eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.2هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال الله میفرماید (وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ) [سوره Fatir : 22] و (هرگز) زندگان و مرد گان یکسان نیستند، بی گمان خداوند هر کس را بخواهد می شنواند، و تو (ای پیامبر!) نمی توانی (سخنت را) به در گور خفتگان بشنوانی. الله به پیامبرش میفرماید ای پیامبر تو نمیتوانی صدایت رو به هر کس در قبر است بشنوانی و تمام امامان در قبر هستند ✅پاسخ: 1- در این که امامان ما وتمام اموات پس از مرگ زنده هستند وروح آنان در عالم برزخ به سر می برد ومی توان با آنان ارتباط گرفت شکی نیست روایات فراوانی دراین زمینه در کتب شیعه آمده است 📚بحار الانوار،ج6 ص202 تا 293 باب 8 و9 ❗همچنین در روایات فراوانی در کتب ما آمده است که اعمال بندگان بر امامان صبح وعصر وهر روزه عرضه می شود وانان از اعمال بندگان وتوسلات آنان آگاه هستند 📚بحار الانوار، ج23 ص333 باب 20 ❗وما درگذشته مفصلا دراین مورد بحث کرده ایم 2- روایات فراوانی را علمای اهل سنت نقل کرده اند که مردگان پس از مرگ صدای زندگان را می شنوند ومی توان با آنان ارتباط برقرار کرد که ما از میان انبوهی روایت به ذکر دو روایت از صحیح بخاری که در صحت آن نزد اهل سنت شکی نیست بسنده می کنیم: 1 -بخاری روایت می کند : پیامبر پس از جنگ بدر مردگان مشرکان را که در چاه انداخته بودند مخاطب قرار دادوگفت: "آیا آنچه پروردگارتان به شما وعده داده بود را حق یافتید؟ به پیامبر گفته شد ایا با مردگان صحبت می کنید؟ پاسخ داد: "ما انت باسمع منهم ولکن لا یجیبون" "شما از آنان شنواتر نیستید اما آنان نمی توانند اجابت کنند" 📚صحیح البخاری،ج9 ص98 کتاب الجنایز،باب ما جائ فی عذاب القبر 2 -بخاری روایت می کند که پیامبر فرمود: "فرد از دنیا رفته حتی صدای پای تشییع کنندگانش را می شنوند" "انه لیسمع قرع نعالهم" 📚صحیح بخاری،ج2 ص90 ❗اما پاسخ به آن آیه مورد استدلال شما: "آیه اشاره دارد به اجسادی که در قبر وزیر خاک هستند آنان قادر بر ادراک وشنیدن نیستند اما مخاطب ما روح آنان است که پس از مرگ زنده است ودر عالم برزخ به سر می برد.مخاطب ما آن ارواح مطهر هستند وحضور بر سر قبر آنان سبب توجه آن ارواح به زایر می شود " 📚الملل والنحل،علامه سبحانی،ج4 ص453 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال معصوم بودن برای امامان چه افتخاریه؟خدا من رو هم معصوم میکرد گناه نمی‌کردم ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "مصونیت معصومین در برابر گناه از مقام معرفت وعلم وتقوای آنان سرچشمه می گیرد درست همانند پرهیز از پاره ای از گناهان برای فرد فرد ما به خاطر علم واگاهی وایمان ومعرفت آن را ترک می کنیم مثلا هرگز با بدن لخت قدم در کوچه وخیابان نمی گذاریم. ترک گناه برای آنان محال عادی است نه محال عقلی ومی دانیم محال عادی با اختیاری بودن سازگار است فی المثل محال عادی است که شخص عالم ومومنی شراب را با خود به مسجد ببرد ودر صف جماعت بنوشد ولی مسلما این یک محال عقلی نیست بلکه محال عادی است. ❗کوتاه سخن این که سطح بالای معرفت وایمان انبیا که خود یک فضیلت وافتخار است سبب افتخار وفضیلت دیگری که مقام عصمت است می گردد. ❗اگر گفته شود آنها این ایمان ومعرفت را از کجا آورده اند می گوییم این از امدادات الهی است ولی با این قید که امدادهای الهی بی حساب نیست ولیاقت هایی در آنان وجود داشته است" 📚پیام قرآن،ج7 ص191 ❗علامه سبحانی می فرماید: "عصمت به معصوم داده نمی شود مگر پس از وجود داشتن کمالات وبرتری های اخلاقی در وجود معصومان " 📚الهیات،ج3 ص175 ❗ایت الله جوادی آملی می فرماید: "خداوند متعال با علم بی نهایت خود می دانست که کدام یک از بندگانش به دعوتش پاسخ مثبت میدهند وکدامیک پاسخ منفی واز انجایی که می دانست معصومان در اطاعت فرمان او یک سر و گردن از سایر مخلوقات بالاتر و برتر هستند اجر آنان را در ابتدای خلقت ودر حقیقت پیش از عمل به انبیا وامامان به صورت عصمت عطا کرده است " 📚ادب فنای مقربان،ج3 ص256 ( با تصرف) ❗خلاصه کلام آنکه، عصمت از علم واگاهی وایمان بالای معصومان صادر میشود که سبب می شود آنان با اختیار خود دنبال گناه نروند اما افاضه این علم وایمان با عنایت خداوند بوده آن هم به سبب شایستگی هایی که در وجود آنان بوده است. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا اهل سنت در پایان تلاوت قرآن ،العلی رو نمیاورند(صدق الله العظیم) در حالیکه شیعه این کار رو انجام میدهد؟ العلی که جزء صفات خداوند است. ✅پاسخ در روايتي عبد الله بن سلام يهودي از رسول خدا سؤال هاي فراواني مي پرسد از جمله از ابتدا و انتهاي قرآن مي پرسد و حضرت مي فرمايد: "ابتداوه بسم الله الرحمان الرحیم وختمه صدق الله العلی العظیم" "ابتدای قرآن با بسم الله الرحمان الرحیم وختمش با صدق الله العلی العظیم است" 📚 بحار الانوار،ج57 ص243 ❗ علامه مجلسي در شرح اين عبارت گفته است: "معناي کلام اين نيست که: "صدق الله العلي العظيم" جزء قرآن است بلکه منظور اين است که سزاوار مي باشد تلاوت قرآن با اين عبارت ختم شود." 📚همان مدرک،ص262 اما چرا اهل سنت لفظ العلی را به کار نمیبرند با آنکه این لفظ از صفات خداوند است برای ما نیز سوال است وچندین بار که مطرح کرده ایم پاسخی نداده اند .عده ای میگویند که به جهت تشابه این صفت خداوند با نام حضرت علی از ذکر آن خودداری میکنند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال : ایا معجزّه يکي از شرايط اصلي نبوت است و فرق نبوت و رسول در چيست ✅پاسخ: راه های تشخیص صدق ادعای انبیا سه چیز است 1 معجزه 2 تصدیق پیامبر جدید توسط پیامبر قبلی 3 اجتماع قراین وشواهد مختلف دال بر صدق دعوت پیامبر 📓الالهیات،علامه سبحانی،ج3 ص65 ❗روشن شد که معجزه یکی از طرق پی بردن به صدق گفتار پیامبر است اما درمورد فرق بین نبی ورسول: در روایتی زراره از امام باقر سوال کرد: رسول ونبی چه کسی است وفرق بین آنها در چیست؟ امام پاسخ داد: "نبی در خواب به او وحی میشود ودر بیداری تنها صدای فرشته را میشنود اما ملک را نمی بیند اما رسول آن است که صدا را می شنود ودر خواب نیز بر او وحی میشود وملک را نیز در بیداری می بیند" 📓بحار الانوار،ج11 ص41 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال با توجه به اینکه خداوند انسان را به کامل ترین صورت آفریده است پس چرا ما ختنه را انجام می دهیم آگر این کار لازم بود چرا خدا ما رو به صورت ختنه شده نیافرید؟؟؟ ✅پاسخ: دلیل وجوب ختنه کردن در مردان روایات فراوانی است که در منابع روایی ما آمده است 📚وسایل الشیعه،ج21 ص440 باب 56 📚مستدرک الوسایل،ج15 ص151 باب 41 📚بحار الانوار،ج101 ص107 باب 4 ❗امام صادق به نقل از پدرانشان فرمود: "فرزندان خودرا در روز هفتم تولد ختنه کنید چرا که سبب پاکیزگی آنان میشود وسبب تسریع در روییدن گوشت بدنشان میشود" 📚الخصال،صدوق،ج2 ص538 ❗حضرت ایت الله العظمی مکارم شیرازی درمورد چرایی ختنه کردن می فرماید: "خداوند این عضو را آفریده که در دوران جنینی آن قسمت از جنین را حفظ کند وپس از تولد عضو زایدی محسوب می شود مانند بند ناف که پس از تولد بریده میشود ( پس اشکالی بر خلقت خدا نیست)" 📚احکام خانواده،ص333 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال پیامبر قبل بعثت پیرو چه ایینی بود یهودی،مسیحی،ابراهیمی؟ ✅پاسخ: علامه گرانقدر مجلسی می فرماید: "بدان آنچه که از اخبار معتبره وروایات مستفیضه آشکار میشود آن است که پیامبر قبل از مقام رسالت دارای مقام نبوت بوده، گاه فرشتگان با او صحبت می کردند وصدای آنها را می شنید وگاه در رویای صادقه به او الهام میشد وبعد از چهل سال به مقام رسالت رسید وقران واسلام رسما بر او نازل شد" 📚بحار الانوار،ج18 ص277 ❗علامه 6 دلیل بر این سخن خود اقامه می کند. ❗ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "پیامبر شخصا برنامه خاصی از سوی خدا داشته است که بر طبق آن عمل می کرده ودر حقیقت ایین مخصوص خودش بوده تا زمانی که اسلام بر او نازل گشت" 📚تفسیر نمونه،ج20 ص507 ❗امیر مومنان فرمود: "از همان زمان که رسول خدا از شیر باز گرفته شد خدا بزرگترین فرشته از فرشتگانش را با او قرین ساخت تا شب وروز اورا به مکارم اخلاق وطرق اخلاق نیک سوق دهد" 📚نهج البلاغه،خطبه 192 ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به؛ 📚تفسیر نمونه،ج20 ص502 به بعد 📚بحار الانوار،ج18 ص244 باب 2 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا مقام امام بالاتره یا پیامبر؟اگه امام پس حضرت محمد مقامش پایین تره نعوذ بالله؟ ✅پاسخ: در این شکی نیست که مقام امامت از مقام نبوت برتر وبالاتر است. ❗خداوند ابراهیم خلیل را پس از آنکه واجد مقام نبوت بود ترفیع مقام داد واورا به مقام امامت رساند چنان که فرمود: "( وبه خاطر بیاورید) هنگامی که خداوند ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمایش نمود واو بخوبی از عهده آزمایش بر آمد خداوند به او فرمود تورا امام ورهبر مردم قرار دادم .ابراهیم گفت از دودمان من نیز امامانی قرار بده خداوند فرمود پیمان من به ستمکاران نمیرسد ( تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک ومعصوم هستند شایسته این مقام هستند)( بقره 124) ❗امام صادق فرمود: "خداوند ابراهیم را بنده خاص خود قرار داد پیش از آنکه پیامبرش قرار دهد وخداوند اورا نبی قرار داد پیش از آنکه اورا رسول خود سازد واورا رسول خود انتخاب کرد پیش از آنکه اورا به عنوان خلیل خود برگزیند واورا خلیل خود قرار داد پیش از آنکه اورا امام قرار دهد، هنگامی که این مقامات را جمع کرد فرمود من تورا امام مردم قرار دادم " 📚الکافی،ج1 ص133 باب طبقات الانبیا والرسل والائمه ❗همچنین روایات فراوان دیگری نیز وجود دارد که همگی تصریح می کنند مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است 📚بحار الانوار،ج25 ص115 باب 4 ❗ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: 1 مقام نبوت یعنی دریافت وحی از خداوند 2 مقام رسالت یعنی مقام ابلاغ وحی وتبلیغ ونشر احکام خداوند وتربیت نفوس از طریق تعلیم واگاهی بخشیدن 3 مقام امامت یعنی رهبری وپیشوایی خلق درواقع امام کسی است که با تشکیل حکومت الهی وبدست آوردن قدرتهای لازم سعی میکنند احکام خدا را عملا اجرا وپیاده نماید واگر هم نتواند رسما تشکیل حکومت دهد تا آنجا که در توان دارد در اجرای احکام می کوشد ❗وظیفه امام اجرای دستورات الهی است در حالی که وظیفه رسول ابلاغ این دستورات می باشد ❗وبه تعبیر دیگر رسول "ارائه طریق" می کند ولی امام "ایصال به مطلوب "می نماید ❗ناگفته پیداست که بسیاری از پیامبران مانند پیامبر اسلام هر سه مقام را داشتند، هم دریافت وحی می کردند، هم تبلیغ فرمانهای الهی وهم در تشکیل حکومت واجرای احکام تلاش می کردند وهم از طریق باطنی به تربیت نفوس می پرداختند" 📚تفسیر نمونه،ج1 ص440 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا طبق آیه 11 نسا ارث زن نصف مرد است؟؟؟ ✅پاسخ ایت الله العظمی مکارم شیرازی در تفسیر نمونه به سوال شما چنین پاسخ میدهند: "بااینکه ظاهراً ارث مرد دو برابر زن است امّا با دقّت بیشتر روشن مى شود که از یک نظر ارث زنان دو برابر مردان مى باشد و این بخاطر حمایتى است که اسلام از حقوق زن کرده است. توضیح اینکه اسلام وظائفى بر عهده مردان گذارده که با توجّه به آن نیمى از درآمد مردان عملاً خرج زنان مى شود، در حالى که بر عهده زنان چیزى گذارده نشده است، مرد باید هزینه زندگى همسر خود را طبق نیازمندى او، از مسکن و پوشاک و خوراک و سایر لوازم بپردازد، و هزینه زندگى فرزندان خردسال نیز بر عهده اوست، در حالى که زنان از هرگونه پرداخت هزینه اى حتى براى خودشان معاف هستند، بنابراین یک زن مى تواند تمام سهم ارث خود را پس انداز کند، در حالى که مرد ناچار است آن را براى خود و همسر و فرزندان خرج کند، و نتیجه آن عملاً چنین مى شود که نیمى از درآمد مرد براى زن خرج مى شود، و نیمى براى خودش، در حالى که سهم زن همچنان بحال خود باقى مى ماند. براى توضیح بیشتر به این مثال توجّه کنید: فرض کنید مجموع ثروت هاى موجود در دنیا معادل 30 میلیارد تومان باشد که از طریق ارث تدریجاً در میان زنان و مردان جهان (دختران و پسران) تقسیم مى گردد، اکنون مجموع درآمد مردان را با مجموع درآمد زنان جهان از راه ارث حساب کنیم، مى بینیم از این مبلغ 20 میلیارد سهم مردان، و 10 میلیارد سهم زنان است، اما مطابق معمول، زنان ازدواج مى کنند، و هزینه زندگى آنها بر دوش مردان خواهد بود و به همین دلیل زنان مى توانند 10 میلیارد خود را پس انداز کنند، و در بیست میلیارد سهم مردان، عملاً شریک خواهند بود، زیرا در مورد آنها و فرزندان آنها نیز مصرف مى شود. بنابراین در واقع نیمى از سهم مردان که 10 میلیارد مى شود صرف زنان خواهد شد، و با اضافه کردن این مبلغ به 10 میلیارد که پس انداز کرده بودند، مجموعاً صاحب اختیار 20 میلیارد ـ دو سوم مجموع پول دنیا خواهند بود، در حالى که مردان بیش از 10 میلیارد عملاً براى خود مصرف نمى کنند. نتیجه اینکه سهم واقعى زنان، از نظر مصرف و بهره بردارى دو برابر سهم واقعى مردان است، و این تفاوت بخاطر آن است که معمولاً قدرت آنها براى تولید ثروت کمتر است، و این یک نوع حمایت منطقى و عادلانه است که اسلام از زنان به عمل آورده و سهم حقیقى آنها را بیشتر قرار داده اگرچه در ظاهر سهم آنها نصف است. اتفاقاً با مراجعه به آثار اسلامى به این نکته پى مى بریم که سؤال بالا از همان آغاز اسلام در اذهان مردم بوده و گاه بیگاه از پیشوایان اسلام در این زمینه پرسش هائى مى کردند، و پاسخ هائى که از طرف پیشوایان بزرگ (ائمه اهل بیت(علیهم السلام)) به این سؤال داده شده غالباً به یک مضمون است، و آن اینکه «خداوند مخارج زندگى و پرداخت مهر را برعهده مردان گذارده است به همین جهت سهم آنها را بیشتر قرار داده». در کتاب «معانى الاخبار» از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) نقل شده که در پاسخ این سؤال فرمود: «اینکه سهم زنان نصف سهم مردان از میراث است به خاطر آن است که زن هنگامى که ازدواج مى کند چیزى مى گیرد و مرد ناچار است چیزى بدهد، به علاوه هزینه زندگى زنان بر دوش مردان است، در حالى که زن در برابر هزینه زندگى مرد و خودش مسئولیتى ندارد" 📗تفسیر نمونه ج3 ص290 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال هعععه مگه خدا هم نامحرمه که سر نماز باید حجاب بگیریم چرا؟ ✅پاسخ: دلیل ما برای وجوب پوشش بانوان در نماز روایات فراوانی است که از اهل بیت علیهم السلام رسیده است 📚وسایل الشیعه،ج4 ص405 باب 28 📚مستدرک الوسایل،ج3 ص215 باب 22 ❗اما در باره چرایی این حکم ایت الله العظمی مکارم شیرازی پاسخ میدهد: "شکی نیست که خداوند از همه چیز در همه حال با خبر است وپنهان برای او مفهومی ندارد. با بندگان خود نیز نامحرم نیست ولی انسان در حال عبادت خودرا در حضور خدا می بیند وبا او سخن می گوید وبه راز ونیاز با او بر میخیزد در چنین حالتی باید مناسبترین لباس را در حضور او بپوشد وروشن است که مناسبترین لباس برای زن همان لباس کامل است یعنی لباسی که نشانه عفت وپاکدامنی اوست وبهترین حالات اورا منعکس می کند تنها چنین لباسی شایسته حال عبادت است. حتی درمورد مردان نه تنها با بدن عریان نماز خواندن باطل ودور از روح خضوع واحترام به ساحت پرودگار است بلکه بهتر این است که علاوه بر پوشش مقدار واجب با لباسی نماز بخواند که نشانه نهایت احترام باشد مثلا تنها با لباس زیر نماز خواندن خوب نیست وشایسته است علاوه بر لباس زیر لباس رو را هم بپوشند" 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی،ص309 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال برام اثبات کنید که امامان قدرت بر انجام کارهای خارق العاده در عالم دارن خیلی ممنون ✅پاسخ: ما از راههای متعددی می توانیم این مطلب را اثبات کنیم 1⃣قرآن از پیامبران متعددی نام می برد که میتوانستند در عالم امور خارق العاده انجام دهند مانند حضرت یوسف ( یوسف 96-) حضرت موسی ( بقره 60) -حضرت مسیح ( ال عمران 49) ❗طبق آیات قرآن وروایات فریقین امامان شیعه از تمام انبیا جز پیامبر خاتم برتر هستند. ❗آیه مباهله دلالت روشن دارد بر برتری امامان بر انبیا که جهت آگاهی از روش استدلال رجوع فرمائید به کتاب پیام قرآن، ایت الله مکارم، ج9 ص229- وروایات متعددی از کتب اهل سنت نیز دلالت بر برتری امامان بر انبیا دارند که رجوع فرمائید به کتاب "امامت در حدیث،علی اصغر رضوانی،ص526" ❗علامه مجلسی بابی را در بحار الانوار شریف گشوده است تحت عنوان: "باب در برتری امامان بر انبیا وبر جمیع خلق وانبیا اولی العزم به سبب محبت آنان پیامبر اولی العزم شدند" 📚بحار الانوار،ج26 ص267 باب 6 ❗علامه دراین باب حدود 88 روایت ذکر می کند ❗حال که برتری امامان بر انبیا ثابت شد به طریق اولی قدرت آنان بر ولایت تکوینی نیز ثابت میشود چرا که پیامبرانی که مقامشان از آنان پایین تر بوده است چنین قدرتی داشته اند آنان به طریق اولی دارای چنین قدرتی هستند 2⃣قرآن کریم نقل می کند که وزیر حضرت سلیمان اصف بن برخیا که تنها دارای بخشی از علم الکتاب بود می توانست تخت بلقیس ملکه سبا را از فاصله دور در یک چشم برهم زدن نزد سلیمان حاضر کند ( نمل 40) ❗در روایات فراوانی آمده است که امامان دارای تمام علم الکتاب هستند 📚بصایر الدرجات،ج1 ص212 باب 1 "باب در اینکه نزد امامان است اسم اعظم خداوند وعلم الکتاب" 📚بحار الانوار،ج26 ص159 باب 12 ❗امام صادق فرمود: نسبت کسی که دارای بخشی از علم الکتاب بود ( اصف بن برخیا) با کسی که دارای تمام علم الکتاب است ( امامان) مانند مقدار آبی است که یک پشه از دریا بر میدارد" 📚بحار الانوار،ج26 ص160 ❗اصف که تنها دارای اندکی از علم الکتاب بود میتوانست آن کار عظیم را انجام دهد، امامان که دارای تمام علم الکتاب هستند، به تحقیق قادرند هرکاری تر عالم به اذن خدا انجام دهند 3⃣علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است تحت عنوان: "نزد امامان جمیع علوم فرشتگان وانبیا است وهر آنچه به انبیا داده شده است به امامان هم داده شده است" 📚بحار الانوار،ج26 ص159 باب 12 ❗ودراین باب روایات مربوطه رآ ذکر میکند ❗روشن است که وقتی گفته میشود هرآنچه به انبیا داده شده به امامان هم داده شده است یعنی اگر انبیا قدرت به تصرف تکوینی درعالم داشتند امامان نیز چنین قدرتی دارند 4⃣علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی دارد تحت عنوان: "امامان قادر بر زنده کردن مردگان وشفای کور وبیمار مبتلا به پیسی وجمیع معجزات پیامبران هستند" 📚بحار الانوار،ج27 ص29 باب 13 ❗ودر این باب روایات مربوطه را ذکر میکند ❗از آنچه آمد به وضوح قدرت تکوینی امامان ثابت شد.البته ما بنآی بر اختصار داشتیم والا دلایل بیش آز آنچه ذکر شد می باشد ولکن در مقداری که ذکر شد کفایت است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میگن خدا وهابی ها جوان با صورتی بی ریش است سند بدید ✅پاسخ: ذهبی ودیگران از بزرگان اهل سنت ومورد قبول اهل سنت از ابن عباس روایت میکنند که گفت: "پیامبر پروردگارش را در شمایل جوانی با صورتی بی مو وبا پوششی از لولو وبا قدم ها وپاهای سبزه وگندمگون مشاهده کرد" 📚میزان الاعتدال،ج2 ص363 ❗سیوطی از پیامبر روایت میکند که گفت: "پرودگارم را در قالب جوانی با موهایی پرپشت تا سرشانه دیدم" 📚جامع الاحادیث،ج4 ص396 باب 3 ⚠️این است خدای وهابیت ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال از پاسخی که درمورد خدای جوان با موهای بلند وهابی ها دادیم حال کردیم 😂😂😂 میگن خداشون سوار الاغ هم میشه آره؟ ✅پاسخ: ❗آری هنگامی که دروازه شهر علم رسول الله بسته شد باید انتظار گفتار ورفتارهای نابخردانه در باره خداوند داشت.چنین آورده اند: "در کتاب مطامع الانوار از برخی از حنبلیان نقل شده است که احمد بن حنبل می گفت: از هر عضوی از خدا بپرسید پاسخ میدهم به جز ریش خداوند، گفته اند خداوند هرشب جمعه سوار بر الاغ با جلال وجبروت خاص از آسمان به پشت بام مساجد فرو می آید. به همین جهت بالای پشت بام خود برای الاغ خداوند آب وعلف می گذارند " 📚کتاب الاربعین،ص654 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال آیا نام حضرت علی ع در قرآن آمده؟ . بغیر از اینکه تمام قرآن شرح اعمال حضرت علی ع هست ، منظور من نام حضرت علی ع هست. و آیا اونجایی که در قرآن حضرت ابراهیم خلیل الله تقاضای این که که در نسل من در آینده انسان های صالحی قرار بده و خداوند متعال در جواب حضرت ابراهیم در سوره ی دیگه ای میفرماید که ای ابراهیم ما در نسل آینده تو : مقام صدق علیا . قرار دادیم و دعای تو را مستجاب کردیم .... . آیا این کلمه ی علیا همون نام حضرت علی هست؟ واگر نیست چرا اسم حضرت علی ع را به صراحت نیاورده است؟ ✅پاسخ: نخست درمورد اینکه چرا نام حضرت علی در قرآن نیامده؟ پاسخ آن است: نام علی تنها اختصاص به حضرت امیر نداشته است وابوطالب هم تنها اختصاص به پدر علی نداشته است واشخاص دیگری نیز به آن نام ونام پدر بوده اند با این حساب ممکن بود افراد دیگری نام علی وارده درقرآن رآ به خود تطبیق دهند لذا بهترین راه ذکر صفات وخصایص حضرت علی بوده است 📚ایات الولایه فی القرآن،ایت الله مکارم،ص237 ❗اما آیا آن آیه در سوره مریم"جعلنا لهم لسان صدق علیا" دلالت میکند نام حضرت علی درقرآن آمده است؟ در روایتی یونس بن عبدالرحمان به امام رضا گفت که گروهی ( مخالفان) از من می خواهند که آیه ای بیاورم که نام حضرت علی درآن آمده باشد من هم این آیه را گفتم"جعلنا لهم لسان صدق علیا" امام فرمود:بله درست استدلال کردی 📚تفسیر برهان،ج3 ص717 حال افراد دو دسته شده اند. یک دسته آن روایت را از حیث سند رد می کنند ومی گوید علیا درآیه به معنای وصفی به کار رفته است نه علم 📚ایات الولایه فی القرآن،آیت الله مکارم،ص238 دسته دیگر با این آیه استدلال به آمدن نام حضرت علی میکنند. آنچه صحیح است آن است که "علیا"درآیه به معنای وصفی است وعلم برای حضرت علی نیست.واگر در روایات گفته شده که مراد از آیه حضرت علی است به این معناست: ابراهیم از خداوند می خواهد که نام ویاد او قرن ها از ذهن ها فراموش نشود شعرا84 وخداوند هم درخواست اورا اجابت کرد وبرای او نام بلند آوازه ای در میان امت ها قرار داد. ❗آن شخصی که سبب بلند آوازه شدن نام حضرت ابراهیم شد علی علیه السلام بود. با این تفسیر هم روایات توجیه می شود وهم ظاهر آیه قرآن که "علیا در معنای وصفی است" امام صادق فرمود: مراد از جعلنا لهم لسان صدق علیا منظور حضرت علی است 📚تفسیر برهان،ج3 ص727 یعنی روشن ترین مصداق لسان صدق حضرت علی است. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال چرا اسلام بردگی رو تجویز کرد ویک باره اونو از بین نبرد ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "اگر اسلام طبق یک فرمان عمومی دستور میداد همه بردگان موجود در آن را آزاد کنند چه بسا بیشتر آنها تلف می شدند زیرا گاه نیمی از جامعه را بردگان تشکیل می دادند، آنها نه کسب وکار مستقلی داشتند ونه خانه ولانه و وسیله ای برای ادامه زندگی. ❗اگر در یک روز ویک ساعت معین همه آزاد می شدند یک جمعیت عظیم بیکار ظاهر می گشت که هم زندگی خودش با خطر مواجه می شد وهم ممکن بود نظم جامعه را مختل کند وبه هنگامی که محرومیت به او فشار آورد به همه جا حمله ور شود ودرگیری وخونریزی به راه افتد. اینجاست که باید تدریجا آزاد شوند وجذب جامعه شوند، نه جان خودشان به خطر افتد ونه امنیت جامعه را به خطر اندازند واسلام درست این برنامه حساب شده را تعقیب کرد ❗بستن سرچشمه های بردگی: "بردگی در طول تاریخ اسباب فراوانی داشته است اسلام دریچه تمام اسباب را بست وتنها در یک مورد اجازه برده گیری داد وآن درمورد اسیران جنگی بود وتازه آن حکم نیز جنبه الزامی نداشت بلکه اجازه میدهد طبق مصالح اسیران را بی قید وشرط یا پس از پرداخت فدیه آزاد کنند ( یا اسیر بگیرند)"( محمد 4) ❗ودر موارد فراوانی دریچه های آزادی بردگان را گشود ❗ودر احیای شخصیت بردگان دستورات متعددی صادر کرد ❗وپیروان خودرا به رفتار انسانی با بردگان ترغیب وسفارش کرد ❗وبدترین کار را انسان فروشی قلمداد کرد ❗واسلام تنها دریک مورد اجازه برده گیری میدهد وآن هم در مورد اسیران جنگی است آن هم هرگز جنبه الزامی ندارد. ❗در آن روز زندانهایی نبود که بتوان اسیران جنگی را تا روشن شدن وضعشان در زندان نگهداشت وراهی جز تقسیم کردن آنها در میان خانواده ها ونگه داری به صورت برده نداشت. ❗بدیهی است هنگامی که چنین شرایطی تغییر کند هیچ دلیلی ندارد که امام مسلمین حکم بردگی را درباره اسیران بپذیرد می تواند آنها را از طریق منت یا فدیه آزاد کند ❗زیرا اسلام پیشوای مسلمین را دراین امر مخیر ساخته تا با در نظر گرفتن مصالح اقدام کند 📚تفسیر نمونه،ج21 ص412 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال دوستای وهابی دارم به وضوی ما ایراد می گیرن میگن خدا تو قرآن گفته دستاتون را تا آرنج بشورید "الی المرافق"این یعنی از پایین به بالا ولی شما بر عکس عمل می کنید؟ ✅پاسخ: برای رسیدن به پاسخ توجه به نکات زیر الزامی است: 1⃣ایت الله العظمی مکارم می فرمآید: کلمه الی در آیه تنها برای حد شستن است نه کیفیت شستن. مثلا انسان به کارگری می گوید دیوار اطاق را از کف تا یک متر رنگ کند. روشن است که منظور این نیست که دیوار از پایین به بالا رنگ شود بلکه منظور این است که این مقدار باید رنگ شود نه بیشتر ونه کمتر.بنابراین فقط مقداری از دست که باید شسته شود در آیه ذکر شده اما کیفیت آن درسنت پیامبر که بوسیله اهل بیت به ما رسیده آمده است وآن شستن آرنج است به طرف سر انگشتان" 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم،ج4 ص286 2⃣علامه سبحانی می فرماید: احتمال دارد "الی "به معنای "با" باشد ( الی به معنای مع) یعنی دست را همراه با آرنج بشویید.( چنان که در قرآن نیز الی به معنای مع "با"به کار رفته است ❗ قرآن می گوید: "لا تاکلوا اموالهم الی اموالکم" "اموال آنان را با اموال خود نخورید"2 نسائ- واز زبان حضرت عیسی می گوید: "من انصاری الی الله" "چه کسی مرا یاری می کند به همراه خدا که مرا یاری میدهد "52 ال عمران 📚سیمای عقاید شیعه،علامه سبحانی،ص358 ❗در این صورت آیه تنها می گوید در وضو ارنج باید شسته شود اما کیفیت شستن از طریق اهل بیت به ما رسیده است 3⃣در روایات متعددی آمده است که اهل بیت وضوی رسول الله را به صورت شستن دستها از آرنج به سمت سر انگشتان بیان کرده اند 📚وسایل الشیعه،ج1 ص387 باب 15 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص301 باب 15 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اگر یک سنی شهید شود جایگاهش کجاست ✅پاسخ: نخست باید دید آیا شهادت برای افراد سنی مذهب محقق میشود یا خیر؟ ❗بی شک جهاد در راه خدا وشهادت دراین راه عبادتی بس عظیم می باشد. ❗در روایات اهل بیت علیهم السلام آمده است که هر نوع عبادتی بدون ولایت امامان وعقیده بر امامت آنان نقش بر آب وبی اثر است 📚وسایل الشیعه،ج1 ص118 باب 29 📚الفصول المهمه،ج1 ص665 باب 67 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص109 باب 12 ❗امام صادق فرمود: "کسی که روز قیامت با ولایت ما بر خدا حاضر نشود خداوند از او هیچ حسنه ای قبول نمیکند واز هیچ گناهش نمیگذرد" 📚الکافی،ج8 ص33 ح6 ❗روی این جهت به آسانی نمیتوانیم افرادی که از مخالفین کشته میشوند را شهید محسوب کرد مگر کسانی از آنان که در تشیع وایمان آوردن به امامان مقصر نبوده اند وحق به آنان نرسیده است. این افراد مستضعف اگر شهید شوند مشمول روایت زیر میشوند وروایت زیر جایگاه آنان را مشخص میکند: "حضرت علی فرمود: "برای بهشت هشت در است. از یک در پیامبران وصدیقون وارد میشوند واز یک در شهدا وصالحین ( شیعه) وارد میشوند واز پنج در شیعیان ومحبان ما وارد میشوند واز یک باب سایر مسلمین ( که اعمال صالح داشته اند) وذره ای بغض ما را نداشته اند وارد میشوند" 📚الخصال،ج2 ص39 ❗با توجه به این حدیث روشن میشود که مقام شهدای سنی که مستضعف بوده اند ودر تدین به آیین حق کوتاهی نکرده اند وشهید شده اند وارد بهشت میشوند اما جایگاهشان از شیعیان پایین تر می باشد. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا این سند درسته اگر درسته چطور امکان داره ک امام رضا در یک شب هزار رکعت نماز خونده ؟؟؟ از امام رضا عليه السلام روايت شده است كه آن حضرت پيراهني به (دِعبل ) هديه داد و به او سفارش كرد: اين پيراهن را خوب نگهداري كن (و قدر آن را بدان ) كه من با آن ، هزار شب و هر شبي هزار ركعت نماز خوانده ام و هزار ختم قرآن كرده ام . ✅پاسخ: در روایات آمده است که امام رضا علیه السلام در هر شب وروز هزار رکعت نماز می خوانده است 📓بحار الانوار،ج49 ص92 اما انچه شما از جریان دادن پیراهن به دعبل... نقل کردید را ما جایی ندیده ایم. شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه بابی را گشوده است تحت عنوان: "استحباب خواندن هزار رکعت نماز در هر شب وروز بلکه خواندن هزار رکعت نماز هرروز وهر شب در صورت امکان " 📓وسایل الشیعه،ج4 ص98 ❗ودران باب روایات مختلفی نقل می کند که امامان در هرشب وهر روز هزار رکعت نماز می خوانده اند علامه مجلسی در بحار الانوار بابی دارد تحت عنوان: "...نماز بهترین چیز است ومستحب است زیاد نماز خواندن" 📓بحار الانوار،ج79 ص303 باب 4 ❗در نماز های مستحبی رعایت امور زیر کفایت می کند 1⃣نماز های مستحبی دو رکعتی می باشند 2⃣در نماز های مستحبی می توان به خواندن سوره حمد وگفتن یک ذکر در رکوع وسجود وگفتن یک سلام وبدون قنوت اکتفا کرد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میخوام بدونم آیا دلیلی فقط بر اساس قرآن هست مبنی بر اینکه سگ نجس است؟ ✅پاسخ: 1⃣قرآن کتاب کلیات است. قرار نیست تمام فروعات احکام در قرآن بیان شود.خداوند می فرماید: "ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا تو ایات آن را برای مردم تبیین کنی"( نحل 44) ومی فرماید: "آنچه پیامبر برای شما آورده وبه شما فرمان دهد بگیرید وعمل کنید وانچه شما را از آن نهی کرده خودداری کنید"( حشر 7) ❗با توجه به این آیات، حجیت سنت پیامبر اثبات میشود وما نیز سنت پیامبر را طبق ادله قاطع از اهل بیت می گیریم وسخنان اهل بیت نیز برای ما حجت است 2⃣قرار نیست، کلیه فلسفه های احکام برای ما روشن باشد.امام سجاد فرمود: "دین خداوند با عقول ناقصه وآرای باطله وقیاس های فاسد بدست نمی آید وتنها باید در برابر فرامین خداوند تسلیم بود" 📚کمال الدین،شیخ صدوق،ج1 ص324 3⃣دلیل نجاست سگ روایات فراوانی است که در مجامع روایی ما آمده است 📚وسایل الشیعه،ج1 ص225 باب 1 وج3 ص414 باب 12 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص219 باب 1 وج2 ص561 باب 8 📚بحار الانوار،ج62 ص48 باب 1 و ج77 ص54 باب 2 ❗دراین زمینه روایات فراوانی آمده است. ❗امام صادق فرمود: "خداوند مخلوقی نجس تر از سگ خلق نکرده است" 📚وسایل الشیعه،ج1 ص226 ❗امام صادق فرمود: "سگ موجود پلید ونجسی است" 📚التهذیب،ج1 ص225- الاستبصار،ج1 ص19 ❗اما در مورد دلايل اين حكم بايد گفت: جزييات و نكات دقيق اين مسئله همانند بسياري از مسائل تعبدي ديگر بر ما روشن نيست ، چنان كه نظير اين روايات در مورد شغال و روباه و مانند آن ها كه همه از يك تيره هستند بيان نشده است . البته از نظر علمي مشكلاتي براي ارتباط با سگ مطرح مي شود؛ اما اين مسائل مطالب قطعي و صد در صدي در اين زمينه محسوب نمي شود و بعيد است كه اين نوع حرمت ها مربوط به جنبه هاي ظاهري و مشكلات بهداشتي و طبيعي باشد. آن چه از ظاهر روايات برمي آيد آن است كه: حكم نجاست به خاطر لزوم پرهيز از سگ هاست كه منشاء آن هم نوعي پليدي باطني و معنوي است كه تاثيرات آن بر ما روشن و محسوس نيست. اما در هر حال با وجود اين ارتباط نزديك اين آثار منفي متوجه ما مي شود و به ما آسيب مي رساند . ❗پیامبر گرامی فرمود: "جبرئیل به من خبر رساند که ما فرشتگان داخل خانه ای که در آن سگ باشد داخل نمی شویم" 📚بحار الانوار،ج62 ص54 هر چند زمينه ظاهری هم مي تواند در اين روايات مد نظر باشد؛ چنان كه مثلا گفته شده: در روده سگ کِرم کوچکی به طول چهار میلی متر به نام تینیا ایکینوسکوس است. وقتی این کرم از طریق مدفوع سگ بیرون می آید، تخم های زیادی از این کرم نيز خارج مي شود و به آساني انتقال مي يابد و اگر یکی از این تخم ها به معده انسان وارد شود، مرض های گوناگونی تولید می کند. ❗اما ایا دلیل اصلی نجاست سگ،آلودگی ظاهری آن است یا خیر برای ما مشخص ومعلوم نیست وطبق آنچه در بند شماره 2 بیان کردیم وظیفه ما تنها تسلیم در برابر فرامین الهی می باشد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطف کنید چون میلاد امام صادق است در مورد عظمت امام صادق از دید بزرگان اهل سنت برامون بگید ✅پاسخ: ذهبی از بزرگان اهل سنت در دو کتاب خود از امام صادق روایت میکند که می فرمود: "از من سوال کنید قبل از آنکه مرا از دست بدهید واین را بدانید که پس از من کسی مانند حدیث مرا به شما نخواهد گفت" 📚تاریخ الاسلام،ج6 ص45 📚تذکره الحفاظ،ج1 ص157 مالک بن انس امام مالکی ها درمورد امام صادق علیه السلام می گوید: برتر وبالاتر از جعفر بن محمد را در علم وعبادت وپرهیزگاری، نه چشمی دیده ونه گوشی شنیده ونه به ذهن بشری خطور کرده است 📚تهذیب التهذیب،ج2 ص104 ابن حبان در مورد امام می گوید: "او از نظر دانش، فقاهت وفضیلت از بزرگان اهل بیت به شمار می آید" 📚الامام الصادق والمذاهب الاربعه،ج1 ص58 خوارزمی در مناقب از ابوحنیفه امام حنفی ها نقل می کند که درمورد امام صادق میگفت: "من فقیه تر از جعفر بن محمد ندیده ام. وگفت :اگر آن دوسال ( شاگردی) نبود نعمان ( ابوحنیفه) هلاک می شد 📚مناقب ابوحنیفه،ج1 ص172 📚تحفه اثنی عشریه،ص8 محمد بن طلحه شافعی درمورد امام می گوید: "او دارای دانشی سرشار، عبادتی بسیار، پارسایی آشکار وهمیشه درحال ذکر بود... گروه بسیاری از بزرگان دین از او نقل روایت کرده واز دانش او بهره برده اند وبر شاگردی او افتخار کرده اند...مناقب او چنان زیاد است که کسی را یارای شمارش آن نبوده... " 📚مطالب السوول،ج2 ص56 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا امام صادق را رییس مذهب شیعه می گن ✅پاسخ: نخست باید توجه کرد که لفظ شیعه در زمان رسول خدا بر پیروان حضرت علی اطلاق می شده است. سیوطی از بزرگان اهل سنت در تفسیرش ذیل آیه "کسانی که ایمان آوردند وعمل صالح انجام دادند آنها بهترین مخلوقات خدا هستند" بینه 7 از پیامبر روایت می کند: "قسم به کسی که جان من به دست اوست این مرد ( علی) وشیعیانش رستگاران در روز قیامت هستند " 📚الدر المنثور،ج6 ص379 مرحوم بحرانی از علمای شیعه نیز در تفسیر برهان انبوهی از این روایات را ذیل آیه می آورد 📚تفسیر برهان، ج5 ص719 ❗پس ثابت شد شیعه در زمان خدا پیامبر وجود داشته است وبه پیروان حضرت علی اطلاق می شده است. ❗اما این که مذهب ما را شیعه جعفری می گویند از آن رو است که تا زمان امام صادق ع به علت تسلط سیاستمداران وزمامداران ستمگر فرصت نشر علوم ومعارف اسلامی وتربیت شاگردان آن طور که برای ایشان فراهم شد فراهم نگردید وایشان از این موقعیت وفرصت حد اکثر استفاده را نمود، علوم ومعارف اسلامی را تعلیم وتدریس فرمودند وشاگردان بزرگی تربیت کردند که هریک از علمای بزرگ اسلام به شمار میروند. ❗از آن موقع شیعه وپیروان آن حضرت را جعفری گفتند وبعد هم این لقب بر شیعه باقی ماند 📚معارف دین،ایت الله صافی گلپایگانی ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال: در روایت توقیع شریف و معروف و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا در ادامه حدیث داریم که حضرت خمس را برای شیعیان مباح گردانید تا زمان ظهور .پس چرا باید خمس پرداخت کنیم در زمان غیبت ✅پاسخ: روایات را باید با یکدیگر دید انگاه نتیجه گیری کرد. شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه انبوهی روایت در وجوب پرداخت خمس ذکر می کند 📓وسایل الشیعه،ج9 ص483، کتاب الخمس،ابواب ما یجب فیه الخمس،باب 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12 از صفحه 483 تا 508 همچنین رجوع کنید به بحار الانوار،ج93 ص185 باب 22،23 روایاتی که می گوید خمس حلال است را باید با روایات وجوب خمس با هم دید انگاه بین آنها جمع نمود این روایات را می توان اینگونه توجیه کرد که مربوط به مواردی هستند که نمی توانستند خمس پرداخت کنند. یا عفو از ناحیه صاحب حق بوده است. یا در جایی بوده است که سوال کننده مال را تلف کرده است. یا امکان رساندن آن را به امام نداشته است. در این صورتها امام خمس را حلال کرده است و نیازی به پرداخت آن ندیده است. شیخ حر عاملی آن روایات را ناظر به مواقعی میداند که پرداخت خمس برای شیعیان سخت است وتوان پرداخت آن را ندارند دراین مواقع که شیعیان توان پرداخت خمس را ندارند امامان خمس را برای آنان حلال کرده اند 📓وسایل الشیعه،ج9 ص543 باب 4 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال بدی عایشه در چ مورد بود .خدای نکرده ایشون از نظر اخلاقی ک مشکل نداشتن؟؟منظورم فساد اخلاقی ✅پاسخ: عقیده شیعه آن است که هیچ یک از همسران پیامبران هیچگاه مرتکب زنا وفساد اخلاقی نمی شوند وانچه که وهابیت خبیث به شیعه نسبت میدهد که شیعه عقیده دارد همسر پیامبر عایشه دچار فساد اخلاقی بوده است مطلبی کذب وخلاف واقع است. ❗شیخ طوسی شیخ الطایفه می گوید: "هیچ یک از زنان پیامبران هیچ گاه زنا نکرده، خیانت زن حضرت نوح این بود که آن حضرت را متهم به دیوانگی کرده بود وخیانت زن حضرت لوط این بود که جای مهمانهای آن حضرت را به کافران نشان داد" 📚التبیان،ج5 ص495 ❗الوسی وهابی نیز می گوید: "به شیعه نسبت میدهند که به عایشه تهمت فحشا می زنند در حالی که شیعیان این امر را شدیدا انکار میکنند وچنین نسبتی را قبول ندارند وکوچکترین اثری از این نسبت ها در کتب معتبر ومورد قبول شیعه وجود ندارد" 📚روح المعانی،ج18 ص122 ❗ودرجای دیگر می گوید: "آنچه به شیعیان دراین مورد نسبت میدهند دروغ واتهامی بیش نیست " 📚روح المعانی،ج28 ص162 ❗اما شگفتا از وهابیت که شیعه را متهم به اهانت به همسران پیامبر میکنند اما خودشان در کتبشان چنین روایت میکنند: "عایشه روزی کنیزی را آرایش کرد واورا در شهر چرخاند وگفت شاید با این کنیز بتوانیم جوانان قریش را شکار کنیم" 📚المصنف،ج4 ص49 ❗مسلم می آورد: "عبدالله بن شهاب خولانی گوید: من به خانه عایشه وارد شده ودر لباس خود محتلم شده وسپس لباسم را همانجا با آب شستم" 📚صحیح مسلم،ج1 ص239 وروایت میکند: "مردی بر عایشه وارد وجنب شد. صبحگاهان درحال شستن لباسش بود که عایشه به او گفت همین که جای منی را بشویی کافی است" 📚صحیح مسلم ج1 ص238 ❗ما این روایات را جعلی ومردود وتوهین وتهمت به همسر پیامبر از ناحیه وهابیت واهل سنت می‌دانیم ❗اما بدی عایشه در بغض وعداوت او با نبی گرامی واهل بیت پاکشان بود که در جای خود مفصلا بیان شده است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال وهابی ها میگن این که ما در روز ولادت پیامبر شادی وجشن میگیریم کار حرام وبدعتی کردیم لطفا توضیح بدید ✅پاسخ: همگى مى دانيم كه يكى از اصول اسلام، اظهار مهر و مودت به پیامبر است قرآن كريم مى فرمايد: «بگو اگر پدران و پسران و برادران و زنان وخاندان شما و اموالى كه گردآورده ايد و تجارتى كه از كسادش بيمناكيد و سراهايى را كه خوش مى داريد، نزد شما از خدا و پيامبرش و جهاد در راه وى دوست داشتنى تر است، پس منتظر باشيد تا خدا فرمانش را ] به اجرا در [آورد.وخداوند گروه فاسقان را راهنمايى نمى كند».( توبه 24) ❗مودت و مهر به پيامبر يك دستور قرآنى است كه احاديث نبوى نيز بر آن تأكيد دارند. پيامبر گرامى فرمود: «سوگند به خدايى كه جانم در دست اوست، هيچ يك از شماها در دايره ايمان وارد نمى شويد مگر اينكه من محبوبترين انسانها نزد او باشم و مرا حتى از پدر و فرزندش بيشتر دوست بدارد». 📚جامع الاصول،ج1 ص237 ❗كسانى كه در ماه ولادت آن حضرت به جشن و سرور مى پردازند هدفى جز اظهار مهر و مودت نداشته،و در حقيقت، به وسيله اين جشنها، علاقه خود را به رسول گرامى به نمايش مى گذارند ❗قرآن مجيد به مسلمانان دستور مى دهد كه، علاوه بر ايمان به پيامبر، به تعزيز و تكريم او بپردازند: «آنان كه به پيامبر ايمان آورده و به تكريم او پرداخته و او را يارى مى نمايند و از نورى كه همراه وى فرو فرستاده شده پيروى كنند، آنان همان رستگارانند».( اعراف 157) اين آيه به مسلمانان، چهار دستور مى دهد: 1. به پيامبر ايمان بياورند. 2. به تكريم و تعظيم او بپردازند. 3. (در سختيها) او را يارى كنند. 4. از قرآنى كه با او فرستاده شده پيروى كنند. ❗با توجه به اين دستورهاى چهارگانه، تكريم و بزرگداشت پيامبر در روز ولادت وى، عمل به دستور دوم است كه قرآن از آن با جمله (وعزّروه)تعبير آورده است. ❗قرآن مجيد يكى از نعمت هاى الهى در حق پيامبر اكرم، را اين مى داند كه او را بلند آوازه كرده است: «آيا سينه تو را نگشاديم و بار گران را از دوشت برنداشتيم ـ بارى كه گويى پشت تو را مى شكست ـ و آيا نامت را بلند نگردانيديم؟».( انشراح 1 تا 4) ❗با توجه به منّتهايى كه خداوند در آيات فوق بر پيامبر مى نهد، و گسترش نام و آوازه او در جهان را از نعمتهاى الهى مى شمارد، جشنهاى مسلمانان در ايام ولادت آن حضرت، نوعى تجسّم بخشيدن به مفاد اين آيه است. ❗اينك با توجه به آيات و روايات پيشگفته، بايد ديد جشنهاى مسلمانان در ايام ولادت پيامبر چنانچه از امور حرام(همچون استعمال آلات لهو و لعب و اشعار غنائى) خالى باشد، چه حكمى دارد؟ تكريم پيامبر است يا تحقيروى؟ ابراز محبت است يا دشمنى؟ مايه بلند آوازه شدن نام و ياد پيامبر است، يا نه؟ جواب روشن است و همگان اين اعمال را موجب تكريم و ابراز محبّت به پيامبر و كمك به بلند آوازى نام او مى دانند ❗حضرت مسيح براى حواريون خود مائده آسمانى طلبيد و آنان گفتند ما روز ورود اين مائده آسمانى را كه شكم ها را سير مى كند جشن مى گيريم: «پروردگارا، از آسمان غذایی بر ما فرو فرست تا عيدى براى اول و آخر ما و نشانه اى از جانب تو باشد. و به ما روزى ده كه تو بهترين روزى دهندگانى».( مائده 114) ❗براستى،اگر روز نزول مائده كه نعمتى محدود و زودگذر است استحقاق جشن ساليانه را داشته باشد، چرا و چگونه ولادت پيامبر يا روز مبعث او كه نعمت عظما و جاودان الهى در حقّ بشريت است استحقاق چنين جشن و سرورى را نداشته باشد؟ ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوال از خدمت دوستان: زمانیکه خداوند عذاب را بر قوم نوح نازل کرد بغیر از اهالی کشتی مابقی مردم مورد عذاب واقع شدند در میان ساکنان غیر از کشتی کودکانی هم بودند که معصوم بودند بنابراین چطور میتوان توجیه کرد که کودک معصوم مستحق عذاب است؟؟؟ ✅پاسخ: ابو الصلت از عبدالسلام هروى روايت كرده كه گفت: به حضرت رضا عرض كردم يا ابن رسول الله، چرا خدا همه خشكى را در زمان نوح غرق كرد و حال آنكه در ميان آنها كودكان و افرادى كه گناهى نداشتند بودند؟ فرمود: ❗كودكى ميان آنها نبود: زيرا خداوند صلب مردان قوم نوح و رحم زنانشان را از چهل سال پيش عقيم فرموده بود، و نسلشان منقطع شده بود، غرق گشتند در حالى كه كودكى در ميانشان نبود و اين طور نيست كه خداوند بىگناه را بعذاب گنهكار معذب دارد، و امّا جماعتى از بازماندگان قوم نوح كه غرق شدند براى تكذيبى بود كه از پيغمبر خدا نمودند، و جماعت ديگر براى رضايتشان بود بتكذيب تكذيبكنندگان، و هر كس از امرى دور باشد ولى بدان رضايت دهد، مانند كسى است كه خود آن را انجام داده است." 📚عیون اخبار الرضا،ج2 ص75 📚تکمله الوسایل،ج1 ص277 📚بحار الانوار،ج5 ص283 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوال دارم راجع به گناه که نسبت از ایات قران نسبت به انبیاء متوجه می شیم مانند ابراهیم نبی و موسی که قطبی را اشتباه زد ایا با اعتقاد ما که انبیاء معصوم اند تعارض ندارد و این ایات را ما چطور توجیه می کنیم ✅پاسخ: خداوند در مورد حضرت موسی در آیه 16 قصص می آورد که بعد از درگیری با یکی از فرعونیان که با بنی اسرائیل به نزاع مشغول بود وحضرت موسی با زدن ضربه ای محکم اورا کشت چنین گفت: "خداوندا من به خویشتن ستم کردم مرا ببخش وخداوند اورا بخشید چرا که او غفور ورحیم است" ❗نخست باید ببینیم که آیا این قتل یک قتل خطا محسوب میشده یا مجاز بوده است یا ممنوع؟ ❗بی شک با توجه به وضعی که قوم ستمگر فرعون مخصوصا در برابر بنی اسرائیل داشتند که نوزادان پسر آنها را می کشتند ودختران را برای خدمت زنده نگه می داشتند واصولا بنی اسرائیل را در همه چیز تحت ظلم وفشار قرار داده بودند وبه تعبیر آیات قرآن مفسد فی الارض بودند این کار،کار خلافی نبوده است به خصوص این که در مقام یاری مظلوم ودفاع از او انجام شده. ❗منظور موسی از ظلم بر خویشتن این بود که با عملش خودرا به زحمت انداخته چرا که قتل یک قبطی به وسیله موسی چیزی نبود که فرعونیان به آسانی از آن بگذرند. ❗با این که قتل قبطی جایز بود اما موسی نباید اورا میکشت وبا کشتن او مرتکب ترک اولی شد وترک اولی نیز بر پیامبران جایز است وذاتا حرام نیست 📚پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج7 ص120 ❗این که موسی گفت من به خود ظلم کردم به این معنی نیست که من گناهی مرتکب شده ام بلکه ظلم در ادبیات عرب به معنای انجام دادن کاری در غیر زمان مناسب آن است. موسی نباید در آن موقع قبطی را میکشت هرچند قتلش جایز بود چرا که سبب شد که از برای فرار از فرعونیان خانه وکاشانه خودرا ترک کند. ❗غفران خداوند نیز برای او دلیل بر صدور معصیت از او نیست بلکه غفران به معنای پوشاندن است ومراد آن است که خداوند اورا از دست فرعونیان وغم وغصه نجات داد وپیامدهای این عمل موسی را خداوند پوشاند 📚عصمه الانبیا،للسبحانی،ص159 ❗اما درمورد حضرت ابراهیم ذکر کنید که کدام آیات وجریانات با عصمت ایشان در تعارض است تا پاسخ دهیم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman