🚫❓🚫سوال
❔ایا در ایران باستان ایرانیان زنان خودشون رو به هم قرض و عاریه می دادن تا ازشون استفاده جنسی ببرن❕
💠پاسخ:
⚜بله این رسم از رسومات دیرینه ایران باستان بوده است.
❗️«شوهر حق داشت یگانه زن خود را یا یکی از زنانش را به مرد دیگری که محتاج شده باشد بسپارد و به او عاریه بدهد تا این مرد از خدمات آن زن استفاده کند و رضایت زن شرط نبود .در این صورت شوهر دوم حق دخل و تصرف در اموال زن را نداشت و فرزندانی که در این ازدواج متولد می شد متعلق به خانواده شوهر او بود و مانند فرزندان او محسوب می شد .این عمل را عمل خیر می دانستند و کمک به یک هم دین تنگدست تنگدست می شماردند»
📚ایران در زمان ساسانیان ص354
📚تاریخ اجتماعی ایران ج2 ص45
🗯کریستین سن می نویسد:
«یکی از مقررات خاصه فقه ساسانی «ازدواج ابدال»بود.اگر مردی از دنیا می رفت و فرزند پسری نداشته باشد اما زنش زنده باشد باید آن زن را در اختیار نزدیکترین خویشاوندان متوفی قرار دهند و اگر زن نداشته باشد دختر او را به نزدیکترین بستگان می دهند .واگر زن و دختری نداشته باشد از اموال شخصی متوفی زنی را جهیزیه داده و به یکی از مردان خویشاوند میت بدهند.فرزند پسری که از این ازدواج حاصل شود متعلق به مرد متوفی است »
📚ایران در زمان ساسانیان ص355
⁉️براستی جای تعجب دارد که هم اکنون کسانی پیدا شده اند که به ایران باستان و آیین آنها افتخار می کنند❗️❗️❗️
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⛔️⁉️⛔️سوال🚫🚫🚫
❓بین مردم مرسوم است که در مورد بعضی ایام و برخی روزها می گویند آن روز روزی نحس است از نظر اسلام ایا چنین مطلبی صحیح است که برخی روزها نحس و برخی سعد هستند یا خیر
💠پاسخ:
🌾در تفسیر شریف نمونه چنین آمده است:
🗯البته این از نظر عقل محال نیست که اجزاء زمان با یکدیگر تفاوت داشته باشند، بعضى داراى ویژگیهاى نحوست، و بعضى ویژگیهاى ضد آن، هر چند از نظر استدلال عقلى راهى براى اثبات یا نفى چنین مطلبى در اختیار نداریم، همین اندازه مى گوئیم ممکن است ولى از نظر عقل ثابت نیست.
❗️بنابراین اگر دلائل شرعى از طریق وحى که افقهاى وسیعترى را روشن مى سازد بر این معنى در دست داشته باشیم قبول آن نه تنها بى مانع بلکه لازم است.
❗️در آیات قرآن تنها در دو مورد اشاره به «نحوست ایام» شده است:
🔷یکى در آیه 19 سوره قمر و دیگرى در آیه 16 سوره فصلت که درباره ماجراى قوم عاد سخن مى گوید در آنجا مى خوانیم:
🔷«مانند بادى سخت و سرد در روزهاى شومى بر آنها مسلط ساختیم»
📓فصلت16
❗️و در نقطه مقابل، تعبیر «مبارک» نیز در بعضى از آیات قرآن دیده مى شود، چنانکه درباره شب قدر مى فرماید :
«ما قرآن را در شبى پر برکت نازل کردیم»
📓دخان 3
❗️ در روایات اسلامى به احادیث زیادى در زمینه «نحس و سعد ایام» برخورد مى کنیم که هرچند بسیارى از آنها روایات ضعیف است و یا احیانا آمیخته با بعضى روایات مجعول و خرافات مى باشد، ولى همه آنها چنین نیست، بلکه روایات معتبر و قابل قبولى در میان آنها بدون شک وجود دارد، چنانکه مفسران نیز در تفسیر آیات فوق بر این معنى صحه نهاده اند.
🗯محدث بزرگ مرحوم علامه مجلسى نیز روایات فراوانى در «بحارالانوار» در این زمینه آورده است
📚بحار الانوار ج59 ص1 تا91
❗️آنچه به طور فشرده و خلاصه در اینجا مى توان گفت چند مطلب است:
1⃣ در روایات متعددى سعد و نحس ایام در ارتباط با حوادثى که در آن واقع شده است تفسیر شده، فى المثل در روایتى از امیرمؤمنان على مى خوانیم شخصى از امام درخواست کرد تا درباره روز «چهارشنبه» و فال بدى که به آن مى زنند و سنگینى آن، بیانى فرماید که منظور کدام چهارشنبه است؟ فرمود:
🔷«منظور چهارشنبه آخر ماه است که در محاق اتفاق افتد، و در همین روز «قابیل» برادرش «هابیل» را کشت... و خداوند در این روز چهارشنبه تندباد را بر قوم عاد فرستاد»
📚نور الثقلین،ج5 ص183
❗️لذا بسیارى از مفسران به پیروى بسیارى از روایات آخرین چهارشنبه هر ماه را روز نحس مى دانند، و از آن تعبیر به «اربعاء لاتدور» مى کنند (یعنى چهارشنبه اى که تکرار نمى شود)
🌾در بعضى دیگر از روایات مى خوانیم که روز اول ماه روز سعد و مبارکى است چرا که آدم در آن آفریده شد، همچنین روز 26، چرا که خداوند دریا را براى موسى (علیه السلام) شکافت
📚همان مدرک ص105
❗️یا این که روز سوم ماه روز نحسى است، چرا که آدم و حوا در آن روز از بهشت رانده شدند، و لباس بهشتى از تن آنها کنده شد
📚همان مدرک ص58
❗️یا این که روز هفتم ماه روز مبارکى است، چرا که نوح سوار بر کشتى شد (و از غرقاب نجات یافت)
📚همان مدرک ص61
❗️یا اینکه در مورد نوروز در حدیثى از امام صادق مى خوانیم که فرمود:
🔷«روز مبارکى است که کشتى نوح بر جودى قرار گرفت، و جبرئیل بر پیامبر اسلام نازل شد، و روزى است که على بر دوش پیامبر رفت بتهاى کعبه را شکست، و داستان غدیر خم مصادف با نوروز بود...
📚بحار الانوار ج59 ص92
❗️این گونه تعبیرات، در روایات فراوان است که سعد و نحس ایام را با بعضى از حوادث مطلوب، یا نامطلوب پیوند مى دهد، مخصوصاً در مورد روز عاشورا که بنى امیه به گمان پیروزى بر اهل بیت آن را روز مسعودى مى شمردند، و در روایات شدیداً از تبرک به آن روز نهى شده، و حتى دستور داده اند که آن روز را روز ذخیره آذوقه سال و مانند آن نکنند، بلکه کسب و کار را در آن روز تعطیل کرده، و عملا از برنامه بنى امیه فاصله بگیرند.
🗯 مجموع این روایات سبب شده که بعضى مسأله سعد و نحس ایام را چنین تفسیر کنند که مقصود اسلام توجه دادن مسلمین به این حوادث است، تا از نظر عمل خود را بر حوادث تاریخى سازنده تطبیق دهند، و از حوادث مخرب و روش بنیان گذاران آنها فاصله گیرند.
❗️این تفسیر ممکن است در مورد قسمتى از این روایات صادق باشد ولى در مورد همه آنها مسلماً صادق نیست، چرا که از بعضى از آنها استفاده مى شود تأثیر مرموزى در بعضى ایام احیاناً وجود دارد که ما از آن آگاهى نداریم.
2⃣این نکته نیز قابل دقت است که بعضى در مسأله سعد و نحس ایام به اندازه اى راه افراط را پوئیده اند که به هر کارى مى خواهند دست بزنند قبلا به سراغ سعد و نحس ایام مى روند، و عملاً از بسیارى فعالیتها باز مى مانند، و فرصتهاى طلائى را از دست مى دهند.
🗯ادامه پاسخ👇👇👇👇
🗯ادامه پاسخ ❗️❗️❗️
♻️یا اینکه بجای بررسی عوامل شکست و پیروزی خود و دیگران و استفاده از تجربیات گرانبها در زندگی گناه همه شکست ها را به گردن شومی ایام می اندازد هماگونه که رمز پیروزى ها را در نیکى ایام جستجو مى کنند
🗯این یکنوع فرار از حقیقت، و افراط در مسأله، و توضیح خرافى حوادث زندگى است که باید از آن به شدت پرهیز کرد، و در این مسائل نه گوش به شایعات میان مردم داد، نه سخن منجمان، و نه گفته فال گیران، اگر چیزى در حدیث معتبر در این زمینه ثابت شود باید پذیرفت، وگرنه بى اعتنا به گفته این و آن باید خط زندگى را ادامه داد، و با تلاش و سعى و کوشش به پیش محکم گام برداشت، و از توکل بر خدا یارى جست و از لطف او استعانت خواست.
3⃣ مسأله توجه به سعد و نحس ایام علاوه بر اینکه غالباً انسان را به یک سلسله حوادث تاریخى آموزنده رهنمون مى شود، عاملى است براى توسل و توجه به ساحت قدس الهى، و استمداد از ذات پاک پروردگار، و لذا در روایات متعددى مى خوانیم:
« در روزهائى که نام نحس بر آن گذارده شده مى توانید با دادن صدقه، و یا خواندن دعا، و استمداد از لطف خداوند، و قرائت بعضى از آیات قرآن، و توکل بر ذات پاک او، به دنبال کارها بروید و پیروز و موفق باشید.»
❗️از جمله در حدیثى مى خوانیم که یکى از دوستان امام حسن عسکرى روز سه شنبه خدمتش رسید، امام فرمود: دیروز تو را ندیدم، عرض کرد: دوشنبه بود، و من در این روز حرکت را ناخوش داشتم فرمود:
🗯 «کسى که دوست دارد از شر روز دوشنبه در امان بماند در اولین رکعت نماز صبح سوره هل اتى بخواند، سپس امام این آیه از سوره هل اتى را (که تناسب با رفع شر دارد) تلاوت فرمود: فوقاهم الله شر ذلک الیوم... «خداوند نیکان را از شر روز رستاخیز نگاه مى دارد او به آنها خرمى و طراوت ظاهر و خوشحالى درون عطا مى کند»
📚بحار ج59 ص39
❗️در حدیث دیگر مى خوانیم که یکى از یاران امام ششم از آن حضرت پرسید: آیا در هیچ روزى از روزهاى مکروه چهارشنبه و غیر آن سفر کردن مناسب است؟ امام در پاسخ فرمود:
«سفرت را با صدقه آغاز کن و آیة الکرسى را به هنگامى که مى خواهى حرکت کنى تلاوت کن» (و هر کجا مى خواهى برو)»
📚همان ص28
❗️در حدیث دیگرى نیز آمده است که یکى از یاران امام دهم على بن محمّد الهادى مى گوید: خدمت حضرت رسیدم در حالى که در مسیر راه انگشتم مجروح شده بود، و سوارى از کنارم گذشت و به شانه من صدمه زد، و در وسط جمعیت گرفتار شدم و لباسم را پاره کردند، گفتم: خدا مرا از شر تو اى روز حفظ کند، عجب روز شومى هستى! امام فرمود: «با ما ارتباط دارى و چنین مى گوئى؟! و روز را که گناهى ندارد گناهکار مى شمرى؟ آن مرد عرض مى کند از شنیدن این سخن به هوش آمدم و به خطاى خود پى بردم، عرض کردم اى مولاى من، من استغفار مى کنم، و از خدا آمرزش مى طلبم، امام افزود:
«روزها چه گناهى دارد که شما آنها را شوم مى شمرید هنگامى که کیفر اعمال شما در این روزها دامانتان را مى گیرد»
راوى مى گوید: «عرض کردم من براى همیشه از خدا استغفار مى کنم و این توبه من است اى پسر رسول خدا».
امام فرمود:
«این براى تو فایده اى ندارد، خداوند شما را مجازات مى کند به مذمت کردن چیزى که نکوهش ندارد، آیا تو نمى دانى که خداوند ثواب و عقاب مى دهد، و جزاى اعمال را در این سرا و سراى دیگر خواهد داد، سپس افزود: دیگر این عمل را تکرار مکن و براى روزها در برابر حکم خداوند کار و تأثیرى قرار مده»
📚بحار ج59 ص2
❗️این حدیث پرمعنى اشاره به این است که اگر روزها هم تأثیرى داشته باشد به فرمان خدا است، هرگز نباید براى آنها تأثیر مستقلى قائل شد، و از لطف خداوند خود را بى نیاز دانست، و آنگهى نباید حوادثى را که غالباً جنبه کفاره اعمال نادرست انسان است به تأثیر ایام ارتباط داد، و خود را تبرئه کرد. و شاید این بیان بهترین راه براى جمع میان اخبار مختلف در این باب است (دقت کنید)
📚تفسیر نمونه ج23 ص41
🗯پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
📛سوال⁉️
❓این که ماه صفر نحس است در روایتی از معصومین نقل شده است یا خرافات است❕
💠پاسخ:
🌾درباره نحوست ماه صفر روایتی وارد نشده است و برخی علما نحوست این ماه را به شهرت نسبت داده اند فرموده اند طبق مشهور این ماه شوم ونحس است.
✏️علامه مجلسی می گوید:
"هذا الشهر مشهور بالنحوسه والشوم"
"ماه صفر مشهور است به نحوست وشوم بودن"
📚زاد المعاد،ص274
✏️شیخ عباس قمی می گوید:
"بدانکه این ماه معروف به نحوست است"
📚مفاتیح الجنان،ص508
🗯این که این بزرگواران نحوست این ماه را به مشهور نسبت داده اند کاشف از آن است که در این زمینه احیانا روایتی بوده است اما به ما نرسیده است و توجه به این نکته لازم است که در برخی روایات، اهل بیت برای شهرت اهمیت ویژه ای قائل شده اند چنان که امام صادق فرمود:
🔷"خذ ما اشتهر بین اصحابک"
"به آنچه بین علمای شیعه مشهور است عمل کن"
📚عوالی اللئالی،ج3 ص129
❗روی این جهت، افرادی که می خواهند چنین اظهار کنند که از آنجایی که ماه صفر نحوستش به مشهور نسبت داده شده لذا قابل اعتنا نیست طریقه خوبی را در پیش نگرفته اند.
👌البته ما درباره نحوست ایام بحثی مفصل داشتیم که می توانید به پاسخ گذشته ما رجوع فرمایید و از تفسیر نمونه اوردیم:
❗️ «در موارد متعدد، ایام به نحوست نسبت داده شده به دلیل اتفاقاتی که درآن واقع شده است، البته افرادی در این مساله راه افراط را پیموده اند وبه هرکاری که دست می زنند قبلا به سراغ سعد ونحس بودن ایام می روند وشکست های خودرا به گردن ایام می اندازند،این خرافه ای است که جدا باید از آن پرهیز کرد . در روایات اهل بیت آمده است که در روزهایی که نام نحس بر آن گذارده شده است، شما می توانید با دادن صدقه، یا خواندن دعا و استمداد از لطف الهی وتوکل بر خدا به دنبال کارها بروید وپیروز باشید»
📚تفسیر نمونه،ج23 ص44
🗯شیخ عباس قمی نیز تصریح می کند برای دفع نحوست ماه صفر،هیچ چیز بهتر از تصدق وادعیه واستعاذات نیست
📚مفاتیح الجنان،ص508
👌علامه مجلسی نیز روایاتی را ذکر می کند که انسان می تواند با پرداخت صدقه وتوکل بر خدا نحوست ایام را برطرف کند
📚بحار الانوار،ج56 ص18 باب 15
🗯جهت اگاهی تفصیلی از بحث نحوست ایام به پاسخ قبلی ما مراجعه یا کلید واژه «نحوست» را در کانال سرچ فرمایید.
🔷توجه فرمایید که :
🗯ایام ذاتا سعد و نحس ندارد، مگر به خاطر حوادثی که در آن واقع شده و لذا چون در ماه صفر سه تن از معصومین علیهم السلام چشم از جهان بسته اند و همچنین مشکلاتی که برای اسرای کربلا پیش آمد، ممکن است عنوان نحس به خود گرفته باشد .
🗯پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🚫❓سوال❓
❔آیا در ایران باستان ایرانیان با محارم خود ازدواج می کردند
🗯پاسخ:
💠شهید مطهری در این زمینه می نویسد:
✏️ازدواج با محارم سنتی رایج بوده که در عهد ساسانی و دوران پیش از آن ریشه داشته است .خاندانها برای اینکه مانع اختلاط خود با بیگانگان و افتادن ثروت خود در اختیار بیگانگان شوند کوشش می کردند تا حد الامکان با اقربای نزدیک خود ازدواج کنند .
🔷در کتاب اردای ویرافنامه که آن را به نیک شاپور از دانشمندان زمان خسرو اول نوشین روان نسبت داده اند چنین آمده است که در آسمان دوم کسانی را دیده اند که ازدواج با محارم کرده بودند و تا جاودان آمرزیده شده بودند و در دورترین جاهای دوزخ روان زنی را گرفتار عذاب جاودانی دیده زیرا ازدواج با محارم را بهم زده است»
📚تاریخ اجتماعی ایران ج2 ص39
✏️کریستین سن می گوید:
«اهتمام در پاکی اصل ونسب وخون ونژاد یکی از صفات بارز جامعه ایرانی بشمار می رفت، تا آنجا که ازدواج با محارم را جایز می شمردند. کمبوجیه با دو خواهر خود ازدواج کرد، داریوش نیز خواهرش را به زنی گرفت، اردشیر با دو دختر خود ازدواج کرد وداریوش نیز با دختر خود ازدواج کرد.بهرام چوبین با خواهرش گردیک"ازدواج کرد. مهران گنشسب خواهرش را به زنی گرفت»
📚ایران در زمان ساسانیان،ص347
🗯سعید نفیسی می گوید:
«چیزی که از اسناد آن زمان بدست می آید وبا همه هیاهوی جاهلانه ای که مطرح کرده اند از بدیهیات تمدن آن دوران است نکاح با محارم درجه اول است که معمول ومتعارف بوده است»
📚تاریخ اجتماعی ایران،ج2 ص35
🔷کریستین سن می گوید:
«کوششی که بعضی از پارسیان جدید برای انکار ازدواج با محارم می کنند بی اساس وسبکسرانه است»
📚ایران در زمان ساسانیان،ص348
🔷مرحوم مشیر الدوله از مورخان قدیم یونانی در مورد هخامنشیان نقل می کند:
«در دوره هخامنشیان مغ ها با مادرانشان ازدواج می کردند»
📚ایران باستان،ج6 ص1546
✏️درباره اشکانیان می گوید:
«ازدواج با اقربای خیلی نزدیک در ایران قدیم پسندیده بود و ظاهرا جهت آن را حفظ خانواده و پاکی نژاد قرار می دادند»
📚همان مدرک ص2693
🗯شهید مطهری ادامه می دهد:
«انکار وجود چنین سنتی در میان زرتشتیان از قبیل انکار بدیهیات است »
📚مجموعه اثار ج14 ص264
🗯پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🚫❔پرسش❕❕
❓وهابیت می گوید شیعیان کربلا را از خانه خدا بالاتر می داند لذا میلیونی با پای پیاده برای زیارت اربعین به کربلا می روند به راستی ایا جهالتی از این بالاتر است که کربلا را از کعبه بالاتر بدانیم❗️
💠پاسخ:
✏️در روایات ما امده است که کربلا بر کعبه شرافت و برتری دارد.
🗯امام سجاد فرمود:
«خداوند متعال بیست و چهار هزار سال قبل از اینکه زمین کعبه را خلق کند و آنرا حرم قرار دهد، زمین کربلا را آفرید و آنرا حرم امن و مبارک گردانید، و هرگاه خداوند بخواهد کره زمین را لرزانده و حرکتش دهد (شاید کنایه از قیامت باشد) زمین کربلا را همراه تربتش در حالىکه نورانى و شفاف هست بالا برده و آنرا در برترین باغهاى بهشت قرار داده و بهترین جای سکونت قرار میدهد و در آنجا کسی غیر از انبیای مرسل یا پیامبران اولو العزم سکونت نکنند. این زمین در میان باغهاى بهشت میدرخشد همانگونه که ستاره درخشنده بین ستارگان نورافشانى مینماید، نور این زمین چشمهاى اهل بهشت را تار میکند و با صدایى بلند میگوید: من زمین مقدس و طیب و پاکیزه و مبارکى هستم که سید الشهداء و سرور جوانان اهل بهشت را در خود دارم».
📚کامل الزیارات ص268
📚وسائل الشیعه ،ج14 ص515
🗯امام صادق فرمود:
«زمین کعبه در مقام فخر بر مکانهای دیگر گفت: کدام زمین مانند من است، در حالیکه خداوند خانهاش را بر پشت من بنا کرده و مردم از هر راه دورى متوجه من میشوند، و حرم خدا و سرزمین امن قرار داده شدهام؟ خداوند متعال به سویش وحى کرد و فرمود: بس کن و آرام بگیر به عزّت و جلال خودم قسم آنچه را که تو براى خود فضیلت میدانى در قیاس با فضیلتى که به زمین کربلا بخشیدهام، همچون قطرهاى است نسبت به آب دریا که سوزنى را در آن فرو برند و آن قطره را با خود بردارد، و اساسا اگر خاک کربلا نبود این فضیلت براى تو نبود و نیز اگر نبود آنچه که این خاک آنرا در بردارد تو را نمیآفریدم و خانهای را که تو به آن افتخار میکنى خلق نمیکردم. بنابراین، آرام بگیر و ساکت باش و متواضع و خوار و نرم باش و نسبت به زمین کربلا، غرور و خودبزرگبینی و سرکشی از خود نشان مده و اگر چنین کنی تو را فرو برده و در آتش جهنّم قرارت میدهم»
📚کامل الزیارات،ص267
📚وسائل الشیعه،ج14 ص514
👌لذا در روایات ما ثواب زیارت کربلا چندین برابر انجام حج مستحبی اعلام شده است
📚بحار الانوار ج98 ص28 باب 5
🔶البته شکی در عظمت و شرافت کعبه نیست در این باره روایات فراوانی در مجامع روایی ما امده است
📚وسائل الشیعه،ج13 ص236 باب18
✏️اما باید توجه کرد که تمام موارد فوق در برتری کربلا بر کعبه کاملا توجیه پذیر است، زیرا اگر نبود شهادت امام حسین در کربلا، امروز نه از طواف خبری بود، نه از کعبه و نه از اسلام
🗯از سوی دیگر باید توجه کرد که روح و حقیقت حج ولایت است .وحجی که با ولایت پیوند نخورد حج حقیقی نیست بلکه حج جاهلی می باشد .چنان که امام باقر فرمود:
« مردم مامور شده اند تا به سراغ این سنگ ها بیایند و طوافشان کنند .سپس نزد ما بیایند و دوستی خود را به ما اعلام و یاریشان را بر ما عرضه کنند»
📚الکافی ج4 ص549
❗️چرا که قوام و بقا و عظمت کعبه به ولی خدا می باشد و با ولایت امام است که احکام شرعی از جمله احکام حج دانسته میشود چرا که امام مبین شریعت نبوی است
📚سلفی گری،رضوانی،ص557
⁉️ما از وهابیت می پرسیم شما که این قدر بر ما در مورد روایات بالا اشکال می گیرید چگونه است که می گویید:
🗯« کسی که قبر احمد بن حنبل و بشر حافی را زیارت کند در قیامت پاداش یک حج و عمره برای او است»
📚نزهه المجالس،ج2 ص471
❗️ویا نقل می کنید که حجره پیامبر بر کعبه برتری دارد
📚بدائع الفوائد،ج3 ص655
❗️ومی گویید مدینه بر مکه برتری دارد
📚فضائل المدینه،ج1 ص23
✏️پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش
❓مگر امام حسین و دیگر امامان از اعمال و احوال ما مطلع نیستند و صدای ما را نمی شنوند دیگر چه نیازی است که به زیارت قبورشان برویم و با انها صحبتدکنیم❔❔
💠پاسخ
✏️در این که انان از احوالات ما مطلع هستند و صدای ما را می شنوند شکی نیست .ما در پاسخ های گذشته مفصلا به آن پرداخته ایم .
❗️با این وجود باید توجه کرد که در روایات فراوانی امر به زیارت قبور امامان شده است و فراوان توصیه به این مساله شده است.
📚وسائل الشیعه،ج14 ص320 باب 2
📚بحار الانوار ج97 ص116 باب 2
🔷امام رضا فرمود:
«شیعیان نسبت به هر یک از امامان معصوم پیمان و تعهدی دارند که کمال وفای به آن عهد در زیارت مشتاقانه و عارفانه قبور امامان است.هر کس ان را از روی اشتیاق و تصدیق انان زیارت کند امامان انها شفعای انها در روز قیامت خواهند بود»
📚الکافی ج4 ص567
🔷اسحاق بن عمار از امام صادق روایت می کند که فرمود:
« به مدینه بروید و بر پیامبر سلام بدهید هر چند سلام و درود از راه دور به آن حضرت می رسد»
📚وسائل الشیعه ج14 ص338
👌این حدیث نشان می دهد که حضور زائر در کنار قبور اهل بیت موضوعیت و خصوصیت دارد که برخی از این خصوصیت ها چنین است:
1⃣سبب تعظیم و تکریم و گرامی داشت آن بزرگواران و نشان دهنده محبت به انها می باشد. همان تعظیم و تکریمی که در ایات و روایات توصیه شده است .
❗️تلاش جوامع گوناگون بر حفظ اثار نیکان و احیای میراث بزرگواران و رواج موزه ها نمونه ای از نکوداشت مفاخر نیکان است.
2⃣طبق روایات سبب بهره مندی از فضای معنوی حرم های شریف که محل تردد فرشتگان ،ارواح انبیا و اولیا و محل تردد ارواح امامان است میشود ودعا در آن مکان ها در معرض استجابت می باشد
📚ثواب الاعمال ص96
3⃣زیارت انان سبب گسترس فرهنگ توحیدی و ولایت اهل بیت در بین راهها و شهرهای مسیر مشاهد مشرفه انان می شود
4⃣نشانه صداقت زائر در دوستی و علاقه اش به انان است که چگونه رنج سفر را تحمل کرده و به زیارتشان رفته است تا اجابت امر انان را کرده باشد
5⃣سبب ارتباط ملت ها و ملیت های مختلف و اگاهی از مشکلات ،مشقات و امکانات یکدیگر میشود
6⃣زیارت انان وفاداری به پیمانی است که با امامان بسته شده است ( در روایت امام رضا به ان اشاره شد)
7⃣حرم های شریف امامان در طول تاریخ مرکز علم و تبلیغ و ترویج دین و...بوده است .همه این ها از برکات زیارت انان و ابادی قبور انان می باشد
📚ادب فنای مقربان،ایت الله جوادی املی ج1 ص18 به بعد
🗯بنا بر این نکات روشن می شود که زیارت قبور آن بزرگواران موضوعیت دارد.
💢پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش
❓این که قرآن در سوره یوسف می گوید که زنان مکار هستند و کید و مکر و حیله آنها بزرگ است توهین به آنها نیست❕❕❕
💠پاسخ:
✏️قرآن نقل می کند که پس از آنکه عزیز مصر متوجه حیله زلیخا شد که چگونه می خواست با تهمت به یوسف او را بدنام سازد خطاب به او گفت:
❗️«مکر و حیله شما زنان عظیم است»
🔷یوسف28
🗯و چون قرآن این سخن عزیز مصر را رد نمی کند می توان این جمله را منتسب به خداوند دانست اما باید توجه کرد:
1⃣ ما در بسیارى از آیات قرآن حتى مذمتی از نوع بشر مى بینیم:
👌 «به یقین انسان حریص و کم طاقت آفریده شده هنگامى که بدى به او رسد، بى تابى مى کند و هنگامى که خوبى به او رسد بخل میورزد و مانع دیگران مى شود.»
🔷معارج 19-20
👌و در جاى دیگر مى خوانیم: « انسان به یقین بسیار ظالم و جاهل بود»
🔷احزاب72
👌و در جاى دیگر او را، «کفور مبین» (کفران کننده آشکار) نامیده است
🔷زخرف 15
👌و در جاى دیگر از انسان به عنوان موجودى که هرگاه به نعمت مى رسد طغیان مى کند، یاد شده است.
🔷علق 6-7
🗯بى شک، انسان در طبیعتش نه «کفور مبین» است نه «ظلوم و جهول» و نه طغیانگر بلکه ظاهر این است که این بحثها درباره انسانهایى است که تحت تربیت رهبران الهى قرار نگرفته اند و به صورت گیاهان خودرو، در آمده اند. نه راهنمایى و نه بیدارگرى دارند و در میان هوس ها غوطه ورند.
✏️به همین دلیل در قرآن از مقام انسانِ با تقوا و مطیع فرمان الهى که تحت تربیت رهبران الهی قرار گرفته است مدح و تمجید فراوان شده و اصولا بنى آدم به عنوان گل سرسبد جهان آفرینش معرّفى گردیده است
📚اسرائ 70
🗯در مورد جنس زن نیز مطلب همین گونه است، در میان زنان افراد شایسته اى داریم که حتّى در میان مردان مانند آنها کم است و به عکس، زنان بسیار منحرفى داریم که سرچشمه بسیارى از نابسامانى هاى جامعه بشرى هستند.
❗️زنان برجسته در اسلام فراوان بوده اند که پیامبر و امامان برای انها احترام قائل بوده اند نظیر حضرت خدیجه،حضرت فاطمه،ام سلمه ،و ...
🔷افزون بر این قران نیز بسیاری از زنان را مدح کرده است چنان که فرمود:
« هر کس کار شایسته ای انجام دهد خواه مرد باشد یا زن در حالی که مومن است او را حیات پاکیزه ای می بخشیم »
📓نحل 97
👌ونیز از برخی از زنان به عنوان الگو و اسوه نام می برد
📓تحریم 11 و12
👌امام صادق نیز می فرماید:
« یک زن صالحه از هزار مرد غیر صالح برتر است»
📚وسائل الشیعه ج20 ص172
🔷وصراحتا در قرآن تقوا معیار برتری دانسته شده است نه زن یا مرد بودن
📓حجرات13
2⃣حال با توجه به نکات ذکر شده می گوییم:
✏️در آیه مورد استناد اشاره به مکر زنان شده است اما نه تمام زنان بلکه مراد زنانی همچون همسر عزیز مصر هستند که بی بند و بار و هوس باز می باشند.
❗️در تاریخ و همچنین در داستان هایی که سایه ای از تاریخ است مطالب زیادی در این زمینه نقل شده است که مطالعه مجموع آن نشان می دهد که زنان هوسران برای رسیدن به مقصود خود نقشه هایی می کشند که در نوع خود بی نظیر است.
👌در داستان همسر عزیز مصر می بینیم که او چگونه بعد از شکست در عشق دروغینش و قرار گرفتن در آستانه رسوایی با مهارت خاصی برائت خود و آلودگی یوسف را مطرح کرد او حتی نگفت که یوسف قصد سوئ ظن به من داشته بلکه آن را به عنوان امر مسلم فرض کرد و تنها سوال از مجازات چنین کسی نمود.
🗯آری چنین زنان هوسرانی هستند که متصف به حیله گری می شوند و مکر انان بزرگ قلمداد میشود.
📚تفسیر نمونه ج9 ص389
👌پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش
❓ایا برای شرکت در راهپیمایی های 22بهمن و 13 آبان دلیلی از قرآن و روایات وجود دارد تا در برابر دیگران استدلال کنیم
💠پاسخ:
🌴خداوند در آیه 5 ابراهیم می فرماید:
"ذکر هم بایام الله"
🔷«ایام الله را به آنان متذکر شو و یاد آوریشان کن»
🗯درباره ایام الله گفته شده است که مراد تمام روزهایی است که دارای عظمتی در تاریخ زندگی بشر بوده است.
👌هر روز که یکی از فرمانهای خدا در آن چنان درخشیده که بقیه امور را تحت الشعاع قرار داده از ایام الله است
♻️هر روز که حق وعدالتی بر پا شده وظلم وبدعتی خاموش گشته همه آنها از ایام الله است
🔶در تاریخ معاصر نیز پیروزی شکوهمند ملت ایران وجریان 13 آبان و تسخیر لانه جاسوسی مصداق ایام الله است وباید در هر سال خاطره آن را زنده کرد وهمواره از این روزهای بزرگ درس والهام گرفت
📚تفسیر نمونه،ج10 ص274
👌و همچنین خداوند می فرماید:
«لا یطوون موطئا یغیظ الکفار... الا کتب لهم به عمل صالح»
🔷توبه 120
«هیچ حرکت دسته جمعی که کفار را عصبانی کند صورت نمیگیرد...مگر آن که برای آن پاداش عمل صالح نوشته میشود»
🗯روشن است که شرکت در راهپیمایی پر شور 22 بهمن و13 آبان سبب خشم وغضب بیشتر کفار ودشمنان اسلام میشود .
❗️از سوی دیگر یکی از مسائل مهمی که قرآن و روایات بر آن تکیه کرده اند مساله وجوب بیزاری و دشمنی کردن با ظالمین و زور گویان است.
♦️این مساله به قدری مهم است که خداوند در ایه 113 هود می فرماید:
« تکیه بر ظالمان نکنید که آتش شما را فرو گیرد»
🔷حضرت امیر فرمود:
«همواره دشمن ظالمان و یاور مظلومان باشید»
📓نهج البلاغه نامه 47
♦️در روایت دیگر امده است که حضرت عیسی چنین وصیت می نمود:
« سبب تقویت ظالم در ظلمش نشوید که عزت شما از بین می رود»
📚معانی الاخبار ص196
🔵پیامبر گرامی فرمود:
« زمانی که روز قیامت شود منادی ندا می دهد کجایند ظالمان و مدد کارانشان ( کسانی که کوچکترین کاری در جهت تقویت ظالمان انجام داده اند حاضر میشوند)»
📚ثواب الاعمال،ص260
♦️امام صادق فرمود:
« هر کس ظالمی را در ظلم به مظلوم تقویت کند پیوسته مورد غضب خداوند قرار دارد»
📚وسائل الشیعه ج16 ص57
❗️وفرمود:
« کسی که ظلم می کند و کسی که او را تقویت می کند و کسی که راضی به ظلم انها است هر سه شریک در ظلمند»
📚الکافی ج2 ص333
🗯بی شک شرکت در راهپیمایی هایی که در جهت دشمنی با ظالمین بنا نهاده شده است از مصادیق روشن عمل کردن به این روایات می باشد که اگر نباشد ظالمین در ظلمشان تقویت خواهند شد.
👌پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش
❓مگر در حقوق بین الملل سفارت یک کشور در حکم خاک آن کشور نیست .مگر در دستورات اسلامی از اهمیت وفای به عهد و پیمان فراوان سخن گفته نشده است با این حال چرا ایران پیمان شکنی کرد و به سفارت آمریکا تجاوز کرد ایا این کار توجیه عقلایی و شرعی دارد❔
💠پاسخ:
👌توجه به نکاتی لازم است؛
1⃣تسخیر سفارت آمریکا یک حرکت خود جوش و مردمی بوده است نه دولتی و حقوق بین الملل حرکت های تلافی جویانه مردمی در برابر نقض حقوقشان را نفی نمی کند
2⃣شکی در این نیست که آمریکا بارها و بارها حقوق ملت ایران را نادیده و به حقوق آنها تجاوز کرده بود.این تجاوزات به طور رسمی از سرنگونی دولت ملی در 28 مرداد 1332 آغاز می شود و با حمایت های نظامی و سیاسی و اقتصادی و تبلیغاتی از رژیم استبدادی محمد رضا شاه تا آخرین لحظات عمر او ادامه می یابد و همین طور این عداوت ها پس از انقلاب تداوم داشت و با پذیرش شاه در کشور آمریکا خشم انقلابی مردم بیش از پیش بر انگیخته شد .و پس از تسخیر نیز اسناد فراوانی از برنامه ریزی آمریکا جهت اقدام تخریب گرایانه بدست آمد.با توجه به این نکات این اقدام مردمی دانشجویان پیرو خط امام در تسخیر این لانه جاسوسی بسیار منطقی جلوه می کند
3⃣از منظر شرع نیز وفای به پیمان در برابر پیمان شکن و متجاوز امری بی ارزش و ناپسند قلمداد شده است.
🔷حضرت علی می فرماید:
«وفاداری در برابر پیمان شکنان پیمان شکنی در پیشگاه خدا است و پیمان شکنی با آنان وفاداری نزد خدا است»
📚نهج البلاغه حکمت 259
🗯اگر دشمن پیمان شکنی کند و حقوق جامعه تجاوز کند و ما در برابر آنها به عهد خود وفا کنیم این نشانه ضعف و ذلت ما در برابر آنها است و آن را حمل بر ترس ما می کنند و سبب جسارت بیشتر آنها میشود از این رو دستور به مقابله به مثل داده شده است
📚پیام امام امیر المومنین ج14 ص152
✏️قرآن می فرماید:
«و هر گاه (با ظهور نشانه ها)از خیانت گروهی بیم داشتی به طور عادلانه به آنها اعلام کن که پیمانشان لغو شده است زیرا خداوند خائنان را دوست ندارد»
🔷انفال58
❗️این در حالی است که قرآن تاکید می کند که نسبت به آن هایی که به عهد خود وفادارند وفادار بمانید .در آیه چهارم سوره توبه بعد از اعلان جنگ با مشرکین پیمان شکن می فرماید:
«مگر کسانی از مشرکان که با آنها عهد بستید و چیزی از آن را در حق شما فرو گذار نکرده اند و احدی را بر ضد شما تقویت نکرده اند پیمان آنها را تا پایان مدتشان محترم شمارید»
🗯ولی درباره پیمان شکنان تاکید به مقابله به مثل داده است و می فرماید:
«اگر پیمان های خود را پس از عهد خویش بشکنند و آیین شما را مورد طعن قرار دهند با پیشوایان کفر پیکار کنید چرا که آنها پیمانی ندارند »
🔷توبه12
👌از این نکات روشن میشود که حادثه 13 آبان به هیچ عنوان با قوانین شرعی و بین الملل مخالفتی ندارد بلکه این حادثه مصداق روشن عمل کردن به تکلیف شرعی بوده است.
✏️پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش
❓اگر براستی علی خودش را خلیفه می دانست و شایسته ترین مردم به خلافت چرا پس از قتل عثمان وقتی مردم خواستند که او خلیفه شود گفت مرا رها کنید و دیگری را بجویید( خطبه92)
💠پاسخ:
❕ایت الله العظمی مکارم شیرازی در شرح این کلام امام علیه السلام چنین می نویسد:
❗️«شارحان «نهج البلاغه» و ديگر انديشمندان اسلام درباره اين كلام اميرمؤمنان سخنان بسيارى گفته اند. گروهى آن را دليل بر عدم وجود نصّ بر مسئله امامت و ولايت پنداشته اند و گروهى در مقابل به دفاع برخاسته اند و جمعى از به اصطلاح روشنفكران عصر ما، آن را دليل بر اصالت رأى مردم در حكومت گرفته اند و همچنين...
❗️ولى براى اينكه در اينجا بيراهه نرويم بهتر است قبل از قضاوت درباره متن خطبه، به شرايط زمانى و مكانى و ساير مقدّماتى كه فضاى اصلى خطبه را تشكيل مى دهد، توجّه كنيم. از جمله:
1⃣اين سخن در زمانى از امام صادر شد كه «عثمان» بر اثر حيف و ميل در بيت المال و مسلّط ساختن بنى اميّه بر جان و مال مردم و بروز اغتشاش در مناطق مختلف، به قتل رسيده بود و مردم براى بيعت، به سوى امام هجوم آورده بودند.
🗯مردمى كه سران آنها به امتيازات بى دليل زمان عثمان خو گرفته بودند، انتظار داشتند امام هم بيت المال مسلمين را مطابق ميل آنها تقسيم كند و سياستمدارانشان انتظار داشتند كه در برابر بيعت با اميرمؤمنان پست هاى مهمّ فرماندارى و استاندارى كشور وسيع اسلام، در اختيار آنها گذاشته شود.
👌بسيارى از توده مردم نيز از ارزش هاى اسلامى فاصله گرفته و به خاطر وفور غنايم جنگى، آلوده زرق و برق دنيا شده بودند. افكار جاهلى در ميان آنها خودنمايى مى كرد و زندگى عصر پيامبر به خاطر بى توجّهى خلفا به فراموشى سپرده شده بود.به همين دليل، امام خود را بر سر دو راهى مى ديد:
🔷 تسليم نشدن در برابر بيعت مردم در آن شرايط بحرانى، يا تن دادن به بيعت و استقبال از طوفانها و بحرانها و امواج سهمگين اجتماعى.
2⃣امام كسى نبود كه مانند سياستمداران دنياطلب، طرح واقعى خود را براى حكومت اسلام پنهان سازد و با نشان درِ باغ سبز و فريبكارى، آنها را به بيعت بشكاند و بعد از نشستن بر تخت قدرت، طرح اصلى خود را آشكار سازد.
❗️ او هرگز به اين گونه فريبكارى ها تن درنمى داد و مايل بود همه چيز را قبلا به طور آشكار با مردم در ميان بگذارد و مشكلات بيعتشان را براى آنها بيان كند.بديهى است براى كسى كه از ديدگاه ارزش هاى الهى به حكومت مى نگرد، دليلى ندارد كه خود را با فريبكارى و به هر قيمت ممكن، به قدرت برساند.
3⃣ بى شك امام لايق ترين فرد، نه تنها در آن زمان، بلكه در زمان هاى قبل از آن نيز براى حكومت بود. نه تنها امام چنين عقيده اى را درباره خود داشت و مى فرمود:
«رقيب من هم به يقين مى داند كه جايگاه من از خلافت جايگاه محور سنگ آسيا نسبت به آن است، (كه هرگز ممكن نيست سنگ بدون آن گردش كند)»
📚خطبه 3
❗️ و نيز هنگامى كه به مسئله شوراى شش نفرى عمر اشاره مى كند كه او را در كنار پنج نفر قرار داده بودند; مى فرمايد:
❗️ « كدام زمان بود كه در مقايسه من با نخستين آنان (ابوبكر) شك و ترديد وجود داشته باشد، تا چه رسد به اينكه مرا هم سنگ امثال اينها قرار دهند».
📚همان مدرک
❗️ و در جاى ديگر هنگامى كه مردم مى خواستند بعد از عثمان با او بيعت كنند، با صراحت مى گويد:
🗯«همه شما به خوبى مى دانيد من از همه كس به خلافت شايسته ترم».
📚خطبه74
❗️حتّى رقباى او، با صراحت شايسته تر بودن او را قبول داشتند هر چند در عالم سياست اين شايستگى ها از طرف رقيبان در عمل فراموش مى شود. از جمله «عُمر» به هنگام انتخاب شوراى شش نفرى به على(عليه السلام) گفت: «تو از همه شايسته ترى اگر شوخ طبع نبودى!» سپس افزود: « به خدا سوگند! اگر زمام حكومت را تو در دست بگيرى مردم را در مسير حقّ واضح، و راه روشن قرار خواهى داد».
📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج1 ص186
❗️ «ابوبكر» هنگامى كه به خلافت رسيد طبق نقل بسيارى از روايات عدم صلاحيّت خويش را براى خلافت بيان كرد. به گفته «طبرى» چنين گفت: «مردم من والى شما شده ام در حالى كه بهترين شما نيستم».
📚تاریخ طبری ج2 ص405
❗️ و حتّى در بعضى از اين روايات آمده است كه ابوبكر گفت: «مرا رها سازيد، من بهترين شما نيستم در حالى كه على در ميان شماست».
📚احقاق الحق ج8 ص240
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
❓پرسش
❔این که حق حضانت طفل پس از طلاق بر عهده پدر نهاده شده است ایا ظلم در حق زنان نمی باشد❕
🗯پاسخ :
👌توجه به نکاتی چند لازم است؛
1⃣حق حضانت به معنای حق اولویت در تربیت و نگه داری از فرزند است که در فرزند پسر تا دو سالگی با مادر و پس از آن با پدر و در فرزند دختر تا هفت سالگی با مادر و پس از آن با پدر است.
2⃣مستند این حکم روایات متعددی است که در مجامع روایی ما نقل شده است؛
📚وسائل الشیعه ج21 ص470 باب81
📚مستدرک الوسائل ج15 ص162 باب58
3⃣حضانت تنها یک حق اولویت است یعنی طوری نیست که بگوییم حتما باید این طور باشد بلکه در صورت رضایت طرفین هر کدام از زوجین خواستند می توانند از فرزند نگه داری کنند .
4⃣در ایام حضانت هر یک از والدین فرد دیگر در حد متعارف می تواند فرزند خود را ببیند و کسی نمی تواند مانعش شود
📚توضیح المسائل ؛ ایت الله بهجت؛مساله 1986
5⃣فرزند تا سن بلوغ در حضانت والدین است لذا پسر دو سال در حضانت مادر است و سیزده سال در حضانت پسر و دختر هفت سال در حضانت مادر است و دو سال در حضانت پسر و پس از آن خود فرزند تعیین می کند که با چه کسی زندگی کند.
👌درست است که فرزند پسر مدت زیادی از ایام حضانت را در اختیار پسر است اما باز در مقابل فرزند دختر بیشتر ایام حضانت خود را در اختیار مادر است پس این سخن که حضانت فرزند بر عهده پدر است صحیح نمی باشد .
6⃣در این حکم حقوق والدین و فرزند به بهترین وجه مورد توجه قرار گرفته است .
❗️روشن است که مهر مادری و پدری هر دو برای رشد فرزند ضروری است ودر صورت ناکامی فرزندان از این مهر پدری و مادری باید به میزان حد اقل از آن بهره مند شوند.از همین روی در سنین نخست زندگی چون تغذیه جسم و جان نوزاد با شیر و عواطف مادر پیوند دارد باید فرزند در نزد مادر باشد تا حد اقل نیازهای عاطفی فرزند تامین شود و بعد از آن چون فرزند از نظر رشد فکری و اجتماعی نیاز به الگو پذیری دارد و این الگو پذیری پس از دو سال زندگی از طریق پدر بهتر حاصل می شود لذا پسر را به مرد می سپارند زیرا پدر نقش اساسی را در این زمینه ایفا می کند و دختر را به مادر می سپارند زیرا مفیدتر به رشد فرزند می باشد.
7⃣اگر به صورت مطلق حق حضانت فرزندان به زنان واگذار می شد زمینه ازدواج مجدد زنان را از بین می برد و فرصت تشکیل خانواده جدید و سامان یابی مجدد را از او سلب می کرد زیرا مردان کمتر حاضر هستند که مخارج فرزندان مرد دیگری را پرداخت کنند .
8⃣از سوی دیگر وجود فرزند در خانه مرد بیگانه نوعی سر شکستگی که احیانا همراه با منت و آزار نیز بود برای او به ارمغان داشت در حالی که در نزد پدر در خانه خود و زیر سایه سرپرست خود است چه آنجا نامادی باشد و چه نباشد .
9⃣در مساله حضانت مهم ترین مساله رعایت حال فرزندان است لذا زمانی که حضانت هر یک از طرفین یا هر دو آنها ناسازگار با مصالح فرزند تشخیص داده شود دادگاه می تواند حضانت را بر عهده دیگری بگذارد .
❗️توجه به این نکات نه گانه فوق الذکر روشن می سازد که در مساله حق حضانت به هیچ یک از والدین و فرزندان ظلم و کوتاهی صورت نگرفته است .
🗯پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht