سوآل
جواب موجز خلاصه و کاملا کاربردی ما شیعیان در برابر شبهه اکل و ماکول چیست لطفا
✅پاسخ:
شبهه آکل وماکول چنین است که:
گاه اتفاق می افتد بدن انسانی جزو انسان دیگری میشود خواه به صورت مستقیم مثلا در زمان قحطی کسی از گوشت دیگری تغذیه کند یا به صورت غیر مستقیم مثل اینکه بدن انسانی خاک شود ومواد غذایی ومیوه ها تغذیه کند ویا حیوانی آن گیاه را بخورد وانسانی از آن حیوان تغذیه نماید .حال سوال اینجاست که در روز قیامت وبه هنگام بازگشت روح به بدن، این اجزا جزو کدام بدن است. اگر جزو بدن اول است بدن های دیگر ناقص می گردد واگر جزو بدن های بعد باشد چیزی برای بدن اول باقی نمی ماند به علاوه ممکن است یکی از این دو نفر انسان خوب ودیگری انسان بدکاری باشد تکلیف این اجزا چه خواهد شد.
ایت الله العظمی مکارم شیرازی به این شبهه پاسخ زیبایی میدهند که ما آن را نقل می کنیم:
1⃣اجزای بدن انسان بارها از زمان کودکی تا هنگام مرگ عوض میشود یعنی در حدود 7 سال تقریبا هیچ یک از ذرات پیشین بدن انسان باقی نمی ماند. البته باید توجه داشت که ذرات قبلی هنگامی که درآستانه مرگ قرار می گیرند همه خواص واثار خودرا به سلول های نوع میدهند
2⃣هریک از ذرات بدن انسان تمام مشخصات جسمی اورا در بردارد یعنی اگر هریک از سلول های بدن را بتوانیم پرورش دهیم تا به صورت یک انسان کامل دراید آن انسان تمام صفات شخصی را که این جزو از آن گرفته شده است را خواهد داشت
3⃣آنچه از آیات قرآن استفاده می شود این است که اخرین بدن انسان که مبدل به خاک شده است ودر قبر قرار دارد به فرمان خدا زنده واماده حساب وجزا میشود
4⃣ یک بدن ممکن نیست به تمام معنا متحد با بدن دیگری شود یعنی تمام بدن اول تمام بدن دوم گردد بلکه بدن اول تنها می تواند جزیی از بدن دوم را تشکیل دهد زیرا بدن دوم باید قبلا وجود داشته باشد تا همه یا قسمتی از بدت اول را از طریق تجزیه جزو خود سازد
✅اصل پاسخ:
قرآن صریحا می گوید اخرین ذراتی که در بدن انسان هنگام مرگ وجود دارد روز قیامت باز میگردد بنابراین اگر این ذرات خاک شده جزو بدن انسان دیگری شود در قیامت به بدن صاحب اصلی یعنی بدن شخص اول بازمیگردد منتها خواهید گفت بدن دوم ناقص میشود چرا که اجزایی را از دست میدهد ولی بهتر است که گفته شود بدن دوم کوچک ولاغر میشود نه ناقص زیرا اجزای بدن اول در تمام بدن دوم پراکنده است نه دریک گوشه آن ولی این موضوع مشکلی را ایجاد نمی کند چرا که این بدن کوچک تمام ویژگی های آن بدن بزرگ رآ دارد واگر نمو کند به صورت همان بدن بزرگ در می آید.
تنها سوال باقی مانده این است که آن اجزای خاصی که عضو دو بدن یا چند بدن گردیده است ویکی از آن ها مربوط به انسان مطیع ودیگری گنهکار بوده است چه سرنوشتی دارد؟
پاسخ این نیز مشکل نیست زیرا پاداش وکیفر در حقیقت برای روح است وبدن به تنهایی پاداش وکیفر والمی ندارد وروح انسان نیز تا روز قیامت باقی می ماند
📚پیام قرآن،جلد 5 صفحه 274 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
من دوست سنی دارم میگه امام عسکری عقیم بوده وصاحب بچه نمیشده واصلا فرزندی براش به دنیا نیومده که شما میگید اومده واون مهدیه چی جوابش رو بدم
✅پاسخ:
طبق روایات وکتب شیعه شکی در تولد حضرت صاحب الامر نیست ودراین باره روایات فراوانی آمده است که جهت آگاهی از برخی آز آن روایات رجوع کنید به کتب :
کمال الدین،شیخ صدوق،ج2 ص424 تا 479- منتخب الاثر، ایت الله صافی،جلد 1 ص 367 تا 437-
بحار الانوار،جلد 51 ص2 باب 1، جلد 52 ص1 باب 18 وصال 78 باب 19 و...
❗بسیاری از علما وبزرگان اهل سنت نیز تصریح کرده اند که امام عسکری عقیم نبوده است وتصریح کرده اند برای او فرزندی به نام محمد متولد شد.
یکی از نویسندگان معاصر در این باره از 66 نفر از علمای اهل سنت نام میبرد که براین مطلب تصریح کرده اند
📚المهدی الموعود عند علمائ اهل السنه والشیعه،عسکری،ج1 ص182 -261
ایت الله صافی از 66 تن از این علما نام می برد
📚منتخب الاثر،ج2 ص369 تا 393-
ویکی از نویسندگان از 135 نفر نام می برد
📚در انتظار ققنوس، ص188 تا 198
برخی از بزرگان اهل سنت که براین مطلب تصریح کرده اند:
ابن اثیر در الکامل،ج6 ص320- سبط بن جوزی در تذکره،ص325 -326- ذهبی در العبر فی خبر من غبر ج1 ص373- شعرانی در الیواقیت،ج2 ص562- هیتمی در الصواعق، ج2 ص601- و...
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
در مورد ازدواج موقت سوال داشتم من تو این موضوع خیلی بررسی کردم وبرام ثابت شده که عمر این ازدواج رو حرام کرد اما از کتب شیعه دلیل ندارم میشه لطفا برام بگید واین که چقد ثواب داره
✅پاسخ:
در مشروعیت متعه طبق کتب وروایات شیعه جای هیچ شکی نیست روایات فراوانی در مجامع روایی ما دراین زمینه آمده است
📚بحار الانوار،ج100 ص297 باب 9
📚وسایل الشیعه،ج21 ص6 ،ابواب المتعه
📚مستدرک الوسایل،ج14 ص447، ابواب المتعه
امام صادق فرمود:
"کسی که به رجعت ما اعتقاد نداشته باشد ومتعه را حلال نداند از ما نیست"
📚من لا یحضره الفقیه،صدوق،ج3 ص458
امام علی فرمود:
"اگر عمر متعه را تحریم نمیکرد هیچ مومنی زنا نمی کرد"
📚وسایل الشیعه،ج21 ص11
از امام باقر سوال شد ایا متعه کردن ثواب دارد؟
امام فرمود:
"اگر قصد او وجه الله باشد ومخالفت کردن با کسانی که منکر آن هستند، با آن زن هیچ صحبتی نمی کند مگر آنکه خدا برای او حسنه می نویسد وهیچ دستی به سوی او دراز نمی کند مگر آنکه خدا برای او حسنه می نویسد، وقتی نزدیک او شود گناه او بخشیده میشود وزمانی که غسل کند خداوند به ازای موهای بدنش که شسته میشود گناهانش را می بخشد"
📚من لا یحضره الفقیه،ج3 ص463
امام صادق فرمود:
"من بسیار دوست دارم که مرد از دنیا نرود مگر آنکه یک مرتبه متعه کرده باشد"
📚مصباح المتهجد،ص324
در روایت دیگر آمده:
"مومن، مومن کامل نیست تا زمانی که متعه کند"
📚الفقیه،ج3 ص466
امام صادق فرمود:
"هیچ مردی نیست که متعه کند سپس غسل کند مگر آنکه خداوند به ازای هر قطره غسل او هفتاد ملک خلق میکند که تا روز قیامت برایش استغفار می کند وکسانی که متعه را انکار می کنند را لعنت می کنند"
📚وسایل الشیعه،ج21 ص16
❗البته توجه کنید که ممکن است افرادی از این حلال الهی سوئ استفاده بکنند در این جا باید با این افراد برخورد کرد نه آنکه متعه را تحریم کرد چنان که ایت الله العظمی مکارم شیرازی براین نکته تصریح میکنند
📚تفسیر نمونه،ج3 ص334
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
وضعیت اخروی کسانی که ولایت حضرت علی(ع) را قبول ندارند چی هست
✅پاسخ:
این افراد طبق روایات فراوانی اعمالشان در دنیا نابود ونقش در آب است واز آنان هیچ عملی قبول نمی شود
📚وسایل الشیعه،ج1 ص119 باب 29
📚الفصول المهمه،ج1 ص665 باب 67
📚مستدرک الوسایل،ج1 ص109 باب 12
📚بحار الانوار،ج27 ص166 باب 7
❗وروز قیامت هیچ فرقی بین آنان وسایر کفار نیست
📚بحار الانوار،ج69 ص131 باب 101
❗مگر کسانی از آنان که مستضعف بوده اند واز حق مطلع نشده اند. این افراد اگر اهل عمل نیک بوده اند اهل نجات هستند ومشمول روایت زیر میشوند که حضرت علی فرمود:
"برای بهشت هشت درب است. از یک درب پیامبران وصدیقان وارد میشوند واز یک درب شهدا وصالحان وارد میشوند واز پنج درب شیعیان ومحبین ما وارد میشوند واز یک درب سایر مسلمین که شهادت به یگانگی خدا داده اند وارد میشوند ودر قلبشان ذره ای از بغض ما اهل بیت نباشد "
📚خصال،صدوق،ج2 ص408
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
میشه در مورد تناسخ ارواح توضیح دهید و اینکه در اسلام هم تناسخ ارواح وجود دارد یا نه ؟
✅پاسخ:
"عقیده مندان به تناسخ می پندارند که انسان بعد از مرگ بار دیگر به همین زندگی باز میگردد منتها روح او در جسم دیگر ونطفه دیگر حلول کرده وزندگی مجددی را در همین دنیا آغاز می کند واین مساله ممکن است بارها تکرار شود این زندگی تکراری در این جهان را تناسخ یا عود ارواح می نامند"
📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج1 ص164
ایت الله العظمی مکارم شیرازی در کتاب"ارتباط با ارواح"ص29 به بعد ادله گوناگونی در رد عقیده به تناسخ ذکر می کنند.
علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده به ذکر روایات اهل بیت در رد عقیده به تناسخ
📚بحار الانوار،ج4 ص320 باب 5 "ابطال التناسخ"
شیخ حر عاملی نیز بابی را اختصاص داده است به ذکر روایات اهل بیت در ابطال تناسخ
📚الفصول المهمه "تکمله الوسایل"ج1 ص258 باب 48
امام رضا علیه السلام فرمود:
"کسی که معتقد به تناسخ باشد او کافر به خداوند عظیم شده است وبهشت وجهنم را تکذیب کرده است"
📚عیون اخبار الرضا، صدوق ج2 ص202
وفرمود:
"هرکس اعتقاد به تناسخ داشته باشد کافر است"
📚همان مدرک، ج2 ص202
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
میگن عمر از شراب خورای حرفه ای بوده راسته
✅پاسخ:
بله خلیفه دوم به شراب بسیار علاقه داشت وچه قبل اسلام وچه بعد اسلام دست از شراب خواری بر نداشت.
ابن عمر از قول پدرش نقل می کند که عمر می گفت:
"بدرستیکه من شراب خوار ترین مردم بودم در جاهلیت"
📚سنن کبری،ج10 ص214
📚سیره عمر،ابن جوزی،ص68
📚کنزالعمال،ج3 ص107
❗پس از اسلام هم دست از شراب خواری برداشت.
صنعانی استاد بخاری روایت می کند:
"عمر بن خطاب در سفر همراه مردی روزه دار بود. موقع افطار مرد از "مشک"عمر که درآن شراب بود نوشید ومست شد. عمر بر او حد شرب خمر جاری کرد. آن مرد به اعتراض گفت من از مشک تو نوشیدم. عمر در پاسخ گفت :تورا به خاطر نوشیدن شراب حد نزدم به خاطر مست شدن حد زدم"
📚المصنف،ج5 ص502
احمد در مسند از فرزند عمر روایت می کند آنجا که آخرین لحظات زندگی عمر را شرح میدهد:
"پدرم عمر بن الخطاب فرستاد تا دکتر را حاضر کرده تا به جراحتش نگاهی بیندازد.طبیب شراب به عمر داد واو خورد واز آن جراحتی که زیر نافش ایجاد شده بود خون همراه شراب خارج شد"
📚مسند احمد،ج1 ص42
❗می بینیم "عمر"از ابتدای تولد تا لحظه مرگ دست از "شراب خواری "برنداشت.
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
خداوند شیطان را بدلیل سجده نکردن به ادم از بهشت بیرون کرد(رجیم)
پس چگونه شیطان به بهشت امده و حضرت ادم را فریب داده است؟
✅پاسخ:
"ظاهر این است که بهشت آدم وحوا بهشت موعود نبوده است بلکه یکی از باغهای پرنعمت وروح افزای یکی از مناطق سرسبز زمین بوده است زیرا اولا بهشت موعود قیامت، نعمت جاودانی است بیرون رفتن از آن ممکن نیست وثانیا ابلیس آلوده وبی ایمان رآ درآن بهشت راهی نخواهد بود نه وسوسه های شیطانی ونه نافرمانی خدا.
ثالثا در روایاتی که از طرق اهل بیت به ما رسیده این موضوع صریحا آمده است.یکی از راویان حدیث می گوید که از امام صادق راجع به بهشت آدم پرسیدم امام در جواب فرمود:باغی از باغهای دنیا بود که خورشید وماه بر آن می تابید واگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بیرون رانده نمی شد
📚نور الثقلین،ج1 ص62
📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج1 ص187
❗پس روشن شد که شیطان به بهشت موعود راه پیدا نکرده بود
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
رافضی ها چرا به پیامبر دروغ می بندید که گفته هرکی بمیره وامام زمانش رو نشناسه به مرگ جاهلی مرده خجالت نمیکشید؟
✅پاسخ:
شما ظاهرا از کتب وروایات خودتان مطلع نیستید.
این سخن را علمای شیعه وسنی روایت کرده اند
علامه مجلسی در بحار الانوار شریف، ج23 ص76 باب 4 "باب درمورد وجوب معرفت امام واین که مردم در ترک معرفت امام عذری ندارند وهرکس بمیرد وامامش را نشناسد به مرگ جاهلیت وکفر ونفاق مرده است"
❗انبوهی روایت در این زمینه می آورد.
✅بزرگان خودتان نیز این مضمون را روایت کرده اند.
مسلم در صحیح روایت می کند که پیامبر فرمود:
"کسی که بمیرد وبر گردنش بیعت امامی نباشد به مرگ جاهلیت مرده است"
📚صحیح مسلم،ج4 ص126
📚سنن بیهقی،ج8 ص156
📚تفسیر ابن کثیر،ج1 ص517
ودر حدیث دیگر:
"من مات بغیر امام مات میته جاهلیه"
"هرکس بمیرد در حالی که امامی نداشته باشد به مرگ جاهلیت مرده است"
📚مجمع الزواید،ج5 ص218
وفرمود:
"من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه"
"هرکس بمیرد درحالی که امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است"
📚شرح المقاصد،تفتازانی،ج5 ص239
❗پس دوست گرامی از روی جهل وبی خبری، سخنان بی اساس نگویید وتامل کنید وبگویید امام زمان شما چه کسی است که اگر اورا نشناسید به مرگ جاهلیت مرده اید
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
نظرتون درمورد سخنان اقا میری چیه که میگه روز قیامت خدا همه رو میبخشه
✅پاسخ:
در این شکی نیست که روز قیامت رحمت ولطف پرودگار همه جا را فرا می گیرد. علامه مجلسی بابی را در بحار به ذکر این روایات گشوده است
📚بحار الانوار،ج 7 ص286 باب 14
امام صادق فرمود:
"زمانی که روز قیامت شود رحمت خداوند چنان همه جا را فرا می گیرد که حتی ابلیس هم طمع می کند که بخشیده شود"
📚الامالی،صدوق،ص205
❗اما همین پرودگار به کسانی که سر به مخالفت پرودگار بردارند وبه هیچ وجه به دعوت خداوند لبیک نگویند وعده ی عذاب های سخت ودردناکی را داده است.
خداوند می فرماید:
"( روز قیامت) گنهکار دوست دارد فرزندان خودرا در برابر عذاب آن روز فدا کند وهمسر وبرادرش را وقبیله اش را که از او حمایت می کردند وتمام مردم روی زمین را تا مایه نجاتش شود"معارج 11-14
ومی فرماید:
"کسانی که کافر شدند لباس هایی از آتش برای آنها بریده می شود ومایع سوزان وجوشان بر سر آنها فرو می ریزد-آنچنان که هم درونشان را ذوب می کند وهم برونشان را-وبر آنها گرزهایی از اهن است -هرگاه بخواهند از غم واندوهای آن خارج شوند انها را به آن باز میگردانند ( وبه آنها گفته میشود) بچشید عذاب سوزان را "حج19 -22-
ومی فرماید:
"در آن روز مجرمان را هم درغل وزنجیر می بینی، لباسشان از قطران ( ماده چسبنده بد بوی قابل اشتعال) است وصورتهایشان را آتش می پوشاند"ابراهیم 49-50
وایات فراوان دیگر که سخن از شدت عذاب دوزخیان به میان آورد.
❗همچنین روایات فراوانی نیز در شدت وسختی عذاب دوزخیان آمده است که علامه مجلسی در بحار بابی را به ذکر این روایات گشوده است
📚بحار الانوار،ج8 ص222 باب 24
❗در کنار این شدت عذاب،افرادی هستند که تا ابد دراین شدت عذاب باقی می مانند وهیچگاه بخشیده نمی شوند واینان همان کافران ولجوجان وگمراهان می باشند که روایات فراوانی دراین زمینه آمده است
📚بحار الانوار،ج8 ص351 باب 27
امام کاظم فرمود:
"خداوند اهل کفر ولجاجت واهل ضلال وشرک را تا ابد در جهنم باقی می گذارد وهیچ گاه انان را نمی بخشد"
📚توحید صدوق،ص407
❗سخنان شخصی که شما نام بردید فاقد اعتبار علمی ودینی است
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
آیا ماه صفر ماه نحس وشومی است؟
✅پاسخ:
ما درباره نحوست ماه صفر روایتی ندیده ایم اما برخی علما نحوست این ماه را به شهرت نسبت داده اند وفرموده اند طبق مشهور این ماه شوم ونحس است.چنان که علامه مجلسی می گوید:
"هذا الشهر مشهور بالنحوسه والشوم"
"ماه صفر مشهور است به نحوست وشوم بودن"
📚زاد المعاد،ص274
شیخ عباس قمی می گوید:
"بدانکه این ماه معروف به نحوست است"
📚مفاتیح الجنان،ص508
❗ودر برخی روایات، اهل بیت برای شهرت اهمیت ویژه ای قائل شده اند چنان که امام صادق فرمود:
"خذ ما اشتهر بین اصحابک"
"به آنچه بین علمای شیعه مشهور است عمل کن"
📚عوالی اللئالی،ج3 ص129
❗روی این جهت، افرادی که می خواهند چنین اظهار کنند که از آنجایی که ماه صفر نحوستش به مشهور نسبت داده شده لذا قابل اعتنا نیست احساس می شود طریقه خوبی را در پیش نگرفته اند.
❗اما درمورد چرایی این نحوست:
ایت الله مکارم تصریح می کند که در موارد متعدد، ایام به نحوست نسبت داده شده به دلیل اتفاقاتی که درآن واقع شده است، البته افرادی در این مساله راه افراط را پیموده اند وبه هرکاری که دست می زنند قبلا به سراغ سعد ونحس بودن ایام می روند وشکست های خودرا به گردن ایام می اندازند،این خرافه ای است که جدا باید از آن پرهیز کرد وتصریح می کنند که در روایات اهل بیت آمده است که در روزهایی که نام نحس بر آن گذارده شده است، شما می توانید با دادن صدقه، یا خواندن دعا و استمداد از لطف الهی وتوکل بر خدا به دنبال کارها بروید وپیروز باشید
📚تفسیر نمونه،ج23 ص44
❗شیخ عباس قمی نیز تصریح می کند برای دفع نحوست ماه صفر،هیچ چیز بهتر از تصدق وادعیه واستعاذات نیست
📚مفاتیح الجنان،ص508
علامه مجلسی نیز روایاتی را ذکر می کند که انسان می تواند با پرداخت صدقه وتوکل بر خدا نحوست ایام را برطرف کند
📚بحار الانوار،ج56 ص18 باب 15
❗حاصل آنکه، به هیچ وجه نباید درباره نحوست ماه صفر راه افراط را پیمود واگر نحوستی نیز برای این ماه است با پرداخت صدقه،دعا،وتوکل بر خدا رفع میشود
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
مشرکین رافضی یه روایت از کتبتون بیارید که توسل کردن رو به امامان رو ثابت کنه میدونم چیزی ندارید
✅پاسخ:
در مورد توسل به اهل بیت روایات فراوانی وارد شده است که پرداختن تفصیلی به آن خارج از حوصله این ارتباط است اما اجمالا:
شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه بابی را اختصاص داده است به ذکر روایات اهل بیت در مشروعیت واستحباب توسل به اهل بیت
📚وسایل الشیعه،ج7 ص97 باب 37
مرحوم میرزای نوری نیز در مستدرک الوسایل روایات متعددی در مشروعیت واستحباب توسل به اهل بیت ذکر می کند
📚مستدرک الوسایل،ج5 ص228 باب 35
مرحوم علامه مجلسی نیز در بحار الانوار بابی را به همین جهت گشوده وروایات مربوطه را ذکر می کند
📚بحار الانوار،ج91 ص1 باب 28
همچنین ج 23 ص99 باب 6
ودر روایات فراوانی آمده است که دعای پیامبران با توسل واستشفاع به اهل بیت مستجاب می شد
📚بحار الانوار،ج26 ص319 باب 7
در روایتی امام باقر فرمود:
"هرکس خدارا با توسل به ما بخواند رستگار می شود وهرکس به غیر ما بخواند هم خود هلاک می شود وهم دیگران را هلاک می کند"
📚الامالی، طوسی،ص172
امام رضا فرمود:
"زمانی که گرفتار مشکل وشدتی شدید به وسیله ما خدا را بخوانید"
📚تفسیر عیاشی،ج2 ص42
در روایت دیگری حضرت علی فرمود:
"من وسیله خداوند در بین بندگان هستم"
📚تفسیر برهان،ج2 ص292
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
مساله طول عمر امام زمان ذهنم رو مشغول کرده چطور میشه یه انسان بیش از 1000 سال عمر کنه میشه کمکم کنید
✅پاسخ:
قرآن از حضرت نوح نام می برد که 950 سال در میان قومش زندگی کرد وانان را دعوت به دین حق کرد ( عنکبوت 14)
❗تورات کنونی نیز در "سفر تکوین" "اصحاح خامس" "جمله 5 "از افراد زیادی نام می برد که دارای عمر طولانی بوده اند
❗وعلمای مسلمان نیز کتبی را تالیف کرده اند خاصه به ذکر نام کسانی که در طول تاریخ دارای عمر طولانی بوده اند
📚البرهان علی صحه طول عمر الامام الزمان،علامه کراجکی
📚علامه مجلسی در بحار الانوار،ج51 باب 14 ص225 تا 293
❗در قدرت خداوند جای هیچ شکی نیست. چه اشکالی دارد که امام عصر تحت مدیریت خداوند دارای عمر طولانی باشد
❗علم طب نیز کشف کرده است که انسان با رعایت قواعد سلامت می تواند دارای عمر طولانی باشد
📚 مراجعه شود به مجله مقتطف، جزئ سوم
❗روی این جهت است که خداوند درباره حضرت یونس می گوید:
"اگر او از تسبیح کنندگان نبود تا روز قیامت در شکم ماهی باقی می ماند"( صافات 143-144-)
❗وقتی یک انسان میتواند در دل ماهی،دراعماق دریا تا روز قیامت زنده باشد چگونه ممکن نباشد یک انسان در خشکی ودر جو طبیعی تحت مدیریت خدا تا زمانی که صلاح بداند زنده باشد
📚الالهیات،علامه سبحانی،ج4 ص147
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman