eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️سوال مستحضر هستید که کانال های ضد دین این روز ها دارند مساله بوسیدن زهرا توسط پیامبر را مورد بحث قرار می دهند و دیدم شما در یک پاسخ گفتید روایاتی که انان استدلال کرده اند که پیامبر سینه حضرت زهرا یا لبان او را می بوسید مرسل و ضعیف است سوالم این است که به فرض این روایات صحیح باشد ایا مشکلی دارد که پیامبر چنین کاری کند؟ 🔷پاسخ: ❗️در این شکی نیست که پیامبر گرامی ما دارای بالاترین صفات اخلاقی و نفسانی بوده اند چنان که خداوند در وصف ایشان می فرماید: « تو اخلاق عظیم و برجسته ای داری» 📓قلم 4 🔷ومی فرماید: « برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی است» 📓احزاب 21 ❗️نسبت دادن مطالب غیر اخلاقی به پیامبر گرامی ناشی از کثافت درونی فردی است که به ایشان توهین و جسارت می کند و شان ایشان مبرا از این نسبت ها است 🗯اما در مورد روایاتی که می گوید پیامبر دهان یا سینه یا موهای حضرت زهرا را می بوسید بنابر صحت روایات: ❗️در روایات ما امده است که شایسته است انسان در میان فرزندان به دختران بیشتر توجه کند و انها را مورد لطف ورحمت خودش قرار دهد چنان که پیامبر گرامی فرمود: « خداوند نسبت به دختران رووف تر و دلسوز تر است و هیچ مردی دخترش را شاد نمی کند مگر انکه خداوند روز قیامت او را شاد می کند» 📚الکافی ج6 ص6 ❗️از سوی دیگر علمای بزرگوار در کتب خود چنین بابی را گشوده اند: « باب در استحباب بوسیدن فرزند از باب لطف و مهربانی» 📚وسائل الشیعه،ج21 ص484 ❗️پیامبر گرامی فرمود: « هر کس فرزندش را ببوسد خداوند به او حسنه و ثواب می دهد» 📚همان مدرک ،ص485 🗯ویا فرمود: « فرزندانتان را زیاد ببوسید چرا که خداوند در برابر آن به شما درجه ای در بهشت می دهد» 📚روضه الواعظین،ص369 ❗️فردی به نزد پیامبر امددو گفت من ده فرزند دارم که هیچ یک را تاکنون نبوسیده ام پیامبر به او گفت: « کسی که رحم و لطف ندارد مورد رحمت واقع نمیشود» 📚مکارم الاخلاق،ص220 ❗️امام صادق فرمود: « بوسیدن دهان همسر وفرزند صغیر جایز است» 📚الکافی ج2 ص186 🗯امام کاظم فرمود: « هر کس به خاطر خویشاوندی ( فرزندش) را ببوسد بر او چیزی نیست» 📚الکافی ج2 ص185 🗯روشن است که بوسه زدن پیامبر از باب لطف و رحمتی بوده است که نسبت به حضرت زهرا داشته است و تنها انسان های بیمار و مریض هستند که این رفتار پیامبر را مورد سوال و خدشه قرار می دهند ❗️ گذشته از ان که می تواند وجهی دیگر بیان داشت و آن این که: ❗️پیامبر گرامی موضع بریده شدن سر امام حسین را بوسه می زد و به مردم خبر می داد از شهادت حضرت و بریده شدن سر ایشان 📚بحار الانوار ج44 ص223 باب30 🗯پیامبر سینه حضرت زهرا را می بوسید یا سر به سینه ایشان می گذاشت چرا که قرار بود به زودی در پی هجوم افراد به خانه ایشان میخ به سینه حضرت فرو رود 📚موتمر علمائ ،ص135 📚رنجهای حضرت زهرا،ص319 🗯از انچه گذشت روشن می شود که داستان بوسه زدن پیامبر گرامی نشان دهنده نهایت لطف و توجه ایشان نسبت به حضرت زهرا و یاد آور مصائب ایشان بوده است . https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
♻️شبهه: ﺍﮔﺮ ﺧﺮﮔﻮﺵ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺮﮔﻮﺷﻬﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺑﮕﻮﯾﺪ ، ﺍﺯ ﺑﻬﺸﺘﯽ ﺣﺮﻑ ﻣﯽ ﺯﺩ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﯾﺶ ﻣﺰﺍﺭﻉ ﻫﻮﯾﺞ ﻭ ﮐﻠﻢ ﺑﻮﺩ ... ﺍﺯ ﺭﻭﺩ ﻫﺎﯾﯽ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺁﺏ ﻫﻮﯾﺞ ﺩﺭ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺍﺳﺖ . ﻧﻪ ﺧﺒﺮﯼ ﺍﺯ ﺭﻭﺑﺎﻩ ﻭ ﺷﻐﺎﻝ ﻭ ﮔﺮﮒ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺍﺯ ﺧﺒﺮﯼ ﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎﯼ ﺷﮑﺎﺭﭼﯽ !... ﺗﻮﺻﯿﻒ ﺑﻬﺸﺖ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﭼﯿﺰﻫﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﺣﺴﺮﺕ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﻧﺪ . ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺍﯾﻦ ﮐﺘﺎﺏ ﺑﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﻬﺮ ﻫﺎﯼ ﭘﺮ ﺁﺏ ﻭ ﺭﻭﺩ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﺟﺎﺭﯼ ، ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﭘﺮ ﻣﯿﻮﻩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺯﯾﺮ ﺳﺎﯾﻪ ﺧﻨﮏ ﻭ ﻣﻄﺒﻮﻋﺸﺎﻥ ﺑﻬﺸﺘﯿﺎﻥ ﺑﺮ ﺗﺨﺖ ﻫﺎ ﻣﯽ ﻧﺸﯿﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺧﺘﺮﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﮐﺎﺭ ﻫﺎﯼ ﺧﯿﺮ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﺍﻧﺪ ! ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺑﻬﺸﺘﯿﺎﻥ ﺟﺰﺍﺭﺿﺎﯼ ﺷﻬﻮﺕ ﻭ ﻗﺪﻡ ﺯﺩﻥ ﺩﺭ ﺯﯾﺮ ﺳﺎﯾﻪ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﻭ ﺁﺏ ﺗﻨﯽ ﮐﺎﺭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ! ﺍﮔﺮ ﺷﺨﺼﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺳﮑﯿﻤﻮﻫﺎﯼ ﺳﺎﮐﻦ ﻗﻄﺐ ﺷﻤﺎﻝ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﯼ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ ، ﺣﺘﻤﺎ ﺑﺮﺍﯾﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﺳﺮﺯﻣﯿﻨﯽ ﮔﺮﻡ ﺑﺪﻭﻥ ﻃﻮﻓﺎﻥﻫﺎﯼ ﻗﻄﺒﯽ ﻭ ﮐﻮﻻﮎ ﺑﺮﻑ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎ ﺍﺯ ﮔﻮﺷﺖ ﻣﺎﻫﯽ ﻫﺎﯼ ﺁﺯﺍﺩ ﻭ ﻓﮏ ﻫﺎﯼ ﺩﺭﯾﺎﯾﯽ ﻫﺮ ﭼﻪﺑﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻭ ﻣﻬﯿﺎﺳﺖ ! ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﺑﻨﯿﺎﻧﮕﺬﺍﺭ ﺍﺳﻼﻡ ﺩﺭ ﻗﺎﺭﻩ ﺳﺮ ﺳﺒﺰ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﯾﺎ ﺩﺭ ﺟﻨﮕﻞ ﻫﺎﯼ ﺍﻧﺒﻮﻩﻭ ﭘﺮﺁﺏ ﺑﻮﺩ ﭼﻪ ﻣﯿﮕﻔﺖ ؟ ﮔﺎﻫﯽ ﺩﺭﺳﺖ ﻓﮑﺮ ﮐﺮﺩﻥ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺭﺍ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﯿﮑﻨﺪ ... 🗯پاسخ: ❗️توجه به چند نکته لازم است: 1⃣ما معتقد به معاد جسمانی هستیم و این که انسان در قیامت با جسم و روح حاضر می شود و طبعا باید در هر دو جنبه غرق مواهب و برکات الهی گردد.اساسا جسم و روح دو همزاد به هم پیوسته هستند همان گونه که در این جهان جدا از یکدیگر نمی توانستند به تکامل برسند در آن جهان نیز برای بهره گیری از مواهب الهی جدای از یکدیگر نمی توانند باشند 📚پیام قران،ج6 ص175 2⃣نعمت های بهشتی اختصاص به نعمت های جسمانی ندارد بلکه قران از یک سری نعمت های روحانی نیز برای بهشتیان سخنان می گوید از جمله: 🔷احترام مخصوص ( زمر73)-🔷محیطی سرشار از صلح و صفا ( 137انعام-47 حجر) -🔷امنیت و زوال خوف ( دخان 51) -🔷دوستان موافق و رفیقان با وفا ( 69؛70 نسائ)-🔷نشاط فوق العاده درونی ( 24 مطففین)-🔷احساس خشنودی خداوند( 15 ال عمران)-🔷نظر خدا به انها ( قیامت 22-23)-🔷انچه بخواهند به انها داده می شوند( 22 شوری) ❗️و ... ⁉️با این وجود ایا صحیح است که بگوییم بهشتیان تنها در بهشت مشغول لذات جسمانی هستند؟ 3⃣اما نعمت های جسمانی بهشت: 🔷باغ های بهشتی( 13 نسائ)- 🔷سایه های بهشتی( رعد35) - 🔷قصرهای بهشتی ( 75 فرقان)- 🔷فرش ها و تخت های زیبا ( 45 رحمان)-🔷غذاهای متنوع بهشتی ( طور22)- 🔷شراب های طهور بهشتی ( 15 محمد)-🔷 لباس ها و زینت ها ( کهف 31) -🔷 همسران بهشتی( بقره 25) -🔷خادمان و ساقیان (طور 24)-🔷و... ⁉️ایا تنها مردم عربستان از داشتن این نعمات خوشحال می شوند یا انکه این نوع نعمت ها برای نوع بشر در هر کجا که زندگی کرده باشد مایه خرسندی است ؟ 4⃣دسته ای دیگر از نعمت های بهشتی موجود است که اساسا در تصور انسان نمی گنجد چنان که خداوند می فرماید: « هیچکس نمی داند چه پاداش هایی که مایه روشنی چشم هاست برای انها نهفته است . این جزای اعمالی است که انجام می دادند» 📓سجده 17 ❗️و در حدیث قدسی فرمود: « برای بندگان صالحم پاداش هایی فراهم کرده ام که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و بر فکر کسی نگذشته است» 📚بحار الانوار ج8 ص92 ❗️ودر مورد فلسفه این نوع نعمت های نادیده مفسران چنین می گویند: 🗯این نوع نعمت ها چنان است که اساسا با الفاظ و سخن نمی توان حقیقت آن را بیان کرد و از سوی دیگر آنقدر دامنه اش گسترده است که علم و دانش ادمی به تمام خصوصیات آن پی نمی برد» 📚تفسیر نمونه ج17 ص149 ❗️و این نوع نعمت ها چنان است که هر انسانی با هر سلیقه ای و اداب و رسوم و فرهنگی و موقعیت جغرافیایی از داشتن و بهرمندی انها خوشحال و مسرور است و انچه در متن امده است جز مغالطه و نااگاهی به مفاهیم دینی چیزی دیگری نمی باشد https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال اخوندهای ایران بر خلاف دستور قرآن ( آیه 22 سوره فاطر که می فرماید: کسانیکه در گور خفته اند صدای انسانها را نمی شنوند) معتقدند امام رضا صدای انسانها را همانند خداوند می شنود و خداوند این اذن را به امام رضا داده است که صدای همه انسانها را همانند الله بشنود اما سوال اینجاست این اذن کجاست و چگونه آخوندها از این اذن اطلاع پیدا کردند در حالیکه در هیچ جا به این اذن اشاره نشده است. 🔷پاسخ: ❗️این که ما معتقدیم مردگان صدای انسان های زنده را می شنوند و می شود و با انان پس از مرگشان ارتباط گرفت بر گرفته از روایات متعددی است که در کتب شیعه و سنی امده است. 🗯بخاری روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود: « بنده زمانی که در قبر گذاشته میشود و اقوامش از نزدش می روند ( به مقداری هوشیار است) که حتی صدای پای تشییع کنندگان را هم می شنود» 📚صحیح بخاری ج2 ص90 🗯ویا نقل می کند که پیامبر گرامی پس از جنگ بدر با مشرکین صحبت می کرد و وقتی به ایشان گفته شد که ایا با مردگان صحبت می کنند پاسخ دادند: « شما از انها شنواتر نیستید اما انان نمی توانند جواب دهند» 📚 صحیح بخاری،کتاب الجنائز باب ما جائ فی عذاب القبر 🗯ویا علمای اهل سنت نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود: « هر کس نزد قبر من به من سلام دهد می شنوم و اگر از راه دور به من سلام دهد سلامش به من می رسد» 📚کنزالعمال ج1 ص492 📚فتح الباری ج6 ص353 📚الجامع الصغیر،ج2 ص618 📚شرح سنن نسائی،سیوطی،ج4 ص110 🗯ویا نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود: « حیات من برای شما بهتر است ،حدیث می گویید و حدیث می شنوید و وفات من برای شما بهتر است زیرا اعمالتان بر من عرضه می شود و هر چه از اعمال خیر می بینم خدا را شکر می کنم و انچه از اعمال شر می بینم برای شما استغفار می کنم» 📚مجمع الزوائد ،ج9 ص24 🗯گذشته از این قران نیز بر صحت ارتباط با مردگان صحه می گذارد و خطاب به پیامبر می فرماید: « از پیامبران پیشین بپرس ایا غیر از خدای رحمان خدایی قرار دادیم که مورد پرستش قرار گیرد» 📓زخرف45 🔶ظاهر ایه این است که پیامبر گرامی می تواند از همین دنیا با پیامبرانی که در این دنیا نیستند تماس بگیرند و از انان سوال کنند ❗️این که ما معتقدیم که امامان صدایان ما را می شنوند بر گرفته از همین دلائل است مضافا بر این که : 🗯اعمال بر انان صبح و شام عرضه می شود و انان مطلع بر احوال شیعیان هستند 📚بحار الانوار ج23 ص333 باب 20 🗯امام صادق فرمود: « انبیا و اوصیای انبیا چنین هستند که سلام شما به انان از راه دور می رسد و اگر از نزدیک قبورشان به انها سلام کنید خوشان می شنوند» 📚بحار الانوار ج27 ص299 به نقل از بصائر الدرجات 🗯لذا زیارت پیامبر و امامان از راه دور فراوان در روایات توصیه شده است و فرموده اند که انان مطلع می شوند چنان که اگر از نزدیک قبورشان زیارت صورت گیرد انان می شنوند 📚بحار الانوار ج98 ص365 باب32 📚مستدرک الوسائل ج10 ص186 باب 4 📚وسائل الشیعه،ج14 ص337 باب 4 ❗️اما پاسخ ایه سوره فاطر که می فرماید: « تو نمی توانی سخن خود را به انها که در گور خفته اند برسانی» 🗯پاسخ ان است: ❗️ایه اشاره دارد به اجسادی که در زیر قبر و خاک هستند انان قادر بر ادراک و شنیدن نیستند ولی باید توجه کرد که طرف خطاب ما اجساد نهفته در قبور نیستند بلکه ما با ارواح پاک و زنده که با اجساد برزخی در جهان برزخی به سر می برند و طبق ادله گذشته حی و زنده هستند سخن می گوییم نه با بدن نهفته در خاک و فلسفه حضور بر سر قبور انها این است که سبب توجه آن ارواح برزخی به زائر خود می شود» 📚الملل و النحل،سبحانی،ج4 ص534 🗯وغرض خداوند از این بیان این است که هر قدر بیان پیامبر زیبا و دلنشین باشد اجساد نهفته در زیر خاک‌ چیزی از ان را درک نمی کنند و سخنان پیامبر برایشان سودی ندارد زیرا وقت عمل گذشته است چنان که مشرکانی که در گناه و تعصب و عناد و ظلم وفساد غوطه ور هستند روح خود را از دست داده اند و همانند ان اجساد نهفته در زیر خاک چیزی از سخنان پیامبر را نمی فهمند» 📚تفسیر نمونه ج18 ص231 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
 ⁉️سوال ایا اسلام با شادی کردن مخالف است.قران می گوید باید کم بخندند و زیاد گریه کنند( توبه 82) و یا می گوید:« خداوند شادی کنندگان را دوست ندارد»( قصص76) این اشکالاتی بود که یکی از ملحدین برام مطرح کرد 🔷پاسخ: ❗️اسلام با شادی کردن مخالف نمیباشد بلکه فراوان به پیروان خود توصیه می کند که شادی کردن و مزاح کردن را نیز فراموش نکنند. 🗯امام صادق فرمود: « هیچ مومنی نیست مگر انکه باید اهل مزاح کردن و شادی کردن باشد» 📚الکافی ج2 ص663 🗯در روایت دیگر از امام کاظم سوال شد: ❗️انسان در میان گروهی است در این بین کلامی به میان می اید و مزاح می کنند و می خندند ایا این کار استباه است؟ 🗯امام فرمود: خیر .اعرابی نزد پیامبر می امد و با او شوخی می کرد و پیامبر می خندید به گونه ای که پیامبر هر موقع غمگین می شد می فرمود کاش اعرابی اینجا بود ( وما را به خنده می اورد)» 📚الکافی ج2 ص663 ❗️امام صادق به یکی از یاران فرمود: « مزاح کردن و شوخی کردن بین شما چگونه است 🔷گفت کم 🗯امام فرمود: چنین نکنید بلکه مزاح و شوخی کنید چرا که مزاح کردن از حسن خلق است و شما با این کار برادرت را شاد می کنی»   📚وسائل الشیعه،ج12 ص113 🗯امام باقر فرمود: « تبسم و خنده مومن در برابر برادرش حسنه ای برای اوست .کسی که خدا برای او حسنه بنویسد او را عذاب نمی کند» 📚مصادقه الاخوان،ص52 ❗️ویا فرمود: « پیامبر مزاح و شوخی می کرد اما جز حق نمی گفت» 📚مناقب ابن شهر اشوب،ج1 ص147 🗯در این باره روایات فراوانی امده است که جهت اگاهی رجوع شود: 📚مستدرک الوسائل،ج8 ص407 باب66 🗯اما پاسخ از ایات مورد استناد شما: 🔶ایه اول: ❗️کسانى که آیه شریفه را چنین معنا کرده اند در حقیقت توجه به صدر و ذیل آن نکرده اند، آیه مزبور در سوره «توبه» در ضمن آیاتى است که درباره منافقان و متخلّفان از دستور جهاد اسلامى گفتگو مى کند و پیش از آن این آیه است:   ❗️«بازماندگان از «جنگ تبوک» از مخالفت با رسول خدا خوشحال شدند و کراهت داشتند که با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد کنند و (به یکدیگر و به مؤمنان) گفتند: در این گرما، (به سوى میدان) حرکت نکنید! (به آنان) بگو: آتش دوزخ از این هم گرمتر است اگر مى دانستید» ❗️ بلافاصله بعد از این آیه مى فرماید: «از این رو آنها باید کمتر بخندند و بسیار بگریند (چرا که آتش جهنّم در انتظارشان است) این، جزاى کارهایى است که انجام مى دادند» 🗯خلاصه، ذیل آیه و آیات قبل و بعد از آن و همچنین شروع جمله «فَلیَضحکوا»با کلمه «فاء» که براى تفریع است، همگى بخوبى روشن مى سازد که آیه، مربوط به وضع منافقان و متخلفان از دستور جهاد است و به هیچ وجه امر و دستورى در این آیه به عموم مردم وجود ندارد و این که در ذیل آیه فرموده: «این عمل گریه بسیار و خنده کم براى کیفر کارهاى آنهاست» اشاره به این است که اگر آنها بدانند چه مجازاتهایى در پیش دارند، گریه بسیار و خنده کمتر خواهند کرد و از غم و اندوه، آنى راحت نخواهند شد. 📚پاسخ به پرسش های مذهبی،ایات عظام مکارم و سبحانی،ص568 ❗️اما ایه دوم: 🗯خداوند آن نشاط و شادی را ناپسند می داند که از روی مستی و غرور و تکبر بوده که سبب ساز غفلت انسان از خداوند و اخرت است چرا که ایه در مورد قارون مرد هم عصر حضرت موسی است .کسی که مظهر ثروت امیخته با کبر و غرور وطغیان بوده است .    ❗️«فرحین» «در ایه ان الله لا یحب الفرحین «در ایه جمع « فرح» به معنی کسی است که بر اثر بدست اوردن چیزی مغرور و متکبر شده و از باده پیروزی سرمست می باشد و از خوشحالی در پوست خود نمی گنجد. ❗️خداوند این چنین افراد متکبر و مغرور را که از سر تکبر و غرور و مخالفت با پرودگار سرمست و شاد بوده اند را دوست نمی دارد 📚تفسیر نمونه،ج16 ص154 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال در شبکه های مجازی وکانال های ملحد می گویند دانشمندان کشف کرده اند که در کرات دیگر نیز موجودات زنده هستند در حالی که اسلام فقط می گوید زمین محل زندگی است و این تناقض علم و دین است 🔷پاسخ: ❗️انچه به اسلام نسبت داده شده است صحت ندارد. 🗯از نظر یک موحد و خدا شناس که افرینش جهان را از روی حکمت می داند بسیار بعید است که در میلیاردها ستاره هیچ کدام جز کره زمین مسکون نباشد و همه حکم بیابان ها ی خشک و خالی و خاموش را داشته باشد .این احتمال با قبول اصل هدف برای افرینش و حکیم بودن افریدگار سازگار نیست . 🗯قران با بیانی روشن به موجودات زنده در اسمانها تصریح می کند و می فرماید: « از ایات اوست افرینش اسمانها و زمین و انچه از جنبندگان در انها منتشر نموده» 📓شوری29 ⁉️چه بیانی رساتر از این که می فرماید خداوند در اسمانها و زمین موجودات زنده متحرک « دابه» افریده و پخش کرده است 🗯شیخ صدوق از امام صادق روایت می کند که فرمود: « خداوند را دوازده هزار عالم است هر عالمی بزرگتر از هفت اسمان و هفت زمین است هیچ کدام از این عوالم برای خدا عالمی غیر خود نمی دانند و من بر انها حجت هستم» 📚الخصال ج2 ص639 🗯امام حسن فرمود: « خدا را دو شهر است یکی در مشرق و دیگری در مغرب .آن دو شهر دو دروازه از آهن دارند و بر هر شهر یک میلیون درب از طلا است و در آن هفتاد میلیون لغت است که هر زبانی بر خلاف دیگری صحبت می کند .من تمام آن زبانها را می دانم و آنچه در آن شهر ها است و آنچه در بین آنها است در آن دو شهر حجتی غیر من و برادرم حسین نیست» 📚بحار الانوار ج27 ص41 🗯در روایت دیگر امده است: 🔷خداوند سیصد و ده و چند جهان پشت قاف افریده و پشت هفت دریا که هرگز یک چشم به هم زدن نافرمانی خدا نکرده اند و آدم و فرزندانش را نشناخته اند و جمعیت هر کدام از انها سیصد و سیزده برابر ادم و فرزندان ادم می باشد » 📚بحار الانوار ج54 ص322 🔷حضرت امیر فرمود: « در اسمانها و زمین مخلوقاتی از مخلوقان خداوند هستند که پیوسته خدا را تقدیس و تسبیح کرده و اورا شب و روز تعظیم می کنند» 📚قصص راوندی،ص35 🗯امام صادق فرمود: « خداوند را از پس این زمین ،زمین دیگری است که در آن مخلوقاتی هستند که خدا را می پرستند و چیزی را با او شریک نمی سازند و همه از فلانی و فلانی برائت می جویند» 📚بصائر الدرجات،ج1 ص490 🗯وفرمود: « پشت این چشمه خورشید شما چهل چشمه خورشید است و در انها خلق بسیاری است و پشت ماه شما چهل ماه است و در انها خلق بسیاریست و نمیدانند ایا خدا ادمی افریده است یا خیر» 📚همان مدرک ص490 🗯در روایت دیگر امده است که امام باقر نگاهی به اسمان کرد و فرمود: « این گنبد پدر ما ادم است و خداوند 39 گنبد دارد در انها افریده هایی است که یک چشم به هم زدن خدا را نافرمانی نکرده اند» 📚الکافی ج8 ص231 🔴به این مضمون روایات متعددی صادر شده است که جهت اگاهی رجوع کنید به : 🗯بحار الانوار ج54 ص316 باب2 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال ایا کعبه بالاتر است یا کربلا ؟ وهابیت این مساله را بر شیعه ایراد می گیرند که انان مکان دیگری را بر کعبه خانه خداوند برتری می دهند 🔷پاسخ: ❗️در روایات ما امده است که کربلا بر کعبه شرافت و برتری دارد. 🗯امام سجاد فرمود: «خداوند متعال بیست و چهار هزار سال قبل از این‌که زمین کعبه را خلق کند و آن‌را حرم قرار دهد، زمین کربلا را آفرید و آن‌را حرم امن و مبارک گردانید، و هرگاه خداوند بخواهد کره زمین را لرزانده و حرکتش دهد (شاید کنایه از قیامت باشد) زمین کربلا را همراه تربتش در حالى‌که نورانى و شفاف هست بالا برده و آن‌را در برترین باغ‌هاى بهشت قرار داده و بهترین جای سکونت قرار می‌دهد و در آن‌جا کسی غیر از انبیای مرسل یا پیامبران اولو العزم سکونت نکنند. این زمین در میان باغ‌هاى بهشت می‌درخشد همان‌گونه که ستاره درخشنده بین ستارگان نورافشانى می‌نماید، نور این زمین چشم‌هاى اهل بهشت را تار می‌کند و با صدایى بلند می‌گوید: من زمین مقدس و طیب و پاکیزه و مبارکى هستم که سید الشهداء و سرور جوانان اهل بهشت را در خود دارم». 📚کامل الزیارات ص268 📚وسائل الشیعه ،ج14 ص515 🗯امام صادق فرمود: «زمین کعبه در مقام فخر بر مکان‌های دیگر گفت: کدام زمین مانند من است، در حالی‌که خداوند خانه‌اش را بر پشت من بنا کرده و مردم از هر راه دورى متوجه من می‌شوند، و حرم خدا و سرزمین امن قرار داده شده‌ام؟ خداوند متعال به سویش وحى کرد و فرمود: بس کن و آرام بگیر به عزّت و جلال خودم قسم آنچه را که تو براى خود فضیلت می‌دانى در قیاس با فضیلتى که به زمین کربلا بخشیده‌ام، همچون قطره‌اى است نسبت به آب دریا که سوزنى را در آن فرو برند و آن قطره را با خود بردارد، و اساسا اگر خاک کربلا نبود این فضیلت براى تو نبود و نیز اگر نبود آنچه که این خاک آن‌را در بردارد تو را نمی‌آفریدم و خانه‌ای را که تو به آن افتخار می‌کنى خلق نمی‌کردم. بنابراین، آرام بگیر و ساکت باش و متواضع و خوار و نرم باش و نسبت به زمین کربلا، غرور و خودبزرگ‌بینی و سرکشی از خود نشان مده و اگر چنین کنی تو را فرو برده و در آتش جهنّم قرارت می‌دهم» 📚کامل الزیارات،ص267 📚وسائل الشیعه،ج14 ص514 ❗️لذا در روایات ما ثواب زیارت کربلا چندین برابر انجام حج مستحبی اعلام شده است 📚بحار الانوار ج98 ص28 باب 5 🔶البته شکی در عظمت و شرافت کعبه نیست در این باره روایات فراوانی در مجامع روایی ما امده است 📚وسائل الشیعه،ج13 ص236 باب18 🗯باید توجه کرد که تمام موارد فوق در برتری کربلا بر کعبه کاملا توجیه پذیر است، زیرا اگر نبود شهادت امام حسین در کربلا، امروز نه از طواف خبری بود، نه از کعبه و نه از اسلام 🗯از سوی دیگر باید توجه کرد که روح و حقیقت حج ولایت است .وحجی که با ولایت پیوند نخورد حج حقیقی نیست بلکه حج جاهلی می باشد .چنان که امام باقر فرمود: « مردم مامور شده اند تا به سراغ این سنگ ها بیایند و طوافشان کنند .سپس نزد ما بیایند و دوستی خود را به ما اعلام و یاریشان را بر ما عرضه کنند» 📚الکافی ج4 ص549 ❗️چرا که قوام و بقا و عظمت کعبه به ولی خدا می باشد و با ولایت امام است که احکام شرعی از جمله احکام حج دانسته میشود چرا که امام مبین شریعت نبوی است 📚سلفی گری،رضوانی،ص557 ⁉️ما از وهابیت می پرسیم شما که این قدر بر ما در مورد روایات بالا اشکال می گیرید چگونه است که می گویید: 🗯« کسی که قبر احمد بن حنبل و بشر حافی را زیارت کند در قیامت پاداش یک حج و عمره برای او است» 📚نزهه المجالس،ج2 ص471 ❗️ویا نقل می کنید که حجره پیامبر بر کعبه برتری دارد 📚بدائع الفوائد،ج3 ص655 ❗️ومی گویید مدینه بر مکه برتری دارد 📚فضائل المدینه،ج1 ص23 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال در نهج البلاغه در نامه‌ای که حضرت علی برای معاویه نوشته شده چنین آمده است (نامه شماره 6): این مردمى که با ابو بکر و عمر و عثمان بیعت کرده بودند، به همان شیوه با من بیعت کردند. پس آن‌را که حاضر است، نرسد که دیگرى را اختیار کند و آن‌را که غایب بوده است نرسد که آنچه حاضران پذیرفته‌اند نپذیرد. شورا از آن مهاجران و انصار است. اگر آنان بر مردى هم رأى شدند و او را امام خواندند، کارشان براى خشنودى خدا بوده است، و اگر کسى از فرمان شورا بیرون آمد و بر آن عیب گرفت یا بدعتى نهاد باید او را به جمعى که از آن بیرون شده است باز آورند. اگر سر بر تافت با او پیکار کنند؛ زیرا راهى را برگزیده که خلاف راه مؤمنان است و خدا نیز در گردن او کند، گناه آنچه را خود متولى آن شده است ". ⁉️ایا این سخنان سیدنا علی دال بر مشروعیت بیعت و شوری در امامت نمی باشد بر خلاف انچه شیعه ادعا می کند؟ 🔷پاسخ: ❗️احتجاج حضرت علی با معاويه از باب الزام بوده است به این بیان : 1⃣آنچه كه مسلم است، امام در اين نامه در مقام بيان يك قاعده كلى كلامى نيست؛ بلكه در مقام احتجاج با دشمن عنودى است كه معتقد به مشروعيت خلافت خلفاء از طريق بيعت مهاجرين و انصار بود؛ يعنى از باب استدلال به خصم از راه عقايد و افكار و اعمال خود اوست، كه از آن به عنوان «وجادلهم بالتی هي أحسن» تعبير مى شود. ❗️به عبارت ديگر، حضرت امير به معاويه كه از طرف عمر و عثمان استاندار و حاكم شام بود، و آن دو را خليفه مشروع مى دانست خطاب كرده و میفرمايد: ❗️اگر از نظر تو معيار مشروعيت خلافت آنان، اجتماع مهاجرين و انصار بود، همان معيار در خلافت من نيز وجود دارد. 🗯ایت العظمی مکارم شیرازی در تفسیر خطبه چنین می اورد: « امام در اینجا نه به مساله غدیر اشاره می کند و نه به وصیت پیامبر و روایات بسیاری که سند روشنی بر امامت اوست .زیرا معاویه می توانست با این کار از کنار آن بگذرد.ولی مساله خلافت خلفای پیشین چیزی نبود که بتواند آن را انکار کند.در واقع استدلال امام به اصطلاح جدلی است که مسلمات طرف مقابل را می گیرد و با آن بر ضد وی استدلال می کند و در اینجا معاویه که خود را از طرفداران خلفای پیشین می دانست نمی توانست چگونگی گزینش انها را برای خلافت انکار کند . 🗯همیشه باید مخاطبین را در نظر گرفت .زیرا اعتقادات مخاطب در نحوه بیان مسائل تاثیر دارد.امام باید در برابر معاویه به دلیلی استدلال کند که او نتواند در برابر ان سخن بگوید و راه انکار را بپوید و ان مساله شوری است .شورایی که خلفای پیشین بر اساس آن انتخاب شدند همان کسانی که معاویه از جانب انها به خلافت شام منصوب شد . 👌این همان چیزی است که در علم منطق از آن به فن جدل تعبیر می شود و ان اینکه مسلمات خصم را بگیرند و با ان بر ضد او استدلال کنند هر چند مسلمات خصم از سوی گوینده پذیرفته نشده باشد. ❗️مثل اینکه ما با تورات و انجیل کنونی در برابر یهود و نصاری استدلال می کنیم و می گوییم مطابق فلان فصل و فلان ایه شما چنین می گویید و بنابراین طبق عقیده خودتان محکوم هستید . 🗯در قران نیز گونه هایی بر این مطلب می توان پیدا کرد از جمله در داستان حضرت ابراهیم هنگامی که در برابر ستاره پرستان،ماه پرستان،و افتاب پرستان قرار گرفت با جمله « هذا ربی» یا « هذا ربی هذا اکبر» (انعام 78-77) مسلمات انها را پذیرفت اما هنگامی که همگی افول کردند و افول و غروب انها دلیل بر حادث بودن انها بود انها را محکوم ساخت» 📚شرح نهج البلاغه،ج9 ص83 2⃣ از آنجا كه قصد مؤلف نهج البلاغه، نقل بخش‌هاى بليغ سخنان حضرت بوده؛ از اين رو، بخشى از اين نامه را نقل نكرده و ديگر مؤلفان؛ همانند نصر بن مزاحم اين نامه را به صورت مبسوط نقل كرده‌اند و نكاتى در نقل آنان هست كه نشان‌دهنده حقيقت ياد شده است. ❗️در آغاز نامه آمده است: « بیعت من در مدینه تو را مجاب به اطاعت از من می کند اگر چه تو در شام باشی ( طبق عقاید خودت که بیعت و شوری را در خلافت مشروع می دانی)» 📚کتاب صفین،ص29 🗯این بیان امام کاملا نشان دهنده این است که قصد امام آن بوده است که خلافت خود را طبق عقاید معاویه اثبات کند و اورا مجاب به اطاعت کند 📚رسائل و مقالات،علامه سبحانی ج3 ص636 3⃣امام در سایر خطب نهج البلاغه بارها تصریح به خلافت الهی خود و اهل بیت کرده اند که جهت اگاهی رجوع شود به خطبه های:1-2-144-97-120-93 و ... https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
♻️متن شبهه: 💦دختران انبیا دچار عادت ماهیانه نمی شده اند اما حضرت زهرا دچار عادت ماهیانه میشده است. 💥افشای تناقض بزرگ و عجیبی از زندگی فاطمه زهرا ( او مبتلا به عادت ماهیانه میشده یا خیر؟؟ ) 👈علمای شیعه در کتابهایشان روایات متعددی پیرامون عدم پریود و عادت ماهیانه نشدن دختران انبیا. به طور مثال : 💥💥💥دختران انبیا پریود نمی شوند👇 2 - محمد بن يحيى، عن العمركي بن علي، عن علي بن جعفر أخيه، أبي الحسن عليه السلام قال: إن فاطمة عليها السلام صديقة شهيدة وإن بنات الأنبياء لا يطمثن. ✍...همانا دختران انبیا پریود نمیشوند( دچار عادت ماهیانه نمیشوند) . 📚الکافی از شیخ کلینی ج 1 ص 458 چاپ دارالکتب الاسلامیه. ✅این روایت را علامه محمد تقی مجلسی نقل کرده و می گوید روایت صحیح است. 📚روضه المتقین ج5 ص 342 ✅علامه محمد باقر مجلسی هم صحیح می داند. 📚مراه العقول ج 5 ص 315 و 316 ✅شیخ سید جعفر عاملی هم صحیح می داند. 📚ماساه الزهرا ج 1 ص 100 🍃🍂توجه داشته باشید که دختران انبیا مطابق عقیده اسلامی دچار عادت ماهیانه یا پریود نمی شوند. 💥💥💥حضرت زهرا پریود میشود. 🍂روایت صحیح دیگر مدعی است حضرت زهرا پریود می شده است. از امام صادق در مورد زنی که پریوده بوده سوال شد که ایا قضای نماز در زمان عادت ماهیانه را انجام دهد ؟ ایشان فرمود خیر. مجدد پرسش شد ، ایا قضای روزه را انجام دهد ؟پاسخ داد بله..... از امام صادق در مورد قضای نماز زن حائض سپس قضای روزه سوال شد که گفت نیاز نیست زن پریود قضای نماز را انجام دهد ... 👈همانا رسول الله به فاطمه این چنین امر کرده است .... ☘در این روایت به صراحت تصریح کرده است که حضرت زهرا دچار عادت ماهیانه می شده است. ✅متن عربی روایت 👇 2 - علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن الحسن بن راشد قال: قلت لأبي عبد الله (عليه السلام) الحائض تقضي الصلاة؟ قال: لا، قلت: تقضي الصوم؟ قال: نعم، قلت: من أين جاء هذا علي، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن ابن أذينة، عن زرارة قال: سألت أبا جعفر (عليه السلام) عن قضاء الحائض الصلاة ثم تقضي الصوم ؟ قال: ليس عليها أن تقضي الصلاة وعليها أن تقضي صوم شهر رمضان ثم أقبل علي وقال: إن رسول الله (صلى الله عليه وآله) [كان] يأمر بذلك فاطمة (عليها السلام) وكانت تأمر بذلك المؤمنات. 📚الکافی از شیخ کلینی ج 3 ص 105 چاپ دارالکتب اسلامیه تهران. 📚بهبودی در صحیح کافی ج۱ ص۲۲۰ میگوید این روایت صحیح است. 📚مجلسی در مراه العقول ج۱۳ ص۲۴۸ میگوید این روایت حسن (از درجات حدیث صحیح) است. ‼️خلاصه ای از آنچه گذشت : در کتب مسلمانان روایاتی هست مبنی بر اینکه دختران انبیا پریود نمیشوند و علما هم تصریح کرده و همچنین روایاتی هست که بیان کرده اند که حضرت زهرا پریود میشده و مجدد علما تصریح کردند. ‼️حال سوالاتی مطرح است : ⁉️مگر فاطمه دختر محمد پیامبر اسلام نبوده ؟ اگر بوده پس چرا پریود میشده ؟ در حالی که بیان شده دختران انبیا پریود نمیشوند. ✍حال تصمیم بگیرید ؛ قبول کنید فاطمه دختر پیامبر نبوده است و یا قبول کنید محمد اصلا پیامبر نبوده است. 👈👈چون اگر محمد پیامبر بوده نباید دخترش پریود بشود ؛ خب اگر پریود شده پس محمد پیامبر نبوده است. ⁉️اگر بپذیرید محمد پیامبر حقیقی بوده است ؛ پس بپذیرید فاطمه دختر پیامبر نبوده ، چون مطابق ادعای مسلمانان دختران پیامبران پریود نمیشوند. 🗯پاسخ: 🗯براستی انسان از شدت جهالت این افراد تعجب می کند . 1⃣نکته اول :روایت از امام باقر است نه امام صادق 2⃣نکته دوم : متن روایت چنین است: « امام باقر فرمود: « بر زن حائض قضای نماز واجب نیست اما باید قضای روزه را بجا اورد و پیامبر این چنین به فاطمه امر کرد و فاطمه نیز این چنین به زنان مومنین دستور می داد» 🗯پیامبر گرامی این حکم را به حضرت فاطمه ابلاغ کرد تا او به زنان مومنین برساند چنان که حضرت زهرا چنین کرد .نمی دانیم شما از کجای روایت فهمیدید که حضرت زهرا نیز حیض می شده است⁉️ 🗯علامه مجلسی چنین می اورد: « مراد از روایت این است که پیامبر به فاطمه این دستور و این وظیفه را رساند تا او این وظیفه را به زنان مومنین برساند چرا که حضرت زهرا از حیض شدن پاک و مبراست چنان که در روایات امده است که او حوریه ای است که هیچگاه خون نمی بیند» 📚مراه العقول ج13 ص249 🗯در پاورقی وسائل الشیعه نیز از قول شیخ چنین نقل شده است: « مراد آن است که پیامبر این حکم را به فاطمه دستور داد تا حضرت طبق این حکم به زنان مومنین فتوا دهد و این حکم را به انها بیاموزد .در احادیث فراوانی است که حضرت زهرا هیچ گونه خونی چه در حیض و چه در نفاس نمی بیند» 📚وسائل الشیعه،ج2 ص347 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال لطفا مستندات این که حضرت زهرا حیض نمی شدند را از کتب شیعه و سنی اثبات کنید چرا که سنی ها این قضیه را قبول نمی کنند .از سوی دیگر حضرت زهرا در این صورت چگونه می تواند الگو باشد و فلسفه این مساله چیست 🔷پاسخ: ❗️این مساله در روایات متعددی از کتب شیعه و سنی امده است که جای هیچگونه شک و تردیدی در آن نیست. 🗯خطیب بغدادی از علمای بزرگ اهل سنت نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود: « دخترم حوریه ای است که به شکل ادمیان در آمده است .حیض نمی شود و عادات زنانگی نمی بیند» 📚تاریخ بغداد ج12 ص331 📚صواعق،ابن حجر،ص96 🗯در روایت دیگر نقل کرده اند که فرمود: « دختر من از هر جهت پاک و پاکیزه است نه حیض می شود و نه به نفاس دچار می گردد» 📚ذخائر العقبی،ص44 🗯این مضمون در روایات متعددی از منابع شیعه نیز امده است . ❗️از حضرت علی سوال شد معنای بتول چیست زیرا پیامبر حضرت زهرا و مریم را بتول خطاب می کرد؟ 🗯حضرت پاسخ داد: « بتول کسی است که هیچگاه خون نمی بیند چرا که حیض شدن در فرزندان انبیا مکروه است» 📚معانی الاخبار،ص64 📚علل الشرائع ج1 ص181 🗯در روایت دیگر امام باقر فرمود: « به فاطمه طاهره گفته میشود به دلیل طهارتش از هر گونه پلیدی و او هیچ گاه گرفتار حیض و نفاس نمیشد» 📚بحار الانوار ،ج43 ص19 🗯فلسفه این حکم روشن است زیرا اگر چه حیض شدن از لحاظ فیزیولوژی و جنبه روان شناختی و بهداشتی دارای فواید مختلفی است ولازمه خلقت زنان می باشد که کارشناسان فن و پژشکی به آن تصریح کرده اند 📚نرم افزار پرسمان،کلید واژه فلسفه حیض 🗯اما به هر حال امری پلید و ناپاک می باشد چنان که قرآن می فرماید: « هو اذی» 📚بقره 222 🗯در تفسیر این کلام گفته اند یعنی پلید و نجس 📚التبیان،ج2 ص221 📚جامع البیان،ج2 ص518 ❗️امام باقر فرمود: « حیض شدن در زنان نجاست و پلیدی است» 📚علل الشرائع،ج1 ص290 🗯طبیعی است که حضرت زهرا که از هر گونه رجس و پلیدی مبرا است 📚احزاب 33 ❗️دچار حیض و نفاس نشود و این منافاتی با الگو بودن ایشان ندارد زیرا موارد فراوان دیگر می باشد که ایشان برای زنان جهانیان الگو می باشد چرا که هزاران مساله مشترک بین ایشان و توده زنان وجود دارد که زنان مسلمان می توانند در آن موارد از ایشان الگو بگیرند 🗯 اين كه حضرت زهرا بتول بوده، سبب عدم درک مشكلات زنان از سوي ايشان نمی شود؛ از باب مثال يك پزشک با اين كه خودش سالم است و درد و مريضی ندارد، ولی مشكلات بيماران مختلف را درک و راه درمان و علاج را براي ايشان ارايه می كند https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال لطفا پاسخ دهید کانال های ضد دین می گوید از دید یک مسلمان زندگی دنیا یعنی هیچ و پوچ زیرا در قران دنیا را وسیله سرگرمی و بازیچه ( عنکبوت 64) مایه غرور وغفلت ( حدید20) متاع فانی ( نسائ 94) و...معرفی میکند 🗯پاسخ: ❗️پاسخ این سوال و اشکال را از خود قران می توان یافت .چرا که انجا که از دنیا و مواهبش نکوهش می کند کسانی را می گوید که زندگی دنیا تنها هدفشان است چنان که فرمود: « کسانی که جز زندگی دنیا را نخواهند» 📓نجم29 ❗️وفرمود: «ایا راضی شده اید که زندگی دنیا را برای اخرت بپذیرید» 📓توبه38 ❗️اما اگر از دنیا به عنوان وسیله ای برای رسیدن به تکامل و سعادت معنوی مورد بهره برداری قرار گرفته شود دنیا و زندگی دنیوی دارای ارزش می باشد. 🗯لذا در برخی از ایات قران از مال دنیا به عنوان « خیر» یاد شده است 📓بقره 180 🗯ودر بسیاری از ایات مواهب مادی تحت عنوان فضل خدا امده است 📓جمعه 10 🗯وفرمود: « همه نعمت های روی زمین را برای شما افریده است» 📓بقره 29 ❗️در روایتی امده است که فردی امد نزد امام صادق و شکایت کرد که ما دنبال دنیا هستیم و می ترسیم دنیا پرست شده باشیم امام پاسخ داد: 🔷با ثروت دنیا می خواهی چه انجام دهی؟ ❗️گفت: می خواهم هزینه خود و خانواده ام را تهیه کنم ،به خویشاوندانم کمک کنم ،در راه خدا انفاق کنم،حج و عمره بجا اورم 🗯امام فرمود: « این دنیا طلبی نیست این طلب اخرت است» 📚الکافی ج5 ص72 🗯امام باقر فرمود: « دنیا کمک خوبی است برای رسیدن به اخرت» 📚همان مدرک ص73 ❗️امام صادق فرمود: « ( برای زندگی در دنیا تلاش کنید) و سربار دیگران نباشید» 📚همان مدرک ص72 🗯وفرمود: « از خداوند بی نیازی در دنیا را بخواهید» 📚وسائل الشیعه ج17 ص33 🗯وفرمود: « جمع کردن و طلب رزق حلال را ترک نکن( دنیا را ترک نکنید) چرا که دنیا یار تو بر دینت می باشد» 📚امالی طوسی،ج1 ص195 🔷وفرمود: « جوری در دنیا زندگی کن و برای دنیایت تلاش کن که گویی برای همیشه در آن می مانی» 📚الفقیه،ج3 ص156 🔴روایت در لزوم توجه کردن به دنیا و زندگی دنیوی و کسب حلال در دنیا از دید اسلام فراوان است که جهت اگاهی بیشتر رجوع شود به کتاب: 📚وسائل الشیعه،ج7 ص29 باب6 وص76 باب28 📚مستدرک الوسائل ج13 ص15 باب5 وص58 باب 24 و ... 🔷خلاصه: ❗️اگر به دنیا به عنوان یک هدف و نه وسیله مورد توجه قرار گیرد و از ارزش های معنوی و انسانی بریده شود که طبیعتا در این هنگام مایه غرور و غفلت و طغیان و سرکشی و ظلم و بیدادگری خواهد بود در خور هر گونه مذمت و نکوهش است .اما اگر به عنوان وسیله برای رسیدن به سعادت مورد بهره برداری قرار گیرد قابل تحسین خواهد بود 📚تفسیر نمونه،ج16 ص174 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال با توجه به ایام شهادت امام صادق سوالاتی در مورد ایشان مطرح است .1نخست اینکه چرا به ایشان صادق می گویند مگر بقیه ائمه راستگو نبودند2 دیگر انکه چرا ایشان را رییس مذهب تشیع می نامند 3دیگر انکه راست است که ابوحنیفه و دیگران از علمای اهل سنت شاگرد امام صادق بوده و به علم و دانش ایشان تصریح کرده اند 🗯پاسخ: 🔷پاسخ سوال اول: ❗️در روایتی امده است که ابی خالد به امام سجاد عرضه داشت: 🔷امام بعد از شما چه کسی است؟ ❗️امام فرمود: فرزندم محمد همان که دانش را می شکافد. ❗️گفت بعد محمد چه کسی امام است؟ 🗯فرمود: جعفر که نامش نزد آسمانیان صادق است 🔷راوی گفت چگونه تنها ایشان متصف به صادق شده اند در حالی که همه شما صادق هستید؟ ❗️امام پاسخ داد: پدرم از پدرش و ایشان از پیامبر برایم حدیث نقل کرده اند که فرمود: 🗯وقتی فرزندم جعفر متولد شود او را صادق بنامید چون پنجمین فرزندش به نام جعفر به دروغ ادعای امامت می کند او در نزد خدا جعفر کذاب است که بر خداوند دروغ می بندد . ❗️ در این موقع اشکهای امام جاری شد فرمود گویا می بینم که جعفر کذاب خلیفه ستمگر زمان را وادار می کند که به جستجوی ولی خدا و امام غائب که خدا حافظ او است بر آیند» 📚بحار الانوار ج47 ص9 ❗️شیخ صدوق در معانی الاخبار چنین می اورد: « او به صادق نامیده شد تا از جعفر کذاب که به دروغ ادعای امامت می کند متمیز شود» 📚معانی الاخبار،ص65 🗯پاسخ سوال دوم: ❗این که امام صادق را رییس مذهب می گویند و مذهب ما را شیعه جعفری می گویند از آن رو است که تا زمان امام صادق به علت تسلط سیاستمداران وزمامداران ستمگر فرصت نشر علوم ومعارف اسلامی وتربیت شاگردان آن طور که برای ایشان فراهم شد برای سایر امامان فراهم نگردید وایشان از این موقعیت وفرصت حد اکثر استفاده را نمود، علوم ومعارف اسلامی را تعلیم وتدریس فرمودند وشاگردان بزرگی تربیت کردند که هریک از علمای بزرگ اسلام به شمار میروند. 🗯از آن موقع شیعه وپیروان آن حضرت را جعفری گفتند وبعد هم این لقب بر شیعه باقی ماند 📚معارف دین،ایت الله صافی گلپایگانی 🗯پاسخ سوال سوم: 🔷ذهبی از بزرگان اهل سنت در دو کتاب خود از امام صادق روایت میکند که می فرمود: "از من سوال کنید قبل از آنکه مرا از دست بدهید واین را بدانید که پس از من کسی مانند حدیث مرا به شما نخواهد گفت" 📚تاریخ الاسلام،ج6 ص45 📚تذکره الحفاظ،ج1 ص157 🗯مالک بن انس امام مالکی ها درمورد امام صادق علیه السلام می گوید: «برتر وبالاتر از جعفر بن محمد را در علم وعبادت وپرهیزگاری، نه چشمی دیده ونه گوشی شنیده ونه به ذهن بشری خطور کرده است» 📚تهذیب التهذیب،ج2 ص104 🗯ابن حبان در مورد امام می گوید: "او از نظر دانش، فقاهت وفضیلت از بزرگان اهل بیت به شمار می آید" 📚الامام الصادق والمذاهب الاربعه،ج1 ص58 🗯خوارزمی در مناقب از ابوحنیفه امام حنفی ها نقل می کند که درمورد امام صادق میگفت: "من فقیه تر از جعفر بن محمد ندیده ام. وگفت :اگر آن دوسال ( شاگردی) نبود نعمان ( ابوحنیفه) هلاک می شد 📚مناقب ابوحنیفه،ج1 ص172 📚تحفه اثنی عشریه،ص8 🗯محمد بن طلحه شافعی درمورد امام می گوید: "او دارای دانشی سرشار، عبادتی بسیار، پارسایی آشکار وهمیشه درحال ذکر بود... گروه بسیاری از بزرگان دین از او نقل روایت کرده واز دانش او بهره برده اند وبر شاگردی او افتخار کرده اند...مناقب او چنان زیاد است که کسی را یارای شمارش آن نبوده... " 📚مطالب السوول،ج2 ص56 🗯حافظ ابو نعیم از بزرگان اهل سنت می اورد: « گروهی از تابعین و بزرگان و امامان اهل سنت از امام صادق کسب علم و نقل حدیث می کردند که از جمله انان ،مالک بن انس ،شعبه بن حجاج،سفیان ثوری،ابن جریح و...می باشند» 📚حلیه الاولیائ،ج3 ص198 🗯مولف کتاب ائمه الهدی چنین می اورد: « امام صادق دریایی از علم بود تا جایی که چهار هزار نفر از او کسب علم و نقل حدیث می کردند که برخی از انان از بزرگان دین بودند مانند امام ابو حنیفه،امام مالک بن انس،امام سفیان ثوری،و دیگران از بزرگان علما» 📚ائمه الهدی ص117 🗯علامه شبراوی شافعی چنین می نویسد: « برای امام صادق مناقب فراوانی بود و فضائلش مشهور بود .امامان زیادی از او کسب علم و نقل حدیث کردند مانند مالک بن انس،ابو حنیفه،یحیی بن سعید،ابن جریح،ثوری،ابن عیینه،شعبه و دیگران» 📚الاتحاف بحب الاشراف،ص54 🗯ابن حجر نیز در صواعق می اورد: « از امام صادق مردم بسیاری کسب علم کردند تا جایی که علومش در تمام شهر ها منتشر شد و بزرگان علما شاگرد او بودند مانند یحیی بن سعید،ابن جریح،مالک،سفیانین،ابو حنیفه،شعبه،و ...» 📚الصواعق ص120 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال چطور میشود که بگوییم جهان بطور خودکار و اتوماتیک فعالیت میکند مثل اینکه خدا جهان را ساخته بعد دیگر کاری به کار جهان هستی ندارد و دیگر ربوبیت ندارد بالاسر جهان مثل ساعت ساز ساعت را ساخته و ساعت خودش کار میکند؟ 🗯پاسخ: ❗️این که بگوییم خداوند عالم را افریده است سپس آن را به حال خود رها کرده است از دو جهت ( نقل و عقل) دارای اشکال است 🔴جهت نقل: 🗯در بینش اسلامی خداوند اداره کننده و مربی و نظام بخش عالم هستی معرفی شده است چنان که می فرماید: « الله رب شما و رب پدرانتان می باشد» 📓صافات 146 🗯وفرمود: « بگو ایا غیر از خدا رب دیگری را بطلبم در حالی که او پرودگار همه چیز است» 📓انعام 164 ❗️در روایات نیز خداوند چنین معرفی شده است: « خداوند رب آسمانهای هفت گانه و زمین های هفت گانه و رب عرش عظیم ...می باشد» 📚الکافی ج2 ص514 🗯جهت دیدن سایر ایات در ربوبیت خداوند رجوع شود به: 📚فرهنگ قرآن،ج12 ص375 🗯 جهت دیدن سایر روایات در توحید ربوبی رجوع شود به : 📚بحار الانوار ج3 ص198 باب 6 🔷به مقتضای ادله نقلی در ربوبیت و تدبیر خداوند برای عالم هستی روشن می شود قول به این که خداوند عالم را پس از افرینش به حال خود رها کرده است سخنی بی دلیل و خلاف ایات و روایات فراوان است 🔴جهت عقل: 🗯در مباحث اثبات وجود خداوند در پاسخ های گذشته روشن شد که ملاک نیازمندی معلول به علت ،همان نیازمندی ذاتی او می باشد .به این معنی که وجودش از ذات خودش سرچشمه نمی گیرد . ❗️این نیازمندی ذاتی چه در حالت حدوث و چه در حالت بقا در او موجود است .این که بگوییم موجود ممکن تنها در حدوث نیازمند واجب است و در بقای وادامه حیاتش نیازمندی ندارد تخصیص این قاعده عقلی است که می گوید: « هر موجود ممکنی تا زمانی که وجودش از ذات خودش نمی باشد محتاج به علت است » ❗️واین احتیاج چه در حالت حدوث موجود است و چه در حالت بقائ 📚الالهیات،علامه سبحانی،ج 2 ص329 ❗️در مثال ساعت هم که شما مثال زدید که ساعت پس از ساخته شدن خودش کار می کند و دیگر نیاز به علت ندارد نیز باید بگوییم این مثال مثالی سفسطه آمیز است 🗯ساعت هم در اغاز خود نیاز به علت دارد و هم در ادامه عمر خود برای اغاز وجود خود محتاج سازنده است ولی در ادامه وجود از خاصیت مواد ساختمانی خود مدد می گیرد یعنی استحکام فلزات به کار برده شده به آن اجازه ادامه عمر می دهد و لذا با تفاوت مواد ساختمانی آن مقدار عمر ساعت کاملا فرق می کند و این دلیل روشنی است بر این که هم اغاز وجود یک چیز علت می خواهد و هم ادامه آن 🔴از انچه گفتیم نتیجه می گیریم که همان طور که حدوث و پیدایش یک چیز علت می خواهد ادامه و بقای آن هم علت می خواهد و اگر کسی نیاز به علت را در ادامه حیات انکار کند قانون علیت را انکار کرده است 🗯نتیجه انکه: ❗️جهان ممکن الوجود است نه واجب الوجود بنا براین ممکن الوجود در اغاز و ادامه حیاتش محتاج به واجب الوجود است و اگر در ادامه حیات بی نیاز شود باید واجب الوجود باشد در حالی که محال است ممکن الوجود تبدیل به واجب الوجود شود 📚پاسخ به پرسش های مذهبی،ایات عظام سبحانی و مکارم،ص95 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht