eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.2هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال من شیعه هستم اما مدتی است از طرف تنی چند از دوستانم که انها هم قبلا شیعه بودند اما دچار لغزش شده اند مورد سوال قرار می گیرم اما می دانم که اگر به شبهاتی که ایجاد می کنند با سند بهشان جواب بدهم به خواست خدا و نظر اهل بیت علیه السلام بلاخره متوجه می شوند وبرمی گردند چند سوال که انها مدام مطرح می کنند و من بخاطر کم سوادی نمی توانم درست جواب بدهم از خدمت عزیزتان می پرسم شما را به امام زمان قسم کمکم کنید وبا ذکر سند تا فرجی شود .می گویند در قران خداوند تمام زنان پیامبر را مادران امت اسلام معرفی کرده پس چرا در تشیع به عایشه بی احترامی می شود ؟ در قران انصار ومجاهدین بعنوان اصحاب پیامبر معرفی شده اند که بهشتی اند چرا به ابوبکر وعمر بد می گویند و وسرزنش می کنند وقتی در قران مورد تایید قرار گرفته اند چطور ممکن است حرف پیامبر را در خصوص حضرت علی علیه السلام نادیده گرفته باشند و خود بجای او حکومت کنند ؟با تشکر .امیدوارم با جواب به این موارد مابقی شبهاتشان را هم بتوانم جواب بدهم اگر این دوستانم متوجه اشتباه خودشان بشوند تعداد زیادی از افراد خانواده واقوام و دوستانشان نیز هدایت خواهند شد با سپاس ✅پاسخ: 1⃣این که همسران پیامبر مادران امت معرفی شده اند تنها از آن جهت است که ازدواج با آنان حرام است وبس چرا که انسان با مادر خود ازدواج نمیکند. ❗ابن سعد روایت میکند که زنی به عایشه گفت مادر عایشه جواب داد: "لست بامک انا ام رجالکم" "من مادر تو نیستم مادر مردان شما هستم" 📚الطبقات الکبری،ج8 ص64 📚فتح القدیر،ج4 ص263 📚در المنثور،ج5 ص183 ❗اگر عایشه مادر همه امت است پس چرا این گونه سخن میگوید؟ 2⃣عایشه کسی است که به جنگ ودشمنی با علی علیه السلام برخاست علمای اهل سنت روایت میکنند که علی فرمود : "به آن خدایی که دانه را شکافت ومردمان را آفرید پیامبر گفت مرا جز مومن دوست نمی‌دارد وبه غیر منافق با من دشمنی نمیکند" 📚صحیح ترمذی،ج2 ص301 📚سنن نسایی،ج2 ص271 📚مسند احمد،ج1 ص84 3⃣آیه مورد استناد شما در رضایت خداوند از مهاجرین وانصار ( توبه 100) چنین میگوید که رضایت وخشنودی او شامل حال همه مهاجران وانصار که دارای برنامه صحیح بودند میشود نه اینکه مهاجرین وانصار چه خوب باشند وچه بد مشمول رضایت خدا شوند. اگ اهل سنت میگویند همه مهاجرین وانصار بهشتی هستند باید دیگر صحیح بخاری را صحیح ترین کتاب ندانند چرا که روایت میکند که پیامبر فرمود: "عده ای از اصحاب من وارد بر حوض میشوند ولی از آن ممنوع میگردند. من میگویم پروردگارا اینها اصحاب ویاران من هستند در پاسخ من میگوید :از آنچه بعد از تو انجام دادند اطلاع نداری زیرا اینها پس از تو آیین خویش را رها کرده واز آیین پدرانشان پیروی نمودند" 📚صحیح بخاری،ج8 کتاب الرقاق،باب فی الحوض،ح6213-6213 4⃣بخاری روایت میکند که عمر لحظه مرگ چنین می گفت: "اگر به اندازه تمام زمین، طلا داشتم پیش از آنکه خدارا ملاقات کنم همه را بخاطر ترس از عذاب خدا فدیه میدادم" 📚صحیح بخاری،ج3 ص3489 این سخن عمر را با آین آیه قرآن مقایسه کنید: "اگر ستمکاران تمام آنچه روی زمین است را مالک باشند همانند آن نیز بر آن افزوده شود حاضرند همه را فدا کنند تا از عذاب شدید قیامت رهایی یابند واز سوی خدا برای آنها اموری ظاهر میشود که هرگز گمان نمیکردند"( زمر 47) ❗به هرحال ادله خلافت حضرت علی وغصب خلافتش چنان فراوان است که دراین مجال کوتاه توان به پرداختن به آنها نیست درسوالات بعدی مفصل تر وارد میشویم ودرپیام های گذشته نیز درمورد آن بحث کرده ایم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال چرا شیعیان نمازهای پنج گانه را در سه نوبت میخوانند چرا وقتی هنوز ظهر است و عصر نشده نماز عصر میخوانند؟؟؟ ✅پاسخ: ما شیعیان برای جمع کردن بین نماز های ظهر وعصر ومغرب وعشا روایات فراوانی از اهل بیت علیهم السلام داریم که اجازه جمع کردن را داده اند 📗وسایل الشیعه،ج4 ص220 باب 32 📗بحار الانوار،ج79 ص312 باب 5 ❗واگر به کتب اهل سنت بر جواز جمع کردن بین صلاتین استدلال می کنیم از باب جدل ومجاب کردن آنان به روایات خودشان است هرچند در بسیاری از موارد تعصبات مانع پذیرش حق میشود روایات فراوانی بر جواز جمع کردن بین نماز ها در کتب اهل سنت آمده است که به برخی به عنوان نمونه اشاره می کنیم 1⃣بخاری از ابن عباس روایت می کند: "با رسول خدا هشت رکعت ( یعنی ظهر وعصر) ونیز هفت رکعت ( یعنی مغرب وعشا) را به طور جمع خواندم" 📗صحیح بخاری،ج1 ص148 2⃣بخاری باز نقل می کند: "رسول خدا در حالی که مقیم بود نه مسافر، نماز ظهر وعصر، مغرب وعشا را به جمع خواند" 📗همان مدرک 3⃣وباز روایت کرده اند: "پیامبر بین ظهر وعصر، مغرب وعشا در مدینه جمع کرد بدون آنکه خوفی باشد یا بارانی آمده باشد ( بدون عذر)" 📗صحیح مسلم، ج2 ص152 📗صحیح ترمذی،ج1 ص354 📗مسند احمد،ج1 ص223 ❗آنچه نقل شد مشتی از خروار بود والا روایات دال بر جواز در کتب اهل سنت بسیار بیشتر از آنچه آمد می باشد که می توانید به کتاب شریف "الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف"اثر "علامه محقق ایت الله سبحانی" جلد 1 ص273 مساله 7 "الجمع بین الصلاتین"رجوع فرمائید. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال قرآن می گوید انجیل و تورات در مواردی دچار تحریف شده اند و چنین که به نظر می رسد تحریفات باید فراوان باشد خوب سوال این است که چرا از میان سه کتب تورات انجیل و قرآن که هر سه به صورت وحیانی بر پیامبران ابراهیمی نازل شده اند تنها قران مصون از تحریف واقع شده است هر چند هم نزد اهل سنت و هم نزد تشیع احادیثی در خصوص تحریف قران موجود می باشد؟ ✅پاسخ: ❗روشن است که اگر خداوند اراده می فرمود می توانست انجیل وتورات را نیز از تحریف مصون بدارد اما چنین اراده را نفرمود. ❗چرا که ادیان پیشین برای مقطع وبرهه ای از تاریخ کارایی داشته وقهرا با پیشرفت زمان وتاریخ باید درآنها تحولاتی حاصل میشد. حفظ آن کتابها برای همیشه ضروری نبوده است اما از آنجا که دین اسلام ابدی است و قرآن نیز سند جاوید بر حقانیت این دین است لذا اراده خداوند بر این تعلق گرفت که این کتاب آسمانی را از گزند زیاده ونقصان حفظ فرماید 📚پرسمان،کلید واژه تحریف ❗خداوند می فرماید: "ما قرآن را نازل کردیم وخود آن را حفظ می کنیم"( حجر9) ومی فرماید: "هیچ گونه باطلی نه از پیش رو ونه از پشت سر به قرآن راه نمیابد"( فصلت 42) ❗در روایات فراوانی آمده است که هر آنچه از روایات که موافق قرآن بود آن را بگیرید وانچه را که مخالف قرآن بود آن را طرد کنید وبه حساب نیاورید 📚وسایل الشیعه،ج27 ص106 باب 9 📚بحار الانوار،ج2 ص219 باب 29 ❗روایاتی که دلالت بر تحریف قرآن میکند از آنجایی که مخالف قرآن است لذا مردود است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال پیامبری که درست قبل از پیامبر اسلام (ص) بود، چه کسی بود؟ اگر قبل از بعثت پیامبر از دنیا رفته بود، پس زمانی وجود داشت که زمین از حجت خدا خالی بود که با قرآن در تناقض است و اگر زنده بود، باید در صف یاران پیامبر حاضر می بود.او که بود؟ ✅پاسخ: در این شکی نیست که طبق روایات فراوان زمین لحظه ای از حجت پرودگار خالی نخواهد شد 📚بحار الانوار،ج23 ص1 باب 1 ❗خداوند نیز می فرماید: "هیچ امتی نبوده است مگر آنکه انذار دهنده ای داشته است"( فاطر 24) پس هیچ عصر و زمانی نبوده که خداوند میان مردم حجت نداشته باشد. اما معنای حجت لزوما بمعنای برانگیختن پیامبر نیست. بلکه وصی پیامبر نیز حجت خداست و در دوران فاصله بین پیامبری حضرت محمد و حضرت عیسی اوصیاء حضرت عیسی نسل در نسل حیات داشتند. هر چند دامنه فعالیت آنها گسترده نبوده است چنان که در روایات آمده است 📚بحار الانوار،ج14 ص345 باب 24 ❗ البته بر اساس این آیه که می‌فرماید: " و ما هرگز (قومی را) مجازات نخواهیم کرد، مگر آنکه پیامبری مبعوث کرده باشیم (تا وظایفشان را بیان کند)"( اسرا 15) ❗مسئولیت مردم در برابر خداوند همیشه در تناسب با درجه حجتی است که برای مردم اقامه شده است. 📚بحار الانوار،ج5 ص288 باب 13 ❗در روایات ما آمده است که در زمان پیامبر گرامی حضرت ابوطالب وصی بوده است که پس از ظهور پیامبر به ایشان ایمان آوردند 📚بحار الانوار،ج35 ص68 بآب 3 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در اصول کافی گفته شده نماز شیعه3وقت بایدخونده بشه در نامه52نهج البلاغه گفته شده5وعده باید خونده بشه بعد همه علما نظرشون اینه اصول کافی کتابیست صحیح و ماهم طبق کافی3وقت میخونیم یعنی نعوذباالله کافی از نهج البلاغه بالاتره ممنون میشم جواب سوالم رو بدید ✅پاسخ: آنچه که در نامه 52 آمده است اشاره به اوقات فضیلت نماز است. ❗رعایت وقت فضیلت وجدا ساختن نمازها در این اوقات سنت است واولی، هرچند طبق روایات شیعه وسنی جمع میان این دو وخواندن نمازها در یک وقت اجازه داده شده است تا امت به سختی نیافتند چرا که پیامبر فرمود: "من به شریعت سهل واسانی مبعوث شدم" ❗لذا برای افراد راه حلی باز گذارده شده است تا نه گرفتار ترک نماز شوند ونه گرفتار دشواری ومشقت فراوان 📚پیام امام،ایت الله مکارم،ج10 ص349 ❗در روایتی شیخ حر عاملی از امام صادق روایت می کند که فرمود: "پیامبر ظهر وعصر رآ دریک مکان با همدیگر خواند بدون آنکه سبب وعذری باشد وفرمود : "خواستم بر امتم سخت نگیرم " 📓وسایل الشیعه،ج4 ص221 ❗مسلم نیشابوری از علمای بزرگ اهل سنت وصاحب کتاب صحیح نزد اهل سنت از ابن عباس روایت می کند: "پیامبر نماز ظهر وعصر را با یکدیگر خواند بدون آنکه خوف یا سفری در کار باشد ( بدون عذر) به دلیل آنکه هیچ یک از افراد امتش به سختی نیفتند" "ان لا یحرج احدا من امته" 📓صحیح مسلم،ج2 ص151 ❗البته دراین باب روایات فراوان است که شما را به پیام های قبلی کانال ارجاع میدهیم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال : چرا ی مرد وقتی از زنش راضی نیست می توناند با کس دیگری ازدواج نماید و ارضا بشه ولی زنها باید تا آخر عمر منتظر بمانن لطفا به این سوال هم پاسخ بفرمایید. باتشکر ✅پاسخ: طبق روایات فراوانی، همه مسلمانان موظف هستند در برابر تمام احکام وتکالیف اسلام کاملا مطیع وتسلیم باشند 📚بحار الانوار،ج56 ص309 باب 25 ❗امیر المومنین علیه السلام فرمود: "الاسلام هو التسلیم" "اسلام همان تسلیم دستورات خدا بودن است" 📚معانی الاخبار،ص185 📚امالی، طوسی،ج2 ص137 ❗ودر مشروعیت متعه وازدواج موقت طبق فقه شیعه وروایات اهل بیت جای هیچ شکی نیست 📚وسایل الشیعه،ج21 ص5، به بعد ( ابواب المتعه) 📚بحار الانوار،ج100 ص297 باب 9 امام صادق فرمود: "کسی که عقیده به رجعت وحلال بودن ازدواج موقت نداشته باشد از ما نیست" 📚من لا یحضره الفقیه،ج3 ص458 ❗اما درمورد چرایی جواز ازدواج مجدد برای مردان در اسلام ایت الله العظمی مکارم شیرازی بیانی دارند که متذکر می شویم: "قوانین اسلام بر اساس نیازهای واقعی بشر دور میزند نه تبلیغات ظاهری واحساسات رهبری نشده مساله تعدد زوجات نیز از همین زاویه دراسلام مورد بررسی قرار گرفته است زیرا هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که مردان در حوادث گوناگون زندگی بیش از زنان در خطر نابودی قرار دارند ودر جنگها وحوادث دیگر قربانیان اصلی را آنها تشکیل میدهند.ونیز نمیتوان انکار کرد که عمر زندگی جنسی مردان از زنان طولانی تر است زیرا زنان در سنین معینی آمادگی جنسی خودرا از دست میدهند در حالی که در مردان چنین نیست. ونیز به هنگام عادت ماهانه وقسمتی از دوران حمل عملا ممنوعیت جنسی دارند در حالی که درمردان این ممنوعیت وجود ندارد. از همه گذشته زنانی هستند که همسران خودرا به علل گوناگونی از دست میدهند ومعمولا نمیتوانند به عنوان همسر اول مورد توجه مردان قرار گیرند واگر مساله تعدد زوجات در کار نباشد آنها باید همیشه بدون همسر باقی بمانند. با در نظر گرفتن این واقعیت هت دراین گونه موارد که تعادل میان مرد وزن به عللی بهم میخورد ناچاریم یکی از سه راه را انتخاب کنیم 1⃣مردان تنها به یک همسر در همه موارد قناعت کنند وزنان اضافی تا پایان عمر بدون همسر باقی بمانند وتمام نیازهای فطری وخواسته های درونی خودرا سرکوب کنند 2⃣مردان فقط دارای یک همسر باشند ولی روابط آزاد ونامشروع جنسی را با زنانی که بی شوهر مانده اند به شکل معشوقه برقرار سازند 3⃣کسانی که قدرت دارند بیش از یک همسر را اداره کنند واز نظر جسمی ومالی واخلاقی مشکلی برای آنها ایجاد نمیشود وقدرت بر اجرای عدالت کامل در میان همسران وفرزندان خود دارند به آنها اجازه داده شود که بیش از یک همسر برای خود انتخاب کنند. ❗دوراه اول مخالف فطرت وعقل وشرع است وراه سوم باقی میماند 📚تفسیر نمونه،ج3 ص256 به بعد معظم له در بیان اینکه چرا اجازه تعدد همسر به زنان داده نشده است پاسخ میدهد: اولا: میل جنسی در مردان به مراتب بیش از زنان است واز جمله ناراحتی هایی که در کتب علمی مربوط به مسایل جنسی درباره غالب زنان ذکر می کنند مساله سرد مزاجی است در حالی که در مردان موضوع بر عکس است ثانیا: تعدد همسر در مورد مردان مشکل اجتماعی وحقوقی ایجاد نمیکند در حالی که درباره زنان اگر فرضا دو همسر انتخاب کنند مشکلات فراوانی به وجود می آید که ساده ترین آنها مساله مجهول بودن نسب فرزند است 📚همان مدرک،ص260 ❗از لحاظ روانشناسی نیز ثابت شده است که زنان به طور طبیعی تک شوهر گرا" هستند وفطرتا از تعدد همسر گریزانند وخواستار پناه یافتن زیر چتر حمایت عاطفی وعملی یک مرد می باشند وتنوع گرایی در زنان نوعی بیماری است 📚نرم افزار پرسمان،کلید واژه فلسفه تعدد زوجات ❗با توجه به آنچه گفته شد پاسخ سوال واشکال شما بدست می آید 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال فلسفه این که مرد میتواند چند همسر بگیرد چیست ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی به این سوال چنین پاسخ میدهند: "قوانین اسلام بر اساس نیازهای واقعی بشر دور میزند نه تبلیغات ظاهری واحساسات رهبری نشده مساله تعدد زوجات نیز از همین زاویه دراسلام مورد بررسی قرار گرفته است زیرا هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که مردان در حوادث گوناگون زندگی بیش از زنان در خطر نابودی قرار دارند ودر جنگها وحوادث دیگر قربانیان اصلی را آنها تشکیل میدهند.ونیز نمیتوان انکار کرد که عمر زندگی جنسی مردان از زنان طولانی تر است زیرا زنان در سنین معینی آمادگی جنسی خودرا از دست میدهند در حالی که در مردان چنین نیست. ونیز به هنگام عادت ماهانه وقسمتی از دوران حمل عملا ممنوعیت جنسی دارند در حالی که درمردان این ممنوعیت وجود ندارد. از همه گذشته زنانی هستند که همسران خودرا به علل گوناگونی از دست میدهند ومعمولا نمیتوانند به عنوان همسر اول مورد توجه مردان قرار گیرند واگر مساله تعدد زوجات در کار نباشد آنها باید همیشه بدون همسر باقی بمانند. با در نظر گرفتن این واقعیت هت دراین گونه موارد که تعادل میان مرد وزن به عللی بهم میخورد ناچاریم یکی از سه راه را انتخاب کنیم 1⃣مردان تنها به یک همسر در همه موارد قناعت کنند وزنان اضافی تا پایان عمر بدون همسر باقی بمانند وتمام نیازهای فطری وخواسته های درونی خودرا سرکوب کنند 2⃣مردان فقط دارای یک همسر باشند ولی روابط آزاد ونامشروع جنسی را با زنانی که بی شوهر مانده اند به شکل معشوقه برقرار سازند 3⃣کسانی که قدرت دارند بیش از یک همسر را اداره کنند واز نظر جسمی ومالی واخلاقی مشکلی برای آنها ایجاد نمیشود وقدرت بر اجرای عدالت کامل در میان همسران وفرزندان خود دارند به آنها اجازه داده شود که بیش از یک همسر برای خود انتخاب کنند. ❗دوراه اول مخالف فطرت وعقل وشرع است وراه سوم باقی میماند 📚تفسیر نمونه،ج3 ص256 به بعد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یک موضوعی که وجود دارد اینه که افراد حرام زاده مانند معاویه یا ابن زیاد با اهل بیت دشمن هستند. چگونه این موضوع قابل توجیه هست؟ به این معنا که پس اونها در این عداوت از خودشون اختیاری ندارند پس گناهی بر گردن اونها نیست. ✅پاسخ: افراد زنا زاده مانند سایر مردم مکلف به دستورات دین هستند وتفاوتی بین آنان وسایر مردم نیست. ❗از دید متکلمین فرد زنا کار می تواند مرتب کمال را مانند سایر انسان ها طی کند اما این طی برای او مشکل تر است ❗این مشکل بودن ظلم از ناحیه خداوند نیست بلکه از ناحیه زن ومرد زنا کار است. ❗تولد از زنا درست مانند تولد ناقص الخلقه است. اگر پدر ومادر قواعد بهداشتی وپژشکی را رعایت نکردند وفرزندی ناقص الخلقه برایشان متولد شد مقصر خودشان هستند نه خداوند. ❗این افراد زنا کار هستند که سبب شدند فرزندی زنا کار به دنیا بیاید اما باید دانست که به هیچ عنوان از فرد زنا زاده سلب اختیار نمیشود واو با اختیار خودش اقدام به انجام دادن امور مختلف میکند. ❗مرحوم علامه مجلسی در بحار الانوار بابی را گشوده است وروایاتی که درمورد احوال ولد الزنا صادر شده است را ذکر می کند 📚بحار الانوار،ج5 ص281 باب 12 امام صادق فرمود: "زنا زاده همانند سایر مردم است اگر عمل نیکی انجام دهد پاداش داده می شود واگر عمل شری انجام دهد عقاب می شود" 📚وسایل الشیعه،ج20 ص444 شیخ حر عاملی می گوید: "این حدیث موافق قواعد عدل است وروایاتی که می گوید ولد الزنا بهشت نمی رود وعاقبت بخیر نمی شود به آن معناست که او شدیدا گرایش به انجام معاصی دارد وبا اختیار خود، به راه گمراهی می افتد" 📚تکمله الوسایل،ج3 ص268 علامه مجلسی می گوید: "ولد زنا مانند سایر مردم است مکلف به اصول وفروع دین است وبر طاعات پاداش داده می شود وبر معاصی عقاب می شود" 📚بحار الانوار،ج5 ص288 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات وشبهات کابران محترم @poorseman
سوال لطفا جوابي به اين متن بدهيد؟ اسکیمو:من اگر چیزی از خدا وگناه ندانم به جهنم میروم دیندار:نه اگر ندانی نمیروی اسکیمو:پس چرا میخواهی به من بگویی؟ ✅پاسخ: کسی که از دین خبر ندارد در صورتی مورد مواخذه قرار نمیگیرد که در این ترک کردن مقصر نباشد والا اگر با وجود تمکن از پی جویی دین اقدام به آن ننماید در پیشگاه خداوند مقصر است زیرا گذشته از آنکه دلایل عقلی متعدد بر وجوب پی جویی دین گواهی میدهد 📚الالهیات،سبحانی،ج1 ص23 ❗آیات وروایات فراوانی نیز بر این امر گواهی میدهد 📚بحار الانوار،ج1 ص162 باب 1 ❗در روایتی امام صادق در توضیح اینکه خداوند دارای حجت کامل وبالغی است آمده است که فرمود: "خداوند روز قیامت بنده را مورد مواخذه قرار میدهد. اگر بگوید جاهل ونااگاه بودم خداوند در جوابش می گوید چرا نرفتی تحقیق کنی تا یاد بگیری وعمل کنی" 📚امالی،شیخ مفید،ص227 ❗اما این که ما سعی میکنیم تا افراد را با معارف حقه آشنا کنیم آن هم بر اساس آیات وروایات متعددی است که این امر را لازم می شمرد 📚بحار الانوار،ج2 ص1 باب 8 ❗نهایتا چنین افرادی اگر در یادگیری کوتاهی نکنند وضعیت آنان در روز قیامت چنین است: ❗شیخ حر عاملی در کتاب تکمله مستدرک خود بابی دارد تحت عنوان: "هرکس که حجت بر او تمام نشده است مانند اطفال کفار وسایر مستضعفان عذاب نمی شوند مگر بعد از تکلیف در قیامت" 📚فصول المهمه( تکمله مستدرک) ج1 ص278 باب 56 ❗در روایتی مرحوم کلینی از پیامبر نقل می کند: "زمانی که قیامت شود خداوند اطفال وانان که در زمان فترت بوده اند وکسانی که دارای عقل نبوده اند ( وکلیه مستضعفان) را جمع کرده ودر برابر آنان احتجاج می کند وفرشته ای را به سوی آنان مبعوث می کند که آتشی در برابر آنان آماده میکند سپس خداوند فرشته دیگری را به سوی آنان مبعوث میکند ومی گوید خداوند به شما گفته است در آتش وارد شوید. هرکس داخل شود آتش بر او سرد وسلامت خواهد بود وکسی که تخلف کند وارد آتش میشود" 📚الکافی،ج3 ص248 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال متفکر شهید استاد مرتضی مطهری(ره) در کتاب نظام حقوق زن در اسلام پیرامون متعه چنین می فرمایند که متعه تنها برای افراد مجرد و افراد متاهلی است که برای یک مدت طولانی از همسران خود دور هستند.و در شرایط عادی افراد متاهل حق ازدواج موقت ندارند. نظر شما در مورد متعه چیست؟ ✅پاسخ: سخن شهید گرانقدر مطهری برخاسته از روایات متعددی می باشد. ❗در مجامع روایی ما بابی گشوده شده است تحت عنوان: "باب در کراهت متعه کردن با وجود بی نیازی از آن" 📚وسایل الشیعه،ج21 ص22 باب 5 📚مستدرک الوسایل،ج14 ص455 باب 5 ❗در روایتی فتح بن یزید از امام کاظم در مورد ازدواج موقت سوال کرد. حضرت پاسخ داد: حلآل ومباح مطلق است برای کسی که خداوند اورا با ازدواج کردن بی نیاز نکرده باشد پس باید با ازدواج موقت خودرا حفظ کند. تنها در صورتی می تواند متعه کندکه نتواند از همسر دایم خود بهره مند شود" 📚 الکافی،ج5 ص452 ❗آیت الله مکارم نیز صریحا فتوا دادند که مرد متاهل تنها در صورت ضرورت است که میتواند ازدواج موقت کند والا نمی‌تواند http://t-pasokhgoo.ir/%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D8%B1%D8%B9%DB%8C-%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%D8%B9%DB%8C/%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D9%88-%D9%85%D8%AD%D8%B1%D9%85-%D9%88-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%AD%D8%B1%D9%85-%DA%86%D9%87-%DA%A9%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%AD%D8%B1%D9%85-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF%D8%9F/246-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%AA.html ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال ایا کسی در برابر خلافت ابوبکر اعتراض کرد ✅پاسخ: علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار بابی رآ اختصاص داده است به احتجاج صحابه بر خلافت وامامت امیر مومنان در برابر غاصبان خلافت 📚بحار الانوار،ج29 ص79 باب 8 از ابی بن کعب نقل می کند زمانی که ابوبکر داشت خطبه می خواند بلند شد وچنین احتجاج کرد: "آیا نمی دانید که پیامبر علی را برای ما چنین معرفی کرد "من کنت مولاه فهذا علی مولاه یعنی علیا ومن کنت نبیه فهذا امیره" "هرکس من مولای او هستم علی مولای اوست وهرکس من پیامبر او هستم علی امیر اوست" 📚همان مدرک،ص83 اسامه بن زید دربرابر ابوبکر چنین استدلال کرد: "تو سخن پیامبر در مورد علی در روز غدیر را چه زود فراموش کردی" 📚همان مدرک،ص92 همچنین علامه مجلسی در باب 4 ج28 ص175 انبوهی از این احتجاج هارا می آورد. ✅همچنین در کتب اهل سنت هم سخن از مخالفت صحابه با خلافت ابوبکر آمده است ❗بخاري در صحيح خود از زبانن عمر بن خطاب نقل کرده است که تمام انصار و نيز علی بن ابی طالب ، زبير بن عوام و تمام طرفداران آن‌ها با خلافت ابوبکر مخالف بودند: َ "تمامي انصار با ما مخالفت كردند و در سقيفه بنی ساعده جمع شدند، و نيز علی و زبير و كسانی كه همراه آن‌ها بودند، با ما مخالفت كردند." 📚صحیح بخاری،ج8 ص26 و طبری و ابن اثير در تاريخ شان نقل کرده‌اند که تمام انصار و يا بعضی از آن‌ها گفتند که ما تنها با علی بن ابی طالب بيعت مي‌کنيم: فقالت الا نصار او بعض الانصار: لا نبايع الا عليا الكامل ج 2، ص 325 وتاريخ الطبري ج 2 ص 443. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میگن زبان عربی کاملترین زبان هست. آیا توی این زبان کامل هیچ کلمه ای وجود نداره که فقط و فقط معنی جانشین رو بده، تا پیامبر بجای کلمه "ولی" از اون کلمه استفاده میکردند و اینقدر بحث و جدل بین شیعه و سنی بوجود نمی آمد؟ ✅پاسخ: پیامبر گرامی برای بیان جانشینی حضرت امیر از الفاظ مختلف وصریح استفاده کرده است. طبری نقل می کند که پیامبر درمورد علی فرمود: "ان هذا اخی و وصیی وخلیفتی فیکم " "علی برادر و وصی وخلیفه من در میان شما است" 📚تاریخ طبری ج1 ص542 ودر روایت دیگر فرمود: "انت خلیفتی فی کل مومن من بعدی" "تو پس از من برای هر مومنی جانشین من هستی" 📚السنه،ابن ابی عاصم،ج2 ص603 وروایات دیگر... ❗اما درمورد استفاده کردن از لفظ مولی: واژه مولی مشترک لفظی است که با استفاده از قراین فهمیده می شود درچه معنایی به کار رفته است. استعمال کلمه مولی در اولویت وولایت در ادبیات عرب معمول ومرسوم بوده است. مرحوم میر حامد حسین در عبقات الانوار 30 قرینه ودلیل اقامه می کند که مراد از مولی سرپرستی واولویت است 📚عبقات الانوار،ج9 و10 ❗برخی محققان درمورد علت استفاده کردن پیامبر از کلمه مولی چنین می گویند: 1 -پیامبر در خطبه غدیر پیش از معرفی علی به ولایت خود برانان احتجاج می کند وبه آیه 6 احزاب ااستدلال میکند "النبی اولی بالمومنین من انفسهم" لذا تنها تنها واژه ای که می تواند هم ریشه وگویای این معنا باشد واژه های مولی وولی است 2 -در واژه ولی علاوه بر معنای خلافت وجانشینی معنای دوستی ومحبت نیز خوابیده است 📚شبهات غدیر،عصیری،ج2 ص132 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال مگر خداوند قدرت بي نهايت? نيست پس چرا دنيا رو در شش روز افريد ايا نميتونست كن فيكون بكنه? ✅پاسخ: کلمه یوم در زبان عرب در برخی موارد به معنای یک دوران به کار می رود، خواه این دوران صد سال باشد یا یک میلیون سال ویا میلیاردها سال. خداوند مجموعه زمین واسمان را در شش دوران متوالی آفرید هرچند این دوران ها گاهی به میلیون ها سال یا میلیاردها سال بالغ شده باشد. اگر آفرینش دریک لحظه بود کمتر می توانست از عظمت وقدرت وعلم پروردگار حکایت کند. اما هنگامی که در مراحل مختلف وچهره های گوناگون، طبق برنامه های منظم وحساب شده انجام گیرد دلیل روشنتری برای شناسایی آفریدگار خواهد بود. فی المثل اگر نطفه آدمی در یک لحظه تبدیل به نوزاد کامل میشد آن قدر نمی توانست عظمت خلقت را بازگو کند اما هنگامی که در طی 9 ماه هر روز در مرحله ای وهرماه به شکلی ظهور وبروز کند می تواند به تعداد مراحلی که پیموده است نشانه های تازه ای از عظمت پروردگار بدست دهد 📓تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج6 ص203 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال دین اجداد پیامبر چی بوده ایا پدر ومادر ایشون مشرک بودن؟ ✅پاسخ: شیخ صدوق در بیان عقاید شیعه چنین می فرماید: "ما معتقدیم پدران پیامبر تماما ( موحد) وتسلیم دین خدا بوده اند از حضرت آدم تا پدرشان حضرت عبدالله ومادرشان امنه نیز جزو موحدین ومسلمین به دین خدا بوده است" 📚 الاعتقادات،ص110 ❗علامه سبحانی می فرماید: "مطابق مدارک واخباری که به ما رسیده است پدران واجداد پیامبر همه موحد ویکتاپرست بوده اند 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی،ص116 ❗علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را به ذکر روایات اهل بیت در اثبات این مطلب گشوده است 📚بحار الانوار،ج15 ص1 باب 1 ❗پیامبر گرامی فرمود: "همواره خداوند مرا از صلب پدران پاک به رحم مادران پاک منتقل می ساخت وهرگز مرا به آلودگی دوران جاهلیت آلوده نساخت" 📚تفسیر نور الثقلین،حویزی،ج1 ص729 📚مراه العقول،ج5 ص233 📚تفسیر کنزالدقایق،ج4 ص359 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال خسته نباشید من از برادارن اهل سنت هستم سوال داشتم ایا حقیقت دارد که عمر باعث شهادت خضرت فاطمه شده هست لطفا با دلیل توضییح دهید .ممنون ✅پاسخ: در شهادت حضرت زهرا طبق کتب وروایات شیعه جای هیچ شکی نیست. علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار که دایره المعارف روایات شیعه است در ابواب مختلف، روایات وارده از کتب معتبر شیعه را ذکر کرده وبر مظلومیت اهل بیت استدلال می کند 📚بحار الانوار،ج28 ص37 باب 2- ج29 ص105 باب 11- ج43 ص155 باب 7 وج97 ص191 باب 5 و... ❗مرحوم کلینی در کافی شریف روایت می کند که امام کاظم فرمود: "ان فاطمه صدیقه شهیده" "فاطمه صدیقه شهیده است" 📚الکافی،ج1 ص458 ❗روایات فراوانی نیز در کتب علمای اهل سنت آمده است که دلالت می کند حضرت زهرا را شهید کرده اند. علامه سبحانی در یورش به خانه وحی،علامه مکارم شیرازی در دوکتاب "الغاره علی بیت الوحی"وکتاب "پیام امام"( شرح نهج البلاغه) ذیل خطبه 202 وعلامه سید جعفر عاملی در کتاب "ماساه الزهرا"مفصلا قضیه شهادت حضرت زهرا را از کتب اهل سنت اثبات کرده اند. محقق معاصر جناب عصیری نیز در کتاب "شبهات فاطمیه"مفصلا این قضیه را از کتب اهل سنت اثبات می کنند. ❗ما به طور اجمالی مقداری دراین مورد بحث می کنیم. ✅:تهدید به هجوم واتش زدن خانه حضرت در کتب اهل سنت: 1⃣ابن ابی شیبه استاد بخاری در کتاب مصنف خود چنین روایت می کند: "هنگامی که مردم با ابوبکر بیعت کردند، علی وزبیر در خانه فاطمه به گفتگو ومشاوره می پرداختند واین مطلب به عمر رسید. او به خانه فاطمه آمد وگفت :ای دختر پیامبر محبوبترین فرد برای ما پدرت وسپس تو هستی ولی سوگند به خدا این محبت مانع از آن نیست که اگر این افراد در خانه تو جمع شوند من دستور دهم خانه را بر آنها بسوزانند" 📚المصنف،ج8 ص572 2⃣بلاذری در انساب الاشراف خود روایت می کند: "ابوبکر به دنبال علی فرستاد تا بیعت کند.علی از بیعت امتناع کرد، سپس عمر با فتیله ( آتش زا) حرکت کرد وبا فاطمه در مقابل خانه رو به رو شد. فاطمه گفت ای فرزند خطاب می بینم درصدد سوزاندن خانه من هستی؟ عمر گفت بلی این کار کمک به چیزی است که پدرت برای آن مبعوث شده است" 📚انساب الاشراف،ج1 ص586 ❗در این باب روایات دیگری نیز است که به کتب آدرس داده شده رجوع فرمائید ✅:عملی شدن تهدیدات 1⃣طبرانی در معجم الکبیر خود روایت می کند که ابوبکر چنین آرزو می کرد وچنین می گفت: "آرزو می کنم ای کاش حرمت خانه فاطمه را هتک نمی کردم وآن را به حال خود رها می کردم" 📚معجم الکبیر،ج1 ص62 ابن عبد ربه آرزوی ابوبکر را چنین نقل می کند: "ای کاش خانه فاطمه را نمی گشودم هرچند آنان برای نبرد در خانه را بسته بودند" 📚عقد الفرید،ج4 ص93- مروج الذهب،ج2 ص301- تاریخ الاسلام،ذهبی،ج3 ص117-118- مجمع الزواید ومنبع الفواید،ج5 ص202-203- لسان المیزان،ج4 ص189- کنزالعمال،ج5 ص631- 2⃣نظام معتزلی که از بزرگان معتزله می باشد وکاملا فرد موجه وموثقی است 📚بحوث فی الملل والنحل،سبحانی،ج3 ص248-255 واقعه را چنین نقل می کند: "عمر در روز بیعت برای ابوبکر بر شکم فاطمه زد، او فرزندی را که در رحم داشت ونام اورا محسن نهاده بودند سقط کرد" 📚الوافی بالوفیات،ج6 ص17 -ملل والنحل،شهرستانی،ج1 ص57 ❗دراین باب نیز روایات متعدد دیگری است که جهت آگاهی به کتب آدرس داده شده رجوع فرمائید ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا به متن زیر پاسخ دهید: چه زيبا گفت علي شريعتي: آنان ک ما را به جرم دوستي با جنس مخالف از آتش جهنم ميترسانند.. خودشان به اميد حوريان بهشتي نماز ميخوانند... 🌟🌟🌟 ✅پاسخ: مراجع عظام در استفتایی که از محضرشان شد در رابطه با دوستی بین دختر وپسر نامحرم چنین فرمودند: "دوستی بین دختر وپسر جایز نیست چون ترس افتادن به گناه در میان است" 📚رساله دانشجویی،پرسش 325 ❗چرا که آیات وروایات مملو است از لزوم التزام به واجبات و ترک محرمات که می توانید رجوع کنید به کتاب شریف وسایل الشیعه ج15 ص9 به بعد ❗واز آنجایی که دراین ارتباط حریم دستورات پرودگار شکسته میشود لذا دراسلام این نوع ارتباط ممنوع شمرده شده است ❗از امام باقر در تفسیر این آیه "نزدیک کارهای زشت وقبیح نروید چه آشکار باشد وچه پنهان"( انعام 191) آمده است که فرمود: "مقصود از کار زشت آشکار، زنا کردن است ومقصود از کار زشت پنهان ارتباط با نامحرم است" 📚مجمع البیان،ج4 ص590 ❗اما ارتباط با حوریان بهشتی ارتباط بگونه همسری وازدواج است که امری مشروع ومورد رضایت شارع وتمام عقلای عالم است پس مقایسه این دو با یکدیگر مقایسه ای قبیح است که نشان از عمق کژ اندیشی واشفتگی ذهنی فرد قیاس کننده دارد. ❗اما ایا این که فردی برای رسیدن به حوریان وهمسران بهشتی وسایر نعمات بهشت خدا را پرستش کند اگر چه عملش مقبول ومشروع است اما در روایات این نوع عبادت پرودگار عبادت کامل وبرتر شمرده نشده است چنان که حضرت علی فرمود: "گروهی خدا را از روی رغبت ومیل به نعمت های بهشت پرستش کردند این عبادت تاجران است وعده ای اورا از روی ترس پرستیدند واین عبادت بردگان است وجمعی دیگر خدارا برای شکر نعمت ها ( واین که شایسته عبادت است) پرستیدند این عبادت آزادگان است" 📚نهج البلاغه،حکمت 237 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال ب نظر شما وقتی رود فرات در کربلا بود ، اونم در سرزمین عربستان ک حتا ی بطری آب ب معنای ثروت بزرگی تلقی می شد ، چطور ممکن بود درکنار نهر پر آب فرات ، کربلا صحرا و کویر باشه ؟ پس کربلا صحرا نبود بلکه فلات و جلگه بود . یعنی آبادانی . این اولین دروغ تاریخی ک ب شعورمون تزریق کردن . ✅پاسخ: موضوع تشنگی امام حسین علیه السلام واصحابشان در کربلا حقیقتی است که نه تنها مورخان از آن یاد کرده اند 📚تاریخ طبری،ترجمه پاینده،ج7 ص2963 به بعد 📚مقاتل الطالبین،ص84 به بعد 📚البدایه والنهایه ج8 ص174 به بعد 📚لهوف،ص47 به بعد 📚بحار الانوار،ج45 ص149 وج101 ص46 بلکه امام زمان نیز به آن اشاره کرده ومی گوید:"پس آب و ورود بر آن را بر تو ممنوع کردند" 📚زیارت ناحیه مقدسه ❗مدت زمان محاصره وقطع راه ارتباط با آب از روز هفتم محرم بوده است. دراین فاصله امام از راههای گوناگون آب مورد نیاز اردوی خویش را تامین می کرده است. بنابر روایت ابن اعثم وابن شهر آشوب امام در جلوی خیمه چاهی حفر کردند که آب گوارایی داشت. ابن اعثم می گوید: "چون عطش بر ایشان غالب گشت تبری برگرفت واز سمت خیمه زنان نوزده گام به سوی قبله رفت وزمین را کند. چشمه آبی ظاهر شد ابی گوارا وشیرین سپس به اصحابش دستور داد آب بخورند ومشک هارا پر کنند" 📚الفتوح،ص893 📚مناقب ال ابی طالب،ج4 ص50 ❗عبیدالله نامه ای به عمر سعد نوشت: "اما بعد:به من خبر رسیده که حسین ویاران او چاه کنده اند واب بر می دارند لذا آنان را هیچ فرومایگی نیست. چون نامه من رسید حسین ویاران اورا از کندن چاه منع کنی ونگذاری به آب دست یابند" 📚کتاب الفتوح،ص893 ❗از اینکه 50 تن از یاران امام به سمت فرات حمله کردند وحتی درگیر شدند اما اقدام به کندن چاه نکردند می توان استفاده کرد که امکان حفر مجدد چاه وجود نداشته است 📚نقل پاسخ از نرم افزار پرسمان،نهاد رهبری در دانشگاه،کلید واژه حفر چاه در کربلا شهر مقدس كربلا در صد كيلومتري جنوب غربي بغداد واقع شده است. کربلا، در غرب رودخانه فرات، بر کناره صحرا و در ميان منطقه اي آبرفتي است که به ارض السواد نامور است - http://wiki.ahlolbait.com/%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D9%84%D8%A7 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از جانب دوستان @poorseman
سوال لطفا پاسخ این شبهه مطروحه رو بفرمایین👇👇👇👇👇 1490.الله گمراهان را هدایت نمیکند ، اما محمد را گمراه یافت و او را هدایت نمود। قرآن در آیات گوناگونش بیان میکند که الله کسی که گمراه باشد، او را هدایت نخواهد کرد؛ إِن تَحْرِصْ عَلَى هُدَاهُمْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي مَن يُضِلُّ وَمَا لَهُم مِّن نَّاصِرِينَ (نحل/37) هر قدر بر هدايت آنها (ای محمد)حريص باشي (سودي ندارد) چرا كه الله كسي را كه گمراه ساخت هدايت نميكند و ياوراني نخواهند داشت. حتی الله توبه ی گمراهان را نمی پذیرد؛ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بَعْدَ إِيمَانِهِمْ ثُمَّ ازْدَادُواْ كُفْرًا لَّن تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الضَّآلُّونَ (آل عمران/90) كساني كه پس از ايمان كافر شدند و سپس بر كفر افزودند، هيچگاه توبه آنان، قبول نميشود، و آنها گمراهان هستند . همانگونه که مشاهده میشود مرحله ی گمراهی ، آخرین مرحله از مراحل کفر به الله است. قَالَ وَمَن يَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلاَّ الضَّآلُّونَ (حجر/56)( ابراهیم) گفت چه كسي جز گمراهان از رحمت پروردگارش مايوس ميشود. پس بر طبق این آیات، اگر کسی به مرحله ی ضلالت(گمراهی) رسید و یا در این مرحله باشد، الله او را هدایت نخواهد کرد، اما الله خطاب به پیامبرش میگوید که؛ وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَى (ضحی/7) و(الله) تو را(ای محمد) گمراه يافت و هدايت كرد . ❗پاسخ متاسفانه افرادی که طراح این اشکالات بی اساس در کانال های ضد دین هستند افرادی کاملا منحرف ولجوج هستند که سعی دارند با طرح مسایل بی پایه اذهان را منحرف کنند. اما پاسخ از آیه: خداوند خطاب به حضرت محمد می فرماید: "و وجدک ضالا فهدی" ❗ضال از نظر لغت به دو معنی آمده است 1 گمشده 2 گمراه ❗در روایت داریم : "الحکمه ضاله المومن" "حکمت گمشده مومن است" 📚الکافی،ج8 ص167 ❗در آیه نیز کلمه ضال به معنای گمشده است به این بیان که : ❗خداوند خطآب به پیامبر می گوید آیا خدا تورا گمشده نیافت وهدایت کرد ❗تو چند بار در دوران طفولیت گم شدی ( یک بار در دره های مکه، آن گاه که در حمایت عبدالمطلب بودی بار دیگر زمانی که مادر رضاعی تو حلیمه بعد از پایان دوران شیر خوارگی تورا به سوی مکه می آورد تا به عبدالمطلب دهد در راه گم شدی ومرتبه سوم در آن هنگام که با عمویت ابوطالب در قافله ای که به سوی شام می رفت دریک شب ظلمانی راه را گم کردی وخداوند در تمام این موارد تورا هدایت کرد وبه اغوش پر مهر جد یا عمویت رسانید) 📚تفسیر نمونه،ج27 ص104 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال : اگر امكان داره، پاسخى مناسب به اين پرسش مطرح بفرماييد! به نظرم خالى از لطف نيست كه پاسخى در شان داده بشه(به دليل گسترش اين پرسش در شبكه هاى مجازى!!) ﺷﻨﺒﻪ ﻫﺎ : ﮐﻠﯿﻤﯽ ﻫﺎ ﻭﺍﺳﻪ ﺳﻼﻣﺘﯽ ﻫﻤﻪ ﺩﻋﺎ ﻣﯿﮑﻨﻦ! ﯾﮑﺸﻨﺒﻪ ﻫﺎ : ﻣﺴﯿﺤﯿﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺁﺭﺯﻭﯼ ﺷﺎﺩﯼ ﻣﯿﮑﻨﻦ! ﺩﻭﺷﻨﺒﻪ ﻫﺎ : ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ ﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺁﺭﺯﻭﯼ ﻋﺸﻖ ﻭ ﻧﯿﮑﯽ ﻣﯿﮑﻨﻦ! ﭘﻨﺠﺸﻨﺒﻪ ﻫﺎ: ﺑﻮﺩﺍﺋﯽ ﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺻﻠﺢ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺩﻋﺎ ﻣﯿﮑﻨﻦ! ﺟﻤﻌﻪ ﻫﺎ : ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻫﺎ ﻣﯿﺮﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻭﺍﺳﻪ ﻧﺼﻒ ﺩﻧﯿﺎ ﺁﺭﺯﻭﯼ ﻣﺮﮒ ﻣﯿﮑﻨند.... طنز نیست دوستان، درده . . . 😒😒😒😒😒 ✅پاسخ: در روایات فراوانی آمده است که شایسته است انسان مومن برای همگان آروزی خیر ونیکی وخوشبختی آنان را داشته باشد 📚وسایل الشیعه،ج1 ص49 باب 6 📚الفصول المهمه ( تکمله الوسایل) ج1 ص658 باب 60 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص90 باب 6 ❗ودستور داده شده است که انسان مومن گذشته از آن که باید نیت خیر وخوبی برای همگان داشته باشد، عملا نیز در نیکی رساندن به دیگران وفریادرسی از مظلومان پیشقدم باشند 📚وسایل الشیعه،ج15 ص140 باب 59 📚بحار الانوار،ج72 ص17 باب 33 📚مستدرک الوسایل،ج11 ص116 ❗ودر روایات فراوانی آمده است که انسان مومن باید با دوستان خدا دوست وبا دشمنان خدا وظالمین دشمن باشد 📚الکافی،ج3 ص322 باب 60 📚وسایل الشیعه،ج16 ص165 باب 15 📚بحار الانوار،ج66 ص236 باب 36 ❗و روایات فراوانی در وجوب دشمنی با ظالمین ودشمنان خدا وعدم یاری وکمک آنان آمده است 📚وسایل الشیعه،ج17 ص177 باب 42 📚مستدرک الوسایل،ج13 ص122 باب 35 📚بحار الانوار،ج72 ص367 باب 82 ✅اصل پاسخ: ما در نماز جمعه ها، بر علیه دولت های ظالم آمریکا،اسرائیل،عربستان وانگلیس شعار میدهیم نه مردم آنان ودلیل این کار نیز عمل کردن به دستورات اسلامی در وجوب دشمنی با ظلم وظالمین می باشد ومرگ بر امریکا یعنی مرگ ونابودی باد بر ظلم وجنایت.مرگ بر اسرائیل یعنی مرگ ونابودی باد بر ظلم وجنایت یعنی دولت های ظالم آمریکا واسراییل.... ❗آیا به راستی دعا کردن برای نابودی ظلم وجنایت در جهان ناپسند است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال آیافردی که مشروب خورده باید نمازهای یومیه را بجا آورد یا تاچهل روز نمیتونه نماز بخونه؟ ✅پاسخ: باید نماز های یومیه را بخواند. ونماز های یومیه براو واجب است آنچه در روایات آمده آن است که اگر توبه نکند خداوند تا چهل روز نمازش را قبول نمی کند. در روایتی امام صادق فرمود: "هر کس شراب بنوشد خداوند تا چهل روز نمازش را قبول نمی کند" 📓وسایل الشیعه،ج25 ص298 در روایتی امام باقر فرمود: "هرکس شراب بنوشد ومست شود خداوند چهل روز نمازش را قبول نمی کند. اگر دراین ایام اساسا نمازش را ترک کند عذابش به سبب ترک نماز چند برابر میشود" 📓همان مدرک،ص303 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سئوال من باذکرمثال عینی وواقعی اتفاق افتاده درزندگی خودم می باشد . من دریک خانواده ی بسیارخوب وپدرمادری مهربان وپاکدامن بدوراز هرگونه آلودگی های اجتماعی بزرگ شده ام . درسایه ی حمایت خانواده صاحب تحصیلات عالیه ، شغل مناسب وهمسر دلخواه ومناسب گردیده ام وهمکنون بهترین زندگی را دارم . اما یک همکلاسی داشتم که دریک خانواده ی فقیر وپدر ومادر معتاد به دنیا آمد که نهایتأنه تنها نتوانست ادامه ی تحصیل بدهد بلکه آلوده ی کارهای خلاف وبزهکاری شد . حال سئوال این است آیا این عدالت است که من به دلیل عدم انجام بزهکاری وخلاف ، به بهشت بروم وهمکلاس من به جهنم ؟ ✅پاسخ: نخست باید دانست در اعمال انسان سه عامل مهم نقش دارد: 1. عوامل وراثتی و ژنتیکی؛ 2. عوامل محیطی؛ 3. اختیار و انتخاب. ❗ این سه فاکتور از عوامل متغیر هستند که هیچ گاه شرایط مساوی را برای انسان ها به وجود نمی آورند ❗اما عدالت خدا بر این اساس است که از هر کس با توجه به شرایط محیط و عوامل ژنتیکی و امکاناتی که در اختیار دارد، بازخواست کند، لذا شدت و یا تخفیف عذاب و یا پاداش خداوند نیز با ملاحظه هر سه عامل است. ❗به طور مثال در روایت آمده که خداوند هفتاد خطا را بر جاهل می آمرزد که یکی از آنها را بر عالم نمی آمرزد. 📚الکافی،ج1 ص47 ❗ بنابراین تأثیر عوامل غیر اختیاری در روحیات و اعمال و کنش های انسان ها امری مسلم و تردید ناپذیر است. لیکن این گونه امور هرگز سلب کننده اختیار و آزادی اراده انسانی نیستند و از طرف دیگر نمی توانند فطرت پاک الهی آدمی را که او را به سوی خدا و فضایل و پاکی ها فرا می خواند از بین ببرند. ❗نقش عوامل محیطی یا وراثتی یاد شده، ایجاد زمینه گرایش به سوی برخی از رذالت ها و منکرات است. بنابراین تفاوت یک انسان حرامزاده یا فردی که در محیط فاسدی تولد و رشد می یابد با فرد حلال زاده یا کسی که در محیط سالم تولد و رشد یافته آن است که در وی زمینه گرایش به کژی ها و آلودگی ها بیشتر است؛ ولی این زمینه هرگز توانایی و اراده اصلاح را از او سلب نمی کند. ❗همین انسان بر حسب فطرت الهی میل به سوی نیکی ها و ارزش های متعالی نیز دارد. بنابراین می تواند مانند هر کس دیگر به سمت ارزش ها و فضایل حرکت کند. در طول تاریخ نیز بسیاری از انسان هایی که در محیط سالم رشد کرده اند به سوی انحرافات گرویده و در مقابل افرادی در محیط های فاسد بر علیه تمایلات نفسانی پست خود قیام کرده و به اصلاح گراییده اند. ❗خداوند می فرماید: "خداوند هیچ کس را جز به اندازه توانایی اش تکلیف نمیکند"( بقره 286) ❗وبی شک کسی که در محیط نامناسب رشد کرده باشد اما بتواند دین خودرا حفظ کند مقامش از فردی که در محیط مناسب رشد کرده است برتر وبالاتر است وبه مقتضای این آیه شریفه: "هرکس به اندازه سنگینی ذره ای کار خیر انجام دهد آن را می بیند"( زلزال 7) ❗پاداش تمام سختی هایش را دریافت خواهد کرد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
.یک سوال از خدمت شما داشتم. با توجه به عقیده شیعیان بر عصمت کامل پیامبر اکرم٬آیا آیه ۱۹سوره مبارکه محمد با این مقام منافاتی ندارد؟معنای دقیق کلمه ذنب چیست و چرا هم برای پیامبر و هم برای مومنین به کار رفته است؟ ✅پاسخ: خداوند در آیه 19 محمد خطاب به پیامبر می فرماید: "برای گناه خودت ومومنین استغفار کن" ❗علما چنین پاسخ داده اند: "اینگونه تعبیرها یا اشاره به مساله ترک اولی وحسنات ابرار سیئات مقربین است ویا سرمشقی است برای مسلمانان ❗اگر دیگران از گناهان ومعاصی خود استغفار می کنند پیامبر گرامی از آن لحظه ای که از یاد خدا غافل مانده ویا کار خوبتری را رها کرده وبه سراغ کار خوب رفته است استغفار می کند. ❗اگر پیامبران استغفار می کنند ویا نسبت گناه به آنان داده می شود از آن جهت است که اتیان آنان به دستورات خداوند اگر چه در حد کمال است لکن متوقع از آنان کاملتر وافضلتر است ونسبت دادن گناه به آنان نسبی است یعنی با توجه به مقامشان آن کار برایشان گناه محسوب میشود اگر چه ممکن است همان کار برای دیگری مصداق حسنه باشد. ❗اگر یک فرد عالم بیاید نمازی به کیفیت نماز یک فرد عامی بخواند، فرد عالم ترک اولی کرده است اگر چه همان نماز برای عامی فضیلت است واین همان چیزی است که از آن تعبیر میشود به حسنات الابرار سیئات المقربین واگر به انبیا نسبت گناه داده میشود همگی از این باب است" 📚عصمه الانبیا،ایت الله سبحانی،ص217 📚تفسیر نمونه،ج21 ص452 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال چرا حضرت آدم ع به نهی الهی عمل نکرد؟ ✅پاسخ: طبق ادله عقلی وقرانی وروایی فراوان شکی نیست که تمام پیامبران از کلیه گناهان چه صغیره وچه کبیره، چه سهوی وچه عمدی.،قبل از بعثت وپس از بعثت معصوم هستند 📚پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج7 ص177 📚الالهیات،علامه سبحانی،ج3 ص163 📚بحار الانوار،ج11 ص72 باب 4 ❗حضرت آدم با نهی وجوبی خداوند مخالفت نکرد، بلکه نهی خداوند نهی ارشادی بوده است یعنی همانند دستور طبیب که می گوید فلان غذا را نخور که بیمار می شوی خداوند نیز به آدم فرمود اگر از درخت ممنوع بخوری از بهشت بیرون می روی وبه درد ورنج خواهی افتادبنابراین آدم مخالفت فرمان خدا نکرد بلکه مخالفت نهی ارشادی کرد چرا که اساسا بهشت جای تکلیف نبود تا امر ونهی وجوبی وجود داشته باشد البته مقام آدم اقتضا داشت که حتی از این امر ونهی ارشادی نیز تخلف نکند ومرتکب ترک اولی نشود " 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج1 ص188 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال: سوالی که ذهنمو مشغول کرده اولا اینه که چرا با وجود اینکه ایمه علم داشتن با کسانی چون عایشه و ام الفضل و جعده و..ازدواج کردن؟؟؟ ✅پاسخ: صحیح است که پیامبر وامامان دارای علم غیب بوده اند 📚فصول المهمه ( تکمله الوسایل)، شیخ حر عاملی،ج1 ص394 باب 95 📚بحار الانوار،علامه مجلسی،ج26 ص18 باب 1 ❗اما استفاده از این علم غیب منوط به اجازه خداوند است وانان در امور شخصی زندگی خود اجازه ندارند از علم غیب استفاده کنند چرا که آنان الگوی مردم هستند ومردم باید از آنان درس صبر بر مشکلات و ایثار واز خودگذشتگی و...را بگیرند. اگر هر مشکل خودرا با علم غیب حل کنند یا در هر امرشخصی از علم غیب استفاده کنند دیگر نمی توانند برای مردم الگو باشند. امام کاظم فرمود: خداوند قلوب امامان را محل اراده وخواست خودش. قرار داده است هر موقع خداوند چیزی را بخواهد انان نیز آن را انجام میدهند ( وبدون اذن الهی کاری نمی کنند) 📚بحار الانوار،ج5 ص114 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
❗سوالات کانال پرسمان اعتقادی از کانال های وهابی ❗هر روز یک سوال ❓آیا خدایتان کمر دارد ❗بخاری روایت می کند: "ابوهریره روایت می کند که چون خداوند از آفرینش فارغ شد رحم برخاست وکمر خدا را گرفت. خدا گفت دست بردار گفت این مکان جایی است که باید از بریده شدن ( قطع رحم) به تو پناه برد. خدا گفت آیا راضی نمیشوی که هرکه با تو وصل کرد من با او وصل کنم وهر که تورا قطع کرد من با او قطع کنم. گفت بلی ای پرودگار من 📚صحیح بخاری،ج6 ص167 تفسیر سوره حمد ❗چه میشود گفت رحم است وپارتی او کلفت چرا سایر خلایق نتوانستند کمر خدا را بگیرند ❗مگر نه این است که رحم همان پیوند خویشاوندی است نه اینکه مخلوق جداگانه ای باشد که دارای دست وپا باشد ❗ایا شایسته است کتابی که این جعلیات را روایت کرده است صحیح ترین کتابها بعد قرآن دانست ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman