⁉️سوال
دیده میشود کانال های ضد دین تصاویری از عزاداری های مردم را نشان می دهد که عزاداران در حین عزاداری گرفتاری بلایی شدند مثلا برق انها را گرفت یا چیزی بر سر انها افتاد انگاه می گویند چرا حسین عزاداران خود را نجات نداد
🗯پاسخ :
❗️توجه به چند نکته لازم است:
1⃣قرآن در ایات متعددی این حقیقت را بازگو می کند که بسیاری از مصیبت ها و بلاهای افراد ساخته دست خودشان است چنان که می فرماید:
"انچه از بدی به تو می رسد از سوی خود توست"
💎نسای 79
❗️ومی فرماید:
"فساد در صحرا و دریا بخاطر کارهایی که مردم انجام داده اند آشکار شده است"
💎روم41
🗯قرار نیست امام حسین با قدرت غیبی خود جور اشتباهات مردم را بکشد .مردم می توانند مواظب باشند و این مشکلات برایشان پیش نیاید ما در هیچ آیه و روایتی نداریم که اهل بیت فرموده باشند ما جور اشتباهات شما را می کشیم و مشکلاتی که شما با دست خودتان ایجاد کرده اید برایتان حل می کنیم
2⃣برخی دیگر از مصیبت ها جنبه امتحان افراد را دارد.خداوند می فرماید:
"شما را با بدیها و خوبیها آزمایش می کنیم "
💎انبیای 35
❗️ومی فرماید:
"ایا مردم گمان کرده اند که به حال خود رها می شوند و آزمایش نمی شوند"
💎عنکبوت 2
❗️امام علی فرمود:
"خداوند بندگانش را با انواع شداید و گرفتاری ها آزمایش می کند"
💎نهج البلاغه خطبه192
❗️ممکن است برخی از مشکلاتی که برای افراد در مراسمات عزاداری امام حسین پیش می آید از جنبه ابتلا و آزمایش انها باشد که اراده خداوند بر آن تعلق گرفته است.بی شک امام حسین در برابر اراده خداوند تسلیم است و چنین نمی کند که بخواهد با قدرت غیبی مشکل افراد را برطرف کند و آزمایش انها را مهمل بگذارد در حالی که خداوند اراده ازمایش انها را کرده است.
3⃣برخی از این مصایب نیز جنبه مجازات دارد .ممکن است افرادی بیش از حد در گناه غوطه ور بوده اند اما با شرکت در مراسم عزاداری امام حسین زمینه آمرزش خود را فراهم کرده اند .خداوند انها را به مصیبتی گرفتار می کند تا همان مصیبت کفاره گناهان انها باشد و کاملا پاک شوند .
❗️امام صادق فرمود:
"بنده زمانی که گناه کند و کاری نکند که گناهش بخشیده شود خداوند او را به حزن و بیماری و گرفتاری مبتلا می کند تا کفاره گناهانش باشد"
📚امالی صدوق ص294
❗️روشن است که امام حسین بی اذن خداوند کاری نمی کند و در برابر اراده خداوند اراده ای ندارد و مطیع محض خداوند است چنان که در روایات به این نکته تصریح شده است
📚بحار الانوار ج5 ص114
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
لطفا فلسفه نذریها رو خاصه در ایام محروم بفرمایید آیا روایت وحدیثی در این مورد داریم که توصیه شده باشد؟ایا نذری دادن برای افراد نیازمند است یا به غیر انها نیز می توان داد؟چگونه می گوییم نذری تبرک است مگر حسین علیه السلام آشپز بوده؟این شبهاتی است که در گروهها مطرح میشود
🗯پاسخ:
❗️یکی از اعمالی که فراوان ثواب دارد و نزد پرودگار از اهمیت ویژه ای برخوردار است مساله اطعام طعام به مومنین است اعم از آن که آنها نیازمند باشند یا نباشند.
💭امام رضا فرمود:
"خداوند می دانست که همگان قدرت بر آزاد سازی بردگان ندارند لذا برای انها راهی برای رسیدن به بهشت قرار داد و آن اطعام طعام است"
📚المحاسن ص389
❗️امام صادق فرمود:
"نشانه ایمان دو چیز است حسن خلق و اطعام طعام"
📚وسایل الشیعه ج24 ص287
📚الکافی ج4 ص50
❗️امام باقر فرمود:
"خداوند اطعام طعام را دوست دارد"
📚المحاسن ص387
🗯امام صادق فرمود:
"چند چیز است که سبب نجات انسان از آتش جهنم می شود که یکی از آنها غذا دادن به دیگران است"
📚وسایل الشیعه ج24 ص288
❗️پیامبر گرامی فرمود:
"برترین شما کسی است که دیگران را اطعام کند"
📚همان مدرک
❗️امام علی فرمود:
"ما اهل بیت مامور به اطعام کردن طعام به دیگران شده ایم"
📚الکافی ج4 ص50
💭پیامبر گرامی فرمود:
"برترین اعمال اطعام طعام است"
📚المحاسن ص387
❗️امام باقر فرمود:
"هرکس گرسنه ای را سیر کند خداوند او را از میوه های بهشتی اطعام می کند"
📚المحاسن ص393
❗️ روایات فراوان دیگری نیز در همین مضمون وارد شده است که همگان اطعام طعام به دیگران را مورد تحسین قرار می دهد.
💭شیعیان نیز با توجه به این روایات که اطعام کردن طعام را برترین اعمال می شمرد اقدام به این کار می کنند و انجام آن را برای خود نذر می کنند و ثواب فراوان آن را به اهل بیت اختصاص می دهند تا مشکلاتشان حل شود ایا این مطلبی خلاف عقل و عواطف انسان و شریعت اسلامی است ⁉️
🗯اما این که سوال کردید که امام حسین که آشپز نیست که آن غذاها را متبرک کرده باشد تا خوردن آن غذا رجحان داشته باشد پاسخ روشنی دارد:
❗️چنین نیست که برای متبرک شدن آن غذا و نذری لازم باشد آشپز امام حسین باشد بلکه همین که آن غذاها و نذری ها منتسب به امام است و مختص به نام و وجود ایشان شده است برای متبرک شدن آن کافی است چرا که متبرک به نام امام شده است و قرآن ما را به این حقیقت رهنمون می سازد به این بیان:
🔵خداوند می فرماید:
« هرکس نشانه های دین خدا را تعظیم و تکریم کند این نشانه تقوای دل است»
📓حج 32
❗️از سوی دیگر خداوند در ایه 36 حج یاد اور می شود:
« برخی از زائران خانه خدا از منزل خود شتری را برای ذبح در کنار خانه خدا به همراه می اوردند و با انداختن قلاده ای بر گردن آن آن را برای ذبح در راه خدا اختصاص می دادند و از دیگر شتران جدا میساختند .
♦️از انجا که این شتر مختص به ذبح برای خدا شده بود ،خداوند دستور داد که آن شتر به دلیل این اختصاص جزو نشانه های دین خدا و شعائر الهی است و باید مورد احترام قرار گیرد مثلا دیگر نباید بر آن سوار شد و به موقع باید به آن آب و علف داد و ...
👌وقتی شتری به خاطر برگزیده شدن برای ذبح در کنار خانه خدا جزو شعائر می گردد و متناسب خود تعظیم و بزرگداشت لازم دارد چرا غذا و نذری که برگزیده برای صرف در مراسم عزای حسین شده و مختص به ایشان شده است جزو شعائر الهی قرار نگیرد و متبرک به وجود قدسی آن امام نشود
💭از این بیان روشن می شود که آن غذاها و نذری ها به همین مقدار که منتسب به امام می شوند متبرک شده و خوردن آن به قصد تبرک که مشروعیت آن ثابت است رجحان دارد
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
ایادرسته که میگن پیامبر بارها برای امام حسین (ع)گریه کردن.وبرای مظلومیتش درصحرای کربلا اشک ریختن?
اگه درسته لطفا منبعشو بهم بدید.اگه از اهل سنت هم داشته باشین ممنون میشم
🗯پاسخ:
❗️این مطلب در منابع متعددی از روایات شیعه و سنی نقل شده است .
💎حاکم نیشابوری از علمای برجسته اهل سنت روایت می کند :
❗️"پیامبر روزی امام حسین را دیدند و شروع کردند به گریه کردن .از ایشان سوال کردند که چرا گریه می کنید؟
💎ایشان فرمودند:
"جبرییل بر من نازل شد و اطلاع داد که بزودی امتم همین فرزندم را شهید می کنند و جبرییل مقداری از تربت او را که به رنگ سرخ در آمده بود به من داد"
📚مستدرک علی الصحیحین ج3 ص176
❗️حاکم همین مضمون را در ج4 ص398 از کتابش نقل می کند.
💭گریه کردن پیامبر گرامی بر امام حسین را دیگران از علمای اهل سنت نیز نقل کرده اند از جمله:
📚متقی هندی در کنزالعمال ج7 ص106
📚مسند احمد بن حنبل ج3 ص242
📚طبری در ذخایر العقبی ص147
📚هیثمی در مجمع الزواید ج9 ص187
📚ابن حجر در صواعق المحرقه ص115
❗️و...که جهت اگاهی رجوع فرمایید:
📚فضایل الخمسه ،محقق فیروز آبادی ،ج3 ص272 به بعد
❗️مساله گریه کردن پیامبر گرامی بر امام حسین و خبر دادن جبرییل از شهادت ایشان در منابع متعددی از کتب شیعه نیز ذکر شده است مانند:
📚کامل الزیارات ص146
📚کشف الغمه ج2 ص270
📚الارشاد ج2 ص130
📚اعلام الوری ج1ص428
📚امالی صدوق ص191
📚مناقب ابن شهر اشوب ج2 ص209
❗️و...که جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به :
📚بحار الانوار ج44 ص223 باب30
❗️روشن است که ما نیز اگر برای حسین علیه السلام گریه و عزاداری می کنیم به پیامبر گرامی اقتدا کرده ایم همان پیامبری که خداوند در باره او می فرماید:
"انچه را رسول خدا برای شما اورده بگیرید و اجرا کنید "
💎حشر 7
❗️ومی فرماید:
"برای شما در سیره پیامبر اسوه نیکویی است ( به او اقتدا کنید)"
💎احزاب21
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
خواستم ببینم نظر علما و بزرگان که مورد اقتدای اهل سنت هستند در مورد امام سجاد چه بوده
💭پاسخ :
❗️صحابی بزرگوار جابر بن عبدالله انصاری چنین می گوید:
"در فرزندان انبیا کسی چون علی بن الحسین دیده نشده است"
📚حیاه الامام زین العابدین ج1 ص126
❗️عبدالله بن عباس که از نظر سن بسیار از ایشان بزرگتر بود ایشان را بزرگ می داشت و هرگاه ایشان را می دید به احترام او از جای بر می خواست
📚تاریخ دمشق ج36 ص147
📚تذکره الخواص ص324
❗️زهری نیز درباره امام می گوید:
"من هیچ یک از هاشمیان را چون علی بن الحسین ندیده ام"
📚تهذیب التهذیب ج9 ص445
❗️ومی گوید:
"کسی را فقیه تر از او ندیدم"
📚شذرات الذهب ج1 ص105
❗️یعقوبی می نویسد:
"او از برترین مردم وسختکوش ترین آنان در عبادت بود به همین دلیل به زین العابدین نام گرفت"
📚تاریخ یعقوبی،ج3 ص46
❗️ابن عساکر می گوید:
"راستگو ومورد اعتماد بود، بسیار حدیث می گفت ودارای مقامی بالا وبلند بود"
📚تاریخ دمشق،ج36 ص142
❗️ذهبی می گوید:
"جلالت قدر او عجیب وبه خدا قسم برازنده او بود او از نظر شرافت، اقایی،علم،خداشناسی،وعقل کاملی که داشت کاملا شایسته مقام امامت عظمی بود"
📚سیر اعلام النبلا،ج4 ص240
❗️صفی الدین می نویسد:
"زین العابدین هدایتگری بزرگ وخود راه نجات بود"
📚وسیله المال فی عد مناقب الال،ص280
❗️امام شافعی گوید:
"علی بن الحسین فقیه ترین اهل مدینه است"
📚رسایل جاحظ،ص106
❗️نووی می نویسد:
"همه بر بزرگواری او در همه زمینه ها اتفاق نظر دارند"
📚تهذیب اللغات و الاسمای ق1/ 343
❗️ابن عنبه نسب شناس معروف می نویسد:
"فضایل او به حدی است که به شماره و شمارش نمی آید"
📚عمده الطالب ص93
❗️ابن تیمیه می نویسد:
"او از نظر علم و دین از بزرگان و از سادات تابعین است فضایل او از قبیل خضوع و خشوع و صدقه پنهان و ...معروف است"
📚منهاج السنه ج2 ص123
❗️محمد بن طلحه شافعی می گوید:
"او زینت عبادت کنندگان و الگوی زاهدان و سرور تقوی پیشگان و پیشوای مومنان است "
📚مطالب السوول ج2 ص41
❗️جاحظ می گوید:
"انچنان که من دیده ام خوارج و شیعه و معتزله و عامه و خاصه همه درباره علی بن الحسین یک نظر دارند و احدی را نیافتم که در برتری او بر دیگران تردیدی به خود راه دهد یا در مقدم بودن او بر دیگران شک داشته باشد"
📚عمده الطالب ص193-194
❗علمای فراوانی از اهل سنت زبان به فضل ومدح امام گشوده اند که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب شریف احقاق الحق،ج12 ص1 به بعد
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
ببخشید چرا در سجده زیارت عاشورا ما از خدا بابت این مصبیت بزرگ شکرگذاری میکنیم؟؟مگر مصیبت به این بزرگی شکر داره
💭پاسخ:
❗️طبق بینش اسلامی انسان مومن به جهت شناختی که در باره خداوند دارد هر چه از سوی پرودگارش به او برسد شکر گزار است و در برابر حوادث تسلیم است .
❗️امام حسین در شب عاشورا در جمع اصحاب و اهل بیت خود چنین عرضه داشت:
"خدا را در حالی که در وضع مناسب و خوب هستم یا در ناراحتی هستم حمد و ستایش می کنم"
📚تاریخ طبری ج5 ص418
📚الارشاد ج2 ص91
❗️شیخ حر عاملی نیز در وسایل الشیعه شریف بابی را گشوده است به ذکر روایات اهل بیت تحت عنوان:
"باب استحباب شکر خداوند در هنگام مصایب"
📚وسایل الشیعه ج3 ص246 باب73
💭شیخ کلینی روایت می کند که امام صادق فرمود:
"پیامبر چنین بود که وقتی مساله ای برایش پیش می امد که او را خوشحال می کرد حمد خداوند را بر آن نعمت به جا می آورد و اگر مساله برایش پیش می آمد که ناراحتش می کرد می فرمود حمد برای خداوند است در همه حالات"
📚الکافی ج2 ص97
💎مساله کربلا اگر چه از یک نظر مصیبتی جانگداز بود اما از نظر دیگر نعمتی بزرگ برای مسلمین و اسلام بود زیرا به برکت خون امام حسین و یارانش اسلام از انحراف نجات یافت .انحرافی که نزدیک بود از طریق یزیدیان و بنی امیه تمام جامعه اسلامی و شریعت پیامبر گرامی را در بر گیرد.
❗️شهادت امام حسین از این انحراف بزرگ جلوگیری کرد و این جای شکر دارد .
💭از سوی دیگر قیام کربلا بهترین الگو برای تمام آزادگان جهان است که در مسیر ظلم ستیزی قرار دارند از این نگاه نیز جای شکر بر این نعمت وجود دارد.
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
به نظرم وقتیکه میگیم حسین برای حفظ اسلام کشته شد به دین خدا اهانت کرده ایم ودر حقیقت پذیرفته ایم که نابودی اسلام و بقای اسلام منوط به بود و نبود یک انسان است
💭پاسخ:
❗️در این سخن که بقای اسلام راستین و حقیقی وابسته به وجود اهل بیت است شکی نیست زیرا اگر انها نباشند به قدری از اسلام تفسیرهای غلط صورت می گیرد که گویی اسلام از بین رفته است .به این نکته در روایات فراوانی اشاره شده است
📚بحار الانوار ج23 ص99 باب6" "مردم تنها بوسیله اهل بیت است که هدایت می شوند و الا هلاک میشوند"
❗️اما منظور از اینکه می گوییم امام حسین برای دفاع از دین کشته شد این است که دین با شهادت او زنده شد و این وضع در مورد شهدایی مانند جعفر و حمزه و امثال انها که شهادتشان موجب حیات دین شد ثابت است.
❗️چون یزید با اعمالش موجب اضمحلال و ابطال احکام دین شده بود و از انجایی که مردم هر گاه حاکم خود را متجاهر به فسق و شرب خمر و ارتکاب فجور ببینند خودشان نیز به آن سو کشیده می شوند" الناس علی دین ملوکهم"" مردم بر روش پادشاهان خود هستند"
❗️امام حسین با شهادت خود و عزایزانش جلوی نابودی دین را گرفت چنان که شاعر " ابوالحب کبیر"در شعری به زیبایی زبان حال امام حسین را چنین به تصویر می کشد:
❗️"با پرودگارم عهدی بسته ام که انجام نمی شود"
❗️"جز با کشته شدنم پس مرا بالا ببر و بیفکن"
❗️"اگر دین محمد استوار نمی ماند "
❗️"جز با کشته شدن من پس ای شمشیرها مرا بر گیرید"
📚مستدرکات اعیان الشیعه ج3 ص191
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
از کجا بفهمیم احادیثی که برامون نقل می کنن کدوماشون درسته و کدوماشون معتبر؟
مثلا
راسته امام علی ع در زمان عمر و ابوبکر پاهاشو به زمین مدینه کوبید و فرمود آرام باش و ازون موقع تا حالا در مدینه زلزله نیومده؟
💭پاسخ:
❗️در مورد بخش اول سوالتان باید توجه کنید که وظیفه شما است که مسایل دینی خود را از علما و حوزویان و شاگردان مکتب امام صادق فرا بگیرید
🔵همان علمایی که امام صادق در حقشان فرمود:
« کسی که انان را رد کند ما اهل بیت را رد کرده است و این در حد شرک به خداست»
📚الکافی ج1 ص67
♦️همان علما و فقهایی که امام عسکری درباره انان فرمود:
« هر یک از علمای شیعه که خود نگه دار ،حافظ بر دینشان،مخالف با هوای نفسشان ،مطیع پرودگارشان باشند بر مردم اطاعت انان واجب است»
📚وسائل الشیعه ج27 ص131
🔷و همان علمایی که امام صادق در موردشان فرمود:
« علمای شیعه ما مرزداران هستند .انان از مرزهای عقیدتی مردم که محل نفوذ شیطان و یارانش هستند محافظت می کنند و مانع تسلط انان بر شیعیان ضعیف میشوند .کسانی که خود را بر این امر بگمارد هزاران هزار برابر از مجاهدان برتر هستند زیرا انان از ادیان و عقاید محبین ما دفاع می کنند اما مجاهدان از بدنهای انها»
📚بحار الانوار ج2 ص5
❗️متاسفانه اخیرا دیده می شود افراد فراوانی که شاید به هیچ عنوان سواد حوزوی نداشته اند اقدام به فعالیت در فضای مجازی و تشکیل کانال های پاسخ به شبهات می کنند و با کپی کردن مطالب از افراد و سایت های مختلف به فعالیت ادامه می دهند و احیانا چنان پاسخ های سستی بیان می دارند که سبب وهن دین و مذهب می شوند که ما بارها شاهد این مساله بوده ایم .
❗️ اساسا به این نکته توجه ندارند که اهل بیت از ورود ایشان به چنین مباحثی که نیازمند سال ها تحصیل حوزوی و مطالعه دهها وصدها جلد کتاب می باشد نهی کرده اند
📚بحار الانوار ج2 ص124 باب7
❗️اما در مورد بخش دوم سوالتان:
💭شیخ صدوق در علل الشرایع نقل می کند که حضرت زهرا فرمود:
❗️"در عهد ابوبکر زلزله ای آمد مردم فزع کنان و با شیون نزد ابوبکر و عمر امدند آن دو نیز با فزع و جزع محضر علی علیه السلام امدند مردم نیز به تبعیت از آن دو خود را به درب منزل حضرت علی رساندند علی علیه اسلام از منزل خارج شده و به طرف مردم آمد در حالی که از آنچه مردم به خاطرش وحشت زده و محزون بودند اندوهی نداشته و غمگین نبودند .
❗️امام از مردم گذشتند و مردم نیز به دنبالشان حرکت می کردند حضرت رفتند تا به تپه ای رسیدند و بر بالای آن نشسته و مردم اطراف تپه قرار و آرام گرفته و چشم به دیوارهای شهر دوخته و و حشت زده می دیدند که دیوارها می جنبند و در حال رفتن و آمدن می باشند.
❗️حضرت فاطمه افزود:
"امیر المومنین دو لب مبارک را حرکت داده سپس دست بر زمین زدند و فرمودند تو را چه می شود آرام باش.
❗️زمین آرام گرفت .حضرت علی پس از آن فرمود:
"من کسی هستم که خداوند در قرآن درباره او می گوید:
"هنگامی که زمین به سخترین زلزله خود به لرزه در آید و بارهای سنگین اسرار درون خویش همه را از دل خاک بیرون افکند در آن روز انسان گوید :زمین را چه میشود"
💎سوره زلزله ایات 1 تا3
💭من همان انسانی هستم که به زمین می گویم تو را چه میشود"
📚علل الشرایع ج2 ص556
📚بحار الانوار ج41 ص254
❗️اما در مورد این که از آن پس دیگر در مدینه زلزله نیامد گفتنی است که چنین مطلبی ثابت نیست.
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
برخی اشکال می کنن که از کجا معلوم که مثل قرآن تا الان اورده نشده
💭پاسخ:
❗️در تفسیر نمونه در پاسخ این سوال چنین آمده است:
🗯نظری به تاریخ اسلام پاسخ این سؤال را روشن می سازد، زیرا در داخل کشورهای اسلامی در زمان پیغمبر و پس از او حتی در خود مکه و مدینه مسیحیان و یهودیان سر سخت و متعصبی می زیستند که برای تضعیف مسلمان از هر فرصتی استفاده می کردند و علاوه در میان مسلمانان جمعی مسلمان نما که قرآن مجید آنها را منافق نام نهاده زندگی داشتند که جاسوسی بیگانگان بر عهده آنان بود
❗️مانند آنچه درباره ابوعامر راهب و همدستان او از منافقان مدینه و چگونگی ارتباط آنها با امپراطور روم در تواریخ نقل شده که منتهی به ساختن مسجد ضرار در مدینه شد و آن صحنه عجیبی را که قرآن در سوره توبه به آن اشاره کرده است بوجود آورد
👌مسلما این دسته از منافقان و آن عده از دشمنان متعصب و سرسخت که به دقت مراقب اوضاع مسلمین بودند و از هر جریانی که به زیان مسلمانان بود استقبال می کردند اگر به چنین کتابی دسترسی پیدا کرده بودند برای در هم شکستن آنها تا آنجا که می توانستند آنرا نشر می دادند و یا لااقل در حفظ و نگهداریش می کوشیدند
❗️و لذا می بینیم حتی افرادی که به احتمال ضعیفی ممکن است به معارضه با قرآن برخاسته باشند، تاریخ نام آنها را ضبط کرده است از جمله :نام عبدالله بن مقفع را برده اند که او کتاب الدرة الیتیمة را به همین منظور نوشته است .در صورتی که کتاب مزبور هم اکنون در اختیار ما است و چندین بار چاپ شده است و کوچکترین اشاره ای در آن کتاب به این مطلب نشده است، نمی دانیم چطور این نسبت را به او داده اند؟
❗️نام متنبی احمد بن حسین کوفی شاعر را در این زمره نیز ذکر کرده اند، که ادعای نبوت نموده است، در صورتی که قرائن زیادی نشان می دهد که داعیه او بیشتر بلند پروازی محرومیتهای خانوادگی و حس جاه طلبی بوده است
❗️ابوالعلای معری نیز متهم به این امر شده است، گر چه از او سخنان زننده ای نسبت به اسلام نقل شده اما هیچ وقت داعیه مبارزه با قرآن را نداشته است بلکه جملات جالبی درباره عظمت قرآن گفته که به پاره ای از آنها اشاره خواهد شد
❗️ولی مسیلمه کذاب از مردم یمامه مسلما از کسانی است که به مبارزه با قرآن برخاسته و به اصطلاح آیاتی آورده است که جنبه تفریحی آن بیشتر است بد نیست چند جمله از آنها را در اینجا بیاوریم
💭 در برابر سوره الذاریات ، این جمله ها را آورده است
💎.و المبذرات بذرا و الحاصدات حصدا و الذاریات قمحا و الطاحنات طحنا و العاجنات عجنا و الخابزات خبزا و الثاردات ثردا و اللاقمات لقما اهالة و سمنا)).
📚اعجاز القرآن رافعی.
❗️یعنی قسم به دهقانان و کشاورزان، قسم به درو کنندگان، قسم به جدا کنندگان کاه از گندم، قسم به جدا کنندگان گندم از کاه، قسم به خمیر کنندگان، قسم به نان پزندگان، قسم به ترید کنندگان قسم به آن کسانی که لقمه های چرب و نرم بر می دارند
❗️یا ضفدع بنت ضفدع، نقی ما تنقین، نصفک فی الماء و نصفک فی الطین، لا الماء تکدرین و لا الشارب تمنعین .
📚قرآن و آخرین پیامبر
یعنی ای قورباغه دختر قورباغه ! آنچه می خواهی صدا کن ! نیمی از تو در آب و نیمی دیگر در گل است، نه آب را گل آلود می کنی و نه کسی را از آب خوردن جلوگیری می نمائی
❗️آری اگر دشمنان اسلام می توانستند همانند قرآن را بیاورند چنین می کردند و با کمترین هزینه دین اسلام را نابود می کردند اما چون نمی توانند ناچارا متحمل صرف هزینه های گزاف برای رسیدن به این هدف می شوند و از هر راهی که بتوانند دشمنی خود را با اسلام ادامه می دهند
📚تفسیر نمونه ج1 ص133
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
اخیرا متنی در کانال های اسلام ستیز منتشر میشود که در آن نظرات مراجع را اورده که گفته اند تنها هزینه های معمولی و متعارف در مان زوجه بر عهده همسر است و اگر زیاد شود بر شوهرش هزینه ها واجب نیست و می گویند این است بها دادن انسان به زن بدبخت
💭پاسخ:
❗️انچه که از ایات و روایات دانسته می شود این است که هزینه های درمانی زوجه بر عهده همسر است چه بیماری از جمله بیماری هایی باشد که هزینه متعارف و معمولی را برای درمان در پی دارد و چه جزو بیماری هایی باشد که هزینه های زیادی داشته باشد مگر آنکه آن قدر زیاد باشد که خارج از توانایی شوهر است که در این صورت شوهر تکلیف ندارد زیرا یکی از شروط تکلیف قدرت است و مکلف کردن فردی که قدرت و توان ندارد خلاف عقل و ایات و روایات است.
❗️ایت الله العظمی سیستانی چنین می اورد:
"هزینه درمان بیماری متعارف زوجه بر شوهر واجب است و در بیماری صعب العلاج که اتفاقی پیش می آید و نیاز به هزینه زیاد دارد مشروط به اینکه شوهر به حرج نیفتد بر شوهر واجب است.
📚منهاج الصالحین، ج3، ص 126، م421
🗯در روایات اهل بیت به این نکته تصریح شده است که تمام چیزهایی که زن به انها واقعا احتیاج دارد در حد رفع احتیاج تامین آنها بر عهده شوهر است
📚وسایل الشیعه ج21 ص515 باب4
💭امام صادق فرمود:
"هر آنچه زن به آن احتیاج دارد فراهم ساختن آن بر عهده شوهر است..."
📚تحف العقول ص250
📚وسایل الشیعه ج21 ص516
💎طبیعی است که یکی از نیازهای زن هزینه های درمانی او است که به مقتضای ادله بالا تامین آن بر عهده شوهر است اگر چه زیاد باشد
👌مگر در یک صورت و آن این که هزینه ها به قدری زیاد باشد که خارج از قدرت و توان شوهر است که در این صورت تکلیفی ندارد زیرا تکلیف کردن انسان ناتوان قبیح عقلی است چنان که خداوند می فرماید:
"خداوند هیچ کس را جز به اندازه توان و قدرتش تکلیف نمی کند"
💎بقره286
💎انعام152
💎اعراف42
💎طلاق7
❗️همین سخن در روایات متعددی نیز بیان شده است
📚بحار الانوار ج5 ص298 باب14
💭طبیعی است که اگر افرادی بر خلاف ادله بالا حکمی داده باشند حکم آنها را نمی توان به عنوان اشکالی در تعالیم اسلامی محسوب کرد زیرا حکم آنان طبق اجتهاد شخصی آنهاست.
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️شبهه کانال ضد دین:
💎بیشتر مردم سرزمین های اسلامی اسیر دینی هستند که بنیانگذاران آن حتی از کروی بودن زمین آگاهی نداشته و به گمان مسطح بودن زمین رسم نماز خواندن به سوی قبله را به پیروان خود آموزش داده اند در حالی که با چرخش زمین نماز خواندن به سمت آسمان می باشد نه کعبه
🗯پاسخ:
❗️توجه به چند نکته لازم است:
1⃣در ایات و روایات به کرات مطالبی دیده می شود که دال بر آن است که از دید اسلام زمین کروی است نه مسطح که می توانید کلید واژه "کروی "را در کانال سرچ کنید.
2⃣توجه به قبله هرگز مفهومش محدود کردن ذات پاک خدا در سمت معینی نیست بلکه از آنجایی که انسان یک موجود مادی است وبالاخره باید به سویی نماز بخواند، دستور داده شده که همه به یک سو نماز بخوانند تا وحدت وهماهنگی در صفوف مسلمین پیدا شود واز هرج ومرج وپراکندگی جلوگیری شود.
ضمنا سمتی که به عنوان قبله تعیین شده نقطه ای است مقدس که از قدیمی ترین پایگاههای توحید است وتوجه به آن بیدار کننده خاطرات توحیدی می باشد
📚تفسیر نمونه،ج1 ص415
3⃣به مقتضای روایات خانه کعبه تنها قبله نیست بلکه امتداد آن از طرف بالا تا اوج آسمانها و از طرف پایین قبله است .به این معنا که امتداد خانه کعبه از دو طرف بالا و پایین تا بی نهایت قبله می باشد و همانطور که ایستادن مقابل خانه کعبه کافی است ایستادن مقابل امتداد آن هم کفایت می کند .بنا براین هر کس در هر کجای کره زمین قرار گرفته اند به طور مسلم می توانند محاذی امتداد کعبه بایستد اگر چه زمین را کروی فرض کنیم.
📚وسایل الشیعه ج4 ص303 باب3
4⃣محاذات و رو به قبله بودنی که در قبله معتبر شمرده شده همان محاذات و رو به قبله بودن عرفی است نه هندسی و ریاضی
❗️یعنی نماز گزار باید طوری بایستد که مردم بگویند مقابل خانه کعبه است بدیهی است که انحای سطح زمین مانع از این نوع محاذات نخواهد بود.
❗️این موضوع را در ضمن یک مثال می توان روشن کرد .اگر به کسی که در تهران قرار دارد بگویند رو به طرف مشهد بایست او با یک محاسبه تخمینی رو به طرف کرده و می گوید مشهد این طرف است در حالی که ما اگر انحای زمین را در فاصله تهران تا مشهد از طریق قواعد ریاضی و هندسی در نظر بگیریم مسلما اگر یک خط مستقیم از محاذی صورت شخصی که در تهران است به طرف مشهد بکشیم از بالای شهر مشهد در میان فضا عبور خواهد کرد نه از خود شهر مشهد ولی این مقدار مانع از آن نیست که عرفا بگویند محاذی و به طرف شهر مشهد ایستاده است.
❗️در چنین مواردی انچه مهم است صدق عرفی است نه صدق ریاضی و هندسی و به مقتضای ادله روایی همین مقدار که عرفا بگویند فرد رو به قبله است کفایت می کند و رو به قبله بودن ریاضی و هندسی ملاک نیست واین رو به قبله بودن عرفی با فرض کروی بودن زمین نیز قابل صدق است .
📚وسایل الشیعه ج4 ص297 باب2
💭با توجه به این نکات اشکال مطرح شده در متن به روشنی پاسخ داده میشود
📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ص439
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
اخیرا خیلی از افراد خواسته و ناخواسته ایراد میگیرند بر اخذ اجرتی که سخنرانان مذهبی(روحانیون) و مداحان بر روضه خوانی وحتی آموزه های مذهبی ، میگیرند استدعا دارم با استفاده از مباتی دینی وسیره عقلاء پاسخی مستدلو مفصل وکامل بدهید که بشود آنها را توجیه وقانع کرد
💭پاسخ:
❗️توجه به چند نکته لازم است:
1⃣سیره قطعی انبیای الهی عدم در خواست مزد در برابر تبلیغ بوده است .انان به طور مکرر اعلام می کردند که در برابر تلاش هایی که برای ابلاغ پیام های الهی دارند از مردم چیزی نمی خوهند و تقاضای مزد و پاداشی ندارند
💎سوره شعرای ایات 105 تا180
💎انعام90
💎ص86
2⃣زیانبارترین اثر تبلیغ در برابر پاداش ،تحریف ارزش های دینی است .هنگامی که تبلیغ به صورت کالا در آید مبلغ به جای آنکه نیاز مخاطب را در نظر بگیرد خواست او را مورد توجه قرار می دهد و از این رو سعی می کند کالای خود را مطابق میل وی تنظیم کند و بدین سان چه بسا لازم می داند که ارزش های دینی را تحریف کند تا دنیای خود را تامین کند.
❗️همینطور سبب از بین رفتن اخلاص و کاهش اثر تبلیغ نیز می شود
📚دانشنامه قرآن و حدیث ،ری شهری ج15 ص331
3⃣در روایات متعددی نیز به این مطلب اشاره شده است .
❗️پیامبر گرامی فرمود:
"در کتاب خدا نوشته شده است که ای پسر آدم همان گونه که علم را رایگان فرا گرفتی آن را رایگان بیاموز"
📚در المنثور ج1 ص155
❗️امام علی فرمود:
"عالم زمانی عالم است که برای دانش خود چیزی از متاع دنیا را طلب نکند"
📚غرر الحکم ج6 ص437
❗️امام صادق فرمود:
"کسی که مردم به او نیاز دارند تا دین را به انان بیاموزد و او از انان مزد بخواهد شایسته است که خداوند او را در آتش جهنم در افکند"
📚بحار الانوار ج2 ص78
4⃣میان در خواست مزد و اجر در برابر عمل و اعطای هدیه و پاداش در برابر زحمت از طرف مردم تفاوت است.
❗️اثار زیانباری که به آن اشاره شد هنگامی پدید می آید که مبلغ درست بر عکس انبیا الهی عمل کند و مزد تبلیغ بخواهد و با دین خدا مانند یک کالا معامله کند اما اگر مبلغ درخواست مزد نداشته باشد لیکن مردم برای تامین زندگیش چیزی به او اهدا کنند پذیرفتن آن مانعی ندارد.
❗️امام صادق فرمود:
"معلم برای مزد تعلیم نمیدهد اما اگر هدیه ای به او داده شد قبول می کند"
📚تهذیب ج6 ص365
❗️حمزه بن حمران از امام صادق روایت می کند که فرمود:
"هر کس از راه علمش نان بخورد مستمند خواهد شد"
💭حمزه می گوید به امام گفتم در میان شیعیان شما گروهی هستند که دانش های شما را فرا می گیرند و منتشر می کنند و در مقابل آن از هدیه مردم بی بهره نمی مانند
❗️امام فرمود:
"اینان کسانی نیستند که با علم خود نان می خورند"
📚بحار الانوار ج2 ص116
5⃣مبلغین به خاطر یاد گیری علوم و احکام دین از بسیاری از بر خورداری ها چشم پوشیده اند و عشق به تحصیل انها را به حوزه کشانده است .چنین افرادی مانند سایر مردم نیازهای مادی و معیشتی دارند و پرداختن به دروس سنگین و عمیق حوزه و معارف دینی اجازه به دنبال شغل رفتن را به انها نمی دهد .مردم نیز از ارزش کار انها اگاه هستند و با دادن هدیه از انها سپاسگزاری می کنند.واین غیر از طلب مزد و پاداش است
6⃣انچه در باره روحانیون آمد در مورد مداحان نیز قابل صدق است و انان نیز تنها می توانند هدیه دریافت کنند چنان که علامه امینی می آورد:
"اهل بیت به احترام مداحان و شعر سرایان در مدحشان محفلها تشکیل و دوستان خود را به آن محافل دعوت می کردند و با دادن صله و جایزه های گرانبها شعرا و مداحان را مورد نوازش قرار می دادند"
❗️سپس علامه به ذکر روایات در همین موضوع می پردازد
📚ترجمه الغدیر ج3 ص35
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
اخیرا بعضی اشکال میکنند چرا نام های عربی برای فرزندان گذاشته میشود و ار نامهای ایرانی استفاده نمی شود؟
💭پاسخ:
❗️توجه به چند نکته لازم است:
1⃣اسلام آیینی جهانی است که اختصاص به عرب و عجم ندارد بلکه همگان موظف هستند که به تعالیم آن عمل کنند چنان که خداوند می فرماید:
"پر برکت است خداوندی که قرآن را بر بنده اش نازل کرد تا جهانیان را انذار دهد"
💎فرقان1
❗️ومی فرماید:
"بگو ای تمام مردم من رسول خدا به سوی همه شما هستم"
💎اعراف158
2⃣یکی از حقوقی که اسلام بر پدر لازم می دارد انتخاب نام مناسب برای فرزند می باشد چنان که پیامبر گرامی فرمود:
"حق فرزند بر پدرش این است که نام نیکو برایش بگذارد و او را به نیکی تربیت کند"
📚الفقیه ج4 ص372
3⃣در روایات اسلامی برترین اسمها نامهای پیامبران و امامان معرفی شده است چنان که امام باقر فرمود:
"برترین اسما نام های انبیا (و امامان هستند)"
📚الکافی ج6 ص18
📚معانی الاخبار ص146
4⃣از سوی دیگر یکی از واجباتی که اسلام برای پیروانش قرار داده است وجوب محبت اهل بیت پیامبر می باشد که به عنوان اجر رسالت پیامبر خاتم معرفی شده است
💎شوری23
❗️و روایات فراوانی در لزوم و وجوب این محبت در مجامع روایی ما نقل شده است
📚بحار الانوار ج23 ص228 باب13
5⃣مساله تعظیم و تکریم اهل بیت به عنوان امامان معصوم از ناحیه خداوند یکی دیگر از الزاماتی است که بر عهده مسلمین قرار داده شده است .
💭پیامبر گرامی فرمود:
"برای خداوند حرمات سه گانه ای است که هر کس انها را احترام و تکریم کند خداوند امر دین و دنیای او را محفوظ می دارد .و آن سه چیز عبارت است از احترام قرآن ،احترام پیامبر،و احترام و تکریم اهل بیت"
📚خصال ج1 ص146
❗️حال می گوییم نامگذاری فرزندان به نام های اهل بیت مقتضای محبت به انان و لزوم تکریم و تعظیم آنها می باشد گذشته از آنکه به طور مشخص نیز به این نامگذاری سفارش شده است.
❗️هم نام بودن با انسان های ارجمند و بزرگ دینی و مذهبی احساس طراوت در انسان پدید می آورد و انسان را با شخصیت و مکتب و تاریخ آنها پیوند می زند و زمینه را جهت الگوگیری از انان که برترین مخلوقات و شایسته ترین آنها هستند فراهم می کنند
📚بحار الانوار ج26 ص267 باب6
❗️و کسی با انان قابل قیاس نیست که بخواهیم از نام دیگران به جای انان الگو بگیریم و ما در ایران خودمان نیز هیچ شخصیتی نداشته ایم که با انان قابل مقایسه باشند چنان که حضرت علی فرمود:
"ما اهل بیتی هستیم که هیچ کس قابل قیاس با ما نیست"
📚عیون الاخبار یک جلدی ص225
📚ذخایر العقبی ص17
💎امامان گرامی تعلق به جامعه بشری دارند نه جامعه عربی و نامگذاری به نام انان به خاطر مکتب و شخصیت انان است نه بخاطر عرب بودن انان تا با غیرت وطنی ما منافات داشته باشد .انان راهنمایان سعادت برای تمام مخلوقات هستند و نام نهادن به اسامی انان نوعی تبلیغ و گسترش فرهنگ دینی و اسلامی می باشد .
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht