eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.6هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال چرا در اسلام حق طلاق به مرد داده ش ده وخانم هااگر مشگل حاد هم داشته باشندباید ثابت کنند در حالی که بعضی از مسایل ثابت گردنش سخت مثل شکاک بودن اقا بد اخلاق بودن وحیای چیزهای دیگه ...... ✅پاسخ: "دلیل اینکه حق طلاق به مرد داده شده است این است که زندگی جمعی نیاز به مدیر دارد. اسلام نیز کسی را که کمتر در مقابل عواطف واحساسات تحت تاثیر قرار می گیرد واز نظر مدیریت جمعی قوی تر است به عنوان مسوول اراده زندگی مشترک معرفی وهزینه اداره این زندگی را بر او واجب کرده است " 📚نرم افزار پرسمان،نمایندگی رهبری در دانشگاه،کلید واژه فلسفه حق طلاق ❗آیت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "جنس زن برای انجام وظایفی متفاوت با مرد آفریده شده است وبه همین دلیل احساسات متفاوتی دارد. قانون آفرینش وظیفه حساس مادری وپرورش نسلهای نیرومند را برعهده او گذارده به همین دلیل سهم بیشتری از عواطف واحساسات به او داده است درحالی که طبق این قانون وظایف خشن وسنگین تر اجتماعی بر عهده جنس مرد گذارده شده است وسهم بیشتری از تفکر به او داده شده است بنابراین اگر بخواهیم عدالت را اجرا کنیم باید پاره ای از وظایف اجتماعی را که نیاز بیشتری به اندیشه و مقاومت وتحمل شداید دارد بر عهده مرد گذارده شود ووظایفی که عواطف واحساسات بیشتری را می طلبد بر عهده زنان وبه همین دلیل مدیریت خانواده بر عهده مرد ومعاونت آن بر عهده زن گذارده شده است ❗وقوانینی از جمله حق طلاق ( که دراختیار مرد است) از همین جا سرچشمه میگیرد ونتیجه مستقیم همین واقعیت است " 📚تفسیر نمونه،ج2 ص157 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال یه سوال داشتم چرا شخصی که از دین مرتد میشود خونش مباح است در صورتی که دین امری شخصی است؟ ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی پاسخ میدهند: " ❗این احکام مرتد مربوط به کسی نیست که اعتقادی در درون دارد ودر مقام اظهار آن بر نیامده است بلکه تنها کسی را شامل میشود که به اظهار یا تبلیغ آن بپردازد ودر حقیقت قیام بر ضد رژیم موجود جامعه کند، روشن است که این خشونت بی دلیل نیست وبا مساله آزادی اندیشه منافات ندارد وشبیه این قانون در بسیاری از کشورهای شرق وغرب با تفاوتهایی وجود دارد. ❗توجه به این نکته لازم است که پذیرش اسلام باید طبق منطق باشد مخصوصا کسی که از پدر ومادر مسلمان تولد یافته ودریک محیط اسلامی پرورش دیده بعید به نظر میرسد که محتوای اسلام را تشخیص نداده باشد بنابراین عدول وبازگشت او به توطئه وخیانت شبیه تر است تا به اشتباه وعدم درک حقیقت وچنین کسی استحقاق چنان مجازاتی را دارد ضمنا احکام هرگز تابع یک فرد ودو فرد نیست بلکه مجموع را به طور کلی باید در نظر گرفت" 📚تفسیر نمونه،ج11 ص426 ❗در جای دیگر می فرماید: "در حقیقت این حکم یک فلسفه اساسی دارد وآن حفظ جبهه داخلی اسلام وجلوگیری از متلاشی شدن آن ونفوذ بیگانگان ومنافقان است زیرا ارتداد در واقع یک نوع قیام بر ضد رژیم کشور اسلامی است که در بسیاری از قوانین امروز نیز مجازات آن اعدام است. ❗اگر به فرد اجازه داده شود هر روز که مایل بود خود را مسلمان معرفی کند وهر روز مایل نبود استعفا دهد به زودی جبهه داخلی اسلام از هم متلاشی خواهد شد وراه نفوذ دشمنان وعوامل وایادی آنان باز خواهد شد وهرج ومرج شدیدی در سراسر جامعه اسلامی پدید خواهد آمد بنابراین این حکم مزبور در واقع یک حکم سیاسی است که برای حفظ حکومت وجامعه اسلامی ومبارزه با ایادی وعوامل بیگانه ضروری است " 📚تفسیر نمونه،ج2 ص650 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال . اصل وجود خدا برای من سواله ، همیشه و از هر کس پرسیدم ، گفتن: "وجود عالم با این همه نظم و زیبایی و.... حتما خالقی داره و بدون خالق نمیشه. " بعد این سوال در ذهن من بوجود میاد که خب ، وجود خدایی که این همه توانایی و قدرت و ... داره ، پس حتما او هم خالقی داره (همانطور که برای عالم میگیم) اما وقتی این سوال رو از کسی می پرسم ، دو جور جواب داده میشه که هیچ کدوم قانع کننده نیست. اول : بعضی ها این طور جواب دادن که : "سوال پرسیدن و فکر کردن در این زمینه ایراد داره و نباید بشه !!!! و گفتن ممکنه دیوانه بشی!!!! " که این جواب به نظرم واقعا یه جور خام کردن طرف مقابله. دوم . بعضی دیگر این طور پاسخ دادن که : "خود خداوند ذات هستی و خدایی او را بوجود نیاورده ، چون اگر بخواهیم بگوییم خدا هم خدایی دارد ، اون خدا هم باز خدایی دارد و ... تا ابد ادامه پیدا میکنه ، پس مجبوریم این را یه جا متوقف کنیم ، بنابراین خداوند دیگر خدایی ندارد " در این جا باز یه سوال دیگه بوجود میاد که چطور در این مورد می توان قانع شد و گفت که خداوند خدایی ندارد و خودش از ازل بوده ولی نمی توان در مورد عالم هم همین حرف رو زد ، یعنی بگیم جهان از اول بوده و کسی اونو رو بوجود نیاورده است ؟ ✅پاسخ: برای اثبات وجود خدا براهین متعددی اقامه شده است از جمله برهان حرکت،برهان وجوب وامکان،برهان علت ومعلول، برهان صدیقین،برهان فطرت،و... ❗جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب پیام قرآن،ایت الله العظمی مکارم،جلد 3 ❗اما پاسخ به اشکال شما: درواقع اشکال شما این است که اگر هرچیزی را باید علت وافریننده ای باشد خدا نیز باید دارای علت وافریننده ای باشد! ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهد: "اساس این اشکال روی این مطلب است که "هر موجودی نیازمند علت وافریننده است" ❗در حالیکه این قانون کلیت ندارد وتنها در مواردی صحیح است که چیزی سابقا معدوم بوده است وسپس جامه هستی به خود پوشانده است. ❗توضیح این که: موجوداتی هستند که سابقا وجود نداشته اند مانند منظومه شمسی وموجودات زنده اعم از گیاه وحیوان وانسان، تاریخچه آنها بخوبی گواهی میدهد که لباس هستی در تن اینها همیشگی وازلی نبوده است بلکه با تفاوتهایی که دارند در چند میلیون سال تا چند میلیارد سال پیش وجود خارجی نداشته اند وسپس به وجود آمده اند. ❗مسلما برای پیدایش چنین موجوداتی علل وعواملی لازم است ولذا همواره دانشمندان برای پی جویی این عوامل در تلاش وکوششند واگر بنا باشد که پیدایش این موجودات هیچ علتی نداشته باشد دلیلی ندارد که دریک میلیون سال یا چند میلیارد سال پیش موجود شده باشند چرا در زمانی دو برابر این زمان یا نصف این زمان یافت نشدند. انتخاب این زمان بهترین دلیل براین است که شرایط وعلل وجود آنها تنها درآن زمان تحقق یافته است. ❗ولی اگر وجودی همیشگی وازلی باشد ( خواه این وجود ازلی را خدا بنامیم یا ماده) اینچنین وجود نیاز به هیچ علتی ندارد آفریننده وخدایی ندارد زیرا تاریخچه پیدایشی برای آن تنظیم نشده که درآن تاریخچه جای علت وافریننده خالی باشد ❗خلاصه اینکه چیزی که همیشگی‌ وازلی است وجودش از درون می‌جوشد نه از بیرون که محتاج به آفریننده باشد. نیازمند به آفریننده من وشما واسمان ومنظومه شمسی و...هستیم که وجود ما ازلی وهمیشگی نبوده واز درون ذات ما نیست، نه علت نخستین وعلت العلل که هستی او از خود اوست " 📚در جستجوی خدا،ص227 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال یکی ازدوستانم سوال پرسیدمن نتونستم کمکش کنم میگفت دراثراشتباه خودارضایی کرده باتنهاغسل وتوبه میشه پاک شد؟؟ ✅پاسخ: در این که خود ارضایی حرام واز گناهان کبیره است شکی نیست دراین باره روایات متعددی در مجامع روایی ما آمده است 📚وسایل الشیعه،ج20 ص352 باب 28 📚بحار الانوار،ج76 ص95 باب 80 ❗امام صادق فرمود: "از گناهان بزرگ وزشت است" 📚الکافی،ج5 ص540 ح1 وفرمود: "هرکس شهوت خودرا به این وسیله ومانند آن دفع کند در حکم زنا کردن است یعنی با زنا برابر می باشد" 📚وسایل،ج14 ص265 ❗حال اگر کسی از این گناه توبه کند وبه سوی خداوند باز گردد به تحقیق خداوند توبه اورا قبول خواهد کرد پیامبر گرامی فرمود: "کسی که از گناه توبه کند مانند آن است که اساسا گناه نکرده است" 📚عیون الاخبار،ج2 ص74 امام باقر فرمود: "خداوند از توبه بنده بسیار خوشحال میشود چنان که این خوشحالی او از مردی که در یک شب تاریک زاد وتوشه گم کرده خودرا پیدا میکند بسیار بیشتر است " 📚الکافی،ج2 ص435 ❗دراین باره روایات فراوان است که رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار،ج6 ص11 باب 20 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوالی داشتم! معنی شیعه یعنی پیرو! درسته؟ و شیعیان هم از این مینازن که پیرو علی ع هستند ! سوال اینجاست علی کی در نماز کی گفت اشهد ان علی ولی الله ! چرا این جفا در حق اش میکنیم ! ایا این پیروی هست ! وگرنه من هم جانم برای امام حسین ع میرود درست هست در نماز بگویم اشهد ان حسین سید الشهدا!!! ✅پاسخ: علامه سبحانی چنین پاسخ میدهند: "تمامی فقهای شیعه بر این نکته اتفاق دارند که شهادت به ولایت علی علیه السلام جزو اذان واقامه نیست واگر کسی این شهادت را به عنوان جزوی از اذان بگوید کار حرامی مرتکب شده وگناه کرده است. ❗شهادت به ولایت در اذان بدون قصد جزو بودن جایز ومستحب است واین استحباب دو مبنا دارد: 1⃣علی علیه السلام به حکم قرآن واحادیث متواتر ولی خداست 2⃣امام صادق فرمود: "اذا قال احدکم لا اله الا الله محمد رسول الله فلیقل علی ولی الله" "هرگاه کسی از شما به وحدانیت خدا ورسالت پیامبر گواهی داد برای تکمیل شهادت به ولایت علی نیز گواهی دهد" 📚احتجاج طبرسی،ج1 ص83 "نقل پاسخ از کتاب راهنمای حقیقت، علامه سبحانی" ❗علامه مجلسی می گوید: "اگر کسی در اذان یا اقامه شهادت به ولایت را بدون قصد جزو بودن بلکه به نیت تبرک بگوید اشکالی ندارد زیرا سخن گفتن در اثنای اذان واقامه را تجویز کرده اند وشهادت به ولایت از شریف ترین دعاها وذکر هاست" 📚بحار الانوار،ج 81 ص112 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا ایه صریحی درباره امامت حضرت علی در قران وجود دارد ✅پاسخ: دراین باره آیات فراوانی نازل شده است که ما به یک آیه اشاره می کنیم: "خداوند در آیه 55 مائده می فرماید: "تنها ولی وسرپرست شما خدا ورسول هستند وکسانی که نماز را اقامه می کنند ودر حال رکوع نماز صدقه میدهند" ❗به اجماع مفسران شیعه وسنی این آیه در شان حضرت علی نازل شد. از طریق روایات شیعه شکی در این شان نزول نیست. روایات فراوانی دراین باره آمده است که می توانید رجوع کنید به: 📚تفسیر برهان،ج2 ص315 به بعد 📚تفسیر نور الثقلین،حویزی،ج1 ص643 به بعد 📚بحار الانوار،ج35 ص183 باب 4 ❗روایات فراوانی نیز که علمای اهل سنت نقل کرده اند این شان نزول را تایید می کند 📚در المنثور،ج2 ص293- اسباب النزول،ص148- کشاف،ج 1 ص649- تفسیر طبری،ج6 ص186- کنزالعمال،ج6 ص319- شواهد التنزیل،ص 161 تا 168- ❗علامه امینی در الغدیر نزول این آیه درباره علی علیه السلام را از حدود 20 کتاب از اهل سنت نقل می کند 📚الغدیر،ج2 ص52 و53 ❗مرحوم شوشتری در احقاق الحق همین معنی را از کتب بیشتری نقل می کند 📚احقاق الحق،ج2 ص399 -407 ❗الوسی بزرگ مفسر اهل سنت می گوید: "بیشتر اهل حدیث واخبار بر این اعتقادند که آیه ولایت در شان علی نازل گردید" 📚روح المعانی،ج6 ص167 ❗جرجانی بزرگ عالم اهل سنت می گوید: "امامان تفسیر براین نکته اجماع دارند که مراد از آیه ولایت علی می باشد که در رکوع نماز انگشتر خودرا به گدا بخشید وآیه نازل شد" 📚شرح المواقف،ج8 ص360 ❗تفتازانی از بزرگ متکلمین اهل سنت می گوید: "به اتفاق مفسران هنگامی که گدایی از علی درخواست کمک نمود وآن حضرت انگشتر خودرا درحال رکوع نماز به او داد این آیه در شان او نازل شد" 📚شرح المقاصد،ج2 ص288 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال مطالب راجع به برتری امامت درست ولی چرا اسمی از امام توی قران نیس ولی پیامبر هست? ✅پاسخ: 1⃣قرآن کتابی است آسمانی که در آن کلیات اموری که متکفل سعادت بشر در دنیا واخرت است بیان گردیده است وشرح اسرار وجزییات آن به پیامبر گرامی واگذار شده است. ❗همانطور که تفصیل همه ایات در تمام ابواب به عهده پیامبر بوده تشریح ایات امامت هم به او واگذار شده است چنان که فرمود: "ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا تو آیاتش را برای مردم تبیین کنی"( نحل 44) ❗وما با مراجعه به روایات شیعه وسنی می بینیم آیات بسیاری را پیامبر گرامی بر اهل بیت وامامت آنان تطبیق داده است. ❗در روایتی آمده است که ابوبصیر از امام صادق پرسید: "مردم ( اهل سنت) می پرسند چرا نام علی وخانواده اش در کتاب خدا نیامده؟ امام پاسخ داد: در جوابشان بگو آیه نماز بر پیامبر نازل شد ولی از سه رکعتی وچهار رکعتی بودن آن در قرآن سخنی گفته نشد، آیه زکات نازل شد اما از این که در هر 40 درهم یک درهم زکات است بیانی آورده نشدهمچنین وجوب حج نازل شد ولی هفت دور بودن طواف بیان نشد تا این که پیامبر برای مردم فرمود ( وایات امامت اهل بیت نیز نازل شد وپیامبر آنان را براهل بیت تطبیق داد) " 📚الکافی،ج1 ص286 ح1 2⃣خداوند وعده فرموده که قرآن را از هرگونه تحریف حفظ کند "ما قرآن را نازل کردیم وآن را حفظ خواهیم کرد"( حجر 9) ❗خداوند نیز از طریق اسباب ومسببات امور را اداره می کند چنان که امام صادق فرمود: "خداوند امور را از طریق اسباب اداره می کند" 📚الکافی،ج1 ص183 ❗یکی از اسباب حفظ قرآن از تحریف آن است که خداوند صراحتا از اهل بیت با ذکر اسامی آنان در قرآن نام نبرد چرا که احتمال بود مخالفین امامت آنان دراین صورت دست به تحریف قرآن وحذف ایات مربوطه بزنند چنان که به روایات نبوی درمورد امامت آنان رحم نکردند که به یک نمونه اشاره می کنیم: طبری در تاریخ خودش نقل می کند که پیامبر در جمع خویشان خود چنین فرمود: "کدامیک از شما مرا براین امر کمک می کند تا برادر ووصی وجانشین من درمیان شما باشد؟ حضرت علی پاسخ مثبت داد. پیامبر درموردش فرمود: "همانا این شخص برادر ووصی وجانشین من در میان شما است" 📚تاریخ طبری،ج2 ص220 ❗اما همین طبری در تفسیرش وقتی این داستان را نقل می کند سخنان پیامبر را تحریف می کند وچنین نقل می کند: "پیامبر گفت کدامیک از شما مرا یاری می کند تا برادر من وچنان وچنان باشد"( لیکون اخی وکذا وکذا) ووقتی علی اعلام آمادگی کرد سخن پیامبر را خطاب به او چنین می آورد: "این شخصی برادر من وچنان وچنان است"( ان هذا اخی وکذا وکذا) 📚جامع البیان،ج19 ص149 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سنی ها میگن طبق ایه ۸۹سوره مائده قسم خوردن به غیر از قسم به خدا و الله حرومه مثلا به علی به حسین چه جوابی دارید؟ ✅پاسخ: نخست باید اثبات کنند آیه مذکور شما به چه طریقی بر حرمت قسم به غیر خدا دلالت می کند. ما از آیه آنچه را که شما فرمودید را برداشت نکردیم. به هرحال طبق آیات فراوانی از قرآن وروایات خود اهل سنت شکی در مشروعیت قسم به غیر خدا نمی ماند. ❗در آیات قرآن می کنیم خداوند در بسیاری از موارد به غیر خود قسم خورده است واگر این عمل منکر وزشت بود خدا نباید انجام میداد چنان که فرمود: "خداوند تجاهر به کلام بد را دوست ندارد "( نسائ 148 ) ❗خداوند در سوره شمس به 7 چیز از مخلوقاتش قسم میخورد ❗درسوره نازعات آیات 1 تا 3 به سه چیز قسم میخورد ❗درسوره مرسلات آیات 1 تا 3 به دوچیز از مخلوقات و... ❗مسلم در صحیح روایت می کند: "شخصی نزد پیامبر آمد وگفت کدامین صدقه اجرش نزد خدا عظیم تر است؟ پیامبر فرمود: آگاه باش! قسم به پدرت.... " 📚صحیح مسلم،ج3 ص94 احمد در مسند می آورد پیامبر خطاب به مخاطبش فرمود: "به جان خود سوگند اگر معروف سخن بگویی واز منکر نهی کنی بهتر از آن است که ساکت باشی" 📚مسند احمد،ج5 ص225 ❗مالک بن انس در موطا خود نقل می کند: "ابوبکر به دزدی که زیور الآت دخترش را دزدیده بود گفت: به پدرت قسم شب تو شب دزدان نبود" 📚موطا،رقم 29 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ببخشید یه سوال داشتم چرا مسلمانها زمان حمله به ایران این همه از مردم مارو کشتن زنهای ما رو به بردگی بردن ایا این وحشیگری نیست در صورتی که میگیم در اسلام این کارها ناپسند هستن ✅پاسخ: سوال شما را باید کسانی پاسخ دهند که از این فتوحات طرفداری می کنند وآن را افتخاری برای خلفا قلمداد می کنند وشعار"بشکست عمر پشت دلیران عجم"بر لبانشان است ومکررا می گویند شمشیر عمر ایرانیان را مسلمان کرد ❗توجه شما را به یکی از این جنایات جلب می کنیم: ❗سی هزار کشته در یک روز به فرماندهی خالد بن ولید: "جزری می نویسد: جنگ ثنی:هنگامی که نامه هرمز به اردشیر رسیده وخبر خالد را برای او آورد ،به قارون بن قریانس دستور داد که از مداین به کمک هرمز برود، چون به منطقه مذار رسید، شکست خوردگان به او رسیدند وهمگی با هم جمع شدند دوباره بازگشتند ودر میان آنان قباد وانوشجان نیز بودند ودر ثنی منزل گزیدند که نام نهری بود. خالد به سمت آنان رفت وجنگیدند....از ایرانیان گروه بسیاری کشته شدند که به 30000 نفر می رسیدند. جدای از کسانی که در رود غرق شدند واب مانع آن شد که مسلمانان بقیه ایرانیان را بگیرند وبکشند" 📚الکامل فی التاریخ،ج2 ص240 📚نهایه الارب،ج19 ص67 ❗نکات تکمیلی: 1⃣مردم ایران در زمان عمر مسلمان نشدند ودر زمان عمر تنها بخشی از ایران فتح شد ومناطق فتح شده به آیین خودشان مانده بودند. بخش دیگر ایران نیز در زمان خلیفه سوم فتح شد ودر این سالها هم مردم ایران مسلمان نشده بودند.در سال 32 هجری ودر عصر عثمان فتح ایران پایان یافت ودراین سالها مردم ایران بر آیین خودشان مانده بودند.لذا نه خلیفه اول در مسلمان شدن مردم ایران نقش داشتند، نه خلیفه دوم ونه خلیفه سوم بلکه مردم ایران قرنها بعد براساس تبلیغات وتحقیقات دانشمندان خودشان به تدریج به اسلام روی آوردند وایین زر تشتی رآ رها کردند. اوج اسلام آوردن مردم ایران در قرن سوم بود یعنی پس از گذشت 300 سال از فتح ایران برای آگاهی کامل رجوع کنید به کتاب "خدمات متقابل اسلام وایران"اثر "شهید مطهری" 2⃣سبب اصلی گرایش ایرانیان به اسلام مشاهده دستورات مطابق با عدل ومساوات در اسلام ودفع نظام طبقاتی بود واین که انسان ها کاملا با هم برابرند وهیچ فضلی برای عرب وعجم نیست وملاک برتری تنها به تقوی است 📚الملل والنحل،علامه سبحانی،ج6 ص733 3⃣به عقیده شیعه، جهاد ابتدایی بدون اذن امام باطل وغیر مشروع است وحتی کشتگان این جنگ ها شهید محسوب نمیشوند 📚وسایل الشیعه،ج15 ص 45 باب 12 📚مستدرک الوسایل،ج11 ص32 باب 11 در روایتی آمده که بشیر به امام صادق فرمود: در خواب دیدم که به شما گفتم جهاد بدون اذن امام واجب الاطاعه حرام است مانند گوشت میته وخون وگوشت خوک شما هم فرمودید بله چنین است. امام در تایید خواب او فرمود:بله صحیح است،بله صحیح است" 📚الکافی،ج5 ص27 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا این سخن که خداوند میداند که بنده های آن چه کار هایی را انجام میدهند و یا باید بداند که کدام بنده ی آن خوب است یا خوب میماند چون :خداوند عالم است و همه چیز را میداند پس چرا خداوند انسان ها را مورد ازمایش قرار میدهد آیا خداوند کار بیهوده انجام میدهد یا اینکه میگویند وظیفه ما تنها تسلیم در برابر فرامین الهی است پس آیا اختیار انسان زیر سوال نمیرود اگر خداون همه چیز را میداند و باید در مقابل فرامین آن تسلیم شد پس هدف از افرینش انسان چیست خدایی که همه چیز را میداند چرا باید کاری که میداند و یقین دارد را باید مورد ازمایش قرار دهد ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند: "آزمایش های ما برای شناخت بیشتر ورفع ابهام وجهل است اما آزمایش الهی در واقع همان پرورش وتربیت است. آزمایش خداوند یک قانون کلی وسنت همیشگی پرودگار است که برای شکوفا کردن استعدادهای نهفته واز قوه به فعل رساندن آنها ودر نتیجه پرورش بندگان آنان را می آزماید یعنی همانگونه که فولاد را برای استحکام بیشتر در کوره می گذارند تا آبدیده شود آدمی را نیز در کوره حوادث سخت پرورش میدهد تا مقاوم گردد ❗امیر مومنان فرمود: "گر چه خداوند به روحیات بندگانش از خودشان اگاهتر است ولی آنها را امتحان میکند تا کارهای خوب وبد که معیار پاداش وکیفر است از آنها ظاهر گردد" 📚نهج البلاغه،کلمات قصار،جمله 93 ❗یعنی صفات درونی به تنهایی نمی‌تواند معیار برای ثواب وعقاب باشد مگر آن زمانی که در لابلای اعمال انسان خود نمایی کند،خداوند بندگان را می آزماید تا آنچه در درون دارند در عمل آشکار کنند، استعدادها را از قوه به فعل برسانند ومستحق پاداش وکیفر او گردند. ❗اگر آزمایش الهی نبود این استعدادها شکوفا نمیشد واین است فلسفه آزمایش الهی در منطق اسلام" 📚تفسیر شریف نمونه،ج1 ص527 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال وحدت وجود چیست!؟ و علمای مشهوری که به آن اعتقاد دارند حکمشان چیست؟! ✅پاسخ در پاسخ سوال شما توجه شما را به استفتائی که از محضر ایت الله العظمی مکارم پرسیده اند جلب می کنیم : سوال 44: وحدت وجود یعنی چه ومعتقد به آن چه حکمی دارد؟ پاسخ: "وحدت وجود معانی متعددی دارد آنچه به طور قطع باطل وبه عقیده همه فقها موجب خروج از اسلام است این است که کسی معتقد باشد خداوند عین موجودات این جهان است وخالق ومخلوق وعابد ومعبودی وجود ندارد همانطور که بهشت ودوزخ عین وجود او است ولازمه آن انکار بسیاری از مسلمات دین است، هرگاه کسی ملتزم به لوازم آن بشود خارج از اسلام است وغالب فقهای معاصر اعم از احیا واموات این موضوع را پذیرفته ودر حواشی عروه به آن اشاره کرده اند. ودر پاسخ این سوال که: "بسیاری از بزرگان به وحدت وجود معتقد هستند" پاسخ میدهند: "هیچ یک از این بزرگواران عقیده به وحدت وجود به معنای باطل آن را ندارند واگر کسی چنین نسبتی به آن بزرگواران دهد جسارت کرده است" 📚استفتائات جدید،ج1 ص30 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢
سوال سوال بنده این است که آیا کسانی که در بیرون از ایران زندگی می کنند ( ومسلمان نیستند) و اختراعات فراوانی انجام می دهند در آخرت چه حکمی دارند جهنم . بهشت . ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند: "الف:گاهی هدف اصلی از اختراع یک عمل تخریبی است ( همانند کشف انرژی اتمی که نخستین بار به منظور ساخت بمبهای اتمی صورت گرفت) سپس در کنار آن منافعی برای نوع انسان نیز به وجود آورده که هدف واقعی مخترع یا مکتشف نبوده ویا در درجه دوم قرار داشته که تکلیف این دسته از مخترعان روشن است ب: گاهی مخترع هدفش بهره گیری مادی ویا اسم واوازه وشهرت است. تکلیف این گروه هم روشن است آنها هیچ گونه طلبی از خدا ندارند ونه از همنوعان خود وپاداش آنها همان سود وشهرتی بوده که می خواسته اند وبه آن رسیده اند ج: گروه سوم کسانی هستند که مسلما انگیزهای انسانی داشته اند وهدف آنان خدمت به خلق بوده است. اینگونه افراد اگر ایمان داشته باشند ومحرک الهی که بحثی درآن نیست واگر نداشته باشند اما محرکشان انسانی ومردمی بوده است بدون شک پاداش مناسبی را از خداوند دریافت خواهند کرد. دلیل این مساله علاوه بر حکم عقل اشاراتی است که درایات وروایات آمده است. ❗ما هیچ دلیلی نداریم که جمله"خداوند اجر محسنین راضایع نمی کند"( یوسف 90) شامل این گونه افراد نشود. ❗آیه "هرکس به اندازه سنگینی ذره ای کار نیک کند آن را می بیند"( زلزله 7) ❗در حدیثی امام کاظم فرمود: "در بنی اسرائیل مرد با ایمانی بود که همسایه کافری داشت مرد بی ایمان نسبت به همسایگان با ایمان خود نیک رفتاری میکرد وقتی از دنیا رفت خداوند برای او خانه ای بنا کرد که مانع از گرمای آتش شود وبه او گفته شد این به سبب رفتارنیک تو به همسایه مومنت می‌باشد" 📚بحار الانوار،ج3 ص377 "نقل پاسخ از کتاب شریف تفسیر نمونه،ج10 ص313 به بعد) ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال بحثی مطرح شده بود که اساسا حضرت علی دخترش رو به عمر نداده واون ام کلثومی که به عقد عمر در اومده دختر ابوبکر بوده که بعد مرگ ابوبکر اسما زن ابوبکر با علی عروسی میکنه واون ام کلثوم ربیبه حضرت علی بوده واقعا اینطوریه؟ ✅پاسخ: این نظریه در بین علمای شیعه طرفدارانی دارد. ❗یکی از محققین معاصر می نویسد: "از برخی تواریخ استفاده میشود که ابوبکر دختری به نام ام کلثوم داشت که عمر از او خواستگاری کرد از همین رو ممکن است به جهت تشابه اسمی آن را به دختر امیر المومنین نسبت داده اند. ❗این قتیبه در المعارف می گوید: "عمر هنگام خواستگاری از ام کلثوم دختر ابوبکر وی را نزد عایشه برد، عایشه قبول کرد ولی ام کلثوم از عمر کراهت داشت" 📚المعارف،ص175 📚تواریخ النساء،ص303 📚اعلام النساء،ج4 ص250 ❗به نقل از کتاب شیعه شناسی،رضوانی،ج2 ص177 ❗وبرای تایید این دیدگاه به سخن نووی از علمای بزرگ اهل سنت وصاحب مهمترین شرح بر صحیح مسلم استدلال میشود که او چنین می گوید: "سخن در دو خواهر عایشه است... در اسمائ الرجال در باب چهارم گذشت، این دو خواهر اسمائ دختر ابوبکر وام کلثوم دختر ابوبکر هستند...و همین ام کلثوم است که عمر با او ازدواج کرده است" 📚تهذیب الاسمائ واللغات،ج2 ص630 رقم 1224 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال دین اجداد پیامبر چی بوده ایا پدر ومادر ایشون مشرک بودن؟ ✅پاسخ: شیخ صدوق در بیان عقاید شیعه چنین می فرماید: "ما معتقدیم پدران پیامبر تماما ( موحد) وتسلیم دین خدا بوده اند از حضرت آدم تا پدرشان حضرت عبدالله ومادرشان امنه نیز جزو موحدین ومسلمین به دین خدا بوده است" 📚 الاعتقادات،ص110 ❗علامه سبحانی می فرماید: "مطابق مدارک واخباری که به ما رسیده است پدران واجداد پیامبر همه موحد ویکتاپرست بوده اند 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی،ص116 ❗علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را به ذکر روایات اهل بیت در اثبات این مطلب گشوده است 📚بحار الانوار،ج15 ص1 باب 1 ❗پیامبر گرامی فرمود: "همواره خداوند مرا از صلب پدران پاک به رحم مادران پاک منتقل می ساخت وهرگز مرا به آلودگی دوران جاهلیت آلوده نساخت" 📚تفسیر نور الثقلین،حویزی،ج1 ص729 📚مراه العقول،ج5 ص233 📚تفسیر کنزالدقایق،ج4 ص359 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یه سوال می پرسم میخوام جواب بدید عایا واقعا اهل بیت تراشیدن ریشو حروم کردن به کدوم روایت؟ برام دلیل این حکم رو بگید کجا اهل بیت اینطور گفتن ✅پاسخ: 1⃣دلیل حکم حرمت ریش تراشیدن روایات فراوانی است که از اهل بیت علیهم السلام رسیده است. شما این روایات را می توانید در کتب زیر مطالعه فرمائید 📚وسایل الشیعه،ج2 ص116 باب 67 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص406 باب 40 📚بحار الانوار،ج73 ص109 باب 13 ❗پیامبر گرامی فرمود: "سبیل ها را کوتاه کنید وریش خودرا بگذارید وخودرا به یهود تشبیه نکنید" 📚معانی الاخبار،ص291 📚الفقیه،ج1 ص130 وفرمود: "مجوسیان ریش خودرا می زنند وسبیل های خودرا بلند می کنند اما ما مسلمانان سبیل های خودرا کوتاه وریش خودرا بلند می کنیم واین است دستور دین خدا" 📚همان مدرک، ص130 وفرمود: "تراشیدن ریش مثله کردن است وکسی که چنین کند لعنت خدا بر او باد" 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص406 ❗وفرمود: "کسی که ریش خودرا بتراشد از ما نیست" 📚عوالی اللالی،ج1 ص111 2⃣امام صادق فرمود: "از آنجایی که می دانیم خداوند حکیم است باید تصدیق کنیم که تمام افعال ودستوراتش از روی حکمت است اگر چه فلسفه آن برای ما مشخص نباشد" 📚علل الشرایع،ج1 ص246 ❗ووظیفه ما تنها تسلیم است چنان که امیر مومنان فرمود: "اسلام همان تسلیم امر خدا بودن است" 📚الکافی،ج2 ص45 ❗امام سجاد فرمود: "دین خدا با عقول ناقصه وآرای باطله وقیاس های فاسده درک نمی شود وتنها باید در برابر دستورات خداوند تسلیم بود" 📚کمال الدین،ج1 ص324 3⃣از لحاظ علمی نیز فوایدی برای گذاشتن ریش بیان شده است از جمله نقش آن برای حفاظت لثه ها ودندان ها،حفاظت ولطافت پوست،جلوگیری از تخریب پوست توسط انوارماورا بنفش که باعث ایجاد لک در صورت وتومورهای سرطانی میشود،و... 📚نرم افزار پرسمان،نهاد نمایندگی رهبری تر دانشگاه،کلید واژه تراشیدن ریش ❗البته چنان که گفته شد نمی توان آنچه از فواید پژشکی برای نتراشیدن ریش بیان شد را علت اصلی در حرمت تراشیدن ریش دانست ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال من یه سنی ام ومتعصبم نیستم یه سوال دارم از آخوند های شبکه ولایت زیاد شنیدم که میگن صحیح مسلم معتبرترین کتاب ما آورده که علی ابوبکر وعمر رو گناهکار ومکار وخاین میدونسته نعوذ بالله من هرچی گشتم چنین چیزی رو ندیدم اگه راسته عکس صفحه کتاب رو از هر نرم افزاری است برام بفرستید واگه دروغه به آخوند قزوینی وشاگرداش بگو این قدر دروغ نگن ✅پاسخ: سوال شما ناظر به روایتی است که مسلم در صحیح نقل می کند. ما ابتدا متن روایت را می آوریم انگاه تصویر روایت را از دو نرم افزار "مکتبه اهل بیت" و"مکتبه الشامله"خدمت شما نشان میدهیم تا برای شما جای هیچ شکی باقی نماند. ❗مسلم از عمر چنین می آورد که خطاب به حضرت علی وعباس چنین می گفت: "پس از رحلت پیامبر ابوبکر گفت من خلیفه پیامبر هستم اما شما دو نفر برای مطالبه میراثتان آمدید ابوبکر به شما گفت پیامبر فرموده: ما چیزی به عنوان ارث به جای نمی گذاریم آنچه بماند صدقه است اما شما دو نفر ابوبکر را "دروغ گو،گناه کار، فریب کار وخاین می دانستید. همچنین پس از فوت ابوبکر من ( عمر) گفتم خلیفه پیامبر وابوبکر هستم اما شما دو نفر مرا نیز دروغ گو، گناه کار، فریب کار وخاین دانستید" 📚صحیح مسلم،ج3 ص1377( مکتبه الشامله) 📚صحیح مسلم،ج5 ص152 ( مکتبه اهل البیت) ❗تصویر متن روایت را از هر دو نرم افزار در زیر ببینید ❗ایا با این روایت در معتبرترین کتابتان می توان گفت بین حضرت علی وخلفا هیچ مشکلی نبوده است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال با یه وهابی مباحثه ومناظره میکردم میگفت این که قبر حضرت زهرا مخفیه چیز تازه ای نیس قبر خیلی ها مشخص نیس چرا شیعه از این جریان بر علیه خلفا استفاده میکنه ✅پاسخ : آنچه که سبب شد حضرت زهرا مخفیانه دفن شود وقبرش پنهان بماند غضبی بود که ایشان از ابوبکر وعمر داشتند. در روایتی از امام صادق سوال شد چرا فاطمه شبانه دفن شد( وکسی از محل قبر او مطلع نشد)؟ امام پاسخ داد: زیرا فاطمه وصیت کرد که آن دو نفر بر او نماز نگذارند 📗بحار الانوار،ج43 ص206 در روایتی امیر مومنان فرمود: "برای آن فاطمه شبانه دفن شد زیرا که بر آنان غضبناک بود ونمی خواست آنان در دفن او شرکت کنند" 📗همان مدرک،ص183 ابن عباس می گوید: "فاطمه وصیت کرد که ابوبکر وعمر بر دفن او آگاه نشوند وبر او نماز نگذارند" 📗همان مدرک، ص182 ❗این مضمون در روایات اهل سنت هم آمده است بخاری روایت می کند: "فاطمه شش ماه پس از پیامبر زنده بود. هنگامی که از دنیا رفت علی اورا شبانه دفن کرد وابوبکر را با خبر نساخت" 📗صحیح بخاری،ج4 ص1549 ابن قتیبه می آورد: "فاطمه قسم خورد که با ابوبکر سخن نگوید و وصیت کرد که شبانه دفن شود تا ابوبکر در دفن وی حضور نداشته باشد" 📗تاویل مختلف الحدیث،ج1 ص300 صنعانی می نویسد: "فاطمه دختر پیامبر شبانه به خاک سپرده شد تا ابوبکر بر او نماز نخواند چون بین آن دو پیشامدهای رخ داده بود" 📗المصنف،ج3 ص521 ❗آری فاطمه وصیت کرد شبانه دفن شود وقبرش پنهان باشد تا ثابت شود ایشان مورد ظلم قرار گرفتند وشهیده از دنیا رفتند واز افرادی که بر او ستم کردند هرگز راضی نشده است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اهل سنت معتقدند خدا روز قیامت دیده میشه ایا چنین عقیده ای صحیحه؟ ایا واقعا میشه خدا رو دید؟نظر اهل بیت چیه؟ ✅پاسخ: ❗بله یکی از معتقدات اهل سنت،اعتقاد به رویت خداوند در روز قیامت است. در حدیثی جعلی چنین روایت می کنند: "روزی مردم از رسول خدا پرسیدند ایا ما پروردگارمان را روز قیامت می بینیم؟ فرمود:ایا در دیدن ماه در شب چهارده که ابری مانع نباشد ضرر می کنید؟گفتند نه یا رسول الله فرمود:ایا در دیدن خورشید که ابری جلوی آن نباشد ضرری می نمائید؟ گفتند نه فرمود:همانا شما خدا را می بینید!" 📚صحیح بخاری،ج1 ص204 📚صحیح مسلم،ج1 ص163 ❗این عقیده از جهات گوناگون باطل است 1⃣لازمه رویت ودیده شدن آن است که خداوند جسم باشد،دارای مکان باشد در حالی که خداوند مبرا از این نسبت هاست.چگونه می توان گفت که او جسم است در حالی که جسم موجودی مرکب است واز اجزای مختلف تشکیل شده است ووجود موجود مرکب وابسته به اجزای خود است در حالی که خداوند موجودی بی نیاز است. همچنین مکان داشتن ونیازمند مکان بودن نیز مستلزم نیازمند بودن خدا وجسم بودن او است 2⃣خداوند می فرماید: "اورا هیچ چشمی درک نمی کند وحال آنکه او بینندگان را مشاهده میکند "( انعام 103) 3⃣خداوند می فرماید: "هیچ کس به او احاطه علمی ندارد"( طه 109) روشن است که رویت نوعی احاطه علمی از بشر بر خداوند است که خداوند آن را از خودش نفی میکند 4⃣این عقیده مخالف روایات خود اهل سنت است. مسلم از عایشه نقل می کند: "هرکس گمان کند که محمد پروردگارش را دیده بر خداوند نسبت ناروا داده است" 📚صحیح مسلم،ج1 ص110 ❗طبری از ابن عباس روایت می کند: "من اولین کسی هستم که ایمان می آورم به این که هیچکس از مخلوقات اورا نخواهد دید" 📚جامع البیان،ج9 ص38 5⃣این عقیده مخالف عقیده اهل بیت پیامبر است.علامه مجلسی روایات فراوانی دراین زمینه نقل می کند 📚بحار الانوار،ج4 ص26 باب 5 در روایتی اسماعیل بن الفضل از امام صادق سوال کرد ایا خدا روز قیامت دیده میشود؟ فرمود :سبحان الله وخداوند پاک ومنزه است از این نسبت ها " 📚امالی،صدوق،ص410 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال برام سوالی پیش اومده بود چرا علی به زور خلافت خودش را باز پس نگرفت؟چرا با اونا نجنگید؟چرا با اونا بیعت کرد؟ ✅پاسخ: در روایتی آمده است که از امام رضا سوال کردند که چرا علی با دشمنانش 25 سال بعد رسول الله نجنگید سپس در ایام خلافتش با دشمنانش جنگید؟ امام پاسخ داد : "او به پیامبر اقتدا کرد چرا که پیامبر نیز به مدت 13 سال در مکه و9 ماه در مدینه به دلیل کمی یاران جهاد با مشرکین را ترک کرد ❗با این وجود خللی به نبوتش وارد نمیشود همچنین خللی به امامت علی نیز وارد نمیشود چون علت ترک جهاد در مورد پیامبر وعلی یکی است ( وآن کمی یاران. بود) " 📚بحار الانوار،ج29 ص435 ❗پیامبر به حضرت علی چنین وصیت کرد: "قریش به زودی بر علیه تو دست به دست هم میدهند وبر ظلم بر تو اجتماع میکنند اگر یارانی داشتی با آنان بجنگد واگر اعوانی نیافتی دست نگه دار" 📚همان مدرک ❗به خاطر این کمی یاران بود که حضرت علی قیام در برابر آنان را ترک کرد چرا که ترس این بود که آنان به آیین جاهلی خود بازگردند چنان که امام صادق فرمود: "علی با آنان نجنگید زیرا نگران بود که مردم به آیین کفر وجاهلی خود بازگردند" 📚بحار الانوار،ج29 ص440 ❗اما حضرت علی بارها حق خلافت خودرا متذکر شد که ما در پیام های گذشته مفصلا روایات مربوطه را ذکر کرده ایم. ❗اما آنچه گفتید حضرت علی با آنان بیعت کرد قابل قبول شیعه نیست. شیخ مفید استاد کلام شیعه چنین می گوید: "المحققون من اهل الامامیه یقولون لم یبایع ساعه قط" "علمای بزرگ ومحقق شیعه می گویند کهخا علی حتی برای لحظه ای با آنان بیعت نکرد" 📚الفصول المختاره،ص56 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال وهابی ها خیلی می گویند که شیعه عقیده به تحریف قرآن دارد ایا در کتب خودشون روایاتی دال بر تحریف قرآن آمده؟ ✅پاسخ: عقیده شیعه این است که قرآن تحریف نشده است وعلمای بزرگ شیعه بر این مطلب تصریح کرده اند. ❗شیخ طوسی شیخ الطایفه چنین می گوید: "سخن در زیاده ونقصان در خور این کتاب نیست چرا که زیاد شدن در قرآن بطلانش اجماعی است کاسته شدن از قرآن نیز بر خلاف ظاهر مسلمانان است واین به مذهب صحیح ما شایسته تر است" 📚تبیان،ج1 ص3 ❗سید بن طاووس حلی می گوید: "عقیده شیعه عدم تحریف است" 📚سعد السعود،ص144 ❗اما مخالفین بدون توجه به عقیده شیعه نسبت تحریف را به ما میدهند. ما از آنان می خواهیم حال که براین مطلب اصرار میکنند پاسخ روایات زیر از کتب خودشان را بدهند: ❗عمر بن ابی بن کعب گفت: "مگر نه این که درآن چه از کتاب خدا از دست دادیم چنین می خواندیم"الولد للفراش وللعاهر الحجر"( فرزند مربوط به رختخواب است برای زنا کار سنگ است) ابی گفت بله" 📚الدر المنثور،ج1 ص106 ❗بخاری روایت می کند که عمر گفت: "ما آز جمله آنچه از کتاب خدا می خواندیم چنین بود :از پدرانتان اعراض ودوری نکنید که اعراض از پدرانتان کفر است"لا ترغبوا عن اباوکم فانه کفر بکم ان ترغبوا عن اباوکم" 📚صحیح بخاری،ج8 ص208-211- 📚صحیح مسلم،ج4 ص167 وج5 ص116 ❗عایشه می گوید: "آیه رضاع کبیر وایه رجم در قرآن بوده ودر ضمن صحیفه ای زیر رختخوابم قرار داشت وچون ما به موت رسول خدا مشغول شدیم بزغاله ای آن را خورد" 📚سنن ابن ماجه،ج1 ص625 ❗باز عایشه می گوید: "سوره احزاب 200 آیه بود که از آن جز 73 آیه باقی نماند" 📚تفسیر قرطبی،ج14 ص 113 📚در المنثور،ج5 ص180 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اگر امام حسن از غیب خبر داشت چرا زهر رو خورد؟چرا به علم غیبش عمل نکرد؟ ✅پاسخ: ❗قرآن نقل می کند که حضرت اسماعیل با آگاهی کامل به قربانگاه آمد تا ابراهیم خلیل او را قربانی کند ( صافات 101 تا 107) ما نیز سوال می کنیم چرا حضرت اسماعیل با اینکه میدانست کشته میشود به قربانگاه آمد؟ حتما پاسخ میدهید چون امر خداوند در کار بوده وخداوند اجازه این که حضرت اسماعیل مطابق علم خودش رفتار کند وبه قربانگاه نیاید را به او نداده بود. ❗ما نیز در پاسخ سوال شما همین را می گوییم. ❗ اینکه انبیا وامامان از طریق روش های عادی به تبلیغ می پردازند وبا دشمنان می جنگند ودر بین مردم از طریق علم عادی زندگی میکنند ورفتار می کنند وتنها در موارد خاص که اثبات نبوت یا امامت نیاز به اعمال قدرت فوق العاده داشته ویا وضعیت ایجاب می کرد که از نیروی غیبی کمک بگیرند چنین می کردند" 📚پاسخ جوانان شیعی به پرسشهای وهابی ها،ص186 ❗امام کاظم فرمود: "خداوند قلوب امامان را محل اراده خودش قرار داده است که هر موقع خداوند چیزی را بخواهد واراده کند انان نیز همان را اراده می کند" 📚بحار الانوار،ج5 ص114 ❗امامان الگوی جامعه هستند ومردم باید ببینند که آنان چگونه با مشکلات مواجهه می شوند واستقامت می کنند وسختی ها را تحمل میکنند ومظلومانه شهید میشوند تا مردم از آنان درس صبر وایثار وشهادت را فرا بگیرند،.روی این جهت خداوند به آنان اجازه استفاده از قدرت غیبی در هر امر ومشکلی را نداده است وانان نیز طبق فرمان خداوند عمل می کنند واگر امام حسن نیز از قدرت غیبی خودش استفاده نکرد برای آن بود که خداوند به او اجازه استفاده را نداده بود وامامان نیز مطیع محض خداوند هستند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال یکی از صفات خدا متکلم بودنه وثابته که خدا با موسی صحبت میکرد برام سواله صحبت کردنه خدا چجوریه مگه خدا دهان ولب ودندون داره معاذ الله؟ ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی پاسخ میدهند: "منظور از سخن گفتن خدا سخن گفتن با زبان نیست زیرا سخن گفتن با زبان واز طریق تارهای صوتی از عوارض جسم است ودرباره خداوند که منزه از جسم وجسمانیت است مفهوم ندارد بلکه منظور سخن گفتن به وسیله الهام قلبی ویا ایجاد امواج صوتی در فضاست چرا که خدا قادر است بر اینکه امواج صوتی را در فضا بیافریند واین امواج را به گوش انبیا وپیامبرانش برساند وپیام خودرا از این طریق به آنها ابلاغ کند آنچنان که قرآن درمورد تکلم با موسی بن عمران در وادی ایمن گواهی میدهد که امواج صوتی درآن درخت مخصوص ایجاد شده وموسی را به سوی خود فرا خوانده است" 📚تفسیر نمونه،ج2 ص478 📚پیام قرآن،ج4 ص379 ❗امام رضا فرمود: "پناه بر خدا که خداوند شباهتی به مخلوقاتش داشته باشد یا مانند آنان ( با ابزارهای جسمانی) تکلم کند وکلام خداوند با مخلوقات همانند کلام مخلوقات با یکدیگر نیست " 📚الاحتجاج،طبرسی،ج2 ص405 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال درباره ایمان حضرت ابوطالب برام توضیح بدین دیدم وهابی ها میگن بی ایمان از دنیا رفته اعصابم بهم ریخت واقعا اینطور بوده؟ ✅پاسخ: در این که حضرت ابی طالب با ایمان از دنیا رفته است شکی نیست. ❗شیخ طوسی شیخ الطایفه در این باره می گوید: "بر این ایمان ابوطالب اجماع امامیه است ودر آن اختلاف ندارند آنها دلایل یقین آور دارند که موجب ایمان ابوطالب است" 📚التبیان،ج8 ص164 ❗حضرت علی فرمود: "به خدا سوگند، پدر، جدم عبدالمطلب، هاشم،وعبد مناف هرگز بتی نپرستیدند" 📚کمال الدین ص174 ❗امام صادق فرمود: "همانا مثل ابی طالب مثل اصحاب کهف است که ایمان خودرا مخفی کردند " 📚الکافی،ج1 ص448 📚امالی صدوق ص492 ❗حضرت علی فرمود: "اگر پدرم برای همه گناهکاران روی زمین شفاعت کند خداوند شفاعت اورا می پذیرد" 📚الاحتجاج،ج1 ص230 ❗ایمان حضرت ابوطالب از طریق کتب اهل سنت نیز قابل اثبات است. ❗حاکم در مستدرک این اشعار را از حضرت ابوطالب نقل می کند: "اشخاص شریف وفهمیده بدانند که محمد مانند موسی ومسیح پیامبر است. همان نور آسمانی را که آن دو نفر در اختیار داشتند او نیز دارد وتمام پیامبران به فرمان خدا مردم را راهنمایی واز گناه باز می‌دارند" 📚مستدرک علی الصحیحین،ج2 ص623 ❗ابن ابی الحدید چنین نقل می کند: "ای گواه خدا بر من شهادت ده که من بر دین پیامبر، احمدم" 📚شرح ابن ابی الحدید،ج14 ص74 ❗ابن سعد چنین می آورد: "محمد حنفیه در جنگ جمل بر یکی از اهالی بصره در رجزی که میخواند فرمود:"من بر دین ابوطالبم ( ومسلمانم)" 📚طبقات ابن سعد،ج5 ص67 ❗از امام باقر نقل کرده اند که فرمود: "ایمان ابوطالب بر بسیاری از مردم ترجیح دارد وعلی دستور میداد تا از طرف وی حج بجا آورند" 📚سیره حلبی،ج3 ص205 ❗دراین باره دلیل از کتب شیعه وسنی فراوان است جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید وآن وهابیان نیز ارجاع دهید به: 📚الغدیر،ج7 ص445 به بعد 📚بحار الانوار،ج35 ص68 به بعد 📚تفسیر نمونه،ج5 ص 192 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman