سوال
شیطان که از آتش است چگونه در آتش میسوزد ودیگر آنکه آیا شیطان توبه میکند یاخیر؟؟
✅پاسخ
درمورد بخش اول سؤالتان باید گفت:هم جنس بودن مانع از عذاب دیدن نمیگردد ،همانند اینکه ما انسانها نیز از خاک افریده شده ایم،و در عین حال که اگر خشتی برپیکرمان فرود آید از آن آسیب خواهیم دید
❗️اما در رابطه با بخش دوم سؤالتان روایتی است که سیوطی از علمای اهل سنت،درتفسیرش میاورد:که روزی ابلیس باموسی ملاقات کرد وخطاب به موسی عرضه داشت:توکسی هستی که پروردگار به رسالت خود برگزیده وبا تو سخن گفته است،من گناه کرده ام ومی خواهم توبه کنم واسطه ی بین من وخداوند شو تا توبه ی من را بپذیرد،موسی چنین کرد،خداوند به موسی فرمود: به شیطان بگو اگر می خواهد توبه اش را بپذیرم به قبر آدم سجده کند،اما شیطان استکبار ورزید وخشمگین شد وگفت:وقتی که آدم زنده بود به او سجده نکردم ،حال در حالی ک مرده است بر او سجده کنم؟
📚الدر المنثور،ج1،ص51
❗️همین روایت را علامه ی گرانقدر، مجلسی در بحارالانوار ج60،ص280میاورد
❗️همچنین در روایت دیگری امده است ک این جریان در زمان حضرت نوح هم اتفاق افتاد ،اما شیطان از سجده بر قبر آدم امتناع ورزید
📚بحارالانوار،ج60،ص281
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
تکلیف بچه های شیعیان که قبل از بلوغ می میرند چیست بهشت میرن؟چیکار میشن؟
✅پاسخ
در روایات ماآمده است که فرزندان شیعیان ومؤمنین که قبل از سن بلوغ از دنیا رفته اند،دربهشت برزخی تحت تربیت حضرت ابراهیم وساره وحضرت زهرا قرار گرفته ودر آخرت نیز وارد بهشت میشوند
❗️شیخ صدوق روایت میکندکه امام صادق فرمود:
خداوند اطفال مؤمنین را (دربهشت برزخی)تحت تربیت ابراهیم وساره قرار میدهد وانان او را پرورش میدهند و وقتی قیامت شود انان را به پدرانشان در بهشت ملحق میکنند
📚من لا یحضره الفقیه ج۳ ص۴۹۰
❗️در روایات دیگر امده است آنان تحت تربیت حضرت زهرا قرار می گیرند
📚همان مدرک
❗️علامه ی مجلسی می گوید ک بین این دو روایت می توان چنین جمع کرد که بنا به درجات پدراشان برخی از آنان تحت تربیت ابراهیم وساره وبرخی تحت تربیت حضرت زهرا قرار میگیرند
📚بحارالانوار،ج5،ص294
❗️اما درقیامت
شیخ صدوق در أمالی خودش روایت میکند ک فرزند عثمان ابن مظعون از دنیا رفته بود،پیامبر خطاب به او چنین فرمود:
برای بهشت هشت در وبرای جهنم هفت در میباشد آیا شاد نمیشوی که در روز قیامت نزد هیچ دری حاضرنمیشوی مگراینکه فرزندت را درکنارت می یابی که کمر تو را گرفته است وبرای تو نزد پروردگار شفاعت میکند(وخداوند نیز شفاعت اورا قبول میکند)
📚امالی،صدوق،ص۶۶
📚وسایل الشیعه ج۳ ص۲۴۶
❗️در روایت دیگری امام باقر فرمود:
هر کس از او فرزندانی بمیرد و او صبر پیشه کند ان فرزندان او را از اتش جهنم باز می دارند
📚الکافی ج۳ ص۲۲۰
❗️روشن است که انان خود بهشتی هستند که می توانند والدین خود را شفاعت کنند تا وارد بهشت شوند
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چرا پس از حضرت یوسف پیامبری از فرزندانش برداشته شد
✅پاسخ
در این باره روایاتی نقل شده است
❗️شیخ کلینی در کافی شریف روایت می کند که امام صادق فرمود:
انگاه که یعقوب بر یوسف وارد شد یوسف ملاحظه عزت پادشاهی را کرد وبرای یعقوب از مرکب خود پیاده نشد
جبرییل بر یوسف نازل شد وگفت ای یوسف دست خود را بگشا واز ان نوری ساطع را خارج کرد و ان نور به جو اسمان منتقل گردید
❗️یوسف گفت این چه نوری بود که از دستم خارج شد
❗️جبرییل پاسخ داد نور نبوت بود که از ذریه تو خارج شد بخاطر عقوبت عدم پیاده شدن برای پدرت لذا از فرزندان تو نبی وپیامبری نخواهد بود
📚الکافی ج3 ص760
❗️همین مضمون را صدوق در علل الشرایع ج1 ص55 وعلامه مجلسی در بحار الانوار ج12 ص251 نقل می کند
❗️اما باید توجه داشت که این جریان منافاتی با عصمت یوسف ندارد وتنها یک ترک اولی بود که ایشان مرتکب گردید
❗️چنان که علامه مجلسی چنین می گوید:
نمی توان این جریان را بر تکبر یوسف یا تحقیر کردن او نسبت به یعقوب حمل کرد چرا که انبیا از این امور منزه هستند بلکه یوسف ملاحظه مصلحت کرد برای حفظ عزتش نزد مردم جهت تدبیر امور انان وترویج دین چرا که نزد مردم چنین بود که اگر فرمانروا برای غیر خودش از مرکب پیاده شود این را سبب خواری و کوچکی ان فرمانروا می دانستند اما شایسته ان بود که یوسف رعایت ادب با پدر را می کرد واین کار اولی بود از رعایت این مصلحت لذا یوسف مرتکب ترک اولی شد و مورد عتاب قرار گرفت ونور نبوت از او خارج شد چون انبیا بخاطر مقام والایی که دارا هستند بخاطر کوچکترین مساله مواخذه می شوند
📚 مراه العقول ج10 ص215
❗️البته برخی علما این جریان را قبول ندارند زیرا
اولا: با ایاتی که استقبال یوسف از یعقوب را گزارش میدهد تطبیق ندارد چرا که در ایات چنین امده است که او پدر ومادرش را به اغوش کشید وان ها را بر تخت سلطنت نشاند « یوسف 99،100.
ثانیا : با ایه." هیچ گناهکاری بار گناه دیگران را بدوش نمی کشد تنافی دارد"(فاطر 18)
❗️چرا باید بخاطر عمل یوسف فرزندانش از نبوت محروم شوند انانکه تقصیری ندارند
📚مجمع البیان طبرسی ج5 ص456
📚منشور جاوید, علامه سبحانی ج11 ص472
❗️طبق این نظریه باید گفت علت اینکه چرا نبوت در نسل یوسف ادامه نیافت برای ما روشن نیست وخداوند خود بهتر می داند که نبوت را در چه کسانی قرار دهد "انعام 124"
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چگونه است خلقت خداوند که برخی در آفریقا بدنیا می ایندسیاه وزشت،یاچرا برخی انسان بدنیا می ایند وبرخی حیوان،چرا من حیوان نشدم،یا چرا من در افریقا بدنیا نیامدم سیاه وزشت!آن کسی ک در افریقا بدنیا امده چه تقصیری داشته؟؟یاسوسک چه گناهی کرده که سوسک بدنیا امده؟؟ایا این ظلم نیست؟!
✅پاسخ
خداوند عادل است یعنی حق هیچ موجودی را پایمال نمیکند،وبه هرموجودی طبق نظام حکیمانه هستی لطف میکند،ظلم پایمال کردن حق است،وعدل وظلم درجایی معنا پیدا میکند که حقی در کار باشد
❗️حال میپرسیم ایا کسی از خدا طلبی داشته وایا موجودات از قبل حقی داشته اند تا پایمال شده باشد وظلمی صورت گرفته باشد،مگر ما قبلا بوده ایم یا از خود چیزی داشته ایم تا پایمال شده باشد
❗️اگر یک قالی بزرگ را پاره پاره کنند،میتوان گفت این قالی قبلا بزرگ بوده واکنون با پاره شدن بزرگی خود را از دست داده ولی اگر ما از اول یک قالیچه ی کوچک بافتیم،قالیچه حق ایراد ندارد که چرا کوچک است،زیرا او پیش از این هیچ بود واصلا از خود بزرگی نداشت،تا کسی آن را گرفته باشد و به او ظلمی کرده باشد،بنابراین اگر خدا به یک نفر که هیچ طلبی از او نداشته چیزی بدهد و به فرد دیگر از همان چیز دو عدد بدهد هرگز ظلم نخواهد بود
❗️علاوه بر اینکه خداوند به آن کسی که نعمت بیشتری داده،مسئولیت بیشتری نیز داده است،چنانکه خداوند فرمود:« بعضی را بر بعضی دیگر درجاتی برتری داد تا شما را به آنچه که در اختیار تان قرار داده بیازماید»
165انعام
❗️پس آنچه از اختلافات مانند سفیدی ،سیاهی ،ذکاوت،تیزهوشی،مرد بودن،زن بودن،انسان بودن،حیوان بودن وغیر اینها موجود است منافات با عدل ندارد چرا که روشن شد موجودات قبل از خلقت حقی بر خداوند ندارند،پس انچه خداوند به انها عطا کرده فضل است نه حق،پس اختلاف در آن ظلم نمیشود
📚بدایة المعارف ،ج1،ص136
❗️انچه گفتیم در روایتی از امام باقر نیز نقل شده است:که از ایشان سوال کردند؛که ما از اطفال کسی را میبینیم که مرده متولد میشوند یا بعضی سقط میشوند یا بعضی کور،یا کنگ،یا کر،متولد میشوند،برخی تا بلوغ زنده می ماند وبرخی تا پیری زنده می مانند،حکمت این چیست؟امام پاسخ داد:
خداوند سزاوارتر است از انچه تدبیر میکند در مورد مخلوقان،چرا که او خالق ومالک انها است پس هرکه را از عمر دادن منع کرده،اورا از چیزی منع کرده،ک برایش نبوده وحقی در آن نداشته وهرکه را عمر داده به او تفضل ولطف کرده وبه او چیزی را داده ک حقی بر ان نداشته
📚توحید صدوق،ص397
❗️روشن شد که این اختلافات منافاتی باعدل خداوند حدارد،اما ممکن است سوال شود از حکمت این اختلافات،که جواب ان نیز واضح است،وآن اینکه این اختلافات لازمه نظام مادی است،اگر همه افراد انسان،مرد یا زن بودند،نسل انسان منقرض میشد،چرا که امکان تناسل وجود نداشت،یا اگر همه انسانها در شکل ورنگ یکسان بودند شناخته نمیشدند ویا اگر همگان در فکروذوق واستعداد مساوی بودند،مشاغل مختلف تعطیل میشد،ویا اگر همگان انسان بودند وحیوانی نبود،بسیاری از فواید که بر وجود حیوانات مترتب است مختل میشدجهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب عدل الهی نوشته ی شهید مطهری صفحه ی 120به بعد
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
شما در سوالی در رابطه با اینکه چرا از فرزندان یوسف نبی کسی به پیامبری نرسید،در پایان عرضه داشتید که انتخاب نبی به دست خداست واو بهتر میداند که چه کسی پیامبر باشد،سوال من این است که چرا من پیامبر نشدم،؟فرد باید چه ویژگی داشته باشد تا به پیامبری برسد
✅پاسخ
خداوند در آیه 124انعام میفرماید«خداوند آگاه تر است که رسالت خویش را کجا قرار دهد»
❗️ایت الله مکارم چنین می اورد:
شرط نبوت قبل از هرچیز آمادگی روحی،پاکی ضمیر،سجایای اصیل انسانی،فکر بلند،واندیشه ی قوی وبالاخره تقوی وپرهیزگاری فوق العاده در مرحله ی عصمت است ووجود این صفات،مخصوصا امادگی برای مقامح عصمت،چیزی است که جز خدا نمیداند،به همین دلیل انتخاب نبی به دست خداست وخدا میداند این مقام را در چه جایی قرار دهد
📚تفسیرنمونه،ج5،ص430
❗️به بیان دیگر:
خداوند با علم ازلی ومطلق خود میدانست که عده ی خاصی از بندگانش با اختیار خود بیش از دیگران ودر بالاترین حده ممکن از استعداد خود بهره برداری میکنند ومسیر تکامل را می پیمایند
❗️علم خداوند به این شایستگی ومنزلت این افراد که با اختیار خودشان فراهم شده،سبب شد که خداوند از میان افراد بشر آنان را برگزیند وتفضلأ پاداش انان را در قالب پیامبری عطا نماید وانان را از علم واراده ای برخوردار کند که به واسطه ی ان به مصونیت کامل برسند
❗️اعطای نبوت به افراد،معلول شایستگی انان است واین اعطا بدون حساب نیس واین معنا در بخشهای اغازین دعای ندبه امده است :
«خداوندا تو رو سپاس......تو با آنها(اولیاءت)شرط نمودی که نسبت به زینت ها ومنزلت های دنیوی بی اعتنا باشند وانها نیز این شرط را پذیرفتند وچون میدانستی به این شرط عمل خواهند کرد،انان را پذیرفتی ومقرب خود ساختی وفرشتگان را بر انها نازل کردی و با وحی خود انان را گرامی داشتی واز علم بی کران خود بهره ها دادی»
📚دعای ندبه،مفاتیح الجنان،ص704
❗️چنانکه امام صادق فرمود:
«خداوند انسانهایی را از فرزندان آدم انتخاب کرد وتولد انان را پاک وبدنهای انان را پاکیزه گردانید ،نه بخاطر طلبی که از خداوند داشته باشند،بلکه از انجا که خداوند در هنگام خلقت میدانست که از او فرمانبرداری میکنند واو را عبادت میکنند وهیچ گونه شرکی به او روا نمیدارند پس اینان به واسطه ی فرمانبرداری از خداوند به این کرامت ومنزلت والا در نزد خدا نایل شدند»
📚بحارالانوار،ج10،ص170
❗️با تأمل در انچه که امد روشن میشودکه چرا امثال ما پیامبر نشدیم وبه چه دلیل پیامبران به مقام نبوت رسیدند
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
پیامبر چگونه نماز میخوانده است؟آیا دست بسته نماز میخوانده یا دست باز؟از کتب شیعه وسنی برای ما ثابت کنید،
✅پاسخ
همه ی مذاهب اسلامی،در اینکه بستن دستها در نماز واجب نیست اتفاق دارند
حنفیه،شافعیه وحنابله بستن دستها را مستحب ومالکیه باز بودن دستها را مستحب میداند
📚الفقه المذاهب الخمسة،ص110
شیعیان به پیروی از امامانشان،بستن دستها در نماز را بدعت وحرام میدانند واز انجا که طبق روایات،احادیث امامان همان احادیث وسنت پیامبر است
📚بحارالانوار،ج2،ص172باب ۲۳
یقین دارند ک پیامبر دست باز نماز میخوانده است
❗️برای روایات شیعه در بدعت بودن دست بستن وحرمت آن رجوع کنید به
وسایل الشیعه،ج7،ص265،باب15،
مستدرک الوسایل،ج5،ص420،باب14
بحارالانوار،ج81،ص325،باب 19
❗️ما این مطلب را از کتب اهل سنت هم اثبات میکنیم که پیامبر دست باز نماز میخوانده است که از میان انبوه روایات یک روایت را نقل میکنیم
❗️بزرگان اهل سنت روایت کرده اند که ابو حمید ساعدی روزی در جمع صحابه ومردم چنین گفت:آیا شما را از کیفیت نماز پیامبر اگاه کنم؟؟گفتند آری،چنین عرضه داشت«وقتی پیامبر به نماز می ایستاد دستها را تا برابر دوش خود بالا میاورد،تکبیر میگفت،درحالی که بدنش آرام بود،قرائت حمد میکرد،تکبیر میگفت ودستها را تا برابر دوشها بالا میاورد،سپس به رکوع میرفت،کف دستها را بر زانوها میگذاشت وسرش را متعادل نگه میداشت ،سر بلند میکرد ومیگفت:سمع الله لمن حمده،دستها را تا مواضع دوشها بالا میاورد وکاملا می ایستاد،الله اکبر میگفت وبه سجود میرفت،دستها را از پهلوهایش فاصله میداد،سر از سجده بلند میکرد،متمایل به روی پای چپ مینشست وهنگام سجود انگشتان پاهارا از هم باز میکرد،دوباره به سجده میرفت واز سجده برمیخواست والله اکبر میگفت،باز هم متمایل به روی پای چپ قرار میگرفت،رکعت دیگر هم همین گونه عمل میکرد،پس از دو رکعت تکییر میگفت ودستها را تا برابر دوشها بالا میاورد،بقیه نماز را نیز همین گونه انجام میداد،در سجده ی اخر که سلام در ان است،پای چپ را عقب میکشید وخمیده به روی پای چپ مینشست،همه گفتند راست میگوید،پیامبر اینگونه نماز میخواند»
📚سنن بیهقی،ج2،ص72،73،101،102،
📚سنن ابی داوود،ج1،ص194
📚سنن ترمذی،ج2،ص98
📚مسنداحمد،ح5،ص424
❗️این حدیثی بود در کیفیت نماز پیامبر از طرق اهل سنت که به هیچ وجه اشاره ای نشده است که پیامبر دستهای خود را می بسته است با اینکه راوی مستحبات ریز را از پیامبر نقل میکند وبزرگان صحابه او را تصدیق میکنند
❗️جهت اگاهی بیشتر از روابات اهل سنت در کیفیت نماز پیامبر به صورت دست باز رجوع کنید به کتاب الانصاف فی المسائل دام فیها الخلاف،علامه ی سبحانی،ح1،ص169،مسئله4
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
در مورد مشروب ایه ای از قران بدید که من بتونم باان کسی را قانع کنم چون ازم ایه قران میخواد که حرام بودنش را از قران بشنوه وحرف منو قبول کنه ممنون میشم،
✅پاسخ
خداوند در ایه ی 90سوره ی مائده میفرماید:«ای کسانی که ایمان اورده اید،شراب وبت ها وازلام پلیدند واز عمل شیطانند،از انها دوری کنید تا رستگارشوید»
❗️ودرایه ی91سوره ی مائده میفرماید:«شیطان میخواهد در میان شما به وسیله ی شراب وقمار عداوت ایجاد کند وشما را از ذکر خدا واز نماز باز دارد»
❗️ودر آیه ی219بقره میفرماید:«درباره ی شراب وقمار از تو سؤال میکنند،بگو در انها گناه وزیان بزرگی است»
❗️به این هم توجه کنید که درباره ی حرمت خوردن شراب ،گذشته از انکه ایات قران براین مطلب گواهی میدهد،روایات فراوانی نیز وارد شده است،چنانکه امام رضا فرمود:«خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد،مگر به تحریم کردن شراب»
📚الکافی،ج1،ص115
❗️در روایات دیگری امده است:«که خورنده ی شراب مانند پرستنده ی بت است»
📚مستدرک الوسایل،ج17،ص43
❗️در روایت دیگری پیامبر فرمود:«شراب حرام است»
📚دعائم الاسلام،ج2،ص131
❗️جهت اگاهی بیشتر از روایات وارده در مورد حرمت شراب ،رجوع کنید به کتاب شریف وسایل الشیعه،ج25،ص296،باب 9
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سؤال
چرا علما اجازه میدن دستشون رو مردم ببوسن ایا دست بوسی رفتار شاهان رو یاد اور نمیکنه؟؟
✅پاسخ
بوسیدن دست علماء،همان تعظیم علمای دین،از شعائر اسلامی واظهار محبت به دین اسلام واز مظاهر این دبن الهی است،چنانکه خداوند درآیه ی 32حج،میفرماید:
«هرکس نشانه های دین خداوند را تعظیم واحترام کند این از تقوای دل است»
❗️این مسئله گذشته از انکه ریشه در این ایه ی قران دارد،در روایات اسلامی نیز به ان اشاره شده است،چنانکه شیخ بزرگ کلینی درکافی شریف روایت میکند:که امام صادق فرمود:
❗️شایسته نیست بوسه زدن برسر ویا دست هیچ کس ،مگر رسول الله یا کسی که از او اراده ی رسول الله شده باشد»
📚الکافی،ج3،ص472
❗️علامه ی گرانقدر مجلسی دربحارالانوار شریف می اورد:
«مراد ازکسی که از او اراده ی پیامبر شده است،امامان هستند باالاجماع،وغیر امامان از سادات وعلماء......،چرا که محتمل است شمول حکم شامل علماء بالله وعمل کنندگان به عملشان وهادیان مردم بشود،چراکه علماء وارثان انبیاء هستند،لذا بعید نیست دخول انان در کسی که از او اراده ی رسول الله شده باشد
📚بحارالانوار،ج73،ص38
❗️چنانکه ایت الله العظماء مکارم،تصریح به استحباب بوسیدن دست علماء میکند
📚استفتاءات،ج1،ص495
❗️مقام معظم رهبری نیز چنین می اورند:
«بوسیدن دست از مصادیق احترام است ونسبت به کسانی که احترامشان مستحب است،احترام با دست بوسیدن حاصل میشود»
📚احکام روابط،ص171
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
با سلام لطفا در رابطه با اینکه آیا تفکر در ذات خداوند جایز است یا نه توضیح دهید
✅در روایات ما امده است که انسان نباید در ذات خداوند تفکر کند وعقل راهی برای دست یابی به کنه ذات خداوند ندارد واین تفکر جز سرگردانی نتیجه ای برای انسان نخواهد داشت
❗️علامه ی شریف مجلسی در بحارالانوار گران سنگ،بابی را در این رابطه به ذکر روایات اهل بیت درنهی از تفکر در ذات خداوند گشوده است
📚بحارالانوار،ج3،ص257،باب9
❗️شیخ شریف صدوق،درامالی خود روایت میکند:که امام صادق فرمود:
«برحذرباشید از تفکر در ذات خداوند چراکه نتیجه ای جز سرگردانی نخواهد داشت»
📚امالی،ص417
❗️دلیل این مطلب ان است که نکته ی اصلی در مسأله ی نامحدود بودن ذات خداوند ومحدود بودن عقل وعلم و دانش ما است،او وجودی است از هرنظر بی نهایت ازسوی دیگر ما وانچه بما مربوط است ،اعم از علم وقدرت وحیات همه محدود است
❓ما با این محدودیت چگونه میتوانیم به ان وجود نامحدود وصفاتش احاطه پیدا کنیم
❓چگونه علم محدود ما میتواند از ان وجود نامحدود خبر دهد
❗️اری ما میتوانیم در عالم اندیشه وفکر از دور شبهی ببینیم واشاره ی اجمالی به ذات وصفاتش کنیم،ولی رسیدن به کنه ذات وصفات،یعنی اگاهی تفصیلی از او برای ما ممکن نیست
📚پیام قران،ایت الله مکارم،ج4،ص27
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
در بعضی از شبهات مطرح میکنند ک حضرت یوسف به خدمتگذارانش سپرد تا جام طلا را در بار برادرش بنیامین گذاشتند و خود اظهار بی اطلاعی کرد تا به بهانه دزدی او را در پیش خود نگهدارد در حالی که پیامبران دروغ نمیگویند و جالبتر اینکه در ادمه آیه میگوید که من این مکر را از خداوندم آموخته ام
لطف کنید دلیل این ترفند حضرت یو سف بفرستید
✅پاسخ
یکی از مواردی که در رابطه ی با عصمت یوسف بران استدلال میشود تا عدم عصمت ایشان اثبات شود،ایه ی هفتاد سوره ی یوسف است که میفرماید:
«هنگامیکه (مأموریوسف)بارهای انها را بست،جام ابخوری(گران قیمت)پادشاه را در بار برادرش گذاشت،سپس کسی صدا زد ای اهل قافله شما سارقید»
❓ایا جایز است انسان کاری کند که شخص بی گناهی ،بخصوص برادرش را متهم سازد،چرا پیامبر معصوم راضی شد،چنین نسبتی به افراد بی گناه بدهد
❗️پاسخ این است که جواب این سؤالات از لابه لای ایات سوره یوسف وقرائن دیگر به روشنی میتوان دریافت،زیرا
❗️اولا این کار با توافق خود بنیامین انجام گرفته است،زیرا ایات سوره کاملا گواهی میدهد که یوسف قبلا خود را به او معرفی مرد واو میدانست که این نقشه برای نگه داشتن او چیده شده است وبه این امر راضی بود
❗️ثانیاً گوینده ی این سخن«شما سارق هستید»یکی از کارگزاران یوسف بوده است،پسران یعقوب وقتی پیمانه را داخل بار یکی از برادران یوسف یافتند یقین کردند که سرقت از ناحیه ی انان صورت گرفته
به هر حال این سخن واین تشخیص مربوط به کارگزاران یوسف بوده وارتباطی با خود او ندارد،تنها کاری که یوسف انجام داد همان گذاشتن پیمانه دربار برادرش بود ونتیجه ی ان،همان اتهامی بود که مایه ی نجات واسایش وارامش ان برادر میشد واو به این مسأله راضی بود
❗️ثالثأ مجموع این برنامه چه در مورد برادران وچه در مورد پدر،تکمیل برنامه ازمایش خداوند نسبت به انها
بود،به تعبیر دیگر یوسف طبق فرمان الهی که از طریق وحی دریافته بود،سبب شد که مقاومت یعقوب دربرابر از دست دادن فرزند دومش که کاملا مورد علاقه اش بود ازموده شود واز این طریق حلقه ی تکامل وپاداش عظیم وثواب او تکمیل شود همچنین برادران در این ماجرا نیز بار دیگر ازموده شوند که ایا حاضرند پیمانی که با پدر بسته بودند در مورد تنها نگذاردن بنیامین عملی سازند
❗️خلاصه مجموعه ی این داستان مملو از صحنه های امتحان وازمایش،چه درمورد یوسف وچه در مورد پدرش وچه درمورد برادرانش است ودرآیه ی زیر به این مطلب اشاره شده است،
«اینگونه راه چاره به یوسف یاد دادیم او هرگز نمیتوانست برادرش را مطابق ایین پادشاه مصر بگیرد،مگر انکه خدا بخواهد وما در جات هرکس را بخواهیم بالا میبریم»
یوسف،76
❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب پیام قران،ج7،ص118 به بعد
وبحارالانوار،ج11،ص72به بعد
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
این که اموات در مواقعی مانند جمعه ازاد هستند ایا صحت دارد چه افرادی این گونه می باشند وکیفیت ان چگونه است؟
✅پاسخ
شیخ حرعاملی در کتاب شریف فصول المهمه بابی را گشوده است تحت این عنوان«ارواح مؤمنین وکفار خانواده ی خود را بعد از مرگ زیارت میکنند»
❗️ودراین باب روایات متعددی درهمان معنای باب نقل میکند
📚فصول المهمه،ج1،ص326،باب70
❗️امام صادق فرمود:«مؤمن خانواده ی خود را زیارت میکند،خداوند انچه ان را دوست دارد به او نشان داده وانچه را مکروه میداند از او مخفی می کندوکافر خانواده ی خود را زیارت میکند درحالیکه انچه دوست دارد از او پنهان میدارد وانچه مکروه میدارد را به اونشان میدهد وفرمود از مؤمنین بعضی هرجمعه خانواده ی خودرا زیارت میکند وبعضی به مقدار عملش»
📚الکافی،ج3،ص230
❗️در روایات دیگر امام کاظم فرمود:«مؤمن به مقدار اعمالش خانواده ی خود را زیارت میکند،برخی از انان هر روز،وبرخی هر دو روز،وبرخی هر سه روز،کمترین انان هرجمعه،زمان ان وقت ظهر ومانند ان است
📚الکافی،ج3،ص231
📚بحارالانوار،ج6،ص257
❗جهت اگاهی بیشتر رجوع شود به کتاب شریف بحارالانوار،ج6،ص202،باب8
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
نظر شما درباره نماز جمعه چیست؟
ایا اگر کسی معتقد باشد که نماز جمعه درحال حاضر واجب عینی است.مشکل دارد؟
ایا صحیح است که بین علما قدیم و معاصر بر روی واجب عینی بودن یا واجب تتخیری بودن نماز جمعه اختلاف نظر وجود داشته و دارد؟
اگر میشود خداپسندانه توضیح بدهید
✅پاسخ
بین علمای شیعه در مورد وجوب نماز جمعه اختلاف نظر است وچهار قول اساسی دراین مساله مطرح است
1.نمازجمعه در زمان حضور امام واجب عینی ودر زمان غیبت ایشان واجب تخییری است
2.نمازجمعه درزمان حضور امام واحب عینی ودر زمان غیبت ایشان حرام است
3 در زمان حضور امام واجب عینی ودر زمان غیبت ایشان مستحب است
4 نمازجمعه چه در زمان حضور امام ودر چه زمان غیبت ایشان واجب عینی است
❗️ازجمله کسانی که قائل هستند نماز جمعه در جمیع زمانها واجب عینی است،علامه مجلسی است،ایشان در بحارالانوار چنین میاورند:
❗️«از جمله کسانیکه عقیده ی به وجوب نماز جمعه بصورت واجب عینی درعصر غیبت داشته اند،ابوالصلاح وشیخ مفید وبسیاری از علمای امامیه میباشند،چرا که وجوب عینی نماز جمعه را بصورت مطلق اورده وتقیید به زمان حضور امام نکرده اند مانند شیخ کلینی وشیخ صدوق وسایر محدثین که تابع روایات اهل بیت میباشد
❗️علامه در ادامه میاورد،
«ان چیزی که نزد من صحیح وثابت است ،وجوب عینی نماز جمعه در تمام زمانها بدون نیاز به اشتراط حضور امام ونایب خاص یا عام ایشان میباشد،بلکه کافی است ،امام جمعه عادل باشد وعالم به مسایل نماز یا از روی اجتهاد ویا از روی تقلید»
📚بحارالانوار،ج86،ص146
❗️مستند این دسته از علماء که نماز جمعه را در جمیع زمانها واجب عینی میدانند ان است که در روایات؛ وجوب عینی نماز جمعه بصورت مطلق امده واشتراط به وجود امام معصوم نشده است ،مانند این روایت امام باقر که فرمود:
❗️«خداوند واجب کرده است از یک جمعه تا جمعه ی دیگر 53نماز را که یکی از انان نماز جمعه بصورت جماعت است»
📚الخصال،شیخ صدوق،ج2،ص422
❗️علامه مجلسی در شرح این روایت میگوید:
«این خبر در بالاترین درجات صحت میباشد،که وجوب نماز جمعه بصورت عینی در تمام زمانها از ان استفاده میشود»
📚بحارالانوار،ج86،ص155
❗️یکی دیگر از علمایی که عقیده به وجوب عینی نماز جمعه درتمام زمانها دارد،شیخ حر عاملی است ،ایشان در شرح روایاتی که وجوب نماز جمعه را مشروط به حضور امام میداند،مانند این روایت حصرت علی که فرمود:
❗️«صحیح نیست داوری کردن واقامه حدود واقامه نماز جمعه مگر باحضور امام عادل»
📚دعائم الاسلام،ج1،ص182
❗️ویا این روایت امام باقر که فرمود:
❗️«نماز جمعه واجب است باحضور امام»
📚مستدرک الوسایل،ج6،ص14
❗️شیخ حرعاملی در شرح اینگونه روایات میگوید
« انچه که در روایات به لفظ امام در احادیث نماز جمعه امده است مراد امام جماعت است که اعم از امام معصوم است،چنانکه علمای لغت بر ان تصریح کرده اند »
📚وسایل الشیعه،ج7،ص311
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman