eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.6هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال سوال بنده راجع ب تاثیر لقمه حرام هست.مطالب زیادی پیرامون این موضوع عنوان شده.ولی شبهه ای ک مطرح میکنن اینکه حضرت موسی(علیه السلام )در قصر فرعون با غذای حرام و...بزرگ شد.چطور ب مقام نبوت رسید ؟اگه لطف کنین و جواب این شبهه رو بدین ممنون میشم ✅پاسخ حضرت موسی هر چند در خانه فرعون زندگی می کرده ولی این دلیل نمی شود که حتماغذای حرام خورده باشد، بلکه خدای متعال همان گونه که در رود نیل از او محافظت کرد، برای او غذای حلال فراهم کرده است واین مطلب از این ایه استفاده می شود: قران نقل قول می کند که حضرت موسی در کودکی جز شیر مادر خودرا نخورد که خود همین مطلب نشان می دهد ان حضرت از ابتدا لب به غدای حرام نمیزده است: " ما همه زنان شیرده را از قبل بر او تحریم کردیم" قصص 12 ❗️ در تفسیر نمونه امده است: " بعضی گفته اند این تحریم تکوینی شیرهای دیگران برای موسی به خاطر این بود که خدا نمی خواست از شیرهایی که الوده به حرام ، الوده به اموال دزدی وجنایت ورشوه و غصب حقوق دیگران است این پیامبر پاک بنوشد" 📚 تفسیر نمونه ج16 ص35 ❗️ به فرض هم که بگوییم حضرت موسی از مال فرعون ارتزاق می کرده است : 1 لزوما تمام اموال فرعون حرام نبوده بلکه اموال حلالی نیز داشته است چون تمام اموال پادشاهان از راه غصب بدست نمی اید بلکه انها نیز املاک و تجارت وامثال ان دارند پس ان حضرت با بصیرت الهی که داشت می توانست فقط از اموال حلال فرعون استفاده نماید 2 بخشی از اموال فرعون از سنخ بیت المال بوده است وبیت المال برای همگان است لذا حضرت موسی نیز حقی داشته لذا به اذن خداوند می توانست از ان استفاده کند 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سلام سوال شده چرا با وجود اينكه گفته ميشه خداوند همه جا هست ولي بايد گرد كعبه چرخيد نعوذ بالله اين شرك است؟پاسخ بنده ب ايشان اين بود ك خداوند ب بعضي مكانها توجه خاصي دارد و ما هم بايد تعبد داشته و انجام دهيم.مثل اينكه امام زمان همه جا هستند از هر جا ايشان را خطاب قرار دهيم توجه مي كنند اما در جاهايي مثل سرداب مقدس يا مسجد جمكران توجه خاص دارند ساير ائمه نيز ب همين نحو(ب زائران مقابر مقدس خود توجه ويژه اي دارند).لطفا پاسخ دهيد متشكرم ✅ پاسخ  درست است که خداوند در هر زمان و مکاني موجود است، ولي براي حفظ وحدت جامعه اسلامي، محلي خاص در نظر گرفته شده است که همه به سوي آن عبادت کنند. در ايام حج با طواف کعبه، وحدت جامعه اسلامي به نمايش گذاشته شود. بنابراين هيچ کس کعبه را عبادت نمي کند، بلکه چون خدا و پيشوايان ديني فرموده اند، طبق برنامه خاصي به دور کعبه طواف مي کنند، که از نظر ماهيت و از نظر هدف و انگيزه با اعمال بت پرستان کاملاً متفاوت است. آن ها بت ها را مبدأ آثار و تأثيرگذار در افعال مي دانستند، ولي مسلمانان به هيچ وجه کعبه را مبدأ آثار و تأثيرگذاري نمي دانند و هيچ شأني براي آن در نظام آفرينش و ربوبيت معتقد نيستند. منظور از زيارت خانه خدا رفتن و كعبه را طواف كردن، ديدن خدا در آن جا و دور او گرديدن نيست.چرا كه به دليل عقل و شرع خداي متعال نه جسم دارد و نه قابل ديده شدن است . خدا را نمي توان با چشم سر ديد ؛نه در كعبه ،نه در مسجد ،نه در آسمان، نه در زمين ،نه در دنيا و نه در آخرت. كعبه محور عبادت مسلمانان معين شده است ❗️در روایتی امده است که هشام بن حکم از امام صادق درباره فلسفه حج و طواف کعبه سوال کرد امام پاسخ دادند: " خداوند این بندگان را افرید ۰۰۰و فرمانهایی در طریق مصلحت دین و دنیا به انها داد از جمله اجتماع مردم شرق و غرب را ( در ایین حج) مقرر داشت تا مسلمانان به خوبی یکدیگر را بشناسند واز حال هم اگاه شوند و هر گروهی سرمایه های تجاری را از شهری به شهر دیگر منتقل کند ۰۰۰وبرای اینکه اثار پیامبر و اخبار او شناخته شود مردم انها را بخاطر اورند و هرگز فراموش نکنند" 📚 وسایل الشیعه ج11 ص14 📚 علل الشرایع ص405 ❗️در روایت دیگری فرمود: " خانه کعبه خانه ای است که خداوند خلقش را مکلف کرده است که در انجا عبادتش کنند تا طاعت انان در انجام فرامینش را بیازماید لذا انان را بر تعظیم و زیارت کعبه بر انگیخته است و کعبه را محل انبیایش و قبله برای نماز گزاران قرار داده است پس کعبه شعبه ای از بهشت است وطریقی است که انسان را به غفران او می رساند و محل عظمت وجلال خداوند است ۰خداوند کعبه را دو هزار سال قبل دحول الارض خلق کرده است پس شایسته اطاعت در اوامرش و پرهیز از منهیاتش است " 📚 الکافی ج4 ص198 ❗️به این نکته نیز باید توجه داشت که کعبه جایگاه بس عظیمی در بینش اسلامی دارد روی این جهت امر به تعظیمش شده است و این تعظیم کردنش عبادت پرودگار شمرده شده است ❗️امام باقر فرمود: " خداوند هیچ نقطه ای در زمین را نیافریده که محبوبتر به سوی او از کعبه باشد ونه هیچ نقطه ای نزد خداوند گرامیتر از ان است " 📚 الفقیه ج2 ص243 ❗️ امام صادق فرمود: " خداوند از هر چیزی مواردی را برگزیده است واز زمین موضع کعبه را بر گزیده است" 📚 الفقیه ج2 ص195 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
 سوال بگویید طبق ایه وضو باید پاها در وضو شسته شود تا وضو اهل سنت صحیح باشد یا باید مسح کشیده شود تا وضوی شیعه صحیح باشد ✅پاسخ خداوند در ایه 6 مایده چگونگی وضو گرفتن را بیان می دارد: « فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيديَكُمْ إِلَى المَرافِق»; وَ امْسَحُوا بِرُؤسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الكَعْبَيْنِ». ❗️چنانچه ما اين دو جمله را به فرد عرب زباني كه ذهن او مسبوق به اختلافات فقهي نباشد ارائه كنيم، بي‌ترديد خواهد گفت كه طبق اين آيه وظيفه ما نسبت به صورت و دست، شستن; و نسبت به سر و پاها، مسح است. ❗️از نظر قواعد ادبي، لفظ «أرجلكم» بايد عطف بر كلمه «رؤسكم» باشد كه نتيجه آن همان مسح پاهاست، و نمي‌توان آن را بر لفظ پيشين «وأيديكم» عطف كرد كه نتيجه آن شستن پاها مي‌باشد؛ زيرا لازمه آن اين است كه ميان معطوف «وَأرجلكم» و معطوفٌ عليه «وأيديكم» جمله معترضه‌‌اي «فامسحوا برؤسكم» قرار گيرد، كه از نظر قواعد عربي صحيح نيست و گذشته از اين مايه اشتباه در مقصود مي‌باشد ❗️ضمناً در اين قسمت (مسح كردن پاها) فرقي ميان قرائت جرّ و قرائت نصب وجود ندارد و برمبناي هر دو قرائت، كلمه «أرجلكم» عطف بر كلمه «رؤسكم» است; با اين تفاوت كه اگر بر ظاهر رؤسكم عطف شود مجرور، و اگر بر محلّ آن عطف شود منصوب خواهد بود. ❗️گروهی از علمای اهل سنت هم تصریح کرده اند که ایه دلالت بر مسح پاها دارد وارجلکم را عطف بر رووس دانسته وگفته اند عاملش وامسحوا می باشد مانند: ❗️ابن حزم در المحلی ج2 ص56_ فخر رازی در تفسیر کبیر ج11 ص161_ شیخ سندی حنفی در شرح سنن ابن ماجه ج1 ص8 ❗️روایات اهل سنت هم تصریح می کند که در وضو باید بر پاها مسح کشید نه انکه شسته شود از جمله ❗احمد در مسند خود روایت می کند: "عثمان آمد وآب برای وضو طلبید، مضمضه واستنشاق کرد، سپس سه باز صورتش را وسه بار دستانش را شست، سر وپاهایش را سه بار مسح کشید سپس گفت:دیدم که پیامبر اینگونه وضو می‌گرفت ای جماعت آیا همین طور است؟ گروهی از اصحاب پیامبر که نزد او بودند گفتند آری 📚مسند احمد،ج 1 ص109. ح489 ❗ ابن ماجه ونسایی از رفاعه بن رافع روایت میکند که گفت: "شنیدم که پیامبر می فرمود:نماز هیچ کدامتان جایز نیست تا آنکه وضوی کامل آنگونه که خدافرموده بگیرد صورتش ودستانش را تا آرنج بشوید وسر وپاهایش را تا روی پا مسح بکشد" 📚سنن ابن ماجه،ج1 ص156 📚سنن نسایی،ج2 ص226 ❗بخاری از عبدالله بن عمرو روایت میکند که گفت: "در یکی از سفرها که با پیامبر بودیم آن حضرت از ما عقب افتاده بود به ما رسید، وقت نماز نزدیک بود وما وضو می گرفتیم وبه پاهایمان مسح می کشیدیم" 📚صحیح بخاری،ج1 ص23 ح1 ❗دراین باره روایت از کتب اهل سنت فراوان است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال لطف کنید توضیح دهید چرا شیعیان بر روی قبور امامان خودشون گنبد وبارگاه می سازن در حالی که وهابیان این رو نمی پسندن ✅پاسخ قران در ایه 32 حج می فرماید: " هرکس شعایر الهی ونشانه های دین خداوند را تعظیم و تکریم کند ان نشانه تقوای دلها است " ❗️ ایه شریفه می گوید هر چیزی که شعار و نشانه دین باشد بزرگداشت ان مایه تقرب به درگاه خداوند است به طور مسلم انبیا و امامان از بزرگترین و بارزترین نشانه های دین الهی هستند که وسیله ابلاۼ دین و مایه گسترش ان در میان مردم بوده اتد ❗️یکی از طرق بزرگداشت انان حفظ اثار و قبور انان واباد کردن ان وصیانت از فرسوده شدن واز بین رفتن ان می باشد ❗️قران همچنین به روشنی دستور به وجوب ولزوم محبت اهل بیت پیامبر می دهد ( شوری 23) ودر وجوب محبت انان روایات فراوانی نیز در کتب اهل سنت نقل شده است 📚سنن ترمذی ج2 ص308 📚 مستدرک علی الصحیحین ج3 ص149 و ۰۰۰ ❗️روشن است که یکی از طرق ابراز علاقه به خاندان رسالت زیارت قبورشان و تعمیر واباد ساختن ان و حفظ وصیانت از ان می باشد ❗️همچنین از ایات قران استفاده می شود که احترام به قبور افراد با ایمان یک نوع امر رایج در میان ملل قبل اسلام بوده است انجا که درباره اصحاب کهف فرمود: هنگامی که وضع انان بر مردم روشن شد ومردم به دهانه غار رفتند درباره مدفن انها دو نظر ابراز داشتند 1 بر روی قبور انان بنایی بسازید 2 مدفن انان را مسجد انتخاب می کنیم ( کهف 21) ❗️ قران این دو نظریه را نقل می کند بدون انکه از انها انتقاد کند لذا می توان گفت اگر هر دو نظریه بر خلاف بودتد قطعا قران از ان انتقاد می کرد در حالی که این دو نظر حاکی است که یکی از طرق بزرگداشت صالحان حفظ واباد سازی مدفن انان بوده است ❗️ودر پایان در پاسخ شما دوست گرامی روایاتی را نقل می کنیم که علامه مجلسی در جلد 97 بحار الانوار شریف صفحه 120 از امام صادق وایشان از حضرت علی نقل می کنند که به پیامبر عرضه داشتند: ای رسول خدا از برای کسی که قبور ما را زیارت کند و ان را اباد وبازسازی کند چه پاداشی است ؟ پیامبر گرامی پاسخ داد: خداوند قبر تو و قبر فرزتدانت را بقعه هایی از بهشت قرار داده است وقلوب برگزیدگان از خلقش را به سوی شما متمایل کرده است که خواری و اذیت را تحمل کرده وقبور شما را آباد می کنند وفراوان زیارتشان می کنند انان مخصوص به شفاعت من هستند و وارد حوض من در قیامت می شوند و انان زوار من در بهشت هستند کسی که قبور شما را اباد کند گویا سلیمان را بر ساخت بیت المقدس یاری داده است ۰۰۰ 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوال من این است چرا طواف خانه خدا 7 مرتبه است و چرا خلاف عقربه ساعت حرکت میکنند؟ ✅پاسخ در روايتي از ابوحمزء ثمالي نقل شده كه از امام سجاد پرسيدم " علت اينكه طواف، هفت دور تعيين شده است چيست؟ ❗️امام فرمود: خداوند به فرشتگان فرمود: من در روي زمين، جانشين و حاكمي قرار خواهم داد. آنان گفتند: آيا كسي را در زمين قرار مي‌دهي كه فساد و خون‌ريزي مي‌كند؟ پروردگار متعال فرمود: من حقايقي را مي‌دانم كه شما نمي‌دانيد. آن‌گاه خداوند كه هيچ‌گاه فرشتگان را از نور خود محروم نمي‌كرد، هفت هزار سال از نور خويش محروم كرد و فرشتگان هفت هزار سال به عرش خداوند پناه بردند و خداوند آنان را مورد رحمت قرار داد و توبه آنان را پذيرفت و براي آنان در آسمان چهارم «بيت المعمور» را براي عبادت و پاداش تعيين كرد و «بيت‌الحرام» را زير «بيت‌المعمور» قرار داد تا محل امن و عبادت و پاداش فرزندان آدم باشد. ❗️ آن‌گاه هفت دور، طواف براي بندگان واجب شد و براي هر هزار سال يك دور، طواف تعيين گرديد." 📚علل الشرایع ج2 ص407 ❗️ در کتاب شریف جامع السعادات چنین امده است : " انچه رسیده است که بیت معمور در اسمان در مقابل خانه کعبه است و طواف فرشتگان به ان مانند طواف انسان ها است به خانه کعبه شاید اشاره به مشابهت باشد چون بیشتر مردم از طواف کردن به کیفیت طواف فرشتگان ناتوان هستند لذا انسان ها دستور به تشبه به فرشتگان داده اند واز طرف دیگر فرموده اند هر که خودرا به قومی شبیه سازد از انان است 📚ترجمه جامع السعادات ، نراقی، ج‌۴ ص 489 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوالی خدمتوت داشتم من تاچندی پیش ازاهل سنت حنفی بودم وبه لطف اهل بیت شیعه شدم پدرم قبل ازوفاتش شیعه نشدومرانفرین کردکه به مذهب شیعه روی اوردم خواستم ببینم آیاپدرم باوجودعمل به قرآن سنت پیغبرامکان رستگاری داردونفرین پدرم درزندگی من تاثیردارداگرجوابش روتوکانال بزاریدممنون اجرکم عندالله ✅پاسخ: طبق روایات افرادی که عامدا با حق مخالفت می کنند واز حق گریزان هستند مغضوب پرودگار واقع شده و خداوند هیچ یک از اعمالشان در دنیا را قبول نمی کند 📚وسایل الشیعه،ج1 ص119 باب 29 📚الفصول المهمه،ج1 ص665 باب 67 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص109 باب 12 📚بحار الانوار،ج27 ص166 باب 7 ❗مگر کسانی از آنان که مستضعف بوده اند واز حق مطلع نشده اند. این افراد اگر اهل عمل نیک بوده اند اهل نجات هستند ومشمول روایت زیر میشوند که حضرت علی فرمود: "برای بهشت هشت درب است. از یک درب پیامبران وصدیقان وارد میشوند واز یک درب شهدا وصالحان وارد میشوند واز پنج درب شیعیان ومحبین ما وارد میشوند واز یک درب سایر مسلمین که شهادت به یگانگی خدا داده اند وارد میشوند ودر قلبشان ذره ای از بغض ما اهل بیت نباشد " 📚خصال،صدوق،ج2 ص408 ❗️اما در مورد انچه که گفتید پدرتان شما را به دلیل شیعه شدن نفرین کرده است : احترام پدر لازم و واجب است اگر چه منحرف و گمراه باشد 📚بحار الانوار ج71 ص22 باب 2 ❗️ اما از نفرین پدر نیز نیازی به ناراحتی نیست چرا که این نفرین نابجا و خلاف شرع بوده است وطبق روایات لعن و نفرین اگر بیجا باشد دامنگیر صاحبش می شود 📚وسایل الشیعه ج12 ص301 باب 160 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا امامان برای خود برده داشتند ✅ پاسخ درست است احکامى مانند احکام ازدواج با بردگان ، محرمیت با بردگان ،مکاتبه ( قرارداد براى آزادى بردگان )و.... که در قرآن ذکر شده است، اصل وجود بردگى را در زمان پیامبر و صدر اسلام اثبات مىکند وما مفصلا در پیام ها وپاسخ های گذشته در مورد ان بحث کرده واین موضوع را از زوایای مختلف بررسی کرده ایم ❗️ اما باید گفت که اسلام برنامه بسیار دقیق و زمانبندى شده ای براى آزادى بردگان دارد که در نتیجه همه آنها تدریجا آزاد مىشوند. در برخورد اسلام با این مسأله باید به این نکات توجه داشت که: 1 - اسلام هرگز ابداع کننده بردگى نبوده است. 2 - اسلام به سرنوشت دردناک بردگان در گذشته به عنوان یک معضل بزرگ اجتماعی نگریسته است. 3 - اسلام براى آزادى بردگان طرح بسیار دقیق و حساب شده ای ارائه کرده است. زیرا گاه نیمى از جامعه را بردگان تشکیل مىدادند، که نه کسب و کار مستقلى داشتند، و نه وسیلهاى براى ادامه زندگى. ❗️ اگر اسلام با یک فرمان عمومى دستور مىداد همه بردگان را آزاد کنند ، یا بیشتر آنها تلف مىشدند و یا این جمعیت عظیم بیکار و گرسنه ای که محرومیت به او فشار آورده به همه جا حملهور می شد و درگیرى و خونریزى به راه انداخته نظم جامعه را مختل می کرد.بنابراین اسلام طرح و برنامه حساب شده ای وضع کرد تا اینان تدریجا آزاد شده و جذب جامعه گردند . ❗️این طرح مواد زیادى دارد که عبارتند از : ماده اول - بستن سرچشمههاى بردگى ماده دوم - گشودن دریچه آزادى ماده سوم - احیاى شخصیت بردگان ماده چهارم - رفتار انسانى با بردگان ماده پنجم – اعلام انسانفروشى بعنوان بدترین کار ! ❗️پیشوایان اسلام اگر برده یا بردگانی در اختیار داشتند در قالب همین برنامه حساب شده و حکیمانه اسلام بوده است و معاشرت آنان با بردگان به گونه ای بود که در بسیاری از موارد وقتی برده ای را آزاد می کردند آن برده حاضر نمی شد منزل امام را ترک کند. ❗️علاوه بر خورد و معاشرت رهبران دین با بردگان یک الگوی عملی برای مسلمانان در بر خورد با این مسأله بسیار مهم ، در جهت از بین بردن برده داری بوده است. 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال احادیث فراوانی وجود دارد که شطرنج بازی کردن.در هر صورتی حرام هست و سلام کردن هم به انسان شطرنج باز خوب نیست.چرا علمای عصر حاضر جواز حلال به حرام اهل بیت دادن؟و اصلا چرا این دو دستگی در بین علما.در قبال یک امر حرامه؟؟؟ ✅پاسخ چنان که فرمودید روایات متعددی در مجامع روایی ما در حرمت و مذمت بازی با شطرنج امده است 📚وسایل الشیعه ج17 ص318 باب 102 و ص322 باب 103 ❗️ امام صادق فرمود: " رسول خدا از بازی کردن با شطرنج نهی می کرد" 📚 الکافی ج6 ص437 ❗️در روایت دیگری فردی به امام کاظم گفت من با قومی رفت وامد دارم که با شطرنج بازی می کنند اما من با ان بازی نمی کنم تنها انان را نگاه می کنم ❗️امام پاسخ داد چرا در مجلسی حاضر می شوی که خدا به ان نگاه نمیکند 📚الکافی ج6 ص437 ❗️ با توجه به این روایات بین فقها در مورد شطرنج دو نظر است 1 عده ای می گویند این روایات از ان جهت بازی با شطرنج را حرام کرده است که در ان زمان با ان قمار می کرده اند والت قمار شناخته می شده است لذا اگر زمانی بازی با شطرنج از الت قمار بودن خارج شود وتنها به عنوان یک ورزش فکری شناخته شود حکم حرمت ان هم تغییر می کند چرا که موضوع تغییر کرده است ❗️حکم الهی تابع موضوع است وبا تبدل ان حکم نیز دگرگون می شود 📚استفتاوات امام ج 2 س15 📚 استفتاوات مکارم ، ج2 س‌733 📚 استفتاوات رهبری س1125 ❗️در مقابل دسته ای دیگر از فقها با توجه به روایات حکم به حرمت شطرنج به طور مطلق می دهند چه الت قمار قمار شناخته شود وچه نشود واستدلال انان این است که ما نمی دانیم تنها علتی که بخاطر ان شطرنج ممنوع شمرده شده است الت قمار بودن ان بوده است ممکن است علت های دیگری نیز مد نظر برای حرمت ان بوده است وما از ان مطلع نباشیم 📚استفتاوات نوری همدانی ج2 س560 📚 سایت ایت الله سیستانی ، قمار ❗️طبیعی است که در مسایل نظری هر رشته ای متخصصان و دانشمندان ان در یک سری مسایل با یکدیگر اختلاف نظر دارند دانش فقه واجتهاد نیز چنین است واز ان جایی که مبانی نظرات مجتهدان در علم اصول ، رجال ، درایه و۰۰۰دارای اختلافاتی است طبیعی است که این اختلاف نظرات بروز می کند ❗️البته وظیفه مقلدان ان است که با بررسی از فردی تقلید کند که از سایر مجتهدان در استنباط احکام الهی داناتر وتواناتر باشد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یک سوال مهم داشتم، اینکه مگر نه این است که تمام ادیان از جانب خداوند بوده پس این همه کوبیدن دین یهود یا مسیحیت از طریق اسلام و خداوند چیست؟ واینکه اگر دلیل این کوبیدن و مخالفت تحریف از جانب عالمان آنهاست پس حکم مردم امی و ساده چه میشود کتابشان تحریف شده؟ ایا تحریفات بعد از آمدن ادیان بعدی بوده یا در همان عصر؟ ✅پاسخ با روشن شدن علت تعدد شریعت ها از جانب خداوند پاسخ شما بدست می اید : "پاسخ این سوال با دقّت در محتواى ادیان الهى روشن مى شود. درست است همه آنهاتوحید را پایه اصلى دین قرار داده اند؛ ولى مسلّماً درک اقوام اولیّه از این مساله با درک کسانى که هزاران سال بعد از آن روى کار آمدند یکسان نبوده و نیست. یا به تعبیر دیگر ریزه کارى هاى مربوط بهتوحیدذات و افعال، توحیدعبادت، خالقیت، و حاکمیت چیزى نبود که با سطح فکر اقوام نخستین هماهنگ باشد؛ آنها از مساله توحید به مفاهیمى روشن و اجمالى قناعت مى کردند و وارد این جزییات پیچیده هرگز نمى شدند. در مسایل دیگر مربوط به معادو مقامات انبیاء و اوصاف آنها، ❗️و همچنین دقایق مربوط به عبادات نیز مساله همین گونه بود؛ هر قدر آگاهى اقوام جهان نسبت به این مسایل بیشتر مى شد، و استعدادها نسلى بعد از نسلى پرورش مى یافت، دقایق تازه اى به آنها تعلیم داده مى شد. ❗️به علاوه پیشرفت تمدّن، روز به روز زندگى انسان ها را پیچیده تر مى ساخت، و این پیچیدگى قوانین تازه اى را براى حل مشکلات ناشى از آن طلب مى کرد؛ لذا انبیاء یکى پس از دیگرى براى نجات انسان ها و حل مشکلات پا به میدان مى گذاردند. ❗️این مساله را با یک مثال مى توان روشن تر ساخت: شما مقاطع تحصیلى کودکان و نوجوانان و جوانان را در نظر بگیرید؛ از دوران ابتدایى و راهنمایى گرفته تا دوران دانشگاهى و تخصصى، علوم مختلفى که در این دوران ها تدریس مى شود تقریباً ثابت است؛ ولى در سطوح بسیار مختلف. به کودکان مدارس ابتدایى درس ریاضى مى دهند؛ در دبیرستان ها نیز دروس ریاضى است و در دوران دکتراى ریاضیات نیز دروس ریاضى خوانده مى شود؛ ولى سطوح آن مسلّماً بسیار متفاوت است؛ هر قدر کودک و نوجوان آماده تر مى شود سطح دروس بالاتر مى رود؛ و از این جا مقاطع پنج گانه تحصیلى به وجود مى آید (ابتدایى، راهنمایى، دبیرستان، دوره دانشگاهى و دکترا). ❗️ادیان پنج گانه اى که خداوند براى جهان بشریّت فرستاده نیز بى شباهت به این مقاطع نیست؛ نوح(علیه السلام) مسیول تعلیم و تربیت انسان ها در نخستین مقطع بود؛ ابراهیم(علیه السلام) در مقطع دیگر و همچنین موسى و عیسى(علیهما السلام) هر کدام معلم و استاد یکى از این مقاطع بودند؛ تا نوبت به آخرین مقطع رسید و خاتم انبیاء محمد(صلى اللهعلیه وآله) مامور تعلیم این مقطع شد." 📚 پیام قران ایت الله مکارم ج7 ص355 ❗️ روی این جهت وظیفه همگان در زمان کنونی پیروی از ایین اسلام می باشد ❗️خداوند می فرماید: "هرکس جز اسلام آیینی برای خود انتخاب کند از او پذیرفته نخواهد شد واو در آخرت از زیانکاران است"( ال عمران 85) ❗ومی فرماید: "دین در نزد خدا اسلام است"( ال عمران 19) ❗امیر مومنان فرمود: "کسی که جز اسلام آیینی را برگزیند شقاوت و بدبختی دامن اورا خواهد گرفت، دستگیره ایمانش از هم گسسته، سقوط او شدید وسر انجام اندوهی طولانی وعذابی مهلک خواهد داشت" 📚نهج البلاغه،خطبه 161 ❗پیامبر گرامی فرمود: "روز قیامت اعمال را یک به یک می آورند،هرکدام خودرا معرفی می کنند یکی میگوید من نمازم،دیگری میگوید من روزه ام و... سپس اسلام را می آورند ومی گوید پروردگارا تو سلامی ومن اسلام. خداوند می فرماید:امروز به واسطه مخالفت با تو مواخذه میکنم وبه تو پاداش میدهم" 📚در المنثور،ج2 ص48 ❗️تکلیف عوام یهود و نصاری تحقیق و بررسی از حقانیت اسلام و گرویدن به ان می باشد ❗️عموما مساله تحریف در ادیان پس از از دنیا رفتن پیامبرشان و توسط علمایشان صورت می گرفته است 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سلام یه شبهه ذهنمو درگیر کرده اونم اینه که از کجا بدونیم که پیامبران جز ساحران نیستن مثلا حضرت موسی هم یک ساحر بسیار بزرگ باشه ولی به خاطر اینکه خودشونو خوب جلوه بدن خودشونو پیامبر خدا معرفی کردن ✅پاسخ در این جا به چند تفاوت روشن بین معجزات پیامبران و کار های ساحران اشاره می کنیم ۱- معجزات؛ متکّى به نیروى الهى است، در حالى که سحر و خارق عادت ساحران و مرتاضان از نیروى بشرى سرچشمه مى گیرد؛ لذا معجزات بسیار عظیم و نامحدود است در حالى که سحر و خارق عادت مرتاضان محدود مى باشد. به تعبیر دیگر آنها فقط کارهایى را انجام مى دهند که تمرین کرده اند و براى انجام آن آمادگى دارند؛ اما هر کارى که به آنها پیشنهاد شود انجام نمى دهند؛ و تاکنون دیده نشده است که مرتاض یا ساحرى بگوید: من آماده ام که هرچه بخواهید انجام دهم، چرا که هر کدام در رشته اى تمرین و آگاهى دارند. ❗️۲ـ معجزات چون از سوى خدا است نیاز به تعلیم و تربیت خاصّى ندارد در حالى که سحر و ریاضت هاى ساحران همیشه مسبوق به یک رشته تعلیم و تمرین هاى مستمر است به گونه اى که اگر شاگرد به خوبى تعلیمات استاد را فرا نگرفته باشد ممکن است در مجلسى که در حضور مردم تشکیل مى دهد به خوبى از عهده آن بر نیاید و رسوا شود. به تعبیر دیگر معجزات الهى در هر لحظه اى و بدون هیچ سابقه اى ممکن است انجام گیرد؛ در حالى که خارق عادات بشرى امورى هستند که به طور تدریجى و با مرور زمان نسبت به آنها آشنایى و مهارت حاصل مى شود و هیچ گاه به طور دفعى و ناگهانى انجام پذیر نیستند. در داستان فرعون و موسى (علیه السلام) نیز به این مسأله اشاره شده که فرعون ساحران را متّهم مى کند که موسى (علیه السلام) بزرگ شما است و او اسرار سحر را به شما تعلیم داده است «اِنَّهُ لَکَبِیرُکُمُ الَّذى عَلَّمَکُمُ السِّحْرَ»؛ مسلّماً او بزرگ شماست که به شما سحر آموخته است).( طه 71 ۳❗️- طریق دیگر براى شناخت معجزات الهى از خارق عادات بشرى، مقایسه حال آورندگان این دو است. آورندگان معجزه از سوى خدا مأموریت هدایت مردم را دارند لذا اوصافى متناسب با آن را دارند؛ در حالى که ساحران و کاهنان و مرتاضان، نه مأمور هدایتند و نه چنین اهدافى را دنبال مى کنند و هدف آنها معمولا یکى از امور سه گانه زیر است: ۱- اغفال مردم ساده لوح. ۲- کسب شهرت در میان توده عوام. ۳- کسب درآمد مادّى از طریق سرگرم ساختن مردم. هنگامى که این دو گروه (پیامبران و ساحران و مانند آنها) وارد میدان مى شوند، هرگز نمى توانند براى مدّت طولانى منویّات و اهداف خود را مکتوم دارند؛ چنانکه ساحران فرعونى قبل از آن که وارد میدان شوند از فرعون درخواست اجر و پاداش مهم کردند و او هم به آنها وعده اجر مهمّى داد: «قَالُوا اِنَّ لَنَا لَأََجْراً اِنْ کُنَّا نَحْنُ الْغالِبینَ ـ قَالَ نَعَمْ وَ اِنَّکُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبِینَ). اعراف 113 و114 (وَ مَا اَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ اَجْر»: (من براى این (دعوت،) هیچ پاداشى از شما نمى طلبم) شعرا 109 "این تعبیر در چندین آیه قرآن مجید درباره چندین پیامبر آمده است". اصولا همین که مى بینیم ساحران در خدمت فرعون ظالم و مستکبر هستند، براى شناخت «سحر» از «معجزه» کافى مى‌باشد. و ناگفته پیدا است که انسان هر قدر مهارت در پرده پوشى بر افکار و اهداف خود داشته باشد باز قیافه واقعى نیّاتش از خلال اعمالشان ظاهر مى شود. کوتاه سخن این که مطالعه در سوابق زندگى این گونه اشخاص و بررسى چگونگى استفاده از خارق عاداتى که انجام مى دادند و همچنین توجّه به هم سویى آنها نسبت به طیف هاى مختلف اجتماعى و نیز طرز رفتار و اخلاق آنها، راهنماى خوبى براى شناخت سحر از معجزه است و قطع نظر از تفاوت هاى دیگرى که در بالا ذکر شد تشخیص معجزات از سحر و دیگر خارق عادات از این طریق کار آسانى است. 📚پیام قرآن ایت الله مکارم جلد ۷، ص ۲۸۷. ❗️حال وقتی شخصی ادعای نبوت می کند وبرای صحت ادعایش معجزه ارایه می دهد لاجرم پی به صحت گفتارش می بریم زیرا خداوند هیچ گاه معجزه خو درا به دست افراد دروۼ گو نمی دهد تا مردمان را گمراه کند 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا اگر ازدواج با دو خواهر حرام است حضرت یعقوب با دو خواهر همزمان ازدواج کرده بود؟ ✅پاسخ ازدواج با دو خواهر بطور همزمان از دیدگاه اسلام طبق ایات قران ( نسا 23) وروایات فراوان باطل وحرام است 📚وسایل الشیعه ج20 ص476 باب 24 ❗️ اما ازدواج با دو خواهر اگر در دو زمان باشد اشکال ندارد چنان که ازدواج حضرت یعقوب با دو خواهر در دو زمان بود نه یک زمان ❗️ان دو خواهر لیا و راحیل بودند و حضرت یعقوب در ابتدا لیا را گرفت و پس از وفات او خواهرش راحیل را گرفت 📚بحار الانوار ج12 ص219 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ببخشید یه سوال مگه نمیگن مثلا کهص یا امثال این آیات که در قرآن اومده رموز هست؟ خب قراره ما ندونیم چرا اومده؟ آگه حرف با پیامبره؟چرا وحی نشده؟ اکه قراره ما بدونیم پس چرا رمزه) ؟ ✅پاسخ درباره فلسفه حروف مقطعه در قران سخنان مختلفی از مفسران بیان شده است که می توان گفت بهترین نظریه که پاسخ شما نیز در ان نهفته است این است که : " این حروف اشاره است به این که این کتاب اسمانی با ان عظمت واهمیتی که تمام سخنواران عرب و ۼیر عرب را متحیر ساخته و دانشمندان را از معارضه با ان عاجز نموده است از نمونه همین حروفی است که در اختیار همگان است ❗️در عین اینکه قران از همان حروف " الف ب " وکلمات معمولی ترکیب یافته به قدری کلمات ان موزون است و معانی بزرگی در بردارد که در اعماق دل و جان انسان نفوذ می کند روح را مملو از اعجاب و تحسین می سازد و افکار و عقول را در برابر خود وادار به تعظیم می نماید جمله بندی های مرتب و کلمات ان در بلند ترین پایه قرار گرفته ومعانی بلند را در قالب زیباترین الفاظ می ریزد که همانند و نظیر ندارد ❗️نکته دیگری که این نظریه را تایید می کند این است که در 24 مورد از اۼاز سوره ها یی که با این حروف شروع شده است بلافاصله سخن از قران و عظمت ان به میان امده که این خود نشان می دهد که ارتباطی میان حروف مقطعه و عظمت قران موجود است 📚تفسیر نمونه ج1 ص61 ❗️ طبق این تفسیر حروف مقطعه جنبه رمزی بین خدا و رسول پیدا نمی کند تا اشکال شما پیش اید ❗️اگر هم بگوییم که این حروف رموزی است بین خداوند و رسول باز بیان کننده این مطلب است تا بفهماند که همگان جهت فهم معانی دقیق ایات قران وتفسیر ایات متشابه از جمله حروف مقطعه قران نیازمند به پیامبر واهل بیت هستند وناگزیر از رجوع کردن به انان و مرجع و فصل الخطاب قرار دادن انان هستند وانان این حروف را برای مردم تفسیر می کرده اند چنان که در تفسیر حروف مقطعه ایه اول بقره : الم " فرمودند: معنایش این است " انا الله الملک" ( الف اشاره به انا _ ل اشاره به الله _ م اشاره به ملک ) " من الله کسی که فرمانروا ومالک همه چیز هستم" 📚معانی الاخبار ج1 ص22 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال وحدت حقه وجود در مباحث الهیات چه مفهومی داشته و آیا این وحدت وجود منطبق با مبانی اعتقادی شیعی می باشد این نظریه در وادی الهیات؟ ✅پاسخ در پاسخ سوال شما توجه شما را به استفتائی که از محضر ایت الله العظمی مکارم پرسیده اند جلب می کنیم : سوال 44: وحدت وجود یعنی چه ومعتقد به آن چه حکمی دارد؟ پاسخ: "وحدت وجود معانی متعددی دارد آنچه به طور قطع باطل وبه عقیده همه فقها موجب خروج از اسلام است این است که کسی معتقد باشد خداوند عین موجودات این جهان است وخالق ومخلوق وعابد ومعبودی وجود ندارد همانطور که بهشت ودوزخ عین وجود او است ولازمه آن انکار بسیاری از مسلمات دین است، هرگاه کسی ملتزم به لوازم آن بشود خارج از اسلام است وغالب فقهای معاصر اعم از احیا واموات این موضوع را پذیرفته ودر حواشی عروه به آن اشاره کرده اند. ودر پاسخ این سوال که: "بسیاری از بزرگان به وحدت وجود معتقد هستند" پاسخ میدهند: "هیچ یک از این بزرگواران عقیده به وحدت وجود به معنای باطل آن را ندارند واگر کسی چنین نسبتی به آن بزرگواران دهد جسارت کرده است" 📚استفتائات جدید،ج1 ص30 ❗️ودرباره تفسیر صحیح وحدت وجود چنین می اورند: " وحدت وجود به این معنی که وجود حقیقی قائم بالذات در عالم یکی بیش نیست و بقیه هر چه هست وابسته به او است یا این که غیر از ذات خداوند که وجودی است بی نهایت از هر جهت بقیه موجودات به اندازه ای خرد و کوچک و بی مقدارند که به حساب نمی ایند نه این که واقعا وجودی نداشته باشند وحدت وجود به این معنی صحیح وبی اشکال است " 📚 پیام امام ، ایت الله مکارم ج1 ص101 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا زمین بعد از مرگ حضرت مهدی از حجت خدا خالی میشود؟ ✅پاسخ طبق روایات فراوان زمین هیچگاه از حجت خداوند خالی نمی ماند 📚بحار الانوار ج23 ص1 باب 1  حضرت مهدی پس از قيام و تشكيل حكومت، مدت طولاني حكومت مي كند. ❗️ امام حسين در اواخر عمر شريف امام زمان رجعت فرموده به دنيا باز مي گردد و مدتي كنار امام مهدي مي ماند تا بر همه روشن شود كه ايشان امام حسين است. وقتي همه اين مطلب را فهميدند، امام مهدي از دنیا می روند و امام حسين پس از دفن ايشان، حكومت را به مدت طولاني اداره مي نمايد. 📚الكافي، ج 8، ص 206، ح 250 ❗️پيامبر اسلام و اميرالمومنين 📚مختصر بصائر الدرجات ، ص 24 ❗️و به احتمال قوي تمام ائمه 📚همان مدرک ص 28 به دنيا بر مي گردند و هر كدام ساليان طولاني حكومت مي كنند و به اين شكل زمين بعد از ظهور، حيات نو از سر مي گيرد و زندگي انسان با معنا ادامه مي يابد. با توجه به روايات رجعت، معلوم مي شود زندگي اصلي انسان بعد از ظهور شروع مي شود و مردم زمين به مدت بسياري امنيت، آرامش، برقراري اسلام و عدالت را خواهند ديد. بندگان صالح خداوند نيز ساليان بسياري بر روي زمين به عبادت و اطاعت خداوند خواهند پرداخت و بعد از گذشت ساليان بسيار، با رحلت آخرين حجت خدا كه احتمالاً اميرالمومنين علي خواهد بود. 📚تفسير عياشي، ج 2 ، ص 326، ح 24 ❗️اوضاع جهان دگرگون مي شود و علائم قيامت رخ مي نمايد. 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال فلسفه رجعت چیست چرا امامان زنده می شوتد؟ایا عقیده به رجعت در قران امده؟ ✅ پاسخ رجعت در اصطلاح به بازگشت گروهی از انسان ها پس از مرگ و پیش از روز رستاخیز اطلاق می شود که همزمان با نهضت امام مهدی صورت می گیرد ❗️وبر این مطلب دلایل متعددی از قران و سنت گواهی میدهد ❗️نخست باید توجه کنید که حیات مجدد پس از مرگ در همین دنیا مطلب غیر ممکن و محالی نیست واین مساله در امت های پیشین اتفاق افتاده است مانند زنده شدن گروهی از بنی اسراییل ( بقره 55_56) و زنده شدن فرد دیگری از بنی اسراییل ( بقره 72_73) وزنده شدن هزاران نفر پس از مرگ در همین دنیا ( بقره 243) وزنده شدن عزیر پیامبر پس از صد سال ( بقره 259) واحیای مردگان بدست حضرت عیسی ( ال عمران 49) ❗️قران با نقل زنده شدن انسان ها در همین دنیا در امم سابقه نه تنها بر امکان رجعت صحه می گذارد بلکه وقوع و تحقق بازگشت جمعی از انسان ها را پس از ان که از جهان رخت بر بسته اند پیش از قیامت تایید می کند ومی فرماید: " ان روز که از میان هر امت جمعی از تکذیب کنندگان نشانه های ما را بر انگیزیم پس انان بازداشته خواهند شد" نمل 83 ❗️در این ایه خداوند از بر انگیخته شدن گروهی از انسان ها خبر می دهد در حالی که اگر مراد خداوند روز رستاخیز بود باید می فرمود همگان را بر می انگیزاند چنان که می فرماید: " (روز قیامت) روزی است که همه مردم گرد اورده می شود) ( هود 103 ومی فرماید : "( در روز قیامت ) همه انان را گرد اوری کرده و هیچ کس را فرو گذار ننماییم " کهف 47 ❗️ با این بیان روشنی گفتار ما بر بازگشت گروهی از انسان ها پس از مرگ و پیش از بر پایی رستاخیر به ثبوت رسید واین همان رجعت است 📚الالهیات ، علامه سبحانی ج4 ص292 ❗️ودر ضرورت رجعت انبوهی روایت از امامان گرامی صادر شده است که جهت اگاهی رجوع کنید به بحار الانوار 53 ص39 باب 29 ❗️علامه مجلسی چنین می گوید : " چگونه مومن به امامان شک می کند در رجعت با توجه به انکه حدود دویست حدیث صریح دراین باره از سیصد و اندی از بزرگان روات در بیشتر از 50 کتاب از مولفاتشان امده است " 📚 بحار الانوار ج53 ص136 ❗️ودرباره فلسفه رجعت چنین گفته اند : " با اندیشه در انگیزه های رجعت به دو هدف و فلسفه بلند برخورد می کنیم 1 : نشان دادن جلال و شکوه واقعی اسلام و سر افکندگی کفر 2: پاداش به انسان های با ایمان و نیکوکار و کیفر نمودن کافران و ستمگران 📚بحار الانوار ج53 ص136 به نقل از کتب سید مرتضی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در بحث تعابیر و معانی حدوث زمانی عالم بین متکلمین و فلاسفه محل اختلاف است. تعبير و معنی صحیحه حدوث زمانی عالم از منظر ذوات مقدسه اهل بیت علیهم السلام چیست؟ ✅پاسخ مساله حدوث یا قدم عالم از مباحث مهم میان متکلمان مسلمان و فلاسفه اسلامی بوده است ❗️جمهور متکلمین اسلامی عالم را حادث زمانی می دانستند به این معنا که عالم مسبوق به عدم زمانی است یعنی ابتدا نبوده است سپس خداوند ان را به وجود اورده است واین یعنی عالم حادث است واز برهان حدوث نیز بر اثبات وجود خداوند استفاده می کنند 📚پیام قران ایت الله مکارم ج3 ص46 📚 الالهیات ، علامه سبحانی ج1 ص73 ❗️ اما فلاسفه در این مسیر راهی برخلاف براهین عقلی و قران وسنت رفته اند و معتقدند که عالم حادث زمانی نیست بلکه حادث ذاتی است واز انجایی که خداوند قدیم و ازلی است عالم طییعت هم قدیم وازلی است و حدوث زمانی عالم را نمی پذیرند ❗️از انجایی که این مساله مساله ای پر اهمیت در بینش اسلامی است و از طرف دیگر کسانی که معتقد به قدیم بودن عالم دارند فیسوفان مسلمان می باشند 📚شرح اشارات ج3 ص129 📚بدایه الحکمه ص111 ❗️ متکلمین و محدثین شیعه فراوان سعی داشته اند که انان را متوجه این اشتباه فاحش و خطرناک بکنند ❗️لذا علامه مجلسی در بحار الانوار بابی را گشوده است تحت عنوان : " باب در حادث بودن عالم " 📚 بحار الانوار ج54 ص3 باب 1 ❗️علامه گرانقدر مجلسی در این باب بیش از 188 روایت از اهل بیت در حدوث زمانی عالم روایت می کند و در پایان می گوید : " بدان که مقصود اصلی من از گشودن این باب در حدوث زمانی عالم این بود که این مساله از بزرگترین مسایل عقیدتی اسلامی است خصوصا از مهمترین مسایل اعتقادی در تشیع ❗️وجز دهریه و ملحدان و فلاسفه که منکر جمیع ادیان هستند کسی سخن از قدیم بودن عالم نمی گفت ولذا شیخ کلینی در کافی و بعضی محدثین بابی جدا در اثبات حدوث عالم نمی گشودند بلکه در باب حدوث عالم اخبار اثبات خداوند را می اوردند با این اعتقاد که بعد از اقراربه وجود خداوند دیگر جایی برای اعتقاد به قدیم بودن عالم وجود ندارد چرا که تمام مردم متفق القول در حدوث عالم هستند ❗️اما در ایام نزدیک به عصر ما از انجایی که مردم ولع و میل به مطالعه کتب فلسفی پیدا کردند واز غوطه ور شدن در قران وسنت واخبار امامان باز ماندند این مساله محل اختلاف ارای واقع شد ۰۰۰ومن در این باب اکثر ایات واحادیث را در حادث بودن عالم اوردم تا شک و تردید را از دل ها برکنم چرا که پیامبر فرمود : " زمانی که بدعت ها در امتم ظاهر شد بر عالم واجب است علمش را ظاهر کند " 📚بحار الانوار ج54 ص234 ❗️ جهت اگاهی از مشروح ایات واخبار اهل بیت در حادث زمانی بودن عالم به ادرس داده شده از کتاب شریف بحار الانوار رجوع کنید 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرازن پیامبران به دلیل احترامشان وعزتشان نمیتوانستندبعدازرحلت همسرشان بامرددیگری ازدواج کنندچراخداوندمیان زنان پیامبران وبقیه تفاوت گذاشتند ✅پاسخ خداوند مساله حرمت ازدواج با زنان پیامبر را در ایه 53 احزاب مطرح می کند ❗️ اما باید بدانید که برداشت شما از این حکم که این را احترامی برای زنان پیامبر دانستید صحیح نمی باشد مفسران فلسفه این حکم را چنین ابراز می کنند : ❗️افرادی دسیسه کرده بودند که بعد از پیامبر با زنان او ازدواج کنند تا هم از پیامبر انتقام بگیرند و هم توهینی به مقام پیامبر کرده باشند واز این راه می خواستند توهینی به حیثیت حضرت وارد کنند چنان که می گفتند‌: ❗️ چگونه پیامبر بعضی از زنان بیوه ما را به ازدواج خود دراورده به خدا سوگند هر گاه چشم از جهان بپوشد با همسران او ازدواج می کنیم لذا ایه فوق الذکر نازل شد وازدواج با زنان پیامبر را ممنوع ساخت تا این دسیسه را پایان دهد 📚مجمع البیان ج8 ص366 و 368 ❗️ثانیا اگر این مساله مجاز بود جمعی به عنوان اینکه همسر پیامبر را بعد از او در اختیار خود گرفته اند ممکن بود این کار را وسیله سوئ استفاده قرار دهند و به این بهانه موقعیت اجتماعی برای خویش دست و پا کنند ویا به عنوان اینکه اگاهی خاص از درون خانه پیامبر و تعلیمات و مکتب او دارند به تحریف اسلام بپردازند ویا منافقین مطالبی را از این طریق در میان مردم نشر دهند که مخالف مقام پیامبر باشد ❗️این خطر هنگامی ملموس تر می شود که بدانیم گروهی خودرا برای این کار اماده ساخته بودند بعضی ان را به زبان اورده وبعضی شاید تنها در دل داشتند ❗️از جمله کسانی که بعضی از مفسران اهل سنت در اینجا نام برده اند طلحه است 📚تفسیر قرطبی ج8 ص5310 ❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به تفسیر نمونه 17 ص404 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اگرتوهین به مقدسات کاردرست وعقلایی نیست پس چراخداونددرقران میفرمایداولیک کالانعام بل هم اضل چراکه این توهین به بزرگان دیگران است. ✅پاسخ حاج اقای قرائتی در یکی از کتبشان پاسخ سوال شما را چنین می دهند: " با نگاهی به منافع حیوانات وعملکرد بعضی انسان ها تشبیه اوئک کالانعام بل هم اضل را حق و منطقی می یابیم ❗️گران ترین لباس انسان، ابریشم از حیوانات است ❗️ مهم ترین ۼذای انسان شیر وعسل و گوشت وماست از حیوانات است ❗️حیوانات وسیله بارکشی و شخم زدن و منبع در امد و اشتۼال هستند ❗️تمام کارخانه های پشم ریسی ، چرم سازی لبنیاتی و مرۼداریدو دامداری کارشان به حیوانات وابسته است ❗️حیوانات بعضی معلم بشر هستند کلاۼ دفن مرده را به فرزند ادم ونسل او اموخت ❗️بعضی گزارشگر انبیا می شوند هدهد گزارش انحراف مردم سبا را نزد سلیمان اورد ❗️بعضی محافظ انبیا می شوند تار عنکبوت پیامبر اسلام را در ۼار حفظ کرد ❗️حیوانات قابل تربیت و اموزش هستند و لذا شکار سگی که اموزش دیده حلال است ❗️حتی حیوانات ازار دهنده مثل مار تنها کسانی را می گزند که به انها نزدیک شده باشند ❗️با توجه به مطالب فوق ایا انسان هایی که از دور مردم ازاری می کنند و مناطق دوردست را بمباران و موشک باران می کنند از مار بدتر نیستند؟ افرادی که شبانه روز برای مردم حیله و خدعه می کنند و بخاطر رسیدن به هوس های بی انتهای خود نسل انسان را به تباهی می کشند از حیوانات بدتر نیستند ادم هایی که یک تنه صدها جرم وجنایت دارند از درنده ترین حیوانات پست تر نیستند؟ 📚 پرسش های مهم ، قرائتی ، ص 20 ❗️ ایت الله مکارم چنین می اورد: " بارها در قران غافلان بی خبر به چهار پایان وحیوانات بی شعور دیگر تشبیه شده اند ولی نکته تشبیه انها به چهار پایان شاید این باشد که انها تنها به خواب وخور وشهوت می پردازند درست همانند چهار پایان در حالی که چهار پایان دارای استعداد ها و امکانات انسان ها نیستن ولی انسان های غافل با داشتن عقل سالم و چشم بینا و گوش شنوا که امکان همه گونه ترقی و تکامل را دارتد اما بر اثر هوا پرستی و گرایش به پستی ها این استعداد ها را بلا استفاده می گذارند 📚تفسیر نمونه ج7 ص21 ❗️ روشن شد که این سخن قران مطلبی خلاف واقع و توهین نیست بلکه یک تشبیه حقیقی بین حیوانات و انسان های منحرف است 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اگر براستی شیعه حقه پس چرا تعداد سنی ها ازشون بیشتره ایا این دلیل بر این نیست که مکتب اهل سنت وعمریه حق است؟ ✅ پاسخ شناخت حق وباطل در گرو کمی پیروان و یا فزونی انها نیست ❗️در جهان امروز نسبت مسلمانان به منکران اسلام در حدود یک پنجم یا یک ششم است ایا می توان گفت که چون غیر مسلمانان در جهان بیشتر هستند پس انان بر حق هستند ❗️قران مجید هم غالبا اکثریت را نکوهش کرده وبه ستایش از برخی اقلیتها می پردازد ❗️می فرماید: " اکثر انان را سپاسگذار نخواهی یافت"( اعراف 18) " اندکی از بندگان من سپاس گذارند"( سبا 13) ❗️مردی به حضرت امیر گفت چگونه مخالفان تو در جنگ جمل بر باطل اند در حالی که نفرات انان از شما بیشتر است حضرت پاسخ داد: " حق وباطل با مقدار پیروان شناخته نمی شوند حق را بشناس اهل ان را خواهی شناخت باطل را بشناس اهل ان را خواهی شناخت" 📚ارشاد القلوب ج2 ص296 ❗️ با توجه به کشتارهایی که از شیعیان از زمان امامان تا کنون می شده است بقای شیعه در جهان ان هم با یک فرهنگ قوی وجامع وداشتن دانشمندان مبرز در تمام رشته های اسلامی و علمی یکی از معجزات خداوند است تا شیعه به عنوان مظهر اسلام راستین باقی بماند وراهنمای حقیقت جویان باشد 📚راهنمای حقیقت ، علامه سبحانی ص63 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال گفته می شود که در جنگ جمل دشمنان حضرت امیر و وحضرت علی هر دو بر حق بودند چرا که عایشه و طلحه و زبیر جزو صحابه بودند امکان ندارد انان بر باطل بودند ✅پاسخ ما در مورد عدالت صحابه در گذشته مفصلا بحث کرده ایم می توانید کلمه صحابه را در کانال سرچ کنید تا پیام های گذشته ما در این مورد را بیابید ❗️طبق روایات فراوانی از کتب اهل سنت پیامبرتصریح کرده اند که حضرت امیر معیار حق است و هرکس در مقابل ایشان قرار گیرد باطل است ترمذی روایت می کند که پیامبر فرمود: خدا علی را بیامرزد پرودگارا هر کجا علی است حق و حقیقت را در انجا به دست او برقرار ساز 📚صحیح ترمذی ج2 ص298 ❗️حاکم نیز در مستدرک ج3 ص124 نیز این حدیث را نقل می کند ومی گوید طبق قاعده مسلم حدیث صحیحی است ❗️فخر رازی بزرگ مفسر اهل سنت می اورد: " هر کس در امور دینی به علی اقتدا کند از نعمت هدایت بر خوردار شده است چرا که پیامبر فرمود خدایا حق و حقیقت را بر محور علی قرار ده 📚تفسیر کبیر ج1 ص205" ❗️حاکم روایت می کند که پیامبر فرمود: " علی با قران و قران با علی است این دو از یکدیگر جدا نمی شود تا بر من در کنار حوض کوثر بازگردند" 📚 المستدرک ج3 ص134 📚 المعجم الاوسط ج5 ص445 ❗️مسلم روایت می کند که حضرت علی فرمود: " این عهدی است از رسول خدا که مرا دوست نمی دارد جز مومن و جز منافق با من دشمنی نمی کند" 📚 صحیح مسلم ج1 ص86 📚 سنن ترمذی ج5 ص601 📚 سنن ابن ماجه ج1 ص42 ❗️ اگر ما باشیم وهمین روایت صحیح ومسلم چه حکمی می کنیم در مورد کسانی که در جنگ صفین وجمل با علی دشمنی کردند ❗️حاکم در مستدرک روایت می کند که پیامبر فرمود: " ای علی کسی که از من جدا شود از راه خدا جدا شده وکسی که از تو جدا شود از دین من جدا شده است" 📚 مستدرک ج3 ص123 ❗️ پیامبر فرمود: " خداوند دشمنی می کند با هر کسی که با علی دشمنی کند" 📚اسد الۼابه ج2 ص154 ❗️ حاکم ودیگران روایت می کنند که پیامبر علی را مامور کرده بود با ناکثین و پیمان شکنان جنگ جمل وقاسطین جنگ صفین ومارقین در جنگ نهروان بجنگد چنان که روایت کرده اند : "پیامبر به علی دستور داد تا پس از رحلتش با ناکثان و قاسطان و مارقان نبرد کند" 📚 مستدرک ج3 ص139 📚 تاریخ بۼداد ج8 ص340 📚 اسد الغابه ج4 ص32 📚 کنزالعمال ج6 ص88 ❗️ ایا کسانی که پیامب امر به جنگیدن با انان کرده است می توانند حق باشند پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ما در دین اسلام یک قانون وحکم داریم پس چرا نظرات مراجع درباره برخی از احکام باهم اختلاف دارد مثلا اختلاف نظر مراجع درباره روز عید فطر و یا یک مرجع تقلید اگر در تخم مرغ خون باشد یکی به کل استفاده از ان را حرام میداندو دیگری به جدا کردن خون و حلال بودن نظر میدهد ✅پاسخ طبق تصریح امامان معصوم مومنین در عصر غیبت موظف هستند احکام شرعی خودشان را از مجتهدان جامع الشرایط بگیرند چنان که امام عسکری فرمود: " هر یک از فقهای ( شیعه) که خویشتن دار باشد و محافظ بر دینش و مخالف با هوی و هوسش ومطیع خداوند باشد بر مردم لازم است که از انان تقلید کنند" 📚 وسایل الشیعه ج27 ص131 📚 الاحتجاج ص457 ❗️روی این اساس وظیفه عموم مردم در عصر غیبت تقلید کردن از فقها می باشد اما در مورد اختلاف فتاوی فقها باید توجه شود که اختلاف انان اساسی وکلی نمی باشد وتنها در جزئیات می باشد دیگر انکه ❗️ علل اختلاف فتوای مراجع در جزئیات احکام تابع چند عامل اساسی است: 1ـ درجه و رتبة علمى افراد متفاوت است. 2ـ نحوة ورود و خروج آنان به بحث هاى علمى و تخصصى باعث اختلاف نظر و برداشت می‌شود. 3ـ اختلافات مبنایى در اصول و فقه باعث اختلاف فتوا می‌شود. ❗️اختلاف نظر فقها به نحوة استنباط آن‌ها بر مى گردد. فقیه باید حکم شرعى را از آیات و روایات معصومین استخراج کند . بر اساس آن‌ها حکم به حلیت یا حرمت نماید. در این راستا با استفاده از مبانى اصولى خود به جرح و تعدیل روایات مى پردازد. به یک جمع بندى نهایى مى رسد . ❗️بر اساس این مسئله رسیدن به نتایج مختلف در رویکردهای علمی و تخصصی کاملا طبیعی است ،همان طورى که در رشته هاى دیگر علمى نیز بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد، مثلاً یک جراح نظر مى دهد غده اى را باید با عمل جراحى از بین برد، ولى جراح دیگر به این نظریه اعتقادى ندارد و معتقد است با دارو قابل معالجه است. ❗️روی این جهت در صورت اشتباه بودن استنباط مجتهد هم مقلدان ایشان معذور هستند و هم خود مجتهد چرا که مقلدان وظیفه شان تقلید بوده وانجام داده اند و مجتهد نیز وظیفه اش سعی و کوشش برای استنباط بوده واین وظیفه را انجام داده است و او نیز معذور است 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال این روایاتی ک گذاشتید مبنی بر حفظ حجاب یک زن و مرد مسلمان است ک کاملا قبول دارم... بنده ب دنبال این هستم ایا جدا روایت و ایه ای هست مبنی براینکه حکومت اسلامی باید حجاب را اجبار کند برهمگان هم مسلمان هم غیر مسلمان??? ✅پاسخ یکی از واجبات مسلم در اسلام مساله امر به معروف و نهی از منکر است که در این باره روایات فراوانی وارد شده است ❗️امر به معروف دارای سه مرحله است 1 مرحله قلبی ( انزجار قلبی از گناه 2 مرحله زبانی 3 مرحله عملی 📚وسایل الشیعه ج16 ص131 باب 3 ❗️ فقها نیز این مراحل را ذکر کرده اند و تصریح کرده اند که مرحله سوم و اقدام عملی بر عهده حاکم اسلامی وحکومت می باشد 📚ترجمه تحریر الوسیله ، امام خمینی ج1 ص545 ❗️ حجاب تا آنجا که در حریم زندگی خصوصی افراد است، یک امر فردی و خصوصی است و کسی نمی‌تواند دخالت کرده و تجسس نماید، ولی آنگاه که به یک امر اجتماعی تبدیل شد و با حقوق دیگران ارتباط پیدا کرد ، حکومت و حاکم می تواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، حجاب را الزامی کند و برای آن مجازات تعیین نماید. ❗️ بی حجابی از محرمات الهی محسوب می گردد و طبق قاعده هر فعل حرامی قابل تعزیر است  و تعزیر نیز با نظرِ حاکم است، یعنی از دیدگاه فقهی حاکم شرع می تواند برای جلوگیری از گسترش محرمات الهی و بالخصوص  بی حجابی، مجازات وضع کند. ❗️ ایت الله العظمی مکارم در مورد اجبار حکومت به مساله حجاب می فرماید: " حکومت اسلامی و مسلمانان نسبت به گناهان پنهانی افراد وظیفه ای ندارند ولی بدون شک نسبت به گناهانی که به طور علنی و اشکار در سطح جامعه مطرح انجام می شود وظیفه نهی از منکر دارد والا جایی برای انجام این وظیفه باقی نمی ماند" ❗️ ودر مورد حجاب غیر مسلمانان در مملکت اسلامی می اورند: " یک اصل مسلم در اسلام داریم که هر حکمی که برای مسلمانان ثابت است دیگران نیز مکلف به ان هستند ( الکفار مکلفون بالفروع کما انهم مکلفون بالاصول ) بنابراین انها هم موظف به حکم حجاب هستند وما دوران قبل از انقلاب را فراموش نکرده ایم که وقتی اختیار و ازادی داده شد چه زنانی با چه وضعی می امدند و اکثر جوانان را به فساد کشیدند" 📚 احکام بانوان ص185 و186 ❗️ حاصل انکه طبق روایات و فتاوی فقها حکومت وحاکم اسلامی وظیفه دارد از باب امر به معروف ونهی از منکر وجلوگیری از کشیده شدن جامعه به فساد و فحشا حکم حجاب را در جامعه اجباری کند چه برای مسلمین وچه برای غیر مسلمین پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوالم درتفاوت دو دیدگاه است در مورد فقر،از زبان آقای علم الهدی ونخست وزیر ژاپن شینزو آبه: نظرآقای علم الهدی:مردم باتحمل فقر، تهذیب نفس میکنند و بیشتر منتظر ظهور می شوند وکمتر گناه خواهند کرد. نظر شینزو آبه:فقر جامعه را به فساد می کشاند ونابود میکند.هرفقیر صدبرابر یک فرد عادی برای جامعه هزینه دارد ومانند یک بمب ساعتی است که هر لحظه آماده انفجار است. آیا این نظرات جعلی نیستند؟وبا توجه به تفاوت معنا کدام درست وبه جا است؟ ✅ پاسخ در مورد صحت انتسابی که شما به ایت الله علم الهدی دادید ما اطلاع نداریم اما در روایات اسلامی فراوان از فقر مذمت شده است و دستور داده اند مومنین باید با سعی و کوشش خود را از فقر نجات دهند ❗️پیامبر گرامی چنین دعا می کرد: " خداوندا به تو پناه می برم از کفر و فقر و عذاب قبر" 📚 میزان الحکمه ج9 ص167 ❗️ حضرت امیرفرمود فرمود: " فقر مرگ بزرگتر است " 📚 نهج البلاغه حکمت 163 ❗️ ودر حکمت 319 فرمود: " فقر سبب نقصان دین و مشوش شدن عقل و جلب کینه میشود" ❗️ در حدیث معروفی پیامبر فرمود: " نزدیک است که فقر انسان را به مرحله کفر برساند" 📚 الکافی ج2 ص307 ❗️ در روایت دیگر فرمود: " چهار چیز است که کم انان هم زیاد است که یکی از انان فقر است " 📚 نثر الدرر ج1 ص351 ❗️ این نوع روایات نشان می دهد که تعالیم اسلام تنها ناظر به زندگی جاودان اخرت نیست بلکه به زندگی ابرومند این دنیا نیز اهتمام فوق العاده ای دارد و فقر زدایی را یکی از مهم ترین دستورات خود قرار داده و راه کارهای ان را نشان می دهد ❗️واگر در برخی روایات از فقر و فقرا مدح و تمجید شده است 📚بحار الانوار ج69 ص1 باب 94 ❗️ یا مراد فقر الی الله است که مایه افتخار انسان است یا منظور از فقر همان زندگی ساده و زاهدانه است که بعضی ان را فقر می پندارند اما انبیا واولیا به چنین زندگی افتخار می کردند همان گونه که علی علیه السلام به لباس و غذای ساده افتخار می کرد 📚پیام امام ، ایت الله مکارم ج13 ص334 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال جهنم شر است یا خیر؟ خدایی که خیر مطلقه آیا شری از او صادر می شود یا خیر؟ ✅پاسخ با توجه به یک نکته روشن می شود که اساسا خداوند خالق جهنم نبوده است بلکه این انسان ها هستند که با اعمال خودشان جهنم را خلق می کنند واگر خلقت جهنم به خداوند نسبت داده می شود از این باب است که او مسبب الاسباب بوده است ❗️توضیح این که: " بسیاری از مجارات های الهی چه در این جهان و چه در جهان دیگر نتیجه اعمال خود انسان ها است بسیاری از مواهب بهشتی تجسم اعمال نیک وبسیاری از عذاب های اخروی تجسم اعمال بد می باشد ❗️یکی از مسایلی که علمای عقاید مطرح می کنند بحث تجسم اعمال می باشد به این معنی که در رستاخیز اعمال ما زنده می شود ودر صورت های مختلفی با ما خواهد بود ❗️ دران روز عمل هر کس اعم از نیک و بد در برابر او حاضر می شود که یا مانند نعمت ظاهر می شود که مایه سرور ونشاط فرد میشود ویا به صورت عذاب مجسم می شود که مایه شکنجه ورسوایی انسان می شود ❗️ خداوند می فرماید: " همه اعمال خودرا حاضر می بینند و پرودگارت به احدی ظلم نمی کند"( کهف 49) ❗️ومی فرماید: " ایا جزایی جز انچه عمل می کردید خواهید داشت "( 90 نمل) ❗️ ومی فرماید: " هر کس به اندازه سنگینی ذره ای کار خیر انجام داده ان را می بیند و هرکس به اندازه ذره ای کار بد کرده ان را می بیند"( زلزال 7 و8) ❗️ ایه صراحتا می گوید نفس اعمال نیک و بد در برابر صاحبان در محشر ظاهر می شود که یا مایه خرسندی فرد می شود ویا مایه عذاب فرد ❗️جهت اگاهی بیشتر از مبحث تجسم اعمال رجوع کنید به کتاب پیام قران ، ایت الله مکارم ج6 ص90 به بعد ❗️کوتاه سخن این که خالق جهنم خود انسان ها هستند که اعمالشان در روز قیامت به صورت عذاب مجسم شده وانان را گرفتار کند وجهنم نیز جز گرفتاری در عذاب چیزی نیست واگر خلقت جهنم به خداوند نسبت داده می شود از این جهت است که او مسبب الاسباب است ❗️با این توضیح پاسخ شما در مورد خیر بودن یا شر بودن جهنم داده شد ( دقت کنید) 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوالی ذهنمو مشغول کرده ابلیس از خدا بابت عبادتش درخواست هایی کرد و خدا هم برای این که تو روز قیامت راهی براش نمونه قبول کرد. ولی جالبیش اینجاست که تک تک خواسته هاش بر علیه ماست!! ایا این عدله ؟؟ چرا اصلا خدا خواسته هاشو که علیه ماست قبول کرد ✅پاسخ در روایات ما امده است که پس از انکه خداوند ابلیس را از درگاه قرب خود بیرون راند خطاب به پرودگار چنین عرضه داشت: " تو عادلی و ظلم و جور نمی کنی پس ثواب عمل وعبادتم چه می شود ایا همه عبادتم از بین رفت؟ خداوند پاسخ داد خیر از امر دنیا هر چه می خواهی از من بخواه تا به پاداش عبادت به تو بدهم شیطان هم دو چیز مهم و کلی از پرودگار خواست 1 بقای تا روز قیامت 2 توانایی بر فریب انسان ها 📚 بحار الانوار ج60 ص274 ❗️ مفسران فلسفه وجود شیطان را در اغوای بندگان چنین تبیین می کنند : " از نظر سازمان افرینش وجود شیطان برای افراد با ایمان وانها که می خواهند راه حق را بپیمایند زیانبخش نیست بلکه وسیله پیشرفت وتکامل انان است چه اینکه پیشرفت و ترقی وتکامل همواره در میان تضادها صورت می گیرد ❗️به عبارت روشن تر انسان تا در برابر دشمن نیرومندی قرار نگیرد هرگز نیروها و نبوغ خودرا بسیج نمی کند و بکار نمی اندازد همین وجود دشمن نیرومند سبب تحرک و جنبش هر چه بیشتر انسان ودر نتیجه ترقی وتکامل او می شود۰ یکی از فلاسفه بزرگ تاریخ معاصر " تواین بی " می گوید: " هیچ تمدنی درخشان در جهان پیدا نشود مگر اینکه ملتی مورد هجوم یک نیروی خارجی قرار گرفت و بر اثر این تهاجم نبوغ و استعداد خود را بکار انداخت و ان چنان تمدن درخشانی را پی ریزی کرد" 📚 تفسیر نمونه ج1 ص194 ❗️ توجه به این نکته نیز یکی دیگر از فلسفه مهلت یافتن شیطان وتوانایی اش بر اغوای انسان ها می تواند باشد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman