eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.5هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال خیلیا میگن دین اسلام دین خشونت هستش خدا تو قران بارها گفته برید بجنگید بکشید کافران و یهودی هارو و... ✅پاسخ: جهاد در اسلام برای چند هدف مجاز شمرده شده است 1⃣جهاد برای خاموش کردن فتنه ها : می دانیم خدا دستورات وبرنامه هایی برای سعادت وازادی وتکامل وسعادت انسان ها طرح کرده است وپیامبران خودرا موظف کرده است که این دستورات را به مردم ابلاغ کند حال اگر فرد یا جمعیتی ابلاغ این فرمانها را مزاحم منافع پست خود ببینند وسر راه دعوت انبیا موانعی ایجاد نماید انها حق دارند نخست از طریق مسالمت امیز واگر ممکن نشد با توسل به زور این موانع را از سر راه دعوت خود بردارند وازادی تبلیغ را برای خود کسب کنند. مردم درهمه اجتماعات حق دارند که ندای منادیان حق را بشنوند ودر قبول دعوت آنان آزاد باشند حال اگر کسانی بخواهند آنها را از حق مشروعشان محروم سازند واجازه ندهند صدای منادیان حق به گوش آنان برسند واز قید اسارت وبردگی فکری واجتماعی آزاد گردند طرفداران این برنامه حق دارند برای فراهم ساختن این آزادی از هر وسیله ای استفاده کنند واز اینجا ضرورت جهاد ابتدایی دراسلام روشن میگردد 2⃣جهاد دفاعی: آیا صحیح است کسی به انسان حمله کند واو از خود دفاع نکند؟ یا ملتی متجاوز وسلطه گر هجوم بر ملت دیگر ببرند وانها دست روی دست گذاشته نابودی کشور وملت خویش را تماشا کنند؟ دراینجا تمام قوانین آسمانی وبشری به شخص یا جمعیتی که مورد هجوم واقع شده حق میدهد برای دفاع از خویشتن به پا خیزد وانچه در قدرت دارد به کار برد واز هرگونه اقدام منطقی برای حفظ موجودیت خویش فرو گذار نکند.این نوع جهاد را جهاد دفاعی می نامند، جنگهایی مانند جنگ احزاب واحد وموته وتبوک وحنین وبعضی دیگر از غزاوات اسلامی جزو این بخش از جهاد بوده وجنبه دفاعی داشته است 3⃣جهاد برای حمایت از مظلومان: در آیه 75 نسائ به این نوع جهاد اشاره شده است. حمایت از مظلومان در برابر ظالمان در اسلام یک اصل است که باید مراعات شود حتی اگر به جهاد منتهی نگردد اسلام اجازه نمیدهد مسلمانان در برابر فشارهایی که به مظلومان جهان وارد می شود بی تفاوت باشند 4⃣جهاد برای محو شرک وبت پرستی: اسلام در عین اینکه آزادی عقیده را محترم می شمرد وهیچ کس را با اجبار دعوت به سوی این آیین نمی کند به همین دلیل به اقوامی که دارای کتاب آسمانی هستند فرصت کافی میدهد که با مطالعه وتفکر آیین اسلام را بپذیرند واگر نپذیرفتند با آنها به صورت یک اقلیت هم پیمان معامله می کند وبا آنان همزیستی مسالمت امیز برقرار می نماید در عین حال نسبت به شرک وبت پرستی سختگیر است زیرا شرک وبت پرستی نه دین است ونه ایین ونه محترم شمرده میشود بلکه یک نوع خرافه وانحراف وحماقت ودر واقع یک نوع بیماری فکری واخلاقی است که باید به هر قیمت که ممکن است آن را ریشه کن ساخت. ❗از آنچه در بالا آمد روشن شد که اسلام جهاد را با اصول صحیح ومنطق عقل هماهنگ ساخته وهرگز آن را وسیله سلطه جویی وکشور گشایی وغصب حقوق دیگران وتحمیل عقیده واستعمار واستثمار قرار نداده است 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم، ج2 ص27 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال درمورد حدیثی که از امام زمان نقل شده که ایشان میفرمایید' بعد از این تا زمان خروج سفیانی هرکس ادعای دیدن مرا کند دروغ میگوید با توجه به این که گفته میشه بعضی از علما به دیدار ایشون رسیدن توضیح دهید با تشکر . اینم حدیث مذکور 👇👇 حدیث 💫 مدعیان دروغگو ازحضرت صاحب الزمان(عج) سَيَأْتى إلى شيعَتى مَنْ يَدَّعِى المُشاهَدَةَ. أَلا فَمَنِ ادَّعَى المُشاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْيانى وَ الصَّيْحَةِ فَهُوَ كَذّابٌ مُفْتَر وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيم: آگاه باشيد به زودى كسانى ادّعاى مشاهده (نيابت خاصّه) مرا خواهند كرد. آگاه باشيد هر كس قبل از «خروج سفيانى» و شنيدن صداى آسمانى، ادّعاى مشاهده مرا كند دروغگو و افترا زننده است؛ حركت و نيرويى جز به خداى بزرگ نيست. ✅پاسخ: درباره امکان ملاقات با امام عصر در زمان غیبت سخنان برخی از بزرگان شیعه را ذکر می کنیم: 1⃣سید مرتضی می گوید: همانا ممتنع نیست که امام برای برخی دوستانش آشکار شود از افرادی که از سوی آنها ترسی وجود ندارد 📚تنزیه الانبیا،ص238 2⃣شیخ طوسی می گوید: "نخست ما با جزم ویقین نمیدانیم که آن محبوب دلها از دیده همه دوستدارانش نهان وغایب است بلکه امکان دارد برای بیشتر آنان ظاهر شود" 📚کتاب الغیبه،ص99 3⃣سید بن طاووس می گوید: "امام اکنون از جمیع شیعیان غایب است ولی ممتنع نیست گروهی از آنان به ملاقات حضرت مشرف شده از گفتار وکردار او استفاده کنند" 📚الطرایف،ص185 ❗مرحوم میرزای نوری در کتاب شریف "نجم الثاقب"جلد 2 ص445 به بعد بیش از صد حکایت از افرادی که در طول غیبت کبری به ملاقات حضرت مشرف شده اند ذکر می کند ❗اما پاسخ روایت مورد استدلال شما: علامه مجلسی چنین پاسخ می گوید: "ممکن است آن روایت ناظر بر کسی باشد که ادعای مشاهده و ارتباط با حضرت را دارد به این عنوان که او نایب خاص حضرت است مانند سفرای زمان غیبت صغری "( روشن است که پرونده نیابت خاصه حضرت با آغاز غیبت کبری بسته شده است) 📚بحار الانوار، ج52 ص151 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ببخشید جواب فوری میخوام برای اثبات ولایت فقیه ولزوم رهبری بعد از ائمه جهت توجیهه مخالفان نظام رهبری وولایت فقیه ✅پاسخ: در این که در عصر غیبت امام عصر، فقیه جامع الشرایط به نیابت از امام مسولیت حکومت بر مردم واداره شوون جامعه را برعهده دارد شکی نیست وبراین مطلب آیات وروایات فراوانی دلالت می کند. جهت آگاهی تفصیلی از ادله ولایت فقیه ومبانی حکومت اسلامی به کتب زیر مراجعه فرمائید: پیام قرآن،ایت الله مکارم،جلد 10- مفاهیم القرآن،علامه سبحانی، جلد 2- ولایت فقیه، امام خمینی-انوار الفقاهه،کتاب البیع،ایت الله مکارم-ولایت فقیه،ایت الله جوادی املی و... ✅ما اجمالا به برخی از ادله روایی اقامه شده برای ولایت فقیه اشاره می کنیم: 1⃣امام صادق در روایتی فقیه جامع الشرایط را مرجع برای حل اختلاف وحکومت معرفی می کند ومی فرماید: "( اگر در چیزی اختلاف کردید) به کسی از شیعیان ما رجوع می کنید که احادیث ما را روایت می کند ودر حلال وحرام ما نظر می کند واحکام ما را می شناسد. من چنین کسی را برای شما حاکم قرار دادم "فانی قد جعلته علیکم حاکما" 📚الکافی،ج1 ص67 📚وسایل الشیعه،ج27 ص136-137 نصب فقیه به عنوان حاکم هم شامل حاکم در قضاوت میشود وهم شامل حاکم در حکومت 2⃣در روایتی پیامبر فرمود: "خداوندا جانشینان مرا رحمت فرما. سوال شد خلفای شما چه کسانی هستند؟ فرمود:کسانی که بعد از من می آیند وحدیث وسنت مرا برای مردم بازگو می کنند" 📚من لا یحضره الفقیه،ج4 ص420 📚وسایل الشیعه،ج27 ص91 در این حدیث نیز پیامبر از فقها به عنوان جانشینان خود نام می برد 3⃣امام کاظم فرمود: "مومن فقیه حصن ودژ اسلام است ( که حافظ اسلام است) چنان که دژهای اطراف شهر حافظ اهالی شهر هستند" 📚الکافی،ج1 ص38 ❗تعبیر به دژ محکم درمورد فقیه در صورتی صحیح است که فقیه حافظ تمام شوون مختلف اسلام باشد، از اجرای عدالت گرفته تا حفظ مرزهای کشورهای اسلامی وتعیین والیان وفرمانروایان 4⃣پیامبر گرامی فرمود: "فقها امینان پیامبران هستند" 📚الکافی،ج1 ص46 📚بحار الانوار،ج2 ص36 ❗این فرمایش که فقها امانتداران پیامبران هستند قدر مسلم این معنا را دارد که آنان امانتدار پیامبر گرامی در تمام شوون مربوط به رسالت آن حضرت هستند که روشنترین آن رهبری امت وحکومت بر مردم است 5⃣حضرت علی خطاب به شریح قاضی فرمود: "تو بر مقام ومنصبی قرار گرفته ای که جز نبی یا وصی نبی یا شقی وبدبخت کسی بر آن قرار نمی گیرد" 📚من لا یحضره الفقیه،ج3 ص4 📚الکافی،ج 7 ص406 ❗حضرت علی دراین روایت متذکر میشود که تصدی منصب قضا با پیامبر یا وصی پیامبر است.دراین که فقهای عادل طبق تنصیص امامان منصب قضا را دارا هستند شکی نیست روایت هم می گوید منصب قضا برای وصی پیامبر است روی این حساب فقهای عادل وصی پیامبر هستند واز اختیارات پیامبر از جمله حکومت کردن بهره مند هستند 6⃣پیامبر گرامی فرمود: "علما وارثان پیامبران هستند " 📚الکافی،ج1 ص24 ❗طبق این حدیث فقها وارثان پیامبر هستند واز جمله شوون پیامبر حکومت بر مردم است که به علما منتقل میشود 7⃣امام حسین فرمود: "مجرای امور واحکام باید به دست علمای خداشناس وبا تقوا باشد، کسانی که در حرام وحلال خدا خیانت نمی کنند وامانت را حفظ می کنند" 📚تحف العقول،ص242 📚بحار الانوار،ج97 ص80 8⃣حضرت علی فرمود: "علما حاکمان بر مردم هستند" "العلمائ حکام علی الناس" 📚غرر الحکم،ص36 ❗وروایات متعدد دیگر که جهت آگاهی به کتب آدرس داده شده مراجعه فرمائید ❗از آنچه آمد ولایت وحکومت فقیه در عصر غیبت به روشنی ثابت شد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا پیامبر علی رو در مکه به عنوان امام معرفی نکرد وصبر کرد تا به غدیر برسن؟ ✅پاسخ: پیامبر گرامی تابع وحی است.چنان که خداوند در آیه 50 انعام از زبان پیامبر می فرماید: "تنها از چیزی پیروی می کنم که بر من وحی شده است" با توجه به شان نزول آیه ابلاغ پیامبر مامور بود علی را در غدیر به عنوان امام معرفی کند. خداوند در آیه 67 مائده می فرماید: "ای پیامبر آنچه از جانب خدا بر تو نازل شده است به مردم ابلاغ کن که اگر چنین نکنی رسالت خود را تکمیل نکرده ای خداوند تورا از گزند مردم حفظ می کند " طبق روایات فراوان شیعه وسنی این آیه دررابطه با امامت حضرت علی ودر سرزمین غدیر خم نازل شد وپیامبر مامور شد که علی را به طور رسمی به عنوان جانشین خود در غدیر اعلام کند. مرحوم علامه امینی در الغدیر جلد 1 صفحه 424-438 بیش از 30 روایت از روایات اهل سنت ذکر می کند که این آیه در جریان غدیر خم نازل وامامت حضرت علی نازل شده است. سیوطی در در المنثور،ج3 ص117- ابن ابی حاتم در تفسیرش ج1 ص14- ثعلبی در الکشف والبیان ج4 ص91- واحدی در اسباب النزول،ص135- فخر رازی در تفسیر کبیر،ج12 ص42- نیشابوری در تفسیرش ج2 ص616- شوکانی در فتح القدیر،ج2 ص60- و... ❗در کتب شیعه نیز روایات فراوانی برای این شان نزول ذکر شده است که آیه در جریان غدیر نازل شده است که جهت آگاهی رجوع کنید به تفسیر برهان،ج2 ص334 به بعد-بحار الانوار،ج37 ص108 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیافردی که مشروب خورده باید نمازهای یومیه را بجا آورد یا تاچهل روز نمیتونه نماز بخونه؟ ✅پاسخ: باید نماز های یومیه را بخواند. ونماز های یومیه براو واجب است آنچه در روایات آمده آن است که اگر توبه نکند خداوند تا چهل روز نمازش را قبول نمی کند. در روایتی امام صادق فرمود: "هر کس شراب بنوشد خداوند تا چهل روز نمازش را قبول نمی کند" 📓وسایل الشیعه،ج25 ص298 در روایتی امام باقر فرمود: "هرکس شراب بنوشد ومست شود خداوند چهل روز نمازش را قبول نمی کند. اگر دراین ایام اساسا نمازش را ترک کند عذابش به سبب ترک نماز چند برابر میشود" 📓همان مدرک،ص303 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میگن عمر ایرانیان رو مسلمون کرده راست میگن ✅پاسخ: 1⃣مردم ایران در زمان عمر مسلمان نشدند ودر زمان عمر تنها بخشی از ایران فتح شد ومناطق فتح شده به آیین خودشان مانده بودند. بخش دیگر ایران نیز در زمان خلیفه سوم فتح شد ودر این سالها هم مردم ایران مسلمان نشده بودند.در سال 32 هجری ودر عصر عثمان فتح ایران پایان یافت ودراین سالها مردم ایران بر آیین خودشان مانده بودند.لذا نه خلیفه اول در مسلمان شدن مردم ایران نقش داشتند، نه خلیفه دوم ونه خلیفه سوم بلکه مردم ایران قرنها بعد براساس تبلیغات وتحقیقات دانشمندان خودشان به تدریج به اسلام روی آوردند وایین زر تشتی رآ رها کردند. اوج اسلام آوردن مردم ایران در قرن سوم بود یعنی پس از گذشت 300 سال از فتح ایران برای آگاهی کامل رجوع کنید به کتاب "خدمات متقابل اسلام وایران"اثر "شهید مطهری" 2⃣سبب اصلی گرایش ایرانیان به اسلام مشاهده دستورات مطابق با عدل ومساوات در اسلام ودفع نظام طبقاتی بود واین که انسان ها کاملا با هم برابرند وهیچ فضلی برای عرب وعجم نیست وملاک برتری تنها به تقوی است 📚الملل والنحل،علامه سبحانی،ج6 ص733 3⃣به عقیده شیعه، جهاد ابتدایی بدون اذن امام باطل وغیر مشروع است وحتی کشتگان این جنگ ها شهید محسوب نمیشوند 📚وسایل الشیعه،ج15 ص 45 باب 12 📚مستدرک الوسایل،ج11 ص32 باب 11 در روایتی آمده که بشیر به امام صادق فرمود: در خواب دیدم که به شما گفتم جهاد بدون اذن امام واجب الاطاعه حرام است مانند گوشت میته وخون وگوشت خوک شما هم فرمودید بله چنین است. امام در تایید خواب او فرمود:بله صحیح است،بله صحیح است" 📚الکافی،ج5 ص27 ❗به فرض که بگوییم عمر ایرانیان را مسلمان کرد باز این فضیلتی را برای عمر ثابت نمیکند. ایا اگر کسی با مال دزدی مسجد بسازد خدا به او ثواب میدهد؟ ایا اگر کسی مال دزدی را وقف کند خدا به او ثواب میدهد؟ ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال شیعه عقیده داره انتخاب امام بدست خدا است اما اهل سنت میگه بدست مردم است لطفا از کتب سنی ها عقیده شیعه رو ثابت کنید ✅پاسخ: به عقیده شیعه انتخاب امام وتعیین امام تنها به نص خداوند ممکن است چرا که امام باید دارای دو ویژگی وخصلت مهم باشد 1⃣علم وافر وکافی به تمام دستورات خداوند وشریعت که طبیعتا این علم جز با تعلیم الهی ممکن نیست 2⃣امام باید عصمت داشته باشد تا در تبلیغ شریعت وپاسبانی از آن دچار خطا واشتباه نشود ❗از آنجایی که جز خداوند کسی نمیداند این دو خصلت در وجود چه افرادی است، ثابت میشود که تنها باید خداوند امام را تعیین وانتخاب کند ❗براین مطلب روایات فراوانی از کتب شیعه وسنی دلالت می کند علامه گرانقدر، مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است به ذکر روایات متعددی در الهی بودن منصب امامت 📚بحار الانوار،ج23 ص66 باب 3 روایات متعددی از کتب اهل سنت نیز بر این مطلب دلالت می کند که به یک نمونه اشاره می کنیم: هنگامی که پیامبر برخی شخصیت های برجسته قبایل عرب را به اسلام دعوت میکرد، آنان پذیرش دعوت آن حضرت را مشروط به ریاست وجانشینی پس از وی می دانستند اما آن حضرت در پاسخ می فرمود: "جانشینی پس از من موضوعی الهی وخارج از اختیار من است وخداوند آن را به صلاحدید خود در جایگاه واقعی خود قرار میدهد " "الامر الی الله یضعه حیث یشائ" 📚الکامل فی التاریخ،ج1 ص609 📚تاریخ الطبری،ج1 ص556 📚السیره النبویه،ج2 ص158 📚 البدایه والنهایه،ج3 ص139 📚تاریخ الاسلام،ج1 ص286 ❗همچنین آیات متعددی نیز بر الهی بودن منصب امامت دلالت میکند که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب "شبهات غدیر، عصیری، ج1 ص424 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال يكي از اساتيد ما در دانشگاه مي گويد كه امام فقط علم در كليات دارد و در جزييات موضوعات علم ندارد ايا اين حرفش درست است يا خير. اگر درست نيست پاسخ مناسبي به من بدهيد ✅پاسخ: این گفته استاد شما صحیح نیست ونشان از عدم شناخت ایشان نسبت به ساحت قدسی وپاک امام دارد.طبق روایات فراوانی امامان علیهم السلام دارای تمام علوم گذشته واینده واخبار آسمان ها وزمین بوده اند وچیزی در آسمان وزمین از آنان پنهان نبوده است. ما اشاره ای اجمآلی به روایات وارده می کنیم: مرحوم کلینی در کافی شریف بابی را گشوده تحت عنوان: "باب درمورد اینکه امامان میدانند جمیع آنچه در گذشته بوده وتا آینده خواهد بود وچیزی از آنان پنهان نیست" 📚الکافی،ج1 ص260 از امام صادق نقل می کند که فرمود: "من میدانم آنچه در آسمانها وزمین وبهشت ودوزخ است ومیدانم آنچه در گذشته بوده وتا روز قیامت خواهد بود " 📚همان مدرک علی علیه السلام فرمود: "من جمیع علم پیامبر وعلم گذشته وعلم اینده تا روز قیامت را می دانم" 📚بصایر الدرجات،ج1 ص127 علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده تحت عنوان: "چیزی از علم آسمان وزمین وبهشت وجهنم بر امامان مخفی نیست وانان علم گذشته واینده را تا روز قیامت میدانند" 📚بحار الانوار،ج26 ص109 باب 6 امام صادق فرمود: "خداوند بزرگتر از آن است که از طریق امام بر بنده ای احتجاج کند انگاه چیزی از اخبار آسمان وزمین را از امام مخفی بدارد" 📚بحار الانوار،ج26. ص110 مفضل می گوید: روزی بر امام صادق وارد شدم امام به من گفت ایا محمد وعلی وفاطمه وحسن وحسین را حقیقتا شناخته ای؟ گفتم چگونه است شناخت حقیقی آنان؟ فرمود:بدانی انها اطلاع از آنچه خدا آفریده وبه وجود آورده دارند وانها کلمه تقوی وخازنان آسمانها وزمین ها وکوهها وریگستانها ودریاها هستند ومیدانند دراسمانها چقدر ستاره وفرشته است ووزن کوهها ومقدار آب دریاها ونهرها وچشمه ها وهر برگی که بیفتد انها میدانند وهر دانه ای که در تاریکی های زمین وهر تر وخشکی که در کتاب مبین است همه رآ میدانند وبان اطلاع دارند " 📚بحار الانوار،ج26 ص116 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال حتما می دونید پیامبر اکرم(ص)قبله رو به چه دلایلی تغییر دادند....اما درشرایط کنونی شاهد هستیم مسلمانان هرساله بودجه ی زیادی رو تقدیم آل سعود می کنند تا آنها باهمین بودجه شیعیان وحتی خودمان رو بکشند وازبین ببرند .وقطعا اگر پیامبر حضور داشت درشرایط کنونی حج رو حرام می کردند...من بافلسفه ونفس حج مشکلی ندارم اما آیا مراجع فقط مختص چگونگی نماز وروزه واحکام ابتدایی اسلامند؟واز دادن فتواهای مهم که از زیان فراوان و کشتار مسلموناست عاجز هستند؟ یا نفعی در اعزام زایر وجود دارد؟ ✅پاسخ: برای رسیدن به پاسخ توجه به نکات زیر الزامی است 1⃣شیخ حر عاملی در کتاب شریف "وسایل الشیعه"بابی را گشوده است تحت عنوان "باب در تحریم تعطیلی کعبه از حج گزاردن" ودر این باب روایات متعددی در همان معنا ذکر می کند 📚وسایل الشیعه،ج11 ص20 باب 4 امام صادق فرمود: "اگر مردم حج خانه خدا را تعطیل کنند عذاب خدا بر آنان نازل میشود" 📚الکافی،ج 4 ص271 وفرمود: "علی علیه السلام پیوسته به فرزندانش می گفت به خانه پروردگارتان توجه کنید که خالی از شما نشود که اگر چنین کنید مهلت داده نمی شوید" 📚الکافی،ج4 ص270 امام صادق فرمود: "تا زمانی که کعبه پابرجاست، دین پابرجاست" 📚الکافی،ج4 ص271 📚من لا یحضره الفقیه،ج2 ص243 یکی از صحابه امام صادق می گوید: "به امام صادق گفتم عده ای می گویند اگر مرد یک مرتبه حج کند سپس تصدق کند وصله رحم را بجا آورد برایش بهتر است ( از حج گذاردن) امام فرمود: دروغ می گویند اگر مردم چنین کنند خانه خدا تعطیل میشود خداوند کعبه را مایه قیام مردم قرار داده است" 📚علل الشرایع،ص452 ❗با توجه به آنچه آمد،ضرورت حج گذاردن روشن گردید واین که مردم حق ندارند به هر بهانه ای حج خانه را تعطیل کنند 2⃣آنچه در بالا آمد، حرمت تعطیلی حج طبق احکام اولیه اسلام بود. بله ممکن است که در مواردی به خاطر عناوین ثانویه واحکام حکومتی حج تعطیل شود وولی فقیه می تواند بر اساس مصالح اهم اسلام ومسلمین موقتا حکم به تعطیلی یک حکم شرعی بکند.جهت آشنایی بیشتر با احکام وعناوین ثانویه در اسلام رجوع کنید به کتاب شریف "انوار الفقهاهه"( حضرت ایت الله العظمی مکارم شیرازی ) ص497 به بعد 3⃣اطاعت از ولی فقیه بر همگان واجب است. امام صادق در مورد حکم ودستور حاکم اسلامی وفقیه جامع الشرایط فرمود: "اگر طبق تعالیم ما حکم به چیزی دهد واز او قبول نشود به تحقیق حکم خداوند خوار شمرده شده وما را رد کرده اید وکسی که ما را رد کند خدا را رد کرده است واین در حد شرک به خداست" 📚الکافی،ج1 ص169 ❗رهبری معظم انقلاب در شرایط کنونی طبق مصالح اسلام ومسلمین، هنوز حکم به تعطیلی موقت حج واجب نکرده اند وبر همه ما لازم است طبق تعالیم اهل بیت، پیرو ولی فقیه باشیم وجلوتر از ایشان حرکت نکنیم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا راجع به جمع کردن و پشت سر هم خواندن نماز های مغرب و عشاء یا نماز های ظهر و عصر توضیح بدهید لطفا به گونه ای باشه که بتونیم برای دیگران توضیح بدیم و اثباتش کنیم؟ ✅پاسخ: ما شیعیان برای جمع کردن بین نماز های ظهر وعصر ومغرب وعشا روایات فراوانی از اهل بیت علیهم السلام داریم که اجازه جمع کردن را داده اند 📗وسایل الشیعه،ج4 ص220 باب 32 📗بحار الانوار،ج79 ص312 باب 5 ❗واگر به کتب اهل سنت بر جواز جمع کردن بین صلاتین استدلال می کنیم از باب جدل ومجاب کردن آنان به روایات خودشان است هرچند در بسیاری از موارد تعصبات مانع پذیرش حق میشود روایات فراوانی بر جواز جمع کردن بین نماز ها در کتب اهل سنت آمده است که به برخی به عنوان نمونه اشاره می کنیم 1⃣بخاری از ابن عباس روایت می کند: "با رسول خدا هشت رکعت ( یعنی ظهر وعصر) ونیز هفت رکعت ( یعنی مغرب وعشا) را به طور جمع خواندم" 📗صحیح بخاری،ج1 ص148 2⃣بخاری باز نقل می کند: "رسول خدا در حالی که مقیم بود نه مسافر، نماز ظهر وعصر، مغرب وعشا را به جمع خواند" 📗همان مدرک 3⃣وباز روایت کرده اند: "پیامبر بین ظهر وعصر، مغرب وعشا در مدینه جمع کرد بدون آنکه خوفی باشد یا بارانی آمده باشد ( بدون عذر)" 📗صحیح مسلم، ج2 ص152 📗صحیح ترمذی،ج1 ص354 📗مسند احمد،ج1 ص223 ❗آنچه نقل شد مشتی از خروار بود والا روایات دال بر جواز در کتب اهل سنت بسیار بیشتر از آنچه آمد می باشد که می توانید به کتاب شریف "الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف"اثر "علامه محقق ایت الله سبحانی" جلد 1 ص273 مساله 7 "الجمع بین الصلاتین"رجوع فرمائید. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایات ناسخ و منسوخ در قران منجر به این میشه ، بخشهایی از قرآن بی فایده باشه یعنی در قران ایاتی هست که نعوذ بالله بی خاصیته؟ ✅پاسخ: "نسخ از نظر لغت به معنی از بین بردن وزایل نمودن است ودر منطق شرع، تغییر دادن حکمی وجانشین ساختن حکمی دیگر بجای آن است. نیازهای انسان گاه یا تغییر زمان وشرایط دگرگون میشود وگاه ثابت وبرقرار است. یک روز برنامه ای ضامن سعادت او است ولی روز دیگر ممکن است بر اثر دگرگونی شرایط همان برنامه سنگ راه او باشد. یک روز دارویی برای بیمار فوق العاده مفید است وطبیب به آن دستور میدهد اما روز دیگر به خاطر بهبودی نسبی بیمار ممکن است این دارو حتی زیانبار باشد لذا دستور قطع آن وجانشین ساختن داروی دیگر را میدهد. ممکن است درسی امسال برای دانش آموزان سازنده باشد اما همین درس برای سال آینده بی فایده باشد، معلم آگاه باید برنامه را انچنان تنظیم کند که سال به سال دروس مورد نیاز شاگردان تدریس شود ( با توجه به. انچه آمد فلسفه نسخ احکام روشن شد که اساس آن تغییر شرایط است) 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج1 ص390 "اهمیت موضع قرآن تنها در جنبه تشریعات نیست وجنبه های دیگر آن از جمله اعجاز بیانی آن "تا سند زنده اسلام باشد- نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است وبایستی همیشه ثابت واستوار بماند. هر آیه خود سند اعجاز به شمار میرود وبا جاوید بودن اسلام جاوید خواهد ماند "( روی این جهت وجود ایات منسوخ در قرآن بی معنا نخواهد بود) علاوه بر این نفس وجود ایات ناسخ ومنسوخ در قرآن سیر تدریجی ومراحل تشریع احکام را نشان میدهد این خود یک ارزش تاریخی -دینی است که مراحل تکامل شریعت را می رساند" 📚علوم قرآنی،ایت الله معرفت،ص269 . ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا به این شبه پاسخ بدید یکی از مهترین پیامهای فراموش شده عاشورا خیلی جالبه شب عاشورا امام حسین به یارانش فرمود: هر کس از شما حق الناسی به گردن دارد برود.... او به جهانیان فهماند که حتی کشته شدن در کربلا هم از بین برنده حق الناس نیست.. در عجبم از کسانی که هزاران گناه میکنند و معتقدند یک قطره اشک بر حسین ضامن بهشت انهاست... ✅پاسخ: در این شکی نیست که مطابق روایات شیعه کامل واتم کسی است که در همه اعمال مطابق اعمال ورفتار اهل بیت رفتار کند 📚بحار الانوار،ج65 ص149 باب 19 ❗اما: خداوند می فرماید: "کارهای خوب سبب پاک شدن گناهان می شود"هود 114 ❗در روایات فراوانی آمده است که گریه بر حسین علیه السلام کفاره گناهان بزرگ است 📚وسایل الشیعه،ج14 ص500 باب 66 📚مستدرک الوسایل،ج10 ص311 باب 49 📚بحار الانوار،ج44 ص278 باب 34 امام صادق فرمود: "هر کسی به مقدار بال مگسی در مصایب ما گریه کند خداوند تمام گناهانش را می بخشد اگرچه یه مقدار کف روی دریاها باشد" 📚بحار الانوار،ج44 ص279 امام رضا فرمود: "گریه بر حسین گناهان بزرگ را از بین می برد" 📚بحار الانوار،ج44 ص284 ❗وروایات فراوان دیگر که می توانید به آدرس های داده شده رجوع کنید. ❗حاصل آنکه انسان با گریه بر مصایب اهل بیت خصوصا امام حسین گناهان خودرا پاک می کند همانند روزی که از مادر به دنیا آمده است وباید سعی کند دومرتبه پرونده خودرا سیاه نکند. ❗همچنین انسان باید به فکر حق الناس باشد وبر او واجب است که آن را ادا کند. اگر به هر طریقی ادا نکرد می تواند امیدوار به بخشش باشد چرا که امام صادق فرمود: "زمانی که روز قیامت شود خداوند حساب شیعیان مارا بر عهده ما می گذارد وانچه از حقوق خداوند بر ذمه آنان است حضرت محمد شفاعتشان می کند وانچه از حق الناس بر ذمه آنان است حضرت محمد از جانب آنان ادا می کند وانچه از حق ما بر ذمه آنان است ما می بخشیم وانان وارد بهشت می شوند" 📚بحار الانوار،ج7 ص274 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا نباید کروات پوشید؟ فلسفش چیه؟ ✅پاسخ در مورد كراوات بايد گفت اين مساله حكم خاص در مورد اين لباس نيست. بلكه هر لباسي كه تشبه به غير مسلمانان بوجود آورد حرام است و استفاده از آن اشكال دارد. لذا اين حكم مخصوص كراوات نيست. کراوات به نظر بعضی از مراجع، در حال حاضر در کشور اسلامی ایران به عنوان شعار بیگانگان حساب می شود و دستور به اجتناب از آن فرموده اند ولی درکشور هایی که جزیی از لباس مردم محسوب می گردد پوشیدن آن اشکال ندارد. 📚استفتائات جدید،ایت الله مکارم،ج1 ص505 دلیل این مسئله روایات است که در مورد تشبیه به کفار وارد شده است، از جمله از امیرالمؤمنین روایت شده است: " هرکس خود را شبیه قوم خاصی بسازد، از آن قوم شمرده می شود" 📚مستدرک الوسایل،ج17 ص440 هم چنین بعضی روایات در منع از پوشیدن لباسی که مخصوص کفار است، وارد شده است: امام صادق فرمود: "‏خداوند به تمام پيامبران خود وحي فرمود كه به قوم خود بگوييد لباس دشمنان من را به تن نكنيد" 📚مستدرک الوسایل،ج3 ص248 با توجه به اینکه کراوات از علائم کشورهای مسیحی و از لباس متعارف آنها حساب می شود، تا زمانی که در بین مسلمانان نیز به عنوان لباس متعارف حساب نشود و از علائم کشورهای بیگانه حساب شود، استفاده از آن جایز نیست . اگر در کشور اسلامی، به عنوان لباس متعارف و معمول مردم حساب شود و از شعار کشورهای بیگانه حساب نشود ، اشکالی ندارد كما اينكه در مورد کت و شلوار، هر چند در ابتدا لباس متعارف اهل کفار بود، ولی امروز به عنوان لباس متعارف بین مسلمانان می باشد، به طوری که هیچ کس، کت و شلوار را لباس مخصوص آنان نمی دانند، بلکه لباس متعارف مسلمانان نیز می دانند .از این نظر اشکالی ندارد. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال: خداوند که این همه قدرت دارد و هر چیز را میتواند با یک اشاره بسازد چرا زمین را در شش روز آفریده.مگر خداوتد دارای بالاترین قدرت نیست؟پس چرا؟ ✅پاسخ: سوال شما مشتمل بر دو قسمت است 1 مقصود از شش روز چیست در صورتی که در آغاز آفرینش شب وروزی در کار نبود پاسخ:کلمه یوم در ادبیات عرب به معنای "دوران"نیز به کار می رود امام علی فرمود: "روزگار دو روز بیش نیست روزی به نفع تو وروزی به زیان تو" 📚نهج البلاغه،نامه 72 ❗روی این بیان مقصود از شش روز که زمین واسمان درآن افریده شده است شش دوران است که بر زمین واسمان گذشته تا به صورت فعلی درآمده است. یعنی این وضع فعلی در زمین واجرام آسمانی نتیجه یک سلسله تحولات پی در پی است که درآنها پدید آمده ودر نتیجه پس از طی این مراحل به صورت فعلی درآمده اند حال ممکن است که مدت یک دوران ده میلیون سال با ده میلیارد سال بوده باشدذ 2 چرا خدا آنها را دریک لحظه خلق نکرد وبه تدریج خلقت آنها صورت گرفت پاسخ:جهانی که ما درآن زندگی می کنیم جهان ماده است وتکامل تدریجی از اثار لاینفک موجود مادی به شمار میرود وامور مادی بالطبع در طی زمان از صورتی به صورتی درامده ومراحل را طی می کند ودر نتیجه یک پدیده کامل میشود وزمین واسمانها نیز از این قانون مستثنا نیستند" 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی،ایات عظام مکارم وسبحانی،ص484 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوال در مورد روز قیامت داشتم . اونایی که میرن جهنم تا اخر همونجا میمونن یا بعضی هاشون پس از مدتی عذاب بخشیده میشن ✅پاسخ: شیخ مفید استاد کلام شیعه چنین می گوید: "تمام علمای امامیه اتفاق نظر دارند که تهدید به خلود در آتش مخصوص کفار است وکسانی که دارای ایمان به خدا واقرار به فرایض او دارند از اهل نماز هرگاه مرتکب گناهی بشوند شامل نمیشود ( وانان از جهنم رها میشوند)" 📚اوایل المقالات،ص53 ❗علامه مجلسی روایات فراوانی در بحار الانوار شریف ذکر می کند که خلود در جهنم اختصاص به کفار ولجوجان دارد ومومنین دوازده امامی النهایه از دوزخ رهایی پیدا می کنند 📚بحار الانوار،ج8 ص350 باب 27 امام کاظم فرمود: "خداوند جز اهل کفر ولجاجت واهل ضلالت وشرک را در آتش جاودانه نگه نمی دارد" 📚التوحید،للصدوق،ص407 شیخ حر عاملی بابی را گشوده است تحت عنوان: "مومنان گناه کار در آتش جاودانه نمی مانند بلکه از آن خارج میشوند ووارد بهشت میشوند" 📚الفصول المهمه،ج1 ص375 باب 84 ایشان دراین باب روایات مربوطه را ذکر میکنند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢
سوال من یه سوال داشتم یه حدیث از امام صادق ع هست که میگن اگر کسی مومنی را برای گناهی سرزنش کند نمیرد تا خود مرتکب این گناه شود این حدیث خیلی جای شبهه داره باعث میشه که راحت دست از نهی منکر بکشیم حتی توی ذهنمون هم میترسیم کسی رو بخاطر کار ناشایستش متهم کنیم من یه ٱقایی رو میشناسم که دایما با خانومها در ارتباط بودن و اگه ازشون انتقاد میکردی میگفتن که شما حق قضاوت ندارین، شاید این خانم شرعا محرم من باشه و اینطوری راه هر انتقادی رو میبستن چند سال بعد پسرای این ٱقا هم همین نوع ارتباطات رو شروع کردن، وقتی همسر اون ٱقا یعنی مادر بچه ها انتقااد میکرد ازشون میگفتن شاید محرممونه، شما چمیدونی و همینطور مثال های زیادی هست من به یه خانومی که خب شدیدا اسراف میکرد و بیشتر اهل مصرف گرایی بود ، تذکر دادم اما چون رودربایستی دارم با ایشون مجبور شدم سربسته بگم، این شد که تمام ناراحتی و نفرت از کارشون رو در خودم ریختم الان که چند سال ازون ماجرا میگذره ، میبینم که منم به عمل اون خانوم گاهی دچار میشم بعد یاد حدیث فوق افتادم اما ٱخه چرا یعنی ما در برابر گناه هبچ عکس العملی نشون ندیم؟ معصوم میفرمایند که حداقل امر به معروف و نهی از منکر اظهار نفرت با قلبه خب منم که همین کارو کردم، پس چرا دچار شدم ممنون اگه جواب بدين ✅پاسخ: در وجوب وضرورت امر به معروف ونهی از منکر شکی نیست. به قدری روایت دراین باره امده است که قابل شمارش نیست 📚وسایل الشیعه،ج16 ص117 به بعد 📚بحار الانوار،ج97 ص68 به بعد امام رضا فرمود: "حتما امر به معروف ونهی از منکر کنید والا شرار شما بر شما مسلط میشوند وخوبان شما دعا می کنند اما مستجاب نمیشود" 📚الکافی،ج5 ص56 پیامبر فرمود: خداوند مومن ضعیفی که دین ندارد را مبغوض می داند. سوال کردند او چه کسی است؟ فرمود:کسی که نهی از منکر نمیکند 📚الکافی،ج5 ص59 وفرمود: "امت من مادام که امر به معروف ونهی از منکر میکنند وبر کار نیک وتقوی همکاری می کنند در خیر هستند. اگر چنین نکنند برکات از آنان برداشته میشوند وبرای آنان ناصری در زمین واسمان وجود نخواهد داشت" 📚التهذیب،ج6 ص181 ❗آنچه درمورد ملامت مومن بر گناهش آمده است مراد گناهی است که مومن از آن توبه کرده است ودیگر مرتکب آن نمیشود چنان که پیامبر فرمود: "کسی که برادرش را به سبب گناهی که از آن توبه کرده است ملامت کند نمیمیرد مگر آنکه به آن مبتلا شود" 📚مجموعه ورام،ج1 ص113 ❗البته در وجوب امر به معروف ونهی از منکر شرایطی است از جمله آن که انسان بداند واقعا طرف مقابل مرتکب منکر شده است وبداند گناهکار قصد ادامه آن کار را دارد وشخص گناهکار معذور نباشد به این بیان که اعتقاد داشته باشد کار زشتی که انجام داده حرام نبوده بلکه مباح بوده ویا کار خوبی که ترک کرده واجب نبوده است 📚توضیح المسایل مراجع،مبحث امر به معروف . ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال من ب بیماری وسواسی شستشو مبتلا هستم مدتی هم داروی روانپزشک مصرف کردم مدام با خواهرهای حوزه صحبت میکنم ولی باز وقتی اتقافی میافته ک ایا نجس شد یا ن بسیار بسیار عذاب میکشم خواهش میکنم مطلبی هم در این مورد بذارین ✅پاسخ ؛ شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه شریف بابی را گشوده است تحت عنوان: "باب در تحریم وعدم جواز وسواس در نیت وعبادات" 📚وسایل الشیعه،ج1 ص63 عبدالله بن سنان می گوید: نزد امام صادق سخن از مردی گفتم که در وضو ونماز دچار وسواس شده است وگفتم او انسان عاقلی هم است. امام فرمود:چگونه عاقلی است که از شیطان پیروی می کند. گفتم چگونه از شیطان اطاعت می کند؟ امام فرمود:از او بپرس این وسواس از ناحیه چه کسی بر او وارد میشود؟ حتما می گوید که وسواس از ناحیه شیطان است 📚الکافی،ج1 ص12 ایت الله العظمی مکارم درمورد درمان وسواس می فرماید: "تنها درمان آن بی اعتنایی است. فتوای ما به شما این است که ببینید مومنان دیگر چه اندازه به این امور اعتنا می کنند به همان اندازه اعتنا کنید بقیه برای شما پاک است" 📚استفتائات جدید،ج2 ص43 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ◀امروز مشخص شده است که پدیده ای چون زمین لرزه و سیل باد و باران همگی دلایل علمی دارند و خواست خداوند در بوجود آمدن سونامی و توفان تاثیری ندارد.... ◀◀اگر در ژاپن و فیلیپین همیشه زمین لرزه می شود، این دلیل بر خشم خدا نیست و بالعکس اگر جایی مردمش از بلاهای طبیعت در امانند،آن هم بخاطر رضایت خداوند از مردم آنجا نیست❗❗❗این که در قرآن و دیگر کتب ابراهیمی خشم خدا بلا می آفریند و رضایتش نعمت می دهد، دلیل علمی ندارد و افسانه ای کودکانه بیش نیست ✅پاسخ: آنچه که عقیده یک مسلمان است آن است که سراسر جهان فعل خداست وتمام کارها، حرکت ها،تاثیر وتاثرها به ذات پاک او منتهی میشود حتی اگر شمشیر میبرد واتش می سوزاند واب گیاهان را می رویاند همه به اراده وفرمان اوست . خداوند در جهان طبیعت برای هر پدیده سببی وبرای هر چیز اثر ونتیجه ای قرار داده است واز طریق اسباب طبیعی آثاری را به وجود می آورد. امام صادق فرمود: "خدا خواسته است که همه کارها از طریق اسباب آن جاری شود" 📚الکافی،ج1 ص183 با در نظر گرفتن این مطلب جایی برای ایراد مطرح شده باقی نمی ماند زیرا قبول قوانین وسنن طبیعی نه تنها با قبول خدا منافات ندارد بلکه بهترین وسیله برای اثبات وجود او می باشد بنابراین قوانین طبیعی وسیر منظم آنها خود حکایت از قدرتی مافوق طبیعت می کند که پدید آورنده واداره کننده آنهاست جهت آگاهی بیشتر رجوع فرمائید به کتاب آفریدگار جهان،ایت الله مکارم ص221 به بعد وکتاب پیام قرآن،ایت الله مکارم جلد 3 ص355 به بعد ❗اما این که فلسفه این سیل وزلزله چیست؟ ایا همیشه سیل وزلزله دلیل بر خشم خداست؟ آیا متنعم به نعمات الهی بودن دلیل بر رضایت پرودگار است این ها سوالات دیگری است که با اصل اشکال مطرح شده مرتبط نیست وما در سوالات بعدی به آن می پردازیم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا خداوند در قرآن کریم برای خود ضمیر *ما(نحن)* به کار میبرد و ضمیر *من(انا)* به کار نمیبرد؟ ✅پاسخ: شیخ طوسی چنین می فرماید: "گاهی اوقات از یک نفر تعبیر به جمع آورده میشود به جهت بزرگی و والا بودن جایگاه گوینده" 📚تبیان،ج3 ص562 ایت الله مکارم می فرماید: ( تعبیر جمع) برای بیان عظمت وقدرت است زیرا بزرگان هنگامی که از خود سخن می گویند نه فقط از خود که از مامورانشان نیز خبر میدهند واین کنایه از قدرت وعظمت و وجود فرمانبردارانی در مقابل اوامر است " 📚تفسیر نمونه،ج27 ص377 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوال پسرم. اینه که.جاودانگی بهشت. خسته کننده. نیست؟ ممنون میشم. لطف کنید وجواب. بدید. ✅پاسخ: شهید مطهری چنین پاسخ میدهد: "در اینجا خستگی ودلزدگی وملال خصوصا از یکنواختی است وانسان حالت گم کرده ای دارد که در پی گمشده خویش است وبه هر چیزی می رسد می پندارد آن را یافته است وبه او دل خوش می کند اما پس آز چندی احساس می کند که "او"نیست خسته ودلزده میشود وبه دنبال چیزی دیگر می رود. این است که در دنیا انسان همیشه طالب چیزی است که ندارد ودلزده از چیزی است که دارد اما در جهان آخرت به حکم آنکه به آنچه در اعماق فطرت وشعور شخصی خود دلبستگی داشته وگمشده واقعی او بوده است یعنی حیات جاوید در جوار رب العالمین رسیده است به هیچ وجه خستگی وملال ودل زدگی برایش پیدا نمیشود. قرآن می گوید: "در انجا انسان ها طالب دگرگونی ووضع جدید نیستند"کهف 108 این است که اهل بهشت با آنکه الی الابد در بهشت بسر می برند نه هرگز دلزده وسیر نمیگردند. بعلاوه نظر به اینکه در آنجا هرچه بخواهند به اراده الهی برایشان پیدا میشود ارزوی آنچه ندارند آزارشان نمیدهد" 📚مجموعه اثار، ج2 ص531 ایت الله مکارم پاسخ میدهد: ( خستگی از یک نواختی ایجاد میشود) اما هیچ مانعی ندارد ( در بهشت) تحول وتکامل تداوم داشته باشد یعنی اسباب تکامل در آنجا جمع است وانسان ها درست در پرتو اعمالی که در آین جهان انجام داده اند ومواهبی که خدا در آن جهان به آنها عنایت کرده در مسیر تکامل دائما پیش می روند ( وهیچگاه حالت سکون آنان را فرا نمی گیرد تا بحث خستگی ودلزدگی پیش آید) 📚تفسیر نمونه ج12 ص568 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال: سوالی دارم ک خیلی دنبال جواب بودم ک پیدا نکردم علت خلقت انسان چیه؟ اگه برای عبادت هس ک چی بشه؟ اگه خدا میخواست قدرتش رو نشون بده این نیاز خدا رو میرسونه؟ ✅پاسخ: "خداوند چشمه ای است فیاض ومبدئی است نعمت آفرین که موجودات را تحت حمایت خود قرار می دهد وانها را پرورش داده، از نقص به کمال می برد، واین است هدف واقعی از خلقت انسان،واگر امر به عبادت وبندگی ما شده است، همه این ها کلاس های تربیت برای تکامل است. به این ترتیب نتیجه می گیریم که هدف آفرینش ما پیشرفت وتکامل هستی ما است" 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج22 ص393 ❗محمد بن عماره آز پدرش روایت می کند که او می گوید: "از امام صادق سوال کردم چرا خداوند بندگان را آفرید؟ امام فرمود: "خداوند آنان را از روی بیهودگی خلق نکرده است وانان را به حال خود رها نکرده است بلکه آنان را خلق کرد تا آنان را تکلیف کند وانان با اطاعت خداوند مستوجب بهشت او شوند وانان را خلق نکرد تا از طریق آنان منفعتی بدست آورد یا ضرری را از خود دفع کند بلکه آنان را خلق کرد تا به آنان نفع برساند وانان را به بهشت ( وکمال) برساند" 📚 علل الشرایع،شیخ صدوق،ج1 ص9 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ببخشید دوستی دارم که خیلی سوال میپرسه و شبهه وارد میکنه اولیش مثلا میگه توی کلام معصومین تضاد وجود داره امام علی میگن دروغ نگو..حتی اگر به ضررت تموم بشه..و راست بگو حتی اگه به سودت نباشه دین اسلام دروغ رو زشت و ناپسند میدونه درحالیکه پیامبر جایی میگن در سه جا دروغ جایز هست...حالا دقیقشو شاید شما بهتر میدونین..من دقیقشو نمدونم گویا جایی ک جان در خطر باشه..دوم در جنگ..سوم به زن...یا حالا درست یا غلطش نمدونم.. این تضاد چطور توجیه میشه؟؟؟ مگر دروغ بد نیست؟لطفا توضیح بدین میگفتم چرا از عالمای دین نمیپرسی؟میگه چون از جوابشون قانع نمیشم. ✅پاسخ: حضرت ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند: "با این که دروغ از مهمترین گناهان است وخطرات زیادی برای هر انسای از نظر مادی ومعنوی ،فردی واجتماعی دارد ولی باز هم مواردی که به صورت استثنا در روایات وسخنان فقها آمده است این موارد عمدتا عبارتند از: 1 دروغ برای اصلاح ذات البین 2 دروغ برای اغفال دشمن در میدان جنگ 3 در مقام تقیه 4 برای دفع شر ظالمان 5 در تمام مواردی که جان وناموس انسان به خطر افتد وبرای نجات راهی جز دروغ نیست ❗تمام موارد فوق در یک قاعده کلی خلاصه میشود وآن این که هدف مهمتری به خطر بیفتد وبرای دفع آن خطرات، توسل به دروغ ضرورت داشته باشد وبه تعبیر دیگر تمام این موارد مشمول قاعده اهم ومهم است. درواقع تجویز دروغ دراین موارد مانند حلال بودن خوردن مردار در موارد ضرورت است که باید به مقدار ضرورت وتنها درمواردی که راهی جز آن نیست اکتفا شود. دلیل این استثنا علاوه بر دلیل عقلی ( قاعده اهم ومهم) روایات متعددی است که از معصومین آمده است. امام صادق فرمود: "هیچ حرامی نیست مگر این که خداوند آن را برای کسی که مضطر شده است حلال فرموده است" 📚بحار الانوار،ج101 ص284 ❗نقل پاسخ از کتاب اخلاق در قرآن،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج3 ص237 ❗توجه پایانی: شما نباید این استثنائات را به منزله تناقض فرض کنید. در قضایای قانونیه که غرض از بیان آن قانون گذاری وپایه گذاری سنت هاست روش عقلا در مقام قانون گذاری آن است که ابتدا یک حکم عام را در بابی بیان می کنند ودر باب دیگر مخصص های آن را بیان می کنند. مثلا مجلس قانونی را به طور کلی امضا می کند آنگاه تبصره های وارده را ذکر می کنند ایا می توان گفت این تبصره ها با آن قانون کلی در تضاد وتناقض است؟ شارع مقدس نیز در مقام قانون گذاری از همین روش عقلا استفاده کرده است. پس از آنجایی که این عمل عقلا مورد مذمت وملامت قرار نمیگیرد، طبیعتا عمل شارع نیز نباید مورد مذمت وملامت قرار گیرد.گذشته از آن که عمل شارع طبق قاعده عقلی تقدیم مصلحت اهم بر مهم است که مورد تایید تمام عقلا است. جهت آگاهی بیشتر رجوع فرمائید به کتاب الموجز فی اصول الفقه،علامه سبحانی،مقصد چهارم،عموم وخصوص ❗نکته اخر این که چنان که علمای کلام فرموده اند، دراین موارد که دروغ جایز است از آن باب است که قبح آن برطرف شده ومصداق کار حسن قرار گرفته است. زیرا دروغ از آن جهت بد است که مصداق ظلم واقع می شود حال اگر در جایی دروغ مصداق کار حسن قرار گیرد طبیعتا دیگر قبحی نخواهد داشت. در موضوع ما نیز جریان چنین است. یعنی دروغ از باب تقدیم مصلحت اهم بر مهم اساسا قبح خودرا از دست میدهد ومصداق کار حسن قرار میگیرد واگر شخصی مطابق آن عمل نکند مستحق مذمت خواهد بود.مثلا در جایی که انسان راست بگوید ظالمین به ناحق اورا می کشند، اگر چنین کند مستحق مذمت خواهد بود چرا که باید مصلحت اهم را مقدم می داشت. جهت آگاهی بیشتر رجوع فرمائید به کتاب "بدایه المعارف،ایت الله خرازی،ج1 ص108 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوآلی که چند وقت است در گروههای دانشجو یی مطرح شده این آست که چرا رعایت حجا ب در جامعه الزامیست؟ آیا حکم آسلام است یا حکم حکومتیست؟ اگر حکم حکومتیست وقتی آجرای این حکم نتیحه عکس داشته و وصع حجاب در جامعه بدتر شده چرا تجدید نظر در این حکم نمی کنند ✅پاسخ: حجاب حکمی اسلامی بر خواسته از قرآن وروایات متواتر اسلامی است.خداوند در آیه 31 نور حکم آن را برای جامعه اسلامی واحاد مسلمین لازم می شمارد. ❗ودر روایات فراوانی نیز بر وجوب آن تصریح شده است 📚وسایل الشیعه،ج20 ص200 باب 109 📚بحار الانوار،ج101 ص31 باب 34 امام صادق فرمود: "زن تنها مجاز است صورت ودو دست خود تا مچ را از نامحرم نپوشاند ( وسایر اعضای بدن را باید بپوشاند)" 📚قرب الاسناد،ص40 ❗حال که روشن شد حکم حجاب یک حکم الزامی و واجب است، افرادی که علنا ودر جامعه این حکم را رعایت نمی کنند باید نهی از منکر شوند واین وظیفه طبق روایات وظیفه آحاد مردم وحکومت اسلامی می باشد، چرا که امر به معروف ونهی از منکر یک حکم قطعی اسلامی است 📚وسایل الشیعه،ج16 ص117 به بعد ❗حال ممکن است افراد محدودی، وقتی تحت فشار واقع شوند به مقتضای این حدیث شریف که پیامبر فرمود: "فرزند آدم نسبت به هر آنچه آز آن منع شود حریص تر میشود" 📚میزان الحکمه، ج3 ص27 نسبت به عدم رعایت حجاب حریص تر شوند. برای مقابله با این افراد باید فلسفه حجاب که همان جلوگیری از فساد وفحشا در جامعه است که سبب آشفتگی جوانان، ابتذال وسقوط شخصیت زنان، تولد فرزندان نامشروع و... است بیان شود 📚تفسیر نمونه،ج14 ص442 ❗اگر موثر واقع نشد، با آنان از باب امر به معروف مقابله جدی تر صورت داد. باید با این افراد حریص وفرصت طلب برخورد کرد نه آنکه به دلیل رضایت آنان تمام قوانین اسلامی را ملغی کرد تا فساد وبی بند وباری در جامعه حکمفرما شود. ❗وبر عاقلان پوشیده نیست که اجرای حکم حجاب در جامعه اسلامی چه برکات بیشمار مادی ومعنوی داشته است واین که گفته شد نتیجه‌ عکس داشته است مطلبی خلاف واقع ودور از انصاف است. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال : چرا ی مرد وقتی از زنش راضی نیست می توناند با کس دیگری ازدواج موقت نماید و ارضا بشه ولی زنها باید تا آخر عمر منتظر بمانن لطفا به این سوال هم پاسخ بفرمایید. باتشکر ✅پاسخ: طبق روایات فراوانی، همه مسلمانان موظف هستند در برابر تمام احکام وتکالیف اسلام کاملا مطیع وتسلیم باشند 📚بحار الانوار،ج56 ص309 باب 25 ❗امیر المومنین علیه السلام فرمود: "الاسلام هو التسلیم" "اسلام همان تسلیم دستورات خدا بودن است" 📚معانی الاخبار،ص185 📚امالی، طوسی،ج2 ص137 ❗ودر مشروعیت متعه وازدواج موقت طبق فقه شیعه وروایات اهل بیت جای هیچ شکی نیست 📚وسایل الشیعه،ج21 ص5، به بعد ( ابواب المتعه) 📚بحار الانوار،ج100 ص297 باب 9 امام صادق فرمود: "کسی که عقیده به رجعت وحلال بودن ازدواج موقت نداشته باشد از ما نیست" 📚من لا یحضره الفقیه،ج3 ص458 ❗اما درمورد چرایی جواز ازدواج مجدد برای مردان در اسلام ایت الله العظمی مکارم شیرازی بیانی دارند که متذکر می شویم: "قوانین اسلام بر اساس نیازهای واقعی بشر دور میزند نه تبلیغات ظاهری واحساسات رهبری نشده مساله تعدد زوجات نیز از همین زاویه دراسلام مورد بررسی قرار گرفته است زیرا هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که مردان در حوادث گوناگون زندگی بیش از زنان در خطر نابودی قرار دارند ودر جنگها وحوادث دیگر قربانیان اصلی را آنها تشکیل میدهند.ونیز نمیتوان انکار کرد که عمر زندگی جنسی مردان از زنان طولانی تر است زیرا زنان در سنین معینی آمادگی جنسی خودرا از دست میدهند در حالی که در مردان چنین نیست. ونیز به هنگام عادت ماهانه وقسمتی از دوران حمل عملا ممنوعیت جنسی دارند در حالی که درمردان این ممنوعیت وجود ندارد. از همه گذشته زنانی هستند که همسران خودرا به علل گوناگونی از دست میدهند ومعمولا نمیتوانند به عنوان همسر اول مورد توجه مردان قرار گیرند واگر مساله تعدد زوجات در کار نباشد آنها باید همیشه بدون همسر باقی بمانند. با در نظر گرفتن این واقعیت هت دراین گونه موارد که تعادل میان مرد وزن به عللی بهم میخورد ناچاریم یکی از سه راه را انتخاب کنیم 1⃣مردان تنها به یک همسر در همه موارد قناعت کنند وزنان اضافی تا پایان عمر بدون همسر باقی بمانند وتمام نیازهای فطری وخواسته های درونی خودرا سرکوب کنند 2⃣مردان فقط دارای یک همسر باشند ولی روابط آزاد ونامشروع جنسی را با زنانی که بی شوهر مانده اند به شکل معشوقه برقرار سازند 3⃣کسانی که قدرت دارند بیش از یک همسر را اداره کنند واز نظر جسمی ومالی واخلاقی مشکلی برای آنها ایجاد نمیشود وقدرت بر اجرای عدالت کامل در میان همسران وفرزندان خود دارند به آنها اجازه داده شود که بیش از یک همسر برای خود انتخاب کنند. ❗دوراه اول مخالف فطرت وعقل وشرع است وراه سوم باقی میماند 📚تفسیر نمونه،ج3 ص256 به بعد معظم له در بیان اینکه چرا اجازه تعدد همسر به زنان داده نشده است پاسخ میدهد: اولا: میل جنسی در مردان به مراتب بیش از زنان است واز جمله ناراحتی هایی که در کتب علمی مربوط به مسایل جنسی درباره غالب زنان ذکر می کنند مساله سرد مزاجی است در حالی که در مردان موضوع بر عکس است ثانیا: تعدد همسر در مورد مردان مشکل اجتماعی وحقوقی ایجاد نمیکند در حالی که درباره زنان اگر فرضا دو همسر انتخاب کنند مشکلات فراوانی به وجود می آید که ساده ترین آنها مساله مجهول بودن نسب فرزند است 📚همان مدرک،ص260 ❗از لحاظ روانشناسی نیز ثابت شده است که زنان به طور طبیعی تک شوهر گرا" هستند وفطرتا از تعدد همسر گریزانند وخواستار پناه یافتن زیر چتر حمایت عاطفی وعملی یک مرد می باشند وتنوع گرایی در زنان نوعی بیماری است 📚نرم افزار پرسمان،کلید واژه فلسفه تعدد زوجات ❗با توجه به آنچه گفته شد پاسخ سوال واشکال شما بدست می آید 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال برام اثبات کنید که امامان قدرت بر انجام کارهای خارق العاده در عالم دارن خیلی ممنون ✅پاسخ: ما از راههای متعددی می توانیم این مطلب را اثبات کنیم 1⃣قرآن از پیامبران متعددی نام می برد که میتوانستند در عالم امور خارق العاده انجام دهند مانند حضرت یوسف ( یوسف 96-) حضرت موسی ( بقره 60) -حضرت مسیح ( ال عمران 49) ❗طبق آیات قرآن وروایات فریقین امامان شیعه از تمام انبیا جز پیامبر خاتم برتر هستند. ❗آیه مباهله دلالت روشن دارد بر برتری امامان بر انبیا که جهت آگاهی از روش استدلال رجوع فرمائید به کتاب پیام قرآن، ایت الله مکارم، ج9 ص229- وروایات متعددی از کتب اهل سنت نیز دلالت بر برتری امامان بر انبیا دارند که رجوع فرمائید به کتاب "امامت در حدیث،علی اصغر رضوانی،ص526" ❗علامه مجلسی بابی را در بحار الانوار شریف گشوده است تحت عنوان: "باب در برتری امامان بر انبیا وبر جمیع خلق وانبیا اولی العزم به سبب محبت آنان پیامبر اولی العزم شدند" 📚بحار الانوار،ج26 ص267 باب 6 ❗علامه دراین باب حدود 88 روایت ذکر می کند ❗حال که برتری امامان بر انبیا ثابت شد به طریق اولی قدرت آنان بر ولایت تکوینی نیز ثابت میشود چرا که پیامبرانی که مقامشان از آنان پایین تر بوده است چنین قدرتی داشته اند آنان به طریق اولی دارای چنین قدرتی هستند 2⃣قرآن کریم نقل می کند که وزیر حضرت سلیمان اصف بن برخیا که تنها دارای بخشی از علم الکتاب بود می توانست تخت بلقیس ملکه سبا را از فاصله دور در یک چشم برهم زدن نزد سلیمان حاضر کند ( نمل 40) ❗در روایات فراوانی آمده است که امامان دارای تمام علم الکتاب هستند 📚بصایر الدرجات،ج1 ص212 باب 1 "باب در اینکه نزد امامان است اسم اعظم خداوند وعلم الکتاب" 📚بحار الانوار،ج26 ص159 باب 12 ❗امام صادق فرمود: نسبت کسی که دارای بخشی از علم الکتاب بود ( اصف بن برخیا) با کسی که دارای تمام علم الکتاب است ( امامان) مانند مقدار آبی است که یک پشه از دریا بر میدارد" 📚بحار الانوار،ج26 ص160 ❗اصف که تنها دارای اندکی از علم الکتاب بود میتوانست آن کار عظیم را انجام دهد، امامان که دارای تمام علم الکتاب هستند، به تحقیق قادرند هرکاری تر عالم به اذن خدا انجام دهند 3⃣علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است تحت عنوان: "نزد امامان جمیع علوم فرشتگان وانبیا است وهر آنچه به انبیا داده شده است به امامان هم داده شده است" 📚بحار الانوار،ج26 ص159 باب 12 ❗ودراین باب روایات مربوطه رآ ذکر میکند ❗روشن است که وقتی گفته میشود هرآنچه به انبیا داده شده به امامان هم داده شده است یعنی اگر انبیا قدرت به تصرف تکوینی درعالم داشتند امامان نیز چنین قدرتی دارند 4⃣علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی دارد تحت عنوان: "امامان قادر بر زنده کردن مردگان وشفای کور وبیمار مبتلا به پیسی وجمیع معجزات پیامبران هستند" 📚بحار الانوار،ج27 ص29 باب 13 ❗ودر این باب روایات مربوطه را ذکر میکند ❗از آنچه آمد به وضوح قدرت تکوینی امامان ثابت شد.البته ما بنآی بر اختصار داشتیم والا دلایل بیش آز آنچه ذکر شد می باشد ولکن در مقداری که ذکر شد کفایت است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman