eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.6هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال از آنجا که این روزها بحث درمورد حضرت محسن زیاده شنیدم سنی ها میگن حضرت زهرا اصلا بچه ای به نام محسن نداشته که سقط بشه لطفا از کتبشون برام ثابت کنین ✅پاسخ: ❗مسعودی شافعی در اثبات الوصیه می گوید: "سرور زنان جهان را به قدری میان درب خانه مورد فشار قرار دادند که محسنش سقط گردید" 📚اثباه الوصیه،ص143 ❗جوینی از بزرگان اهل سنت از پیامبر چنین نقل می کند: "هرگاه فاطمه را می بینم به یاد مصیبت هایی که پس از من بر او وارد میشود می افتم وگویی که من خود شاهد آن اتفاقات هستم ومی بینم که ذلت به خانه او وارد شده وحرمتش را هتک نموده وحق اورا غصب وارث اورا منع وپهلویش را شکسته وجنین اورا سقط نموده اند" 📚فرائد السمطین،ج2 ص34 و35 ❗شهرستانی به نقل از نظام معتزلی می آورد: "عمر در روز بیعت به شکم فاطمه ضربه وارد کرد تا این که محسن که در شکم او بود سقط گردید" 📚الملل والنحل،ج1 ص57 📚الوافی بالوفیات،ج6 ص15 ❗ذهبی در شرح حال ابن ابی دارم می گوید: "ابن ابی دارم شخصی بود که در طول عمر خود با رعایت اعتدال زندگی کرد ولی در آخرین روزهای عمرش بیشترین چیزی که برای او خوانده میشد روایات معایب بود. او بود وبرای او این روایت خوانده شد: "عمر به پهلوی فاطمه لگد زد ومحسنش را سقط نمود" 📚سیر اعلام النبلا،ج15 ص578 ❗دراین باب روایات متعدد دیگر وتصریحات دیگری نیز از علمای اهل سنت است ولیکن در آنچه ذکر شد کفایت است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال روز رحلت پیامبر از شما شیعیان یه سوال دارم.من سنی ام وکاملا پیام های کانالتون رو دنبال می کنم. خدا تو قرآن میگه همسران پیامبر مادرانتان هستند ( 6 احزاب) شما چرابه این آیه عمل نمیکنید ودل پیامبر رو آزرده می کنین؟ ✅پاسخ: با تشکر از شما بابت ارتباطتان با این مرکز.درمورد سوالتان نکاتی را به عرض می رسانیم 1⃣گفتید که ما نسبت به همسران پیامبر بی احترامی می کنیم. خوب بود شما ابتدا سری به کتب خودتان می زدید واز اهانت هایی که در مورد همسران پیامبر خصوصا حق عایشه روا داشته شده آگاهی پیدا می کردید وما نمونه هایی را یاد اور میشویم ❗ابن ابی شیبه استاد بخاری چنین روایت می کند: "عایشه روزی کنیزکی را آرایش کرد واورا در شهر چرخاند وگفت شاید با این کنیز بتوانیم جوانان قریش را شکار کنیم" 📚المصنف،ج4 ص49 ح17664 ❗روایت کرده اید که مردان نامحرم وارد منزل عایشه میشدند وجنب می شدند چنان که مسلم از عبدالله بن شهاب روایت می کند: "من به خانه عایشه وارد شدم ودر لباس خود محتلم شدم وسپس لباسم را همانجا با آب شستم" 📚صحیح مسلم،ج1 ص239 ح290 ❗ایا این روایات اهانت به همسر پیامبر نیست؟ 2⃣گفتید که همسران پیامبر مادران شما هستند واحترام آنان واجب است همانند مآدر: به تصریح روایات خودتان منظور از اینکه که همسران پیامبر مادران مومنان هستند یعنی ازدواج با آنان حرام است چرا که انسان با مادر خود ازدواج نمی کند نه آنکه احکام مادر وفرزندی بین همسران پیامبر وجمیع مومنان جاری شود ❗بیهقی روایت می کند: "زنی به عایشه گفت ای مآدر. عایشه گفت من مادر مردان شما هستم ومادر تو نیستم" "انا ام رجاکم لست بامک" 📚سنن الکبری،ج7 ص70 📚عمده القاری،ج 1 ص39 📚الکشف والبیان،ج8 ص9 📚الطبقات الکبری،ج8 ص64 و... ❗با توجه به این روایات منظور ومراد از آیه روشن میشود ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال من در محیطی هستم که اهل سنت زیادند ازم میپرسن چرا اسم علی تو قرآن نیامده چی جوابشون رو بدیم ✅پاسخ: 1⃣قرآن کتابی است آسمانی که در آن کلیات اموری که متکفل سعادت بشر در دنیا واخرت است بیان گردیده است وشرح اسرار وجزییات آن به پیامبر گرامی واگذار شده است. ❗همانطور که تفصیل همه ایات در تمام ابواب به عهده پیامبر بوده تشریح ایات امامت هم به او واگذار شده است چنان که فرمود: "ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا تو آیاتش را برای مردم تبیین کنی"( نحل 44) ❗وما با مراجعه به روایات شیعه وسنی می بینیم آیات بسیاری را پیامبر گرامی بر اهل بیت وامامت آنان تطبیق داده است. ❗در روایتی آمده است که ابوبصیر از امام صادق پرسید: "مردم ( اهل سنت) می پرسند چرا نام علی وخانواده اش در کتاب خدا نیامده؟ امام پاسخ داد: در جوابشان بگو آیه نماز بر پیامبر نازل شد ولی از سه رکعتی وچهار رکعتی بودن آن در قرآن سخنی گفته نشد، آیه زکات نازل شد اما از این که در هر 40 درهم یک درهم زکات است بیانی آورده نشدهمچنین وجوب حج نازل شد ولی هفت دور بودن طواف بیان نشد تا این که پیامبر برای مردم فرمود ( وایات امامت اهل بیت نیز نازل شد وپیامبر آنان را براهل بیت تطبیق داد) " 📚الکافی،ج1 ص286 ح1 2⃣خداوند وعده فرموده که قرآن را از هرگونه تحریف حفظ کند "ما قرآن را نازل کردیم وآن را حفظ خواهیم کرد"( حجر 9) ❗خداوند نیز از طریق اسباب ومسببات امور را اداره می کند چنان که امام صادق فرمود: "خداوند امور را از طریق اسباب اداره می کند" 📚الکافی،ج1 ص183 ❗یکی از اسباب حفظ قرآن از تحریف آن است که خداوند صراحتا از اهل بیت با ذکر اسامی آنان در قرآن نام نبرد چرا که احتمال بود مخالفین امامت آنان دراین صورت دست به تحریف قرآن وحذف ایات مربوطه بزنند چنان که به روایات نبوی درمورد امامت آنان رحم نکردند که به یک نمونه اشاره می کنیم: طبری در تاریخ خودش نقل می کند که پیامبر در جمع خویشان خود چنین فرمود: "کدامیک از شما مرا براین امر کمک می کند تا برادر ووصی وجانشین من درمیان شما باشد؟ حضرت علی پاسخ مثبت داد. پیامبر درموردش فرمود: "همانا این شخص برادر ووصی وجانشین من در میان شما است" 📚تاریخ طبری،ج2 ص220 ❗اما همین طبری در تفسیرش وقتی این داستان را نقل می کند سخنان پیامبر را تحریف می کند وچنین نقل می کند: "پیامبر گفت کدامیک از شما مرا یاری می کند تا برادر من وچنان وچنان باشد"( لیکون اخی وکذا وکذا) ووقتی علی اعلام آمادگی کرد سخن پیامبر را خطاب به او چنین می آورد: "این شخصی برادر من وچنان وچنان است"( ان هذا اخی وکذا وکذا) 📚جامع البیان،ج19 ص149 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال به کدوم روایت امام خمینی امد خودش رو حاکم معرفی کرد وحکومت رو قبضه کرد؟ الله یاری میگه اصل روایتی واسه ولایت فقیه وجود نداره ✅پاسخ: در این که در عصر غیبت امام عصر، فقیه جامع الشرایط به نیابت از امام مسولیت حکومت بر مردم واداره شوون جامعه را برعهده دارد شکی نیست وبراین مطلب آیات وروایات فراوانی دلالت می کند. جهت آگاهی تفصیلی از ادله ولایت فقیه ومبانی حکومت اسلامی به کتب زیر مراجعه فرمائید: پیام قرآن،ایت الله مکارم،جلد 10- مفاهیم القرآن،علامه سبحانی، جلد 2- ولایت فقیه، امام خمینی-انوار الفقاهه،کتاب البیع،ایت الله مکارم-ولایت فقیه،ایت الله جوادی املی و... ✅ما اجمالا به برخی از ادله روایی اقامه شده برای ولایت فقیه اشاره می کنیم: 1⃣امام صادق در روایتی فقیه جامع الشرایط را مرجع برای حل اختلاف وحکومت معرفی می کند ومی فرماید: "( اگر در چیزی اختلاف کردید) به کسی از شیعیان ما رجوع می کنید که احادیث ما را روایت می کند ودر حلال وحرام ما نظر می کند واحکام ما را می شناسد. من چنین کسی را برای شما حاکم قرار دادم "فانی قد جعلته علیکم حاکما" 📚الکافی،ج1 ص67 📚وسایل الشیعه،ج27 ص136-137 نصب فقیه به عنوان حاکم هم شامل حاکم در قضاوت میشود وهم شامل حاکم در حکومت 2⃣در روایتی پیامبر فرمود: "خداوندا جانشینان مرا رحمت فرما. سوال شد خلفای شما چه کسانی هستند؟ فرمود:کسانی که بعد از من می آیند وحدیث وسنت مرا برای مردم بازگو می کنند" 📚من لا یحضره الفقیه،ج4 ص420 📚وسایل الشیعه،ج27 ص91 در این حدیث نیز پیامبر از فقها به عنوان جانشینان خود نام می برد 3⃣امام کاظم فرمود: "مومن فقیه حصن ودژ اسلام است ( که حافظ اسلام است) چنان که دژهای اطراف شهر حافظ اهالی شهر هستند" 📚الکافی،ج1 ص38 ❗تعبیر به دژ محکم درمورد فقیه در صورتی صحیح است که فقیه حافظ تمام شوون مختلف اسلام باشد، از اجرای عدالت گرفته تا حفظ مرزهای کشورهای اسلامی وتعیین والیان وفرمانروایان 4⃣پیامبر گرامی فرمود: "فقها امینان پیامبران هستند" 📚الکافی،ج1 ص46 📚بحار الانوار،ج2 ص36 ❗این فرمایش که فقها امانتداران پیامبران هستند قدر مسلم این معنا را دارد که آنان امانتدار پیامبر گرامی در تمام شوون مربوط به رسالت آن حضرت هستند که روشنترین آن رهبری امت وحکومت بر مردم است 5⃣حضرت علی خطاب به شریح قاضی فرمود: "تو بر مقام ومنصبی قرار گرفته ای که جز نبی یا وصی نبی یا شقی وبدبخت کسی بر آن قرار نمی گیرد" 📚من لا یحضره الفقیه،ج3 ص4 📚الکافی،ج 7 ص406 ❗حضرت علی دراین روایت متذکر میشود که تصدی منصب قضا با پیامبر یا وصی پیامبر است.دراین که فقهای عادل طبق تنصیص امامان منصب قضا را دارا هستند شکی نیست روایت هم می گوید منصب قضا برای وصی پیامبر است روی این حساب فقهای عادل وصی پیامبر هستند واز اختیارات پیامبر از جمله حکومت کردن بهره مند هستند 6⃣پیامبر گرامی فرمود: "علما وارثان پیامبران هستند " 📚الکافی،ج1 ص24 ❗طبق این حدیث فقها وارثان پیامبر هستند واز جمله شوون پیامبر حکومت بر مردم است که به علما منتقل میشود 7⃣امام حسین فرمود: "مجرای امور واحکام باید به دست علمای خداشناس وبا تقوا باشد، کسانی که در حرام وحلال خدا خیانت نمی کنند وامانت را حفظ می کنند" 📚تحف العقول،ص242 📚بحار الانوار،ج97 ص80 8⃣حضرت علی فرمود: "علما حاکمان بر مردم هستند" "العلمائ حکام علی الناس" 📚غرر الحکم،ص36 ❗وروایات متعدد دیگر که جهت آگاهی به کتب آدرس داده شده مراجعه فرمائید ❗از آنچه آمد ولایت وحکومت فقیه در عصر غیبت به روشنی ثابت شد 🌸اجرکم عندالله ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اهل سنت ادعا میکنند مصاحبت ابوبکر با پیامبر و همراهی وی در غار افضل بوده بر خابیدن علی در خانه ی پیامبر. چون پیامبر فرد با ارزش تر را با خود برده تا جان وی را حفظ نماید . لطفا پاسخ عقلی دهید سپاسگذار ✅پاسخ: ❗برخی محققان بر آن هستند که اساسا همراه غار پیامبر ابوبکر نبوده وفرد دیگری بوده است وبراین مطلب چنین از روایات اهل سنت استدلال می کنند: ❗مهاجرت ابوبکر پیش از پیامبر مورخین تصریح کرده اند که بسیاری از مسلمانان پیش از پیامبر به مدینه هجرت کرده بودند وتا رسیدن آن حضرت به امامت "سالم مولی حذیفه"نماز به پا داشته اند: "فرزند عمر گوید:هنگامی که گروه آغازین مهاجران پیشاپیش پیامبر به مدینه رسیدند در منطقه قبا به امامت سالم غلام حذیفه که بیشترین قرآن را از حفظ بود به جماعت نماز می خواندند" 📚صحیح بخاری،ج1 ص246 ح660 ❗صحیح بخاری تصریح میکند که از جمله اقتدا کنندگان ابوبکر بوده است "عبدالله بن عمر برای نافع روایت میکند که سالم مولی ابی حذیفه امامت جماعت نخستین هجرت کنندگان را به مدینه در مسجد قبا برعهده داشت، ابوبکر،عمر، ابو سلمه،زید وعامر بن ربیعه نیز دراین جماعت شرکت داشتند" 📚صحیح بخاری،ج6 ص2625 ح6754 ❗نکته دیگر آنکه طبق روایات اهل سنت به فرض که یار غار پیامبر ابوبکر بوده این همراهی کاملا اتفاقی وبدون هماهنگی با پیامبر بوده است چنان که سیوطی می نویسد: "پیامبر شبانه از خانه بیرون آمد وبه غار ثور رسید، ابن عباس می گوید هنگامی که ابوبکر پیامبر را دید به دنبال حضرت راه افتاد تا این که پیامبر صدای حرکت ابوبکر را احساس کرد وترسید مبادا یکی از دشمنان باشد که در جستجوی اوست چون ابوبکر متوجه حالت پیامبر شد،سرفه ای کرد ...ابوبکرهمچنان دنبال حضرت رفت تا به غار رسیدند" 📚الدر المنثور،ج4 ص196 ❗ابن ابی الحدید چنین می آورد: "علمای مسلمین اجماع واتفاق دارند که احدی از بشر به فضیلت خوابیدن علی در فراش پیامبر نرسیده است" 📚شرح نهج البلاغه،ج13 ص260 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال به ما میگن شما میرید حرم اماماتون وضریح ودیوار حرم رو می بوسید پس مشرکید؟ ✅پاسخ: بخاری صاحب صحیح ترین کتاب نزد اهل سنت روایت می کند: از عبدالله بن عمر درمورد استلام وتبرک به حجر الاسود سوال شد واو در پاسخ گفت: "رایت رسول الله یستلمه ویقبله" "پیامبر را مشاهده کردم که حجر الاسود را استلام می نمود ومی بوسید" 📚صحیح بخاری،ج2 کتاب الحج، باب تقبیل الحجر، ص151-152 ❗به افراد سنی بگویید که اگر لمس کردن ویا بوسیدن اشیای متبرک شرک بود هرگز پیامبر خدا به چنین کاری مبادرت نمی کرد ❗سوال کنید اگر بوسیدن شرک است پس چرا شما جلد قرآن را می بوسید؟ به چه علت زن وفرزند خود را می بوسید 📚سوالات ما،حسین تهرانی،ص546 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال آیا حکم عبادت استیجاری برای مرده همون فرار از عذاب با پول نیس واقعا ✅پاسخ: 1⃣در روایات فراوانی آمده است که انجام امور نیک به نیابت از میت مومن به او نفع می رساند وسبب بهرمندی او میشود 📚وسایل الشیعه،ج2 ص443 باب 28 📚بحار الانوار،ج79 ص62 باب 14 📚مستدرک الوسایل،ج2 ص111 باب 20 ❗عمر بن یزید می گوید: به امام صادق گفتم به نیابت از میت نماز می خوانیم ( ایا برایش نفعی دارد)؟ امام فرمود: "بله او در تنگی می باشد وخداوند جایگاه اورا به سبب آن کار نیک وسیع می گرداند وبه او گفته میشود که به سبب نماز فلان برادرت این تخفیف به تو داده شد" 📚الفقیه،ج1 ص183 ❗وفرمود: "بر میت در قبرش داخل میشود، نماز وروزه وحج وصدقه ونیکی ودعای در حق میت واجرش هم برای میت وهم برای عامل نوشته میشود" 📚همان مدرک،ص185 2⃣این بهرمند کردن میت مومن پس از مرگش از اعمال دیگران لطف وتفضلی است از جانب خداوند به بنده مومن وخداوند پاداش ایمانش را به طرق مختلف به او عطا می کند که یکی از این طرق بهرمندی او از اعمال نیکی است که سایر مومنان برای او انجام میدهد. ❗وروایات فراوانی در مقام وجایگاه رفیع مومنان نزد خداوند آمده است 📚بحار الانوار،ج64 ص2 باب 1 ❗واین بهرمندی تنها اختصاص به مومنان وشیعیان دارد وکافران وسایر مسلمین که عامدا از حق روی گردان هستند را شامل نمیشود. چنان که فرمود: "خداوند به هیچ کس برای عملش ثواب نمیدهد مگر مومنین را" 📚بحار الانوار،ج64 ص64 3⃣در انجام امور استیجاری، شخص عامل می تواند بدون اجرت این امور را انجام دهد وهمچنین می تواند برای عمل خود اجرت بگیرد چنان که مباحث مفصل در حکم فقهی آن در کتب فقهی از جمله مکاسب محرمه شیخ انصاری بیان شده است 4⃣خداوند می فرماید: "هر کس به اندازه سنگینی ذره ای کار خیر انجام داده آن را می بیند وهرکس به اندازه ذره ای کار بد کرده آن را می بیند"زلزال 7 و8 ❗وبر این مطلب روایات فراوانی نیز گواهی میدهد 📚بحار الانوار،ج7 ص62 باب 5 و ص253 باب 11 ❗روی این جهت می گوییم فردی که واجبات خود را در دنیا از روی سستی وتنبلی ترک کرده است مستحق عقاب وعذاب است وچنین نیست که با انجام امور نیابتی از جانب دیگران، دیگر فرد متوفی گرفتاری در عالم اخرت نداشته باشد ❗پس دلیلی برای راحتی ثروتمندان وخریدن نماز وروزه با پول نمیباشد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
❗نقد وپاسخ در قرآن حرفی از برف زده نشده است. چرا؟ چون در گرمای صحرای عربستان برف نمی باریده که با آن آشنایی داشته باشند و چون نميدانستند چيست بنابراين به عقلشان نميرسيده براي آن هم سوره اي درست كنند!! اگر در عربستان برف میامد امروزه درمورد برف هم احکام زيادي داشتيم. 1-درست کردن آدم برفی حرام میشد! 2-برف بازی کردن برای زنان حرام میشد! 3-خوردن برف شفا دهنده بود! 4-اسکی بازی حرام میشد و اسکی باز کافر محسوب میشد و گردن زدن او جهاد در راه خدا به حساب میامد! 5-در صورت نبود آب باید با برف تیمم میشد! 6-برای راه رفتن بر روی برف اول باید پای راست را میگذاشتیم! 7-دو رکعت نماز خواندن روی برف ثواب هزار رکعت را داشت! 8-برای پارو کردن برف باید قبلش سوره برف را میخواندیم! 9-در صورت نیامدن برف دعای برف ساخته میشد! آيا اسلام فقط براي عربستان آمده يا براي تمام مردم دنيا؟ آيا خدا نميدانسته برف چيست؟ نبايد دو كلمه هم درباره چيزهايي كه عربها عقلشان نميرسيده ، نوشته شده باشد تا بقيه مردم دنيا راهم شامل شود؟ شانس آوردیم که برف در عربستان نمیومده ، وگرنه زمستان هم همانند ماه رمضان پر قوانین میشد !!! ✅پاسخ: "شکی در حقانیت دین اسلام ونبوت پیامبر اسلام نیست وعلمای اسلام از جنبه های گوناگون رسالت حضرت محمد وحجیت احکام اسلام را ثابت کرده اند 📚پیام قرآن،آیت الله العظمی مکارم شیرازی،ج8 ص75 به بعد 📚الالهیات،علامه سبحانی،ج3 ص219 فصل هشتم ❗ما در صدد اثبات نبوت پیامبر اسلام وحقانیت دستورات اسلام نیستیم وبحث درمورد آن فرصت دیگری را می طلبد. ❗اصل اشکال: چرا در قرآن سخن از برف به میان نیامده است؟ پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "قرآن یک کتاب تربیت وانسان سازی است که برای تکامل فرد وجامعه در همه جنبه های معنوی ومادی نازل شده است وهر آنچه برای هدایت بشر لازم است درآن بیان شده است والا قرآن یک دایره المعارف بزرگ نیست که تمام جزئیات علوم ریاضی،جغرافیایی،شیمی،فیزیک وگیاه شناسی ومانند آن درآن آمده باشد " 📚تفسیر نمونه،ج11 ص361 ❗با توضیح این مرجع بزرگوار پاسخ از آن اشکال داده شد. به هر حال شکی در عمومیت دعوت پیامبر گرامی اسلام برای همه جهانیان نیست. خداوند می فرماید: "بگو ای مردم من رسول خدا به سوی همه شما هستم"اعراف 158 ومی فرماید: "پربرکت است خداوندی که بر بنده اش قرآن را نازل کرد تا جهانیان را انذار دهد"فرقان 1 برای آگاهی بیشتر آز ادله عمومیت دعوت پیامبر گرامی اسلام رجوع کنید به کتاب مفاهیم القران،علامه سبحانی،ج3 ص39 برخی محققان معتقدند سخن از برف در قرآن آمده است.چنین می گویند: "برف به آب منجمد سفید رنگ که به صورت بلورهایی به شکل منشور مسدس القاعده متبلور می شود گفته می شود که در فصل سرما از آسمان به زمین می ریزد" وایات زیر را اشاره به برف می دانند؛ بارش برف قرمز برای عذاب فرعونیان:اعراف 130 و134 در خواست فرعونیان از موسی برای برطرف شدن برف عذاب اور:اعراف 130 و134 نزول برف وتگرگ از ابرهایی همچون کوه، جلوه ای از قدرت بی مانند خدا:نور 43" 📚فرهنگ قرآن،ج6 ص209 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چند تا سوال درمورد امام زمان داشتم اخیرا شبهاتی مطرح شده که تو قرآن به وجود امام زمان وغیبتش اشاره نشده ، پس امام زمان وجود ندارد ومسجد جمکران اصلش خوابه وچرا نامه تو چاه میندازن مگه امام تو چاه جمکرانه معاذ الله ✅پاسخ: قرآن کریم کتابی است که درآن کلیات اموری که متکفل سعادت بشر در دنیا واخرت است بیان شده وشرح اسرار ودقایق وحقایق وجزییات به پیامبر گرامی واگذار شده است. خداوند می فرماید: "ما به سوی تو قرآن را نازل کردیم تا تو آن را برای مردم تبیین کنی" نحل 44 ومی فرماید: "هر آنچه پیامبر برای شما اورده بگیرید وانچه شما را از آن نهی کرده خودداری کنید"حشر 7 ❗پیامبر گرامی نیز آیات بسیاری از قرآن را بر ظهور حضرت حجت تطبیق داده اند که به گفته محققان حدود 130 آیه می باشد که جهت آگاهی به کتب زیر مراجعه کنید 📚منتخب الاثر،ایت الله صافی،ج2 ص20 فصل اول 📚بحار الانوار،ج51 ص44 باب 15 ❗وروایات فراوانی در غیبت وطول عمر آن بزرگوار از پیامبر گرامی واهل بیت آمده است که حجیت سخنانشان از طریق قرآن ثابت شده است 📚بحار الانوار،ج51 ص 215باب 13 📚بحار الانوار،ج52 ص90 باب 20 📚منتخب الاثر،ج 2 ص236 فصل 27 📚منتخب الاثر،ج2 ص242 باب 28 وص261 باب 29 ❗اما درمورد مسجد جمکران که فرمودید: مرحوم میرزا حسین نوری در کتاب نجم الثاقب داستان بنای مسجد مقدس جمکران را نقل می کند.در همان حکایت که در بیداری واقع شده نه در خواب امام عصر خطاب به حسن مثله جمکرانی می گوید به مردم بگو به این مکان رغبت نشان دهند وآن را مغتنم بشمارند ودر آنجا چهار رکعت نماز بگذارند سپس فرمود: "هرکس این دو نماز را انجام دهد گویا در کعبه نماز خوانده است" 📓النجم الثاقب،ص383-388 📓مفاتیح نوین ص1062 و همراه زائران قم وجمکران،ص91 ( هر دو کتاب اثر مرجع عالی قدر ایت الله مکارم شیرازی ❗اما درمورد نامه انداختن در چاه: در روایات ما آمده است که یکی از طرق توسل به اهل بیت که استحباب دارد، نوشتن حوائج بر روی نامه وانداختن آن در آب است 📓بحار الانوار،ج99 ص231 باب 10 اما لازم نیست که حتما در چاه جمکران انداخته شود بلکه مهم انداختن نامه در آب است چه چاه جمکران باشد یا مکان دیگر ❗البته ثابت است که امام زمان از احوالات شیعیان کاملا آگاه است 📚بحار الانوار،ج23 ص333 باب 20 ونامه انداختن به آن معنی نیست که امام زمان برود نامه را بخواند. بلکه نوشتن حوائج برروی نامه و انداختن آن در آب طبق روایات سبب می شود درخواست ودعای ما به اجابت نزدیکتر شود همانند آنکه اگر انسان زیر باران دعا کند دعایش به اجابت نزدیکتر است،بعد نماز دعا کند له اجابت نزدیکتر است و امثال این ها ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال: خلاصه سوال من این بود: در کشور اسلامی من در همه جا با پیامهای اخلاقی-اسلامی روبرو میشوم. اما این روش تربیتی براستی اگر قرار بود کاری کند تا حالا کرده بود. چرا مبارزه با فساد مالی، اداری و حتی فرهنگی و اهمیت به محیط زیست، جنگلها و آبها (که حتی همین پاکیزگی هم جزء تاکیدات اسلام هست اما در کشورهای غربی بهتر رعایت میشود.) در کشور من باید مقام 168 را در جهان بیاورد؟ ولی کشورهایی که با قوانین انسانی جلو میروند مقام اول تا سی و هفتم را بیاورند؟ http://titrnews.com/fa/news/39728/%D9%83%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A-%DA%86%D9%87-%D9%82%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF حتی اگر فرض بگیریم که آمار فوق حقیقت ندارد، باز هم نمیتوانید فساد اقتصادی وحشتناک حاکم بر کشور را که قاعدتا به فسادهای دیگر هم دامن میزند، انکار کنید. ✅پاسخ: توجه به چند نکته لازم است 1⃣اماری که شما ارائه دادید چنان که خودتان نیز بیان کردید ثابت نیست 2⃣آنچه که ما از آن دفاع می کنیم تعالیم اسلام است نه اعمال افراد. خداوند در قرآن می فرماید هر آنچه که برای هدایت بشر لازم بوده است برای آنان فرو فرستاده است چنان که فرمود: "برتو قرآن را نازل کردیم در حالی که بیان بیانگر همه چیز است ومایه هدایت ورحمت وبشارت برای مسلمانان است"نحل 89 امام صادق فرمود: "ما من شیئ الا وفیه کتاب او سنه" "هیچ چیز ی برای هدایت بشر نیست مگر آنکه در قرآن یا سنت بیان شده است" 📚الکافی، ج1 ص59 ❗این مضمون در روایات متعددی آمده است 📚تکمله الوسایل، شیخ حر عاملی ج1 ص480 باب 7 ❗اگر مسلمانان به تعالیم جامع وکامل اسلام عمل نمی کنند اشکالی بر اسلام وتعالیم آن نیست. خداوند درمورد حضرت نوح که حدود نهصد و پنجاه سال به دعوت قومش پرداخت می گوید: "به او ایمان نیاورند مگر افراد کمی"هود 40 ایا اشکالی بر تعالیم ودعوت حضرت نوح بود؟ ❗البته وضعیت اخلاق در جامعه اسلامی ایران چنان که شما فرمودید نیست وانسان معنویت وتوجه به خداوند را در ایام ماه مبارک رمضان ومحرم دربین آنان مشاهده می کند ومی توان گفت درصد قابل توجهی از مردم پایبند اسلام وقوانین اسلامی هستند، البته دراین بین نمی توان بی دینی ها و بی مبالاتی های جامعه را که عده ای ایجاد می کنند انکار کرد. همچنین تهاجم فرهنگی دشمن وسعی در اغفال جوانان نیز امری است که قابل انکار نیست وبسیاری از مفاسد از این ناحیه صادر می شود وکار فرهنگی ودینی که در جامعه صورت می گیرد در مقابل تبلیغات آنان بسیار ناچیز است وروی همین حساب است که آیت الله العظمی مکارم طلبه شدن را برای افرادی که استعداد لازم را دارند واجب عینی می دانند 📚استفتائات جدید،ج1 ص504 سوال 1641 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال؟؟ آیا دستور خداوند به حضرت محمد این بوده که فقط به سوی کعبه میشود خدا را عبادت کرد یا اینکه صرف عبادت خدای یکتاست? آیا سجده کردن خداوند و نماز گذاردن و ستایش و راز و نیاز با خدای احد و واحد جز در جهت کعبه باطل است ? آیا خداوند به عبادت و راز و نیازی که به سوی کعبه نباشد ✅پاسخ: در واقع سوال شما این است که چرا انسان باید رو به قبله نماز بگزارد مگر خداوند همه جا نیست؟ ایت الله العظمی مکارم شیرازی زید عزه می فرماید: "توجه به قبله هرگز مفهومش محدود کردن ذات پاک خدا در سمت معینی نیست بلکه از آنجایی که انسان یک موجود مادی است وبالاخره باید به سویی نماز بخواند، دستور داده شده که همه به یک سو نماز بخوانند تا وحدت وهماهنگی در صفوف مسلمین پیدا شود واز هرج ومرج وپراکندگی جلوگیری شود. ضمنا سمتی که به عنوان قبله تعیین شده نقطه ای است مقدس که از قدیمی ترین پایگاههای توحید است وتوجه به آن بیدار کننده خاطرات توحیدی می باشد" 📚تفسیر نمونه،ج1 ص415 🌸اجرکم عندالله ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در مورد جهانی بودن اسلام طبق آیات قرآن توضیح بدید واین که ایا عربی بودن قرآن بر این دلالت نمیکنه که اسلام واسه عربا هسته واین ایه"ما رسولان رو به زبان قوم خودشون می فرستیم" میگن زبان پیامبر عربیه وما ایرانی پس پیامبر ما نیس ✅پاسخ: خداوند در سوره فرقان آیه 1 چنین می فرماید: "پر برکت است خداوندی که قرآن را بر بنده اش نازل کرد تا جهانیان را انذار دهد" ❗ودر آیه 158 اعراف چنین می فرماید: "بگو ای مردم من رسول خدا به سوی همه شما هستم" ودر آیه 85 ال عمران می گوید: "هرکس غیر از اسلام دینی را قبول کند از او پذیرفته نمیشود واو در آخرت از زیان کاران است" ❗جهت آگاهی از سایر آیات رجوع کنید به کتاب مفاهیم القرآن،علامه سبحانی،ج3 ص39 به بعد ❗عربی بودن قرآن با جهانی بودن اسلام منافات ندارد به این توضیح: "پیامبران هدایت از آنجا که در وهله نخست با قوم خود سر وکار داشتند باید کتاب آسمانی آنها به زبان قوم آنان باشد سپس باید از طرق مختلف معارف وبرنامه های خودرا در میان سایر اقوام وملل منتشر سازند. ❗امروزه دانشمندان هرکشور سعی میکنند کتابهای خودرا به زبان همان کشور بنویسند با آن که محتویات کتابشان به هیچ وجه اختصاص به مردم محیط آنها ندارد. ❗از آنجا که پیامبر از میان یک امت عرب برخاسته ودر مرحله نخست سر رو کار او با اقوام وملل عرب بوده از این نظر کتاب او به یکی از زبان های زنده ووسیع جهان زبان عربی بوده در صورتی که قوانین واحکام او مربوط به عموم جهانیان است ❗اگر روز بعثت پیامبر یک زبان جهانی وبین المللی وجود داشت که همه مردم به آن آشنایی داشتند وبا آن مکالمه میکردند دراین صورت جا داشت کتاب آسمانی او به همان زبان بین المللی باشد در صورتی که درآن روز چنین مطلبی وجود نداشته وتا کنون نیز این موضوع تحقق نپذیرفته است بنابراین عربی بودن قرآن هیچ گونه منافاتی با جهانی بودن اسلام ندارد ❗آیه مورد استناد شما نیز می گوید کتاب هر پیامبری را به زبان قوم او فرستادیم نه این که نبوت ورهبری او مخصوص به همان امت بوده است واین که زبان یک پیغمبر ویا کتاب او به زبان قوم او بوده هرگز گواه بر اختصاص نبوت او به قومش نیست بلکه باید از طرق دیگر خصوصی یا عمومی بودن آیین اورا بدست آورد ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب پاسخ به پرسش های مذهبی،علامه سبحانی وعلامه مکارم، ص513 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال اهل سنت ادعا میکنند مصاحبت ابوبکر با پیامبر و همراهی وی در غار افضل بوده بر خابیدن علی در خانه ی پیامبر. چون پیامبر فرد با ارزش تر را با خود برده تا جان وی را حفظ نماید . لطفا پاسخ عقلی دهید سپاسگذار ✅پاسخ: ❗برخی محققان بر آن هستند که اساسا همراه غار پیامبر ابوبکر نبوده وفرد دیگری بوده است وبراین مطلب چنین از روایات اهل سنت استدلال می کنند: ❗مهاجرت ابوبکر پیش از پیامبر مورخین تصریح کرده اند که بسیاری از مسلمانان پیش از پیامبر به مدینه هجرت کرده بودند وتا رسیدن آن حضرت به امامت "سالم مولی حذیفه"نماز به پا داشته اند: "فرزند عمر گوید:هنگامی که گروه آغازین مهاجران پیشاپیش پیامبر به مدینه رسیدند در منطقه قبا به امامت سالم غلام حذیفه که بیشترین قرآن را از حفظ بود به جماعت نماز می خواندند" 📚صحیح بخاری،ج1 ص246 ح660 ❗صحیح بخاری تصریح میکند که از جمله اقتدا کنندگان ابوبکر بوده است "عبدالله بن عمر برای نافع روایت میکند که سالم مولی ابی حذیفه امامت جماعت نخستین هجرت کنندگان را به مدینه در مسجد قبا برعهده داشت، ابوبکر،عمر، ابو سلمه،زید وعامر بن ربیعه نیز دراین جماعت شرکت داشتند" 📚صحیح بخاری،ج6 ص2625 ح6754 ❗نکته دیگر آنکه طبق روایات اهل سنت به فرض که یار غار پیامبر ابوبکر بوده این همراهی کاملا اتفاقی وبدون هماهنگی با پیامبر بوده است چنان که سیوطی می نویسد: "پیامبر شبانه از خانه بیرون آمد وبه غار ثور رسید، ابن عباس می گوید هنگامی که ابوبکر پیامبر را دید به دنبال حضرت راه افتاد تا این که پیامبر صدای حرکت ابوبکر را احساس کرد وترسید مبادا یکی از دشمنان باشد که در جستجوی اوست چون ابوبکر متوجه حالت پیامبر شد،سرفه ای کرد ...ابوبکرهمچنان دنبال حضرت رفت تا به غار رسیدند" 📚الدر المنثور،ج4 ص196 ❗ابن ابی الحدید چنین می آورد: "علمای مسلمین اجماع واتفاق دارند که احدی از بشر به فضیلت خوابیدن علی در فراش پیامبر نرسیده است" 📚شرح نهج البلاغه،ج13 ص260 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال؟؟ آقا امیر المومنین تو نماز اون قدر حضور قلب داشت که خار رو از پاش در آوردن و نفهمید از طرفی انگشترش رو سر نماز به فقیر داد این دو با هم منافات نداره؟ ✅پاسخ: ایت الله مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند: "آنها که این ایراد را می کنند از این نکته غفلت دارند که شنیدن صدای سائل وبه کمک او پرداختن توجه به خویشتن نیست بلکه عین توجه به خداست، علی در حال نماز از خود بیگانه بود نه از خدا ومی دانیم بیگانگی از خلق خدا بیگانگی از خدا است ❗به تعبیر روشنتر: پرداختن زکات در نماز انجام عبادت در ضمن عبادت است نه انجام یک عمل مباح در ضمن عبادت ❗وباز به تعبیر دیگر: "آنچه با روح عبادت سازگار نیست توجه به مسایل مربوط به زندگی مادی وشخصی است واما توجه به آنچه در مسیر رضای خدا است کاملا با روح عبادت سازگار است وآن را تاکید میکند ❗ذکر این نکته نیز لازم است که معنی غرق شدن در توجه به خدا این نیست که انسان بی اختیار احساس خودرا از دست بدهد بلکه با اراده خویش توجه خودرا در راه خدا وبرای خدا نیست بر میگیرد" 📚تفسیر نمونه،ج4 ص428 ❗معظم له در کتابی دیگر اضافه میکند: "این خرده گیری در واقع ایراد بر قرآن مجید است چرا که خداوند دادن زکات در حال رکوع نماز توسط علی را مورد تکریم وتمجید قرار داده است واگر این عمل نشانه غفلت وبی خبری از خدا بود نباید به عنوان یک صفت والا وبا ارزش فوق العاده روی آن تکیه شود" 📚پیام قرآن،ج9 ص203 ❗معظم له در کتابی دیگر اضافه میکند: "مگر ماموم در نماز جماعت صدای مکبر با امام را نمی شنود واز او تبعیت نمیکند؟ اگر نمیشنود چگونه می تواند به همراه او نماز را اقامه کند؟ واگر می شنود پس در هیچ نمازی حضور قلب وجود ندارد 📚آیات ولایت در قرآن،ص90 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال یه سوال شب اول قبر وفشار قبر اونایی که تو دریا می میرن یا تو بیابون چجوریه؟ ✅پاسخ: پس از آنکه روح از بدن دنیوی خود فارغ میشود به عالم برزخ منتقل میشود و در بدنی مثالی شبیه بدنی که در دنیا داشته است قرار میگیرد چنان که امام صادق فرمود: "هنگامی که خداوند قبض روح مومن می کند اورا در قالبی همچون قالبش در دنیا قرار میدهد" 📚الکافی،ج3 ص245 ❗شب اول قبر یعنی شب اولی که انسان می میرد وروحش به عالم برزخ منتقل میشود . ومراد از قبر یعنی برزخ وشب اول برزخ چنان که علامه مجلسی در بحار الانوار شریف می گوید: "مراد به قبر در اکثر اخبار چیزی است که روح درآن در عالم برزخ قرار میگیرد" 📚بحار الانوار،ج6 ص271 ❗بنابراین فشار قبر مرتبط با عالم برزخ بوده وبا قالب بدن برزخی صورت میگیرد وقبر خاکی موضوعیتی ندارد. ❗از این رو اگر مرده ای را بسوزانند یا آن رآ بخورند،یا به دریا بیندازندو...باز هم مساله شب اول قبر،سوال قبر،فشار قبر برای آنان است وشب اول قبر آنان همان شبی است که این بدن ها یا به دریا انداخته شده اند یا طعمه حریق شده یا خوراک حیوان شده اند. ❗لذا از حضرت امیر نقل است که فرمود: "فرو گذار نمیشود احدی از مردم که در شرق وغرب زمین ودریا وصحرا هستند مگر آن که فرشته های سوال کننده به ملاقات آنان خواهند رفت" 📚معاد وعدل، ص100 به نقل از نرم افزار پرسمان ویا در روایت دیگر امام صادق در پاسخ به سوالی که اگر کسی چندین روز به دار آویخته شده باشد فشار قبرش چگونه است فرمود: "به هوایی که بر او احاطه دارد دستور داده میشود از هر طرف بر او فشار وارد کنند" 📚بحار الانوار،ج6 ص266 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال ایات قرآن درباره مقدار روز قیامت با هم تناقض داره خدا در آیه 5 سجده میگه:مقدار آن هزار سال از سال هایی است که شما می شمارید اما در سوره 4 معارج میگه: "در روزی که پنجاه هزار سال است" ما نفهمیدیم قیامت اندازه 1000 ساله یا 50 جا هزار سال واین یعنی تناقض تو قرآن ✅پاسخ: پاسخ این سوال واشکال شما در حدیثی که شیخ طوسی از امام صادق نقل می کند آمده است که فرمود: "در قیامت پنجاه موقف ( محل توقف برای رسیدگی به اعمال) است که هر موقفی به اندازه 1000 سال از سال هایی است که شما می شمارید" 📚امالی،ص111 ❗یعنی آنجایی که می گوید مقدار روز قیامت 1000 سال است اشاره است به موقف های قیامت که مقدار توقف در هرکدام آن ها 1000 سال است ❗وانجایی که می گوید مقدار آن پنجاه هزار سال است اشاره است به این که در قیامت 50 موقف است وزمان مجموع این موقف ها با یکدیگر پنجاه هزار سال می شود ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به تفسیر شریف نمونه، ج17 ص117 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
❗نقد وپاسخ در قرآن حرفی از برف زده نشده است. چرا؟ چون در گرمای صحرای عربستان برف نمی باریده که با آن آشنایی داشته باشند و چون نميدانستند چيست بنابراين به عقلشان نميرسيده براي آن هم سوره اي درست كنند!! اگر در عربستان برف میامد امروزه درمورد برف هم احکام زيادي داشتيم. 1-درست کردن آدم برفی حرام میشد! 2-برف بازی کردن برای زنان حرام میشد! 3-خوردن برف شفا دهنده بود! 4-اسکی بازی حرام میشد و اسکی باز کافر محسوب میشد و گردن زدن او جهاد در راه خدا به حساب میامد! 5-در صورت نبود آب باید با برف تیمم میشد! 6-برای راه رفتن بر روی برف اول باید پای راست را میگذاشتیم! 7-دو رکعت نماز خواندن روی برف ثواب هزار رکعت را داشت! 8-برای پارو کردن برف باید قبلش سوره برف را میخواندیم! 9-در صورت نیامدن برف دعای برف ساخته میشد! آيا اسلام فقط براي عربستان آمده يا براي تمام مردم دنيا؟ آيا خدا نميدانسته برف چيست؟ نبايد دو كلمه هم درباره چيزهايي كه عربها عقلشان نميرسيده ، نوشته شده باشد تا بقيه مردم دنيا راهم شامل شود؟ شانس آوردیم که برف در عربستان نمیومده ، وگرنه زمستان هم همانند ماه رمضان پر قوانین میشد !!! ✅پاسخ: "شکی در حقانیت دین اسلام ونبوت پیامبر اسلام نیست وعلمای اسلام از جنبه های گوناگون رسالت حضرت محمد وحجیت احکام اسلام را ثابت کرده اند 📚پیام قرآن،آیت الله العظمی مکارم شیرازی،ج8 ص75 به بعد 📚الالهیات،علامه سبحانی،ج3 ص219 فصل هشتم ❗ما در صدد اثبات نبوت پیامبر اسلام وحقانیت دستورات اسلام نیستیم وبحث درمورد آن فرصت دیگری را می طلبد. ❗اصل اشکال: چرا در قرآن سخن از برف به میان نیامده است؟ پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "قرآن یک کتاب تربیت وانسان سازی است که برای تکامل فرد وجامعه در همه جنبه های معنوی ومادی نازل شده است وهر آنچه برای هدایت بشر لازم است درآن بیان شده است والا قرآن یک دایره المعارف بزرگ نیست که تمام جزئیات علوم ریاضی،جغرافیایی،شیمی،فیزیک وگیاه شناسی ومانند آن درآن آمده باشد " 📚تفسیر نمونه،ج11 ص361 ❗با توضیح این مرجع بزرگوار پاسخ از آن اشکال داده شد. به هر حال شکی در عمومیت دعوت پیامبر گرامی اسلام برای همه جهانیان نیست. خداوند می فرماید: "بگو ای مردم من رسول خدا به سوی همه شما هستم"اعراف 158 ومی فرماید: "پربرکت است خداوندی که بر بنده اش قرآن را نازل کرد تا جهانیان را انذار دهد"فرقان 1 برای آگاهی بیشتر آز ادله عمومیت دعوت پیامبر گرامی اسلام رجوع کنید به کتاب مفاهیم القران،علامه سبحانی،ج3 ص39 برخی محققان معتقدند سخن از برف در قرآن آمده است.چنین می گویند: "برف به آب منجمد سفید رنگ که به صورت بلورهایی به شکل منشور مسدس القاعده متبلور می شود گفته می شود که در فصل سرما از آسمان به زمین می ریزد" وایات زیر را اشاره به برف می دانند؛ بارش برف قرمز برای عذاب فرعونیان:اعراف 130 و134 در خواست فرعونیان از موسی برای برطرف شدن برف عذاب اور:اعراف 130 و134 نزول برف وتگرگ از ابرهایی همچون کوه، جلوه ای از قدرت بی مانند خدا:نور 43" 📚فرهنگ قرآن،ج6 ص209 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا معنی واژه غنایم و غنیمت رو به طور دقیق با آیات قرآن و روایات اهل بیت توضیح بدهید زیرا که ما و اهل سنت بر سر همین واژه برای پرداخت خمس اختلاف داریم!!! وَاعْلَمُوٓا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَىْءٍۢ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُۥ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِى الْقُرْبَى وَالْيَتَٰمَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِن كُنتُمْ آمَنتُم بِاللَّهِ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٌ قَدِيرٌ). و بدانيد كه غنیمت و فایده‌ای از هر چیزی را که به دست آورید، پس يك پنجم آن براي خدا و براي رسول [خدا] و براي ذی القربی [امام معصوم(عليه السلام)] و يتيمان و مسكينان و در راه ماندگان است، اگر به خدا ایمان دارید و نیز بر آنچه که بر بندة خود [= پيامبر اكرم(ص)] در روز جدايي [حق از باطل] ـ روزي كه آن دو گروه [كافر و مسلمان، در جنگ بدر] با يكديگر روبرو شدند ـ نازل كرديم، ايمان آورده‌ايد. و خدا بر هر چيز توانا است.(انفال، آیة 41) ✅پاسخ: روایات فراوانی در وجوب خمس سالیانه طبق فقه شیعه در مجامع روایی ما آمده است که علمای شیعه در کتب خود ذکر کرده اند. 📓مستدرک الوسایل،ج7 ص284 باب 6 📓بحار الانوار،ج93 ص189 باب 23 📓وسایل الشیعه،ج9 ص499 باب 8 محققان روایات وارده در وجوب خمس را حدود 200 روایت می دانند به چند روایت از کتاب وسایل الشیعه توجه فرمایید: . عثمان بن سماعه از امام کاظم درمورد خمس سوال کرد امام پاسخ داد: "فی کل ما افاد الناس من قلیل او کثیر" "خمس درتمام آنچه مردم بدست می آورند است کم باشد یا زیاد" 📚همان مدرک،ص503 در روایت دیگری آمده است که اصحاب امام جواد از ایشان سوال کردند آیا خمس درهمه آنچه انسان فایده میبرد کم وزیاد است؟ امام پاسخ داد:بله .باقیمانده از موونه سال خمس دارد 📚همان مدرک،ص499 ❗می بینیم که مشروعیت خمس طبق فقه شیعه وروایات کاملا ثابت است ❗درمورد آیه سوره انفال هم گفتنی است که طبق تصریح لغت شناسان واژه غنم وغنیمت به معنای مطلق فایده بردن است. خلیل،ازهری،راغب، غنم را چیزی دانسته اند که انسان بدست می آورد، ان چه که بی مشقت باشد، هرچه که از دشمن یا دیگری به دست می آید 📓العین،ماده غنم 📓تهذیب اللغه،ماده غنم 📓مفردات،ماده غنم ❗قرآن کریم نیز واژه مغنم را درموردی به کار برده است که انسان چیزی بدست می آورد، هرچند از راه غیر جنگ بلکه از طریق کار عادی دنیوی یا اخروی باشد واز آن با تعبیر "مغانم کثیره" یاد کرده است.نسائ 94 ❗در روایاتی که اهل سنت از پیامبر نقل کرده اند واژه غنم به معنای مطلق فایده بردن به کار رفته است. احمد در مسند روایت می کند که پیامبر فرمود: "غنیمت مجالس الذکر الجنه" "فایده مجالس ذکر بهشت است" 📓مسند احمد،ج2 ص330، 374،524 ودر وصف ماه رمضان فرمود: "غنم المومن" "مایه سود بردن مومن است" 📓همان مدرک، ص177 ❗همچنین در روایات متعددی از کتب اهل سنت آمده است که پیامبر از مردم خمس سالیانه می گرفت که جهت پرهیز از اطناب وارد آن نمی شویم. جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب: "الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف" اثر علامه محقق ایت الله سبحانی جلد 2 ص17 مساله 13 "الخمس فی الکتاب والسنه" ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اگر پیامبر معصومه چطور خدا اول سوره فتح میگه:"ما برای تو فتح آشکاری فراهم ساختیم تا خدا گناهان گذشته واینده تورا ببخشد" مگه پیامبر گناه میکرد؟ ✅پاسخ: در آیه خداوند میان فتح مزبور که فتح مکه بوده وآمرزش گناهان رابطه بر قرار میکند ومی فرماید: "هدف از این فتح این بود که خدا گناهان گذشته واینده تورا بیامرزد" ایت الله مکارم چنین توضیح میدهند: "معمولا هنگامی که یک انقلاب الهی رخ دهد آنها که منافع نامشروع شان بر اثر آن به خطر افتاده در برابر آن موضع میگیرند وبرای درهم کوبیدن آن انقلاب هرگونه نسبت ناروا به آن میدهند، دروغ ها می پردازند وتهمت ها میزنند وگناهان مختلفی را برای رهبر آن انقلاب ردیف میکنند. اما هنگامی که با عنایت الهی انقلاب پیروز شد سنت های خرافی در هم شکسته، منافع نامشروع ظالمان قطع شد تمامی این گناهان فرضی وتهمت ها چه آن ها که مربوط به گذشته بود وچه آنها که درآینده طرح میگشت همه برچیده خواهد شد ❗لذا خداوند به پیامبر میگوید ما این فتح مبین را برای تو پیش آوردیم تا خداوند تمام گناهان گذشته واینده تورا که مشرکین به زعم خود به تو نسبت می‌دادند بپوشاند واز میان ببرد وحقانیت تورا اثبات کند" 📚پیام قرآن،ج7 ص147 ❗مامون از امام رضا درمورد همین آیه سوال کرد امام پاسخ داد: "هیچ کس نزد مشرکان گناهش بزرگتر از پیامبر نبود به خاطر آنکه آنان 360 بت می پرستیدند هنگامی که پیامبر آنها را به توحید دعوت کرد بسیار بر آنان گران آمد.هنگامی که خداوند مکه را برای پیامبرش فتح کرد فرمود : ❗ای محمد ما فتح آشکاری را برای تو فراهم کردیم تا گناهان گذشته واینده ای که نزد مشرکان عرب به خاطر دعوت به توحید داشتی از بین ببرد" هنگامی که مامون این تفسیر را شنید گفت:آفرین بر تو ای ابالحسن" 📚تفسیر نور الثقلین،حویزی،ج5 ص56 ح18 ❗پس مراد از آیه گناهانی وسرکشی هایی است که مشرکین به پیامبر نسبت میدادند که خداوند با فتح مکه تمامی این نسبت ها چه آنها که آنان در گذشته به او نسبت میدانند وچه قرار بود در آینده با او نسبت دهند از بین برد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال به ما میگن شما میرید حرم اماماتون وضریح ودیوار حرم رو می بوسید پس مشرکید؟ ✅پاسخ: بخاری صاحب صحیح ترین کتاب نزد اهل سنت روایت می کند: از عبدالله بن عمر درمورد استلام وتبرک به حجر الاسود سوال شد واو در پاسخ گفت: "رایت رسول الله یستلمه ویقبله" "پیامبر را مشاهده کردم که حجر الاسود را استلام می نمود ومی بوسید" 📚صحیح بخاری،ج2 کتاب الحج، باب تقبیل الحجر، ص151-152 ❗به افراد سنی بگویید که اگر لمس کردن ویا بوسیدن اشیای متبرک شرک بود هرگز پیامبر خدا به چنین کاری مبادرت نمی کرد ❗سوال کنید اگر بوسیدن شرک است پس چرا شما جلد قرآن را می بوسید؟ به چه علت زن وفرزند خود را می بوسید 📚سوالات ما،حسین تهرانی،ص546 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال تکلیف بچه های کفار که تو کودکی می میرن چیه خدا اونهارو،بهشت میبره یا جهنم ✅پاسخ: در این باره دو دسته روایت داریم: 1⃣آنان خدمتگزارن بهشتیان در بهشت خواهند بود چنان که امیر مومنان در تفسیر این آیه:"نوجوانانی پیوسته گرداگرد بهشتیان می گردند"( واقعه 17) فرمود: "مراد فرزندان اهل دنیا ( از کفار) هستند که نه دارای حسناتی هستند که پاداش داده شوند ونه دارای گناهانی هستند که مجازات شوند" 📚بحار الانوار،ج5 ص291 در روایتی دیگر پیامبر فرمود؛ "اطفال مشرکین وکفار خدمتکاران بهشتیان هستند بر صورت نوجوانان " 📚همان مدرک 2⃣دسته دیگر روایاتی است که شیخ حر عاملی آن روایات را تحت این عنوان ذکر می کند: "تمام کسانی که حجت بر آنان تمام نشده است مانند اطفال ومانند آنان عذاب نمیشوند مگر بعد از تکلیف در قیامت " 📚تکمله الوسایل،ج1 ص278 باب 56 ❗در روایتی مرحوم کلینی از پیامبر نقل می کند: "زمانی که قیامت شود خداوند اطفال وانان که در زمان فترت بوده اند وکسانی که دارای عقل نبوده اند ( وکلیه مستضعفان) را جمع کرده ودر برابر آنان احتجاج می کند وفرشته ای را به سوی آنان مبعوث می کند که آتشی در برابر آنان آماده میکند سپس خداوند فرشته دیگری را به سوی آنان مبعوث میکند ومی گوید خداوند به شما گفته است در آتش وارد شوید. هرکس داخل شود آتش بر او سرد وسلامت خواهد بود وکسی که تخلف کند وارد آتش میشود" 📚الکافی،ج3 ص248 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال ما جایی زندگی میکنیم که سنی ها زیادن وقت وضو پاهاشون رو میشورن لطفا چندتا روایت از کتب خودشون بیارید که باید پاها رو مسح کرد ✅پاسخ: ❗احمد در مسند خود روایت می کند: "عثمان آمد وآب برای وضو طلبید، مضمضه واستنشاق کرد، سپس سه باز صورتش را وسه بار دستانش را شست، سر وپاهایش را سه بار مسح کشید سپس گفت:دیدم که پیامبر اینگونه وضو می‌گرفت ای جماعت آیا همین طور است؟ گروهی از اصحاب پیامبر که نزد او بودند گفتند آری 📚مسند احمد،ج 1 ص109. ح489 ❗ ابن ماجه ونسایی از رفاعه بن رافع روایت میکند که گفت: "شنیدم که پیامبر می فرمود:نماز هیچ کدامتان جایز نیست تا آنکه وضوی کامل آنگونه که خدافرموده بگیرد صورتش ودستانش را تا آرنج بشوید وسر وپاهایش را تا روی پا مسح بکشد" 📚سنن ابن ماجه،ج1 ص156 📚سنن نسایی،ج2 ص226 ❗بخاری از عبدالله بن عمرو روایت میکند که گفت: "در یکی از سفرها که با پیامبر بودیم آن حضرت از ما عقب افتاده بود به ما رسید، وقت نماز نزدیک بود وما وضو می گرفتیم وبه پاهایمان مسح می کشیدیم" 📚صحیح بخاری،ج1 ص23 ح1 ❗دراین باره روایت از کتب اهل سنت فراوان است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال: بنده پیام های شما را دنبال می کنم وپیام شما در اثبات نظریه ولایت فقیه برایم قانع کننده بود آیا از طریق قرآن هم می توان این مطلب را اثبات کرد؟ ✅پاسخ: یکی از ساده ترین روش ها برای اثبات ولایت فقیه از طریق قرآن مراجعه به شرایط حاکم در قرآن است که پس از معصومین تنها بر ولی فقیه صدق می کند ❗شرایط حاکم جامعه از نظر قرآن 1 -اسلام وایمان خداوند می فرماید:”لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا” “خداوند هرگز کافران را بر مومنان سلطه نمی دهد”نسا 141 “ولا یتخذ المومنون الکافرین اولیائ من دون المومنین ومن یفعل ذالک فلیس من الله فی شیئ ” “مومنان نباید کافران را به جای مومنان دوست وولی خود بگیرند وهرکس چنین کند از لطف وولایت خدا بی بهره است” ال عمران 28 2-عدالت ( در مقابل ظلم) : خداوند حکومت و ولایت ظالمان را نمی پذیرد پس حاکم و ولی باید عادل باشد “ولا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار” هود 113 “به ستم پیشگان گرایش نیابید که آتش دوزخ به شما خواهد رسید” این رکون وگرایش در روایات به “دوستی واطاعت”تفسیر شده است تفسیر علی بن ابراهیم،ج1 ص 338 3 فقاهت: احکام اسلام منحصر به عبادات ونماز وروزه نیست واحکام سیاسی واجتماعی نیز در مجموعه اسلام قرار دارد که برای اجرای آنها باید تشکیل حکومت دادکه ما در گذشته دراین مورد بحث کرده ایم ❗حال حاکم اسلامی باید عالم به احکام اسلام باشد تا بتواند آنها را اجرا کند.در زمان پیامبر وامام معصوم این علم از سوی خداوند به آنان داده شده است ودر زمان غیبت امام، داناترین مردم به احکام یعنی فقها حاملان این علم هستند. قرآن در باره شرط علم می فرماید : “افمن یهدی الی الحق احق ان یتبع امن لا یهدی الا ان یهدی فما لکم کیف تحکمون” “آیا کسی که به راه حق هدایت می کند سزاوار تر است که از او پیروی شود یا کسی که راه نمی یابد مگر آنکه راه برده شود، شمارا چه می شود؟ چگونه داوری می کنید؟” یونس 35 فقیه با تخصصی که سال ها در تحصیل آن کوشش کرده می تواند احکام اسلام را از قرآن، سنت،عقل واجماع به دست آورد اما غیر فقیه این تخصص را ندارد وباید احکام اسلام را از فقیه بیاموزد. آیات بی شمار دیگری هم وجود دارد که فضیلت عالمان بر غیر عالمان را بیان کرده است زمر 9 4- کفایت : توانایی وشایستگی اداره امورجامعه که از آن به مدیر ومدبر بودن نیز تعبیر می شود. حضرت یوسف فرمود: “قال اجعلنی علی خزائن الارض انی حفیظ علیم” “گفت مرا بر خزاین این سرزمین بگمار که من نگهبانی امین وکاردانم”یوسف 55 در داستان حضرت موسی ودختر شعیب نیز آمده است: ” …ان خیر من استاجرت القوی الامین ” “بهترین کسی که می توانی به ( کار گیری او است که) توانای درست کار است” قصص 26 ❗از مجموع این آیات می توان تصویری کلی از سیمای حاکم از دیدگاه قرآن بدست آورد. در منطق قرآن حکومت وزمامداری، تنها شایسته کسی است که از صلاحیت های علمی و اخلاقی. وتوانمندی های لازم بر خوردار باشد. به دست آوردن این تصویر در زمان غیبت امام معصوم بر ولایت فقیه تطبیق می کند از طرف دیگر حکومت اسلامی حکومت قانون خداست “من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون”مائده ۴۴ وآن بدون حاکمیت دین شناس ومتخصص مستعد در اجرای احکام الهی ( فقیه عادل وجامع الشرایط) امکان پذیر نیست. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال سنی ها وقتی صلوات می‌فرستن میگن بر اللهم صل علی محمد یا میگن صلی الله علیه وبر آل و اهل بیت صلوات نمی فرستن می خواستم بگم صلواتشون درسته؟ ✅پاسخ ابن حجر از علمای اهل سنت روایت میکند پیامبر فرمود: "بر من صلوات ناقص نفرستید گفتند صلوات ناقص چیست؟ فرمود: "این که بگویید اللهم صل علی محمد وساکت شوید بلکه باید بگویید: "اللهم صل علی محمد وال محمد" 📚صواعق المحر قه ص144 ❗بخاری روایت میکند که ابوسعید خدری گفت : چگونه صلوات بر تو بفرستیم؟ فرمود:بگویید خداوندا درود فرست بر محمد بنده ات ورسولت همان گونه که درود بر ابراهیم وال ابراهیم فرستادی وبرکت فرست برمحمد وبر آل محمد آن گونه که برکت فرستادی بر ابراهیم" 📚صحیح بخاری،ج6 ص151 ❗در روایت دیگری نقل میکند که پیامبر فرمود چنین صلوات بفرستید: "اللهم صل علی محمد وعلی ال محمد کما صلیت علی ال ابراهیم انک حمید مجید اللهم بارک علی محمد وال محمد کما بارکت علی ال ابراهیم انک حمید مجید" ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال: لطفا با آیه ای از قرآن وجود امام زمان را اثبات کنید ✅پاسخ: دراین باره آیات متعددی است که ما به یک مورد اشاره می کنیم: ❗خداوند خطاب به پیامبرش می فرماید: انما انت منذر ولکل قوم هاد رعد7 “همانا تو بیم دهنده ای وهر قومی هدایتگری دارد” ❗از این آیه به وضوح استفاده می شود که برای هر قومی در هر عصر وزمانی هدایت کننده ای است به حق وحقیقت.ونیز استفاده می شود زمین هیچ گاه از هادی به حق خالی نمی شود. وهدایتگر در آیه خداوند نمی تواندباشد زیرا گذشته از آنکه در هدایتگر بودن خدا شکی نیست آیه می گوید در هر عصر وزمانی هدایتگر خاصی است یعنی زمان امام علی یک هدایتگر،زمان امام حسن یک هدایتگر،زمان امام حسین یک هدایتگروهمینطور سایر زمان ها واین تعدد هادیان را در هر عصر وزمانی می رساند در حالی که خداوندیکتا ویگانه است. ❗ومراد از هدایتگر دانشمندان وعلما هم نمی توانند باشد.زیرا در هر عصر وزمانی علما متعددی وجود دارد نه یک هدایتگر. گذشته از این خداوند می گوید که در هر عصری هدایتگری است که حتما به حق وحقیقت هدایت می کند واین اقتضا می کند هدایتگر معصوم باشد تا مردم را دچار اشتباه نکند وآنان را منحرف نکند در حالی که علما معصوم نیستند. ❗ما وقتی از بیرون وبدون توجه به شان نزول به آیه نگاه می کنیم استفاده می کنیم که خداوند برای تمام زمان ها هادیان معصومی قرار داده است که مردم را به حق وحقیقت دعوت می کنند ❗شان نزول آیه : طبری از مفسران اهل سنت در تفسیر خود جامع البیان ج13 ص142 از ابن عباس نقل می کند وقتی آیه نازل شد پیامبر دست خودرا برسینه گذاشت وفرمود: من منذرم وبرای هر قومی هادی است. آن گاه اشاره به شانه علی کرد وفرمود: توهادی هستی ای علی تنها به واسطه تو است که هدایت شوندگان بعد از من هدایت می شوند. ❗حاکم نیشابوری یکی دیگر از بزرگان اهل سنت در مستدرک ج3 ص129 از علی علیه السلام نقل می کند: رسول خدا منذر ومن هادی ام. ❗سیوطی یکی دیگر از بزرگان اهل سنت در درالمنثور ج4 ص45 از علی علیه السلام در تفسیر آیه نقل می کند: رسول خدا منذر ومن هادی هستم ❗شیخ کلینی عالم بزرگ شیعه نیز در کافی ج 1 ص191 از امام باقر نقل می کند: رسول خدا منذر وبرای هرزمانی امام وهادی ای است که مردم را به آنچه پیامبر خدا آورده هدایت می کند. ❗از این آیه با توجه به آنچه گفته شد به دومطلب اساسی می توان دست یافت ❗خداوند برای همه زمان ها هادی وامامی معصوم قرار داده است که طبق روایات سنی وشیعه اهل بیت پیامبر هستند ❗در زمان حاضر هم هادی وامام معصومی وجود دارد. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman