سوال
ببخشید یه سوال مگه نمیگن مثلا کهص یا امثال این آیات که در قرآن اومده رموز هست؟
خب قراره ما ندونیم چرا اومده؟
آگه حرف با پیامبره؟چرا وحی نشده؟
اکه قراره ما بدونیم پس چرا رمزه)
؟
✅پاسخ
درباره فلسفه حروف مقطعه در قران سخنان مختلفی از مفسران بیان شده است که می توان گفت بهترین نظریه که پاسخ شما نیز در ان نهفته است این است که :
" این حروف اشاره است به این که این کتاب اسمانی با ان عظمت واهمیتی که تمام سخنواران عرب و ۼیر عرب را متحیر ساخته و دانشمندان را از معارضه با ان عاجز نموده است از نمونه همین حروفی است که در اختیار همگان است
❗️در عین اینکه قران از همان حروف " الف ب " وکلمات معمولی ترکیب یافته به قدری کلمات ان موزون است و معانی بزرگی در بردارد که در اعماق دل و جان انسان نفوذ می کند روح را مملو از اعجاب و تحسین می سازد و افکار و عقول را در برابر خود وادار به تعظیم می نماید جمله بندی های مرتب و کلمات ان در بلند ترین پایه قرار گرفته ومعانی بلند را در قالب زیباترین الفاظ می ریزد که همانند و نظیر ندارد
❗️نکته دیگری که این نظریه را تایید می کند این است که در 24 مورد از اۼاز سوره ها یی که با این حروف شروع شده است بلافاصله سخن از قران و عظمت ان به میان امده که این خود نشان می دهد که ارتباطی میان حروف مقطعه و عظمت قران موجود است
📚تفسیر نمونه ج1 ص61
❗️ طبق این تفسیر حروف مقطعه جنبه رمزی بین خدا و رسول پیدا نمی کند تا اشکال شما پیش اید
❗️اگر هم بگوییم که این حروف رموزی است بین خداوند و رسول باز بیان کننده این مطلب است تا بفهماند که همگان جهت فهم معانی دقیق ایات قران وتفسیر ایات متشابه از جمله حروف مقطعه قران نیازمند به پیامبر واهل بیت هستند وناگزیر از رجوع کردن به انان و مرجع و فصل الخطاب قرار دادن انان هستند وانان این حروف را برای مردم تفسیر می کرده اند چنان که در تفسیر حروف مقطعه ایه اول بقره : الم " فرمودند:
معنایش این است " انا الله الملک"
( الف اشاره به انا _ ل اشاره به الله _ م اشاره به ملک )
" من الله کسی که فرمانروا ومالک همه چیز هستم"
📚معانی الاخبار ج1 ص22
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
وحدت حقه وجود در مباحث الهیات چه مفهومی داشته و آیا این وحدت وجود منطبق با مبانی اعتقادی شیعی می باشد این نظریه در وادی الهیات؟
✅پاسخ
در پاسخ سوال شما توجه شما را به استفتائی که از محضر ایت الله العظمی مکارم پرسیده اند جلب می کنیم :
سوال 44: وحدت وجود یعنی چه ومعتقد به آن چه حکمی دارد؟
پاسخ:
"وحدت وجود معانی متعددی دارد آنچه به طور قطع باطل وبه عقیده همه فقها موجب خروج از اسلام است این است که کسی معتقد باشد خداوند عین موجودات این جهان است وخالق ومخلوق وعابد ومعبودی وجود ندارد همانطور که بهشت ودوزخ عین وجود او است ولازمه آن انکار بسیاری از مسلمات دین است، هرگاه کسی ملتزم به لوازم آن بشود خارج از اسلام است وغالب فقهای معاصر اعم از احیا واموات این موضوع را پذیرفته ودر حواشی عروه به آن اشاره کرده اند.
ودر پاسخ این سوال که:
"بسیاری از بزرگان به وحدت وجود معتقد هستند"
پاسخ میدهند:
"هیچ یک از این بزرگواران عقیده به وحدت وجود به معنای باطل آن را ندارند واگر کسی چنین نسبتی به آن بزرگواران دهد جسارت کرده است"
📚استفتائات جدید،ج1 ص30
❗️ودرباره تفسیر صحیح وحدت وجود چنین می اورند:
" وحدت وجود به این معنی که وجود حقیقی قائم بالذات در عالم یکی بیش نیست و بقیه هر چه هست وابسته به او است یا این که غیر از ذات خداوند که وجودی است بی نهایت از هر جهت بقیه موجودات به اندازه ای خرد و کوچک و بی مقدارند که به حساب نمی ایند نه این که واقعا وجودی نداشته باشند وحدت وجود به این معنی صحیح وبی اشکال است "
📚 پیام امام ، ایت الله مکارم ج1 ص101
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
ایا زمین بعد از مرگ حضرت مهدی از حجت خدا خالی میشود؟
✅پاسخ
طبق روایات فراوان زمین هیچگاه از حجت خداوند خالی نمی ماند
📚بحار الانوار ج23 ص1 باب 1
حضرت مهدی پس از قيام و تشكيل حكومت، مدت طولاني حكومت مي كند.
❗️ امام حسين در اواخر عمر شريف امام زمان رجعت فرموده به دنيا باز مي گردد و مدتي كنار امام مهدي مي ماند تا بر همه روشن شود كه ايشان امام حسين است. وقتي همه اين مطلب را فهميدند، امام مهدي از دنیا می روند و امام حسين پس از دفن ايشان، حكومت را به مدت طولاني اداره مي نمايد.
📚الكافي، ج 8، ص 206، ح 250
❗️پيامبر اسلام و اميرالمومنين
📚مختصر بصائر الدرجات ، ص 24
❗️و به احتمال قوي تمام ائمه
📚همان مدرک ص 28
به دنيا بر مي گردند و هر كدام ساليان طولاني حكومت مي كنند و به اين شكل زمين بعد از ظهور، حيات نو از سر مي گيرد و زندگي انسان با معنا ادامه مي يابد. با توجه به روايات رجعت، معلوم مي شود زندگي اصلي انسان بعد از ظهور شروع مي شود و مردم زمين به مدت بسياري امنيت، آرامش، برقراري اسلام و عدالت را خواهند ديد. بندگان صالح خداوند نيز ساليان بسياري بر روي زمين به عبادت و اطاعت خداوند خواهند پرداخت و بعد از گذشت ساليان بسيار، با رحلت آخرين حجت خدا كه احتمالاً اميرالمومنين علي خواهد بود.
📚تفسير عياشي، ج 2 ، ص 326، ح 24
❗️اوضاع جهان دگرگون مي شود و علائم قيامت رخ مي نمايد.
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
فلسفه رجعت چیست چرا امامان زنده می شوتد؟ایا عقیده به رجعت در قران امده؟
✅ پاسخ
رجعت در اصطلاح به بازگشت گروهی از انسان ها پس از مرگ و پیش از روز رستاخیز اطلاق می شود که همزمان با نهضت امام مهدی صورت می گیرد
❗️وبر این مطلب دلایل متعددی از قران و سنت گواهی میدهد
❗️نخست باید توجه کنید که حیات مجدد پس از مرگ در همین دنیا مطلب غیر ممکن و محالی نیست واین مساله در امت های پیشین اتفاق افتاده است مانند زنده شدن گروهی از بنی اسراییل ( بقره 55_56)
و زنده شدن فرد دیگری از بنی اسراییل ( بقره 72_73) وزنده شدن هزاران نفر پس از مرگ در همین دنیا ( بقره 243) وزنده شدن عزیر پیامبر پس از صد سال ( بقره 259) واحیای مردگان بدست حضرت عیسی ( ال عمران 49)
❗️قران با نقل زنده شدن انسان ها در همین دنیا در امم سابقه نه تنها بر امکان رجعت صحه می گذارد بلکه وقوع و تحقق بازگشت جمعی از انسان ها را پس از ان که از جهان رخت بر بسته اند پیش از قیامت تایید می کند ومی فرماید:
" ان روز که از میان هر امت جمعی از تکذیب کنندگان نشانه های ما را بر انگیزیم پس انان بازداشته خواهند شد" نمل 83
❗️در این ایه خداوند از بر انگیخته شدن گروهی از انسان ها خبر می دهد در حالی که اگر مراد خداوند روز رستاخیز بود باید می فرمود همگان را بر می انگیزاند چنان که می فرماید:
" (روز قیامت) روزی است که همه مردم گرد اورده می شود) ( هود 103
ومی فرماید :
"( در روز قیامت ) همه انان را گرد اوری کرده و هیچ کس را فرو گذار ننماییم " کهف 47
❗️ با این بیان روشنی گفتار ما بر بازگشت گروهی از انسان ها پس از مرگ و پیش از بر پایی رستاخیر به ثبوت رسید واین همان رجعت است
📚الالهیات ، علامه سبحانی ج4 ص292
❗️ودر ضرورت رجعت انبوهی روایت از امامان گرامی صادر شده است که جهت اگاهی رجوع کنید به بحار الانوار 53 ص39 باب 29
❗️علامه مجلسی چنین می گوید :
" چگونه مومن به امامان شک می کند در رجعت با توجه به انکه حدود دویست حدیث صریح دراین باره از سیصد و اندی از بزرگان روات در بیشتر از 50 کتاب از مولفاتشان امده است "
📚 بحار الانوار ج53 ص136
❗️ودرباره فلسفه رجعت چنین گفته اند :
" با اندیشه در انگیزه های رجعت به دو هدف و فلسفه بلند برخورد می کنیم
1 : نشان دادن جلال و شکوه واقعی اسلام و سر افکندگی کفر
2: پاداش به انسان های با ایمان و نیکوکار و کیفر نمودن کافران و ستمگران
📚بحار الانوار ج53 ص136 به نقل از کتب سید مرتضی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
در بحث تعابیر و معانی حدوث زمانی عالم بین متکلمین و فلاسفه محل اختلاف است. تعبير و معنی صحیحه حدوث زمانی عالم از منظر ذوات مقدسه اهل بیت علیهم السلام چیست؟
✅پاسخ
مساله حدوث یا قدم عالم از مباحث مهم میان متکلمان مسلمان و فلاسفه اسلامی بوده است
❗️جمهور متکلمین اسلامی عالم را حادث زمانی می دانستند به این معنا که عالم مسبوق به عدم زمانی است یعنی ابتدا نبوده است سپس خداوند ان را به وجود اورده است واین یعنی عالم حادث است واز برهان حدوث نیز بر اثبات وجود خداوند استفاده می کنند
📚پیام قران ایت الله مکارم ج3 ص46
📚 الالهیات ، علامه سبحانی ج1 ص73
❗️ اما فلاسفه در این مسیر راهی برخلاف براهین عقلی و قران وسنت رفته اند و معتقدند که عالم حادث زمانی نیست بلکه حادث ذاتی است واز انجایی که خداوند قدیم و ازلی است عالم طییعت هم قدیم وازلی است و حدوث زمانی عالم را نمی پذیرند
❗️از انجایی که این مساله مساله ای پر اهمیت در بینش اسلامی است و از طرف دیگر کسانی که معتقد به قدیم بودن عالم دارند فیسوفان مسلمان می باشند
📚شرح اشارات ج3 ص129
📚بدایه الحکمه ص111
❗️ متکلمین و محدثین شیعه فراوان سعی داشته اند که انان را متوجه این اشتباه فاحش و خطرناک بکنند
❗️لذا علامه مجلسی در بحار الانوار بابی را گشوده است تحت عنوان :
" باب در حادث بودن عالم "
📚 بحار الانوار ج54 ص3 باب 1
❗️علامه گرانقدر مجلسی در این باب بیش از 188 روایت از اهل بیت در حدوث زمانی عالم روایت می کند و در پایان می گوید :
" بدان که مقصود اصلی من از گشودن این باب در حدوث زمانی عالم این بود که این مساله از بزرگترین مسایل عقیدتی اسلامی است خصوصا از مهمترین مسایل اعتقادی در تشیع
❗️وجز دهریه و ملحدان و فلاسفه که منکر جمیع ادیان هستند کسی سخن از قدیم بودن عالم نمی گفت ولذا شیخ کلینی در کافی و بعضی محدثین بابی جدا در اثبات حدوث عالم نمی گشودند بلکه در باب حدوث عالم اخبار اثبات خداوند را می اوردند با این اعتقاد که بعد از اقراربه وجود خداوند دیگر جایی برای اعتقاد به قدیم بودن عالم وجود ندارد چرا که تمام مردم متفق القول در حدوث عالم هستند
❗️اما در ایام نزدیک به عصر ما از انجایی که مردم ولع و میل به مطالعه کتب فلسفی پیدا کردند واز غوطه ور شدن در قران وسنت واخبار امامان باز ماندند این مساله محل اختلاف ارای واقع شد ۰۰۰ومن در این باب اکثر ایات واحادیث را در حادث بودن عالم اوردم تا شک و تردید را از دل ها برکنم چرا که پیامبر فرمود :
" زمانی که بدعت ها در امتم ظاهر شد بر عالم واجب است علمش را ظاهر کند "
📚بحار الانوار ج54 ص234
❗️ جهت اگاهی از مشروح ایات واخبار اهل بیت در حادث زمانی بودن عالم به ادرس داده شده از کتاب شریف بحار الانوار رجوع کنید
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چرازن پیامبران به دلیل احترامشان وعزتشان نمیتوانستندبعدازرحلت همسرشان بامرددیگری ازدواج کنندچراخداوندمیان زنان پیامبران وبقیه تفاوت گذاشتند
✅پاسخ
خداوند مساله حرمت ازدواج با زنان پیامبر را در ایه 53 احزاب مطرح می کند
❗️ اما باید بدانید که برداشت شما از این حکم که این را احترامی برای زنان پیامبر دانستید صحیح نمی باشد مفسران فلسفه این حکم را چنین ابراز می کنند :
❗️افرادی دسیسه کرده بودند که بعد از پیامبر با زنان او ازدواج کنند تا هم از پیامبر انتقام بگیرند و هم توهینی به مقام پیامبر کرده باشند واز این راه می خواستند توهینی به حیثیت حضرت وارد کنند چنان که می گفتند:
❗️ چگونه پیامبر بعضی از زنان بیوه ما را به ازدواج خود دراورده به خدا سوگند هر گاه چشم از جهان بپوشد با همسران او ازدواج می کنیم لذا ایه فوق الذکر نازل شد وازدواج با زنان پیامبر را ممنوع ساخت تا این دسیسه را پایان دهد
📚مجمع البیان ج8 ص366 و 368
❗️ثانیا اگر این مساله مجاز بود جمعی به عنوان اینکه همسر پیامبر را بعد از او در اختیار خود گرفته اند ممکن بود این کار را وسیله سوئ استفاده قرار دهند و به این بهانه موقعیت اجتماعی برای خویش دست و پا کنند ویا به عنوان اینکه اگاهی خاص از درون خانه پیامبر و تعلیمات و مکتب او دارند به تحریف اسلام بپردازند ویا منافقین مطالبی را از این طریق در میان مردم نشر دهند که مخالف مقام پیامبر باشد
❗️این خطر هنگامی ملموس تر می شود که بدانیم گروهی خودرا برای این کار اماده ساخته بودند بعضی ان را به زبان اورده وبعضی شاید تنها در دل داشتند
❗️از جمله کسانی که بعضی از مفسران اهل سنت در اینجا نام برده اند طلحه است
📚تفسیر قرطبی ج8 ص5310
❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به تفسیر نمونه 17 ص404
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
اگرتوهین به مقدسات کاردرست وعقلایی نیست پس چراخداونددرقران میفرمایداولیک کالانعام بل هم اضل چراکه این توهین به بزرگان دیگران است.
✅پاسخ
حاج اقای قرائتی در یکی از کتبشان پاسخ سوال شما را چنین می دهند:
" با نگاهی به منافع حیوانات وعملکرد بعضی انسان ها تشبیه اوئک کالانعام بل هم اضل را حق و منطقی می یابیم
❗️گران ترین لباس انسان، ابریشم از حیوانات است
❗️ مهم ترین ۼذای انسان شیر وعسل و گوشت وماست از حیوانات است
❗️حیوانات وسیله بارکشی و شخم زدن و منبع در امد و اشتۼال هستند
❗️تمام کارخانه های پشم ریسی ، چرم سازی لبنیاتی و مرۼداریدو دامداری کارشان به حیوانات وابسته است
❗️حیوانات بعضی معلم بشر هستند کلاۼ دفن مرده را به فرزند ادم ونسل او اموخت
❗️بعضی گزارشگر انبیا می شوند هدهد گزارش انحراف مردم سبا را نزد سلیمان اورد
❗️بعضی محافظ انبیا می شوند تار عنکبوت پیامبر اسلام را در ۼار حفظ کرد
❗️حیوانات قابل تربیت و اموزش هستند و لذا شکار سگی که اموزش دیده حلال است
❗️حتی حیوانات ازار دهنده مثل مار تنها کسانی را می گزند که به انها نزدیک شده باشند
❗️با توجه به مطالب فوق ایا انسان هایی که از دور مردم ازاری می کنند و مناطق دوردست را بمباران و موشک باران می کنند از مار بدتر نیستند؟
افرادی که شبانه روز برای مردم حیله و خدعه می کنند و بخاطر رسیدن به هوس های بی انتهای خود نسل انسان را به تباهی می کشند از حیوانات بدتر نیستند
ادم هایی که یک تنه صدها جرم وجنایت دارند از درنده ترین حیوانات پست تر نیستند؟
📚 پرسش های مهم ، قرائتی ، ص 20
❗️ ایت الله مکارم چنین می اورد:
" بارها در قران غافلان بی خبر به چهار پایان وحیوانات بی شعور دیگر تشبیه شده اند ولی نکته تشبیه انها به چهار پایان شاید این باشد که انها تنها به خواب وخور وشهوت می پردازند درست همانند چهار پایان در حالی که چهار پایان دارای استعداد ها و امکانات انسان ها نیستن ولی انسان های غافل با داشتن عقل سالم و چشم بینا و گوش شنوا که امکان همه گونه ترقی و تکامل را دارتد اما بر اثر هوا پرستی و گرایش به پستی ها این استعداد ها را بلا استفاده می گذارند
📚تفسیر نمونه ج7 ص21
❗️ روشن شد که این سخن قران مطلبی خلاف واقع و توهین نیست بلکه یک تشبیه حقیقی بین حیوانات و انسان های منحرف است
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
اگر براستی شیعه حقه پس چرا تعداد سنی ها ازشون بیشتره ایا این دلیل بر این نیست که مکتب اهل سنت وعمریه حق است؟
✅ پاسخ
شناخت حق وباطل در گرو کمی پیروان و یا فزونی انها نیست
❗️در جهان امروز نسبت مسلمانان به منکران اسلام در حدود یک پنجم یا یک ششم است ایا می توان گفت که چون غیر مسلمانان در جهان بیشتر هستند پس انان بر حق هستند
❗️قران مجید هم غالبا اکثریت را نکوهش کرده وبه ستایش از برخی اقلیتها می پردازد
❗️می فرماید:
" اکثر انان را سپاسگذار نخواهی یافت"( اعراف 18)
" اندکی از بندگان من سپاس گذارند"( سبا 13)
❗️مردی به حضرت امیر گفت چگونه مخالفان تو در جنگ جمل بر باطل اند در حالی که نفرات انان از شما بیشتر است حضرت پاسخ داد:
" حق وباطل با مقدار پیروان شناخته نمی شوند حق را بشناس اهل ان را خواهی شناخت باطل را بشناس اهل ان را خواهی شناخت"
📚ارشاد القلوب ج2 ص296
❗️ با توجه به کشتارهایی که از شیعیان از زمان امامان تا کنون می شده است بقای شیعه در جهان ان هم با یک فرهنگ قوی وجامع وداشتن دانشمندان مبرز در تمام رشته های اسلامی و علمی یکی از معجزات خداوند است تا شیعه به عنوان مظهر اسلام راستین باقی بماند وراهنمای حقیقت جویان باشد
📚راهنمای حقیقت ، علامه سبحانی ص63
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
گفته می شود که در جنگ جمل دشمنان حضرت امیر و وحضرت علی هر دو بر حق بودند چرا که عایشه و طلحه و زبیر جزو صحابه بودند امکان ندارد انان بر باطل بودند
✅پاسخ
ما در مورد عدالت صحابه در گذشته مفصلا بحث کرده ایم می توانید کلمه صحابه را در کانال سرچ کنید تا پیام های گذشته ما در این مورد را بیابید
❗️طبق روایات فراوانی از کتب اهل سنت پیامبرتصریح کرده اند که حضرت امیر معیار حق است و هرکس در مقابل ایشان قرار گیرد باطل است
ترمذی روایت می کند که پیامبر فرمود:
خدا علی را بیامرزد پرودگارا هر کجا علی است حق و حقیقت را در انجا به دست او برقرار ساز
📚صحیح ترمذی ج2 ص298
❗️حاکم نیز در مستدرک ج3 ص124 نیز این حدیث را نقل می کند ومی گوید طبق قاعده مسلم حدیث صحیحی است
❗️فخر رازی بزرگ مفسر اهل سنت می اورد:
" هر کس در امور دینی به علی اقتدا کند از نعمت هدایت بر خوردار شده است چرا که پیامبر فرمود خدایا حق و حقیقت را بر محور علی قرار ده
📚تفسیر کبیر ج1 ص205"
❗️حاکم روایت می کند که پیامبر فرمود:
" علی با قران و قران با علی است این دو از یکدیگر جدا نمی شود تا بر من در کنار حوض کوثر بازگردند"
📚 المستدرک ج3 ص134
📚 المعجم الاوسط ج5 ص445
❗️مسلم روایت می کند که حضرت علی فرمود:
" این عهدی است از رسول خدا که مرا دوست نمی دارد جز مومن و جز منافق با من دشمنی نمی کند"
📚 صحیح مسلم ج1 ص86
📚 سنن ترمذی ج5 ص601
📚 سنن ابن ماجه ج1 ص42
❗️ اگر ما باشیم وهمین روایت صحیح ومسلم چه حکمی می کنیم در مورد کسانی که در جنگ صفین وجمل با علی دشمنی کردند
❗️حاکم در مستدرک روایت می کند که پیامبر فرمود:
" ای علی کسی که از من جدا شود از راه خدا جدا شده وکسی که از تو جدا شود از دین من جدا شده است"
📚 مستدرک ج3 ص123
❗️ پیامبر فرمود:
" خداوند دشمنی می کند با هر کسی که با علی دشمنی کند"
📚اسد الۼابه ج2 ص154
❗️ حاکم ودیگران روایت می کنند که پیامبر علی را مامور کرده بود با ناکثین و پیمان شکنان جنگ جمل وقاسطین جنگ صفین ومارقین در جنگ نهروان بجنگد چنان که روایت کرده اند :
"پیامبر به علی دستور داد تا پس از رحلتش با ناکثان و قاسطان و مارقان نبرد کند"
📚 مستدرک ج3 ص139
📚 تاریخ بۼداد ج8 ص340
📚 اسد الغابه ج4 ص32
📚 کنزالعمال ج6 ص88
❗️ ایا کسانی که پیامب امر به جنگیدن با انان کرده است می توانند حق باشند
پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
ما در دین اسلام یک قانون وحکم داریم پس چرا نظرات مراجع درباره برخی از احکام باهم اختلاف دارد مثلا اختلاف نظر مراجع درباره روز عید فطر و یا یک مرجع تقلید اگر در تخم مرغ خون باشد یکی به کل استفاده از ان را حرام میداندو دیگری به جدا کردن خون و حلال بودن نظر میدهد
✅پاسخ
طبق تصریح امامان معصوم مومنین در عصر غیبت موظف هستند احکام شرعی خودشان را از مجتهدان جامع الشرایط بگیرند چنان که امام عسکری فرمود:
" هر یک از فقهای ( شیعه) که خویشتن دار باشد و محافظ بر دینش و مخالف با هوی و هوسش ومطیع خداوند باشد بر مردم لازم است که از انان تقلید کنند"
📚 وسایل الشیعه ج27 ص131
📚 الاحتجاج ص457
❗️روی این اساس وظیفه عموم مردم در عصر غیبت تقلید کردن از فقها می باشد اما در مورد اختلاف فتاوی فقها باید توجه شود که اختلاف انان اساسی وکلی نمی باشد وتنها در جزئیات می باشد دیگر انکه
❗️ علل اختلاف فتوای مراجع در جزئیات احکام تابع چند عامل اساسی است:
1ـ درجه و رتبة علمى افراد متفاوت است.
2ـ نحوة ورود و خروج آنان به بحث هاى علمى و تخصصى باعث اختلاف نظر و برداشت میشود.
3ـ اختلافات مبنایى در اصول و فقه باعث اختلاف فتوا میشود.
❗️اختلاف نظر فقها به نحوة استنباط آنها بر مى گردد. فقیه باید حکم شرعى را از آیات و روایات معصومین استخراج کند . بر اساس آنها حکم به حلیت یا حرمت نماید. در این راستا با استفاده از مبانى اصولى خود به جرح و تعدیل روایات مى پردازد. به یک جمع بندى نهایى مى رسد .
❗️بر اساس این مسئله رسیدن به نتایج مختلف در رویکردهای علمی و تخصصی کاملا طبیعی است ،همان طورى که در رشته هاى دیگر علمى نیز بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد، مثلاً یک جراح نظر مى دهد غده اى را باید با عمل جراحى از بین برد، ولى جراح دیگر به این نظریه اعتقادى ندارد و معتقد است با دارو قابل معالجه است.
❗️روی این جهت در صورت اشتباه بودن استنباط مجتهد هم مقلدان ایشان معذور هستند و هم خود مجتهد چرا که مقلدان وظیفه شان تقلید بوده وانجام داده اند و مجتهد نیز وظیفه اش سعی و کوشش برای استنباط بوده واین وظیفه را انجام داده است و او نیز معذور است
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
این روایاتی ک گذاشتید مبنی بر حفظ حجاب یک زن و مرد مسلمان است ک کاملا قبول دارم...
بنده ب دنبال این هستم ایا جدا روایت و ایه ای هست مبنی براینکه حکومت اسلامی باید حجاب را اجبار کند برهمگان هم مسلمان هم غیر مسلمان???
✅پاسخ
یکی از واجبات مسلم در اسلام مساله امر به معروف و نهی از منکر است که در این باره روایات فراوانی وارد شده است
❗️امر به معروف دارای سه مرحله است
1 مرحله قلبی ( انزجار قلبی از گناه
2 مرحله زبانی
3 مرحله عملی
📚وسایل الشیعه ج16 ص131 باب 3
❗️ فقها نیز این مراحل را ذکر کرده اند و تصریح کرده اند که مرحله سوم و اقدام عملی بر عهده حاکم اسلامی وحکومت می باشد
📚ترجمه تحریر الوسیله ، امام خمینی ج1 ص545
❗️ حجاب تا آنجا که در حریم زندگی خصوصی افراد است، یک امر فردی و خصوصی است و کسی نمیتواند دخالت کرده و تجسس نماید، ولی آنگاه که به یک امر اجتماعی تبدیل شد و با حقوق دیگران ارتباط پیدا کرد ، حکومت و حاکم می تواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، حجاب را الزامی کند و برای آن مجازات تعیین نماید.
❗️ بی حجابی از محرمات الهی محسوب می گردد و طبق قاعده هر فعل حرامی قابل تعزیر است و تعزیر نیز با نظرِ حاکم است، یعنی از دیدگاه فقهی حاکم شرع می تواند برای جلوگیری از گسترش محرمات الهی و بالخصوص بی حجابی، مجازات وضع کند.
❗️ ایت الله العظمی مکارم در مورد اجبار حکومت به مساله حجاب می فرماید:
" حکومت اسلامی و مسلمانان نسبت به گناهان پنهانی افراد وظیفه ای ندارند ولی بدون شک نسبت به گناهانی که به طور علنی و اشکار در سطح جامعه مطرح انجام می شود وظیفه نهی از منکر دارد والا جایی برای انجام این وظیفه باقی نمی ماند"
❗️ ودر مورد حجاب غیر مسلمانان در مملکت اسلامی می اورند:
" یک اصل مسلم در اسلام داریم که هر حکمی که برای مسلمانان ثابت است دیگران نیز مکلف به ان هستند ( الکفار مکلفون بالفروع کما انهم مکلفون بالاصول ) بنابراین انها هم موظف به حکم حجاب هستند وما دوران قبل از انقلاب را فراموش نکرده ایم که وقتی اختیار و ازادی داده شد چه زنانی با چه وضعی می امدند و اکثر جوانان را به فساد کشیدند"
📚 احکام بانوان ص185 و186
❗️ حاصل انکه طبق روایات و فتاوی فقها حکومت وحاکم اسلامی وظیفه دارد از باب امر به معروف ونهی از منکر وجلوگیری از کشیده شدن جامعه به فساد و فحشا حکم حجاب را در جامعه اجباری کند چه برای مسلمین وچه برای غیر مسلمین
پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
سوالم درتفاوت دو دیدگاه است در مورد فقر،از زبان آقای علم الهدی ونخست وزیر ژاپن شینزو آبه:
نظرآقای علم الهدی:مردم باتحمل فقر، تهذیب نفس میکنند و بیشتر منتظر ظهور می شوند وکمتر گناه خواهند کرد.
نظر شینزو آبه:فقر جامعه را به فساد می کشاند ونابود میکند.هرفقیر صدبرابر یک فرد عادی برای جامعه هزینه دارد ومانند یک بمب ساعتی است که هر لحظه آماده انفجار است.
آیا این نظرات جعلی نیستند؟وبا توجه به تفاوت معنا کدام درست وبه جا است؟
✅ پاسخ
در مورد صحت انتسابی که شما به ایت الله علم الهدی دادید ما اطلاع نداریم اما در روایات اسلامی فراوان از فقر مذمت شده است و دستور داده اند مومنین باید با سعی و کوشش خود را از فقر نجات دهند
❗️پیامبر گرامی چنین دعا می کرد:
" خداوندا به تو پناه می برم از کفر و فقر و عذاب قبر"
📚 میزان الحکمه ج9 ص167
❗️ حضرت امیرفرمود فرمود:
" فقر مرگ بزرگتر است "
📚 نهج البلاغه حکمت 163
❗️ ودر حکمت 319 فرمود:
" فقر سبب نقصان دین و مشوش شدن عقل و جلب کینه میشود"
❗️ در حدیث معروفی پیامبر فرمود:
" نزدیک است که فقر انسان را به مرحله کفر برساند"
📚 الکافی ج2 ص307
❗️ در روایت دیگر فرمود:
" چهار چیز است که کم انان هم زیاد است که یکی از انان فقر است "
📚 نثر الدرر ج1 ص351
❗️ این نوع روایات نشان می دهد که تعالیم اسلام تنها ناظر به زندگی جاودان اخرت نیست بلکه به زندگی ابرومند این دنیا نیز اهتمام فوق العاده ای دارد و فقر زدایی را یکی از مهم ترین دستورات خود قرار داده و راه کارهای ان را نشان می دهد
❗️واگر در برخی روایات از فقر و فقرا مدح و تمجید شده است
📚بحار الانوار ج69 ص1 باب 94
❗️ یا مراد فقر الی الله است که مایه افتخار انسان است یا منظور از فقر همان زندگی ساده و زاهدانه است که بعضی ان را فقر می پندارند اما انبیا واولیا به چنین زندگی افتخار می کردند همان گونه که علی علیه السلام به لباس و غذای ساده افتخار می کرد
📚پیام امام ، ایت الله مکارم ج13 ص334
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman