eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.7هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال ایا طرح مسایل اختلافی با اهل سنت مضر به وحدت که مورد تاکید رهبری است نمی باشد چرا مسایل اختلافی را مطرح می کنید اخر چرا؟ ✅پاسخ ما از جمله طرفداران وحدت با اهل سنت هستیم و پاسخ های گذشته ما در لزوم وحدت با اهل سنت با استفاده از روایات اهل بیت در کانال موجود است ❗️اما باید توجه کنید که بحث های علمی منافاتی با وحدت ندارد چگونه مباحث علمی منافات با وحدت دارد در حالی که اهل بیت و امامان که منادیان وحدت بودند در موارد مختلف با مخالفان خود بحث و احتجاج می کردند 📚بحار الانوار ج9 و 10 « کتاب الاحتجاج» ❗️ایت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع بزرگ تقلید و از ارکان تشیع در عصر حاضر درباره وحدت و مباحث علمی چنین می اورند: « انچه مضر به وحدت و اتحاد صفوف مسلمین است بحثهای جنجالی و تعصب اور و پرخاشگرانه است ولی بحث های علمی و منطقی که طرفین حدود و موازین علمی و منطقی را در ان رعایت کنند نه تنها مزاحم وحدت صفوف مسلمین نیست بلکه در بسیاری از مواقع به ان کمک می کند جمعی از دانشمندان شیعه و اهل سنت در یک گرد همایی بزرگ در کنار هم نشستند و بخشهای مهمی از مسایل مربوط به اختلافات اهل سنت و شیعه را مورد بررسی علمی قرار دادند ونتیجه ان بسیار جالب و چشمگیر بود زیرا در بسیاری از مباحث نظرها به هم نزدیک شد و اختلافها کمتر گردید و همه باور کردند که اگر این گونه بحثها ادامه یابد کمک شایان توجهی به کمتر کردن فاصله ها و وحدت صفوف می کند» 📚پیام امام امیر المومنین ج1 ص334 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا پیامبر دو دختر خود را به همسری عثمان درآوردن.ودیگر اینکه چرا جبرییل پیامبر را از وضع آینده عثمان با خبر نساختند که دختران خویش را به او ندهد.؟ ✅پاسخ برخی معتقدند که رقیه و ام کلثوم که به همسری عثمان درامدند دختران هاله بنت خویلد بوده که پس از وفات پدر و مادرشان با خاله خود حضرت خدیجه زندگی کرده و سپس ربیبه پیامبر گردیدند ❗️وبه این روایت بخاری از عبدالله بن عمر استدلال می شود که از او پرسیدند نظر تو درباره عثمان و علی چیست و او چنین پاسخ داد: « اما درباره عثمان خداوند از گناه او ( فرار از جنگ احد) در گذشت ولی شما دوست ندارید او را ببخشید اما علی او پسر عمو و داماد پیامبر است» 📚صحیح بخاری ج4 ص1641 ❗️اگر فضیلتی همچون دامادی پیامبر برای عثمان نیز وجود داشت عبدالله بن عمر به ان اشاره می کرد در حالی که می بینیم او این مساله را فقط برای حضرت علی ذکر می کند ❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب الصحیح من سیره النبی علامه سید جعفر مرتضی ج2 ص213 به بعد ❗️به فرض هم که بگوییم انان دختران پیامبر بودند که به ازدواج عثمان درامدند باز پاسخ می دهیم : ❗پیامبر و امامان در امور عادی زندگی طبق ظاهر افراد با آنان برخورد می کنند نه طبق علم غیب 👌زمانی که امام علی ابوموسی اشعری را برای حکمیت می فرستاد به او گفت به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن. زمانی که رفت امام گفت دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند. یکی از اصحاب گفت چرا اورا می فرستید درحالی که میدانید خیانت می کند. امام پاسخ داد: اگر خداوند به علم خودش بابندگان رفتار میکرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود 📗مناقب ابن شهر آشوب،ج2 ص261 👌پیامبر فرمود:من بین شما با بینات وقسم قضاوت میکنم 📗مفاهیم القرآن،ج3 ص455 پیامبر وامام مامور به ظاهر بوده اند نه علم غیب و عثمان نیز به ظاهر اظهار اسلام می کرد سپس از رویه ای که بر ان بود بازگشت چنان که شیخ مفید می اورد: « پیامبر ان دختران را به تزویج عثمان دراورد چرا که عثمان به ظاهر اظهار اسلام می کرد سپس در حالاتش تغییر ایجاد شد و بر پیامبر اشکالی نمی ماند درباره تغییر حالات عثمان ( چرا که پیامبر مامور به ظاهر بودند نه باطن ) 📚المسائل السرویه شیخ مفید ص94 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اگرما با امام زمان صحبت کنیم ایشان متوجه میشوند یا خیر ؟ ✅پاسخ طبق روایات فراوانی ثابت است که امامان بر کلیه امور مردمان خصوصا شیعیانشان واقف و اگاه هستند ❗️در روایتی امده است که رمیله یکی از صحابه حضرت امیر می گوید: « تب شدیدی در زمان امیر المومنین داشتم روز جمعه ارامش بیشتری در خود دیدم با خود گفتم بهترین کار این است که روی خودم مقداری اب بریزم و پشت سر امیر المومنین نماز بخوانم این کار را کردم و بجانب مسجد رفتم همین که مولی امیر المومنین روی منبر رفت باز تب برگشت ❗️وقتی خطبه را تمام کردند و بجانب خانه رفت من نیز با ایشان رفتم امام به من فرمود: « رمیله دیدم در خود پیچیده بودی ؟ گفتم اری جریان را به ایشان گفتم ❗️امام علی فرمود: « رمیله هر مومنی که مریض می شود ما نیز بوسیله او مریض می شویم و مریضیش شدت نمی باید مگر اینکه ما نیز از اندوه او محزون می شویم و دعایی نمی کند مگر اینکه ما امین می گوییم و ساکت نمی شود مگر اینکه ما برایش دعا می کنیم ❗️گفتم یا امیر المومنین این برای کسی است که با شما در خانه باشد اما انها که در اطراف زمین هستند چگونه است 👌امام پاسخ داد: « رمیله در شرق و غرب و غیر ان مومنی از نظر ما پنهان نیست» 📚بحار الانوار ج26 ص140 ❗️امام صادق فرمود: « گمان می کنی خداوند یک نفر را بعنوان رهبر و جانشین خود در میان مردم تعیین کند بعد یکی از مسایل انها را از او پنهان دارد» 📚امالی طوسی ص444 ❗️در این باره روایات فراوان است که می توانید رجوع کنید به بحار الانوار ج26 ص132 باب 8 و ص137 باب 9 ج23 ص332 باب 20 و بصائر الدرجات ج1 ص 242 باب 11 و ص250 باب 12 و .... 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا درباره فلسفه غیبت امام زمان توضیح بدید ✅پاسخ شیخ طوسی چنین می گوید: « ما می دانیم که آن بزرگوار جز بر اساس حکمتی که خدا برایش روا دانسته غایب نگشته است هر چند به گونه تفصیلی و مشروح از ان اگاهی نداریم» 📚کتاب الغیبه،طوسی ،ص85 ❗️امام صادق فرمود: « این امر ( غیبت امام زمان) امری از امر خدا و سری از سر خدا و غیبی از غیب خداست و زمانی که می دانیم خداوند بزرگ مرتبه حکیم است تصدیق می کنیم که همه کارها ی او از روی حکمت است گر چه علت ان کارها بر ما روشن نباشد» 📚علل الشرایع ج1 ص245 ❗️افزون بر این پاسخ اساسی گاهی اهل بیت به تناسب فهم برخی مخاطبان به برخی از حکمت های غیبت امام عصر اشاره می کرده اند 1⃣حفظ جان امام ❗️امام صادق فرمود: « همانا برای قائم پیش از قیام غیبتی است چرا که در هراس است ( وحضرت اشاره به شکم خود کرد یعنی بیم کشته شدن دارد) 📚کمال الدین ج2 ص342 ❗️البته این نه به ان معناست که حضرت از شهادت هراس دارد بلکه چون واپسین ذخیره الهی در زمین است و ان حاکمیت فراگیر و جهانی فقط به دست او تحقق می یابد بنابراین بر خداوند است که به هر وسیله ای او را تا روز موعود حفظ نماید و حکمت الهی نیز بر پنهان زیستی او تعلق گرفته است 👌چنان که قران اشاره می کند که سایر پیامبران نیز هنگامی که بر جان خود بیمناک بودند مدتی پنهانی زندگی می کردند( قصص 18 - شعرا21 - توبه 40) 2⃣امتحان و ازمایش انسانها ❗️امام کاظم فرمود: « هنگامی که پنجمین فرزند از امام هفتم ناپدید شد پس خدا خدا را مواظب باشید بر دینتان شما را احدی از آن دور نسازد فرزندم صاحب این امر ناگزیر از غیبتی خواهد بود تا کسی که به این امر قائل است از آن بازگردد همانا آن آزمایشی از سوی خداست که خداوند خلق خود را به آن وسیله می آزماید» 📚الکافی ج1 ص336 3⃣ازاد بودن امام از بیعت ستمگران ❗️امیر مومنان فرمود: « همانا قائم از ما اهل بیت هنگامی که قیام می کند بیعت احدی بر گردن او نیست و به همین علت است که ولادتش پنهان نگه داشته می شود و شخص او غائب است» 📚کمال الدین ج1 ص303 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا ضریح‌ها، امام زاده‌ها و قبرها همان بت‌ها هستند ولی با ظاهری امروزی؟؟ همانطور که میدانید، ابراهیم بعد از شکستن بت‌ها دستگیر شد ولی سه سوال کلیدیِ او باعث شد خیلی از افراد به اگاهی برسند... ۱. اگر این بت‌ها مقدس هستند، چرا توانایی دفاع از خود را ندارند؟! ۲. چرا بت بزرگ مرا به خاطر این کارم در این دنیا مجازات نمیکند تا درس عبرتی برای بقیه شوم؟! ۳. آیا در نزد بت بزرگ کمک کردن به مردم بهتر است یا قربانی حیوانات و دادن پول به کاهنان؟! حالا ما این سوال‌ها را از کسانی ضریح‌ها را مقدس میدانند میپرسیم. ۱. آیا ضریح‌های شما میتوانند از خودشان محافظت کنند یا مانند بت‌ها نیاز به حفاظت دارند؟؟؟ ۲. چرا افرادی که به مقدساتتان توهین میکنند مانند شاهین نجفی یا سلمان رشدی یا من! حتی برای یک نمونه هم که شده دچار عذاب الهی در این دنیا نمیشویم تا ثابت شود که حق با شماست؟؟ ۳. اگر واقعا حق با شماست اینها چه امام‌هایی هستند که میگوید تیلیاردها تومان خرج ساخت مسجد و برگزاری نماز شود و تیلیاردها تومان دیگر صرف حقوق طلبه‌ها، حجت الاسلام‌ها و آیت‌الله شود ولی در حاشیه‌ی شهر برای غذا کلیه بفروشند؟! ✅پاسخ 1⃣کسانی که شیعه را بخاطر تبرک به اثار امامان به شرک و دوگانه پرستی متهم می کنند معنای توحید و شرک را درست تحلیل نکرده اند زیرا شرک و پرستش غیر خدا بدین معناست که در کنار پرستش خداوند موجود دیگری را نیز خدا بدانیم و یا کارهای خدایی را به وی نسبت دهیم چنان که عقیده بت پرستان درباره بت هایشان همین بود بطوری که او را در اصل هستی و یا اثر بخشی مستقل و بی نیاز از خدا قلمداد نمایند ❗️در حالی که شیعه اثار اولیای خدا را مانند خود انان مخلوق و افریده خدا می داند هم در اصل وجود و پیدایش وهم در منشا اثار بودن نیازمند خدا یگانه اند 👌تبرک شیعیان به اثار امامان با بت پرستی بت پرستان حقیقتا و ماهیتا فرق می کند و قیاس کردن این دو با یکدیگر نشان از شدت حماقت و نادانی فرد است ❗️شیعه تنها به پاس احترام پیشوایان خود و پیشتازان دین خدا و به منظور ابراز محبت بی شائبه خود نسبت به انان بدان اثار تبرک می جوید 👌ما معتقدیم اشیا متبرک شده هیچ اختیاری از خود ندارند و هیچ مشکلی را به نفسه از انسان برطرف نمی کنند واگر اثاری از انان صادر می شود همگی به اذن پرودگار ،یگانه قدرت در عالم است 2⃣اما چرا خداوند شما را عذاب نمی کند؟ 👌پرودگار در ایه 178 ال عمران می فرماید: « انها که کافر شده اند ( وراه طغیان پیش گرفتند) تصور نکنند اگر به انان مهلت می دهیم ( وعذابشان نمی کنیم) به سود انها است بلکه ما به انها مهلت می دهیم که بر گناهان خود بیفزایند و عذاب خوار کننده ای برای انها می باشد» ❗️در تفسیر نمونه چنین امده است : « از ایات قران استفاده می شود که خداوند افراد گناهکار را در صورتی که زیاد الوده به گناهان نباشند بوسیله زنگهای بیدار باش و مجازاتهای متناسب با اعمالی که از انان سرزده است بیدار می کند این ها کسانی هستند که هنوز شایستگی هدایت را دارند 👌ولی انها که در گناه وعصیان غرق شدند و طغیان و نافرمانی را به مرحله نهایی برسانند خدا انها را به حال خود وا می گذارد و به انها مهلت می دهد تا پشتشان از بار گناه سنگین شود و استحقاق حد اکثر مجازات را پیدا کنند» 📚تفسیر نمونه ج3 ص183 3⃣پول هایی که خرج ساخت مساجد یا حرم های اهل بیت می شود یا از محل موقوفات است و یا از اعانات و کمک های مردمی که به هر حال باید نیت واقفان و کمک کنندگان رعایت شود 👌خداوند می فرماید: « مساجد الهی را تنها کسانی اباد می کنند که ایمان به خدا و روز قیامت اورده و نماز را بر پا دارد و زکات را بپردازند و از چیزی جز خدا نترسند» 📓توبه 18 ❗️پیامبر گرامی فرمود: « کسی که مسجدی بنا کند هر چند به اندازه لانه مرغی باشد خداوند خانه ای در بهشت برای او بنا خواهد کرد» 📚وسایل الشیعه،باب 8 از ابواب احکام مساجد ❗️البته باید توجه داشت که در ساخت مساجد از اسراف و مصرف های غیر ضروری پرهیز کرد 👌معمولا واقفان و یا کمک کنندگان برای ساخت مساجد از افراد متمول بوده و علاوه بر ان که حقوق شرعی را پرداخت نموده و به فقرا و نیازمندان کمک کرده مقداری از اموال خودرا نیز وقف این امور می کنند ❗️علاوه بر این در کنار و حاشیه همین مساجد بیشترین اعانات و کمک ها برای فقرا جمع اوری می گردد که نظیر ان را ما در نهاد انقلابی و مردمی کمیته امداد شاهد هستیم ❗️اما انچه که در مورد پرداخت پول به طلاب گفته شد: 👌هزینه ان از مصرف خمس تامین می شود به این بیان که نیمی از خمس در اختیار مرجع تقلید قرار می گیرد و برای مصارف عمومی جامعه اعم از هزینه های مربوط به تحقیق،تدریس،تبلیغ و ترویج علوم دینی ،تاسیس حوزه های علمیه ،مساجد،یا فقرا ،مساکین ،مصیبت زده ها و ،...صرف می شود ❗️مراجع تقلید همان طور که بخشی از خمس را به امور فوق در ج
امعه اختصاص می دهد درصدی از سهم امام را به جهت تعطیل نشدن تبلیغ و گسترش دین و پرورش یافتن افراد متخصص در دین اختصاص می دهند تا طلاب دین با این شهریه اندک حد اقل بخشی از نیازهای اولیه زندگی انها تامین شود تا بتوانند دست کم بدون دغدغه نان شب به یاد گیری معارف دین و تبلیغ ان بپردازند و البته رقم ان با هزینه های مشابه از بیت المال برای رشته های دیگر قابل مقایسه نیست 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال وقتی امام زمان دوره ی ما غائب چگونه هدایت می کنه مارو؟؟؟؟؟؟وقتی غایب چه بدرد می خوره؟؟؟در زمان های قبلی امامن حاضر بودند و هدایت می کردند ولی دوره ی ما غائبه.پس چه جوری مارو داره هدایت می کنه؟؟؟؟؟؟؟ ✅پاسخ: نخست توجه کنید که غیبت امام عصر بازگشت به خود مردم می کند وخود انان بودند که سبب شدند امام عصر از چشم ها غایب شود چنان که شیخ طوسی می فرماید: "وجود امام لطف است وتصرف او لطف دیگری است وعدم آن لطف ( وغیبت امام) از ناحیه ما است" 📚کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد،ص491 ❗استاد قرائتی چنین می گوید: "اگر اداره برق یک شهر برای روشنایی کوچه ای تیر چراغ برقی نصب کرد ولامپی به آن زد ولی بچه های کوچه با زدن سنگ لامپ را شکستند مامور اداره لامپ دیگری می زند چنانچه مجددا بچه ها لامپ را هم بشکنند باز اداره برق برای اداره برای روشنایی محل اقدام به نصب لامپ دیگری میکند حال اگر برای بار سوم بچه های بی ادب لامپ را شکستند به احتمال بسیار زیاد اداره برق تمایلی به نصب مجدد لامپ ندارد اما بخاطر خواهش بزرگترها ورفاه حال اهالی آن کوچه ممکن است لامپ دیگری را نصب کند. اما فکر میکنید اداره برق تا چه اندازه این کار را انجام دهد؟ ❗درمورد بحث ما نیز حاکمان ستمگر در برابر سکوت مردم یازده چراغ هدایت را شکستند خداوند نیز چراغ دوازده هم را نگه داشت تا زمانی که مردم لیاقت وامادگی بهره گیری از این چراغ هدایت را پیدا کنند" 📚اصول عقاید،ص460 ❗چنان که در روایات به این نکته اشاره شده است 📚کمال الدین،صدوق،باب 44 ح8 و9 و10 ص281 ❗اما بهره مندی از ولی خدا منوط به حضور ظاهری او نیست چنان که قرآن از ولی غایب خدا حضرت خضر نام می برد که چگونه به مردم سود می رساند ( کهف 65 و66) ❗چنان که در روایات ما آمده است حضرت حجت در زمان غیبت بین مردم حضور دارد ومشکلات آنان را بر آورده میکند 📚بحار الانوار،ج52 ص151 باب 23 ❗وحضرت فقها را در عصر غیبت برای هدایت انسان ها به تعالیم دینشان واقامه حدود وتصدی حکومت ودفع شبهات وحفظ شرع از تحریف معین کرده اند 📚الالهیات،ج4 ص145 ❗ووجود ایشان سبب آن است که بندگان از نابودی نجات پیدا کنند وبرکات خداوند شامل حال مردم شود ومردمان به واسطه هدایت معنوی ایشان مشمول قرار گرفتن در مسیر مستقیم شوند 📚بحار الانوار،ج23 ص1 باب 1 ❗لذا امام عصر فرمود: "بهره مندی مردمان از من در زمان غیبت مانند بهره مندی انان از خورشید پشت ابر است ( که با این که خورشید را نمی بینند اما باز از برکاتش بهره مند میشوند)" 📚کمال الدین،ص484 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال مساله طول عمر امام زمان ذهنم رو مشغول کرده چطور میشه یه انسان بیش از 1000 سال عمر کنه میشه کمکم کنید ✅پاسخ: قرآن از حضرت نوح نام می برد که 950 سال در میان قومش زندگی کرد وانان را دعوت به دین حق کرد ( عنکبوت 14) ❗تورات کنونی نیز در "سفر تکوین" "اصحاح خامس" "جمله 5 "از افراد زیادی نام می برد که دارای عمر طولانی بوده اند ❗وعلمای مسلمان نیز کتبی را تالیف کرده اند خاصه به ذکر نام کسانی که در طول تاریخ دارای عمر طولانی بوده اند 📚البرهان علی صحه طول عمر الامام الزمان،علامه کراجکی 📚علامه مجلسی در بحار الانوار،ج51 باب 14 ص225 تا 293 ❗در قدرت خداوند جای هیچ شکی نیست. چه اشکالی دارد که امام عصر تحت مدیریت خداوند دارای عمر طولانی باشد ❗علم طب نیز کشف کرده است که انسان با رعایت قواعد سلامت می تواند دارای عمر طولانی باشد 📚 مراجعه شود به مجله مقتطف، جزئ سوم ❗روی این جهت است که خداوند درباره حضرت یونس می گوید: "اگر او از تسبیح کنندگان نبود تا روز قیامت در شکم ماهی باقی می ماند"( صافات 143-144-) ❗وقتی یک انسان میتواند در دل ماهی،دراعماق دریا تا روز قیامت زنده باشد چگونه ممکن نباشد یک انسان در خشکی ودر جو طبیعی تحت مدیریت خدا تا زمانی که صلاح بداند زنده باشد 📚الالهیات،علامه سبحانی،ج4 ص147 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یه سوال دارم خواهش میکنم جواب بدید سنی ها اشکال میکنن که چطور ممکنه یه بچه هفت ساله یعنی امام زمان امام بشه ✅پاسخ: این اشکال ناشی میشود به عدم شناخت وفهم مستشکل از معارف قرآنی ❗خداوند نقل میکند که حضرت یحیی در کودکی به نبوت رسید چنان که می فرماید: "ای یحیی تو کتاب آسمانی مارا به قوت گیر وبه او در کودکی مقام نبوت دادیم"( مریم 12) "اتینا الحکم صبیا" ❗فخر رازی از بزرگان اهل سنت می گوید: "مراد از حکم در آیه نبوت است زیرا خداوند عقل اورا در کودکی محکم وکامل کرد وبه او وحی فرستاد چرا که خداوند یحیی وعیسی را در کودکی به پیامبری برگزید" 📚تفسیر فخر رازی،ج11 ص192 ❗ودر مورد عیسی نقل میکند که در گهواره چنین می گفت: "من بنده خدایم که مرا کتاب آسمانی وشرف نبوت عطا فرمود" "انی عبدالله اتانی الکتاب وجعلنی نبیا"( مریم 29) ❗آیا خداوندی که در کودکی حضرت یحیی وعیسی را به نبوت رساند نمیتواند امام مهدی را در کودکی امام کند ❗در روایات ما آمده است که خداوند در همان کودکی امام را مورد عنایت قرار داده و عقل وفکر اورا استوار و محکم نموده تا شایسته مقام امامت باشد 📚بحار الانوار،ج25 ص1 باب 1 تا باب 4 ص103 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میخواستم بدونم به چه دلایل و مدارکی و اسنادی ما میتوانیم بگوییم که حضرت مهدی هم اکنون زنده اند و بین ما هستند،کماکه دوستان و برادران اهل سنت میفرماییند ایشان هنوز بدنیا نیامده ✅پاسخ: طبق روایات وکتب شیعه شکی در تولد وحیات حضرت صاحب الامر نیست ودراین باره روایات فراوانی آمده است که جهت آگاهی از برخی آز آن روایات رجوع کنید به کتب : کمال الدین،شیخ صدوق،ج2 ص424 تا 479- منتخب الاثر، ایت الله صافی،جلد 1 ص 367 تا 437- بحار الانوار،جلد 51 ص2 باب 1، جلد 52 ص1 باب 18 وصال 78 باب 19 و... ❗بسیاری از علما وبزرگان اهل سنت نیز تصریح کرده اند که امام عسکری عقیم نبوده است وتصریح کرده اند برای او فرزندی به نام محمد متولد شده است ایت الله صافی از 68 تن از این علما نام می برد 📚منتخب الاثر،ج2 ص369 تا 393- ویکی از نویسندگان از 135 نفر نام می برد 📚در انتظار ققنوس، ص188 تا 198 برخی از بزرگان اهل سنت که براین مطلب تصریح کرده اند: ابن اثیر در الکامل،ج6 ص320- سبط بن جوزی در تذکره،ص325 -326- ذهبی در العبر فی خبر من غبر ج1 ص373- شعرانی در الیواقیت،ج2 ص562- هیتمی در الصواعق، ج2 ص 601 ❗️دراین بین برخی از آنها درکنار تصریح به ولادت او اعتراف کرده اند که او همان مهدی موعود است وهم اکنون در غیبت به سر می برد که به برخی اشاره می کنیم 1⃣محمد بن یوسف گنجی شافعی: "ابومحمد حسن عسکری از خود فرزندی به جای گذاشت که همان امام منتظر است" 📚کفایه الطالب،ص312 2⃣عبدالوهاب شعرانی حنفی: "در آخر الزمان امید به خروج مهدی است. او از اولاد امام حسن عسکری است.ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری اتفاق افتاد. تا به حال زنده است تا با عیسی اجتماع کند.عمرش تا این زمان 706 سال است ( تا زمان زندگی مولف) 📚الیواقیت والجواهر،ج2 ص127 3⃣نور الدین عبدالرحمان جامی حنفی: او بعد از بیان تاریخ ولادت حضرت مهدی می گوید: "او کسی است که زمین را پر از عدل وداد می کند" 📚شواهد النبوه،ص404 4⃣قاضی بهلول افندی می گوید: "ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری بود واسم مادرش نرجس است.برای او دو غیبت است یکی صغری ودیگری کبری. هرگاه خدا به او اذن ظهور دهد آن گاه زمین را پر از عدل وداد خواهد کرد 📚المحاکمه فی تاریخ ال محمد،ص246 5⃣ابن صباغ مالکی بعد از تصریح به ولادت او می گوید: "لقب او حجت،مهدی، خلف صالح،منتظر، صاحب الزمان است که مشهورترین آنها مهدی است" 📚الفصول المهمه،ص282 ✅ودیگران از علمای اهل سنت که جهت جلوگیری از اطناب وطولانی شدن از ذکر نام آنها خودداری می کنیم. 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایااین درسته که امام زمان (عج) تمام مخالفین خود را گردن می زند؟ ✅پاسخ ابتدا باید دانست که پیشوایان معصوم بخصوص حضرت مهدی مایه رحمت وعطوفت ویاور ضعیفان میبباشند بنابراین بهترین وانسانی ترین رفتارها را با عموم مردم داشته اند وخواهند داشت،درصورتی هم که نیاز به شدت عمل بوده،از ان برای کمک به مظلومین استفاده خواهند کرد،پس قهر ومهر انان هردو مایه برکت وخیر برای مردم هستند ❗️پیامبر گرامی فرمود:مهدی را ساکنان زمین واسمان دوست دارند 📚بحارالانوار ج 51،ص 74 ❗️در روایت دیگر فرمود بسوی مهدی امت روی می اورند مانند روی اوردن زنبور عسل بسوی ملکه شان 📚الحاوی للفتاوی،ج 2،ص153 ❗️ودر روایت دیگر فرمود:مهدی قلوب بندگان را از عبادت خداوند پر کرده وعدالت خداوند را در قلوب شان جای میدهد 📚الغیبه،شیخ طوسی،ص 179 ❗️در روایت دیگری امده است:که حتی پرندگان اسمان نیز از حکومت مهدی شاد وخوشحال هستند 📚بحارالانوار،ج 51،ص80 ❗️آیا در چنین جامعه ای که عموم مردم از کوچک وبزرگ،پیروجوان،زمینی وآسمانی،به او عشق می ورزند ومطیع اوهستند نیاز به کشتار هست؟؟؟ ❗️اما در رابطه با اخباری که در انها کشتار در حجم وسیعی را مطرح کرده اند،باید توجه کرد 1:قسمتی از انها مربوط به فتنه های قبل از ظهور است وهیچ گونه ارتباطی به دوران بعد ظهور ندارد 2:دسته ای از روایات از طریق عامه واهل سنت نقل شده است که بیشتر انان مشکل سندی دارد 3:دسته ای نیز از طریق شیعه تقل شده است ک نمی توان به تمام انها نیز اعتماد کرد،ومشکل سندی دارد 📚موعود شناسی،رضوانی،ص570 ❗️البته نمیگوییم که پس از ظهور هیچ گونه کشتاری رخ نخواهد داد،بلکه میگوییم این کشتارها بسیاری کم بوده و آن هم در برابر کسانی است ک در صدد مقابله با حضرت حجت برامده اند وبه هیچ عنوان قابل اصلاح وهدایت نیستند وامام عصر برای برپا کردن حکومت جهانی خود ناگریز به از بین بردن آنها میباشد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال مگه حضرت مهدی در غیابت در پناه خدا و در سلامت ایشون نیستن و خدا از ایشون محافظت نمیکنن پس چرا ما برای سلامتیشون صلوات میفرستیم؟ ✅پاسخ با توجه به روایات امام عصر مانند انسانهای دیگر زندگی طبیعی داشته ودر میان مردم رفت وامد دارد وممکن است مانند پیامبران دیگر ودیگر امامان به بیماری یا مشکلات دیگر دچار شوند 📚بحار الانوار ج52 ص151 باب 23 ❗️بنابراین صدقه دعا وصدقه وصلوات برای سلامتی حضرت بی تاثیر نیست ومحفوظ ماندن ایشان توسط خداوند به معنای حفظ جان ایشان است ۰ ❗️امامان هم به ما یاد داده اند که چگونه برای ایشان دعا کنیم ۰ امام رضا چنین تعلیم می دادند: ' خداوندا هر گونه بلا را از ساحت ولی خود دور گردان واورا در پناه خود از شر تمام انچه افریده ای محفوظ بدار واورا از پیش رو وپشت سر وراست وچپ وبلایای اسمانی وزمینی محفوظ بدار حفظ کردنی که هر کس را ان طور محفوظ گردانی از بین نرود' 📚مصباح المتهجد ص409 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال درمورد امام مهدی چند سوال داشتم سوال اول: درمورد دو مسأله ی زیر خواستم توضیحی بدهید در بحار الانوار دوتا جمله اومده امام زمان مردان را می کشد و شکم زنان حامله را پاره می کند. ...فیقتل الرجال و یبقر بطون الحبالی!! بحار الانوار جلد 51 ص 440 و امام زمان دو نفر را نبش قبر می کند و اجساد آنها را به آتش می کشد. ...یخرج هذین رطبین غضّین فیحرّقهما و یذریهما فین الریح و یکسر المسجد... بحار الانوار جلد 51 ص 438 و 439 آیا این دو نفر سیدنا ابوبکر و سیدنا عمر رضی الله عنهما هستند؟ و اگر نیستند چه کسی هستند؟ سوال دوم: هر کسی به امام مهدی اعتقاد نداشته‌است چه حکمی دارد؟؟؟ ✅پاسخ روایت اول از حیث سند مرفوع است لذا قابل استدلال نیست،چنان که خود علامه مجلسی هم به این مسأله تصریح میکند 📚بحارالانوار،ج52،ص389 ❗️اما در رابطه ی با روایت دوم باید گفت که علامه مجلسی ان حدیث را از بشیر نبّال نقل میکند ولی توثیقی در کتب رجال برای او نرسیده لذا روایت از این جهت ضعیف السند بوده وقابل احتجاج نیست ❗️گذشته از این در روایت نیز تصریح نشده که مقصود از ان دو نفر کیست،لذا ممکن است که مقصود برخی از خلفای بنی امیه یا بنی عباس باشد 📚موعودشناسی،ص631 ❗️اما سؤال دومتان که منکر خروج مهدی چه حکمی دارد؟ 👌ازکتب خودتان پاسخ میدهیم که پیامبر گرامی فرمود: «هرکس منکر خروج مهدی شود،به انچه که بر محمد نازل شده،کفر ورزیده است» 📚لسان المیزان،ج5،ص130 📚فرائد السمطین،ج2،ص334 ❗️گروهی از علمای اهل سنت نیز ایمان به خروج مهدی را واجب دانسته وگروهی دیگر نیز منکران را کافر دانسته اند ❗️احمد ابن محمد بن صدیق میگوید: «ایمان به خروج مهدی واجب واعتقاد به ظهور او به جهت تصدیق پیامبر حتمی وثابت است» 📚ابراز الوهم المکنون،ص433 ❗️فقیه شافعی بن حجر تصریح کرده که « انکار مهدی اگر موجب انکار سنت از اصل واساس گردد سبب کفر میشود وهرکس چنین کند،قتلش واجب است واگر انکار او تنها به جهت عناد ودشمنی با ائمه اسلام است نه سنت لازم است که او را تعزیر اشکار نمود تا دست از اینکار بردارد» 📚البرهان،ص178 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوال زیر خواستم توضیح بدید بحار الانوار جلد 52 ص 412 و 413 اذا قائم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم ضرب فساطیط لمن یعلم الناس القرآن علی ما انزل الله جل جلاله فأصعب ما یکون علی من حفظ الیوم لأنه یخالف فیه التألیف. اگر قائم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم، قیام کند سایه بان هایی را برپا خواهد کرد برای کسانی که به مردم قرآن بیاموزانند آنگونه که الله جل جلاله نازل کرده بود.و در آن هنگام برای قاریان قرآن که قبلا قرآن را حفظ نموده اند دشوار خواهد بود زیرا امام زمان با تألیف قرآن فعلی مخالفت می کند. ✅پاسخ 1⃣تالیف از ریشه الفه یالفه به معنای انس و مالوف شدن می باشد ،روایت می گوید قرانی که در زمان حضرت مهدی مردم فرا می گیرند بدان گونه است که خداوند نازل کرده است لذا این امر برای کسانی که قران را امروز حفظ کرده اند دشوار است زیرا با انچه که الفت داشته و از قران مانوس بوده اند مخالفت و مغایرت دارد 2⃣علامه مجلسی این روایت را از کتاب ارشاد شیخ مفید نقل می کند و شیخ مفید هم این روایت را به صورت مرسل می اورد لذا این روایت از حیث سند ضعیف است 📚الارشاد،ج2 ص386 3⃣با چشم پوشی از ضعف سندی باید گفت مراد از آن همان قرانی است که حضرت علی تدوین کرده است ،قرانی که متنش همین قران است ولی با بیان شان نزول ،تفسیر ایات،ذکر ناسخ و منسوخ ،عام و خاص ،مطلق و مقید و برخی خصوصیات دیگر که ما در پاسخ های گذشته مفصلا در مورد ان بحث کرده ایم که می توانید به ان ها رجوع کنید 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال امام زمان چند سال حکومت میکنه ارواحنا له الفداه ✅پاسخ در این باره دیدگاه های متفاوتی موجود است ❗️اما به طور عمده روایات به چهار دیدگاه کلی قابل تقسیم است 1⃣روایاتی که مدت حکومت حضرت را هفت سال ذکر می کند 📚بحار الانوار ج51 ص90 2⃣روایاتی که مدت حکومت حضرت را نوزده سال معرفی می کند 📚الغیبه،نعمانی،ص331 3⃣روایاتی که مدت حکومت حضرت را چهل سال معرفی می کند 📚دلایل الامامه،طبری،ص258 4⃣روایاتی که مدت حکومت حضرت را سیصد و نه سال معرفی می کند 📚همان مدرک،ص241 ❗️علامه مجلسی در این باره می اورد: « روایاتی که درباره مدت حکومت امام امده است باید با احتمالات زیر توجیه کرد : برخی روایات بر تمام مدت حکومت دلالت دارد و بعضی بر مدت ثبات و استقرار حکومت ،بعضی بر طبق سال ها و روز هایی است که ما با ان اشنا هستیم و بعضی احادیث دیگر بر طبق سال ها و ماه های روزگار آن حضرت است که طولانی می باشد و خداوند به حقیقت مطلب اگاه است» 📚بحار الانوار ،ج52 ص280 ❗️استاد معظم ایت الله مکارم چنین می اورد: « این تفاوت در روایات ممکن است اشاره به مراحل و دوران های حکومت ان حضرت باشد یعنی اغاز شکل گرفتن و پیاده شدنش پنج یا هفت سال ( یا نوزده سال ) و دوران تکاملش چهل سال و دوران نهایی اش بیش از سیصد سال » 📚حکومت جهانی مهدی،ص281 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا ادله کسانی را که می گویند امام زمان ازدواج نکرده است را بیان کنید ✅پاسخ 1⃣مسعودی در اثباه الوصیه نقل می کند: علی بن حمزه وابن سراج وابن ابی سعید مکاوی به محضر امام رضا وارد شدند.ابن ابی حمزه گفت "برای ما روایت شده است که امام در نخواهد گذشت تا این که جانشین ونسل خودرا ببینید. امام رضا فرمود: "ایا دراین بیش از این چیزی برای شما گفته نشده است؟ گفت نه حضرت فرمود:بلی والله لقد رویتم الا القائم بله به خدا سوگند این روایات صحیح است اما درمورد قائم جریان ندارد 📚اثباه الوصیه،ص208 📚رجال کشی،ص465 ❗روشن است که این روایت نه فقط در دوران غیبت، بلکه در تمام عمر آن حضرت داشتن فرزند برای امام عصر را منتفی می داند. 2⃣شیخ طوسی روایت می کند که امام رضا فرمود: "امامی نیست مگر آنکه فرزندی داشته باشد، مگر امامی که حسین بن علی برای او خارج می شود( ورجعت می کند) پس همانا او فرزندی نخواهد داشت." 📚کتاب الغیبه،ص224 3⃣در روایات دیگری حضرت خضر را کسی معرفی می کند که وحشت تنهایی حضرت مهدی را در دوران غیبت برطرف می سازد در حالی که اگر آن حضرت دارای زن وفرزند بود به ملازم وهمراه نیازی نبود. امام رضا فرمود: "خضر از آب حیات نوشید واو زنده است... خداوند به واسطه او تنهایی قائم مارا تر دوران غیبتش به انس تبدیل می کند وغربت وتنهایی اش را برطرف می سازد" 📚کمال الدین،ج2 ص385 ح1 4⃣در روایات فراوانی از آن حضرت با القاب "فرید( تک) و "وحید"( یگانه) یاد شده است واین با زن وفرزند داشتن منافات دارد 📚همان مدرک،باب 26 ح13 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یه سوالی دارم که خیلی درگیرم کرده. این واسه ما مسلمه که ازدواج یه سنت حسنه است که نصف دین با اون کامل میشه. حال با حفظ این مقدمه:آیا امام زمان در حال حاضر همسر دارند؟ اگه بگیم نداره که بر خلاف سنت جدش عمل کرده. و اگه بگیم داره پس چرا شاهد فرزندان و اولاد حضرت نیستیم. چون درسته نصف دین با ازدواج کامل میشه ولی این ازدواج باید یه ثمره ای هم داشته باشه. ممنون میشم مستدل جواب بدین. جوری که بشه یه جوونی رو که این سوال واسه اش پیش میاد رو قانع کرد ✅پاسخ در برابر این سوال چنین می توان پاسخ داد که گذشته از روایاتی که دلالت بر عدم ازدواج حضرت صاحب الامر می کند که در پاسخ قبلی به ان اشاره شد: « ازدواج یکی از مستحبات موکد می باشد 👌نکته مهم اینجاست که این استحباب با مساله بسیار مهم غیبت و فلسفه ان در تعارض است ❓این پرسش پیش می اید که اهمیت ازدواج در جایگاه یک مستحب بیشتر است یا امر بسیار مهم امر به معروف و نهی از منکر ❗️حتما پاسخ داده خواهد شد امر به معروف مهمتر است ❓حال ایا امام زمان از این همه منکری که رخ می دهد خبر دارد یا خیرد ❗️حتما گفته می شود خبر دارد 👌پس چرا نهی از منکر نمی کند ، خواهد گفت با مقام غیبت در تعارض است ❓حال این پرسش پیش می اید که ایا واجبی با این اهمیت در تعارض با غیبت ترک می شود اما امر مستحب نه ❗️افزون برداین روایت نبوی که می گوید هر کس از سنت من یعنی ازدواج دوری کند از من نیست 📚بحار الانوار ج100 ص220 ❗️ناظر به کسی است که عامدا با این سنت به مخالفت برخیزد اما کسی که به دلیل هایی نتوانست ازدواج کند معذور است» 📚درسنامه مهدویت،ج1 ص127 ❗️« گاهی مصلحت اهم که همان غیبت و استتار تام حضرت از عموم مردم است اقتضا دارد که امر ازدواج تحقق پیدا نکند و می دانیم در مورد تزاحم ملاکات همیشه ملاک اهم بر ملاک مهم پیشی می گیرد » 📚موعود شناسی،ص480 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال شنیدم برخی مثل الله یاری در شبکه اهل بیت میگفتن در عصر غیبت نباید نام کوچک امام زمان یعنی محمد را برد داستان چیه راست میگن ✅پاسخ در روایات متعددی بیان شده است که نباید از حضرت مهدی به نام کوچک یعنی محمد نام برد 📚بحار الانوار ،ج52 ص33 باب 3 ❗️علامه مجلسی و شیخ صدوق و عده ای دیگر از علما با توجه به همین روایات قائل به حرمت شده اند 📚همان مدرک ❗️اما برخی بزرگان تصریح کرده اند که عدم جواز به نام بردن از نام حضرت را مقید به صورت خوف وتقیه دانسته اند به این دلایل: 1⃣درباب تلقین محتضر در حدیثی امده است : « تلقین کن محتضر را کلمات فرج و شهادتین و اسم هر یک از امامان» 📚الکافی ج3 ص134 2⃣محمد بن ابراهیم کوفی می گوید: « امام عسکری برای کسی که اسمش را برد به توسط من پولی فرستاد تا گوسفندی از طرف حضرت قربانی کند و فرمود: این به جهت عقیقه برای فرزندم محمد است» 📚وسایل الشیعه ج3 ص174 ❗️در این روایات از نام حضرت سخن گفته شده است 3⃣حضرت علی از پیامبر نقل می کند که ضمن بردن نام ائمه دوازده گانه فرمود: « پس هنگام رحلت حسن آن را تسلیم به فرزندش محمد می کند» 📚کتاب الغیبه،طوسی،ص150 ❗️در این روایت هم از نام حضرت سخن به میان امده است 4⃣امام صادق فرمود: « خلف صالح از فرزندانم مهدی است نامش محمد و کنیه اش ابوالقاسم» 📚کمال الدین ج2 ص334 ❗️ایت الله العظمی مکارم چنین می اورد: « ظاهر این است که منع دایر مدار وجود تقیه است بنابراین نام بردن از آن حضرت به این نام در زمان ما هیچ گونه منعی ندارد ...از انچه گفته شد بدست می اید جواز نام بردن از امام عصر به نام شریفش محمد » 📚قواعد الفقهیه،ج1 ص54 ❗️محقق اربلی می گوید: « نظر من چنین است که منع از ذکر نام شریف حضرت به جهت تقیهددر دوران خوف و تحت تعقیب بودن و سوال از نام و محل ایشان بوده است ولی الان که خوف و تقیه ای نیست منع و حرمتی از ذکر نام شریفش وجود ندارد» 📚کشف الغمه،ج 3 ص310 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال 👈یه سوال درباره جناب کلینی ذهن منو مشغول کرده اگه یه شیعه بیاد یه جواب منطقی به سوالم بده واقعا ممنون میشم. همه میدونن که کلینی نویسنده معتبرترین کتاب حدیث شیعه است( بگذریم از اینکه همین معتبرترین کتاب رو بعضی علمای شیعه گفتن 60-70 درصدش ضعیفه. خدارحم کنه به این مذهب که معتبرترین منبع حدیثش وضعش ایقد خرابه) خب از طرفی هم میدونیم که این جناب کلینی در زمان غیبت صغری امام زمان زندگی میکرده. حالا سوال من اینه که اگه این آقای کلینی واقعا به امام زمان معتقد بوده و 4 نایب خاصشم قبول داشته چرا ی ذره ب خودش زحمت نداده بلند شه بره پیش این نواب بگه آقای نایب امام این کتاب رو من نوشتم که احادیث ائمه رو جمع کردم. شما برسونید به دست آقا تا ایشون نظر بدن درباره کتابم. اگه اشکالی داره رفع کنم یا چیزی کم مونده اضافه کنم خلاصه ایشون تصحیح کنن کتابم رو. منتظر جواب هستم. ✅پاسخ کتاب کافی از معتبرترین کتابهای شیعه است 👌شیخ مفید درباره کافی شریف می گوید: « کافی از بزرگ ترین کتب شیعه است که بیشترین فواید از آن حاصل می شود» 📚تصحیح الاعتقاد ،ص 71 ❗️علامه مجلسی می گوید : « کافی بهترین کتاب نزد شیعه است» 📚مراه العقول،ج1 ص3 ❗️مرحوم شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه ادله مختلفی بر صحت کتب اربعه خصوصا کافی اقامه می کند 📚وسایل الشیعه ج30 ص191 به بعد ❗️ای کاش می گفتید کدام یک از بزرگان شیعه در مورد کتاب کافی گفته اند بیش از نصفی از آن ضعیف است ❗️شما که به کتاب کافی ما اشکال می کنید ایا از کتاب بخاری خودتان اطلاع دارید که بزرگانتان به احادیث بخاری عمل نمی کردند مانند ابوزرعه و ابوحاتم 📚طبقات الشافعیه ج2 ص230 📚سیر اعلام النبلائ ج12 ص462 ❗️ابو زرعه کسی است که در موردش گفته شده است که هر حدیثی که ابوزرعه قبولش نداشته باشد اصل و اساسی ندارد 📚الکاشف ج2 ص223 ❗️ابن حجر می گوید: « ابو زرعه رازی امام،حافظ ،ثقه ،مشهور است» 📚تقریب التهذیب،ج1 ص497 ❗️درباره ابو حاتم نیز گفته اند: « امام عصرش بود و در تمام مشکلات حدیثی مردم به او رجوع می کردند واز بزرگان علما بوده است» 📚الکاشف،ج3 ص6 ❗️ابن حجر می گوید: « ابو حاتم حافظ و بزرگ و یکی از امامان حدیث بود» 📚تهذیب التهذیب،ج9 ص28 ❗️وبسیاری دیگر از بزرگان اهل سنت که کتاب صحیح بخاری را تضعیف کرده اند که جهت اگاهی رجوع کنید به کتاب استخراج المرام،ج 2 ص 370 به بعد ❗️اما پاسخ سوالتان: علت این که کلینی، کتاب "کافی" را به امام زمان علیه السلام عرضه نکرد، این بود که ایشان از راه های مختلفی نسبت به صحت احادیث وارده در کتاب خود یقین داشته اند، که بعضی از آن عبارتند از: الف) احادیث کافی، از اصول اربعمائة جمع آوری شده و در حقیقت، مرحوم کلینی احادیث مذکور در اصول اربعمائة را به صورت دسته بندی شده ومضبوط می نوشت ب :احادیث کتاب کافی، دارای قرائن و دلائل زیادی است که دلالت بر صحت آن‌ها می کرده است ج) :کلینی در مقدمه کتاب کافی، از احادیث کتاب خود با تعبیر (بالآثار الصحیحة) یاد می کند، که این می رساند که ایشان یقین به صحت احادیث مرویه دارد. 📚 الکافی،مقدمه د) کلینی این احادیث را در مقام جواب به کسی که در حیرت و سرگردانی فرو رفته و خواستار احادیث صحیحه بود، جمع آوری کرده است، که چنین مقامی اقتضا می کند که ایشان فقط آن روایاتی را که یقین به صدق و صدور آن از ائمه علیهم السلام دارند، بنویسند و الا بر حیرت و سرگردانی مخاطب افزوده که این کار با آن جلالت مقام و منزلتی که علما از کلینی بیان می‌کنند، منافات دارد. 📚جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به وسایل الشیعه ،ج30 ص191 فایده ششم 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میگن گوشت خوک به این دلیل حرام اعلام شده که فضولات خودش رو می خورده در حالیکه الان خوکهایی رو نگهداری میکنن که مکان و محل تمیزی دارند که امکان اینطور تغذیه ای رو ندارن و بنابراین حلال می باشد و چون اسلام دین به روزی است باید علما تحقیق کنن و حکم رو تغییر بدن .شخصا اصلا قبول ندارم چون حکم، حکم خداست ولی جواب قانع کننده ای می خوام برای امثالهم... ✅پاسخ دلیل اصلی حرمت گوشت خوک ایات وروایات میباشد،یعنی دلیل نقلی تعبدی ❗️خداوند در ایه ی145انعام از گوشت خوک نهی میکند ودلیل می اورد که این گوشت مصداق رجس وپلیدی میباشد ودرایه ی173بقره صراحتاً خوردن گوشت خوک را ممنوع میکند ودر روایات اسلامی نیز روایات فراوانی در تحریم گوشت خوک امده است 📚وسائل الشیعه،ج24،ص100،باب1 ❗️بااین وجود ممکن است گذر علم برخی از فلسفه های این تحریم را روشن کند وممکن است بسیاری دیگر از این فلسفه ها در اینده کشف شود ❗️درمورد خوک گفته شده است که سنبل بی غیرتی است واز سوی دیگر در گوشت این حیوان پلید دونوع انگل خطرناک بنام کرم تریشین ویک نوع کرم کدو است،تنها کرم تریشین در یک ماه پانزده هزار تخم ریزی میکند ودر انسان سبب پیدایش امراض گوناگون مانند کم خونی،سرگیجه،تب های مخصوص اسهال،دردهای رماتیسمی،کشش اعصاب،سختی عمل تنفس و.....میگردد ❗️در یک کیلو گوشت خوک ممکن است چهارصد میلیون نوزاد کرم تریشین باشد،همچنین روشن است که گوشت هرحیوانی،حاوی صفات ان حیوان است ودر اخلاق کسانی که از ان تغذیه میکنن اثر میگذارد به این ترتیب خوردن گوشت خوک میتواند صفت بندوباری جنسی وبی اعتنایی به مسائل ناموسی را در خورنده ی ان منتقل کند،شاید یکی از علل بی بندوباری جنسی در کشورهای غربی همین مسئله باشد 📚تفسیرنمونه،ج1،ص586 به بعد ❗️در روایتی امام باقرفرمود: «انچه که خداوند حرام کرده در راستای مصلحت وخیربندگان بوده واز انچه به ضرر بدن هایشان است به انان هشدار داده» 📚عیون اخبارالرضا،ج2،ص94 ❗️در روایت دیگر امام رضا فرمود: «خوک بخاطر این حرام شده که حیوانی است بسیار زشت که خداوند این زشتی را وسیله ی پند وعبرت خلایق وسبب خوف وبیم مردمان قرار داده است ودلیل دیگر برحرمتش ان است که غذای این حیوان ناپاک ترین ناپاکی هاست» 📚علل شرایع،ج2،ص484 ❗️این مسئله که در این روایت امده وشما نیز یکی از فلسفه های این حرمت است وممکن است این تحریم علل دیگری نیز داشته باشد که ما از ان مطلع نیستیم،چنان که به ان اشاره شد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوالی داشتم طبق عقاید اهل تشیع، مقام امامت از نبوا بالاتر است. حالا انکار نبوت، کفر است و اسلام بر پایه ی توحید، نبوت و معاد پابرجاست. حالا سوالم اینه اهل سنت و جماعت که امامت را قبول ندارند، مقامی بالاتر از نبوت را قبول ندارند. حکم این قضیه چی میشه؟؟؟ ✅پاسخ در این شکی نیست که مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است وما در گذشته در این زمینه بحث کرده ایم که میتوانید به پاسخ های گذشته ی ما رجوع کنید ویا کلمه ی«دعای ابراهیم»را در کانال سرچ کنید ❗️حال سؤال شما اینجاست که اگر کسی نبوت را قبول نداشته باشد کافر است ،حال اهل سنت که امری مهمتر از نبوت یعنی امامت را قبول ندارند،ایا کافرند یا خیر؟ ❗️پاسخ ان است که اصول دین نزد تشیع سه امر است توحید،نبوت،معاد 👌اما اصول مذهب نزد شیعه پنج امر است که عبارتنداز:توحید،عدل،نبوت،امامت،معاد ❗️اگر کسی یکی از اصول دین را قبول نداشته باشد از اسلام خارج است اما اگر امامت وعدل که جزو اصول مذهب است را کسی منکر شود نمیتوان گفت از اسلام خارج است،اگرچه مقام امامت از مقام نبوت برتر است،چرا که اهل بیت چنین حکم کرده اند که افرادی که ولایت را قبول نداشته مسلمان میباشندوچون ما در این مسئله دلیل خاص داریم لذا حکم به اسلام اهل سنت میکنیم ❗️امام صادق فرمود: «اسلام شهادت بر لااله الا الله ورسالت پیامبر واقامه نماز وپرداخت زکات وانجام حج وروزه ی ماه رمضان است این اسلام است اما ایمان ،اعتقاد به ولایت میباشد اگر کسی به انچه مقتضی اسلام است مقر باشد اما ولایت را نداشته باشد مسلمان است اما مسلمان گمراه» 📚الکافی،ج3،ص69 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیااین حرف صحیح است که عائشه باعث تیرباران شدن پیکرامام حسن مجتبی ع ودفن نشدن ایشان درکنارپیامبراکرم ص شد؟ ✅پاسخ ابن شهر اشوب از کتاب ربیع الابرار زمخشری و عقد الفرید ابن عبد ربه هر دو از علمای اهل سنت نقل می کند: « امام حسین و ابوالفضل العباس و عده ای دیگر جنازه امام حسن را به مجایگاه خاصی در نزدیکی مسجد النبی منتقل کرده و در انجا نماز بر جسم مطهرشان نماز گزاردند بعد از آن برای تجدید عهد و دفن نزدیک مزار پیامبر بردند ❗️در این هنگام مروان بن حکم به همراه عده ای جلو امد و فریاد زد شما می خواهید حسن بن علی را در کنار پیامبر دفن کنید ❗️از طرف دیگر عایشه نیز در حالی که سوار بر استر بود به جمع انان پیوست و فریاد زد چگونه می خواهید کسی را که من هر گز دوست نداشتم به خانه من داخل کنید ❕ابن شهر اشوب در ادامه می اورد: «و رموا بالنبال جنازته حتی سل منها سبعون نبلا»؛ جنازه‌ آن‌ حضرت را تیرباران کردند، تا جایی که هفتاد چوبه‌ تیر به تابوت آویخته شد 📚مناقب ابن شهر اشوب ج4 ص43 ❗️اما این روایت در چاپ های کنونی از کتاب عقد الفرید و ربیع الابرار زمخشری دیده نشده است که همانند بسیاری از موارد دچار تحریف شده است ❗️همین جریان را علامه مجلسی در بحار و شیخ مفید در ارشاد نقل می کند 📚بحار الانوار ج44 ص157 📚الارشاد،ص174،176 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال راسته که در تورات اومده یعقوب نبی با خدا کشتی گرفت وپیروز شد بعد خدا پیامبرش کرد لطفا مفصل بیارید تا در برابر مسیحیان و یهودیان که تبلیغ مذهبشون می کنن استدلال کنیم ✅پاسخ در تورات فصل 32 ،سفر تکوین،ایه 24 تا 32 جریان کشتی گرفتن یعقوب با خدا امده است : « یعقوب تنها ماند و مردی با او تا طلوع فجر کشتی می گرفت و چون او دید که بر یعقوب غلبه نمی یابد ران یعقوب را لمس کرد و کف ران یعقوب در کشتی گرفتن با او فشرده شد پس گفت مرا رها کن زیرا که فجر می شکافد ❗️یعقوب گفت تا مرا برکت ندهی تو را رها نکنم 👌به یعقوب گفت نام تو چیست 🔘گفت یعقوب ☑️گفت از این پس به یعقوب خوانده نشوی بلکه به اسرائیل خوانده شوی زیرا که با خدا و انسان مجاهده کردی و پیروز شدی ❗️خدا او را در آن مکان برکت ( پیامبری داد) و یعقوب آن مکان را گرامی می داشتدو می گفت زیرا خدا را رو به رو دیدم و جانم رستگار شد» 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا در قرآن گفته شده یا ایها الذین آمنوا.. چرا نگفته یا ایها الذین آمنَّ..یعنی آمنوا صیغه مردانه است..نه صیغه زنانه.. یا مثلا در زبان فارسی می گوییم مردم نمی گوییم زنم؟ آیا این نوعی ارجحیت مرد بر زن نیست؟ ✅پاسخ زبان قرآن عربي است و زبان عربي برخلاف زبان فارسي، براي مخاطب از دو نوع ضماير و صفات مذكر و مؤنت برخوردار است. عرب ها در اموري كه مخصوص زنان باشد، با واژگان مؤنت و در امور مخصوص مردان با واژگان مذكر مطالب را بيان ميدارند.( كه اين موارد محدودند) ❗️ اما در اموري كه بين زنان و مردان مشترك باشد( كه اكثر موارد را شامل مي شود) و اموري كه جنسيت در مورد آنها اصلاً مطرح نيست. مانند خدا و فرشتگان، ضمير و صفت خاص نداشته و در اين امور از ضماير و صفات و واژگان مذكر بهره ميگيرند. طبيعي است كه هر كتابي بخواهد به زبان عربي نوشته شود، اگر چه كتاب الهي باشد، بايد از قواعد اين زبان پيروي كرده و بر آن ساختار باشد. بنابراين، قرآن به مقتضاي اين كه به زبان عربي نازل شده است، با همين گفتمان سخن میگويد زيرا قرآن براي خويش گفتمان ويژه مردانه يا زنانه ابداع نكرده، بلكه زبان قرآن، زبان محاوره عربي است و قواعد و ادبيات و دستور زبان عربي در آن به كار رفته است. در قرآن مخاطب انسان است، اعم از زن و مرد زيرا زن يا مرد بودن دخالتي ندارد. مگر در موارد خاص كه در آن موارد اگر مخاطب مرد باشد از ضمير و صفت مذكر با قرينه استفاده مي شود و اگر مخاطب زن باشد از ضمير و صفت مؤنث؛ هر گاه ضمير يا صفت مذكر به طور مطلق و بدون قرينه آمده باشد، قطعا منظور عموم انسان ها اعم از زن و مرد هستند و مورد استفاده هم بيشتر اين نوع است. هر گاه ضمير يا صفت مذكر ديديم، اصل و قاعده اين است كه منظور عموم زن و مرد هستند. مگر اين كه قرينه اي بر دلالت بر مذكر تنها، موجود باشد. 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ببخشید با دلایلی ک آوردید ک امام زمان ازدواج نکردند پس چرا ما ب حضرت لقب اباصالح رو میدیم؟چون این کلمه به معنای پدر صالح هست اگه ازدواج نکردند پس این لقب از کجا اومده؟ ✅پاسخ 1⃣ممکن است تکنی حضرت به این کنیه به جهت آن باشد که امام زمان پدر و مجری اصلاح جامعه است او تنها کسی است که به اذن و اراده الهی جامعه بشری را در سطح کره زمین اصلاح خواهد کرد 2⃣کلمه « اب» در لغت عرب به معنای صاحب نیز امده است ابا صالح یعنی کسی که انسان های صالح و صلحایی در اختیار دارد که تحت امر او هستند 📚موعود شناسی،ص483 ❗️به این نیز توجه کنید که با بررسی گسترده ای که ما انجام دادیم در روایتی نیافتیم که اهل بیت از امام عصر با کنیه ابا صالح نام برده باشند 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman