، به مسلمانان اجازه داده است در صورت تمایل با شرایط خاصی با آنان روابط زناشویی مشروع داشته باشند و با رسمیت بخشیدن به این نحوه روابط زناشویی ، تعهدات متقابلی را در طرفین ایجاد کرده است که در سلامت اخلاقی طرفین و جامعه اثرات مثبت بسیار دارد. ایت الله مکارم شیرازی چنین می اورد "اسلام تنها دریک مورد اجازه برده گیری میدهد وآن هم در مورد اسیران جنگی است آن هم هرگز جنبه الزامی ندارد. ❗در آن روز زندانهایی نبود که بتوان اسیران جنگی را تا روشن شدن وضعشان در زندان نگهداشت وراهی جز تقسیم کردن آنها در میان خانواده ها ونگه داری به صورت برده نداشت. ❗بدیهی است هنگامی که چنین شرایطی تغییر کند هیچ دلیلی ندارد که امام مسلمین حکم بردگی را درباره اسیران بپذیرد می تواند آنها را از طریق منت یا فدیه آزاد کند ❗زیرا اسلام پیشوای مسلمین را دراین امر مخیر ساخته تا با در نظر گرفتن مصالح اقدام کند 📚تفسیر نمونه،ج21 ص412 به بعد ❗️علامه طباطبایی چنین می اورد: عمده اسباب برده گیری سه چیز بود 1 جنگ 2 زور وقلدری3 داشتن ولایت ابوت وشوهری وامثال ان ❗️اسلام تنها برده گیری در جنگ را امضا کرد وایه مورد سوال شما نیز ناظر به همین موضوع است آن هم تنها در جنگ هایی معتبر دانست که بین مسلمین و کفار اتفاق افتد که در این صورت مسلمین می توانند اسیر کافر را استرقاق نمایند نه جنگهایی که بین خود مسلمین رخ می دهد ❗️جهت این امضا کردن ومعتبر شمردن برده گیری اسرای جنگی این است که به طور کلی دشمن محارب هدفی جز نابودی انسانیت واز بین بردن نسل بشری و ویران ساختن ابادی ها ندارد وفطرت بشر بدون هیچ تردیدی چنین کسی را محکوم به زوال دانسته وبر هر کسی واجب می داند که اینگونه دشمن های بشریت را جزو مجتمع بشری به شمار نیاورده وانان را مستحق تمتع از مزایای حیات وتنعم به حقوق اجتماعی نداند ونیز حکم می کند بوجوب از بین بردن انان ویا دست کم اسیر کردنشان 📚ترجمه تفسیر المیزان ج6 ص498 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال مگه خدا نمیگه رشوه دادن یا رشوه گرفتن حرامه؟ پس چرا برای مستجاب شدن خواسته هامون خدا میگه نذر کنید. مثلاً فلان کار رو میکنم اگر فلان خواستم برآورده بشه؟ این هم یه جورایی رشوه میشه دیگه ✅پاسخ باید توجه کنید که موضوع رشوه دادن ونذر کردن موضوعا با یکدیگر تفاوت دارد وقیاس کردن این دو با یکدیگر قیاس مع الفارقی است ❗️نخست توجه کنید که در احکام شرعی قیاس کردن وسرایت دادن حکم یک مساله به مساله دیگر به دلیل شباهت ظاهری بر خلاف مذهب اهل بیت است واهل بیت شدیدا با افرادی که چنین می کنند بر خورد کرده اند 📚بحار الانوار ج2 ص284 باب 34 ❗️خداوند منان فرمود: به من ایمان نیاورده است کسی که کلام من را به رای خود تفسیر کند ومن را نشناخته است کسی که مرا به خلقم تشبیه کند و بر دین من نیست کسی که در دین من قیاس کند 📚الامالی ، صدوق ، مجلس دوم ص6 ❗️رشوه حرام است چون سبب می شود قوانین که قاعدتا باید حافظ منافع طبقات ضعیف باشد به سود مظالم طبقات نیرومند که باید قانون انها را محدود کند به کار بیفتد ❗️اگر باب رشوه دادن گشوده شود این اقویا هستند که قدرت بر پرداخت رشوه دارند در نتیجه قوانین بازیچه تازه ای در دست انها برای ادامه ظلم وستم وتجاوز به حقوق ضعفا خواهد شد ❗️در هر اجتماعی رشوه نفوذ کند شیرازه زندگی انها را از هم می پاشد و ظلم وفساد وبی عدالتی وتبعیض در همه سازمانها نفوذ می کند واز قانون عدالت جز نامی باقی نخواهد ماند 📚تفسیر نمونه ج2 ص6 ❗️انسان با نذر کردن سعی در تقرب به خداوند می کند تا با پاکی وقداستی که برایش حاصل می شود شایستگی اجابت دعایش فراهم شود و هیچ یک از مفاسد رشوه دادن در نذر کردن وجود ندارد ❗️نذر کردن سبب هیچ گونه تبعیض وبی عدالتی و حق خوری نمی شود و کلیه افراد می توانند با نذر کردن در تعالی روح خود اقدام کنند تا با قداست و پاکی روح شایستگی اجابت پرودگار را کسب کنند چرا که عدم اجابت ناشی از تیرگی گناهان می تواند باشد ونذر کردن سبب بر طرف شدن این تیرگی می شود ❗️روی این جهت پرودگار نذر کردن را امضا کرده و رشوه دادن را ممنوع کرده است وروشن است که در شریعت این امر ونهی خداوند است که سبب ترجیح یک امر یا تقبیح امری می شود ❗️جهت اگاهی از شرایط وفضیلت نذر کردن رجوع کنید به کتاب شریف میزان الحکمه ج12 ص205 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ببخشید وقتی ما بدانیم کاری نتیجه اش اکثرا بد هست ان را انجام از اول نمیدهیم حالا اکثرا و یا تمام بنده ها همیشه در این دنیا مبتلا به انواع مریضیها و گرفتاریها هستن و در اخرت هم قران کریم میفرماید ما اکثر مردم را برای جهنم واگذاشتیم ولقد ذرانا لجهنم کثیرا من الناس .... حالا خدای حکیم چرا مارا افریده درحالی که اکثرا ما این عاقبت شوم را داریم ممنونم ✅پاسخ خداوند منان می فرماید: " ایا مردم گمان کرده اند به حال خود رها می شوند و آزمایش نخواهند شد" ( عنکبوت 2) ❗️ این ایه عمومیت امتحانات و ازمایش های پرودگار را می رساند ❗️امتحانات وسختی ها سبب می شود انسان استعدادهای خود را شکوفا سازد وشاسیتگی پاداش یا کیفر را بدست اورد ❗️امیر مومنان فرمود: گرچه خداوند به روحیات بندگانش از خودشان اگاه تر است ولی انها را امتحان می کند تا کارهای خوب وبد که معیار پاداش و کیفر است از انها ظاهر گردد 📚نهج البلاۼه کلمات قصار جمله 93 ❗️روی این جهت امام صادق فرمود: شدیدترین مردم از حیث بلا ومشکلات انبیا هستند سپس هر ان کس که به انان نزدیکتر باشند 📚الکافی ج2 ص252 وفرمود: پاداش بزرگ با بلا بزرگ همراه است وخداوند هیچ قوم وگروهی را دوست نمی دارد مگر که انان را مبتلا می کند 📚بحار الانوار ج64 ص207 ❗️اگر با این دید انسان نگاه کند بلا ومصیبت را نعمت از جانب پرودگار می بیند نه نقمت و بدبختی ❗️اما بخش دوم سوالتان که فرمودید خداوندی که می داند کثیری از جن وانس جهنمی خواهند شد چرا انان را خلق می کند ❗️پاسخ آن است که یکی از صفات ذاتی خداوند فیاضیت او می باشد روی این جهت از انجا که خودش خیر مطلق است موجودات دیگر را نیز می افریند تا انان را به خیر وکمال خودشان هدایت کند واز نقص به کمال برساند ❗️واز انجا که فیاضیت لازمه ذات پرودگار است ناگزیر دست به خلقت موجودات می زند در غیر این صورت واجب الوجود بودن او زیر سوال می رود 📚رجوع کنید تفسیر نمونه ج22 ص391 ❗️خداوند طبق صریح ایات قران همه را پاک افریده واسباب سعادت وتکامل را در اختیار همگی گذاشته است ❗️او چنین خواسته است که انسان با اختیار خودش به تکامل برسد زیرا این نوع به کمال رسیدن ارزشمند است اما ممکن است افرادی از این اختیار خود سو استفاده کنند وجهنم را برای خود به ارمۼان اورد ❗️تعبیری که خداوند در ایه مورد اشاره شما می اورد درست به ان می ماند که شخص نجار گوید قسمت زیادی از این چوبها یی را که فراهم ساخته ام برای تهیه درهای زیبا است وقسمت زیاد دیگری برای سوزاندن وافروختن اتش چوبهایی که صاف ومحکم وسالمند در قسمت اول صرف می کنم وچوب های ناسالم را در قسمت دوم ❗️نجار در حقیقت دو هدف دارد یکی هدف اصلی ودیگری هدف تبعی ❗️هدف اصلی او ساختن در وپیکر وابزار خوب است وتمام کوشش وتلاش او در همین راه مصرف می شود ولی هنگامی که ببیند چوبی به درد این کار نمی خورد ناچار ان را برای سوزاندن کنار می گذارد این هدف تبعی است نه اصلی ❗️تنها تفاوتی که این مثال با بحث ما دارد این است که تفاوت چوبها با یکدیگر اختیاری نیست ولی تفاوت انسان ها بستگی به اعمال خودشان دارد ودر اختیار خود انها است 📚 تفسیر نمونه ج7 ص20 ❗️ایه مورد استناد شما اشاره است به هدف تبعی خداوند از خلقت انسان وهدف اصلی او همان خیر وسعادت انسان است 📚ترجمه تفسیر المیزان ج8 ص438 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سیزده بدر وجه شرعی داره ؟بدعته؟چیه کلا؟ نظر دین درموردش چیه ✅پاسخ ایت الله مکارم چنین می فرماید: مراسم خرافی سیزده بدر را من بررسی کردم سرچشمه اش از نظر تاریخ بر می گردد به اصحاب الراس که در قران به ان اشاره شده است ، ❗️در حالات اصحاب الراس در تفاسیر اشاره شده ودر یکی از شروح نهج البلاۼه هم داستان مفصل ان را دیدم ❗️دوازده شهر یا ابادی بودند که هر شهر و هر ابادی به نام یکی از ماه های سال خورشیدی بود یکی اسمش فروردین بود یکی اردیبشهت یکی خراداد به ترتیب مذهبشان هم بت پرستی بود درختان صنوبر را پرستش می کردند صنوبر منبع درامد خوبی برای انها بود روز اول که می شد همه از تمام دوازده شهر یا روستا جمع می شدند توی شهر فروردین ومراسم جشنی داشتند فردا می رفتند توی شهر اردیبهشت ومراسمی داشتند ۰روز سوم می رفتند توی شهر یا ابادی که خراداد که خرداد نام داشت تا به ابادی که اسفند که می رسید دوازده شهر تمام می شد روز سیزده دسته جمعی از ابادی ها می رفتند به بیابان ها ومراسم سیزده وجشن وپایکوبی والودگی به انواع مفاسد را در انجا برگزار می کردند ❗️بنابراین سیزده بدر یک سنتی بوده که از بت پرستان باقی مانده است 📚استفتاوات جدید ، ایت الله مکارم ج3 ص572 📚 مسایل جدید از دیدگاه مراجع ج1 ص155 ❗️ معظم له در کتابی دیگر چنین می اورد: بعضی از اداب نیاکان ما نیاز به بازنگری واصلاح دارد اگر اصلاح شود انجام ان اشکالی ندارد مثلا مراسم سیزده بدر چنانچه به عنوان یک رسم بت پرستی انجام گردد ۼلط وناروا است اما اگر به عنوان خارج شدن از شهر و فضای الوده ان وپناه بردن به دل طبیعت واستفاده از هوای پاکیزه ان وتفریح واستراحت سالم برای شروع مجدد به کار با انرڙی وتوان کافی باشد امر ناشایستی نخواهد بود به خصوص اگر این کار همراه با تفکر واندیشه در حیات مجدد درختان وگیاهان باشد ودر نتیجه انسان از حیات انها درس زندگی بگیرد وبه یاد عظمت و قدرت وعلم نامحدود خالق ان بیفتد ۰بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران ان را به روز طبیعت تۼییر داد 📚قهرمان توحید ، ایت الله مکارم ص84 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال خداوند در قرآن کریم آیاتی دارد که سخن دیگران است.به عبارتی سخنان افراد دیگر در قرآن آمده است مانند پیامبران وحتی سخنان ابلیس...از طرفی خداوند در آیات تحدی میفرماید که کسی نمی تواند حتی یک آیه مانند قرآن بیاورد.سخنان پیامبران و...مستند به خود آنهاست که جزء آیات قرآن شده پس من و دیگران هم میتوانیم سخنی بگوییم که مانند آیات قرآن باشد با این تفاوت که سخنان ما جزء قرآن نمیشود.این موضوع چگونه با مبارزه طلبی خداوند سازگار است؟ ✅پاسخ در معجزه بودن قران کریم هیچ شکی نیست ❗️خداوند می فرماید: " بگو اگر انسان ها و پریان اتفاق کنند که همانند این قران را بیاورند همانند ان را نخواهند اورد هر چند یکدیکر را در این کار کمک کنند " ( اسرا 89) ❗️در پاسخ شما گفتنی است : " تحدی در این موارد به این معنا است که هیچ کس نمی تواند مثلا سخن حضرت ابراهیم و موسی و یا سخن فرعون و ... را مانند قرآن در اوج فصاحت و بلاغت و اعجاز بیان کند و قرآن در این مورد تحدی کرده و همه را به آوردن سخنی مانند قرآن در این زمینه دعوت کرده است . ❗️پس آن چه در اینجا مهم است این است که سخنی از غیر خدا به زبان خدا و به صورت کلمات وحی و قرآن در قالب زبان عربی در حد فصاحت و بلاغت قرآن بیان شودو تحدی در اینجا از این نظر است .  ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا خمس به سید ها باید داده شه ایا این تبعیًض نیست ✅پاسخ خمس را طبق روایات باید به دوقسمت تقسیم کرد ۰نیمی از ان سهم امام است که در زمان غیبت باید به مرجع تقلید داده شود ونیمی دیگر سهم سادات نیازمند است 📚وسایل الشیعه ج9 ص509 ابواب قسمه الخمس باب 1 ❗️در تفسیر شریف نمونه چنین امده است : " ❗️اولا نیمی از خمس که مربوط به سادات و بنی هاشم است منحصرا باید به نیازمندان آنان داده شود، آن هم به اندازه احتیاجات یک سال، و نه بیشتر، بنابراین تنها کسانی از آن می توانند استفاده کنند که یا از کار افتاده اند، و بیمارند، و یا کودک یتیم و یا کسان دیگری که به علتی در بن بست از نظر هزینه زندگی قرار دارند. بنابراین کسانی که قادر به کار کردن هستند، (بالفعل و یا بالقوة ) می توانند درآمدی که زندگی آنها را بگرداند داشته باشند هرگز نمی توانند از این قسمت خمس استفاده کنند و جمله ای که در میان بعضی از عوام معروف است که می گویند سادات می توانند خمس بگیرند، هر چند ناودان خانه آنها طلا باشد، گفتار عوامانه ای بیش نیست، و هیچ گونه پایه ای ندارد. ❗️ثانیا: مستمندان و نیازمندان سادات و بنی هاشم حق ندارند چیزی از زکات مصرف کنند، و بجای آن می توانند تنها از همین قسمت خمس استفاده نمایند. محروم بودن بنی هاشم از زکات امری مسلم است که در بسیاری از کتب حدیث و کتب فقهی آمده است آیا می توان باور کرد که اسلام برای از کار افتاده ها و ایتام و محرومان غیر بنی هاشم فکری کرده باشد اما نیازمندان بنی هاشم را بدون هیچگونه تامین رها ساخته باشد؟❗️ثالثا: اگر سهم سادات که نیمی از خمس است از نیازمندی سادات موجود بیشتر باشد باید آن را به بیت المال ریخت و در مصارف دیگر مصرف نمود. همانطور که اگر سهم سادات کفایت آنها را ندهد باید از بیت المال و یا سهم زکات به آنها داد. ❗️ با توجه به جهات سه گانه فوق روشن می شود که در حقیقت هیچگونه تفاوت از نظر مادی میان سادات و غیر سادات گذارده نشده است . نیازمندان غیر سادات می توانند مخارج سال خود را از محل زکات بگیرند ولی از خمس محرومند، و نیازمندان سادات تنها می توانند از محل خمس استفاده کنند، اما حق استفاده از زکات را ندارند. ❗️در حقیقت دو صندوق در اینجا وجود دارد، صندوق خمس و صندوق زکات و هر کدام از این دو دسته تنها حق دارند از یکی از این دو صندوق استفاده کنند آن هم به اندازه مساوی یعنی به اندازه نیازمندی یک سال . 📚تفسیر نمونه ج7 ص181 ❗️ در روایتی چنین امده است : " بنی هاشم خمس دریافت می کنند زیرا صدقه و زکات برای انان حلال نیست وخداوند در عوض برای انان خمس را قرار داده است " 📚التهذیب ج4 ص126 ❗️ امام کاظم فرمود: خمس برای بنی هاشم قرار داده شد در عوض صدقات مردم تا تنزیهی باشد برای انان از جانب خداوند به سبب قرابتشان با پیامبر وکرامتی باشد از جانب خدا برایشان از دریافت چرک های مردم ( صدقات انان ) 📚الکافی ج1 ص539 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میدانیم که آیه ی ولایت در شان حضرت علی هست و اشاره دارد به داستان دادن زکات (انگشتری) به مرد فقیر در حالت رکوع نماز اما در این آیه واژه ی الذین به کار رفته نه الذی حال آیا میتوان گفت این آیه در شان چند نفر بوده و نه فقط حضرت علی(ع)؟ ✅پاسخ در کتاب شریف پیام قران در پاسخ به این اشکال چنین امده است : با توجه به شان نزول های ایه که به طور مستفیض بلکه متواتر در کتب شیعه وسنی نقل شده تردیدی باقی نمی ماند که ایه ناظر به یک فرد است وبه تعبیر دیگر احادیث و تواریخ اسلام گواهی می دهند که دادن صدقه به گدا در حال رکوع مربوط به علی است نه اینکه یک گروه ان را انجام داده باشند بنابراین باید گفت تعبیر به صیغه جمع برای احترام و تعظیم مقام ان فرد است ❗️در ادبیات عرب مکرر دیده شده که از مفرد به لفظ جمع تعبیر اورده شده است مثلا در ایه مباهله ( ال عمران 61)نساونا به صورت جمع است در حالی که مطابق صریح شان نزول ها منظور حضرت زهرا است ❗️در داستان غزوه حمرای الاسد امده است " الذین قال لهم الناس ان الناس قد جمعوا لکم فاخشوهم فزادهم ایمانا " ( همان )کسانی که ( بعضی از ) مردم به انان گفتند دشمنان برای ( حمله به ) شما گرد امده اند از انها بترسید اما این سخن بر ایمانشان افزود( ال عمران 173) ❗️در این جا گوینده این سخن به عنوان ناس که معنی جمع دارد ذکر شده در حالی که در تواریخ امده است مراد نعیم بن مسعود بوده است 📚مفاتیح الۼیب ، فخر رازی ج9 ص433 📚 تفسیر پیام قران ، ایت الله مکارم ج9 ص199 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا ما تمام انسانها باید تقاص یک ترک اولی از پدرمان حضرت ادم را در زمین با این همه رنج و سختی پس دهیم ✅پاسخ خداوند از ابتدا حضرت ادم را برای زندگی بر روی زمین خلق کرده بود چنان که انجا که خبر از خلقت ادم به فرشتگان می داد خطاب به انان چنین فرمود: " من می خواهم بر روی زمین خلیفه وجانشین قرار دهم" ( بقره 30) ❗️پس از ان هم ادم را به زمین به یک نقطه سر سبز زمین منتقل کرد ومراد از بهشت ادم که ادم از ان خارج شد همین منطقه سر سبز زمین بود که ادم پس از ترک اولی از ان منطقه خارج شد۰ ❗️ایت الله مکارم چنین می اورد : "ظاهر این است که بهشت آدم وحوا بهشت موعود نبوده است بلکه یکی از باغهای پرنعمت وروح افزای یکی از مناطق سرسبز زمین بوده است زیرا ❗️ اولا بهشت موعود قیامت، نعمت جاودانی است بیرون رفتن از آن ممکن نیست ❗️وثانیا ابلیس آلوده وبی ایمان رآ درآن بهشت راهی نخواهد بود نه وسوسه های شیطانی ونه نافرمانی خدا. ❗️ثالثا در روایاتی که از طرق اهل بیت به ما رسیده این موضوع صریحا آمده است.یکی از راویان حدیث می گوید که از امام صادق راجع به بهشت آدم پرسیدم امام در جواب فرمود:باغی از باغهای دنیا بود که خورشید وماه بر آن می تابید واگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بیرون رانده نمی شد 📚نور الثقلین،ج1 ص62 📚تفسیر نمونه، مکارم شیرازی،ج1 ص187 ❗️با این توضیح پاسخ شما بدست می اید وروشن میشود که به هیچ وجه این تعبیر که ما بخاطر ترک اولی ادم گرفتار زندگی در دنیا شدیم تعبیر صحیحی نیست ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال تو دین اسلام از سگ و خوک نجستر که نداریم. درسته؟ ؟ پس چرا وقتی انسان دست ب سگ میزنه اونم اگه بدن سگ خیس باشه با طهارت دستش پاک ميشه ولی اگه ب جسد میت دست بزنه غسل باید بکنه ✅پاسخ قیاس کردن در شریعت ما امری مردود بر شمرده شده است . ❗️در حدیثی امام صادق ابو حنیفه رئیس مذهب حنفی را خطاب قرار می دهد و او را در مورد قیاس کردن تخطئه می نماید .در فرازی از این حدیث امام خطاب به ابو حنیفه می فرمایند که به نظر تو آیا بول نجس تر است یا منی در جواب ابو حنیفه می گوید که بول نجس تر است  در ادامه امام می فرماید اگر بول نجس تر است چرا بعد از آن تنها برای طهارت یک وضو کفایت می کند اما در مورد منی حتما باید غسل نمود و.... 📚مستدرک الوسائل ج17 ص253 ❗️ در احکام شرعی قیاس کردن بر خلاف مذهب اهل بیت است واهل بیت شدیدا با افرادی که چنین می کنند بر خورد کرده اند 📚بحار الانوار ج2 ص284 باب 34 ❗️خداوند منان فرمود: به من ایمان نیاورده است کسی که کلام من را به رای خود تفسیر کند ومن را نشناخته است کسی که مرا به خلقم تشبیه کند و بر دین من نیست کسی که در دین من قیاس کند 📚الامالی ، صدوق ، مجلس دوم ص6 ❗️ ما با توجه به انچه که از حکمت خداوند می شناسیم طبیعتا باید حکم کنیم که کلیه احکام و دستورات خداوند بر پایه مصالح است هر چند وجه ان برای ما معلوم نباشد چنان که امام صادق فرمود: " از انجایی که می دانیم خداوند حکیم است تصدیق می کنیم کلیه افعال ودستوراتش بر پایه حکمت است اگر چه فلسفه ان برای ما معلوم نباشد" 📚بحار الانوار ج52 ص91  ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال حضرت علی (ع) موقع ضربت خوردنشون میگن رستگار شدم و خوشحالند. در عاشورا جمله معروف است که میگن مرگ در راه خدا از عسل شیرین تر است و حضرت زینب هم میگن جز زیبایی چیزی ندیدم و ازین قبیل روایت ها, پس اگر با تمام این شهادت ها و مصایب درجه آنها بالا میرود و خودشان هم راضی هستند پس چه دلیل وچه نیازی به عزاداری و غم و اندوه برای ائمه هست.اتفاقا باید ابراز خوشنودی هم بکنیم... ✅پاسخ عزاداری کردن ما از برای مصایب اهل بیت به دستور خود ان بزرگواران است ودر روایات فراوانی شیعیان را به برقراری مجالس حزن واندوه وگریه بر مصایبشان ترغیب کرده اند که می توان جهت اگاهی از روایات وارده به ابواب زیر مراجعه کرد 📚 وسایل الشیعه ج14 ص500 باب 66 📚 بحار الانوار ج44 ص278 باب 34 📚 مستدرک الوسایل ج10 ص311 باب 49 صدوق از امام رضا روایت می کند که فرمود: "هرکس مصایب ما اهل بیت را یاد کند وگریه وعزاداری کند روز قیامت در درجه ما خواهد بود" 📚امالی،مجلس 17، رقم 4 وبحار ج44 ص278 امام صادق خطاب به فضیل فرمود: "ایا مجالسی ترتیب می دهید واحادیث ومصایب مارا برای هم بازگو می کنید؟ فضیل گفت بله. امام فرمود:من این مجالس را دوست دارم رحمت خداوند بر کسانی که امر مارا زنده کنند کسی که به اندازه بال مگسی برای مصایب ما گریه کند خداوند تمام گناهانش را می بخشد اگر چه به مقدار کف روی دریاها باشد" 📚قرب الاسناد،ص26 امام رضا فرمود: "مصیبت حسین پلک چشم ما را زخم کرده واشک های مارا جاری کرده است پس برای مصایب حسین باید گریه کنان گریه کنند 📚امالی صدوق مجلس 27 رقم 2 قرآن و روایات، دوستى خاندان رسول اکرم(ص) و اهلبیت(ع) را بر مسلمانان واجب کرده . 📚سوره شوری ایه 23 وتفسیر در المنثور ذیل ایه ❗️دوستى لوازمى دارد. دوستدار صادق، کسى است که شرط دوستى را چنان که باید و شاید به جا آورد. یکى از مهمترین لوازم دوستى، همدردى و همدلى با دوستان در مواقع سوگ و اظهار سرور و شادی در شادى آنان است از این رو در احادیث، بر برپایى جشن و سرور در ایام شادى اهلبیت و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان، تأکید فراوان شده است. ❗️بر این اساس وظیفه عقلانى و شرعى، ایجاب مىکند که در ایام عزادارى اهلبیت، حزن و اندوه خود را به «زبان حال»؛ یعنى، با اشک، آه و ناله و زارى،، و با کم خوردن و کم آشامیدن مانند افراد غم زده اظهار نماییم ؛ از نظر پوشاک، با پوشیدن لباسى که از حیث جنس و رنگ و نحوه پوشش در عرف، حکایتگر اندوه و ناراحتى است، آشکار می سازیم. ❗ایت الله العظمی مکارم دلیل اینکه اهل بیت چرا به عزاداری کردن را دستور داده اند را درموارد زیر خلاصه می کند؛ 1 سبب حفظ مکتب اهل بیت می شود چرا که در این مجالس است که همگان با فرهنگ اهل بیت اشنا می شوند 2 سبب بسیج توده ها ووحدت بین افراد جامعه میشود وروشن است هر ملتی برای بقا وموفقیت خویش محتاج به عامل وحدت واجتماع است وبهترین عامل وحدت پیروان اهل بیت که با کمترین زحمت وهزینه توده های میلیونی را حول یک محور جمع می کند همین مراسمات عزاداری است 3 سبب الگوگیری از اهل بیت وخود سازی وتربیت می شود ومردم با تطبیق دادن اعمال و کردار خویش با اهلبیت همرنگی وسنخیت خودرا بل ان حضرات فراهم می سازد 4 سبب تجلیل از مجاهدت های انان در راه احیای دین وتعظیم شعائر می شود ❗جهت توضیح بیشتر به کتاب ایشان رجوع فرمائید 📚عاشورا،ریشه ها،انگیزها،رویدادها،پیامدها،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ص70 ❗این عزاداری ها وشرکت در مجالس و سبب آشنایی بیشتر با سیره اهل بیت،ازدیاد محبت به آنان،انتقال فرهنگ شیعه به نسل ها،ایجاد روحیه جهاد وایثار واز خود گذشتگی در افراد،سبب الگوگیری والگوپذیری،سبب حاکم شدن آرمان های اهل بیت در جامعه،و...می شود 📚نرم افزار پرسمان،کلید واژه اثار عزاداری ❗️با توجه به انچه گفته شد علت وفلسفه عزاداری بر اهل بیت روشن می شود ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا خدا میتواند جسم شود؟ اگر میتواند پس محدود میشود و دیگر خدا نیست و اگر نمیتواند پس قادرمطلق نیست . چه پاسخی دارید؟ ✅پاسخ: "اشتباه از اینجا ناشی شده است که به خاطر عدم آشنایی با مسایل فلسفی از این حقیقت واضح غفلت شده است که وقتی سخن از قدرت به میان می آید باید متعلق قدرت یک امر ممکن باشد زیرا قدرت به محال تعلق نمی گیرد، محال هیچ وپوچ است وهیچ وپوچ قابل تعلق قدرت نیست. ❗توضیح این که هنگامی که می گوییم خدا قادر است چنین موضوعی را ایجاد میکند مفهومش این است که آن موضوع جزو ممکنات است ومی خواهیم از طریق قدرت خدا لباس وجود بر آن پوشانده شود اما اگر مطلبی ذاتا محال است اصلا سوال آیا می تواند درباره آن نادرست ولی معنا است. ❗این همان چیزی است که گاهی از آن تعبیر می کنند که صورت مساله غلط است. ❗به عنوان مثال اگر کسی مساله ای طرح کند که ما 20 عدد پرتقال داریم ومی خواهیم در میان 40 نفر تقسیم کنیم به طوری که به هرکدام آنان یک پرتقال درست برسد در جواب گفته میشود صورت مساله شما غلط است. ❗به تعبیر دیگر این مساله خود دارای نوعی تناقض است واصلا قابل طرح نیست.زیرا وقتی می گوییم 20 پرتقال داریم یعنی 40 عدد نیست اما وقتی میگوییم آن را میان 40 نفر تقسیم کنیم که نصیب هریک یک پرتقال شود معنایش این است که تعداد آنها 40 تا است نتیجه این میشود که تعداد پرتقال ها درعین اینکه 20 عدد است 40 باشد. مسلما هیچ عاقلی چنین حرفی نمیزند. ❗ سوال شما دوست گرامی نیز دارای تضاد است و با توجه به غلط بودن این سوال نوبت به جواب نمی‌رسد. چرا که فرض جسمیت ذات واجب الوجود از جمله محالات است وامکان وقوعی ندارد ❗در روایتی آمده است که از حضرت علی سوال شد : ایا پرودگارت می تواندجهان را در تخم مرغی قرار دهد بی آنکه دنیا کوچک شود یا تخم مرغ بزرگ امام پاسخ داد: "خداوند هرگز توصیف به عجز نمیشود اما آنچه را تو سوال کردی غیر ممکن است" 📚بحار الانوار،ج4 ص143 ح10 ❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب پیام قرآن،ایت الله مکارم شیرازی،ج4 ص202 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در شیعه چیزی تحت عنوان ختنه زنان داریم ، با این که این امر بسیار چهره خشن و بدی دارد لطفا درمورد آن توضیح دهید ✅پاسخ ختنه دختر در اسلام مستحب است ، در این باره روایات متعددی از اهل بیت امده است 📚وسایل الشیعه ج21 ص442 باب 58 ❗️زنان هم می توانند مانند مردان ختنه کنند یعنی قسمتی از اطراف مهبل خودرا بر دارند ۰این کار در اسلام دارای رجحان است و سبب می شود زن در نظر شوهر دوست داشتنی تر و نیکوتر شود چنان که پیامبر گرامی فرمود: ختنه کردن برای مردان سنت وبرای زنان مایه کرامت است 📚الکافی ج6 ص37 📚بحار الانوار ج101 ص123 ❗️در رابطه با ختنه زنان گفته شده است که سبب سلامتی بیشتر، افزایش تکامل دختران و آماده‌سازی آنان برای ازدواج، کنترل تمایلات جنسی زنان تا قبل از ازدواج، جهت مقاومت دختران در مقابل اعمال جنسی نامشروع، پاکی و زیبایی زن (باور بر این است که دختران با برداشتن بخش‌هایی از بدنشان که ناپاک و زشت است، پاک و زیبا می‌شوند) میشود ❗️اما منظورتان از این که می گویید ختنه کردن چهره بد وخشنی دارد برای ما روشن نشد که از چه جهت این نکته را مطرح می کنید ۰می توانید در سوالات بعدی بیشتر سوال خودرا توضیح دهید ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در مورد نیمه سهم امام خمس فرمودید در زمان غیبت امام باید به مراجع داد. بفرمایید وجه شرعی این باید از کجاست؟ و چه دلیلی دارد که یک مرجع می تواند خمس را بگیرد اما یک عالم غیر مرجع خیر و حتی خود شخص که از همه مهمتر است برایش بری الذمه شدن؟ در حالی که محلهای مصرف خمس مشخص است و صرفا بحث فرصت یافتن اهلش است؟ آیا پشتوانه روایی دارد این فرمایش شما یا خیر؟ ❗️پاسخ ان گفته ما با توجه به این بوده است که فقها نواب عام امام عصر در زمان غیبت هستند واز اختیارات امام بهره مند هستند لذا سهم امام از خمس را انان باید دریافت کنند ودر جهت ترویج وگسترس دین مصروف دارند ❗️امام خمینی چنین می اورد: ( شخص فقیه جامع الشرایط) همان ولایتی که حضرت رسول اکرم ( وامامان ) در امر اداره جامعه داشته را دارا است و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند 📚ولایت فقیه ص50 ❗️ پیامبر گرامی فرمود: خدایا جانشینان مرا رحمت کن ۰ سوال شد جانشینان شما چه کسانی هستند ؟ فرمود: کسانی که بعد از من می ایند و حدیث وسنت مرا نقل می کنند 📚عیون الاخبار ج2 ص37 📚 امالی صدوق ص180 📚من لا یحضره الفقیه ج4 ص420 📚معانی الاخبار ص374 ❗️در این حدیث شریف از فقهای جامع الشرایط به عنوان جانشینان پیامبر تعبیر شده است و روشن است که جانشین از اختیارات شخصی که برایش نیابت می کند بهره مند می باشد ❗️در روایت دیگر پیامبر گرامی فرمود: فقها امینان و مورد اعتماد پیامبران هستند 📚الکافی ج1 ص46 📚بحار الانوار ج2 ص36 ❗️معنای امین بودن فقها این است که فقها تمام اموری را که در اسلام مقرر است به طور امانت اجرا کنند ویکی از این امور دریافت سهم امام و مصرف ان در موارد مشخص شده است ❗️امام حسین فرمود: مجارای اجرای امور واحکام به دست علما می باشد 📚تحف العقول ص238 📚 بحار الانوار ج97 ص80 📚مستدرک الوسایل ج17 ص316 ❗️ در این حدیث نیز از فقها تعبیر شده است که کلید اداره امور واجرای احکام بدست انان است ویکی از این موارد نیز دریافت سهم امام و مصرف ان می باشد ❗️حضرت علی فرمود: علما حاکمان مردم هستند 📚غرر الحکم ص36 ❗️ این حدیث نیز می رساند که امامان اختیارات خود از جمله حکومت کردن بر مردم را به فقها که جانشینان انان هستند تفویض کرده اند وفقها از اختیارات انان بهره مند هستند ❗️در این باره ادله دیگری نیز است که به بحث های اینده موکول می کنیم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا شرف الشمس حقیقت دارد یا خرافات هست لطفا توضیح دهید ✅پاسخ انچه که طبق روایات موجود در کتب معتبر سندیت دارد ودارای رجحان است ان است که انگشتر عقیق بدست کردن دارای رجحان واستحباب است 📚وسایل الشیعه ج5 ص85 باب 51 ❗️در روایتی امده است که حضرت علی برای دفع دشمنان و بلاها انگشتر عقیق بدست می کردند 📚حلیه المتقین ص31 ❗️ پیامبر گرامی فرمود: کسی که انگشتر عقیق بدست کند حاجاتش بر اورده می شود 📚الکافی ج6 ص470 ❗️امام صادق فرمود: کسی که انگشتر عقیق بدست کند فقیر نمیشود 📚الکافی ج6 ص471 ❗️ پیامبر گرامی فرمود: کسی که انگشتر عقیق بدست کند تا زمانی که بدستش است گرفتار غم واندوه نمی شود 📚عیون الاخبار ج2 ص47 ❗️ و در رابطه نقش انگشتر امام صادق فرمود: هر کس بر انگشترش نقش کند ما شای الله لا قوه الا بالله استغفر الله از فقر شدید ایمن شود 📚حلیه المتقین ص39 📚ثواب الاعمال ص214 ❗️امام باقر فرمود: هر کس بر انگشتر خود ایه ای از قران نقش کند امرزیده شود 📚حلیه المتقین ص39 ❗️ جهت اگاهی بیشتر از انچه شایسته است نقش نگین انگشتر باشد رجوع کنید به وسایل الشیعه ج5 ص100 باب 62 ❗️ این بحثی اجمالی در انگشتر بدست کردن و نقوش ان بود که با استفاده از منابع معتبر ذکر شد ❗️اما انچه در مورد انگشتر شرف الشمس و نقوش ان در روز 19 فروردین امده است 1 _ در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری زردرنگ است که بعضی ها به نیت گشایش در کارها به دست می کنند. اما در واقع شرف الشمس سنگ نیست. بلکه دعایی منسوب به امام علی است که در روز نوزدهم فروردین با آدابی خاص می نویسند و نقشی رمزگونه را پشت انگشتر عقیق زردرنگ حک می کنند. ❗️ان شکل که شرف الشمس نامیده میشود و ان شکل از حضرت امیر نقل شده که در کتاب مصباح کفعمی امده اما اساسا این جریان کاملا بدون سند می باشد و سند معتبری برای این داستان ذکر نمیکند وبه فرض هم که این روایت صحیح باشد دعایی است که باید روی انگشتر حک شود همانند سایر ادعیه نه انکه این دعا شرف الشمس نام دارد ودر روز 19 فروردین جهت گشایش کارها و رزق وروزی باید حک شود ❗️از برای این امور به هیچ عنوان سند معتبری وجود ندارد 2 شایسته است که همگان در این موضوع تمسک کنند به اثار معتبر و صحیحه که در ابتدای متن اوردیم نه امور بی سند و موهوم که سبب سو استفاده افراد مختلف خصوصا در این ایام می شود ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در تفسیر آیه ی ۱۰ سوره ی دخان: «فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاء بِدُخَانٍ مُّبِين»ٍ در تفسیر المیزان آمده است که یک احتمال این است که این آیه در مورد نفرین پیامبر در مورد مردم مکه نازل شده است و آقای علامه طباطبایی آن را رد نمیکنند. قضیه این است که میگویند وقتی پیامبر دیدند مردم مکه ایشان را بسیار اذیت میکنند و ایمان نمی آوردند از خدا خواستند که عذابی مانند عذاب در زمان حضرت یوسف علیه السلام نازل فرمایند یعنی ۷ سال قحطی. این عذاب نازل شد و انقدر به مردم فشار آمد که وقتی به آسمان نگاه می کردند گویی دودی در آسمان می دیدند (چشمشان سیاهی میرفت). تا آن که ابوسفیان و عده ای دیگر به نزد پیامبر آمدند و گفتند که تو که می‌گویی پیامبر رحمت هستی چرا عذاب برای مردم خواسته ای؟ و پیامبر دعا کردند و عذاب برطرف شد. حالا سوال من این است: آیا این داستان درست است؟ چقدر اعتبار دارد؟ آیا پیامبری که از خدا خواستند که عذاب استیصال از قومشان برداشته باشد ممکن است برای مردم مکه درخواست ۷ سال گرسنگی کرده باشند؟ پیامبر رحمه للعالمین ؟ که بعد ابوسفیان به ایشان بگوید که تو مثلا پیامبر رحمت هستی؟ ✅پاسخ مفسران رحمت بودن پیامبر را از این جهت دانسته اند که همگان در عالم اعم از کفار و مومنین مرهون ایین تو هستند ❗️در تفسیر نمونه در تفسیر ایه چنین امده است : " عموم مردم دنیا اعم از مومن و کافر همه مرهون رحمت تو هستند چرا که نشر ایینی را به عهده گرفتی که سبب نجات همگان است " " اری او و دستوراتش برنامه واخلاقش همه رحمت است برای همگان " 📚 تفسیر نمونه ج13 ص526 ❗️ طبق این بیان رحمت بودن پیامبر به هیچ وجه منافاتی با عذاب مشرکین ندارد ❗️اگر هم بگوییم رحمت بودن پیامبر اشاره به عذاب نشدن مشرکین تا زمان حیات پیامبر به مقتضای ایه 33 انفال می باشد باز منافاتی با داستانی که شما ذکر کردید ندارد چرا که مفسران تصریح کرده اند که مراد نفی عذاب استیصال و عمومی از جمیع امت است همانند عذابهایی که در امتهای گذشته جریان داشته است واین منافات با نزول عذاب بر برخی از انان نخواهد داشت" 📚 ترجمه تفسیر المیزان ج9 ص89 ❗️ اما انچه از شان نزول ایات نیز نقل کردید صحیح نمی باشد و صحیح ان چنین است : " روایت کرده اند که حضرت از برای کفار نفرین کرد تا قحطی و خشکسالی همانند زمان یوسف دامنگیر انان شود بعد از این ماجرا چنان قحطی در مکه رخ داد که از گرسنگی و تشنگی هنگامی که به اسمان نگاه می کردند گویی در میان انها واسمان دود و دخانی بود کار انقدر بر انان سخت شد که مردارها واستخوانهای حیوانات مرده را می خوردند خدمت پیامبرامدند وگفتند تو به ما دستور صله رحم می دهی در حالی که خویشاوندان تو در این ماجرا نابود شدند اگر این عذاب از ما برطرف گردد حتما ایمان می اوریم پیامبر در حق انان دعا کرد و فراوانی ونعمت نصیبشان شد و بلا وعذاب برطرف گردید اما از این ماجرا دست نگرفتند و باز به سوی کفر بازگشتند" 📚 مجمع البیان ج9 ص 62 ❗️ البته ایت الله مکارم ایات سوره دخان را اشاره به قیامت می دانند نه انچه در شان نزول ایات نقل شده است 📚تفسیر نمونه ج21 ص157 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوالی داشتم در مورد چشم و نظر بعضی ها خصوصا بچه مذهبی ها در حد افراط اهمیت میدهند تحت هر شرایطی موضوعی پیش میاد میگن چشم خوردیم مریض میشن یا ۰۰۰ لطف کنید نظر اسلام رو در این مورد بفرمائید ✅پاسخ در تفسیر شریف نمونه چنین امده است : " بسیاری از مردم معتقدند در بعضی از چشمها اثر مخصوصی است که وقتی از روی اعجاب به چیزی بنگرند ممکن است ان را از بین ببرند یا درهم بشکند واگر انسان است بیمار یا دیوانه کند ۰ ❗️این مساله از نظر عقلی محال نیست چه اینکه بسیاری از دانشمندان امروز معتقدند در بعضی از چشم ها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته است که کارایی زیادی دارد ❗️ووجود نیرویی در بعضی از چشمها که از طریق امواج مخصوص در طرف مقابل اثر بگذارد چیز عجیبی نخواهد بود ❗️در روایات اسلامی نیز تعبیرات مختلفی دیده می شود که وجود چنین امری را اجمالا تایید می کند ❗️در حدیثی می خوانیم که اسما بنت عمیس خدمت پیامبر عرض کرد گاه به فرزندان جعفر چشم می زنند ایا " رقیه " ای برای انها بگیرم ( رقیه دعاهایی است که می نویسند وافراد برای جلوگیری از چشم زخم با خود نگه می دارند) ❗️پیامبر فرمود: اری اگر چیزی می توانست بر قضا و قدر پیشی بگیرد چشم زدن بود" 📚 مجمع البیان ج10 ص341 ❗️ در نهج البلاغه امده است که فرمود: " چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع ان نیز حق است" 📚 کلمات قصار جمله 400 ❗️هیچ مانعی ندارد این دعاها و توسل ها به فرمان خداوند جلوی تاثیر نیروی مغناطیسی چشمها را بگیرد همان گونه که دعاها در بسیاری از عوامل مخرب دیگر اثر می گذارد وانها را به فرمان خدا خنثی می سازد ❗️این نیز لازم به یاد اوری است که قبول چشم زخم به طور اجمال به این معنی نیست که به کارهای خرافی واعمال عوامانه در این موضوع پناه برد که هم بر خلاف دستورات شرع است وهم سبب شک وتردید افراد در اصل موضوع است 📚تفسیر نمونه ایت الله مکارم ج 24 ص428 ❗️ جهت اگاهی بیشتر از روایات وارده درباره تاثیرات چشم زخم رجوع کنید به بحار الانوار ج60 ص1 باب 1 ❗️ وبرای اگاهی از روایات وارده در دفع چشم زخم رجوع کنید به بحار الانوار ج 92 ص‌124 باب 96 ❗️ روشن شد که موثرترین راه برای مقابله با چشم زخم دعا کردن و توسل به پرودگار است نه کارهای خرافی که بین مردم مرسوم است تظیر تخم مرغ شکستن یا دود کردن برخی چیزها و ۰۰۰ 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میشه یه جواب قانع کننده بهم بدین تا من بهشون بگم: فلسفه ماه های حرام... در بین اعراب سرزمین حجاز یا عربستان کنونی غالباطوایف بر سر تعصبات و قدرت نمایی و خوی وحشیگری در حال جنگ و کشتار یکدیگر بودند عاقبت سران قبایل از مکه و یثرب و ... تصمیم گرفتن در سال چند ماه را حرام اعلام کنند و جنگ و کشتار در این ماهها ممنوع باشد و اگر کسی عهد را شکست در برابر هر یک خون دو خون قصاص شود!!! یک جور اتش بس. و اینگونه بود که بعد اسلام هم این سنت در بین اعراب پایدار ماند و امروزه کشور ما پیشتاز در اجرای احکام دوران جاهلیت اعراب میباشد و قصاص و دیه در ماههای حرام دوبله میباشد!!!! ✅ پاسخ خداوند در ایه 36 توبه چنین می فرماید: " تعداد ماه ها نزد خداوند در کتاب ( افرینش) الهی از ان روز که اسمانها و زمین را افریده دوازده ماه است واز ان چهار ماه حرام است ( وجنگ دران ممنوع است ) ❗️علامه طباطبایی چنین می اورد: " منظور از حرام بودن چهار ماه حرام این است که مردم در این ماه ها از جنگیدن با یکدیگر دست بکشند وامنیت عمومی همه جا حکم فرما شود تا به زندگی خود و فراهم اوردن وسایل اسایش و سعادت خویش برسند وبه عبادت و طاعات خود بپردازند ❗️واین حرمت از شرایعی است که ابراهیم علیه السلام تشریع کرد وعرب ان را حتی در دوران جاهلیت که از توحید بیرون بوده وبت می پرستیدند محترم می داشتند" 📚ترجمه تفسیر المیزان ج9 ص358 ❗️ از روایات استفاده می شود که تحریم جنگ در این چهار ماه علاوه بر ایین ابراهیم در ایین یهود و مسیح وسایر ایین های العی نیز بوده است که جهت دیدن روایات رجوع کنید به تفسیر برهان ج2 ص122 ❗️ روشن شد که این تحریم از اعراب وارد اسلام نشده است بلکه این حکمی الهی از زمان حضرت ابراهیم بوده ودر همه ادیان الهی محترم شمرده می شده است چنان که اعراب هم محترم می شمردند واین حکم در اسلام نیز تشریع شده است ❗️ودرباره فلسفه این حرمت نیز گفته اند: " تحریم جنگ در این چهار ماه یکی از طرق پایان دادن به جنگ های طویل المده و وسیله ای برای دعوت به صلح و ارامش بود زیرا هنگامی که جنگجویان چهار ماه از سال اسلحه را به زمین بگذارند و صدای چکاچک شمشیرها یا صفیر گلوله ها خاموش شود ومجالی برای تفکر و اندیشه به وجود اید احتمال پایان یافتن جنگ بسیار زیاد است ❗️همیشه ادامه یک کار با شروع مجدد ان پس از خاموشی تفاوت دارد و دومی به مراتب مشکلتر است فراموش نکنیم که در دوران جنگ های بیست ساله ویتنام چه اندازه زحمت می کشیدند تا یک اتش بس بیست و چهار ساعته در اغاز سال نو مسیحی یا مانند ان به وجود اورند ولی اسلام برای پیروان خود در هر سال یک اتش بس چهار ماهه اعلام میدارد واین خود نشانه روح صلح طلبی اسلام است " 📚 تفسیر نمونه ج7 ص409 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال خداوند متعال اجل محتوم بندگان خود را برچه اساسی تعیین میکند؟ ✅پاسخ خداوند در ایه 2 انعام می فرماید: " او کسی است که شما را از گل افرید سپس مدتی مقرر داشت ( تا انسان تکامل یابد) واجل حتمی نزد اوست ( واو از ان اگاه است) ❗️ خداوند در ایه دو تعبیر می اورد " اجلا " و " اجل مسمی" ❗️انچه به قرینه ایات قران و همچنین روایات اهل بیت استفاده می شود تفاوت در این است که " اجل" به تنهایی به معنی عمر و وقت و مدت غیر حتمی و " اجل مسمی" به معنی عمر و مدت حتمی است ❗️به عبارت دیگر " اجل مسمی" مرگ طبیعی و " اجل " مرگ زود رس است ❗️توضیح اینکه بسیاری از موجودات از نظر ساختمان طبیعی و ذاتی استعداد و قابلیت بقا برای مدتی طولانی دارند ولی در اثنا این مدت ممکن است موانعی ایجاد شود که انها را از رسیدن به حد اکثر عمر طبیعی باز دارد مثلا یک چراغ نفت با توجه به مخزن نفت ان ممکن است 20 ساعت استعداد روشنایی داشته باشد اما وزش یک باد شدید وریزش باران ویا عدم مراقبت از ان سبب می شود که عمر ان کوتاه گردد ❗️در اینجا اگر چراغ با مانعی برخورد نکند وتا اخرین قطره نفت بسوزد سپس خاموش شود به اجل حتمی خود رسیده است واگر موانعی قبل از ان باعث خاموشی چراغ گردد مدت عمر ان را " اجل غیر حتمی " می گوییم ❗️در مورد انسان نیز چنین است که اگر تمام شرایط برای بقای او جمع گردد و موانع برطرف گردد ساختمان و استعداد او ایحاب می کند که مدتی طولانی عمر کند ❗️واین اجل حتمی اوست که طبق قانون طبیعت محاسبه شده است ❗️اما ممکن است بر اثر سو تغذیه یا مبتلا شدن به اعتیادهای مختلف ویا دست زدن به خود کشی ویا ارتکاب گناهان خیلی زودتر از ان بمیرد ❗️واین اجل غیر حتمی است ✅جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به تفسیر شریف نمونه ج5 ص148 ❗️با توجه به این دو نوع اجل بسیاری از مطالب روشن می شود از جمله اینکه در روایات می خوانیم صله رحم عمر را زیاد ویا قطع رحم عمر را کم می کند 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال تو قران از مکه و مسجدالحرام به عنوان حرم امن یاد شده و یه جا هم اومده که این منطقه رو امن قرار دادیم در حالی که مردم پیرامونش ربوده میشن و در ناامنی هستن اگه اینطوره چرا اصحاب الفیل به مکه حمله کردن یا چطور کعبه توسط منجنیق های یزید اتش گرفت یا بعدا چطور عبداله زبیر و یارانس اونجا به دست لشکر حجاج بن یوسف کشته شدن؟ ایل اینطوری حرف قران نسخ و نقض نمیشه؟ ✅پاسخ خداوند می فرماید: " ( بخاطر بیاورید) هنگامی که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم"( بقره 125) ❗️ مرحوم طبرسی چنین می اورد: " کعبه به این مناسبت محل امن نامیده شده است که خداوند مقرر فرموده کسی که به این خانه پناهنده شود تا هنگامی که در انجا است جان ومال او ایمن باشد و هرگز ترس بخود راه ندهد و مردم به جهت عظمت واحترامی که برای این خانه عقیده دارند به کسی که خودرا در پناه ان قرار بدهد اصلا متعرض نمی شوند ❗️بواسطه رعایت همین احترام در دین اسلام مقرر گردیده است که حدود بر کسی که پس از ارتکاب جنایتی در خارج به خانه کعبه پناهنده شود تا زمانی که در انجا است اجرا نشود 📚مجمع البیان ج1 ص383 ❗️ روشن شد که این حکم یک حکم تشریعی است که از جانب خداوند وضع شده است تا بندگان کعبه را محل امنی قرار دهند نه انکه یک حکم تکوینی باشد به این صورت که خداوند مقرر کرده باشد در عالم تکوینا هیچ اتفاق و نآمنی در کعبه محقق نشود 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorsemanک
سوال ,چند وقتى اين سوال فکرمو مشغول کرده ايا ب راستى امامان ومهمتر از همه خدا راضين ب اينکه اينقدر درحرمهاى امامان وامام زادگان تجملات باشد وديوارهاى اينه کارى انچنانى ولوستر هاى ميليونى و..........با کاخ پادشاهان چه فرقى دارد درصورتى که خدا وپيامبران وامامان ما راب سادگى دعوت ميکنند خواهش ميکنم جواب مرا بدهيد سوال خيلى از جوانان است , ✅پاسخ برای رسیدن به پاسخ توجه به نکات زیر الزامی است   1. این گونه مسائل مبنای عقلایی دارد، در تمام دنیا و در میان تمام ادیان تجلیل از بزرگان و احیای آثار آنها چیزی مرسوم و معمول است و هیچ منع عقلی ندارد. 2. ائمه دنیا را ترک کردند، در حالی که تمام مواهب آن را برای مردم گذاشتند. بسیاری از آنان جان خود را در راه دین و نجات مردم فدا کردند، لذا مردم به عنوان قدر شناسی از آن بزرگ واران، اقدام به چنین کاری می کنند. 3. حرمین شریفین و حرم های ائمه اهل بیت و ... از مهم ترین بناها و آثار اسلامی و نماد تمدن اسلامی است. بنابراین، به اقتضای زمان و مکان، از هنر معماری و مصالح خاص خود برخوردار است و تابع فرهنگ دینی و ملی خود است. 4. در حرمین شریفین نیز از فلز طلا استفاده شده است؛ به عنوان مثال: در درب کعبه از طلای با عیار بالا و ارزشمند استفاده شده است و ناودان طلای خالص آن و نیز تزییناتی که در مسجد النبی به کار رفته که اگر از طلاهای به کار در حرم امامان بیشتر نباشد تحقیقا کمتر نیست و نیز در بسیاری از مساجد و مراکز دیگر مسلمانان از جمله مساجد مهم برادران اهل سنت نیز مشابه همین وضعیت وجود دارد، پس باید - در فرض محال وارد بودن چنین اشکالی -، نسبت به همه آنان تجدید نظر شود 5. این آثار با همه ابعاد آن از حیث فرهنگی و سیاسی و اجتماعی، نهادهای اسلامی و تمدنی بوده و پشتوانه مالی و فرهنگی جوامع و ملل اسلامی است. 6. احیا و مرمت این آثار و اماکن، نوعی تبلیغ و نشان دادن قدرت مسلمانان و تمدن اسلامی در مقابل مخالفان است. 7. هزینه و مصالح و ساخت بنای گنبد و بارگاه حرم های اهل بیت یا از محل موقوفات است یا از اعانات و کمک های مردمی که به هر حال باید نیت واقفان و کمک کنندگان رعایت شود. بر این اساس فروش طلاها و اشیای قیمتی و صرف آنها برای نیازمندان و ... سازگار با نیات آنان نیست و مشکل شرعی دارد. گذشته از این که معمولاً واقفان یا کمک کنندگان از افراد متموّل بوده و علاوه بر آن که حقوق شرعی خود را پرداخت نموده و به فقرا و نیازمندان کمک کرده، مقداری از اموال خود را وقف این امور کرده و می کنند. 8. علاوه، در کنار و حاشیه حرم های اهل بیت بیشترین اعانات و کمک ها برای فقرا جمع آوری می گردد؛ به عنوان مثال در ایران نهادی انقلابی و مردمی به فرمان امام خمینی با عنوان "کمیته امداد" تأسیس شده است که با کمک ها و بودجه های دولتی و اعانات و کمک های فراوان و ارزشمند مردمی فعال بوده و نیازمندان را اداره و تأمین می کنند و بخش اعظم آن مساعدت ها و کمک ها در کنار همین حرم ها و اماکن مذهبی تحقق می یابد. 9. فروش طلاهای حرم ها گذشته از این که مشکل چندانی از نیازمندان را برطرف نمی کند، بلکه به آثار اسلامی و جلوه های تمدن آن آسیب می رساند. در حالی که فرهنگ کمک به نیازمندان در میان پیروان اهل بیت بهترین پشتوانه یاری و یاوری فقرا و نیازمندان است.   🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در قرآن آمده است که همه اموال خودرا نباید بخشید ک ب خانواده فشار بیاد پس چطور امام حسن سه بار همه ی اموال خودرا ب فقرا بخشید؟؟؟ ✅پاسخ مساله انفاق ها و ایثارهای بی بدیل و ارزشمند امام حسن گذشته از انکه در روایات فراوانی از منابع شیعه امده است 📚بحار الانوار ج43" ص331 باب 16 ❗️ در منابع و روایات اهل سنت هم مورد اشاره قرار گرفته است 📚سنن بیهقی ج4 ص331 📚 حلیه الاولیا ج2 ص37 ❗️ واین منافاتی با دستور قران به رعایت اعتدال در انفاق ندارد به این بیان : " دستور به رعایت اعتدال در جایی است که بخشش فراوان سبب نابسامانی های فوق العاده در زندگی انسان گردد ویا ایثار سبب ناراحتی و فشار بر فرزندان او گردد و نظام خانوادگی اش را به خطر افکند ودر صورتی که هیچیک از این ها تحقق نیابدمسلما ایثار بهترین راه است" 📚 تفسیر نمونه ج12 ص98 ❗️ ودر رابطه با انفاق های وایثار های امام حسن به هیچ عنوان این موارد که سبب کراهت انفاق وایثار میشود محقق نشده است ❗️خداوند در توصیف بندگان شایسته می فرماید: " دیگران را بر خود مقدم می دارند اگر چه خودشان بسیار نیازمند باشند"( حشر 9) ❗️ ومی فرماید: " هرگز به نیکوکاری نمی رسید مگر انکه از انچه دوست دارید ( ومورد نیازتان است ) انفاق کنید"( ال عمران 92) ❗️ روشن است که انفاق های امام حسن مصداق عمل کردن به این دستورات خداوند بوده است 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman