سوال
در شیعه چیزی تحت عنوان ختنه زنان داریم ، با این که این امر بسیار چهره خشن و بدی دارد لطفا درمورد آن توضیح دهید
✅پاسخ
ختنه دختر در اسلام مستحب است ، در این باره روایات متعددی از اهل بیت امده است
📚وسایل الشیعه ج21 ص442 باب 58
❗️زنان هم می توانند مانند مردان ختنه کنند یعنی قسمتی از اطراف مهبل خودرا بر دارند ۰این کار در اسلام دارای رجحان است و سبب می شود زن در نظر شوهر دوست داشتنی تر و نیکوتر شود چنان که پیامبر گرامی فرمود:
ختنه کردن برای مردان سنت وبرای زنان مایه کرامت است
📚الکافی ج6 ص37
📚بحار الانوار ج101 ص123
❗️در رابطه با ختنه زنان گفته شده است که سبب سلامتی بیشتر، افزایش تکامل دختران و آمادهسازی آنان برای ازدواج، کنترل تمایلات جنسی زنان تا قبل از ازدواج، جهت مقاومت دختران در مقابل اعمال جنسی نامشروع، پاکی و زیبایی زن (باور بر این است که دختران با برداشتن بخشهایی از بدنشان که ناپاک و زشت است، پاک و زیبا میشوند) میشود
❗️اما منظورتان از این که می گویید ختنه کردن چهره بد وخشنی دارد برای ما روشن نشد که از چه جهت این نکته را مطرح می کنید ۰می توانید در سوالات بعدی بیشتر سوال خودرا توضیح دهید
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
در مورد نیمه سهم امام خمس فرمودید در زمان غیبت امام باید به مراجع داد. بفرمایید وجه شرعی این باید از کجاست؟ و چه دلیلی دارد که یک مرجع می تواند خمس را بگیرد اما یک عالم غیر مرجع خیر و حتی خود شخص که از همه مهمتر است برایش بری الذمه شدن؟ در حالی که محلهای مصرف خمس مشخص است و صرفا بحث فرصت یافتن اهلش است؟ آیا پشتوانه روایی دارد این فرمایش شما یا خیر؟
❗️پاسخ
ان گفته ما با توجه به این بوده است که فقها نواب عام امام عصر در زمان غیبت هستند واز اختیارات امام بهره مند هستند لذا سهم امام از خمس را انان باید دریافت کنند ودر جهت ترویج وگسترس دین مصروف دارند
❗️امام خمینی چنین می اورد:
( شخص فقیه جامع الشرایط) همان ولایتی که حضرت رسول اکرم ( وامامان ) در امر اداره جامعه داشته را دارا است و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند
📚ولایت فقیه ص50
❗️ پیامبر گرامی فرمود:
خدایا جانشینان مرا رحمت کن ۰
سوال شد جانشینان شما چه کسانی هستند ؟
فرمود: کسانی که بعد از من می ایند و حدیث وسنت مرا نقل می کنند
📚عیون الاخبار ج2 ص37
📚 امالی صدوق ص180
📚من لا یحضره الفقیه ج4 ص420
📚معانی الاخبار ص374
❗️در این حدیث شریف از فقهای جامع الشرایط به عنوان جانشینان پیامبر تعبیر شده است و روشن است که جانشین از اختیارات شخصی که برایش نیابت می کند بهره مند می باشد
❗️در روایت دیگر پیامبر گرامی فرمود:
فقها امینان و مورد اعتماد پیامبران هستند
📚الکافی ج1 ص46
📚بحار الانوار ج2 ص36
❗️معنای امین بودن فقها این است که فقها تمام اموری را که در اسلام مقرر است به طور امانت اجرا کنند ویکی از این امور دریافت سهم امام و مصرف ان در موارد مشخص شده است
❗️امام حسین فرمود:
مجارای اجرای امور واحکام به دست علما می باشد
📚تحف العقول ص238
📚 بحار الانوار ج97 ص80
📚مستدرک الوسایل ج17 ص316
❗️ در این حدیث نیز از فقها تعبیر شده است که کلید اداره امور واجرای احکام بدست انان است ویکی از این موارد نیز دریافت سهم امام و مصرف ان می باشد
❗️حضرت علی فرمود:
علما حاکمان مردم هستند
📚غرر الحکم ص36
❗️ این حدیث نیز می رساند که امامان اختیارات خود از جمله حکومت کردن بر مردم را به فقها که جانشینان انان هستند تفویض کرده اند وفقها از اختیارات انان بهره مند هستند
❗️در این باره ادله دیگری نیز است که به بحث های اینده موکول می کنیم
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
ایا شرف الشمس حقیقت دارد یا خرافات هست لطفا توضیح دهید
✅پاسخ
انچه که طبق روایات موجود در کتب معتبر سندیت دارد ودارای رجحان است ان است که انگشتر عقیق بدست کردن دارای رجحان واستحباب است
📚وسایل الشیعه ج5 ص85 باب 51
❗️در روایتی امده است که حضرت علی برای دفع دشمنان و بلاها انگشتر عقیق بدست می کردند
📚حلیه المتقین ص31
❗️ پیامبر گرامی فرمود:
کسی که انگشتر عقیق بدست کند حاجاتش بر اورده می شود
📚الکافی ج6 ص470
❗️امام صادق فرمود:
کسی که انگشتر عقیق بدست کند فقیر نمیشود
📚الکافی ج6 ص471
❗️ پیامبر گرامی فرمود:
کسی که انگشتر عقیق بدست کند تا زمانی که بدستش است گرفتار غم واندوه نمی شود
📚عیون الاخبار ج2 ص47
❗️ و در رابطه نقش انگشتر امام صادق فرمود:
هر کس بر انگشترش نقش کند ما شای الله لا قوه الا بالله استغفر الله از فقر شدید ایمن شود
📚حلیه المتقین ص39
📚ثواب الاعمال ص214
❗️امام باقر فرمود:
هر کس بر انگشتر خود ایه ای از قران نقش کند امرزیده شود
📚حلیه المتقین ص39
❗️ جهت اگاهی بیشتر از انچه شایسته است نقش نگین انگشتر باشد رجوع کنید به وسایل الشیعه ج5 ص100 باب 62
❗️ این بحثی اجمالی در انگشتر بدست کردن و نقوش ان بود که با استفاده از منابع معتبر ذکر شد
❗️اما انچه در مورد انگشتر شرف الشمس و نقوش ان در روز 19 فروردین امده است
1 _ در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری زردرنگ است که بعضی ها به نیت گشایش در کارها به دست می کنند. اما در واقع شرف الشمس سنگ نیست. بلکه دعایی منسوب به امام علی است که در روز نوزدهم فروردین با آدابی خاص می نویسند و نقشی رمزگونه را پشت انگشتر عقیق زردرنگ حک می کنند.
❗️ان شکل که شرف الشمس نامیده میشود و ان شکل از حضرت امیر نقل شده که در کتاب مصباح کفعمی امده اما اساسا این جریان کاملا بدون سند می باشد و سند معتبری برای این داستان ذکر نمیکند وبه فرض هم که این روایت صحیح باشد دعایی است که باید روی انگشتر حک شود همانند سایر ادعیه نه انکه این دعا شرف الشمس نام دارد ودر روز 19 فروردین جهت گشایش کارها و رزق وروزی باید حک شود
❗️از برای این امور به هیچ عنوان سند معتبری وجود ندارد
2 شایسته است که همگان در این موضوع تمسک کنند به اثار معتبر و صحیحه که در ابتدای متن اوردیم نه امور بی سند و موهوم که سبب سو استفاده افراد مختلف خصوصا در این ایام می شود
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
در تفسیر آیه ی ۱۰ سوره ی
دخان: «فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاء بِدُخَانٍ مُّبِين»ٍ در تفسیر المیزان آمده است که یک احتمال این است که این آیه در مورد نفرین پیامبر در مورد مردم مکه نازل شده است و آقای علامه طباطبایی آن را رد نمیکنند. قضیه این است که میگویند وقتی پیامبر دیدند مردم مکه ایشان را بسیار اذیت میکنند و ایمان نمی آوردند از خدا خواستند که عذابی مانند عذاب در زمان حضرت یوسف علیه السلام نازل فرمایند یعنی ۷ سال قحطی. این عذاب نازل شد و انقدر به مردم فشار آمد که وقتی به آسمان نگاه می کردند گویی دودی در آسمان می دیدند (چشمشان سیاهی میرفت). تا آن که ابوسفیان و عده ای دیگر به نزد پیامبر آمدند و گفتند که تو که میگویی پیامبر رحمت هستی چرا عذاب برای مردم خواسته ای؟ و پیامبر دعا کردند و عذاب برطرف شد.
حالا سوال من این است: آیا این داستان درست است؟ چقدر اعتبار دارد؟ آیا پیامبری که از خدا خواستند که عذاب استیصال از قومشان برداشته باشد ممکن است برای مردم مکه درخواست ۷ سال گرسنگی کرده باشند؟ پیامبر رحمه للعالمین ؟ که بعد ابوسفیان به ایشان بگوید که تو مثلا پیامبر رحمت هستی؟
✅پاسخ
مفسران رحمت بودن پیامبر را از این جهت دانسته اند که همگان در عالم اعم از کفار و مومنین مرهون ایین تو هستند
❗️در تفسیر نمونه در تفسیر ایه چنین امده است :
" عموم مردم دنیا اعم از مومن و کافر همه مرهون رحمت تو هستند چرا که نشر ایینی را به عهده گرفتی که سبب نجات همگان است "
" اری او و دستوراتش برنامه واخلاقش همه رحمت است برای همگان "
📚 تفسیر نمونه ج13 ص526
❗️ طبق این بیان رحمت بودن پیامبر به هیچ وجه منافاتی با عذاب مشرکین ندارد
❗️اگر هم بگوییم رحمت بودن پیامبر اشاره به عذاب نشدن مشرکین تا زمان حیات پیامبر به مقتضای ایه 33 انفال می باشد باز منافاتی با داستانی که شما ذکر کردید ندارد چرا که مفسران تصریح کرده اند که مراد نفی عذاب استیصال و عمومی از جمیع امت است همانند عذابهایی که در امتهای گذشته جریان داشته است واین منافات با نزول عذاب بر برخی از انان نخواهد داشت"
📚 ترجمه تفسیر المیزان ج9 ص89
❗️ اما انچه از شان نزول ایات نیز نقل کردید صحیح نمی باشد و صحیح ان چنین است :
" روایت کرده اند که حضرت از برای کفار نفرین کرد تا قحطی و خشکسالی همانند زمان یوسف دامنگیر انان شود بعد از این ماجرا چنان قحطی در مکه رخ داد که از گرسنگی و تشنگی هنگامی که به اسمان نگاه می کردند گویی در میان انها واسمان دود و دخانی بود کار انقدر بر انان سخت شد که مردارها واستخوانهای حیوانات مرده را می خوردند خدمت پیامبرامدند وگفتند تو به ما دستور صله رحم می دهی در حالی که خویشاوندان تو در این ماجرا نابود شدند اگر این عذاب از ما برطرف گردد حتما ایمان می اوریم پیامبر در حق انان دعا کرد و فراوانی ونعمت نصیبشان شد و بلا وعذاب برطرف گردید اما از این ماجرا دست نگرفتند و باز به سوی کفر بازگشتند"
📚 مجمع البیان ج9 ص 62
❗️ البته ایت الله مکارم ایات سوره دخان را اشاره به قیامت می دانند نه انچه در شان نزول ایات نقل شده است
📚تفسیر نمونه ج21 ص157
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
سوالی داشتم در مورد چشم و نظر بعضی ها خصوصا بچه مذهبی ها در حد افراط اهمیت میدهند تحت هر شرایطی موضوعی پیش میاد میگن چشم خوردیم مریض میشن یا ۰۰۰ لطف کنید نظر اسلام رو در این مورد بفرمائید
✅پاسخ
در تفسیر شریف نمونه چنین امده است :
" بسیاری از مردم معتقدند در بعضی از چشمها اثر مخصوصی است که وقتی از روی اعجاب به چیزی بنگرند ممکن است ان را از بین ببرند یا درهم بشکند واگر انسان است بیمار یا دیوانه کند ۰
❗️این مساله از نظر عقلی محال نیست چه اینکه بسیاری از دانشمندان امروز معتقدند در بعضی از چشم ها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته است که کارایی زیادی دارد
❗️ووجود نیرویی در بعضی از چشمها که از طریق امواج مخصوص در طرف مقابل اثر بگذارد چیز عجیبی نخواهد بود
❗️در روایات اسلامی نیز تعبیرات مختلفی دیده می شود که وجود چنین امری را اجمالا تایید می کند
❗️در حدیثی می خوانیم که اسما بنت عمیس خدمت پیامبر عرض کرد گاه به فرزندان جعفر چشم می زنند ایا " رقیه " ای برای انها بگیرم
( رقیه دعاهایی است که می نویسند وافراد برای جلوگیری از چشم زخم با خود نگه می دارند)
❗️پیامبر فرمود: اری اگر چیزی می توانست بر قضا و قدر پیشی بگیرد چشم زدن بود"
📚 مجمع البیان ج10 ص341
❗️ در نهج البلاغه امده است که فرمود:
" چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع ان نیز حق است"
📚 کلمات قصار جمله 400
❗️هیچ مانعی ندارد این دعاها و توسل ها به فرمان خداوند جلوی تاثیر نیروی مغناطیسی چشمها را بگیرد همان گونه که دعاها در بسیاری از عوامل مخرب دیگر اثر می گذارد وانها را به فرمان خدا خنثی می سازد
❗️این نیز لازم به یاد اوری است که قبول چشم زخم به طور اجمال به این معنی نیست که به کارهای خرافی واعمال عوامانه در این موضوع پناه برد که هم بر خلاف دستورات شرع است وهم سبب شک وتردید افراد در اصل موضوع است
📚تفسیر نمونه ایت الله مکارم ج 24 ص428
❗️ جهت اگاهی بیشتر از روایات وارده درباره تاثیرات چشم زخم رجوع کنید به بحار الانوار ج60 ص1 باب 1
❗️ وبرای اگاهی از روایات وارده در دفع چشم زخم رجوع کنید به بحار الانوار ج 92 ص124 باب 96
❗️ روشن شد که موثرترین راه برای مقابله با چشم زخم دعا کردن و توسل به پرودگار است نه کارهای خرافی که بین مردم مرسوم است تظیر تخم مرغ شکستن یا دود کردن برخی چیزها و ۰۰۰
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
میشه یه جواب قانع کننده بهم بدین تا من بهشون بگم:
فلسفه ماه های حرام...
در بین اعراب سرزمین حجاز یا عربستان کنونی غالباطوایف بر سر تعصبات و قدرت نمایی و خوی وحشیگری در حال جنگ و کشتار یکدیگر بودند عاقبت سران قبایل از مکه و یثرب و ... تصمیم گرفتن در سال چند ماه را حرام اعلام کنند و جنگ و کشتار در این ماهها ممنوع باشد و اگر کسی عهد را شکست در برابر هر یک خون دو خون قصاص شود!!! یک جور اتش بس. و اینگونه بود که بعد اسلام هم این سنت در بین اعراب پایدار ماند و امروزه کشور ما پیشتاز در اجرای احکام دوران جاهلیت اعراب میباشد و قصاص و دیه در ماههای حرام دوبله میباشد!!!!
✅ پاسخ
خداوند در ایه 36 توبه چنین می فرماید:
" تعداد ماه ها نزد خداوند در کتاب ( افرینش) الهی از ان روز که اسمانها و زمین را افریده دوازده ماه است واز ان چهار ماه حرام است ( وجنگ دران ممنوع است )
❗️علامه طباطبایی چنین می اورد:
" منظور از حرام بودن چهار ماه حرام این است که مردم در این ماه ها از جنگیدن با یکدیگر دست بکشند وامنیت عمومی همه جا حکم فرما شود تا به زندگی خود و فراهم اوردن وسایل اسایش و سعادت خویش برسند وبه عبادت و طاعات خود بپردازند
❗️واین حرمت از شرایعی است که ابراهیم علیه السلام تشریع کرد وعرب ان را حتی در دوران جاهلیت که از توحید بیرون بوده وبت می پرستیدند محترم می داشتند"
📚ترجمه تفسیر المیزان ج9 ص358
❗️ از روایات استفاده می شود که تحریم جنگ در این چهار ماه علاوه بر ایین ابراهیم در ایین یهود و مسیح وسایر ایین های العی نیز بوده است که جهت دیدن روایات رجوع کنید به تفسیر برهان ج2 ص122
❗️ روشن شد که این تحریم از اعراب وارد اسلام نشده است بلکه این حکمی الهی از زمان حضرت ابراهیم بوده ودر همه ادیان الهی محترم شمرده می شده است چنان که اعراب هم محترم می شمردند واین حکم در اسلام نیز تشریع شده است
❗️ودرباره فلسفه این حرمت نیز گفته اند:
" تحریم جنگ در این چهار ماه یکی از طرق پایان دادن به جنگ های طویل المده و وسیله ای برای دعوت به صلح و ارامش بود زیرا هنگامی که جنگجویان چهار ماه از سال اسلحه را به زمین بگذارند و صدای چکاچک شمشیرها یا صفیر گلوله ها خاموش شود ومجالی برای تفکر و اندیشه به وجود اید احتمال پایان یافتن جنگ بسیار زیاد است
❗️همیشه ادامه یک کار با شروع مجدد ان پس از خاموشی تفاوت دارد و دومی به مراتب مشکلتر است فراموش نکنیم که در دوران جنگ های بیست ساله ویتنام چه اندازه زحمت می کشیدند تا یک اتش بس بیست و چهار ساعته در اغاز سال نو مسیحی یا مانند ان به وجود اورند ولی اسلام برای پیروان خود در هر سال یک اتش بس چهار ماهه اعلام میدارد واین خود نشانه روح صلح طلبی اسلام است "
📚 تفسیر نمونه ج7 ص409
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
خداوند متعال اجل محتوم بندگان خود را برچه اساسی تعیین میکند؟
✅پاسخ
خداوند در ایه 2 انعام می فرماید:
" او کسی است که شما را از گل افرید سپس مدتی مقرر داشت ( تا انسان تکامل یابد) واجل حتمی نزد اوست ( واو از ان اگاه است)
❗️ خداوند در ایه دو تعبیر می اورد " اجلا " و " اجل مسمی"
❗️انچه به قرینه ایات قران و همچنین روایات اهل بیت استفاده می شود تفاوت در این است که " اجل" به تنهایی به معنی عمر و وقت و مدت غیر حتمی و " اجل مسمی" به معنی عمر و مدت حتمی است
❗️به عبارت دیگر " اجل مسمی" مرگ طبیعی و " اجل " مرگ زود رس است
❗️توضیح اینکه بسیاری از موجودات از نظر ساختمان طبیعی و ذاتی استعداد و قابلیت بقا برای مدتی طولانی دارند ولی در اثنا این مدت ممکن است موانعی ایجاد شود که انها را از رسیدن به حد اکثر عمر طبیعی باز دارد مثلا یک چراغ نفت با توجه به مخزن نفت ان ممکن است 20 ساعت استعداد روشنایی داشته باشد اما وزش یک باد شدید وریزش باران ویا عدم مراقبت از ان سبب می شود که عمر ان کوتاه گردد
❗️در اینجا اگر چراغ با مانعی برخورد نکند وتا اخرین قطره نفت بسوزد سپس خاموش شود به اجل حتمی خود رسیده است واگر موانعی قبل از ان باعث خاموشی چراغ گردد مدت عمر ان را " اجل غیر حتمی " می گوییم
❗️در مورد انسان نیز چنین است که اگر تمام شرایط برای بقای او جمع گردد و موانع برطرف گردد ساختمان و استعداد او ایحاب می کند که مدتی طولانی عمر کند
❗️واین اجل حتمی اوست که طبق قانون طبیعت محاسبه شده است
❗️اما ممکن است بر اثر سو تغذیه یا مبتلا شدن به اعتیادهای مختلف ویا دست زدن به خود کشی ویا ارتکاب گناهان خیلی زودتر از ان بمیرد
❗️واین اجل غیر حتمی است
✅جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به تفسیر شریف نمونه ج5 ص148
❗️با توجه به این دو نوع اجل بسیاری از مطالب روشن می شود از جمله اینکه در روایات می خوانیم صله رحم عمر را زیاد ویا قطع رحم عمر را کم می کند
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
تو قران از مکه و مسجدالحرام به عنوان حرم امن یاد شده و یه جا هم اومده که این منطقه رو امن قرار دادیم در حالی که مردم پیرامونش ربوده میشن و در ناامنی هستن
اگه اینطوره چرا اصحاب الفیل به مکه حمله کردن یا چطور کعبه توسط منجنیق های یزید اتش گرفت یا بعدا چطور عبداله زبیر و یارانس اونجا به دست لشکر حجاج بن یوسف کشته شدن؟
ایل اینطوری حرف قران نسخ و نقض نمیشه؟
✅پاسخ
خداوند می فرماید:
" ( بخاطر بیاورید) هنگامی که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم"( بقره 125)
❗️ مرحوم طبرسی چنین می اورد:
" کعبه به این مناسبت محل امن نامیده شده است که خداوند مقرر فرموده کسی که به این خانه پناهنده شود تا هنگامی که در انجا است جان ومال او ایمن باشد و هرگز ترس بخود راه ندهد و مردم به جهت عظمت واحترامی که برای این خانه عقیده دارند به کسی که خودرا در پناه ان قرار بدهد اصلا متعرض نمی شوند
❗️بواسطه رعایت همین احترام در دین اسلام مقرر گردیده است که حدود بر کسی که پس از ارتکاب جنایتی در خارج به خانه کعبه پناهنده شود تا زمانی که در انجا است اجرا نشود
📚مجمع البیان ج1 ص383
❗️ روشن شد که این حکم یک حکم تشریعی است که از جانب خداوند وضع شده است تا بندگان کعبه را محل امنی قرار دهند نه انکه یک حکم تکوینی باشد به این صورت که خداوند مقرر کرده باشد در عالم تکوینا هیچ اتفاق و نآمنی در کعبه محقق نشود
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorsemanک
سوال
,چند وقتى اين سوال فکرمو مشغول کرده ايا ب راستى امامان ومهمتر از همه خدا راضين ب اينکه اينقدر درحرمهاى امامان وامام زادگان تجملات باشد وديوارهاى اينه کارى انچنانى ولوستر هاى ميليونى و..........با کاخ پادشاهان چه فرقى دارد درصورتى که خدا وپيامبران وامامان ما راب سادگى دعوت ميکنند خواهش ميکنم جواب مرا بدهيد سوال خيلى از جوانان است ,
✅پاسخ
برای رسیدن به پاسخ توجه به نکات زیر الزامی است
1. این گونه مسائل مبنای عقلایی دارد، در تمام دنیا و در میان تمام ادیان تجلیل از بزرگان و احیای آثار آنها چیزی مرسوم و معمول است و هیچ منع عقلی ندارد.
2. ائمه دنیا را ترک کردند، در حالی که تمام مواهب آن را برای مردم گذاشتند. بسیاری از آنان جان خود را در راه دین و نجات مردم فدا کردند، لذا مردم به عنوان قدر شناسی از آن بزرگ واران، اقدام به چنین کاری می کنند.
3. حرمین شریفین و حرم های ائمه اهل بیت و ... از مهم ترین بناها و آثار اسلامی و نماد تمدن اسلامی است. بنابراین، به اقتضای زمان و مکان، از هنر معماری و مصالح خاص خود برخوردار است و تابع فرهنگ دینی و ملی خود است.
4. در حرمین شریفین نیز از فلز طلا استفاده شده است؛ به عنوان مثال: در درب کعبه از طلای با عیار بالا و ارزشمند استفاده شده است و ناودان طلای خالص آن و نیز تزییناتی که در مسجد النبی به کار رفته که اگر از طلاهای به کار در حرم امامان بیشتر نباشد تحقیقا کمتر نیست و نیز در بسیاری از مساجد و مراکز دیگر مسلمانان از جمله مساجد مهم برادران اهل سنت نیز مشابه همین وضعیت وجود دارد، پس باید - در فرض محال وارد بودن چنین اشکالی -، نسبت به همه آنان تجدید نظر شود
5. این آثار با همه ابعاد آن از حیث فرهنگی و سیاسی و اجتماعی، نهادهای اسلامی و تمدنی بوده و پشتوانه مالی و فرهنگی جوامع و ملل اسلامی است.
6. احیا و مرمت این آثار و اماکن، نوعی تبلیغ و نشان دادن قدرت مسلمانان و تمدن اسلامی در مقابل مخالفان است.
7. هزینه و مصالح و ساخت بنای گنبد و بارگاه حرم های اهل بیت یا از محل موقوفات است یا از اعانات و کمک های مردمی که به هر حال باید نیت واقفان و کمک کنندگان رعایت شود. بر این اساس فروش طلاها و اشیای قیمتی و صرف آنها برای نیازمندان و ... سازگار با نیات آنان نیست و مشکل شرعی دارد. گذشته از این که معمولاً واقفان یا کمک کنندگان از افراد متموّل بوده و علاوه بر آن که حقوق شرعی خود را پرداخت نموده و به فقرا و نیازمندان کمک کرده، مقداری از اموال خود را وقف این امور کرده و می کنند.
8. علاوه، در کنار و حاشیه حرم های اهل بیت بیشترین اعانات و کمک ها برای فقرا جمع آوری می گردد؛ به عنوان مثال در ایران نهادی انقلابی و مردمی به فرمان امام خمینی با عنوان "کمیته امداد" تأسیس شده است که با کمک ها و بودجه های دولتی و اعانات و کمک های فراوان و ارزشمند مردمی فعال بوده و نیازمندان را اداره و تأمین می کنند و بخش اعظم آن مساعدت ها و کمک ها در کنار همین حرم ها و اماکن مذهبی تحقق می یابد.
9. فروش طلاهای حرم ها گذشته از این که مشکل چندانی از نیازمندان را برطرف نمی کند، بلکه به آثار اسلامی و جلوه های تمدن آن آسیب می رساند. در حالی که فرهنگ کمک به نیازمندان در میان پیروان اهل بیت بهترین پشتوانه یاری و یاوری فقرا و نیازمندان است.
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
در قرآن آمده است که همه اموال خودرا نباید بخشید ک ب خانواده فشار بیاد
پس چطور امام حسن سه بار همه ی اموال خودرا ب فقرا بخشید؟؟؟
✅پاسخ
مساله انفاق ها و ایثارهای بی بدیل و ارزشمند امام حسن گذشته از انکه در روایات فراوانی از منابع شیعه امده است
📚بحار الانوار ج43" ص331 باب 16
❗️ در منابع و روایات اهل سنت هم مورد اشاره قرار گرفته است
📚سنن بیهقی ج4 ص331
📚 حلیه الاولیا ج2 ص37
❗️ واین منافاتی با دستور قران به رعایت اعتدال در انفاق ندارد به این بیان :
" دستور به رعایت اعتدال در جایی است که بخشش فراوان سبب نابسامانی های فوق العاده در زندگی انسان گردد ویا ایثار سبب ناراحتی و فشار بر فرزندان او گردد و نظام خانوادگی اش را به خطر افکند ودر صورتی که هیچیک از این ها تحقق نیابدمسلما ایثار بهترین راه است"
📚 تفسیر نمونه ج12 ص98
❗️ ودر رابطه با انفاق های وایثار های امام حسن به هیچ عنوان این موارد که سبب کراهت انفاق وایثار میشود محقق نشده است
❗️خداوند در توصیف بندگان شایسته می فرماید:
" دیگران را بر خود مقدم می دارند اگر چه خودشان بسیار نیازمند باشند"( حشر 9)
❗️ ومی فرماید:
" هرگز به نیکوکاری نمی رسید مگر انکه از انچه دوست دارید ( ومورد نیازتان است ) انفاق کنید"( ال عمران 92)
❗️ روشن است که انفاق های امام حسن مصداق عمل کردن به این دستورات خداوند بوده است
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
سوال بنده راجع ب تاثیر لقمه حرام هست.مطالب زیادی پیرامون این موضوع عنوان شده.ولی شبهه ای ک مطرح میکنن اینکه حضرت موسی(علیه السلام )در قصر فرعون با غذای حرام و...بزرگ شد.چطور ب مقام نبوت رسید ؟اگه لطف کنین و جواب این شبهه رو بدین ممنون میشم
✅پاسخ
حضرت موسی هر چند در خانه فرعون زندگی می کرده ولی این دلیل نمی شود که حتماغذای حرام خورده باشد، بلکه خدای متعال همان گونه که در رود نیل از او محافظت کرد، برای او غذای حلال فراهم کرده است واین مطلب از این ایه استفاده می شود:
قران نقل قول می کند که حضرت موسی در کودکی جز شیر مادر خودرا نخورد که خود همین مطلب نشان می دهد ان حضرت از ابتدا لب به غدای حرام نمیزده است:
" ما همه زنان شیرده را از قبل بر او تحریم کردیم" قصص 12
❗️ در تفسیر نمونه امده است:
" بعضی گفته اند این تحریم تکوینی شیرهای دیگران برای موسی به خاطر این بود که خدا نمی خواست از شیرهایی که الوده به حرام ، الوده به اموال دزدی وجنایت ورشوه و غصب حقوق دیگران است این پیامبر پاک بنوشد"
📚 تفسیر نمونه ج16 ص35
❗️ به فرض هم که بگوییم حضرت موسی از مال فرعون ارتزاق می کرده است :
1 لزوما تمام اموال فرعون حرام نبوده بلکه اموال حلالی نیز داشته است چون تمام اموال پادشاهان از راه غصب بدست نمی اید بلکه انها نیز املاک و تجارت وامثال ان دارند پس ان حضرت با بصیرت الهی که داشت می توانست فقط از اموال حلال فرعون استفاده نماید
2 بخشی از اموال فرعون از سنخ بیت المال بوده است وبیت المال برای همگان است لذا حضرت موسی نیز حقی داشته لذا به اذن خداوند می توانست از ان استفاده کند
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
سلام سوال شده چرا با وجود اينكه گفته ميشه خداوند همه جا هست ولي بايد گرد كعبه چرخيد نعوذ بالله اين شرك است؟پاسخ بنده ب ايشان اين بود ك خداوند ب بعضي مكانها توجه خاصي دارد و ما هم بايد تعبد داشته و انجام دهيم.مثل اينكه امام زمان همه جا هستند از هر جا ايشان را خطاب قرار دهيم توجه مي كنند اما در جاهايي مثل سرداب مقدس يا مسجد جمكران توجه خاص دارند ساير ائمه نيز ب همين نحو(ب زائران مقابر مقدس خود توجه ويژه اي دارند).لطفا پاسخ دهيد متشكرم
✅ پاسخ
درست است که خداوند در هر زمان و مکاني موجود است، ولي براي حفظ وحدت جامعه اسلامي، محلي خاص در نظر گرفته شده است که همه به سوي آن عبادت کنند. در ايام حج با طواف کعبه، وحدت جامعه اسلامي به نمايش گذاشته شود.
بنابراين هيچ کس کعبه را عبادت نمي کند، بلکه چون خدا و پيشوايان ديني فرموده اند، طبق برنامه خاصي به دور کعبه طواف مي کنند، که از نظر ماهيت و از نظر هدف و انگيزه با اعمال بت پرستان کاملاً متفاوت است. آن ها بت ها را مبدأ آثار و تأثيرگذار در افعال مي دانستند، ولي مسلمانان به هيچ وجه کعبه را مبدأ آثار و تأثيرگذاري نمي دانند و هيچ شأني براي آن در نظام آفرينش و ربوبيت معتقد نيستند.
منظور از زيارت خانه خدا رفتن و كعبه را طواف كردن، ديدن خدا در آن جا و دور او گرديدن نيست.چرا كه به دليل عقل و شرع خداي متعال نه جسم دارد و نه قابل ديده شدن است . خدا را نمي توان با چشم سر ديد ؛نه در كعبه ،نه در مسجد ،نه در آسمان، نه در زمين ،نه در دنيا و نه در آخرت.
كعبه محور عبادت مسلمانان معين شده است
❗️در روایتی امده است که هشام بن حکم از امام صادق درباره فلسفه حج و طواف کعبه سوال کرد امام پاسخ دادند:
" خداوند این بندگان را افرید ۰۰۰و فرمانهایی در طریق مصلحت دین و دنیا به انها داد از جمله اجتماع مردم شرق و غرب را ( در ایین حج) مقرر داشت تا مسلمانان به خوبی یکدیگر را بشناسند واز حال هم اگاه شوند و هر گروهی سرمایه های تجاری را از شهری به شهر دیگر منتقل کند ۰۰۰وبرای اینکه اثار پیامبر و اخبار او شناخته شود مردم انها را بخاطر اورند و هرگز فراموش نکنند"
📚 وسایل الشیعه ج11 ص14
📚 علل الشرایع ص405
❗️در روایت دیگری فرمود:
" خانه کعبه خانه ای است که خداوند خلقش را مکلف کرده است که در انجا عبادتش کنند تا طاعت انان در انجام فرامینش را بیازماید لذا انان را بر تعظیم و زیارت کعبه بر انگیخته است و کعبه را محل انبیایش و قبله برای نماز گزاران قرار داده است پس کعبه شعبه ای از بهشت است وطریقی است که انسان را به غفران او می رساند و محل عظمت وجلال خداوند است ۰خداوند کعبه را دو هزار سال قبل دحول الارض خلق کرده است پس شایسته اطاعت در اوامرش و پرهیز از منهیاتش است "
📚 الکافی ج4 ص198
❗️به این نکته نیز باید توجه داشت که کعبه جایگاه بس عظیمی در بینش اسلامی دارد روی این جهت امر به تعظیمش شده است و این تعظیم کردنش عبادت پرودگار شمرده شده است
❗️امام باقر فرمود:
" خداوند هیچ نقطه ای در زمین را نیافریده که محبوبتر به سوی او از کعبه باشد ونه هیچ نقطه ای نزد خداوند گرامیتر از ان است "
📚 الفقیه ج2 ص243
❗️ امام صادق فرمود:
" خداوند از هر چیزی مواردی را برگزیده است واز زمین موضع کعبه را بر گزیده است"
📚 الفقیه ج2 ص195
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman