eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.6هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال با توجه به هفته آغاز هفته وحدت لطفا دو مرتبه بگویید چرا باید با اهل سنت وحدت داشته باشیم وبه مقدسات آنان توهین نکنیم ✅پاسخ: ❗در درجه اول باید دانسته شود که اهل سنت اگر چه ولایت امامان را قبول ندارند اما مسلمان هستند چنان که پیامبر فرمود: "زمانی که مردم شهادت به وحدانیت خدا ( ورسالت من) دهند ( مسلمان هستند) وجان ومالشان محترم است" 📚عیون اخبار الرضا،ج2 ص64 ❗امام صادق فرمود: "اسلام شهادتین واقامه نماز وزکات وانجام حج وروزه ماه رمضان است اما ایمان معرفت ولایت امامان است وکسی که ولایت را نداشته باشد مسلمان گمراه است" 📚الکافی،ج2 ص25 ❗حال که روشن شد اهل سنت مسلمان هستند مشمول روایات زیر میشوند: امام صادق فرمود: "کسی که حرمت واحترام مسلمان را نگه ندارد پرده ایمانش هتک شده است" 📚بحار الانوار،ج71 ص227 ❗وفرمود: "مسلمان برادر مسلمان است" 📚الاختصاص،مفید،ص26 ❗دراین باره روایت فراوان است که می توانید رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار،ج71 ص221 باب 15 ؟ایا کسی می آید در برابر برادر مسلمانش به مقدساتش اهانت کند؟ به او بی احترامی کند؟ با او دشمنی میکند؟ ❗امام صادق درمورد اهل سنت فرمود: "در تشییع جنازه انان شرکت کنید واز مریض های آنان عیادت کنید وحقوق آنان را ادا کنید چرا که اگر شما اهل ورع وراستگویی وامانت داری باشید وبا مردم خوب رفتار کنید آنان ( اهل سنت) می گویند این شخص شیعه جعفر است ومن خوشحال میشوم ومی گویند این ادب جعفر است که به شیعیانش یاد داده واگر غیر این باشد ناراحتی بر من وارد میشود ومی گویند این ادب جعفر است که به شیعیانش یاد داده" 📚الکافی،ج2 ص636 ❗در این مضمون نیز روایات متعددی آمده است 📚وسایل الشیعه، ج12 ص5 باب 1 📚مستدرک الوسایل،ج8 ص309 باب 1 ❗خود امامان نیز معمولا وقتی می خواستند مذمت های خلفا را نام ببرند از آنان به اسم یاد نمی کردند وبه کنایه صحبت میکردند چنان که امام رضا فرمود: "مخالفان ما اخباری در فضایل ما جعل کرده اند وانان را بر سه قسم قرار داده اند یک قسم غلو در حق ما است،یک قسم کوتاهی در بیان مقامات ما است ویک قسم آن است که روایاتی جعل کرده اند که ما درآن روایات از دشمنانمان مذمت می کنیم وصراحتا از آنان نام می بریم.... زمانی که مردم این را ببینند آنان هم از ما مذمت وبدگویی می کنند" 📚عیون اخبار الرضا،ج1 ص304 ❗روی این جهت امامان با کسانی که صراحتا از دشمنانشان نام می بردند وبیزاری می جستند برخورد می کردند چنان که شیخ صدوق روایت می کند: "به امام صادق گفته شد ای فرزند رسول الله ما مردی را می بینیم که در مسجد صراحتا از دشمنان شما نام می برد وتوهین می کند امام فرمود: "چرا چنین می کند خدا اورا لعنت کند ما را در معرض اذیت وآزار قرار میدهد" 📚الاعتقادات،ص107 ❗ایا به راستی کسی می تواند ادعای عالم بودن کند انگاه بر خلاف این دستورات عمل کند؟ ❗ایا به راستی کسی میتواند ادعای شیعه بودن کند اما برخلاف دستورات اهل بیت عمل کند ❗معنای وحدت با اهل سنت این است که با آنان زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم وبه انان ومقدسات آنان توهین نکنیم اما بحث علمی وبه چالش کشیدن علمی امری مطلوب است که هیچ منافاتی با وحدت ندارد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیااین روایت درسته که یک روزامام علی علیه السلام به دلیل جنگ ووقت نشدن نمازظهروعصرش قضامیشه به خداوندمیگه که آفتاب روبرگردون تامن نمازبخونم خداوندچنین میکنه؟ البته منبعش رونمیدونم شنیدم ازکسی ✅پاسخ: حدیث رد الشمس از احادیث معروف ومشهور در فضیلت حضرت علی است. جریان چنین است که پیامبر عصر هنگام بر روی زانوی حضرت علی به خواب رفته بود .حضرت علی روی این جهت نتوانست نماز عصر را در وقتش بخواند چرا که چه عذری بالاتر است از خوابیدن پیامبر بر روی پای حضرت علی.بعد از آن حضرت رسول از خواب بیدار شد واز جریان مطلع شد لذا دعا کرد وخورشید بخاطر حضرت علی بازگشت تا ایشان نماز عصر خودرا بخوانند. این جریان را علمای فراوانی از شیعه وسنی نقل کرده اند. از علمای سنی می توان به این افراد اشاره کرد: طحاوی در مشکل الاثار،ج2 ص9،11،12- سیوطی در الخصایص الکبری،ج2 ص324- طبرانی در المعجم الکبیر،ج24 ص145- فتح الباری،ج6 ص222 و... از علمای شیعه نیز علامه مجلسی در بحار الانوار این جریان را از کتب مختلف نقل می کند 📓بحار الانوار،ج41 ص166 باب 109 ❗اما آیا حضرت علی با ترک نماز عصر گناهکار شمرده نمی شود؟ علامه مجلسی جواب می دهد: "انسان در صورتی عاصی است که بدون عذر نماز را ترک کند اما در صورت وجود عذر مانند بیهوشی،خواب ماندن و...اگر نماز را ترک کند عاصی شمرده نمی شود. علی نیز بخاطر عذری که در خوابیدن پیامبر برروی پاهایش برایش پیش آمده بود در حالت نشسته وبا اشاره نمازش را خواند سپس خورشید بازگشت تا نمازش را به صورت کامل بخواند" 📓بحار الانوار،ج41 ص185 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا جهنمیان پس از اتمام عذابشان به بهشت میروند.؟؟؟؟اگه هم میروند چه جایگاهی دارند؟ ✅پاسخ : همه جهنمیان پس از عذاب به بهشت نمی روند واین حکم اختصاص به مومن دارد. ❗به عقیده شیعه مومن در جهنم مخلد نمی ماند.مومن نیز به کسی اطلاق میشود که عقیده به امامت امامان دوازده گانه داشته باشد. در روایتی امام کاظم فرمود: "تنها اهل کفر ولجاجت وضلالت وشرک هستند که در جهنم مخلد می مانند" 📗بحار الانوار،ج8 ص351 ❗بعد از خارج شدن آنان از جهنم هم در بهشت در جایگاهی که به مقتضای اعمال صالح خود کسب کرده اند قرار می گیرند. در روایتی پیامبر فرمود: "بهشت دارای صد درجه ورتبه است که مابین هر رتبه ودرجه فاصله ای به اندازه آسمان وزمین است که بالاترین درجه فردوس است " 📗بحار الانوار،ج8 ص89 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اینکه میگویندموقع گناهان مااهل بیت ناظراعمال ماهستنداین باستارالعیوب بودن خدامنافات نداره؟ ✅پاسخ: مساله رویت اعمال توسط امامان گذشته از آن که مستند قرآنی دارد( توبه 10) در روایات فراوانی نیز آمده است ودر آن جای هیچ شکی نیست 📚بحار الانوار،ج23 ص333 باب 20 📚البرهان فی تفسیر القرآن،ج2 ص838 📚تفسیر نور الثقلین،ج2 ص262 ❗اما باید توجه کرد که این مساله منافاتی با ستاریت خدا ندارد چرا که امامان علیهم السلام چشم خداوند در میان بندگان هستند ومامور امر الهی است چنان که در روایات تصریح شده است 📚بحار الانوار،ج24 ص191 باب 53 ❗همانطور که آگاهی فرشتگان از اعمال انسان منافاتی با ستاریت خداوند ندارد 📚بحار الانوار، ج5 ص319 اگاهی امامان نیز منافاتی ندارد چرا که هر دو ماموران الهی هستند ودو گانگی بین آگاهی آنان واگاهی خداوند نیست. ❗ومهمترین فایده ای کار جنبه بازدارنگی آن است چرا که سبب می شود انسان بیشتر مراقب اعمال خود باشد 📚تفسیر نمونه،ج8 ص128 پاسخ دیگر آنکه: اساسا ما ستاریت خداوند را بد معنا کرده ایم.ستاریت خداوند به این معنا نیست که خداوند هیچ کس را از اعمال بندگان آگاه نمی کند. ایت الله العظمی مکارم شیرازی ستاریت خداوند را چنین معنا می کند: "دو نوع ستاریت داریم، یکی تکوینی ودیگری تشریعی. تکوینی این است که خداوند انسان را چنان آفریده است که بسیاری از عیب هایش پنهان باشد مثلا صفات درون انسان مانند حسادت تکبر، خودخواهی وانحرافات اعتقادی پنهان است. ودیگری ستار العیوب بودن تشریعی است که خداوند دستور داده است مردم غیبت نکنند، تهمت نزنند، ابروی همدیگر را نریزند. 📚گفتار معصومان،ج2 ص139 می بینیم با این بیان از ستاریت خداوند، هیچ گونه منافاتی بین آن ومساله عرض اعمال بر امامان نیست. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال الله میفرماید (وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ) [سوره Fatir : 22] و (هرگز) زندگان و مرد گان یکسان نیستند، بی گمان خداوند هر کس را بخواهد می شنواند، و تو (ای پیامبر!) نمی توانی (سخنت را) به در گور خفتگان بشنوانی. الله به پیامبرش میفرماید ای پیامبر تو نمیتوانی صدایت رو به هر کس در قبر است بشنوانی و تمام امامان در قبر هستند ✅پاسخ: 1- در این که امامان ما وتمام اموات پس از مرگ زنده هستند وروح آنان در عالم برزخ به سر می برد ومی توان با آنان ارتباط گرفت شکی نیست روایات فراوانی دراین زمینه در کتب شیعه آمده است 📚بحار الانوار،ج6 ص202 تا 293 باب 8 و9 ❗همچنین در روایات فراوانی در کتب ما آمده است که اعمال بندگان بر امامان صبح وعصر وهر روزه عرضه می شود وانان از اعمال بندگان وتوسلات آنان آگاه هستند 📚بحار الانوار، ج23 ص333 باب 20 ❗وما درگذشته مفصلا دراین مورد بحث کرده ایم 2- روایات فراوانی را علمای اهل سنت نقل کرده اند که مردگان پس از مرگ صدای زندگان را می شنوند ومی توان با آنان ارتباط برقرار کرد که ما از میان انبوهی روایت به ذکر دو روایت از صحیح بخاری که در صحت آن نزد اهل سنت شکی نیست بسنده می کنیم: 1 -بخاری روایت می کند : پیامبر پس از جنگ بدر مردگان مشرکان را که در چاه انداخته بودند مخاطب قرار دادوگفت: "آیا آنچه پروردگارتان به شما وعده داده بود را حق یافتید؟ به پیامبر گفته شد ایا با مردگان صحبت می کنید؟ پاسخ داد: "ما انت باسمع منهم ولکن لا یجیبون" "شما از آنان شنواتر نیستید اما آنان نمی توانند اجابت کنند" 📚صحیح البخاری،ج9 ص98 کتاب الجنایز،باب ما جائ فی عذاب القبر 2 -بخاری روایت می کند که پیامبر فرمود: "فرد از دنیا رفته حتی صدای پای تشییع کنندگانش را می شنوند" "انه لیسمع قرع نعالهم" 📚صحیح بخاری،ج2 ص90 ❗اما پاسخ به آن آیه مورد استدلال شما: "آیه اشاره دارد به اجسادی که در قبر وزیر خاک هستند آنان قادر بر ادراک وشنیدن نیستند اما مخاطب ما روح آنان است که پس از مرگ زنده است ودر عالم برزخ به سر می برد.مخاطب ما آن ارواح مطهر هستند وحضور بر سر قبر آنان سبب توجه آن ارواح به زایر می شود " 📚الملل والنحل،علامه سبحانی،ج4 ص453 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال معصوم بودن برای امامان چه افتخاریه؟خدا من رو هم معصوم میکرد گناه نمی‌کردم ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "مصونیت معصومین در برابر گناه از مقام معرفت وعلم وتقوای آنان سرچشمه می گیرد درست همانند پرهیز از پاره ای از گناهان برای فرد فرد ما به خاطر علم واگاهی وایمان ومعرفت آن را ترک می کنیم مثلا هرگز با بدن لخت قدم در کوچه وخیابان نمی گذاریم. ترک گناه برای آنان محال عادی است نه محال عقلی ومی دانیم محال عادی با اختیاری بودن سازگار است فی المثل محال عادی است که شخص عالم ومومنی شراب را با خود به مسجد ببرد ودر صف جماعت بنوشد ولی مسلما این یک محال عقلی نیست بلکه محال عادی است. ❗کوتاه سخن این که سطح بالای معرفت وایمان انبیا که خود یک فضیلت وافتخار است سبب افتخار وفضیلت دیگری که مقام عصمت است می گردد. ❗اگر گفته شود آنها این ایمان ومعرفت را از کجا آورده اند می گوییم این از امدادات الهی است ولی با این قید که امدادهای الهی بی حساب نیست ولیاقت هایی در آنان وجود داشته است" 📚پیام قرآن،ج7 ص191 ❗علامه سبحانی می فرماید: "عصمت به معصوم داده نمی شود مگر پس از وجود داشتن کمالات وبرتری های اخلاقی در وجود معصومان " 📚الهیات،ج3 ص175 ❗ایت الله جوادی آملی می فرماید: "خداوند متعال با علم بی نهایت خود می دانست که کدام یک از بندگانش به دعوتش پاسخ مثبت میدهند وکدامیک پاسخ منفی واز انجایی که می دانست معصومان در اطاعت فرمان او یک سر و گردن از سایر مخلوقات بالاتر و برتر هستند اجر آنان را در ابتدای خلقت ودر حقیقت پیش از عمل به انبیا وامامان به صورت عصمت عطا کرده است " 📚ادب فنای مقربان،ج3 ص256 ( با تصرف) ❗خلاصه کلام آنکه، عصمت از علم واگاهی وایمان بالای معصومان صادر میشود که سبب می شود آنان با اختیار خود دنبال گناه نروند اما افاضه این علم وایمان با عنایت خداوند بوده آن هم به سبب شایستگی هایی که در وجود آنان بوده است. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا اهل سنت در پایان تلاوت قرآن ،العلی رو نمیاورند(صدق الله العظیم) در حالیکه شیعه این کار رو انجام میدهد؟ العلی که جزء صفات خداوند است. ✅پاسخ در روايتي عبد الله بن سلام يهودي از رسول خدا سؤال هاي فراواني مي پرسد از جمله از ابتدا و انتهاي قرآن مي پرسد و حضرت مي فرمايد: "ابتداوه بسم الله الرحمان الرحیم وختمه صدق الله العلی العظیم" "ابتدای قرآن با بسم الله الرحمان الرحیم وختمش با صدق الله العلی العظیم است" 📚 بحار الانوار،ج57 ص243 ❗ علامه مجلسي در شرح اين عبارت گفته است: "معناي کلام اين نيست که: "صدق الله العلي العظيم" جزء قرآن است بلکه منظور اين است که سزاوار مي باشد تلاوت قرآن با اين عبارت ختم شود." 📚همان مدرک،ص262 اما چرا اهل سنت لفظ العلی را به کار نمیبرند با آنکه این لفظ از صفات خداوند است برای ما نیز سوال است وچندین بار که مطرح کرده ایم پاسخی نداده اند .عده ای میگویند که به جهت تشابه این صفت خداوند با نام حضرت علی از ذکر آن خودداری میکنند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال : ایا معجزّه يکي از شرايط اصلي نبوت است و فرق نبوت و رسول در چيست ✅پاسخ: راه های تشخیص صدق ادعای انبیا سه چیز است 1 معجزه 2 تصدیق پیامبر جدید توسط پیامبر قبلی 3 اجتماع قراین وشواهد مختلف دال بر صدق دعوت پیامبر 📓الالهیات،علامه سبحانی،ج3 ص65 ❗روشن شد که معجزه یکی از طرق پی بردن به صدق گفتار پیامبر است اما درمورد فرق بین نبی ورسول: در روایتی زراره از امام باقر سوال کرد: رسول ونبی چه کسی است وفرق بین آنها در چیست؟ امام پاسخ داد: "نبی در خواب به او وحی میشود ودر بیداری تنها صدای فرشته را میشنود اما ملک را نمی بیند اما رسول آن است که صدا را می شنود ودر خواب نیز بر او وحی میشود وملک را نیز در بیداری می بیند" 📓بحار الانوار،ج11 ص41 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال با توجه به اینکه خداوند انسان را به کامل ترین صورت آفریده است پس چرا ما ختنه را انجام می دهیم آگر این کار لازم بود چرا خدا ما رو به صورت ختنه شده نیافرید؟؟؟ ✅پاسخ: دلیل وجوب ختنه کردن در مردان روایات فراوانی است که در منابع روایی ما آمده است 📚وسایل الشیعه،ج21 ص440 باب 56 📚مستدرک الوسایل،ج15 ص151 باب 41 📚بحار الانوار،ج101 ص107 باب 4 ❗امام صادق به نقل از پدرانشان فرمود: "فرزندان خودرا در روز هفتم تولد ختنه کنید چرا که سبب پاکیزگی آنان میشود وسبب تسریع در روییدن گوشت بدنشان میشود" 📚الخصال،صدوق،ج2 ص538 ❗حضرت ایت الله العظمی مکارم شیرازی درمورد چرایی ختنه کردن می فرماید: "خداوند این عضو را آفریده که در دوران جنینی آن قسمت از جنین را حفظ کند وپس از تولد عضو زایدی محسوب می شود مانند بند ناف که پس از تولد بریده میشود ( پس اشکالی بر خلقت خدا نیست)" 📚احکام خانواده،ص333 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال پیامبر قبل بعثت پیرو چه ایینی بود یهودی،مسیحی،ابراهیمی؟ ✅پاسخ: علامه گرانقدر مجلسی می فرماید: "بدان آنچه که از اخبار معتبره وروایات مستفیضه آشکار میشود آن است که پیامبر قبل از مقام رسالت دارای مقام نبوت بوده، گاه فرشتگان با او صحبت می کردند وصدای آنها را می شنید وگاه در رویای صادقه به او الهام میشد وبعد از چهل سال به مقام رسالت رسید وقران واسلام رسما بر او نازل شد" 📚بحار الانوار،ج18 ص277 ❗علامه 6 دلیل بر این سخن خود اقامه می کند. ❗ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "پیامبر شخصا برنامه خاصی از سوی خدا داشته است که بر طبق آن عمل می کرده ودر حقیقت ایین مخصوص خودش بوده تا زمانی که اسلام بر او نازل گشت" 📚تفسیر نمونه،ج20 ص507 ❗امیر مومنان فرمود: "از همان زمان که رسول خدا از شیر باز گرفته شد خدا بزرگترین فرشته از فرشتگانش را با او قرین ساخت تا شب وروز اورا به مکارم اخلاق وطرق اخلاق نیک سوق دهد" 📚نهج البلاغه،خطبه 192 ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به؛ 📚تفسیر نمونه،ج20 ص502 به بعد 📚بحار الانوار،ج18 ص244 باب 2 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا مقام امام بالاتره یا پیامبر؟اگه امام پس حضرت محمد مقامش پایین تره نعوذ بالله؟ ✅پاسخ: در این شکی نیست که مقام امامت از مقام نبوت برتر وبالاتر است. ❗خداوند ابراهیم خلیل را پس از آنکه واجد مقام نبوت بود ترفیع مقام داد واورا به مقام امامت رساند چنان که فرمود: "( وبه خاطر بیاورید) هنگامی که خداوند ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمایش نمود واو بخوبی از عهده آزمایش بر آمد خداوند به او فرمود تورا امام ورهبر مردم قرار دادم .ابراهیم گفت از دودمان من نیز امامانی قرار بده خداوند فرمود پیمان من به ستمکاران نمیرسد ( تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک ومعصوم هستند شایسته این مقام هستند)( بقره 124) ❗امام صادق فرمود: "خداوند ابراهیم را بنده خاص خود قرار داد پیش از آنکه پیامبرش قرار دهد وخداوند اورا نبی قرار داد پیش از آنکه اورا رسول خود سازد واورا رسول خود انتخاب کرد پیش از آنکه اورا به عنوان خلیل خود برگزیند واورا خلیل خود قرار داد پیش از آنکه اورا امام قرار دهد، هنگامی که این مقامات را جمع کرد فرمود من تورا امام مردم قرار دادم " 📚الکافی،ج1 ص133 باب طبقات الانبیا والرسل والائمه ❗همچنین روایات فراوان دیگری نیز وجود دارد که همگی تصریح می کنند مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است 📚بحار الانوار،ج25 ص115 باب 4 ❗ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: 1 مقام نبوت یعنی دریافت وحی از خداوند 2 مقام رسالت یعنی مقام ابلاغ وحی وتبلیغ ونشر احکام خداوند وتربیت نفوس از طریق تعلیم واگاهی بخشیدن 3 مقام امامت یعنی رهبری وپیشوایی خلق درواقع امام کسی است که با تشکیل حکومت الهی وبدست آوردن قدرتهای لازم سعی میکنند احکام خدا را عملا اجرا وپیاده نماید واگر هم نتواند رسما تشکیل حکومت دهد تا آنجا که در توان دارد در اجرای احکام می کوشد ❗وظیفه امام اجرای دستورات الهی است در حالی که وظیفه رسول ابلاغ این دستورات می باشد ❗وبه تعبیر دیگر رسول "ارائه طریق" می کند ولی امام "ایصال به مطلوب "می نماید ❗ناگفته پیداست که بسیاری از پیامبران مانند پیامبر اسلام هر سه مقام را داشتند، هم دریافت وحی می کردند، هم تبلیغ فرمانهای الهی وهم در تشکیل حکومت واجرای احکام تلاش می کردند وهم از طریق باطنی به تربیت نفوس می پرداختند" 📚تفسیر نمونه،ج1 ص440 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا طبق آیه 11 نسا ارث زن نصف مرد است؟؟؟ ✅پاسخ ایت الله العظمی مکارم شیرازی در تفسیر نمونه به سوال شما چنین پاسخ میدهند: "بااینکه ظاهراً ارث مرد دو برابر زن است امّا با دقّت بیشتر روشن مى شود که از یک نظر ارث زنان دو برابر مردان مى باشد و این بخاطر حمایتى است که اسلام از حقوق زن کرده است. توضیح اینکه اسلام وظائفى بر عهده مردان گذارده که با توجّه به آن نیمى از درآمد مردان عملاً خرج زنان مى شود، در حالى که بر عهده زنان چیزى گذارده نشده است، مرد باید هزینه زندگى همسر خود را طبق نیازمندى او، از مسکن و پوشاک و خوراک و سایر لوازم بپردازد، و هزینه زندگى فرزندان خردسال نیز بر عهده اوست، در حالى که زنان از هرگونه پرداخت هزینه اى حتى براى خودشان معاف هستند، بنابراین یک زن مى تواند تمام سهم ارث خود را پس انداز کند، در حالى که مرد ناچار است آن را براى خود و همسر و فرزندان خرج کند، و نتیجه آن عملاً چنین مى شود که نیمى از درآمد مرد براى زن خرج مى شود، و نیمى براى خودش، در حالى که سهم زن همچنان بحال خود باقى مى ماند. براى توضیح بیشتر به این مثال توجّه کنید: فرض کنید مجموع ثروت هاى موجود در دنیا معادل 30 میلیارد تومان باشد که از طریق ارث تدریجاً در میان زنان و مردان جهان (دختران و پسران) تقسیم مى گردد، اکنون مجموع درآمد مردان را با مجموع درآمد زنان جهان از راه ارث حساب کنیم، مى بینیم از این مبلغ 20 میلیارد سهم مردان، و 10 میلیارد سهم زنان است، اما مطابق معمول، زنان ازدواج مى کنند، و هزینه زندگى آنها بر دوش مردان خواهد بود و به همین دلیل زنان مى توانند 10 میلیارد خود را پس انداز کنند، و در بیست میلیارد سهم مردان، عملاً شریک خواهند بود، زیرا در مورد آنها و فرزندان آنها نیز مصرف مى شود. بنابراین در واقع نیمى از سهم مردان که 10 میلیارد مى شود صرف زنان خواهد شد، و با اضافه کردن این مبلغ به 10 میلیارد که پس انداز کرده بودند، مجموعاً صاحب اختیار 20 میلیارد ـ دو سوم مجموع پول دنیا خواهند بود، در حالى که مردان بیش از 10 میلیارد عملاً براى خود مصرف نمى کنند. نتیجه اینکه سهم واقعى زنان، از نظر مصرف و بهره بردارى دو برابر سهم واقعى مردان است، و این تفاوت بخاطر آن است که معمولاً قدرت آنها براى تولید ثروت کمتر است، و این یک نوع حمایت منطقى و عادلانه است که اسلام از زنان به عمل آورده و سهم حقیقى آنها را بیشتر قرار داده اگرچه در ظاهر سهم آنها نصف است. اتفاقاً با مراجعه به آثار اسلامى به این نکته پى مى بریم که سؤال بالا از همان آغاز اسلام در اذهان مردم بوده و گاه بیگاه از پیشوایان اسلام در این زمینه پرسش هائى مى کردند، و پاسخ هائى که از طرف پیشوایان بزرگ (ائمه اهل بیت(علیهم السلام)) به این سؤال داده شده غالباً به یک مضمون است، و آن اینکه «خداوند مخارج زندگى و پرداخت مهر را برعهده مردان گذارده است به همین جهت سهم آنها را بیشتر قرار داده». در کتاب «معانى الاخبار» از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) نقل شده که در پاسخ این سؤال فرمود: «اینکه سهم زنان نصف سهم مردان از میراث است به خاطر آن است که زن هنگامى که ازدواج مى کند چیزى مى گیرد و مرد ناچار است چیزى بدهد، به علاوه هزینه زندگى زنان بر دوش مردان است، در حالى که زن در برابر هزینه زندگى مرد و خودش مسئولیتى ندارد" 📗تفسیر نمونه ج3 ص290 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال هعععه مگه خدا هم نامحرمه که سر نماز باید حجاب بگیریم چرا؟ ✅پاسخ: دلیل ما برای وجوب پوشش بانوان در نماز روایات فراوانی است که از اهل بیت علیهم السلام رسیده است 📚وسایل الشیعه،ج4 ص405 باب 28 📚مستدرک الوسایل،ج3 ص215 باب 22 ❗اما در باره چرایی این حکم ایت الله العظمی مکارم شیرازی پاسخ میدهد: "شکی نیست که خداوند از همه چیز در همه حال با خبر است وپنهان برای او مفهومی ندارد. با بندگان خود نیز نامحرم نیست ولی انسان در حال عبادت خودرا در حضور خدا می بیند وبا او سخن می گوید وبه راز ونیاز با او بر میخیزد در چنین حالتی باید مناسبترین لباس را در حضور او بپوشد وروشن است که مناسبترین لباس برای زن همان لباس کامل است یعنی لباسی که نشانه عفت وپاکدامنی اوست وبهترین حالات اورا منعکس می کند تنها چنین لباسی شایسته حال عبادت است. حتی درمورد مردان نه تنها با بدن عریان نماز خواندن باطل ودور از روح خضوع واحترام به ساحت پرودگار است بلکه بهتر این است که علاوه بر پوشش مقدار واجب با لباسی نماز بخواند که نشانه نهایت احترام باشد مثلا تنها با لباس زیر نماز خواندن خوب نیست وشایسته است علاوه بر لباس زیر لباس رو را هم بپوشند" 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی،ص309 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال برام اثبات کنید که امامان قدرت بر انجام کارهای خارق العاده در عالم دارن خیلی ممنون ✅پاسخ: ما از راههای متعددی می توانیم این مطلب را اثبات کنیم 1⃣قرآن از پیامبران متعددی نام می برد که میتوانستند در عالم امور خارق العاده انجام دهند مانند حضرت یوسف ( یوسف 96-) حضرت موسی ( بقره 60) -حضرت مسیح ( ال عمران 49) ❗طبق آیات قرآن وروایات فریقین امامان شیعه از تمام انبیا جز پیامبر خاتم برتر هستند. ❗آیه مباهله دلالت روشن دارد بر برتری امامان بر انبیا که جهت آگاهی از روش استدلال رجوع فرمائید به کتاب پیام قرآن، ایت الله مکارم، ج9 ص229- وروایات متعددی از کتب اهل سنت نیز دلالت بر برتری امامان بر انبیا دارند که رجوع فرمائید به کتاب "امامت در حدیث،علی اصغر رضوانی،ص526" ❗علامه مجلسی بابی را در بحار الانوار شریف گشوده است تحت عنوان: "باب در برتری امامان بر انبیا وبر جمیع خلق وانبیا اولی العزم به سبب محبت آنان پیامبر اولی العزم شدند" 📚بحار الانوار،ج26 ص267 باب 6 ❗علامه دراین باب حدود 88 روایت ذکر می کند ❗حال که برتری امامان بر انبیا ثابت شد به طریق اولی قدرت آنان بر ولایت تکوینی نیز ثابت میشود چرا که پیامبرانی که مقامشان از آنان پایین تر بوده است چنین قدرتی داشته اند آنان به طریق اولی دارای چنین قدرتی هستند 2⃣قرآن کریم نقل می کند که وزیر حضرت سلیمان اصف بن برخیا که تنها دارای بخشی از علم الکتاب بود می توانست تخت بلقیس ملکه سبا را از فاصله دور در یک چشم برهم زدن نزد سلیمان حاضر کند ( نمل 40) ❗در روایات فراوانی آمده است که امامان دارای تمام علم الکتاب هستند 📚بصایر الدرجات،ج1 ص212 باب 1 "باب در اینکه نزد امامان است اسم اعظم خداوند وعلم الکتاب" 📚بحار الانوار،ج26 ص159 باب 12 ❗امام صادق فرمود: نسبت کسی که دارای بخشی از علم الکتاب بود ( اصف بن برخیا) با کسی که دارای تمام علم الکتاب است ( امامان) مانند مقدار آبی است که یک پشه از دریا بر میدارد" 📚بحار الانوار،ج26 ص160 ❗اصف که تنها دارای اندکی از علم الکتاب بود میتوانست آن کار عظیم را انجام دهد، امامان که دارای تمام علم الکتاب هستند، به تحقیق قادرند هرکاری تر عالم به اذن خدا انجام دهند 3⃣علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است تحت عنوان: "نزد امامان جمیع علوم فرشتگان وانبیا است وهر آنچه به انبیا داده شده است به امامان هم داده شده است" 📚بحار الانوار،ج26 ص159 باب 12 ❗ودراین باب روایات مربوطه رآ ذکر میکند ❗روشن است که وقتی گفته میشود هرآنچه به انبیا داده شده به امامان هم داده شده است یعنی اگر انبیا قدرت به تصرف تکوینی درعالم داشتند امامان نیز چنین قدرتی دارند 4⃣علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی دارد تحت عنوان: "امامان قادر بر زنده کردن مردگان وشفای کور وبیمار مبتلا به پیسی وجمیع معجزات پیامبران هستند" 📚بحار الانوار،ج27 ص29 باب 13 ❗ودر این باب روایات مربوطه را ذکر میکند ❗از آنچه آمد به وضوح قدرت تکوینی امامان ثابت شد.البته ما بنآی بر اختصار داشتیم والا دلایل بیش آز آنچه ذکر شد می باشد ولکن در مقداری که ذکر شد کفایت است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میگن خدا وهابی ها جوان با صورتی بی ریش است سند بدید ✅پاسخ: ذهبی ودیگران از بزرگان اهل سنت ومورد قبول اهل سنت از ابن عباس روایت میکنند که گفت: "پیامبر پروردگارش را در شمایل جوانی با صورتی بی مو وبا پوششی از لولو وبا قدم ها وپاهای سبزه وگندمگون مشاهده کرد" 📚میزان الاعتدال،ج2 ص363 ❗سیوطی از پیامبر روایت میکند که گفت: "پرودگارم را در قالب جوانی با موهایی پرپشت تا سرشانه دیدم" 📚جامع الاحادیث،ج4 ص396 باب 3 ⚠️این است خدای وهابیت ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال از پاسخی که درمورد خدای جوان با موهای بلند وهابی ها دادیم حال کردیم 😂😂😂 میگن خداشون سوار الاغ هم میشه آره؟ ✅پاسخ: ❗آری هنگامی که دروازه شهر علم رسول الله بسته شد باید انتظار گفتار ورفتارهای نابخردانه در باره خداوند داشت.چنین آورده اند: "در کتاب مطامع الانوار از برخی از حنبلیان نقل شده است که احمد بن حنبل می گفت: از هر عضوی از خدا بپرسید پاسخ میدهم به جز ریش خداوند، گفته اند خداوند هرشب جمعه سوار بر الاغ با جلال وجبروت خاص از آسمان به پشت بام مساجد فرو می آید. به همین جهت بالای پشت بام خود برای الاغ خداوند آب وعلف می گذارند " 📚کتاب الاربعین،ص654 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال آیا نام حضرت علی ع در قرآن آمده؟ . بغیر از اینکه تمام قرآن شرح اعمال حضرت علی ع هست ، منظور من نام حضرت علی ع هست. و آیا اونجایی که در قرآن حضرت ابراهیم خلیل الله تقاضای این که که در نسل من در آینده انسان های صالحی قرار بده و خداوند متعال در جواب حضرت ابراهیم در سوره ی دیگه ای میفرماید که ای ابراهیم ما در نسل آینده تو : مقام صدق علیا . قرار دادیم و دعای تو را مستجاب کردیم .... . آیا این کلمه ی علیا همون نام حضرت علی هست؟ واگر نیست چرا اسم حضرت علی ع را به صراحت نیاورده است؟ ✅پاسخ: نخست درمورد اینکه چرا نام حضرت علی در قرآن نیامده؟ پاسخ آن است: نام علی تنها اختصاص به حضرت امیر نداشته است وابوطالب هم تنها اختصاص به پدر علی نداشته است واشخاص دیگری نیز به آن نام ونام پدر بوده اند با این حساب ممکن بود افراد دیگری نام علی وارده درقرآن رآ به خود تطبیق دهند لذا بهترین راه ذکر صفات وخصایص حضرت علی بوده است 📚ایات الولایه فی القرآن،ایت الله مکارم،ص237 ❗اما آیا آن آیه در سوره مریم"جعلنا لهم لسان صدق علیا" دلالت میکند نام حضرت علی درقرآن آمده است؟ در روایتی یونس بن عبدالرحمان به امام رضا گفت که گروهی ( مخالفان) از من می خواهند که آیه ای بیاورم که نام حضرت علی درآن آمده باشد من هم این آیه را گفتم"جعلنا لهم لسان صدق علیا" امام فرمود:بله درست استدلال کردی 📚تفسیر برهان،ج3 ص717 حال افراد دو دسته شده اند. یک دسته آن روایت را از حیث سند رد می کنند ومی گوید علیا درآیه به معنای وصفی به کار رفته است نه علم 📚ایات الولایه فی القرآن،آیت الله مکارم،ص238 دسته دیگر با این آیه استدلال به آمدن نام حضرت علی میکنند. آنچه صحیح است آن است که "علیا"درآیه به معنای وصفی است وعلم برای حضرت علی نیست.واگر در روایات گفته شده که مراد از آیه حضرت علی است به این معناست: ابراهیم از خداوند می خواهد که نام ویاد او قرن ها از ذهن ها فراموش نشود شعرا84 وخداوند هم درخواست اورا اجابت کرد وبرای او نام بلند آوازه ای در میان امت ها قرار داد. ❗آن شخصی که سبب بلند آوازه شدن نام حضرت ابراهیم شد علی علیه السلام بود. با این تفسیر هم روایات توجیه می شود وهم ظاهر آیه قرآن که "علیا در معنای وصفی است" امام صادق فرمود: مراد از جعلنا لهم لسان صدق علیا منظور حضرت علی است 📚تفسیر برهان،ج3 ص727 یعنی روشن ترین مصداق لسان صدق حضرت علی است. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال چرا اسلام بردگی رو تجویز کرد ویک باره اونو از بین نبرد ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "اگر اسلام طبق یک فرمان عمومی دستور میداد همه بردگان موجود در آن را آزاد کنند چه بسا بیشتر آنها تلف می شدند زیرا گاه نیمی از جامعه را بردگان تشکیل می دادند، آنها نه کسب وکار مستقلی داشتند ونه خانه ولانه و وسیله ای برای ادامه زندگی. ❗اگر در یک روز ویک ساعت معین همه آزاد می شدند یک جمعیت عظیم بیکار ظاهر می گشت که هم زندگی خودش با خطر مواجه می شد وهم ممکن بود نظم جامعه را مختل کند وبه هنگامی که محرومیت به او فشار آورد به همه جا حمله ور شود ودرگیری وخونریزی به راه افتد. اینجاست که باید تدریجا آزاد شوند وجذب جامعه شوند، نه جان خودشان به خطر افتد ونه امنیت جامعه را به خطر اندازند واسلام درست این برنامه حساب شده را تعقیب کرد ❗بستن سرچشمه های بردگی: "بردگی در طول تاریخ اسباب فراوانی داشته است اسلام دریچه تمام اسباب را بست وتنها در یک مورد اجازه برده گیری داد وآن درمورد اسیران جنگی بود وتازه آن حکم نیز جنبه الزامی نداشت بلکه اجازه میدهد طبق مصالح اسیران را بی قید وشرط یا پس از پرداخت فدیه آزاد کنند ( یا اسیر بگیرند)"( محمد 4) ❗ودر موارد فراوانی دریچه های آزادی بردگان را گشود ❗ودر احیای شخصیت بردگان دستورات متعددی صادر کرد ❗وپیروان خودرا به رفتار انسانی با بردگان ترغیب وسفارش کرد ❗وبدترین کار را انسان فروشی قلمداد کرد ❗واسلام تنها دریک مورد اجازه برده گیری میدهد وآن هم در مورد اسیران جنگی است آن هم هرگز جنبه الزامی ندارد. ❗در آن روز زندانهایی نبود که بتوان اسیران جنگی را تا روشن شدن وضعشان در زندان نگهداشت وراهی جز تقسیم کردن آنها در میان خانواده ها ونگه داری به صورت برده نداشت. ❗بدیهی است هنگامی که چنین شرایطی تغییر کند هیچ دلیلی ندارد که امام مسلمین حکم بردگی را درباره اسیران بپذیرد می تواند آنها را از طریق منت یا فدیه آزاد کند ❗زیرا اسلام پیشوای مسلمین را دراین امر مخیر ساخته تا با در نظر گرفتن مصالح اقدام کند 📚تفسیر نمونه،ج21 ص412 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال دوستای وهابی دارم به وضوی ما ایراد می گیرن میگن خدا تو قرآن گفته دستاتون را تا آرنج بشورید "الی المرافق"این یعنی از پایین به بالا ولی شما بر عکس عمل می کنید؟ ✅پاسخ: برای رسیدن به پاسخ توجه به نکات زیر الزامی است: 1⃣ایت الله العظمی مکارم می فرمآید: کلمه الی در آیه تنها برای حد شستن است نه کیفیت شستن. مثلا انسان به کارگری می گوید دیوار اطاق را از کف تا یک متر رنگ کند. روشن است که منظور این نیست که دیوار از پایین به بالا رنگ شود بلکه منظور این است که این مقدار باید رنگ شود نه بیشتر ونه کمتر.بنابراین فقط مقداری از دست که باید شسته شود در آیه ذکر شده اما کیفیت آن درسنت پیامبر که بوسیله اهل بیت به ما رسیده آمده است وآن شستن آرنج است به طرف سر انگشتان" 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم،ج4 ص286 2⃣علامه سبحانی می فرماید: احتمال دارد "الی "به معنای "با" باشد ( الی به معنای مع) یعنی دست را همراه با آرنج بشویید.( چنان که در قرآن نیز الی به معنای مع "با"به کار رفته است ❗ قرآن می گوید: "لا تاکلوا اموالهم الی اموالکم" "اموال آنان را با اموال خود نخورید"2 نسائ- واز زبان حضرت عیسی می گوید: "من انصاری الی الله" "چه کسی مرا یاری می کند به همراه خدا که مرا یاری میدهد "52 ال عمران 📚سیمای عقاید شیعه،علامه سبحانی،ص358 ❗در این صورت آیه تنها می گوید در وضو ارنج باید شسته شود اما کیفیت شستن از طریق اهل بیت به ما رسیده است 3⃣در روایات متعددی آمده است که اهل بیت وضوی رسول الله را به صورت شستن دستها از آرنج به سمت سر انگشتان بیان کرده اند 📚وسایل الشیعه،ج1 ص387 باب 15 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص301 باب 15 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اگر یک سنی شهید شود جایگاهش کجاست ✅پاسخ: نخست باید دید آیا شهادت برای افراد سنی مذهب محقق میشود یا خیر؟ ❗بی شک جهاد در راه خدا وشهادت دراین راه عبادتی بس عظیم می باشد. ❗در روایات اهل بیت علیهم السلام آمده است که هر نوع عبادتی بدون ولایت امامان وعقیده بر امامت آنان نقش بر آب وبی اثر است 📚وسایل الشیعه،ج1 ص118 باب 29 📚الفصول المهمه،ج1 ص665 باب 67 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص109 باب 12 ❗امام صادق فرمود: "کسی که روز قیامت با ولایت ما بر خدا حاضر نشود خداوند از او هیچ حسنه ای قبول نمیکند واز هیچ گناهش نمیگذرد" 📚الکافی،ج8 ص33 ح6 ❗روی این جهت به آسانی نمیتوانیم افرادی که از مخالفین کشته میشوند را شهید محسوب کرد مگر کسانی از آنان که در تشیع وایمان آوردن به امامان مقصر نبوده اند وحق به آنان نرسیده است. این افراد مستضعف اگر شهید شوند مشمول روایت زیر میشوند وروایت زیر جایگاه آنان را مشخص میکند: "حضرت علی فرمود: "برای بهشت هشت در است. از یک در پیامبران وصدیقون وارد میشوند واز یک در شهدا وصالحین ( شیعه) وارد میشوند واز پنج در شیعیان ومحبان ما وارد میشوند واز یک باب سایر مسلمین ( که اعمال صالح داشته اند) وذره ای بغض ما را نداشته اند وارد میشوند" 📚الخصال،ج2 ص39 ❗با توجه به این حدیث روشن میشود که مقام شهدای سنی که مستضعف بوده اند ودر تدین به آیین حق کوتاهی نکرده اند وشهید شده اند وارد بهشت میشوند اما جایگاهشان از شیعیان پایین تر می باشد. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا این سند درسته اگر درسته چطور امکان داره ک امام رضا در یک شب هزار رکعت نماز خونده ؟؟؟ از امام رضا عليه السلام روايت شده است كه آن حضرت پيراهني به (دِعبل ) هديه داد و به او سفارش كرد: اين پيراهن را خوب نگهداري كن (و قدر آن را بدان ) كه من با آن ، هزار شب و هر شبي هزار ركعت نماز خوانده ام و هزار ختم قرآن كرده ام . ✅پاسخ: در روایات آمده است که امام رضا علیه السلام در هر شب وروز هزار رکعت نماز می خوانده است 📓بحار الانوار،ج49 ص92 اما انچه شما از جریان دادن پیراهن به دعبل... نقل کردید را ما جایی ندیده ایم. شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه بابی را گشوده است تحت عنوان: "استحباب خواندن هزار رکعت نماز در هر شب وروز بلکه خواندن هزار رکعت نماز هرروز وهر شب در صورت امکان " 📓وسایل الشیعه،ج4 ص98 ❗ودران باب روایات مختلفی نقل می کند که امامان در هرشب وهر روز هزار رکعت نماز می خوانده اند علامه مجلسی در بحار الانوار بابی دارد تحت عنوان: "...نماز بهترین چیز است ومستحب است زیاد نماز خواندن" 📓بحار الانوار،ج79 ص303 باب 4 ❗در نماز های مستحبی رعایت امور زیر کفایت می کند 1⃣نماز های مستحبی دو رکعتی می باشند 2⃣در نماز های مستحبی می توان به خواندن سوره حمد وگفتن یک ذکر در رکوع وسجود وگفتن یک سلام وبدون قنوت اکتفا کرد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میخوام بدونم آیا دلیلی فقط بر اساس قرآن هست مبنی بر اینکه سگ نجس است؟ ✅پاسخ: 1⃣قرآن کتاب کلیات است. قرار نیست تمام فروعات احکام در قرآن بیان شود.خداوند می فرماید: "ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا تو ایات آن را برای مردم تبیین کنی"( نحل 44) ومی فرماید: "آنچه پیامبر برای شما آورده وبه شما فرمان دهد بگیرید وعمل کنید وانچه شما را از آن نهی کرده خودداری کنید"( حشر 7) ❗با توجه به این آیات، حجیت سنت پیامبر اثبات میشود وما نیز سنت پیامبر را طبق ادله قاطع از اهل بیت می گیریم وسخنان اهل بیت نیز برای ما حجت است 2⃣قرار نیست، کلیه فلسفه های احکام برای ما روشن باشد.امام سجاد فرمود: "دین خداوند با عقول ناقصه وآرای باطله وقیاس های فاسد بدست نمی آید وتنها باید در برابر فرامین خداوند تسلیم بود" 📚کمال الدین،شیخ صدوق،ج1 ص324 3⃣دلیل نجاست سگ روایات فراوانی است که در مجامع روایی ما آمده است 📚وسایل الشیعه،ج1 ص225 باب 1 وج3 ص414 باب 12 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص219 باب 1 وج2 ص561 باب 8 📚بحار الانوار،ج62 ص48 باب 1 و ج77 ص54 باب 2 ❗دراین زمینه روایات فراوانی آمده است. ❗امام صادق فرمود: "خداوند مخلوقی نجس تر از سگ خلق نکرده است" 📚وسایل الشیعه،ج1 ص226 ❗امام صادق فرمود: "سگ موجود پلید ونجسی است" 📚التهذیب،ج1 ص225- الاستبصار،ج1 ص19 ❗اما در مورد دلايل اين حكم بايد گفت: جزييات و نكات دقيق اين مسئله همانند بسياري از مسائل تعبدي ديگر بر ما روشن نيست ، چنان كه نظير اين روايات در مورد شغال و روباه و مانند آن ها كه همه از يك تيره هستند بيان نشده است . البته از نظر علمي مشكلاتي براي ارتباط با سگ مطرح مي شود؛ اما اين مسائل مطالب قطعي و صد در صدي در اين زمينه محسوب نمي شود و بعيد است كه اين نوع حرمت ها مربوط به جنبه هاي ظاهري و مشكلات بهداشتي و طبيعي باشد. آن چه از ظاهر روايات برمي آيد آن است كه: حكم نجاست به خاطر لزوم پرهيز از سگ هاست كه منشاء آن هم نوعي پليدي باطني و معنوي است كه تاثيرات آن بر ما روشن و محسوس نيست. اما در هر حال با وجود اين ارتباط نزديك اين آثار منفي متوجه ما مي شود و به ما آسيب مي رساند . ❗پیامبر گرامی فرمود: "جبرئیل به من خبر رساند که ما فرشتگان داخل خانه ای که در آن سگ باشد داخل نمی شویم" 📚بحار الانوار،ج62 ص54 هر چند زمينه ظاهری هم مي تواند در اين روايات مد نظر باشد؛ چنان كه مثلا گفته شده: در روده سگ کِرم کوچکی به طول چهار میلی متر به نام تینیا ایکینوسکوس است. وقتی این کرم از طریق مدفوع سگ بیرون می آید، تخم های زیادی از این کرم نيز خارج مي شود و به آساني انتقال مي يابد و اگر یکی از این تخم ها به معده انسان وارد شود، مرض های گوناگونی تولید می کند. ❗اما ایا دلیل اصلی نجاست سگ،آلودگی ظاهری آن است یا خیر برای ما مشخص ومعلوم نیست وطبق آنچه در بند شماره 2 بیان کردیم وظیفه ما تنها تسلیم در برابر فرامین الهی می باشد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطف کنید چون میلاد امام صادق است در مورد عظمت امام صادق از دید بزرگان اهل سنت برامون بگید ✅پاسخ: ذهبی از بزرگان اهل سنت در دو کتاب خود از امام صادق روایت میکند که می فرمود: "از من سوال کنید قبل از آنکه مرا از دست بدهید واین را بدانید که پس از من کسی مانند حدیث مرا به شما نخواهد گفت" 📚تاریخ الاسلام،ج6 ص45 📚تذکره الحفاظ،ج1 ص157 مالک بن انس امام مالکی ها درمورد امام صادق علیه السلام می گوید: برتر وبالاتر از جعفر بن محمد را در علم وعبادت وپرهیزگاری، نه چشمی دیده ونه گوشی شنیده ونه به ذهن بشری خطور کرده است 📚تهذیب التهذیب،ج2 ص104 ابن حبان در مورد امام می گوید: "او از نظر دانش، فقاهت وفضیلت از بزرگان اهل بیت به شمار می آید" 📚الامام الصادق والمذاهب الاربعه،ج1 ص58 خوارزمی در مناقب از ابوحنیفه امام حنفی ها نقل می کند که درمورد امام صادق میگفت: "من فقیه تر از جعفر بن محمد ندیده ام. وگفت :اگر آن دوسال ( شاگردی) نبود نعمان ( ابوحنیفه) هلاک می شد 📚مناقب ابوحنیفه،ج1 ص172 📚تحفه اثنی عشریه،ص8 محمد بن طلحه شافعی درمورد امام می گوید: "او دارای دانشی سرشار، عبادتی بسیار، پارسایی آشکار وهمیشه درحال ذکر بود... گروه بسیاری از بزرگان دین از او نقل روایت کرده واز دانش او بهره برده اند وبر شاگردی او افتخار کرده اند...مناقب او چنان زیاد است که کسی را یارای شمارش آن نبوده... " 📚مطالب السوول،ج2 ص56 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا امام صادق را رییس مذهب شیعه می گن ✅پاسخ: نخست باید توجه کرد که لفظ شیعه در زمان رسول خدا بر پیروان حضرت علی اطلاق می شده است. سیوطی از بزرگان اهل سنت در تفسیرش ذیل آیه "کسانی که ایمان آوردند وعمل صالح انجام دادند آنها بهترین مخلوقات خدا هستند" بینه 7 از پیامبر روایت می کند: "قسم به کسی که جان من به دست اوست این مرد ( علی) وشیعیانش رستگاران در روز قیامت هستند " 📚الدر المنثور،ج6 ص379 مرحوم بحرانی از علمای شیعه نیز در تفسیر برهان انبوهی از این روایات را ذیل آیه می آورد 📚تفسیر برهان، ج5 ص719 ❗پس ثابت شد شیعه در زمان خدا پیامبر وجود داشته است وبه پیروان حضرت علی اطلاق می شده است. ❗اما این که مذهب ما را شیعه جعفری می گویند از آن رو است که تا زمان امام صادق ع به علت تسلط سیاستمداران وزمامداران ستمگر فرصت نشر علوم ومعارف اسلامی وتربیت شاگردان آن طور که برای ایشان فراهم شد فراهم نگردید وایشان از این موقعیت وفرصت حد اکثر استفاده را نمود، علوم ومعارف اسلامی را تعلیم وتدریس فرمودند وشاگردان بزرگی تربیت کردند که هریک از علمای بزرگ اسلام به شمار میروند. ❗از آن موقع شیعه وپیروان آن حضرت را جعفری گفتند وبعد هم این لقب بر شیعه باقی ماند 📚معارف دین،ایت الله صافی گلپایگانی ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال: در روایت توقیع شریف و معروف و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا در ادامه حدیث داریم که حضرت خمس را برای شیعیان مباح گردانید تا زمان ظهور .پس چرا باید خمس پرداخت کنیم در زمان غیبت ✅پاسخ: روایات را باید با یکدیگر دید انگاه نتیجه گیری کرد. شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه انبوهی روایت در وجوب پرداخت خمس ذکر می کند 📓وسایل الشیعه،ج9 ص483، کتاب الخمس،ابواب ما یجب فیه الخمس،باب 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12 از صفحه 483 تا 508 همچنین رجوع کنید به بحار الانوار،ج93 ص185 باب 22،23 روایاتی که می گوید خمس حلال است را باید با روایات وجوب خمس با هم دید انگاه بین آنها جمع نمود این روایات را می توان اینگونه توجیه کرد که مربوط به مواردی هستند که نمی توانستند خمس پرداخت کنند. یا عفو از ناحیه صاحب حق بوده است. یا در جایی بوده است که سوال کننده مال را تلف کرده است. یا امکان رساندن آن را به امام نداشته است. در این صورتها امام خمس را حلال کرده است و نیازی به پرداخت آن ندیده است. شیخ حر عاملی آن روایات را ناظر به مواقعی میداند که پرداخت خمس برای شیعیان سخت است وتوان پرداخت آن را ندارند دراین مواقع که شیعیان توان پرداخت خمس را ندارند امامان خمس را برای آنان حلال کرده اند 📓وسایل الشیعه،ج9 ص543 باب 4 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman