eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال در مورد مشروب ایه ای از قران بدید که من بتونم باان کسی را قانع کنم چون ازم ایه قران میخواد که حرام بودنش را از قران بشنوه وحرف منو قبول کنه ممنون میشم، ✅پاسخ خداوند در ایه ی 90سوره ی مائده میفرماید:«ای کسانی که ایمان اورده اید،شراب وبت ها وازلام پلیدند واز عمل شیطانند،از انها دوری کنید تا رستگارشوید» ❗️ودرایه ی91سوره ی مائده میفرماید:«شیطان میخواهد در میان شما به وسیله ی شراب وقمار عداوت ایجاد کند وشما را از ذکر خدا واز نماز باز دارد» ❗️ودر آیه ی219بقره میفرماید:«درباره ی شراب وقمار از تو سؤال میکنند،بگو در انها گناه وزیان بزرگی است» ❗️به این هم توجه کنید که درباره ی حرمت خوردن شراب ،گذشته از انکه ایات قران براین مطلب گواهی میدهد،روایات فراوانی نیز وارد شده است،چنانکه امام رضا فرمود:«خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد،مگر به تحریم کردن شراب» 📚الکافی،ج1،ص115 ❗️در روایات دیگری امده است:«که خورنده ی شراب مانند پرستنده ی بت است» 📚مستدرک الوسایل،ج17،ص43 ❗️در روایت دیگری پیامبر فرمود:«شراب حرام است» 📚دعائم الاسلام،ج2،ص131 ❗️جهت اگاهی بیشتر از روایات وارده در مورد حرمت شراب ،رجوع کنید به کتاب شریف وسایل الشیعه،ج25،ص296،باب 9 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سؤال چرا علما اجازه میدن دستشون رو مردم ببوسن ایا دست بوسی رفتار شاهان رو یاد اور نمیکنه؟؟ ✅پاسخ بوسیدن دست علماء،همان تعظیم علمای دین،از شعائر اسلامی واظهار محبت به دین اسلام واز مظاهر این دبن الهی است،چنانکه خداوند درآیه ی 32حج،میفرماید: «هرکس نشانه های دین خداوند را تعظیم واحترام کند این از تقوای دل است» ❗️این مسئله گذشته از انکه ریشه در این ایه ی قران دارد،در روایات اسلامی نیز به ان اشاره شده است،چنانکه شیخ بزرگ کلینی درکافی شریف روایت میکند:که امام صادق فرمود: ❗️شایسته نیست بوسه زدن برسر ویا دست هیچ کس ،مگر رسول الله یا کسی که از او اراده ی رسول الله شده باشد» 📚الکافی،ج3،ص472 ❗️علامه ی گرانقدر مجلسی دربحارالانوار شریف می اورد: «مراد ازکسی که از او اراده ی پیامبر شده است،امامان هستند باالاجماع،وغیر امامان از سادات وعلماء......،چرا که محتمل است شمول حکم شامل علماء بالله وعمل کنندگان به عملشان وهادیان مردم بشود،چراکه علماء وارثان انبیاء هستند،لذا بعید نیست دخول انان در کسی که از او اراده ی رسول الله شده باشد 📚بحارالانوار،ج73،ص38 ❗️چنانکه ایت الله العظماء مکارم،تصریح به استحباب بوسیدن دست علماء میکند 📚استفتاءات،ج1،ص495 ❗️مقام معظم رهبری نیز چنین می اورند: «بوسیدن دست از مصادیق احترام است ونسبت به کسانی که احترامشان مستحب است،احترام با دست بوسیدن حاصل میشود» 📚احکام روابط،ص171 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال با سلام لطفا در رابطه با اینکه آیا تفکر در ذات خداوند جایز است یا نه توضیح دهید ✅در روایات ما امده است که انسان نباید در ذات خداوند تفکر کند وعقل راهی برای دست یابی به کنه ذات خداوند ندارد واین تفکر جز سرگردانی نتیجه ای برای انسان نخواهد داشت ❗️علامه ی شریف مجلسی در بحارالانوار گران سنگ،بابی را در این رابطه به ذکر روایات اهل بیت درنهی از تفکر در ذات خداوند گشوده است 📚بحارالانوار،ج3،ص257،باب9 ❗️شیخ شریف صدوق،درامالی خود روایت میکند:که امام صادق فرمود: «برحذرباشید از تفکر در ذات خداوند چراکه نتیجه ای جز سرگردانی نخواهد داشت» 📚امالی،ص417 ❗️دلیل این مطلب ان است که نکته ی اصلی در مسأله ی نامحدود بودن ذات خداوند ومحدود بودن عقل وعلم و دانش ما است،او وجودی است از هرنظر بی نهایت ازسوی دیگر ما وانچه بما مربوط است ،اعم از علم وقدرت وحیات همه محدود است ❓ما با این محدودیت چگونه میتوانیم به ان وجود نامحدود وصفاتش احاطه پیدا کنیم ❓چگونه علم محدود ما میتواند از ان وجود نامحدود خبر دهد ❗️اری ما میتوانیم در عالم اندیشه وفکر از دور شبهی ببینیم واشاره ی اجمالی به ذات وصفاتش کنیم،ولی رسیدن به کنه ذات وصفات،یعنی اگاهی تفصیلی از او برای ما ممکن نیست 📚پیام قران،ایت الله مکارم،ج4،ص27 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در بعضی از شبهات مطرح میکنند ک حضرت یوسف به خدمتگذارانش سپرد تا جام طلا را در بار برادرش بنیامین گذاشتند و خود اظهار بی اطلاعی کرد تا به بهانه دزدی او را در پیش خود نگهدارد در حالی که پیامبران دروغ نمیگویند و جالبتر اینکه در ادمه آیه میگوید که من این مکر را از خداوندم آموخته ام لطف کنید دلیل این ترفند حضرت یو سف بفرستید ✅پاسخ یکی از مواردی که در رابطه ی با عصمت یوسف بران استدلال میشود تا عدم عصمت ایشان اثبات شود،ایه ی هفتاد سوره ی یوسف است که میفرماید: «هنگامیکه (مأموریوسف)بارهای انها را بست،جام ابخوری(گران قیمت)پادشاه را در بار برادرش گذاشت،سپس کسی صدا زد ای اهل قافله شما سارقید» ❓ایا جایز است انسان کاری کند که شخص بی گناهی ،بخصوص برادرش را متهم سازد،چرا پیامبر معصوم راضی شد،چنین نسبتی به افراد بی گناه بدهد ❗️پاسخ این است که جواب این سؤالات از لابه لای ایات سوره یوسف وقرائن دیگر به روشنی میتوان دریافت،زیرا ❗️اولا این کار با توافق خود بنیامین انجام گرفته است،زیرا ایات سوره کاملا گواهی میدهد که یوسف قبلا خود را به او معرفی مرد واو میدانست که این نقشه برای نگه داشتن او چیده شده است وبه این امر راضی بود ❗️ثانیاً گوینده ی این سخن«شما سارق هستید»یکی از کارگزاران یوسف بوده است،پسران یعقوب وقتی پیمانه را داخل بار یکی از برادران یوسف یافتند یقین کردند که سرقت از ناحیه ی انان صورت گرفته به هر حال این سخن واین تشخیص مربوط به کارگزاران یوسف بوده وارتباطی با خود او ندارد،تنها کاری که یوسف انجام داد همان گذاشتن پیمانه دربار برادرش بود ونتیجه ی ان،همان اتهامی بود که مایه ی نجات واسایش وارامش ان برادر میشد واو به این مسأله راضی بود ❗️ثالثأ مجموع این برنامه چه در مورد برادران وچه در مورد پدر،تکمیل برنامه ازمایش خداوند نسبت به انها بود،به تعبیر دیگر یوسف طبق فرمان الهی که از طریق وحی دریافته بود،سبب شد که مقاومت یعقوب دربرابر از دست دادن فرزند دومش که کاملا مورد علاقه اش بود ازموده شود واز این طریق حلقه ی تکامل وپاداش عظیم وثواب او تکمیل شود همچنین برادران در این ماجرا نیز بار دیگر ازموده شوند که ایا حاضرند پیمانی که با پدر بسته بودند در مورد تنها نگذاردن بنیامین عملی سازند ❗️خلاصه مجموعه ی این داستان مملو از صحنه های امتحان وازمایش،چه درمورد یوسف وچه در مورد پدرش وچه درمورد برادرانش است ودرآیه ی زیر به این مطلب اشاره شده است، «اینگونه راه چاره به یوسف یاد دادیم او هرگز نمیتوانست برادرش را مطابق ایین پادشاه مصر بگیرد،مگر انکه خدا بخواهد وما در جات هرکس را بخواهیم بالا میبریم» یوسف،76 ❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب پیام قران،ج7،ص118 به بعد وبحارالانوار،ج11،ص72به بعد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال این که اموات در مواقعی مانند جمعه ازاد هستند ایا صحت دارد چه افرادی این گونه می باشند وکیفیت ان چگونه است؟ ✅پاسخ شیخ حرعاملی در کتاب شریف فصول المهمه بابی را گشوده است تحت این عنوان«ارواح مؤمنین وکفار خانواده ی خود را بعد از مرگ زیارت میکنند» ❗️ودراین باب روایات متعددی درهمان معنای باب نقل میکند 📚فصول المهمه،ج1،ص326،باب70 ❗️امام صادق فرمود:«مؤمن خانواده ی خود را زیارت میکند،خداوند انچه ان را دوست دارد به او نشان داده وانچه را مکروه میداند از او مخفی می کندوکافر خانواده ی خود را زیارت میکند درحالیکه انچه دوست دارد از او پنهان میدارد وانچه مکروه میدارد را به اونشان میدهد وفرمود از مؤمنین بعضی هرجمعه خانواده ی خودرا زیارت میکند وبعضی به مقدار عملش» 📚الکافی،ج3،ص230 ❗️در روایات دیگر امام کاظم فرمود:«مؤمن به مقدار اعمالش خانواده ی خود را زیارت میکند،برخی از انان هر روز،وبرخی هر دو روز،وبرخی هر سه روز،کمترین انان هرجمعه،زمان ان وقت ظهر ومانند ان است 📚الکافی،ج3،ص231 📚بحارالانوار،ج6،ص257 ❗جهت اگاهی بیشتر رجوع شود به کتاب شریف بحارالانوار،ج6،ص202،باب8 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال نظر شما درباره نماز جمعه چیست؟ ایا اگر کسی معتقد باشد که نماز جمعه درحال حاضر واجب عینی است.مشکل دارد؟ ایا صحیح است که بین علما قدیم و معاصر بر روی واجب عینی بودن یا واجب تتخیری بودن نماز جمعه اختلاف نظر وجود داشته و دارد؟ اگر میشود خداپسندانه توضیح بدهید ✅پاسخ بین علمای شیعه در مورد وجوب نماز جمعه اختلاف نظر است وچهار قول اساسی دراین مساله مطرح است 1.نمازجمعه در زمان حضور امام واجب عینی ودر زمان غیبت ایشان واجب تخییری است 2.نمازجمعه درزمان حضور امام واحب عینی ودر زمان غیبت ایشان حرام است 3 در زمان حضور امام واجب عینی ودر زمان غیبت ایشان مستحب است 4 نمازجمعه چه در زمان حضور امام ودر چه زمان غیبت ایشان واجب عینی است ❗️ازجمله کسانی که قائل هستند نماز جمعه در جمیع زمانها واجب عینی است،علامه مجلسی است،ایشان در بحارالانوار چنین میاورند: ❗️«از جمله کسانیکه عقیده ی به وجوب نماز جمعه بصورت واجب عینی درعصر غیبت داشته اند،ابوالصلاح وشیخ مفید وبسیاری از علمای امامیه میباشند،چرا که وجوب عینی نماز جمعه را بصورت مطلق اورده وتقیید به زمان حضور امام نکرده اند مانند شیخ کلینی وشیخ صدوق وسایر محدثین که تابع روایات اهل بیت میباشد ❗️علامه در ادامه میاورد، «ان چیزی که نزد من صحیح وثابت است ،وجوب عینی نماز جمعه در تمام زمانها بدون نیاز به اشتراط حضور امام ونایب خاص یا عام ایشان میباشد،بلکه کافی است ،امام جمعه عادل باشد وعالم به مسایل نماز یا از روی اجتهاد ویا از روی تقلید» 📚بحارالانوار،ج86،ص146 ❗️مستند این دسته از علماء که نماز جمعه را در جمیع زمانها واجب عینی میدانند ان است که در روایات؛ وجوب عینی نماز جمعه بصورت مطلق امده واشتراط به وجود امام معصوم نشده است ،مانند این روایت امام باقر که فرمود: ❗️«خداوند واجب کرده است از یک جمعه تا جمعه ی دیگر 53نماز را که یکی از انان نماز جمعه بصورت جماعت است» 📚الخصال،شیخ صدوق،ج2،ص422 ❗️علامه مجلسی در شرح این روایت میگوید: «این خبر در بالاترین درجات صحت میباشد،که وجوب نماز جمعه بصورت عینی در تمام زمانها از ان استفاده میشود» 📚بحارالانوار،ج86،ص155 ❗️یکی دیگر از علمایی که عقیده به وجوب عینی نماز جمعه درتمام زمانها دارد،شیخ حر عاملی است ،ایشان در شرح روایاتی که وجوب نماز جمعه را مشروط به حضور امام میداند،مانند این روایت حصرت علی که فرمود: ❗️«صحیح نیست داوری کردن واقامه حدود واقامه نماز جمعه مگر باحضور امام عادل» 📚دعائم الاسلام،ج1،ص182 ❗️ویا این روایت امام باقر که فرمود: ❗️«نماز جمعه واجب است باحضور امام» 📚مستدرک الوسایل،ج6،ص14 ❗️شیخ حرعاملی در شرح اینگونه روایات میگوید « انچه که در روایات به لفظ امام در احادیث نماز جمعه امده است مراد امام جماعت است که اعم از امام معصوم است،چنانکه علمای لغت بر ان تصریح کرده اند » 📚وسایل الشیعه،ج7،ص311 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا بفرمایید که چگونه لفظ امام که درباره ائمه بزرگوار به کار میرود به لفظ امام که در قرآن کریم ذکر شده ارتباط دارد و از کجا معلوم است که این امام همان مقامی است که به حضرت ابراهیم و پس از مقام نبوت به او اعطا شد؟ ✅پاسخ خداوند متعال در ایه ی 124بقره میفرماید: «(بخاطر بیاورید)هنگامیکه خداوند ابراهیم را با وسایل گوناگونی ازمود واو بخوبی از عهده ی ازمایش برامد،خداوند به او فرمود :من تو را امام مردم قرار دادم،ابراهیم عرض کرد از دودمان من نیز امامانی قرار بده،خداوند فرمود:پیمان من به ستمکاران نمی رسد(وتنها ان دسته از فرزندان تو که پاک ومعصوم باشند شایسته ی این مقامند)» ❗️از این ایه دو نتیجه حاصل میشود 1.مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است،چرا که ابراهیم پس از انکه نبی بود به مقام امامت رسید 2.مقام امامت تنها به افرادی داده میشود که پاک ومعصوم باشند ❓سوال شما این است که از کجا بدانیم این امامتی که به ابراهیم داده شده،همان امامتی است که به امامان ما داده شده است،تاعصمت وبرتری انان را بر انبیاء ثابت کنیم ❗️پاسخ ان است که طبق انچه در روایات امده است این امامت همان امامتی است که به امامان ما داده شده است ❗️شیخ طوسی در امالی خود روایت میکند که پیامبر گرام فرمود: «من نتیجه ی دعای پدرم ابراهیم هستم انگاه که دعا کرد،تا خداوند امامت را در ذریه اش قرار دهد،خداوند گفت:امامت به ظالمین نمی رسد،کسی که لحظه ای برای بتی سجده کرده باشد،شایسته امامت نیست،نتیجه ی دعوت ابراهیم به من وبرادرم علی منتهی شد که هیچگاه برای بت سجده نکردیم،لذا خداوند مرا پیامبر وعلی را وصی قرار داد 📚امالی طوسی،ص774 ❗️همین حدیث را علمای اهل سنت نیز در کتب خود روایت کرده اند،مانند حافظ ابن المغازلی در کتاب مناقب خود بنا به نقل تفسیراللوامع،ج1،ص629 وهمچنین علامه ترمذی در مناقب مرتضوی،ص41 ❗️جهت اگاهی بیشتر از روایات اهل سنت در این مضمون رجوع شود به کتاب احقاق الحق،ج3،ص 80به بعد ❗️همچنین روایات فراوانی از سایر امامان نیز صادر شده است که برای اثبات امامت وعصمت خود به این ایه ی شریفه استدلال کرده اند که این نشان میدهد که همان امامتی که به ابراهیم داده شده است به امامان ما نیز داده شده است،که جهت اگاهی تفصیلی رجوع شود به بحارالانوار،ج25،ص191،باب6 وتفسیر برهان،ج1،ص316 به بعد ❗️به این هم توجه کنید که برتری امامان بر انبیاء ،مطلبی ثابت وغیر قابل تردید است که روایات فراوانی در این زمینه وارد شده است و علامه مجلسی در بابی که برای این زمینه گشوده است حدود88روایت در برتری امامان بر انبیاء نقل میکند 📚بحارالانوار،ج26،ص267،باب6 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا دیه ی مرد بیشتر از دیه زن است؟ایا خون مرد رنگین تر است؟ ✅پاسخ برای پاسخ نخست باید ماهیت دیه معلوم شود،برخی دیه را به خون بها تفسیرکرده اند،درحالیکه این تفسیر صحیح نیست،زیرا ازنظر فرهنگ اسلامی خون یک انسان مظلوم،معادل خون جمیع انسانها است(ایه ی 32مائده) ❗️بنابراین خون تمام بشر را نمیتوان تقویم وتقدیر مادی کرد،اما در عین حال که دیه به عنوان یک مجازات وعقوبت مطرح است،به منظور جبران خسارت اقتصادی،که از فقدان شخص مقتول پدید امده است،جعل وتشریع شده است ❗️زن ومرد هرچند از لحاظ معنوی،فرهنگی وعلمی ورسیدن به قرب ومقام نزد خداوند ،تفاوتی باهم ندارند 📚بحارالانوار،ج67،ص257،باب56 ❗️اما به لحاظ مسئولیتهای اقتصادی وبازدهی ،قهرا،تفاوت هایی دارند،توضیح اینکه: ❗️مردان غالبأ در خانواده عضو مؤثر اقتصادی خانواده هستد ومخارج خانواده را متحمل میشوند وبا فعالیتهای اقتصادی خود،چرخ زندگی خانواده را به گردش درمیاورند،بنابراین تفاوت میان از بین رفتن مرد وزن از نظر اقتصادی وجنبه های مالی برکسی پوشیده نیست که اگر این تفاوت مراعات نشود،خسارت بی دلیل به بازماندگان مرد مقتول وفرزندان بی گناه او وارد میشود،لذا اسلام با قانون پرداخت نصف مبلغ در مورد قصاص مرد،رعایت حقوق همه افراد را کرده ،واز این خلأء اقتصادی که به یک خانواده میرسد،جلوگیری کرده است ❗️اسلام هرگز اجازه نمیدهد که به بهانه لفظ تساوی،حقوق افراد دیگری،مانند فرزندان شخصی که مورد قصاص قرار گرفته پایمال گردد ❗️البته ممکن است زنانی برای خانواده ی خود نان آورتر از مردان باشند ولی میدانیم احکام وقوانین بر محور افراد دور نمیزند،بلکه کل مردان را با کل زنان باید سنجید،قانون بر پایه ی مصالح عمومی،عادی وغالبی وضع میگردد ونه حالات فردی واستثنایی وطبیعی است که کاربرد اقتصادی مجموع مردان از مجموع زنان بیشتر است واین نکته در قوانین عرفی وعادی نیز حاکم است بنابراین احکام اجتماعی،تابع شرایط عادی وغالبی است در غیر اینصورت جامعه دچار هرج ومرج شده واز هم میپاشد وبه همین جهت شارع در وضع قوانین،اختلافات جزئی را ملاحظه نکرده است،البته احکام حکومتی واحکام ثانوی در موارد استثناء میتواند مشکل را حل کند ❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع شود به تفسیر نمونه،ج1،ص611 به بعد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا بفرمایید چگونه خواندن ۱۰۰۰رکعت نمازتوسط امام علی ع ممکن بوده است ؟ ✅پاسخ اینکه حضرت امیر در هر شبانه روز هزار رکعت نماز میخوانده است گذشته از انکه در روایات شیعه امده است 📚تهذیب،ج3،ص63 📚الخصال،ج2،ص517 📚وسایل الشیعه،ج4،ص99 📚بحارالانوار،ج41،ص11،باب101 ❗️در روایات فراوانی از کتب اهل سنت نیز امده است 📚العقدالفرید،ج2،ص258 📚تاریخ ابن خلکان،ج3،ص274 📚صفة الصفة،ج2،ص100 ❗️لذا این مسئله جای هیچ گونه تردیدی ندارد،هزار رکعت نماز خواندن در شبانه روز،همه وقت را نمیگیرید،بلکه وقت بسیاری برای خوراک واستراحت و.....باقی می ماند،بخصوص اگر در نماز فقط حمد خوانده شود،چراکه در روایات ما امده است،که نماز برترین موضوع است،وتا انسان میتواند شایسته است که تحت هر شرایطی نماز بگذارد 📚بحارالانوار،ج79،ص303،باب4 ❗️چگونه این مسئله جای تعجب دارد انگاه که علامه امینی در دفاع از این مطلب چنین می اورد: «در نجف اشرف سراغ داریم افرادی را که در هر 8ساعت هزار رکعت نماز میخوانند،بنابراین مطلب فوق غیر ممکن نیست» 📚الغدیر،ج5،ص40 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال خداوند در ایه ۴ محمد می گوید: هنگامی که با کافران رو به رو شدید گردنهایشان را بزنید این چه منطقی است که دستور می دهد هر کسی که عقاید شما را نمی پذیرد بکشید ✅پاسخ خداوند در ایه مورد اشاره شما چنین می اورد: «فاذا لقیتم الذین کفروا فضرب الرقاق اذا اثخنتموهم فشدوا الوثاق فاما منا بعد واما فدائ حتی تضعع الحرب اوزارها» ❗️ایه مورد استدلال شما،این ایه است اما متأسفانه از مدعای شما،کاملا به دور است ❗️ایه نمی گوید با کافران هر کجا رو به رو شدید انان را بکشید بلکه می گوید با کافران در میدان نبرد شدید برخورد کنید وانان را که قابل هدایت نیستند بکشید ❗️لقیتم از ماده لقائ در این گونه موارد به معنی جنگ است و قرائن متعددی در خود ایه بر این مطلب گواهی می دهد مانند مساله اسارت اسیران و واژه حرب وشهادت در راه خدا که در ذیل ایه امده است گواه بر این معنی است ❗️بدیهی است که گردن زدن که در ایه امده کنایه از قتل است بنابراین ضرورتی ندارد که جنگجویان کوشش خود را برای انجام خصوص این امر به کار برند هدف این است که دشمن از پای در اید ولی چون گردن زدن روشنترین مصداق قتل بوده روی ان تکیه شده است ❗️بدیهی است هنگامی که انسان با دشمنی خونخوار در میدان نبرد روبرو می شود اگر با قاطعیت هر چه بیشتر حملات سخت و ضربات کوبنده بر دشمن وارد نکند خودش نابود خواهد شد و این دستور یک دستور کاملا منطقی است ❗️برای اگاهی بیشتر رجوع کنید به تفسیر نمونه ج21 ص 399 ❗️درتعالیم اسلامی کافر به چهار قسم تقسیم میشود: 1.اهل ذمه: که اقلیت هایی هستند که داخل کشور اسلامی زندگی کرده وحکومت اسلانی متعهد است ،جان ومال وناموس انها را حفظ کرده واز خقوق انها دفاع نماید 2.کافرحربی:یعنی کشورهایی که با مسلمین در حال جنگ بوده وبر انان حمله ور شده واز هیچگونه کارشکنی برضدّمسلمین کوتاهی نمیکنند 3.کافر معاهد:غیرمسلمانانی که اهل ذمه نیستند ،ودر داخل کشور اسلامی زندگی نمیکنند اما با ما مناسبات دوستی دارند وسفیر با ما مبادله کرده ،وگاه پیمان های تجاری،اقتصادی،فرهنگی با مسلمین دارند 4.مهادن:یعنی کفار وکشورهایی که نه در حال جنگ هستند ونه پیمانی با مسلمین دارند ولی نه انان مزاحم مسلمین هستند ونه مسلمین مزاحم انان ❗️اسلام تنها اجازه ی از بین بردن،کافر حربی را،از جهت دفاع از خود به مسلمین داده است ومسلمین به هیچ عنوان حق ندارند،معترض کفاری شوند که تحت سه دسته دیگر از کفار که در بالا بیان داشتیم شوند،چرا که جلن ومال انان محترم است ❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب پیام قران ،ایت الله مکارم ج10 ص 362 به بعد پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال باوجوداینکه مصرف موادمخدردستوری نیومده که حرام است بااین وجوددراون دنیامجازاتی واسش تعین شده است یانه اگ جوابش روبزاریدتوی کانال ممنون میشم ✅پاسخ نخست توجه کنید که مسئله مواد مخدر از مواردی است که جزو مسائل مستحدثه می باشد،ودر عصر پیامبر مورد ابتلا نبوده است،تا حکمی بخصوص همانند شراب برای آن امده باشد،اما میتوان حکم ان را با توجه به کلیاتی که در ایات وروایات بیان شده است به دست اورد ❗️چنانکه در روایات ما آمده است که هیچ مسئله ای نیست مگر انکه ازطریق کتاب وسنت میتوان حکم ان را به دست اورد 📚بحارالانوار،ج2،ص168،باب 22 ❗️خداوند میفرماید:«خود را به دست خود به هلاکت نیفکنید» 📚بقره،195 ❗️روشن است که اعتیاد به مواد مخدر باتوجه به ضررهای فردی واجتماعی ان مصداق ان است که انسان خود را درمعرض هلاکت قرار دهد وخداوند صریحأ میگوید باید از اموری که سبب هلاکت نفس میشود،دوری کرد ❗️همینطور در روایات اسلامی بیان شده است که هیچ کس حق ندارد به خود ودیگران ضرر برساند،«لاضرر ولا ضرار فی الاسلام» 📚الفقیه،ج4،ص334 📚وسایل الشیعه،ج26،ص14 ❗️روشن است که اعتیاد به مواد مخدر ونشر وپخش ان در جامعه مصداق ضرر زدن به خود وجامعه میباشد ❗️همچنین روشن است که اعتیاد به مواد مخدر،مصداق عینی اسراف ومصرف مال وتن درمسیری غیرصحیح میباشد،که طبق ایات وروایات فراوانی این اسراف وتبذیر حرام میباشد 📚بحارالانوار،ج72،ص302،باب77 ❗️لذا میبینیم که فقها نیز صراحتا از استعمال مواد مخدر نهی کرده اند ❗️مقام معظم رهبری میفرماید: «استعمال مواد مخدر واستفاده ی از اتها مطلقاً حرام است بخاطر ضررهای فردی واجتماعی که بر آنها مترتب است وبه همین جهت خرید وفروش وحمل ونقل ونگه داری انها هم حرام است» 📚اجوبة الاستفتاآت،ج2،س324 و325 ❗️حال که حرمت استعمال مواد مخدر به وضوح از کتاب وسنت اشکارشد،اگرفردی مخالفت با این حکم پروردگار بکند،طبیعی است که روز قیامت نتیجه ی این مخالفت خود را خواهد دید 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوال من اینه که ما شیعیان اعتقادمون اینه که امامان مثل انبیا علم لدنی داشته اند،با توجه به این مسئله در بحث لیله المبیت اگر مولا علی علیه السلام میدانستند که کشته نمیشوند که فضیلتی ندارد به جای پیغمبر خوابیدن!! واما اگر نمیدانستند که پس علم لدنی چه جایگاهی دارد؟. ممنون میشوم جواب سوالم رو بدید. ✅پاسخ: 1⃣منابع فراوانی از کتب شیعه وسنی روایت کرده اند که آیه ۲۰۷ بقره « از مردم ( حضرت علی ) کسانی هستند که جان خود را بخاطر خشنودی خداوند می فروشند وخداوند نسبت به بندگان رئوف و مهربان است » در شان حضرت علی ودر جریان لیله المبیت نازل شده است انگاه که مشرکین قصد داشتند پیامبر گرامی را در بستر به قتل برسانند حضرت امیر با شجاعت تمام به جای پیامبر در بسترشان خوابید و سبب شد پیامبر گرامی از خطر رهایی پیدا کند ❗️کتب اهل سنت: کفایه الطالب،ص 114- الفصول المهمه،ص33- تذکره الخواص،ص21- نور الابصار،ص82- شواهد التنزیل،ج1 ص196- مستدرک علی الصحیحین،ج3 ص4 -مسند احمد، ج1 ص348-جامع البیان،ج9 ص140- تفسیر کبیر،ج5 ص223- اسد الغابه،ج4 ص25- الجامع لاحکام القرآن،ج3 ص1936- ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب احقاق الحق،ج3 ص23-45- ج6 ص479- 481- ج8 ص335 -348- ج14 ص116-130 والغدیر،ج2 ص49 به بعد ❗اما کتب شیعه: رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار که جامع روایات شیعه است جلد 36 ص41 باب 32 تا روایات شیعه از کتب مختلف در این شان نزول را مشاهده فرمائید 2⃣علم غیب امامان شانی است. یعنی هر موقع بخواهند آگاه می شوند. مرحوم کلینی در کافی شریف روایت می کند که امام صادق فرمود: "امام هر زمانی که بخواهد از مطلبی آگاه شود خدا اورا آگاه می کند" 📚الکافی،ج1 ص258 ❗حال باید دید آیا حضرت علی خواست که درآن شب آگاه شود که آیا اسیب می بیند یا خیر؟ ❗پاسخ آن است که حضرت علی نخواست آگاه شود چرا که اگر می دانست آسیب نمی بیند ودر بستر پیامبر خوابید دیگر این خوابیدن برای او فضیلت نبود که خدا با نزول آیه کار اورا ستایش کند. ❗پس با توجه به نزول آیه در شان حضرت روشن میشود حضرت بدون آگاهی از آسیب دیدن یا ندیدن در بستر پیامبر خوابید وخداوند نیز آیه را در شان ایشان و فضیلت عمل ایشان نازل کرد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman