سوال
در مورد ازدواج موقت سوال داشتم من تو این موضوع خیلی بررسی کردم وبرام ثابت شده که عمر این ازدواج رو حرام کرد اما از کتب شیعه دلیل ندارم میشه لطفا برام بگید واین که چقد ثواب داره
✅پاسخ:
در مشروعیت متعه طبق کتب وروایات شیعه جای هیچ شکی نیست روایات فراوانی در مجامع روایی ما دراین زمینه آمده است
📚بحار الانوار،ج100 ص297 باب 9
📚وسایل الشیعه،ج21 ص6 ،ابواب المتعه
📚مستدرک الوسایل،ج14 ص447، ابواب المتعه
امام صادق فرمود:
"کسی که به رجعت ما اعتقاد نداشته باشد ومتعه را حلال نداند از ما نیست"
📚من لا یحضره الفقیه،صدوق،ج3 ص458
امام علی فرمود:
"اگر عمر متعه را تحریم نمیکرد هیچ مومنی زنا نمی کرد"
📚وسایل الشیعه،ج21 ص11
از امام باقر سوال شد ایا متعه کردن ثواب دارد؟
امام فرمود:
"اگر قصد او وجه الله باشد ومخالفت کردن با کسانی که منکر آن هستند، با آن زن هیچ صحبتی نمی کند مگر آنکه خدا برای او حسنه می نویسد وهیچ دستی به سوی او دراز نمی کند مگر آنکه خدا برای او حسنه می نویسد، وقتی نزدیک او شود گناه او بخشیده میشود وزمانی که غسل کند خداوند به ازای موهای بدنش که شسته میشود گناهانش را می بخشد"
📚من لا یحضره الفقیه،ج3 ص463
امام صادق فرمود:
"من بسیار دوست دارم که مرد از دنیا نرود مگر آنکه یک مرتبه متعه کرده باشد"
📚مصباح المتهجد،ص324
در روایت دیگر آمده:
"مومن، مومن کامل نیست تا زمانی که متعه کند"
📚الفقیه،ج3 ص466
امام صادق فرمود:
"هیچ مردی نیست که متعه کند سپس غسل کند مگر آنکه خداوند به ازای هر قطره غسل او هفتاد ملک خلق میکند که تا روز قیامت برایش استغفار می کند وکسانی که متعه را انکار می کنند را لعنت می کنند"
📚وسایل الشیعه،ج21 ص16
❗البته توجه کنید که ممکن است افرادی از این حلال الهی سوئ استفاده بکنند در این جا باید با این افراد برخورد کرد نه آنکه متعه را تحریم کرد چنان که ایت الله العظمی مکارم شیرازی براین نکته تصریح میکنند
📚تفسیر نمونه،ج3 ص334
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
وضعیت اخروی کسانی که ولایت حضرت علی(ع) را قبول ندارند چی هست
✅پاسخ:
این افراد طبق روایات فراوانی اعمالشان در دنیا نابود ونقش در آب است واز آنان هیچ عملی قبول نمی شود
📚وسایل الشیعه،ج1 ص119 باب 29
📚الفصول المهمه،ج1 ص665 باب 67
📚مستدرک الوسایل،ج1 ص109 باب 12
📚بحار الانوار،ج27 ص166 باب 7
❗وروز قیامت هیچ فرقی بین آنان وسایر کفار نیست
📚بحار الانوار،ج69 ص131 باب 101
❗مگر کسانی از آنان که مستضعف بوده اند واز حق مطلع نشده اند. این افراد اگر اهل عمل نیک بوده اند اهل نجات هستند ومشمول روایت زیر میشوند که حضرت علی فرمود:
"برای بهشت هشت درب است. از یک درب پیامبران وصدیقان وارد میشوند واز یک درب شهدا وصالحان وارد میشوند واز پنج درب شیعیان ومحبین ما وارد میشوند واز یک درب سایر مسلمین که شهادت به یگانگی خدا داده اند وارد میشوند ودر قلبشان ذره ای از بغض ما اهل بیت نباشد "
📚خصال،صدوق،ج2 ص408
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
میشه در مورد تناسخ ارواح توضیح دهید و اینکه در اسلام هم تناسخ ارواح وجود دارد یا نه ؟
✅پاسخ:
"عقیده مندان به تناسخ می پندارند که انسان بعد از مرگ بار دیگر به همین زندگی باز میگردد منتها روح او در جسم دیگر ونطفه دیگر حلول کرده وزندگی مجددی را در همین دنیا آغاز می کند واین مساله ممکن است بارها تکرار شود این زندگی تکراری در این جهان را تناسخ یا عود ارواح می نامند"
📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج1 ص164
ایت الله العظمی مکارم شیرازی در کتاب"ارتباط با ارواح"ص29 به بعد ادله گوناگونی در رد عقیده به تناسخ ذکر می کنند.
علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده به ذکر روایات اهل بیت در رد عقیده به تناسخ
📚بحار الانوار،ج4 ص320 باب 5 "ابطال التناسخ"
شیخ حر عاملی نیز بابی را اختصاص داده است به ذکر روایات اهل بیت در ابطال تناسخ
📚الفصول المهمه "تکمله الوسایل"ج1 ص258 باب 48
امام رضا علیه السلام فرمود:
"کسی که معتقد به تناسخ باشد او کافر به خداوند عظیم شده است وبهشت وجهنم را تکذیب کرده است"
📚عیون اخبار الرضا، صدوق ج2 ص202
وفرمود:
"هرکس اعتقاد به تناسخ داشته باشد کافر است"
📚همان مدرک، ج2 ص202
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
میگن عمر از شراب خورای حرفه ای بوده راسته
✅پاسخ:
بله خلیفه دوم به شراب بسیار علاقه داشت وچه قبل اسلام وچه بعد اسلام دست از شراب خواری بر نداشت.
ابن عمر از قول پدرش نقل می کند که عمر می گفت:
"بدرستیکه من شراب خوار ترین مردم بودم در جاهلیت"
📚سنن کبری،ج10 ص214
📚سیره عمر،ابن جوزی،ص68
📚کنزالعمال،ج3 ص107
❗پس از اسلام هم دست از شراب خواری برداشت.
صنعانی استاد بخاری روایت می کند:
"عمر بن خطاب در سفر همراه مردی روزه دار بود. موقع افطار مرد از "مشک"عمر که درآن شراب بود نوشید ومست شد. عمر بر او حد شرب خمر جاری کرد. آن مرد به اعتراض گفت من از مشک تو نوشیدم. عمر در پاسخ گفت :تورا به خاطر نوشیدن شراب حد نزدم به خاطر مست شدن حد زدم"
📚المصنف،ج5 ص502
احمد در مسند از فرزند عمر روایت می کند آنجا که آخرین لحظات زندگی عمر را شرح میدهد:
"پدرم عمر بن الخطاب فرستاد تا دکتر را حاضر کرده تا به جراحتش نگاهی بیندازد.طبیب شراب به عمر داد واو خورد واز آن جراحتی که زیر نافش ایجاد شده بود خون همراه شراب خارج شد"
📚مسند احمد،ج1 ص42
❗می بینیم "عمر"از ابتدای تولد تا لحظه مرگ دست از "شراب خواری "برنداشت.
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
خداوند شیطان را بدلیل سجده نکردن به ادم از بهشت بیرون کرد(رجیم)
پس چگونه شیطان به بهشت امده و حضرت ادم را فریب داده است؟
✅پاسخ:
"ظاهر این است که بهشت آدم وحوا بهشت موعود نبوده است بلکه یکی از باغهای پرنعمت وروح افزای یکی از مناطق سرسبز زمین بوده است زیرا اولا بهشت موعود قیامت، نعمت جاودانی است بیرون رفتن از آن ممکن نیست وثانیا ابلیس آلوده وبی ایمان رآ درآن بهشت راهی نخواهد بود نه وسوسه های شیطانی ونه نافرمانی خدا.
ثالثا در روایاتی که از طرق اهل بیت به ما رسیده این موضوع صریحا آمده است.یکی از راویان حدیث می گوید که از امام صادق راجع به بهشت آدم پرسیدم امام در جواب فرمود:باغی از باغهای دنیا بود که خورشید وماه بر آن می تابید واگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بیرون رانده نمی شد
📚نور الثقلین،ج1 ص62
📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج1 ص187
❗پس روشن شد که شیطان به بهشت موعود راه پیدا نکرده بود
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
رافضی ها چرا به پیامبر دروغ می بندید که گفته هرکی بمیره وامام زمانش رو نشناسه به مرگ جاهلی مرده خجالت نمیکشید؟
✅پاسخ:
شما ظاهرا از کتب وروایات خودتان مطلع نیستید.
این سخن را علمای شیعه وسنی روایت کرده اند
علامه مجلسی در بحار الانوار شریف، ج23 ص76 باب 4 "باب درمورد وجوب معرفت امام واین که مردم در ترک معرفت امام عذری ندارند وهرکس بمیرد وامامش را نشناسد به مرگ جاهلیت وکفر ونفاق مرده است"
❗انبوهی روایت در این زمینه می آورد.
✅بزرگان خودتان نیز این مضمون را روایت کرده اند.
مسلم در صحیح روایت می کند که پیامبر فرمود:
"کسی که بمیرد وبر گردنش بیعت امامی نباشد به مرگ جاهلیت مرده است"
📚صحیح مسلم،ج4 ص126
📚سنن بیهقی،ج8 ص156
📚تفسیر ابن کثیر،ج1 ص517
ودر حدیث دیگر:
"من مات بغیر امام مات میته جاهلیه"
"هرکس بمیرد در حالی که امامی نداشته باشد به مرگ جاهلیت مرده است"
📚مجمع الزواید،ج5 ص218
وفرمود:
"من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه"
"هرکس بمیرد درحالی که امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است"
📚شرح المقاصد،تفتازانی،ج5 ص239
❗پس دوست گرامی از روی جهل وبی خبری، سخنان بی اساس نگویید وتامل کنید وبگویید امام زمان شما چه کسی است که اگر اورا نشناسید به مرگ جاهلیت مرده اید
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
نظرتون درمورد سخنان اقا میری چیه که میگه روز قیامت خدا همه رو میبخشه
✅پاسخ:
در این شکی نیست که روز قیامت رحمت ولطف پرودگار همه جا را فرا می گیرد. علامه مجلسی بابی را در بحار به ذکر این روایات گشوده است
📚بحار الانوار،ج 7 ص286 باب 14
امام صادق فرمود:
"زمانی که روز قیامت شود رحمت خداوند چنان همه جا را فرا می گیرد که حتی ابلیس هم طمع می کند که بخشیده شود"
📚الامالی،صدوق،ص205
❗اما همین پرودگار به کسانی که سر به مخالفت پرودگار بردارند وبه هیچ وجه به دعوت خداوند لبیک نگویند وعده ی عذاب های سخت ودردناکی را داده است.
خداوند می فرماید:
"( روز قیامت) گنهکار دوست دارد فرزندان خودرا در برابر عذاب آن روز فدا کند وهمسر وبرادرش را وقبیله اش را که از او حمایت می کردند وتمام مردم روی زمین را تا مایه نجاتش شود"معارج 11-14
ومی فرماید:
"کسانی که کافر شدند لباس هایی از آتش برای آنها بریده می شود ومایع سوزان وجوشان بر سر آنها فرو می ریزد-آنچنان که هم درونشان را ذوب می کند وهم برونشان را-وبر آنها گرزهایی از اهن است -هرگاه بخواهند از غم واندوهای آن خارج شوند انها را به آن باز میگردانند ( وبه آنها گفته میشود) بچشید عذاب سوزان را "حج19 -22-
ومی فرماید:
"در آن روز مجرمان را هم درغل وزنجیر می بینی، لباسشان از قطران ( ماده چسبنده بد بوی قابل اشتعال) است وصورتهایشان را آتش می پوشاند"ابراهیم 49-50
وایات فراوان دیگر که سخن از شدت عذاب دوزخیان به میان آورد.
❗همچنین روایات فراوانی نیز در شدت وسختی عذاب دوزخیان آمده است که علامه مجلسی در بحار بابی را به ذکر این روایات گشوده است
📚بحار الانوار،ج8 ص222 باب 24
❗در کنار این شدت عذاب،افرادی هستند که تا ابد دراین شدت عذاب باقی می مانند وهیچگاه بخشیده نمی شوند واینان همان کافران ولجوجان وگمراهان می باشند که روایات فراوانی دراین زمینه آمده است
📚بحار الانوار،ج8 ص351 باب 27
امام کاظم فرمود:
"خداوند اهل کفر ولجاجت واهل ضلال وشرک را تا ابد در جهنم باقی می گذارد وهیچ گاه انان را نمی بخشد"
📚توحید صدوق،ص407
❗سخنان شخصی که شما نام بردید فاقد اعتبار علمی ودینی است
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
آیا ماه صفر ماه نحس وشومی است؟
✅پاسخ:
ما درباره نحوست ماه صفر روایتی ندیده ایم اما برخی علما نحوست این ماه را به شهرت نسبت داده اند وفرموده اند طبق مشهور این ماه شوم ونحس است.چنان که علامه مجلسی می گوید:
"هذا الشهر مشهور بالنحوسه والشوم"
"ماه صفر مشهور است به نحوست وشوم بودن"
📚زاد المعاد،ص274
شیخ عباس قمی می گوید:
"بدانکه این ماه معروف به نحوست است"
📚مفاتیح الجنان،ص508
❗ودر برخی روایات، اهل بیت برای شهرت اهمیت ویژه ای قائل شده اند چنان که امام صادق فرمود:
"خذ ما اشتهر بین اصحابک"
"به آنچه بین علمای شیعه مشهور است عمل کن"
📚عوالی اللئالی،ج3 ص129
❗روی این جهت، افرادی که می خواهند چنین اظهار کنند که از آنجایی که ماه صفر نحوستش به مشهور نسبت داده شده لذا قابل اعتنا نیست احساس می شود طریقه خوبی را در پیش نگرفته اند.
❗اما درمورد چرایی این نحوست:
ایت الله مکارم تصریح می کند که در موارد متعدد، ایام به نحوست نسبت داده شده به دلیل اتفاقاتی که درآن واقع شده است، البته افرادی در این مساله راه افراط را پیموده اند وبه هرکاری که دست می زنند قبلا به سراغ سعد ونحس بودن ایام می روند وشکست های خودرا به گردن ایام می اندازند،این خرافه ای است که جدا باید از آن پرهیز کرد وتصریح می کنند که در روایات اهل بیت آمده است که در روزهایی که نام نحس بر آن گذارده شده است، شما می توانید با دادن صدقه، یا خواندن دعا و استمداد از لطف الهی وتوکل بر خدا به دنبال کارها بروید وپیروز باشید
📚تفسیر نمونه،ج23 ص44
❗شیخ عباس قمی نیز تصریح می کند برای دفع نحوست ماه صفر،هیچ چیز بهتر از تصدق وادعیه واستعاذات نیست
📚مفاتیح الجنان،ص508
علامه مجلسی نیز روایاتی را ذکر می کند که انسان می تواند با پرداخت صدقه وتوکل بر خدا نحوست ایام را برطرف کند
📚بحار الانوار،ج56 ص18 باب 15
❗حاصل آنکه، به هیچ وجه نباید درباره نحوست ماه صفر راه افراط را پیمود واگر نحوستی نیز برای این ماه است با پرداخت صدقه،دعا،وتوکل بر خدا رفع میشود
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
مشرکین رافضی یه روایت از کتبتون بیارید که توسل کردن رو به امامان رو ثابت کنه میدونم چیزی ندارید
✅پاسخ:
در مورد توسل به اهل بیت روایات فراوانی وارد شده است که پرداختن تفصیلی به آن خارج از حوصله این ارتباط است اما اجمالا:
شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه بابی را اختصاص داده است به ذکر روایات اهل بیت در مشروعیت واستحباب توسل به اهل بیت
📚وسایل الشیعه،ج7 ص97 باب 37
مرحوم میرزای نوری نیز در مستدرک الوسایل روایات متعددی در مشروعیت واستحباب توسل به اهل بیت ذکر می کند
📚مستدرک الوسایل،ج5 ص228 باب 35
مرحوم علامه مجلسی نیز در بحار الانوار بابی را به همین جهت گشوده وروایات مربوطه را ذکر می کند
📚بحار الانوار،ج91 ص1 باب 28
همچنین ج 23 ص99 باب 6
ودر روایات فراوانی آمده است که دعای پیامبران با توسل واستشفاع به اهل بیت مستجاب می شد
📚بحار الانوار،ج26 ص319 باب 7
در روایتی امام باقر فرمود:
"هرکس خدارا با توسل به ما بخواند رستگار می شود وهرکس به غیر ما بخواند هم خود هلاک می شود وهم دیگران را هلاک می کند"
📚الامالی، طوسی،ص172
امام رضا فرمود:
"زمانی که گرفتار مشکل وشدتی شدید به وسیله ما خدا را بخوانید"
📚تفسیر عیاشی،ج2 ص42
در روایت دیگری حضرت علی فرمود:
"من وسیله خداوند در بین بندگان هستم"
📚تفسیر برهان،ج2 ص292
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
مساله طول عمر امام زمان ذهنم رو مشغول کرده چطور میشه یه انسان بیش از 1000 سال عمر کنه میشه کمکم کنید
✅پاسخ:
قرآن از حضرت نوح نام می برد که 950 سال در میان قومش زندگی کرد وانان را دعوت به دین حق کرد ( عنکبوت 14)
❗تورات کنونی نیز در "سفر تکوین" "اصحاح خامس" "جمله 5 "از افراد زیادی نام می برد که دارای عمر طولانی بوده اند
❗وعلمای مسلمان نیز کتبی را تالیف کرده اند خاصه به ذکر نام کسانی که در طول تاریخ دارای عمر طولانی بوده اند
📚البرهان علی صحه طول عمر الامام الزمان،علامه کراجکی
📚علامه مجلسی در بحار الانوار،ج51 باب 14 ص225 تا 293
❗در قدرت خداوند جای هیچ شکی نیست. چه اشکالی دارد که امام عصر تحت مدیریت خداوند دارای عمر طولانی باشد
❗علم طب نیز کشف کرده است که انسان با رعایت قواعد سلامت می تواند دارای عمر طولانی باشد
📚 مراجعه شود به مجله مقتطف، جزئ سوم
❗روی این جهت است که خداوند درباره حضرت یونس می گوید:
"اگر او از تسبیح کنندگان نبود تا روز قیامت در شکم ماهی باقی می ماند"( صافات 143-144-)
❗وقتی یک انسان میتواند در دل ماهی،دراعماق دریا تا روز قیامت زنده باشد چگونه ممکن نباشد یک انسان در خشکی ودر جو طبیعی تحت مدیریت خدا تا زمانی که صلاح بداند زنده باشد
📚الالهیات،علامه سبحانی،ج4 ص147
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
❓❓سوال
دیدگاه خود علمای اهل سنت نسبت به ابن تیمیه چیست
✅پاسخ:
ابن تیمیه در واقع موسس وهابیت کنونی است.بزرگان اهل سنت سخن به مذمت از ابن تیمیه گشوده اند. فایده نقل قول علمای اهل سنت درمورد ابن تیمیه آن است که همگان اگاه شوند وهابیت فرقه ای نوظهور وساخته استعمار است که حتی خود علمای اهل سنت نیز آنان را قبول ندارند.
ابن حجر عسقلانی که از بزرگان اهل سنت است درمورد ابن تیمیه چنین می آورد:
"برخی از علما ابن تیمیه را به سبب مخالفتهای او در توسل واستغاثه به پیامبر که تنقیص مقام نبوت به شمار میرود زندیق( بی دین) وگروهی دیگر اورا منافق دانسته اند"
📚الدرر الکامنه،ج1 ص181
شمس الدین ذهبی که جزو استوانه های اهل سنت است در نامه ای خطاب به ابن تیمیه چنین نوشت:
"ای بیچاره، انان که از تو متابعت می کنند در پرتگاه زندقه، کفر ونابودی قرار دارند... مگر نه این است که عمده پیروان تو عقب مانده،گوشه گیر، سبک عقل، عوام، دروغ گو، کودن، بیگانه، فرو مایه،مکار،خشک، ظاهر الصلاح وفاقد فهم هستند؟ اگر سخنان مرا قبول نداری آنان را امتحان کن..."
📚الاعلان بالتوبیخ،سخاوی،ص77
📚تکمله السیف الصقیل،شیخ محمد زاهد کوثری،ص218
شوکانی در معرفی محمد بخاری حنفی می گوید
"محمد بخاری حنفی از ابن تیمیه بسیار متنفر بود تا جایی که در مجلسش تصریح می کرد، هرکس ابن تیمیه را "شیخ الاسلام" بداند کافر است"
📚البدر الطالع،ج2 ص262
❗آنچه ذکر شد گوشه ای از نظرات علمای اهل سنت پیرامون ابن تیمیه بود جهت آگاهی تفصیلی رجوع فرمایید به کتاب"الملل والنحلل"-علامه سبحانی-جلد 4 ص48 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
درمورد ازدواج هابیل وقابیل. باخواهرشون ازدواج کرده درست هست یانه
✅پاسخ:
در روایتی آمده است که امام باقر از ابی بکر حضرمی سوال کردند:
مردم درمورد تزویج آدم وفرزندانش چه می گویند؟
پاسخ داد می گویند:حوا برای آدم در هر شکم یک دختر ویک پسر می زایید. پسر با دختری ودختر با پسری که از شکم دیگر بود ازدواج کرد ونسل آنان گسترش پیدا کرد
امام فرمود:
نخیر چنین نیست.وقتی هبه الله برای آدم متولد شد وبزرگ شد از خداوند خواست تا ازدواج کند، خداوند برای او حوریه ای از بهشت فرستاد وبا او ازدواج کرد وبرای او چهار پسر متولد شد سپس برای آدم فرزند دیگری متولد شد وقتی بزرگ شد با یکی از جنیان ازدواج کرد وبرای او چهار دختر به دنیا آمد پس پسران هبه الله با دختران فرزند دیگر ازدواج کردند...وقتی که زاد و ولد کردند حوریه بهشتی به آسمان صعود کرد"
📚 تفسیر برهان،ج2 ص10
📚تفسیر عیاشی،ج1 ص216
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
خیلیا میگن دین اسلام دین خشونت هستش
خدا تو قران بارها گفته برید بجنگید بکشید کافران و یهودی هارو و...
✅پاسخ:
جهاد در اسلام برای چند هدف مجاز شمرده شده است
1⃣جهاد برای خاموش کردن فتنه ها :
می دانیم خدا دستورات وبرنامه هایی برای سعادت وازادی وتکامل وسعادت انسان ها طرح کرده است وپیامبران خودرا موظف کرده است که این دستورات را به مردم ابلاغ کند حال اگر فرد یا جمعیتی ابلاغ این فرمانها را مزاحم منافع پست خود ببینند وسر راه دعوت انبیا موانعی ایجاد نماید انها حق دارند نخست از طریق مسالمت امیز واگر ممکن نشد با توسل به زور این موانع را از سر راه دعوت خود بردارند وازادی تبلیغ را برای خود کسب کنند. مردم درهمه اجتماعات حق دارند که ندای منادیان حق را بشنوند ودر قبول دعوت آنان آزاد باشند حال اگر کسانی بخواهند آنها را از حق مشروعشان محروم سازند واجازه ندهند صدای منادیان حق به گوش آنان برسند واز قید اسارت وبردگی فکری واجتماعی آزاد گردند طرفداران این برنامه حق دارند برای فراهم ساختن این آزادی از هر وسیله ای استفاده کنند واز اینجا ضرورت جهاد ابتدایی دراسلام روشن میگردد
2⃣جهاد دفاعی:
آیا صحیح است کسی به انسان حمله کند واو از خود دفاع نکند؟ یا ملتی متجاوز وسلطه گر هجوم بر ملت دیگر ببرند وانها دست روی دست گذاشته نابودی کشور وملت خویش را تماشا کنند؟
دراینجا تمام قوانین آسمانی وبشری به شخص یا جمعیتی که مورد هجوم واقع شده حق میدهد برای دفاع از خویشتن به پا خیزد وانچه در قدرت دارد به کار برد واز هرگونه اقدام منطقی برای حفظ موجودیت خویش فرو گذار نکند.این نوع جهاد را جهاد دفاعی می نامند، جنگهایی مانند جنگ احزاب واحد وموته وتبوک وحنین وبعضی دیگر از غزاوات اسلامی جزو این بخش از جهاد بوده وجنبه دفاعی داشته است
3⃣جهاد برای حمایت از مظلومان:
در آیه 75 نسائ به این نوع جهاد اشاره شده است.
حمایت از مظلومان در برابر ظالمان در اسلام یک اصل است که باید مراعات شود حتی اگر به جهاد منتهی نگردد اسلام اجازه نمیدهد مسلمانان در برابر فشارهایی که به مظلومان جهان وارد می شود بی تفاوت باشند
4⃣جهاد برای محو شرک وبت پرستی:
اسلام در عین اینکه آزادی عقیده را محترم می شمرد وهیچ کس را با اجبار دعوت به سوی این آیین نمی کند به همین دلیل به اقوامی که دارای کتاب آسمانی هستند فرصت کافی میدهد که با مطالعه وتفکر آیین اسلام را بپذیرند واگر نپذیرفتند با آنها به صورت یک اقلیت هم پیمان معامله می کند وبا آنان همزیستی مسالمت امیز برقرار می نماید در عین حال نسبت به شرک وبت پرستی سختگیر است زیرا شرک وبت پرستی نه دین است ونه ایین ونه محترم شمرده میشود بلکه یک نوع خرافه وانحراف وحماقت ودر واقع یک نوع بیماری فکری واخلاقی است که باید به هر قیمت که ممکن است آن را ریشه کن ساخت.
❗از آنچه در بالا آمد روشن شد که اسلام جهاد را با اصول صحیح ومنطق عقل هماهنگ ساخته وهرگز آن را وسیله سلطه جویی وکشور گشایی وغصب حقوق دیگران وتحمیل عقیده واستعمار واستثمار قرار نداده است
📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم، ج2 ص27 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
درمورد حدیثی که از امام زمان نقل شده که ایشان میفرمایید' بعد از این تا زمان خروج سفیانی هرکس ادعای دیدن مرا کند دروغ میگوید با توجه به این که گفته میشه بعضی از علما به دیدار ایشون رسیدن توضیح دهید با تشکر .
اینم حدیث مذکور 👇👇
حدیث 💫 مدعیان دروغگو
ازحضرت صاحب الزمان(عج)
سَيَأْتى إلى شيعَتى مَنْ يَدَّعِى المُشاهَدَةَ. أَلا فَمَنِ ادَّعَى المُشاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْيانى وَ الصَّيْحَةِ فَهُوَ كَذّابٌ مُفْتَر وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيم:
آگاه باشيد به زودى كسانى ادّعاى مشاهده (نيابت خاصّه) مرا خواهند كرد. آگاه باشيد هر كس قبل از «خروج سفيانى» و شنيدن صداى آسمانى، ادّعاى مشاهده مرا كند دروغگو و افترا زننده است؛ حركت و نيرويى جز به خداى بزرگ نيست.
✅پاسخ:
درباره امکان ملاقات با امام عصر در زمان غیبت سخنان برخی از بزرگان شیعه را ذکر می کنیم:
1⃣سید مرتضی می گوید:
همانا ممتنع نیست که امام برای برخی دوستانش آشکار شود از افرادی که از سوی آنها ترسی وجود ندارد
📚تنزیه الانبیا،ص238
2⃣شیخ طوسی می گوید:
"نخست ما با جزم ویقین نمیدانیم که آن محبوب دلها از دیده همه دوستدارانش نهان وغایب است بلکه امکان دارد برای بیشتر آنان ظاهر شود"
📚کتاب الغیبه،ص99
3⃣سید بن طاووس می گوید:
"امام اکنون از جمیع شیعیان غایب است ولی ممتنع نیست گروهی از آنان به ملاقات حضرت مشرف شده از گفتار وکردار او استفاده کنند"
📚الطرایف،ص185
❗مرحوم میرزای نوری در کتاب شریف "نجم الثاقب"جلد 2 ص445 به بعد بیش از صد حکایت از افرادی که در طول غیبت کبری به ملاقات حضرت مشرف شده اند ذکر می کند
❗اما پاسخ روایت مورد استدلال شما:
علامه مجلسی چنین پاسخ می گوید:
"ممکن است آن روایت ناظر بر کسی باشد که ادعای مشاهده و ارتباط با حضرت را دارد به این عنوان که او نایب خاص حضرت است مانند سفرای زمان غیبت صغری "( روشن است که پرونده نیابت خاصه حضرت با آغاز غیبت کبری بسته شده است)
📚بحار الانوار، ج52 ص151
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
ببخشید جواب فوری میخوام برای اثبات ولایت فقیه ولزوم رهبری بعد از ائمه
جهت توجیهه مخالفان نظام رهبری وولایت فقیه
✅پاسخ:
در این که در عصر غیبت امام عصر، فقیه جامع الشرایط به نیابت از امام مسولیت حکومت بر مردم واداره شوون جامعه را برعهده دارد شکی نیست وبراین مطلب آیات وروایات فراوانی دلالت می کند.
جهت آگاهی تفصیلی از ادله ولایت فقیه ومبانی حکومت اسلامی به کتب زیر مراجعه فرمائید:
پیام قرآن،ایت الله مکارم،جلد 10- مفاهیم القرآن،علامه سبحانی، جلد 2- ولایت فقیه، امام خمینی-انوار الفقاهه،کتاب البیع،ایت الله مکارم-ولایت فقیه،ایت الله جوادی املی و...
✅ما اجمالا به برخی از ادله روایی اقامه شده برای ولایت فقیه اشاره می کنیم:
1⃣امام صادق در روایتی فقیه جامع الشرایط را مرجع برای حل اختلاف وحکومت معرفی می کند ومی فرماید:
"( اگر در چیزی اختلاف کردید) به کسی از شیعیان ما رجوع می کنید که احادیث ما را روایت می کند ودر حلال وحرام ما نظر می کند واحکام ما را می شناسد. من چنین کسی را برای شما حاکم قرار دادم
"فانی قد جعلته علیکم حاکما"
📚الکافی،ج1 ص67
📚وسایل الشیعه،ج27 ص136-137
نصب فقیه به عنوان حاکم هم شامل حاکم در قضاوت میشود وهم شامل حاکم در حکومت
2⃣در روایتی پیامبر فرمود:
"خداوندا جانشینان مرا رحمت فرما.
سوال شد خلفای شما چه کسانی هستند؟
فرمود:کسانی که بعد از من می آیند وحدیث وسنت مرا برای مردم بازگو می کنند"
📚من لا یحضره الفقیه،ج4 ص420
📚وسایل الشیعه،ج27 ص91
در این حدیث نیز پیامبر از فقها به عنوان جانشینان خود نام می برد
3⃣امام کاظم فرمود:
"مومن فقیه حصن ودژ اسلام است ( که حافظ اسلام است) چنان که دژهای اطراف شهر حافظ اهالی شهر هستند"
📚الکافی،ج1 ص38
❗تعبیر به دژ محکم درمورد فقیه در صورتی صحیح است که فقیه حافظ تمام شوون مختلف اسلام باشد، از اجرای عدالت گرفته تا حفظ مرزهای کشورهای اسلامی وتعیین والیان وفرمانروایان
4⃣پیامبر گرامی فرمود:
"فقها امینان پیامبران هستند"
📚الکافی،ج1 ص46
📚بحار الانوار،ج2 ص36
❗این فرمایش که فقها امانتداران پیامبران هستند قدر مسلم این معنا را دارد که آنان امانتدار پیامبر گرامی در تمام شوون مربوط به رسالت آن حضرت هستند که روشنترین آن رهبری امت وحکومت بر مردم است
5⃣حضرت علی خطاب به شریح قاضی فرمود:
"تو بر مقام ومنصبی قرار گرفته ای که جز نبی یا وصی نبی یا شقی وبدبخت کسی بر آن قرار نمی گیرد"
📚من لا یحضره الفقیه،ج3 ص4
📚الکافی،ج 7 ص406
❗حضرت علی دراین روایت متذکر میشود که تصدی منصب قضا با پیامبر یا وصی پیامبر است.دراین که فقهای عادل طبق تنصیص امامان منصب قضا را دارا هستند شکی نیست روایت هم می گوید منصب قضا برای وصی پیامبر است روی این حساب فقهای عادل وصی پیامبر هستند واز اختیارات پیامبر از جمله حکومت کردن بهره مند هستند
6⃣پیامبر گرامی فرمود:
"علما وارثان پیامبران هستند "
📚الکافی،ج1 ص24
❗طبق این حدیث فقها وارثان پیامبر هستند واز جمله شوون پیامبر حکومت بر مردم است که به علما منتقل میشود
7⃣امام حسین فرمود:
"مجرای امور واحکام باید به دست علمای خداشناس وبا تقوا باشد، کسانی که در حرام وحلال خدا خیانت نمی کنند وامانت را حفظ می کنند"
📚تحف العقول،ص242
📚بحار الانوار،ج97 ص80
8⃣حضرت علی فرمود:
"علما حاکمان بر مردم هستند"
"العلمائ حکام علی الناس"
📚غرر الحکم،ص36
❗وروایات متعدد دیگر که جهت آگاهی به کتب آدرس داده شده مراجعه فرمائید
❗از آنچه آمد ولایت وحکومت فقیه در عصر غیبت به روشنی ثابت شد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چرا پیامبر علی رو در مکه به عنوان امام معرفی نکرد وصبر کرد تا به غدیر برسن؟
✅پاسخ:
پیامبر گرامی تابع وحی است.چنان که خداوند در آیه 50 انعام از زبان پیامبر می فرماید:
"تنها از چیزی پیروی می کنم که بر من وحی شده است"
با توجه به شان نزول آیه ابلاغ پیامبر مامور بود علی را در غدیر به عنوان امام معرفی کند.
خداوند در آیه 67 مائده می فرماید:
"ای پیامبر آنچه از جانب خدا بر تو نازل شده است به مردم ابلاغ کن که اگر چنین نکنی رسالت خود را تکمیل نکرده ای خداوند تورا از گزند مردم حفظ می کند "
طبق روایات فراوان شیعه وسنی این آیه دررابطه با امامت حضرت علی ودر سرزمین غدیر خم نازل شد وپیامبر مامور شد که علی را به طور رسمی به عنوان جانشین خود در غدیر اعلام کند.
مرحوم علامه امینی در الغدیر جلد 1 صفحه 424-438 بیش از 30 روایت از روایات اهل سنت ذکر می کند که این آیه در جریان غدیر خم نازل وامامت حضرت علی نازل شده است.
سیوطی در در المنثور،ج3 ص117- ابن ابی حاتم در تفسیرش ج1 ص14- ثعلبی در الکشف والبیان ج4 ص91- واحدی در اسباب النزول،ص135- فخر رازی در تفسیر کبیر،ج12 ص42- نیشابوری در تفسیرش ج2 ص616- شوکانی در فتح القدیر،ج2 ص60- و...
❗در کتب شیعه نیز روایات فراوانی برای این شان نزول ذکر شده است که آیه در جریان غدیر نازل شده است که جهت آگاهی رجوع کنید به تفسیر برهان،ج2 ص334 به بعد-بحار الانوار،ج37 ص108 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
آیافردی که مشروب خورده باید نمازهای یومیه را بجا آورد یا تاچهل روز نمیتونه نماز بخونه؟
✅پاسخ:
باید نماز های یومیه را بخواند. ونماز های یومیه براو واجب است
آنچه در روایات آمده آن است که اگر توبه نکند خداوند تا چهل روز نمازش را قبول نمی کند.
در روایتی امام صادق فرمود:
"هر کس شراب بنوشد خداوند تا چهل روز نمازش را قبول نمی کند"
📓وسایل الشیعه،ج25 ص298
در روایتی امام باقر فرمود:
"هرکس شراب بنوشد ومست شود خداوند چهل روز نمازش را قبول نمی کند. اگر دراین ایام اساسا نمازش را ترک کند عذابش به سبب ترک نماز چند برابر میشود"
📓همان مدرک،ص303
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
میگن عمر ایرانیان رو مسلمون کرده راست میگن
✅پاسخ:
1⃣مردم ایران در زمان عمر مسلمان نشدند ودر زمان عمر تنها بخشی از ایران فتح شد ومناطق فتح شده به آیین خودشان مانده بودند. بخش دیگر ایران نیز در زمان خلیفه سوم فتح شد ودر این سالها هم مردم ایران مسلمان نشده بودند.در سال 32 هجری ودر عصر عثمان فتح ایران پایان یافت ودراین سالها مردم ایران بر آیین خودشان مانده بودند.لذا نه خلیفه اول در مسلمان شدن مردم ایران نقش داشتند، نه خلیفه دوم ونه خلیفه سوم بلکه مردم ایران قرنها بعد براساس تبلیغات وتحقیقات دانشمندان خودشان به تدریج به اسلام روی آوردند وایین زر تشتی رآ رها کردند. اوج اسلام آوردن مردم ایران در قرن سوم بود یعنی پس از گذشت 300 سال از فتح ایران برای آگاهی کامل رجوع کنید به کتاب "خدمات متقابل اسلام وایران"اثر "شهید مطهری"
2⃣سبب اصلی گرایش ایرانیان به اسلام مشاهده دستورات مطابق با عدل ومساوات در اسلام ودفع نظام طبقاتی بود واین که انسان ها کاملا با هم برابرند وهیچ فضلی برای عرب وعجم نیست وملاک برتری تنها به تقوی است
📚الملل والنحل،علامه سبحانی،ج6 ص733
3⃣به عقیده شیعه، جهاد ابتدایی بدون اذن امام باطل وغیر مشروع است وحتی کشتگان این جنگ ها شهید محسوب نمیشوند
📚وسایل الشیعه،ج15 ص 45 باب 12
📚مستدرک الوسایل،ج11 ص32 باب 11
در روایتی آمده که بشیر به امام صادق فرمود:
در خواب دیدم که به شما گفتم جهاد بدون اذن امام واجب الاطاعه حرام است مانند گوشت میته وخون وگوشت خوک شما هم فرمودید بله چنین است. امام در تایید خواب او فرمود:بله صحیح است،بله صحیح است"
📚الکافی،ج5 ص27
❗به فرض که بگوییم عمر ایرانیان را مسلمان کرد باز این فضیلتی را برای عمر ثابت نمیکند.
ایا اگر کسی با مال دزدی مسجد بسازد خدا به او ثواب میدهد؟
ایا اگر کسی مال دزدی را وقف کند خدا به او ثواب میدهد؟
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
شیعه عقیده داره انتخاب امام بدست خدا است اما اهل سنت میگه بدست مردم است لطفا از کتب سنی ها عقیده شیعه رو ثابت کنید
✅پاسخ:
به عقیده شیعه انتخاب امام وتعیین امام تنها به نص خداوند ممکن است چرا که امام باید دارای دو ویژگی وخصلت مهم باشد
1⃣علم وافر وکافی به تمام دستورات خداوند وشریعت که طبیعتا این علم جز با تعلیم الهی ممکن نیست
2⃣امام باید عصمت داشته باشد تا در تبلیغ شریعت وپاسبانی از آن دچار خطا واشتباه نشود
❗از آنجایی که جز خداوند کسی نمیداند این دو خصلت در وجود چه افرادی است، ثابت میشود که تنها باید خداوند امام را تعیین وانتخاب کند
❗براین مطلب روایات فراوانی از کتب شیعه وسنی دلالت می کند
علامه گرانقدر، مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است به ذکر روایات متعددی در الهی بودن منصب امامت
📚بحار الانوار،ج23 ص66 باب 3
روایات متعددی از کتب اهل سنت نیز بر این مطلب دلالت می کند که به یک نمونه اشاره می کنیم:
هنگامی که پیامبر برخی شخصیت های برجسته قبایل عرب را به اسلام دعوت میکرد، آنان پذیرش دعوت آن حضرت را مشروط به ریاست وجانشینی پس از وی می دانستند اما آن حضرت در پاسخ می فرمود:
"جانشینی پس از من موضوعی الهی وخارج از اختیار من است وخداوند آن را به صلاحدید خود در جایگاه واقعی خود قرار میدهد "
"الامر الی الله یضعه حیث یشائ"
📚الکامل فی التاریخ،ج1 ص609
📚تاریخ الطبری،ج1 ص556
📚السیره النبویه،ج2 ص158
📚 البدایه والنهایه،ج3 ص139
📚تاریخ الاسلام،ج1 ص286
❗همچنین آیات متعددی نیز بر الهی بودن منصب امامت دلالت میکند که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب "شبهات غدیر، عصیری، ج1 ص424 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
يكي از اساتيد ما در دانشگاه مي گويد كه امام فقط علم در كليات دارد و در جزييات موضوعات علم ندارد ايا اين حرفش درست است يا خير.
اگر درست نيست پاسخ مناسبي به من بدهيد
✅پاسخ:
این گفته استاد شما صحیح نیست ونشان از عدم شناخت ایشان نسبت به ساحت قدسی وپاک امام دارد.طبق روایات فراوانی امامان علیهم السلام دارای تمام علوم گذشته واینده واخبار آسمان ها وزمین بوده اند وچیزی در آسمان وزمین از آنان پنهان نبوده است.
ما اشاره ای اجمآلی به روایات وارده می کنیم:
مرحوم کلینی در کافی شریف بابی را گشوده تحت عنوان:
"باب درمورد اینکه امامان میدانند جمیع آنچه در گذشته بوده وتا آینده خواهد بود وچیزی از آنان پنهان نیست"
📚الکافی،ج1 ص260
از امام صادق نقل می کند که فرمود:
"من میدانم آنچه در آسمانها وزمین وبهشت ودوزخ است ومیدانم آنچه در گذشته بوده وتا روز قیامت خواهد بود "
📚همان مدرک
علی علیه السلام فرمود:
"من جمیع علم پیامبر وعلم گذشته وعلم اینده تا روز قیامت را می دانم"
📚بصایر الدرجات،ج1 ص127
علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده تحت عنوان:
"چیزی از علم آسمان وزمین وبهشت وجهنم بر امامان مخفی نیست وانان علم گذشته واینده را تا روز قیامت میدانند"
📚بحار الانوار،ج26 ص109 باب 6
امام صادق فرمود:
"خداوند بزرگتر از آن است که از طریق امام بر بنده ای احتجاج کند انگاه چیزی از اخبار آسمان وزمین را از امام مخفی بدارد"
📚بحار الانوار،ج26. ص110
مفضل می گوید:
روزی بر امام صادق وارد شدم امام به من گفت ایا محمد وعلی وفاطمه وحسن وحسین را حقیقتا شناخته ای؟
گفتم چگونه است شناخت حقیقی آنان؟
فرمود:بدانی انها اطلاع از آنچه خدا آفریده وبه وجود آورده دارند وانها کلمه تقوی وخازنان آسمانها وزمین ها وکوهها وریگستانها ودریاها هستند ومیدانند دراسمانها چقدر ستاره وفرشته است ووزن کوهها ومقدار آب دریاها ونهرها وچشمه ها وهر برگی که بیفتد انها میدانند وهر دانه ای که در تاریکی های زمین وهر تر وخشکی که در کتاب مبین است همه رآ میدانند وبان اطلاع دارند "
📚بحار الانوار،ج26 ص116
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
حتما می دونید پیامبر اکرم(ص)قبله رو به چه دلایلی تغییر دادند....اما درشرایط کنونی شاهد هستیم مسلمانان هرساله بودجه ی زیادی رو تقدیم آل سعود می کنند تا آنها باهمین بودجه شیعیان وحتی خودمان رو بکشند وازبین ببرند .وقطعا اگر پیامبر حضور داشت درشرایط کنونی حج رو حرام می کردند...من بافلسفه ونفس حج مشکلی ندارم اما آیا مراجع فقط مختص چگونگی نماز وروزه واحکام ابتدایی اسلامند؟واز دادن فتواهای مهم که از زیان فراوان و کشتار مسلموناست عاجز هستند؟ یا نفعی در اعزام زایر وجود دارد؟
✅پاسخ:
برای رسیدن به پاسخ توجه به نکات زیر الزامی است
1⃣شیخ حر عاملی در کتاب شریف "وسایل الشیعه"بابی را گشوده است تحت عنوان "باب در تحریم تعطیلی کعبه از حج گزاردن"
ودر این باب روایات متعددی در همان معنا ذکر می کند
📚وسایل الشیعه،ج11 ص20 باب 4
امام صادق فرمود:
"اگر مردم حج خانه خدا را تعطیل کنند عذاب خدا بر آنان نازل میشود"
📚الکافی،ج 4 ص271
وفرمود:
"علی علیه السلام پیوسته به فرزندانش می گفت به خانه پروردگارتان توجه کنید که خالی از شما نشود که اگر چنین کنید مهلت داده نمی شوید"
📚الکافی،ج4 ص270
امام صادق فرمود:
"تا زمانی که کعبه پابرجاست، دین پابرجاست"
📚الکافی،ج4 ص271
📚من لا یحضره الفقیه،ج2 ص243
یکی از صحابه امام صادق می گوید:
"به امام صادق گفتم عده ای می گویند اگر مرد یک مرتبه حج کند سپس تصدق کند وصله رحم را بجا آورد برایش بهتر است ( از حج گذاردن) امام فرمود:
دروغ می گویند اگر مردم چنین کنند خانه خدا تعطیل میشود خداوند کعبه را مایه قیام مردم قرار داده است"
📚علل الشرایع،ص452
❗با توجه به آنچه آمد،ضرورت حج گذاردن روشن گردید واین که مردم حق ندارند به هر بهانه ای حج خانه را تعطیل کنند
2⃣آنچه در بالا آمد، حرمت تعطیلی حج طبق احکام اولیه اسلام بود. بله ممکن است که در مواردی به خاطر عناوین ثانویه واحکام حکومتی حج تعطیل شود وولی فقیه می تواند بر اساس مصالح اهم اسلام ومسلمین موقتا حکم به تعطیلی یک حکم شرعی بکند.جهت آشنایی بیشتر با احکام وعناوین ثانویه در اسلام رجوع کنید به کتاب شریف "انوار الفقهاهه"( حضرت ایت الله العظمی مکارم شیرازی ) ص497 به بعد
3⃣اطاعت از ولی فقیه بر همگان واجب است.
امام صادق در مورد حکم ودستور حاکم اسلامی وفقیه جامع الشرایط فرمود:
"اگر طبق تعالیم ما حکم به چیزی دهد واز او قبول نشود به تحقیق حکم خداوند خوار شمرده شده وما را رد کرده اید وکسی که ما را رد کند خدا را رد کرده است واین در حد شرک به خداست"
📚الکافی،ج1 ص169
❗رهبری معظم انقلاب در شرایط کنونی طبق مصالح اسلام ومسلمین، هنوز حکم به تعطیلی موقت حج واجب نکرده اند وبر همه ما لازم است طبق تعالیم اهل بیت، پیرو ولی فقیه باشیم وجلوتر از ایشان حرکت نکنیم
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
لطفا راجع به جمع کردن و پشت سر هم خواندن نماز های مغرب و عشاء یا نماز های ظهر و عصر توضیح بدهید لطفا به گونه ای باشه که بتونیم برای دیگران توضیح بدیم و اثباتش کنیم؟
✅پاسخ:
ما شیعیان برای جمع کردن بین نماز های ظهر وعصر ومغرب وعشا روایات فراوانی از اهل بیت علیهم السلام داریم که اجازه جمع کردن را داده اند
📗وسایل الشیعه،ج4 ص220 باب 32
📗بحار الانوار،ج79 ص312 باب 5
❗واگر به کتب اهل سنت بر جواز جمع کردن بین صلاتین استدلال می کنیم از باب جدل ومجاب کردن آنان به روایات خودشان است هرچند در بسیاری از موارد تعصبات مانع پذیرش حق میشود
روایات فراوانی بر جواز جمع کردن بین نماز ها در کتب اهل سنت آمده است که به برخی به عنوان نمونه اشاره می کنیم
1⃣بخاری از ابن عباس روایت می کند:
"با رسول خدا هشت رکعت ( یعنی ظهر وعصر) ونیز هفت رکعت ( یعنی مغرب وعشا) را به طور جمع خواندم"
📗صحیح بخاری،ج1 ص148
2⃣بخاری باز نقل می کند:
"رسول خدا در حالی که مقیم بود نه مسافر، نماز ظهر وعصر، مغرب وعشا را به جمع خواند"
📗همان مدرک
3⃣وباز روایت کرده اند:
"پیامبر بین ظهر وعصر، مغرب وعشا در مدینه جمع کرد بدون آنکه خوفی باشد یا بارانی آمده باشد ( بدون عذر)"
📗صحیح مسلم، ج2 ص152
📗صحیح ترمذی،ج1 ص354
📗مسند احمد،ج1 ص223
❗آنچه نقل شد مشتی از خروار بود والا روایات دال بر جواز در کتب اهل سنت بسیار بیشتر از آنچه آمد می باشد که می توانید به کتاب شریف "الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف"اثر "علامه محقق ایت الله سبحانی" جلد 1 ص273 مساله 7 "الجمع بین الصلاتین"رجوع فرمائید.
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
ایات ناسخ و منسوخ در قران منجر به این میشه ، بخشهایی از قرآن بی فایده باشه یعنی در قران ایاتی هست که نعوذ بالله بی خاصیته؟
✅پاسخ:
"نسخ از نظر لغت به معنی از بین بردن وزایل نمودن است ودر منطق شرع، تغییر دادن حکمی وجانشین ساختن حکمی دیگر بجای آن است.
نیازهای انسان گاه یا تغییر زمان وشرایط دگرگون میشود وگاه ثابت وبرقرار است. یک روز برنامه ای ضامن سعادت او است ولی روز دیگر ممکن است بر اثر دگرگونی شرایط همان برنامه سنگ راه او باشد. یک روز دارویی برای بیمار فوق العاده مفید است وطبیب به آن دستور میدهد اما روز دیگر به خاطر بهبودی نسبی بیمار ممکن است این دارو حتی زیانبار باشد لذا دستور قطع آن وجانشین ساختن داروی دیگر را میدهد. ممکن است درسی امسال برای دانش آموزان سازنده باشد اما همین درس برای سال آینده بی فایده باشد، معلم آگاه باید برنامه را انچنان تنظیم کند که سال به سال دروس مورد نیاز شاگردان تدریس شود ( با توجه به. انچه آمد فلسفه نسخ احکام روشن شد که اساس آن تغییر شرایط است)
📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج1 ص390
"اهمیت موضع قرآن تنها در جنبه تشریعات نیست وجنبه های دیگر آن از جمله اعجاز بیانی آن "تا سند زنده اسلام باشد- نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است وبایستی همیشه ثابت واستوار بماند. هر آیه خود سند اعجاز به شمار میرود وبا جاوید بودن اسلام جاوید خواهد ماند "( روی این جهت وجود ایات منسوخ در قرآن بی معنا نخواهد بود)
علاوه بر این نفس وجود ایات ناسخ ومنسوخ در قرآن سیر تدریجی ومراحل تشریع احکام را نشان میدهد این خود یک ارزش تاریخی -دینی است که مراحل تکامل شریعت را می رساند"
📚علوم قرآنی،ایت الله معرفت،ص269
.
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
لطفا به این شبه پاسخ بدید یکی از مهترین پیامهای فراموش شده عاشورا
خیلی جالبه شب عاشورا
امام حسین به یارانش فرمود: هر کس از شما حق الناسی به گردن دارد برود....
او به جهانیان فهماند که حتی
کشته شدن در کربلا هم
از بین برنده حق الناس نیست..
در عجبم از کسانی که
هزاران گناه میکنند و معتقدند
یک قطره اشک بر حسین
ضامن بهشت انهاست...
✅پاسخ:
در این شکی نیست که مطابق روایات شیعه کامل واتم کسی است که در همه اعمال مطابق اعمال ورفتار اهل بیت رفتار کند
📚بحار الانوار،ج65 ص149 باب 19
❗اما:
خداوند می فرماید:
"کارهای خوب سبب پاک شدن گناهان می شود"هود 114
❗در روایات فراوانی آمده است که گریه بر حسین علیه السلام کفاره گناهان بزرگ است
📚وسایل الشیعه،ج14 ص500 باب 66
📚مستدرک الوسایل،ج10 ص311 باب 49
📚بحار الانوار،ج44 ص278 باب 34
امام صادق فرمود:
"هر کسی به مقدار بال مگسی در مصایب ما گریه کند خداوند تمام گناهانش را می بخشد اگرچه یه مقدار کف روی دریاها باشد"
📚بحار الانوار،ج44 ص279
امام رضا فرمود:
"گریه بر حسین گناهان بزرگ را از بین می برد"
📚بحار الانوار،ج44 ص284
❗وروایات فراوان دیگر که می توانید به آدرس های داده شده رجوع کنید.
❗حاصل آنکه انسان با گریه بر مصایب اهل بیت خصوصا امام حسین گناهان خودرا پاک می کند همانند روزی که از مادر به دنیا آمده است وباید سعی کند دومرتبه پرونده خودرا سیاه نکند.
❗همچنین انسان باید به فکر حق الناس باشد وبر او واجب است که آن را ادا کند.
اگر به هر طریقی ادا نکرد می تواند امیدوار به بخشش باشد چرا که امام صادق فرمود:
"زمانی که روز قیامت شود خداوند حساب شیعیان مارا بر عهده ما می گذارد وانچه از حقوق خداوند بر ذمه آنان است حضرت محمد شفاعتشان می کند وانچه از حق الناس بر ذمه آنان است حضرت محمد از جانب آنان ادا می کند وانچه از حق ما بر ذمه آنان است ما می بخشیم وانان وارد بهشت می شوند"
📚بحار الانوار،ج7 ص274
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چرا نباید کروات پوشید؟ فلسفش چیه؟
✅پاسخ
در مورد كراوات بايد گفت اين مساله حكم خاص در مورد اين لباس نيست. بلكه هر لباسي كه تشبه به غير مسلمانان بوجود آورد حرام است و استفاده از آن اشكال دارد. لذا اين حكم مخصوص كراوات نيست. کراوات به نظر بعضی از مراجع، در حال حاضر در کشور اسلامی ایران به عنوان شعار بیگانگان حساب می شود و دستور به اجتناب از آن فرموده اند ولی درکشور هایی که جزیی از لباس مردم محسوب می گردد پوشیدن آن اشکال ندارد.
📚استفتائات جدید،ایت الله مکارم،ج1 ص505
دلیل این مسئله روایات است که در مورد تشبیه به کفار وارد شده است، از جمله از امیرالمؤمنین روایت شده است:
" هرکس خود را شبیه قوم خاصی بسازد، از آن قوم شمرده می شود"
📚مستدرک الوسایل،ج17 ص440
هم چنین بعضی روایات در منع از پوشیدن لباسی که مخصوص کفار است، وارد شده است:
امام صادق فرمود:
"خداوند به تمام پيامبران خود وحي فرمود كه به قوم خود بگوييد لباس دشمنان من را به تن نكنيد"
📚مستدرک الوسایل،ج3 ص248
با توجه به اینکه کراوات از علائم کشورهای مسیحی و از لباس متعارف آنها حساب می شود، تا زمانی که در بین مسلمانان نیز به عنوان لباس متعارف حساب نشود و از علائم کشورهای بیگانه حساب شود، استفاده از آن جایز نیست .
اگر در کشور اسلامی، به عنوان لباس متعارف و معمول مردم حساب شود و از شعار کشورهای بیگانه حساب نشود ، اشکالی ندارد كما اينكه در مورد کت و شلوار، هر چند در ابتدا لباس متعارف اهل کفار بود، ولی امروز به عنوان لباس متعارف بین مسلمانان می باشد، به طوری که هیچ کس، کت و شلوار را لباس مخصوص آنان نمی دانند، بلکه لباس متعارف مسلمانان نیز می دانند .از این نظر اشکالی ندارد.
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman