eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.2هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال ایا خدا میتواند جسم شود؟ اگر میتواند پس محدود میشود و دیگر خدا نیست و اگر نمیتواند پس قادرمطلق نیست . چه پاسخی دارید؟ ✅پاسخ: "اشتباه از اینجا ناشی شده است که به خاطر عدم آشنایی با مسایل فلسفی از این حقیقت واضح غفلت شده است که وقتی سخن از قدرت به میان می آید باید متعلق قدرت یک امر ممکن باشد زیرا قدرت به محال تعلق نمی گیرد، محال هیچ وپوچ است وهیچ وپوچ قابل تعلق قدرت نیست. ❗توضیح این که هنگامی که می گوییم خدا قادر است چنین موضوعی را ایجاد میکند مفهومش این است که آن موضوع جزو ممکنات است ومی خواهیم از طریق قدرت خدا لباس وجود بر آن پوشانده شود اما اگر مطلبی ذاتا محال است اصلا سوال آیا می تواند درباره آن نادرست ولی معنا است. ❗این همان چیزی است که گاهی از آن تعبیر می کنند که صورت مساله غلط است. ❗به عنوان مثال اگر کسی مساله ای طرح کند که ما 20 عدد پرتقال داریم ومی خواهیم در میان 40 نفر تقسیم کنیم به طوری که به هرکدام آنان یک پرتقال درست برسد در جواب گفته میشود صورت مساله شما غلط است. ❗به تعبیر دیگر این مساله خود دارای نوعی تناقض است واصلا قابل طرح نیست.زیرا وقتی می گوییم 20 پرتقال داریم یعنی 40 عدد نیست اما وقتی میگوییم آن را میان 40 نفر تقسیم کنیم که نصیب هریک یک پرتقال شود معنایش این است که تعداد آنها 40 تا است نتیجه این میشود که تعداد پرتقال ها درعین اینکه 20 عدد است 40 باشد. مسلما هیچ عاقلی چنین حرفی نمیزند. ❗ سوال شما دوست گرامی نیز دارای تضاد است و با توجه به غلط بودن این سوال نوبت به جواب نمی‌رسد. چرا که فرض جسمیت ذات واجب الوجود از جمله محالات است وامکان وقوعی ندارد ❗در روایتی آمده است که از حضرت علی سوال شد : ایا پرودگارت می تواندجهان را در تخم مرغی قرار دهد بی آنکه دنیا کوچک شود یا تخم مرغ بزرگ امام پاسخ داد: "خداوند هرگز توصیف به عجز نمیشود اما آنچه را تو سوال کردی غیر ممکن است" 📚بحار الانوار،ج4 ص143 ح10 ❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب پیام قرآن،ایت الله مکارم شیرازی،ج4 ص202 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در شیعه چیزی تحت عنوان ختنه زنان داریم ، با این که این امر بسیار چهره خشن و بدی دارد لطفا درمورد آن توضیح دهید ✅پاسخ ختنه دختر در اسلام مستحب است ، در این باره روایات متعددی از اهل بیت امده است 📚وسایل الشیعه ج21 ص442 باب 58 ❗️زنان هم می توانند مانند مردان ختنه کنند یعنی قسمتی از اطراف مهبل خودرا بر دارند ۰این کار در اسلام دارای رجحان است و سبب می شود زن در نظر شوهر دوست داشتنی تر و نیکوتر شود چنان که پیامبر گرامی فرمود: ختنه کردن برای مردان سنت وبرای زنان مایه کرامت است 📚الکافی ج6 ص37 📚بحار الانوار ج101 ص123 ❗️در رابطه با ختنه زنان گفته شده است که سبب سلامتی بیشتر، افزایش تکامل دختران و آماده‌سازی آنان برای ازدواج، کنترل تمایلات جنسی زنان تا قبل از ازدواج، جهت مقاومت دختران در مقابل اعمال جنسی نامشروع، پاکی و زیبایی زن (باور بر این است که دختران با برداشتن بخش‌هایی از بدنشان که ناپاک و زشت است، پاک و زیبا می‌شوند) میشود ❗️اما منظورتان از این که می گویید ختنه کردن چهره بد وخشنی دارد برای ما روشن نشد که از چه جهت این نکته را مطرح می کنید ۰می توانید در سوالات بعدی بیشتر سوال خودرا توضیح دهید ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در مورد نیمه سهم امام خمس فرمودید در زمان غیبت امام باید به مراجع داد. بفرمایید وجه شرعی این باید از کجاست؟ و چه دلیلی دارد که یک مرجع می تواند خمس را بگیرد اما یک عالم غیر مرجع خیر و حتی خود شخص که از همه مهمتر است برایش بری الذمه شدن؟ در حالی که محلهای مصرف خمس مشخص است و صرفا بحث فرصت یافتن اهلش است؟ آیا پشتوانه روایی دارد این فرمایش شما یا خیر؟ ❗️پاسخ ان گفته ما با توجه به این بوده است که فقها نواب عام امام عصر در زمان غیبت هستند واز اختیارات امام بهره مند هستند لذا سهم امام از خمس را انان باید دریافت کنند ودر جهت ترویج وگسترس دین مصروف دارند ❗️امام خمینی چنین می اورد: ( شخص فقیه جامع الشرایط) همان ولایتی که حضرت رسول اکرم ( وامامان ) در امر اداره جامعه داشته را دارا است و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند 📚ولایت فقیه ص50 ❗️ پیامبر گرامی فرمود: خدایا جانشینان مرا رحمت کن ۰ سوال شد جانشینان شما چه کسانی هستند ؟ فرمود: کسانی که بعد از من می ایند و حدیث وسنت مرا نقل می کنند 📚عیون الاخبار ج2 ص37 📚 امالی صدوق ص180 📚من لا یحضره الفقیه ج4 ص420 📚معانی الاخبار ص374 ❗️در این حدیث شریف از فقهای جامع الشرایط به عنوان جانشینان پیامبر تعبیر شده است و روشن است که جانشین از اختیارات شخصی که برایش نیابت می کند بهره مند می باشد ❗️در روایت دیگر پیامبر گرامی فرمود: فقها امینان و مورد اعتماد پیامبران هستند 📚الکافی ج1 ص46 📚بحار الانوار ج2 ص36 ❗️معنای امین بودن فقها این است که فقها تمام اموری را که در اسلام مقرر است به طور امانت اجرا کنند ویکی از این امور دریافت سهم امام و مصرف ان در موارد مشخص شده است ❗️امام حسین فرمود: مجارای اجرای امور واحکام به دست علما می باشد 📚تحف العقول ص238 📚 بحار الانوار ج97 ص80 📚مستدرک الوسایل ج17 ص316 ❗️ در این حدیث نیز از فقها تعبیر شده است که کلید اداره امور واجرای احکام بدست انان است ویکی از این موارد نیز دریافت سهم امام و مصرف ان می باشد ❗️حضرت علی فرمود: علما حاکمان مردم هستند 📚غرر الحکم ص36 ❗️ این حدیث نیز می رساند که امامان اختیارات خود از جمله حکومت کردن بر مردم را به فقها که جانشینان انان هستند تفویض کرده اند وفقها از اختیارات انان بهره مند هستند ❗️در این باره ادله دیگری نیز است که به بحث های اینده موکول می کنیم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا شرف الشمس حقیقت دارد یا خرافات هست لطفا توضیح دهید ✅پاسخ انچه که طبق روایات موجود در کتب معتبر سندیت دارد ودارای رجحان است ان است که انگشتر عقیق بدست کردن دارای رجحان واستحباب است 📚وسایل الشیعه ج5 ص85 باب 51 ❗️در روایتی امده است که حضرت علی برای دفع دشمنان و بلاها انگشتر عقیق بدست می کردند 📚حلیه المتقین ص31 ❗️ پیامبر گرامی فرمود: کسی که انگشتر عقیق بدست کند حاجاتش بر اورده می شود 📚الکافی ج6 ص470 ❗️امام صادق فرمود: کسی که انگشتر عقیق بدست کند فقیر نمیشود 📚الکافی ج6 ص471 ❗️ پیامبر گرامی فرمود: کسی که انگشتر عقیق بدست کند تا زمانی که بدستش است گرفتار غم واندوه نمی شود 📚عیون الاخبار ج2 ص47 ❗️ و در رابطه نقش انگشتر امام صادق فرمود: هر کس بر انگشترش نقش کند ما شای الله لا قوه الا بالله استغفر الله از فقر شدید ایمن شود 📚حلیه المتقین ص39 📚ثواب الاعمال ص214 ❗️امام باقر فرمود: هر کس بر انگشتر خود ایه ای از قران نقش کند امرزیده شود 📚حلیه المتقین ص39 ❗️ جهت اگاهی بیشتر از انچه شایسته است نقش نگین انگشتر باشد رجوع کنید به وسایل الشیعه ج5 ص100 باب 62 ❗️ این بحثی اجمالی در انگشتر بدست کردن و نقوش ان بود که با استفاده از منابع معتبر ذکر شد ❗️اما انچه در مورد انگشتر شرف الشمس و نقوش ان در روز 19 فروردین امده است 1 _ در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری زردرنگ است که بعضی ها به نیت گشایش در کارها به دست می کنند. اما در واقع شرف الشمس سنگ نیست. بلکه دعایی منسوب به امام علی است که در روز نوزدهم فروردین با آدابی خاص می نویسند و نقشی رمزگونه را پشت انگشتر عقیق زردرنگ حک می کنند. ❗️ان شکل که شرف الشمس نامیده میشود و ان شکل از حضرت امیر نقل شده که در کتاب مصباح کفعمی امده اما اساسا این جریان کاملا بدون سند می باشد و سند معتبری برای این داستان ذکر نمیکند وبه فرض هم که این روایت صحیح باشد دعایی است که باید روی انگشتر حک شود همانند سایر ادعیه نه انکه این دعا شرف الشمس نام دارد ودر روز 19 فروردین جهت گشایش کارها و رزق وروزی باید حک شود ❗️از برای این امور به هیچ عنوان سند معتبری وجود ندارد 2 شایسته است که همگان در این موضوع تمسک کنند به اثار معتبر و صحیحه که در ابتدای متن اوردیم نه امور بی سند و موهوم که سبب سو استفاده افراد مختلف خصوصا در این ایام می شود ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در تفسیر آیه ی ۱۰ سوره ی دخان: «فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاء بِدُخَانٍ مُّبِين»ٍ در تفسیر المیزان آمده است که یک احتمال این است که این آیه در مورد نفرین پیامبر در مورد مردم مکه نازل شده است و آقای علامه طباطبایی آن را رد نمیکنند. قضیه این است که میگویند وقتی پیامبر دیدند مردم مکه ایشان را بسیار اذیت میکنند و ایمان نمی آوردند از خدا خواستند که عذابی مانند عذاب در زمان حضرت یوسف علیه السلام نازل فرمایند یعنی ۷ سال قحطی. این عذاب نازل شد و انقدر به مردم فشار آمد که وقتی به آسمان نگاه می کردند گویی دودی در آسمان می دیدند (چشمشان سیاهی میرفت). تا آن که ابوسفیان و عده ای دیگر به نزد پیامبر آمدند و گفتند که تو که می‌گویی پیامبر رحمت هستی چرا عذاب برای مردم خواسته ای؟ و پیامبر دعا کردند و عذاب برطرف شد. حالا سوال من این است: آیا این داستان درست است؟ چقدر اعتبار دارد؟ آیا پیامبری که از خدا خواستند که عذاب استیصال از قومشان برداشته باشد ممکن است برای مردم مکه درخواست ۷ سال گرسنگی کرده باشند؟ پیامبر رحمه للعالمین ؟ که بعد ابوسفیان به ایشان بگوید که تو مثلا پیامبر رحمت هستی؟ ✅پاسخ مفسران رحمت بودن پیامبر را از این جهت دانسته اند که همگان در عالم اعم از کفار و مومنین مرهون ایین تو هستند ❗️در تفسیر نمونه در تفسیر ایه چنین امده است : " عموم مردم دنیا اعم از مومن و کافر همه مرهون رحمت تو هستند چرا که نشر ایینی را به عهده گرفتی که سبب نجات همگان است " " اری او و دستوراتش برنامه واخلاقش همه رحمت است برای همگان " 📚 تفسیر نمونه ج13 ص526 ❗️ طبق این بیان رحمت بودن پیامبر به هیچ وجه منافاتی با عذاب مشرکین ندارد ❗️اگر هم بگوییم رحمت بودن پیامبر اشاره به عذاب نشدن مشرکین تا زمان حیات پیامبر به مقتضای ایه 33 انفال می باشد باز منافاتی با داستانی که شما ذکر کردید ندارد چرا که مفسران تصریح کرده اند که مراد نفی عذاب استیصال و عمومی از جمیع امت است همانند عذابهایی که در امتهای گذشته جریان داشته است واین منافات با نزول عذاب بر برخی از انان نخواهد داشت" 📚 ترجمه تفسیر المیزان ج9 ص89 ❗️ اما انچه از شان نزول ایات نیز نقل کردید صحیح نمی باشد و صحیح ان چنین است : " روایت کرده اند که حضرت از برای کفار نفرین کرد تا قحطی و خشکسالی همانند زمان یوسف دامنگیر انان شود بعد از این ماجرا چنان قحطی در مکه رخ داد که از گرسنگی و تشنگی هنگامی که به اسمان نگاه می کردند گویی در میان انها واسمان دود و دخانی بود کار انقدر بر انان سخت شد که مردارها واستخوانهای حیوانات مرده را می خوردند خدمت پیامبرامدند وگفتند تو به ما دستور صله رحم می دهی در حالی که خویشاوندان تو در این ماجرا نابود شدند اگر این عذاب از ما برطرف گردد حتما ایمان می اوریم پیامبر در حق انان دعا کرد و فراوانی ونعمت نصیبشان شد و بلا وعذاب برطرف گردید اما از این ماجرا دست نگرفتند و باز به سوی کفر بازگشتند" 📚 مجمع البیان ج9 ص 62 ❗️ البته ایت الله مکارم ایات سوره دخان را اشاره به قیامت می دانند نه انچه در شان نزول ایات نقل شده است 📚تفسیر نمونه ج21 ص157 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوالی داشتم در مورد چشم و نظر بعضی ها خصوصا بچه مذهبی ها در حد افراط اهمیت میدهند تحت هر شرایطی موضوعی پیش میاد میگن چشم خوردیم مریض میشن یا ۰۰۰ لطف کنید نظر اسلام رو در این مورد بفرمائید ✅پاسخ در تفسیر شریف نمونه چنین امده است : " بسیاری از مردم معتقدند در بعضی از چشمها اثر مخصوصی است که وقتی از روی اعجاب به چیزی بنگرند ممکن است ان را از بین ببرند یا درهم بشکند واگر انسان است بیمار یا دیوانه کند ۰ ❗️این مساله از نظر عقلی محال نیست چه اینکه بسیاری از دانشمندان امروز معتقدند در بعضی از چشم ها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته است که کارایی زیادی دارد ❗️ووجود نیرویی در بعضی از چشمها که از طریق امواج مخصوص در طرف مقابل اثر بگذارد چیز عجیبی نخواهد بود ❗️در روایات اسلامی نیز تعبیرات مختلفی دیده می شود که وجود چنین امری را اجمالا تایید می کند ❗️در حدیثی می خوانیم که اسما بنت عمیس خدمت پیامبر عرض کرد گاه به فرزندان جعفر چشم می زنند ایا " رقیه " ای برای انها بگیرم ( رقیه دعاهایی است که می نویسند وافراد برای جلوگیری از چشم زخم با خود نگه می دارند) ❗️پیامبر فرمود: اری اگر چیزی می توانست بر قضا و قدر پیشی بگیرد چشم زدن بود" 📚 مجمع البیان ج10 ص341 ❗️ در نهج البلاغه امده است که فرمود: " چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع ان نیز حق است" 📚 کلمات قصار جمله 400 ❗️هیچ مانعی ندارد این دعاها و توسل ها به فرمان خداوند جلوی تاثیر نیروی مغناطیسی چشمها را بگیرد همان گونه که دعاها در بسیاری از عوامل مخرب دیگر اثر می گذارد وانها را به فرمان خدا خنثی می سازد ❗️این نیز لازم به یاد اوری است که قبول چشم زخم به طور اجمال به این معنی نیست که به کارهای خرافی واعمال عوامانه در این موضوع پناه برد که هم بر خلاف دستورات شرع است وهم سبب شک وتردید افراد در اصل موضوع است 📚تفسیر نمونه ایت الله مکارم ج 24 ص428 ❗️ جهت اگاهی بیشتر از روایات وارده درباره تاثیرات چشم زخم رجوع کنید به بحار الانوار ج60 ص1 باب 1 ❗️ وبرای اگاهی از روایات وارده در دفع چشم زخم رجوع کنید به بحار الانوار ج 92 ص‌124 باب 96 ❗️ روشن شد که موثرترین راه برای مقابله با چشم زخم دعا کردن و توسل به پرودگار است نه کارهای خرافی که بین مردم مرسوم است تظیر تخم مرغ شکستن یا دود کردن برخی چیزها و ۰۰۰ 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میشه یه جواب قانع کننده بهم بدین تا من بهشون بگم: فلسفه ماه های حرام... در بین اعراب سرزمین حجاز یا عربستان کنونی غالباطوایف بر سر تعصبات و قدرت نمایی و خوی وحشیگری در حال جنگ و کشتار یکدیگر بودند عاقبت سران قبایل از مکه و یثرب و ... تصمیم گرفتن در سال چند ماه را حرام اعلام کنند و جنگ و کشتار در این ماهها ممنوع باشد و اگر کسی عهد را شکست در برابر هر یک خون دو خون قصاص شود!!! یک جور اتش بس. و اینگونه بود که بعد اسلام هم این سنت در بین اعراب پایدار ماند و امروزه کشور ما پیشتاز در اجرای احکام دوران جاهلیت اعراب میباشد و قصاص و دیه در ماههای حرام دوبله میباشد!!!! ✅ پاسخ خداوند در ایه 36 توبه چنین می فرماید: " تعداد ماه ها نزد خداوند در کتاب ( افرینش) الهی از ان روز که اسمانها و زمین را افریده دوازده ماه است واز ان چهار ماه حرام است ( وجنگ دران ممنوع است ) ❗️علامه طباطبایی چنین می اورد: " منظور از حرام بودن چهار ماه حرام این است که مردم در این ماه ها از جنگیدن با یکدیگر دست بکشند وامنیت عمومی همه جا حکم فرما شود تا به زندگی خود و فراهم اوردن وسایل اسایش و سعادت خویش برسند وبه عبادت و طاعات خود بپردازند ❗️واین حرمت از شرایعی است که ابراهیم علیه السلام تشریع کرد وعرب ان را حتی در دوران جاهلیت که از توحید بیرون بوده وبت می پرستیدند محترم می داشتند" 📚ترجمه تفسیر المیزان ج9 ص358 ❗️ از روایات استفاده می شود که تحریم جنگ در این چهار ماه علاوه بر ایین ابراهیم در ایین یهود و مسیح وسایر ایین های العی نیز بوده است که جهت دیدن روایات رجوع کنید به تفسیر برهان ج2 ص122 ❗️ روشن شد که این تحریم از اعراب وارد اسلام نشده است بلکه این حکمی الهی از زمان حضرت ابراهیم بوده ودر همه ادیان الهی محترم شمرده می شده است چنان که اعراب هم محترم می شمردند واین حکم در اسلام نیز تشریع شده است ❗️ودرباره فلسفه این حرمت نیز گفته اند: " تحریم جنگ در این چهار ماه یکی از طرق پایان دادن به جنگ های طویل المده و وسیله ای برای دعوت به صلح و ارامش بود زیرا هنگامی که جنگجویان چهار ماه از سال اسلحه را به زمین بگذارند و صدای چکاچک شمشیرها یا صفیر گلوله ها خاموش شود ومجالی برای تفکر و اندیشه به وجود اید احتمال پایان یافتن جنگ بسیار زیاد است ❗️همیشه ادامه یک کار با شروع مجدد ان پس از خاموشی تفاوت دارد و دومی به مراتب مشکلتر است فراموش نکنیم که در دوران جنگ های بیست ساله ویتنام چه اندازه زحمت می کشیدند تا یک اتش بس بیست و چهار ساعته در اغاز سال نو مسیحی یا مانند ان به وجود اورند ولی اسلام برای پیروان خود در هر سال یک اتش بس چهار ماهه اعلام میدارد واین خود نشانه روح صلح طلبی اسلام است " 📚 تفسیر نمونه ج7 ص409 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال خداوند متعال اجل محتوم بندگان خود را برچه اساسی تعیین میکند؟ ✅پاسخ خداوند در ایه 2 انعام می فرماید: " او کسی است که شما را از گل افرید سپس مدتی مقرر داشت ( تا انسان تکامل یابد) واجل حتمی نزد اوست ( واو از ان اگاه است) ❗️ خداوند در ایه دو تعبیر می اورد " اجلا " و " اجل مسمی" ❗️انچه به قرینه ایات قران و همچنین روایات اهل بیت استفاده می شود تفاوت در این است که " اجل" به تنهایی به معنی عمر و وقت و مدت غیر حتمی و " اجل مسمی" به معنی عمر و مدت حتمی است ❗️به عبارت دیگر " اجل مسمی" مرگ طبیعی و " اجل " مرگ زود رس است ❗️توضیح اینکه بسیاری از موجودات از نظر ساختمان طبیعی و ذاتی استعداد و قابلیت بقا برای مدتی طولانی دارند ولی در اثنا این مدت ممکن است موانعی ایجاد شود که انها را از رسیدن به حد اکثر عمر طبیعی باز دارد مثلا یک چراغ نفت با توجه به مخزن نفت ان ممکن است 20 ساعت استعداد روشنایی داشته باشد اما وزش یک باد شدید وریزش باران ویا عدم مراقبت از ان سبب می شود که عمر ان کوتاه گردد ❗️در اینجا اگر چراغ با مانعی برخورد نکند وتا اخرین قطره نفت بسوزد سپس خاموش شود به اجل حتمی خود رسیده است واگر موانعی قبل از ان باعث خاموشی چراغ گردد مدت عمر ان را " اجل غیر حتمی " می گوییم ❗️در مورد انسان نیز چنین است که اگر تمام شرایط برای بقای او جمع گردد و موانع برطرف گردد ساختمان و استعداد او ایحاب می کند که مدتی طولانی عمر کند ❗️واین اجل حتمی اوست که طبق قانون طبیعت محاسبه شده است ❗️اما ممکن است بر اثر سو تغذیه یا مبتلا شدن به اعتیادهای مختلف ویا دست زدن به خود کشی ویا ارتکاب گناهان خیلی زودتر از ان بمیرد ❗️واین اجل غیر حتمی است ✅جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به تفسیر شریف نمونه ج5 ص148 ❗️با توجه به این دو نوع اجل بسیاری از مطالب روشن می شود از جمله اینکه در روایات می خوانیم صله رحم عمر را زیاد ویا قطع رحم عمر را کم می کند 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال تو قران از مکه و مسجدالحرام به عنوان حرم امن یاد شده و یه جا هم اومده که این منطقه رو امن قرار دادیم در حالی که مردم پیرامونش ربوده میشن و در ناامنی هستن اگه اینطوره چرا اصحاب الفیل به مکه حمله کردن یا چطور کعبه توسط منجنیق های یزید اتش گرفت یا بعدا چطور عبداله زبیر و یارانس اونجا به دست لشکر حجاج بن یوسف کشته شدن؟ ایل اینطوری حرف قران نسخ و نقض نمیشه؟ ✅پاسخ خداوند می فرماید: " ( بخاطر بیاورید) هنگامی که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم"( بقره 125) ❗️ مرحوم طبرسی چنین می اورد: " کعبه به این مناسبت محل امن نامیده شده است که خداوند مقرر فرموده کسی که به این خانه پناهنده شود تا هنگامی که در انجا است جان ومال او ایمن باشد و هرگز ترس بخود راه ندهد و مردم به جهت عظمت واحترامی که برای این خانه عقیده دارند به کسی که خودرا در پناه ان قرار بدهد اصلا متعرض نمی شوند ❗️بواسطه رعایت همین احترام در دین اسلام مقرر گردیده است که حدود بر کسی که پس از ارتکاب جنایتی در خارج به خانه کعبه پناهنده شود تا زمانی که در انجا است اجرا نشود 📚مجمع البیان ج1 ص383 ❗️ روشن شد که این حکم یک حکم تشریعی است که از جانب خداوند وضع شده است تا بندگان کعبه را محل امنی قرار دهند نه انکه یک حکم تکوینی باشد به این صورت که خداوند مقرر کرده باشد در عالم تکوینا هیچ اتفاق و نآمنی در کعبه محقق نشود 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorsemanک
سوال ,چند وقتى اين سوال فکرمو مشغول کرده ايا ب راستى امامان ومهمتر از همه خدا راضين ب اينکه اينقدر درحرمهاى امامان وامام زادگان تجملات باشد وديوارهاى اينه کارى انچنانى ولوستر هاى ميليونى و..........با کاخ پادشاهان چه فرقى دارد درصورتى که خدا وپيامبران وامامان ما راب سادگى دعوت ميکنند خواهش ميکنم جواب مرا بدهيد سوال خيلى از جوانان است , ✅پاسخ برای رسیدن به پاسخ توجه به نکات زیر الزامی است   1. این گونه مسائل مبنای عقلایی دارد، در تمام دنیا و در میان تمام ادیان تجلیل از بزرگان و احیای آثار آنها چیزی مرسوم و معمول است و هیچ منع عقلی ندارد. 2. ائمه دنیا را ترک کردند، در حالی که تمام مواهب آن را برای مردم گذاشتند. بسیاری از آنان جان خود را در راه دین و نجات مردم فدا کردند، لذا مردم به عنوان قدر شناسی از آن بزرگ واران، اقدام به چنین کاری می کنند. 3. حرمین شریفین و حرم های ائمه اهل بیت و ... از مهم ترین بناها و آثار اسلامی و نماد تمدن اسلامی است. بنابراین، به اقتضای زمان و مکان، از هنر معماری و مصالح خاص خود برخوردار است و تابع فرهنگ دینی و ملی خود است. 4. در حرمین شریفین نیز از فلز طلا استفاده شده است؛ به عنوان مثال: در درب کعبه از طلای با عیار بالا و ارزشمند استفاده شده است و ناودان طلای خالص آن و نیز تزییناتی که در مسجد النبی به کار رفته که اگر از طلاهای به کار در حرم امامان بیشتر نباشد تحقیقا کمتر نیست و نیز در بسیاری از مساجد و مراکز دیگر مسلمانان از جمله مساجد مهم برادران اهل سنت نیز مشابه همین وضعیت وجود دارد، پس باید - در فرض محال وارد بودن چنین اشکالی -، نسبت به همه آنان تجدید نظر شود 5. این آثار با همه ابعاد آن از حیث فرهنگی و سیاسی و اجتماعی، نهادهای اسلامی و تمدنی بوده و پشتوانه مالی و فرهنگی جوامع و ملل اسلامی است. 6. احیا و مرمت این آثار و اماکن، نوعی تبلیغ و نشان دادن قدرت مسلمانان و تمدن اسلامی در مقابل مخالفان است. 7. هزینه و مصالح و ساخت بنای گنبد و بارگاه حرم های اهل بیت یا از محل موقوفات است یا از اعانات و کمک های مردمی که به هر حال باید نیت واقفان و کمک کنندگان رعایت شود. بر این اساس فروش طلاها و اشیای قیمتی و صرف آنها برای نیازمندان و ... سازگار با نیات آنان نیست و مشکل شرعی دارد. گذشته از این که معمولاً واقفان یا کمک کنندگان از افراد متموّل بوده و علاوه بر آن که حقوق شرعی خود را پرداخت نموده و به فقرا و نیازمندان کمک کرده، مقداری از اموال خود را وقف این امور کرده و می کنند. 8. علاوه، در کنار و حاشیه حرم های اهل بیت بیشترین اعانات و کمک ها برای فقرا جمع آوری می گردد؛ به عنوان مثال در ایران نهادی انقلابی و مردمی به فرمان امام خمینی با عنوان "کمیته امداد" تأسیس شده است که با کمک ها و بودجه های دولتی و اعانات و کمک های فراوان و ارزشمند مردمی فعال بوده و نیازمندان را اداره و تأمین می کنند و بخش اعظم آن مساعدت ها و کمک ها در کنار همین حرم ها و اماکن مذهبی تحقق می یابد. 9. فروش طلاهای حرم ها گذشته از این که مشکل چندانی از نیازمندان را برطرف نمی کند، بلکه به آثار اسلامی و جلوه های تمدن آن آسیب می رساند. در حالی که فرهنگ کمک به نیازمندان در میان پیروان اهل بیت بهترین پشتوانه یاری و یاوری فقرا و نیازمندان است.   🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در قرآن آمده است که همه اموال خودرا نباید بخشید ک ب خانواده فشار بیاد پس چطور امام حسن سه بار همه ی اموال خودرا ب فقرا بخشید؟؟؟ ✅پاسخ مساله انفاق ها و ایثارهای بی بدیل و ارزشمند امام حسن گذشته از انکه در روایات فراوانی از منابع شیعه امده است 📚بحار الانوار ج43" ص331 باب 16 ❗️ در منابع و روایات اهل سنت هم مورد اشاره قرار گرفته است 📚سنن بیهقی ج4 ص331 📚 حلیه الاولیا ج2 ص37 ❗️ واین منافاتی با دستور قران به رعایت اعتدال در انفاق ندارد به این بیان : " دستور به رعایت اعتدال در جایی است که بخشش فراوان سبب نابسامانی های فوق العاده در زندگی انسان گردد ویا ایثار سبب ناراحتی و فشار بر فرزندان او گردد و نظام خانوادگی اش را به خطر افکند ودر صورتی که هیچیک از این ها تحقق نیابدمسلما ایثار بهترین راه است" 📚 تفسیر نمونه ج12 ص98 ❗️ ودر رابطه با انفاق های وایثار های امام حسن به هیچ عنوان این موارد که سبب کراهت انفاق وایثار میشود محقق نشده است ❗️خداوند در توصیف بندگان شایسته می فرماید: " دیگران را بر خود مقدم می دارند اگر چه خودشان بسیار نیازمند باشند"( حشر 9) ❗️ ومی فرماید: " هرگز به نیکوکاری نمی رسید مگر انکه از انچه دوست دارید ( ومورد نیازتان است ) انفاق کنید"( ال عمران 92) ❗️ روشن است که انفاق های امام حسن مصداق عمل کردن به این دستورات خداوند بوده است 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوال بنده راجع ب تاثیر لقمه حرام هست.مطالب زیادی پیرامون این موضوع عنوان شده.ولی شبهه ای ک مطرح میکنن اینکه حضرت موسی(علیه السلام )در قصر فرعون با غذای حرام و...بزرگ شد.چطور ب مقام نبوت رسید ؟اگه لطف کنین و جواب این شبهه رو بدین ممنون میشم ✅پاسخ حضرت موسی هر چند در خانه فرعون زندگی می کرده ولی این دلیل نمی شود که حتماغذای حرام خورده باشد، بلکه خدای متعال همان گونه که در رود نیل از او محافظت کرد، برای او غذای حلال فراهم کرده است واین مطلب از این ایه استفاده می شود: قران نقل قول می کند که حضرت موسی در کودکی جز شیر مادر خودرا نخورد که خود همین مطلب نشان می دهد ان حضرت از ابتدا لب به غدای حرام نمیزده است: " ما همه زنان شیرده را از قبل بر او تحریم کردیم" قصص 12 ❗️ در تفسیر نمونه امده است: " بعضی گفته اند این تحریم تکوینی شیرهای دیگران برای موسی به خاطر این بود که خدا نمی خواست از شیرهایی که الوده به حرام ، الوده به اموال دزدی وجنایت ورشوه و غصب حقوق دیگران است این پیامبر پاک بنوشد" 📚 تفسیر نمونه ج16 ص35 ❗️ به فرض هم که بگوییم حضرت موسی از مال فرعون ارتزاق می کرده است : 1 لزوما تمام اموال فرعون حرام نبوده بلکه اموال حلالی نیز داشته است چون تمام اموال پادشاهان از راه غصب بدست نمی اید بلکه انها نیز املاک و تجارت وامثال ان دارند پس ان حضرت با بصیرت الهی که داشت می توانست فقط از اموال حلال فرعون استفاده نماید 2 بخشی از اموال فرعون از سنخ بیت المال بوده است وبیت المال برای همگان است لذا حضرت موسی نیز حقی داشته لذا به اذن خداوند می توانست از ان استفاده کند 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سلام سوال شده چرا با وجود اينكه گفته ميشه خداوند همه جا هست ولي بايد گرد كعبه چرخيد نعوذ بالله اين شرك است؟پاسخ بنده ب ايشان اين بود ك خداوند ب بعضي مكانها توجه خاصي دارد و ما هم بايد تعبد داشته و انجام دهيم.مثل اينكه امام زمان همه جا هستند از هر جا ايشان را خطاب قرار دهيم توجه مي كنند اما در جاهايي مثل سرداب مقدس يا مسجد جمكران توجه خاص دارند ساير ائمه نيز ب همين نحو(ب زائران مقابر مقدس خود توجه ويژه اي دارند).لطفا پاسخ دهيد متشكرم ✅ پاسخ  درست است که خداوند در هر زمان و مکاني موجود است، ولي براي حفظ وحدت جامعه اسلامي، محلي خاص در نظر گرفته شده است که همه به سوي آن عبادت کنند. در ايام حج با طواف کعبه، وحدت جامعه اسلامي به نمايش گذاشته شود. بنابراين هيچ کس کعبه را عبادت نمي کند، بلکه چون خدا و پيشوايان ديني فرموده اند، طبق برنامه خاصي به دور کعبه طواف مي کنند، که از نظر ماهيت و از نظر هدف و انگيزه با اعمال بت پرستان کاملاً متفاوت است. آن ها بت ها را مبدأ آثار و تأثيرگذار در افعال مي دانستند، ولي مسلمانان به هيچ وجه کعبه را مبدأ آثار و تأثيرگذاري نمي دانند و هيچ شأني براي آن در نظام آفرينش و ربوبيت معتقد نيستند. منظور از زيارت خانه خدا رفتن و كعبه را طواف كردن، ديدن خدا در آن جا و دور او گرديدن نيست.چرا كه به دليل عقل و شرع خداي متعال نه جسم دارد و نه قابل ديده شدن است . خدا را نمي توان با چشم سر ديد ؛نه در كعبه ،نه در مسجد ،نه در آسمان، نه در زمين ،نه در دنيا و نه در آخرت. كعبه محور عبادت مسلمانان معين شده است ❗️در روایتی امده است که هشام بن حکم از امام صادق درباره فلسفه حج و طواف کعبه سوال کرد امام پاسخ دادند: " خداوند این بندگان را افرید ۰۰۰و فرمانهایی در طریق مصلحت دین و دنیا به انها داد از جمله اجتماع مردم شرق و غرب را ( در ایین حج) مقرر داشت تا مسلمانان به خوبی یکدیگر را بشناسند واز حال هم اگاه شوند و هر گروهی سرمایه های تجاری را از شهری به شهر دیگر منتقل کند ۰۰۰وبرای اینکه اثار پیامبر و اخبار او شناخته شود مردم انها را بخاطر اورند و هرگز فراموش نکنند" 📚 وسایل الشیعه ج11 ص14 📚 علل الشرایع ص405 ❗️در روایت دیگری فرمود: " خانه کعبه خانه ای است که خداوند خلقش را مکلف کرده است که در انجا عبادتش کنند تا طاعت انان در انجام فرامینش را بیازماید لذا انان را بر تعظیم و زیارت کعبه بر انگیخته است و کعبه را محل انبیایش و قبله برای نماز گزاران قرار داده است پس کعبه شعبه ای از بهشت است وطریقی است که انسان را به غفران او می رساند و محل عظمت وجلال خداوند است ۰خداوند کعبه را دو هزار سال قبل دحول الارض خلق کرده است پس شایسته اطاعت در اوامرش و پرهیز از منهیاتش است " 📚 الکافی ج4 ص198 ❗️به این نکته نیز باید توجه داشت که کعبه جایگاه بس عظیمی در بینش اسلامی دارد روی این جهت امر به تعظیمش شده است و این تعظیم کردنش عبادت پرودگار شمرده شده است ❗️امام باقر فرمود: " خداوند هیچ نقطه ای در زمین را نیافریده که محبوبتر به سوی او از کعبه باشد ونه هیچ نقطه ای نزد خداوند گرامیتر از ان است " 📚 الفقیه ج2 ص243 ❗️ امام صادق فرمود: " خداوند از هر چیزی مواردی را برگزیده است واز زمین موضع کعبه را بر گزیده است" 📚 الفقیه ج2 ص195 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
 سوال بگویید طبق ایه وضو باید پاها در وضو شسته شود تا وضو اهل سنت صحیح باشد یا باید مسح کشیده شود تا وضوی شیعه صحیح باشد ✅پاسخ خداوند در ایه 6 مایده چگونگی وضو گرفتن را بیان می دارد: « فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيديَكُمْ إِلَى المَرافِق»; وَ امْسَحُوا بِرُؤسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الكَعْبَيْنِ». ❗️چنانچه ما اين دو جمله را به فرد عرب زباني كه ذهن او مسبوق به اختلافات فقهي نباشد ارائه كنيم، بي‌ترديد خواهد گفت كه طبق اين آيه وظيفه ما نسبت به صورت و دست، شستن; و نسبت به سر و پاها، مسح است. ❗️از نظر قواعد ادبي، لفظ «أرجلكم» بايد عطف بر كلمه «رؤسكم» باشد كه نتيجه آن همان مسح پاهاست، و نمي‌توان آن را بر لفظ پيشين «وأيديكم» عطف كرد كه نتيجه آن شستن پاها مي‌باشد؛ زيرا لازمه آن اين است كه ميان معطوف «وَأرجلكم» و معطوفٌ عليه «وأيديكم» جمله معترضه‌‌اي «فامسحوا برؤسكم» قرار گيرد، كه از نظر قواعد عربي صحيح نيست و گذشته از اين مايه اشتباه در مقصود مي‌باشد ❗️ضمناً در اين قسمت (مسح كردن پاها) فرقي ميان قرائت جرّ و قرائت نصب وجود ندارد و برمبناي هر دو قرائت، كلمه «أرجلكم» عطف بر كلمه «رؤسكم» است; با اين تفاوت كه اگر بر ظاهر رؤسكم عطف شود مجرور، و اگر بر محلّ آن عطف شود منصوب خواهد بود. ❗️گروهی از علمای اهل سنت هم تصریح کرده اند که ایه دلالت بر مسح پاها دارد وارجلکم را عطف بر رووس دانسته وگفته اند عاملش وامسحوا می باشد مانند: ❗️ابن حزم در المحلی ج2 ص56_ فخر رازی در تفسیر کبیر ج11 ص161_ شیخ سندی حنفی در شرح سنن ابن ماجه ج1 ص8 ❗️روایات اهل سنت هم تصریح می کند که در وضو باید بر پاها مسح کشید نه انکه شسته شود از جمله ❗احمد در مسند خود روایت می کند: "عثمان آمد وآب برای وضو طلبید، مضمضه واستنشاق کرد، سپس سه باز صورتش را وسه بار دستانش را شست، سر وپاهایش را سه بار مسح کشید سپس گفت:دیدم که پیامبر اینگونه وضو می‌گرفت ای جماعت آیا همین طور است؟ گروهی از اصحاب پیامبر که نزد او بودند گفتند آری 📚مسند احمد،ج 1 ص109. ح489 ❗ ابن ماجه ونسایی از رفاعه بن رافع روایت میکند که گفت: "شنیدم که پیامبر می فرمود:نماز هیچ کدامتان جایز نیست تا آنکه وضوی کامل آنگونه که خدافرموده بگیرد صورتش ودستانش را تا آرنج بشوید وسر وپاهایش را تا روی پا مسح بکشد" 📚سنن ابن ماجه،ج1 ص156 📚سنن نسایی،ج2 ص226 ❗بخاری از عبدالله بن عمرو روایت میکند که گفت: "در یکی از سفرها که با پیامبر بودیم آن حضرت از ما عقب افتاده بود به ما رسید، وقت نماز نزدیک بود وما وضو می گرفتیم وبه پاهایمان مسح می کشیدیم" 📚صحیح بخاری،ج1 ص23 ح1 ❗دراین باره روایت از کتب اهل سنت فراوان است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال لطف کنید توضیح دهید چرا شیعیان بر روی قبور امامان خودشون گنبد وبارگاه می سازن در حالی که وهابیان این رو نمی پسندن ✅پاسخ قران در ایه 32 حج می فرماید: " هرکس شعایر الهی ونشانه های دین خداوند را تعظیم و تکریم کند ان نشانه تقوای دلها است " ❗️ ایه شریفه می گوید هر چیزی که شعار و نشانه دین باشد بزرگداشت ان مایه تقرب به درگاه خداوند است به طور مسلم انبیا و امامان از بزرگترین و بارزترین نشانه های دین الهی هستند که وسیله ابلاۼ دین و مایه گسترش ان در میان مردم بوده اتد ❗️یکی از طرق بزرگداشت انان حفظ اثار و قبور انان واباد کردن ان وصیانت از فرسوده شدن واز بین رفتن ان می باشد ❗️قران همچنین به روشنی دستور به وجوب ولزوم محبت اهل بیت پیامبر می دهد ( شوری 23) ودر وجوب محبت انان روایات فراوانی نیز در کتب اهل سنت نقل شده است 📚سنن ترمذی ج2 ص308 📚 مستدرک علی الصحیحین ج3 ص149 و ۰۰۰ ❗️روشن است که یکی از طرق ابراز علاقه به خاندان رسالت زیارت قبورشان و تعمیر واباد ساختن ان و حفظ وصیانت از ان می باشد ❗️همچنین از ایات قران استفاده می شود که احترام به قبور افراد با ایمان یک نوع امر رایج در میان ملل قبل اسلام بوده است انجا که درباره اصحاب کهف فرمود: هنگامی که وضع انان بر مردم روشن شد ومردم به دهانه غار رفتند درباره مدفن انها دو نظر ابراز داشتند 1 بر روی قبور انان بنایی بسازید 2 مدفن انان را مسجد انتخاب می کنیم ( کهف 21) ❗️ قران این دو نظریه را نقل می کند بدون انکه از انها انتقاد کند لذا می توان گفت اگر هر دو نظریه بر خلاف بودتد قطعا قران از ان انتقاد می کرد در حالی که این دو نظر حاکی است که یکی از طرق بزرگداشت صالحان حفظ واباد سازی مدفن انان بوده است ❗️ودر پایان در پاسخ شما دوست گرامی روایاتی را نقل می کنیم که علامه مجلسی در جلد 97 بحار الانوار شریف صفحه 120 از امام صادق وایشان از حضرت علی نقل می کنند که به پیامبر عرضه داشتند: ای رسول خدا از برای کسی که قبور ما را زیارت کند و ان را اباد وبازسازی کند چه پاداشی است ؟ پیامبر گرامی پاسخ داد: خداوند قبر تو و قبر فرزتدانت را بقعه هایی از بهشت قرار داده است وقلوب برگزیدگان از خلقش را به سوی شما متمایل کرده است که خواری و اذیت را تحمل کرده وقبور شما را آباد می کنند وفراوان زیارتشان می کنند انان مخصوص به شفاعت من هستند و وارد حوض من در قیامت می شوند و انان زوار من در بهشت هستند کسی که قبور شما را اباد کند گویا سلیمان را بر ساخت بیت المقدس یاری داده است ۰۰۰ 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوال من این است چرا طواف خانه خدا 7 مرتبه است و چرا خلاف عقربه ساعت حرکت میکنند؟ ✅پاسخ در روايتي از ابوحمزء ثمالي نقل شده كه از امام سجاد پرسيدم " علت اينكه طواف، هفت دور تعيين شده است چيست؟ ❗️امام فرمود: خداوند به فرشتگان فرمود: من در روي زمين، جانشين و حاكمي قرار خواهم داد. آنان گفتند: آيا كسي را در زمين قرار مي‌دهي كه فساد و خون‌ريزي مي‌كند؟ پروردگار متعال فرمود: من حقايقي را مي‌دانم كه شما نمي‌دانيد. آن‌گاه خداوند كه هيچ‌گاه فرشتگان را از نور خود محروم نمي‌كرد، هفت هزار سال از نور خويش محروم كرد و فرشتگان هفت هزار سال به عرش خداوند پناه بردند و خداوند آنان را مورد رحمت قرار داد و توبه آنان را پذيرفت و براي آنان در آسمان چهارم «بيت المعمور» را براي عبادت و پاداش تعيين كرد و «بيت‌الحرام» را زير «بيت‌المعمور» قرار داد تا محل امن و عبادت و پاداش فرزندان آدم باشد. ❗️ آن‌گاه هفت دور، طواف براي بندگان واجب شد و براي هر هزار سال يك دور، طواف تعيين گرديد." 📚علل الشرایع ج2 ص407 ❗️ در کتاب شریف جامع السعادات چنین امده است : " انچه رسیده است که بیت معمور در اسمان در مقابل خانه کعبه است و طواف فرشتگان به ان مانند طواف انسان ها است به خانه کعبه شاید اشاره به مشابهت باشد چون بیشتر مردم از طواف کردن به کیفیت طواف فرشتگان ناتوان هستند لذا انسان ها دستور به تشبه به فرشتگان داده اند واز طرف دیگر فرموده اند هر که خودرا به قومی شبیه سازد از انان است 📚ترجمه جامع السعادات ، نراقی، ج‌۴ ص 489 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوالی خدمتوت داشتم من تاچندی پیش ازاهل سنت حنفی بودم وبه لطف اهل بیت شیعه شدم پدرم قبل ازوفاتش شیعه نشدومرانفرین کردکه به مذهب شیعه روی اوردم خواستم ببینم آیاپدرم باوجودعمل به قرآن سنت پیغبرامکان رستگاری داردونفرین پدرم درزندگی من تاثیردارداگرجوابش روتوکانال بزاریدممنون اجرکم عندالله ✅پاسخ: طبق روایات افرادی که عامدا با حق مخالفت می کنند واز حق گریزان هستند مغضوب پرودگار واقع شده و خداوند هیچ یک از اعمالشان در دنیا را قبول نمی کند 📚وسایل الشیعه،ج1 ص119 باب 29 📚الفصول المهمه،ج1 ص665 باب 67 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص109 باب 12 📚بحار الانوار،ج27 ص166 باب 7 ❗مگر کسانی از آنان که مستضعف بوده اند واز حق مطلع نشده اند. این افراد اگر اهل عمل نیک بوده اند اهل نجات هستند ومشمول روایت زیر میشوند که حضرت علی فرمود: "برای بهشت هشت درب است. از یک درب پیامبران وصدیقان وارد میشوند واز یک درب شهدا وصالحان وارد میشوند واز پنج درب شیعیان ومحبین ما وارد میشوند واز یک درب سایر مسلمین که شهادت به یگانگی خدا داده اند وارد میشوند ودر قلبشان ذره ای از بغض ما اهل بیت نباشد " 📚خصال،صدوق،ج2 ص408 ❗️اما در مورد انچه که گفتید پدرتان شما را به دلیل شیعه شدن نفرین کرده است : احترام پدر لازم و واجب است اگر چه منحرف و گمراه باشد 📚بحار الانوار ج71 ص22 باب 2 ❗️ اما از نفرین پدر نیز نیازی به ناراحتی نیست چرا که این نفرین نابجا و خلاف شرع بوده است وطبق روایات لعن و نفرین اگر بیجا باشد دامنگیر صاحبش می شود 📚وسایل الشیعه ج12 ص301 باب 160 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا امامان برای خود برده داشتند ✅ پاسخ درست است احکامى مانند احکام ازدواج با بردگان ، محرمیت با بردگان ،مکاتبه ( قرارداد براى آزادى بردگان )و.... که در قرآن ذکر شده است، اصل وجود بردگى را در زمان پیامبر و صدر اسلام اثبات مىکند وما مفصلا در پیام ها وپاسخ های گذشته در مورد ان بحث کرده واین موضوع را از زوایای مختلف بررسی کرده ایم ❗️ اما باید گفت که اسلام برنامه بسیار دقیق و زمانبندى شده ای براى آزادى بردگان دارد که در نتیجه همه آنها تدریجا آزاد مىشوند. در برخورد اسلام با این مسأله باید به این نکات توجه داشت که: 1 - اسلام هرگز ابداع کننده بردگى نبوده است. 2 - اسلام به سرنوشت دردناک بردگان در گذشته به عنوان یک معضل بزرگ اجتماعی نگریسته است. 3 - اسلام براى آزادى بردگان طرح بسیار دقیق و حساب شده ای ارائه کرده است. زیرا گاه نیمى از جامعه را بردگان تشکیل مىدادند، که نه کسب و کار مستقلى داشتند، و نه وسیلهاى براى ادامه زندگى. ❗️ اگر اسلام با یک فرمان عمومى دستور مىداد همه بردگان را آزاد کنند ، یا بیشتر آنها تلف مىشدند و یا این جمعیت عظیم بیکار و گرسنه ای که محرومیت به او فشار آورده به همه جا حملهور می شد و درگیرى و خونریزى به راه انداخته نظم جامعه را مختل می کرد.بنابراین اسلام طرح و برنامه حساب شده ای وضع کرد تا اینان تدریجا آزاد شده و جذب جامعه گردند . ❗️این طرح مواد زیادى دارد که عبارتند از : ماده اول - بستن سرچشمههاى بردگى ماده دوم - گشودن دریچه آزادى ماده سوم - احیاى شخصیت بردگان ماده چهارم - رفتار انسانى با بردگان ماده پنجم – اعلام انسانفروشى بعنوان بدترین کار ! ❗️پیشوایان اسلام اگر برده یا بردگانی در اختیار داشتند در قالب همین برنامه حساب شده و حکیمانه اسلام بوده است و معاشرت آنان با بردگان به گونه ای بود که در بسیاری از موارد وقتی برده ای را آزاد می کردند آن برده حاضر نمی شد منزل امام را ترک کند. ❗️علاوه بر خورد و معاشرت رهبران دین با بردگان یک الگوی عملی برای مسلمانان در بر خورد با این مسأله بسیار مهم ، در جهت از بین بردن برده داری بوده است. 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال احادیث فراوانی وجود دارد که شطرنج بازی کردن.در هر صورتی حرام هست و سلام کردن هم به انسان شطرنج باز خوب نیست.چرا علمای عصر حاضر جواز حلال به حرام اهل بیت دادن؟و اصلا چرا این دو دستگی در بین علما.در قبال یک امر حرامه؟؟؟ ✅پاسخ چنان که فرمودید روایات متعددی در مجامع روایی ما در حرمت و مذمت بازی با شطرنج امده است 📚وسایل الشیعه ج17 ص318 باب 102 و ص322 باب 103 ❗️ امام صادق فرمود: " رسول خدا از بازی کردن با شطرنج نهی می کرد" 📚 الکافی ج6 ص437 ❗️در روایت دیگری فردی به امام کاظم گفت من با قومی رفت وامد دارم که با شطرنج بازی می کنند اما من با ان بازی نمی کنم تنها انان را نگاه می کنم ❗️امام پاسخ داد چرا در مجلسی حاضر می شوی که خدا به ان نگاه نمیکند 📚الکافی ج6 ص437 ❗️ با توجه به این روایات بین فقها در مورد شطرنج دو نظر است 1 عده ای می گویند این روایات از ان جهت بازی با شطرنج را حرام کرده است که در ان زمان با ان قمار می کرده اند والت قمار شناخته می شده است لذا اگر زمانی بازی با شطرنج از الت قمار بودن خارج شود وتنها به عنوان یک ورزش فکری شناخته شود حکم حرمت ان هم تغییر می کند چرا که موضوع تغییر کرده است ❗️حکم الهی تابع موضوع است وبا تبدل ان حکم نیز دگرگون می شود 📚استفتاوات امام ج 2 س15 📚 استفتاوات مکارم ، ج2 س‌733 📚 استفتاوات رهبری س1125 ❗️در مقابل دسته ای دیگر از فقها با توجه به روایات حکم به حرمت شطرنج به طور مطلق می دهند چه الت قمار قمار شناخته شود وچه نشود واستدلال انان این است که ما نمی دانیم تنها علتی که بخاطر ان شطرنج ممنوع شمرده شده است الت قمار بودن ان بوده است ممکن است علت های دیگری نیز مد نظر برای حرمت ان بوده است وما از ان مطلع نباشیم 📚استفتاوات نوری همدانی ج2 س560 📚 سایت ایت الله سیستانی ، قمار ❗️طبیعی است که در مسایل نظری هر رشته ای متخصصان و دانشمندان ان در یک سری مسایل با یکدیگر اختلاف نظر دارند دانش فقه واجتهاد نیز چنین است واز ان جایی که مبانی نظرات مجتهدان در علم اصول ، رجال ، درایه و۰۰۰دارای اختلافاتی است طبیعی است که این اختلاف نظرات بروز می کند ❗️البته وظیفه مقلدان ان است که با بررسی از فردی تقلید کند که از سایر مجتهدان در استنباط احکام الهی داناتر وتواناتر باشد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یک سوال مهم داشتم، اینکه مگر نه این است که تمام ادیان از جانب خداوند بوده پس این همه کوبیدن دین یهود یا مسیحیت از طریق اسلام و خداوند چیست؟ واینکه اگر دلیل این کوبیدن و مخالفت تحریف از جانب عالمان آنهاست پس حکم مردم امی و ساده چه میشود کتابشان تحریف شده؟ ایا تحریفات بعد از آمدن ادیان بعدی بوده یا در همان عصر؟ ✅پاسخ با روشن شدن علت تعدد شریعت ها از جانب خداوند پاسخ شما بدست می اید : "پاسخ این سوال با دقّت در محتواى ادیان الهى روشن مى شود. درست است همه آنهاتوحید را پایه اصلى دین قرار داده اند؛ ولى مسلّماً درک اقوام اولیّه از این مساله با درک کسانى که هزاران سال بعد از آن روى کار آمدند یکسان نبوده و نیست. یا به تعبیر دیگر ریزه کارى هاى مربوط بهتوحیدذات و افعال، توحیدعبادت، خالقیت، و حاکمیت چیزى نبود که با سطح فکر اقوام نخستین هماهنگ باشد؛ آنها از مساله توحید به مفاهیمى روشن و اجمالى قناعت مى کردند و وارد این جزییات پیچیده هرگز نمى شدند. در مسایل دیگر مربوط به معادو مقامات انبیاء و اوصاف آنها، ❗️و همچنین دقایق مربوط به عبادات نیز مساله همین گونه بود؛ هر قدر آگاهى اقوام جهان نسبت به این مسایل بیشتر مى شد، و استعدادها نسلى بعد از نسلى پرورش مى یافت، دقایق تازه اى به آنها تعلیم داده مى شد. ❗️به علاوه پیشرفت تمدّن، روز به روز زندگى انسان ها را پیچیده تر مى ساخت، و این پیچیدگى قوانین تازه اى را براى حل مشکلات ناشى از آن طلب مى کرد؛ لذا انبیاء یکى پس از دیگرى براى نجات انسان ها و حل مشکلات پا به میدان مى گذاردند. ❗️این مساله را با یک مثال مى توان روشن تر ساخت: شما مقاطع تحصیلى کودکان و نوجوانان و جوانان را در نظر بگیرید؛ از دوران ابتدایى و راهنمایى گرفته تا دوران دانشگاهى و تخصصى، علوم مختلفى که در این دوران ها تدریس مى شود تقریباً ثابت است؛ ولى در سطوح بسیار مختلف. به کودکان مدارس ابتدایى درس ریاضى مى دهند؛ در دبیرستان ها نیز دروس ریاضى است و در دوران دکتراى ریاضیات نیز دروس ریاضى خوانده مى شود؛ ولى سطوح آن مسلّماً بسیار متفاوت است؛ هر قدر کودک و نوجوان آماده تر مى شود سطح دروس بالاتر مى رود؛ و از این جا مقاطع پنج گانه تحصیلى به وجود مى آید (ابتدایى، راهنمایى، دبیرستان، دوره دانشگاهى و دکترا). ❗️ادیان پنج گانه اى که خداوند براى جهان بشریّت فرستاده نیز بى شباهت به این مقاطع نیست؛ نوح(علیه السلام) مسیول تعلیم و تربیت انسان ها در نخستین مقطع بود؛ ابراهیم(علیه السلام) در مقطع دیگر و همچنین موسى و عیسى(علیهما السلام) هر کدام معلم و استاد یکى از این مقاطع بودند؛ تا نوبت به آخرین مقطع رسید و خاتم انبیاء محمد(صلى اللهعلیه وآله) مامور تعلیم این مقطع شد." 📚 پیام قران ایت الله مکارم ج7 ص355 ❗️ روی این جهت وظیفه همگان در زمان کنونی پیروی از ایین اسلام می باشد ❗️خداوند می فرماید: "هرکس جز اسلام آیینی برای خود انتخاب کند از او پذیرفته نخواهد شد واو در آخرت از زیانکاران است"( ال عمران 85) ❗ومی فرماید: "دین در نزد خدا اسلام است"( ال عمران 19) ❗امیر مومنان فرمود: "کسی که جز اسلام آیینی را برگزیند شقاوت و بدبختی دامن اورا خواهد گرفت، دستگیره ایمانش از هم گسسته، سقوط او شدید وسر انجام اندوهی طولانی وعذابی مهلک خواهد داشت" 📚نهج البلاغه،خطبه 161 ❗پیامبر گرامی فرمود: "روز قیامت اعمال را یک به یک می آورند،هرکدام خودرا معرفی می کنند یکی میگوید من نمازم،دیگری میگوید من روزه ام و... سپس اسلام را می آورند ومی گوید پروردگارا تو سلامی ومن اسلام. خداوند می فرماید:امروز به واسطه مخالفت با تو مواخذه میکنم وبه تو پاداش میدهم" 📚در المنثور،ج2 ص48 ❗️تکلیف عوام یهود و نصاری تحقیق و بررسی از حقانیت اسلام و گرویدن به ان می باشد ❗️عموما مساله تحریف در ادیان پس از از دنیا رفتن پیامبرشان و توسط علمایشان صورت می گرفته است 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سلام یه شبهه ذهنمو درگیر کرده اونم اینه که از کجا بدونیم که پیامبران جز ساحران نیستن مثلا حضرت موسی هم یک ساحر بسیار بزرگ باشه ولی به خاطر اینکه خودشونو خوب جلوه بدن خودشونو پیامبر خدا معرفی کردن ✅پاسخ در این جا به چند تفاوت روشن بین معجزات پیامبران و کار های ساحران اشاره می کنیم ۱- معجزات؛ متکّى به نیروى الهى است، در حالى که سحر و خارق عادت ساحران و مرتاضان از نیروى بشرى سرچشمه مى گیرد؛ لذا معجزات بسیار عظیم و نامحدود است در حالى که سحر و خارق عادت مرتاضان محدود مى باشد. به تعبیر دیگر آنها فقط کارهایى را انجام مى دهند که تمرین کرده اند و براى انجام آن آمادگى دارند؛ اما هر کارى که به آنها پیشنهاد شود انجام نمى دهند؛ و تاکنون دیده نشده است که مرتاض یا ساحرى بگوید: من آماده ام که هرچه بخواهید انجام دهم، چرا که هر کدام در رشته اى تمرین و آگاهى دارند. ❗️۲ـ معجزات چون از سوى خدا است نیاز به تعلیم و تربیت خاصّى ندارد در حالى که سحر و ریاضت هاى ساحران همیشه مسبوق به یک رشته تعلیم و تمرین هاى مستمر است به گونه اى که اگر شاگرد به خوبى تعلیمات استاد را فرا نگرفته باشد ممکن است در مجلسى که در حضور مردم تشکیل مى دهد به خوبى از عهده آن بر نیاید و رسوا شود. به تعبیر دیگر معجزات الهى در هر لحظه اى و بدون هیچ سابقه اى ممکن است انجام گیرد؛ در حالى که خارق عادات بشرى امورى هستند که به طور تدریجى و با مرور زمان نسبت به آنها آشنایى و مهارت حاصل مى شود و هیچ گاه به طور دفعى و ناگهانى انجام پذیر نیستند. در داستان فرعون و موسى (علیه السلام) نیز به این مسأله اشاره شده که فرعون ساحران را متّهم مى کند که موسى (علیه السلام) بزرگ شما است و او اسرار سحر را به شما تعلیم داده است «اِنَّهُ لَکَبِیرُکُمُ الَّذى عَلَّمَکُمُ السِّحْرَ»؛ مسلّماً او بزرگ شماست که به شما سحر آموخته است).( طه 71 ۳❗️- طریق دیگر براى شناخت معجزات الهى از خارق عادات بشرى، مقایسه حال آورندگان این دو است. آورندگان معجزه از سوى خدا مأموریت هدایت مردم را دارند لذا اوصافى متناسب با آن را دارند؛ در حالى که ساحران و کاهنان و مرتاضان، نه مأمور هدایتند و نه چنین اهدافى را دنبال مى کنند و هدف آنها معمولا یکى از امور سه گانه زیر است: ۱- اغفال مردم ساده لوح. ۲- کسب شهرت در میان توده عوام. ۳- کسب درآمد مادّى از طریق سرگرم ساختن مردم. هنگامى که این دو گروه (پیامبران و ساحران و مانند آنها) وارد میدان مى شوند، هرگز نمى توانند براى مدّت طولانى منویّات و اهداف خود را مکتوم دارند؛ چنانکه ساحران فرعونى قبل از آن که وارد میدان شوند از فرعون درخواست اجر و پاداش مهم کردند و او هم به آنها وعده اجر مهمّى داد: «قَالُوا اِنَّ لَنَا لَأََجْراً اِنْ کُنَّا نَحْنُ الْغالِبینَ ـ قَالَ نَعَمْ وَ اِنَّکُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبِینَ). اعراف 113 و114 (وَ مَا اَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ اَجْر»: (من براى این (دعوت،) هیچ پاداشى از شما نمى طلبم) شعرا 109 "این تعبیر در چندین آیه قرآن مجید درباره چندین پیامبر آمده است". اصولا همین که مى بینیم ساحران در خدمت فرعون ظالم و مستکبر هستند، براى شناخت «سحر» از «معجزه» کافى مى‌باشد. و ناگفته پیدا است که انسان هر قدر مهارت در پرده پوشى بر افکار و اهداف خود داشته باشد باز قیافه واقعى نیّاتش از خلال اعمالشان ظاهر مى شود. کوتاه سخن این که مطالعه در سوابق زندگى این گونه اشخاص و بررسى چگونگى استفاده از خارق عاداتى که انجام مى دادند و همچنین توجّه به هم سویى آنها نسبت به طیف هاى مختلف اجتماعى و نیز طرز رفتار و اخلاق آنها، راهنماى خوبى براى شناخت سحر از معجزه است و قطع نظر از تفاوت هاى دیگرى که در بالا ذکر شد تشخیص معجزات از سحر و دیگر خارق عادات از این طریق کار آسانى است. 📚پیام قرآن ایت الله مکارم جلد ۷، ص ۲۸۷. ❗️حال وقتی شخصی ادعای نبوت می کند وبرای صحت ادعایش معجزه ارایه می دهد لاجرم پی به صحت گفتارش می بریم زیرا خداوند هیچ گاه معجزه خو درا به دست افراد دروۼ گو نمی دهد تا مردمان را گمراه کند 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا اگر ازدواج با دو خواهر حرام است حضرت یعقوب با دو خواهر همزمان ازدواج کرده بود؟ ✅پاسخ ازدواج با دو خواهر بطور همزمان از دیدگاه اسلام طبق ایات قران ( نسا 23) وروایات فراوان باطل وحرام است 📚وسایل الشیعه ج20 ص476 باب 24 ❗️ اما ازدواج با دو خواهر اگر در دو زمان باشد اشکال ندارد چنان که ازدواج حضرت یعقوب با دو خواهر در دو زمان بود نه یک زمان ❗️ان دو خواهر لیا و راحیل بودند و حضرت یعقوب در ابتدا لیا را گرفت و پس از وفات او خواهرش راحیل را گرفت 📚بحار الانوار ج12 ص219 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ببخشید یه سوال مگه نمیگن مثلا کهص یا امثال این آیات که در قرآن اومده رموز هست؟ خب قراره ما ندونیم چرا اومده؟ آگه حرف با پیامبره؟چرا وحی نشده؟ اکه قراره ما بدونیم پس چرا رمزه) ؟ ✅پاسخ درباره فلسفه حروف مقطعه در قران سخنان مختلفی از مفسران بیان شده است که می توان گفت بهترین نظریه که پاسخ شما نیز در ان نهفته است این است که : " این حروف اشاره است به این که این کتاب اسمانی با ان عظمت واهمیتی که تمام سخنواران عرب و ۼیر عرب را متحیر ساخته و دانشمندان را از معارضه با ان عاجز نموده است از نمونه همین حروفی است که در اختیار همگان است ❗️در عین اینکه قران از همان حروف " الف ب " وکلمات معمولی ترکیب یافته به قدری کلمات ان موزون است و معانی بزرگی در بردارد که در اعماق دل و جان انسان نفوذ می کند روح را مملو از اعجاب و تحسین می سازد و افکار و عقول را در برابر خود وادار به تعظیم می نماید جمله بندی های مرتب و کلمات ان در بلند ترین پایه قرار گرفته ومعانی بلند را در قالب زیباترین الفاظ می ریزد که همانند و نظیر ندارد ❗️نکته دیگری که این نظریه را تایید می کند این است که در 24 مورد از اۼاز سوره ها یی که با این حروف شروع شده است بلافاصله سخن از قران و عظمت ان به میان امده که این خود نشان می دهد که ارتباطی میان حروف مقطعه و عظمت قران موجود است 📚تفسیر نمونه ج1 ص61 ❗️ طبق این تفسیر حروف مقطعه جنبه رمزی بین خدا و رسول پیدا نمی کند تا اشکال شما پیش اید ❗️اگر هم بگوییم که این حروف رموزی است بین خداوند و رسول باز بیان کننده این مطلب است تا بفهماند که همگان جهت فهم معانی دقیق ایات قران وتفسیر ایات متشابه از جمله حروف مقطعه قران نیازمند به پیامبر واهل بیت هستند وناگزیر از رجوع کردن به انان و مرجع و فصل الخطاب قرار دادن انان هستند وانان این حروف را برای مردم تفسیر می کرده اند چنان که در تفسیر حروف مقطعه ایه اول بقره : الم " فرمودند: معنایش این است " انا الله الملک" ( الف اشاره به انا _ ل اشاره به الله _ م اشاره به ملک ) " من الله کسی که فرمانروا ومالک همه چیز هستم" 📚معانی الاخبار ج1 ص22 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال وحدت حقه وجود در مباحث الهیات چه مفهومی داشته و آیا این وحدت وجود منطبق با مبانی اعتقادی شیعی می باشد این نظریه در وادی الهیات؟ ✅پاسخ در پاسخ سوال شما توجه شما را به استفتائی که از محضر ایت الله العظمی مکارم پرسیده اند جلب می کنیم : سوال 44: وحدت وجود یعنی چه ومعتقد به آن چه حکمی دارد؟ پاسخ: "وحدت وجود معانی متعددی دارد آنچه به طور قطع باطل وبه عقیده همه فقها موجب خروج از اسلام است این است که کسی معتقد باشد خداوند عین موجودات این جهان است وخالق ومخلوق وعابد ومعبودی وجود ندارد همانطور که بهشت ودوزخ عین وجود او است ولازمه آن انکار بسیاری از مسلمات دین است، هرگاه کسی ملتزم به لوازم آن بشود خارج از اسلام است وغالب فقهای معاصر اعم از احیا واموات این موضوع را پذیرفته ودر حواشی عروه به آن اشاره کرده اند. ودر پاسخ این سوال که: "بسیاری از بزرگان به وحدت وجود معتقد هستند" پاسخ میدهند: "هیچ یک از این بزرگواران عقیده به وحدت وجود به معنای باطل آن را ندارند واگر کسی چنین نسبتی به آن بزرگواران دهد جسارت کرده است" 📚استفتائات جدید،ج1 ص30 ❗️ودرباره تفسیر صحیح وحدت وجود چنین می اورند: " وحدت وجود به این معنی که وجود حقیقی قائم بالذات در عالم یکی بیش نیست و بقیه هر چه هست وابسته به او است یا این که غیر از ذات خداوند که وجودی است بی نهایت از هر جهت بقیه موجودات به اندازه ای خرد و کوچک و بی مقدارند که به حساب نمی ایند نه این که واقعا وجودی نداشته باشند وحدت وجود به این معنی صحیح وبی اشکال است " 📚 پیام امام ، ایت الله مکارم ج1 ص101 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا زمین بعد از مرگ حضرت مهدی از حجت خدا خالی میشود؟ ✅پاسخ طبق روایات فراوان زمین هیچگاه از حجت خداوند خالی نمی ماند 📚بحار الانوار ج23 ص1 باب 1  حضرت مهدی پس از قيام و تشكيل حكومت، مدت طولاني حكومت مي كند. ❗️ امام حسين در اواخر عمر شريف امام زمان رجعت فرموده به دنيا باز مي گردد و مدتي كنار امام مهدي مي ماند تا بر همه روشن شود كه ايشان امام حسين است. وقتي همه اين مطلب را فهميدند، امام مهدي از دنیا می روند و امام حسين پس از دفن ايشان، حكومت را به مدت طولاني اداره مي نمايد. 📚الكافي، ج 8، ص 206، ح 250 ❗️پيامبر اسلام و اميرالمومنين 📚مختصر بصائر الدرجات ، ص 24 ❗️و به احتمال قوي تمام ائمه 📚همان مدرک ص 28 به دنيا بر مي گردند و هر كدام ساليان طولاني حكومت مي كنند و به اين شكل زمين بعد از ظهور، حيات نو از سر مي گيرد و زندگي انسان با معنا ادامه مي يابد. با توجه به روايات رجعت، معلوم مي شود زندگي اصلي انسان بعد از ظهور شروع مي شود و مردم زمين به مدت بسياري امنيت، آرامش، برقراري اسلام و عدالت را خواهند ديد. بندگان صالح خداوند نيز ساليان بسياري بر روي زمين به عبادت و اطاعت خداوند خواهند پرداخت و بعد از گذشت ساليان بسيار، با رحلت آخرين حجت خدا كه احتمالاً اميرالمومنين علي خواهد بود. 📚تفسير عياشي، ج 2 ، ص 326، ح 24 ❗️اوضاع جهان دگرگون مي شود و علائم قيامت رخ مي نمايد. 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman