eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال میخواستم بدونم به چه دلایل و مدارکی و اسنادی ما میتوانیم بگوییم که حضرت مهدی هم اکنون زنده اند و بین ما هستند،کماکه دوستان و برادران اهل سنت میفرماییند ایشان هنوز بدنیا نیامده ✅پاسخ: طبق روایات وکتب شیعه شکی در تولد وحیات حضرت صاحب الامر نیست ودراین باره روایات فراوانی آمده است که جهت آگاهی از برخی آز آن روایات رجوع کنید به کتب : کمال الدین،شیخ صدوق،ج2 ص424 تا 479- منتخب الاثر، ایت الله صافی،جلد 1 ص 367 تا 437- بحار الانوار،جلد 51 ص2 باب 1، جلد 52 ص1 باب 18 وصال 78 باب 19 و... ❗بسیاری از علما وبزرگان اهل سنت نیز تصریح کرده اند که امام عسکری عقیم نبوده است وتصریح کرده اند برای او فرزندی به نام محمد متولد شده است ایت الله صافی از 68 تن از این علما نام می برد 📚منتخب الاثر،ج2 ص369 تا 393- ویکی از نویسندگان از 135 نفر نام می برد 📚در انتظار ققنوس، ص188 تا 198 برخی از بزرگان اهل سنت که براین مطلب تصریح کرده اند: ابن اثیر در الکامل،ج6 ص320- سبط بن جوزی در تذکره،ص325 -326- ذهبی در العبر فی خبر من غبر ج1 ص373- شعرانی در الیواقیت،ج2 ص562- هیتمی در الصواعق، ج2 ص 601 ❗️دراین بین برخی از آنها درکنار تصریح به ولادت او اعتراف کرده اند که او همان مهدی موعود است وهم اکنون در غیبت به سر می برد که به برخی اشاره می کنیم 1⃣محمد بن یوسف گنجی شافعی: "ابومحمد حسن عسکری از خود فرزندی به جای گذاشت که همان امام منتظر است" 📚کفایه الطالب،ص312 2⃣عبدالوهاب شعرانی حنفی: "در آخر الزمان امید به خروج مهدی است. او از اولاد امام حسن عسکری است.ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری اتفاق افتاد. تا به حال زنده است تا با عیسی اجتماع کند.عمرش تا این زمان 706 سال است ( تا زمان زندگی مولف) 📚الیواقیت والجواهر،ج2 ص127 3⃣نور الدین عبدالرحمان جامی حنفی: او بعد از بیان تاریخ ولادت حضرت مهدی می گوید: "او کسی است که زمین را پر از عدل وداد می کند" 📚شواهد النبوه،ص404 4⃣قاضی بهلول افندی می گوید: "ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری بود واسم مادرش نرجس است.برای او دو غیبت است یکی صغری ودیگری کبری. هرگاه خدا به او اذن ظهور دهد آن گاه زمین را پر از عدل وداد خواهد کرد 📚المحاکمه فی تاریخ ال محمد،ص246 5⃣ابن صباغ مالکی بعد از تصریح به ولادت او می گوید: "لقب او حجت،مهدی، خلف صالح،منتظر، صاحب الزمان است که مشهورترین آنها مهدی است" 📚الفصول المهمه،ص282 ✅ودیگران از علمای اهل سنت که جهت جلوگیری از اطناب وطولانی شدن از ذکر نام آنها خودداری می کنیم. 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سؤال آیا صحیح است ک ابوبکر می گفت:شیطانی بامن است ک من رافریب می دهد؟؟لطفأ آدرس آن را از کتب اهل سنت بیاورید تا در برابر وهابیان استفاده کنیم. ✅پاسخ یکی از ناجوانمردی هایی که در حق مولا علی شد،این بود که باب علم پیامبر را را از تصدی منصب خلافت محروم کرده وافرادی برآن منصب نشستند ک صلاحیت وشایستگی آن را نداشتند ❗️فخر رازی بزرگ مفسر اهل سنت در تفسیر کبیر خود ذیل آیه 33آل عمران از حضرت علی روایت میکند ک فرمود: پیامبر هزار باب از علم را به من فرا داد که از هر باب آن هزار باب استنباط کردم ❗️ابن اثیر از ابن عباس می آورد که میگفت علی ابن ابی طالب نه دهم علم را فرا گرفته و در یک دهم آن هم با شما شریک است 📚أسدالغابة،ج4،ص22 📚استیعاب،ج2،ص463 ❗️طبق کتب اهل سنت سخن در علم حضرت علی وافضلیت او از سایر صحابه فراوان است،ک بحث تفصیلی در مورد آن را به پیامهای بعد موکول میکنیم ❗️اما پاسخ سوال شما علمای اهل سنت از ابوبکر روایت کرده اند:که میگفت : به خدا سوگند من بهترین شما نیستم،من شیطانی دارم که همواره مرا فریب می دهد پس چون غضب کردم ازمن دور شوید تا مبادا در موها وپوست بدنتان تاثیر بگذارم 📚طبقات ابن سعد،ج3،ص151 📚الامة والسیاسة،ج1،ص22 📚تاریخ طبری،ج3،ص210 📚کنزالعمال،ج5،ص589 ❗️علامه ی امینی در الغدیر شریف ج 7،ص 164به بعد انبوهی از روایات در کم بهره بودن خلیفه اول از علم ودانش که لازمه ی خلافت رسول الله است را نام میبرد واثبات میکند که ابوبکر به هیچ وجه شایستگی خلافت را نداشته است که جهت آگاهی تفصیلی میتوانید به آن کتاب رجوع کنید 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یه موضوعی رو یه جایی دیدم میخواستم ببینم آیا جوابی برای این موضوع وجود داره. خواهش میکنم که کمک کنید. ممنون ‌ ‌ 💦 رابطه عطسه و خرمگس👇👇👇 ⚡️ 22 - محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن القاسم بن يحيى، عن جده الحسن ابن راشد، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: من عطس ثم وضع يده على قصبة أنفه ثم قال: " الحمد لله رب العالمين [الحمد لله] حمدا كثيرا كما هو أهله وصلى الله على محمد النبي وآله وسلم " خرج من منخره الأيسر طائر أصغر من الجراد وأكبر من الذباب حتى يسير تحت العرض يستغفر الله له إلى يوم القيامة. 📚منبع: اصول کافی ج ۲ ص ۶۵۷ چاپ دارالکتب اسلامیه تهران اصول کافی ج ۲ ص ۳۶۴ باب العطاس و التسمیت شماره روایت۲۲ چاپ منشورات فجر بیروت ✍ترجمه : امام صادق گفت : هرکس عطسه کند سپس دستش را بر تیغه بینی خود بگذارد و بگوید : الحمد الله... از سوراخ چپ بینی او پرنده ای کوچکتر از ملخ و بزرگتر از مگس(مانند خرمگس) بیرون می آید و برود به عرش و تا روز قیامت برای او استغفار کند. 🌱کانال افکار آزاد🌱 اسکن این روایت 👇👇👇👇👇👇 ✅پاسخ باید توجه داشته باشید که چنان نیست که هر روایتی در مجامع روایی ما موجود باشد بگوییم روایتی صحیح است بلکه برای شناخت روایت صحیح از غیر صحیح راه هایی است که از جمله انها بررسی سند روایت است ❗️روایتی که ان کانال مورد استناد قرار داده است روایت ضعیف وغیر قابل استدلال است ❗️علامه مجلسی در کتاب مراه العقول خودش که شرحی بر کافی است ذیل روایت مورد استدلال می اورد: ❗️الحدیث العشرون والثانی : ضعیف ❗️این حدیث ضعیف و غیر قابل استدلال است 📚مراه العقول ج12 ص558 ❗️ در سند روایت قاسم بن یحیی است که مجهول است 📚مشایخ الثقات ص128 ❗️واحمد بن محمد که ضعیف است 📚المفید معجم رجال الحدیث ص23 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا برای من ثابت کنید این همه کهکشان ها و پدیده ها و اجسامی که در زمین و آسمان است خدای اسلام آفریده و ساخته دست خدایان ادیان دیگر نیست ✅پاسخ یک مسلمان طبق براهین کاملا عقلی نخست اثبات می کند که برای عالم خدایی است که وجود موجودات از اوست ❗️او از براهینی چون برهان نظم ،حدوث،وجوب و امکان،علت و معلول ،فطرت،محدودیت برای این مطلب استفاده می کند 📚پیام قران جلد 2و 3،منشور جاوید جلد 1،مفاهیم القران ج1،الاهیات ج1 ❗️پس از اثبات وجود خدایی برای این عالم طبق براهین عقلی در مرحله دوم با براهین قاطع عقلی اثبات می کند که ان خدا یکتا وبی همتا است وشبیه ومانندی ندارد وجامع جمیع صفات کمالی می باشد ❗️او بر این مطلب از براهینی چون فطرت،هماهنگی جهان،برهان صرف الوجود،برهان فیض وهدایت،برهان ترکیب و ...استفاده می کند 📚منابع پیشین ❗️یک مسلمان در مرحله سوم با دلایل عقلی اثبات می کند که خداوند عالم به مقتضای صفات کمالیش باید برای هدایت بندگان ونجات دادن انان از منجلاب جهل و گمراهی وبه کمال رساندن انان پیامبرانی را از سنخ خودشان برای هدایتشان ارسال کند 📚الالهیات ،سبحانی ج3 ❗️در مرحله بعدی عقل راه هایی را برای شناخت پیامبران راستین از پیامبران دروغین پیش روی انسان می گذارد مانند اعجاز،بررسی محتوای دعوت،گرداوری قراین ،و... 📚پیام قران ،جلد7 ❗️یک مسلمان در برابر ادعای نبوت پیامبر اسلام کلیه طرق برای پی بردن به صحت نبوت ایشان را بررسی کرده وتصریح می کند که ایشان پیامبر خداوند است که برای اگاهی رجوع کنید 📚پیام قران ،ایت الله مکارم ج8 ❗️در پایان مشاهده می کند که کلیه انچه را که از طریق ادله عقلی ثابت کرده است در تعالیم اسلامی وارد شده است 📚بحار الانوار ج3 و4 و5 و6 ❗️بدین گونه پی می برد که دین حق دین اسلام است که تعالیمش کاملا موافق با عقل می باشد همان عقلی که چراغ راه انسان برای شناخت حقایق است ومی بینیم این دین فراوان توصیه به عقل واستفاده از ان کرده است 📚بحار الانوار جلد 1 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال شیطان که از آتش است چگونه در آتش میسوزد ودیگر آنکه آیا شیطان توبه میکند یاخیر؟؟ ✅پاسخ درمورد بخش اول سؤالتان باید گفت:هم جنس بودن مانع از عذاب دیدن نمیگردد ،همانند اینکه ما انسانها نیز از خاک افریده شده ایم،و در عین حال که اگر خشتی برپیکرمان فرود آید از آن آسیب خواهیم دید ❗️اما در رابطه با بخش دوم سؤالتان روایتی است که سیوطی از علمای اهل سنت،درتفسیرش میاورد:که روزی ابلیس باموسی ملاقات کرد وخطاب به موسی عرضه داشت:توکسی هستی که پروردگار به رسالت خود برگزیده وبا تو سخن گفته است،من گناه کرده ام ومی خواهم توبه کنم واسطه ی بین من وخداوند شو تا توبه ی من را بپذیرد،موسی چنین کرد،خداوند به موسی فرمود: به شیطان بگو اگر می خواهد توبه اش را بپذیرم به قبر آدم سجده کند،اما شیطان استکبار ورزید وخشمگین شد وگفت:وقتی که آدم زنده بود به او سجده نکردم ،حال در حالی ک مرده است بر او سجده کنم؟ 📚الدر المنثور،ج1،ص51 ❗️همین روایت را علامه ی گرانقدر، مجلسی در بحارالانوار ج60،ص280میاورد ❗️همچنین در روایت دیگری امده است ک این جریان در زمان حضرت نوح هم اتفاق افتاد ،اما شیطان از سجده بر قبر آدم امتناع ورزید 📚بحارالانوار،ج60،ص281 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال تکلیف بچه های شیعیان که قبل از بلوغ می میرند چیست بهشت میرن؟چیکار میشن؟ ✅پاسخ در روایات ماآمده است که فرزندان شیعیان ومؤمنین که قبل از سن بلوغ از دنیا رفته اند،دربهشت برزخی تحت تربیت حضرت ابراهیم وساره وحضرت زهرا قرار گرفته ودر آخرت نیز وارد بهشت میشوند ❗️شیخ صدوق روایت میکندکه امام صادق فرمود: خداوند اطفال مؤمنین را (دربهشت برزخی)تحت تربیت ابراهیم وساره قرار میدهد وانان او را پرورش میدهند و وقتی قیامت شود انان را به پدرانشان در بهشت ملحق میکنند 📚من لا یحضره الفقیه ج۳ ص۴۹۰ ❗️در روایات دیگر امده است آنان تحت تربیت حضرت زهرا قرار می گیرند 📚همان مدرک ❗️علامه ی مجلسی می گوید ک بین این دو روایت می توان چنین جمع کرد که بنا به درجات پدراشان برخی از آنان تحت تربیت ابراهیم وساره وبرخی تحت تربیت حضرت زهرا قرار میگیرند 📚بحارالانوار،ج5،ص294 ❗️اما درقیامت شیخ صدوق در أمالی خودش روایت میکند ک فرزند عثمان ابن مظعون از دنیا رفته بود،پیامبر خطاب به او چنین فرمود: برای بهشت هشت در وبرای جهنم هفت در میباشد آیا شاد نمیشوی که در روز قیامت نزد هیچ دری حاضرنمیشوی مگراینکه فرزندت را درکنارت می یابی که کمر تو را گرفته است وبرای تو نزد پروردگار شفاعت میکند(وخداوند نیز شفاعت اورا قبول میکند) 📚امالی،صدوق،ص۶۶ 📚وسایل الشیعه ج۳ ص۲۴۶ ❗️در روایت دیگری امام باقر فرمود: هر کس از او فرزندانی بمیرد و او صبر پیشه کند ان‌‌‌ فرزندان او را از اتش جهنم باز می دارند 📚الکافی ج۳ ص۲۲۰ ❗️روشن است که انان خود بهشتی هستند که می توانند والدین خود را شفاعت کنند تا وارد بهشت شوند 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا پس از حضرت یوسف پیامبری از فرزندانش برداشته شد ✅پاسخ در این باره روایاتی نقل شده است ❗️شیخ کلینی در کافی شریف روایت می کند که امام صادق فرمود: انگاه که یعقوب بر یوسف وارد شد یوسف ملاحظه عزت پادشاهی را کرد وبرای یعقوب از مرکب خود پیاده نشد جبرییل بر یوسف نازل شد وگفت ای یوسف دست خود را بگشا واز ان نوری ساطع را خارج کرد و ان نور به جو اسمان منتقل گردید ❗️یوسف گفت این چه نوری بود که از دستم خارج شد ❗️جبرییل پاسخ داد نور نبوت بود که از ذریه تو خارج شد بخاطر عقوبت عدم پیاده شدن برای پدرت لذا از فرزندان تو نبی وپیامبری نخواهد بود 📚الکافی ج3 ص760 ❗️همین مضمون را صدوق در علل الشرایع ج1 ص55 وعلامه مجلسی در بحار الانوار ج12 ص251 نقل می کند ❗️اما باید توجه داشت که این جریان منافاتی با عصمت یوسف ندارد وتنها یک ترک اولی بود که ایشان مرتکب گردید ❗️چنان که علامه مجلسی چنین می گوید: نمی توان این جریان را بر تکبر یوسف یا تحقیر کردن او نسبت به یعقوب حمل کرد چرا که انبیا از این امور منزه هستند بلکه یوسف ملاحظه مصلحت کرد برای حفظ عزتش نزد مردم جهت تدبیر امور انان وترویج دین چرا که نزد مردم چنین بود که اگر فرمانروا برای غیر خودش از مرکب پیاده شود این را سبب خواری و کوچکی ان فرمانروا می دانستند اما شایسته ان بود که یوسف رعایت ادب با پدر را می کرد واین کار اولی بود از رعایت این مصلحت لذا یوسف مرتکب ترک اولی شد و مورد عتاب قرار گرفت ونور نبوت از او خارج شد چون انبیا بخاطر مقام والایی که دارا هستند بخاطر کوچکترین مساله مواخذه می شوند 📚 مراه العقول ج10 ص215 ❗️البته برخی علما این جریان را قبول ندارند زیرا اولا: با ایاتی که استقبال یوسف از یعقوب را گزارش میدهد تطبیق ندارد چرا که در ایات چنین امده است که او پدر ومادرش را به اغوش کشید وان ها را بر تخت سلطنت نشاند « یوسف 99،100. ثانیا : با ایه." هیچ گناهکاری بار گناه دیگران را بدوش نمی کشد تنافی دارد"(فاطر 18) ❗️چرا باید بخاطر عمل یوسف فرزندانش از نبوت محروم شوند انانکه تقصیری ندارند 📚مجمع البیان طبرسی ج5 ص456 📚منشور جاوید, علامه سبحانی ج11 ص472 ❗️طبق این نظریه باید گفت علت اینکه چرا نبوت در نسل یوسف ادامه نیافت برای ما روشن نیست وخداوند خود بهتر می داند که نبوت را در چه کسانی قرار دهد "انعام 124" 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چگونه است خلقت خداوند که برخی در آفریقا بدنیا می ایندسیاه وزشت،یاچرا برخی انسان بدنیا می ایند وبرخی حیوان،چرا من حیوان نشدم،یا چرا من در افریقا بدنیا نیامدم سیاه وزشت!آن کسی ک در افریقا بدنیا امده چه تقصیری داشته؟؟یاسوسک چه گناهی کرده که سوسک بدنیا امده؟؟ایا این ظلم نیست؟! ✅پاسخ خداوند عادل است یعنی حق هیچ موجودی را پایمال نمیکند،وبه هرموجودی طبق نظام حکیمانه هستی لطف میکند،ظلم پایمال کردن حق است،وعدل وظلم درجایی معنا پیدا میکند که حقی در کار باشد ❗️حال میپرسیم ایا کسی از خدا طلبی داشته وایا موجودات از قبل حقی داشته اند تا پایمال شده باشد وظلمی صورت گرفته باشد،مگر ما قبلا بوده ایم یا از خود چیزی داشته ایم تا پایمال شده باشد ❗️اگر یک قالی بزرگ را پاره پاره کنند،میتوان گفت این قالی قبلا بزرگ بوده واکنون با پاره شدن بزرگی خود را از دست داده ولی اگر ما از اول یک قالیچه ی کوچک بافتیم،قالیچه حق ایراد ندارد که چرا کوچک است،زیرا او پیش از این هیچ بود واصلا از خود بزرگی نداشت،تا کسی آن را گرفته باشد و به او ظلمی کرده باشد،بنابراین اگر خدا به یک نفر که هیچ طلبی از او نداشته چیزی بدهد و به فرد دیگر از همان چیز دو عدد بدهد هرگز ظلم نخواهد بود ❗️علاوه بر اینکه خداوند به آن کسی که نعمت بیشتری داده،مسئولیت بیشتری نیز داده است،چنانکه خداوند فرمود:« بعضی را بر بعضی دیگر درجاتی برتری داد تا شما را به آنچه که در اختیار تان قرار داده بیازماید» 165انعام ❗️پس آنچه از اختلافات مانند سفیدی ،سیاهی ،ذکاوت،تیزهوشی،مرد بودن،زن بودن،انسان بودن،حیوان بودن وغیر اینها موجود است منافات با عدل ندارد چرا که روشن شد موجودات قبل از خلقت حقی بر خداوند ندارند،پس انچه خداوند به انها عطا کرده فضل است نه حق،پس اختلاف در آن ظلم نمیشود 📚بدایة المعارف ،ج1،ص136 ❗️انچه گفتیم در روایتی از امام باقر نیز نقل شده است:که از ایشان سوال کردند؛که ما از اطفال کسی را میبینیم که مرده متولد میشوند یا بعضی سقط میشوند یا بعضی کور،یا کنگ،یا کر،متولد میشوند،برخی تا بلوغ زنده می ماند وبرخی تا پیری زنده می مانند،حکمت این چیست؟‌امام پاسخ داد: خداوند سزاوارتر است از انچه تدبیر میکند در مورد مخلوقان،چرا که او خالق ومالک انها است پس هرکه را از عمر دادن منع کرده،اورا از چیزی منع کرده،ک برایش نبوده وحقی در آن نداشته وهرکه را عمر داده به او تفضل ولطف کرده وبه او چیزی را داده ک حقی بر ان نداشته 📚توحید صدوق،ص397 ❗️روشن شد که این اختلافات منافاتی باعدل خداوند حدارد،اما ممکن است سوال شود از حکمت این اختلافات،که جواب ان نیز واضح است،وآن اینکه این اختلافات لازمه نظام مادی است،اگر همه افراد انسان،مرد یا زن بودند،نسل انسان منقرض میشد،چرا که امکان تناسل وجود نداشت،یا اگر همه انسانها در شکل ورنگ یکسان بودند شناخته نمیشدند ویا اگر همگان در فکروذوق واستعداد مساوی بودند،مشاغل مختلف تعطیل میشد،ویا اگر همگان انسان بودند وحیوانی نبود،بسیاری از فواید که بر وجود حیوانات مترتب است مختل میشدجهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب عدل الهی نوشته ی شهید مطهری صفحه ی 120به بعد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال شما در سوالی در رابطه با اینکه چرا از فرزندان یوسف نبی کسی به پیامبری نرسید،در پایان عرضه داشتید که انتخاب نبی به دست خداست واو بهتر میداند که چه کسی پیامبر باشد،سوال من این است که چرا من پیامبر نشدم،؟فرد باید چه ویژگی داشته باشد تا به پیامبری برسد ✅پاسخ خداوند در آیه 124انعام میفرماید«خداوند آگاه تر است که رسالت خویش را کجا قرار دهد» ❗️ایت الله مکارم چنین می اورد: شرط نبوت قبل از هرچیز آمادگی روحی،پاکی ضمیر،سجایای اصیل انسانی،فکر بلند،واندیشه ی قوی وبالاخره تقوی وپرهیزگاری فوق العاده در مرحله ی عصمت است ووجود این صفات،مخصوصا امادگی برای مقامح عصمت،چیزی است که جز خدا نمیداند،به همین دلیل انتخاب نبی به دست خداست وخدا میداند این مقام را در چه جایی قرار دهد 📚تفسیرنمونه،ج5،ص430 ❗️به بیان دیگر: خداوند با علم ازلی ومطلق خود میدانست که عده ی خاصی از بندگانش با اختیار خود بیش از دیگران ودر بالاترین حده ممکن از استعداد خود بهره برداری میکنند ومسیر تکامل را می پیمایند ❗️علم خداوند به این شایستگی ومنزلت این افراد که با اختیار خودشان فراهم شده،سبب شد که خداوند از میان افراد بشر آنان را برگزیند وتفضلأ پاداش انان را در قالب پیامبری عطا نماید وانان را از علم واراده ای برخوردار کند که به واسطه ی ان به مصونیت کامل برسند ❗️اعطای نبوت به افراد،معلول شایستگی انان است واین اعطا بدون حساب نیس واین معنا در بخشهای اغازین دعای ندبه امده است : «خداوندا تو رو سپاس......تو با آنها(اولیاءت)شرط نمودی که نسبت به زینت ها ومنزلت های دنیوی بی اعتنا باشند وانها نیز این شرط را پذیرفتند وچون میدانستی به این شرط عمل خواهند کرد،انان را پذیرفتی ومقرب خود ساختی وفرشتگان را بر انها نازل کردی و با وحی خود انان را گرامی داشتی واز علم بی کران خود بهره ها دادی» 📚دعای ندبه،مفاتیح الجنان،ص704 ❗️چنانکه امام صادق فرمود: «خداوند انسانهایی را از فرزندان آدم انتخاب کرد وتولد انان را پاک وبدنهای انان را پاکیزه گردانید ،نه بخاطر طلبی که از خداوند داشته باشند،بلکه از انجا که خداوند در هنگام خلقت میدانست که از او فرمانبرداری میکنند واو را عبادت میکنند وهیچ گونه شرکی به او روا نمیدارند پس اینان به واسطه ی فرمانبرداری از خداوند به این کرامت ومنزلت والا در نزد خدا نایل شدند» 📚بحارالانوار،ج10،ص170 ❗️با تأمل در انچه که امد روشن میشودکه چرا امثال ما پیامبر نشدیم وبه چه دلیل پیامبران به مقام نبوت رسیدند 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال پیامبر چگونه نماز میخوانده است؟آیا دست بسته نماز میخوانده یا دست باز؟از کتب شیعه وسنی برای ما ثابت کنید، ✅پاسخ همه ی مذاهب اسلامی،در اینکه بستن دستها در نماز واجب نیست اتفاق دارند حنفیه،شافعیه وحنابله بستن دستها را مستحب ومالکیه باز بودن دستها را مستحب میداند 📚الفقه المذاهب الخمسة،ص110 شیعیان به پیروی از امامانشان،بستن دستها در نماز را بدعت وحرام میدانند واز انجا که طبق روایات،احادیث امامان همان احادیث وسنت پیامبر است 📚بحارالانوار،ج2،ص172باب ۲۳ یقین دارند ک پیامبر دست باز نماز میخوانده است ❗️برای روایات شیعه در بدعت بودن دست بستن وحرمت آن رجوع کنید به وسایل الشیعه،ج7،ص265،باب15، مستدرک الوسایل،ج5،ص420،باب14 بحارالانوار،ج81،ص325،باب 19 ❗️ما این مطلب را از کتب اهل سنت هم اثبات میکنیم که پیامبر دست باز نماز میخوانده است که از میان انبوه روایات یک روایت را نقل میکنیم ❗️بزرگان اهل سنت روایت کرده اند که ابو حمید ساعدی روزی در جمع صحابه ومردم چنین گفت:آیا شما را از کیفیت نماز پیامبر اگاه کنم؟؟گفتند آری،چنین عرضه داشت«وقتی پیامبر به نماز می ایستاد دستها را تا برابر دوش خود بالا میاورد،تکبیر میگفت،درحالی که بدنش آرام بود،قرائت حمد میکرد،تکبیر میگفت ودستها را تا برابر دوشها بالا میاورد،سپس به رکوع میرفت،کف دستها را بر زانوها میگذاشت وسرش را متعادل نگه میداشت ،سر بلند میکرد ومیگفت:سمع الله لمن حمده،دستها را تا مواضع دوشها بالا میاورد وکاملا می ایستاد،الله اکبر میگفت وبه سجود میرفت،دستها را از پهلوهایش فاصله میداد،سر از سجده بلند میکرد،متمایل به روی پای چپ مینشست وهنگام سجود انگشتان پاهارا از هم باز میکرد،دوباره به سجده میرفت واز سجده برمیخواست والله اکبر میگفت،باز هم متمایل به روی پای چپ قرار میگرفت،رکعت دیگر هم همین گونه عمل میکرد،پس از دو رکعت تکییر میگفت ودستها را تا برابر دوشها بالا میاورد،بقیه نماز را نیز همین گونه انجام میداد،در سجده ی اخر که سلام در ان است،پای چپ را عقب میکشید وخمیده به روی پای چپ مینشست،همه گفتند راست میگوید،پیامبر اینگونه نماز میخواند» 📚سنن بیهقی،ج2،ص72،73،101،102، 📚سنن ابی داوود،ج1،ص194 📚سنن ترمذی،ج2،ص98 📚مسنداحمد،ح5،ص424 ❗️این حدیثی بود در کیفیت نماز پیامبر از طرق اهل سنت که به هیچ وجه اشاره ای نشده است که پیامبر دستهای خود را می بسته است با اینکه راوی مستحبات ریز را از پیامبر نقل میکند وبزرگان صحابه او را تصدیق میکنند ❗️جهت اگاهی بیشتر از روابات اهل سنت در کیفیت نماز پیامبر به صورت دست باز رجوع کنید به کتاب الانصاف فی المسائل دام فیها الخلاف،علامه ی سبحانی،ح1،ص169،مسئله4 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در مورد مشروب ایه ای از قران بدید که من بتونم باان کسی را قانع کنم چون ازم ایه قران میخواد که حرام بودنش را از قران بشنوه وحرف منو قبول کنه ممنون میشم، ✅پاسخ خداوند در ایه ی 90سوره ی مائده میفرماید:«ای کسانی که ایمان اورده اید،شراب وبت ها وازلام پلیدند واز عمل شیطانند،از انها دوری کنید تا رستگارشوید» ❗️ودرایه ی91سوره ی مائده میفرماید:«شیطان میخواهد در میان شما به وسیله ی شراب وقمار عداوت ایجاد کند وشما را از ذکر خدا واز نماز باز دارد» ❗️ودر آیه ی219بقره میفرماید:«درباره ی شراب وقمار از تو سؤال میکنند،بگو در انها گناه وزیان بزرگی است» ❗️به این هم توجه کنید که درباره ی حرمت خوردن شراب ،گذشته از انکه ایات قران براین مطلب گواهی میدهد،روایات فراوانی نیز وارد شده است،چنانکه امام رضا فرمود:«خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد،مگر به تحریم کردن شراب» 📚الکافی،ج1،ص115 ❗️در روایات دیگری امده است:«که خورنده ی شراب مانند پرستنده ی بت است» 📚مستدرک الوسایل،ج17،ص43 ❗️در روایت دیگری پیامبر فرمود:«شراب حرام است» 📚دعائم الاسلام،ج2،ص131 ❗️جهت اگاهی بیشتر از روایات وارده در مورد حرمت شراب ،رجوع کنید به کتاب شریف وسایل الشیعه،ج25،ص296،باب 9 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سؤال چرا علما اجازه میدن دستشون رو مردم ببوسن ایا دست بوسی رفتار شاهان رو یاد اور نمیکنه؟؟ ✅پاسخ بوسیدن دست علماء،همان تعظیم علمای دین،از شعائر اسلامی واظهار محبت به دین اسلام واز مظاهر این دبن الهی است،چنانکه خداوند درآیه ی 32حج،میفرماید: «هرکس نشانه های دین خداوند را تعظیم واحترام کند این از تقوای دل است» ❗️این مسئله گذشته از انکه ریشه در این ایه ی قران دارد،در روایات اسلامی نیز به ان اشاره شده است،چنانکه شیخ بزرگ کلینی درکافی شریف روایت میکند:که امام صادق فرمود: ❗️شایسته نیست بوسه زدن برسر ویا دست هیچ کس ،مگر رسول الله یا کسی که از او اراده ی رسول الله شده باشد» 📚الکافی،ج3،ص472 ❗️علامه ی گرانقدر مجلسی دربحارالانوار شریف می اورد: «مراد ازکسی که از او اراده ی پیامبر شده است،امامان هستند باالاجماع،وغیر امامان از سادات وعلماء......،چرا که محتمل است شمول حکم شامل علماء بالله وعمل کنندگان به عملشان وهادیان مردم بشود،چراکه علماء وارثان انبیاء هستند،لذا بعید نیست دخول انان در کسی که از او اراده ی رسول الله شده باشد 📚بحارالانوار،ج73،ص38 ❗️چنانکه ایت الله العظماء مکارم،تصریح به استحباب بوسیدن دست علماء میکند 📚استفتاءات،ج1،ص495 ❗️مقام معظم رهبری نیز چنین می اورند: «بوسیدن دست از مصادیق احترام است ونسبت به کسانی که احترامشان مستحب است،احترام با دست بوسیدن حاصل میشود» 📚احکام روابط،ص171 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman