eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.6هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال احادیث فراوانی وجود دارد که شطرنج بازی کردن.در هر صورتی حرام هست و سلام کردن هم به انسان شطرنج باز خوب نیست.چرا علمای عصر حاضر جواز حلال به حرام اهل بیت دادن؟و اصلا چرا این دو دستگی در بین علما.در قبال یک امر حرامه؟؟؟ ✅پاسخ چنان که فرمودید روایات متعددی در مجامع روایی ما در حرمت و مذمت بازی با شطرنج امده است 📚وسایل الشیعه ج17 ص318 باب 102 و ص322 باب 103 ❗️ امام صادق فرمود: " رسول خدا از بازی کردن با شطرنج نهی می کرد" 📚 الکافی ج6 ص437 ❗️در روایت دیگری فردی به امام کاظم گفت من با قومی رفت وامد دارم که با شطرنج بازی می کنند اما من با ان بازی نمی کنم تنها انان را نگاه می کنم ❗️امام پاسخ داد چرا در مجلسی حاضر می شوی که خدا به ان نگاه نمیکند 📚الکافی ج6 ص437 ❗️ با توجه به این روایات بین فقها در مورد شطرنج دو نظر است 1 عده ای می گویند این روایات از ان جهت بازی با شطرنج را حرام کرده است که در ان زمان با ان قمار می کرده اند والت قمار شناخته می شده است لذا اگر زمانی بازی با شطرنج از الت قمار بودن خارج شود وتنها به عنوان یک ورزش فکری شناخته شود حکم حرمت ان هم تغییر می کند چرا که موضوع تغییر کرده است ❗️حکم الهی تابع موضوع است وبا تبدل ان حکم نیز دگرگون می شود 📚استفتاوات امام ج 2 س15 📚 استفتاوات مکارم ، ج2 س‌733 📚 استفتاوات رهبری س1125 ❗️در مقابل دسته ای دیگر از فقها با توجه به روایات حکم به حرمت شطرنج به طور مطلق می دهند چه الت قمار قمار شناخته شود وچه نشود واستدلال انان این است که ما نمی دانیم تنها علتی که بخاطر ان شطرنج ممنوع شمرده شده است الت قمار بودن ان بوده است ممکن است علت های دیگری نیز مد نظر برای حرمت ان بوده است وما از ان مطلع نباشیم 📚استفتاوات نوری همدانی ج2 س560 📚 سایت ایت الله سیستانی ، قمار ❗️طبیعی است که در مسایل نظری هر رشته ای متخصصان و دانشمندان ان در یک سری مسایل با یکدیگر اختلاف نظر دارند دانش فقه واجتهاد نیز چنین است واز ان جایی که مبانی نظرات مجتهدان در علم اصول ، رجال ، درایه و۰۰۰دارای اختلافاتی است طبیعی است که این اختلاف نظرات بروز می کند ❗️البته وظیفه مقلدان ان است که با بررسی از فردی تقلید کند که از سایر مجتهدان در استنباط احکام الهی داناتر وتواناتر باشد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یک سوال مهم داشتم، اینکه مگر نه این است که تمام ادیان از جانب خداوند بوده پس این همه کوبیدن دین یهود یا مسیحیت از طریق اسلام و خداوند چیست؟ واینکه اگر دلیل این کوبیدن و مخالفت تحریف از جانب عالمان آنهاست پس حکم مردم امی و ساده چه میشود کتابشان تحریف شده؟ ایا تحریفات بعد از آمدن ادیان بعدی بوده یا در همان عصر؟ ✅پاسخ با روشن شدن علت تعدد شریعت ها از جانب خداوند پاسخ شما بدست می اید : "پاسخ این سوال با دقّت در محتواى ادیان الهى روشن مى شود. درست است همه آنهاتوحید را پایه اصلى دین قرار داده اند؛ ولى مسلّماً درک اقوام اولیّه از این مساله با درک کسانى که هزاران سال بعد از آن روى کار آمدند یکسان نبوده و نیست. یا به تعبیر دیگر ریزه کارى هاى مربوط بهتوحیدذات و افعال، توحیدعبادت، خالقیت، و حاکمیت چیزى نبود که با سطح فکر اقوام نخستین هماهنگ باشد؛ آنها از مساله توحید به مفاهیمى روشن و اجمالى قناعت مى کردند و وارد این جزییات پیچیده هرگز نمى شدند. در مسایل دیگر مربوط به معادو مقامات انبیاء و اوصاف آنها، ❗️و همچنین دقایق مربوط به عبادات نیز مساله همین گونه بود؛ هر قدر آگاهى اقوام جهان نسبت به این مسایل بیشتر مى شد، و استعدادها نسلى بعد از نسلى پرورش مى یافت، دقایق تازه اى به آنها تعلیم داده مى شد. ❗️به علاوه پیشرفت تمدّن، روز به روز زندگى انسان ها را پیچیده تر مى ساخت، و این پیچیدگى قوانین تازه اى را براى حل مشکلات ناشى از آن طلب مى کرد؛ لذا انبیاء یکى پس از دیگرى براى نجات انسان ها و حل مشکلات پا به میدان مى گذاردند. ❗️این مساله را با یک مثال مى توان روشن تر ساخت: شما مقاطع تحصیلى کودکان و نوجوانان و جوانان را در نظر بگیرید؛ از دوران ابتدایى و راهنمایى گرفته تا دوران دانشگاهى و تخصصى، علوم مختلفى که در این دوران ها تدریس مى شود تقریباً ثابت است؛ ولى در سطوح بسیار مختلف. به کودکان مدارس ابتدایى درس ریاضى مى دهند؛ در دبیرستان ها نیز دروس ریاضى است و در دوران دکتراى ریاضیات نیز دروس ریاضى خوانده مى شود؛ ولى سطوح آن مسلّماً بسیار متفاوت است؛ هر قدر کودک و نوجوان آماده تر مى شود سطح دروس بالاتر مى رود؛ و از این جا مقاطع پنج گانه تحصیلى به وجود مى آید (ابتدایى، راهنمایى، دبیرستان، دوره دانشگاهى و دکترا). ❗️ادیان پنج گانه اى که خداوند براى جهان بشریّت فرستاده نیز بى شباهت به این مقاطع نیست؛ نوح(علیه السلام) مسیول تعلیم و تربیت انسان ها در نخستین مقطع بود؛ ابراهیم(علیه السلام) در مقطع دیگر و همچنین موسى و عیسى(علیهما السلام) هر کدام معلم و استاد یکى از این مقاطع بودند؛ تا نوبت به آخرین مقطع رسید و خاتم انبیاء محمد(صلى اللهعلیه وآله) مامور تعلیم این مقطع شد." 📚 پیام قران ایت الله مکارم ج7 ص355 ❗️ روی این جهت وظیفه همگان در زمان کنونی پیروی از ایین اسلام می باشد ❗️خداوند می فرماید: "هرکس جز اسلام آیینی برای خود انتخاب کند از او پذیرفته نخواهد شد واو در آخرت از زیانکاران است"( ال عمران 85) ❗ومی فرماید: "دین در نزد خدا اسلام است"( ال عمران 19) ❗امیر مومنان فرمود: "کسی که جز اسلام آیینی را برگزیند شقاوت و بدبختی دامن اورا خواهد گرفت، دستگیره ایمانش از هم گسسته، سقوط او شدید وسر انجام اندوهی طولانی وعذابی مهلک خواهد داشت" 📚نهج البلاغه،خطبه 161 ❗پیامبر گرامی فرمود: "روز قیامت اعمال را یک به یک می آورند،هرکدام خودرا معرفی می کنند یکی میگوید من نمازم،دیگری میگوید من روزه ام و... سپس اسلام را می آورند ومی گوید پروردگارا تو سلامی ومن اسلام. خداوند می فرماید:امروز به واسطه مخالفت با تو مواخذه میکنم وبه تو پاداش میدهم" 📚در المنثور،ج2 ص48 ❗️تکلیف عوام یهود و نصاری تحقیق و بررسی از حقانیت اسلام و گرویدن به ان می باشد ❗️عموما مساله تحریف در ادیان پس از از دنیا رفتن پیامبرشان و توسط علمایشان صورت می گرفته است 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سلام یه شبهه ذهنمو درگیر کرده اونم اینه که از کجا بدونیم که پیامبران جز ساحران نیستن مثلا حضرت موسی هم یک ساحر بسیار بزرگ باشه ولی به خاطر اینکه خودشونو خوب جلوه بدن خودشونو پیامبر خدا معرفی کردن ✅پاسخ در این جا به چند تفاوت روشن بین معجزات پیامبران و کار های ساحران اشاره می کنیم ۱- معجزات؛ متکّى به نیروى الهى است، در حالى که سحر و خارق عادت ساحران و مرتاضان از نیروى بشرى سرچشمه مى گیرد؛ لذا معجزات بسیار عظیم و نامحدود است در حالى که سحر و خارق عادت مرتاضان محدود مى باشد. به تعبیر دیگر آنها فقط کارهایى را انجام مى دهند که تمرین کرده اند و براى انجام آن آمادگى دارند؛ اما هر کارى که به آنها پیشنهاد شود انجام نمى دهند؛ و تاکنون دیده نشده است که مرتاض یا ساحرى بگوید: من آماده ام که هرچه بخواهید انجام دهم، چرا که هر کدام در رشته اى تمرین و آگاهى دارند. ❗️۲ـ معجزات چون از سوى خدا است نیاز به تعلیم و تربیت خاصّى ندارد در حالى که سحر و ریاضت هاى ساحران همیشه مسبوق به یک رشته تعلیم و تمرین هاى مستمر است به گونه اى که اگر شاگرد به خوبى تعلیمات استاد را فرا نگرفته باشد ممکن است در مجلسى که در حضور مردم تشکیل مى دهد به خوبى از عهده آن بر نیاید و رسوا شود. به تعبیر دیگر معجزات الهى در هر لحظه اى و بدون هیچ سابقه اى ممکن است انجام گیرد؛ در حالى که خارق عادات بشرى امورى هستند که به طور تدریجى و با مرور زمان نسبت به آنها آشنایى و مهارت حاصل مى شود و هیچ گاه به طور دفعى و ناگهانى انجام پذیر نیستند. در داستان فرعون و موسى (علیه السلام) نیز به این مسأله اشاره شده که فرعون ساحران را متّهم مى کند که موسى (علیه السلام) بزرگ شما است و او اسرار سحر را به شما تعلیم داده است «اِنَّهُ لَکَبِیرُکُمُ الَّذى عَلَّمَکُمُ السِّحْرَ»؛ مسلّماً او بزرگ شماست که به شما سحر آموخته است).( طه 71 ۳❗️- طریق دیگر براى شناخت معجزات الهى از خارق عادات بشرى، مقایسه حال آورندگان این دو است. آورندگان معجزه از سوى خدا مأموریت هدایت مردم را دارند لذا اوصافى متناسب با آن را دارند؛ در حالى که ساحران و کاهنان و مرتاضان، نه مأمور هدایتند و نه چنین اهدافى را دنبال مى کنند و هدف آنها معمولا یکى از امور سه گانه زیر است: ۱- اغفال مردم ساده لوح. ۲- کسب شهرت در میان توده عوام. ۳- کسب درآمد مادّى از طریق سرگرم ساختن مردم. هنگامى که این دو گروه (پیامبران و ساحران و مانند آنها) وارد میدان مى شوند، هرگز نمى توانند براى مدّت طولانى منویّات و اهداف خود را مکتوم دارند؛ چنانکه ساحران فرعونى قبل از آن که وارد میدان شوند از فرعون درخواست اجر و پاداش مهم کردند و او هم به آنها وعده اجر مهمّى داد: «قَالُوا اِنَّ لَنَا لَأََجْراً اِنْ کُنَّا نَحْنُ الْغالِبینَ ـ قَالَ نَعَمْ وَ اِنَّکُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبِینَ). اعراف 113 و114 (وَ مَا اَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ اَجْر»: (من براى این (دعوت،) هیچ پاداشى از شما نمى طلبم) شعرا 109 "این تعبیر در چندین آیه قرآن مجید درباره چندین پیامبر آمده است". اصولا همین که مى بینیم ساحران در خدمت فرعون ظالم و مستکبر هستند، براى شناخت «سحر» از «معجزه» کافى مى‌باشد. و ناگفته پیدا است که انسان هر قدر مهارت در پرده پوشى بر افکار و اهداف خود داشته باشد باز قیافه واقعى نیّاتش از خلال اعمالشان ظاهر مى شود. کوتاه سخن این که مطالعه در سوابق زندگى این گونه اشخاص و بررسى چگونگى استفاده از خارق عاداتى که انجام مى دادند و همچنین توجّه به هم سویى آنها نسبت به طیف هاى مختلف اجتماعى و نیز طرز رفتار و اخلاق آنها، راهنماى خوبى براى شناخت سحر از معجزه است و قطع نظر از تفاوت هاى دیگرى که در بالا ذکر شد تشخیص معجزات از سحر و دیگر خارق عادات از این طریق کار آسانى است. 📚پیام قرآن ایت الله مکارم جلد ۷، ص ۲۸۷. ❗️حال وقتی شخصی ادعای نبوت می کند وبرای صحت ادعایش معجزه ارایه می دهد لاجرم پی به صحت گفتارش می بریم زیرا خداوند هیچ گاه معجزه خو درا به دست افراد دروۼ گو نمی دهد تا مردمان را گمراه کند 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا اگر ازدواج با دو خواهر حرام است حضرت یعقوب با دو خواهر همزمان ازدواج کرده بود؟ ✅پاسخ ازدواج با دو خواهر بطور همزمان از دیدگاه اسلام طبق ایات قران ( نسا 23) وروایات فراوان باطل وحرام است 📚وسایل الشیعه ج20 ص476 باب 24 ❗️ اما ازدواج با دو خواهر اگر در دو زمان باشد اشکال ندارد چنان که ازدواج حضرت یعقوب با دو خواهر در دو زمان بود نه یک زمان ❗️ان دو خواهر لیا و راحیل بودند و حضرت یعقوب در ابتدا لیا را گرفت و پس از وفات او خواهرش راحیل را گرفت 📚بحار الانوار ج12 ص219 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ببخشید یه سوال مگه نمیگن مثلا کهص یا امثال این آیات که در قرآن اومده رموز هست؟ خب قراره ما ندونیم چرا اومده؟ آگه حرف با پیامبره؟چرا وحی نشده؟ اکه قراره ما بدونیم پس چرا رمزه) ؟ ✅پاسخ درباره فلسفه حروف مقطعه در قران سخنان مختلفی از مفسران بیان شده است که می توان گفت بهترین نظریه که پاسخ شما نیز در ان نهفته است این است که : " این حروف اشاره است به این که این کتاب اسمانی با ان عظمت واهمیتی که تمام سخنواران عرب و ۼیر عرب را متحیر ساخته و دانشمندان را از معارضه با ان عاجز نموده است از نمونه همین حروفی است که در اختیار همگان است ❗️در عین اینکه قران از همان حروف " الف ب " وکلمات معمولی ترکیب یافته به قدری کلمات ان موزون است و معانی بزرگی در بردارد که در اعماق دل و جان انسان نفوذ می کند روح را مملو از اعجاب و تحسین می سازد و افکار و عقول را در برابر خود وادار به تعظیم می نماید جمله بندی های مرتب و کلمات ان در بلند ترین پایه قرار گرفته ومعانی بلند را در قالب زیباترین الفاظ می ریزد که همانند و نظیر ندارد ❗️نکته دیگری که این نظریه را تایید می کند این است که در 24 مورد از اۼاز سوره ها یی که با این حروف شروع شده است بلافاصله سخن از قران و عظمت ان به میان امده که این خود نشان می دهد که ارتباطی میان حروف مقطعه و عظمت قران موجود است 📚تفسیر نمونه ج1 ص61 ❗️ طبق این تفسیر حروف مقطعه جنبه رمزی بین خدا و رسول پیدا نمی کند تا اشکال شما پیش اید ❗️اگر هم بگوییم که این حروف رموزی است بین خداوند و رسول باز بیان کننده این مطلب است تا بفهماند که همگان جهت فهم معانی دقیق ایات قران وتفسیر ایات متشابه از جمله حروف مقطعه قران نیازمند به پیامبر واهل بیت هستند وناگزیر از رجوع کردن به انان و مرجع و فصل الخطاب قرار دادن انان هستند وانان این حروف را برای مردم تفسیر می کرده اند چنان که در تفسیر حروف مقطعه ایه اول بقره : الم " فرمودند: معنایش این است " انا الله الملک" ( الف اشاره به انا _ ل اشاره به الله _ م اشاره به ملک ) " من الله کسی که فرمانروا ومالک همه چیز هستم" 📚معانی الاخبار ج1 ص22 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال وحدت حقه وجود در مباحث الهیات چه مفهومی داشته و آیا این وحدت وجود منطبق با مبانی اعتقادی شیعی می باشد این نظریه در وادی الهیات؟ ✅پاسخ در پاسخ سوال شما توجه شما را به استفتائی که از محضر ایت الله العظمی مکارم پرسیده اند جلب می کنیم : سوال 44: وحدت وجود یعنی چه ومعتقد به آن چه حکمی دارد؟ پاسخ: "وحدت وجود معانی متعددی دارد آنچه به طور قطع باطل وبه عقیده همه فقها موجب خروج از اسلام است این است که کسی معتقد باشد خداوند عین موجودات این جهان است وخالق ومخلوق وعابد ومعبودی وجود ندارد همانطور که بهشت ودوزخ عین وجود او است ولازمه آن انکار بسیاری از مسلمات دین است، هرگاه کسی ملتزم به لوازم آن بشود خارج از اسلام است وغالب فقهای معاصر اعم از احیا واموات این موضوع را پذیرفته ودر حواشی عروه به آن اشاره کرده اند. ودر پاسخ این سوال که: "بسیاری از بزرگان به وحدت وجود معتقد هستند" پاسخ میدهند: "هیچ یک از این بزرگواران عقیده به وحدت وجود به معنای باطل آن را ندارند واگر کسی چنین نسبتی به آن بزرگواران دهد جسارت کرده است" 📚استفتائات جدید،ج1 ص30 ❗️ودرباره تفسیر صحیح وحدت وجود چنین می اورند: " وحدت وجود به این معنی که وجود حقیقی قائم بالذات در عالم یکی بیش نیست و بقیه هر چه هست وابسته به او است یا این که غیر از ذات خداوند که وجودی است بی نهایت از هر جهت بقیه موجودات به اندازه ای خرد و کوچک و بی مقدارند که به حساب نمی ایند نه این که واقعا وجودی نداشته باشند وحدت وجود به این معنی صحیح وبی اشکال است " 📚 پیام امام ، ایت الله مکارم ج1 ص101 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا زمین بعد از مرگ حضرت مهدی از حجت خدا خالی میشود؟ ✅پاسخ طبق روایات فراوان زمین هیچگاه از حجت خداوند خالی نمی ماند 📚بحار الانوار ج23 ص1 باب 1  حضرت مهدی پس از قيام و تشكيل حكومت، مدت طولاني حكومت مي كند. ❗️ امام حسين در اواخر عمر شريف امام زمان رجعت فرموده به دنيا باز مي گردد و مدتي كنار امام مهدي مي ماند تا بر همه روشن شود كه ايشان امام حسين است. وقتي همه اين مطلب را فهميدند، امام مهدي از دنیا می روند و امام حسين پس از دفن ايشان، حكومت را به مدت طولاني اداره مي نمايد. 📚الكافي، ج 8، ص 206، ح 250 ❗️پيامبر اسلام و اميرالمومنين 📚مختصر بصائر الدرجات ، ص 24 ❗️و به احتمال قوي تمام ائمه 📚همان مدرک ص 28 به دنيا بر مي گردند و هر كدام ساليان طولاني حكومت مي كنند و به اين شكل زمين بعد از ظهور، حيات نو از سر مي گيرد و زندگي انسان با معنا ادامه مي يابد. با توجه به روايات رجعت، معلوم مي شود زندگي اصلي انسان بعد از ظهور شروع مي شود و مردم زمين به مدت بسياري امنيت، آرامش، برقراري اسلام و عدالت را خواهند ديد. بندگان صالح خداوند نيز ساليان بسياري بر روي زمين به عبادت و اطاعت خداوند خواهند پرداخت و بعد از گذشت ساليان بسيار، با رحلت آخرين حجت خدا كه احتمالاً اميرالمومنين علي خواهد بود. 📚تفسير عياشي، ج 2 ، ص 326، ح 24 ❗️اوضاع جهان دگرگون مي شود و علائم قيامت رخ مي نمايد. 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال فلسفه رجعت چیست چرا امامان زنده می شوتد؟ایا عقیده به رجعت در قران امده؟ ✅ پاسخ رجعت در اصطلاح به بازگشت گروهی از انسان ها پس از مرگ و پیش از روز رستاخیز اطلاق می شود که همزمان با نهضت امام مهدی صورت می گیرد ❗️وبر این مطلب دلایل متعددی از قران و سنت گواهی میدهد ❗️نخست باید توجه کنید که حیات مجدد پس از مرگ در همین دنیا مطلب غیر ممکن و محالی نیست واین مساله در امت های پیشین اتفاق افتاده است مانند زنده شدن گروهی از بنی اسراییل ( بقره 55_56) و زنده شدن فرد دیگری از بنی اسراییل ( بقره 72_73) وزنده شدن هزاران نفر پس از مرگ در همین دنیا ( بقره 243) وزنده شدن عزیر پیامبر پس از صد سال ( بقره 259) واحیای مردگان بدست حضرت عیسی ( ال عمران 49) ❗️قران با نقل زنده شدن انسان ها در همین دنیا در امم سابقه نه تنها بر امکان رجعت صحه می گذارد بلکه وقوع و تحقق بازگشت جمعی از انسان ها را پس از ان که از جهان رخت بر بسته اند پیش از قیامت تایید می کند ومی فرماید: " ان روز که از میان هر امت جمعی از تکذیب کنندگان نشانه های ما را بر انگیزیم پس انان بازداشته خواهند شد" نمل 83 ❗️در این ایه خداوند از بر انگیخته شدن گروهی از انسان ها خبر می دهد در حالی که اگر مراد خداوند روز رستاخیز بود باید می فرمود همگان را بر می انگیزاند چنان که می فرماید: " (روز قیامت) روزی است که همه مردم گرد اورده می شود) ( هود 103 ومی فرماید : "( در روز قیامت ) همه انان را گرد اوری کرده و هیچ کس را فرو گذار ننماییم " کهف 47 ❗️ با این بیان روشنی گفتار ما بر بازگشت گروهی از انسان ها پس از مرگ و پیش از بر پایی رستاخیر به ثبوت رسید واین همان رجعت است 📚الالهیات ، علامه سبحانی ج4 ص292 ❗️ودر ضرورت رجعت انبوهی روایت از امامان گرامی صادر شده است که جهت اگاهی رجوع کنید به بحار الانوار 53 ص39 باب 29 ❗️علامه مجلسی چنین می گوید : " چگونه مومن به امامان شک می کند در رجعت با توجه به انکه حدود دویست حدیث صریح دراین باره از سیصد و اندی از بزرگان روات در بیشتر از 50 کتاب از مولفاتشان امده است " 📚 بحار الانوار ج53 ص136 ❗️ودرباره فلسفه رجعت چنین گفته اند : " با اندیشه در انگیزه های رجعت به دو هدف و فلسفه بلند برخورد می کنیم 1 : نشان دادن جلال و شکوه واقعی اسلام و سر افکندگی کفر 2: پاداش به انسان های با ایمان و نیکوکار و کیفر نمودن کافران و ستمگران 📚بحار الانوار ج53 ص136 به نقل از کتب سید مرتضی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در بحث تعابیر و معانی حدوث زمانی عالم بین متکلمین و فلاسفه محل اختلاف است. تعبير و معنی صحیحه حدوث زمانی عالم از منظر ذوات مقدسه اهل بیت علیهم السلام چیست؟ ✅پاسخ مساله حدوث یا قدم عالم از مباحث مهم میان متکلمان مسلمان و فلاسفه اسلامی بوده است ❗️جمهور متکلمین اسلامی عالم را حادث زمانی می دانستند به این معنا که عالم مسبوق به عدم زمانی است یعنی ابتدا نبوده است سپس خداوند ان را به وجود اورده است واین یعنی عالم حادث است واز برهان حدوث نیز بر اثبات وجود خداوند استفاده می کنند 📚پیام قران ایت الله مکارم ج3 ص46 📚 الالهیات ، علامه سبحانی ج1 ص73 ❗️ اما فلاسفه در این مسیر راهی برخلاف براهین عقلی و قران وسنت رفته اند و معتقدند که عالم حادث زمانی نیست بلکه حادث ذاتی است واز انجایی که خداوند قدیم و ازلی است عالم طییعت هم قدیم وازلی است و حدوث زمانی عالم را نمی پذیرند ❗️از انجایی که این مساله مساله ای پر اهمیت در بینش اسلامی است و از طرف دیگر کسانی که معتقد به قدیم بودن عالم دارند فیسوفان مسلمان می باشند 📚شرح اشارات ج3 ص129 📚بدایه الحکمه ص111 ❗️ متکلمین و محدثین شیعه فراوان سعی داشته اند که انان را متوجه این اشتباه فاحش و خطرناک بکنند ❗️لذا علامه مجلسی در بحار الانوار بابی را گشوده است تحت عنوان : " باب در حادث بودن عالم " 📚 بحار الانوار ج54 ص3 باب 1 ❗️علامه گرانقدر مجلسی در این باب بیش از 188 روایت از اهل بیت در حدوث زمانی عالم روایت می کند و در پایان می گوید : " بدان که مقصود اصلی من از گشودن این باب در حدوث زمانی عالم این بود که این مساله از بزرگترین مسایل عقیدتی اسلامی است خصوصا از مهمترین مسایل اعتقادی در تشیع ❗️وجز دهریه و ملحدان و فلاسفه که منکر جمیع ادیان هستند کسی سخن از قدیم بودن عالم نمی گفت ولذا شیخ کلینی در کافی و بعضی محدثین بابی جدا در اثبات حدوث عالم نمی گشودند بلکه در باب حدوث عالم اخبار اثبات خداوند را می اوردند با این اعتقاد که بعد از اقراربه وجود خداوند دیگر جایی برای اعتقاد به قدیم بودن عالم وجود ندارد چرا که تمام مردم متفق القول در حدوث عالم هستند ❗️اما در ایام نزدیک به عصر ما از انجایی که مردم ولع و میل به مطالعه کتب فلسفی پیدا کردند واز غوطه ور شدن در قران وسنت واخبار امامان باز ماندند این مساله محل اختلاف ارای واقع شد ۰۰۰ومن در این باب اکثر ایات واحادیث را در حادث بودن عالم اوردم تا شک و تردید را از دل ها برکنم چرا که پیامبر فرمود : " زمانی که بدعت ها در امتم ظاهر شد بر عالم واجب است علمش را ظاهر کند " 📚بحار الانوار ج54 ص234 ❗️ جهت اگاهی از مشروح ایات واخبار اهل بیت در حادث زمانی بودن عالم به ادرس داده شده از کتاب شریف بحار الانوار رجوع کنید 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرازن پیامبران به دلیل احترامشان وعزتشان نمیتوانستندبعدازرحلت همسرشان بامرددیگری ازدواج کنندچراخداوندمیان زنان پیامبران وبقیه تفاوت گذاشتند ✅پاسخ خداوند مساله حرمت ازدواج با زنان پیامبر را در ایه 53 احزاب مطرح می کند ❗️ اما باید بدانید که برداشت شما از این حکم که این را احترامی برای زنان پیامبر دانستید صحیح نمی باشد مفسران فلسفه این حکم را چنین ابراز می کنند : ❗️افرادی دسیسه کرده بودند که بعد از پیامبر با زنان او ازدواج کنند تا هم از پیامبر انتقام بگیرند و هم توهینی به مقام پیامبر کرده باشند واز این راه می خواستند توهینی به حیثیت حضرت وارد کنند چنان که می گفتند‌: ❗️ چگونه پیامبر بعضی از زنان بیوه ما را به ازدواج خود دراورده به خدا سوگند هر گاه چشم از جهان بپوشد با همسران او ازدواج می کنیم لذا ایه فوق الذکر نازل شد وازدواج با زنان پیامبر را ممنوع ساخت تا این دسیسه را پایان دهد 📚مجمع البیان ج8 ص366 و 368 ❗️ثانیا اگر این مساله مجاز بود جمعی به عنوان اینکه همسر پیامبر را بعد از او در اختیار خود گرفته اند ممکن بود این کار را وسیله سوئ استفاده قرار دهند و به این بهانه موقعیت اجتماعی برای خویش دست و پا کنند ویا به عنوان اینکه اگاهی خاص از درون خانه پیامبر و تعلیمات و مکتب او دارند به تحریف اسلام بپردازند ویا منافقین مطالبی را از این طریق در میان مردم نشر دهند که مخالف مقام پیامبر باشد ❗️این خطر هنگامی ملموس تر می شود که بدانیم گروهی خودرا برای این کار اماده ساخته بودند بعضی ان را به زبان اورده وبعضی شاید تنها در دل داشتند ❗️از جمله کسانی که بعضی از مفسران اهل سنت در اینجا نام برده اند طلحه است 📚تفسیر قرطبی ج8 ص5310 ❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به تفسیر نمونه 17 ص404 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اگرتوهین به مقدسات کاردرست وعقلایی نیست پس چراخداونددرقران میفرمایداولیک کالانعام بل هم اضل چراکه این توهین به بزرگان دیگران است. ✅پاسخ حاج اقای قرائتی در یکی از کتبشان پاسخ سوال شما را چنین می دهند: " با نگاهی به منافع حیوانات وعملکرد بعضی انسان ها تشبیه اوئک کالانعام بل هم اضل را حق و منطقی می یابیم ❗️گران ترین لباس انسان، ابریشم از حیوانات است ❗️ مهم ترین ۼذای انسان شیر وعسل و گوشت وماست از حیوانات است ❗️حیوانات وسیله بارکشی و شخم زدن و منبع در امد و اشتۼال هستند ❗️تمام کارخانه های پشم ریسی ، چرم سازی لبنیاتی و مرۼداریدو دامداری کارشان به حیوانات وابسته است ❗️حیوانات بعضی معلم بشر هستند کلاۼ دفن مرده را به فرزند ادم ونسل او اموخت ❗️بعضی گزارشگر انبیا می شوند هدهد گزارش انحراف مردم سبا را نزد سلیمان اورد ❗️بعضی محافظ انبیا می شوند تار عنکبوت پیامبر اسلام را در ۼار حفظ کرد ❗️حیوانات قابل تربیت و اموزش هستند و لذا شکار سگی که اموزش دیده حلال است ❗️حتی حیوانات ازار دهنده مثل مار تنها کسانی را می گزند که به انها نزدیک شده باشند ❗️با توجه به مطالب فوق ایا انسان هایی که از دور مردم ازاری می کنند و مناطق دوردست را بمباران و موشک باران می کنند از مار بدتر نیستند؟ افرادی که شبانه روز برای مردم حیله و خدعه می کنند و بخاطر رسیدن به هوس های بی انتهای خود نسل انسان را به تباهی می کشند از حیوانات بدتر نیستند ادم هایی که یک تنه صدها جرم وجنایت دارند از درنده ترین حیوانات پست تر نیستند؟ 📚 پرسش های مهم ، قرائتی ، ص 20 ❗️ ایت الله مکارم چنین می اورد: " بارها در قران غافلان بی خبر به چهار پایان وحیوانات بی شعور دیگر تشبیه شده اند ولی نکته تشبیه انها به چهار پایان شاید این باشد که انها تنها به خواب وخور وشهوت می پردازند درست همانند چهار پایان در حالی که چهار پایان دارای استعداد ها و امکانات انسان ها نیستن ولی انسان های غافل با داشتن عقل سالم و چشم بینا و گوش شنوا که امکان همه گونه ترقی و تکامل را دارتد اما بر اثر هوا پرستی و گرایش به پستی ها این استعداد ها را بلا استفاده می گذارند 📚تفسیر نمونه ج7 ص21 ❗️ روشن شد که این سخن قران مطلبی خلاف واقع و توهین نیست بلکه یک تشبیه حقیقی بین حیوانات و انسان های منحرف است 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اگر براستی شیعه حقه پس چرا تعداد سنی ها ازشون بیشتره ایا این دلیل بر این نیست که مکتب اهل سنت وعمریه حق است؟ ✅ پاسخ شناخت حق وباطل در گرو کمی پیروان و یا فزونی انها نیست ❗️در جهان امروز نسبت مسلمانان به منکران اسلام در حدود یک پنجم یا یک ششم است ایا می توان گفت که چون غیر مسلمانان در جهان بیشتر هستند پس انان بر حق هستند ❗️قران مجید هم غالبا اکثریت را نکوهش کرده وبه ستایش از برخی اقلیتها می پردازد ❗️می فرماید: " اکثر انان را سپاسگذار نخواهی یافت"( اعراف 18) " اندکی از بندگان من سپاس گذارند"( سبا 13) ❗️مردی به حضرت امیر گفت چگونه مخالفان تو در جنگ جمل بر باطل اند در حالی که نفرات انان از شما بیشتر است حضرت پاسخ داد: " حق وباطل با مقدار پیروان شناخته نمی شوند حق را بشناس اهل ان را خواهی شناخت باطل را بشناس اهل ان را خواهی شناخت" 📚ارشاد القلوب ج2 ص296 ❗️ با توجه به کشتارهایی که از شیعیان از زمان امامان تا کنون می شده است بقای شیعه در جهان ان هم با یک فرهنگ قوی وجامع وداشتن دانشمندان مبرز در تمام رشته های اسلامی و علمی یکی از معجزات خداوند است تا شیعه به عنوان مظهر اسلام راستین باقی بماند وراهنمای حقیقت جویان باشد 📚راهنمای حقیقت ، علامه سبحانی ص63 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال گفته می شود که در جنگ جمل دشمنان حضرت امیر و وحضرت علی هر دو بر حق بودند چرا که عایشه و طلحه و زبیر جزو صحابه بودند امکان ندارد انان بر باطل بودند ✅پاسخ ما در مورد عدالت صحابه در گذشته مفصلا بحث کرده ایم می توانید کلمه صحابه را در کانال سرچ کنید تا پیام های گذشته ما در این مورد را بیابید ❗️طبق روایات فراوانی از کتب اهل سنت پیامبرتصریح کرده اند که حضرت امیر معیار حق است و هرکس در مقابل ایشان قرار گیرد باطل است ترمذی روایت می کند که پیامبر فرمود: خدا علی را بیامرزد پرودگارا هر کجا علی است حق و حقیقت را در انجا به دست او برقرار ساز 📚صحیح ترمذی ج2 ص298 ❗️حاکم نیز در مستدرک ج3 ص124 نیز این حدیث را نقل می کند ومی گوید طبق قاعده مسلم حدیث صحیحی است ❗️فخر رازی بزرگ مفسر اهل سنت می اورد: " هر کس در امور دینی به علی اقتدا کند از نعمت هدایت بر خوردار شده است چرا که پیامبر فرمود خدایا حق و حقیقت را بر محور علی قرار ده 📚تفسیر کبیر ج1 ص205" ❗️حاکم روایت می کند که پیامبر فرمود: " علی با قران و قران با علی است این دو از یکدیگر جدا نمی شود تا بر من در کنار حوض کوثر بازگردند" 📚 المستدرک ج3 ص134 📚 المعجم الاوسط ج5 ص445 ❗️مسلم روایت می کند که حضرت علی فرمود: " این عهدی است از رسول خدا که مرا دوست نمی دارد جز مومن و جز منافق با من دشمنی نمی کند" 📚 صحیح مسلم ج1 ص86 📚 سنن ترمذی ج5 ص601 📚 سنن ابن ماجه ج1 ص42 ❗️ اگر ما باشیم وهمین روایت صحیح ومسلم چه حکمی می کنیم در مورد کسانی که در جنگ صفین وجمل با علی دشمنی کردند ❗️حاکم در مستدرک روایت می کند که پیامبر فرمود: " ای علی کسی که از من جدا شود از راه خدا جدا شده وکسی که از تو جدا شود از دین من جدا شده است" 📚 مستدرک ج3 ص123 ❗️ پیامبر فرمود: " خداوند دشمنی می کند با هر کسی که با علی دشمنی کند" 📚اسد الۼابه ج2 ص154 ❗️ حاکم ودیگران روایت می کنند که پیامبر علی را مامور کرده بود با ناکثین و پیمان شکنان جنگ جمل وقاسطین جنگ صفین ومارقین در جنگ نهروان بجنگد چنان که روایت کرده اند : "پیامبر به علی دستور داد تا پس از رحلتش با ناکثان و قاسطان و مارقان نبرد کند" 📚 مستدرک ج3 ص139 📚 تاریخ بۼداد ج8 ص340 📚 اسد الغابه ج4 ص32 📚 کنزالعمال ج6 ص88 ❗️ ایا کسانی که پیامب امر به جنگیدن با انان کرده است می توانند حق باشند پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ما در دین اسلام یک قانون وحکم داریم پس چرا نظرات مراجع درباره برخی از احکام باهم اختلاف دارد مثلا اختلاف نظر مراجع درباره روز عید فطر و یا یک مرجع تقلید اگر در تخم مرغ خون باشد یکی به کل استفاده از ان را حرام میداندو دیگری به جدا کردن خون و حلال بودن نظر میدهد ✅پاسخ طبق تصریح امامان معصوم مومنین در عصر غیبت موظف هستند احکام شرعی خودشان را از مجتهدان جامع الشرایط بگیرند چنان که امام عسکری فرمود: " هر یک از فقهای ( شیعه) که خویشتن دار باشد و محافظ بر دینش و مخالف با هوی و هوسش ومطیع خداوند باشد بر مردم لازم است که از انان تقلید کنند" 📚 وسایل الشیعه ج27 ص131 📚 الاحتجاج ص457 ❗️روی این اساس وظیفه عموم مردم در عصر غیبت تقلید کردن از فقها می باشد اما در مورد اختلاف فتاوی فقها باید توجه شود که اختلاف انان اساسی وکلی نمی باشد وتنها در جزئیات می باشد دیگر انکه ❗️ علل اختلاف فتوای مراجع در جزئیات احکام تابع چند عامل اساسی است: 1ـ درجه و رتبة علمى افراد متفاوت است. 2ـ نحوة ورود و خروج آنان به بحث هاى علمى و تخصصى باعث اختلاف نظر و برداشت می‌شود. 3ـ اختلافات مبنایى در اصول و فقه باعث اختلاف فتوا می‌شود. ❗️اختلاف نظر فقها به نحوة استنباط آن‌ها بر مى گردد. فقیه باید حکم شرعى را از آیات و روایات معصومین استخراج کند . بر اساس آن‌ها حکم به حلیت یا حرمت نماید. در این راستا با استفاده از مبانى اصولى خود به جرح و تعدیل روایات مى پردازد. به یک جمع بندى نهایى مى رسد . ❗️بر اساس این مسئله رسیدن به نتایج مختلف در رویکردهای علمی و تخصصی کاملا طبیعی است ،همان طورى که در رشته هاى دیگر علمى نیز بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد، مثلاً یک جراح نظر مى دهد غده اى را باید با عمل جراحى از بین برد، ولى جراح دیگر به این نظریه اعتقادى ندارد و معتقد است با دارو قابل معالجه است. ❗️روی این جهت در صورت اشتباه بودن استنباط مجتهد هم مقلدان ایشان معذور هستند و هم خود مجتهد چرا که مقلدان وظیفه شان تقلید بوده وانجام داده اند و مجتهد نیز وظیفه اش سعی و کوشش برای استنباط بوده واین وظیفه را انجام داده است و او نیز معذور است 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال این روایاتی ک گذاشتید مبنی بر حفظ حجاب یک زن و مرد مسلمان است ک کاملا قبول دارم... بنده ب دنبال این هستم ایا جدا روایت و ایه ای هست مبنی براینکه حکومت اسلامی باید حجاب را اجبار کند برهمگان هم مسلمان هم غیر مسلمان??? ✅پاسخ یکی از واجبات مسلم در اسلام مساله امر به معروف و نهی از منکر است که در این باره روایات فراوانی وارد شده است ❗️امر به معروف دارای سه مرحله است 1 مرحله قلبی ( انزجار قلبی از گناه 2 مرحله زبانی 3 مرحله عملی 📚وسایل الشیعه ج16 ص131 باب 3 ❗️ فقها نیز این مراحل را ذکر کرده اند و تصریح کرده اند که مرحله سوم و اقدام عملی بر عهده حاکم اسلامی وحکومت می باشد 📚ترجمه تحریر الوسیله ، امام خمینی ج1 ص545 ❗️ حجاب تا آنجا که در حریم زندگی خصوصی افراد است، یک امر فردی و خصوصی است و کسی نمی‌تواند دخالت کرده و تجسس نماید، ولی آنگاه که به یک امر اجتماعی تبدیل شد و با حقوق دیگران ارتباط پیدا کرد ، حکومت و حاکم می تواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، حجاب را الزامی کند و برای آن مجازات تعیین نماید. ❗️ بی حجابی از محرمات الهی محسوب می گردد و طبق قاعده هر فعل حرامی قابل تعزیر است  و تعزیر نیز با نظرِ حاکم است، یعنی از دیدگاه فقهی حاکم شرع می تواند برای جلوگیری از گسترش محرمات الهی و بالخصوص  بی حجابی، مجازات وضع کند. ❗️ ایت الله العظمی مکارم در مورد اجبار حکومت به مساله حجاب می فرماید: " حکومت اسلامی و مسلمانان نسبت به گناهان پنهانی افراد وظیفه ای ندارند ولی بدون شک نسبت به گناهانی که به طور علنی و اشکار در سطح جامعه مطرح انجام می شود وظیفه نهی از منکر دارد والا جایی برای انجام این وظیفه باقی نمی ماند" ❗️ ودر مورد حجاب غیر مسلمانان در مملکت اسلامی می اورند: " یک اصل مسلم در اسلام داریم که هر حکمی که برای مسلمانان ثابت است دیگران نیز مکلف به ان هستند ( الکفار مکلفون بالفروع کما انهم مکلفون بالاصول ) بنابراین انها هم موظف به حکم حجاب هستند وما دوران قبل از انقلاب را فراموش نکرده ایم که وقتی اختیار و ازادی داده شد چه زنانی با چه وضعی می امدند و اکثر جوانان را به فساد کشیدند" 📚 احکام بانوان ص185 و186 ❗️ حاصل انکه طبق روایات و فتاوی فقها حکومت وحاکم اسلامی وظیفه دارد از باب امر به معروف ونهی از منکر وجلوگیری از کشیده شدن جامعه به فساد و فحشا حکم حجاب را در جامعه اجباری کند چه برای مسلمین وچه برای غیر مسلمین پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوالم درتفاوت دو دیدگاه است در مورد فقر،از زبان آقای علم الهدی ونخست وزیر ژاپن شینزو آبه: نظرآقای علم الهدی:مردم باتحمل فقر، تهذیب نفس میکنند و بیشتر منتظر ظهور می شوند وکمتر گناه خواهند کرد. نظر شینزو آبه:فقر جامعه را به فساد می کشاند ونابود میکند.هرفقیر صدبرابر یک فرد عادی برای جامعه هزینه دارد ومانند یک بمب ساعتی است که هر لحظه آماده انفجار است. آیا این نظرات جعلی نیستند؟وبا توجه به تفاوت معنا کدام درست وبه جا است؟ ✅ پاسخ در مورد صحت انتسابی که شما به ایت الله علم الهدی دادید ما اطلاع نداریم اما در روایات اسلامی فراوان از فقر مذمت شده است و دستور داده اند مومنین باید با سعی و کوشش خود را از فقر نجات دهند ❗️پیامبر گرامی چنین دعا می کرد: " خداوندا به تو پناه می برم از کفر و فقر و عذاب قبر" 📚 میزان الحکمه ج9 ص167 ❗️ حضرت امیرفرمود فرمود: " فقر مرگ بزرگتر است " 📚 نهج البلاغه حکمت 163 ❗️ ودر حکمت 319 فرمود: " فقر سبب نقصان دین و مشوش شدن عقل و جلب کینه میشود" ❗️ در حدیث معروفی پیامبر فرمود: " نزدیک است که فقر انسان را به مرحله کفر برساند" 📚 الکافی ج2 ص307 ❗️ در روایت دیگر فرمود: " چهار چیز است که کم انان هم زیاد است که یکی از انان فقر است " 📚 نثر الدرر ج1 ص351 ❗️ این نوع روایات نشان می دهد که تعالیم اسلام تنها ناظر به زندگی جاودان اخرت نیست بلکه به زندگی ابرومند این دنیا نیز اهتمام فوق العاده ای دارد و فقر زدایی را یکی از مهم ترین دستورات خود قرار داده و راه کارهای ان را نشان می دهد ❗️واگر در برخی روایات از فقر و فقرا مدح و تمجید شده است 📚بحار الانوار ج69 ص1 باب 94 ❗️ یا مراد فقر الی الله است که مایه افتخار انسان است یا منظور از فقر همان زندگی ساده و زاهدانه است که بعضی ان را فقر می پندارند اما انبیا واولیا به چنین زندگی افتخار می کردند همان گونه که علی علیه السلام به لباس و غذای ساده افتخار می کرد 📚پیام امام ، ایت الله مکارم ج13 ص334 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال جهنم شر است یا خیر؟ خدایی که خیر مطلقه آیا شری از او صادر می شود یا خیر؟ ✅پاسخ با توجه به یک نکته روشن می شود که اساسا خداوند خالق جهنم نبوده است بلکه این انسان ها هستند که با اعمال خودشان جهنم را خلق می کنند واگر خلقت جهنم به خداوند نسبت داده می شود از این باب است که او مسبب الاسباب بوده است ❗️توضیح این که: " بسیاری از مجارات های الهی چه در این جهان و چه در جهان دیگر نتیجه اعمال خود انسان ها است بسیاری از مواهب بهشتی تجسم اعمال نیک وبسیاری از عذاب های اخروی تجسم اعمال بد می باشد ❗️یکی از مسایلی که علمای عقاید مطرح می کنند بحث تجسم اعمال می باشد به این معنی که در رستاخیز اعمال ما زنده می شود ودر صورت های مختلفی با ما خواهد بود ❗️ دران روز عمل هر کس اعم از نیک و بد در برابر او حاضر می شود که یا مانند نعمت ظاهر می شود که مایه سرور ونشاط فرد میشود ویا به صورت عذاب مجسم می شود که مایه شکنجه ورسوایی انسان می شود ❗️ خداوند می فرماید: " همه اعمال خودرا حاضر می بینند و پرودگارت به احدی ظلم نمی کند"( کهف 49) ❗️ومی فرماید: " ایا جزایی جز انچه عمل می کردید خواهید داشت "( 90 نمل) ❗️ ومی فرماید: " هر کس به اندازه سنگینی ذره ای کار خیر انجام داده ان را می بیند و هرکس به اندازه ذره ای کار بد کرده ان را می بیند"( زلزال 7 و8) ❗️ ایه صراحتا می گوید نفس اعمال نیک و بد در برابر صاحبان در محشر ظاهر می شود که یا مایه خرسندی فرد می شود ویا مایه عذاب فرد ❗️جهت اگاهی بیشتر از مبحث تجسم اعمال رجوع کنید به کتاب پیام قران ، ایت الله مکارم ج6 ص90 به بعد ❗️کوتاه سخن این که خالق جهنم خود انسان ها هستند که اعمالشان در روز قیامت به صورت عذاب مجسم شده وانان را گرفتار کند وجهنم نیز جز گرفتاری در عذاب چیزی نیست واگر خلقت جهنم به خداوند نسبت داده می شود از این جهت است که او مسبب الاسباب است ❗️با این توضیح پاسخ شما در مورد خیر بودن یا شر بودن جهنم داده شد ( دقت کنید) 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوالی ذهنمو مشغول کرده ابلیس از خدا بابت عبادتش درخواست هایی کرد و خدا هم برای این که تو روز قیامت راهی براش نمونه قبول کرد. ولی جالبیش اینجاست که تک تک خواسته هاش بر علیه ماست!! ایا این عدله ؟؟ چرا اصلا خدا خواسته هاشو که علیه ماست قبول کرد ✅پاسخ در روایات ما امده است که پس از انکه خداوند ابلیس را از درگاه قرب خود بیرون راند خطاب به پرودگار چنین عرضه داشت: " تو عادلی و ظلم و جور نمی کنی پس ثواب عمل وعبادتم چه می شود ایا همه عبادتم از بین رفت؟ خداوند پاسخ داد خیر از امر دنیا هر چه می خواهی از من بخواه تا به پاداش عبادت به تو بدهم شیطان هم دو چیز مهم و کلی از پرودگار خواست 1 بقای تا روز قیامت 2 توانایی بر فریب انسان ها 📚 بحار الانوار ج60 ص274 ❗️ مفسران فلسفه وجود شیطان را در اغوای بندگان چنین تبیین می کنند : " از نظر سازمان افرینش وجود شیطان برای افراد با ایمان وانها که می خواهند راه حق را بپیمایند زیانبخش نیست بلکه وسیله پیشرفت وتکامل انان است چه اینکه پیشرفت و ترقی وتکامل همواره در میان تضادها صورت می گیرد ❗️به عبارت روشن تر انسان تا در برابر دشمن نیرومندی قرار نگیرد هرگز نیروها و نبوغ خودرا بسیج نمی کند و بکار نمی اندازد همین وجود دشمن نیرومند سبب تحرک و جنبش هر چه بیشتر انسان ودر نتیجه ترقی وتکامل او می شود۰ یکی از فلاسفه بزرگ تاریخ معاصر " تواین بی " می گوید: " هیچ تمدنی درخشان در جهان پیدا نشود مگر اینکه ملتی مورد هجوم یک نیروی خارجی قرار گرفت و بر اثر این تهاجم نبوغ و استعداد خود را بکار انداخت و ان چنان تمدن درخشانی را پی ریزی کرد" 📚 تفسیر نمونه ج1 ص194 ❗️ توجه به این نکته نیز یکی دیگر از فلسفه مهلت یافتن شیطان وتوانایی اش بر اغوای انسان ها می تواند باشد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال مگه گناه و ثواب هر کس برای خودش نیست ؟ و اگر من بی حجاب باشم اون دنیا مجازات نمیشم.پس اینکه به زور من رو به بهشت هدایت میکنند چه جریانی هست ؟ ✅پاسخ در پاسخ شما گفتنی است که به طور مسلم زندگانی دسته جمعی برای افراد بشر دارای فواید وبرکات فراوانی است ولی در مقابل ان محدودیت هایی نیز برای او ببار می اورد ❗️در زندگی اجتماعی سرنوشت افراد بهم مربوط است وافراد در سرنوشت هم اثر دارند حق نظارت در اعمال دیگران حق طبیعی و خاصیت زندگی دسته جمعی است ❗️در اجتماع چیزی به عنوان " ضرر فردی " وجود تدارد و هر زیان فردی امکان این را دارد که به صورت یک " زیان اجتماعی" دراید وبه همین دلیل منطق وعقل به افراد اجازه می دهد که در پاک نگه داشتن محیط زیست خود از هرگونه تلاش و کوششی خود داری نکنند ❗️پیامبر گرامی فرمود: " یک فرد گنهکار در میان مردم همانند کسی است که با جمعی سوار کشتی شود و به هنگامی که در وسط دریا قرار گیرد تبری برداشته وبه سوراخ کردن موضعی که در ان نشسته بپردازد و هرگاه به او اعتراض کنند در جواب بگوید من در سهم خود تصرف می کنم اگر دیگران اورا از این عمل خطرناک باز ندارند طولی نمی کشد که اب دریا به داخل کشتی نفوذ کرده ویکباره همگی در دریا غرق می شوند" 📚 مسند احمد ج4 ص268 📚 نهج الفصاحه ص836 ❗️ پیامبر با این مثال جالب منطقی بودن وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را مجسم ساخته و حق نظارت فرد بر اجتماع را یک حق طبیعی که ناشی از پیوند سرنوشت ها است می داند 📚تفسیر نمونه ج3 ص38 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اخیرا دیده ام برخی از وهابیان و پیروانشان تولد حضرت علی در کعبه را منکر شده اند لطفا پاسخی دهید تا به ان ها بدهیم چرا که در ایام ولادت ایشان فراوان این بحث مطرح می شود ✅پاسخ میلاد حضرت امیر در کعبه و گشوده شدن درب کعبه از برای فاطمه بنت اسد امری مسلم است که روایات متواتری در این باره وارد شده است 📚بحار الانوار ج35 ص2 باب 1 ❗️ علما وبزرگان اهل سنت هم بر این مطلب تصریح کرده اتد ❗️مسعودی شافعی می تویسد: " محل تولد علی خانه کعبه است" 📚 مروج الذهب ج1 ص313 ❗️ حاکم نیشابوری از بزرگان اهل سنت می اورد: " روایات متواتری در باب ولادت علی بن ابی طالب توسط فاطمه بنت اسد در داخل کعبه وارد شده است" 📚 المستدرک علی الصحیحین ج3 ص550 ❗️ سبط بن جوزی یکی دیگر از بزرگان اهل سنت می اورد: " روایت شده است فاطمه بنت اسد در حالی که باردار بود خانه خدا را طواف می کرد درد زایمان او را گرفت درب خانه کعبه به روی او باز شد او داخل خانه کعبه شد و فرزندش را به دنیا اورد" 📚 تذکره الخواص ص20 ❗️ گنجی شافعی در کفایه الطالب می نویسد: " امیر مومنان علی شب جمعه سال 30 رجب پس از عام الفیل داخل خانه خدا به دنیا امد کسی پیش تر و پس از ان حضرت داخل خانه کعبه به دنیا نیامده واین از فضایل اختصاصی او است که خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا کرده است" 📚 کفایه الطالب ص407 ❗️ الوسی می گوید: " این که امیر مومنان علی در درون کعبه به دنیا امده شهرت جهانی داشته و در کتاب های شیعه وسنی امده واین افتخار نصیب هیچ شخص دیگری نشده است" 📚 شرح الخریده الغیبیه ص15 ❗️ ودیگران از علمای اهل سنت بر این مطلب تصریح کرده اند که جهت پرهیز از اطناب از ذکر انان خود داری می کنیم 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال گفته می شود کعبه در زمان تولد مولی علی بت خانه ومحل 360 بت کوچک و بزرگ بوده اخه تولد در یک بت خانه چه فضیلتی دارد که این قدر شیعه به ان افتخار می کند ✅پاسخ در پاسخ شما ابتدا روایت زیبایی را نقل می کنیم که مرحوم سلطان الواعظین در کتاب شریف شبهای پیشاور می اورد: " در لحظات اخر عمر شریف حضرت امیر هر یک از صحابه ایشان به بالین ایشان حاضر می شدند و سوالات خو درا مطرح می کردند یکی از این افراد صعصعه بن صوحان از روات بزرگ شیعه بود ❗️صعصعه سوال از برتر بودن حضرت امیر بر انبیا می کرد تا انجا که رسید و گفت : " تو برتر هستی یا عیسی؟ حضرت علی فرمود: " من افضل از عیسی هستم چرا که پس از انکه مریم بواسطه دمیدن جبرییل در گریبان او به قدرت خدا حامله شد همین که زمان وضع حملش شد وحی شد ای مریم از بیت المقدس خارج شو زیرا که این خانه محل عبادت است نه زایشگاه و محل ولادت لذا از بیت المقدس بیرون رفت ودر میان صحرا پای نخله خشکیده عیسی بدنیا امد ❗️اما من وقتی مادرم فاطمه بنت اسد را درد زاییدن گرفت در حالتی که وسط مسجد الحرام بود به کعبه پناه برد وگفت خدایا بحق این خانه و بحق کسی که این خانه را بنا کرده این درد زاییدن را بر من اسان گردان همان ساعت دیوار خانه شکافته شد ندای غیبی برخاست که ای فاطمه داخل خانه شو فاطمه مادرم وارد شد ومن در همان خانه کعبه به دنیا امدم" 📚 شب های پیشاور ص476 ❗️ از این امر خداوند به حضرت فاطمه بنت اسد در وارد شدن به کعبه و نهی از مریم از وضع حمل در بیت المقدس با توجه به شرافت مکه بر بیت المقدس شرافت حضرت علی بر عیسی نبی معلوم می شود ❓اما پاسخ سوال شما که تولد یافتن در یک بت خانه چه فضیلتی دارد ❗️پاسخ ان است که همین خانه کعبه در مدت 13 سال حضور پیامبر در مکه محل عبادت و طواف ایشان وپس از ان قبله برای مسلمین بوده است ❗️این که عده ای از موقعیت کعبه سو استفاده کردند غباری بر دامن خانه کعبه نمی نشیند 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال جرم جهنمیان سکس و مشروب بود؛ و پاداش بهشتیان سکس و مشروب آیندگان ما به سادگی ما میخندند... ﺗﻮ ﻣﯽ ﻓﻬﻤﯽ؟ ﻣﻦ ﻧﻤﯽ ﻓﻬﻤﻢ ! ﻓﺮﻕ ﺣﻮﺭﯼ ﺑﺎ ﻓﺎﺣﺸﻪ ﭼﻴﺴﺖ ؟ ﻳﮑﯽ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺑﻨﺪﻩ ﯼ ﺧﺪﺍ ... ﺧﺪﺍﻳﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﺮﻭﺍﻧﺶ ﺣﻮﺭﯼ ﺭﺷﻮﻩ ﻣﻴﺪﻫﺪ ﻭ ﺑﻬﺸﺘﯽ ﮐﻪ ﻓﺎﺣﺸﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ ! ﮐﺪﺍﻡ ﯾﮏ ﺑﯿﮕﻨﺎﻫﻨﺪ؟ ﻓﺎﺣﺸﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺳﺮ ﻧﺎﭼﺎﺭﯼ ﺍﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﺷﮑﻤﺶ ﺭﺍ ﺳﯿﺮ ﻣﯿﮑﻨﺪ ؛،؛ ﯾﺎ ﺣﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﻟﺬﺕ ﺗﻨﺶ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺧﻮﺏ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺳﺖ؟ ﺗﻮ ﻣﯿﺪﺍﻧﯽ ؟ ﻣﻦ ﻧﻤﯿﺪﺍﻧﻢ ! «صادق هدایت» خواهشمند است در خصوص این شبهه روشنگری بفرمایید. ✅پاسخ ❗فرق ازدواج با حوریان در بهشت با زنا و فاحشگی در این است که در ازدواج روابط بر اساس ضوابط می باشد وارضای جنسی به صورت نظامند وقانونی پاسخ داده میشود در حالی که در فاحشگی و زنا ضوابطی وجود ندارد وغیر قانونی است ❗در زنا و فاحشگی اعتبار زن از بین می رود واو به موجودی بی ارزش و پست تبدیل می شود در حالی که ازدواج موجب ابرومندی دو طرف می شود ❗در زنا و فاحشگی چون احساس گناه وجود دارد پرده های حایل میان انسان و خدا از بین می رود وانسان شقی می گردد ❗زنا وفاحشگی سبب ساز از بین رفتن بنیان خانواده وشیوع فرزندان نامشروع می شود ❗زنا و فاحشگی سبب انواع بر خورد ها و کشمکش های فردی و اجتماعی در میان هوس بازان می شود ❗زنا و فاحشگی باعث اشاعه انواع بیماری ها میشود ❗سبب سقوط جنین و کشتن فرزندان وقطع نسل می گردد ❗حضرت امیر فرمود : زنا وفاحشگی سبب از بین رفتن صفا و نورانیت در انسان و قطع روزی و تسریع در نابودی انسان ها می شود ودر اخرت سبب غضب پرودگار وسختی حساب ودخول در جهنم می شود 📚مجمع البیان ج۶ ص۴۱۴ ❗این ها بود فرق بین فاحشگی وازدواج چه ازدواج در دنیا وچه ازدواج در اخرت با حوریان 📚تفسیر نمونه ج۱۲ ص۱۰۳ ❗اما فلسفه وعده دادن خداوند به نعمت های جسمانی بهشت از جمله ازدواج با حوریان این است : ❗از نظر قرآن معاد هم جسمانی است وهم جنبه روحانی دارد چرا که انسان در آن صحنه با جسم وروح حاضر میشود وطبعا باید در هر دو جنبه غرق مواهب وبرکات الهی گردد. ❗نعمت های جسمانی بهشت مانند نعمت های معنوی بسیار متنوع وگسترده وجالب ودل انگیز است وقران روی آن بسیار تکیه کرده است تا از این طریق توجه همه انسان ها را به اعمال وصفات وفضایل که سرچشمه این مواهب است جلب کند ومی دانیم نوع بشر بیش از آنچه به نعمت های روحانی می اندیشد توجه به مواهب جسمانی دارد 📚پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج6 ص176 ❗اما فرق بین شراب موعود بهشتی با شراب دنیوی "شراب بهشتی هیچ گونه ارتباطی با خمر وشراب آلوده دنیا ندارد همان گونه که قرآن می گوید:"شراب بهشتی نه مایه فساد عقل است ونه موجب مستی می شود"صافات 47 ❗در شراب بهشتی جز هوشیاری ونشاط ولذت روحانی ومعنوی چیز دیگری در آن نیست" 📓تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج21 ص443 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا طبق روایات حرمت رقص غیر مشروع را ثابت کنید چون بعضی میگن اخوندا از جیبشون این حکم رو در اوردن ✅پاسخ فقها در مورد رقص دیدگاههای مختلفی دارند ❗️در باره ی حرمت "رقص" ممکن است به دو گونه احادیث استناد گردد:   1. دسته ای از آنها به صورت عام، مربوط به نهی از هرگونه لهو و لعب و لغو است، که رقص هم از مصادیق آنها به شمار می رود، مانند حدیث امام صادق(ع) که فرمود: «زمانی که آدم (ع) از دنیا رفت، ابلیس و قابیل زبان به شماتت او گشودند و (در مرگ او شادمانی کرده) و به ساز و آواز پرداختند، پس هر کس که روی زمین به این گونه، لذت جوید به آن دو اقتدا کرده است». 📚الکافی ج6 ص431   ❗️ یا حدیثی که از امیر المؤمنین علی نقل شده است که فرمود: «عاقل نیست کسی که در پی لعب باشد و دائم با لهو و طرب خو د را مشغول سازد». 📚مستدرک الوسایل ج13 ص220   2. دسته ای از روایات که صریحا از رقص نهی کرده اند، مانند احادیثی که در زیر می آید:   ❗️از امام صادق (ع) نقل شده که پیامبر (ص) فرمود: «نهی می کنم شما را از رقص 📚الکافی ج6 ص432   ❗️از رسول خدا نیز نقل شده که نهی کرد از ضرب و رقص و هر گونه لهو و لعب، و از حاضر شدن در چنین مجالسی و استماع آن 📚مستدرک الوسایل ج13 ص21 ❗️از دیدگاه اسلام چون انسان موجودی با کرامت ودارای ارزش فوق العاده است بایستی تمام همت خودرا مصروف این هدف کند واز انچه او را از این هدف باز می دارد پرهیز کند ❗️از جمله موانع جدی انسان در این راه اشتغال به لهو ولعب و غفلتی است که از این راه عاید انسان می,گردد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایااین درسته که امام زمان (عج) تمام مخالفین خود را گردن می زند؟ ✅پاسخ ابتدا باید دانست که پیشوایان معصوم بخصوص حضرت مهدی مایه رحمت وعطوفت ویاور ضعیفان میبباشند بنابراین بهترین وانسانی ترین رفتارها را با عموم مردم داشته اند وخواهند داشت،درصورتی هم که نیاز به شدت عمل بوده،از ان برای کمک به مظلومین استفاده خواهند کرد،پس قهر ومهر انان هردو مایه برکت وخیر برای مردم هستند ❗️پیامبر گرامی فرمود:مهدی را ساکنان زمین واسمان دوست دارند 📚بحارالانوار ج 51،ص 74 ❗️در روایت دیگر فرمود بسوی مهدی امت روی می اورند مانند روی اوردن زنبور عسل بسوی ملکه شان 📚الحاوی للفتاوی،ج 2،ص153 ❗️ودر روایت دیگر فرمود:مهدی قلوب بندگان را از عبادت خداوند پر کرده وعدالت خداوند را در قلوب شان جای میدهد 📚الغیبه،شیخ طوسی،ص 179 ❗️در روایت دیگری امده است:که حتی پرندگان اسمان نیز از حکومت مهدی شاد وخوشحال هستند 📚بحارالانوار،ج 51،ص80 ❗️آیا در چنین جامعه ای که عموم مردم از کوچک وبزرگ،پیروجوان،زمینی وآسمانی،به او عشق می ورزند ومطیع اوهستند نیاز به کشتار هست؟؟؟ ❗️اما در رابطه با اخباری که در انها کشتار در حجم وسیعی را مطرح کرده اند،باید توجه کرد 1:قسمتی از انها مربوط به فتنه های قبل از ظهور است وهیچ گونه ارتباطی به دوران بعد ظهور ندارد 2:دسته ای از روایات از طریق عامه واهل سنت نقل شده است که بیشتر انان مشکل سندی دارد 3:دسته ای نیز از طریق شیعه تقل شده است ک نمی توان به تمام انها نیز اعتماد کرد،ومشکل سندی دارد 📚موعود شناسی،رضوانی،ص570 ❗️البته نمیگوییم که پس از ظهور هیچ گونه کشتاری رخ نخواهد داد،بلکه میگوییم این کشتارها بسیاری کم بوده و آن هم در برابر کسانی است ک در صدد مقابله با حضرت حجت برامده اند وبه هیچ عنوان قابل اصلاح وهدایت نیستند وامام عصر برای برپا کردن حکومت جهانی خود ناگریز به از بین بردن آنها میباشد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال شما شیعیان می گویید که علی تقسیم کننده بهشت و دورخ است ایا این غلو در شان علی رضی الله عنه نیست ✅پاسخ غلو ان است که ما برای امامان شوونی را عقیده داشته باشیم که در کتاب وسنت ریشه نداشته باشد 📚سلفی گری؛ رضوانی ص384 ❗️این که حضرت امیر تقسیم کننده بهشت و دوزخ است و کسی بدون اذن او وارد بهشت نمی شود و دشمنان ومخالفان او وارد جهنم می شوند،گذشته از انکه در کتب معتبر شیعه طبق روایات متواتر نقل شده است 📚بحارالانوار،ج 39،ص193،باب84 ❗️در روایات متعددی از کتب شما برادران اهل سنت هم نقل شده است،ک به برخی از انها اشاره میکنیم ❗️خطیب بغدادی روایت میکند که ابوبکر در حالت مرگ خود از پیامبر چنین نقل روایت کرد که فرمود:بر فراز صراط عقبه ای است که کسی نمیتواند از ان رد شود مگر درصورتیکه جواز عبور از علی به دست اورده باشد 📚تاریخ بغداد،ج10،ص356 همین مضمون را طبری در الریاض النضرة،ج2،ص172 نقل میکند ❗️همچنین ابن حجر روایت میکند که پیامبر خطاب به حضرت علی فرمود:ای علی تو در روز قیامت بهشت ودوزخ را برای مردمان تقسیم میکنی 📚صواعق محرقه،ص75 ❗️همین معنا را خوارزمی در مناقب ص234وقندوزی حنفی در ینابیع المودة ص83نقل میکند ❗️درپایان توجه شما را به شعری جلب میکنیم ک امامتان شافعی در مدح مولا علی سروده است که چنین گفت: محبت علی سپر است چرا که او تقسیم کننده ی بهشت وجهنم است بحق وصی پیامبر است وامام انس وجن است 📚ینابیع المودة،ص86 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman