eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.2هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال آیا زمان پیامبر(ص) صیغه بود؟ ✅پاسخ: در مشروعیت متعه وازدواج موقت در اسلام ودر زمان پیامبر گرامی شکی نیست وما مفصلا در پیام های گذشته خود مشروعیت آن را از کتب شیعه ثابت کرده ایم.در این پیام درصددیم مشروعیت آن را از کتب اهل سنت ثابت کنیم تا مخالفین ما دیگر حجتی در برابر پرودگار نداشته باشند. ❗خداوند می فرماید: "زنانی را که متعه می کنید باید مهر آنان را بپردازید"( نسائ 24) ❗قرطبی بزرگ مفسر اهل سنت می گوید: "جمهور علما گفته اند که مراد از آیه ازدواج موقت است که در صدر اسلام مشروع بوده است" 📚الجامع لاحکام القرآن،ج5 ص130 ❗مسلم در صحیح خود از جابر روایت می کند که: "منادی رسول خدا به میان ما آمد واعلام کرد که پیامبر به شما اجازه داده است که استمتاع کنید یعنی با زنان ازدواج موقت نمایید" 📚صحیح مسلم،ج4 کتاب النکاح،باب نکاح المتعه،ح1405 📚صحیح بخاری ج6 ص129 ❗مسلم از جابر روایت می کند: "در دوران پیامبر وابوبکر در مقابل یک مشت خرما وآرد با زنان ازدواج موقت می کردیم تا آین که عمر در جریان عمرو بن حریث از این ازدواج جلوگیری کرد" 📚صحیح مسلم،ج4 کتاب النکاح،باب نکاح المتعه،ح1405 ❗ابونضره می گوید: "من در مجلس جابربن عبدالله بودم که یک نفر وارد شد وگفت اینک ابن عباس وابن زبیر درباره متعه حج ومتعه زنان با هم اختلاف ومشاجره دارند. جابر گفت آری ما هر دو متعه را در زمان رسول خدا انجام دادیم سپس عمر ما را از آن ها منع کرد ودیگر به سوی آن بازگشتیم" 📚صحیح مسلم،ج4 کتاب النکاح،باب نکاح المتعه،ح1405 ❗سیوطی می گوید: "عمر بن خطاب اول کسی است که از ازدواج موقت جلوگیری کرد" 📚تاریخ الخلفا،ص128 ❗احمد در مسند خود از ابن حصین روایت می کند: "آیه متعه در کتاب خدا نازل شد وما به آن عمل کردیم وآیه ای که آن را نسخ کند نازل نشد تا پیامبر چشم از دنیا فرو بست" 📚مسند احمد،ج4 ص436 ❗ترمذی روایت می کند که مردی از اهل شام از ابن عمر درمورد ازدواج موقت سوال کرد. ابن عمر گفت:حلال است. شامی گفت پدرت از آن نهی کرده است ابن عمر گفت :اگر پدرم نهی کرده است اما رسول الله آن را مشروع دانسته است آیا از پدرم تبعیت کنم یا رسول الله" 📚سنن ترمذی،ج3 ص186 ❗علمای اهل سنت حدیث معروفی را از عمر نقل کرده اند که گفت: "دو نوع متعه در عصر رسول الله مشروع وجایز بود ولی من از آنها نهی می کنم حج به صورت تمتع وازدواج موقت" 📚مسند احمد،ج3 ص325- سنن بیهقی،ج7 ص206- المبسوط سرخسی،ج4 ص27- المغنی، ابن قدامه،ج7 ص571- کنزالعمال،ج16 ص521- تفسیر کبیر،ج10 ص52 ❗روایات دراین باب بیش از آنچه ذکر شد می باشد ولکن ما بنای بر اختصار داریم هرچند دراین پیام مقداری از حالت اختصار گویی خارج شدیم. ❗امیدواریم دوستان سنی ما دراین پیام ما تامل کنند واگر نقدی داشتند با ما در میان بگذارند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا پیامبر اکرم (ص)،در طول عمرشان چیزی نخواندند و ننوشتند؟ و اینکه علم خواندن و نوشتن را داشتند(قبل و بعد از بعثت)؟ ✅پاسخ: ❗آیت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "در اینکه پیامبر به مکتب نرفت وخط ننوشت در میان مورخان بحثی نیست وقران نیز صریحا می گوید: "پیش از این نه کتابی می خواندی ونه با دست خود چیزی می نوشتی تا موجب تردید دشمنانی که می خواهند سخنان تورا ابطال کنند گردد"( 48 عنکبوت) ❗اصولا در محیط حجاز به اندازه ای با سواد کم بود که افراد با سواد کاملا معروف وشناخته شده بودند. در مکه که مرکز حجاز محسوب می شد تعداد کسانی که از مردان می توانستند بخوانند وبنویسند از 17 نفر تجاوز نمی کرد واز زنان تنها یک زن بود که سواد خواندن ونوشتن داشت 📚فتوح البلدان،ص459 ❗این درمورد دوران قبل از نبوت واما پس از بعثت در هیچیک از تواریخ نقل نشده است که او خواندن ونوشتن را از کسی فرا گرفته باشد بنابراین به همان حال امی بودن تا پایان عمر باقی ماند ❗ولی اشتباه بزرگ که باید از آن اجتناب کرد این است که درس نخواندن غیر از بی سواد بودن است. هیچ مانعی ندارد که پیامبر به تعلیم الهی خواندن یا خواندن ونوشتن را بداند بی آنکه نزد انسانی فرا گرفته باشد زیرا چنین اطلاعی بدون تردید از کمالات انسانی است ومکمل مقام نبوت است. ❗شاهد این سخن آن است که در روایاتی که از امامان اهل بیت نقل شده می خوانیم پیامبر می توانست بخواند ویا هم توانایی خواندن داشت وهم توانایی نوشتن 📚تفسیر برهان،ج4 ص332 ❗اما برای این که جایی برای کوچکترین تردید برای دعوت او نماند از این توانایی استفاده نمی کرد" 📚تفسیر نمونه،ج6 ص400 ❗جهت آگاهی بیشتر از روایات وارده دراین باره که آیت الله العظمی مکارم به آن اشاره کردند رجوع کنید به کتاب شریف وگرانسنگ "بحار الانوار"جلد ج16 ص82 باب 6 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال از من پرسیده شد که چرا موقع کارهات می گویی یا علی از خود خدا با که کمکت کنه هرچي من می گفتم که امام علی علیه السلام را واسطه قرار می دهیم می گفت نه بعد من گفتم که اهل مکه برای توبه کردن از پیامبر خواستند که برایشان طلب بخشش کند واون گفت پیامبر زنده بوده که از ایشان درخواست شده ولی حضرت علی علیه السلام مرده هستند واز مرده نباید چیزی را خاست خواهش میکنم جواب بدهید ✅پاسخ: پاسخ شما در کانال موجود است وما در گذشته مفصلا از کتب شیعه وسنی مشروعیت توسل وحیات برزخی را ثابت کرده ایم اما در پاسخ به سوال شما اجمالا یاد آور می شویم: ❗در مشروعیت واستحباب توسل به اهل بیت طبق مذهب شیعه وروایات امامان جای هیچ شکی نیست. انبوهی روایت دراین مورد در کتب روایی ما موجود است 📚وسایل الشیعه،ج7 ص97 باب 37 📚مستدرک الوسایل،ج5 ص228 باب 35 📚بحار الانوار،ج91 ص1 باب 28 ❗در مشروعیت توسل به اولیا طبق کتب اهل سنت نیز جای هیچ شکی نیست که ما به دو روایت اشاره می کنیم 1⃣ترمذی در صحیح خود روایت می کند که مردی نابینا به محضر پیامبر آمد وگفت از خدا بخواه تا مرا شفا دهد. پیامبر به او دستور داد وضوی کاملی بگیرد واین دعا را بخواند: "خدایا من تورا می خوانم به واسطه پیامبرت محمد که پیامبر رحمت است به سوی تو توجه می کنم ای محمد من به واسطه تو به پروردگارم برای بر آوردن حاجتم توجه نمودم تا حاجتم بر آورده شود پس خداوندا اورا شفیع من برای بر آوردن حاجتم قرار بده" 📚سنن ترمذی،ج5 ص229 ح3649 📚سنن ابن ماجه،ج1 ص441 ح1385 📚مستدرک حاکم،ج1 ص313 📚مسند احمد،ج4 ص138 2⃣دارمی از بزرگان اهل سنت در کتابش در باب "کرامت هایی که خداوند به پیامبر بعد از وفاتش داشته"نقل می کند: "در مدینه قحطی شدیدی آمد ومردم به نزد عایشه شکایت بردند واز او چاره جویی خواستند عایشه گفت: "کنار قبر پیامبر بروید وسوراخی در سقف بالای قبر قرار دهید تا میان قبر آن حضرت واسمان مانعی نباشد ومنتظر بمانید " مردم نیز چنین کردند ودر نتیجه باران بارید به اندازه آی که پس از مدتی بیابان ها سبز شد وشترها چاق وفربه شدند" 📚سنن دارمی،ج1 ص43 -44 ❗اما آنچه گفتید که میان توسل به زنده ومرده فرق می گذارند نیز مغالطه وعوام فریبی بیش نیست چرا که: ❗اولا: چنان که در بالا دیدید صحابه به پیامبر بعد از حیاتشان نیز توسل کرده اند ❗ثانیا:اگر کمک خواستن از غیر خدا شرک است فرقی بین مرده وزنده نیست. نهایتا توسل به مرده کار لغوی است آیا می توان گفت شرک به زنده جایز اما شرک به مرده حرام است ❗ثالثا:طبق روایات فراوانی حتی از خود کتب اهل سنت مردگان پس از مرگ دارای حیات برزخی هستند ومی توان با آنان ارتباط گرفت که به برخی روایات اشاره می کنیم: 1⃣بخاری روایت میکند که پیامبر فرمود: "بنده زمانی که در قبر گذاشته میشود واقوامش از نزدش میروند ( به مقداری هوشیار است) که حتی صدای کفش تشییع کنندگان را هم میشنود" "انه لیسمع قرع نعالهم" 📗صحیح بخاری،ج2 ص90 2⃣بخاری روایت میکند که پیامبر پس از جنگ بدر با مردگان مشرکین صحبت کرد وبه آنان گفت : "ایا آنچه پروردگارتان به شما وعده داده را حق یافتید؟ به پیامبر گفته شد ای پیامبر آیا با مردگان صحبت می کنید؟ پیامبر فرمود: "شما از آنان شنواتر نیستید اما آنان نمی توانند جواب بدهند" 📗صحیح بخاری،کتاب الجنایز،باب ما جائ فی عذاب القبر،ج9 ص98 3⃣مسلم از عایشه روایت میکند که پیامبر همواره به بقیع میرفت وبا مردگان چنین صحبت میکرد: "السلام علیکم دار قوم مومنین، واتاکم ما توعدون،غ دا موجلون، وانا ان شاءالله بکم لا حقون" 📗صحیح مسلم،ج7 ص41 اگر اموات نمی شنوند سلام دادن به آنان کار لغوی است واز شان پیامبر به دور است که کار لغو انجام دهد 4⃣هیثمی روایت میکند که پیامبر فرمود: "حیات من برای شما بهتر است، حدیث می گویید وحدیث می شنوید و وفات من برای شما بهتر است زیرا اعمالتان بر من عرضه میشود وهر چه از اعمال خیر ببینم خدا را شکر میکنم وآنچه از اعمال شر ببینیم برای شما استغفار میکنم 📗مجمع الزواید،ج 9 ص24 5⃣در کتب شیعه نیز روایات فراوانی داریم که امامان پس از مرگ از احوال مردم خبر دارند واعمال بندگان برآنان عرضه میشود 📗بحار الانوار،ج23 ص333 باب 20 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میشه برام بگید پیامبر قبل بعثت پیرو چه آیینی بود خیلی دوس دارم بدونم ✅پاسخ: علامه گرانقدر مجلسی می فرماید: "بدان آنچه که از اخبار معتبره وروایات مستفیضه آشکار میشود آن است که پیامبر قبل از مقام رسالت دارای مقام نبوت بوده، گاه فرشتگان با او صحبت می کردند وصدای آنها را می شنید وگاه در رویای صادقه به او الهام میشد وبعد از چهل سال به مقام نبوت رسید وقران واسلام رسما بر او نازل شد" 📚بحار الانوار،ج18 ص277 ❗علامه 6 دلیل بر این سخن خود اقامه می کند. ❗ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "پیامبر شخصا برنامه خاصی از سوی خدا داشته است که بر طبق آن عمل می کرده ودر حقیقت ایین مخصوص خودش بوده تا زمانی که اسلام بر او نازل گشت" 📚تفسیر نمونه،ج20 ص507 ❗امیر مومنان فرمود: "از همان زمان که رسول خدا از شیر باز گرفته شد خدا بزرگترین فرشته از فرشتگانش را با او قرین ساخت تا شب وروز اورا به مکارم اخلاق وطرق اخلاق نیک سوق دهد" 📚نهج البلاغه،خطبه 192 ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به؛ 📚تفسیر نمونه،ج20 ص502 به بعد 📚بحار الانوار،ج18 ص244 باب 2 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا مقام امام بالاتره یا پیامبر؟اگه امام پس حضرت محمد مقامش پایین تره نعوذ بالله؟ ✅پاسخ: در این شکی نیست که مقام امامت از مقام نبوت برتر وبالاتر است. ❗خداوند ابراهیم خلیل را پس از آنکه واجد مقام نبوت بود ترفیع مقام داد واورا به مقام امامت رساند چنان که فرمود: "( وبه خاطر بیاورید) هنگامی که خداوند ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمایش نمود واو بخوبی از عهده آزمایش بر آمد خداوند به او فرمود تورا امام ورهبر مردم قرار دادم .ابراهیم گفت از دودمان من نیز امامانی قرار بده خداوند فرمود پیمان من به ستمکاران نمیرسد ( تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک ومعصوم هستند شایسته این مقام هستند)( بقره 124) ❗امام صادق فرمود: "خداوند ابراهیم را بنده خاص خود قرار داد پیش از آنکه پیامبرش قرار دهد وخداوند اورا نبی قرار داد پیش از آنکه اورا رسول خود سازد واورا رسول خود انتخاب کرد پیش از آنکه اورا به عنوان خلیل خود برگزیند واورا خلیل خود قرار داد پیش از آنکه اورا امام قرار دهد، هنگامی که این مقامات را جمع کرد فرمود من تورا امام مردم قرار دادم " 📚الکافی،ج1 ص133 باب طبقات الانبیا والرسل والائمه ❗همچنین روایات فراوان دیگری نیز وجود دارد که همگی تصریح می کنند مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است 📚بحار الانوار،ج25 ص115 باب 4 ❗ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: 1 مقام نبوت یعنی دریافت وحی از خداوند 2 مقام رسالت یعنی مقام ابلاغ وحی وتبلیغ ونشر احکام خداوند وتربیت نفوس از طریق تعلیم واگاهی بخشیدن 3 مقام امامت یعنی رهبری وپیشوایی خلق درواقع امام کسی است که با تشکیل حکومت الهی وبدست آوردن قدرتهای لازم سعی میکنند احکام خدا را عملا اجرا وپیاده نماید واگر هم نتواند رسما تشکیل حکومت دهد تا آنجا که در توان دارد در اجرای احکام می کوشد ❗وظیفه امام اجرای دستورات الهی است در حالی که وظیفه رسول ابلاغ این دستورات می باشد ❗وبه تعبیر دیگر رسول "ارائه طریق" می کند ولی امام "ایصال به مطلوب "می نماید ❗ناگفته پیداست که بسیاری از پیامبران مانند پیامبر اسلام هر سه مقام را داشتند، هم دریافت وحی می کردند، هم تبلیغ فرمانهای الهی وهم در تشکیل حکومت واجرای احکام تلاش می کردند وهم از طریق باطنی به تربیت نفوس می پرداختند" 📚تفسیر نمونه،ج1 ص440 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال من اهل سنتم ودر حال تحقیق خیلی هم کتاب میخونم یه سوال دارم هرچی فکر میکنم به نتیجه نمیرسم اگه واقعا بین حضرت علی با حضرت ابوبکر وعمر وعثمان اختلافی نبوده چرا علی نام بچه هاشو به اسم اونا قرار داده؟ لطفا پاسخ منطقی بدید ✅پاسخ: 1⃣بدون تردید شیعیان از یزید ومعاویه بیزارند اما در عین حال برخی از یاران امامان نامشان یزید بوده است مانند یزید بن حاتم از اصحاب امام سجاد،یزید بن عبدالملک، یزید صایغ،یزید کناسی از اصحاب امام باقر، یزید الشعر، یزید بن خلیفه، یزید بن خلیل، یزید بن عمر بن طلحه، یزید بن فرقد ویزید بن مولی حکم از اصحاب امام صادق. حتی یکی از اصحاب امام صادق شمر بن یزید بوده است 📚جامع الرواه،ج1 ص402 ایا می توان گفت این نامگذاری ها به دلیل دوست داشتن یزید ویزیدیان بوده است 2⃣اگر نامگذاری به دلیل ابراز محبت است چرا خلیفه دوم بخشنامه کرد کسی حق ندارد نام پیامبران از جمله پیامبر اکرم را برخود بگذارد. ابن بطال وابن حجر عسقلانی در شرحشان بر صحیح بخاری می آورند: "عمر به اهالی کوفه فرمان داد تا نام هیچ پیامبری را بر فرزندان خود نگذارند" 📚شرح صحیح بخاری،ابن بطال،ج9 ص334 📚فتح الباری،ابن حجر،ج10 ص572 3⃣چرا خلفا نام فرزندان خودرا علی،حسن وحسین، فاطمه نگذاشتند؟اگر نامگذاری دلیل بر دوستی است ایا دوستی می تواند یک طرفه باشد؟ 4⃣اگر نامگذاری دلیل بر ارادتمندی است باید ابوبکر را از ارادتمندان بت بزرگ مشرکین "عزی"بدانیم چرا که وی نام یکی از فرزندانش را عبدالعزی گذارده بود که پیامبر نامش را به عبدالرحمان تغییر داد 📚المستدرک،ج3 ص538 رقم 5999 5⃣ بسیاری از عرب‌ها در دوره قبل از اسلام، نام فرزندانشان را ابوبکر، عمر و عثمان می‌گذاشتند. این اسم‌ها در زمره اسم‌های رایج آن زمان بود. تعدادی از صحابه پیامبر نام‌هایشان ابوبکر، عمر و یا عثمان است. همه این ها قبل از نامگذاری فرزندان امام علی بدین اسم‌ها است. مانند عثمان بن حنیف. ❗حضرت علی می گوید: "فرزندم ( عثمان را) به نام برادرم عثمان بن مظعون نامیدم" ❗مقاتل الطالبین،ج1 ص23 ❗ابن حجر از علمای شما در الاصابه از 21 تن از صحابه نام می برد که نامشان عمر بوده است 📚الاصابه،ج4 ص578 باب ذکر من اسمه عمر واز 26 تن از صحابه نام می برد که نامشان عثمان بوده است 📚الاصابه،ج4 ص447 ❗می بینیم که نامگذاری به این اسامی در آن زمان کاملا رایج بوده است وبه هیچ وجه این اسامی اختصاص به خلفا نداشته است 6⃣اگر علی علیه السلام با ابوبکر وعمر مشکل نداشته است چگونه مسلم نقل می کند که علی علیه السلام ابوبکر وعمر را دروغگو،گناهگار، مکار وحیله گر می دانست 📚صحیح مسلم،ج3 ص1378 ح1757 وچگونه حضرت علی در خطبه شقشقیه ( خطبه 3 نهج البلاغه) که علامه امینی در الغدیر جلد 7 ص82 به بعد آن خطبه را از 28 کتاب نام می برد از خلفا مذمت می کند 7⃣در مبغوضیت خلفا در نزد اهل بیت جای هیچ شکی نیست. علامه مجلسی در بحار الانوار جلد 30 ص145 باب 20 ،173 روایت خاصه در مذمت خلفا از اهل بیت نقل می کند ومی گوید اخبار این قدر زیاد است که نمی توان همه آنها را دریک جلد یا چند جلد بحار جمع اوری کنم 📚بحار الانوار،ج30 ص398 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال با توجه به اینکه خداوند انسان را به کامل ترین صورت آفریده است پس چرا ما ختنه را انجام می دهیم آگر این کار لازم بود چرا خدا ما رو به صورت ختنه شده نیافرید؟؟؟ ✅پاسخ: دلیل وجوب ختنه کردن در مردان روایات فراوانی است که در منابع روایی ما آمده است 📚وسایل الشیعه،ج21 ص440 باب 56 📚مستدرک الوسایل،ج15 ص151 باب 41 📚بحار الانوار،ج101 ص107 باب 4 ❗امام صادق به نقل از پدرانشان فرمود: "فرزندان خودرا در روز هفتم تولد ختنه کنید چرا که سبب پاکیزگی آنان میشود وسبب تسریع در روییدن گوشت بدنشان میشود" 📚الخصال،صدوق،ج2 ص538 ❗حضرت ایت الله العظمی مکارم شیرازی درمورد چرایی ختنه کردن می فرماید: "خداوند این عضو را آفریده که در دوران جنینی آن قسمت از جنین را حفظ کند وپس از تولد عضو زایدی محسوب می شود مانند بند ناف که پس از تولد بریده میشود ( پس اشکالی بر خلقت خدا نیست)" 📚احکام خانواده،ص333 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال خواستم دلیل نجس بودن سگ در اسلام را بدونم درحالیکه گربه را نجس نمیدانیم اگر بحث الودگی های انگلی هست گربه به همان میزان شاید حتی بیشتر ناقل میکروب باشد. ضمن انکه در قران مجید حرفی از نجس بودن سگ نیامده و‌جایی خوندم حضرت علی ع حتی به سگ ها طعام میدادند. ✅پاسخ: 1⃣قرآن کتاب کلیات است. قرار نیست تمام فروعات احکام در قرآن بیان شود.خداوند می فرماید: "ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا تو ایات آن را برای مردم تبیین کنی"( نحل 44) ومی فرماید: "آنچه پیامبر برای شما آورده وبه شما فرمان دهد بگیرید وعمل کنید وانچه شما را از آن نهی کرده خودداری کنید"( حشر 7) ❗با توجه به این آیات، حجیت سنت پیامبر اثبات میشود وما نیز سنت پیامبر را طبق ادله قاطع از اهل بیت می گیریم وسخنان اهل بیت نیز برای ما حجت است 2⃣قرار نیست، کلیه فلسفه های احکام برای ما روشن باشد.امام سجاد فرمود: "دین خداوند با عقول ناقصه وآرای باطله وقیاس های فاسد بدست نمی آید وتنها باید در برابر فرامین خداوند تسلیم بود" 📚کمال الدین،شیخ صدوق،ج1 ص324 3⃣دلیل نجاست سگ روایات فراوانی است که در مجامع روایی ما آمده است 📚وسایل الشیعه،ج1 ص225 باب 1 وج3 ص414 باب 12 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص219 باب 1 وج2 ص561 باب 8 📚بحار الانوار،ج62 ص48 باب 1 و ج77 ص54 باب 2 ❗دراین زمینه روایات فراوانی آمده است. ❗امام صادق فرمود: "خداوند مخلوقی نجس تر از سگ خلق نکرده است" 📚وسایل الشیعه،ج1 ص226 ❗امام صادق فرمود: "سگ موجود پلید ونجسی است" 📚التهذیب،ج1 ص225- الاستبصار،ج1 ص19 ❗اما در مورد دلايل اين حكم بايد گفت: جزييات و نكات دقيق اين مسئله همانند بسياري از مسائل تعبدي ديگر بر ما روشن نيست ، چنان كه نظير اين روايات در مورد شغال و روباه و مانند آن ها كه همه از يك تيره هستند بيان نشده است . البته از نظر علمي مشكلاتي براي ارتباط با سگ مطرح مي شود؛ اما اين مسائل مطالب قطعي و صد در صدي در اين زمينه محسوب نمي شود و بعيد است كه اين نوع حرمت ها مربوط به جنبه هاي ظاهري و مشكلات بهداشتي و طبيعي باشد. آن چه از ظاهر روايات برمي آيد آن است كه: حكم نجاست به خاطر لزوم پرهيز از سگ هاست كه منشاء آن هم نوعي پليدي باطني و معنوي است كه تاثيرات آن بر ما روشن و محسوس نيست. اما در هر حال با وجود اين ارتباط نزديك اين آثار منفي متوجه ما مي شود و به ما آسيب مي رساند . ❗پیامبر گرامی فرمود: "جبرئیل به من خبر رساند که ما فرشتگان داخل خانه ای که در آن سگ باشد داخل نمی شویم" 📚بحار الانوار،ج62 ص54 هر چند زمينه ظاهری هم مي تواند در اين روايات مد نظر باشد؛ چنان كه مثلا گفته شده: در روده سگ کِرم کوچکی به طول چهار میلی متر به نام تینیا ایکینوسکوس است. وقتی این کرم از طریق مدفوع سگ بیرون می آید، تخم های زیادی از این کرم نيز خارج مي شود و به آساني انتقال مي يابد و اگر یکی از این تخم ها به معده انسان وارد شود، مرض های گوناگونی تولید می کند. ❗اما ایا دلیل اصلی نجاست سگ،آلودگی ظاهری آن است یا خیر برای ما مشخص ومعلوم نیست وطبق آنچه در بند شماره 2 بیان کردیم وظیفه ما تنها تسلیم در برابر فرامین الهی می باشد 4⃣اما در مورد آنچه در مورد اطعام سگ فرمودید پاسخ آن است که چنان که در روایات اسلامی وارد شده است، اطعام حیوانات امری کاملا پسندیده می باشد واین اطعام کردن ربطی به نجس العین بودن یا نبودن آنان ندارد 📚مستدرک الوسایل،ج8 ص306 باب 45 ❗پیامبر فرمود: "هرگاه هنگام غذا خوردن شما ها سگی پیش رویتان باشد به آن غذا بخورانید یا آن را برانید زیرا ( همانند آه مظلوم ونفس محروم) دم ونفس بدی دارد) 📚الکافی،ج6 ص553 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا به متن زیر پاسخ دهید اما آنها نماز اجاره ای می خوانند و روزه اجاره ای میگیرند؛ مثلا: یک سال نماز به صد تومان، یک سال روزه به دویست تومان؛ برای امواتی که درحیاتشان وقت نداشته اند خودشان انجام دهند ولی پولی داشته اند، ک بدهند به نماز خوانان و روزه گیران حرفه ای تا برایشان انجام دهند... پدر پول بسوزد که در دستگاه خدا هم کار میکند.آن هم چه کاری، جانشین پرستش خدا.... پول میدهند، تا دیگران برایش خدا را بپرستند و او به بهشت برود و ثواب نماز و روزه آنها راببرد...... براستی که عجب حماقتی است جهل مذهبی.. . ✅پاسخ: 1⃣در روایات فراوانی آمده است که انجام امور نیک به نیابت از میت مومن به او نفع می رساند وسبب بهرمندی او میشود 📚وسایل الشیعه،ج2 ص443 باب 28 📚بحار الانوار،ج79 ص62 باب 14 📚مستدرک الوسایل،ج2 ص111 باب 20 ❗عمر بن یزید می گوید: به امام صادق گفتم به نیابت از میت نماز می خوانیم ( ایا برایش نفعی دارد)؟ امام فرمود: "بله او در تنگی می باشد وخداوند جایگاه اورا به سبب آن کار نیک وسیع می گرداند وبه او گفته میشود که به سبب نماز فلان برادرت این تخفیف به تو داده شد" 📚الفقیه،ج1 ص183 ❗وفرمود: "بر میت در قبرش داخل میشود، نماز وروزه وحج وصدقه ونیکی ودعای در حق میت واجرش هم برای میت وهم برای عامل نوشته میشود" 📚همان مدرک،ص185 2⃣این بهرمند کردن میت مومن پس از مرگش از اعمال دیگران لطف وتفضلی است از جانب خداوند به بنده مومن وخداوند پاداش ایمانش را به طرق مختلف به او عطا می کند که یکی از این طرق بهرمندی او از اعمال نیکی است که سایر مومنان برای او انجام میدهد. ❗وروایات فراوانی در مقام وجایگاه رفیع مومنان نزد خداوند آمده است 📚بحار الانوار،ج64 ص2 باب 1 ❗واین بهرمندی تنها اختصاص به مومنان وشیعیان دارد وکافران وسایر مسلمین که عامدا از حق روی گردان هستند را شامل نمیشود. چنان که فرمود: "خداوند به هیچ کس برای عملش ثواب نمیدهد مگر مومنین را" 📚بحار الانوار،ج64 ص64 3⃣در انجام امور استیجاری، شخص عامل می تواند بدون اجرت این امور را انجام دهد وهمچنین می تواند برای عمل خود اجرت بگیرد چنان که مباحث مفصل در حکم فقهی آن در کتب فقهی از جمله مکاسب محرمه شیخ انصاری بیان شده است 4⃣خداوند می فرماید: "هر کس به اندازه سنگینی ذره ای کار خیر انجام داده آن را می بیند وهرکس به اندازه ذره ای کار بد کرده آن را می بیند"زلزال 7 و8 ❗وبر این مطلب روایات فراوانی نیز گواهی میدهد 📚بحار الانوار،ج7 ص62 باب 5 و ص253 باب 11 ❗روی این جهت می گوییم فردی که واجبات خود را در دنیا از روی سستی وتنبلی ترک کرده است مستحق عقاب وعذاب است وچنین نیست که با انجام امور نیابتی از جانب دیگران، دیگر فرد متوفی گرفتاری در عالم اخرت نداشته باشد ❗پس دلیلی برای راحتی ثروتمندان وخریدن نماز وروزه با پول نمیباشد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اینکه خدا عادل هست چگونه ممکن است که 14 نفر به عنوان معصومین شناخته بشن که حتی اگر بخوان نمیتونن گناه کنن اونوقت من که میتونم گناه کنم جلوی خودمو میگیرم اونوقت میزان میشن این معصومین چرا فرق هست بین ما ومعصومین خدا وند همه چیز بهشون داده بعد شدن سنبل دین خدا خواسته که علی علی باشه خدا خواست که حسین حسین بشه پس چرا خدا که نخواسته من معصوم باشم منو مواخضه میکنه این عدالت؟ ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "مصونیت معصومین در برابر گناه از مقام معرفت وعلم وتقوای آنان سرچشمه می گیرد درست همانند پرهیز از پاره ای از گناهان برای فرد فرد ما به خاطر علم واگاهی وایمان ومعرفت آن را ترک می کنیم مثلا هرگز با بدن لخت قدم در کوچه وخیابان نمی گذاریم. ترک گناه برای آنان محال عادی است نه محال عقلی ومی دانیم محال عادی با اختیاری بودن سازگار است فی المثل محال عادی است که شخص عالم ومومنی شراب را با خود به مسجد ببرد ودر صف جماعت بنوشد ولی مسلما این یک محال عقلی نیست بلکه محال عادی است. ❗کوتاه سخن این که سطح بالای معرفت وایمان انبیا که خود یک فضیلت وافتخار است سبب افتخار وفضیلت دیگری که مقام عصمت است می گردد. ❗اگر گفته شود آنها این ایمان ومعرفت را از کجا آورده اند می گوییم این از امدادات الهی است ولی با این قید که امدادهای الهی بی حساب نیست ولیاقت هایی در آنان وجود داشته است" 📚پیام قرآن،ج7 ص191 ❗علامه سبحانی می فرماید: "عصمت به معصوم داده نمی شود مگر پس از وجود داشتن کمالات وبرتری های اخلاقی در وجود معصومان " 📚الهیات،ج3 ص175 ❗ایت الله جوادی آملی می فرماید: "خداوند متعال با علم بی نهایت خود می دانست که کدام یک از بندگانش به دعوتش پاسخ مثبت میدهند وکدامیک پاسخ منفی واز انجایی که می دانست معصومان در اطاعت فرمان او یک سر و گردن از سایر مخلوقات بالاتر و برتر هستند اجر آنان را در ابتدای خلقت ودر حقیقت پیش از عمل به انبیا وامامان به صورت عصمت عطا کرده است " 📚ادب فنای مقربان،ج3 ص256 ( با تصرف) ❗خلاصه کلام آنکه، عصمت از علم واگاهی وایمان بالای معصومان صادر میشود که سبب می شود آنان با اختیار خود دنبال گناه نروند اما افاضه این علم وایمان با عنایت خداوند بوده آن هم به سبب شایستگی هایی که در وجود آنان بوده است. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در مورد آیه 23 سوره نسا لطف کنید توضیح بدید. آیا کنیز گرفتن و داشتن همان حکم برده داری نیست؟ اسلام تایید کرده؟ و این که کنیزی که به عنوان غنیمت جنگی گرفته میشه بر مرد حلال است. چرا ؟ ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "اگر اسلام طبق یک فرمان عمومی دستور میداد همه بردگان موجود در آن را آزاد کنند چه بسا بیشتر آنها تلف می شدند زیرا گاه نیمی از جامعه را بردگان تشکیل می دادند، آنها نه کسب وکار مستقلی داشتند ونه خانه ولانه و وسیله ای برای ادامه زندگی. ❗اگر در یک روز ویک ساعت معین همه آزاد می شدند یک جمعیت عظیم بیکار ظاهر می گشت که هم زندگی خودش با خطر مواجه می شد وهم ممکن بود نظم جامعه را مختل کند وبه هنگامی که محرومیت به او فشار آورد به همه جا حمله ور شود ودرگیری وخونریزی به راه افتد. اینجاست که باید تدریجا آزاد شوند وجذب جامعه شوند، نه جان خودشان به خطر افتد ونه امنیت جامعه را به خطر اندازند واسلام درست این برنامه حساب شده را تعقیب کرد ❗بستن سرچشمه های بردگی: "بردگی در طول تاریخ اسباب فراوانی داشته است اسلام دریچه تمام اسباب را بست وتنها در یک مورد اجازه برده گیری داد وآن درمورد اسیران جنگی بود وتازه آن حکم نیز جنبه الزامی نداشت بلکه اجازه میدهد طبق مصالح اسیران را بی قید وشرط یا پس از پرداخت فدیه آزاد کنند ( یا اسیر بگیرند)"( محمد 4) ❗ودر موارد فراوانی دریچه های آزادی بردگان را گشود ❗ودر احیای شخصیت بردگان دستورات متعددی صادر کرد ❗وپیروان خودرا به رفتار انسانی با بردگان ترغیب وسفارش کرد ❗وبدترین کار را انسان فروشی قلمداد کرد ❗واسلام تنها دریک مورد اجازه برده گیری میدهد وآن هم در مورد اسیران جنگی است آن هم هرگز جنبه الزامی ندارد. ❗در آن روز زندانهایی نبود که بتوان اسیران جنگی را تا روشن شدن وضعشان در زندان نگهداشت وراهی جز تقسیم کردن آنها در میان خانواده ها ونگه داری به صورت برده نداشت. ❗بدیهی است هنگامی که چنین شرایطی تغییر کند هیچ دلیلی ندارد که امام مسلمین حکم بردگی را درباره اسیران بپذیرد می تواند آنها را از طریق منت یا فدیه آزاد کند ❗زیرا اسلام پیشوای مسلمین را دراین امر مخیر ساخته تا با در نظر گرفتن مصالح اقدام کند 📚تفسیر نمونه،ج21 ص412 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در مورد برهان سنگ که برعلیه وجود خدا اقامه شده توضیحات بیشتری بدید ردیه های شما ضعیف و مردوده خلاصه این برهان اینه آیا خدا توانایی خلق سنگی رو داره که خودش هم نتونه اون رو تکان بده؟ اگه می تونه که ناتوانه و اگه نمی تونه باز هم ناتوانه خدا هم نمی تونه ناتوان باشه پس خدایی وجود نداره شما برای رد این برهان به حکمت خدا متوسل شدید که نتیجه ای جز محدود کردن خدا به قوانینی که خودش اون قوانین رو خلق کرده نداره شما گفتیدخدا دنیا رو بر حسب اندازه معیار هدف و حکمت خاصی خلق کرده در حالی که خودتون میگید خدا به هرکاری تواناست و اگه بخواد میتونه هر قانونی رو نقض کنه و محدودیت نداره و در اینجاست که خدا در بن بستی به نام تناقض گیر میفته ✅پاسخ: با عرض سلام خدمت شما دوست گرامی وتشکر از شما بابت طرح سوال واشکال خود. ❗ما در گذشته به این سوال پاسخ نداده ایم واین برای نخستین بار است که این اشکال برای ما ارسال میشود وشما ظاهرا مرکز پاسخگویی ما را با جای دیگر اشتباه گرفته اید ❗اما پاسخ اشکال شما: "اشتباه از اینجا ناشی شده است که به خاطر عدم آشنایی با مسایل فلسفی از این حقیقت واضح غفلت شده است که وقتی سخن از قدرت به میان می آید باید متعلق قدرت یک امر ممکن باشد زیرا قدرت به محال تعلق نمی گیرد، محال هیچ وپوچ است وهیچ وپوچ قابل تعلق قدرت نیست. ❗توضیح این که هنگامی که می گوییم خدا قادر است چنین موضوعی را ایجاد میکند مفهومش این است که آن موضوع جزو ممکنات است ومی خواهیم از طریق قدرت خدا لباس وجود بر آن پوشانده شود اما اگر مطلبی ذاتا محال است اصلا سوال آیا می تواند درباره آن نادرست ولی معنا است. ❗این همان چیزی است که گاهی از آن تعبیر می کنند که صورت مساله غلط است. ❗به عنوان مثال اگر کسی مساله ای طرح کند که ما 20 عدد پرتقال داریم ومی خواهیم در میان 40 نفر تقسیم کنیم به طوری که به هرکدام آنان یک پرتقال درست برسد در جواب گفته میشود صورت مساله شما غلط است. ❗به تعبیر دیگر سوال مزبور خود دارای نوعی تناقض است واصلا قابل طرح نیست.زیرا وقتی می گوییم 20 پرتقال داریم یعنی 40 عدد نیست اما وقتی میگوییم آن را میان 40 نفر تقسیم کنیم که نصیب هریک یک پرتقال شود معنایش این است که تعداد آنها 40 تا است نتیجه این میشود که تعداد پرتقال ها درعین اینکه 20 عدد است 40 باشد. مسلما هیچ عاقلی چنین حرفی نمیزند. این سوال نیز دارای تضاد است چرا که وقتی می گوییم خدا می تواند چنین سنگی را بیافریند کلمه آفریدن مفهومش این است که آن شی مقدور خداوند است ووقتی می گوییم نتواند آن سنگ را بلند کند یعنی همان سنگی که ما فرض کردیم مقدور خداوند است مقدور خداوند نباشد ودر حال واحد هم مقدور باشد وهم مقدور نباشد واین تناقض است. با توجه به غلط بودن این سوال نوبت به جواب نمی‌رسد. ❗در روایتی آمده است که از حضرت علی سوال شد : ایا پرودگارت می تواندجهان را در تخم مرغی قرار دهد بی آنکه دنیا کوچک شود یا تخم مرغ بزرگ امام پاسخ داد: "خداوند هرگز توصیف به عجز نمیشود اما آنچه را تو سوال کردی غیر ممکن است" 📚بحار الانوار،ج4 ص143 ح10 "نقل پاسخ از کتاب پیام قرآن،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج4 ص202 به بعد " ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال تمام امامان ما با قدرت فراوانی که داشته اند و با اراده ی خداوند میتوانستند هر کاری کنند پس چرا حق آنها را خورده اند.؟ مثل غصب کردن خلافت مولا امیرالمومنین(ع) (مطمئنا امیرالمومنین ع میتوانستند بگیرند)یا حادثه ی کربلا(شهید شدن امام حسین ع و اصحابشان و به اسارت بردن خانواده شان) مطمئنا میتوانستند امامان ما از این حادثه ها و اتفاقات دیگری جلوگیری کنند پس چرا این کار را انجام ندادند؟ امامان ما دارای قدرت ویژه و بالایی بوده اند! ✅پاسخ: "از نظر قرآن پیامبر نیز دارای قدرت فوق العاده بود.معراج، شق القمر ودیگر معجزات وکرامات او که در کتابهای حدیث به صورت متواتر نقل شده براین مطلب گواه اند.اما با این قدرت فوق العاده دندانش در جنگ احد شکست، چهره اش خونین شد، در جنگ خندق از گرسنگی سنگ بر شکم می بست و... ❗چرا پیامبر با آن قدرت فوق العاده با این همه مشکل مواجه شد؟ ❗پاسخ همه یک جمله است وآن اینکه انبیا وامامان از طریق روش های عادی به تبلیغ می پردازند وبا دشمنان می جنگند وتنها در موارد خاص که اثبات نبوت یا امامت نیز به اعمال قدرت فوق العاده داشته ویا وضعیت ایجاب می کرد که از نیروی غیبی کمک بگیرند چنین می کردند" 📚پاسخ جوانان شیعی به پرسشهای وهابی ها،ص186 ❗امام کاظم فرمود: "خداوند قلوب امامان را محل اراده خودش قرار داده است که هر موقع خداوند چیزی را بخواهد واراده کند انان نیز همان را اراده می کند" 📚بحار الانوار،ج5 ص114 ❗امامان الگوی جامعه هستند ومردم باید ببینند که آنان چگونه با مشکلات مواجهه می شوند واستقامت می کنند تا مردم از آنان درس صبر وایثار را فرا بگیرند،.روی این جهت خداوند به آنان اجازه استفاده از قدرت غیبی در هر امر ومشکلی را نداده است وانان نیز طبق فرمان خداوند عمل می کنند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال تمام امامان ما با قدرت فراوانی که داشته اند و با اراده ی خداوند میتوانستند هر کاری کنند پس چرا حق آنها را خورده اند.؟ مثل غصب کردن خلافت مولا امیرالمومنین(ع) (مطمئنا امیرالمومنین ع میتوانستند بگیرند)یا حادثه ی کربلا(شهید شدن امام حسین ع و اصحابشان و به اسارت بردن خانواده شان) مطمئنا میتوانستند امامان ما از این حادثه ها و اتفاقات دیگری جلوگیری کنند پس چرا این کار را انجام ندادند؟ امامان ما دارای قدرت ویژه و بالایی بوده اند! ✅پاسخ: "از نظر قرآن پیامبر نیز دارای قدرت فوق العاده بود.معراج، شق القمر ودیگر معجزات وکرامات او که در کتابهای حدیث به صورت متواتر نقل شده براین مطلب گواه اند.اما با این قدرت فوق العاده دندانش در جنگ احد شکست، چهره اش خونین شد، در جنگ خندق از گرسنگی سنگ بر شکم می بست و... ❗چرا پیامبر با آن قدرت فوق العاده با این همه مشکل مواجه شد؟ ❗پاسخ همه یک جمله است وآن اینکه انبیا وامامان از طریق روش های عادی به تبلیغ می پردازند وبا دشمنان می جنگند وتنها در موارد خاص که اثبات نبوت یا امامت نیز به اعمال قدرت فوق العاده داشته ویا وضعیت ایجاب می کرد که از نیروی غیبی کمک بگیرند چنین می کردند" 📚پاسخ جوانان شیعی به پرسشهای وهابی ها،ص186 ❗امام کاظم فرمود: "خداوند قلوب امامان را محل اراده خودش قرار داده است که هر موقع خداوند چیزی را بخواهد واراده کند انان نیز همان را اراده می کند" 📚بحار الانوار،ج5 ص114 ❗امامان الگوی جامعه هستند ومردم باید ببینند که آنان چگونه با مشکلات مواجهه می شوند واستقامت می کنند تا مردم از آنان درس صبر وایثار را فرا بگیرند،.روی این جهت خداوند به آنان اجازه استفاده از قدرت غیبی در هر امر ومشکلی را نداده است وانان نیز طبق فرمان خداوند عمل می کنند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال چرا در اسلام حق طلاق به مرد داده ش ده وخانم هااگر مشگل حاد هم داشته باشندباید ثابت کنند در حالی که بعضی از مسایل ثابت گردنش سخت مثل شکاک بودن اقا بد اخلاق بودن وحیای چیزهای دیگه ...... ✅پاسخ: "دلیل اینکه حق طلاق به مرد داده شده است این است که زندگی جمعی نیاز به مدیر دارد. اسلام نیز کسی را که کمتر در مقابل عواطف واحساسات تحت تاثیر قرار می گیرد واز نظر مدیریت جمعی قوی تر است به عنوان مسوول اراده زندگی مشترک معرفی وهزینه اداره این زندگی را بر او واجب کرده است " 📚نرم افزار پرسمان،نمایندگی رهبری در دانشگاه،کلید واژه فلسفه حق طلاق ❗آیت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "جنس زن برای انجام وظایفی متفاوت با مرد آفریده شده است وبه همین دلیل احساسات متفاوتی دارد. قانون آفرینش وظیفه حساس مادری وپرورش نسلهای نیرومند را برعهده او گذارده به همین دلیل سهم بیشتری از عواطف واحساسات به او داده است درحالی که طبق این قانون وظایف خشن وسنگین تر اجتماعی بر عهده جنس مرد گذارده شده است وسهم بیشتری از تفکر به او داده شده است بنابراین اگر بخواهیم عدالت را اجرا کنیم باید پاره ای از وظایف اجتماعی را که نیاز بیشتری به اندیشه و مقاومت وتحمل شداید دارد بر عهده مرد گذارده شود ووظایفی که عواطف واحساسات بیشتری را می طلبد بر عهده زنان وبه همین دلیل مدیریت خانواده بر عهده مرد ومعاونت آن بر عهده زن گذارده شده است ❗وقوانینی از جمله حق طلاق ( که دراختیار مرد است) از همین جا سرچشمه میگیرد ونتیجه مستقیم همین واقعیت است " 📚تفسیر نمونه،ج2 ص157 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال یه سوال داشتم چرا شخصی که از دین مرتد میشود خونش مباح است در صورتی که دین امری شخصی است؟ ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی پاسخ میدهند: " ❗این احکام مرتد مربوط به کسی نیست که اعتقادی در درون دارد ودر مقام اظهار آن بر نیامده است بلکه تنها کسی را شامل میشود که به اظهار یا تبلیغ آن بپردازد ودر حقیقت قیام بر ضد رژیم موجود جامعه کند، روشن است که این خشونت بی دلیل نیست وبا مساله آزادی اندیشه منافات ندارد وشبیه این قانون در بسیاری از کشورهای شرق وغرب با تفاوتهایی وجود دارد. ❗توجه به این نکته لازم است که پذیرش اسلام باید طبق منطق باشد مخصوصا کسی که از پدر ومادر مسلمان تولد یافته ودریک محیط اسلامی پرورش دیده بعید به نظر میرسد که محتوای اسلام را تشخیص نداده باشد بنابراین عدول وبازگشت او به توطئه وخیانت شبیه تر است تا به اشتباه وعدم درک حقیقت وچنین کسی استحقاق چنان مجازاتی را دارد ضمنا احکام هرگز تابع یک فرد ودو فرد نیست بلکه مجموع را به طور کلی باید در نظر گرفت" 📚تفسیر نمونه،ج11 ص426 ❗در جای دیگر می فرماید: "در حقیقت این حکم یک فلسفه اساسی دارد وآن حفظ جبهه داخلی اسلام وجلوگیری از متلاشی شدن آن ونفوذ بیگانگان ومنافقان است زیرا ارتداد در واقع یک نوع قیام بر ضد رژیم کشور اسلامی است که در بسیاری از قوانین امروز نیز مجازات آن اعدام است. ❗اگر به فرد اجازه داده شود هر روز که مایل بود خود را مسلمان معرفی کند وهر روز مایل نبود استعفا دهد به زودی جبهه داخلی اسلام از هم متلاشی خواهد شد وراه نفوذ دشمنان وعوامل وایادی آنان باز خواهد شد وهرج ومرج شدیدی در سراسر جامعه اسلامی پدید خواهد آمد بنابراین این حکم مزبور در واقع یک حکم سیاسی است که برای حفظ حکومت وجامعه اسلامی ومبارزه با ایادی وعوامل بیگانه ضروری است " 📚تفسیر نمونه،ج2 ص650 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال . اصل وجود خدا برای من سواله ، همیشه و از هر کس پرسیدم ، گفتن: "وجود عالم با این همه نظم و زیبایی و.... حتما خالقی داره و بدون خالق نمیشه. " بعد این سوال در ذهن من بوجود میاد که خب ، وجود خدایی که این همه توانایی و قدرت و ... داره ، پس حتما او هم خالقی داره (همانطور که برای عالم میگیم) اما وقتی این سوال رو از کسی می پرسم ، دو جور جواب داده میشه که هیچ کدوم قانع کننده نیست. اول : بعضی ها این طور جواب دادن که : "سوال پرسیدن و فکر کردن در این زمینه ایراد داره و نباید بشه !!!! و گفتن ممکنه دیوانه بشی!!!! " که این جواب به نظرم واقعا یه جور خام کردن طرف مقابله. دوم . بعضی دیگر این طور پاسخ دادن که : "خود خداوند ذات هستی و خدایی او را بوجود نیاورده ، چون اگر بخواهیم بگوییم خدا هم خدایی دارد ، اون خدا هم باز خدایی دارد و ... تا ابد ادامه پیدا میکنه ، پس مجبوریم این را یه جا متوقف کنیم ، بنابراین خداوند دیگر خدایی ندارد " در این جا باز یه سوال دیگه بوجود میاد که چطور در این مورد می توان قانع شد و گفت که خداوند خدایی ندارد و خودش از ازل بوده ولی نمی توان در مورد عالم هم همین حرف رو زد ، یعنی بگیم جهان از اول بوده و کسی اونو رو بوجود نیاورده است ؟ ✅پاسخ: برای اثبات وجود خدا براهین متعددی اقامه شده است از جمله برهان حرکت،برهان وجوب وامکان،برهان علت ومعلول، برهان صدیقین،برهان فطرت،و... ❗جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب پیام قرآن،ایت الله العظمی مکارم،جلد 3 ❗اما پاسخ به اشکال شما: درواقع اشکال شما این است که اگر هرچیزی را باید علت وافریننده ای باشد خدا نیز باید دارای علت وافریننده ای باشد! ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهد: "اساس این اشکال روی این مطلب است که "هر موجودی نیازمند علت وافریننده است" ❗در حالیکه این قانون کلیت ندارد وتنها در مواردی صحیح است که چیزی سابقا معدوم بوده است وسپس جامه هستی به خود پوشانده است. ❗توضیح این که: موجوداتی هستند که سابقا وجود نداشته اند مانند منظومه شمسی وموجودات زنده اعم از گیاه وحیوان وانسان، تاریخچه آنها بخوبی گواهی میدهد که لباس هستی در تن اینها همیشگی وازلی نبوده است بلکه با تفاوتهایی که دارند در چند میلیون سال تا چند میلیارد سال پیش وجود خارجی نداشته اند وسپس به وجود آمده اند. ❗مسلما برای پیدایش چنین موجوداتی علل وعواملی لازم است ولذا همواره دانشمندان برای پی جویی این عوامل در تلاش وکوششند واگر بنا باشد که پیدایش این موجودات هیچ علتی نداشته باشد دلیلی ندارد که دریک میلیون سال یا چند میلیارد سال پیش موجود شده باشند چرا در زمانی دو برابر این زمان یا نصف این زمان یافت نشدند. انتخاب این زمان بهترین دلیل براین است که شرایط وعلل وجود آنها تنها درآن زمان تحقق یافته است. ❗ولی اگر وجودی همیشگی وازلی باشد ( خواه این وجود ازلی را خدا بنامیم یا ماده) اینچنین وجود نیاز به هیچ علتی ندارد آفریننده وخدایی ندارد زیرا تاریخچه پیدایشی برای آن تنظیم نشده که درآن تاریخچه جای علت وافریننده خالی باشد ❗خلاصه اینکه چیزی که همیشگی‌ وازلی است وجودش از درون می‌جوشد نه از بیرون که محتاج به آفریننده باشد. نیازمند به آفریننده من وشما واسمان ومنظومه شمسی و...هستیم که وجود ما ازلی وهمیشگی نبوده واز درون ذات ما نیست، نه علت نخستین وعلت العلل که هستی او از خود اوست " 📚در جستجوی خدا،ص227 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال یکی ازدوستانم سوال پرسیدمن نتونستم کمکش کنم میگفت دراثراشتباه خودارضایی کرده باتنهاغسل وتوبه میشه پاک شد؟؟ ✅پاسخ: در این که خود ارضایی حرام واز گناهان کبیره است شکی نیست دراین باره روایات متعددی در مجامع روایی ما آمده است 📚وسایل الشیعه،ج20 ص352 باب 28 📚بحار الانوار،ج76 ص95 باب 80 ❗امام صادق فرمود: "از گناهان بزرگ وزشت است" 📚الکافی،ج5 ص540 ح1 وفرمود: "هرکس شهوت خودرا به این وسیله ومانند آن دفع کند در حکم زنا کردن است یعنی با زنا برابر می باشد" 📚وسایل،ج14 ص265 ❗حال اگر کسی از این گناه توبه کند وبه سوی خداوند باز گردد به تحقیق خداوند توبه اورا قبول خواهد کرد پیامبر گرامی فرمود: "کسی که از گناه توبه کند مانند آن است که اساسا گناه نکرده است" 📚عیون الاخبار،ج2 ص74 امام باقر فرمود: "خداوند از توبه بنده بسیار خوشحال میشود چنان که این خوشحالی او از مردی که در یک شب تاریک زاد وتوشه گم کرده خودرا پیدا میکند بسیار بیشتر است " 📚الکافی،ج2 ص435 ❗دراین باره روایات فراوان است که رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار،ج6 ص11 باب 20 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوالی داشتم! معنی شیعه یعنی پیرو! درسته؟ و شیعیان هم از این مینازن که پیرو علی ع هستند ! سوال اینجاست علی کی در نماز کی گفت اشهد ان علی ولی الله ! چرا این جفا در حق اش میکنیم ! ایا این پیروی هست ! وگرنه من هم جانم برای امام حسین ع میرود درست هست در نماز بگویم اشهد ان حسین سید الشهدا!!! ✅پاسخ: علامه سبحانی چنین پاسخ میدهند: "تمامی فقهای شیعه بر این نکته اتفاق دارند که شهادت به ولایت علی علیه السلام جزو اذان واقامه نیست واگر کسی این شهادت را به عنوان جزوی از اذان بگوید کار حرامی مرتکب شده وگناه کرده است. ❗شهادت به ولایت در اذان بدون قصد جزو بودن جایز ومستحب است واین استحباب دو مبنا دارد: 1⃣علی علیه السلام به حکم قرآن واحادیث متواتر ولی خداست 2⃣امام صادق فرمود: "اذا قال احدکم لا اله الا الله محمد رسول الله فلیقل علی ولی الله" "هرگاه کسی از شما به وحدانیت خدا ورسالت پیامبر گواهی داد برای تکمیل شهادت به ولایت علی نیز گواهی دهد" 📚احتجاج طبرسی،ج1 ص83 "نقل پاسخ از کتاب راهنمای حقیقت، علامه سبحانی" ❗علامه مجلسی می گوید: "اگر کسی در اذان یا اقامه شهادت به ولایت را بدون قصد جزو بودن بلکه به نیت تبرک بگوید اشکالی ندارد زیرا سخن گفتن در اثنای اذان واقامه را تجویز کرده اند وشهادت به ولایت از شریف ترین دعاها وذکر هاست" 📚بحار الانوار،ج 81 ص112 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا ایه صریحی درباره امامت حضرت علی در قران وجود دارد ✅پاسخ: دراین باره آیات فراوانی نازل شده است که ما به یک آیه اشاره می کنیم: "خداوند در آیه 55 مائده می فرماید: "تنها ولی وسرپرست شما خدا ورسول هستند وکسانی که نماز را اقامه می کنند ودر حال رکوع نماز صدقه میدهند" ❗به اجماع مفسران شیعه وسنی این آیه در شان حضرت علی نازل شد. از طریق روایات شیعه شکی در این شان نزول نیست. روایات فراوانی دراین باره آمده است که می توانید رجوع کنید به: 📚تفسیر برهان،ج2 ص315 به بعد 📚تفسیر نور الثقلین،حویزی،ج1 ص643 به بعد 📚بحار الانوار،ج35 ص183 باب 4 ❗روایات فراوانی نیز که علمای اهل سنت نقل کرده اند این شان نزول را تایید می کند 📚در المنثور،ج2 ص293- اسباب النزول،ص148- کشاف،ج 1 ص649- تفسیر طبری،ج6 ص186- کنزالعمال،ج6 ص319- شواهد التنزیل،ص 161 تا 168- ❗علامه امینی در الغدیر نزول این آیه درباره علی علیه السلام را از حدود 20 کتاب از اهل سنت نقل می کند 📚الغدیر،ج2 ص52 و53 ❗مرحوم شوشتری در احقاق الحق همین معنی را از کتب بیشتری نقل می کند 📚احقاق الحق،ج2 ص399 -407 ❗الوسی بزرگ مفسر اهل سنت می گوید: "بیشتر اهل حدیث واخبار بر این اعتقادند که آیه ولایت در شان علی نازل گردید" 📚روح المعانی،ج6 ص167 ❗جرجانی بزرگ عالم اهل سنت می گوید: "امامان تفسیر براین نکته اجماع دارند که مراد از آیه ولایت علی می باشد که در رکوع نماز انگشتر خودرا به گدا بخشید وآیه نازل شد" 📚شرح المواقف،ج8 ص360 ❗تفتازانی از بزرگ متکلمین اهل سنت می گوید: "به اتفاق مفسران هنگامی که گدایی از علی درخواست کمک نمود وآن حضرت انگشتر خودرا درحال رکوع نماز به او داد این آیه در شان او نازل شد" 📚شرح المقاصد،ج2 ص288 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال مطالب راجع به برتری امامت درست ولی چرا اسمی از امام توی قران نیس ولی پیامبر هست? ✅پاسخ: 1⃣قرآن کتابی است آسمانی که در آن کلیات اموری که متکفل سعادت بشر در دنیا واخرت است بیان گردیده است وشرح اسرار وجزییات آن به پیامبر گرامی واگذار شده است. ❗همانطور که تفصیل همه ایات در تمام ابواب به عهده پیامبر بوده تشریح ایات امامت هم به او واگذار شده است چنان که فرمود: "ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا تو آیاتش را برای مردم تبیین کنی"( نحل 44) ❗وما با مراجعه به روایات شیعه وسنی می بینیم آیات بسیاری را پیامبر گرامی بر اهل بیت وامامت آنان تطبیق داده است. ❗در روایتی آمده است که ابوبصیر از امام صادق پرسید: "مردم ( اهل سنت) می پرسند چرا نام علی وخانواده اش در کتاب خدا نیامده؟ امام پاسخ داد: در جوابشان بگو آیه نماز بر پیامبر نازل شد ولی از سه رکعتی وچهار رکعتی بودن آن در قرآن سخنی گفته نشد، آیه زکات نازل شد اما از این که در هر 40 درهم یک درهم زکات است بیانی آورده نشدهمچنین وجوب حج نازل شد ولی هفت دور بودن طواف بیان نشد تا این که پیامبر برای مردم فرمود ( وایات امامت اهل بیت نیز نازل شد وپیامبر آنان را براهل بیت تطبیق داد) " 📚الکافی،ج1 ص286 ح1 2⃣خداوند وعده فرموده که قرآن را از هرگونه تحریف حفظ کند "ما قرآن را نازل کردیم وآن را حفظ خواهیم کرد"( حجر 9) ❗خداوند نیز از طریق اسباب ومسببات امور را اداره می کند چنان که امام صادق فرمود: "خداوند امور را از طریق اسباب اداره می کند" 📚الکافی،ج1 ص183 ❗یکی از اسباب حفظ قرآن از تحریف آن است که خداوند صراحتا از اهل بیت با ذکر اسامی آنان در قرآن نام نبرد چرا که احتمال بود مخالفین امامت آنان دراین صورت دست به تحریف قرآن وحذف ایات مربوطه بزنند چنان که به روایات نبوی درمورد امامت آنان رحم نکردند که به یک نمونه اشاره می کنیم: طبری در تاریخ خودش نقل می کند که پیامبر در جمع خویشان خود چنین فرمود: "کدامیک از شما مرا براین امر کمک می کند تا برادر ووصی وجانشین من درمیان شما باشد؟ حضرت علی پاسخ مثبت داد. پیامبر درموردش فرمود: "همانا این شخص برادر ووصی وجانشین من در میان شما است" 📚تاریخ طبری،ج2 ص220 ❗اما همین طبری در تفسیرش وقتی این داستان را نقل می کند سخنان پیامبر را تحریف می کند وچنین نقل می کند: "پیامبر گفت کدامیک از شما مرا یاری می کند تا برادر من وچنان وچنان باشد"( لیکون اخی وکذا وکذا) ووقتی علی اعلام آمادگی کرد سخن پیامبر را خطاب به او چنین می آورد: "این شخصی برادر من وچنان وچنان است"( ان هذا اخی وکذا وکذا) 📚جامع البیان،ج19 ص149 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سنی ها میگن طبق ایه ۸۹سوره مائده قسم خوردن به غیر از قسم به خدا و الله حرومه مثلا به علی به حسین چه جوابی دارید؟ ✅پاسخ: نخست باید اثبات کنند آیه مذکور شما به چه طریقی بر حرمت قسم به غیر خدا دلالت می کند. ما از آیه آنچه را که شما فرمودید را برداشت نکردیم. به هرحال طبق آیات فراوانی از قرآن وروایات خود اهل سنت شکی در مشروعیت قسم به غیر خدا نمی ماند. ❗در آیات قرآن می کنیم خداوند در بسیاری از موارد به غیر خود قسم خورده است واگر این عمل منکر وزشت بود خدا نباید انجام میداد چنان که فرمود: "خداوند تجاهر به کلام بد را دوست ندارد "( نسائ 148 ) ❗خداوند در سوره شمس به 7 چیز از مخلوقاتش قسم میخورد ❗درسوره نازعات آیات 1 تا 3 به سه چیز قسم میخورد ❗درسوره مرسلات آیات 1 تا 3 به دوچیز از مخلوقات و... ❗مسلم در صحیح روایت می کند: "شخصی نزد پیامبر آمد وگفت کدامین صدقه اجرش نزد خدا عظیم تر است؟ پیامبر فرمود: آگاه باش! قسم به پدرت.... " 📚صحیح مسلم،ج3 ص94 احمد در مسند می آورد پیامبر خطاب به مخاطبش فرمود: "به جان خود سوگند اگر معروف سخن بگویی واز منکر نهی کنی بهتر از آن است که ساکت باشی" 📚مسند احمد،ج5 ص225 ❗مالک بن انس در موطا خود نقل می کند: "ابوبکر به دزدی که زیور الآت دخترش را دزدیده بود گفت: به پدرت قسم شب تو شب دزدان نبود" 📚موطا،رقم 29 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ببخشید یه سوال داشتم چرا مسلمانها زمان حمله به ایران این همه از مردم مارو کشتن زنهای ما رو به بردگی بردن ایا این وحشیگری نیست در صورتی که میگیم در اسلام این کارها ناپسند هستن ✅پاسخ: سوال شما را باید کسانی پاسخ دهند که از این فتوحات طرفداری می کنند وآن را افتخاری برای خلفا قلمداد می کنند وشعار"بشکست عمر پشت دلیران عجم"بر لبانشان است ومکررا می گویند شمشیر عمر ایرانیان را مسلمان کرد ❗توجه شما را به یکی از این جنایات جلب می کنیم: ❗سی هزار کشته در یک روز به فرماندهی خالد بن ولید: "جزری می نویسد: جنگ ثنی:هنگامی که نامه هرمز به اردشیر رسیده وخبر خالد را برای او آورد ،به قارون بن قریانس دستور داد که از مداین به کمک هرمز برود، چون به منطقه مذار رسید، شکست خوردگان به او رسیدند وهمگی با هم جمع شدند دوباره بازگشتند ودر میان آنان قباد وانوشجان نیز بودند ودر ثنی منزل گزیدند که نام نهری بود. خالد به سمت آنان رفت وجنگیدند....از ایرانیان گروه بسیاری کشته شدند که به 30000 نفر می رسیدند. جدای از کسانی که در رود غرق شدند واب مانع آن شد که مسلمانان بقیه ایرانیان را بگیرند وبکشند" 📚الکامل فی التاریخ،ج2 ص240 📚نهایه الارب،ج19 ص67 ❗نکات تکمیلی: 1⃣مردم ایران در زمان عمر مسلمان نشدند ودر زمان عمر تنها بخشی از ایران فتح شد ومناطق فتح شده به آیین خودشان مانده بودند. بخش دیگر ایران نیز در زمان خلیفه سوم فتح شد ودر این سالها هم مردم ایران مسلمان نشده بودند.در سال 32 هجری ودر عصر عثمان فتح ایران پایان یافت ودراین سالها مردم ایران بر آیین خودشان مانده بودند.لذا نه خلیفه اول در مسلمان شدن مردم ایران نقش داشتند، نه خلیفه دوم ونه خلیفه سوم بلکه مردم ایران قرنها بعد براساس تبلیغات وتحقیقات دانشمندان خودشان به تدریج به اسلام روی آوردند وایین زر تشتی رآ رها کردند. اوج اسلام آوردن مردم ایران در قرن سوم بود یعنی پس از گذشت 300 سال از فتح ایران برای آگاهی کامل رجوع کنید به کتاب "خدمات متقابل اسلام وایران"اثر "شهید مطهری" 2⃣سبب اصلی گرایش ایرانیان به اسلام مشاهده دستورات مطابق با عدل ومساوات در اسلام ودفع نظام طبقاتی بود واین که انسان ها کاملا با هم برابرند وهیچ فضلی برای عرب وعجم نیست وملاک برتری تنها به تقوی است 📚الملل والنحل،علامه سبحانی،ج6 ص733 3⃣به عقیده شیعه، جهاد ابتدایی بدون اذن امام باطل وغیر مشروع است وحتی کشتگان این جنگ ها شهید محسوب نمیشوند 📚وسایل الشیعه،ج15 ص 45 باب 12 📚مستدرک الوسایل،ج11 ص32 باب 11 در روایتی آمده که بشیر به امام صادق فرمود: در خواب دیدم که به شما گفتم جهاد بدون اذن امام واجب الاطاعه حرام است مانند گوشت میته وخون وگوشت خوک شما هم فرمودید بله چنین است. امام در تایید خواب او فرمود:بله صحیح است،بله صحیح است" 📚الکافی،ج5 ص27 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا این سخن که خداوند میداند که بنده های آن چه کار هایی را انجام میدهند و یا باید بداند که کدام بنده ی آن خوب است یا خوب میماند چون :خداوند عالم است و همه چیز را میداند پس چرا خداوند انسان ها را مورد ازمایش قرار میدهد آیا خداوند کار بیهوده انجام میدهد یا اینکه میگویند وظیفه ما تنها تسلیم در برابر فرامین الهی است پس آیا اختیار انسان زیر سوال نمیرود اگر خداون همه چیز را میداند و باید در مقابل فرامین آن تسلیم شد پس هدف از افرینش انسان چیست خدایی که همه چیز را میداند چرا باید کاری که میداند و یقین دارد را باید مورد ازمایش قرار دهد ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند: "آزمایش های ما برای شناخت بیشتر ورفع ابهام وجهل است اما آزمایش الهی در واقع همان پرورش وتربیت است. آزمایش خداوند یک قانون کلی وسنت همیشگی پرودگار است که برای شکوفا کردن استعدادهای نهفته واز قوه به فعل رساندن آنها ودر نتیجه پرورش بندگان آنان را می آزماید یعنی همانگونه که فولاد را برای استحکام بیشتر در کوره می گذارند تا آبدیده شود آدمی را نیز در کوره حوادث سخت پرورش میدهد تا مقاوم گردد ❗امیر مومنان فرمود: "گر چه خداوند به روحیات بندگانش از خودشان اگاهتر است ولی آنها را امتحان میکند تا کارهای خوب وبد که معیار پاداش وکیفر است از آنها ظاهر گردد" 📚نهج البلاغه،کلمات قصار،جمله 93 ❗یعنی صفات درونی به تنهایی نمی‌تواند معیار برای ثواب وعقاب باشد مگر آن زمانی که در لابلای اعمال انسان خود نمایی کند،خداوند بندگان را می آزماید تا آنچه در درون دارند در عمل آشکار کنند، استعدادها را از قوه به فعل برسانند ومستحق پاداش وکیفر او گردند. ❗اگر آزمایش الهی نبود این استعدادها شکوفا نمیشد واین است فلسفه آزمایش الهی در منطق اسلام" 📚تفسیر شریف نمونه،ج1 ص527 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال وحدت وجود چیست!؟ و علمای مشهوری که به آن اعتقاد دارند حکمشان چیست؟! ✅پاسخ در پاسخ سوال شما توجه شما را به استفتائی که از محضر ایت الله العظمی مکارم پرسیده اند جلب می کنیم : سوال 44: وحدت وجود یعنی چه ومعتقد به آن چه حکمی دارد؟ پاسخ: "وحدت وجود معانی متعددی دارد آنچه به طور قطع باطل وبه عقیده همه فقها موجب خروج از اسلام است این است که کسی معتقد باشد خداوند عین موجودات این جهان است وخالق ومخلوق وعابد ومعبودی وجود ندارد همانطور که بهشت ودوزخ عین وجود او است ولازمه آن انکار بسیاری از مسلمات دین است، هرگاه کسی ملتزم به لوازم آن بشود خارج از اسلام است وغالب فقهای معاصر اعم از احیا واموات این موضوع را پذیرفته ودر حواشی عروه به آن اشاره کرده اند. ودر پاسخ این سوال که: "بسیاری از بزرگان به وحدت وجود معتقد هستند" پاسخ میدهند: "هیچ یک از این بزرگواران عقیده به وحدت وجود به معنای باطل آن را ندارند واگر کسی چنین نسبتی به آن بزرگواران دهد جسارت کرده است" 📚استفتائات جدید،ج1 ص30 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢