eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.6هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال ما در دین اسلام یک قانون وحکم داریم پس چرا نظرات مراجع درباره برخی از احکام باهم اختلاف دارد مثلا اختلاف نظر مراجع درباره روز عید فطر و یا یک مرجع تقلید اگر در تخم مرغ خون باشد یکی به کل استفاده از ان را حرام میداندو دیگری به جدا کردن خون و حلال بودن نظر میدهد ✅پاسخ طبق تصریح امامان معصوم مومنین در عصر غیبت موظف هستند احکام شرعی خودشان را از مجتهدان جامع الشرایط بگیرند چنان که امام عسکری فرمود: " هر یک از فقهای ( شیعه) که خویشتن دار باشد و محافظ بر دینش و مخالف با هوی و هوسش ومطیع خداوند باشد بر مردم لازم است که از انان تقلید کنند" 📚 وسایل الشیعه ج27 ص131 📚 الاحتجاج ص457 ❗️روی این اساس وظیفه عموم مردم در عصر غیبت تقلید کردن از فقها می باشد اما در مورد اختلاف فتاوی فقها باید توجه شود که اختلاف انان اساسی وکلی نمی باشد وتنها در جزئیات می باشد دیگر انکه ❗️ علل اختلاف فتوای مراجع در جزئیات احکام تابع چند عامل اساسی است: 1ـ درجه و رتبة علمى افراد متفاوت است. 2ـ نحوة ورود و خروج آنان به بحث هاى علمى و تخصصى باعث اختلاف نظر و برداشت می‌شود. 3ـ اختلافات مبنایى در اصول و فقه باعث اختلاف فتوا می‌شود. ❗️اختلاف نظر فقها به نحوة استنباط آن‌ها بر مى گردد. فقیه باید حکم شرعى را از آیات و روایات معصومین استخراج کند . بر اساس آن‌ها حکم به حلیت یا حرمت نماید. در این راستا با استفاده از مبانى اصولى خود به جرح و تعدیل روایات مى پردازد. به یک جمع بندى نهایى مى رسد . ❗️بر اساس این مسئله رسیدن به نتایج مختلف در رویکردهای علمی و تخصصی کاملا طبیعی است ،همان طورى که در رشته هاى دیگر علمى نیز بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد، مثلاً یک جراح نظر مى دهد غده اى را باید با عمل جراحى از بین برد، ولى جراح دیگر به این نظریه اعتقادى ندارد و معتقد است با دارو قابل معالجه است. ❗️روی این جهت در صورت اشتباه بودن استنباط مجتهد هم مقلدان ایشان معذور هستند و هم خود مجتهد چرا که مقلدان وظیفه شان تقلید بوده وانجام داده اند و مجتهد نیز وظیفه اش سعی و کوشش برای استنباط بوده واین وظیفه را انجام داده است و او نیز معذور است 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال این روایاتی ک گذاشتید مبنی بر حفظ حجاب یک زن و مرد مسلمان است ک کاملا قبول دارم... بنده ب دنبال این هستم ایا جدا روایت و ایه ای هست مبنی براینکه حکومت اسلامی باید حجاب را اجبار کند برهمگان هم مسلمان هم غیر مسلمان??? ✅پاسخ یکی از واجبات مسلم در اسلام مساله امر به معروف و نهی از منکر است که در این باره روایات فراوانی وارد شده است ❗️امر به معروف دارای سه مرحله است 1 مرحله قلبی ( انزجار قلبی از گناه 2 مرحله زبانی 3 مرحله عملی 📚وسایل الشیعه ج16 ص131 باب 3 ❗️ فقها نیز این مراحل را ذکر کرده اند و تصریح کرده اند که مرحله سوم و اقدام عملی بر عهده حاکم اسلامی وحکومت می باشد 📚ترجمه تحریر الوسیله ، امام خمینی ج1 ص545 ❗️ حجاب تا آنجا که در حریم زندگی خصوصی افراد است، یک امر فردی و خصوصی است و کسی نمی‌تواند دخالت کرده و تجسس نماید، ولی آنگاه که به یک امر اجتماعی تبدیل شد و با حقوق دیگران ارتباط پیدا کرد ، حکومت و حاکم می تواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، حجاب را الزامی کند و برای آن مجازات تعیین نماید. ❗️ بی حجابی از محرمات الهی محسوب می گردد و طبق قاعده هر فعل حرامی قابل تعزیر است  و تعزیر نیز با نظرِ حاکم است، یعنی از دیدگاه فقهی حاکم شرع می تواند برای جلوگیری از گسترش محرمات الهی و بالخصوص  بی حجابی، مجازات وضع کند. ❗️ ایت الله العظمی مکارم در مورد اجبار حکومت به مساله حجاب می فرماید: " حکومت اسلامی و مسلمانان نسبت به گناهان پنهانی افراد وظیفه ای ندارند ولی بدون شک نسبت به گناهانی که به طور علنی و اشکار در سطح جامعه مطرح انجام می شود وظیفه نهی از منکر دارد والا جایی برای انجام این وظیفه باقی نمی ماند" ❗️ ودر مورد حجاب غیر مسلمانان در مملکت اسلامی می اورند: " یک اصل مسلم در اسلام داریم که هر حکمی که برای مسلمانان ثابت است دیگران نیز مکلف به ان هستند ( الکفار مکلفون بالفروع کما انهم مکلفون بالاصول ) بنابراین انها هم موظف به حکم حجاب هستند وما دوران قبل از انقلاب را فراموش نکرده ایم که وقتی اختیار و ازادی داده شد چه زنانی با چه وضعی می امدند و اکثر جوانان را به فساد کشیدند" 📚 احکام بانوان ص185 و186 ❗️ حاصل انکه طبق روایات و فتاوی فقها حکومت وحاکم اسلامی وظیفه دارد از باب امر به معروف ونهی از منکر وجلوگیری از کشیده شدن جامعه به فساد و فحشا حکم حجاب را در جامعه اجباری کند چه برای مسلمین وچه برای غیر مسلمین پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوالم درتفاوت دو دیدگاه است در مورد فقر،از زبان آقای علم الهدی ونخست وزیر ژاپن شینزو آبه: نظرآقای علم الهدی:مردم باتحمل فقر، تهذیب نفس میکنند و بیشتر منتظر ظهور می شوند وکمتر گناه خواهند کرد. نظر شینزو آبه:فقر جامعه را به فساد می کشاند ونابود میکند.هرفقیر صدبرابر یک فرد عادی برای جامعه هزینه دارد ومانند یک بمب ساعتی است که هر لحظه آماده انفجار است. آیا این نظرات جعلی نیستند؟وبا توجه به تفاوت معنا کدام درست وبه جا است؟ ✅ پاسخ در مورد صحت انتسابی که شما به ایت الله علم الهدی دادید ما اطلاع نداریم اما در روایات اسلامی فراوان از فقر مذمت شده است و دستور داده اند مومنین باید با سعی و کوشش خود را از فقر نجات دهند ❗️پیامبر گرامی چنین دعا می کرد: " خداوندا به تو پناه می برم از کفر و فقر و عذاب قبر" 📚 میزان الحکمه ج9 ص167 ❗️ حضرت امیرفرمود فرمود: " فقر مرگ بزرگتر است " 📚 نهج البلاغه حکمت 163 ❗️ ودر حکمت 319 فرمود: " فقر سبب نقصان دین و مشوش شدن عقل و جلب کینه میشود" ❗️ در حدیث معروفی پیامبر فرمود: " نزدیک است که فقر انسان را به مرحله کفر برساند" 📚 الکافی ج2 ص307 ❗️ در روایت دیگر فرمود: " چهار چیز است که کم انان هم زیاد است که یکی از انان فقر است " 📚 نثر الدرر ج1 ص351 ❗️ این نوع روایات نشان می دهد که تعالیم اسلام تنها ناظر به زندگی جاودان اخرت نیست بلکه به زندگی ابرومند این دنیا نیز اهتمام فوق العاده ای دارد و فقر زدایی را یکی از مهم ترین دستورات خود قرار داده و راه کارهای ان را نشان می دهد ❗️واگر در برخی روایات از فقر و فقرا مدح و تمجید شده است 📚بحار الانوار ج69 ص1 باب 94 ❗️ یا مراد فقر الی الله است که مایه افتخار انسان است یا منظور از فقر همان زندگی ساده و زاهدانه است که بعضی ان را فقر می پندارند اما انبیا واولیا به چنین زندگی افتخار می کردند همان گونه که علی علیه السلام به لباس و غذای ساده افتخار می کرد 📚پیام امام ، ایت الله مکارم ج13 ص334 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال جهنم شر است یا خیر؟ خدایی که خیر مطلقه آیا شری از او صادر می شود یا خیر؟ ✅پاسخ با توجه به یک نکته روشن می شود که اساسا خداوند خالق جهنم نبوده است بلکه این انسان ها هستند که با اعمال خودشان جهنم را خلق می کنند واگر خلقت جهنم به خداوند نسبت داده می شود از این باب است که او مسبب الاسباب بوده است ❗️توضیح این که: " بسیاری از مجارات های الهی چه در این جهان و چه در جهان دیگر نتیجه اعمال خود انسان ها است بسیاری از مواهب بهشتی تجسم اعمال نیک وبسیاری از عذاب های اخروی تجسم اعمال بد می باشد ❗️یکی از مسایلی که علمای عقاید مطرح می کنند بحث تجسم اعمال می باشد به این معنی که در رستاخیز اعمال ما زنده می شود ودر صورت های مختلفی با ما خواهد بود ❗️ دران روز عمل هر کس اعم از نیک و بد در برابر او حاضر می شود که یا مانند نعمت ظاهر می شود که مایه سرور ونشاط فرد میشود ویا به صورت عذاب مجسم می شود که مایه شکنجه ورسوایی انسان می شود ❗️ خداوند می فرماید: " همه اعمال خودرا حاضر می بینند و پرودگارت به احدی ظلم نمی کند"( کهف 49) ❗️ومی فرماید: " ایا جزایی جز انچه عمل می کردید خواهید داشت "( 90 نمل) ❗️ ومی فرماید: " هر کس به اندازه سنگینی ذره ای کار خیر انجام داده ان را می بیند و هرکس به اندازه ذره ای کار بد کرده ان را می بیند"( زلزال 7 و8) ❗️ ایه صراحتا می گوید نفس اعمال نیک و بد در برابر صاحبان در محشر ظاهر می شود که یا مایه خرسندی فرد می شود ویا مایه عذاب فرد ❗️جهت اگاهی بیشتر از مبحث تجسم اعمال رجوع کنید به کتاب پیام قران ، ایت الله مکارم ج6 ص90 به بعد ❗️کوتاه سخن این که خالق جهنم خود انسان ها هستند که اعمالشان در روز قیامت به صورت عذاب مجسم شده وانان را گرفتار کند وجهنم نیز جز گرفتاری در عذاب چیزی نیست واگر خلقت جهنم به خداوند نسبت داده می شود از این جهت است که او مسبب الاسباب است ❗️با این توضیح پاسخ شما در مورد خیر بودن یا شر بودن جهنم داده شد ( دقت کنید) 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوالی ذهنمو مشغول کرده ابلیس از خدا بابت عبادتش درخواست هایی کرد و خدا هم برای این که تو روز قیامت راهی براش نمونه قبول کرد. ولی جالبیش اینجاست که تک تک خواسته هاش بر علیه ماست!! ایا این عدله ؟؟ چرا اصلا خدا خواسته هاشو که علیه ماست قبول کرد ✅پاسخ در روایات ما امده است که پس از انکه خداوند ابلیس را از درگاه قرب خود بیرون راند خطاب به پرودگار چنین عرضه داشت: " تو عادلی و ظلم و جور نمی کنی پس ثواب عمل وعبادتم چه می شود ایا همه عبادتم از بین رفت؟ خداوند پاسخ داد خیر از امر دنیا هر چه می خواهی از من بخواه تا به پاداش عبادت به تو بدهم شیطان هم دو چیز مهم و کلی از پرودگار خواست 1 بقای تا روز قیامت 2 توانایی بر فریب انسان ها 📚 بحار الانوار ج60 ص274 ❗️ مفسران فلسفه وجود شیطان را در اغوای بندگان چنین تبیین می کنند : " از نظر سازمان افرینش وجود شیطان برای افراد با ایمان وانها که می خواهند راه حق را بپیمایند زیانبخش نیست بلکه وسیله پیشرفت وتکامل انان است چه اینکه پیشرفت و ترقی وتکامل همواره در میان تضادها صورت می گیرد ❗️به عبارت روشن تر انسان تا در برابر دشمن نیرومندی قرار نگیرد هرگز نیروها و نبوغ خودرا بسیج نمی کند و بکار نمی اندازد همین وجود دشمن نیرومند سبب تحرک و جنبش هر چه بیشتر انسان ودر نتیجه ترقی وتکامل او می شود۰ یکی از فلاسفه بزرگ تاریخ معاصر " تواین بی " می گوید: " هیچ تمدنی درخشان در جهان پیدا نشود مگر اینکه ملتی مورد هجوم یک نیروی خارجی قرار گرفت و بر اثر این تهاجم نبوغ و استعداد خود را بکار انداخت و ان چنان تمدن درخشانی را پی ریزی کرد" 📚 تفسیر نمونه ج1 ص194 ❗️ توجه به این نکته نیز یکی دیگر از فلسفه مهلت یافتن شیطان وتوانایی اش بر اغوای انسان ها می تواند باشد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال مگه گناه و ثواب هر کس برای خودش نیست ؟ و اگر من بی حجاب باشم اون دنیا مجازات نمیشم.پس اینکه به زور من رو به بهشت هدایت میکنند چه جریانی هست ؟ ✅پاسخ در پاسخ شما گفتنی است که به طور مسلم زندگانی دسته جمعی برای افراد بشر دارای فواید وبرکات فراوانی است ولی در مقابل ان محدودیت هایی نیز برای او ببار می اورد ❗️در زندگی اجتماعی سرنوشت افراد بهم مربوط است وافراد در سرنوشت هم اثر دارند حق نظارت در اعمال دیگران حق طبیعی و خاصیت زندگی دسته جمعی است ❗️در اجتماع چیزی به عنوان " ضرر فردی " وجود تدارد و هر زیان فردی امکان این را دارد که به صورت یک " زیان اجتماعی" دراید وبه همین دلیل منطق وعقل به افراد اجازه می دهد که در پاک نگه داشتن محیط زیست خود از هرگونه تلاش و کوششی خود داری نکنند ❗️پیامبر گرامی فرمود: " یک فرد گنهکار در میان مردم همانند کسی است که با جمعی سوار کشتی شود و به هنگامی که در وسط دریا قرار گیرد تبری برداشته وبه سوراخ کردن موضعی که در ان نشسته بپردازد و هرگاه به او اعتراض کنند در جواب بگوید من در سهم خود تصرف می کنم اگر دیگران اورا از این عمل خطرناک باز ندارند طولی نمی کشد که اب دریا به داخل کشتی نفوذ کرده ویکباره همگی در دریا غرق می شوند" 📚 مسند احمد ج4 ص268 📚 نهج الفصاحه ص836 ❗️ پیامبر با این مثال جالب منطقی بودن وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را مجسم ساخته و حق نظارت فرد بر اجتماع را یک حق طبیعی که ناشی از پیوند سرنوشت ها است می داند 📚تفسیر نمونه ج3 ص38 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اخیرا دیده ام برخی از وهابیان و پیروانشان تولد حضرت علی در کعبه را منکر شده اند لطفا پاسخی دهید تا به ان ها بدهیم چرا که در ایام ولادت ایشان فراوان این بحث مطرح می شود ✅پاسخ میلاد حضرت امیر در کعبه و گشوده شدن درب کعبه از برای فاطمه بنت اسد امری مسلم است که روایات متواتری در این باره وارد شده است 📚بحار الانوار ج35 ص2 باب 1 ❗️ علما وبزرگان اهل سنت هم بر این مطلب تصریح کرده اتد ❗️مسعودی شافعی می تویسد: " محل تولد علی خانه کعبه است" 📚 مروج الذهب ج1 ص313 ❗️ حاکم نیشابوری از بزرگان اهل سنت می اورد: " روایات متواتری در باب ولادت علی بن ابی طالب توسط فاطمه بنت اسد در داخل کعبه وارد شده است" 📚 المستدرک علی الصحیحین ج3 ص550 ❗️ سبط بن جوزی یکی دیگر از بزرگان اهل سنت می اورد: " روایت شده است فاطمه بنت اسد در حالی که باردار بود خانه خدا را طواف می کرد درد زایمان او را گرفت درب خانه کعبه به روی او باز شد او داخل خانه کعبه شد و فرزندش را به دنیا اورد" 📚 تذکره الخواص ص20 ❗️ گنجی شافعی در کفایه الطالب می نویسد: " امیر مومنان علی شب جمعه سال 30 رجب پس از عام الفیل داخل خانه خدا به دنیا امد کسی پیش تر و پس از ان حضرت داخل خانه کعبه به دنیا نیامده واین از فضایل اختصاصی او است که خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا کرده است" 📚 کفایه الطالب ص407 ❗️ الوسی می گوید: " این که امیر مومنان علی در درون کعبه به دنیا امده شهرت جهانی داشته و در کتاب های شیعه وسنی امده واین افتخار نصیب هیچ شخص دیگری نشده است" 📚 شرح الخریده الغیبیه ص15 ❗️ ودیگران از علمای اهل سنت بر این مطلب تصریح کرده اند که جهت پرهیز از اطناب از ذکر انان خود داری می کنیم 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال گفته می شود کعبه در زمان تولد مولی علی بت خانه ومحل 360 بت کوچک و بزرگ بوده اخه تولد در یک بت خانه چه فضیلتی دارد که این قدر شیعه به ان افتخار می کند ✅پاسخ در پاسخ شما ابتدا روایت زیبایی را نقل می کنیم که مرحوم سلطان الواعظین در کتاب شریف شبهای پیشاور می اورد: " در لحظات اخر عمر شریف حضرت امیر هر یک از صحابه ایشان به بالین ایشان حاضر می شدند و سوالات خو درا مطرح می کردند یکی از این افراد صعصعه بن صوحان از روات بزرگ شیعه بود ❗️صعصعه سوال از برتر بودن حضرت امیر بر انبیا می کرد تا انجا که رسید و گفت : " تو برتر هستی یا عیسی؟ حضرت علی فرمود: " من افضل از عیسی هستم چرا که پس از انکه مریم بواسطه دمیدن جبرییل در گریبان او به قدرت خدا حامله شد همین که زمان وضع حملش شد وحی شد ای مریم از بیت المقدس خارج شو زیرا که این خانه محل عبادت است نه زایشگاه و محل ولادت لذا از بیت المقدس بیرون رفت ودر میان صحرا پای نخله خشکیده عیسی بدنیا امد ❗️اما من وقتی مادرم فاطمه بنت اسد را درد زاییدن گرفت در حالتی که وسط مسجد الحرام بود به کعبه پناه برد وگفت خدایا بحق این خانه و بحق کسی که این خانه را بنا کرده این درد زاییدن را بر من اسان گردان همان ساعت دیوار خانه شکافته شد ندای غیبی برخاست که ای فاطمه داخل خانه شو فاطمه مادرم وارد شد ومن در همان خانه کعبه به دنیا امدم" 📚 شب های پیشاور ص476 ❗️ از این امر خداوند به حضرت فاطمه بنت اسد در وارد شدن به کعبه و نهی از مریم از وضع حمل در بیت المقدس با توجه به شرافت مکه بر بیت المقدس شرافت حضرت علی بر عیسی نبی معلوم می شود ❓اما پاسخ سوال شما که تولد یافتن در یک بت خانه چه فضیلتی دارد ❗️پاسخ ان است که همین خانه کعبه در مدت 13 سال حضور پیامبر در مکه محل عبادت و طواف ایشان وپس از ان قبله برای مسلمین بوده است ❗️این که عده ای از موقعیت کعبه سو استفاده کردند غباری بر دامن خانه کعبه نمی نشیند 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال جرم جهنمیان سکس و مشروب بود؛ و پاداش بهشتیان سکس و مشروب آیندگان ما به سادگی ما میخندند... ﺗﻮ ﻣﯽ ﻓﻬﻤﯽ؟ ﻣﻦ ﻧﻤﯽ ﻓﻬﻤﻢ ! ﻓﺮﻕ ﺣﻮﺭﯼ ﺑﺎ ﻓﺎﺣﺸﻪ ﭼﻴﺴﺖ ؟ ﻳﮑﯽ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺑﻨﺪﻩ ﯼ ﺧﺪﺍ ... ﺧﺪﺍﻳﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﺮﻭﺍﻧﺶ ﺣﻮﺭﯼ ﺭﺷﻮﻩ ﻣﻴﺪﻫﺪ ﻭ ﺑﻬﺸﺘﯽ ﮐﻪ ﻓﺎﺣﺸﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ ! ﮐﺪﺍﻡ ﯾﮏ ﺑﯿﮕﻨﺎﻫﻨﺪ؟ ﻓﺎﺣﺸﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺳﺮ ﻧﺎﭼﺎﺭﯼ ﺍﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﺷﮑﻤﺶ ﺭﺍ ﺳﯿﺮ ﻣﯿﮑﻨﺪ ؛،؛ ﯾﺎ ﺣﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﻟﺬﺕ ﺗﻨﺶ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺧﻮﺏ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺳﺖ؟ ﺗﻮ ﻣﯿﺪﺍﻧﯽ ؟ ﻣﻦ ﻧﻤﯿﺪﺍﻧﻢ ! «صادق هدایت» خواهشمند است در خصوص این شبهه روشنگری بفرمایید. ✅پاسخ ❗فرق ازدواج با حوریان در بهشت با زنا و فاحشگی در این است که در ازدواج روابط بر اساس ضوابط می باشد وارضای جنسی به صورت نظامند وقانونی پاسخ داده میشود در حالی که در فاحشگی و زنا ضوابطی وجود ندارد وغیر قانونی است ❗در زنا و فاحشگی اعتبار زن از بین می رود واو به موجودی بی ارزش و پست تبدیل می شود در حالی که ازدواج موجب ابرومندی دو طرف می شود ❗در زنا و فاحشگی چون احساس گناه وجود دارد پرده های حایل میان انسان و خدا از بین می رود وانسان شقی می گردد ❗زنا وفاحشگی سبب ساز از بین رفتن بنیان خانواده وشیوع فرزندان نامشروع می شود ❗زنا و فاحشگی سبب انواع بر خورد ها و کشمکش های فردی و اجتماعی در میان هوس بازان می شود ❗زنا و فاحشگی باعث اشاعه انواع بیماری ها میشود ❗سبب سقوط جنین و کشتن فرزندان وقطع نسل می گردد ❗حضرت امیر فرمود : زنا وفاحشگی سبب از بین رفتن صفا و نورانیت در انسان و قطع روزی و تسریع در نابودی انسان ها می شود ودر اخرت سبب غضب پرودگار وسختی حساب ودخول در جهنم می شود 📚مجمع البیان ج۶ ص۴۱۴ ❗این ها بود فرق بین فاحشگی وازدواج چه ازدواج در دنیا وچه ازدواج در اخرت با حوریان 📚تفسیر نمونه ج۱۲ ص۱۰۳ ❗اما فلسفه وعده دادن خداوند به نعمت های جسمانی بهشت از جمله ازدواج با حوریان این است : ❗از نظر قرآن معاد هم جسمانی است وهم جنبه روحانی دارد چرا که انسان در آن صحنه با جسم وروح حاضر میشود وطبعا باید در هر دو جنبه غرق مواهب وبرکات الهی گردد. ❗نعمت های جسمانی بهشت مانند نعمت های معنوی بسیار متنوع وگسترده وجالب ودل انگیز است وقران روی آن بسیار تکیه کرده است تا از این طریق توجه همه انسان ها را به اعمال وصفات وفضایل که سرچشمه این مواهب است جلب کند ومی دانیم نوع بشر بیش از آنچه به نعمت های روحانی می اندیشد توجه به مواهب جسمانی دارد 📚پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج6 ص176 ❗اما فرق بین شراب موعود بهشتی با شراب دنیوی "شراب بهشتی هیچ گونه ارتباطی با خمر وشراب آلوده دنیا ندارد همان گونه که قرآن می گوید:"شراب بهشتی نه مایه فساد عقل است ونه موجب مستی می شود"صافات 47 ❗در شراب بهشتی جز هوشیاری ونشاط ولذت روحانی ومعنوی چیز دیگری در آن نیست" 📓تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج21 ص443 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا طبق روایات حرمت رقص غیر مشروع را ثابت کنید چون بعضی میگن اخوندا از جیبشون این حکم رو در اوردن ✅پاسخ فقها در مورد رقص دیدگاههای مختلفی دارند ❗️در باره ی حرمت "رقص" ممکن است به دو گونه احادیث استناد گردد:   1. دسته ای از آنها به صورت عام، مربوط به نهی از هرگونه لهو و لعب و لغو است، که رقص هم از مصادیق آنها به شمار می رود، مانند حدیث امام صادق(ع) که فرمود: «زمانی که آدم (ع) از دنیا رفت، ابلیس و قابیل زبان به شماتت او گشودند و (در مرگ او شادمانی کرده) و به ساز و آواز پرداختند، پس هر کس که روی زمین به این گونه، لذت جوید به آن دو اقتدا کرده است». 📚الکافی ج6 ص431   ❗️ یا حدیثی که از امیر المؤمنین علی نقل شده است که فرمود: «عاقل نیست کسی که در پی لعب باشد و دائم با لهو و طرب خو د را مشغول سازد». 📚مستدرک الوسایل ج13 ص220   2. دسته ای از روایات که صریحا از رقص نهی کرده اند، مانند احادیثی که در زیر می آید:   ❗️از امام صادق (ع) نقل شده که پیامبر (ص) فرمود: «نهی می کنم شما را از رقص 📚الکافی ج6 ص432   ❗️از رسول خدا نیز نقل شده که نهی کرد از ضرب و رقص و هر گونه لهو و لعب، و از حاضر شدن در چنین مجالسی و استماع آن 📚مستدرک الوسایل ج13 ص21 ❗️از دیدگاه اسلام چون انسان موجودی با کرامت ودارای ارزش فوق العاده است بایستی تمام همت خودرا مصروف این هدف کند واز انچه او را از این هدف باز می دارد پرهیز کند ❗️از جمله موانع جدی انسان در این راه اشتغال به لهو ولعب و غفلتی است که از این راه عاید انسان می,گردد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایااین درسته که امام زمان (عج) تمام مخالفین خود را گردن می زند؟ ✅پاسخ ابتدا باید دانست که پیشوایان معصوم بخصوص حضرت مهدی مایه رحمت وعطوفت ویاور ضعیفان میبباشند بنابراین بهترین وانسانی ترین رفتارها را با عموم مردم داشته اند وخواهند داشت،درصورتی هم که نیاز به شدت عمل بوده،از ان برای کمک به مظلومین استفاده خواهند کرد،پس قهر ومهر انان هردو مایه برکت وخیر برای مردم هستند ❗️پیامبر گرامی فرمود:مهدی را ساکنان زمین واسمان دوست دارند 📚بحارالانوار ج 51،ص 74 ❗️در روایت دیگر فرمود بسوی مهدی امت روی می اورند مانند روی اوردن زنبور عسل بسوی ملکه شان 📚الحاوی للفتاوی،ج 2،ص153 ❗️ودر روایت دیگر فرمود:مهدی قلوب بندگان را از عبادت خداوند پر کرده وعدالت خداوند را در قلوب شان جای میدهد 📚الغیبه،شیخ طوسی،ص 179 ❗️در روایت دیگری امده است:که حتی پرندگان اسمان نیز از حکومت مهدی شاد وخوشحال هستند 📚بحارالانوار،ج 51،ص80 ❗️آیا در چنین جامعه ای که عموم مردم از کوچک وبزرگ،پیروجوان،زمینی وآسمانی،به او عشق می ورزند ومطیع اوهستند نیاز به کشتار هست؟؟؟ ❗️اما در رابطه با اخباری که در انها کشتار در حجم وسیعی را مطرح کرده اند،باید توجه کرد 1:قسمتی از انها مربوط به فتنه های قبل از ظهور است وهیچ گونه ارتباطی به دوران بعد ظهور ندارد 2:دسته ای از روایات از طریق عامه واهل سنت نقل شده است که بیشتر انان مشکل سندی دارد 3:دسته ای نیز از طریق شیعه تقل شده است ک نمی توان به تمام انها نیز اعتماد کرد،ومشکل سندی دارد 📚موعود شناسی،رضوانی،ص570 ❗️البته نمیگوییم که پس از ظهور هیچ گونه کشتاری رخ نخواهد داد،بلکه میگوییم این کشتارها بسیاری کم بوده و آن هم در برابر کسانی است ک در صدد مقابله با حضرت حجت برامده اند وبه هیچ عنوان قابل اصلاح وهدایت نیستند وامام عصر برای برپا کردن حکومت جهانی خود ناگریز به از بین بردن آنها میباشد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال شما شیعیان می گویید که علی تقسیم کننده بهشت و دورخ است ایا این غلو در شان علی رضی الله عنه نیست ✅پاسخ غلو ان است که ما برای امامان شوونی را عقیده داشته باشیم که در کتاب وسنت ریشه نداشته باشد 📚سلفی گری؛ رضوانی ص384 ❗️این که حضرت امیر تقسیم کننده بهشت و دوزخ است و کسی بدون اذن او وارد بهشت نمی شود و دشمنان ومخالفان او وارد جهنم می شوند،گذشته از انکه در کتب معتبر شیعه طبق روایات متواتر نقل شده است 📚بحارالانوار،ج 39،ص193،باب84 ❗️در روایات متعددی از کتب شما برادران اهل سنت هم نقل شده است،ک به برخی از انها اشاره میکنیم ❗️خطیب بغدادی روایت میکند که ابوبکر در حالت مرگ خود از پیامبر چنین نقل روایت کرد که فرمود:بر فراز صراط عقبه ای است که کسی نمیتواند از ان رد شود مگر درصورتیکه جواز عبور از علی به دست اورده باشد 📚تاریخ بغداد،ج10،ص356 همین مضمون را طبری در الریاض النضرة،ج2،ص172 نقل میکند ❗️همچنین ابن حجر روایت میکند که پیامبر خطاب به حضرت علی فرمود:ای علی تو در روز قیامت بهشت ودوزخ را برای مردمان تقسیم میکنی 📚صواعق محرقه،ص75 ❗️همین معنا را خوارزمی در مناقب ص234وقندوزی حنفی در ینابیع المودة ص83نقل میکند ❗️درپایان توجه شما را به شعری جلب میکنیم ک امامتان شافعی در مدح مولا علی سروده است که چنین گفت: محبت علی سپر است چرا که او تقسیم کننده ی بهشت وجهنم است بحق وصی پیامبر است وامام انس وجن است 📚ینابیع المودة،ص86 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میخواستم بدونم به چه دلایل و مدارکی و اسنادی ما میتوانیم بگوییم که حضرت مهدی هم اکنون زنده اند و بین ما هستند،کماکه دوستان و برادران اهل سنت میفرماییند ایشان هنوز بدنیا نیامده ✅پاسخ: طبق روایات وکتب شیعه شکی در تولد وحیات حضرت صاحب الامر نیست ودراین باره روایات فراوانی آمده است که جهت آگاهی از برخی آز آن روایات رجوع کنید به کتب : کمال الدین،شیخ صدوق،ج2 ص424 تا 479- منتخب الاثر، ایت الله صافی،جلد 1 ص 367 تا 437- بحار الانوار،جلد 51 ص2 باب 1، جلد 52 ص1 باب 18 وصال 78 باب 19 و... ❗بسیاری از علما وبزرگان اهل سنت نیز تصریح کرده اند که امام عسکری عقیم نبوده است وتصریح کرده اند برای او فرزندی به نام محمد متولد شده است ایت الله صافی از 68 تن از این علما نام می برد 📚منتخب الاثر،ج2 ص369 تا 393- ویکی از نویسندگان از 135 نفر نام می برد 📚در انتظار ققنوس، ص188 تا 198 برخی از بزرگان اهل سنت که براین مطلب تصریح کرده اند: ابن اثیر در الکامل،ج6 ص320- سبط بن جوزی در تذکره،ص325 -326- ذهبی در العبر فی خبر من غبر ج1 ص373- شعرانی در الیواقیت،ج2 ص562- هیتمی در الصواعق، ج2 ص 601 ❗️دراین بین برخی از آنها درکنار تصریح به ولادت او اعتراف کرده اند که او همان مهدی موعود است وهم اکنون در غیبت به سر می برد که به برخی اشاره می کنیم 1⃣محمد بن یوسف گنجی شافعی: "ابومحمد حسن عسکری از خود فرزندی به جای گذاشت که همان امام منتظر است" 📚کفایه الطالب،ص312 2⃣عبدالوهاب شعرانی حنفی: "در آخر الزمان امید به خروج مهدی است. او از اولاد امام حسن عسکری است.ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری اتفاق افتاد. تا به حال زنده است تا با عیسی اجتماع کند.عمرش تا این زمان 706 سال است ( تا زمان زندگی مولف) 📚الیواقیت والجواهر،ج2 ص127 3⃣نور الدین عبدالرحمان جامی حنفی: او بعد از بیان تاریخ ولادت حضرت مهدی می گوید: "او کسی است که زمین را پر از عدل وداد می کند" 📚شواهد النبوه،ص404 4⃣قاضی بهلول افندی می گوید: "ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری بود واسم مادرش نرجس است.برای او دو غیبت است یکی صغری ودیگری کبری. هرگاه خدا به او اذن ظهور دهد آن گاه زمین را پر از عدل وداد خواهد کرد 📚المحاکمه فی تاریخ ال محمد،ص246 5⃣ابن صباغ مالکی بعد از تصریح به ولادت او می گوید: "لقب او حجت،مهدی، خلف صالح،منتظر، صاحب الزمان است که مشهورترین آنها مهدی است" 📚الفصول المهمه،ص282 ✅ودیگران از علمای اهل سنت که جهت جلوگیری از اطناب وطولانی شدن از ذکر نام آنها خودداری می کنیم. 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سؤال آیا صحیح است ک ابوبکر می گفت:شیطانی بامن است ک من رافریب می دهد؟؟لطفأ آدرس آن را از کتب اهل سنت بیاورید تا در برابر وهابیان استفاده کنیم. ✅پاسخ یکی از ناجوانمردی هایی که در حق مولا علی شد،این بود که باب علم پیامبر را را از تصدی منصب خلافت محروم کرده وافرادی برآن منصب نشستند ک صلاحیت وشایستگی آن را نداشتند ❗️فخر رازی بزرگ مفسر اهل سنت در تفسیر کبیر خود ذیل آیه 33آل عمران از حضرت علی روایت میکند ک فرمود: پیامبر هزار باب از علم را به من فرا داد که از هر باب آن هزار باب استنباط کردم ❗️ابن اثیر از ابن عباس می آورد که میگفت علی ابن ابی طالب نه دهم علم را فرا گرفته و در یک دهم آن هم با شما شریک است 📚أسدالغابة،ج4،ص22 📚استیعاب،ج2،ص463 ❗️طبق کتب اهل سنت سخن در علم حضرت علی وافضلیت او از سایر صحابه فراوان است،ک بحث تفصیلی در مورد آن را به پیامهای بعد موکول میکنیم ❗️اما پاسخ سوال شما علمای اهل سنت از ابوبکر روایت کرده اند:که میگفت : به خدا سوگند من بهترین شما نیستم،من شیطانی دارم که همواره مرا فریب می دهد پس چون غضب کردم ازمن دور شوید تا مبادا در موها وپوست بدنتان تاثیر بگذارم 📚طبقات ابن سعد،ج3،ص151 📚الامة والسیاسة،ج1،ص22 📚تاریخ طبری،ج3،ص210 📚کنزالعمال،ج5،ص589 ❗️علامه ی امینی در الغدیر شریف ج 7،ص 164به بعد انبوهی از روایات در کم بهره بودن خلیفه اول از علم ودانش که لازمه ی خلافت رسول الله است را نام میبرد واثبات میکند که ابوبکر به هیچ وجه شایستگی خلافت را نداشته است که جهت آگاهی تفصیلی میتوانید به آن کتاب رجوع کنید 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یه موضوعی رو یه جایی دیدم میخواستم ببینم آیا جوابی برای این موضوع وجود داره. خواهش میکنم که کمک کنید. ممنون ‌ ‌ 💦 رابطه عطسه و خرمگس👇👇👇 ⚡️ 22 - محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن القاسم بن يحيى، عن جده الحسن ابن راشد، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: من عطس ثم وضع يده على قصبة أنفه ثم قال: " الحمد لله رب العالمين [الحمد لله] حمدا كثيرا كما هو أهله وصلى الله على محمد النبي وآله وسلم " خرج من منخره الأيسر طائر أصغر من الجراد وأكبر من الذباب حتى يسير تحت العرض يستغفر الله له إلى يوم القيامة. 📚منبع: اصول کافی ج ۲ ص ۶۵۷ چاپ دارالکتب اسلامیه تهران اصول کافی ج ۲ ص ۳۶۴ باب العطاس و التسمیت شماره روایت۲۲ چاپ منشورات فجر بیروت ✍ترجمه : امام صادق گفت : هرکس عطسه کند سپس دستش را بر تیغه بینی خود بگذارد و بگوید : الحمد الله... از سوراخ چپ بینی او پرنده ای کوچکتر از ملخ و بزرگتر از مگس(مانند خرمگس) بیرون می آید و برود به عرش و تا روز قیامت برای او استغفار کند. 🌱کانال افکار آزاد🌱 اسکن این روایت 👇👇👇👇👇👇 ✅پاسخ باید توجه داشته باشید که چنان نیست که هر روایتی در مجامع روایی ما موجود باشد بگوییم روایتی صحیح است بلکه برای شناخت روایت صحیح از غیر صحیح راه هایی است که از جمله انها بررسی سند روایت است ❗️روایتی که ان کانال مورد استناد قرار داده است روایت ضعیف وغیر قابل استدلال است ❗️علامه مجلسی در کتاب مراه العقول خودش که شرحی بر کافی است ذیل روایت مورد استدلال می اورد: ❗️الحدیث العشرون والثانی : ضعیف ❗️این حدیث ضعیف و غیر قابل استدلال است 📚مراه العقول ج12 ص558 ❗️ در سند روایت قاسم بن یحیی است که مجهول است 📚مشایخ الثقات ص128 ❗️واحمد بن محمد که ضعیف است 📚المفید معجم رجال الحدیث ص23 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا برای من ثابت کنید این همه کهکشان ها و پدیده ها و اجسامی که در زمین و آسمان است خدای اسلام آفریده و ساخته دست خدایان ادیان دیگر نیست ✅پاسخ یک مسلمان طبق براهین کاملا عقلی نخست اثبات می کند که برای عالم خدایی است که وجود موجودات از اوست ❗️او از براهینی چون برهان نظم ،حدوث،وجوب و امکان،علت و معلول ،فطرت،محدودیت برای این مطلب استفاده می کند 📚پیام قران جلد 2و 3،منشور جاوید جلد 1،مفاهیم القران ج1،الاهیات ج1 ❗️پس از اثبات وجود خدایی برای این عالم طبق براهین عقلی در مرحله دوم با براهین قاطع عقلی اثبات می کند که ان خدا یکتا وبی همتا است وشبیه ومانندی ندارد وجامع جمیع صفات کمالی می باشد ❗️او بر این مطلب از براهینی چون فطرت،هماهنگی جهان،برهان صرف الوجود،برهان فیض وهدایت،برهان ترکیب و ...استفاده می کند 📚منابع پیشین ❗️یک مسلمان در مرحله سوم با دلایل عقلی اثبات می کند که خداوند عالم به مقتضای صفات کمالیش باید برای هدایت بندگان ونجات دادن انان از منجلاب جهل و گمراهی وبه کمال رساندن انان پیامبرانی را از سنخ خودشان برای هدایتشان ارسال کند 📚الالهیات ،سبحانی ج3 ❗️در مرحله بعدی عقل راه هایی را برای شناخت پیامبران راستین از پیامبران دروغین پیش روی انسان می گذارد مانند اعجاز،بررسی محتوای دعوت،گرداوری قراین ،و... 📚پیام قران ،جلد7 ❗️یک مسلمان در برابر ادعای نبوت پیامبر اسلام کلیه طرق برای پی بردن به صحت نبوت ایشان را بررسی کرده وتصریح می کند که ایشان پیامبر خداوند است که برای اگاهی رجوع کنید 📚پیام قران ،ایت الله مکارم ج8 ❗️در پایان مشاهده می کند که کلیه انچه را که از طریق ادله عقلی ثابت کرده است در تعالیم اسلامی وارد شده است 📚بحار الانوار ج3 و4 و5 و6 ❗️بدین گونه پی می برد که دین حق دین اسلام است که تعالیمش کاملا موافق با عقل می باشد همان عقلی که چراغ راه انسان برای شناخت حقایق است ومی بینیم این دین فراوان توصیه به عقل واستفاده از ان کرده است 📚بحار الانوار جلد 1 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال شیطان که از آتش است چگونه در آتش میسوزد ودیگر آنکه آیا شیطان توبه میکند یاخیر؟؟ ✅پاسخ درمورد بخش اول سؤالتان باید گفت:هم جنس بودن مانع از عذاب دیدن نمیگردد ،همانند اینکه ما انسانها نیز از خاک افریده شده ایم،و در عین حال که اگر خشتی برپیکرمان فرود آید از آن آسیب خواهیم دید ❗️اما در رابطه با بخش دوم سؤالتان روایتی است که سیوطی از علمای اهل سنت،درتفسیرش میاورد:که روزی ابلیس باموسی ملاقات کرد وخطاب به موسی عرضه داشت:توکسی هستی که پروردگار به رسالت خود برگزیده وبا تو سخن گفته است،من گناه کرده ام ومی خواهم توبه کنم واسطه ی بین من وخداوند شو تا توبه ی من را بپذیرد،موسی چنین کرد،خداوند به موسی فرمود: به شیطان بگو اگر می خواهد توبه اش را بپذیرم به قبر آدم سجده کند،اما شیطان استکبار ورزید وخشمگین شد وگفت:وقتی که آدم زنده بود به او سجده نکردم ،حال در حالی ک مرده است بر او سجده کنم؟ 📚الدر المنثور،ج1،ص51 ❗️همین روایت را علامه ی گرانقدر، مجلسی در بحارالانوار ج60،ص280میاورد ❗️همچنین در روایت دیگری امده است ک این جریان در زمان حضرت نوح هم اتفاق افتاد ،اما شیطان از سجده بر قبر آدم امتناع ورزید 📚بحارالانوار،ج60،ص281 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال تکلیف بچه های شیعیان که قبل از بلوغ می میرند چیست بهشت میرن؟چیکار میشن؟ ✅پاسخ در روایات ماآمده است که فرزندان شیعیان ومؤمنین که قبل از سن بلوغ از دنیا رفته اند،دربهشت برزخی تحت تربیت حضرت ابراهیم وساره وحضرت زهرا قرار گرفته ودر آخرت نیز وارد بهشت میشوند ❗️شیخ صدوق روایت میکندکه امام صادق فرمود: خداوند اطفال مؤمنین را (دربهشت برزخی)تحت تربیت ابراهیم وساره قرار میدهد وانان او را پرورش میدهند و وقتی قیامت شود انان را به پدرانشان در بهشت ملحق میکنند 📚من لا یحضره الفقیه ج۳ ص۴۹۰ ❗️در روایات دیگر امده است آنان تحت تربیت حضرت زهرا قرار می گیرند 📚همان مدرک ❗️علامه ی مجلسی می گوید ک بین این دو روایت می توان چنین جمع کرد که بنا به درجات پدراشان برخی از آنان تحت تربیت ابراهیم وساره وبرخی تحت تربیت حضرت زهرا قرار میگیرند 📚بحارالانوار،ج5،ص294 ❗️اما درقیامت شیخ صدوق در أمالی خودش روایت میکند ک فرزند عثمان ابن مظعون از دنیا رفته بود،پیامبر خطاب به او چنین فرمود: برای بهشت هشت در وبرای جهنم هفت در میباشد آیا شاد نمیشوی که در روز قیامت نزد هیچ دری حاضرنمیشوی مگراینکه فرزندت را درکنارت می یابی که کمر تو را گرفته است وبرای تو نزد پروردگار شفاعت میکند(وخداوند نیز شفاعت اورا قبول میکند) 📚امالی،صدوق،ص۶۶ 📚وسایل الشیعه ج۳ ص۲۴۶ ❗️در روایت دیگری امام باقر فرمود: هر کس از او فرزندانی بمیرد و او صبر پیشه کند ان‌‌‌ فرزندان او را از اتش جهنم باز می دارند 📚الکافی ج۳ ص۲۲۰ ❗️روشن است که انان خود بهشتی هستند که می توانند والدین خود را شفاعت کنند تا وارد بهشت شوند 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا پس از حضرت یوسف پیامبری از فرزندانش برداشته شد ✅پاسخ در این باره روایاتی نقل شده است ❗️شیخ کلینی در کافی شریف روایت می کند که امام صادق فرمود: انگاه که یعقوب بر یوسف وارد شد یوسف ملاحظه عزت پادشاهی را کرد وبرای یعقوب از مرکب خود پیاده نشد جبرییل بر یوسف نازل شد وگفت ای یوسف دست خود را بگشا واز ان نوری ساطع را خارج کرد و ان نور به جو اسمان منتقل گردید ❗️یوسف گفت این چه نوری بود که از دستم خارج شد ❗️جبرییل پاسخ داد نور نبوت بود که از ذریه تو خارج شد بخاطر عقوبت عدم پیاده شدن برای پدرت لذا از فرزندان تو نبی وپیامبری نخواهد بود 📚الکافی ج3 ص760 ❗️همین مضمون را صدوق در علل الشرایع ج1 ص55 وعلامه مجلسی در بحار الانوار ج12 ص251 نقل می کند ❗️اما باید توجه داشت که این جریان منافاتی با عصمت یوسف ندارد وتنها یک ترک اولی بود که ایشان مرتکب گردید ❗️چنان که علامه مجلسی چنین می گوید: نمی توان این جریان را بر تکبر یوسف یا تحقیر کردن او نسبت به یعقوب حمل کرد چرا که انبیا از این امور منزه هستند بلکه یوسف ملاحظه مصلحت کرد برای حفظ عزتش نزد مردم جهت تدبیر امور انان وترویج دین چرا که نزد مردم چنین بود که اگر فرمانروا برای غیر خودش از مرکب پیاده شود این را سبب خواری و کوچکی ان فرمانروا می دانستند اما شایسته ان بود که یوسف رعایت ادب با پدر را می کرد واین کار اولی بود از رعایت این مصلحت لذا یوسف مرتکب ترک اولی شد و مورد عتاب قرار گرفت ونور نبوت از او خارج شد چون انبیا بخاطر مقام والایی که دارا هستند بخاطر کوچکترین مساله مواخذه می شوند 📚 مراه العقول ج10 ص215 ❗️البته برخی علما این جریان را قبول ندارند زیرا اولا: با ایاتی که استقبال یوسف از یعقوب را گزارش میدهد تطبیق ندارد چرا که در ایات چنین امده است که او پدر ومادرش را به اغوش کشید وان ها را بر تخت سلطنت نشاند « یوسف 99،100. ثانیا : با ایه." هیچ گناهکاری بار گناه دیگران را بدوش نمی کشد تنافی دارد"(فاطر 18) ❗️چرا باید بخاطر عمل یوسف فرزندانش از نبوت محروم شوند انانکه تقصیری ندارند 📚مجمع البیان طبرسی ج5 ص456 📚منشور جاوید, علامه سبحانی ج11 ص472 ❗️طبق این نظریه باید گفت علت اینکه چرا نبوت در نسل یوسف ادامه نیافت برای ما روشن نیست وخداوند خود بهتر می داند که نبوت را در چه کسانی قرار دهد "انعام 124" 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چگونه است خلقت خداوند که برخی در آفریقا بدنیا می ایندسیاه وزشت،یاچرا برخی انسان بدنیا می ایند وبرخی حیوان،چرا من حیوان نشدم،یا چرا من در افریقا بدنیا نیامدم سیاه وزشت!آن کسی ک در افریقا بدنیا امده چه تقصیری داشته؟؟یاسوسک چه گناهی کرده که سوسک بدنیا امده؟؟ایا این ظلم نیست؟! ✅پاسخ خداوند عادل است یعنی حق هیچ موجودی را پایمال نمیکند،وبه هرموجودی طبق نظام حکیمانه هستی لطف میکند،ظلم پایمال کردن حق است،وعدل وظلم درجایی معنا پیدا میکند که حقی در کار باشد ❗️حال میپرسیم ایا کسی از خدا طلبی داشته وایا موجودات از قبل حقی داشته اند تا پایمال شده باشد وظلمی صورت گرفته باشد،مگر ما قبلا بوده ایم یا از خود چیزی داشته ایم تا پایمال شده باشد ❗️اگر یک قالی بزرگ را پاره پاره کنند،میتوان گفت این قالی قبلا بزرگ بوده واکنون با پاره شدن بزرگی خود را از دست داده ولی اگر ما از اول یک قالیچه ی کوچک بافتیم،قالیچه حق ایراد ندارد که چرا کوچک است،زیرا او پیش از این هیچ بود واصلا از خود بزرگی نداشت،تا کسی آن را گرفته باشد و به او ظلمی کرده باشد،بنابراین اگر خدا به یک نفر که هیچ طلبی از او نداشته چیزی بدهد و به فرد دیگر از همان چیز دو عدد بدهد هرگز ظلم نخواهد بود ❗️علاوه بر اینکه خداوند به آن کسی که نعمت بیشتری داده،مسئولیت بیشتری نیز داده است،چنانکه خداوند فرمود:« بعضی را بر بعضی دیگر درجاتی برتری داد تا شما را به آنچه که در اختیار تان قرار داده بیازماید» 165انعام ❗️پس آنچه از اختلافات مانند سفیدی ،سیاهی ،ذکاوت،تیزهوشی،مرد بودن،زن بودن،انسان بودن،حیوان بودن وغیر اینها موجود است منافات با عدل ندارد چرا که روشن شد موجودات قبل از خلقت حقی بر خداوند ندارند،پس انچه خداوند به انها عطا کرده فضل است نه حق،پس اختلاف در آن ظلم نمیشود 📚بدایة المعارف ،ج1،ص136 ❗️انچه گفتیم در روایتی از امام باقر نیز نقل شده است:که از ایشان سوال کردند؛که ما از اطفال کسی را میبینیم که مرده متولد میشوند یا بعضی سقط میشوند یا بعضی کور،یا کنگ،یا کر،متولد میشوند،برخی تا بلوغ زنده می ماند وبرخی تا پیری زنده می مانند،حکمت این چیست؟‌امام پاسخ داد: خداوند سزاوارتر است از انچه تدبیر میکند در مورد مخلوقان،چرا که او خالق ومالک انها است پس هرکه را از عمر دادن منع کرده،اورا از چیزی منع کرده،ک برایش نبوده وحقی در آن نداشته وهرکه را عمر داده به او تفضل ولطف کرده وبه او چیزی را داده ک حقی بر ان نداشته 📚توحید صدوق،ص397 ❗️روشن شد که این اختلافات منافاتی باعدل خداوند حدارد،اما ممکن است سوال شود از حکمت این اختلافات،که جواب ان نیز واضح است،وآن اینکه این اختلافات لازمه نظام مادی است،اگر همه افراد انسان،مرد یا زن بودند،نسل انسان منقرض میشد،چرا که امکان تناسل وجود نداشت،یا اگر همه انسانها در شکل ورنگ یکسان بودند شناخته نمیشدند ویا اگر همگان در فکروذوق واستعداد مساوی بودند،مشاغل مختلف تعطیل میشد،ویا اگر همگان انسان بودند وحیوانی نبود،بسیاری از فواید که بر وجود حیوانات مترتب است مختل میشدجهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب عدل الهی نوشته ی شهید مطهری صفحه ی 120به بعد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال شما در سوالی در رابطه با اینکه چرا از فرزندان یوسف نبی کسی به پیامبری نرسید،در پایان عرضه داشتید که انتخاب نبی به دست خداست واو بهتر میداند که چه کسی پیامبر باشد،سوال من این است که چرا من پیامبر نشدم،؟فرد باید چه ویژگی داشته باشد تا به پیامبری برسد ✅پاسخ خداوند در آیه 124انعام میفرماید«خداوند آگاه تر است که رسالت خویش را کجا قرار دهد» ❗️ایت الله مکارم چنین می اورد: شرط نبوت قبل از هرچیز آمادگی روحی،پاکی ضمیر،سجایای اصیل انسانی،فکر بلند،واندیشه ی قوی وبالاخره تقوی وپرهیزگاری فوق العاده در مرحله ی عصمت است ووجود این صفات،مخصوصا امادگی برای مقامح عصمت،چیزی است که جز خدا نمیداند،به همین دلیل انتخاب نبی به دست خداست وخدا میداند این مقام را در چه جایی قرار دهد 📚تفسیرنمونه،ج5،ص430 ❗️به بیان دیگر: خداوند با علم ازلی ومطلق خود میدانست که عده ی خاصی از بندگانش با اختیار خود بیش از دیگران ودر بالاترین حده ممکن از استعداد خود بهره برداری میکنند ومسیر تکامل را می پیمایند ❗️علم خداوند به این شایستگی ومنزلت این افراد که با اختیار خودشان فراهم شده،سبب شد که خداوند از میان افراد بشر آنان را برگزیند وتفضلأ پاداش انان را در قالب پیامبری عطا نماید وانان را از علم واراده ای برخوردار کند که به واسطه ی ان به مصونیت کامل برسند ❗️اعطای نبوت به افراد،معلول شایستگی انان است واین اعطا بدون حساب نیس واین معنا در بخشهای اغازین دعای ندبه امده است : «خداوندا تو رو سپاس......تو با آنها(اولیاءت)شرط نمودی که نسبت به زینت ها ومنزلت های دنیوی بی اعتنا باشند وانها نیز این شرط را پذیرفتند وچون میدانستی به این شرط عمل خواهند کرد،انان را پذیرفتی ومقرب خود ساختی وفرشتگان را بر انها نازل کردی و با وحی خود انان را گرامی داشتی واز علم بی کران خود بهره ها دادی» 📚دعای ندبه،مفاتیح الجنان،ص704 ❗️چنانکه امام صادق فرمود: «خداوند انسانهایی را از فرزندان آدم انتخاب کرد وتولد انان را پاک وبدنهای انان را پاکیزه گردانید ،نه بخاطر طلبی که از خداوند داشته باشند،بلکه از انجا که خداوند در هنگام خلقت میدانست که از او فرمانبرداری میکنند واو را عبادت میکنند وهیچ گونه شرکی به او روا نمیدارند پس اینان به واسطه ی فرمانبرداری از خداوند به این کرامت ومنزلت والا در نزد خدا نایل شدند» 📚بحارالانوار،ج10،ص170 ❗️با تأمل در انچه که امد روشن میشودکه چرا امثال ما پیامبر نشدیم وبه چه دلیل پیامبران به مقام نبوت رسیدند 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال پیامبر چگونه نماز میخوانده است؟آیا دست بسته نماز میخوانده یا دست باز؟از کتب شیعه وسنی برای ما ثابت کنید، ✅پاسخ همه ی مذاهب اسلامی،در اینکه بستن دستها در نماز واجب نیست اتفاق دارند حنفیه،شافعیه وحنابله بستن دستها را مستحب ومالکیه باز بودن دستها را مستحب میداند 📚الفقه المذاهب الخمسة،ص110 شیعیان به پیروی از امامانشان،بستن دستها در نماز را بدعت وحرام میدانند واز انجا که طبق روایات،احادیث امامان همان احادیث وسنت پیامبر است 📚بحارالانوار،ج2،ص172باب ۲۳ یقین دارند ک پیامبر دست باز نماز میخوانده است ❗️برای روایات شیعه در بدعت بودن دست بستن وحرمت آن رجوع کنید به وسایل الشیعه،ج7،ص265،باب15، مستدرک الوسایل،ج5،ص420،باب14 بحارالانوار،ج81،ص325،باب 19 ❗️ما این مطلب را از کتب اهل سنت هم اثبات میکنیم که پیامبر دست باز نماز میخوانده است که از میان انبوه روایات یک روایت را نقل میکنیم ❗️بزرگان اهل سنت روایت کرده اند که ابو حمید ساعدی روزی در جمع صحابه ومردم چنین گفت:آیا شما را از کیفیت نماز پیامبر اگاه کنم؟؟گفتند آری،چنین عرضه داشت«وقتی پیامبر به نماز می ایستاد دستها را تا برابر دوش خود بالا میاورد،تکبیر میگفت،درحالی که بدنش آرام بود،قرائت حمد میکرد،تکبیر میگفت ودستها را تا برابر دوشها بالا میاورد،سپس به رکوع میرفت،کف دستها را بر زانوها میگذاشت وسرش را متعادل نگه میداشت ،سر بلند میکرد ومیگفت:سمع الله لمن حمده،دستها را تا مواضع دوشها بالا میاورد وکاملا می ایستاد،الله اکبر میگفت وبه سجود میرفت،دستها را از پهلوهایش فاصله میداد،سر از سجده بلند میکرد،متمایل به روی پای چپ مینشست وهنگام سجود انگشتان پاهارا از هم باز میکرد،دوباره به سجده میرفت واز سجده برمیخواست والله اکبر میگفت،باز هم متمایل به روی پای چپ قرار میگرفت،رکعت دیگر هم همین گونه عمل میکرد،پس از دو رکعت تکییر میگفت ودستها را تا برابر دوشها بالا میاورد،بقیه نماز را نیز همین گونه انجام میداد،در سجده ی اخر که سلام در ان است،پای چپ را عقب میکشید وخمیده به روی پای چپ مینشست،همه گفتند راست میگوید،پیامبر اینگونه نماز میخواند» 📚سنن بیهقی،ج2،ص72،73،101،102، 📚سنن ابی داوود،ج1،ص194 📚سنن ترمذی،ج2،ص98 📚مسنداحمد،ح5،ص424 ❗️این حدیثی بود در کیفیت نماز پیامبر از طرق اهل سنت که به هیچ وجه اشاره ای نشده است که پیامبر دستهای خود را می بسته است با اینکه راوی مستحبات ریز را از پیامبر نقل میکند وبزرگان صحابه او را تصدیق میکنند ❗️جهت اگاهی بیشتر از روابات اهل سنت در کیفیت نماز پیامبر به صورت دست باز رجوع کنید به کتاب الانصاف فی المسائل دام فیها الخلاف،علامه ی سبحانی،ح1،ص169،مسئله4 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در مورد مشروب ایه ای از قران بدید که من بتونم باان کسی را قانع کنم چون ازم ایه قران میخواد که حرام بودنش را از قران بشنوه وحرف منو قبول کنه ممنون میشم، ✅پاسخ خداوند در ایه ی 90سوره ی مائده میفرماید:«ای کسانی که ایمان اورده اید،شراب وبت ها وازلام پلیدند واز عمل شیطانند،از انها دوری کنید تا رستگارشوید» ❗️ودرایه ی91سوره ی مائده میفرماید:«شیطان میخواهد در میان شما به وسیله ی شراب وقمار عداوت ایجاد کند وشما را از ذکر خدا واز نماز باز دارد» ❗️ودر آیه ی219بقره میفرماید:«درباره ی شراب وقمار از تو سؤال میکنند،بگو در انها گناه وزیان بزرگی است» ❗️به این هم توجه کنید که درباره ی حرمت خوردن شراب ،گذشته از انکه ایات قران براین مطلب گواهی میدهد،روایات فراوانی نیز وارد شده است،چنانکه امام رضا فرمود:«خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد،مگر به تحریم کردن شراب» 📚الکافی،ج1،ص115 ❗️در روایات دیگری امده است:«که خورنده ی شراب مانند پرستنده ی بت است» 📚مستدرک الوسایل،ج17،ص43 ❗️در روایت دیگری پیامبر فرمود:«شراب حرام است» 📚دعائم الاسلام،ج2،ص131 ❗️جهت اگاهی بیشتر از روایات وارده در مورد حرمت شراب ،رجوع کنید به کتاب شریف وسایل الشیعه،ج25،ص296،باب 9 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سؤال چرا علما اجازه میدن دستشون رو مردم ببوسن ایا دست بوسی رفتار شاهان رو یاد اور نمیکنه؟؟ ✅پاسخ بوسیدن دست علماء،همان تعظیم علمای دین،از شعائر اسلامی واظهار محبت به دین اسلام واز مظاهر این دبن الهی است،چنانکه خداوند درآیه ی 32حج،میفرماید: «هرکس نشانه های دین خداوند را تعظیم واحترام کند این از تقوای دل است» ❗️این مسئله گذشته از انکه ریشه در این ایه ی قران دارد،در روایات اسلامی نیز به ان اشاره شده است،چنانکه شیخ بزرگ کلینی درکافی شریف روایت میکند:که امام صادق فرمود: ❗️شایسته نیست بوسه زدن برسر ویا دست هیچ کس ،مگر رسول الله یا کسی که از او اراده ی رسول الله شده باشد» 📚الکافی،ج3،ص472 ❗️علامه ی گرانقدر مجلسی دربحارالانوار شریف می اورد: «مراد ازکسی که از او اراده ی پیامبر شده است،امامان هستند باالاجماع،وغیر امامان از سادات وعلماء......،چرا که محتمل است شمول حکم شامل علماء بالله وعمل کنندگان به عملشان وهادیان مردم بشود،چراکه علماء وارثان انبیاء هستند،لذا بعید نیست دخول انان در کسی که از او اراده ی رسول الله شده باشد 📚بحارالانوار،ج73،ص38 ❗️چنانکه ایت الله العظماء مکارم،تصریح به استحباب بوسیدن دست علماء میکند 📚استفتاءات،ج1،ص495 ❗️مقام معظم رهبری نیز چنین می اورند: «بوسیدن دست از مصادیق احترام است ونسبت به کسانی که احترامشان مستحب است،احترام با دست بوسیدن حاصل میشود» 📚احکام روابط،ص171 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال با سلام لطفا در رابطه با اینکه آیا تفکر در ذات خداوند جایز است یا نه توضیح دهید ✅در روایات ما امده است که انسان نباید در ذات خداوند تفکر کند وعقل راهی برای دست یابی به کنه ذات خداوند ندارد واین تفکر جز سرگردانی نتیجه ای برای انسان نخواهد داشت ❗️علامه ی شریف مجلسی در بحارالانوار گران سنگ،بابی را در این رابطه به ذکر روایات اهل بیت درنهی از تفکر در ذات خداوند گشوده است 📚بحارالانوار،ج3،ص257،باب9 ❗️شیخ شریف صدوق،درامالی خود روایت میکند:که امام صادق فرمود: «برحذرباشید از تفکر در ذات خداوند چراکه نتیجه ای جز سرگردانی نخواهد داشت» 📚امالی،ص417 ❗️دلیل این مطلب ان است که نکته ی اصلی در مسأله ی نامحدود بودن ذات خداوند ومحدود بودن عقل وعلم و دانش ما است،او وجودی است از هرنظر بی نهایت ازسوی دیگر ما وانچه بما مربوط است ،اعم از علم وقدرت وحیات همه محدود است ❓ما با این محدودیت چگونه میتوانیم به ان وجود نامحدود وصفاتش احاطه پیدا کنیم ❓چگونه علم محدود ما میتواند از ان وجود نامحدود خبر دهد ❗️اری ما میتوانیم در عالم اندیشه وفکر از دور شبهی ببینیم واشاره ی اجمالی به ذات وصفاتش کنیم،ولی رسیدن به کنه ذات وصفات،یعنی اگاهی تفصیلی از او برای ما ممکن نیست 📚پیام قران،ایت الله مکارم،ج4،ص27 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman