سوال
اشهد ان علی ولی الله
در اذان نیست
و من در پای منبر حاج آقایی شنیدم که اگر این بخش را جزء اذان بدانیم مشکل دارد
آیا این کار اضافه کردن نیست
آیا این بدعت نیست
✅پاسخ:
"تمامی فقهای شیعه براین نکته اتفاق نظر دارند که شهادت بر ولایت علی جزو اذان نیست. وگفتن آن در اذان بدون قصد جزئیت مستحب است واین استحباب دو مبنادارد:
1 علی علیه السلام به حکم قرآن ورسول گرامی ولی خداست
2 امام صادق فرمود:
"هرگاه به رسالت پیامبر شهادت دادید بر ولایت علی نیز گواهی دهید"
📚احتجاج طبرسی،ج1 ص83
❗نقل پاسخ از کتاب راهنمای حقیقت،علامه سبحانی،ص507
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
یه سواله چند وقته ذهن رو مشغولیده چرا وقت شنیدن نام امام زمان از جامون بلند میشیم ودست رو سر میزاریم
✅پاسخ :
میرزای نوری می نویسد:
"در خبری از امام صادق نقل شده روزی در مجلس امام صادق نام حضرت مهدی برده شد امام صادق به سبب تعظیم واحترام از جا برخاست"
📚نجم الثاقب،ص444
❗در روایتی آمده است که دعبل خزاعی بعد از آنکه ابیاتی راجع به حضرت مهدی نزد امام رضا خواند حضرت از جا برخاست
📚منتخب الاثر،ص505
❗از امام صادق سوال شد چرا هنگام شنیدن نام مهدی از جای خود بر میخیزیم حضرت فرمود:
"چون غیبتش طولانی است وامام از شدت محبتی که به دوستان خود دارد هرزمان که شخصی اورا یاد کند نگاهی به او میکند وسزاوار است که یاد کننده به جهت احترام از جای خود برخیزد واز خدا تعجیل فرج ایشان را خواهد"
📚منتخب الاثر،ص640
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
بین مردم مرسوم که به سید ها احترام ویژه ای میزارن بهم بگید ایا اهل بیت اینطورگفتن یا نه واینکه ایا این کار تبعیض نیس چرا باید سادات احترام ویژه ای داشته باشن با تشکر از کانالتان
✅پاسخ:
در باره لزوم احترام ویژه سادات روایات متعددی از اهل بیت در مجامع روایی ما آمده است
📚وسایل الشیعه، ج16 ص332 باب 17
📚مستدرک الوسایل،ج12 ص373
📚بحار الانوار،ج93 ص217
❗پیامبر گرامی فرمود:
"هر مردی که به یکی از فرزندان من نیکی کند وجبران نشود من روز قیامت آن را جبران میکنم"
📚امالی طوسی،ص355
❗در روایتی دیگر فرمود:
"هرکس می خواهد به من نزدیک شود واورا شفاعت کنم باید با اهل بیت وذریه من در ارتباط باشد وانان را شاد گرداند"
📚امالی صدوق،ص379
❗احترام به سادات نشان دهنده آن است که بگوییم ما مسلمانان برای خدمات پیامبر وجبران ذره ای از زحماتش به او ارج نهاده وبا این احترام همیشه به یاد او هستیم.
اگر سیدی مثلا بدکار بود کار بدش را دوست نمیداریم ولی خودشان را بخاطر انتسابشان به پیامبر دوست داریم
❗ این احترام یک امر طبیعی است و نشانه محبت به پیامبر است یعنی اگر کسی شخصی را دوست داشته باشد منتسبین به او را هم دوست خواهد داشت و مورد احترام قرار می دهد، و همین یعنی احترام و یاد پیامبر اسلام و گرامی داشت اهداف آن حضرت وبه همین دلیل سفارش به توجه به سادات شده است چرا که این احترام مقدمه ای است برای توجه به پیامبر ونشر تعالیمشان
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
شنیده ام که نماز بدون ولایت قبول نیست آیا صحت دارد یا خیر.لطفا سند قرانی و حدیثی ان را اعلام بفرمایید.تشکر
✅پاسخ:
بله در این باره روایات متعددی در
در مجامع روایی ما آمده است که عبادت پرودگار بدون ولایت اهل بیت نقش بر آب است
📚وسایل الشیعه،ج1 ص70 باب 12
📚الفصول المهمه،ج1 ص665 باب 67
📚مستدرک الوسایل،ج1 ص109 باب 12
📚بحار الانوار،ج27 ص166 باب 7
❗در روایتی امام صادق فرمود:
"اول چیزی که خداوند از بنده روز قیامت می پرسد از نماز وزکات وروزه وحج واجب واز ولایت ما اهل بیت است اگر به ولایت ما اقرار بکند وبمیرد خداوند از او نماز وزکات وحجش را قبول میکند والا هیچ عملی از اورا قبول نمیکند"
📚امالی صدوق،ص256
❗حضرت علی فرمود:
"اگر بنده ای از شدت سجده گردنش از تنش جدا شود اما ولایت مارا نداشته باشد از او قبول نمیشود "
📚بحار الانوار،ج27 ص167
❗امام صادق فرمود؛
"کسی که با اعتقاد شما (شیعیان) در پیشگاه خدا حاضر نشود خداوند از او هیچ حسنه ای را قبول نمیکند واز هیچ گناه او نمیگذرد"
📚الکافی،ج8 ص33
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
یکی از علائم حتمی ظهور اینه که در ماه رمضان دو صیحه آسمانی شنیده میشه که یکیش جبرئیل و دیگری شیطان هست . و بعد از این صیحه ها ظهور رخ میده ، سوال من اينه که چون در ماه رمضان گذشته این صیحه ها شنیده نشده پس دیگه امیدی به ظهور نیست تا این که ماه رمضان بعدی بیاد و ببینیم صیحه شنیده میشه یا نه .
ممنون
✅پاسخ:
آنچه که از روایات بدست می آید آن است که ممکن است در نشانه های حتمی ظهور که یکی از آنها صیحه آسمانی است نیز بدا واقع شود وظهور محقق شود اما هیچ یک از نشانه های حتمی نیز واقع نشود
❗داوود بن ابي القاسم مي گويد:
ما نزد ابي جعفر محمد بن علي الرضا بوديم كه سخن از خروج سفياني به ميان آمد و اينكه در روايت آمده كه امر او حتمي است. به ابوجعفر عرض كردم: آيا بدا در امر، حتمي خواهد شد؟ حضرت فرمود: آري. عرض كردم: ما مي ترسيم كه در امر قائم نيز بدا حاصل شود؟ فرمود: امر قائم از اموري است كه وعده داده شده و خداوند در وعده خود تخلف نخواهد كرد
📚الغيبه، نعماني، ص 303؛
📚بحار الانوارج 52، ص 250 و 251
❗لذا ما همواره ودر هر لحظه باید منتظر ظهور باشیم وچنان نباشد که بگوییم چون نشانه های حتمی محقق نشده است پس فعلا ظهور واقع نمیشود
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال:
شما با استفاده از آیات قرآن وروایات ولایت فقیه را اثبات کردید آیا می توان با دلیل عقلی نیز این مساله را اثبات کرد
✅پاسخ:
زندگی انسان یک زندگی اجتماعی است.
حیات اجتماعی هم خالی از کشکمش وتنازع بین افراد نیست.لذا قوانینی لازم است تاحقوق هرکس را مشخص کند وراه را بر تعدی وتجاوز ومنازعات ببندد.
از سوی دیگر روشن است که درصورتی این قوانین موثر است که به وسیله حکومتی به اجرا در بیاید ونظم در جامعه برقرار شود.
❗از طرف دیگر احکام اسلام منحصر به عبادات نیست بلکه احکام فراوانی در اسلام است که به شوون سیاسی واجتماعی مسلمین مربوط است.
آیاتی از قرآن حدود و مجازاتی را برای برخی گناهان قرار داده است وخداوند راضی نیست که این حدود تعطیل شود.
❗ایا بدون تشکیل حکومت تضمینی برای اجرای حدود ومجازات فاسدان در دست داریم؟
❗خداوند جامعه اسلامی را مکلف کرده است که در برابر دشمنان کاملا خودرا آماده نگه دارندواز مرزهای مسلمین دفاع کنند "اعدوا لهم ما استطعتم من قوه"( انفال 60)
چگونه بدون تشکیل حکومت وبسیج لشکرهای آزموده وتهیه سلاح های مختلف می توان از حوزه اسلام دفاع کرد؟
❗اهدافی که برای بعثت انبیا در منابع دینی آمده بدون تشکیل حکومت غیر ممکن است. یکی از اهداف آنان تزکیه وتعلیم وتربیت صحیح بوده است.چگونه می توان این اهداف را اجرایی کرد در حالی که مدارس ودانشگاه ها ورسانه ها دست یک حکومت غیر مذهبی قرار دارد وپیوسته بی دینی را رواج می دهد؟
❗چگونه ممکن است با وجود یک حکومت ظالم وفاقد دین وایمان در جامعه اقامه قسط وعدل کرد ودستورات اسلام را جاری کرد؟
❗از اصول مسلم اسلام که تخطی از آن جایز نیست امر به معروف ونهی از منکر است.باز داشتن عملی گناهکاران از گناه وبرپایی معروف بدون تشکیل حکومت ممکن نیست.
از آنچه گفته شد ضرورت بودن حکومتی برای اجرای احکام اسلام روشن شد.
❗حال سوال اینجاست که حاکم این حکومت چه کسی باید باشد.
❗بی تردید باید شخصی باشد که دارای دو صفت اساسی است
1⃣شناخت قوانین اسلام تا آنهارا بتواند اجرا کند یعنی شخصی باید حاکم باشد که فقیه واسلام شناس باشد
2⃣تقوایی داشته باشد که حکومت را فدای خواسته های نفسانی نکند.یعنی عادل باشد
❗واین به آن معنا است که حکومت کردن در اسلام خاص فقیه اسلام شناس وبا تقوا است
❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب انوار الفقاهه،ایت الله مکارم،ص447 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
میگن زبان عربی کاملترین زبان هست. آیا توی این زبان کامل هیچ کلمه ای وجود نداره که فقط و فقط معنی جانشین رو بده، تا پیامبر بجای کلمه "ولی" از اون کلمه استفاده میکردند و اینقدر بحث و جدل بین شیعه و سنی بوجود نمی آمد؟
✅پاسخ:
پیامبر گرامی برای بیان جانشینی حضرت امیر از الفاظ مختلف وصریح استفاده کرده است.
طبری نقل می کند که پیامبر درمورد علی فرمود:
"ان هذا اخی و وصیی وخلیفتی فیکم "
"علی برادر و وصی وخلیفه من در میان شما است"
📚تاریخ طبری ج1 ص542
ودر روایت دیگر فرمود:
"انت خلیفتی فی کل مومن من بعدی"
"تو پس از من برای هر مومنی جانشین من هستی"
📚السنه،ابن ابی عاصم،ج2 ص603
وروایات دیگر...
❗اما درمورد استفاده کردن از لفظ مولی:
واژه مولی مشترک لفظی است که با استفاده از قراین فهمیده می شود درچه معنایی به کار رفته است.
استعمال کلمه مولی در اولویت وولایت در ادبیات عرب معمول ومرسوم بوده است.
مرحوم میر حامد حسین در عبقات الانوار 30 قرینه ودلیل اقامه می کند که مراد از مولی سرپرستی واولویت است
📚عبقات الانوار،ج9 و10
❗برخی محققان درمورد علت استفاده کردن پیامبر از کلمه مولی چنین می گویند:
1 -پیامبر در خطبه غدیر پیش از معرفی علی به ولایت خود برانان احتجاج می کند وبه آیه 6 احزاب ااستدلال میکند
"النبی اولی بالمومنین من انفسهم"
لذا تنها تنها واژه ای که می تواند هم ریشه وگویای این معنا باشد واژه های مولی وولی است
2 -در واژه ولی علاوه بر معنای خلافت وجانشینی معنای دوستی ومحبت نیز خوابیده است
📚شبهات غدیر،عصیری،ج2 ص132
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چه جواب است برای کسیکه ادعا می کند که تعداد پنج خدا در جهان وجود دارد که با همدیگر توافق کرده اند و وظایف اداره جهان را بین خود تقسیم کرده اند.
از آنجاییکه هر کدام هم منبع عقل و حکمت و قدرت و... هستند به وظایف و توافقات خود عمل کرده اند فلذا اختلافی هم بین آنها به وجود نمی آید و در صلح و صفا تا الان جهان را اداره کرده اند.
متشکرم
✅پاسخ:
خداوند می فرماید:
"اگر در آسمان وزمین جز خداوند یگانه خدایان دیگری بود نظام جهان به هم میخورد "( انبیا 22)
❗توضیح برهان در جواب شما:
"هنگامی که می گوییم خدایان متعدد مفهوم آن این است که آنها از هر نظر یکی نیستند چرا که اگر از تمام جهات یکی بودند تنها یک وجود میشدند. هرجا پای تعدد ودوگانگی در میان است باید قبول کنیم که تفاوتی در کار است والا محال است دو موجود از تمام جهات یکی باشند.
❗ما اگر اهل تحقیق ومطالعه باشیم از بررسی یک کتاب می توانیم بفهمیم آن را یک نفر نوشته است یا چند نفر. کتابی که تالیف یک نفر است هماهنگی وانسجام مخصوص در تمام قسمتهای کتاب دارد اما اگر دو یا چند نفر هرچند دانشمند باشد تالیف کتاب را برعهده بگیرند اثار دوگانگی وچند گانگی نمایان میشود
❗دلیل آن هم روشن است زیرا دو نفر هرقدر همفکر وهم سلیقه باشند بالاخره دونفرند اگر همه چیز آنها یکی بود یک نفر میشدند بنابراین به طور قطع باید تفاوتهایی داشته باشند تا بتوانند دونفر باشند.
❗از سوی دیگر همواره در میان فعل وفاعل تناسب وسنخیت در کار است. هرفعلی آز آثار وجود فاعل خویش است وخواه وناخواه رنگ اورا دارد وبه این ترتیب محال است دوفعل از دو فاعل سر بزند واز تمام جهات یکی باشد همان گونه که محال است دو فاعل از نظر اراده وعمل یکسان باشند ومسلما تفاوتهای وجودی آنها در اراده وعمل آنها ثاثیر می گذارد
❗بنا براین ممکن نیست نظام واحد وخالی از دو گانگی از مبدا متعدد سرچشمه گیرد
📚تفسیر نمونه،ج 13 ص381 با بعد
📚پیام قرآن ج3 ص211 به بعد
( ایت الله العظمی مکارم شیرازی)
❗از امام صادق سوال شد چه دلیلی داریم که خداوند یگانه است؟
امام پاسخ داد:
"انسجام وپیوستگی تدبیر جهان وکامل بودن آفرینش دلیل بر این معناست چنان که خداوند فرموده:
"اگر در زمین واسمان خدایانی جز الله بودند به فساد وتباهی کشیده میشدند"
📚تفسیر برهان،ج3 ص55 ح2
❗امام صادق فرمود:
"هنگامی که مشاهده میکنیم آفرینش منظم است وکواکب در مدارات خود در حرکتند وتدبیر جهان واحد است وشب وروز وخورشید وماه طبق برنامه منظمی در گردش اند این سلامت تدبیر وبه هم پیوستگی امور نشان میدهد که مدبر آنها یکی است"
📚توحید صدوق،ص244
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
چرا برای مردان زنان بهشتی وعده داده شده ولی برای زنان بهشتی مردی وعده داده نشده؟
✅پاسخ:
حوریان بهشتی تنها اختصاص به مردان ندارد واگر زنان نیز بخواهند می توانند از حوریان مذکر بهشتی بهره مند شوند.
❗ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید:
"واژه حور بر مذکر ومونث هر دو اطلاق میشود ومفهوم گسترده ای دارد که همه همسران بهشتی را شامل میشود، همسران زن برای مردان با ایمان وهمسران مرد برای زنان مومن"
📚پیام قرآن،ج6 ص202
❗امیر مومنان فرمود:
"در بهشت بازاری است که درآن خرید وفروش نیست، تنها در آن جا تصویر مردان وزنان وجود دارد، هرکس که تمایلی به آنان پیدا کند از همان جا بر او وارد میشود"
📚بحار الانوار،ج8 ص148
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال:
اینکه خدا در قرآن میفرماید هرکس را بخواهیم گمراه و هرکس را بخواهیم هدایت میکنیم آیا رفع تکلیف برای کافران نیست؟
✅پاسخ:
هدایت به معنای دلالت وراهنمایی توام با لطف ودقت است
📚مفردات،ماده هدی
وبه دو نوع است:
1 ارائه طریق
2 ایصال به مطلوب
❗توضیح اینکه:
گاه انسان راه را به کسی که طالب آن است با دقت ولطف وعنایت نشان میدهد اما پیمودن راه ورسیدن به مقصود بر عهده خود اوست
ولی گاه دست طالبان را میگیرد وعلاوه بر ارائه طریق او را به مطلوب ومقصد نیز می رساند.
❗خداوند راه هدایت و ارائه طریق رادر حق همه بندگان با فرستادن انبیا وکتب آسمانی انجام داده است چنان که فرمود:
"ما راه را به انسان نشان دادیم خواه شکر گذاری کند یا کفران"( 3 دهر)
❗این هدایت بی قید وشرط است وشامل همه میشود
❗اما هدایت تکوینی به معنای ایصال به مطلوب وگرفتن دست بندگان وگذراندن آنها از تمام پیچ وخم های راه وحفظ وحمایت از آنها تا رساندن به ساحل نجات بی قید وشرط نیست ومخصوص مومنان است.
❗کسانی که به تعبیر قرآن گرفتار کفر وظلم وفسق ودروغ واسراف وکفران باشند مشمول این هدایت نمیشوند ( بقره 26- 258- 264- زمر 3-غافر 28- )
❗ایا کسانی که دارای این اوصافند شایسته ضلالت وگمراهی نیستند؟
❗ایا ظلمت وحجاب قلب آنان را فرا نمیگیرد
❗این اعمال وصفات اثاری دارند که خواه وناخواه دامن انسان را میگیرد پرده بر چشم وگوش وعقل او می افکند واورا به ضلالت می کشاند واز آنجا که خاصیت همه اشیا وتاثیر همه اسباب به فرمان خداست می توان اضلال را در تمام این موارد به خدا نسبت داد اما این نسبت عین اختیار بندگان وآزادی اراده آنها است
📚تفسیر نمونه،ایت الله مکارم،ج19 ص461
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
ببخشید چرا با وجود اینکه حضرت علی بعد ۲۵سال به خلافت رسیدندفدک و باز نگردوندند؟مگه فدک متعلق به همسرش نبود
✅پاسخ:
امام کاظم در علت بر نگرداندن آن به اهل بیت می فرماید:
"زیرا ما اهل بیت نمی خواهیم که کسی غیر از خدا حقوق از دست رفته ما را باز پس گیرد وحق ما را از ظالمان بستاند. ما اولیای مومنان به حق آنان حکم می کنیم وحقوقشان را از ظالمان باز پس میگیریم ولی برای خود این کار را نمی کنیم"
📚علل الشرایع،ج1 ص155
❗امام صادق نیز در پاسخ به سوال شما می فرماید:
"زیرا ظالم ومظلوم هر دو بر خدا وارد شدند خداوند مظلوم را ثواب داد وظالم را عقوبت کرد.خداوند کراهت دارد که چیزی را برگرداند که بر غاصب آن عقاب کرده وبر کسی که از او غصب شده ثواب داده است"
📚همان مدرک،ص154، باب در علت آنکه چرا علی زمان حکومت فدک را باز نگرداند
❗در روایت دیگری آمده است که از امام صادق سوال شد چرا علی فدک را در زمان خلافتش باز نگرداند؟
امام پاسخ داد:
"علی برای اقتدا به پیامبر فدک را بر نگردانید. پیامبر وقتی مکه را فتح کرد وعقیل خانه آن حضرت را فروخته بود به آن حضرت گفتند آیا به خانه خود بر نمی گردی؟
در پاسخ فرمود:
مگر عقیل برای ما خانه ای گذاشته است ما خانواده ای هستیم که وقتی از ما به ظلم گرفته شود آن را بر نمیگردانیم وعلی به خاطر همین فدک را پس نگرفت"
📚بحار الانوار،ج29 ص396
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
سوال
چرا در اسلام حق طلاق به مرد داده شده آیا این ظلم در حق زن نیس
✅پاسخ:
"دلیل اینکه حق طلاق به مرد داده شده است این است که زندگی جمعی نیاز به مدیر دارد. اسلام نیز کسی را که کمتر در مقابل عواطف واحساسات تحت تاثیر قرار می گیرد واز نظر مدیریت جمعی قوی تر است به عنوان مسوول اراده زندگی مشترک معرفی وهزینه اداره این زندگی را بر او واجب کرده است "
📚نرم افزار پرسمان،نمایندگی رهبری در دانشگاه،کلید واژه فلسفه حق طلاق
❗آیت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید:
"جنس زن برای انجام وظایفی متفاوت با مرد آفریده شده است وبه همین دلیل احساسات متفاوتی دارد. قانون آفرینش وظیفه حساس مادری وپرورش نسلهای نیرومند را برعهده او گذارده به همین دلیل سهم بیشتری از عواطف واحساسات به او داده است درحالی که طبق این قانون وظایف خشن وسنگین تر اجتماعی بر عهده جنس مرد گذارده شده است وسهم بیشتری از تفکر به او داده شده است بنابراین اگر بخواهیم عدالت را اجرا کنیم باید پاره ای از وظایف اجتماعی را که نیاز بیشتری به اندیشه و مقاومت وتحمل شداید دارد بر عهده مرد گذارده شود ووظایفی که عواطف واحساسات بیشتری را می طلبد بر عهده زنان وبه همین دلیل مدیریت خانواده بر عهده مرد ومعاونت آن بر عهده زن گذارده شده است
❗وقوانینی از جمله حق طلاق ( که دراختیار مرد است) از همین جا سرچشمه میگیرد ونتیجه مستقیم همین واقعیت است "
📚تفسیر نمونه،ج2 ص157
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان
@poorseman
سوال
عایا زرتشتی ها اهل کتابن
✅پاسخ:
در روایات اسلامی مجوسیان از پیروان یکی از انبیای بر حق شمرده شده اند که بعدا از اصل توحید منحرف شده وبه افکار وعقاید شرک آلود روی آورده اند.
❗در بعضی از روایات آمده است که مشرکان مکه از پیامبر تقاضا کردند از آنها جزیه بگیرند واجازه بت پرستی به آنها بدهد. پیامبر فرمود:
"من جز از اهل کتاب جزیه نمیگیرم ودر مورد مجوس فرمود:
"مجوس پیامبری داشتند وکتاب آسمانی، پیامبرشان را به قتل رساندند وکتاب اورا آتش زدند"
📚الکافی،ج3 ص567
❗حضرت علی فرمود:
"خداوند کتابی بر آنها نازل کرد وپیامبری مبعوث نموده است"
📚امالی صدوق،ص280
❗امام سجاد به نقل از پیامبر فرمود:
"با آنها طبق سنت اهل کتاب رفتار کنید منظور پیامبر مجوس بود"
📚الفقیه،ج2 ص53
جهت اطلاع بیشتر رجوع کنید به:
📚وسایل الشیعه،ج15 ص127 باب 49
📚بحار الانوار،ج14 ص451 باب 31
📚تفسیر نمونه،ج14 ص44
❗اما این که پیامبرشان همان زرتشت بوده است یا خیر برای ما مشخص نیست وما تنها طبق این روایات آنان را جزو اهل کتاب محسوب می کنیم
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
یه شبهه ای که این روزا از وهابی ها میشنوم اینه که از کجا فهمیدن که فرزند امام علی پسره که اسمش را محسن گذاشتن آیا دستگاه سونوگرافی داشتن
✅پاسخ:
آن کودک را پیامبر گرامی که با وحی الهی در ارتباط بود به نام محسن نام نهاده بودند.
❗در روایتی حضرت علی فرمود:
"فرزندان خودرا قبل از آنکه متولد شوند نام نهید واگر نمی دانید پسر است یا دختر انان را به اسامی نام نهید که مشترک بین دختر وپسر است... چرا که رسول الله محسن را قبل از آنکه متولد شود نام نهاد"
📚الکافی، ج6 ص18
❗پیامبر گرامی نیز به تصریح قرآن وروایات فراوانی از کتب اهل سنت عالم به علم غیب بود.
خداوند می فرماید:
"عالم الغیب او است وکسی را بر غیبش آگاه نمی سازد مگر رسولانی که آنها را برگزیده است"( جن 26 و27)
❗مسلم و دیگران روایت کرده اند که حذیفه می گوید:
"پیامبر به من علم گذشته واینده را اموخت"
📚صحیح مسلم،ج5 ص410 ح22
📚مسند احمد،ج6 ص534 ح22770
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان
@poorseman
سوال
ایا خدا میتونه سنگی رو بیافرینه که نتونه بلند کنه اگه نمیتونه این سنگ رو بیافرینه خوب ضعیفه اگه میتونه وباز نمیتونه بلند کند باز ضعیفه 😁
✅پاسخ:
"اشتباه از اینجا ناشی شده است که به خاطر عدم آشنایی با مسایل فلسفی از این حقیقت واضح غفلت شده است که وقتی سخن از قدرت به میان می آید باید متعلق قدرت یک امر ممکن باشد زیرا قدرت به محال تعلق نمی گیرد، محال هیچ وپوچ است وهیچ وپوچ قابل تعلق قدرت نیست.
❗توضیح این که هنگامی که می گوییم خدا قادر است چنین موضوعی را ایجاد میکند مفهومش این است که آن موضوع جزو ممکنات است ومی خواهیم از طریق قدرت خدا لباس وجود بر آن پوشانده شود اما اگر مطلبی ذاتا محال است اصلا سوال آیا می تواند درباره آن نادرست ولی معنا است.
❗این همان چیزی است که گاهی از آن تعبیر می کنند که صورت مساله غلط است.
❗به عنوان مثال اگر کسی مساله ای طرح کند که ما 20 عدد پرتقال داریم ومی خواهیم در میان 40 نفر تقسیم کنیم به طوری که به هرکدام آنان یک پرتقال درست برسد در جواب گفته میشود صورت مساله شما غلط است.
❗به تعبیر دیگر این مساله خود دارای نوعی تناقض است واصلا قابل طرح نیست.زیرا وقتی می گوییم 20 پرتقال داریم یعنی 40 عدد نیست اما وقتی میگوییم آن را میان 40 نفر تقسیم کنیم که نصیب هریک یک پرتقال شود معنایش این است که تعداد آنها 40 تا است نتیجه این میشود که تعداد پرتقال ها درعین اینکه 20 عدد است 40 باشد. مسلما هیچ عاقلی چنین حرفی نمیزند.
❗ سوال شما دوست گرامی نیز دارای تضاد است چرا که وقتی می گوییم خدا می تواند چنین سنگی را بیافریند کلمه آفریدن مفهومش این است که آن شی مقدور خداوند است ووقتی می گوییم نتواند آن سنگ را بلند کند یعنی همان سنگی که ما فرض کردیم مقدور خداوند است مقدور خداوند نباشد ودر حال واحد هم مقدور باشد وهم مقدور نباشد واین تناقض است. با توجه به غلط بودن این سوال نوبت به جواب نمیرسد.
❗در روایتی آمده است که از حضرت علی سوال شد :
ایا پرودگارت می تواندجهان را در تخم مرغی قرار دهد بی آنکه دنیا کوچک شود یا تخم مرغ بزرگ
امام پاسخ داد:
"خداوند هرگز توصیف به عجز نمیشود اما آنچه را تو سوال کردی غیر ممکن است"
📚بحار الانوار،ج4 ص143 ح10
"نقل پاسخ از کتاب پیام قرآن،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج4 ص202 به بعد "
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
خداوندی که عالم به همه موجودات عالم است چرا برای ثبت اعمال بندگان فرشته ها را قرا داده ایا فقط برای گواه و شاهد گرفتن است ؟اگر اینطور است شاهد و گواه در برابر چه چیزی؟
✅پاسخ:
مرحوم طبرسی در احتجاج روایت می کند که کافری از امام صادق پرسید چرا خداوند دو فرشته را مامور ثبت اعمال بندگان کرده است در حالی که خودش عالم به اسرار آنان است؟
امام فرمود:
"خداوند انان را شاهد بر خلقش قرار داده چرا که ملازمه آنان با بندگان سبب می شود انان بر طاعت خداوند بیشتر مراقب باشند واز معصیت او پرهیز کنند وچه بسیار بنده ای که قصد گناه می کند وگناه را انجام نمی دهد ومی گوید خداوند مرا می بیند وهمچنین دو ملک موکل شاهد هستند. وآن فرشتگان بندگان را از وساوس شیطان وبلاها حفظ می کنند"
📚احتجاج،ج2 ص348
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
در بهشت مردم با چه زبانی باهم حرف میزنند ؟ عربی؟ فارسی؟ انگلیسی؟
✅پاسخ:
❗در روایتی پیامبر گرامی فرمود:
"من عرب را به خاطر سه چيز دوست دارم:
1. چون خودم عرب هستم .
2. چون قرآن عربى است .
3.چون زبان اهل بهشت عربى است.
📚مجمع البیان،ج5 ص316
❗در روایت دیگر آمده است:
"لسان آدم عربی بود که زبان بهشتیان است"
📚الاختصاص،مفید،ص264
📚بحار الانوار،ج11 ص56
❗در خبری هم آمده که زبان فارسی بعد از عربی اشرف زبان ها است . بدین جهت زبان دوم بهشتیان فارسی دری شمرده شده است.
📚روح المعانی،ج19 ص126
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
وهابی ها میگن آیه تطهیر شامل زنان پیامبر میشه واونها اهل بیتند لطفا ردیه را بیاورید
✅پاسخ:
این سخن مخالف روایات فراوان کتب خودشان است که تصریح میکند آیه تطهیر در شان پنج تن آل عبا نازل شده است.
❗مسلم در صحیح خود از عایشه روایت میکند:
"پیامبر صبحگاهی از حجره خارج شد در حالی که بر روی دوش او پارچه ای از پشم خیاطی نشده بود، حسن بن علی بر او وارد شد اورا داخل کسا کرد،آن گاه حسین وارد شد او نیز درآن داخل شد، سپس فاطمه داخل شد اورا نیز داخل آن کرد بعد علی وارد شد اورا نیز داخل آن کرد آن گاه آیه تطهیر( احزاب 33) را تلاوت نمود"
📚صحیح مسلم،ج7 ص130
❗ترمذی در صحیح از ام سلمه نقل میکند:
"پیامبر روی حسن وحسین وعلی وفاطمه پارچه ای کشید آن گاه عرض کرد بار خدایا اینان اهل بیت من واز خواص من هستند رجس وپلیدی را از آنان دور کن وپاکشان گردان"
📚صحیح ترمذی،ج5 ص656
❗در روایت دیگر می آورد:
"ام سلمه گفت ای رسول خدا ایا من هم با آنان هستم؟
حضرت فرمود:
"تو بر جایگاه خود هستی، تو برخیزی ( اما اینان اهل بیت من هستند)"
📚صحیح ترمذی،ج5 ص327
❗مسلم در صحیح نقل می کند:
"از زید بن ارقم سوال شد که ایا اهل بیت شامل همسران میشود؟
او پاسخ داد:قسم به خدا هرگز زیرا ممکن است شوهر پس از مدتی زندگی با همسرش اورا طلاق دهد واو به قوم وپدرش مراجعت کند"
📚صحیح مسلم،ج4 ص1873
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
شب به امامت رسیدنه امام عصر هسته یه سوال دارم خواهش میکنم جواب بدید سنی ها اشکال میکنن که چطور ممکنه یه بچه هفت ساله امام بشه
✅پاسخ:
این اشکال ناشی میشود به عدم شناخت وفهم مستشکل از معارف قرآنی
❗خداوند نقل میکند که حضرت یحیی در کودکی به نبوت رسید چنان که می فرماید:
"ای یحیی تو کتاب آسمانی مارا به قوت گیر وبه او در کودکی مقام نبوت دادیم"( مریم 12)
"اتینا الحکم صبیا"
❗فخر رازی از بزرگان اهل سنت می گوید:
"مراد از حکم در آیه نبوت است زیرا خداوند عقل اورا در کودکی محکم وکامل کرد وبه او وحی فرستاد چرا که خداوند یحیی وعیسی را در کودکی به پیامبری برگزید"
📚تفسیر فخر رازی،ج11 ص192
❗ودر مورد عیسی نقل میکند که در گهواره چنین می گفت:
"من بنده خدایم که مرا کتاب آسمانی وشرف نبوت عطا فرمود"
"انی عبدالله اتانی الکتاب وجعلنی نبیا"( مریم 29)
❗آیا خداوندی که در کودکی حضرت یحیی وعیسی را به نبوت رساند نمیتواند امام مهدی را در کودکی امام کند
❗در روایات ما آمده است که خداوند در همان کودکی امام را مورد عنایت قرار داده و عقل وفکر اورا استوار و محکم نموده تا شایسته مقام امامت باشد
📚بحار الانوار،ج25 ص1 باب 1 تا باب 4 ص103
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
با توجه به اینکه همه انسان ها در زمان تولد از نظر روحی در این دنیا کاملا یکسان هستند، بنابر این تنها چیزی که میتواند خصوصیات روحی انسان را تاثیر ببخشد، محیط زندگی اوست، که این مورد بستگی به خواست خدا دارد که روح در کدام محیط متولد شود. پس کافر شدن یا نشدن هر فرد نیز به خواست خدا بستگی دارد، و این عدالت خداوند را زیر سوال میبرد. لطفا هر چه سریعتر پاسخ این شبهه را بدهید.با تشکر.
✅پاسخ :
فقهای عظام تصریح کرده اند که همگان باید از روی دلیل وبرهان به عقاید اسلامی ایمان آورند وتقلید در این باب جایز نیست
📚توضیح المسایل مراجع،باب تقلید
❗ومستند این حکم نیز آیات قرآن وروایات متعدد است
📚بحار الانوار،ج2 ص81 باب 14
❗وکسب علم واگاهی در معارف دینی را بر همگان واجب شمرده اند
📚بحار الانوار،ج1 ص163 باب 1
❗وکسانی که در شرایط ومحیطی قرار دارند که امکان رسیدن معارف حقه به آنجا مشکل است اما با تلاش خودشان پی به دین حق می برند طبیعتا پاداش این کار خودرا خواهند دید چرا که فرمود:
"هرکس به اندازه سنگینی ذره ای کار خیر انجام داده آن را می بیند"( زلزال 7)
❗اما کسانی که در این محیط ها بودند وبه هیچ وجه از دین حق اطلاع نیافتند وخودشان نیز در این عدم آگاهی مقصر نباشند مستضعف هستند وطبق روایات خداوند آنان را روز قیامت تکلیف میکند وبه سویشان پیامبری می فرستد تا حجت را بر آنان تمام کند اگر سربلند بیرون آمدند اهل بهشت هستند والا به جهنم میروند
📚 تکمله الوسایل،حر عاملی،ج1 ص278 باب 56
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
آیا حدیث ذکر علی عباده ( یاد کردن علی عبادته) سند از منابع اهل سنت داره؟اگه داره لطف کنید بگید در بحث باهاشون نیاز دارم
✅پاسخ:
خوارزمی در المناقب خود از پیامبر روایت میکند که فرمود:
"ذکر علی عباده"
"ذکر علی عبادت است"
📚المناقب،ص252
ابن کثیر در البدایه از عایشه نقل میکند که گفت:
"ذکر علی عباده"
📚البدایه والنهایه،ج7 ص357
همچنین دیگران از بزرگان اهل سنت هم این حدیث شریف را روایت کرده اند
📚سیوطی در جامع الصغیر،ج1 ص583
📚متقی هندی در کنزالعمال در حاشیه مسند احمد،ج5 ص30
📚علامه مناوی در کنوز الحقایق،ص78
📚قندوزی حنفی در ینابیع الموده،یک جلدی،ص180
و...
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چرا در خصوص این موضوع مهم یعنی امامت علی پیامبر اسلام از کلمه مولی استفاده می کند که حدود 27 معنی مختلف می دهد و جالب اینجاست که حتی یکی از این 27 مورد معنای خلیفه و جانشین و اولی الامر نمی دهد! در حالیکه در لسان عرب برای این موضوع مهم کلمات فراوانی مانند: مالک، اولی الامر، سلطان، والی، حاکم، امام و... وجود داشته است.
✅پاسخ:
استعمال واژه مولی به معنای سرپرست در خود قرآن آمده است وعلمای اهل سنت هم تصریح به این معنا کرده اند.علامه امینی در الغدیر دراین مورد بحث کامل می کنند که ما اجمالی از آن را می آوریم.
خداوند درآیه 15 حدید می فرماید:
"فالیوم لا یوخذ منکم فدیه ولا من الذین کفروا ماواکم النار وهی مولاکم وبئس المصیر"
"پس امروز نه از شما فدیه ای پذیرفته می شود ونه از کافران وجایگاهتان آتش است وهمان سرپرستتان می باشد وچه بد جایگاهی
است"
بزرگان علمای اهل سنت مولی در آیه را به معنای شایسته تر واولی به نفس ( سرپرستی) تفسیر کرده اند
📚صحیح بخاری،ج4 ص1815
📚طبری در جامع البیان،ج27 ص228
📚تفتازانی در شرح المقاصد،ج5 ص273
📚قوشجی در شرح التجرید،ص447
📚شافعی در مطالب السول،ص16
📚ابن جوزی در التذکره،ص19
📚مالکی در الفصول المهمه،ص28
📚شبلنجی در نور الابصار،ص78
✅علامه امینی از 27 نفر از علمای اهل سنت نام می برد که مولی درآیه را به معنای سرپرستی واولی به نفس معنا کرده اند
📚ترجمه الغدیر،ج2 ص296 تا 301
واز 15 تن از علمای اهل سنت نام می برد که معنای شایسته تر وسرپرستی را یکی از معانی مولی درآیه برشمرده اند
📚همان مدرک،ص301-ص302
وهمچنین علمای اهل سنت فرمایش خداوند دراین آیه
"انت مولانا"
"تو ای خداوند مولای ما هستی"286 بقره
رابه معنای سرپرستی گرفته اند
📚الکشف والبیان،ثعلبی،ج2 ص309
وایات دیگر که مولی درآن به معنای سرپرستی آمده است که جهت پرهیز از اطناب از ذکر آن ها خودداری می شود.
وانچه آمد ثابت کرد که استعمال لفظ مولی در معنای سرپرستی واولی به نفس در ادبیات عرب کاملا مرسوم است وکسانی که دراین مورد اشکال کردند از فهم ادبیات عرب وزبان قرآن محروم هستند.
اما این که چرا پیامبر از کلمه مولی استفاده کرد؟
پاسخ آن است که:
پیامبر برای بیان خلافت حضرت علی هم عنوان امام را به کار برده است،هم خلیفه را،هم وصی و..
امام:
حاکم نیشابوری از بزرگان اهل سنت روایت می کند که پیامبر فرمود:
"از راه وحی دریافتم که علی دارای سه خصلت است؛سید مسلمین است،امام متقین است،رهبر سپید چهره گان است"
حاکم می گوید حدیث صحیح است
📚المستدرک،ج3 ص137
خلیفه و وصی:
طبری نقل می کند که پیامبر درمورد علی فرمود:
"ان هذا اخی ووصیی وخلیفتی فیکم فاسمعوا له واطیعوا"
"همانا این شخص برادر ووصی وخلیفه من درمیان شما است پس به دستورات او گوش داده واورا اطاعت کنید"
📚تاریخ طبری،ج2 ص220
البته ما قصد تفصیل گویی نداریم لذا آنچه آورده شد کافی است.
درمورد استفاده از کلمه مولی هم گفتنی است:
که استعمال یک کلمه که دارای چند معنا است با قرینه معینه که مراد کدام یک از معانی است در ادبیات عرب کاملا رایج است ودرقرآن هم این استعمال وجود دارد.
علامه میر حامد حسین در کتاب شریف عبقات الانوار بیش از 30 قرینه ودلیل می آورد که مراد از مولی سرپرستی است
📚عبقات الانوار،ج9 و10
❗برخی محققان درمورد علت استفاده کردن پیامبر از کلمه مولی چنین می گویند:
1 -پیامبر در خطبه غدیر پیش از معرفی علی به ولایت خود برانان احتجاج می کند وبه آیه 6 احزاب ااستدلال میکند
"النبی اولی بالمومنین من انفسهم"
لذا تنها تنها واژه ای که می تواند هم ریشه وگویای این معنا باشد واژه های مولی وولی است
2 -در واژه ولی علاوه بر معنای خلافت وجانشینی معنای دوستی ومحبت نیز خوابیده است
📚شبهات غدیر،عصیری،ج2 ص132
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
دربرابر این پیام چه بگویم یه گروهی برام فرستاده ازمن میخواهند چیزی بگویم شما مراراهنمایی کنیدممنون میشم
ﻫﻨﺪ ﻭ ﭼﯿﻦ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺑﻪ ۲/۵ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﻧﻔﺮ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ۱۵۰ ﺧﺪﺍ ﻭ ۸۰۰ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺻﻠﺢ
ﺯﻧﺪﮔﯽ میکنند!!!
ﻣﺴﻠﻤﺎنها ﯾﮏ ﺧﺪﺍ، ﯾﮏ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﻳﮏ ﺩﯾﻦ ﻭ ﯾﮏ ﮐﺘﺎﺏ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻭﻟﯽ ﺧﯿﺎﺑﺎنهایشاﻥ ﺳﺮﺥ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﺧﻮﻥ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ!
ﻗﺎﺗﻠﺶ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ: ﺍﻟﻠﻪ ﺍﮐﺒﺮ!
ﻣﻘﺘﻮﻝ ﻫﻢ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ: ﺍﻟﻠﻪ ﺍﮐﺒﺮ
✅پاسخ:
شیعیان طبق روایات فراوانی که در کتبشان آمده است،کسانی که پیرو سایر مذاهب اسلامی هستند واز مکتب اهل بیت تبعیت نمی کنند مسلمان می داند وجان ومال آنان را محترم می داند
📚بحار الانوار،ج65 ص225 باب 24
ودر روایات ما آمده است که شیعیان باید با اهل سنت کاملا برادرانه برخورد کند واز بیماران آنان عیادت کند،مردگان آنان رآ تشییع کند، در مساجد آنان حاضر شونند ونماز بخوانند
📚وسایل الشیعه،ج12 ص5 باب 1
📚مستدرک الوسایل،ج8 ص309 باب 1
❗اهل سنت نیز طبق روایات فراوانی که نقل کرده اند گویندگان شهادتین را مسلمان می دانند وخون ومال شیعیان را محترم می دانند
📚مسند احمد،ج1 ص11
❗اما وهابیت که ساخته دست استعمار در قرون اخیر است، هم شیعیان را کافر می داند وهم اهل سنت را لذا می بینیم در عراق،سوریه،یمن و...اقدام به کشتار مسلمانان اعم از شیعه وسنی کرده است.
روشن است که آنان از اسلام واموزهای اسلامی جدا هستند وبزرگان شیعه وسنی آنان را منحرف می دانند لذا عملکرد آنان ربطی به آموزهای اسلامی ندارد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
آیا حضرت عیسی(ع) زنده میباشند با خیر؟؟
مگر در قرآن نیامده است که پیامبر اسلام آخرین پیامبر است و به وسیله ایشان نبوت ختم میشود؟؟
اصلا حضرت عیسی(ع) زنده باشد که چکار کند؟؟
و آن مطلبی هم که گفته شده پشت سرم امام زمان زمان میخوانند مربوط به رجعت است.
✅پاسخ:
خداوند می فرماید:
"اورا نکشتند وبه صلیب نکشیدند بلکه خداوند اورا به سوی خود بالا برد"نسا 157
علامه مجلسی در بحار الانوار جلد 14 ص335 باب 23 روایات متعددی در زنده بودن عیسی مسیح می آورد.
با آمدن حضرت محمد شریعت حضرت عیسی نسخ شده است چنان که خداوند می فرماید:
"هرکس غیر از اسلام آیینی انتخاب کند از او پذیرفته نمی شود"ال عمران 85
وزنده بودن حضرت عیسی ربطی به نسخ نشدن شریعتش ندارد.
اما چرا حضرت عیسی زنده است؟
حکمت اصلی را تنها خداوند می داند.
البته از برخی روایات می توان استفاده کرد که خداوند عمر عیسی وخضر را طولانی کرد تا استبعاد واشکالی در طول عمر حضرت مهدی نباشد
📓بحار الانوار،ج51 ص223
اما آنچه درمورد نماز خواندن حضرت عیسی پشت حضرت مهدی آمده است
📓بحار الانوار،ج53 ص59
ممکن است نتوان از باب رجعت به معنای خاص حساب کرد چرا که این رجعت برای کسانی است که از دنیا رفته ومرده اند
📓موعود شناسی،رضوانی، ص659
❗اما می توان آز باب رجعت به معنای عام به معنای بازگشت به دنیا حساب کرد هرچند فرد در دنیا نمرده باشد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
این ایام که آغاز امامت امام مهدی است سنی ها میگن واسه امامی که به دنیا نیومده جشن میگیرن لطفا طبق کتبشون جواب بدید
✅پاسخ:
ایت الله صافی در کتاب شریف منتخب الاثر از 68 تن از علمای اهل سنت نام می برد که تصریح به ولادت حضرت حجت کرده اند
📚منتخب الاثر،ج2 ص369 تا تا 393
دراین بین برخی از آنها درکنار تصریح به ولادت او اعتراف کرده اند که او همان مهدی موعود است وهم اکنون در غیبت به سر می برد که به برخی اشاره می کنیم
1⃣محمد بن یوسف گنجی شافعی:
"ابومحمد حسن عسکری از خود فرزندی به جای گذاشت که همان امام منتظر است"
📚کفایه الطالب،ص312
2⃣عبدالوهاب شعرانی حنفی:
"در آخر الزمان امید به خروج مهدی است. او از اولاد امام حسن عسکری است.ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری اتفاق افتاد. تا به حال زنده است تا با عیسی اجتماع کند.عمرش تا این زمان 706 سال است ( تا زمان زندگی مولف)
📚الیواقیت والجواهر،ج2 ص127
3⃣نور الدین عبدالرحمان جامی حنفی:
او بعد از بیان تاریخ ولادت حضرت مهدی می گوید:
"او کسی است که زمین را پر از عدل وداد می کند"
📚شواهد النبوه،ص404
4⃣قاضی بهلول افندی می گوید:
"ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری بود واسم مادرش نرجس است.برای او دو غیبت است یکی صغری ودیگری کبری. هرگاه خدا به او اذن ظهور دهد آن گاه زمین را پر از عدل وداد خواهد کرد
📚المحاکمه فی تاریخ ال محمد،ص246
5⃣ابن صباغ مالکی بعد از تصریح به ولادت او می گوید:
"لقب او حجت،مهدی، خلف صالح،منتظر، صاحب الزمان است که مشهورترین آنها مهدی است"
📚الفصول المهمه،ص282
✅ودیگران از علمای اهل سنت که جهت جلوگیری از اطناب وطولانی شدن از ذکر نام آنها خودداری می کنیم.
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman