eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.2هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال نظرتون درمورد سخنان اقا میری چیه که میگه روز قیامت خدا همه رو میبخشه ✅پاسخ: در این شکی نیست که روز قیامت رحمت ولطف پرودگار همه جا را فرا می گیرد. علامه مجلسی بابی را در بحار به ذکر این روایات گشوده است 📚بحار الانوار،ج 7 ص286 باب 14 امام صادق فرمود: "زمانی که روز قیامت شود رحمت خداوند چنان همه جا را فرا می گیرد که حتی ابلیس هم طمع می کند که بخشیده شود" 📚الامالی،صدوق،ص205 ❗اما همین پرودگار به کسانی که سر به مخالفت پرودگار بردارند وبه هیچ وجه به دعوت خداوند لبیک نگویند وعده ی عذاب های سخت ودردناکی را داده است. خداوند می فرماید: "( روز قیامت) گنهکار دوست دارد فرزندان خودرا در برابر عذاب آن روز فدا کند وهمسر وبرادرش را وقبیله اش را که از او حمایت می کردند وتمام مردم روی زمین را تا مایه نجاتش شود"معارج 11-14 ومی فرماید: "کسانی که کافر شدند لباس هایی از آتش برای آنها بریده می شود ومایع سوزان وجوشان بر سر آنها فرو می ریزد-آنچنان که هم درونشان را ذوب می کند وهم برونشان را-وبر آنها گرزهایی از اهن است -هرگاه بخواهند از غم واندوهای آن خارج شوند انها را به آن باز میگردانند ( وبه آنها گفته میشود) بچشید عذاب سوزان را "حج19 -22- ومی فرماید: "در آن روز مجرمان را هم درغل وزنجیر می بینی، لباسشان از قطران ( ماده چسبنده بد بوی قابل اشتعال) است وصورتهایشان را آتش می پوشاند"ابراهیم 49-50 وایات فراوان دیگر که سخن از شدت عذاب دوزخیان به میان آورد. ❗همچنین روایات فراوانی نیز در شدت وسختی عذاب دوزخیان آمده است که علامه مجلسی در بحار بابی را به ذکر این روایات گشوده است 📚بحار الانوار،ج8 ص222 باب 24 ❗در کنار این شدت عذاب،افرادی هستند که تا ابد دراین شدت عذاب باقی می مانند وهیچگاه بخشیده نمی شوند واینان همان کافران ولجوجان وگمراهان می باشند که روایات فراوانی دراین زمینه آمده است 📚بحار الانوار،ج8 ص351 باب 27 امام کاظم فرمود: "خداوند اهل کفر ولجاجت واهل ضلال وشرک را تا ابد در جهنم باقی می گذارد وهیچ گاه انان را نمی بخشد" 📚توحید صدوق،ص407 ❗سخنان شخصی که شما نام بردید فاقد اعتبار علمی ودینی است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا ماه صفر ماه نحس وشومی است؟ ✅پاسخ: ما درباره نحوست ماه صفر روایتی ندیده ایم اما برخی علما نحوست این ماه را به شهرت نسبت داده اند وفرموده اند طبق مشهور این ماه شوم ونحس است.چنان که علامه مجلسی می گوید: "هذا الشهر مشهور بالنحوسه والشوم" "ماه صفر مشهور است به نحوست وشوم بودن" 📚زاد المعاد،ص274 شیخ عباس قمی می گوید: "بدانکه این ماه معروف به نحوست است" 📚مفاتیح الجنان،ص508 ❗ودر برخی روایات، اهل بیت برای شهرت اهمیت ویژه ای قائل شده اند چنان که امام صادق فرمود: "خذ ما اشتهر بین اصحابک" "به آنچه بین علمای شیعه مشهور است عمل کن" 📚عوالی اللئالی،ج3 ص129 ❗روی این جهت، افرادی که می خواهند چنین اظهار کنند که از آنجایی که ماه صفر نحوستش به مشهور نسبت داده شده لذا قابل اعتنا نیست احساس می شود طریقه خوبی را در پیش نگرفته اند. ❗اما درمورد چرایی این نحوست: ایت الله مکارم تصریح می کند که در موارد متعدد، ایام به نحوست نسبت داده شده به دلیل اتفاقاتی که درآن واقع شده است، البته افرادی در این مساله راه افراط را پیموده اند وبه هرکاری که دست می زنند قبلا به سراغ سعد ونحس بودن ایام می روند وشکست های خودرا به گردن ایام می اندازند،این خرافه ای است که جدا باید از آن پرهیز کرد وتصریح می کنند که در روایات اهل بیت آمده است که در روزهایی که نام نحس بر آن گذارده شده است، شما می توانید با دادن صدقه، یا خواندن دعا و استمداد از لطف الهی وتوکل بر خدا به دنبال کارها بروید وپیروز باشید 📚تفسیر نمونه،ج23 ص44 ❗شیخ عباس قمی نیز تصریح می کند برای دفع نحوست ماه صفر،هیچ چیز بهتر از تصدق وادعیه واستعاذات نیست 📚مفاتیح الجنان،ص508 علامه مجلسی نیز روایاتی را ذکر می کند که انسان می تواند با پرداخت صدقه وتوکل بر خدا نحوست ایام را برطرف کند 📚بحار الانوار،ج56 ص18 باب 15 ❗حاصل آنکه، به هیچ وجه نباید درباره نحوست ماه صفر راه افراط را پیمود واگر نحوستی نیز برای این ماه است با پرداخت صدقه،دعا،وتوکل بر خدا رفع میشود ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال مشرکین رافضی یه روایت از کتبتون بیارید که توسل کردن رو به امامان رو ثابت کنه میدونم چیزی ندارید ✅پاسخ: در مورد توسل به اهل بیت روایات فراوانی وارد شده است که پرداختن تفصیلی به آن خارج از حوصله این ارتباط است اما اجمالا: شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه بابی را اختصاص داده است به ذکر روایات اهل بیت در مشروعیت واستحباب توسل به اهل بیت 📚وسایل الشیعه،ج7 ص97 باب 37 مرحوم میرزای نوری نیز در مستدرک الوسایل روایات متعددی در مشروعیت واستحباب توسل به اهل بیت ذکر می کند 📚مستدرک الوسایل،ج5 ص228 باب 35 مرحوم علامه مجلسی نیز در بحار الانوار بابی را به همین جهت گشوده وروایات مربوطه را ذکر می کند 📚بحار الانوار،ج91 ص1 باب 28 همچنین ج 23 ص99 باب 6 ودر روایات فراوانی آمده است که دعای پیامبران با توسل واستشفاع به اهل بیت مستجاب می شد 📚بحار الانوار،ج26 ص319 باب 7 در روایتی امام باقر فرمود: "هرکس خدارا با توسل به ما بخواند رستگار می شود وهرکس به غیر ما بخواند هم خود هلاک می شود وهم دیگران را هلاک می کند" 📚الامالی، طوسی،ص172 امام رضا فرمود: "زمانی که گرفتار مشکل وشدتی شدید به وسیله ما خدا را بخوانید" 📚تفسیر عیاشی،ج2 ص42 در روایت دیگری حضرت علی فرمود: "من وسیله خداوند در بین بندگان هستم" 📚تفسیر برهان،ج2 ص292 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال مساله طول عمر امام زمان ذهنم رو مشغول کرده چطور میشه یه انسان بیش از 1000 سال عمر کنه میشه کمکم کنید ✅پاسخ: قرآن از حضرت نوح نام می برد که 950 سال در میان قومش زندگی کرد وانان را دعوت به دین حق کرد ( عنکبوت 14) ❗تورات کنونی نیز در "سفر تکوین" "اصحاح خامس" "جمله 5 "از افراد زیادی نام می برد که دارای عمر طولانی بوده اند ❗وعلمای مسلمان نیز کتبی را تالیف کرده اند خاصه به ذکر نام کسانی که در طول تاریخ دارای عمر طولانی بوده اند 📚البرهان علی صحه طول عمر الامام الزمان،علامه کراجکی 📚علامه مجلسی در بحار الانوار،ج51 باب 14 ص225 تا 293 ❗در قدرت خداوند جای هیچ شکی نیست. چه اشکالی دارد که امام عصر تحت مدیریت خداوند دارای عمر طولانی باشد ❗علم طب نیز کشف کرده است که انسان با رعایت قواعد سلامت می تواند دارای عمر طولانی باشد 📚 مراجعه شود به مجله مقتطف، جزئ سوم ❗روی این جهت است که خداوند درباره حضرت یونس می گوید: "اگر او از تسبیح کنندگان نبود تا روز قیامت در شکم ماهی باقی می ماند"( صافات 143-144-) ❗وقتی یک انسان میتواند در دل ماهی،دراعماق دریا تا روز قیامت زنده باشد چگونه ممکن نباشد یک انسان در خشکی ودر جو طبیعی تحت مدیریت خدا تا زمانی که صلاح بداند زنده باشد 📚الالهیات،علامه سبحانی،ج4 ص147 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
❓❓سوال دیدگاه خود علمای اهل سنت نسبت به ابن تیمیه چیست ✅پاسخ: ابن تیمیه در واقع موسس وهابیت کنونی است.بزرگان اهل سنت سخن به مذمت از ابن تیمیه گشوده اند. فایده نقل قول علمای اهل سنت درمورد ابن تیمیه آن است که همگان اگاه شوند وهابیت فرقه ای نوظهور وساخته استعمار است که حتی خود علمای اهل سنت نیز آنان را قبول ندارند. ابن حجر عسقلانی که از بزرگان اهل سنت است درمورد ابن تیمیه چنین می آورد: "برخی از علما ابن تیمیه را به سبب مخالفت‌های او در توسل واستغاثه به پیامبر که تنقیص مقام نبوت به شمار میرود زندیق( بی دین) وگروهی دیگر اورا منافق دانسته اند" 📚الدرر الکامنه،ج1 ص181 شمس الدین ذهبی که جزو استوانه های اهل سنت است در نامه ای خطاب به ابن تیمیه چنین نوشت: "ای بیچاره، انان که از تو متابعت می کنند در پرتگاه زندقه، کفر ونابودی قرار دارند... مگر نه این است که عمده پیروان تو عقب مانده،گوشه گیر، سبک عقل، عوام، دروغ گو، کودن، بیگانه، فرو مایه،مکار،خشک، ظاهر الصلاح وفاقد فهم هستند؟ اگر سخنان مرا قبول نداری آنان را امتحان کن..." 📚الاعلان بالتوبیخ،سخاوی،ص77 📚تکمله السیف الصقیل،شیخ محمد زاهد کوثری،ص218 شوکانی در معرفی محمد بخاری حنفی می گوید "محمد بخاری حنفی از ابن تیمیه بسیار متنفر بود تا جایی که در مجلسش تصریح می کرد، هرکس ابن تیمیه را "شیخ الاسلام" بداند کافر است" 📚البدر الطالع،ج2 ص262 ❗آنچه ذکر شد گوشه ای از نظرات علمای اهل سنت پیرامون ابن تیمیه بود جهت آگاهی تفصیلی رجوع فرمایید به کتاب"الملل والنحلل"-علامه سبحانی-جلد 4 ص48 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال درمورد ازدواج هابیل وقابیل. باخواهرشون ازدواج کرده درست هست یانه ✅پاسخ: در روایتی آمده است که امام باقر از ابی بکر حضرمی سوال کردند: مردم درمورد تزویج آدم وفرزندانش چه می گویند؟ پاسخ داد می گویند:حوا برای آدم در هر شکم یک دختر ویک پسر می زایید. پسر با دختری ودختر با پسری که از شکم دیگر بود ازدواج کرد ونسل آنان گسترش پیدا کرد امام فرمود: نخیر چنین نیست.وقتی هبه الله برای آدم متولد شد وبزرگ شد از خداوند خواست تا ازدواج کند، خداوند برای او حوریه ای از بهشت فرستاد وبا او ازدواج کرد وبرای او چهار پسر متولد شد سپس برای آدم فرزند دیگری متولد شد وقتی بزرگ شد با یکی از جنیان ازدواج کرد وبرای او چهار دختر به دنیا آمد پس پسران هبه الله با دختران فرزند دیگر ازدواج کردند...وقتی که زاد و ولد کردند حوریه بهشتی به آسمان صعود کرد" 📚 تفسیر برهان،ج2 ص10 📚تفسیر عیاشی،ج1 ص216 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال خیلیا میگن دین اسلام دین خشونت هستش خدا تو قران بارها گفته برید بجنگید بکشید کافران و یهودی هارو و... ✅پاسخ: جهاد در اسلام برای چند هدف مجاز شمرده شده است 1⃣جهاد برای خاموش کردن فتنه ها : می دانیم خدا دستورات وبرنامه هایی برای سعادت وازادی وتکامل وسعادت انسان ها طرح کرده است وپیامبران خودرا موظف کرده است که این دستورات را به مردم ابلاغ کند حال اگر فرد یا جمعیتی ابلاغ این فرمانها را مزاحم منافع پست خود ببینند وسر راه دعوت انبیا موانعی ایجاد نماید انها حق دارند نخست از طریق مسالمت امیز واگر ممکن نشد با توسل به زور این موانع را از سر راه دعوت خود بردارند وازادی تبلیغ را برای خود کسب کنند. مردم درهمه اجتماعات حق دارند که ندای منادیان حق را بشنوند ودر قبول دعوت آنان آزاد باشند حال اگر کسانی بخواهند آنها را از حق مشروعشان محروم سازند واجازه ندهند صدای منادیان حق به گوش آنان برسند واز قید اسارت وبردگی فکری واجتماعی آزاد گردند طرفداران این برنامه حق دارند برای فراهم ساختن این آزادی از هر وسیله ای استفاده کنند واز اینجا ضرورت جهاد ابتدایی دراسلام روشن میگردد 2⃣جهاد دفاعی: آیا صحیح است کسی به انسان حمله کند واو از خود دفاع نکند؟ یا ملتی متجاوز وسلطه گر هجوم بر ملت دیگر ببرند وانها دست روی دست گذاشته نابودی کشور وملت خویش را تماشا کنند؟ دراینجا تمام قوانین آسمانی وبشری به شخص یا جمعیتی که مورد هجوم واقع شده حق میدهد برای دفاع از خویشتن به پا خیزد وانچه در قدرت دارد به کار برد واز هرگونه اقدام منطقی برای حفظ موجودیت خویش فرو گذار نکند.این نوع جهاد را جهاد دفاعی می نامند، جنگهایی مانند جنگ احزاب واحد وموته وتبوک وحنین وبعضی دیگر از غزاوات اسلامی جزو این بخش از جهاد بوده وجنبه دفاعی داشته است 3⃣جهاد برای حمایت از مظلومان: در آیه 75 نسائ به این نوع جهاد اشاره شده است. حمایت از مظلومان در برابر ظالمان در اسلام یک اصل است که باید مراعات شود حتی اگر به جهاد منتهی نگردد اسلام اجازه نمیدهد مسلمانان در برابر فشارهایی که به مظلومان جهان وارد می شود بی تفاوت باشند 4⃣جهاد برای محو شرک وبت پرستی: اسلام در عین اینکه آزادی عقیده را محترم می شمرد وهیچ کس را با اجبار دعوت به سوی این آیین نمی کند به همین دلیل به اقوامی که دارای کتاب آسمانی هستند فرصت کافی میدهد که با مطالعه وتفکر آیین اسلام را بپذیرند واگر نپذیرفتند با آنها به صورت یک اقلیت هم پیمان معامله می کند وبا آنان همزیستی مسالمت امیز برقرار می نماید در عین حال نسبت به شرک وبت پرستی سختگیر است زیرا شرک وبت پرستی نه دین است ونه ایین ونه محترم شمرده میشود بلکه یک نوع خرافه وانحراف وحماقت ودر واقع یک نوع بیماری فکری واخلاقی است که باید به هر قیمت که ممکن است آن را ریشه کن ساخت. ❗از آنچه در بالا آمد روشن شد که اسلام جهاد را با اصول صحیح ومنطق عقل هماهنگ ساخته وهرگز آن را وسیله سلطه جویی وکشور گشایی وغصب حقوق دیگران وتحمیل عقیده واستعمار واستثمار قرار نداده است 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم، ج2 ص27 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال درمورد حدیثی که از امام زمان نقل شده که ایشان میفرمایید' بعد از این تا زمان خروج سفیانی هرکس ادعای دیدن مرا کند دروغ میگوید با توجه به این که گفته میشه بعضی از علما به دیدار ایشون رسیدن توضیح دهید با تشکر . اینم حدیث مذکور 👇👇 حدیث 💫 مدعیان دروغگو ازحضرت صاحب الزمان(عج) سَيَأْتى إلى شيعَتى مَنْ يَدَّعِى المُشاهَدَةَ. أَلا فَمَنِ ادَّعَى المُشاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْيانى وَ الصَّيْحَةِ فَهُوَ كَذّابٌ مُفْتَر وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيم: آگاه باشيد به زودى كسانى ادّعاى مشاهده (نيابت خاصّه) مرا خواهند كرد. آگاه باشيد هر كس قبل از «خروج سفيانى» و شنيدن صداى آسمانى، ادّعاى مشاهده مرا كند دروغگو و افترا زننده است؛ حركت و نيرويى جز به خداى بزرگ نيست. ✅پاسخ: درباره امکان ملاقات با امام عصر در زمان غیبت سخنان برخی از بزرگان شیعه را ذکر می کنیم: 1⃣سید مرتضی می گوید: همانا ممتنع نیست که امام برای برخی دوستانش آشکار شود از افرادی که از سوی آنها ترسی وجود ندارد 📚تنزیه الانبیا،ص238 2⃣شیخ طوسی می گوید: "نخست ما با جزم ویقین نمیدانیم که آن محبوب دلها از دیده همه دوستدارانش نهان وغایب است بلکه امکان دارد برای بیشتر آنان ظاهر شود" 📚کتاب الغیبه،ص99 3⃣سید بن طاووس می گوید: "امام اکنون از جمیع شیعیان غایب است ولی ممتنع نیست گروهی از آنان به ملاقات حضرت مشرف شده از گفتار وکردار او استفاده کنند" 📚الطرایف،ص185 ❗مرحوم میرزای نوری در کتاب شریف "نجم الثاقب"جلد 2 ص445 به بعد بیش از صد حکایت از افرادی که در طول غیبت کبری به ملاقات حضرت مشرف شده اند ذکر می کند ❗اما پاسخ روایت مورد استدلال شما: علامه مجلسی چنین پاسخ می گوید: "ممکن است آن روایت ناظر بر کسی باشد که ادعای مشاهده و ارتباط با حضرت را دارد به این عنوان که او نایب خاص حضرت است مانند سفرای زمان غیبت صغری "( روشن است که پرونده نیابت خاصه حضرت با آغاز غیبت کبری بسته شده است) 📚بحار الانوار، ج52 ص151 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ببخشید جواب فوری میخوام برای اثبات ولایت فقیه ولزوم رهبری بعد از ائمه جهت توجیهه مخالفان نظام رهبری وولایت فقیه ✅پاسخ: در این که در عصر غیبت امام عصر، فقیه جامع الشرایط به نیابت از امام مسولیت حکومت بر مردم واداره شوون جامعه را برعهده دارد شکی نیست وبراین مطلب آیات وروایات فراوانی دلالت می کند. جهت آگاهی تفصیلی از ادله ولایت فقیه ومبانی حکومت اسلامی به کتب زیر مراجعه فرمائید: پیام قرآن،ایت الله مکارم،جلد 10- مفاهیم القرآن،علامه سبحانی، جلد 2- ولایت فقیه، امام خمینی-انوار الفقاهه،کتاب البیع،ایت الله مکارم-ولایت فقیه،ایت الله جوادی املی و... ✅ما اجمالا به برخی از ادله روایی اقامه شده برای ولایت فقیه اشاره می کنیم: 1⃣امام صادق در روایتی فقیه جامع الشرایط را مرجع برای حل اختلاف وحکومت معرفی می کند ومی فرماید: "( اگر در چیزی اختلاف کردید) به کسی از شیعیان ما رجوع می کنید که احادیث ما را روایت می کند ودر حلال وحرام ما نظر می کند واحکام ما را می شناسد. من چنین کسی را برای شما حاکم قرار دادم "فانی قد جعلته علیکم حاکما" 📚الکافی،ج1 ص67 📚وسایل الشیعه،ج27 ص136-137 نصب فقیه به عنوان حاکم هم شامل حاکم در قضاوت میشود وهم شامل حاکم در حکومت 2⃣در روایتی پیامبر فرمود: "خداوندا جانشینان مرا رحمت فرما. سوال شد خلفای شما چه کسانی هستند؟ فرمود:کسانی که بعد از من می آیند وحدیث وسنت مرا برای مردم بازگو می کنند" 📚من لا یحضره الفقیه،ج4 ص420 📚وسایل الشیعه،ج27 ص91 در این حدیث نیز پیامبر از فقها به عنوان جانشینان خود نام می برد 3⃣امام کاظم فرمود: "مومن فقیه حصن ودژ اسلام است ( که حافظ اسلام است) چنان که دژهای اطراف شهر حافظ اهالی شهر هستند" 📚الکافی،ج1 ص38 ❗تعبیر به دژ محکم درمورد فقیه در صورتی صحیح است که فقیه حافظ تمام شوون مختلف اسلام باشد، از اجرای عدالت گرفته تا حفظ مرزهای کشورهای اسلامی وتعیین والیان وفرمانروایان 4⃣پیامبر گرامی فرمود: "فقها امینان پیامبران هستند" 📚الکافی،ج1 ص46 📚بحار الانوار،ج2 ص36 ❗این فرمایش که فقها امانتداران پیامبران هستند قدر مسلم این معنا را دارد که آنان امانتدار پیامبر گرامی در تمام شوون مربوط به رسالت آن حضرت هستند که روشنترین آن رهبری امت وحکومت بر مردم است 5⃣حضرت علی خطاب به شریح قاضی فرمود: "تو بر مقام ومنصبی قرار گرفته ای که جز نبی یا وصی نبی یا شقی وبدبخت کسی بر آن قرار نمی گیرد" 📚من لا یحضره الفقیه،ج3 ص4 📚الکافی،ج 7 ص406 ❗حضرت علی دراین روایت متذکر میشود که تصدی منصب قضا با پیامبر یا وصی پیامبر است.دراین که فقهای عادل طبق تنصیص امامان منصب قضا را دارا هستند شکی نیست روایت هم می گوید منصب قضا برای وصی پیامبر است روی این حساب فقهای عادل وصی پیامبر هستند واز اختیارات پیامبر از جمله حکومت کردن بهره مند هستند 6⃣پیامبر گرامی فرمود: "علما وارثان پیامبران هستند " 📚الکافی،ج1 ص24 ❗طبق این حدیث فقها وارثان پیامبر هستند واز جمله شوون پیامبر حکومت بر مردم است که به علما منتقل میشود 7⃣امام حسین فرمود: "مجرای امور واحکام باید به دست علمای خداشناس وبا تقوا باشد، کسانی که در حرام وحلال خدا خیانت نمی کنند وامانت را حفظ می کنند" 📚تحف العقول،ص242 📚بحار الانوار،ج97 ص80 8⃣حضرت علی فرمود: "علما حاکمان بر مردم هستند" "العلمائ حکام علی الناس" 📚غرر الحکم،ص36 ❗وروایات متعدد دیگر که جهت آگاهی به کتب آدرس داده شده مراجعه فرمائید ❗از آنچه آمد ولایت وحکومت فقیه در عصر غیبت به روشنی ثابت شد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا پیامبر علی رو در مکه به عنوان امام معرفی نکرد وصبر کرد تا به غدیر برسن؟ ✅پاسخ: پیامبر گرامی تابع وحی است.چنان که خداوند در آیه 50 انعام از زبان پیامبر می فرماید: "تنها از چیزی پیروی می کنم که بر من وحی شده است" با توجه به شان نزول آیه ابلاغ پیامبر مامور بود علی را در غدیر به عنوان امام معرفی کند. خداوند در آیه 67 مائده می فرماید: "ای پیامبر آنچه از جانب خدا بر تو نازل شده است به مردم ابلاغ کن که اگر چنین نکنی رسالت خود را تکمیل نکرده ای خداوند تورا از گزند مردم حفظ می کند " طبق روایات فراوان شیعه وسنی این آیه دررابطه با امامت حضرت علی ودر سرزمین غدیر خم نازل شد وپیامبر مامور شد که علی را به طور رسمی به عنوان جانشین خود در غدیر اعلام کند. مرحوم علامه امینی در الغدیر جلد 1 صفحه 424-438 بیش از 30 روایت از روایات اهل سنت ذکر می کند که این آیه در جریان غدیر خم نازل وامامت حضرت علی نازل شده است. سیوطی در در المنثور،ج3 ص117- ابن ابی حاتم در تفسیرش ج1 ص14- ثعلبی در الکشف والبیان ج4 ص91- واحدی در اسباب النزول،ص135- فخر رازی در تفسیر کبیر،ج12 ص42- نیشابوری در تفسیرش ج2 ص616- شوکانی در فتح القدیر،ج2 ص60- و... ❗در کتب شیعه نیز روایات فراوانی برای این شان نزول ذکر شده است که آیه در جریان غدیر نازل شده است که جهت آگاهی رجوع کنید به تفسیر برهان،ج2 ص334 به بعد-بحار الانوار،ج37 ص108 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیافردی که مشروب خورده باید نمازهای یومیه را بجا آورد یا تاچهل روز نمیتونه نماز بخونه؟ ✅پاسخ: باید نماز های یومیه را بخواند. ونماز های یومیه براو واجب است آنچه در روایات آمده آن است که اگر توبه نکند خداوند تا چهل روز نمازش را قبول نمی کند. در روایتی امام صادق فرمود: "هر کس شراب بنوشد خداوند تا چهل روز نمازش را قبول نمی کند" 📓وسایل الشیعه،ج25 ص298 در روایتی امام باقر فرمود: "هرکس شراب بنوشد ومست شود خداوند چهل روز نمازش را قبول نمی کند. اگر دراین ایام اساسا نمازش را ترک کند عذابش به سبب ترک نماز چند برابر میشود" 📓همان مدرک،ص303 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میگن عمر ایرانیان رو مسلمون کرده راست میگن ✅پاسخ: 1⃣مردم ایران در زمان عمر مسلمان نشدند ودر زمان عمر تنها بخشی از ایران فتح شد ومناطق فتح شده به آیین خودشان مانده بودند. بخش دیگر ایران نیز در زمان خلیفه سوم فتح شد ودر این سالها هم مردم ایران مسلمان نشده بودند.در سال 32 هجری ودر عصر عثمان فتح ایران پایان یافت ودراین سالها مردم ایران بر آیین خودشان مانده بودند.لذا نه خلیفه اول در مسلمان شدن مردم ایران نقش داشتند، نه خلیفه دوم ونه خلیفه سوم بلکه مردم ایران قرنها بعد براساس تبلیغات وتحقیقات دانشمندان خودشان به تدریج به اسلام روی آوردند وایین زر تشتی رآ رها کردند. اوج اسلام آوردن مردم ایران در قرن سوم بود یعنی پس از گذشت 300 سال از فتح ایران برای آگاهی کامل رجوع کنید به کتاب "خدمات متقابل اسلام وایران"اثر "شهید مطهری" 2⃣سبب اصلی گرایش ایرانیان به اسلام مشاهده دستورات مطابق با عدل ومساوات در اسلام ودفع نظام طبقاتی بود واین که انسان ها کاملا با هم برابرند وهیچ فضلی برای عرب وعجم نیست وملاک برتری تنها به تقوی است 📚الملل والنحل،علامه سبحانی،ج6 ص733 3⃣به عقیده شیعه، جهاد ابتدایی بدون اذن امام باطل وغیر مشروع است وحتی کشتگان این جنگ ها شهید محسوب نمیشوند 📚وسایل الشیعه،ج15 ص 45 باب 12 📚مستدرک الوسایل،ج11 ص32 باب 11 در روایتی آمده که بشیر به امام صادق فرمود: در خواب دیدم که به شما گفتم جهاد بدون اذن امام واجب الاطاعه حرام است مانند گوشت میته وخون وگوشت خوک شما هم فرمودید بله چنین است. امام در تایید خواب او فرمود:بله صحیح است،بله صحیح است" 📚الکافی،ج5 ص27 ❗به فرض که بگوییم عمر ایرانیان را مسلمان کرد باز این فضیلتی را برای عمر ثابت نمیکند. ایا اگر کسی با مال دزدی مسجد بسازد خدا به او ثواب میدهد؟ ایا اگر کسی مال دزدی را وقف کند خدا به او ثواب میدهد؟ ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال شیعه عقیده داره انتخاب امام بدست خدا است اما اهل سنت میگه بدست مردم است لطفا از کتب سنی ها عقیده شیعه رو ثابت کنید ✅پاسخ: به عقیده شیعه انتخاب امام وتعیین امام تنها به نص خداوند ممکن است چرا که امام باید دارای دو ویژگی وخصلت مهم باشد 1⃣علم وافر وکافی به تمام دستورات خداوند وشریعت که طبیعتا این علم جز با تعلیم الهی ممکن نیست 2⃣امام باید عصمت داشته باشد تا در تبلیغ شریعت وپاسبانی از آن دچار خطا واشتباه نشود ❗از آنجایی که جز خداوند کسی نمیداند این دو خصلت در وجود چه افرادی است، ثابت میشود که تنها باید خداوند امام را تعیین وانتخاب کند ❗براین مطلب روایات فراوانی از کتب شیعه وسنی دلالت می کند علامه گرانقدر، مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است به ذکر روایات متعددی در الهی بودن منصب امامت 📚بحار الانوار،ج23 ص66 باب 3 روایات متعددی از کتب اهل سنت نیز بر این مطلب دلالت می کند که به یک نمونه اشاره می کنیم: هنگامی که پیامبر برخی شخصیت های برجسته قبایل عرب را به اسلام دعوت میکرد، آنان پذیرش دعوت آن حضرت را مشروط به ریاست وجانشینی پس از وی می دانستند اما آن حضرت در پاسخ می فرمود: "جانشینی پس از من موضوعی الهی وخارج از اختیار من است وخداوند آن را به صلاحدید خود در جایگاه واقعی خود قرار میدهد " "الامر الی الله یضعه حیث یشائ" 📚الکامل فی التاریخ،ج1 ص609 📚تاریخ الطبری،ج1 ص556 📚السیره النبویه،ج2 ص158 📚 البدایه والنهایه،ج3 ص139 📚تاریخ الاسلام،ج1 ص286 ❗همچنین آیات متعددی نیز بر الهی بودن منصب امامت دلالت میکند که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب "شبهات غدیر، عصیری، ج1 ص424 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال يكي از اساتيد ما در دانشگاه مي گويد كه امام فقط علم در كليات دارد و در جزييات موضوعات علم ندارد ايا اين حرفش درست است يا خير. اگر درست نيست پاسخ مناسبي به من بدهيد ✅پاسخ: این گفته استاد شما صحیح نیست ونشان از عدم شناخت ایشان نسبت به ساحت قدسی وپاک امام دارد.طبق روایات فراوانی امامان علیهم السلام دارای تمام علوم گذشته واینده واخبار آسمان ها وزمین بوده اند وچیزی در آسمان وزمین از آنان پنهان نبوده است. ما اشاره ای اجمآلی به روایات وارده می کنیم: مرحوم کلینی در کافی شریف بابی را گشوده تحت عنوان: "باب درمورد اینکه امامان میدانند جمیع آنچه در گذشته بوده وتا آینده خواهد بود وچیزی از آنان پنهان نیست" 📚الکافی،ج1 ص260 از امام صادق نقل می کند که فرمود: "من میدانم آنچه در آسمانها وزمین وبهشت ودوزخ است ومیدانم آنچه در گذشته بوده وتا روز قیامت خواهد بود " 📚همان مدرک علی علیه السلام فرمود: "من جمیع علم پیامبر وعلم گذشته وعلم اینده تا روز قیامت را می دانم" 📚بصایر الدرجات،ج1 ص127 علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده تحت عنوان: "چیزی از علم آسمان وزمین وبهشت وجهنم بر امامان مخفی نیست وانان علم گذشته واینده را تا روز قیامت میدانند" 📚بحار الانوار،ج26 ص109 باب 6 امام صادق فرمود: "خداوند بزرگتر از آن است که از طریق امام بر بنده ای احتجاج کند انگاه چیزی از اخبار آسمان وزمین را از امام مخفی بدارد" 📚بحار الانوار،ج26. ص110 مفضل می گوید: روزی بر امام صادق وارد شدم امام به من گفت ایا محمد وعلی وفاطمه وحسن وحسین را حقیقتا شناخته ای؟ گفتم چگونه است شناخت حقیقی آنان؟ فرمود:بدانی انها اطلاع از آنچه خدا آفریده وبه وجود آورده دارند وانها کلمه تقوی وخازنان آسمانها وزمین ها وکوهها وریگستانها ودریاها هستند ومیدانند دراسمانها چقدر ستاره وفرشته است ووزن کوهها ومقدار آب دریاها ونهرها وچشمه ها وهر برگی که بیفتد انها میدانند وهر دانه ای که در تاریکی های زمین وهر تر وخشکی که در کتاب مبین است همه رآ میدانند وبان اطلاع دارند " 📚بحار الانوار،ج26 ص116 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال حتما می دونید پیامبر اکرم(ص)قبله رو به چه دلایلی تغییر دادند....اما درشرایط کنونی شاهد هستیم مسلمانان هرساله بودجه ی زیادی رو تقدیم آل سعود می کنند تا آنها باهمین بودجه شیعیان وحتی خودمان رو بکشند وازبین ببرند .وقطعا اگر پیامبر حضور داشت درشرایط کنونی حج رو حرام می کردند...من بافلسفه ونفس حج مشکلی ندارم اما آیا مراجع فقط مختص چگونگی نماز وروزه واحکام ابتدایی اسلامند؟واز دادن فتواهای مهم که از زیان فراوان و کشتار مسلموناست عاجز هستند؟ یا نفعی در اعزام زایر وجود دارد؟ ✅پاسخ: برای رسیدن به پاسخ توجه به نکات زیر الزامی است 1⃣شیخ حر عاملی در کتاب شریف "وسایل الشیعه"بابی را گشوده است تحت عنوان "باب در تحریم تعطیلی کعبه از حج گزاردن" ودر این باب روایات متعددی در همان معنا ذکر می کند 📚وسایل الشیعه،ج11 ص20 باب 4 امام صادق فرمود: "اگر مردم حج خانه خدا را تعطیل کنند عذاب خدا بر آنان نازل میشود" 📚الکافی،ج 4 ص271 وفرمود: "علی علیه السلام پیوسته به فرزندانش می گفت به خانه پروردگارتان توجه کنید که خالی از شما نشود که اگر چنین کنید مهلت داده نمی شوید" 📚الکافی،ج4 ص270 امام صادق فرمود: "تا زمانی که کعبه پابرجاست، دین پابرجاست" 📚الکافی،ج4 ص271 📚من لا یحضره الفقیه،ج2 ص243 یکی از صحابه امام صادق می گوید: "به امام صادق گفتم عده ای می گویند اگر مرد یک مرتبه حج کند سپس تصدق کند وصله رحم را بجا آورد برایش بهتر است ( از حج گذاردن) امام فرمود: دروغ می گویند اگر مردم چنین کنند خانه خدا تعطیل میشود خداوند کعبه را مایه قیام مردم قرار داده است" 📚علل الشرایع،ص452 ❗با توجه به آنچه آمد،ضرورت حج گذاردن روشن گردید واین که مردم حق ندارند به هر بهانه ای حج خانه را تعطیل کنند 2⃣آنچه در بالا آمد، حرمت تعطیلی حج طبق احکام اولیه اسلام بود. بله ممکن است که در مواردی به خاطر عناوین ثانویه واحکام حکومتی حج تعطیل شود وولی فقیه می تواند بر اساس مصالح اهم اسلام ومسلمین موقتا حکم به تعطیلی یک حکم شرعی بکند.جهت آشنایی بیشتر با احکام وعناوین ثانویه در اسلام رجوع کنید به کتاب شریف "انوار الفقهاهه"( حضرت ایت الله العظمی مکارم شیرازی ) ص497 به بعد 3⃣اطاعت از ولی فقیه بر همگان واجب است. امام صادق در مورد حکم ودستور حاکم اسلامی وفقیه جامع الشرایط فرمود: "اگر طبق تعالیم ما حکم به چیزی دهد واز او قبول نشود به تحقیق حکم خداوند خوار شمرده شده وما را رد کرده اید وکسی که ما را رد کند خدا را رد کرده است واین در حد شرک به خداست" 📚الکافی،ج1 ص169 ❗رهبری معظم انقلاب در شرایط کنونی طبق مصالح اسلام ومسلمین، هنوز حکم به تعطیلی موقت حج واجب نکرده اند وبر همه ما لازم است طبق تعالیم اهل بیت، پیرو ولی فقیه باشیم وجلوتر از ایشان حرکت نکنیم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا راجع به جمع کردن و پشت سر هم خواندن نماز های مغرب و عشاء یا نماز های ظهر و عصر توضیح بدهید لطفا به گونه ای باشه که بتونیم برای دیگران توضیح بدیم و اثباتش کنیم؟ ✅پاسخ: ما شیعیان برای جمع کردن بین نماز های ظهر وعصر ومغرب وعشا روایات فراوانی از اهل بیت علیهم السلام داریم که اجازه جمع کردن را داده اند 📗وسایل الشیعه،ج4 ص220 باب 32 📗بحار الانوار،ج79 ص312 باب 5 ❗واگر به کتب اهل سنت بر جواز جمع کردن بین صلاتین استدلال می کنیم از باب جدل ومجاب کردن آنان به روایات خودشان است هرچند در بسیاری از موارد تعصبات مانع پذیرش حق میشود روایات فراوانی بر جواز جمع کردن بین نماز ها در کتب اهل سنت آمده است که به برخی به عنوان نمونه اشاره می کنیم 1⃣بخاری از ابن عباس روایت می کند: "با رسول خدا هشت رکعت ( یعنی ظهر وعصر) ونیز هفت رکعت ( یعنی مغرب وعشا) را به طور جمع خواندم" 📗صحیح بخاری،ج1 ص148 2⃣بخاری باز نقل می کند: "رسول خدا در حالی که مقیم بود نه مسافر، نماز ظهر وعصر، مغرب وعشا را به جمع خواند" 📗همان مدرک 3⃣وباز روایت کرده اند: "پیامبر بین ظهر وعصر، مغرب وعشا در مدینه جمع کرد بدون آنکه خوفی باشد یا بارانی آمده باشد ( بدون عذر)" 📗صحیح مسلم، ج2 ص152 📗صحیح ترمذی،ج1 ص354 📗مسند احمد،ج1 ص223 ❗آنچه نقل شد مشتی از خروار بود والا روایات دال بر جواز در کتب اهل سنت بسیار بیشتر از آنچه آمد می باشد که می توانید به کتاب شریف "الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف"اثر "علامه محقق ایت الله سبحانی" جلد 1 ص273 مساله 7 "الجمع بین الصلاتین"رجوع فرمائید. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایات ناسخ و منسوخ در قران منجر به این میشه ، بخشهایی از قرآن بی فایده باشه یعنی در قران ایاتی هست که نعوذ بالله بی خاصیته؟ ✅پاسخ: "نسخ از نظر لغت به معنی از بین بردن وزایل نمودن است ودر منطق شرع، تغییر دادن حکمی وجانشین ساختن حکمی دیگر بجای آن است. نیازهای انسان گاه یا تغییر زمان وشرایط دگرگون میشود وگاه ثابت وبرقرار است. یک روز برنامه ای ضامن سعادت او است ولی روز دیگر ممکن است بر اثر دگرگونی شرایط همان برنامه سنگ راه او باشد. یک روز دارویی برای بیمار فوق العاده مفید است وطبیب به آن دستور میدهد اما روز دیگر به خاطر بهبودی نسبی بیمار ممکن است این دارو حتی زیانبار باشد لذا دستور قطع آن وجانشین ساختن داروی دیگر را میدهد. ممکن است درسی امسال برای دانش آموزان سازنده باشد اما همین درس برای سال آینده بی فایده باشد، معلم آگاه باید برنامه را انچنان تنظیم کند که سال به سال دروس مورد نیاز شاگردان تدریس شود ( با توجه به. انچه آمد فلسفه نسخ احکام روشن شد که اساس آن تغییر شرایط است) 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج1 ص390 "اهمیت موضع قرآن تنها در جنبه تشریعات نیست وجنبه های دیگر آن از جمله اعجاز بیانی آن "تا سند زنده اسلام باشد- نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است وبایستی همیشه ثابت واستوار بماند. هر آیه خود سند اعجاز به شمار میرود وبا جاوید بودن اسلام جاوید خواهد ماند "( روی این جهت وجود ایات منسوخ در قرآن بی معنا نخواهد بود) علاوه بر این نفس وجود ایات ناسخ ومنسوخ در قرآن سیر تدریجی ومراحل تشریع احکام را نشان میدهد این خود یک ارزش تاریخی -دینی است که مراحل تکامل شریعت را می رساند" 📚علوم قرآنی،ایت الله معرفت،ص269 . ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا به این شبه پاسخ بدید یکی از مهترین پیامهای فراموش شده عاشورا خیلی جالبه شب عاشورا امام حسین به یارانش فرمود: هر کس از شما حق الناسی به گردن دارد برود.... او به جهانیان فهماند که حتی کشته شدن در کربلا هم از بین برنده حق الناس نیست.. در عجبم از کسانی که هزاران گناه میکنند و معتقدند یک قطره اشک بر حسین ضامن بهشت انهاست... ✅پاسخ: در این شکی نیست که مطابق روایات شیعه کامل واتم کسی است که در همه اعمال مطابق اعمال ورفتار اهل بیت رفتار کند 📚بحار الانوار،ج65 ص149 باب 19 ❗اما: خداوند می فرماید: "کارهای خوب سبب پاک شدن گناهان می شود"هود 114 ❗در روایات فراوانی آمده است که گریه بر حسین علیه السلام کفاره گناهان بزرگ است 📚وسایل الشیعه،ج14 ص500 باب 66 📚مستدرک الوسایل،ج10 ص311 باب 49 📚بحار الانوار،ج44 ص278 باب 34 امام صادق فرمود: "هر کسی به مقدار بال مگسی در مصایب ما گریه کند خداوند تمام گناهانش را می بخشد اگرچه یه مقدار کف روی دریاها باشد" 📚بحار الانوار،ج44 ص279 امام رضا فرمود: "گریه بر حسین گناهان بزرگ را از بین می برد" 📚بحار الانوار،ج44 ص284 ❗وروایات فراوان دیگر که می توانید به آدرس های داده شده رجوع کنید. ❗حاصل آنکه انسان با گریه بر مصایب اهل بیت خصوصا امام حسین گناهان خودرا پاک می کند همانند روزی که از مادر به دنیا آمده است وباید سعی کند دومرتبه پرونده خودرا سیاه نکند. ❗همچنین انسان باید به فکر حق الناس باشد وبر او واجب است که آن را ادا کند. اگر به هر طریقی ادا نکرد می تواند امیدوار به بخشش باشد چرا که امام صادق فرمود: "زمانی که روز قیامت شود خداوند حساب شیعیان مارا بر عهده ما می گذارد وانچه از حقوق خداوند بر ذمه آنان است حضرت محمد شفاعتشان می کند وانچه از حق الناس بر ذمه آنان است حضرت محمد از جانب آنان ادا می کند وانچه از حق ما بر ذمه آنان است ما می بخشیم وانان وارد بهشت می شوند" 📚بحار الانوار،ج7 ص274 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا نباید کروات پوشید؟ فلسفش چیه؟ ✅پاسخ در مورد كراوات بايد گفت اين مساله حكم خاص در مورد اين لباس نيست. بلكه هر لباسي كه تشبه به غير مسلمانان بوجود آورد حرام است و استفاده از آن اشكال دارد. لذا اين حكم مخصوص كراوات نيست. کراوات به نظر بعضی از مراجع، در حال حاضر در کشور اسلامی ایران به عنوان شعار بیگانگان حساب می شود و دستور به اجتناب از آن فرموده اند ولی درکشور هایی که جزیی از لباس مردم محسوب می گردد پوشیدن آن اشکال ندارد. 📚استفتائات جدید،ایت الله مکارم،ج1 ص505 دلیل این مسئله روایات است که در مورد تشبیه به کفار وارد شده است، از جمله از امیرالمؤمنین روایت شده است: " هرکس خود را شبیه قوم خاصی بسازد، از آن قوم شمرده می شود" 📚مستدرک الوسایل،ج17 ص440 هم چنین بعضی روایات در منع از پوشیدن لباسی که مخصوص کفار است، وارد شده است: امام صادق فرمود: "‏خداوند به تمام پيامبران خود وحي فرمود كه به قوم خود بگوييد لباس دشمنان من را به تن نكنيد" 📚مستدرک الوسایل،ج3 ص248 با توجه به اینکه کراوات از علائم کشورهای مسیحی و از لباس متعارف آنها حساب می شود، تا زمانی که در بین مسلمانان نیز به عنوان لباس متعارف حساب نشود و از علائم کشورهای بیگانه حساب شود، استفاده از آن جایز نیست . اگر در کشور اسلامی، به عنوان لباس متعارف و معمول مردم حساب شود و از شعار کشورهای بیگانه حساب نشود ، اشکالی ندارد كما اينكه در مورد کت و شلوار، هر چند در ابتدا لباس متعارف اهل کفار بود، ولی امروز به عنوان لباس متعارف بین مسلمانان می باشد، به طوری که هیچ کس، کت و شلوار را لباس مخصوص آنان نمی دانند، بلکه لباس متعارف مسلمانان نیز می دانند .از این نظر اشکالی ندارد. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال: خداوند که این همه قدرت دارد و هر چیز را میتواند با یک اشاره بسازد چرا زمین را در شش روز آفریده.مگر خداوتد دارای بالاترین قدرت نیست؟پس چرا؟ ✅پاسخ: سوال شما مشتمل بر دو قسمت است 1 مقصود از شش روز چیست در صورتی که در آغاز آفرینش شب وروزی در کار نبود پاسخ:کلمه یوم در ادبیات عرب به معنای "دوران"نیز به کار می رود امام علی فرمود: "روزگار دو روز بیش نیست روزی به نفع تو وروزی به زیان تو" 📚نهج البلاغه،نامه 72 ❗روی این بیان مقصود از شش روز که زمین واسمان درآن افریده شده است شش دوران است که بر زمین واسمان گذشته تا به صورت فعلی درآمده است. یعنی این وضع فعلی در زمین واجرام آسمانی نتیجه یک سلسله تحولات پی در پی است که درآنها پدید آمده ودر نتیجه پس از طی این مراحل به صورت فعلی درآمده اند حال ممکن است که مدت یک دوران ده میلیون سال با ده میلیارد سال بوده باشدذ 2 چرا خدا آنها را دریک لحظه خلق نکرد وبه تدریج خلقت آنها صورت گرفت پاسخ:جهانی که ما درآن زندگی می کنیم جهان ماده است وتکامل تدریجی از اثار لاینفک موجود مادی به شمار میرود وامور مادی بالطبع در طی زمان از صورتی به صورتی درامده ومراحل را طی می کند ودر نتیجه یک پدیده کامل میشود وزمین واسمانها نیز از این قانون مستثنا نیستند" 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی،ایات عظام مکارم وسبحانی،ص484 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوال در مورد روز قیامت داشتم . اونایی که میرن جهنم تا اخر همونجا میمونن یا بعضی هاشون پس از مدتی عذاب بخشیده میشن ✅پاسخ: شیخ مفید استاد کلام شیعه چنین می گوید: "تمام علمای امامیه اتفاق نظر دارند که تهدید به خلود در آتش مخصوص کفار است وکسانی که دارای ایمان به خدا واقرار به فرایض او دارند از اهل نماز هرگاه مرتکب گناهی بشوند شامل نمیشود ( وانان از جهنم رها میشوند)" 📚اوایل المقالات،ص53 ❗علامه مجلسی روایات فراوانی در بحار الانوار شریف ذکر می کند که خلود در جهنم اختصاص به کفار ولجوجان دارد ومومنین دوازده امامی النهایه از دوزخ رهایی پیدا می کنند 📚بحار الانوار،ج8 ص350 باب 27 امام کاظم فرمود: "خداوند جز اهل کفر ولجاجت واهل ضلالت وشرک را در آتش جاودانه نگه نمی دارد" 📚التوحید،للصدوق،ص407 شیخ حر عاملی بابی را گشوده است تحت عنوان: "مومنان گناه کار در آتش جاودانه نمی مانند بلکه از آن خارج میشوند ووارد بهشت میشوند" 📚الفصول المهمه،ج1 ص375 باب 84 ایشان دراین باب روایات مربوطه را ذکر میکنند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢
سوال من یه سوال داشتم یه حدیث از امام صادق ع هست که میگن اگر کسی مومنی را برای گناهی سرزنش کند نمیرد تا خود مرتکب این گناه شود این حدیث خیلی جای شبهه داره باعث میشه که راحت دست از نهی منکر بکشیم حتی توی ذهنمون هم میترسیم کسی رو بخاطر کار ناشایستش متهم کنیم من یه ٱقایی رو میشناسم که دایما با خانومها در ارتباط بودن و اگه ازشون انتقاد میکردی میگفتن که شما حق قضاوت ندارین، شاید این خانم شرعا محرم من باشه و اینطوری راه هر انتقادی رو میبستن چند سال بعد پسرای این ٱقا هم همین نوع ارتباطات رو شروع کردن، وقتی همسر اون ٱقا یعنی مادر بچه ها انتقااد میکرد ازشون میگفتن شاید محرممونه، شما چمیدونی و همینطور مثال های زیادی هست من به یه خانومی که خب شدیدا اسراف میکرد و بیشتر اهل مصرف گرایی بود ، تذکر دادم اما چون رودربایستی دارم با ایشون مجبور شدم سربسته بگم، این شد که تمام ناراحتی و نفرت از کارشون رو در خودم ریختم الان که چند سال ازون ماجرا میگذره ، میبینم که منم به عمل اون خانوم گاهی دچار میشم بعد یاد حدیث فوق افتادم اما ٱخه چرا یعنی ما در برابر گناه هبچ عکس العملی نشون ندیم؟ معصوم میفرمایند که حداقل امر به معروف و نهی از منکر اظهار نفرت با قلبه خب منم که همین کارو کردم، پس چرا دچار شدم ممنون اگه جواب بدين ✅پاسخ: در وجوب وضرورت امر به معروف ونهی از منکر شکی نیست. به قدری روایت دراین باره امده است که قابل شمارش نیست 📚وسایل الشیعه،ج16 ص117 به بعد 📚بحار الانوار،ج97 ص68 به بعد امام رضا فرمود: "حتما امر به معروف ونهی از منکر کنید والا شرار شما بر شما مسلط میشوند وخوبان شما دعا می کنند اما مستجاب نمیشود" 📚الکافی،ج5 ص56 پیامبر فرمود: خداوند مومن ضعیفی که دین ندارد را مبغوض می داند. سوال کردند او چه کسی است؟ فرمود:کسی که نهی از منکر نمیکند 📚الکافی،ج5 ص59 وفرمود: "امت من مادام که امر به معروف ونهی از منکر میکنند وبر کار نیک وتقوی همکاری می کنند در خیر هستند. اگر چنین نکنند برکات از آنان برداشته میشوند وبرای آنان ناصری در زمین واسمان وجود نخواهد داشت" 📚التهذیب،ج6 ص181 ❗آنچه درمورد ملامت مومن بر گناهش آمده است مراد گناهی است که مومن از آن توبه کرده است ودیگر مرتکب آن نمیشود چنان که پیامبر فرمود: "کسی که برادرش را به سبب گناهی که از آن توبه کرده است ملامت کند نمیمیرد مگر آنکه به آن مبتلا شود" 📚مجموعه ورام،ج1 ص113 ❗البته در وجوب امر به معروف ونهی از منکر شرایطی است از جمله آن که انسان بداند واقعا طرف مقابل مرتکب منکر شده است وبداند گناهکار قصد ادامه آن کار را دارد وشخص گناهکار معذور نباشد به این بیان که اعتقاد داشته باشد کار زشتی که انجام داده حرام نبوده بلکه مباح بوده ویا کار خوبی که ترک کرده واجب نبوده است 📚توضیح المسایل مراجع،مبحث امر به معروف . ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال من ب بیماری وسواسی شستشو مبتلا هستم مدتی هم داروی روانپزشک مصرف کردم مدام با خواهرهای حوزه صحبت میکنم ولی باز وقتی اتقافی میافته ک ایا نجس شد یا ن بسیار بسیار عذاب میکشم خواهش میکنم مطلبی هم در این مورد بذارین ✅پاسخ ؛ شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه شریف بابی را گشوده است تحت عنوان: "باب در تحریم وعدم جواز وسواس در نیت وعبادات" 📚وسایل الشیعه،ج1 ص63 عبدالله بن سنان می گوید: نزد امام صادق سخن از مردی گفتم که در وضو ونماز دچار وسواس شده است وگفتم او انسان عاقلی هم است. امام فرمود:چگونه عاقلی است که از شیطان پیروی می کند. گفتم چگونه از شیطان اطاعت می کند؟ امام فرمود:از او بپرس این وسواس از ناحیه چه کسی بر او وارد میشود؟ حتما می گوید که وسواس از ناحیه شیطان است 📚الکافی،ج1 ص12 ایت الله العظمی مکارم درمورد درمان وسواس می فرماید: "تنها درمان آن بی اعتنایی است. فتوای ما به شما این است که ببینید مومنان دیگر چه اندازه به این امور اعتنا می کنند به همان اندازه اعتنا کنید بقیه برای شما پاک است" 📚استفتائات جدید،ج2 ص43 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ◀امروز مشخص شده است که پدیده ای چون زمین لرزه و سیل باد و باران همگی دلایل علمی دارند و خواست خداوند در بوجود آمدن سونامی و توفان تاثیری ندارد.... ◀◀اگر در ژاپن و فیلیپین همیشه زمین لرزه می شود، این دلیل بر خشم خدا نیست و بالعکس اگر جایی مردمش از بلاهای طبیعت در امانند،آن هم بخاطر رضایت خداوند از مردم آنجا نیست❗❗❗این که در قرآن و دیگر کتب ابراهیمی خشم خدا بلا می آفریند و رضایتش نعمت می دهد، دلیل علمی ندارد و افسانه ای کودکانه بیش نیست ✅پاسخ: آنچه که عقیده یک مسلمان است آن است که سراسر جهان فعل خداست وتمام کارها، حرکت ها،تاثیر وتاثرها به ذات پاک او منتهی میشود حتی اگر شمشیر میبرد واتش می سوزاند واب گیاهان را می رویاند همه به اراده وفرمان اوست . خداوند در جهان طبیعت برای هر پدیده سببی وبرای هر چیز اثر ونتیجه ای قرار داده است واز طریق اسباب طبیعی آثاری را به وجود می آورد. امام صادق فرمود: "خدا خواسته است که همه کارها از طریق اسباب آن جاری شود" 📚الکافی،ج1 ص183 با در نظر گرفتن این مطلب جایی برای ایراد مطرح شده باقی نمی ماند زیرا قبول قوانین وسنن طبیعی نه تنها با قبول خدا منافات ندارد بلکه بهترین وسیله برای اثبات وجود او می باشد بنابراین قوانین طبیعی وسیر منظم آنها خود حکایت از قدرتی مافوق طبیعت می کند که پدید آورنده واداره کننده آنهاست جهت آگاهی بیشتر رجوع فرمائید به کتاب آفریدگار جهان،ایت الله مکارم ص221 به بعد وکتاب پیام قرآن،ایت الله مکارم جلد 3 ص355 به بعد ❗اما این که فلسفه این سیل وزلزله چیست؟ ایا همیشه سیل وزلزله دلیل بر خشم خداست؟ آیا متنعم به نعمات الهی بودن دلیل بر رضایت پرودگار است این ها سوالات دیگری است که با اصل اشکال مطرح شده مرتبط نیست وما در سوالات بعدی به آن می پردازیم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا خداوند در قرآن کریم برای خود ضمیر *ما(نحن)* به کار میبرد و ضمیر *من(انا)* به کار نمیبرد؟ ✅پاسخ: شیخ طوسی چنین می فرماید: "گاهی اوقات از یک نفر تعبیر به جمع آورده میشود به جهت بزرگی و والا بودن جایگاه گوینده" 📚تبیان،ج3 ص562 ایت الله مکارم می فرماید: ( تعبیر جمع) برای بیان عظمت وقدرت است زیرا بزرگان هنگامی که از خود سخن می گویند نه فقط از خود که از مامورانشان نیز خبر میدهند واین کنایه از قدرت وعظمت و وجود فرمانبردارانی در مقابل اوامر است " 📚تفسیر نمونه،ج27 ص377 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman