eitaa logo
آرشیو شیعه پاسخ
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال من در محیطی هستم که اهل سنت زیادند ازم میپرسن چرا اسم علی تو قرآن نیامده چی جوابشون رو بدیم ✅پاسخ: 1⃣قرآن کتابی است آسمانی که در آن کلیات اموری که متکفل سعادت بشر در دنیا واخرت است بیان گردیده است وشرح اسرار وجزییات آن به پیامبر گرامی واگذار شده است. ❗همانطور که تفصیل همه ایات در تمام ابواب به عهده پیامبر بوده تشریح ایات امامت هم به او واگذار شده است چنان که فرمود: "ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا تو آیاتش را برای مردم تبیین کنی"( نحل 44) ❗وما با مراجعه به روایات شیعه وسنی می بینیم آیات بسیاری را پیامبر گرامی بر اهل بیت وامامت آنان تطبیق داده است. ❗در روایتی آمده است که ابوبصیر از امام صادق پرسید: "مردم ( اهل سنت) می پرسند چرا نام علی وخانواده اش در کتاب خدا نیامده؟ امام پاسخ داد: در جوابشان بگو آیه نماز بر پیامبر نازل شد ولی از سه رکعتی وچهار رکعتی بودن آن در قرآن سخنی گفته نشد، آیه زکات نازل شد اما از این که در هر 40 درهم یک درهم زکات است بیانی آورده نشدهمچنین وجوب حج نازل شد ولی هفت دور بودن طواف بیان نشد تا این که پیامبر برای مردم فرمود ( وایات امامت اهل بیت نیز نازل شد وپیامبر آنان را براهل بیت تطبیق داد) " 📚الکافی،ج1 ص286 ح1 2⃣خداوند وعده فرموده که قرآن را از هرگونه تحریف حفظ کند "ما قرآن را نازل کردیم وآن را حفظ خواهیم کرد"( حجر 9) ❗خداوند نیز از طریق اسباب ومسببات امور را اداره می کند چنان که امام صادق فرمود: "خداوند امور را از طریق اسباب اداره می کند" 📚الکافی،ج1 ص183 ❗یکی از اسباب حفظ قرآن از تحریف آن است که خداوند صراحتا از اهل بیت با ذکر اسامی آنان در قرآن نام نبرد چرا که احتمال بود مخالفین امامت آنان دراین صورت دست به تحریف قرآن وحذف ایات مربوطه بزنند چنان که به روایات نبوی درمورد امامت آنان رحم نکردند که به یک نمونه اشاره می کنیم: طبری در تاریخ خودش نقل می کند که پیامبر در جمع خویشان خود چنین فرمود: "کدامیک از شما مرا براین امر کمک می کند تا برادر ووصی وجانشین من درمیان شما باشد؟ حضرت علی پاسخ مثبت داد. پیامبر درموردش فرمود: "همانا این شخص برادر ووصی وجانشین من در میان شما است" 📚تاریخ طبری،ج2 ص220 ❗اما همین طبری در تفسیرش وقتی این داستان را نقل می کند سخنان پیامبر را تحریف می کند وچنین نقل می کند: "پیامبر گفت کدامیک از شما مرا یاری می کند تا برادر من وچنان وچنان باشد"( لیکون اخی وکذا وکذا) ووقتی علی اعلام آمادگی کرد سخن پیامبر را خطاب به او چنین می آورد: "این شخصی برادر من وچنان وچنان است"( ان هذا اخی وکذا وکذا) 📚جامع البیان،ج19 ص149 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال به کدوم روایت امام خمینی امد خودش رو حاکم معرفی کرد وحکومت رو قبضه کرد؟ الله یاری میگه اصل روایتی واسه ولایت فقیه وجود نداره ✅پاسخ: در این که در عصر غیبت امام عصر، فقیه جامع الشرایط به نیابت از امام مسولیت حکومت بر مردم واداره شوون جامعه را برعهده دارد شکی نیست وبراین مطلب آیات وروایات فراوانی دلالت می کند. جهت آگاهی تفصیلی از ادله ولایت فقیه ومبانی حکومت اسلامی به کتب زیر مراجعه فرمائید: پیام قرآن،ایت الله مکارم،جلد 10- مفاهیم القرآن،علامه سبحانی، جلد 2- ولایت فقیه، امام خمینی-انوار الفقاهه،کتاب البیع،ایت الله مکارم-ولایت فقیه،ایت الله جوادی املی و... ✅ما اجمالا به برخی از ادله روایی اقامه شده برای ولایت فقیه اشاره می کنیم: 1⃣امام صادق در روایتی فقیه جامع الشرایط را مرجع برای حل اختلاف وحکومت معرفی می کند ومی فرماید: "( اگر در چیزی اختلاف کردید) به کسی از شیعیان ما رجوع می کنید که احادیث ما را روایت می کند ودر حلال وحرام ما نظر می کند واحکام ما را می شناسد. من چنین کسی را برای شما حاکم قرار دادم "فانی قد جعلته علیکم حاکما" 📚الکافی،ج1 ص67 📚وسایل الشیعه،ج27 ص136-137 نصب فقیه به عنوان حاکم هم شامل حاکم در قضاوت میشود وهم شامل حاکم در حکومت 2⃣در روایتی پیامبر فرمود: "خداوندا جانشینان مرا رحمت فرما. سوال شد خلفای شما چه کسانی هستند؟ فرمود:کسانی که بعد از من می آیند وحدیث وسنت مرا برای مردم بازگو می کنند" 📚من لا یحضره الفقیه،ج4 ص420 📚وسایل الشیعه،ج27 ص91 در این حدیث نیز پیامبر از فقها به عنوان جانشینان خود نام می برد 3⃣امام کاظم فرمود: "مومن فقیه حصن ودژ اسلام است ( که حافظ اسلام است) چنان که دژهای اطراف شهر حافظ اهالی شهر هستند" 📚الکافی،ج1 ص38 ❗تعبیر به دژ محکم درمورد فقیه در صورتی صحیح است که فقیه حافظ تمام شوون مختلف اسلام باشد، از اجرای عدالت گرفته تا حفظ مرزهای کشورهای اسلامی وتعیین والیان وفرمانروایان 4⃣پیامبر گرامی فرمود: "فقها امینان پیامبران هستند" 📚الکافی،ج1 ص46 📚بحار الانوار،ج2 ص36 ❗این فرمایش که فقها امانتداران پیامبران هستند قدر مسلم این معنا را دارد که آنان امانتدار پیامبر گرامی در تمام شوون مربوط به رسالت آن حضرت هستند که روشنترین آن رهبری امت وحکومت بر مردم است 5⃣حضرت علی خطاب به شریح قاضی فرمود: "تو بر مقام ومنصبی قرار گرفته ای که جز نبی یا وصی نبی یا شقی وبدبخت کسی بر آن قرار نمی گیرد" 📚من لا یحضره الفقیه،ج3 ص4 📚الکافی،ج 7 ص406 ❗حضرت علی دراین روایت متذکر میشود که تصدی منصب قضا با پیامبر یا وصی پیامبر است.دراین که فقهای عادل طبق تنصیص امامان منصب قضا را دارا هستند شکی نیست روایت هم می گوید منصب قضا برای وصی پیامبر است روی این حساب فقهای عادل وصی پیامبر هستند واز اختیارات پیامبر از جمله حکومت کردن بهره مند هستند 6⃣پیامبر گرامی فرمود: "علما وارثان پیامبران هستند " 📚الکافی،ج1 ص24 ❗طبق این حدیث فقها وارثان پیامبر هستند واز جمله شوون پیامبر حکومت بر مردم است که به علما منتقل میشود 7⃣امام حسین فرمود: "مجرای امور واحکام باید به دست علمای خداشناس وبا تقوا باشد، کسانی که در حرام وحلال خدا خیانت نمی کنند وامانت را حفظ می کنند" 📚تحف العقول،ص242 📚بحار الانوار،ج97 ص80 8⃣حضرت علی فرمود: "علما حاکمان بر مردم هستند" "العلمائ حکام علی الناس" 📚غرر الحکم،ص36 ❗وروایات متعدد دیگر که جهت آگاهی به کتب آدرس داده شده مراجعه فرمائید ❗از آنچه آمد ولایت وحکومت فقیه در عصر غیبت به روشنی ثابت شد 🌸اجرکم عندالله ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اهل سنت ادعا میکنند مصاحبت ابوبکر با پیامبر و همراهی وی در غار افضل بوده بر خابیدن علی در خانه ی پیامبر. چون پیامبر فرد با ارزش تر را با خود برده تا جان وی را حفظ نماید . لطفا پاسخ عقلی دهید سپاسگذار ✅پاسخ: ❗برخی محققان بر آن هستند که اساسا همراه غار پیامبر ابوبکر نبوده وفرد دیگری بوده است وبراین مطلب چنین از روایات اهل سنت استدلال می کنند: ❗مهاجرت ابوبکر پیش از پیامبر مورخین تصریح کرده اند که بسیاری از مسلمانان پیش از پیامبر به مدینه هجرت کرده بودند وتا رسیدن آن حضرت به امامت "سالم مولی حذیفه"نماز به پا داشته اند: "فرزند عمر گوید:هنگامی که گروه آغازین مهاجران پیشاپیش پیامبر به مدینه رسیدند در منطقه قبا به امامت سالم غلام حذیفه که بیشترین قرآن را از حفظ بود به جماعت نماز می خواندند" 📚صحیح بخاری،ج1 ص246 ح660 ❗صحیح بخاری تصریح میکند که از جمله اقتدا کنندگان ابوبکر بوده است "عبدالله بن عمر برای نافع روایت میکند که سالم مولی ابی حذیفه امامت جماعت نخستین هجرت کنندگان را به مدینه در مسجد قبا برعهده داشت، ابوبکر،عمر، ابو سلمه،زید وعامر بن ربیعه نیز دراین جماعت شرکت داشتند" 📚صحیح بخاری،ج6 ص2625 ح6754 ❗نکته دیگر آنکه طبق روایات اهل سنت به فرض که یار غار پیامبر ابوبکر بوده این همراهی کاملا اتفاقی وبدون هماهنگی با پیامبر بوده است چنان که سیوطی می نویسد: "پیامبر شبانه از خانه بیرون آمد وبه غار ثور رسید، ابن عباس می گوید هنگامی که ابوبکر پیامبر را دید به دنبال حضرت راه افتاد تا این که پیامبر صدای حرکت ابوبکر را احساس کرد وترسید مبادا یکی از دشمنان باشد که در جستجوی اوست چون ابوبکر متوجه حالت پیامبر شد،سرفه ای کرد ...ابوبکرهمچنان دنبال حضرت رفت تا به غار رسیدند" 📚الدر المنثور،ج4 ص196 ❗ابن ابی الحدید چنین می آورد: "علمای مسلمین اجماع واتفاق دارند که احدی از بشر به فضیلت خوابیدن علی در فراش پیامبر نرسیده است" 📚شرح نهج البلاغه،ج13 ص260 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال به ما میگن شما میرید حرم اماماتون وضریح ودیوار حرم رو می بوسید پس مشرکید؟ ✅پاسخ: بخاری صاحب صحیح ترین کتاب نزد اهل سنت روایت می کند: از عبدالله بن عمر درمورد استلام وتبرک به حجر الاسود سوال شد واو در پاسخ گفت: "رایت رسول الله یستلمه ویقبله" "پیامبر را مشاهده کردم که حجر الاسود را استلام می نمود ومی بوسید" 📚صحیح بخاری،ج2 کتاب الحج، باب تقبیل الحجر، ص151-152 ❗به افراد سنی بگویید که اگر لمس کردن ویا بوسیدن اشیای متبرک شرک بود هرگز پیامبر خدا به چنین کاری مبادرت نمی کرد ❗سوال کنید اگر بوسیدن شرک است پس چرا شما جلد قرآن را می بوسید؟ به چه علت زن وفرزند خود را می بوسید 📚سوالات ما،حسین تهرانی،ص546 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال آیا حکم عبادت استیجاری برای مرده همون فرار از عذاب با پول نیس واقعا ✅پاسخ: 1⃣در روایات فراوانی آمده است که انجام امور نیک به نیابت از میت مومن به او نفع می رساند وسبب بهرمندی او میشود 📚وسایل الشیعه،ج2 ص443 باب 28 📚بحار الانوار،ج79 ص62 باب 14 📚مستدرک الوسایل،ج2 ص111 باب 20 ❗عمر بن یزید می گوید: به امام صادق گفتم به نیابت از میت نماز می خوانیم ( ایا برایش نفعی دارد)؟ امام فرمود: "بله او در تنگی می باشد وخداوند جایگاه اورا به سبب آن کار نیک وسیع می گرداند وبه او گفته میشود که به سبب نماز فلان برادرت این تخفیف به تو داده شد" 📚الفقیه،ج1 ص183 ❗وفرمود: "بر میت در قبرش داخل میشود، نماز وروزه وحج وصدقه ونیکی ودعای در حق میت واجرش هم برای میت وهم برای عامل نوشته میشود" 📚همان مدرک،ص185 2⃣این بهرمند کردن میت مومن پس از مرگش از اعمال دیگران لطف وتفضلی است از جانب خداوند به بنده مومن وخداوند پاداش ایمانش را به طرق مختلف به او عطا می کند که یکی از این طرق بهرمندی او از اعمال نیکی است که سایر مومنان برای او انجام میدهد. ❗وروایات فراوانی در مقام وجایگاه رفیع مومنان نزد خداوند آمده است 📚بحار الانوار،ج64 ص2 باب 1 ❗واین بهرمندی تنها اختصاص به مومنان وشیعیان دارد وکافران وسایر مسلمین که عامدا از حق روی گردان هستند را شامل نمیشود. چنان که فرمود: "خداوند به هیچ کس برای عملش ثواب نمیدهد مگر مومنین را" 📚بحار الانوار،ج64 ص64 3⃣در انجام امور استیجاری، شخص عامل می تواند بدون اجرت این امور را انجام دهد وهمچنین می تواند برای عمل خود اجرت بگیرد چنان که مباحث مفصل در حکم فقهی آن در کتب فقهی از جمله مکاسب محرمه شیخ انصاری بیان شده است 4⃣خداوند می فرماید: "هر کس به اندازه سنگینی ذره ای کار خیر انجام داده آن را می بیند وهرکس به اندازه ذره ای کار بد کرده آن را می بیند"زلزال 7 و8 ❗وبر این مطلب روایات فراوانی نیز گواهی میدهد 📚بحار الانوار،ج7 ص62 باب 5 و ص253 باب 11 ❗روی این جهت می گوییم فردی که واجبات خود را در دنیا از روی سستی وتنبلی ترک کرده است مستحق عقاب وعذاب است وچنین نیست که با انجام امور نیابتی از جانب دیگران، دیگر فرد متوفی گرفتاری در عالم اخرت نداشته باشد ❗پس دلیلی برای راحتی ثروتمندان وخریدن نماز وروزه با پول نمیباشد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
❗نقد وپاسخ در قرآن حرفی از برف زده نشده است. چرا؟ چون در گرمای صحرای عربستان برف نمی باریده که با آن آشنایی داشته باشند و چون نميدانستند چيست بنابراين به عقلشان نميرسيده براي آن هم سوره اي درست كنند!! اگر در عربستان برف میامد امروزه درمورد برف هم احکام زيادي داشتيم. 1-درست کردن آدم برفی حرام میشد! 2-برف بازی کردن برای زنان حرام میشد! 3-خوردن برف شفا دهنده بود! 4-اسکی بازی حرام میشد و اسکی باز کافر محسوب میشد و گردن زدن او جهاد در راه خدا به حساب میامد! 5-در صورت نبود آب باید با برف تیمم میشد! 6-برای راه رفتن بر روی برف اول باید پای راست را میگذاشتیم! 7-دو رکعت نماز خواندن روی برف ثواب هزار رکعت را داشت! 8-برای پارو کردن برف باید قبلش سوره برف را میخواندیم! 9-در صورت نیامدن برف دعای برف ساخته میشد! آيا اسلام فقط براي عربستان آمده يا براي تمام مردم دنيا؟ آيا خدا نميدانسته برف چيست؟ نبايد دو كلمه هم درباره چيزهايي كه عربها عقلشان نميرسيده ، نوشته شده باشد تا بقيه مردم دنيا راهم شامل شود؟ شانس آوردیم که برف در عربستان نمیومده ، وگرنه زمستان هم همانند ماه رمضان پر قوانین میشد !!! ✅پاسخ: "شکی در حقانیت دین اسلام ونبوت پیامبر اسلام نیست وعلمای اسلام از جنبه های گوناگون رسالت حضرت محمد وحجیت احکام اسلام را ثابت کرده اند 📚پیام قرآن،آیت الله العظمی مکارم شیرازی،ج8 ص75 به بعد 📚الالهیات،علامه سبحانی،ج3 ص219 فصل هشتم ❗ما در صدد اثبات نبوت پیامبر اسلام وحقانیت دستورات اسلام نیستیم وبحث درمورد آن فرصت دیگری را می طلبد. ❗اصل اشکال: چرا در قرآن سخن از برف به میان نیامده است؟ پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "قرآن یک کتاب تربیت وانسان سازی است که برای تکامل فرد وجامعه در همه جنبه های معنوی ومادی نازل شده است وهر آنچه برای هدایت بشر لازم است درآن بیان شده است والا قرآن یک دایره المعارف بزرگ نیست که تمام جزئیات علوم ریاضی،جغرافیایی،شیمی،فیزیک وگیاه شناسی ومانند آن درآن آمده باشد " 📚تفسیر نمونه،ج11 ص361 ❗با توضیح این مرجع بزرگوار پاسخ از آن اشکال داده شد. به هر حال شکی در عمومیت دعوت پیامبر گرامی اسلام برای همه جهانیان نیست. خداوند می فرماید: "بگو ای مردم من رسول خدا به سوی همه شما هستم"اعراف 158 ومی فرماید: "پربرکت است خداوندی که بر بنده اش قرآن را نازل کرد تا جهانیان را انذار دهد"فرقان 1 برای آگاهی بیشتر آز ادله عمومیت دعوت پیامبر گرامی اسلام رجوع کنید به کتاب مفاهیم القران،علامه سبحانی،ج3 ص39 برخی محققان معتقدند سخن از برف در قرآن آمده است.چنین می گویند: "برف به آب منجمد سفید رنگ که به صورت بلورهایی به شکل منشور مسدس القاعده متبلور می شود گفته می شود که در فصل سرما از آسمان به زمین می ریزد" وایات زیر را اشاره به برف می دانند؛ بارش برف قرمز برای عذاب فرعونیان:اعراف 130 و134 در خواست فرعونیان از موسی برای برطرف شدن برف عذاب اور:اعراف 130 و134 نزول برف وتگرگ از ابرهایی همچون کوه، جلوه ای از قدرت بی مانند خدا:نور 43" 📚فرهنگ قرآن،ج6 ص209 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چند تا سوال درمورد امام زمان داشتم اخیرا شبهاتی مطرح شده که تو قرآن به وجود امام زمان وغیبتش اشاره نشده ، پس امام زمان وجود ندارد ومسجد جمکران اصلش خوابه وچرا نامه تو چاه میندازن مگه امام تو چاه جمکرانه معاذ الله ✅پاسخ: قرآن کریم کتابی است که درآن کلیات اموری که متکفل سعادت بشر در دنیا واخرت است بیان شده وشرح اسرار ودقایق وحقایق وجزییات به پیامبر گرامی واگذار شده است. خداوند می فرماید: "ما به سوی تو قرآن را نازل کردیم تا تو آن را برای مردم تبیین کنی" نحل 44 ومی فرماید: "هر آنچه پیامبر برای شما اورده بگیرید وانچه شما را از آن نهی کرده خودداری کنید"حشر 7 ❗پیامبر گرامی نیز آیات بسیاری از قرآن را بر ظهور حضرت حجت تطبیق داده اند که به گفته محققان حدود 130 آیه می باشد که جهت آگاهی به کتب زیر مراجعه کنید 📚منتخب الاثر،ایت الله صافی،ج2 ص20 فصل اول 📚بحار الانوار،ج51 ص44 باب 15 ❗وروایات فراوانی در غیبت وطول عمر آن بزرگوار از پیامبر گرامی واهل بیت آمده است که حجیت سخنانشان از طریق قرآن ثابت شده است 📚بحار الانوار،ج51 ص 215باب 13 📚بحار الانوار،ج52 ص90 باب 20 📚منتخب الاثر،ج 2 ص236 فصل 27 📚منتخب الاثر،ج2 ص242 باب 28 وص261 باب 29 ❗اما درمورد مسجد جمکران که فرمودید: مرحوم میرزا حسین نوری در کتاب نجم الثاقب داستان بنای مسجد مقدس جمکران را نقل می کند.در همان حکایت که در بیداری واقع شده نه در خواب امام عصر خطاب به حسن مثله جمکرانی می گوید به مردم بگو به این مکان رغبت نشان دهند وآن را مغتنم بشمارند ودر آنجا چهار رکعت نماز بگذارند سپس فرمود: "هرکس این دو نماز را انجام دهد گویا در کعبه نماز خوانده است" 📓النجم الثاقب،ص383-388 📓مفاتیح نوین ص1062 و همراه زائران قم وجمکران،ص91 ( هر دو کتاب اثر مرجع عالی قدر ایت الله مکارم شیرازی ❗اما درمورد نامه انداختن در چاه: در روایات ما آمده است که یکی از طرق توسل به اهل بیت که استحباب دارد، نوشتن حوائج بر روی نامه وانداختن آن در آب است 📓بحار الانوار،ج99 ص231 باب 10 اما لازم نیست که حتما در چاه جمکران انداخته شود بلکه مهم انداختن نامه در آب است چه چاه جمکران باشد یا مکان دیگر ❗البته ثابت است که امام زمان از احوالات شیعیان کاملا آگاه است 📚بحار الانوار،ج23 ص333 باب 20 ونامه انداختن به آن معنی نیست که امام زمان برود نامه را بخواند. بلکه نوشتن حوائج برروی نامه و انداختن آن در آب طبق روایات سبب می شود درخواست ودعای ما به اجابت نزدیکتر شود همانند آنکه اگر انسان زیر باران دعا کند دعایش به اجابت نزدیکتر است،بعد نماز دعا کند له اجابت نزدیکتر است و امثال این ها ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال: خلاصه سوال من این بود: در کشور اسلامی من در همه جا با پیامهای اخلاقی-اسلامی روبرو میشوم. اما این روش تربیتی براستی اگر قرار بود کاری کند تا حالا کرده بود. چرا مبارزه با فساد مالی، اداری و حتی فرهنگی و اهمیت به محیط زیست، جنگلها و آبها (که حتی همین پاکیزگی هم جزء تاکیدات اسلام هست اما در کشورهای غربی بهتر رعایت میشود.) در کشور من باید مقام 168 را در جهان بیاورد؟ ولی کشورهایی که با قوانین انسانی جلو میروند مقام اول تا سی و هفتم را بیاورند؟ http://titrnews.com/fa/news/39728/%D9%83%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A-%DA%86%D9%87-%D9%82%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF حتی اگر فرض بگیریم که آمار فوق حقیقت ندارد، باز هم نمیتوانید فساد اقتصادی وحشتناک حاکم بر کشور را که قاعدتا به فسادهای دیگر هم دامن میزند، انکار کنید. ✅پاسخ: توجه به چند نکته لازم است 1⃣اماری که شما ارائه دادید چنان که خودتان نیز بیان کردید ثابت نیست 2⃣آنچه که ما از آن دفاع می کنیم تعالیم اسلام است نه اعمال افراد. خداوند در قرآن می فرماید هر آنچه که برای هدایت بشر لازم بوده است برای آنان فرو فرستاده است چنان که فرمود: "برتو قرآن را نازل کردیم در حالی که بیان بیانگر همه چیز است ومایه هدایت ورحمت وبشارت برای مسلمانان است"نحل 89 امام صادق فرمود: "ما من شیئ الا وفیه کتاب او سنه" "هیچ چیز ی برای هدایت بشر نیست مگر آنکه در قرآن یا سنت بیان شده است" 📚الکافی، ج1 ص59 ❗این مضمون در روایات متعددی آمده است 📚تکمله الوسایل، شیخ حر عاملی ج1 ص480 باب 7 ❗اگر مسلمانان به تعالیم جامع وکامل اسلام عمل نمی کنند اشکالی بر اسلام وتعالیم آن نیست. خداوند درمورد حضرت نوح که حدود نهصد و پنجاه سال به دعوت قومش پرداخت می گوید: "به او ایمان نیاورند مگر افراد کمی"هود 40 ایا اشکالی بر تعالیم ودعوت حضرت نوح بود؟ ❗البته وضعیت اخلاق در جامعه اسلامی ایران چنان که شما فرمودید نیست وانسان معنویت وتوجه به خداوند را در ایام ماه مبارک رمضان ومحرم دربین آنان مشاهده می کند ومی توان گفت درصد قابل توجهی از مردم پایبند اسلام وقوانین اسلامی هستند، البته دراین بین نمی توان بی دینی ها و بی مبالاتی های جامعه را که عده ای ایجاد می کنند انکار کرد. همچنین تهاجم فرهنگی دشمن وسعی در اغفال جوانان نیز امری است که قابل انکار نیست وبسیاری از مفاسد از این ناحیه صادر می شود وکار فرهنگی ودینی که در جامعه صورت می گیرد در مقابل تبلیغات آنان بسیار ناچیز است وروی همین حساب است که آیت الله العظمی مکارم طلبه شدن را برای افرادی که استعداد لازم را دارند واجب عینی می دانند 📚استفتائات جدید،ج1 ص504 سوال 1641 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال؟؟ آیا دستور خداوند به حضرت محمد این بوده که فقط به سوی کعبه میشود خدا را عبادت کرد یا اینکه صرف عبادت خدای یکتاست? آیا سجده کردن خداوند و نماز گذاردن و ستایش و راز و نیاز با خدای احد و واحد جز در جهت کعبه باطل است ? آیا خداوند به عبادت و راز و نیازی که به سوی کعبه نباشد ✅پاسخ: در واقع سوال شما این است که چرا انسان باید رو به قبله نماز بگزارد مگر خداوند همه جا نیست؟ ایت الله العظمی مکارم شیرازی زید عزه می فرماید: "توجه به قبله هرگز مفهومش محدود کردن ذات پاک خدا در سمت معینی نیست بلکه از آنجایی که انسان یک موجود مادی است وبالاخره باید به سویی نماز بخواند، دستور داده شده که همه به یک سو نماز بخوانند تا وحدت وهماهنگی در صفوف مسلمین پیدا شود واز هرج ومرج وپراکندگی جلوگیری شود. ضمنا سمتی که به عنوان قبله تعیین شده نقطه ای است مقدس که از قدیمی ترین پایگاههای توحید است وتوجه به آن بیدار کننده خاطرات توحیدی می باشد" 📚تفسیر نمونه،ج1 ص415 🌸اجرکم عندالله ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در مورد جهانی بودن اسلام طبق آیات قرآن توضیح بدید واین که ایا عربی بودن قرآن بر این دلالت نمیکنه که اسلام واسه عربا هسته واین ایه"ما رسولان رو به زبان قوم خودشون می فرستیم" میگن زبان پیامبر عربیه وما ایرانی پس پیامبر ما نیس ✅پاسخ: خداوند در سوره فرقان آیه 1 چنین می فرماید: "پر برکت است خداوندی که قرآن را بر بنده اش نازل کرد تا جهانیان را انذار دهد" ❗ودر آیه 158 اعراف چنین می فرماید: "بگو ای مردم من رسول خدا به سوی همه شما هستم" ودر آیه 85 ال عمران می گوید: "هرکس غیر از اسلام دینی را قبول کند از او پذیرفته نمیشود واو در آخرت از زیان کاران است" ❗جهت آگاهی از سایر آیات رجوع کنید به کتاب مفاهیم القرآن،علامه سبحانی،ج3 ص39 به بعد ❗عربی بودن قرآن با جهانی بودن اسلام منافات ندارد به این توضیح: "پیامبران هدایت از آنجا که در وهله نخست با قوم خود سر وکار داشتند باید کتاب آسمانی آنها به زبان قوم آنان باشد سپس باید از طرق مختلف معارف وبرنامه های خودرا در میان سایر اقوام وملل منتشر سازند. ❗امروزه دانشمندان هرکشور سعی میکنند کتابهای خودرا به زبان همان کشور بنویسند با آن که محتویات کتابشان به هیچ وجه اختصاص به مردم محیط آنها ندارد. ❗از آنجا که پیامبر از میان یک امت عرب برخاسته ودر مرحله نخست سر رو کار او با اقوام وملل عرب بوده از این نظر کتاب او به یکی از زبان های زنده ووسیع جهان زبان عربی بوده در صورتی که قوانین واحکام او مربوط به عموم جهانیان است ❗اگر روز بعثت پیامبر یک زبان جهانی وبین المللی وجود داشت که همه مردم به آن آشنایی داشتند وبا آن مکالمه میکردند دراین صورت جا داشت کتاب آسمانی او به همان زبان بین المللی باشد در صورتی که درآن روز چنین مطلبی وجود نداشته وتا کنون نیز این موضوع تحقق نپذیرفته است بنابراین عربی بودن قرآن هیچ گونه منافاتی با جهانی بودن اسلام ندارد ❗آیه مورد استناد شما نیز می گوید کتاب هر پیامبری را به زبان قوم او فرستادیم نه این که نبوت ورهبری او مخصوص به همان امت بوده است واین که زبان یک پیغمبر ویا کتاب او به زبان قوم او بوده هرگز گواه بر اختصاص نبوت او به قومش نیست بلکه باید از طرق دیگر خصوصی یا عمومی بودن آیین اورا بدست آورد ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب پاسخ به پرسش های مذهبی،علامه سبحانی وعلامه مکارم، ص513 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال اهل سنت ادعا میکنند مصاحبت ابوبکر با پیامبر و همراهی وی در غار افضل بوده بر خابیدن علی در خانه ی پیامبر. چون پیامبر فرد با ارزش تر را با خود برده تا جان وی را حفظ نماید . لطفا پاسخ عقلی دهید سپاسگذار ✅پاسخ: ❗برخی محققان بر آن هستند که اساسا همراه غار پیامبر ابوبکر نبوده وفرد دیگری بوده است وبراین مطلب چنین از روایات اهل سنت استدلال می کنند: ❗مهاجرت ابوبکر پیش از پیامبر مورخین تصریح کرده اند که بسیاری از مسلمانان پیش از پیامبر به مدینه هجرت کرده بودند وتا رسیدن آن حضرت به امامت "سالم مولی حذیفه"نماز به پا داشته اند: "فرزند عمر گوید:هنگامی که گروه آغازین مهاجران پیشاپیش پیامبر به مدینه رسیدند در منطقه قبا به امامت سالم غلام حذیفه که بیشترین قرآن را از حفظ بود به جماعت نماز می خواندند" 📚صحیح بخاری،ج1 ص246 ح660 ❗صحیح بخاری تصریح میکند که از جمله اقتدا کنندگان ابوبکر بوده است "عبدالله بن عمر برای نافع روایت میکند که سالم مولی ابی حذیفه امامت جماعت نخستین هجرت کنندگان را به مدینه در مسجد قبا برعهده داشت، ابوبکر،عمر، ابو سلمه،زید وعامر بن ربیعه نیز دراین جماعت شرکت داشتند" 📚صحیح بخاری،ج6 ص2625 ح6754 ❗نکته دیگر آنکه طبق روایات اهل سنت به فرض که یار غار پیامبر ابوبکر بوده این همراهی کاملا اتفاقی وبدون هماهنگی با پیامبر بوده است چنان که سیوطی می نویسد: "پیامبر شبانه از خانه بیرون آمد وبه غار ثور رسید، ابن عباس می گوید هنگامی که ابوبکر پیامبر را دید به دنبال حضرت راه افتاد تا این که پیامبر صدای حرکت ابوبکر را احساس کرد وترسید مبادا یکی از دشمنان باشد که در جستجوی اوست چون ابوبکر متوجه حالت پیامبر شد،سرفه ای کرد ...ابوبکرهمچنان دنبال حضرت رفت تا به غار رسیدند" 📚الدر المنثور،ج4 ص196 ❗ابن ابی الحدید چنین می آورد: "علمای مسلمین اجماع واتفاق دارند که احدی از بشر به فضیلت خوابیدن علی در فراش پیامبر نرسیده است" 📚شرح نهج البلاغه،ج13 ص260 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال؟؟ آقا امیر المومنین تو نماز اون قدر حضور قلب داشت که خار رو از پاش در آوردن و نفهمید از طرفی انگشترش رو سر نماز به فقیر داد این دو با هم منافات نداره؟ ✅پاسخ: ایت الله مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند: "آنها که این ایراد را می کنند از این نکته غفلت دارند که شنیدن صدای سائل وبه کمک او پرداختن توجه به خویشتن نیست بلکه عین توجه به خداست، علی در حال نماز از خود بیگانه بود نه از خدا ومی دانیم بیگانگی از خلق خدا بیگانگی از خدا است ❗به تعبیر روشنتر: پرداختن زکات در نماز انجام عبادت در ضمن عبادت است نه انجام یک عمل مباح در ضمن عبادت ❗وباز به تعبیر دیگر: "آنچه با روح عبادت سازگار نیست توجه به مسایل مربوط به زندگی مادی وشخصی است واما توجه به آنچه در مسیر رضای خدا است کاملا با روح عبادت سازگار است وآن را تاکید میکند ❗ذکر این نکته نیز لازم است که معنی غرق شدن در توجه به خدا این نیست که انسان بی اختیار احساس خودرا از دست بدهد بلکه با اراده خویش توجه خودرا در راه خدا وبرای خدا نیست بر میگیرد" 📚تفسیر نمونه،ج4 ص428 ❗معظم له در کتابی دیگر اضافه میکند: "این خرده گیری در واقع ایراد بر قرآن مجید است چرا که خداوند دادن زکات در حال رکوع نماز توسط علی را مورد تکریم وتمجید قرار داده است واگر این عمل نشانه غفلت وبی خبری از خدا بود نباید به عنوان یک صفت والا وبا ارزش فوق العاده روی آن تکیه شود" 📚پیام قرآن،ج9 ص203 ❗معظم له در کتابی دیگر اضافه میکند: "مگر ماموم در نماز جماعت صدای مکبر با امام را نمی شنود واز او تبعیت نمیکند؟ اگر نمیشنود چگونه می تواند به همراه او نماز را اقامه کند؟ واگر می شنود پس در هیچ نمازی حضور قلب وجود ندارد 📚آیات ولایت در قرآن،ص90 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman