eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.2هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال لطفا به این شبه پاسخ بدید یکی از مهترین پیامهای فراموش شده عاشورا خیلی جالبه شب عاشورا امام حسین به یارانش فرمود: هر کس از شما حق الناسی به گردن دارد برود.... او به جهانیان فهماند که حتی کشته شدن در کربلا هم از بین برنده حق الناس نیست.. در عجبم از کسانی که هزاران گناه میکنند و معتقدند یک قطره اشک بر حسین ضامن بهشت انهاست... ✅پاسخ: در این شکی نیست که مطابق روایات شیعه کامل واتم کسی است که در همه اعمال مطابق اعمال ورفتار اهل بیت رفتار کند 📚بحار الانوار،ج65 ص149 باب 19 ❗اما: خداوند می فرماید: "کارهای خوب سبب پاک شدن گناهان می شود"هود 114 ❗در روایات فراوانی آمده است که گریه بر حسین علیه السلام کفاره گناهان بزرگ است 📚وسایل الشیعه،ج14 ص500 باب 66 📚مستدرک الوسایل،ج10 ص311 باب 49 📚بحار الانوار،ج44 ص278 باب 34 امام صادق فرمود: "هر کسی به مقدار بال مگسی در مصایب ما گریه کند خداوند تمام گناهانش را می بخشد اگرچه یه مقدار کف روی دریاها باشد" 📚بحار الانوار،ج44 ص279 امام رضا فرمود: "گریه بر حسین گناهان بزرگ را از بین می برد" 📚بحار الانوار،ج44 ص284 ❗وروایات فراوان دیگر که می توانید به آدرس های داده شده رجوع کنید. ❗حاصل آنکه انسان با گریه بر مصایب اهل بیت خصوصا امام حسین گناهان خودرا پاک می کند همانند روزی که از مادر به دنیا آمده است وباید سعی کند دومرتبه پرونده خودرا سیاه نکند. ❗همچنین انسان باید به فکر حق الناس باشد وبر او واجب است که آن را ادا کند. اگر به هر طریقی ادا نکرد می تواند امیدوار به بخشش باشد چرا که امام صادق فرمود: "زمانی که روز قیامت شود خداوند حساب شیعیان مارا بر عهده ما می گذارد وانچه از حقوق خداوند بر ذمه آنان است حضرت محمد شفاعتشان می کند وانچه از حق الناس بر ذمه آنان است حضرت محمد از جانب آنان ادا می کند وانچه از حق ما بر ذمه آنان است ما می بخشیم وانان وارد بهشت می شوند" 📚بحار الانوار،ج7 ص274 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا نباید کروات پوشید؟ فلسفش چیه؟ ✅پاسخ در مورد كراوات بايد گفت اين مساله حكم خاص در مورد اين لباس نيست. بلكه هر لباسي كه تشبه به غير مسلمانان بوجود آورد حرام است و استفاده از آن اشكال دارد. لذا اين حكم مخصوص كراوات نيست. کراوات به نظر بعضی از مراجع، در حال حاضر در کشور اسلامی ایران به عنوان شعار بیگانگان حساب می شود و دستور به اجتناب از آن فرموده اند ولی درکشور هایی که جزیی از لباس مردم محسوب می گردد پوشیدن آن اشکال ندارد. 📚استفتائات جدید،ایت الله مکارم،ج1 ص505 دلیل این مسئله روایات است که در مورد تشبیه به کفار وارد شده است، از جمله از امیرالمؤمنین روایت شده است: " هرکس خود را شبیه قوم خاصی بسازد، از آن قوم شمرده می شود" 📚مستدرک الوسایل،ج17 ص440 هم چنین بعضی روایات در منع از پوشیدن لباسی که مخصوص کفار است، وارد شده است: امام صادق فرمود: "‏خداوند به تمام پيامبران خود وحي فرمود كه به قوم خود بگوييد لباس دشمنان من را به تن نكنيد" 📚مستدرک الوسایل،ج3 ص248 با توجه به اینکه کراوات از علائم کشورهای مسیحی و از لباس متعارف آنها حساب می شود، تا زمانی که در بین مسلمانان نیز به عنوان لباس متعارف حساب نشود و از علائم کشورهای بیگانه حساب شود، استفاده از آن جایز نیست . اگر در کشور اسلامی، به عنوان لباس متعارف و معمول مردم حساب شود و از شعار کشورهای بیگانه حساب نشود ، اشکالی ندارد كما اينكه در مورد کت و شلوار، هر چند در ابتدا لباس متعارف اهل کفار بود، ولی امروز به عنوان لباس متعارف بین مسلمانان می باشد، به طوری که هیچ کس، کت و شلوار را لباس مخصوص آنان نمی دانند، بلکه لباس متعارف مسلمانان نیز می دانند .از این نظر اشکالی ندارد. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال: خداوند که این همه قدرت دارد و هر چیز را میتواند با یک اشاره بسازد چرا زمین را در شش روز آفریده.مگر خداوتد دارای بالاترین قدرت نیست؟پس چرا؟ ✅پاسخ: سوال شما مشتمل بر دو قسمت است 1 مقصود از شش روز چیست در صورتی که در آغاز آفرینش شب وروزی در کار نبود پاسخ:کلمه یوم در ادبیات عرب به معنای "دوران"نیز به کار می رود امام علی فرمود: "روزگار دو روز بیش نیست روزی به نفع تو وروزی به زیان تو" 📚نهج البلاغه،نامه 72 ❗روی این بیان مقصود از شش روز که زمین واسمان درآن افریده شده است شش دوران است که بر زمین واسمان گذشته تا به صورت فعلی درآمده است. یعنی این وضع فعلی در زمین واجرام آسمانی نتیجه یک سلسله تحولات پی در پی است که درآنها پدید آمده ودر نتیجه پس از طی این مراحل به صورت فعلی درآمده اند حال ممکن است که مدت یک دوران ده میلیون سال با ده میلیارد سال بوده باشدذ 2 چرا خدا آنها را دریک لحظه خلق نکرد وبه تدریج خلقت آنها صورت گرفت پاسخ:جهانی که ما درآن زندگی می کنیم جهان ماده است وتکامل تدریجی از اثار لاینفک موجود مادی به شمار میرود وامور مادی بالطبع در طی زمان از صورتی به صورتی درامده ومراحل را طی می کند ودر نتیجه یک پدیده کامل میشود وزمین واسمانها نیز از این قانون مستثنا نیستند" 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی،ایات عظام مکارم وسبحانی،ص484 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوال در مورد روز قیامت داشتم . اونایی که میرن جهنم تا اخر همونجا میمونن یا بعضی هاشون پس از مدتی عذاب بخشیده میشن ✅پاسخ: شیخ مفید استاد کلام شیعه چنین می گوید: "تمام علمای امامیه اتفاق نظر دارند که تهدید به خلود در آتش مخصوص کفار است وکسانی که دارای ایمان به خدا واقرار به فرایض او دارند از اهل نماز هرگاه مرتکب گناهی بشوند شامل نمیشود ( وانان از جهنم رها میشوند)" 📚اوایل المقالات،ص53 ❗علامه مجلسی روایات فراوانی در بحار الانوار شریف ذکر می کند که خلود در جهنم اختصاص به کفار ولجوجان دارد ومومنین دوازده امامی النهایه از دوزخ رهایی پیدا می کنند 📚بحار الانوار،ج8 ص350 باب 27 امام کاظم فرمود: "خداوند جز اهل کفر ولجاجت واهل ضلالت وشرک را در آتش جاودانه نگه نمی دارد" 📚التوحید،للصدوق،ص407 شیخ حر عاملی بابی را گشوده است تحت عنوان: "مومنان گناه کار در آتش جاودانه نمی مانند بلکه از آن خارج میشوند ووارد بهشت میشوند" 📚الفصول المهمه،ج1 ص375 باب 84 ایشان دراین باب روایات مربوطه را ذکر میکنند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢
سوال من یه سوال داشتم یه حدیث از امام صادق ع هست که میگن اگر کسی مومنی را برای گناهی سرزنش کند نمیرد تا خود مرتکب این گناه شود این حدیث خیلی جای شبهه داره باعث میشه که راحت دست از نهی منکر بکشیم حتی توی ذهنمون هم میترسیم کسی رو بخاطر کار ناشایستش متهم کنیم من یه ٱقایی رو میشناسم که دایما با خانومها در ارتباط بودن و اگه ازشون انتقاد میکردی میگفتن که شما حق قضاوت ندارین، شاید این خانم شرعا محرم من باشه و اینطوری راه هر انتقادی رو میبستن چند سال بعد پسرای این ٱقا هم همین نوع ارتباطات رو شروع کردن، وقتی همسر اون ٱقا یعنی مادر بچه ها انتقااد میکرد ازشون میگفتن شاید محرممونه، شما چمیدونی و همینطور مثال های زیادی هست من به یه خانومی که خب شدیدا اسراف میکرد و بیشتر اهل مصرف گرایی بود ، تذکر دادم اما چون رودربایستی دارم با ایشون مجبور شدم سربسته بگم، این شد که تمام ناراحتی و نفرت از کارشون رو در خودم ریختم الان که چند سال ازون ماجرا میگذره ، میبینم که منم به عمل اون خانوم گاهی دچار میشم بعد یاد حدیث فوق افتادم اما ٱخه چرا یعنی ما در برابر گناه هبچ عکس العملی نشون ندیم؟ معصوم میفرمایند که حداقل امر به معروف و نهی از منکر اظهار نفرت با قلبه خب منم که همین کارو کردم، پس چرا دچار شدم ممنون اگه جواب بدين ✅پاسخ: در وجوب وضرورت امر به معروف ونهی از منکر شکی نیست. به قدری روایت دراین باره امده است که قابل شمارش نیست 📚وسایل الشیعه،ج16 ص117 به بعد 📚بحار الانوار،ج97 ص68 به بعد امام رضا فرمود: "حتما امر به معروف ونهی از منکر کنید والا شرار شما بر شما مسلط میشوند وخوبان شما دعا می کنند اما مستجاب نمیشود" 📚الکافی،ج5 ص56 پیامبر فرمود: خداوند مومن ضعیفی که دین ندارد را مبغوض می داند. سوال کردند او چه کسی است؟ فرمود:کسی که نهی از منکر نمیکند 📚الکافی،ج5 ص59 وفرمود: "امت من مادام که امر به معروف ونهی از منکر میکنند وبر کار نیک وتقوی همکاری می کنند در خیر هستند. اگر چنین نکنند برکات از آنان برداشته میشوند وبرای آنان ناصری در زمین واسمان وجود نخواهد داشت" 📚التهذیب،ج6 ص181 ❗آنچه درمورد ملامت مومن بر گناهش آمده است مراد گناهی است که مومن از آن توبه کرده است ودیگر مرتکب آن نمیشود چنان که پیامبر فرمود: "کسی که برادرش را به سبب گناهی که از آن توبه کرده است ملامت کند نمیمیرد مگر آنکه به آن مبتلا شود" 📚مجموعه ورام،ج1 ص113 ❗البته در وجوب امر به معروف ونهی از منکر شرایطی است از جمله آن که انسان بداند واقعا طرف مقابل مرتکب منکر شده است وبداند گناهکار قصد ادامه آن کار را دارد وشخص گناهکار معذور نباشد به این بیان که اعتقاد داشته باشد کار زشتی که انجام داده حرام نبوده بلکه مباح بوده ویا کار خوبی که ترک کرده واجب نبوده است 📚توضیح المسایل مراجع،مبحث امر به معروف . ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال من ب بیماری وسواسی شستشو مبتلا هستم مدتی هم داروی روانپزشک مصرف کردم مدام با خواهرهای حوزه صحبت میکنم ولی باز وقتی اتقافی میافته ک ایا نجس شد یا ن بسیار بسیار عذاب میکشم خواهش میکنم مطلبی هم در این مورد بذارین ✅پاسخ ؛ شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه شریف بابی را گشوده است تحت عنوان: "باب در تحریم وعدم جواز وسواس در نیت وعبادات" 📚وسایل الشیعه،ج1 ص63 عبدالله بن سنان می گوید: نزد امام صادق سخن از مردی گفتم که در وضو ونماز دچار وسواس شده است وگفتم او انسان عاقلی هم است. امام فرمود:چگونه عاقلی است که از شیطان پیروی می کند. گفتم چگونه از شیطان اطاعت می کند؟ امام فرمود:از او بپرس این وسواس از ناحیه چه کسی بر او وارد میشود؟ حتما می گوید که وسواس از ناحیه شیطان است 📚الکافی،ج1 ص12 ایت الله العظمی مکارم درمورد درمان وسواس می فرماید: "تنها درمان آن بی اعتنایی است. فتوای ما به شما این است که ببینید مومنان دیگر چه اندازه به این امور اعتنا می کنند به همان اندازه اعتنا کنید بقیه برای شما پاک است" 📚استفتائات جدید،ج2 ص43 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ◀امروز مشخص شده است که پدیده ای چون زمین لرزه و سیل باد و باران همگی دلایل علمی دارند و خواست خداوند در بوجود آمدن سونامی و توفان تاثیری ندارد.... ◀◀اگر در ژاپن و فیلیپین همیشه زمین لرزه می شود، این دلیل بر خشم خدا نیست و بالعکس اگر جایی مردمش از بلاهای طبیعت در امانند،آن هم بخاطر رضایت خداوند از مردم آنجا نیست❗❗❗این که در قرآن و دیگر کتب ابراهیمی خشم خدا بلا می آفریند و رضایتش نعمت می دهد، دلیل علمی ندارد و افسانه ای کودکانه بیش نیست ✅پاسخ: آنچه که عقیده یک مسلمان است آن است که سراسر جهان فعل خداست وتمام کارها، حرکت ها،تاثیر وتاثرها به ذات پاک او منتهی میشود حتی اگر شمشیر میبرد واتش می سوزاند واب گیاهان را می رویاند همه به اراده وفرمان اوست . خداوند در جهان طبیعت برای هر پدیده سببی وبرای هر چیز اثر ونتیجه ای قرار داده است واز طریق اسباب طبیعی آثاری را به وجود می آورد. امام صادق فرمود: "خدا خواسته است که همه کارها از طریق اسباب آن جاری شود" 📚الکافی،ج1 ص183 با در نظر گرفتن این مطلب جایی برای ایراد مطرح شده باقی نمی ماند زیرا قبول قوانین وسنن طبیعی نه تنها با قبول خدا منافات ندارد بلکه بهترین وسیله برای اثبات وجود او می باشد بنابراین قوانین طبیعی وسیر منظم آنها خود حکایت از قدرتی مافوق طبیعت می کند که پدید آورنده واداره کننده آنهاست جهت آگاهی بیشتر رجوع فرمائید به کتاب آفریدگار جهان،ایت الله مکارم ص221 به بعد وکتاب پیام قرآن،ایت الله مکارم جلد 3 ص355 به بعد ❗اما این که فلسفه این سیل وزلزله چیست؟ ایا همیشه سیل وزلزله دلیل بر خشم خداست؟ آیا متنعم به نعمات الهی بودن دلیل بر رضایت پرودگار است این ها سوالات دیگری است که با اصل اشکال مطرح شده مرتبط نیست وما در سوالات بعدی به آن می پردازیم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا خداوند در قرآن کریم برای خود ضمیر *ما(نحن)* به کار میبرد و ضمیر *من(انا)* به کار نمیبرد؟ ✅پاسخ: شیخ طوسی چنین می فرماید: "گاهی اوقات از یک نفر تعبیر به جمع آورده میشود به جهت بزرگی و والا بودن جایگاه گوینده" 📚تبیان،ج3 ص562 ایت الله مکارم می فرماید: ( تعبیر جمع) برای بیان عظمت وقدرت است زیرا بزرگان هنگامی که از خود سخن می گویند نه فقط از خود که از مامورانشان نیز خبر میدهند واین کنایه از قدرت وعظمت و وجود فرمانبردارانی در مقابل اوامر است " 📚تفسیر نمونه،ج27 ص377 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوال پسرم. اینه که.جاودانگی بهشت. خسته کننده. نیست؟ ممنون میشم. لطف کنید وجواب. بدید. ✅پاسخ: شهید مطهری چنین پاسخ میدهد: "در اینجا خستگی ودلزدگی وملال خصوصا از یکنواختی است وانسان حالت گم کرده ای دارد که در پی گمشده خویش است وبه هر چیزی می رسد می پندارد آن را یافته است وبه او دل خوش می کند اما پس آز چندی احساس می کند که "او"نیست خسته ودلزده میشود وبه دنبال چیزی دیگر می رود. این است که در دنیا انسان همیشه طالب چیزی است که ندارد ودلزده از چیزی است که دارد اما در جهان آخرت به حکم آنکه به آنچه در اعماق فطرت وشعور شخصی خود دلبستگی داشته وگمشده واقعی او بوده است یعنی حیات جاوید در جوار رب العالمین رسیده است به هیچ وجه خستگی وملال ودل زدگی برایش پیدا نمیشود. قرآن می گوید: "در انجا انسان ها طالب دگرگونی ووضع جدید نیستند"کهف 108 این است که اهل بهشت با آنکه الی الابد در بهشت بسر می برند نه هرگز دلزده وسیر نمیگردند. بعلاوه نظر به اینکه در آنجا هرچه بخواهند به اراده الهی برایشان پیدا میشود ارزوی آنچه ندارند آزارشان نمیدهد" 📚مجموعه اثار، ج2 ص531 ایت الله مکارم پاسخ میدهد: ( خستگی از یک نواختی ایجاد میشود) اما هیچ مانعی ندارد ( در بهشت) تحول وتکامل تداوم داشته باشد یعنی اسباب تکامل در آنجا جمع است وانسان ها درست در پرتو اعمالی که در آین جهان انجام داده اند ومواهبی که خدا در آن جهان به آنها عنایت کرده در مسیر تکامل دائما پیش می روند ( وهیچگاه حالت سکون آنان را فرا نمی گیرد تا بحث خستگی ودلزدگی پیش آید) 📚تفسیر نمونه ج12 ص568 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال: سوالی دارم ک خیلی دنبال جواب بودم ک پیدا نکردم علت خلقت انسان چیه؟ اگه برای عبادت هس ک چی بشه؟ اگه خدا میخواست قدرتش رو نشون بده این نیاز خدا رو میرسونه؟ ✅پاسخ: "خداوند چشمه ای است فیاض ومبدئی است نعمت آفرین که موجودات را تحت حمایت خود قرار می دهد وانها را پرورش داده، از نقص به کمال می برد، واین است هدف واقعی از خلقت انسان،واگر امر به عبادت وبندگی ما شده است، همه این ها کلاس های تربیت برای تکامل است. به این ترتیب نتیجه می گیریم که هدف آفرینش ما پیشرفت وتکامل هستی ما است" 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج22 ص393 ❗محمد بن عماره آز پدرش روایت می کند که او می گوید: "از امام صادق سوال کردم چرا خداوند بندگان را آفرید؟ امام فرمود: "خداوند آنان را از روی بیهودگی خلق نکرده است وانان را به حال خود رها نکرده است بلکه آنان را خلق کرد تا آنان را تکلیف کند وانان با اطاعت خداوند مستوجب بهشت او شوند وانان را خلق نکرد تا از طریق آنان منفعتی بدست آورد یا ضرری را از خود دفع کند بلکه آنان را خلق کرد تا به آنان نفع برساند وانان را به بهشت ( وکمال) برساند" 📚 علل الشرایع،شیخ صدوق،ج1 ص9 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ببخشید دوستی دارم که خیلی سوال میپرسه و شبهه وارد میکنه اولیش مثلا میگه توی کلام معصومین تضاد وجود داره امام علی میگن دروغ نگو..حتی اگر به ضررت تموم بشه..و راست بگو حتی اگه به سودت نباشه دین اسلام دروغ رو زشت و ناپسند میدونه درحالیکه پیامبر جایی میگن در سه جا دروغ جایز هست...حالا دقیقشو شاید شما بهتر میدونین..من دقیقشو نمدونم گویا جایی ک جان در خطر باشه..دوم در جنگ..سوم به زن...یا حالا درست یا غلطش نمدونم.. این تضاد چطور توجیه میشه؟؟؟ مگر دروغ بد نیست؟لطفا توضیح بدین میگفتم چرا از عالمای دین نمیپرسی؟میگه چون از جوابشون قانع نمیشم. ✅پاسخ: حضرت ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند: "با این که دروغ از مهمترین گناهان است وخطرات زیادی برای هر انسای از نظر مادی ومعنوی ،فردی واجتماعی دارد ولی باز هم مواردی که به صورت استثنا در روایات وسخنان فقها آمده است این موارد عمدتا عبارتند از: 1 دروغ برای اصلاح ذات البین 2 دروغ برای اغفال دشمن در میدان جنگ 3 در مقام تقیه 4 برای دفع شر ظالمان 5 در تمام مواردی که جان وناموس انسان به خطر افتد وبرای نجات راهی جز دروغ نیست ❗تمام موارد فوق در یک قاعده کلی خلاصه میشود وآن این که هدف مهمتری به خطر بیفتد وبرای دفع آن خطرات، توسل به دروغ ضرورت داشته باشد وبه تعبیر دیگر تمام این موارد مشمول قاعده اهم ومهم است. درواقع تجویز دروغ دراین موارد مانند حلال بودن خوردن مردار در موارد ضرورت است که باید به مقدار ضرورت وتنها درمواردی که راهی جز آن نیست اکتفا شود. دلیل این استثنا علاوه بر دلیل عقلی ( قاعده اهم ومهم) روایات متعددی است که از معصومین آمده است. امام صادق فرمود: "هیچ حرامی نیست مگر این که خداوند آن را برای کسی که مضطر شده است حلال فرموده است" 📚بحار الانوار،ج101 ص284 ❗نقل پاسخ از کتاب اخلاق در قرآن،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج3 ص237 ❗توجه پایانی: شما نباید این استثنائات را به منزله تناقض فرض کنید. در قضایای قانونیه که غرض از بیان آن قانون گذاری وپایه گذاری سنت هاست روش عقلا در مقام قانون گذاری آن است که ابتدا یک حکم عام را در بابی بیان می کنند ودر باب دیگر مخصص های آن را بیان می کنند. مثلا مجلس قانونی را به طور کلی امضا می کند آنگاه تبصره های وارده را ذکر می کنند ایا می توان گفت این تبصره ها با آن قانون کلی در تضاد وتناقض است؟ شارع مقدس نیز در مقام قانون گذاری از همین روش عقلا استفاده کرده است. پس از آنجایی که این عمل عقلا مورد مذمت وملامت قرار نمیگیرد، طبیعتا عمل شارع نیز نباید مورد مذمت وملامت قرار گیرد.گذشته از آن که عمل شارع طبق قاعده عقلی تقدیم مصلحت اهم بر مهم است که مورد تایید تمام عقلا است. جهت آگاهی بیشتر رجوع فرمائید به کتاب الموجز فی اصول الفقه،علامه سبحانی،مقصد چهارم،عموم وخصوص ❗نکته اخر این که چنان که علمای کلام فرموده اند، دراین موارد که دروغ جایز است از آن باب است که قبح آن برطرف شده ومصداق کار حسن قرار گرفته است. زیرا دروغ از آن جهت بد است که مصداق ظلم واقع می شود حال اگر در جایی دروغ مصداق کار حسن قرار گیرد طبیعتا دیگر قبحی نخواهد داشت. در موضوع ما نیز جریان چنین است. یعنی دروغ از باب تقدیم مصلحت اهم بر مهم اساسا قبح خودرا از دست میدهد ومصداق کار حسن قرار میگیرد واگر شخصی مطابق آن عمل نکند مستحق مذمت خواهد بود.مثلا در جایی که انسان راست بگوید ظالمین به ناحق اورا می کشند، اگر چنین کند مستحق مذمت خواهد بود چرا که باید مصلحت اهم را مقدم می داشت. جهت آگاهی بیشتر رجوع فرمائید به کتاب "بدایه المعارف،ایت الله خرازی،ج1 ص108 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوآلی که چند وقت است در گروههای دانشجو یی مطرح شده این آست که چرا رعایت حجا ب در جامعه الزامیست؟ آیا حکم آسلام است یا حکم حکومتیست؟ اگر حکم حکومتیست وقتی آجرای این حکم نتیحه عکس داشته و وصع حجاب در جامعه بدتر شده چرا تجدید نظر در این حکم نمی کنند ✅پاسخ: حجاب حکمی اسلامی بر خواسته از قرآن وروایات متواتر اسلامی است.خداوند در آیه 31 نور حکم آن را برای جامعه اسلامی واحاد مسلمین لازم می شمارد. ❗ودر روایات فراوانی نیز بر وجوب آن تصریح شده است 📚وسایل الشیعه،ج20 ص200 باب 109 📚بحار الانوار،ج101 ص31 باب 34 امام صادق فرمود: "زن تنها مجاز است صورت ودو دست خود تا مچ را از نامحرم نپوشاند ( وسایر اعضای بدن را باید بپوشاند)" 📚قرب الاسناد،ص40 ❗حال که روشن شد حکم حجاب یک حکم الزامی و واجب است، افرادی که علنا ودر جامعه این حکم را رعایت نمی کنند باید نهی از منکر شوند واین وظیفه طبق روایات وظیفه آحاد مردم وحکومت اسلامی می باشد، چرا که امر به معروف ونهی از منکر یک حکم قطعی اسلامی است 📚وسایل الشیعه،ج16 ص117 به بعد ❗حال ممکن است افراد محدودی، وقتی تحت فشار واقع شوند به مقتضای این حدیث شریف که پیامبر فرمود: "فرزند آدم نسبت به هر آنچه آز آن منع شود حریص تر میشود" 📚میزان الحکمه، ج3 ص27 نسبت به عدم رعایت حجاب حریص تر شوند. برای مقابله با این افراد باید فلسفه حجاب که همان جلوگیری از فساد وفحشا در جامعه است که سبب آشفتگی جوانان، ابتذال وسقوط شخصیت زنان، تولد فرزندان نامشروع و... است بیان شود 📚تفسیر نمونه،ج14 ص442 ❗اگر موثر واقع نشد، با آنان از باب امر به معروف مقابله جدی تر صورت داد. باید با این افراد حریص وفرصت طلب برخورد کرد نه آنکه به دلیل رضایت آنان تمام قوانین اسلامی را ملغی کرد تا فساد وبی بند وباری در جامعه حکمفرما شود. ❗وبر عاقلان پوشیده نیست که اجرای حکم حجاب در جامعه اسلامی چه برکات بیشمار مادی ومعنوی داشته است واین که گفته شد نتیجه‌ عکس داشته است مطلبی خلاف واقع ودور از انصاف است. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال : چرا ی مرد وقتی از زنش راضی نیست می توناند با کس دیگری ازدواج موقت نماید و ارضا بشه ولی زنها باید تا آخر عمر منتظر بمانن لطفا به این سوال هم پاسخ بفرمایید. باتشکر ✅پاسخ: طبق روایات فراوانی، همه مسلمانان موظف هستند در برابر تمام احکام وتکالیف اسلام کاملا مطیع وتسلیم باشند 📚بحار الانوار،ج56 ص309 باب 25 ❗امیر المومنین علیه السلام فرمود: "الاسلام هو التسلیم" "اسلام همان تسلیم دستورات خدا بودن است" 📚معانی الاخبار،ص185 📚امالی، طوسی،ج2 ص137 ❗ودر مشروعیت متعه وازدواج موقت طبق فقه شیعه وروایات اهل بیت جای هیچ شکی نیست 📚وسایل الشیعه،ج21 ص5، به بعد ( ابواب المتعه) 📚بحار الانوار،ج100 ص297 باب 9 امام صادق فرمود: "کسی که عقیده به رجعت وحلال بودن ازدواج موقت نداشته باشد از ما نیست" 📚من لا یحضره الفقیه،ج3 ص458 ❗اما درمورد چرایی جواز ازدواج مجدد برای مردان در اسلام ایت الله العظمی مکارم شیرازی بیانی دارند که متذکر می شویم: "قوانین اسلام بر اساس نیازهای واقعی بشر دور میزند نه تبلیغات ظاهری واحساسات رهبری نشده مساله تعدد زوجات نیز از همین زاویه دراسلام مورد بررسی قرار گرفته است زیرا هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که مردان در حوادث گوناگون زندگی بیش از زنان در خطر نابودی قرار دارند ودر جنگها وحوادث دیگر قربانیان اصلی را آنها تشکیل میدهند.ونیز نمیتوان انکار کرد که عمر زندگی جنسی مردان از زنان طولانی تر است زیرا زنان در سنین معینی آمادگی جنسی خودرا از دست میدهند در حالی که در مردان چنین نیست. ونیز به هنگام عادت ماهانه وقسمتی از دوران حمل عملا ممنوعیت جنسی دارند در حالی که درمردان این ممنوعیت وجود ندارد. از همه گذشته زنانی هستند که همسران خودرا به علل گوناگونی از دست میدهند ومعمولا نمیتوانند به عنوان همسر اول مورد توجه مردان قرار گیرند واگر مساله تعدد زوجات در کار نباشد آنها باید همیشه بدون همسر باقی بمانند. با در نظر گرفتن این واقعیت هت دراین گونه موارد که تعادل میان مرد وزن به عللی بهم میخورد ناچاریم یکی از سه راه را انتخاب کنیم 1⃣مردان تنها به یک همسر در همه موارد قناعت کنند وزنان اضافی تا پایان عمر بدون همسر باقی بمانند وتمام نیازهای فطری وخواسته های درونی خودرا سرکوب کنند 2⃣مردان فقط دارای یک همسر باشند ولی روابط آزاد ونامشروع جنسی را با زنانی که بی شوهر مانده اند به شکل معشوقه برقرار سازند 3⃣کسانی که قدرت دارند بیش از یک همسر را اداره کنند واز نظر جسمی ومالی واخلاقی مشکلی برای آنها ایجاد نمیشود وقدرت بر اجرای عدالت کامل در میان همسران وفرزندان خود دارند به آنها اجازه داده شود که بیش از یک همسر برای خود انتخاب کنند. ❗دوراه اول مخالف فطرت وعقل وشرع است وراه سوم باقی میماند 📚تفسیر نمونه،ج3 ص256 به بعد معظم له در بیان اینکه چرا اجازه تعدد همسر به زنان داده نشده است پاسخ میدهد: اولا: میل جنسی در مردان به مراتب بیش از زنان است واز جمله ناراحتی هایی که در کتب علمی مربوط به مسایل جنسی درباره غالب زنان ذکر می کنند مساله سرد مزاجی است در حالی که در مردان موضوع بر عکس است ثانیا: تعدد همسر در مورد مردان مشکل اجتماعی وحقوقی ایجاد نمیکند در حالی که درباره زنان اگر فرضا دو همسر انتخاب کنند مشکلات فراوانی به وجود می آید که ساده ترین آنها مساله مجهول بودن نسب فرزند است 📚همان مدرک،ص260 ❗از لحاظ روانشناسی نیز ثابت شده است که زنان به طور طبیعی تک شوهر گرا" هستند وفطرتا از تعدد همسر گریزانند وخواستار پناه یافتن زیر چتر حمایت عاطفی وعملی یک مرد می باشند وتنوع گرایی در زنان نوعی بیماری است 📚نرم افزار پرسمان،کلید واژه فلسفه تعدد زوجات ❗با توجه به آنچه گفته شد پاسخ سوال واشکال شما بدست می آید 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال برام اثبات کنید که امامان قدرت بر انجام کارهای خارق العاده در عالم دارن خیلی ممنون ✅پاسخ: ما از راههای متعددی می توانیم این مطلب را اثبات کنیم 1⃣قرآن از پیامبران متعددی نام می برد که میتوانستند در عالم امور خارق العاده انجام دهند مانند حضرت یوسف ( یوسف 96-) حضرت موسی ( بقره 60) -حضرت مسیح ( ال عمران 49) ❗طبق آیات قرآن وروایات فریقین امامان شیعه از تمام انبیا جز پیامبر خاتم برتر هستند. ❗آیه مباهله دلالت روشن دارد بر برتری امامان بر انبیا که جهت آگاهی از روش استدلال رجوع فرمائید به کتاب پیام قرآن، ایت الله مکارم، ج9 ص229- وروایات متعددی از کتب اهل سنت نیز دلالت بر برتری امامان بر انبیا دارند که رجوع فرمائید به کتاب "امامت در حدیث،علی اصغر رضوانی،ص526" ❗علامه مجلسی بابی را در بحار الانوار شریف گشوده است تحت عنوان: "باب در برتری امامان بر انبیا وبر جمیع خلق وانبیا اولی العزم به سبب محبت آنان پیامبر اولی العزم شدند" 📚بحار الانوار،ج26 ص267 باب 6 ❗علامه دراین باب حدود 88 روایت ذکر می کند ❗حال که برتری امامان بر انبیا ثابت شد به طریق اولی قدرت آنان بر ولایت تکوینی نیز ثابت میشود چرا که پیامبرانی که مقامشان از آنان پایین تر بوده است چنین قدرتی داشته اند آنان به طریق اولی دارای چنین قدرتی هستند 2⃣قرآن کریم نقل می کند که وزیر حضرت سلیمان اصف بن برخیا که تنها دارای بخشی از علم الکتاب بود می توانست تخت بلقیس ملکه سبا را از فاصله دور در یک چشم برهم زدن نزد سلیمان حاضر کند ( نمل 40) ❗در روایات فراوانی آمده است که امامان دارای تمام علم الکتاب هستند 📚بصایر الدرجات،ج1 ص212 باب 1 "باب در اینکه نزد امامان است اسم اعظم خداوند وعلم الکتاب" 📚بحار الانوار،ج26 ص159 باب 12 ❗امام صادق فرمود: نسبت کسی که دارای بخشی از علم الکتاب بود ( اصف بن برخیا) با کسی که دارای تمام علم الکتاب است ( امامان) مانند مقدار آبی است که یک پشه از دریا بر میدارد" 📚بحار الانوار،ج26 ص160 ❗اصف که تنها دارای اندکی از علم الکتاب بود میتوانست آن کار عظیم را انجام دهد، امامان که دارای تمام علم الکتاب هستند، به تحقیق قادرند هرکاری تر عالم به اذن خدا انجام دهند 3⃣علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است تحت عنوان: "نزد امامان جمیع علوم فرشتگان وانبیا است وهر آنچه به انبیا داده شده است به امامان هم داده شده است" 📚بحار الانوار،ج26 ص159 باب 12 ❗ودراین باب روایات مربوطه رآ ذکر میکند ❗روشن است که وقتی گفته میشود هرآنچه به انبیا داده شده به امامان هم داده شده است یعنی اگر انبیا قدرت به تصرف تکوینی درعالم داشتند امامان نیز چنین قدرتی دارند 4⃣علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی دارد تحت عنوان: "امامان قادر بر زنده کردن مردگان وشفای کور وبیمار مبتلا به پیسی وجمیع معجزات پیامبران هستند" 📚بحار الانوار،ج27 ص29 باب 13 ❗ودر این باب روایات مربوطه را ذکر میکند ❗از آنچه آمد به وضوح قدرت تکوینی امامان ثابت شد.البته ما بنآی بر اختصار داشتیم والا دلایل بیش آز آنچه ذکر شد می باشد ولکن در مقداری که ذکر شد کفایت است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال برام اثبات کنید که امامان قدرت بر انجام کارهای خارق العاده در عالم دارن خیلی ممنون ✅پاسخ: ما از راههای متعددی می توانیم این مطلب را اثبات کنیم 1⃣قرآن از پیامبران متعددی نام می برد که میتوانستند در عالم امور خارق العاده انجام دهند مانند حضرت یوسف ( یوسف 96-) حضرت موسی ( بقره 60) -حضرت مسیح ( ال عمران 49) ❗طبق آیات قرآن وروایات فریقین امامان شیعه از تمام انبیا جز پیامبر خاتم برتر هستند. ❗آیه مباهله دلالت روشن دارد بر برتری امامان بر انبیا که جهت آگاهی از روش استدلال رجوع فرمائید به کتاب پیام قرآن، ایت الله مکارم، ج9 ص229- وروایات متعددی از کتب اهل سنت نیز دلالت بر برتری امامان بر انبیا دارند که رجوع فرمائید به کتاب "امامت در حدیث،علی اصغر رضوانی،ص526" ❗علامه مجلسی بابی را در بحار الانوار شریف گشوده است تحت عنوان: "باب در برتری امامان بر انبیا وبر جمیع خلق وانبیا اولی العزم به سبب محبت آنان پیامبر اولی العزم شدند" 📚بحار الانوار،ج26 ص267 باب 6 ❗علامه دراین باب حدود 88 روایت ذکر می کند ❗حال که برتری امامان بر انبیا ثابت شد به طریق اولی قدرت آنان بر ولایت تکوینی نیز ثابت میشود چرا که پیامبرانی که مقامشان از آنان پایین تر بوده است چنین قدرتی داشته اند آنان به طریق اولی دارای چنین قدرتی هستند 2⃣قرآن کریم نقل می کند که وزیر حضرت سلیمان اصف بن برخیا که تنها دارای بخشی از علم الکتاب بود می توانست تخت بلقیس ملکه سبا را از فاصله دور در یک چشم برهم زدن نزد سلیمان حاضر کند ( نمل 40) ❗در روایات فراوانی آمده است که امامان دارای تمام علم الکتاب هستند 📚بصایر الدرجات،ج1 ص212 باب 1 "باب در اینکه نزد امامان است اسم اعظم خداوند وعلم الکتاب" 📚بحار الانوار،ج26 ص159 باب 12 ❗امام صادق فرمود: نسبت کسی که دارای بخشی از علم الکتاب بود ( اصف بن برخیا) با کسی که دارای تمام علم الکتاب است ( امامان) مانند مقدار آبی است که یک پشه از دریا بر میدارد" 📚بحار الانوار،ج26 ص160 ❗اصف که تنها دارای اندکی از علم الکتاب بود میتوانست آن کار عظیم را انجام دهد، امامان که دارای تمام علم الکتاب هستند، به تحقیق قادرند هرکاری تر عالم به اذن خدا انجام دهند 3⃣علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است تحت عنوان: "نزد امامان جمیع علوم فرشتگان وانبیا است وهر آنچه به انبیا داده شده است به امامان هم داده شده است" 📚بحار الانوار،ج26 ص159 باب 12 ❗ودراین باب روایات مربوطه رآ ذکر میکند ❗روشن است که وقتی گفته میشود هرآنچه به انبیا داده شده به امامان هم داده شده است یعنی اگر انبیا قدرت به تصرف تکوینی درعالم داشتند امامان نیز چنین قدرتی دارند 4⃣علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی دارد تحت عنوان: "امامان قادر بر زنده کردن مردگان وشفای کور وبیمار مبتلا به پیسی وجمیع معجزات پیامبران هستند" 📚بحار الانوار،ج27 ص29 باب 13 ❗ودر این باب روایات مربوطه را ذکر میکند ❗از آنچه آمد به وضوح قدرت تکوینی امامان ثابت شد.البته ما بنآی بر اختصار داشتیم والا دلایل بیش آز آنچه ذکر شد می باشد ولکن در مقداری که ذکر شد کفایت است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا حیوانات هم بهشت و جهنم دارند؟ و اگر بهشت و جهنم دارند یعنی اختیار و تکلیف هم دارند؟ ✅پاسخ: علامه گرانقدر مجلسی در بحار الانوار شریف چنین می فرماید: "اخبار داله بر این که خداوند حیوانات را محشور می کند واین که حتی بعضی از آنها در بهشت ( خدمتگزار بهشتیان) هستند فراوان است " 📚بحار الانوار،ج7 ص276 ❗از ابوذر نقل شده است که ما خدمت پیامبر بودیم که در پیش روی ما دو بز به یکدیگر شاخ زدند.پیامبر فرمود: "ایا می دانید چرا اینها به یکدیگر شاخ زدند؟ حاضران گفتند نه پیامبر فرمود:ولی خدا می داند چرا؟وبه زودی در میان آنها داوری خواهد کرد 📚تفسیر مجمع البیان،ذیل آیه 38 انعام 📚تفسیر نور الثقلین،ذیل آیه 38 انعام ❗در روایت دیگر آمده است که فرمود: "خداوند تمام این جنبندگان را روز قیامت بر می انگیزاند وقصاص بعضی را از بعضی می گیرد حتی قصاص حیوانی که شاخ نداشته ودیگری بی جهت به او شاخ زده است را از او خواهد گرفت" 📚تفسیر المنار،ذیل آیه فوق الذکر خداوند نیز می فرماید: "هیچ جنبنده ای درست زمین وهیچ پرنده ای که با دوبال خود پرواز می کند نیست مگر اینکه امتهایی همانند شما هستند... سپس همگی به سوی پروردگارشان محشور می گردند"( انعام 38) ومی فرماید: "هنگامی که حیوانات وحشی محشور میشوند"( 5 تکویر) ❗علامه مجلسی نیز در بحار الانوار شریف بابی را به ذکر روایات در محشور شدن حیوانات گشوده است 📚بحار الانوار،ج7 ص253 باب 11 ❗اما بخش اخر سوالتان که آیا حیوانات عقل واختیار دارند که تکلیف داشته باشند ومحشور شوند؟ ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند: "تکلیف مراحلی دارد وهر مرحله ادراک وعقلی متناسب خود میخواهد، تکالیف فراوانی که در قوانین اسلامی برای یک انسان وجود دارد بقدری است که بدون داشتن یک سطح عالی از عقل ودرک انجام آنها ممکن نیست وما هرگز نمیتوانیم چنان تکالیفی را برای حیوانات بپذیریم زیرا شرط آن در آنها حاصل نیست اما مرحله ساده تر وپایین تری از تکلیف تصور میشود که مختصر فهم وشعور برای آن کافی است ما نمی توانیم چنان فهم وشعور وچنان تکالیفی را بطور کلی از حیوانات انکار کنیم. با توجه به مراتب تکلیف وتفاوت مراتب عقل اشکال بالا در مورد حیوانات نیز حل می شود " 📚تفسیر نمونه،ج5 ص226 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال فلسفه زیارت امام حسین تو روز اربعین چی چیه؟چرا تو این روز همه به زیارت امام حسین میرن ✅پاسخ: علامه گرانقدر مجلسی در بحار الانوار شریف می فرماید: "مشهور بین علمای امامیه آن است که علت استحباب زیارت حسین دراین روز رجوع اهل بیت حسین در این روز به کربلا وملحق کردن سرها به اجساد توسط امام سجاد است" 📚بحار الانوار،ج98 ص334 📚زاد المعاد،ص402 محقق شهیر ابوریحان بیرونی می گوید: "در بیستم صفر سر مطهر امام حسین به پیکرش بازگردانده شد وهمراه آن به خاک سپرده شد ودر همین روز زیارت اربعین وارد شده است" 📚الاثار الباقیه،ص331 ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "اهمیت زیارت امام حسین در روز اربعین به سبب الحاق سرهای شهدا دراین روز توسط امام سجاد وزیارت آن قبور پاک توسط امام وکاروان حرم حسینی در اربعین است " 📚عاشورا،ریشه ها،...ص 634 امام حسن عسکری فرمود: "نشانه های مومن پنج چیز است، به جا آوردن پنجاه ویک رکعت نماز در هر شب وروز،وزیارت اربعین ( امام حسین) وانگشتر بر دست راست کردن، وپیشانی را به هنگام سجده بر خاک گذاردن وبسم الله را در نماز بلند گفتن" 📚مصباح المجتهد،ص787 📚اقبال،ص589 ❗همچنین برای این روز زیارت مخصوصی از امام صادق نقل شده است 📚بحار الانوار،ج98 ص331 ❗در حال نوشتن پاسخ این سوال، حسرت تمام وجود ما را فرا گرفته بود که توفیق زیارت امام را دراین روز نداشتیم. از عزیزان خواهش می کنیم برای خادمین خودشان در کانال پرسمان دراین روز دعای ویژه نمایند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا زمان پیامبر(ص) صیغه بود؟ ✅پاسخ: در مشروعیت متعه وازدواج موقت در اسلام ودر زمان پیامبر گرامی شکی نیست وما مفصلا در پیام های گذشته خود مشروعیت آن را از کتب شیعه ثابت کرده ایم.در این پیام درصددیم مشروعیت آن را از کتب اهل سنت ثابت کنیم تا مخالفین ما دیگر حجتی در برابر پرودگار نداشته باشند. ❗خداوند می فرماید: "زنانی را که متعه می کنید باید مهر آنان را بپردازید"( نسائ 24) ❗قرطبی بزرگ مفسر اهل سنت می گوید: "جمهور علما گفته اند که مراد از آیه ازدواج موقت است که در صدر اسلام مشروع بوده است" 📚الجامع لاحکام القرآن،ج5 ص130 ❗مسلم در صحیح خود از جابر روایت می کند که: "منادی رسول خدا به میان ما آمد واعلام کرد که پیامبر به شما اجازه داده است که استمتاع کنید یعنی با زنان ازدواج موقت نمایید" 📚صحیح مسلم،ج4 کتاب النکاح،باب نکاح المتعه،ح1405 📚صحیح بخاری ج6 ص129 ❗مسلم از جابر روایت می کند: "در دوران پیامبر وابوبکر در مقابل یک مشت خرما وآرد با زنان ازدواج موقت می کردیم تا آین که عمر در جریان عمرو بن حریث از این ازدواج جلوگیری کرد" 📚صحیح مسلم،ج4 کتاب النکاح،باب نکاح المتعه،ح1405 ❗ابونضره می گوید: "من در مجلس جابربن عبدالله بودم که یک نفر وارد شد وگفت اینک ابن عباس وابن زبیر درباره متعه حج ومتعه زنان با هم اختلاف ومشاجره دارند. جابر گفت آری ما هر دو متعه را در زمان رسول خدا انجام دادیم سپس عمر ما را از آن ها منع کرد ودیگر به سوی آن بازگشتیم" 📚صحیح مسلم،ج4 کتاب النکاح،باب نکاح المتعه،ح1405 ❗سیوطی می گوید: "عمر بن خطاب اول کسی است که از ازدواج موقت جلوگیری کرد" 📚تاریخ الخلفا،ص128 ❗احمد در مسند خود از ابن حصین روایت می کند: "آیه متعه در کتاب خدا نازل شد وما به آن عمل کردیم وآیه ای که آن را نسخ کند نازل نشد تا پیامبر چشم از دنیا فرو بست" 📚مسند احمد،ج4 ص436 ❗ترمذی روایت می کند که مردی از اهل شام از ابن عمر درمورد ازدواج موقت سوال کرد. ابن عمر گفت:حلال است. شامی گفت پدرت از آن نهی کرده است ابن عمر گفت :اگر پدرم نهی کرده است اما رسول الله آن را مشروع دانسته است آیا از پدرم تبعیت کنم یا رسول الله" 📚سنن ترمذی،ج3 ص186 ❗علمای اهل سنت حدیث معروفی را از عمر نقل کرده اند که گفت: "دو نوع متعه در عصر رسول الله مشروع وجایز بود ولی من از آنها نهی می کنم حج به صورت تمتع وازدواج موقت" 📚مسند احمد،ج3 ص325- سنن بیهقی،ج7 ص206- المبسوط سرخسی،ج4 ص27- المغنی، ابن قدامه،ج7 ص571- کنزالعمال،ج16 ص521- تفسیر کبیر،ج10 ص52 ❗روایات دراین باب بیش از آنچه ذکر شد می باشد ولکن ما بنای بر اختصار داریم هرچند دراین پیام مقداری از حالت اختصار گویی خارج شدیم. ❗امیدواریم دوستان سنی ما دراین پیام ما تامل کنند واگر نقدی داشتند با ما در میان بگذارند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا پیامبر اکرم (ص)،در طول عمرشان چیزی نخواندند و ننوشتند؟ و اینکه علم خواندن و نوشتن را داشتند(قبل و بعد از بعثت)؟ ✅پاسخ: ❗آیت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "در اینکه پیامبر به مکتب نرفت وخط ننوشت در میان مورخان بحثی نیست وقران نیز صریحا می گوید: "پیش از این نه کتابی می خواندی ونه با دست خود چیزی می نوشتی تا موجب تردید دشمنانی که می خواهند سخنان تورا ابطال کنند گردد"( 48 عنکبوت) ❗اصولا در محیط حجاز به اندازه ای با سواد کم بود که افراد با سواد کاملا معروف وشناخته شده بودند. در مکه که مرکز حجاز محسوب می شد تعداد کسانی که از مردان می توانستند بخوانند وبنویسند از 17 نفر تجاوز نمی کرد واز زنان تنها یک زن بود که سواد خواندن ونوشتن داشت 📚فتوح البلدان،ص459 ❗این درمورد دوران قبل از نبوت واما پس از بعثت در هیچیک از تواریخ نقل نشده است که او خواندن ونوشتن را از کسی فرا گرفته باشد بنابراین به همان حال امی بودن تا پایان عمر باقی ماند ❗ولی اشتباه بزرگ که باید از آن اجتناب کرد این است که درس نخواندن غیر از بی سواد بودن است. هیچ مانعی ندارد که پیامبر به تعلیم الهی خواندن یا خواندن ونوشتن را بداند بی آنکه نزد انسانی فرا گرفته باشد زیرا چنین اطلاعی بدون تردید از کمالات انسانی است ومکمل مقام نبوت است. ❗شاهد این سخن آن است که در روایاتی که از امامان اهل بیت نقل شده می خوانیم پیامبر می توانست بخواند ویا هم توانایی خواندن داشت وهم توانایی نوشتن 📚تفسیر برهان،ج4 ص332 ❗اما برای این که جایی برای کوچکترین تردید برای دعوت او نماند از این توانایی استفاده نمی کرد" 📚تفسیر نمونه،ج6 ص400 ❗جهت آگاهی بیشتر از روایات وارده دراین باره که آیت الله العظمی مکارم به آن اشاره کردند رجوع کنید به کتاب شریف وگرانسنگ "بحار الانوار"جلد ج16 ص82 باب 6 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال از من پرسیده شد که چرا موقع کارهات می گویی یا علی از خود خدا با که کمکت کنه هرچي من می گفتم که امام علی علیه السلام را واسطه قرار می دهیم می گفت نه بعد من گفتم که اهل مکه برای توبه کردن از پیامبر خواستند که برایشان طلب بخشش کند واون گفت پیامبر زنده بوده که از ایشان درخواست شده ولی حضرت علی علیه السلام مرده هستند واز مرده نباید چیزی را خاست خواهش میکنم جواب بدهید ✅پاسخ: پاسخ شما در کانال موجود است وما در گذشته مفصلا از کتب شیعه وسنی مشروعیت توسل وحیات برزخی را ثابت کرده ایم اما در پاسخ به سوال شما اجمالا یاد آور می شویم: ❗در مشروعیت واستحباب توسل به اهل بیت طبق مذهب شیعه وروایات امامان جای هیچ شکی نیست. انبوهی روایت دراین مورد در کتب روایی ما موجود است 📚وسایل الشیعه،ج7 ص97 باب 37 📚مستدرک الوسایل،ج5 ص228 باب 35 📚بحار الانوار،ج91 ص1 باب 28 ❗در مشروعیت توسل به اولیا طبق کتب اهل سنت نیز جای هیچ شکی نیست که ما به دو روایت اشاره می کنیم 1⃣ترمذی در صحیح خود روایت می کند که مردی نابینا به محضر پیامبر آمد وگفت از خدا بخواه تا مرا شفا دهد. پیامبر به او دستور داد وضوی کاملی بگیرد واین دعا را بخواند: "خدایا من تورا می خوانم به واسطه پیامبرت محمد که پیامبر رحمت است به سوی تو توجه می کنم ای محمد من به واسطه تو به پروردگارم برای بر آوردن حاجتم توجه نمودم تا حاجتم بر آورده شود پس خداوندا اورا شفیع من برای بر آوردن حاجتم قرار بده" 📚سنن ترمذی،ج5 ص229 ح3649 📚سنن ابن ماجه،ج1 ص441 ح1385 📚مستدرک حاکم،ج1 ص313 📚مسند احمد،ج4 ص138 2⃣دارمی از بزرگان اهل سنت در کتابش در باب "کرامت هایی که خداوند به پیامبر بعد از وفاتش داشته"نقل می کند: "در مدینه قحطی شدیدی آمد ومردم به نزد عایشه شکایت بردند واز او چاره جویی خواستند عایشه گفت: "کنار قبر پیامبر بروید وسوراخی در سقف بالای قبر قرار دهید تا میان قبر آن حضرت واسمان مانعی نباشد ومنتظر بمانید " مردم نیز چنین کردند ودر نتیجه باران بارید به اندازه آی که پس از مدتی بیابان ها سبز شد وشترها چاق وفربه شدند" 📚سنن دارمی،ج1 ص43 -44 ❗اما آنچه گفتید که میان توسل به زنده ومرده فرق می گذارند نیز مغالطه وعوام فریبی بیش نیست چرا که: ❗اولا: چنان که در بالا دیدید صحابه به پیامبر بعد از حیاتشان نیز توسل کرده اند ❗ثانیا:اگر کمک خواستن از غیر خدا شرک است فرقی بین مرده وزنده نیست. نهایتا توسل به مرده کار لغوی است آیا می توان گفت شرک به زنده جایز اما شرک به مرده حرام است ❗ثالثا:طبق روایات فراوانی حتی از خود کتب اهل سنت مردگان پس از مرگ دارای حیات برزخی هستند ومی توان با آنان ارتباط گرفت که به برخی روایات اشاره می کنیم: 1⃣بخاری روایت میکند که پیامبر فرمود: "بنده زمانی که در قبر گذاشته میشود واقوامش از نزدش میروند ( به مقداری هوشیار است) که حتی صدای کفش تشییع کنندگان را هم میشنود" "انه لیسمع قرع نعالهم" 📗صحیح بخاری،ج2 ص90 2⃣بخاری روایت میکند که پیامبر پس از جنگ بدر با مردگان مشرکین صحبت کرد وبه آنان گفت : "ایا آنچه پروردگارتان به شما وعده داده را حق یافتید؟ به پیامبر گفته شد ای پیامبر آیا با مردگان صحبت می کنید؟ پیامبر فرمود: "شما از آنان شنواتر نیستید اما آنان نمی توانند جواب بدهند" 📗صحیح بخاری،کتاب الجنایز،باب ما جائ فی عذاب القبر،ج9 ص98 3⃣مسلم از عایشه روایت میکند که پیامبر همواره به بقیع میرفت وبا مردگان چنین صحبت میکرد: "السلام علیکم دار قوم مومنین، واتاکم ما توعدون،غ دا موجلون، وانا ان شاءالله بکم لا حقون" 📗صحیح مسلم،ج7 ص41 اگر اموات نمی شنوند سلام دادن به آنان کار لغوی است واز شان پیامبر به دور است که کار لغو انجام دهد 4⃣هیثمی روایت میکند که پیامبر فرمود: "حیات من برای شما بهتر است، حدیث می گویید وحدیث می شنوید و وفات من برای شما بهتر است زیرا اعمالتان بر من عرضه میشود وهر چه از اعمال خیر ببینم خدا را شکر میکنم وآنچه از اعمال شر ببینیم برای شما استغفار میکنم 📗مجمع الزواید،ج 9 ص24 5⃣در کتب شیعه نیز روایات فراوانی داریم که امامان پس از مرگ از احوال مردم خبر دارند واعمال بندگان برآنان عرضه میشود 📗بحار الانوار،ج23 ص333 باب 20 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میشه برام بگید پیامبر قبل بعثت پیرو چه آیینی بود خیلی دوس دارم بدونم ✅پاسخ: علامه گرانقدر مجلسی می فرماید: "بدان آنچه که از اخبار معتبره وروایات مستفیضه آشکار میشود آن است که پیامبر قبل از مقام رسالت دارای مقام نبوت بوده، گاه فرشتگان با او صحبت می کردند وصدای آنها را می شنید وگاه در رویای صادقه به او الهام میشد وبعد از چهل سال به مقام نبوت رسید وقران واسلام رسما بر او نازل شد" 📚بحار الانوار،ج18 ص277 ❗علامه 6 دلیل بر این سخن خود اقامه می کند. ❗ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "پیامبر شخصا برنامه خاصی از سوی خدا داشته است که بر طبق آن عمل می کرده ودر حقیقت ایین مخصوص خودش بوده تا زمانی که اسلام بر او نازل گشت" 📚تفسیر نمونه،ج20 ص507 ❗امیر مومنان فرمود: "از همان زمان که رسول خدا از شیر باز گرفته شد خدا بزرگترین فرشته از فرشتگانش را با او قرین ساخت تا شب وروز اورا به مکارم اخلاق وطرق اخلاق نیک سوق دهد" 📚نهج البلاغه،خطبه 192 ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به؛ 📚تفسیر نمونه،ج20 ص502 به بعد 📚بحار الانوار،ج18 ص244 باب 2 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا مقام امام بالاتره یا پیامبر؟اگه امام پس حضرت محمد مقامش پایین تره نعوذ بالله؟ ✅پاسخ: در این شکی نیست که مقام امامت از مقام نبوت برتر وبالاتر است. ❗خداوند ابراهیم خلیل را پس از آنکه واجد مقام نبوت بود ترفیع مقام داد واورا به مقام امامت رساند چنان که فرمود: "( وبه خاطر بیاورید) هنگامی که خداوند ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمایش نمود واو بخوبی از عهده آزمایش بر آمد خداوند به او فرمود تورا امام ورهبر مردم قرار دادم .ابراهیم گفت از دودمان من نیز امامانی قرار بده خداوند فرمود پیمان من به ستمکاران نمیرسد ( تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک ومعصوم هستند شایسته این مقام هستند)( بقره 124) ❗امام صادق فرمود: "خداوند ابراهیم را بنده خاص خود قرار داد پیش از آنکه پیامبرش قرار دهد وخداوند اورا نبی قرار داد پیش از آنکه اورا رسول خود سازد واورا رسول خود انتخاب کرد پیش از آنکه اورا به عنوان خلیل خود برگزیند واورا خلیل خود قرار داد پیش از آنکه اورا امام قرار دهد، هنگامی که این مقامات را جمع کرد فرمود من تورا امام مردم قرار دادم " 📚الکافی،ج1 ص133 باب طبقات الانبیا والرسل والائمه ❗همچنین روایات فراوان دیگری نیز وجود دارد که همگی تصریح می کنند مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است 📚بحار الانوار،ج25 ص115 باب 4 ❗ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: 1 مقام نبوت یعنی دریافت وحی از خداوند 2 مقام رسالت یعنی مقام ابلاغ وحی وتبلیغ ونشر احکام خداوند وتربیت نفوس از طریق تعلیم واگاهی بخشیدن 3 مقام امامت یعنی رهبری وپیشوایی خلق درواقع امام کسی است که با تشکیل حکومت الهی وبدست آوردن قدرتهای لازم سعی میکنند احکام خدا را عملا اجرا وپیاده نماید واگر هم نتواند رسما تشکیل حکومت دهد تا آنجا که در توان دارد در اجرای احکام می کوشد ❗وظیفه امام اجرای دستورات الهی است در حالی که وظیفه رسول ابلاغ این دستورات می باشد ❗وبه تعبیر دیگر رسول "ارائه طریق" می کند ولی امام "ایصال به مطلوب "می نماید ❗ناگفته پیداست که بسیاری از پیامبران مانند پیامبر اسلام هر سه مقام را داشتند، هم دریافت وحی می کردند، هم تبلیغ فرمانهای الهی وهم در تشکیل حکومت واجرای احکام تلاش می کردند وهم از طریق باطنی به تربیت نفوس می پرداختند" 📚تفسیر نمونه،ج1 ص440 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال من اهل سنتم ودر حال تحقیق خیلی هم کتاب میخونم یه سوال دارم هرچی فکر میکنم به نتیجه نمیرسم اگه واقعا بین حضرت علی با حضرت ابوبکر وعمر وعثمان اختلافی نبوده چرا علی نام بچه هاشو به اسم اونا قرار داده؟ لطفا پاسخ منطقی بدید ✅پاسخ: 1⃣بدون تردید شیعیان از یزید ومعاویه بیزارند اما در عین حال برخی از یاران امامان نامشان یزید بوده است مانند یزید بن حاتم از اصحاب امام سجاد،یزید بن عبدالملک، یزید صایغ،یزید کناسی از اصحاب امام باقر، یزید الشعر، یزید بن خلیفه، یزید بن خلیل، یزید بن عمر بن طلحه، یزید بن فرقد ویزید بن مولی حکم از اصحاب امام صادق. حتی یکی از اصحاب امام صادق شمر بن یزید بوده است 📚جامع الرواه،ج1 ص402 ایا می توان گفت این نامگذاری ها به دلیل دوست داشتن یزید ویزیدیان بوده است 2⃣اگر نامگذاری به دلیل ابراز محبت است چرا خلیفه دوم بخشنامه کرد کسی حق ندارد نام پیامبران از جمله پیامبر اکرم را برخود بگذارد. ابن بطال وابن حجر عسقلانی در شرحشان بر صحیح بخاری می آورند: "عمر به اهالی کوفه فرمان داد تا نام هیچ پیامبری را بر فرزندان خود نگذارند" 📚شرح صحیح بخاری،ابن بطال،ج9 ص334 📚فتح الباری،ابن حجر،ج10 ص572 3⃣چرا خلفا نام فرزندان خودرا علی،حسن وحسین، فاطمه نگذاشتند؟اگر نامگذاری دلیل بر دوستی است ایا دوستی می تواند یک طرفه باشد؟ 4⃣اگر نامگذاری دلیل بر ارادتمندی است باید ابوبکر را از ارادتمندان بت بزرگ مشرکین "عزی"بدانیم چرا که وی نام یکی از فرزندانش را عبدالعزی گذارده بود که پیامبر نامش را به عبدالرحمان تغییر داد 📚المستدرک،ج3 ص538 رقم 5999 5⃣ بسیاری از عرب‌ها در دوره قبل از اسلام، نام فرزندانشان را ابوبکر، عمر و عثمان می‌گذاشتند. این اسم‌ها در زمره اسم‌های رایج آن زمان بود. تعدادی از صحابه پیامبر نام‌هایشان ابوبکر، عمر و یا عثمان است. همه این ها قبل از نامگذاری فرزندان امام علی بدین اسم‌ها است. مانند عثمان بن حنیف. ❗حضرت علی می گوید: "فرزندم ( عثمان را) به نام برادرم عثمان بن مظعون نامیدم" ❗مقاتل الطالبین،ج1 ص23 ❗ابن حجر از علمای شما در الاصابه از 21 تن از صحابه نام می برد که نامشان عمر بوده است 📚الاصابه،ج4 ص578 باب ذکر من اسمه عمر واز 26 تن از صحابه نام می برد که نامشان عثمان بوده است 📚الاصابه،ج4 ص447 ❗می بینیم که نامگذاری به این اسامی در آن زمان کاملا رایج بوده است وبه هیچ وجه این اسامی اختصاص به خلفا نداشته است 6⃣اگر علی علیه السلام با ابوبکر وعمر مشکل نداشته است چگونه مسلم نقل می کند که علی علیه السلام ابوبکر وعمر را دروغگو،گناهگار، مکار وحیله گر می دانست 📚صحیح مسلم،ج3 ص1378 ح1757 وچگونه حضرت علی در خطبه شقشقیه ( خطبه 3 نهج البلاغه) که علامه امینی در الغدیر جلد 7 ص82 به بعد آن خطبه را از 28 کتاب نام می برد از خلفا مذمت می کند 7⃣در مبغوضیت خلفا در نزد اهل بیت جای هیچ شکی نیست. علامه مجلسی در بحار الانوار جلد 30 ص145 باب 20 ،173 روایت خاصه در مذمت خلفا از اهل بیت نقل می کند ومی گوید اخبار این قدر زیاد است که نمی توان همه آنها را دریک جلد یا چند جلد بحار جمع اوری کنم 📚بحار الانوار،ج30 ص398 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال با توجه به اینکه خداوند انسان را به کامل ترین صورت آفریده است پس چرا ما ختنه را انجام می دهیم آگر این کار لازم بود چرا خدا ما رو به صورت ختنه شده نیافرید؟؟؟ ✅پاسخ: دلیل وجوب ختنه کردن در مردان روایات فراوانی است که در منابع روایی ما آمده است 📚وسایل الشیعه،ج21 ص440 باب 56 📚مستدرک الوسایل،ج15 ص151 باب 41 📚بحار الانوار،ج101 ص107 باب 4 ❗امام صادق به نقل از پدرانشان فرمود: "فرزندان خودرا در روز هفتم تولد ختنه کنید چرا که سبب پاکیزگی آنان میشود وسبب تسریع در روییدن گوشت بدنشان میشود" 📚الخصال،صدوق،ج2 ص538 ❗حضرت ایت الله العظمی مکارم شیرازی درمورد چرایی ختنه کردن می فرماید: "خداوند این عضو را آفریده که در دوران جنینی آن قسمت از جنین را حفظ کند وپس از تولد عضو زایدی محسوب می شود مانند بند ناف که پس از تولد بریده میشود ( پس اشکالی بر خلقت خدا نیست)" 📚احکام خانواده،ص333 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال خواستم دلیل نجس بودن سگ در اسلام را بدونم درحالیکه گربه را نجس نمیدانیم اگر بحث الودگی های انگلی هست گربه به همان میزان شاید حتی بیشتر ناقل میکروب باشد. ضمن انکه در قران مجید حرفی از نجس بودن سگ نیامده و‌جایی خوندم حضرت علی ع حتی به سگ ها طعام میدادند. ✅پاسخ: 1⃣قرآن کتاب کلیات است. قرار نیست تمام فروعات احکام در قرآن بیان شود.خداوند می فرماید: "ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا تو ایات آن را برای مردم تبیین کنی"( نحل 44) ومی فرماید: "آنچه پیامبر برای شما آورده وبه شما فرمان دهد بگیرید وعمل کنید وانچه شما را از آن نهی کرده خودداری کنید"( حشر 7) ❗با توجه به این آیات، حجیت سنت پیامبر اثبات میشود وما نیز سنت پیامبر را طبق ادله قاطع از اهل بیت می گیریم وسخنان اهل بیت نیز برای ما حجت است 2⃣قرار نیست، کلیه فلسفه های احکام برای ما روشن باشد.امام سجاد فرمود: "دین خداوند با عقول ناقصه وآرای باطله وقیاس های فاسد بدست نمی آید وتنها باید در برابر فرامین خداوند تسلیم بود" 📚کمال الدین،شیخ صدوق،ج1 ص324 3⃣دلیل نجاست سگ روایات فراوانی است که در مجامع روایی ما آمده است 📚وسایل الشیعه،ج1 ص225 باب 1 وج3 ص414 باب 12 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص219 باب 1 وج2 ص561 باب 8 📚بحار الانوار،ج62 ص48 باب 1 و ج77 ص54 باب 2 ❗دراین زمینه روایات فراوانی آمده است. ❗امام صادق فرمود: "خداوند مخلوقی نجس تر از سگ خلق نکرده است" 📚وسایل الشیعه،ج1 ص226 ❗امام صادق فرمود: "سگ موجود پلید ونجسی است" 📚التهذیب،ج1 ص225- الاستبصار،ج1 ص19 ❗اما در مورد دلايل اين حكم بايد گفت: جزييات و نكات دقيق اين مسئله همانند بسياري از مسائل تعبدي ديگر بر ما روشن نيست ، چنان كه نظير اين روايات در مورد شغال و روباه و مانند آن ها كه همه از يك تيره هستند بيان نشده است . البته از نظر علمي مشكلاتي براي ارتباط با سگ مطرح مي شود؛ اما اين مسائل مطالب قطعي و صد در صدي در اين زمينه محسوب نمي شود و بعيد است كه اين نوع حرمت ها مربوط به جنبه هاي ظاهري و مشكلات بهداشتي و طبيعي باشد. آن چه از ظاهر روايات برمي آيد آن است كه: حكم نجاست به خاطر لزوم پرهيز از سگ هاست كه منشاء آن هم نوعي پليدي باطني و معنوي است كه تاثيرات آن بر ما روشن و محسوس نيست. اما در هر حال با وجود اين ارتباط نزديك اين آثار منفي متوجه ما مي شود و به ما آسيب مي رساند . ❗پیامبر گرامی فرمود: "جبرئیل به من خبر رساند که ما فرشتگان داخل خانه ای که در آن سگ باشد داخل نمی شویم" 📚بحار الانوار،ج62 ص54 هر چند زمينه ظاهری هم مي تواند در اين روايات مد نظر باشد؛ چنان كه مثلا گفته شده: در روده سگ کِرم کوچکی به طول چهار میلی متر به نام تینیا ایکینوسکوس است. وقتی این کرم از طریق مدفوع سگ بیرون می آید، تخم های زیادی از این کرم نيز خارج مي شود و به آساني انتقال مي يابد و اگر یکی از این تخم ها به معده انسان وارد شود، مرض های گوناگونی تولید می کند. ❗اما ایا دلیل اصلی نجاست سگ،آلودگی ظاهری آن است یا خیر برای ما مشخص ومعلوم نیست وطبق آنچه در بند شماره 2 بیان کردیم وظیفه ما تنها تسلیم در برابر فرامین الهی می باشد 4⃣اما در مورد آنچه در مورد اطعام سگ فرمودید پاسخ آن است که چنان که در روایات اسلامی وارد شده است، اطعام حیوانات امری کاملا پسندیده می باشد واین اطعام کردن ربطی به نجس العین بودن یا نبودن آنان ندارد 📚مستدرک الوسایل،ج8 ص306 باب 45 ❗پیامبر فرمود: "هرگاه هنگام غذا خوردن شما ها سگی پیش رویتان باشد به آن غذا بخورانید یا آن را برانید زیرا ( همانند آه مظلوم ونفس محروم) دم ونفس بدی دارد) 📚الکافی،ج6 ص553 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman