eitaa logo
آرشیو شیعه پاسخ
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال یه سوال داشتم چرا شخصی که از دین مرتد میشود خونش مباح است در صورتی که دین امری شخصی است؟ ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی پاسخ میدهند: " ❗این احکام مرتد مربوط به کسی نیست که اعتقادی در درون دارد ودر مقام اظهار آن بر نیامده است بلکه تنها کسی را شامل میشود که به اظهار یا تبلیغ آن بپردازد ودر حقیقت قیام بر ضد رژیم موجود جامعه کند، روشن است که این خشونت بی دلیل نیست وبا مساله آزادی اندیشه منافات ندارد وشبیه این قانون در بسیاری از کشورهای شرق وغرب با تفاوتهایی وجود دارد. ❗توجه به این نکته لازم است که پذیرش اسلام باید طبق منطق باشد مخصوصا کسی که از پدر ومادر مسلمان تولد یافته ودریک محیط اسلامی پرورش دیده بعید به نظر میرسد که محتوای اسلام را تشخیص نداده باشد بنابراین عدول وبازگشت او به توطئه وخیانت شبیه تر است تا به اشتباه وعدم درک حقیقت وچنین کسی استحقاق چنان مجازاتی را دارد ضمنا احکام هرگز تابع یک فرد ودو فرد نیست بلکه مجموع را به طور کلی باید در نظر گرفت" 📚تفسیر نمونه،ج11 ص426 ❗در جای دیگر می فرماید: "در حقیقت این حکم یک فلسفه اساسی دارد وآن حفظ جبهه داخلی اسلام وجلوگیری از متلاشی شدن آن ونفوذ بیگانگان ومنافقان است زیرا ارتداد در واقع یک نوع قیام بر ضد رژیم کشور اسلامی است که در بسیاری از قوانین امروز نیز مجازات آن اعدام است. ❗اگر به فرد اجازه داده شود هر روز که مایل بود خود را مسلمان معرفی کند وهر روز مایل نبود استعفا دهد به زودی جبهه داخلی اسلام از هم متلاشی خواهد شد وراه نفوذ دشمنان وعوامل وایادی آنان باز خواهد شد وهرج ومرج شدیدی در سراسر جامعه اسلامی پدید خواهد آمد بنابراین این حکم مزبور در واقع یک حکم سیاسی است که برای حفظ حکومت وجامعه اسلامی ومبارزه با ایادی وعوامل بیگانه ضروری است " 📚تفسیر نمونه،ج2 ص650 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
❗نقد آقا دوهزار سال پیش ایران یونان رو تصرف کرد. حالا اگه به شما بگن مردم یونان واسه کشته شدن سهراب بدست پد رش هرسال عزاداری میکنن، نوحه میخونن، خودشونو با قمه زخمی میکنن یا در وصف دلاوریهای داریوش و کاوه آهنگر و آرش کمانگیر حرف ها میزنن و نذری برا تولدشون میدن یا حلوا برا وفاتشون و در سال سی چهل روز رو برا این مراسم تعطیل میکنن بدتر از همه زندگیشونو میفروشن میان زیارت آرامگاه کوروش، فکر کنید اگه اینارو می شنیدید، چقدر به ریششون میخندیدید و یونانیها رو مسخره میکردید بخاطر حماقتشون!! ✅پاسخ: مقایسه ای که صورت گرفت کاملا اشتباه است. آنچه از روایات اسلامی استفاده می شود آن است که خوب است انسان در فراق عزیزانش وافراد بیشتر از سه روز عزاداری نکند 📚وسایل الشیعه،ج3 ص236 باب 67 ❗اما در روایات اسلامی آمده است که عزاداری برای اهل بیت اختصاص به زمان ومکان خاصی ندارد ودر تمام زمان ها مستحب می باشد 📚وسایل الشیعه،ج14 ص500 باب 66 📚مستدرک الوسایل،ج10 ص311 باب 49 📚بحار الانوار،ج44 ص278 باب 34 وزیارت قبورشان ثواب فراوانی دارد 📚بحار الانوار،ج97 ص116 باب 2 ❗پس برگزاری مراسم عزاداری برای اهل بیت وبه زیارت قبور آنان رفتن دستور خود اهل بیت می باشد. ❗این عزاداری ها وشرکت در مجالس وزیارت قبورشان سبب آشنایی بیشتر با سیره اهل بیت،ازدیاد محبت به آنان،انتقال فرهنگ شیعه به نسل ها،ایجاد روحیه جهاد وایثار واز خود گذشتگی در افراد،سبب الگوگیری والگوپذیری،سبب حاکم شدن آرمان های اهل بیت در جامعه،و...می شود 📚نرم افزار پرسمان،کلید واژه اثار عزاداری ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اشهد ان علی ولی الله در اذان نیست و من در پای منبر حاج آقایی شنیدم که اگر این بخش را جزء اذان بدانیم مشکل دارد آیا این کار اضافه کردن نیست آیا این بدعت نیست ✅پاسخ: "تمامی فقهای شیعه براین نکته اتفاق نظر دارند که شهادت بر ولایت علی جزو اذان نیست. وگفتن آن در اذان بدون قصد جزئیت مستحب است واین استحباب دو مبنادارد: 1 علی علیه السلام به حکم قرآن ورسول گرامی ولی خداست 2 امام صادق فرمود: "هرگاه به رسالت پیامبر شهادت دادید بر ولایت علی نیز گواهی دهید" 📚احتجاج طبرسی،ج1 ص83 ❗نقل پاسخ از کتاب راهنمای حقیقت،علامه سبحانی،ص507 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یه سواله چند وقته ذهن رو مشغولیده چرا وقت شنیدن نام امام زمان از جامون بلند میشیم ودست رو سر میزاریم ✅پاسخ : میرزای نوری می نویسد: "در خبری از امام صادق نقل شده روزی در مجلس امام صادق نام حضرت مهدی برده شد امام صادق به سبب تعظیم واحترام از جا برخاست" 📚نجم الثاقب،ص444 ❗در روایتی آمده است که دعبل خزاعی بعد از آنکه ابیاتی راجع به حضرت مهدی نزد امام رضا خواند حضرت از جا برخاست 📚منتخب الاثر،ص505 ❗از امام صادق سوال شد چرا هنگام شنیدن نام مهدی از جای خود بر میخیزیم حضرت فرمود: "چون غیبتش طولانی است وامام از شدت محبتی که به دوستان خود دارد هرزمان که شخصی اورا یاد کند نگاهی به او میکند وسزاوار است که یاد کننده به جهت احترام از جای خود برخیزد واز خدا تعجیل فرج ایشان را خواهد" 📚منتخب الاثر،ص640 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال بین مردم مرسوم که به سید ها احترام ویژه ای میزارن بهم بگید ایا اهل بیت اینطورگفتن یا نه واینکه ایا این کار تبعیض نیس چرا باید سادات احترام ویژه ای داشته باشن با تشکر از کانالتان ✅پاسخ: در باره لزوم احترام ویژه سادات روایات متعددی از اهل بیت در مجامع روایی ما آمده است 📚وسایل الشیعه، ج16 ص332 باب 17 📚مستدرک الوسایل،ج12 ص373 📚بحار الانوار،ج93 ص217 ❗پیامبر گرامی فرمود: "هر مردی که به یکی از فرزندان من نیکی کند وجبران نشود من روز قیامت آن را جبران میکنم" 📚امالی طوسی،ص355 ❗در روایتی دیگر فرمود: "هرکس می خواهد به من نزدیک شود واورا شفاعت کنم باید با اهل بیت وذریه من در ارتباط باشد وانان را شاد گرداند" 📚امالی صدوق،ص379 ❗احترام به سادات نشان دهنده آن است که بگوییم ما مسلمانان برای خدمات پیامبر وجبران ذره ای از زحماتش به او ارج نهاده وبا این احترام همیشه به یاد او هستیم. اگر سیدی مثلا بدکار بود کار بدش را دوست نمیداریم ولی خودشان را بخاطر انتسابشان به پیامبر دوست داریم ❗ این احترام یک امر طبیعی است و نشانه محبت به پیامبر است یعنی اگر کسی شخصی را دوست داشته باشد منتسبین به او را هم دوست خواهد داشت و مورد احترام قرار می دهد، و همین یعنی احترام و یاد پیامبر اسلام و گرامی داشت اهداف آن حضرت وبه همین دلیل سفارش به توجه به سادات شده است چرا که این احترام مقدمه ای است برای توجه به پیامبر ونشر تعالیمشان ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال شنیده ام که نماز بدون ولایت قبول نیست آیا صحت دارد یا خیر.لطفا سند قرانی و حدیثی ان را اعلام بفرمایید.تشکر ✅پاسخ: بله در این باره روایات متعددی در در مجامع روایی ما آمده است که عبادت پرودگار بدون ولایت اهل بیت نقش بر آب است 📚وسایل الشیعه،ج1 ص70 باب 12 📚الفصول المهمه،ج1 ص665 باب 67 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص109 باب 12 📚بحار الانوار،ج27 ص166 باب 7 ❗در روایتی امام صادق فرمود: "اول چیزی که خداوند از بنده روز قیامت می پرسد از نماز وزکات وروزه وحج واجب واز ولایت ما اهل بیت است اگر به ولایت ما اقرار بکند وبمیرد خداوند از او نماز وزکات وحجش را قبول میکند والا هیچ عملی از اورا قبول نمیکند" 📚امالی صدوق،ص256 ❗حضرت علی فرمود: "اگر بنده ای از شدت سجده گردنش از تنش جدا شود اما ولایت مارا نداشته باشد از او قبول نمیشود " 📚بحار الانوار،ج27 ص167 ❗امام صادق فرمود؛ "کسی که با اعتقاد شما (شیعیان) در پیشگاه خدا حاضر نشود خداوند از او هیچ حسنه ای را قبول نمیکند واز هیچ گناه او نمیگذرد" 📚الکافی،ج8 ص33 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال یکی از علائم حتمی ظهور اینه که در ماه رمضان دو صیحه آسمانی شنیده میشه که یکیش جبرئیل و دیگری شیطان هست . و بعد از این صیحه ها ظهور رخ میده ، سوال من اينه که چون در ماه رمضان گذشته این صیحه ها شنیده نشده پس دیگه امیدی به ظهور نیست تا این که ماه رمضان بعدی بیاد و ببینیم صیحه شنیده میشه یا نه . ممنون ✅پاسخ: آنچه که از روایات بدست می آید آن است که ممکن است در نشانه های حتمی ظهور که یکی از آنها صیحه آسمانی است نیز بدا واقع شود وظهور محقق شود اما هیچ یک از نشانه های حتمی نیز واقع نشود ❗داوود بن ابي القاسم مي گويد: ما نزد ابي جعفر محمد بن علي الرضا بوديم كه سخن از خروج سفياني به ميان آمد و اينكه در روايت آمده كه امر او حتمي است. به ابوجعفر عرض كردم: آيا بدا در امر، حتمي خواهد شد؟ حضرت فرمود: آري. عرض كردم: ما مي ترسيم كه در امر قائم نيز بدا حاصل شود؟ فرمود: امر قائم از اموري است كه وعده داده شده و خداوند در وعده خود تخلف نخواهد كرد 📚الغيبه، نعماني، ص 303؛ 📚بحار الانوارج 52، ص 250 و 251 ❗لذا ما همواره ودر هر لحظه باید منتظر ظهور باشیم وچنان نباشد که بگوییم چون نشانه های حتمی محقق نشده است پس فعلا ظهور واقع نمیشود ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال: شما با استفاده از آیات قرآن وروایات ولایت فقیه را اثبات کردید آیا می توان با دلیل عقلی نیز این مساله را اثبات کرد ✅پاسخ: زندگی انسان یک زندگی اجتماعی است. حیات اجتماعی هم خالی از کشکمش وتنازع بین افراد نیست.لذا قوانینی لازم است تاحقوق هرکس را مشخص کند وراه را بر تعدی وتجاوز ومنازعات ببندد. از سوی دیگر روشن است که درصورتی این قوانین موثر است که به وسیله حکومتی به اجرا در بیاید ونظم در جامعه برقرار شود. ❗از طرف دیگر احکام اسلام منحصر به عبادات نیست بلکه احکام فراوانی در اسلام است که به شوون سیاسی واجتماعی مسلمین مربوط است. آیاتی از قرآن حدود و مجازاتی را برای برخی گناهان قرار داده است وخداوند راضی نیست که این حدود تعطیل شود. ❗ایا بدون تشکیل حکومت تضمینی برای اجرای حدود ومجازات فاسدان در دست داریم؟ ❗خداوند جامعه اسلامی را مکلف کرده است که در برابر دشمنان کاملا خودرا آماده نگه دارندواز مرزهای مسلمین دفاع کنند "اعدوا لهم ما استطعتم من قوه"( انفال 60) چگونه بدون تشکیل حکومت وبسیج لشکرهای آزموده وتهیه سلاح های مختلف می توان از حوزه اسلام دفاع کرد؟ ❗اهدافی که برای بعثت انبیا در منابع دینی آمده بدون تشکیل حکومت غیر ممکن است. یکی از اهداف آنان تزکیه وتعلیم وتربیت صحیح بوده است.چگونه می توان این اهداف را اجرایی کرد در حالی که مدارس ودانشگاه ها ورسانه ها دست یک حکومت غیر مذهبی قرار دارد وپیوسته بی دینی را رواج می دهد؟ ❗چگونه ممکن است با وجود یک حکومت ظالم وفاقد دین وایمان در جامعه اقامه قسط وعدل کرد ودستورات اسلام را جاری کرد؟ ❗از اصول مسلم اسلام که تخطی از آن جایز نیست امر به معروف ونهی از منکر است.باز داشتن عملی گناهکاران از گناه وبرپایی معروف بدون تشکیل حکومت ممکن نیست. از آنچه گفته شد ضرورت بودن حکومتی برای اجرای احکام اسلام روشن شد. ❗حال سوال اینجاست که حاکم این حکومت چه کسی باید باشد. ❗بی تردید باید شخصی باشد که دارای دو صفت اساسی است 1⃣شناخت قوانین اسلام تا آنهارا بتواند اجرا کند یعنی شخصی باید حاکم باشد که فقیه واسلام شناس باشد 2⃣تقوایی داشته باشد که حکومت را فدای خواسته های نفسانی نکند.یعنی عادل باشد ❗واین به آن معنا است که حکومت کردن در اسلام خاص فقیه اسلام شناس وبا تقوا است ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب انوار الفقاهه،ایت الله مکارم،ص447 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال میگن زبان عربی کاملترین زبان هست. آیا توی این زبان کامل هیچ کلمه ای وجود نداره که فقط و فقط معنی جانشین رو بده، تا پیامبر بجای کلمه "ولی" از اون کلمه استفاده میکردند و اینقدر بحث و جدل بین شیعه و سنی بوجود نمی آمد؟ ✅پاسخ: پیامبر گرامی برای بیان جانشینی حضرت امیر از الفاظ مختلف وصریح استفاده کرده است. طبری نقل می کند که پیامبر درمورد علی فرمود: "ان هذا اخی و وصیی وخلیفتی فیکم " "علی برادر و وصی وخلیفه من در میان شما است" 📚تاریخ طبری ج1 ص542 ودر روایت دیگر فرمود: "انت خلیفتی فی کل مومن من بعدی" "تو پس از من برای هر مومنی جانشین من هستی" 📚السنه،ابن ابی عاصم،ج2 ص603 وروایات دیگر... ❗اما درمورد استفاده کردن از لفظ مولی: واژه مولی مشترک لفظی است که با استفاده از قراین فهمیده می شود درچه معنایی به کار رفته است. استعمال کلمه مولی در اولویت وولایت در ادبیات عرب معمول ومرسوم بوده است. مرحوم میر حامد حسین در عبقات الانوار 30 قرینه ودلیل اقامه می کند که مراد از مولی سرپرستی واولویت است 📚عبقات الانوار،ج9 و10 ❗برخی محققان درمورد علت استفاده کردن پیامبر از کلمه مولی چنین می گویند: 1 -پیامبر در خطبه غدیر پیش از معرفی علی به ولایت خود برانان احتجاج می کند وبه آیه 6 احزاب ااستدلال میکند "النبی اولی بالمومنین من انفسهم" لذا تنها تنها واژه ای که می تواند هم ریشه وگویای این معنا باشد واژه های مولی وولی است 2 -در واژه ولی علاوه بر معنای خلافت وجانشینی معنای دوستی ومحبت نیز خوابیده است 📚شبهات غدیر،عصیری،ج2 ص132 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چه جواب است برای کسیکه ادعا می کند که تعداد پنج خدا در جهان وجود دارد که با همدیگر توافق کرده اند و وظایف اداره جهان را بین خود تقسیم کرده اند. از آنجاییکه هر کدام هم منبع عقل و حکمت و قدرت و... هستند به وظایف و توافقات خود عمل کرده اند فلذا اختلافی هم بین آنها به وجود نمی آید و در صلح و صفا تا الان جهان را اداره کرده اند. متشکرم ✅پاسخ: خداوند می فرماید: "اگر در آسمان وزمین جز خداوند یگانه خدایان دیگری بود نظام جهان به هم میخورد "( انبیا 22) ❗توضیح برهان در جواب شما: "هنگامی که می گوییم خدایان متعدد مفهوم آن این است که آنها از هر نظر یکی نیستند چرا که اگر از تمام جهات یکی بودند تنها یک وجود میشدند. هرجا پای تعدد ودوگانگی در میان است باید قبول کنیم که تفاوتی در کار است والا محال است دو موجود از تمام جهات یکی باشند. ❗ما اگر اهل تحقیق ومطالعه باشیم از بررسی یک کتاب می توانیم بفهمیم آن را یک نفر نوشته است یا چند نفر. کتابی که تالیف یک نفر است هماهنگی وانسجام مخصوص در تمام قسمتهای کتاب دارد اما اگر دو یا چند نفر هرچند دانشمند باشد تالیف کتاب را برعهده بگیرند اثار دوگانگی وچند گانگی نمایان میشود ❗دلیل آن هم روشن است زیرا دو نفر هرقدر همفکر وهم سلیقه باشند بالاخره دونفرند اگر همه چیز آنها یکی بود یک نفر میشدند بنابراین به طور قطع باید تفاوتهایی داشته باشند تا بتوانند دونفر باشند. ❗از سوی دیگر همواره در میان فعل وفاعل تناسب وسنخیت در کار است. هرفعلی آز آثار وجود فاعل خویش است وخواه وناخواه رنگ اورا دارد وبه این ترتیب محال است دوفعل از دو فاعل سر بزند واز تمام جهات یکی باشد همان گونه که محال است دو فاعل از نظر اراده وعمل یکسان باشند ومسلما تفاوتهای وجودی آنها در اراده وعمل آنها ثاثیر می گذارد ❗بنا براین ممکن نیست نظام واحد وخالی از دو گانگی از مبدا متعدد سرچشمه گیرد 📚تفسیر نمونه،ج 13 ص381 با بعد 📚پیام قرآن ج3 ص211 به بعد ( ایت الله العظمی مکارم شیرازی) ❗از امام صادق سوال شد چه دلیلی داریم که خداوند یگانه است؟ امام پاسخ داد: "انسجام وپیوستگی تدبیر جهان وکامل بودن آفرینش دلیل بر این معناست چنان که خداوند فرموده: "اگر در زمین واسمان خدایانی جز الله بودند به فساد وتباهی کشیده میشدند" 📚تفسیر برهان،ج3 ص55 ح2 ❗امام صادق فرمود: "هنگامی که مشاهده میکنیم آفرینش منظم است وکواکب در مدارات خود در حرکتند وتدبیر جهان واحد است وشب وروز وخورشید وماه طبق برنامه منظمی در گردش اند این سلامت تدبیر وبه هم پیوستگی امور نشان میدهد که مدبر آنها یکی است" 📚توحید صدوق،ص244 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال چرا برای مردان زنان بهشتی وعده داده شده ولی برای زنان بهشتی مردی وعده داده نشده؟ ✅پاسخ: حوریان بهشتی تنها اختصاص به مردان ندارد واگر زنان نیز بخواهند می توانند از حوریان مذکر بهشتی بهره مند شوند. ❗ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "واژه حور بر مذکر ومونث هر دو اطلاق میشود ومفهوم گسترده ای دارد که همه همسران بهشتی را شامل میشود، همسران زن برای مردان با ایمان وهمسران مرد برای زنان مومن" 📚پیام قرآن،ج6 ص202 ❗امیر مومنان فرمود: "در بهشت بازاری است که درآن خرید وفروش نیست، تنها در آن جا تصویر مردان وزنان وجود دارد، هرکس که تمایلی به آنان پیدا کند از همان جا بر او وارد میشود" 📚بحار الانوار،ج8 ص148 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال: اینکه خدا در قرآن میفرماید هرکس را بخواهیم گمراه و هرکس را بخواهیم هدایت میکنیم آیا رفع تکلیف برای کافران نیست؟ ✅پاسخ: هدایت به معنای دلالت وراهنمایی توام با لطف ودقت است 📚مفردات،ماده هدی وبه دو نوع است: 1 ارائه طریق 2 ایصال به مطلوب ❗توضیح اینکه: گاه انسان راه را به کسی که طالب آن است با دقت ولطف وعنایت نشان میدهد اما پیمودن راه ورسیدن به مقصود بر عهده خود اوست ولی گاه دست طالبان را میگیرد وعلاوه بر ارائه طریق او را به مطلوب ومقصد نیز می رساند. ❗خداوند راه هدایت و ارائه طریق رادر حق همه بندگان با فرستادن انبیا وکتب آسمانی انجام داده است چنان که فرمود: "ما راه را به انسان نشان دادیم خواه شکر گذاری کند یا کفران"( 3 دهر) ❗این هدایت بی قید وشرط است وشامل همه میشود ❗اما هدایت تکوینی به معنای ایصال به مطلوب وگرفتن دست بندگان وگذراندن آنها از تمام پیچ وخم های راه وحفظ وحمایت از آنها تا رساندن به ساحل نجات بی قید وشرط نیست ومخصوص مومنان است. ❗کسانی که به تعبیر قرآن گرفتار کفر وظلم وفسق ودروغ واسراف وکفران باشند مشمول این هدایت نمیشوند ( بقره 26- 258- 264- زمر 3-غافر 28- ) ❗ایا کسانی که دارای این اوصافند شایسته ضلالت وگمراهی نیستند؟ ❗ایا ظلمت وحجاب قلب آنان را فرا نمیگیرد ❗این اعمال وصفات اثاری دارند که خواه وناخواه دامن انسان را میگیرد پرده بر چشم وگوش وعقل او می افکند واورا به ضلالت می کشاند واز آنجا که خاصیت همه اشیا وتاثیر همه اسباب به فرمان خداست می توان اضلال را در تمام این موارد به خدا نسبت داد اما این نسبت عین اختیار بندگان وآزادی اراده آنها است 📚تفسیر نمونه،ایت الله مکارم،ج19 ص461 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman