eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.5هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش❔ ❓برخی شبهه می کنند که مساله طول عمر امام زمان با آیه قرآن در تضاد است .زیرا قرآن می گوید: «هر کس را طول عمر دهیم در آفرینش واژگونه اش می کنیم ( و به ناتوانی کودکی باز می گردانیم) آیا اندیشه نمی کنید»( 68 یس) ❓امام زمان بیش از هزاران سال طول عمر دارد و در آفرینش ایشان واژگونی صورت نمی گیرد و پیر نمی شود آیا این تضاد نیست❗️ 💠پاسخ💠 ❗️آیه مزبور در حقیقت یک ناموس طبیعى و قانون الهى را توضیح مى دهد؛ یعنى انسان ها مطابق سیر طبیعى، پس از آن که به سر حد تکامل جسمى رسیدند ؛ 🔶تدریجا نیروهاى خود را یکى پس از دیگرى از دست داده و به ضعف و ناتوانى روز اول بازگشت مى کنند. 👌 این «منحنى» ضعف و قدرت یک قانون عمومى براى تمام موجودات زنده است و همگى روى سیر طبیعى و معمولى این سرنوشت را خواهند داشت؛ ❕ولى در موضوع طول عمر امام زمان با این که یک سلسله مطالعات علوم طبیعى چنین طول عمرى را طبق موازین علمى امرى کاملا ممکن معرفى مى کند، در عین حال باید اعتراف کرد که این طول عمر فعلا جنبه استثنایى دارد. ❗️به عبارت دیگر عمر هزار ساله و بیشتر انسان مطابق اصول علمى امروز به هیچ وجه محال نیست به دلیل این که دانشمندان علوم طبیعى براى طولانى ساختن عمر انسان همواره مشغول مطالعاتى هستند و به ما نوید مى دهند که روزى موفق شوند از طرق علمى حداکثر طول عمر انسان را به مراتب افزایش دهند، این خود نشانه امکان و معقول بودن چنین طول عمرى است. 🗯ولى نمى توان انکار کرد که فعلا چنین طول عمرى جنبه استثنایى دارد و هنوز انسان از طرق معمولى موفق به آن نشده است بنابر این خداوند براى اصلاح جامعه بشریت یکى از بندگان برگزیده خود را طول عمر فوق العاده اى داده که در موقع معینی قیام کند و جهانى را مملو از عدالت گرداند. 👌پرواضح است آیه مزبور که نظر به افراد معمولى و عادى دارد شامل حال چنین فردى نخواهد شد که وضع او یک وضع فوق العاده است و از جریان هاى معمولى برکنار مى باشد. 👌خلاصه همان خدایى که برخلاف وضع عادى چنین عمر طولانى را به آن حضرت داده و به صورت فوق العاده او را زنده نگه داشته، از عوارض طول عمر که ضعف و ناتوانى و بازگشت به قهقراست نیز حفظ مى نماید و این مطلب با آیه مزبور که نظر به افراد عادى معمولى دارد، هیچ گونه منافاتى نخواهد داشت. 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی، مکارم شیرازی و سبحانی تبریزی ، ص216 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓پرسش ❔اخیرا کلیپی از ایت الله مجتهدی تهرانی نشر پیدا می کند که ایشان می گویند زبان جهنمیان فارسی ترکی می باشد❗️آیا براستی چنین چیزی مستند است❕ 💠پاسخ💠 👌توجه به نکاتی چند لازم است؛ 1⃣در روایات ما فراوان از ایرانیان تمجید شده است . 🔶در روایتی امده است که پیامبر گرامی فرمود: « اگر ایمان معلق در ثریا باشد مردانی از فارس به ان دست پیدا می کنند» 📚بحار الانوار ج58 ص230 🔶در روایت دیگر امده است : « اگر علم در ثریا باشد مردانی از فارس به ان دست پیدا می کنند» 📚قرب الاسناد؛ ص109 ❗️خداوند در آیه 54 سوره مائده می فرماید: « ای مومنان هر کس از شما که از دینش برگردد خداوند به زودی قومی به عرصه اورد که دوستشان می دارد و انان نیز او را دوست می دارند» 👌در تفسیر مجمع البیان امده است که از پیامبر درباره این ایه سوال میشود .حضرت دست بر شانه سلمان می زند و می فرماید: « سلمان و همانندان او ( ایرانیان) مراد ایه هستند .اگر دین در ثریا باشد مردانی از فارس به ان دست پیدا خواهند کرد» 📚مجمع البیان ج3 ص357 ❗️در مدح ایرانیان روایات فراوانی امده است که جهت اگاهی رجوع کنید که بحار الانوار 57 ص201 باب 36 ❔چگونه قابل قبول است که بگوییم زبانی که ایرانیان به آن تکلم دارند زبان جهنمیان باشد❗️ 2⃣در روایات متعددی آمده است که امامان شیعه به زبان فارسی سخن می گفته اند. ❗️علی بن مهزیار می گوید: « وارد بر امام هادی شدم و او با من به فارسی شروع به صحبت کردن کرد» 📚بصائر الدرجات،ج1 ص333 🔶ابی هاشم جعفری می گوید: « وارد بر امام کاظم شدم .امام به من فرمود با این خادم به فارسی صحبت کن زیرا گمان می کند اگاه به ان زبان است . 🔷می گوید به خادم گفتم :« زانویت چیست» ❗️او به من جواب نداد . 🔷امام به او فرمود: « یقول رکبتک»( زانویت را می گوید) ❗️سپس از او سوال کردم: « نافت چیست» 🔷او جوابم نداد. 🔷امام به او فرمود: « یقول سرتک»( زانویت را می گوید) 📚بحار الانوار ج49 ص89 ❓آیا ممکن است زبانی که امام با آن تکلم می کند و این تکلم کردن از جمله مناقب ایشان محسوب می شود زبان جهنمیان باشد. 3⃣در برخی روایات اهل سنت آمده است که زبان فارسی در کنار زبان عربی زبانی است که بهشتیان با آن در بهشت تکلم می کنند. 🔶تفسیر روح البیان روایت می کند: « زبان بهشتیان عربی و فارسی دری است» 📚 تفسیر روح البیان ج6 ص307 4⃣روایتی که صراحتا بگوید زبان جهنمیان ترکی می باشد در مجامع روایی ما یافت نشد تنها در روایتی آمده است که امام علی علیه السلام فرمود: « کلام و زبان جهنمیان زبان مجوسیان می باشد» 📚عیون الاخبار ج1 ص246 📚علل الشرایع ج2 ص597 📚بحار الانوار ج10 ص81 ❕شاید استدلال ایت الله مجتهدی در کلیپ مورد اشاره شما به این باشد که در زمان صدور روایت زبان اصلی مجوسیان ترکی بوده است لذا زبان جهنمیان که زبان مجوسیان می باشد ترکی می باشد . 👌البته در این شکی نیست که زبان اصلی مجوسیان که شناخته شده در ایران بوده اند فارسی بوده است و بر پایه روایت مذکور باید بگوییم زبان جهنمیان فارسی است . ❗️اما این روایت از حیث سند ضعیف است و قابل استدلال نمی باشد. 🔶در سند آن محمد بن عمرو بن علی بن عبدالله البصری قرار دارد که مجهول و ضعیف است. 📚مستدرکات رجال الحدیث ج7 ص258 🔶و محمد بن عبدالله بن احمد بن جبله الواعظ قرار دارد که او نیز مجهول و ضعیف است 📚مستدرکات رجال الحدیث ج7 ص164 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
پرسش ❓کانال ضد دین روایتی از علی علیه السلام آورده است و می گوید علی بسیار زن ستیز بوده است زیرا می گوید:« موجبات فتنه سه چیز است که اول دوست داشتن زنان است .هر کس زنان را دوست بدارد از زندگیش بهره نبرد» ( بحار الانوار ج103 ص225) 💠پاسخ💠 ❗️در مجامع روایی ما روایات متعددی در استحباب دوست داشتن زوجه و همسر وارد شده است . 👌امام صادق علیه السلام فرمود: « هر قدر ایمان بنده ای افزایش یابد محبتش به زوجه اش بیشتر می شود» 📚الکافی ج5 ص320 ❗️وفرمود: « هر چقدر عقیده به ولایت در مومن بیشتر شود محبتش به زوجه اش بیشتر می شود» 📚همان مدرک ص321 ❗️پیامبر گرامی فرمود: « این که مرد به زنش بگوید تو را دوست دارم این سخن از قلب زن هیچگاه خارج نمی شود» 📚الکافی ج5 ص568 📚وسائل الشیعه ج20 ص23 👌اگر چه دوست داشتن همسر و زوجه امری ممدوح و لازم است اما دوست داشتن زنان بیگانه و نامحرم بسیار ناپسند و زشت بوده که زمینه گرفتاری و غوطه ور شدن افراد را به گناه و مفاسد فراهم می کند. ❗️لذا در روایات ما از دوست داشتن زنان نامحرم به شدت نهی شده است. 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « اولین چیزهایی که زمینه عصیان الهی را فراهم کرد شش چیز بود ؛ حب دنیا و حب ریاست و حب خواب و حب زنان ( نامحرم ) و حب طعام و حب آسایش و راحتی» 📚الخصال ج1 ص330 ❗️پیامبر گرامی فرمود: « سلاح کاربردی شیطان در برابر صالحین دوست داشتن زنان ( نامحرم ) است ( که آنان را گرفتار گناه می کند)» 📚مستدرک الوسائل ج14 ص159 ❗️آن کلام حضرت علی نیز اشاره به دوست داشتن زنان نامحرم است که از جمله موجبات فتنه و فساد محسوب می شود که زمینه غوطه ور شدن افراد را در گناهان و بی بند و باری فراهم می کند . لذا حضرت امیر این نوع دوست داشتن را ناپسند می شمارد. 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
پرسش ❓در آیه ۱۹ سوره مائده بیان شده است: پیامبر اکرم(ص) پس از فاصله زمانی با پیامبران قبلی آمده است. از طرف دیگر در روایت آمده است که زمین از حجت الهی خالی نمی ماند. وقتی که پیامبری نیست حجت الهی کیست؟ 💠پاسخ💠 👌در این شکی نیست که زمین لحظه ای بدون حجت الهی باقی نمی ماند . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « خداوند زمین را بدون حجت و عالمی از جانب خودش رها نمی کند» 📚کمال الدین ج1 ص203 📚علل الشرایع ج1 ص196 🔶وفرمود: « اگر بر روی زمین دو نفر باقی بمانند باید یکی از آنان حجت باشد ( چون زمین بدون حجت باقی نمی ماند)» 📚بحار الانوار ج23 ص22 ❗️امام باقر علیه السلام فرمود: « به خدا سوگند خداوند زمین را از زمانی که آدم از دنیا رفت بدون امامی که به سوی خدا دعوت می کند خالی نگذاشته است .او حجت خداوند بر مردم است و زمین بدون حجت الهی باقی نمی ماند» 📚بحار الانوار ج23 ص23 👌خداوند می فرماید: « ای اهل کتاب رسول ما به سوی شما آمد در حالی که به دنبال « فترت» میان پیامبران حقایق را برای شما بیان می کند » 🔶مائده 19 ❗️فترت در اصل به معنای سکون و آرامش است و به فاصله میان دو جنبش و حرکت یا دو کوشش و نهضت و انقلاب نیز گفته می شود. 🔶بین دوران مسیح و بعثت پیامبر گرامی اسلام حدود ششصد سال فاصله بود و این فاصله را دوران فترت می گویند. ❗️قرآن می گوید در این دوران رسولانی بر انگیخته نشدند « فتره الرسل» اما هیچ مانعی ندارد که اوصیای آنها وجود داشته باشند و حجت الهی باشند. 🔷رسولان آنهایی بودند که دست به تبلیغات وسیع و دامنه داری می زدند و مردم را بشارت و انذار می دادند و سکوت و خاموشی اجتماعات را در هم می شکستند و صدای خود را به گوش همگان می رساندند ولی اوصیای آنها همگی چنین ماموریتی را نداشتند و حتی گاهی ممکن است آنها بخاطر یک سلسله عوامل اجتماعی در میان مردم به طور پنهان زندگی داشته باشند. 👌علی علیه السلام در یکی از بیاناتش در نهج البلاغه می فرماید: « آری روی زمین هرگز از کسی که قیام به حجت الهی کند خالی نخواهد ماند خواه آشکار و مشهور باشد یا پنهان و ناشناخته برای اینکه احکام و دستورات و دلائل و نشانه های خداوند از میان نرود ...خداوند به وسیله آنها دلائل و نشانه های خود را حفظ می کند تا به افرادی همانند خود بسپارند و بذر آن را در دلهای کسانی شبیه خود بیفشانند...» 📚نهج البلاغه حکمت 147 ❗تفسیر نمونه ج4 ص331 🔶در حدیثی پیامبر گرامی سلسله انبیا و اوصیای آنان را از زمان حضرت آدم تا زمان خود چنین بر شمردند: « آدم به شیث وصیت کرد و شیث به شبان و شبان به محلث و محلث به محوق و محوق به عمیشا و عمیشا به اخنوخ که ادریس است و ادریس به ناحور...و زکریا به عیسی و عیسی به شمعون و شمعون به یحیی و یحیی به منذر و منذر به سلیمه و سلیمه به برده و برده به پیامبر اسلام» 📚امالی صدوق ص402 📚کمال الدین ج1 ص212 📚بحار الانوار ج23 ص57 ❗️طبق این حدیث شریف نیز روشن می شود که ما بین مسیح و پیامبر اسلام حجت الهی بوده است و دوران فترت نفی کننده حجت الهی نمی باشد. 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
پرسش ❓وطن دوستی در اسلام و در تشیع چه جایگاهی دارد❕❕ 💠پاسخ💠 ❗️از آیات و روایات استفاده می شود که از دید اسلام وطن ذاتا دارای ارزش است . چه وطن ، دار الاسلام باشد و چه نباشد البته اگر عنوان دار الاسلام بر وطن صدق کند احترام آن دو چندان می شود. ❗️در آیات قرآن کرارا آمده است که « بیرون راندن از وطن ، یک ضد ارزش » است .مفهوم آن این است که وطن ذاتا یک ارزش محسوب می شود . 🔶خداوند در آیات 8 و 9 ممتحنه می فرماید: « خدا شما را از نیکی کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانی که در امر دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهی نمی کند ...تنها شما را از دوستی کسانی نهی می کند که در امر دین با شما پیکار کردند و شما را از خانه هایتان بیرون راندند یا به بیرون راندن شما کمک کردند ( نهیتان می کند) ...» 👌در این دو آیه مساله اخراج از خانه و وطن در برابر مقاتله در دین قرار داده شده که نشان می دهد هر کدام ارزشی جدا گانه دارد. ❗️در آیه 246 بقره نیز این سخن از زبان گروهی از بنی اسراییل نقل شده است: « چگونه ممکن است که در راه خدا پیکار نکنیم در حالی که از خانه ها و فرزندانمان رانده شده ایم ( شهرهای ما از سوی دشمن اشغال و فرزندانمان اسیر شده اند)» ❗️این تعبیر نشان می دهد که انگیزه آنها برای جهاد علاوه بر حفظ آیین الهی نجات و طن بوده است و پیامبر آنان بر این سخن اعتراض نکرد و عملا بر آن مهر تایید نهاد . 👌پیامبر اکرم نیز هنگامی که می خواست از مکه هجرت کند سخت ناراحت و منقلب بود .درست است که مکه ارزش معنوی و الهی فوق العاده ای داشت ولی به نظر می رسد که علاقه پیامبر به آن شهر جهات متعددی داشت که از جمله آن علاقه او به زادگاهش بود . 🔶خداوند با این جمله او را دلداری داد: « آن کس که قرآن را بر تو فرض کرد تو را به جایگاهت باز می گرداند» 🔶قصص 85 ❗️اساسا انسان رابطه مادی و معنوی فراوانی با زادگاه خود دارد و تاریخ زندگیش با آن پیوند ناگسستنی پیدا کرده است .همین پیوند ، سبب علاقه او به وطن می شود و همین علاقه انگیزه حفظ و دفاع و عمران و آبادی آن می گردد. 👌امام علی علیه السلام فرمود: « شهر ها با حب وطن آباد می شود» 📚بحار الانوار ج75 ص45 🔷در حدیث دیگری فرمود: « از نشانه های ارزش و شخصیت انسان آن است که نسبت به عمر از دست رفته ( که در آن کوتاهی کرده است) اشک بریزد و نسبت به وطنش علاقه مند باشد» 📚بحار الانوار ج7 ص264 ❗️حدیث معروف :« علاقه به وطن از نشانه های ایمان است» نیز در منابع مختلفی نقل شده است. 📚سفینه البحار ماده وطن ❗️نتیجه آن که عشق و علاقه به زادگاه و وطن هم ریشه هایی در قرآن دارد و هم در روایات و هم در منطق عقل. 🔶توجه به این نکته نیز لازم است که اگر وطن مادی و جسمانی توأم با وطن معنوی و روحانی گردد و عنوان دار الاسلام به خود بگیرد عشق و احترام و علاقه به آن به مراتب افزون تر می گردد . 📚پیام امام امیر المومنین ج2 ص220 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓پرسش ❔چرا علوم غریبه مانند سحر و جادو حرام است❗️❗️ 💠پاسخ💠 ❗️در تفسیر نمونه چنین آمده است؛ 🔶«سحر نوعی اعمال خارق العاده است که آثاری از خود در وجود انسانها به جا می گذارد و گاهی یکنوع چشمبندی و تردستی است، و گاه تنها جنبه روانی و خیالی دارد. 👌سحر از نظر لغت به دو معنی آمده است : 1⃣به معنی خدعه و نیرنگ و شعبده و تردستی و به تعبیر قاموس اللغه سحر یعنی خدعه کردن . 2⃣آنچه عوامل آن نامرئی و مرموز باشد. ❗️در مفردات راغب که مخصوص واژه های قرآن است به این معانی اشاره شده : 1⃣خدعه و خیالات بدون حقیقت و واقعیت همانند شعبده و تردستی . 2⃣جلب شیطانها از راه های خاصی و کمک گرفتن از آنان ❗️از بررسی حدود 51 مورد کلمه سحر و مشتقات آن در سوره های قرآن از قبیل : طه، شعراء، یونس و اعراف و... راجع به سرگذشت پیامبران خدا: موسی، عیسی و پیامبر اسلام به این نتیجه می رسیم که سحر از نظر قرآن به دو بخش تقسیم می شود: 1⃣آنجا که مقصود از آن فریفتن و تردستی و شعبده و چشمبندی است و حقیقتی ندارد چنانکه می خوانیم : «ریسمانها و عصاهای جادوگران زمان موسی در اثر سحر، خیال می شد که حرکت می کنند» 🔶طه آیه 66 ❗️ و در آیه دیگر آمده است «هنگامی که ریسمانها را انداختند چشمهای مردم را سحر کردند و آنها را ارعاب نمودند» 🔷اعراف آیه 116 👌از این آیات روشن می شود که سحر دارای حقیقتی نیست که بتوان در اشیاء تصرفی کند و اثری بگذارد بلکه این تردستی و چشمبندی ساحران است که آنچنان جلوه می دهد. 2⃣ از بعضی از آیات قرآن استفاده می شود که بعضی از انواع سحر به راستی اثر می گذارد مانند آیه 102 بقره که می گوید آنها سحرهائی را فرا می گرفتند که میان مرد و همسرش جدائی میافکند یا تعبیر دیگری که در آیه فوق است که آنها چیزهائی را فرا می گرفتند که مضر به حالشان بود و نافع نبود . ❓ولی آیا تاثیر سحر فقط جنبه روانی دارد و یا اینکه اثر جسمانی و خارجی هم ممکن است داشته باشد؟ در آیات بالا اشارهای به آن نشده، و لذا بعضی معتقدند اثر سحر تنها در جنبه های روانی است . ❗️به نظر میرسد قسمت قابل توجهی از سحرها بوسیله استفاده از خواص شیمیائی و فیزیکی به عنوان اغفال مردم ساده لوح انجام می شده است . 👌مثلا در تاریخ ساحران زمان موسی می خوانیم که آنها درون ریسمانها و عصاهای خویش مقداری مواد شیمیائی مخصوص (احتمالا جیوه و مانند آن ) قرار داده بودند که پس از تابش آفتاب، و یا بر اثر وسائل حرارتی که در زیر آن تعبیه کرده بودند، به حرکت در آمدند، و تماشا کنندگان خیال می کردند آنها زنده شده اند. این گونه سحرها حتی در زمان ما نیز کمیاب نیست . 📚تفسیر نمونه ج1 ص376 👌از آنچه گذشت روشن می شود که فلسفه حرمت سحر و ساحری و علوم غریبه مفاسد فردی و اجتماعی متعددی است که بر آن مترتب می شود که سبب اغفال و گمراه سازی مردم و سوئ استفاده مادی و معنوی برای شیادان می باشد. 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « کسی که سحر بیاموزد کم یا زیاد کافر شده است و رابطه او با خداوند به کلی قطع می شود و حدش آن است که کشته می شود مگر آنکه توبه کند» 📚وسائل الشیعه ج17 ص148 📚قرب الاسناد ص71 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓پرسش ❔کسی که میگه من نماز نمیخونم طور دیگه ای خدا رو شکر میکنم .خدا مهربونه بخشنده جهنم نداره بنده هاش عذاب نمیکنه چون مهربونه چی میگین❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌ما می گوییم همان خدایی که مهربان است و با بندگانش به لطف و رحمت رفتار می کند در برابر افراد عاصی و بی باک خود را شدید العقاب معرفی کرده است و می فرماید: « از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید که مجازات و کیفرهای خدا شدید است» 🔷مائده 2 👌و وعده داده است که کسانی که نمازشان را ترک کنند و نخوانند جایگاهشان دوزخ و جهنم است . ❗️خداوند در سوره مدثر می فرماید: « بهشتیان از دوزخیان می پرسند که چه چیز شما را به دوزخ کشانید .جهنمیان در پاسخ می گویند ما از نماز گزاران نبودیم...» 🔷مدثر 40 -46 ❗️پیامبر گرامی که کلامش وحی الهی است فرمود: « کسی که نماز خود را سبک بگیرد و در بجا آوردن آن سستی کند خداوند او را به پانزده بلا مبتلا می سازد .شش بلا در دنیا و سه بلا در موقع مردن و سه بلا در قبر و سه بلا در قیامت و هنگامی که از قبر بیرون می آید. ❗️اما شش بلای دنیوی؛ 1⃣برکت را از عمرش کم می کند.2⃣برکت را از روزیش می برد.3⃣از صورتش نشانه نیکوکاران را بر می دارد.4⃣هرکار خیری کند پذیرفته نمی شود و برای آن اجری ندارد.5⃣دعایش مستجاب نمی شود.6⃣از دعای نیکوکاران بهره ای ندارد . ❗️اما سه بلایی که هنگام مردنش برای اوست؛ 1⃣با ذلت و خواری می میرد .2⃣با گرسنگی می میرد.3⃣با تشنگی می میرد و حالت عطش او طوری است که اگر از نهرهای دنیا بیاشامد سیراب نمی شود . ❗️سه بلایی که در قبر به او می رسد؛ 1⃣ملکی در قبرش گماشته می شود که او را فشار دهد و زجر نماید .2⃣قبرش برایش تنگ می شود .3⃣قبرش تاریک و در ظلمت است . ❗️سه بلای در قیامت؛ 1⃣ملکی او را بر صورتش می کشاند برای حساب در موقف حساب و مردمان به او می نگرند .2⃣در حسابش سخت گیری می شود .3⃣خداوند نظر رحمت به او نمی فرماید و او را پاکیزه نمی کند و برایش عذاب دردناکی است. 📚مستدرک الوسائل ج3 ص23 📚بحار الانوار ج83 ص21 🔶وفرمود: « بر نمازهای پنج گانه محافظت کنید زیرا اولین چیزی که روز قیامت از آن سوال می شود نماز است که اگر کامل نباشد صاحبش در جهنم افکنده می شود» 📚صحیفه الرضا ص53 📚بحار الانوار ج82 ص208 👌شکر کامل پرودگار به اطاعت الهی که یکی از مصادیق آن نماز خواندن است محقق می شود چنان که امام صادق فرمود: « شکر نعمت به(اطاعت الهی) و اجتناب محارم می باشد» 📚الکافی ج2 ص95 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
پرسش ❓🔰آيا شر از خدا سرچشمه مي گيرد؟ 🔻بين دو آيه ي پشت سرهم زير تناقض وجود دارد در حاليكه آيه 78مي گويد هم خير و هم شر از طرف الله مي آيند، دقيقا در آيه بعدي ميگويد تنها خير از الله ريشه ميگيرد؛ دقت كنيد. ➖َإِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِكَ قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ فَمَالِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا ﴿۷۸ نسا﴾ ترجمه: اگر خوبى به آنان برسد میگويند اين از جانب خداست و چون صدمه اى به ايشان برسد مىگويند اين از طرف توست بگو همه از جانب خداست [آخر]اين قوم را چه شده است كه نمىخواهند سخنى را دريابند تناقض با 👇 ➖مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَأَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولًا وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا ﴿۷۹ نسا﴾ ترجمه: هر چه از خوبيها به تو میرسد از جانب خداست و آنچه از بدى به تو میرسد از خود توست و تو را به پيامبرى براى مردم فرستاديم و گواه بودن خدا بس است 💠پاسخ💠 ❗️در تفسیر نمونه چنین آمده است؛ 🔷مطالعه این دو آیه که در قرآن پشت سر هم قرار گرفته است سوالی را در ذهن ترسیم می کند که چرا در آیه اول، همه نیکیها و بدیها (حسنات و سیئات) به خدا نسبت داده شده، در حالی که آیه دوم فقط نیکیها را به خدا نسبت می دهد و بدیها و سیئات را به مردم❓ ❗️با مطالعه و دقت در مضمون دو آیه به چند نکته برخورد می کنیم که هر کدام می تواند پاسخ جداگانه ای به این سوال بوده باشد: 1⃣ اگر سیئات و بدیها را تجزیه و تحلیل کنیم دارای دو جنبه هستند یکی جنبه مثبت دیگری جنبه منفی، و همین جنبه منفی آن است که قیافه سیئه به آن می دهد و به شکل زیان نسبی در می آورد. 🔶برای مثال: ❗️انسانی که بوسیله سلاح گرم یا سرد بی گناهی را به قتل می رساند مسلما مرتکب سیئه ای شده است، اکنون عوامل وجود این کار بد را بررسی می کنیم در میان این عوامل قدرت انسان، فکر انسان، قدرت یک اسلحه سرد یا گرم، نشانه گیری صحیح، استفاده از فرصت مناسب، تاثیر و قدرت گلوله دیده می شود که تمام اینها جنبه های مثبت قضیه است، زیرا همه آنها می توانند مفید و سودمند واقع شوند و اگر در مورد خود به کار گرفته شوند مشکلات بزرگی را حل می کنند، تنها جنبه منفی قضیه آن است که تمام این قدرتها و نیروها در غیر مورد خود بکار گرفته شده است. 🔶 مثلا به جای اینکه به وسیله آنها دفع خطر حیوان درنده و یا یک قاتل جانی و خطرناک شده باشد در مورد انسان بیگناهی به کار رفته است، همین جنبه منفی اخیر است که آن را به صورت سیئة در می آورد، و الا نه قدرت نشانه گیری انسان چیز بدی است و نه نیروی باروت و نفوذ گلوله، همه اینها منابع قدرتند و در مورد خود قابل استفاده فراوان. ❗️بنابراین اگر ملاحظه می کنیم در آیه اول تمام حسنات و سیئات به خداوند نسبت داده شده است به خاطر آن است که تمام منابع قدرت حتی قدرتهائی که از آن سوء استفاده می شود، از ناحیه خدا است و سرچشمه قسمتهای سازنده و مثبت او است، و اگر در آیه دوم سیئات به مردم نسبت داده شده است اشاره به همان جنبه های منفی قضیه و سوء استفاده از مواهب و قدرتهای خدادادی است، و این درست به آن می ماند که پدری سرمایه ای به فرزند خود برای ساختن خانه خوبی بدهد، ولی او آن را در راه مواد مخدر و فساد و تبهکاری و یا دائر کردن خانه و مرکز فساد به کار اندازد، شکی نیست که او از نظر اصل سرمایه مدیون پدر است ولی از نظر سوء استفاده، مستند به خود او است. 2⃣ممکن است آیه شریفه اشاره به مسئله «الامر بین الامرین» بوده باشد که در بحث جبر و تفویض به آن اشاره شده است و خلاصه آن این است: ❗ همه حوادث جهان حتی اعمال و افعال ما خواه حسنه باشد یا سیئه، خوب باشد یا بد از یک نظر مربوط به خدا است زیرا او است که به ما قدرت داده واختیار و آزادی اراده بخشیده است. بنابراین آنچه ما اختیار می کنیم و با آزادی اراده انتخاب می نمائیم بر خلاف خواست خدا نیست، ولی در عین حال اعمال ما به ما نسبت دارد و از وجود ما سرچشمه می گیرد زیرا عامل تعیین کننده عمل، اراده و اختیار ما است، و به همین دلیل ما در برابر اعمالمان مسئولیم، و استناد اعمال ما به خدا آنچنان که اشاره شد از ما سلب مسئولیت نمی کند و موجب عقیده جبر نیست. 👌بنابراین آنجا که می فرماید: حسنات و سیئات از خدا است، اشاره می کند به همان فاعلیت خداوند نسبت به همه چیز، و آنجا که می فرماید سیئات از شما است، اشاره به فاعلیت ما و مسئله اراده و اختیار ما می کند و در واقع مجموع دو آیه، مسئله «امر بین الامرین» را ثابت می کند . 📚تفسیر نمونه ج4 ص21 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓پرسش ❔اگه در کشتی نوح از هر حیوان فقط یه جفت آورده شده بود بقیه حیوانات چه گناهی کردن که در طوفان غرق شدند❓ 💠پاسخ💠 👌نخست باید توجه کرد که حضرت نوح تنها تعداد محدودی از حیوانات را آن هم جهت تغذیه ساکنان کشتی با خود حمل کرد چنان که امام صادق علیه السلام فرمود: « نوح در کشتی با خود ازواج هشت گانه را حمل کرد.دو میش و دو بز و دو شتر و دو گاو...» 📚الکافی ج8 ص283 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج3 ص104 ❓حال اشکال شما این است که سایر حیوانات چه گناهی داشتند که سوار بر کشتی نشده و غرق و نابود شدند ❕ 🔶در تفسیر المیزان چنین آمده است: « بعضی گفته اند که قوم نوح به خاطر گناهانی که مرتکب شدند غرق گشتند در این میان گناه حیوانات روی زمین چه بوده است که همه گرفتار طغیان آب شدند❗️ 👌این از بی پایه ترین اعتراضات است .چون هر هلاکتی هر چند عمومی باشد عقوبت و انتقام نیست زیرا بسیار است حوادث عمومی که در یک لحظه و یا زمانی کوتاه هزاران هزار انسان و حیوان را در کام مرگ می برد و این حوادث که یا زلزله است و یا طوفان و یا وبا و یا طاعون حوادثی نادر نیست بلکه بسیار اتفاق افتاده و می افتد و این خدای سبحان است که در مخلوقات خود هر حکمی بخواهد می راند. 📚ترجمه المیزان ج10 ص403 ❗️توضیح بیشتر: 👌یکی از شاخه های توحید خداوند توحید در مالکیت است .خداوند مالک حقیقی همه موجودات است زیرا وقتی خالق همه اشیائ او است طبعا مالک همه اشیائ نیز ذات مقدس او است. 📚تفسیر نمونه ج27 ص449 🔶خداوند در آیات متعددی به این حقیقت اشاره کرده است و می فرماید: « هر چه در آسمانها و زمین است از اوست» 🔷بقره116-255-284- ال عمران 109- 129- نسائ126- ❗️« مالکیت آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است از آن خداست» 🔶مائده 17- انعام 12- توبه116 ❗️حال چه مانعی دارد همان خداوندی که مالک موجودات است و حیات را به موجودات و حیوانات داده است حیات را هر زمان خودش صلاح بداند از آنان بگیرد ❓ 👌اگر در داستان طوفان نوح حیواناتی هلاک شدند از این جهت نیست که آنان عاصی و معصیت کار بودند زیرا انان اساسا تکلیفی ندارند . ❗️انان مملوک الهی هستند و هر زمان خداوند بخواهد از طرق مختلف جان آنها و بسیاری دیگر از موجودات را می گیرد و هیچ اشکالی نیز بر خداوند وارد نمی شود زیرا خداوند در مملوکات خود تصرف می کند. 🔶گذشته از آنکه این هلاک شدن ها لازمه جهان مادی است . جهانی که انواع تزاحم ها و تضاد ها در آن می باشد و طبیعتا برخی موجودات به وسیله برخی دیگر از بین می روند یا به وسیله برخی حوادث آسمانی و زمینی نابود می شوند و اگر قرار باشد این تزاحم ها در جهان مادی نباشد دیگر چنین جهانی مادی فرض نمی شود. یا باید این ویژگی ها همراه عالم ماده باشد و یا اصلا چنین عالمی موجود نباشد .حکمت و لطف خداوند ایجاب می کند که عالم مادی خلق شود زیرا خیر آن بیشتر از شر آن است و ترک خیر به سبب شر قلیل خلاف حکمت و لطف الهی است. 📚اندیشه اسلامی ، سبحانی ، ج1 ص123 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
پرسش ❓میخواستم بدونم ضدیت قانون کاپیتولاسیون با اسلام در چی بود ❗️ 💠پاسخ💠 👌در اواسط سال 1343 مجلس شورای ملی و مجلس سنا با اصرار حسنعلی منصور نخست وزیر وقت مصوبه ای را تصویب کردند که به موجب آن مستشاران نظامی آمریکا و افراد همراه آنان در ایران در صورت ارتکاب جرم از تعقیب قضایی توسط دولت ایران مصونیت دارند. ❗️این مصوبه که در واقع نقض استقلال ایران بود کاپیتولاسیون نام دارد. 📚تحلیل انقلاب اسلامی ص51 🔷امام خمینی در برابر این قانون شدیدا موضع گرفتند و در سخنان شدید الحنی در تاریخ 4 / 8 / 1343چنین عرضه داشتند: « عزت ما پایکوب شد .عظمت ایران از بین رفت . عظمت ارتش ایران را پایکوب کردند .قانونی در مجلس بردند در آن قانون ما را ملحق کردند به پیمان وین ...که تمام مستشاران نظامی امریکا با خانواده هایشان با کارمند های فنی شان با کارمندان اداری شان و با خدمه شان ...از هر جنایتی که در ایران بکنند مصون هستند...اقا من اعلام خطر می کنم ....ای سران اسلام به داد اسلام برسید ای علمای قم به داد اسلام برسید ...» 📚اندیشه سیاسی امام خمینی ص51 👌این قانون که تماما سلطه و برتری بیگانگان را بر مسلمین ایران امضا می کرد مخالف این سخن خداوند می باشد که فرمود: « خداوند هرگز برای کافران نسبت به مومنان راه تسلطی قرار نداده است» 🔶نسائ 141 👌ومی فرماید: « سست نشوید و غمگین مگردید و شما برترید اگر ایمان داشته باشید» 🔶ال عمران 139 👌روایات فراوانی نیز گواه بر وجوب دشمنی با ظالمین و بیگانگان بوده که از دوستی و اطاعت آنان و تسلط آنان بر مسلمین نهی می کند. 📚بحار الانوار ج72 ص367 باب 82 ❗️نهایتا این قانون با پیروزی انقلاب اسلامی به طور کلی ملغی شد. 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❔پرسش ❓اشکال می شود که قرآن فقط از خوردن گوشتی که در وقت ذبح نام غیر خدا مانند بت بر آن برده شده نهی کرده است ( ما اهل لغیر الله : آنچه نام غیر خدا به هنگام ذبح بر آن گفته شود حرام است بقره 173) ❔بنابراین گوشت هایی که هیچ یک از نام های خدا و غیر خدا بر آنان برده نشده حلال است .بنابراین گوشت های کشورهای غیر مسلمان که هنگام ذبح نام خدا را نمی برند جایز است❗️ 💠پاسخ💠 ❗️قرآن نه تنها از خوردن گوشتی که نام غیر خدا بر آن برده شده در آیه مورد اشاره شما نهی می کند بلکه به صورت مطلق بردن نام خدا را در هنگام ذبح لازم می شمرد و می فرماید: « از آنچه نام خدا بر آن برده نشده است نخورید» 🔷انعام 121 ❗️از این آیه استفاده میشود که گوشتی که نام غیر خدا بر آن برده شود یا نام خدا برده نشود و بدون گفتن نام الهی ذبح شده است خوردنش جایز نیست. 🔶ومی فرماید: « از آنچه نام خدا بر آن گفته شده بخورید» 🔷انعام 118 ❗️مفهوم این آیه نیز می گوید از گوشت هایی که نام غیر خدا بر آنان برده شده یا اساسا نام خدا بر آن گفته نشده است نباید خورد. ♻️در روایات اسلامی نیز همین مساله مورد تاکید قرار گرفته است. 🔶امام باقر علیه السلام فرمود: « از گوشت و ذبیحه تا زمانی که نام خدا بر آن برده نشده است نخور» 📚الکافی ج6 ص233 📚التهذیب ج9 ص60 👌محمد بن مسلم می گوید: « از امام باقر از مردی سوال کردم که هنگام ذبح نام خدا را نبرده است . ❗️امام فرمود: « اگر او مسلمان بوده و از روی فراموشی نام خدا را نبرده است اشکال ندارد ( و الا اگر عمدا نام خدا را نبرده است ذبیحه او حرام است)» 📚الکافی ج6 ص233 📚التهذیب ج9 ص60 🔶ورد بن زید می گوید: « مسلمانی حیوانی ذبح می کند و نام خدا را بر آن نمی برد ‌. ❗️امام فرمود: « از آن گوشت نخور زیرا خداوند می گوید از گوشتی بخورید که نام خدا بر آن برده شده باشد و از گوشتی که نام خدا بر آن برده نشده است نخورید» 📚التهذیب ج9 ص69 📚الاستبصار ج4 ص85 📚وسائل الشیعه ج24 ص31 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « هر کس بر ذبیحه نام خدا را نبرد از آن ذبیحه نخور» 📚الفقیه ج3 ص331 ❗️حضرت علی علیه السلام فرمود: « هنگامی که یکی از شما حیوانی ذبح می کند باید نام خدا را ببرد و بگوید بسم الله و الله اکبر» 📚دعائم الاسلام ج2 ص179 📚مستدرک الوسائل ج16 ص138 ❗️حاصل آنکه؛ 1⃣بردن نام غیر خدا بر ذبیحه سبب حرمت آن می شود . 2⃣باید در هنگام ذبح نام خدا برده شود . 3⃣اگر نام خدا عمدا در ذبیحه برده نشود گوشتش حرام می شود مگر آنکه این نام نبردن از روی سهو و فراموشی باشد. 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
پرسش ❓چرا تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا مشخص نیست؟ و کدام قول در تاریخ شهادت ایشان معتبر است❓ 💠پاسخ💠 ❗️در تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا اختلاف است و دو قول از میان اقوال مطرح شده در این رابطه قابل اعتنا است؛ 1⃣ایشان در حدود هفتاد و پنج روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند. 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « فاطمه به مدت هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گرامی زندگی کردند» 📚الکافی ج1 ص458 ❗️با توجه به اینکه رحلت پیامبر گرامی در 28 صفر واقع شده باید شهادت آن بانوی عزیز در یکی از سه روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه جمادی الاولی واقع شده باشد ( با در نظر گرفتن احتمال تمام یا ناقص بودن ماههای وسط) 📚پیام امام امیر المومنین ج8 ص54 2⃣ایشان در حدود 95 روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند. ❗️طبری شیعی از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود: « شهادت فاطمه زهرا در روز سوم جمادی الثانیه بوده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام)» 📚دلائل الامامه ص13 📚بحار الانوار ج43 ص171 🔶علامه مجلسی این روایت را صحیح و معتبر می شمارد 📚زاد المعاد ص280 ❗️شیخ عباس قمی نیز می نویسد: « اظهر نزد حقیر این است که وفات آن حضرت در روز سوم جمادی الثانیه واقع شده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام) که مختار جمعی از بزرگان شیعه نیز بر همین قول است؛ 📚مسار الشیعه ص54 📚مصباح کفعمی ص522 📚تاریخ الموالید ص98 📚مصباح کفعمی ص522 📚اعلام الوری ج1 ص300 ❗️پس بقای آن حضرت بعد از پدر بزرگوارشان نود و پنج روز بوده است 📚کشف الغمه ج1 ص503 📚الذریه الطاهره ص151 📚اعلام الوری ج1 ص300 👌به نقل از منتهی الامال ، شیخ عباس قمی، ج1 ص332 💠از این دو بیان وجه اختلاف روشن می شود که در روایتی شهادت ایشان هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گفته شده است و در روایتی که علمای قابل توجهی به آن عمل کرده اند شهادت ایشان نود و پنج روز پس از پیامبر بیان شده است. 👌علامه مجلسی می نویسد: « روایت نود و پنج روز با روایت هفتاد و پنج روز منافات دارد اما از آنجایی که روایت نود و پنج روز مشهور و معتبر است واجب است که به آن عمل شود و عزاداری حضرت زهرا موافق آن صورت گیرد» 📚زاد المعاد ص280 ❗️برخی می گویند وجه اختلاف در تاریخ شهادت ایشان از این جهت است که در صدر اسلام رسم الخط بیشتر به صورت بدون نقطه و اعراب بود و از آنجا که لفظ « تسعین» ( نود) و « سبعین» ( هفتاد) از جهت شکل کلمه یکسان است و تنها با نقطه گذاری متفاوت می شود چه بسا این اختلاف ایجاد شده است که مراد روایت امام صادق هفتاد و پنج روز بوده است یا نود و پنج روز اما بر حسب سایر قرائن و مشهور علما و این که در روایتی گفته شده است که شهادت ایشان روز سوم جمادی الثانیه یعنی پس از گذشت حدود نود و پنج روز از شهادت پیامبر بوده است نتیجه گیری می شود که مراد روایت امام صادق نود و پنج روز بوده است نه هفتاد و پنج روز اگر چه موافق احتیاط آن است که به هر دو قول در تاریخ شهادت حضرت زهرا عمل شود چنان که مرسوم نیز چنین است. 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓پرسش ❔سوره حج آیه ۶۵ (و آسمان را دستور او نگه داشته که به زمین نیفتد ) (این آیه اشکال علمی دارد که آسمان را جسمی حجیم دانسته که امکان افتادن وجود دارد آسمان فضای خالی چطور امکان دارد نیستی بیفتد.آسمان جرم نداره که بیفته چیزهایی که جرم دارند تو آسمان هستند ولی آسمان حساب نمیشه مثال اینکه هیچ وقت به شهاب سنگ نمیگن آسمان بلکه جاگرفته در آسمان هیچ وقت به ماه نمیگن آسمان بلکه در آسمان جاگرفته هیچ وقت به خورشید نمیگن آسمان هیچ وقت به ستاره و غیره ... نمیگن آسمان در آسمان جا گرفته ❓آسمان همان فضای خالی است .آیه قرآن اشکال علمی داره آسمان جرم نداره که بیفته زمین 💠پاسخ💠 ❗️به مجوعه ای از ستارگان و کواکب عالم بالا اعم از ستارگان ثوابت و سیارات و کهکشان ها وشهاب سنگ ها و ... آسمان گفته می شود. 📚پیام قرآن ج2 ص179 ❗️این معنا از آسمان در کتب لغت هم آمده است و کتب لغت واژه « سمائ» را به مجوعه ای از کواکب آسمانی و ... معنا کرده اند. 🔶جوهری لغت شناس معروف می نویسد: « آسمان به هر آن چیزی اطلاق می شود که بالای سر انسان است ( اعم از کواکب و ستارگان و سیارات و کهکشانهاو شهاب سنگ ها و ...)» 📚الصحاح ج6 ص238 ❗️ابن منظور نیز می نویسد: « آسمان به چیزی هایی گفته می شود که در بالا قرار دارند ( کواکب، سیارات ، شهاب سنگ ها و ...)» 📚لسان العرب ج14 ص398 👌همین معنا در سایر کتب لغت نیز آمده است. 🔶خداوند می فرماید: « ( خداوند ) آسمان را نگه می دارد تا بر زمین جز به فرمان او نیفتند» 🔷حج 65 ❗️یعنی خداوند از یک سو هر یک از کرات آسمانی را در مدار خود به حرکت در آورده و نیروی « دافعه » حاصل از گریز از مرکز را درست معادل « جاذبه» آنها قرار داده است تا هر یک در مدار خود بی آنکه در فاصله های آنها دگرگونی حاصل بشود به حرکت در آیند و تصادمی در میان کرات روی ندهد. 👌از سوی دیگر جو زمین را آن چنان آفریده که به سنگریزه های سرگردان اجازه برخورد با زمین و ناراحتی و ویرانی برای اهلش ندهند. ❕آری این لطف و رحمت او نسبت به بندگانش است که این چنین گهواره زمین را امن و امان و خالی از هر گونه خطر آفریده تا محل آسایش و آرامش بندگان باشد .نه سنگهای سرگردان آسمانی بر زمین سقوط می کنند و نه کرات دیگر با آن تصادم می نمایند. 📚تفسیر نمونه ج14 ص159 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
پرسش ❓آیا این روایتی که می گوید ابوبکر در پایان عمرش از هجومش به خانه زهرا اظهار پشیمانی کرد در منابع اهل سنت هم آمده است یا خیر❗️ 💠پاسخ💠 ❗️از جمله دلائلی که نشان می دهد به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها حمله شد و ایشان مورد هتک و اذیت و آزار قرار گرفتند و نهایتا به سبب جراحات وارده به شهادت رسیدند روایتی است که علمای اهل سنت از ابوبکر نقل کرده اند که در واپسین روزهای عمرش از حمله به خانه حضرت زهرا اظهار پشیمانی می کرد. 1⃣طبرانی شخصیتی است که ذهبی در حق او می گوید: « حافظ و اهل ثبت حدیث است» 📚میزان الاعتدال ج2 ص195 ❗️او می نویسد: « ابوبکر به هنگام مرگ آرزو می کرد که کاش سه چیز را انجام نمیداد و یکی از آن سه چیز این بود: « آرزو می کنم حرمت خانه فاطمه را زیر پا نمی نهادم و آن را به حال خود واگذار می کردم» 📚المعجم الکبیر ج1 ص62 2⃣مولف کتاب العقد الفرید که از بزرگان اهل سنت است نیز نقل می کند که می گفت: « کاش در خانه فاطمه را باز نمی کردم هر چند آنان برای نبرد در خانه را بسته بودند» 📚عقد الفرید ج4 ص268 3⃣محمد بن یزید بن عبدالاکبر بغدادی که ادیب و نویسنده معروف اهل سنت است در کتاب الکامل خود داستان آرزوی خلیفه را چنین نقل می کند: « آرزو می کنم ای کاش بیت فاطمه را هتک نمی کردم و آن را رها می کردم هر چند برای جنگ بسته شده باشد» 📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج2 ص47 4⃣مسعودی در مروج الذهب می نویسد که چنین می گفت: « آرزو می کنم کاش حرمت خانه زهرا را زیر پا نمی نهادم» 📚مروج الذهب ج2 ص301 5⃣ابن عساکر دمشقی نیز این آرزو را چنین نقل می کند: « من بر چیزی از امور دنیا تاسف نخوردم مگر بر سه چیز که انجام دادم و دوست داشتم که انجام نمی دادم ...دوست داشتم خانه فاطمه را هتک حرمت نمی کردم هر چند ساکنان خانه آن را برای جنگ ببندند» 📚مختصر تاریخ دمشق ج13 ص122 ❗️این آرزوی ابوبکر را دیگران از علمای اهل سنت هم نقل کرده اند؛ 6⃣شمس الدین ذهبی در تاریخ الاسلام؛ 📚تاریخ الاسلام ج3 ص117 7⃣ابن حجر هیتمی در مجمع الزوائد؛ 📚مجمع الزوائد ج5 ص202 8⃣ابن حجر عسقلانی در لسان المیزان؛ 📚لسان المیزان ج4 ص189 9⃣متقی هندی در کنزالعمال؛ 📚کنزالعمال ج5 ص631 🔟ضیائ الدین مقدسی نیز می گوید: « این حدیث از ابوبکر در رتبه روایات حسن قرار دارد» 📚الاحادیث المختاره ج1 ص90 ❗️مقدسی کسی است که ذهبی درباره او می گوید: « او امام و عالم و حافظ و حجت و محدث شام و شیخ اهل سنت است» 📚تذکره الحفاظ ج4 ص1129 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓👌پرسش ❔ یکی از مولوی های اهل سنت می گفت که شیعیان می گویند به خانه زهرا حمله شد و درب خانه آتش زده شد و ایشان بین درب و دیوار قرار گرفتند در حالی که خانه های مکه و مدینه اصلا درب نداشته است. 🔶شیخ صدوق در خصال خودش می آره که علی فرمود: خانه های ما اهل بیت نه سقف دارد و نه درب( الخصال ج2 ص373) 💠پاسخ💠 ❗️ادعای اینکه خانه های مسلمین در آن زمان درب نداشته است ادعای باطلی بوده و قابل اعتنا نمی باشد. 👌آیات قرآن بر وجود درب برای خانه ها تصریح می کند و می فرماید: « پسندیده نیست از پشت خانه ها به آنها داخل شوید بلکه پسندیده راه کسانی است که پروا کرده و از درها وارد خانه ها شوید» 🔷بقره189 👌روایات اهل سنت هم گواه بر وجود درب برای خانه های مردم آن زمان می باشد . « دکین بن سعید میگوید: خدمت پیامبر رفتیم و تقاضای غذا کردیم .پیامبر به عمر فرمود برو به آنان غذا بده عمر ما را به اتاق بالا برد سپس کلید را از کمربندش بیرون آورد و درب را باز کرد» 📚سنن ابی داود ج2 ص527 ❗️مسلم از ابوحمید نقل می کند: « پیامبر به ما امر فرمود تا شب ظرف های آب را در گوشه ای قرار داده و درب خانه ها را ببندیم» 📚صحیح مسلم ج3 ص1593 ❗️ابن کثیر می نویسد: « اتاق های خانه پیامبر از چوب هایی از درخت عرعر بود که با موهای ضخمیمی به یکدیگر متصل شده بود .در کتاب تاریخ بخاری آمده درب خانه پیامبر را با نوک انگشتان و ناخن ها می زدند ...» 📚البدایه و النهایه ج3 ص221 ❕متن فوق نیز شاهدی بر وجود درب برای خانه های آن زمان است . 👌بخاری می نویسد: « محمد بن هلال خانه های همسران پیامبر که پوششی بافته شده از مو داشته است را دیده است .از او درباره خانه عایشه پرسیدم گفت درب خانه اش به سوی شام باز می شد .پرسیدم یک لنگه داشت یا دو لنگه ؟ گفت یک لنگه بیشتر نداشت .گفتم جنسش از چه بود؟ گفت از چوب عرعر یا ساج» 📚الادب المفرد ج1 ص272 👌در این رابطه روایات متعدد دیگری نیز می باشد که خانه های مدینه دارای درب های چوبی بوده است .جهت آگاهی تفصیلی به کتاب « ماساه الزهرائ» علامه سید جعفر عاملی ج1 ص303 رجوع فرمایید 👌اما پاسخ در مورد روایت حضرت امیر که نقل شد ایشان فرمودند خانه های ما سقف و درب ندارد؛ ❗️این روایت با تحریف به صورت ناقص بیان شده است .آیا اساسا منزلی که نه سقف و نه درب داشته باشد قابل تصور است؟ 🔶متن کامل حدیث و بدون تحریف چنین است: « ما اهل بیت پیامبر هستیم که خانه های ما سقف و درب ندارد مگر آنکه سقف و درب آن از تنه درختان خرما است» 📚الخصال ج2 ص373 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
 حضرت علی (علیه السّلام) میفرمایند: کسی که چیزی را نمی داند حیا نکند از اینکه آن را بیاموزد. ( بحار، جلد 1 ،ص57 ) 🌺از اینکه بستری فراهم شد تا بتوانیم به پرسش ها و شبهات شبهه افکنان پاسخی مستدل بدهیم خداوند را شاکریم. با لطف و عنایت خداوند متعال ، بخشی از پرسش های شما سائلين گرامی و پاسخ های کارشناس محترم که توسط بعضی از کاربران به صورت Pdf جمع آوری شده است خدمت شما بزرگواران ارسال میگردد. 🍃امید است که مورد رضایت خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام و محبین و شیعیان ایشان قرار گیرد. ‼️همچنین از تمامی کسانی که ما را در جمع آوری پرسش و پاسخ های کانال یاری میکنند، کمال تشکر و قدر دانی را داریم.