eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.2هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال؟؟؟ منظور از آیه 5 سوره توبه چیست؟ کشتن کافران در هرجای؟؟ پس احترام به حقوق بشر چه میشود؟؟؟ ✅پاسخ: "شدت عملی که در آیه بیان شده مربوط به مشرکان وبت پرستان است. این شدت عمل بخاطر آن است که برنامه اسلام ریشه کن کردن بت پرستی از روی کره زمین بوده است ومساله آزادی مذهبی یعنی ترک اجبار پیروان مذاهب دیگر برای پذیرش اسلام منحصر به ادیان آسمانی واهل کتاب مانند یهود ونصارا است وشامل بت پرستان نمی شود زیرا بت پرستی مذهب وایین نیست که محترم شمرده شود، بلکه انحطاط وخرافه وانحراف وبیماری است که به هر حال وبه هر قیمت باید ریشه کن شود. ولی این شدت وخشونت به مفهموم این نیست که راه بازگشت به روی آنها بسته شده بلکه در هر حال ودر هر لحظه بخواهند می توانند جهت خودرا تغییر دهند وراه توبه باز است" 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم،ج7 ص292 ❗البته حکم گفته شده در آیه همان جهاد ابتدایی است که تنها در صورت حضور پیامبر وامام قابل اجرا شود 📚وسایل الشیعه،ج15 ص45 باب 12 📚مستدرک الوسایل،ج11 ص32 باب 11 ❗ودر زمان کنونی، کفار غیر کتابی حکم کفار اهل کتاب را دارند. ومی توانند با مسلمین زندگی مسالمت امیز داشته باشند وجان ومالشان محترم است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا فتح ایران و رساندنداسلام به کشور های فارس نمی تواند از فضایل حضرت عمر شمرده شود و اینکه ما ایرانیان اسلاممان را مدیون ایشانیم؟؟ ✅پاسخ: توقع ما از شما دوست سنی آن است که در این باره قدری بیشتر تامل کنید. ❗ایا فتوحاتی که انسان را یاد جنایات چنگیز وقوم تاتار می اندازد فضیلت است؟ ❗آنان به چه مجوزی از قرآن وروایات اقدام بر این فتوحات کردند؟ ❗جنایاتی که دراین فتوحات انجام دادند بسیار بیشتر از آن است که ذکر شود ❗تنها در یک جنگ 1000 انسان توسط خالد بن ولید کور شدند چرا که دستور داد تنها لشکریان چشمان مردمان بی گناه را هدف بگیرند 📚تاریخ طبری،ج2 ص322 ❗ودر یک روز 40000 هزار نفر از مردم بی گناه را به خاک وخون کشیدند 📚تاریخ طبری،ج2 ص424 📚الکامل فی التاریخ،ج2 ص330 ❗ودر نبردی دیگر 100 هزار کشته دریک روز بر جای گذاشتند 📚الکامل فی التاریخ،ج2 ص290 ❗سی هزار کشته در یک روز به فرماندهی خالد بن ولید: "جزری می نویسد: جنگ ثنی:هنگامی که نامه هرمز به اردشیر رسیده وخبر خالد را برای او آورد ،به قارون بن قریانس دستور داد که از مداین به کمک هرمز برود، چون به منطقه مذار رسید، شکست خوردگان به او رسیدند وهمگی با هم جمع شدند دوباره بازگشتند ودر میان آنان قباد وانوشجان نیز بودند ودر ثنی منزل گزیدند که نام نهری بود. خالد به سمت آنان رفت وجنگیدند....از ایرانیان گروه بسیاری کشته شدند که به 30000 نفر می رسیدند. جدای از کسانی که در رود غرق شدند واب مانع آن شد که مسلمانان بقیه ایرانیان را بگیرند وبکشند" 📚الکامل فی التاریخ،ج2 ص240 📚نهایه الارب،ج19 ص67 ❗آیا با این جنایات می توان از فتوحات به بزرگی یاد کرد ❗نکات تکمیلی: 1⃣ اسلام نخستین بار توسط حضرت علی به ایران وارد شد. چرا که در روزگار پیامبر گرامی سرزمین یمن بخشی از ایران بود که بدست حضرت علی مسلمان شدند 📚تاریخ طبری،ج1 ص484 📚دلایل النبوه،ج5 ص396 و مردم ایران در زمان عمر مسلمان نشدند ودر زمان عمر تنها بخشی از ایران فتح شد ومناطق فتح شده به آیین خودشان مانده بودند. بخش دیگر ایران نیز در زمان خلیفه سوم فتح شد ودر این سالها هم مردم ایران مسلمان نشده بودند.در سال 32 هجری ودر عصر عثمان فتح ایران پایان یافت ودراین سالها مردم ایران بر آیین خودشان مانده بودند.لذا نه خلیفه اول در مسلمان شدن مردم ایران نقش داشتند، نه خلیفه دوم ونه خلیفه سوم بلکه مردم ایران قرنها بعد براساس تبلیغات وتحقیقات دانشمندان خودشان به تدریج به اسلام روی آوردند وایین زر تشتی رآ رها کردند. اوج اسلام آوردن مردم ایران در قرن سوم بود یعنی پس از گذشت 300 سال از فتح ایران برای آگاهی کامل رجوع کنید به کتاب "خدمات متقابل اسلام وایران"اثر "شهید مطهری" 2⃣سبب اصلی گرایش ایرانیان به اسلام مشاهده دستورات مطابق با عدل ومساوات در اسلام ودفع نظام طبقاتی بود واین که انسان ها کاملا با هم برابرند وهیچ فضلی برای عرب وعجم نیست وملاک برتری تنها به تقوی است 📚الملل والنحل،علامه سبحانی،ج6 ص733 3⃣به عقیده شیعه، جهاد ابتدایی بدون اذن امام باطل وغیر مشروع است وحتی کشتگان این جنگ ها شهید محسوب نمیشوند 📚وسایل الشیعه،ج15 ص 45 باب 12 📚مستدرک الوسایل،ج11 ص32 باب 11 در روایتی آمده که بشیر به امام صادق فرمود: در خواب دیدم که به شما گفتم جهاد بدون اذن امام واجب الاطاعه حرام است مانند گوشت میته وخون وگوشت خوک شما هم فرمودید بله چنین است. امام در تایید خواب او فرمود:بله صحیح است،بله صحیح است" 📚الکافی،ج5 ص27 4⃣در پایان سوالی را از شما می پرسیم وچون در کتب خودتان آمده است ذکر میکنیم که چگونه است شما همواره "شعار بشکست عمر پشت دلیران عجم"را میدهید اما ما از خلیفه دوم شجاعتی که ندیدیم هیچ به تصریح علمای خودتان نیز از جنگ ها فرار می کرده است. ❗چنان که طبری نقل میکند که عمر بر روی منبر چنین میگفت: "روز احد از میدان نبرد فرار کردیم من به بالای کوه فرار کردم چنان که همانند بز کوهی فرار میکردم""فلقد رایتنی انزو کاننی اروی" 📚جامع البیان،ج4 ص193 📚در المنثور،ج2 ص88 📚کنزالعمال،ج2 ص376 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سیدحسن اقامیری درموردمسجدجمکران میگه جمکران مسجدی هست مثل مسجدسرکوچه تون چیه این همه دکان بازکردید.چاه جمکران چیه.اگرامام زمان بخوادنظربه ماداشته باشه جای بهترازحرم حضرت معصومه نیست. چرابه مردم ادرس غلط میدهیدمیگه بلواری درست کردن ازحرم تاحرم کدام حرم.چهارتاعالم گفتن که بااقادرمسجدارتباط داشتندکه اون هم خدااگاه هست.میگه کوه خضروچاه جمکران ومسجدجمکران باعث میشه که مردم ازجاهای دورجمکران بیان ولی حرم حضرت معصومه نیایند.میگه اگردرجمکران چهارنفرباامام زمان دیدارداشتنددرمسجدسهله پنجاه نفربیشتربااقادیدارداشتن)))).داداش بااین شبهاتی که این وهابی هامطرح میکردن ذهنم گرفتاربود الان هم که این اقاسیداین شبهات رابرای ماجوانان کنجاوودرجستجوی حق میاندازد.داداش من نمیگم این اقادرست میگه ولی باصحبتهای این اقادرذهن من سوالهای زیادی شکل گرفته.1_ایامیشودباخواب دیدن یک شخصی یاادعای یک عالمی ماچنین جای رابرپاکنیم وهمه هم بایدبه این اعتقادداشته باشیم.ایااگرهمه مسلمانان فقط دنبال قران وبه کاربستن قران درزندگی .میبودیم این خرافات که یکی خواب میبینه مثل زابل ده سنجرانی زیارت ابوالفضل درست میکنندبی بی دوست درست میکنندوجدیداهم فرقه و مذاهب جدیدتشکیل میدهند.قبلااگریک کافرمیامدمسلمان شودبین 70فرقه نبودکه یکی راانتخاب کند.داداش جواب قانع کننده درموردمسجدجمکران اگرباسندومدرک داری بفرست.والامسجدجمکران به عنوان یک مسجدمعمولی نه بیش درتفکرمن هم جای میگیرد ✅پاسخ: سلام می کنیم خدمت شما دوست گرامی. توصیه ای که به شما می کنیم آن است که معارف دین را از مراجع شیعه وحوزه های علمیه وعالمان متقی وبا سواد بگیرید نه افراد بی سوادی که بدون آگاهی لازم درمورد قضایا اظهار نظر می کنند . مرحوم میرزا حسین نوری در کتاب نجم الثاقب داستان بنای مسجد مقدس جمکران را نقل می کند.در همان حکایت که در بیداری واقع شده نه در خواب امام عصر خطاب به حسن مثله جمکرانی می گوید به مردم بگو به این مکان رغبت نشان دهند وآن را مغتنم بشمارند ودر آنجا چهار رکعت نماز بگذارند سپس فرمود: "هرکس این دو نماز را انجام دهد گویا در کعبه نماز خوانده است" 📓النجم الثاقب،ص383-388 📓مفاتیح نوین ص1062 و همراه زائران قم وجمکران،ص91 ( هر دو کتاب اثر مرجع عالی قدر ایت الله مکارم شیرازی) ❗می بینیم این داستان در بیداری واقع شده است نه در خواب واین مسجد مانند سایر مساجد نمی باشد ❗اما درمورد نامه انداختن در چاه: در روایات ما آمده است که یکی از طرق توسل به اهل بیت که استحباب دارد، نوشتن حوائج بر روی نامه وانداختن آن در آب است 📓بحار الانوار،ج99 ص231 باب 10 اما لازم نیست که حتما در چاه جمکران انداخته شود بلکه مهم انداختن نامه در آب است چه چاه جمکران باشد یا مکان دیگر ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوالم اینه یه جوون بخاطر مسایل احساسی با قرص خود کشی کرد تا خورد پشیمون شد.رفت بیمارستان و بعد از چند روز فوت کرد.میخواستم بدونم الان اون چه جایگاهی داره.آیا تو قیامت شامل رحمت خدا میشه.یا خدا بهش نگاه هم نمیکنه.میشه توضیح بدید. ✅پاسخ: در این که خود کشی از گناهان کبیره وبزرگ است شکی نیست.خداوند می فرماید: "خود کشی نکنید خداوند به شما مهربان است "( نسا 29) ❗در روایتی امام باقر فرمود: "مومن ( کامل) هیچ گاه خود کشی نمیکند" 📚الکافی،ج2 ص254 ❗اما آنچه که تصور برخی است که در مجلس ختم فردی که خودکشی کرده است شرکت نمیکنند وحتی برای او فاتحه نیز نمیخوانند واورا کاملا جهنمی فرض میکنند کاملا تصور اشتباهی است. ❗ممکن است آن فرد در لحظات آخر وقبل از مردن از این عمل خود توبه کرده باشد وبرگردد که طبیعتا خداوند نیز توبه اورا قبول خواهد کرد 📚الکافی،ج2 ص440 ❗فرضا آن شخص بدون توبه از دنیا برود نهایتا مرتکب گناه کبیره ای شده است ایا امکان ندارد که خداوند گناهان کبیره افراد را ببخشد؟ ❗پیامبر فرمود: "شفاعت من برای کسانی از امتم است که مرتکب گناهان کبیره شده اند" 📚الفقیه،ج3 ص574 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میشه بگید اﺷﻬﺪ ﺃﻥ ﻋﻠﻴﺎً ﻭﻟﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﭼﻪ ﻛﺴﻰ ﺩﺭ ﺍﺫﺍﻥ ﻭ ﺍقامه ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ؟ ✅پاسخ: از روایات استفاده میشود که در زمان خود رسول خدا برخی صحابه در اذان خود شهادت به ولایت حضرت علی میدادند. در روایتی آمده است: "سلمان فارسی در زمان پیامبر در اذان واقامه بعد از شهادت به رسالت پیامبر به ولایت امام علی نیز شهادت میداد.یکی از اصحاب به محضر پیامبر آمد وگفت:یارسول الله امروز چیز عجیبی شنیدم که به گوشم نخورده بود. حضرت فرمود:چه شنیده ای؟ گفت:سلمان را دیدم که دراذان بعد از شهادت به نبوت شما به ولایت علی شهادت داد. پیامبر فرمود: خوب چیزی شنیده ای 📗جواهر الولایه،ص379 به نقل از سوالات ما،حسین تهرانی ❗البته ما میگوییم شهادت به ولایت حضرت امیر جزو اذان واقامه نیست بلکه گفتن آن مستحب است. ودلیل ما هم این سخن امام صادق است که فرمود: "هرگاه یکی از شما گفت لااله الا الله، محمد رسول الله، بگوید علی ولی الله" 📗الاحتجاج،ج1 ص158 📗بحار الانوار،ج81 ص112 ❗شهادت به ولایت حضرت علی در واقع بازگو کردن یک فضیلت بزرگ برای ایشان است. پیامبر گرامی فرمود: "خداوند برای برادرم علی به مقداری فضیلت وبرتری قرار داده است که قابل شمارش نیست.هرکس یک فضیلت از فضایلش را با اعتقاد قلبی بیان کند خداوند گناهان گذشته واینده اورا می بخشد اگر چه به مقدار تمام گناهان جن وانس باشد" 📗بحار الانوار،ج38 ص196 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در مورد جهانی بودن اسلام طبق آیات قرآن توضیح بدید واین که ایا عربی بودن قرآن بر این دلالت نمیکنه که اسلام واسه عربا هسته واین ایه"ما رسولان رو به زبان قوم خودشون می فرستیم" میگن زبان پیامبر عربیه وما ایرانی پس پیامبر ما نیس ✅پاسخ: خداوند در سوره فرقان آیه 1 چنین می فرماید: "پر برکت است خداوندی که قرآن را بر بنده اش نازل کرد تا جهانیان را انذار دهد" ❗ودر آیه 158 اعراف چنین می فرماید: "بگو ای مردم من رسول خدا به سوی همه شما هستم" ودر آیه 85 ال عمران می گوید: "هرکس غیر از اسلام دینی را قبول کند از او پذیرفته نمیشود واو در آخرت از زیان کاران است" ❗جهت آگاهی از سایر آیات رجوع کنید به کتاب مفاهیم القرآن،علامه سبحانی،ج3 ص39 به بعد ❗عربی بودن قرآن با جهانی بودن اسلام منافات ندارد به این توضیح: "پیامبران هدایت از آنجا که در وهله نخست با قوم خود سر وکار داشتند باید کتاب آسمانی آنها به زبان قوم آنان باشد سپس باید از طرق مختلف معارف وبرنامه های خودرا در میان سایر اقوام وملل منتشر سازند. ❗امروزه دانشمندان هرکشور سعی میکنند کتابهای خودرا به زبان همان کشور بنویسند با آن که محتویات کتابشان به هیچ وجه اختصاص به مردم محیط آنها ندارد. ❗از آنجا که پیامبر از میان یک امت عرب برخاسته ودر مرحله نخست سر رو کار او با اقوام وملل عرب بوده از این نظر کتاب او به یکی از زبان های زنده ووسیع جهان زبان عربی بوده در صورتی که قوانین واحکام او مربوط به عموم جهانیان است ❗اگر روز بعثت پیامبر یک زبان جهانی وبین المللی وجود داشت که همه مردم به آن آشنایی داشتند وبا آن مکالمه میکردند دراین صورت جا داشت کتاب آسمانی او به همان زبان بین المللی باشد در صورتی که درآن روز چنین مطلبی وجود نداشته وتا کنون نیز این موضوع تحقق نپذیرفته است بنابراین عربی بودن قرآن هیچ گونه منافاتی با جهانی بودن اسلام ندارد ❗آیه مورد استناد شما نیز می گوید کتاب هر پیامبری را به زبان قوم او فرستادیم نه این که نبوت ورهبری او مخصوص به همان امت بوده است واین که زبان یک پیغمبر ویا کتاب او به زبان قوم او بوده هرگز گواه بر اختصاص نبوت او به قومش نیست بلکه باید از طرق دیگر خصوصی یا عمومی بودن آیین اورا بدست آورد ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب پاسخ به پرسش های مذهبی،علامه سبحانی وعلامه مکارم، ص513 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال اخیرا شبهاتی در مورد کشتی نوح مطرح میشود که چطور ایشون تمام حیوانات زمین رو در کشتی جا داد چطور غذاهاشون رو تامین کرد ✅پاسخ: بله ما نیز اخیرا متونی از ضد دین ها را دیده ایم که شروع به اشکال تراشی بی اساس از این واقعه می کنند ❗می گویند مدت ساخت کشتی 120 سال بوده در حالی که در روایات ما آمده است 80 سال بوده است 📚الکافی،ج8 ص279 ❗می گویند مدت شناور بودن کشتی یک سال و 2 ماه و27 روز روزبوده در حالی که در روایات ما آمده است هفت روز وشب بوده است 📚الکافی،ج8 ص279 ❗می گویند مسافرین 17 هزار و400 عدد پرنده ،12 هزار خزنده، 9 هزار پستاندار،5 هزار دوزیست، 2 میلیون حشره، بوده واین تعداد جاندار فقط شامل یک جفت بوده که وقتی جفت دیگر نیز باشد این تعداد دو برابر میشود. ❗انگاه درآن پیام آمده غذای مصرفی یک جفت فیل 165 تن غذا و16 تن آب، یک جفت زرافه 24 تن غذا، یک جفت اسب آبی 29 تن غذا،یک جفت شیر 7 تن گوشت ( در مدت یک سال بودن در کشتی) ❗در حالی که گفتیم مدت بودن آنان در کشتی یک هفته بوده و در روایتی امام صادق فرمود: "در کشتی نوح تنها از حیوانات هشت جفت بوده است، از میش دو جفت واز بز دو جفت، از شتر دو جفت واز گاو هم دو جفت ( که آنان نیز برای تغذیه ساکنان اندک کشتی بوده است)" 📚الکافی،ج8 ص283 📚تفسیر برهان،ج3 ص104 به بعد وطوفان نوح نیز سر تاسری نبوده است چنان که ایت الله مکارم می فرماید: " منطقهای بودن طوفان هم، منتقی نیست. یکی از دلایل آن این است که طوفان نوح به عنوان عذاب و کیفر، روی داده و دلیلی نداریم که دعوت نوح در آن زمان جهاني بوده و به سراسر جهان رسیده باشد. چراكه با امکانات آن روز بعید به نظر میرسد که دعوت نوح به سراسر جهان رسیده باشد. در اين صورت طوفان نمیتواند جهانی باشد، چون مردم منطقههای دیگر، مانند قوم نوح نبودند و آنان از نوح بی خبر بودند." 📚تفسیر نمونه،ج9 ص102 به بعد ❗این موارد اهم اشکالاتی بود که درآن پیام که این روزها زیاد برای ما ارسال شد آمده بود که برای شما دوست گرامی نیز جای سوال شده بود. ❗مطالب بی اساس وبی سند دیگری نیز مطرح شده بود که به جهت مضحک بودن از ذکر آن وپاسخ به آن خود داری میکنیم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا بگید حجت خدا بر روی زمین بعد از عروج حضرت مسیح به آسمان تا زمان تولد حضرت محمد چه کسی بود چون خدا گفته زمین هیچگاه از حجت من خالی نیست ✅پاسخ: در این شکی نیست که طبق روایات فراوان زمین لحظه ای از حجت پرودگار خالی نخواهد شد 📚بحار الانوار،ج23 ص1 باب 1 ❗خداوند نیز می فرماید: "هیچ امتی نبوده است مگر آنکه انذار دهنده ای داشته است"( فاطر 24) پس هیچ عصر و زمانی نبوده که خداوند میان مردم حجت نداشته باشد. اما معنای حجت لزوما بمعنای برانگیختن پیامبر نیست. بلکه وصی پیامبر نیز حجت خداست و در دوران فاصله بین پیامبری حضرت محمد و حضرت عیسی اوصیاء حضرت عیسی نسل در نسل حیات داشتند. هر چند دامنه فعالیت آنها گسترده نبوده است چنان که در روایات آمده است 📚بحار الانوار،ج14 ص345 باب 24 ❗ البته بر اساس این آیه که می‌فرماید: " و ما هرگز (قومی را) مجازات نخواهیم کرد، مگر آنکه پیامبری مبعوث کرده باشیم (تا وظایفشان را بیان کند)"( اسرا 15) ❗مسئولیت مردم در برابر خداوند همیشه در تناسب با درجه حجتی است که برای مردم اقامه شده است. 📚بحار الانوار،ج5 ص288 باب 13 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در مورد پوشاندن حجم عورت در بین فقهای اسلام اختلاف نظر است.کسانی مثل شهید،صاحب جواهر،محقق،بروجردی و ... پوشاندن حجم عورت را چه برای زن و چه مرد واجب ندانسته اند.طبق گفته ایشان همین منظور از لباس بدن نما لباسی است که نازک باشد و رنگ و شبه عورت از پشت آن پیدا باشد.پس در صورتی که لباس ضخیم باشد حجاب رعایت شده است ولو لباس تنگ باشد. نتیجه اینکه وقتی پوشاندن حجم عورت واجب نیست پس پوشاندن حجم سایر قسمت های بدن به طریق اولی نیاز نیست. حالا این سوال بوجود می آید که چرا این نظرات رو هیچ وقت هیچ جا به گوش مردم نرسانده اند.چرا در جامعه و رسانه اختلاف نظرهای فقهای دین را به مردم نمیگویند و اصلا چرا چادر را که این همه محدودیت می آورد حجاب برتر میدانند و بعضی مراجع به طور غیر مستقیم آن را واجب میدانند؟ ✅پاسخ: در وجوب پوشش وحجاب برای بانوان طبق آیات قرآن وروایات متعدد شکی نیست. ❗خداوند می فرماید: "( به زنان با ایمان بگو) زینت خودرا جز آن مقدار که ظاهر است آشکار ننمایند و( اطراف) روسری های خودرا بر سینه خود افکنند ( تا گردن وسینه با آن پوشیده شود) "( نور 31) ❗امام صادق فرمود: "زن تنها مجاز است صورت ودو دست خود تا مچ را از نامحرم نپوشاند" 📚قرب الاسناد،ص40 ❗دراین باب روایات متعددی موجود است 📚بحآر الانوار،ج101 ص31 باب 34 📚وسایل الشیعه،ج20 ص200 باب 109 ❗اما اشکال شما: فقها گفته اند که تنها پوشاندن بدن لازم است اما پوشاندن حجم وبر آمدگی های بدن لازم نیست روی این جهت چرا این را به مردم نمی گویید وتنها می گویید چادر حجاب برتر است؟ پاسخ ما: فقهای کنونی نیز تصریح کرده اند مقدار واجب پوشش تمام بدن به استثنای وجه وکفین است 📚تعلیقات بر عروه،امام واراکی،بحث ستر وساتر 📚احکام روابط زن ومرد مطابق فتاوی مراجع،ص108 ❗در استفتایی چنین سوال کردند: "آیا پوشیدن مانتو وشلواری که حجم بدن ویا برجستگی های آن در مقابل نامحرم پیداست جایز است؟ پاسخ مراجع: "از جهت حجاب وستر کافی است ولی چنانچه پیدا بودن حجم یا برجستگی ها بدن باعث ریبه ومفسده باشد باید بپوشانند" 📚همان مدرک ص113 ❗روشن شد که پوشیدن بر جستگی های بدن از جهت مقدار واجب حجاب وستر نیست بلکه از جهت جلوگیری از مفسده لازم است چنان که ایت الله خامنه ای همین نظر را دارند 📚همان مدرک ❗اما چادر حجاب برتر است چون گذشته از آنکه انسان اطمینان دارد که کاملا وظیفه شرعی خودرا با آن به انجام رسانیده است اقتدا به حضرت زهرا نیز می باشد چنان که: ❗ در تاریخ نقل شده است که پیامبر در بیماری که منجر به وفات حضرت شد، از ابوذر درخواست می کند که فاطمه زهرارا با خبر کند. ابوذر شیوه پوشش حضرت زهرا را این گونه گزارش کرده است "فلبست جلبابها وخرجت" "چادر خودرا پوشید وخارج شد" 📚بحار الانوار،ج36 ص288 ❗البته مراجع فرموده اند که اگر زن حجاب کامل را با مانتو نیز رعایت کند پوشیدن آن بلا مانع است 📚احکام نگاه و پوشش،ص93 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یک شبهه برای بنده پیش اومد در مورد ایه: ''یا ایها الذین آمنو اطیعو الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم'' خداوند در این آیه می فرماید: ''ای کسانی که ایمان آورده اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول و صاحبان امر از خودتان'' سوال من اینست: منظور از اولی الامر چه کسانی هستند؟ چرا خداوند فرموده از میان خودتان؟ آیا از این برداشت نمی شود که اولی امر را خود مردم انتخاب می کنند؟ و چیز عجیب دیگر اینکه چرا لفظ ''اطیعوا'' برای خدا و رسول به کار رفته اما برای اولی الامر به کار نرفته؟ ✅پاسخ: خداوند در آیه 59 نسا اطاعت از خداوند وپیامبر واولی الامر را واجب کرده است. ❗شما در مورد آیه 3 سوال مطرح کردید 1 مراد از اولی الامر چه کسانی هستند؟ پاسخ : به عقیده شیعه مراد از اولی الامر امامان معصوم هستند ودر این باره روایات فراوانی در مجامع روایی ما آمده است 📚تفسیر برهان،ج2 ص103 به بعد 📚بحار الانوار،ج23 ص283 باب 17 ❗با مراجعه به این دو کتاب انبوهی روایت از کتب معتبر شیعه بر این معنا را مشاهده فرمائید ❗ابوحیان اندلسی از علمای بزرگ اهل سنت در تفسیر البحر المحیط می نویسد: "این آیه در حق علی وامامان اهل بیت نازل گردیده است" 📚بحر المحیط،ج3 ص278 ❗حاکم حسکانی از بزرگان اهل سنت روایت میکند که علی از پیامبر سوال کرد اولی الامر چه کسانی هستند پیامبر پاسخ داد: "تو نخستین آنان هستی" 📚شواهد التنزیل،ج1 ص148 ❗علمای فراوان دیگری نیز از اهل سنت روایت کرده اند که آیه در حق اهل بیت نازل شده است که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب شریف احقاق الحق، ج3 ص424 آیه 68 از ایات اثبات امامت اهل بیت از کتب اهل سنت ❗آنچه که این نظریه را اثبات میکند آن است که خداوند در آیه اطاعت مطلق از اولی الامر را لازم می شمارد واطاعت مطلق از غیر معصوم جایز نیست چنان که فخر رازی از بزرگان اهل سنت نیز همین را می گوید 📚تفسیر کبیر،ج 10 ص144 سوال 2: این که گفتید ایا این کلام خداوند که می گوید اولی الامر از میان خودتان هستند بر این دلالت نمکیند که انتخاب آنان دست مردم است؟ پاسخ:با توجه به آنچه امد روشن شد مصادیق اولی الامر اهل بیت هستند که از جانب خدا معرفی شده اند واین قول شما اجتهاد در برابر نص و دستور صریح خداوند است که باطل است. ❗از طرفی روشن شد که اولی الامر باید معصوم باشند وروشن است که تنها خدا میداند چه کسی معصوم می باشد ❗آیه می گوید اولی الامر از متن جامعه بر خاسته اند وحافظ دین ودنیای شما هستند واز جنس خودتان هستند واین دلالتی بر انتخابی بودن آنان از جانب مردم ندارد چنان که خداوند می گوید که پیامبر اسلام را از میان خود مردم برگزید ( جمعه 2 ) سوال 3: چرا لفظ اطیعوا برای اولی الامر به کار نرفته؟ پاسخ: تکرار لفظ اطیعوا برای خدا ورسول برای آن است که اطاعت از خدا اطاعت بالذات است واطاعت از پیامبر به صورت اطاعت بالغیر وبه اذن خدا ( واطیعوا برای اولی الامر تکرار نشده چرا که اطاعت اولی الامر از جنس اطاعت از رسول وبه صورت واجب بالغیر است )" 📚تفسیر نمونه،ج3 ص434 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ما میگیم اسلام دین مهربانیه، و جبری هم در دین نیست، اون اجباری هم که هست برای کساییه که ایمان آوردن و ایمان آوردن مساوی با اجرای دستورات دینه، اما دلیل حمله به کشورهای دیگه برای مسلمون کردن اونا در صدر اسلام چیه؟ ✅پاسخ: با روشن شدن فلسفه جهاد در اسلام پاسخ شما داده میشود. ❗به این نکته نیز توجه کنید که ما فتوحات وجنگ هایی که در زمان خلفا صورت گرفته نامشروع می دانیم و بر خلاف برخی افراد به هیچ عنوان از آن دفاع نمی‌کنیم بلکه معتقدیم با جنایاتی که به بار آوردند اسلام را بد نام کردند چنان که در پیام روز گذشته مفصلا دراین مورد بحث کردیم. ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند: جهاد در اسلام برای چند هدف مجاز شمرده شده است 1⃣جهاد برای خاموش کردن فتنه ها : می دانیم خدا دستورات وبرنامه هایی برای سعادت وازادی وتکامل وسعادت انسان ها طرح کرده است وپیامبران خودرا موظف کرده است که این دستورات را به مردم ابلاغ کند حال اگر فرد یا جمعیتی ابلاغ این فرمانها را مزاحم منافع پست خود ببینند وسر راه دعوت انبیا موانعی ایجاد نماید انها حق دارند نخست از طریق مسالمت امیز واگر ممکن نشد با توسل به زور این موانع را از سر راه دعوت خود بردارند وازادی تبلیغ را برای خود کسب کنند. مردم درهمه اجتماعات حق دارند که ندای منادیان حق را بشنوند ودر قبول دعوت آنان آزاد باشند حال اگر کسانی بخواهند آنها را از حق مشروعشان محروم سازند واجازه ندهند صدای منادیان حق به گوش آنان برسند واز قید اسارت وبردگی فکری واجتماعی آزاد گردند طرفداران این برنامه حق دارند برای فراهم ساختن این آزادی از هر وسیله ای استفاده کنند واز اینجا ضرورت جهاد ابتدایی دراسلام روشن میگردد 2⃣جهاد دفاعی: آیا صحیح است کسی به انسان حمله کند واو از خود دفاع نکند؟ یا ملتی متجاوز وسلطه گر هجوم بر ملت دیگر ببرند وانها دست روی دست گذاشته نابودی کشور وملت خویش را تماشا کنند؟ دراینجا تمام قوانین آسمانی وبشری به شخص یا جمعیتی که مورد هجوم واقع شده حق میدهد برای دفاع از خویشتن به پا خیزد وانچه در قدرت دارد به کار برد واز هرگونه اقدام منطقی برای حفظ موجودیت خویش فرو گذار نکند.این نوع جهاد را جهاد دفاعی می نامند، جنگهایی مانند جنگ احزاب واحد وموته وتبوک وحنین وبعضی دیگر از غزاوات اسلامی جزو این بخش از جهاد بوده وجنبه دفاعی داشته است 3⃣جهاد برای حمایت از مظلومان: در آیه 75 نسائ به این نوع جهاد اشاره شده است. حمایت از مظلومان در برابر ظالمان در اسلام یک اصل است که باید مراعات شود حتی اگر به جهاد منتهی نگردد اسلام اجازه نمیدهد مسلمانان در برابر فشارهایی که به مظلومان جهان وارد می شود بی تفاوت باشند 4⃣جهاد برای محو شرک وبت پرستی: اسلام در عین اینکه آزادی عقیده را محترم می شمرد وهیچ کس را با اجبار دعوت به سوی این آیین نمی کند به همین دلیل به اقوامی که دارای کتاب آسمانی هستند فرصت کافی میدهد که با مطالعه وتفکر آیین اسلام را بپذیرند واگر نپذیرفتند با آنها به صورت یک اقلیت هم پیمان معامله می کند وبا آنان همزیستی مسالمت امیز برقرار می نماید در عین حال نسبت به شرک وبت پرستی سختگیر است زیرا شرک وبت پرستی نه دین است ونه ایین ونه محترم شمرده میشود بلکه یک نوع خرافه وانحراف وحماقت ودر واقع یک نوع بیماری فکری واخلاقی است که باید به هر قیمت که ممکن است آن را ریشه کن ساخت. ❗از آنچه در بالا آمد روشن شد که اسلام جهاد را با اصول صحیح ومنطق عقل هماهنگ ساخته وهرگز آن را وسیله سلطه جویی وکشور گشایی وغصب حقوق دیگران وتحمیل عقیده واستعمار واستثمار قرار نداده است 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم، ج2 ص27 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یه سؤالیه خیلی ذهنمو درگیر کرده آیا واقعا تو دین اسلام توی احادیث بیان شده که عیدالزهرا بگیرین. لعن بفرستین و حرفای زشت بالای منبر بزنین در مورد عمر و اینا؟ اخه مگه اماما همیشه با دشمنانشون با خوبی برخورد نمیکردن.مگه مثلا امام علی نبودن که وصیت کردن قاتل من ابن ملجم رو شکنجه نکنین فقط با یه ضربه قصاصش کنین .پس چجوریه که خوده ائمه سفارش به این کار کردن؟ ! ✅پاسخ: نخیر امامان گرامی در روایات متعددی دستور به حسن معاشرت با اهل سنت وعدم اهانت به مقدسات آنان داده اند که ما در گذشته مفصلا مطرح کرده ایم وپیام های ما در این مورد در آرشیو کانال موجود است. ❗شیخ صدوق در اعتقادات وعلامه مجلسی در بحار الانوار شریف روایت میکنند : "به امام صادق گفته شد یا ابن رسول الله ما می بینیم مردی در مسجد علنا از دشمنان شما بد میگوید وانان را سب ودشنام می دهد وبه نام از آنان یاد می کند. امام فرمود: "ما له لعنه الله یعرض بنا" "او را چه می شود خداوند اورا لعنت کند با این کارش ما را در معرض اذیت واهانت قرار میدهد" 📚الاعتقادات الامامیه،صدوق،ص107 📚بحار الانوار،ج71 ص217 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا خودکشی در چه مواقعی واجب و بدون گناه است مثلا زنان و دختران که به جهاد نکاح به زور برده میشوند این افراد که راهی فرار ندارند و امثال آن می توانند دست به خودکشی بزنند. ✅پاسخ: در حرمت خود کشی وکبیره بودن چنین گناهی شکی نیست روایات فراوانی دراین زمینه در مجامع روایی ما آمده است 📚وسایل الشیعه،ج29 ص24 باب 5 📚مستدرک الوسایل،ج18 ص216 باب 5 در روایتی امام باقر فرمود: "مومن به هر بلایی مبتلا می شود وبه هر صورتی ممکن است بمیرد مگر آنکه هیچگاه خودکشی نمی کند" 📚وسایل الشیعه،ج29 ص24 ❗حکم اولیه خود کشی روشن است که حرام واز گناهان بزرگ است. اما اینکه آیا از باب عناوین ثانویه وعناوین ضرورت وعسر وحرج در فرض سوال شما می توان گفت خود کشی جایز است یا خیر؟ پاسخ آن است که دراین شکی نیست که گاهی مواقع، در صورت وجود مصلحت اهم فقها فتوا به جواز ازبین بردن نفس داده اند مانند عملیات استشهادی در صورتی که راه دیگری برای دفاع وجود نداشته باشد 📚مسائل جدید از دید علما،و مراجع ج5 ص165 ❗اما این که مورد سوال شما نیز شامل موارد جواز میشود یا خیر، این راه باید از مرجع خود استفتا کنید . ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یکی از علائم حتمی ظهور اینه که در ماه رمضان دو صیحه آسمانی شنیده میشه که یکیش جبرئیل و دیگری شیطان هست . و بعد از این صیحه ها ظهور رخ میده ، سوال من اينه که چون در ماه رمضان گذشته این صیحه ها شنیده نشده پس دیگه امیدی به ظهور نیست تا این که ماه رمضان بعدی بیاد و ببینیم صیحه شنیده میشه یا نه . ممنون ✅پاسخ: آنچه که از روایات بدست می آید آن است که ممکن است در نشانه های حتمی ظهور که یکی از آنها صیحه آسمانی است نیز بدا واقع شود وظهور محقق شود اما هیچ یک از نشانه های حتمی نیز واقع نشود ❗داوود بن ابي القاسم مي گويد: ما نزد ابي جعفر محمد بن علي الرضا بوديم كه سخن از خروج سفياني به ميان آمد و اينكه در روايت آمده كه امر او حتمي است. به ابوجعفر عرض كردم: آيا بدا در امر، حتمي خواهد شد؟ حضرت فرمود: آري. عرض كردم: ما مي ترسيم كه در امر قائم نيز بدا حاصل شود؟ فرمود: امر قائم از اموري است كه وعده داده شده و خداوند در وعده خود تخلف نخواهد كرد 📚الغيبه، نعماني، ص 303؛ 📚بحار الانوارج 52، ص 250 و 251 ❗لذا ما همواره ودر هر لحظه باید منتظر ظهور باشیم وچنان نباشد که بگوییم چون نشانه های حتمی محقق نشده است پس فعلا ظهور واقع نمیشود ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال با توجه به آنچه گفته شد که مردان نباید در صورتی که زنانشان تقوای لازم را ندارند تسلیم بی قید وشرط آنان حتی در انجام کارهای خوب باشند تا مبادا زنان بی تقوا جسور شوند واحیانا انتظار داشته باشند تا مردان تسلیم خواسته های نامشروع آنان نیز شوندایا این حکم برای زنان هم است یعنی زنان نیز وظیفه دارند در صورتی که مردانشان بی تقوا هستند نسبت به آنان تسلیم محض نباشند به همان دلیلی که بیان شد یا خیر؟ ✅پاسخ: زن در زندگی مشترک تنها وظیفه دارد که بدون اجازه شوهر از منزل خارج نشود مگر در ضروریات زندگی،در برابر خواسته های جنسی شوهر تمکین داشته باشد مگر در صورت داشتن عذر" 📓احکام روابط زن وشوهر،ص57 لذا بر زن واجب نیست در غیر موارد مذکور از شوهر خود اطاعت کند. ❗اما درباره اصل سوال: در روایات ما آمده است که در صورتی که زنانتان بی تقوا هستند از آنان اطاعت مطلق نکنید وتسلیم محض آنان نباشید تا مبادا جسور شوند وبخواهند کارهای نامشروع آنان را نیز انجام دهید. 📓وسایل الشیعه،ج20 ص178 باب 94 ❗اما در علم اصول ثابت شده است که مورد مخصص نیست یعنی اگر حکمی درمورد افراد خاصی آمده باشد، دلیلی ندارد که آن حکم را به همان مورد خاص اطلاق دهیم بلکه با توجه به ملاک، حکم را می توان تعمیم داد 📓الالهیات،علامه سبحانی،ج4 ص80 "ان المورد لا یکون مخصصا وهو احد القواعد المسلمه فی علم الاصول ❗لذا می توان حکم مساله را تعمیم داد.یعنی اگر انسان دوست بی تقوایی دارد از او اطاعت مطلق وبی چون وچرا حتی در کارهای خوب نکند تا مبادا جسور شود وطلب کارهای ناپسند کند. همین طور اگر مرد خانواده انسان بی تقوایی است، همسر خانواده اطاعت بی چون وچرا ومطلق از او نکند وتسلیم محض او نباشد تا سبب جرات مرد نشود تا از او طلب خواسته های غیر مشروع بکند. البته این به آن معنا نیست که اگر مثلا انسان را به انجام نماز،روزه و...سایر واجبات امر کند انسان مخالفت کند بلکه منظور این است که قبول پیشنهاد آنان به صورت تسلیم مطلق نباشد مثلا بگوید من هم قصد انجام آن کار را داشتم ( در صورتی که آن قصد را داشته) یا اگر کاری است که تاخیر انداختن آن مانعی ندارد کمی تاخیر اندازد و... پیام امام،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج3 ص292 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا درمورد خدای ابن تیمیه رهبر وهابیت توضیح بدید که خداشون چطوره؟تا بزنیم تو دهن وهابیت ✅پاسخ: ❗خدای ابن تیمیه ووهابیت سوار بر پشه میشود: ابن تیمیه صراحتا می گوید: "اگر خداوند بخواهد می تواند با قدرت خویش بر پشت پشه ای سوار شود حال چرا نتواند بر روی عرش استقرار یابد" 📚التاسیس فی رد اساس التقدیس،ابن تیمیه،ج1 ص568 ❗ومی گوید: "خداوند هرشب از آسمان به زمین می آید... کسی که منکر این سخن گردیده ویا ان را توجیه کند گمراه وبدعت گذار است" 📚کتب رسایل وفتاوی ابن تیمیه،ج5 ص61 ❗استادش ابویعلی تا آنجا پیش میرود که همه اعضا به جز ریش وعورت را برای خدا ثابت میداند ومی گوید: "نسبت به آن چه در صفات حق گفته شده از قول من نقل کنید من به جز ریش وعورت هر عضوی را برای خدا قائل میشوم" 📚العواصم من القواعد،ص210 ❗ابن تیمیه می گوید: "خداوند، بخدا نمیباشد مگر آن که جسم باشد " 📚بیان تلبیس الجهمیه،ج1 ص94 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال نحوه صلوات صحیح بر پیامبر طیق کتب اهل سنت چگونه است چرا که آنان بر آل محمد واهلبیت صلوات نمی‌فرستند ✅پاسخ ابن حجر از علمای اهل سنت روایت میکند پیامبر فرمود: "بر من صلوات ناقص نفرستید گفتند صلوات ناقص چیست؟ فرمود: "این که بگویید اللهم صل علی محمد وساکت شوید بلکه باید بگویید: "اللهم صل علی محمد وال محمد" 📚صواعق المحر قه ص144 ❗بخاری روایت میکند که ابوسعید خدری گفت : چگونه صلوات بر تو بفرستیم؟ فرمود:بگویید خداوندا درود فرست بر محمد بنده ات ورسولت همان گونه که درود بر ابراهیم وال ابراهیم فرستادی وبرکت فرست برمحمد وبر آل محمد آن گونه که برکت فرستادی بر ابراهیم" 📚صحیح بخاری،ج6 ص151 ❗در روایت دیگری نقل میکند که پیامبر فرمود چنین صلوات بفرستید: "اللهم صل علی محمد وعلی ال محمد کما صلیت علی ال ابراهیم انک حمید مجید اللهم بارک علی محمد وال محمد کما بارکت علی ال ابراهیم انک حمید مجید" ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال در مورد این میخاستم بپرسم که اهل سنت که طواف نساء ندارن این درسته که ان ها حرام زادند خیلی نیازه که اینو بدونم ✅پاسخ: اهل سنت همان طواف نسائ را انجام میدهد منتها به نام دیگری آنان آن طواف را به نام طواف وداع انجام میدهند اما شیعیان به نام طواف نسائ 📗تفسیر نمونه،ج14 ص89 طبق روایات اهل بیت طواف وداع که اهل سنت آن را به جا می آورند جایگزین طواف نسا میشود از این جهت همسران آنان بر آنان حلال است. در روایتی امام صادق فرمود: "اگر خداوند بر آنان منت نمی گذاشت وطواف وداع آنان را ( به جای طواف نسا) محسوب نمی کرد زنان آنان بر آنان حلال نبود "لولا ما من الله به علی الناس من طواف الوداع لرجعوا الی منازلهم... لاتحل لهم النساء " 📗وسایل الشیعه،ج13 ص299 علامه مجلسی می گوید: "والاظهر طواف الوداع بدل النسائ" "اظهر آن است که طواف وداع برای اهل سنت جایگزین طواف نسائ است" 📗مراه العقول،ج18 ص203 اما شیعیان باید طواف نسائ را بجا آورند چنان که امام کاظم فرمود: "طواف الفریضه طواف النسائ" طواف نسائ طواف واجب است 📗وسایل الشیعه،ج13 ص299 اما طبق فقه شیعه مستحب است وقتی که انسان میخواهد از مکه خارج شود طواف وداع را بجا آورد 📗مناسک جامع حج،ایت الله مکارم،ص440 وعلامه مجلسی روایات استحباب طواف وداع را ذکر میکند 📗بحار الانوار،ج96 ص370 باب 65 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال برخی میگن امامان شفا نمیدن بلکه این شفا گرفتن ها در اثر تلقینیات و انرژی مثبت و انرژی درمانی است که سبب شفا میشه نه قدرت امامان ✅پاسخ: نخست توجه کنید که در قدرت غیبی امامان جای هیچ شکی نیست. ❗ما در گذشته مفصلا از کتب فریقین این مطلب را اثبات کرده ایم که میتوانید به پیام های ما در آرشیو کانال مراجعه فرمائید علامه مجلسی در بحار الانوار بابی دارند تحت عنوان: "امامان قادر هستند بر زنده کردن مردگان،وشفای کوران وبرطرف کردن بیماری پیسی وانجام دادن تمام معجزات انبیا ( وکارهای خارق العاده در عالم هستند) 📗بحار الانوار،ج27 ص29 باب 13 ودر آن باب روایات متعددی را می آورد. در روایتی امام باقر فرمود: "اسم اعظم خدا دارای هفتاد و سه حرف است.نزد آصف تنها یک حرف بود که توانست تخت بلقیس را دریک چشم به هم زدن( از فاصله دور) حاضر کند ونزد ما هفتاد ودو حرف است ویک حرف را خداوند به ما تعلیم نداده است واختصاص به خودش دارد" 📗بحار الانوار،ج27 ص25 ❗حال درمورد انرژی درمانی نکاتی را بیان می کنیم 1⃣در علوم متداول در دانشگاههای علوم پژشکی، روش انرژی درمانی هیچ جایگاهی ندارد وحتی به صورت نظری نیز در کتاب های پژشکی سخنی از آن به میان نیامده است 📗پرسمان،نهاد رهبری در دانشگاه،کلید واژه انرژی درمانی 2⃣به فرض انرژی درمانی صحت داشته باشد همگان توانایی استفاده از آن را ندارند ونیازمند به تمرین وممارست دارد 3⃣در نهایت اگر انرژی درمانی از جهت علمی ثابت شود می تواند یکی از طرق درمان بیماری ها باشد چنان که استفاده از دارو نیز یکی از طریق درمان است.در هر دو طریق انسان نیازمند به توسل به اهل بیت است که این اسباب بهبود بیماری در او موثر واقع شود.لذا اگر انرژی درمانی هم به عنوان یک علم شناخته شده ثابت شود باز هم منافاتی با عنایت وکرامت اهل بیت ندارد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال طبق آیه ی ۳۲سوره ی الرخرف خداوند بعضی را برتر از بعضی آفریده تا بعضی ، بعضی دیگر را به خدمت بگیرند ۱-آیا این با عدالت خداوند در تناقض نیست؟ ۲-آیا این تأئید برده داری نیست؟ ممنون میشم اگه جواب بدید ✅پاسخ: آیه 32 زخرف: "ما معیشت آنان را در میان آنها تقسیم کردیم وبعضی را بر بعضی برتری دادیم تا یکدیگر را تسخیر وبا هم تعاون کنند... " ❗پاسخ از اشکال شما توسط ایت الله العظمی مکارم شیرازی: "کسانی که چنین ایرادی می کنند تصورشان این است که مفهوم آیه این است که گروه معینی از بشر گروه دیگر را مسخر خود سازد انهم تسخیر به معنی بهره کشی ظالمانه در حالی که مطلب چنین نیست بلکه منظور استخدام عمومی مردم نسبت به یکدیگر است به این معنی که هر گروهی امکانات واستعدادها وامادگیهای خاصی دارند که دریک رشته از مسایل زندگی می توانند فعالیت کنند طبعا خدمات آنها در آن رشته در اختیار دیگران قرار میگیرد همان گونه که خدمات دیگران در رشته های دیگر در اختیار آنها قرار میگیرد ❗خلاصه استخدامی است متقابل وخدمتی است طرفینی وبه تعبیر دیگر هدف تعاون در امر زندگی است ونه چیز دیگر ❗اگر همه انسانها از نظر هوش واستعداد روحی وجسمی یکسان باشند هرگز نظامات اجتماعی سامان نمی یابد ❗هرگز این تفاوت ها نباید بهانه ای برای استثمار انسان به وسیله انسان گردد. همه باید آزاد باشند که نیروهای خلاق خودرا به کار گیرند ونبوغ خودرا شکوفا سازند واز نتایج فعالیت خود بی کم وکاست بهره گیرند 📚تفسیر نمونه،ج21 ص51 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال دلیل اینکه نماز صبح وشب با صدای بلند باشه وظهروعصر صدای اهسته چیه ✅پاسخ: فلسفه و حکمت بیشتر احکام و مقرارت اسلام براى ما مشخص نیست و تنها از باب تعبد آن ها راپذیرفته ایم ,و چون خداوند متعال و نبى گرامى اسلام و ائمه اطهار فرموده اند یقین داریم تمام دستورات آن ها مبتنى بر مصالح و مفاسد واقعی است ;از این رو با جان و دل از آن هااطاعت مى کنیم اگر چه علت گفتارشان را ندانیم . مثلا ما از دستورات دکتر که مى گوید: فلان دارو را بخور, فلان آمپول را تزریق کن و از خوردن فلان غذا خوددارى کن و..., پیروی می کنیم با این که نمى دانیم خاصیت فلان دارو و آمپول چیست ❗امام صادق فرمود: "از آنجایی که دانستیم خداوند حکیم است تصدیق میکنیم که تمام افعال ودستوراتش از روی حکمت است اگر چه فلسفه آن برای ما روشن نباشد" 📚بحار الانوار،ج52 ص91 ❗جهر و اخفات در نماز نیز تعبدى است و ما فلسفه آن را به طور کامل نمى دانیم . البته وقتى به روایات مراجعه مى کنیم به اشاراتى ازناحیه ائمه معصومین برخورد مى کنیم , لکن نمى توان آن راعلت حقیقى و فلسفه واقعى جهر و اخفات دانست . به این معنا که تمام فلسفه و حکمت در آن خلاصه شود و چیز دیگری نباشد. ❗فضل بن شاذان از امام رضا نقل مینماید که ایشان در بیان دلیل بلند خواندن قرائت در برخی نمازها و کوتاه خواندن آن در برخی دیگر، فرمودند: "نمازهایی که بلند خوانده میشود، هنگامی است که هوا تاریک میباشد، بنابر این، لازم است که صدا را در نماز بلند نمود، تا هر شخصی که از آن حوالی عبور مینماید، متوجه برقراری نماز جماعت گردد و اگر میخواهد با آنها نماز بخواند، به ایشان بپیوندد، چون بدینوسیله، حتی اگر به دلیل تاریکی، نمازگزاران را مشاهده ننماید، با شنیدن صدای آنها به برقراری نماز جماعت پی خواهد برد و در نمازهایی که بلند خوانده نمیشود، به دلیل روشنایی روز، این ضرورت وجود نداشته و بدون این که صدایی شنیده شود، میتوان محل برقراری نماز را پیدا نمود 📚وسایل الشیعه،ج2 ص82 و83 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال در قسمتی از آیه زیر که از سوره مبارکه بقره هست خداوند فرموده‌اند که عده‌ای رو با مثال زدن گمراه میکند... میشه لطفا توضیح بدید که چطور ممکنه خدا عده‌‌ای رو گمراه کنه؟؟! . إِنَّ اَللّٰهَ لاٰ يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً مٰا بَعُوضَةً فَمٰا فَوْقَهٰا فَأَمَّا اَلَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ اَلْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا اَلَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مٰا ذٰا أَرٰادَ اَللّٰهُ بِهٰذٰا مَثَلاً يُضِلُّ بِهِ كَثِيراً وَ يَهْدِي بِهِ كَثِيراً وَ مٰا يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ اَلْفٰاسِقِينَ ﴿۲۶﴾ خداى را از اینکه به پشه اى-یا فروتر[یا فراتر] از آن- مثل زند، شرم نیاید. پس کسانى که ایمان آورده اند مى دانند که آن [مثل ] از جانب پروردگارشان بجاست؛ ولى کسانى که به کفر گراییده اند مى گویند: «خدا از این مثل چه قصد داشته است؟» [خدا] بسیارى را با آن گمراه، و بسیارى را با آن راهنمایى مى کند؛ و[لى ] جز نافرمانان را با آن گمراه نمى کند. (۲۶) ✅پاسخ: ایت الله مکارم چنین پاسخ میدهند: هدایت به معنای دلالت وراهنمایی توام با لطف ودقت است 📚مفردات،ماده هدی وبه دو نوع است: 1 ارائه طریق 2 ایصال به مطلوب ❗توضیح اینکه: گاه انسان راه را به کسی که طالب آن است با دقت ولطف وعنایت نشان میدهد اما پیمودن راه ورسیدن به مقصود بر عهده خود اوست ولی گاه دست طالبان را میگیرد وعلاوه بر ارائه طریق او را به مطلوب ومقصد نیز می رساند. ❗خداوند راه هدایت و ارائه طریق رادر حق همه بندگان با فرستادن انبیا وکتب آسمانی انجام داده است چنان که فرمود: "ما راه را به انسان نشان دادیم خواه شکر گذاری کند یا کفران"( 3 دهر) ❗این هدایت بی قید وشرط است وشامل همه میشود ❗اما هدایت تکوینی به معنای ایصال به مطلوب وگرفتن دست بندگان وگذراندن آنها از تمام پیچ وخم های راه وحفظ وحمایت از آنها تا رساندن به ساحل نجات بی قید وشرط نیست ومخصوص مومنان است. ❗کسانی که به تعبیر قرآن گرفتار کفر وظلم وفسق ودروغ واسراف وکفران باشند مشمول این هدایت نمیشوند ( بقره 26- 258- 264- زمر 3-غافر 28- ) ❗ایا کسانی که دارای این اوصافند شایسته ضلالت وگمراهی نیستند؟ ❗ایا ظلمت وحجاب قلب آنان را فرا نمیگیرد ❗این اعمال وصفات اثاری دارند که خواه وناخواه دامن انسان را میگیرد پرده بر چشم وگوش وعقل او می افکند واورا به ضلالت می کشاند واز آنجا که خاصیت همه اشیا وتاثیر همه اسباب به فرمان خداست می توان اضلال را در تمام این موارد به خدا نسبت داد اما این نسبت عین اختیار بندگان وآزادی اراده آنها است 📚تفسیر نمونه،ایت الله مکارم،ج19 ص461 ودر جای دیگر می فرماید: "همیشه اعمال وکردار انسان نتایج وثمرات وبازتاب خاصی دارد از جمله اگر عمل نیک باشد نتیجه آن روشن بینی وتوفیق وهدایت بیشتری به سوی خدا وانجام اعمال بهتر است. واگر دنبال زشتی ها برود تاریکی و تیرگی قلبش افزون میشود ( ونتیجه قهری این تاریکی وتیرگی گمراهی از مسیر حق است واگر آیه می گوید خدا آنان را گمراه میکند به آن دلیل است که خاصیت همه اشیا وتاثیر همه اسباب به اذن خداست)" 📚تفسیر نمونه،ج1 ص150 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال مثلا کسی از آدم بپرسه اینکه چرا بعضی از کسانی که پولدارن خداوند کاری به کارشون نداره ،اهل گناهن و حجاب درستی ندارن و خداوند همه چی بهشون میده،در حالیکه کسانی هستن که فقیرن و همیشه خدا رو دارن و اهل نمازن و حلال و حروم سرشون میشه ،چرا خدا بهشون کمک نمیکنه و زندگیشون بهتر نمیشه، چه جوابی باید به این اشخاص داد؟؟ ✅پاسخ: خداوند می فرماید: "آنها که کافر شده اند ( وراه طغیان پیش گرفتند) تصور نکنند اگر به آنان مهلتی می دهیم به سود آنهاست، ما به آنان مهلت می دهیم که بر گناهان خود بیفزایند وعذاب خوار کننده ای برای آنها باشد"( ال عمران 178) ❗ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "آیه فوق به این سوال که ذهن بسیاری وجود دارد پاسخ میگوید که چرا جمعی از ستمگران وافراد گنهکار والوده غرق نعمتند ومجازات نمی بینند. ❗قرآن می گوید اینها افراد غیر قابل اصلاحی هستند که طبق سنت آفرینش واصل آزادی اراده واختیار بحال خودواگذار شده اند تا به آخرین مرحله سقوط برسند ومستحق حد اکثر مجازات شوند" 📚تفسیر نمونه،ج3 ص184 ❗امام صادق فرمود: "خداوند زمانی که ( بر اثر اعمال بنده ای) برایش اراده خیری داشته باشد وقتی گناهی بکند اورا گرفتار مصیبتی می کند تا استغفار را یاد او آورد و( زمانی که بر اثر اعمال بنده ای) برایش اراده بدی داشته باشد به او نعمت میدهد تا استغفار را فراموش کرده وبه مسیرش ادامه دهد" 📚الکافی،ج2 ص452 ❗علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده به ذکر روایات اهل بیت در موضوع: "شدت گرفتاری وآزمایش مومن وفضیلت این گرفتاری برای او" 📚بحار الانوار،ج64 ص196 باب 12 ❗امام صادق فرمود: "شدید ترین بلاها برای انبیا است سپس کسانی که به انبیا نزدیکترند واز پی آنان می آیند سپس سایر مومنان به تناسب ایمانشان" 📚الکافی ج2 ص252 ❗امام صادق فرمود: "بلاهای بزرگ پاداش های بزرگ را در پی دارد وخداوند هیچ گروهی را دوست نمی‌دارد مگر آنکه آنان را گرفتار میکند" 📚الکافی،ج2 ص 252 ❗هر که در این بزم مقرب تر است جام بلا بیشترش می دهند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال دین اجداد پیامبر چی بوده ایا پدر ومادر ایشون مشرک بودن؟ ✅پاسخ: شیخ صدوق در بیان عقاید شیعه چنین می فرماید: "ما معتقدیم پدران پیامبر تماما ( موحد) وتسلیم دین خدا بوده اند از حضرت آدم تا پدرشان حضرت عبدالله ومادرشان امنه نیز جزو موحدین ومسلمین به دین خدا بوده است" 📚 الاعتقادات،ص110 ❗علامه سبحانی می فرماید: "مطابق مدارک واخباری که به ما رسیده است پدران واجداد پیامبر همه موحد ویکتاپرست بوده اند 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی،ص116 ❗علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را به ذکر روایات اهل بیت در اثبات این مطلب گشوده است 📚بحار الانوار،ج15 ص1 باب 1 ❗پیامبر گرامی فرمود: "همواره خداوند مرا از صلب پدران پاک به رحم مادران پاک منتقل می ساخت وهرگز مرا به آلودگی دوران جاهلیت آلوده نساخت" 📚تفسیر نور الثقلین،حویزی،ج1 ص729 📚مراه العقول،ج5 ص233 📚تفسیر کنزالدقایق،ج4 ص359 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال هیچگاه درک نکردم ؛ چرا کافری که بیمار میشود ، دچار عذاب الهی شده و مسلمانی که بیمار میشود ، دچار آزمون الهی ...! مرض که یکیست ! شاید تفاوت در نگرش انسانهاست ... جهل نرمترین بالشی است که انسان می تواند سرخود را بگذارد و بخوابد ... (لطفا راهنمایی واسه جواب دادن.) ✅پاسخ: 1⃣طبق تعالیم اسلامی برخی از مصایب جنبه تنبیه ومجازات الهی دارد وفرقی نمی کند که شخص مسلمان باشد یا کافر. امام صادق فرمود: "هنگامی که خداوند بر قومی غضب کند... قیمت های آنان گران،وعمرهایشان را کوتاه می کند،ازتجارتشان سود نمیبرند،ونهرهایشان کم آب ومیوه هایشان را نمو نمی کند وخوب نمی شود، اشرارشان بر انها مسلط می شوند وباران حبس می گردد" 📚 بحار الانوار،ج70 ص353 امام رضا فرمود: "هر زمان بندگان گناهان تازه ای را ابداع کنند، خداوند بلاهای تازه و ناشناخته ای بر آنها مسلط می سازد" 📚همان مدرک،ص354 امام صادق فرمود: "کسانی که بر اثر گناهانشان می میرند بیش از آن هستند که با مرگ طبیعی می میرند وکسانی که بخاطر نیکی کردن عمر طولانی می کنند بیش از آنها هستند که عمر طبیعی طولانی دارند" 📚همان مدرک ❗دراین مورد روایات فراوان است که می توانید رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار،ج70 ص308 باب 137 ❗از آنچه آمد کلیت استدلال مستشکل نقض شد. چرا که چنین گفت طبق تعالیم اسلامی هرآنچه بلا به کافر می رسد جنبه عذاب برای دارد وهرانچه بلا به مومن می رسد جنبه آزمایش اورا دارد که روشن شد خداوند هم مومن وهم کافر را به خاطر گناهان عذاب می کند. 2⃣چنان نیست که تمام بلاهایی که به کافر می رسد جنبه عذاب اورا دارد بلکه طبق تعالیم اسلامی خداوند کافران را به بلا ومصیبت گرفتار می کند تا آنان متذکر شده وراه صلاح را در پیش گیرند واین درواقع لطفی از جانب خداوند در مورد آنان است. خداوند می فرماید: "وما در هیچ شهر وابادی پیامبری نفرستادیم مگر آنکه اهل آن را به سختیها ورنج ها گرفتار ساختیم شاید ( به خود آیند وبه سوی خدا) بازگردند وتضرع کنند"اعراف،94 حضرت علی فرمود: "خداوند بندگان خویش را به هنگامی که اعمال بد انجام دهند، با کمبود میوه ها وجلوگیری از نزول برکات وبستن درهای گنج های خیرات به روی آنان مبتلا می سازد تا توبه کاران توبه کنند وانها که باید دست از گناه بکشند خودداری نمایند وپند پذیران پند گیرند وانها که آماده اند از گناه بازایستند" 📚نهج البلاغه،خطبه 143 3⃣برخی مصایب نیز جزو مشکلات خود ساخته است وعامل اصلی آن خود انسان است.مثلا بسیاری از بیماری ها ناشی از شکم پرستی ها وهوای نفس است.به خاطر بی اعتنایی به اصول بهداشتی وحفظ الصحه یا عدم دقت در نظافت یا عدم تحرک وگوشه گیری، یا عدم پرهیز از مناطق آلوده یا اشخاص آلوده حاصل میشود واگر انسان چه مومن وچه کافر اصول وقوانینی را که خدا در عالم آفرینش وتکوین مقرر داشته رعایت کند گرفتار آنها نمیشد.عامل بسیاری از ناکامی ها ومشکلات سستی وتنبلی وترک تلاش وکوشش است. خداوند می فرماید: "آنچه از نیکی به تورسد از جانب خداست وانچه از بدی به تو می رسد از سوی توست"نسائ 79 ❗وروشن است که دراین نوع مصایب نمی توان علت اصلی گرفتاری را به خدا نسبت داد وگفت غرض عذاب کافران وازمایش مومنان است.بیشتر مصایبی که دامن گیر کفار می شود از این نوع است یعنی مصایب خود ساخته 4⃣سنت الهی در دنیا با کافران طبق روایات سنت استدراج است به این معنا که خداوند آنان را در دنیا مشمول نعمات می کند تا به راه خود ادامه دهند وکوله بار خودرا سنگین تر کنند 📚بحار الانوار،ج5 ص210 باب 8 واگر گرفتاری نیز در دنیا به کافر میرسد، چنان که گفته شد بیشتر جنبه مشکلات خود ساخته را دارد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman