eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.6هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال در مورد جهانی بودن اسلام طبق آیات قرآن توضیح بدید واین که ایا عربی بودن قرآن بر این دلالت نمیکنه که اسلام واسه عربا هسته واین ایه"ما رسولان رو به زبان قوم خودشون می فرستیم" میگن زبان پیامبر عربیه وما ایرانی پس پیامبر ما نیس ✅پاسخ: خداوند در سوره فرقان آیه 1 چنین می فرماید: "پر برکت است خداوندی که قرآن را بر بنده اش نازل کرد تا جهانیان را انذار دهد" ❗ودر آیه 158 اعراف چنین می فرماید: "بگو ای مردم من رسول خدا به سوی همه شما هستم" ودر آیه 85 ال عمران می گوید: "هرکس غیر از اسلام دینی را قبول کند از او پذیرفته نمیشود واو در آخرت از زیان کاران است" ❗جهت آگاهی از سایر آیات رجوع کنید به کتاب مفاهیم القرآن،علامه سبحانی،ج3 ص39 به بعد ❗عربی بودن قرآن با جهانی بودن اسلام منافات ندارد به این توضیح: "پیامبران هدایت از آنجا که در وهله نخست با قوم خود سر وکار داشتند باید کتاب آسمانی آنها به زبان قوم آنان باشد سپس باید از طرق مختلف معارف وبرنامه های خودرا در میان سایر اقوام وملل منتشر سازند. ❗امروزه دانشمندان هرکشور سعی میکنند کتابهای خودرا به زبان همان کشور بنویسند با آن که محتویات کتابشان به هیچ وجه اختصاص به مردم محیط آنها ندارد. ❗از آنجا که پیامبر از میان یک امت عرب برخاسته ودر مرحله نخست سر رو کار او با اقوام وملل عرب بوده از این نظر کتاب او به یکی از زبان های زنده ووسیع جهان زبان عربی بوده در صورتی که قوانین واحکام او مربوط به عموم جهانیان است ❗اگر روز بعثت پیامبر یک زبان جهانی وبین المللی وجود داشت که همه مردم به آن آشنایی داشتند وبا آن مکالمه میکردند دراین صورت جا داشت کتاب آسمانی او به همان زبان بین المللی باشد در صورتی که درآن روز چنین مطلبی وجود نداشته وتا کنون نیز این موضوع تحقق نپذیرفته است بنابراین عربی بودن قرآن هیچ گونه منافاتی با جهانی بودن اسلام ندارد ❗آیه مورد استناد شما نیز می گوید کتاب هر پیامبری را به زبان قوم او فرستادیم نه این که نبوت ورهبری او مخصوص به همان امت بوده است واین که زبان یک پیغمبر ویا کتاب او به زبان قوم او بوده هرگز گواه بر اختصاص نبوت او به قومش نیست بلکه باید از طرق دیگر خصوصی یا عمومی بودن آیین اورا بدست آورد ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب پاسخ به پرسش های مذهبی،علامه سبحانی وعلامه مکارم، ص513 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال اهل سنت ادعا میکنند مصاحبت ابوبکر با پیامبر و همراهی وی در غار افضل بوده بر خابیدن علی در خانه ی پیامبر. چون پیامبر فرد با ارزش تر را با خود برده تا جان وی را حفظ نماید . لطفا پاسخ عقلی دهید سپاسگذار ✅پاسخ: ❗برخی محققان بر آن هستند که اساسا همراه غار پیامبر ابوبکر نبوده وفرد دیگری بوده است وبراین مطلب چنین از روایات اهل سنت استدلال می کنند: ❗مهاجرت ابوبکر پیش از پیامبر مورخین تصریح کرده اند که بسیاری از مسلمانان پیش از پیامبر به مدینه هجرت کرده بودند وتا رسیدن آن حضرت به امامت "سالم مولی حذیفه"نماز به پا داشته اند: "فرزند عمر گوید:هنگامی که گروه آغازین مهاجران پیشاپیش پیامبر به مدینه رسیدند در منطقه قبا به امامت سالم غلام حذیفه که بیشترین قرآن را از حفظ بود به جماعت نماز می خواندند" 📚صحیح بخاری،ج1 ص246 ح660 ❗صحیح بخاری تصریح میکند که از جمله اقتدا کنندگان ابوبکر بوده است "عبدالله بن عمر برای نافع روایت میکند که سالم مولی ابی حذیفه امامت جماعت نخستین هجرت کنندگان را به مدینه در مسجد قبا برعهده داشت، ابوبکر،عمر، ابو سلمه،زید وعامر بن ربیعه نیز دراین جماعت شرکت داشتند" 📚صحیح بخاری،ج6 ص2625 ح6754 ❗نکته دیگر آنکه طبق روایات اهل سنت به فرض که یار غار پیامبر ابوبکر بوده این همراهی کاملا اتفاقی وبدون هماهنگی با پیامبر بوده است چنان که سیوطی می نویسد: "پیامبر شبانه از خانه بیرون آمد وبه غار ثور رسید، ابن عباس می گوید هنگامی که ابوبکر پیامبر را دید به دنبال حضرت راه افتاد تا این که پیامبر صدای حرکت ابوبکر را احساس کرد وترسید مبادا یکی از دشمنان باشد که در جستجوی اوست چون ابوبکر متوجه حالت پیامبر شد،سرفه ای کرد ...ابوبکرهمچنان دنبال حضرت رفت تا به غار رسیدند" 📚الدر المنثور،ج4 ص196 ❗ابن ابی الحدید چنین می آورد: "علمای مسلمین اجماع واتفاق دارند که احدی از بشر به فضیلت خوابیدن علی در فراش پیامبر نرسیده است" 📚شرح نهج البلاغه،ج13 ص260 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال؟؟ آقا امیر المومنین تو نماز اون قدر حضور قلب داشت که خار رو از پاش در آوردن و نفهمید از طرفی انگشترش رو سر نماز به فقیر داد این دو با هم منافات نداره؟ ✅پاسخ: ایت الله مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند: "آنها که این ایراد را می کنند از این نکته غفلت دارند که شنیدن صدای سائل وبه کمک او پرداختن توجه به خویشتن نیست بلکه عین توجه به خداست، علی در حال نماز از خود بیگانه بود نه از خدا ومی دانیم بیگانگی از خلق خدا بیگانگی از خدا است ❗به تعبیر روشنتر: پرداختن زکات در نماز انجام عبادت در ضمن عبادت است نه انجام یک عمل مباح در ضمن عبادت ❗وباز به تعبیر دیگر: "آنچه با روح عبادت سازگار نیست توجه به مسایل مربوط به زندگی مادی وشخصی است واما توجه به آنچه در مسیر رضای خدا است کاملا با روح عبادت سازگار است وآن را تاکید میکند ❗ذکر این نکته نیز لازم است که معنی غرق شدن در توجه به خدا این نیست که انسان بی اختیار احساس خودرا از دست بدهد بلکه با اراده خویش توجه خودرا در راه خدا وبرای خدا نیست بر میگیرد" 📚تفسیر نمونه،ج4 ص428 ❗معظم له در کتابی دیگر اضافه میکند: "این خرده گیری در واقع ایراد بر قرآن مجید است چرا که خداوند دادن زکات در حال رکوع نماز توسط علی را مورد تکریم وتمجید قرار داده است واگر این عمل نشانه غفلت وبی خبری از خدا بود نباید به عنوان یک صفت والا وبا ارزش فوق العاده روی آن تکیه شود" 📚پیام قرآن،ج9 ص203 ❗معظم له در کتابی دیگر اضافه میکند: "مگر ماموم در نماز جماعت صدای مکبر با امام را نمی شنود واز او تبعیت نمیکند؟ اگر نمیشنود چگونه می تواند به همراه او نماز را اقامه کند؟ واگر می شنود پس در هیچ نمازی حضور قلب وجود ندارد 📚آیات ولایت در قرآن،ص90 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال یه سوال شب اول قبر وفشار قبر اونایی که تو دریا می میرن یا تو بیابون چجوریه؟ ✅پاسخ: پس از آنکه روح از بدن دنیوی خود فارغ میشود به عالم برزخ منتقل میشود و در بدنی مثالی شبیه بدنی که در دنیا داشته است قرار میگیرد چنان که امام صادق فرمود: "هنگامی که خداوند قبض روح مومن می کند اورا در قالبی همچون قالبش در دنیا قرار میدهد" 📚الکافی،ج3 ص245 ❗شب اول قبر یعنی شب اولی که انسان می میرد وروحش به عالم برزخ منتقل میشود . ومراد از قبر یعنی برزخ وشب اول برزخ چنان که علامه مجلسی در بحار الانوار شریف می گوید: "مراد به قبر در اکثر اخبار چیزی است که روح درآن در عالم برزخ قرار میگیرد" 📚بحار الانوار،ج6 ص271 ❗بنابراین فشار قبر مرتبط با عالم برزخ بوده وبا قالب بدن برزخی صورت میگیرد وقبر خاکی موضوعیتی ندارد. ❗از این رو اگر مرده ای را بسوزانند یا آن رآ بخورند،یا به دریا بیندازندو...باز هم مساله شب اول قبر،سوال قبر،فشار قبر برای آنان است وشب اول قبر آنان همان شبی است که این بدن ها یا به دریا انداخته شده اند یا طعمه حریق شده یا خوراک حیوان شده اند. ❗لذا از حضرت امیر نقل است که فرمود: "فرو گذار نمیشود احدی از مردم که در شرق وغرب زمین ودریا وصحرا هستند مگر آن که فرشته های سوال کننده به ملاقات آنان خواهند رفت" 📚معاد وعدل، ص100 به نقل از نرم افزار پرسمان ویا در روایت دیگر امام صادق در پاسخ به سوالی که اگر کسی چندین روز به دار آویخته شده باشد فشار قبرش چگونه است فرمود: "به هوایی که بر او احاطه دارد دستور داده میشود از هر طرف بر او فشار وارد کنند" 📚بحار الانوار،ج6 ص266 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال ایات قرآن درباره مقدار روز قیامت با هم تناقض داره خدا در آیه 5 سجده میگه:مقدار آن هزار سال از سال هایی است که شما می شمارید اما در سوره 4 معارج میگه: "در روزی که پنجاه هزار سال است" ما نفهمیدیم قیامت اندازه 1000 ساله یا 50 جا هزار سال واین یعنی تناقض تو قرآن ✅پاسخ: پاسخ این سوال واشکال شما در حدیثی که شیخ طوسی از امام صادق نقل می کند آمده است که فرمود: "در قیامت پنجاه موقف ( محل توقف برای رسیدگی به اعمال) است که هر موقفی به اندازه 1000 سال از سال هایی است که شما می شمارید" 📚امالی،ص111 ❗یعنی آنجایی که می گوید مقدار روز قیامت 1000 سال است اشاره است به موقف های قیامت که مقدار توقف در هرکدام آن ها 1000 سال است ❗وانجایی که می گوید مقدار آن پنجاه هزار سال است اشاره است به این که در قیامت 50 موقف است وزمان مجموع این موقف ها با یکدیگر پنجاه هزار سال می شود ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به تفسیر شریف نمونه، ج17 ص117 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
❗نقد وپاسخ در قرآن حرفی از برف زده نشده است. چرا؟ چون در گرمای صحرای عربستان برف نمی باریده که با آن آشنایی داشته باشند و چون نميدانستند چيست بنابراين به عقلشان نميرسيده براي آن هم سوره اي درست كنند!! اگر در عربستان برف میامد امروزه درمورد برف هم احکام زيادي داشتيم. 1-درست کردن آدم برفی حرام میشد! 2-برف بازی کردن برای زنان حرام میشد! 3-خوردن برف شفا دهنده بود! 4-اسکی بازی حرام میشد و اسکی باز کافر محسوب میشد و گردن زدن او جهاد در راه خدا به حساب میامد! 5-در صورت نبود آب باید با برف تیمم میشد! 6-برای راه رفتن بر روی برف اول باید پای راست را میگذاشتیم! 7-دو رکعت نماز خواندن روی برف ثواب هزار رکعت را داشت! 8-برای پارو کردن برف باید قبلش سوره برف را میخواندیم! 9-در صورت نیامدن برف دعای برف ساخته میشد! آيا اسلام فقط براي عربستان آمده يا براي تمام مردم دنيا؟ آيا خدا نميدانسته برف چيست؟ نبايد دو كلمه هم درباره چيزهايي كه عربها عقلشان نميرسيده ، نوشته شده باشد تا بقيه مردم دنيا راهم شامل شود؟ شانس آوردیم که برف در عربستان نمیومده ، وگرنه زمستان هم همانند ماه رمضان پر قوانین میشد !!! ✅پاسخ: "شکی در حقانیت دین اسلام ونبوت پیامبر اسلام نیست وعلمای اسلام از جنبه های گوناگون رسالت حضرت محمد وحجیت احکام اسلام را ثابت کرده اند 📚پیام قرآن،آیت الله العظمی مکارم شیرازی،ج8 ص75 به بعد 📚الالهیات،علامه سبحانی،ج3 ص219 فصل هشتم ❗ما در صدد اثبات نبوت پیامبر اسلام وحقانیت دستورات اسلام نیستیم وبحث درمورد آن فرصت دیگری را می طلبد. ❗اصل اشکال: چرا در قرآن سخن از برف به میان نیامده است؟ پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "قرآن یک کتاب تربیت وانسان سازی است که برای تکامل فرد وجامعه در همه جنبه های معنوی ومادی نازل شده است وهر آنچه برای هدایت بشر لازم است درآن بیان شده است والا قرآن یک دایره المعارف بزرگ نیست که تمام جزئیات علوم ریاضی،جغرافیایی،شیمی،فیزیک وگیاه شناسی ومانند آن درآن آمده باشد " 📚تفسیر نمونه،ج11 ص361 ❗با توضیح این مرجع بزرگوار پاسخ از آن اشکال داده شد. به هر حال شکی در عمومیت دعوت پیامبر گرامی اسلام برای همه جهانیان نیست. خداوند می فرماید: "بگو ای مردم من رسول خدا به سوی همه شما هستم"اعراف 158 ومی فرماید: "پربرکت است خداوندی که بر بنده اش قرآن را نازل کرد تا جهانیان را انذار دهد"فرقان 1 برای آگاهی بیشتر آز ادله عمومیت دعوت پیامبر گرامی اسلام رجوع کنید به کتاب مفاهیم القران،علامه سبحانی،ج3 ص39 برخی محققان معتقدند سخن از برف در قرآن آمده است.چنین می گویند: "برف به آب منجمد سفید رنگ که به صورت بلورهایی به شکل منشور مسدس القاعده متبلور می شود گفته می شود که در فصل سرما از آسمان به زمین می ریزد" وایات زیر را اشاره به برف می دانند؛ بارش برف قرمز برای عذاب فرعونیان:اعراف 130 و134 در خواست فرعونیان از موسی برای برطرف شدن برف عذاب اور:اعراف 130 و134 نزول برف وتگرگ از ابرهایی همچون کوه، جلوه ای از قدرت بی مانند خدا:نور 43" 📚فرهنگ قرآن،ج6 ص209 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا معنی واژه غنایم و غنیمت رو به طور دقیق با آیات قرآن و روایات اهل بیت توضیح بدهید زیرا که ما و اهل سنت بر سر همین واژه برای پرداخت خمس اختلاف داریم!!! وَاعْلَمُوٓا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَىْءٍۢ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُۥ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِى الْقُرْبَى وَالْيَتَٰمَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِن كُنتُمْ آمَنتُم بِاللَّهِ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٌ قَدِيرٌ). و بدانيد كه غنیمت و فایده‌ای از هر چیزی را که به دست آورید، پس يك پنجم آن براي خدا و براي رسول [خدا] و براي ذی القربی [امام معصوم(عليه السلام)] و يتيمان و مسكينان و در راه ماندگان است، اگر به خدا ایمان دارید و نیز بر آنچه که بر بندة خود [= پيامبر اكرم(ص)] در روز جدايي [حق از باطل] ـ روزي كه آن دو گروه [كافر و مسلمان، در جنگ بدر] با يكديگر روبرو شدند ـ نازل كرديم، ايمان آورده‌ايد. و خدا بر هر چيز توانا است.(انفال، آیة 41) ✅پاسخ: روایات فراوانی در وجوب خمس سالیانه طبق فقه شیعه در مجامع روایی ما آمده است که علمای شیعه در کتب خود ذکر کرده اند. 📓مستدرک الوسایل،ج7 ص284 باب 6 📓بحار الانوار،ج93 ص189 باب 23 📓وسایل الشیعه،ج9 ص499 باب 8 محققان روایات وارده در وجوب خمس را حدود 200 روایت می دانند به چند روایت از کتاب وسایل الشیعه توجه فرمایید: . عثمان بن سماعه از امام کاظم درمورد خمس سوال کرد امام پاسخ داد: "فی کل ما افاد الناس من قلیل او کثیر" "خمس درتمام آنچه مردم بدست می آورند است کم باشد یا زیاد" 📚همان مدرک،ص503 در روایت دیگری آمده است که اصحاب امام جواد از ایشان سوال کردند آیا خمس درهمه آنچه انسان فایده میبرد کم وزیاد است؟ امام پاسخ داد:بله .باقیمانده از موونه سال خمس دارد 📚همان مدرک،ص499 ❗می بینیم که مشروعیت خمس طبق فقه شیعه وروایات کاملا ثابت است ❗درمورد آیه سوره انفال هم گفتنی است که طبق تصریح لغت شناسان واژه غنم وغنیمت به معنای مطلق فایده بردن است. خلیل،ازهری،راغب، غنم را چیزی دانسته اند که انسان بدست می آورد، ان چه که بی مشقت باشد، هرچه که از دشمن یا دیگری به دست می آید 📓العین،ماده غنم 📓تهذیب اللغه،ماده غنم 📓مفردات،ماده غنم ❗قرآن کریم نیز واژه مغنم را درموردی به کار برده است که انسان چیزی بدست می آورد، هرچند از راه غیر جنگ بلکه از طریق کار عادی دنیوی یا اخروی باشد واز آن با تعبیر "مغانم کثیره" یاد کرده است.نسائ 94 ❗در روایاتی که اهل سنت از پیامبر نقل کرده اند واژه غنم به معنای مطلق فایده بردن به کار رفته است. احمد در مسند روایت می کند که پیامبر فرمود: "غنیمت مجالس الذکر الجنه" "فایده مجالس ذکر بهشت است" 📓مسند احمد،ج2 ص330، 374،524 ودر وصف ماه رمضان فرمود: "غنم المومن" "مایه سود بردن مومن است" 📓همان مدرک، ص177 ❗همچنین در روایات متعددی از کتب اهل سنت آمده است که پیامبر از مردم خمس سالیانه می گرفت که جهت پرهیز از اطناب وارد آن نمی شویم. جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب: "الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف" اثر علامه محقق ایت الله سبحانی جلد 2 ص17 مساله 13 "الخمس فی الکتاب والسنه" ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اگر پیامبر معصومه چطور خدا اول سوره فتح میگه:"ما برای تو فتح آشکاری فراهم ساختیم تا خدا گناهان گذشته واینده تورا ببخشد" مگه پیامبر گناه میکرد؟ ✅پاسخ: در آیه خداوند میان فتح مزبور که فتح مکه بوده وآمرزش گناهان رابطه بر قرار میکند ومی فرماید: "هدف از این فتح این بود که خدا گناهان گذشته واینده تورا بیامرزد" ایت الله مکارم چنین توضیح میدهند: "معمولا هنگامی که یک انقلاب الهی رخ دهد آنها که منافع نامشروع شان بر اثر آن به خطر افتاده در برابر آن موضع میگیرند وبرای درهم کوبیدن آن انقلاب هرگونه نسبت ناروا به آن میدهند، دروغ ها می پردازند وتهمت ها میزنند وگناهان مختلفی را برای رهبر آن انقلاب ردیف میکنند. اما هنگامی که با عنایت الهی انقلاب پیروز شد سنت های خرافی در هم شکسته، منافع نامشروع ظالمان قطع شد تمامی این گناهان فرضی وتهمت ها چه آن ها که مربوط به گذشته بود وچه آنها که درآینده طرح میگشت همه برچیده خواهد شد ❗لذا خداوند به پیامبر میگوید ما این فتح مبین را برای تو پیش آوردیم تا خداوند تمام گناهان گذشته واینده تورا که مشرکین به زعم خود به تو نسبت می‌دادند بپوشاند واز میان ببرد وحقانیت تورا اثبات کند" 📚پیام قرآن،ج7 ص147 ❗مامون از امام رضا درمورد همین آیه سوال کرد امام پاسخ داد: "هیچ کس نزد مشرکان گناهش بزرگتر از پیامبر نبود به خاطر آنکه آنان 360 بت می پرستیدند هنگامی که پیامبر آنها را به توحید دعوت کرد بسیار بر آنان گران آمد.هنگامی که خداوند مکه را برای پیامبرش فتح کرد فرمود : ❗ای محمد ما فتح آشکاری را برای تو فراهم کردیم تا گناهان گذشته واینده ای که نزد مشرکان عرب به خاطر دعوت به توحید داشتی از بین ببرد" هنگامی که مامون این تفسیر را شنید گفت:آفرین بر تو ای ابالحسن" 📚تفسیر نور الثقلین،حویزی،ج5 ص56 ح18 ❗پس مراد از آیه گناهانی وسرکشی هایی است که مشرکین به پیامبر نسبت میدادند که خداوند با فتح مکه تمامی این نسبت ها چه آنها که آنان در گذشته به او نسبت میدانند وچه قرار بود در آینده با او نسبت دهند از بین برد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال به ما میگن شما میرید حرم اماماتون وضریح ودیوار حرم رو می بوسید پس مشرکید؟ ✅پاسخ: بخاری صاحب صحیح ترین کتاب نزد اهل سنت روایت می کند: از عبدالله بن عمر درمورد استلام وتبرک به حجر الاسود سوال شد واو در پاسخ گفت: "رایت رسول الله یستلمه ویقبله" "پیامبر را مشاهده کردم که حجر الاسود را استلام می نمود ومی بوسید" 📚صحیح بخاری،ج2 کتاب الحج، باب تقبیل الحجر، ص151-152 ❗به افراد سنی بگویید که اگر لمس کردن ویا بوسیدن اشیای متبرک شرک بود هرگز پیامبر خدا به چنین کاری مبادرت نمی کرد ❗سوال کنید اگر بوسیدن شرک است پس چرا شما جلد قرآن را می بوسید؟ به چه علت زن وفرزند خود را می بوسید 📚سوالات ما،حسین تهرانی،ص546 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال تکلیف بچه های کفار که تو کودکی می میرن چیه خدا اونهارو،بهشت میبره یا جهنم ✅پاسخ: در این باره دو دسته روایت داریم: 1⃣آنان خدمتگزارن بهشتیان در بهشت خواهند بود چنان که امیر مومنان در تفسیر این آیه:"نوجوانانی پیوسته گرداگرد بهشتیان می گردند"( واقعه 17) فرمود: "مراد فرزندان اهل دنیا ( از کفار) هستند که نه دارای حسناتی هستند که پاداش داده شوند ونه دارای گناهانی هستند که مجازات شوند" 📚بحار الانوار،ج5 ص291 در روایتی دیگر پیامبر فرمود؛ "اطفال مشرکین وکفار خدمتکاران بهشتیان هستند بر صورت نوجوانان " 📚همان مدرک 2⃣دسته دیگر روایاتی است که شیخ حر عاملی آن روایات را تحت این عنوان ذکر می کند: "تمام کسانی که حجت بر آنان تمام نشده است مانند اطفال ومانند آنان عذاب نمیشوند مگر بعد از تکلیف در قیامت " 📚تکمله الوسایل،ج1 ص278 باب 56 ❗در روایتی مرحوم کلینی از پیامبر نقل می کند: "زمانی که قیامت شود خداوند اطفال وانان که در زمان فترت بوده اند وکسانی که دارای عقل نبوده اند ( وکلیه مستضعفان) را جمع کرده ودر برابر آنان احتجاج می کند وفرشته ای را به سوی آنان مبعوث می کند که آتشی در برابر آنان آماده میکند سپس خداوند فرشته دیگری را به سوی آنان مبعوث میکند ومی گوید خداوند به شما گفته است در آتش وارد شوید. هرکس داخل شود آتش بر او سرد وسلامت خواهد بود وکسی که تخلف کند وارد آتش میشود" 📚الکافی،ج3 ص248 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال ما جایی زندگی میکنیم که سنی ها زیادن وقت وضو پاهاشون رو میشورن لطفا چندتا روایت از کتب خودشون بیارید که باید پاها رو مسح کرد ✅پاسخ: ❗احمد در مسند خود روایت می کند: "عثمان آمد وآب برای وضو طلبید، مضمضه واستنشاق کرد، سپس سه باز صورتش را وسه بار دستانش را شست، سر وپاهایش را سه بار مسح کشید سپس گفت:دیدم که پیامبر اینگونه وضو می‌گرفت ای جماعت آیا همین طور است؟ گروهی از اصحاب پیامبر که نزد او بودند گفتند آری 📚مسند احمد،ج 1 ص109. ح489 ❗ ابن ماجه ونسایی از رفاعه بن رافع روایت میکند که گفت: "شنیدم که پیامبر می فرمود:نماز هیچ کدامتان جایز نیست تا آنکه وضوی کامل آنگونه که خدافرموده بگیرد صورتش ودستانش را تا آرنج بشوید وسر وپاهایش را تا روی پا مسح بکشد" 📚سنن ابن ماجه،ج1 ص156 📚سنن نسایی،ج2 ص226 ❗بخاری از عبدالله بن عمرو روایت میکند که گفت: "در یکی از سفرها که با پیامبر بودیم آن حضرت از ما عقب افتاده بود به ما رسید، وقت نماز نزدیک بود وما وضو می گرفتیم وبه پاهایمان مسح می کشیدیم" 📚صحیح بخاری،ج1 ص23 ح1 ❗دراین باره روایت از کتب اهل سنت فراوان است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال: بنده پیام های شما را دنبال می کنم وپیام شما در اثبات نظریه ولایت فقیه برایم قانع کننده بود آیا از طریق قرآن هم می توان این مطلب را اثبات کرد؟ ✅پاسخ: یکی از ساده ترین روش ها برای اثبات ولایت فقیه از طریق قرآن مراجعه به شرایط حاکم در قرآن است که پس از معصومین تنها بر ولی فقیه صدق می کند ❗شرایط حاکم جامعه از نظر قرآن 1 -اسلام وایمان خداوند می فرماید:”لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا” “خداوند هرگز کافران را بر مومنان سلطه نمی دهد”نسا 141 “ولا یتخذ المومنون الکافرین اولیائ من دون المومنین ومن یفعل ذالک فلیس من الله فی شیئ ” “مومنان نباید کافران را به جای مومنان دوست وولی خود بگیرند وهرکس چنین کند از لطف وولایت خدا بی بهره است” ال عمران 28 2-عدالت ( در مقابل ظلم) : خداوند حکومت و ولایت ظالمان را نمی پذیرد پس حاکم و ولی باید عادل باشد “ولا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار” هود 113 “به ستم پیشگان گرایش نیابید که آتش دوزخ به شما خواهد رسید” این رکون وگرایش در روایات به “دوستی واطاعت”تفسیر شده است تفسیر علی بن ابراهیم،ج1 ص 338 3 فقاهت: احکام اسلام منحصر به عبادات ونماز وروزه نیست واحکام سیاسی واجتماعی نیز در مجموعه اسلام قرار دارد که برای اجرای آنها باید تشکیل حکومت دادکه ما در گذشته دراین مورد بحث کرده ایم ❗حال حاکم اسلامی باید عالم به احکام اسلام باشد تا بتواند آنها را اجرا کند.در زمان پیامبر وامام معصوم این علم از سوی خداوند به آنان داده شده است ودر زمان غیبت امام، داناترین مردم به احکام یعنی فقها حاملان این علم هستند. قرآن در باره شرط علم می فرماید : “افمن یهدی الی الحق احق ان یتبع امن لا یهدی الا ان یهدی فما لکم کیف تحکمون” “آیا کسی که به راه حق هدایت می کند سزاوار تر است که از او پیروی شود یا کسی که راه نمی یابد مگر آنکه راه برده شود، شمارا چه می شود؟ چگونه داوری می کنید؟” یونس 35 فقیه با تخصصی که سال ها در تحصیل آن کوشش کرده می تواند احکام اسلام را از قرآن، سنت،عقل واجماع به دست آورد اما غیر فقیه این تخصص را ندارد وباید احکام اسلام را از فقیه بیاموزد. آیات بی شمار دیگری هم وجود دارد که فضیلت عالمان بر غیر عالمان را بیان کرده است زمر 9 4- کفایت : توانایی وشایستگی اداره امورجامعه که از آن به مدیر ومدبر بودن نیز تعبیر می شود. حضرت یوسف فرمود: “قال اجعلنی علی خزائن الارض انی حفیظ علیم” “گفت مرا بر خزاین این سرزمین بگمار که من نگهبانی امین وکاردانم”یوسف 55 در داستان حضرت موسی ودختر شعیب نیز آمده است: ” …ان خیر من استاجرت القوی الامین ” “بهترین کسی که می توانی به ( کار گیری او است که) توانای درست کار است” قصص 26 ❗از مجموع این آیات می توان تصویری کلی از سیمای حاکم از دیدگاه قرآن بدست آورد. در منطق قرآن حکومت وزمامداری، تنها شایسته کسی است که از صلاحیت های علمی و اخلاقی. وتوانمندی های لازم بر خوردار باشد. به دست آوردن این تصویر در زمان غیبت امام معصوم بر ولایت فقیه تطبیق می کند از طرف دیگر حکومت اسلامی حکومت قانون خداست “من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون”مائده ۴۴ وآن بدون حاکمیت دین شناس ومتخصص مستعد در اجرای احکام الهی ( فقیه عادل وجامع الشرایط) امکان پذیر نیست. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال سنی ها وقتی صلوات می‌فرستن میگن بر اللهم صل علی محمد یا میگن صلی الله علیه وبر آل و اهل بیت صلوات نمی فرستن می خواستم بگم صلواتشون درسته؟ ✅پاسخ ابن حجر از علمای اهل سنت روایت میکند پیامبر فرمود: "بر من صلوات ناقص نفرستید گفتند صلوات ناقص چیست؟ فرمود: "این که بگویید اللهم صل علی محمد وساکت شوید بلکه باید بگویید: "اللهم صل علی محمد وال محمد" 📚صواعق المحر قه ص144 ❗بخاری روایت میکند که ابوسعید خدری گفت : چگونه صلوات بر تو بفرستیم؟ فرمود:بگویید خداوندا درود فرست بر محمد بنده ات ورسولت همان گونه که درود بر ابراهیم وال ابراهیم فرستادی وبرکت فرست برمحمد وبر آل محمد آن گونه که برکت فرستادی بر ابراهیم" 📚صحیح بخاری،ج6 ص151 ❗در روایت دیگری نقل میکند که پیامبر فرمود چنین صلوات بفرستید: "اللهم صل علی محمد وعلی ال محمد کما صلیت علی ال ابراهیم انک حمید مجید اللهم بارک علی محمد وال محمد کما بارکت علی ال ابراهیم انک حمید مجید" ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال: لطفا با آیه ای از قرآن وجود امام زمان را اثبات کنید ✅پاسخ: دراین باره آیات متعددی است که ما به یک مورد اشاره می کنیم: ❗خداوند خطاب به پیامبرش می فرماید: انما انت منذر ولکل قوم هاد رعد7 “همانا تو بیم دهنده ای وهر قومی هدایتگری دارد” ❗از این آیه به وضوح استفاده می شود که برای هر قومی در هر عصر وزمانی هدایت کننده ای است به حق وحقیقت.ونیز استفاده می شود زمین هیچ گاه از هادی به حق خالی نمی شود. وهدایتگر در آیه خداوند نمی تواندباشد زیرا گذشته از آنکه در هدایتگر بودن خدا شکی نیست آیه می گوید در هر عصر وزمانی هدایتگر خاصی است یعنی زمان امام علی یک هدایتگر،زمان امام حسن یک هدایتگر،زمان امام حسین یک هدایتگروهمینطور سایر زمان ها واین تعدد هادیان را در هر عصر وزمانی می رساند در حالی که خداوندیکتا ویگانه است. ❗ومراد از هدایتگر دانشمندان وعلما هم نمی توانند باشد.زیرا در هر عصر وزمانی علما متعددی وجود دارد نه یک هدایتگر. گذشته از این خداوند می گوید که در هر عصری هدایتگری است که حتما به حق وحقیقت هدایت می کند واین اقتضا می کند هدایتگر معصوم باشد تا مردم را دچار اشتباه نکند وآنان را منحرف نکند در حالی که علما معصوم نیستند. ❗ما وقتی از بیرون وبدون توجه به شان نزول به آیه نگاه می کنیم استفاده می کنیم که خداوند برای تمام زمان ها هادیان معصومی قرار داده است که مردم را به حق وحقیقت دعوت می کنند ❗شان نزول آیه : طبری از مفسران اهل سنت در تفسیر خود جامع البیان ج13 ص142 از ابن عباس نقل می کند وقتی آیه نازل شد پیامبر دست خودرا برسینه گذاشت وفرمود: من منذرم وبرای هر قومی هادی است. آن گاه اشاره به شانه علی کرد وفرمود: توهادی هستی ای علی تنها به واسطه تو است که هدایت شوندگان بعد از من هدایت می شوند. ❗حاکم نیشابوری یکی دیگر از بزرگان اهل سنت در مستدرک ج3 ص129 از علی علیه السلام نقل می کند: رسول خدا منذر ومن هادی ام. ❗سیوطی یکی دیگر از بزرگان اهل سنت در درالمنثور ج4 ص45 از علی علیه السلام در تفسیر آیه نقل می کند: رسول خدا منذر ومن هادی هستم ❗شیخ کلینی عالم بزرگ شیعه نیز در کافی ج 1 ص191 از امام باقر نقل می کند: رسول خدا منذر وبرای هرزمانی امام وهادی ای است که مردم را به آنچه پیامبر خدا آورده هدایت می کند. ❗از این آیه با توجه به آنچه گفته شد به دومطلب اساسی می توان دست یافت ❗خداوند برای همه زمان ها هادی وامامی معصوم قرار داده است که طبق روایات سنی وشیعه اهل بیت پیامبر هستند ❗در زمان حاضر هم هادی وامام معصومی وجود دارد. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال لطفا یک روایت با تصحیح سندی از کتب اهل سنت بیارید که این ایام به خانه زهرا حمله شد ✅پاسخ: ابوبکر بن ابی شیبه مولف کتاب المصنف به سند صحیح چنین نقل می کند: هنگامی که مردم با ابی بکر بیعت کردند علی وزبیر در خانه فاطمه با او به گفتگو ورایزنی می پرداختند. زمانی که این مطلب به گوش عمر بن خطاب رسید به خانه فاطمه آمد وگفت:ای دختر رسول خدا به خدا قسم محبوبترین فرد نزد ما پدر تو است وبعد از پدر تو خود شما، ولی به خدا سوگند این محبت مانع از آن نیست که اگر این افراد در خانه تو جمع شدند دستور دهم خانه را بر سر آنها به آتش بکشند. این جمله را گفت وبیرون رفت. وقتی علی وزیبر به خانه بازگشتند زهرا به علی وزبیر گفت:عمر نزد من آمد و سوگند یاد کرد که اگر تجمع شما در این خانه تکرار شود خانه را بر سر شماها می سوزانم. به خدا سوگند او آنچه را که قسم خورده انجام می دهد. 📚مصنف ابن ابی شیبه،ج8 ص572 ❗بررسی سند روایت از دیدگاه رجالیان اهل سنت در اعتبار شخص مولف یعنی ابن ابی شیبه همین بس که ذهبی، دانشمند رجالی اهل سنت در باره او می گوید: عبدالله بن محمد بن ابی شیبه، حافظ بزرگ وحجت است. احمد بن حنبل و بخاری وابوالقاسم بغوی از او نقل روایت کرده وگروهی او را توثیق کرده اند… ابن شیبه از کسانی است که از پل عبور کرده ودر منتهای وثاقت است میزان الاعتدال ج۲ ص۴۹۰ شماره ۴۵۴۹ ودرباره راویان یادآور می شویم که روایت ابن ابی شیبه با سند زیر آمده است حدثنا محمد بن بشر،حدثنا عبیدالله بن عمر،حدثنا زید بن اسلم،عن ابیه اسلم. اینک بررسی وثاقت این گروه ۱_محمد بن بشر: ابن حجر عسقلانی می گوید: ابن معین اورا توثیق نموده، ابوداوود اورا حافظترین محدثان کوفه شمرده وابن حبان او را جزو ثقات نامبرده است.نسایی وابن قانع به توثیق او پرداخته اند تهذیب التهذیب ج۹ ص۷۴ شماره ۹۰ ۲-عبیدالله بن عمر بن حفص بن عاصم بن عمر بن الخطاب یکی از فقهای. هفتگانه مدینه است که در سال ۱۴۷ در گذشته است. ابن حجر عسقلانی می گوید: نسایی اورا ثقه و ضابط معرفی کرده وابن معین وابن زرعه وحاتم نیز او را از ثقات شمرده اند. ابن میمونه وی را از سادات مدینه و اشراف قریش می شمارد و برترین فرد از نظر علم و عبادت وحفظ واتقان حدیث بود تهذیب التهذیب ج۷ ص۴۰ شماره ۷۱ ۳-زید بن اسلم عدوی، فقیه مدینه است که گروهی مانند احمد وابوزرعه ونسایی به وثاقت او تصریح کرده و یعقوب بن شیبه اورا اهل فقه ودانش ومفسر قرآن وثقه دانسته ودر سال ۱۳۶ در گذشته است تهذیب التهذیب ج ۳ص۳۹۶ شماره ۷۲۸ ۴-اسلم عدوی :وی بخشی از زمان پیامبر را درک کرده واز ابوبکر وعمر وعثمان وابن عمر ومعاذ بن جبل وابی عبیده وحفصه نقل روایت می کند. عجلی وابوزرعه اورا از ثقات شمرده اند.اسلم در سال ۸۰ ودر سن ۱۱۴ سالگی در گذشته است. تهذیب التهذیب ج۱ ص۲۶۶ شماره ۵۰۱ ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
❓لطفا معيار هاى انتخاب رهبر رو بگيد ؟؟ چرا امام خامنه اى؟؟ چرا بهجت ن؟ ✅پاسخ: طبق ادله عقلی وقرانی وروایی فقهای عظام در عصر غیبت به نیابت از امام عصر به عنوان حاکم بر مردم برگزیده شده اند. شیخ صدوق در کتاب الفقیه خود که یکی از کتب اربعه شیعه است روایت می کند که پیامبر فرمود: "اللهم ارحم خلفائی قیل یا رسول الله ومن خلفاوک قال الذین یاتون من بعدی یرون حدیثی وسنتی" "خداوندا جانشینان مرا رحمت کن.سوال شد جانشینان تو چه کسانی هستند؟ فرمود:کسانی که پی از من می آیند وحدیث وسنت مرا برای مردم بازگو می کند" 📚من لا یحضره الفقیه،ج4 ص420 در روایت دیگری امام عسکری فرمود: "هر یک از فقهای شیعه که خویشتندار باشد، محافظ دینش باشد، در مخالفت با هوای نفسش باشد، مطیع پروردگار باشد، بر مردم لازم است از او پیروی کنند" 📚وسایل الشیعه،ج27 ص131 ❗اما از آنجایی که همه فقها نمی توانند با یکدیگر زمام حکومت را بر دست بگیرند طبق عقیده برخی فقها خداوند در عصر غیبت این حق را به مردم داده است که از میان فقهای جامع الشرایط فقیهی را به عنوان حاکم خود قرار دهند 📚مفاهیم القرآن، علامه سبحانی، ج2 ص 183 فصل سوم ❗ودر عصر کنونی مردم به واسطه مجلس خبرگان که نمایندگان آنان هستند، ایت الله خامنه ای ( زید عزه) را به عنوان حاکم ورهبر انتخاب کرده اند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
❗نقد: ﺗﻘﺪﺱ ﮔﺮﺍﯾﯽ ﺳﺮ ﻣﻨﺸﺎً ﺩﯾﻜﺘﺎﺗﻮﺭﻯ ﻭ ﺍﺳﺘﺒﺪﺍﺩ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮ ﭼﯿﺰﻯ ﻛﻪ ﻣﻘﺪﺱ ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﺷﺪ، به معنی این است که ﺷﻤﺎ ﺩﯾﮕﺮ ﺣﻖ ﻧﺪﺍﺭﯾﺪ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﻰ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﺁﻥ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻧﻈﺮ ﻛﻨﯿﺪ. ﻭ ﻛﻮﭼﻚ ﺗﺮﯾﻦ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﻭ ﻣﺨﺎﻟﻔﺘﻰ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺳﻨﮕﯿﻨﻰ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ . ﺍﯾﻦ ﻣﻘﺪﺱ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻫﺮ ﭼﯿﺰﻯ ﺑﺎﺷﺪ : ﯾﻚ ﻛﺘﺎﺏ، ﯾﻚ ﺩﯾﻦ، ﯾﻚ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﯾﻚ ﺑﻨﺎ ﻭ ... ﺑﺎ ﺗﻘﺪﯾﺲ ﮔﺮﺍﯾﯽ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻛﻨﯿﺪ. ﻫﯿﭻ ﻛﺲ ﻭ ﻫﯿﭻ ﭼﯿﺰ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﻣﻘﺪﺱ ﻧﯿﺴﺖ ﻛﻪ ﻧﺘﻮﺍﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻘﺪ ﻛﺸﯿﺪ. ✅پاسخ: اموری که مقدس شمرده می شوند متفاوت هستند.برخی امور حقیقتا مقدس ومورد احترام هستند وبرخی امور تقدسشان وهمی وخیالی است وحقیقتا در خارج هیچ گونه تقدس واحترامی نمی توان برای آنان قائل شد. تقدس گرایی به معنای نفی سوال کردن ونقد کردن واشکال کردن مخالف تعالیم اسلام است. اسلام به پیروان خود توصیه می کند که همواره باید پیرو دلیل وبرهان باشند ونباید به بهانه مقدس شمردن برخی افراد وبرخی امور، چشم وگوش بسته وبدون موید عقلی پیرو آن امور وافراد باشند 📚بحار الانوار،ج2 ص81 باب 14 وباب 16 ص111 ❗اما پس از آن که با دلیل عقلی ونقلی معتبر ثابت شد که برخی امور مقدس هستند لازم است همگان احترام آن ها را نگه دارند وهیچ گونه بی احترامی واهانتی به آن مقدسات نکنند 📚بحار الانوار،ج 72 ص148 باب 57 ❗البته گفتنی است که برخلاف آنچه نویسنده متن بالا آورد، وما نیز به آن اشاره کردیم تقدس گرایی در فرهنگ اسلام به معنای نفی سوال واشکال کردن نیست واسلام به هیچ وجه مخالف با بحث های علمی نمی باشد بلکه پیروان خودرا دعوت به آن نیز می کند، انچه لازم است آن است که نقد ها باید منصفانه وبدون توهین واهانت کردن باشد 📚بحار الانوار،ج2 ص198 باب 4 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا شیعیان برروی مهرسجده می کنند؟ چرابرروی فرش ولباس سجده نمی کنند؟ آیاسجده برمهربدعت یابت پرستی نیست؟ ✅پاسخ برای اینکه روشن شودشیعیان چرابرزمین سجده می کنند توجه به این حدیث منقول امام صادق کافی است: هشام ابن حکم ازآن حضرت سوال کرد بر چه چیز می توان سجده کرد و بر چه چیز نمی توان سجده کرد؟ امام فرمود: «سجود جایز نیست مگربر زمین یاچیزی که از زمین می روید، مگرخوردنی ها وپوشیدنی ها» هشام می گوید:گفتم فدایت شوم حکمت آن چیست؟ فرمود:زیرا سجود و خضوع برای خداوند است و سزاوار نیست برای خوردنی ها و پوشیدنی ها سجده کرد، زیرا دنیاپرستان بنده ی خوردنی ها و پوشیدنی ها هستند و کسی که سجده می کند در سجود مشغول عبادت خداست.بنابراین سزاوار نیست پیشانی را در سجده اش برچیزی بگذارد که معبود دنیاپرستی است فریفته زرق و برق دنیا هستند. پس امام افزود:«سجده بر زمین افضل است چرا که تواضع و خشوع در برابر خدا را بهتر نشان میدهد.» 📚علل الشرایع ج ۲ ص۳۴۱ ❗مدارک مساله از کتب اهل سنت ۱) حدیث معروف نبوی در مورد سجده بر زمین این حدیث را شیعه و سنی نقل کرده اند که آن حضرت فرمود: «جعلت لی الارض مسجدا و طهورا» یعنی: زمین برای من محل سجده و طهارت است و طهارت(تیمم) قرار داده شده است. 📚 صحیح بخاری ج ۱ ص ۹۱ سنن بیهقی ج ۲ ص۴۳۳ ❗پس اگرشیعیان مقیدهستندبرزمین سجده کنند و سجده برفرش و مانند آن را مجاز نمی دانند کارخطایی نکرده اند،چون به دستور رسول الله عمل می کنند ۲) سیره پیامبر: از روایات متعددی استفاده می شودکه پیامبرنیز بر زمین سجده می کرد نه برفرش، لباس ومانند آن. درحدیثی از ابوهریره می خوانیم که می گوید:«رسول خدا را در یک روز بارانی دیدم که برزمین سجده می کرد و اثر آن برپیشانی وبینی او نمایان بود» 📚مجمع الزوائد ج۲ص۱۲۶ اگرسجده برفرش و پارچه جایزبود لزومی نداشت آن حضرت درروز بارانی برزمین سجده کند. عایشه نیز می گوید:«من هرگز ندیدم رسول الله (به هنگام سجده) پیشانی خود رابپوشاند» 📚 مصنف ابن ابی شیبه ج۱ص۳۹۷ ۳) سیره صحابه: جابربن عبدالله انصاری می گوید:«من با پیامبر نماز ظهر می خواندم، مقداری از سنگ ریزه ها را در یک کف دستم می گرفتم و آن را از این دست به آن دست می کردم تا خنک شود و برآن سجده کنم،این کار به خاطر شدت گرما بود.» 📚مسند احمد ج۳ ص۳۲۷ انس بن مالک می گوید:« ما در شدت گرما درخدمت رسول خدا بودیم بعضی از ما سنگریزه را در دستش می گرفت تا خنک شود پس آن را برزمین می نهاد و برآن سجده می کرد.» 📚 السنن الکبری ج۲ ص۱۰۶ این دوحدیث نشان می دهد که اصحاب پیامبر مقید بودند برزمین سجده کنند حتی برای موقع گرما چاره می اندیشیدند. اگر سجده برزمین لازم نبود این کار پرزحمت لزومی نداشت. ❗ازمجموع این اخبار آیا جز این می فهمیم که سیره پیامبر و صحابه این بوده که برزمین سجده کنند؟! حال اگرکسانی که ازمسلمین بخواهند این سنت را زنده کنند باید به عنوان بدعت ازآن یاد شود؟ ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال با توجه به سوره ی کهف چرا حضرت خضر قصاص قبل از جنایت کرد و آن غلام را کشت؟ ✅پاسخ: ما در این جهان دارای دو نظام هستیم. نظام تکوین ونظام تشریع. مثل خدا بندگانش را مبتلا به خوف وناامنی واز بین رفتن نفوس وعزیزان میکند تا معلوم شود چه اشخاصی در برابر این حوادث صابر وشکیبا هستند . ❗یکی از شاخه های توحید، توحید در مالکیت است.خداوند مالک اموال ونفوس مردمان است چنان که می فرماید: "آیا نمی دانستی که حکومت وهر آنچه در عالم است برای خداست"( بقره 107 ❗خداوند مامورانی برای انجام کارهای تکوینی در عالم دارد.برخی فرشتگان مامور گرفتن جان ها،برخی مامور ارزاق و... ❗کشته شدن آن نوجوان نیز به امر تکوینی خدا بود ومثلا حضرت خضر نقش عزرائیل را در گرفتن جان آن نوجوان بازی کرد. آیا کسی میتواند بگوید که عزرائیل افراد را قبل از جنایت قصاص میکند؟ پاسخ کاملا منفی است زیرا گرفتن جان امری تکوینی با اذن پروردگار که مالک جان افراد است صورت میگیرد وآن هم از روی مصالح وحکمت ها. ❗اما در نظام تشریع وواجبات ومحرمات خداوند برای بندگان چنین جعل کرده است که قصاص قبل جنایت ممنوع است وروشن شد که خضر مامور تکوینی خداوند بود. چنان که خضر گفت: "من هرگز از پیش خود این کار را نکردم"( کهف 82) ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به تفسیر نمونه،ج12 ص505 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال من شیعه هستم اما مدتی است از طرف تنی چند از دوستانم که انها هم قبلا شیعه بودند اما دچار لغزش شده اند مورد سوال قرار می گیرم اما می دانم که اگر به شبهاتی که ایجاد می کنند با سند بهشان جواب بدهم به خواست خدا و نظر اهل بیت علیه السلام بلاخره متوجه می شوند وبرمی گردند چند سوال که انها مدام مطرح می کنند و من بخاطر کم سوادی نمی توانم درست جواب بدهم از خدمت عزیزتان می پرسم شما را به امام زمان قسم کمکم کنید وبا ذکر سند تا فرجی شود .می گویند در قران خداوند تمام زنان پیامبر را مادران امت اسلام معرفی کرده پس چرا در تشیع به عایشه بی احترامی می شود ؟ در قران انصار ومجاهدین بعنوان اصحاب پیامبر معرفی شده اند که بهشتی اند چرا به ابوبکر وعمر بد می گویند و وسرزنش می کنند وقتی در قران مورد تایید قرار گرفته اند چطور ممکن است حرف پیامبر را در خصوص حضرت علی علیه السلام نادیده گرفته باشند و خود بجای او حکومت کنند ؟با تشکر .امیدوارم با جواب به این موارد مابقی شبهاتشان را هم بتوانم جواب بدهم اگر این دوستانم متوجه اشتباه خودشان بشوند تعداد زیادی از افراد خانواده واقوام و دوستانشان نیز هدایت خواهند شد با سپاس ✅پاسخ: 1⃣این که همسران پیامبر مادران امت معرفی شده اند تنها از آن جهت است که ازدواج با آنان حرام است وبس چرا که انسان با مادر خود ازدواج نمیکند. ❗ابن سعد روایت میکند که زنی به عایشه گفت مادر عایشه جواب داد: "لست بامک انا ام رجالکم" "من مادر تو نیستم مادر مردان شما هستم" 📚الطبقات الکبری،ج8 ص64 📚فتح القدیر،ج4 ص263 📚در المنثور،ج5 ص183 ❗اگر عایشه مادر همه امت است پس چرا این گونه سخن میگوید؟ 2⃣عایشه کسی است که به جنگ ودشمنی با علی علیه السلام برخاست علمای اهل سنت روایت میکنند که علی فرمود : "به آن خدایی که دانه را شکافت ومردمان را آفرید پیامبر گفت مرا جز مومن دوست نمی‌دارد وبه غیر منافق با من دشمنی نمیکند" 📚صحیح ترمذی،ج2 ص301 📚سنن نسایی،ج2 ص271 📚مسند احمد،ج1 ص84 3⃣آیه مورد استناد شما در رضایت خداوند از مهاجرین وانصار ( توبه 100) چنین میگوید که رضایت وخشنودی او شامل حال همه مهاجران وانصار که دارای برنامه صحیح بودند میشود نه اینکه مهاجرین وانصار چه خوب باشند وچه بد مشمول رضایت خدا شوند. اگ اهل سنت میگویند همه مهاجرین وانصار بهشتی هستند باید دیگر صحیح بخاری را صحیح ترین کتاب ندانند چرا که روایت میکند که پیامبر فرمود: "عده ای از اصحاب من وارد بر حوض میشوند ولی از آن ممنوع میگردند. من میگویم پروردگارا اینها اصحاب ویاران من هستند در پاسخ من میگوید :از آنچه بعد از تو انجام دادند اطلاع نداری زیرا اینها پس از تو آیین خویش را رها کرده واز آیین پدرانشان پیروی نمودند" 📚صحیح بخاری،ج8 کتاب الرقاق،باب فی الحوض،ح6213-6213 4⃣بخاری روایت میکند که عمر لحظه مرگ چنین می گفت: "اگر به اندازه تمام زمین، طلا داشتم پیش از آنکه خدارا ملاقات کنم همه را بخاطر ترس از عذاب خدا فدیه میدادم" 📚صحیح بخاری،ج3 ص3489 این سخن عمر را با آین آیه قرآن مقایسه کنید: "اگر ستمکاران تمام آنچه روی زمین است را مالک باشند همانند آن نیز بر آن افزوده شود حاضرند همه را فدا کنند تا از عذاب شدید قیامت رهایی یابند واز سوی خدا برای آنها اموری ظاهر میشود که هرگز گمان نمیکردند"( زمر 47) ❗به هرحال ادله خلافت حضرت علی وغصب خلافتش چنان فراوان است که دراین مجال کوتاه توان به پرداختن به آنها نیست درسوالات بعدی مفصل تر وارد میشویم ودرپیام های گذشته نیز درمورد آن بحث کرده ایم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال لطفا به متن زیر پاسخ دهید: چه زيبا گفت علي شريعتي: آنان ک ما را به جرم دوستي با جنس مخالف از آتش جهنم ميترسانند.. خودشان به اميد حوريان بهشتي نماز ميخوانند... 🌟🌟🌟 ✅پاسخ: مراجع عظام در استفتایی که از محضرشان شد در رابطه با دوستی بین دختر وپسر نامحرم چنین فرمودند: "دوستی بین دختر وپسر جایز نیست چون ترس افتادن به گناه در میان است" 📚رساله دانشجویی،پرسش 325 ❗چرا که آیات وروایات مملو است از لزوم التزام به واجبات و ترک محرمات که می توانید رجوع کنید به کتاب شریف وسایل الشیعه ج15 ص9 به بعد ❗واز آنجایی که دراین ارتباط حریم دستورات پرودگار شکسته میشود لذا دراسلام این نوع ارتباط ممنوع شمرده شده است ❗از امام باقر در تفسیر این آیه "نزدیک کارهای زشت وقبیح نروید چه آشکار باشد وچه پنهان"( انعام 191) آمده است که فرمود: "مقصود از کار زشت آشکار، زنا کردن است ومقصود از کار زشت پنهان ارتباط با نامحرم است" 📚مجمع البیان،ج4 ص590 ❗اما ارتباط با حوریان بهشتی ارتباط بگونه همسری وازدواج است که امری مشروع ومورد رضایت شارع وتمام عقلای عالم است پس مقایسه این دو با یکدیگر مقایسه ای قبیح است که نشان از عمق کژ اندیشی واشفتگی ذهنی فرد قیاس کننده دارد. ❗اما ایا این که فردی برای رسیدن به حوریان وهمسران بهشتی وسایر نعمات بهشت خدا را پرستش کند اگر چه عملش مقبول ومشروع است اما در روایات این نوع عبادت پرودگار عبادت کامل وبرتر شمرده نشده است چنان که حضرت علی فرمود: "گروهی خدا را از روی رغبت ومیل به نعمت های بهشت پرستش کردند این عبادت تاجران است وعده ای اورا از روی ترس پرستیدند واین عبادت بردگان است وجمعی دیگر خدارا برای شکر نعمت ها ( واین که شایسته عبادت است) پرستیدند این عبادت آزادگان است" 📚نهج البلاغه،حکمت 237 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال طبق حديث کسا و آيه تطهير فقط پنج تن از هر گونه ناپاکي و پليد پاک و بيگناه هستن آيا دليلي وجود دارد که امامان بعد از امام حسين( ع) هم معصوم هستند؟ ✅پاسخ: برای اثبات عصمت سایر امامان، اثبات عصمت یکی از آنان کافی است زیرا به طور قطع هریک از امامان بر امام بعد از خود وصیت کرده است واورا امام معصوم پس از خود معرفی کرده است. ❗حضرت علی فرمود: "خداوند به اطاعت کردن از اولی الامر ( که امامان هستند) امر کرده است چرا که آنان معصوم ومطهر هستند وبه معصیت پرودگار امر نمی کنند" 📚علل الشرایع،ج1 ص123 ❗پیامبر گرامی فرمود: "من وعلی وحسن وحسین ونه نفر از فرزندان حسین مطهر ومعصوم هستیم" 📚کمال الدین،ج1 ص280 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال اینکه منقول است بین مردم که نمیتوان به احادیث کتاب بحارالانوار اعتماد کرد صحیح است؟ ✅پاسخ: کتاب شریف وگرانسنگ بحار الانوار کتابی است عظیم که به دایره المعارف روایات شیعه نام گرفته است. ❗علامه پس از آن که از کتبی که روایات بحار را از آن ها نقل میکند نام می برد فصلی را می‌گشاید برای بحث درباره وثوق واعتماد به آن کتب وچنین می گوید: "بدان اکثر کتبی که ما در نقل روایات به آن ها اعتماد کردیم مشهور است ونسبت آن ها به صاحبانشان معلوم است" 📚بحار الانوار،ج1 ص26 ❗اما درمورد اینکه آیا تمام روایات بحار الانوار قابل اعتماد است با خیر نخست باید اثبات شود که معیار صحیح در صحت روایات چه معیاری است؟ معیار صحیح در صحت روایات اعتماد به روایت موثوق الصدوری است. یعنی اگر از هر راهی یقین یا اطمینان کرد روایت از معصوم صادر شده است آن روایت برای ما حجت است.گاهی از بررسی سندی به این نتیجه می‌رسیم گاهی بخاطر شهرت وعمل کردن علما به آن روایت گاهی به سبب موافقت آن روایت با سایر روایات، گاهی به سبب موافقت با قرآن،گاهی به سبب نقل علمای بزرگ در کتابشان با تصریح به صحت روایت و... ❗ایت الله جوادی آملی می فرماید: "از هر راهی که اطمینان به صدور روایت از معصوم صادر شود کافی خواهد بود خواه به عدالت راوی باشد یا به وثاقت وی، به علو متن روایت باشد یا به عمل کردن فقها به متن واسناد به آن در مقام استدلال یا هر راه دیگر" 📚ادب فنای مقربان،ج1 ص87 ❗آیت الله مکارم می فرماید: "برای پذیرش حدیث وروایت معیار اصلی وثوق واعتماد به روایت است که از طرق مختلف ممکن است به وجود آید گاه سلسله سند با راویان مورد اعتماد، گاه کثرت وتعدد روایت آن هم تر کتب معتبر ومشهور وگاه محتوای بلند وعمیق " 📚پیام امام ج1 ص57 ❗وقتی یک کارشناس وطلبه با این دید به روایات بحار الانوار شریف بنگرد طبیعتا استفاده وافری از این کتاب می برد وشاید بتوان گفت که بیش از 90 درصد روایات بحار الانوار را قابل اعتنا وتوجه قرار میدهد روی این اساس کم اهمیت دادن وضعیف جلوه دادن روایات بحار الانوار شریف گذشته از آن که جفا وظلمی است به علامه مجلسی سبب بی اعتمادی مردم به این کتاب میشود که آن هم سبب ضربه وضرر به مکتب میشود. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال لطفا درمورد خدای ابن تیمیه رهبر وهابیت توضیح بدید که خداشون چطوره؟تا بزنیم تو دهن وهابیت ✅پاسخ: ❗خدای ابن تیمیه ووهابیت سوار بر پشه میشود: ابن تیمیه صراحتا می گوید: "اگر خداوند بخواهد می تواند با قدرت خویش بر پشت پشه ای سوار شود حال چرا نتواند بر روی عرش استقرار یابد" 📚التاسیس فی رد اساس التقدیس،ابن تیمیه،ج1 ص568 ❗ومی گوید: "خداوند هرشب از آسمان به زمین می آید... کسی که منکر این سخن گردیده ویا ان را توجیه کند گمراه وبدعت گذار است" 📚کتب رسایل وفتاوی ابن تیمیه،ج5 ص61 ❗استادش ابویعلی تا آنجا پیش میرود که همه اعضا به جز ریش وعورت را برای خدا ثابت میداند ومی گوید: "نسبت به آن چه در صفات حق گفته شده از قول من نقل کنید من به جز ریش وعورت هر عضوی را برای خدا قائل میشوم" 📚العواصم من القواعد،ص210 ❗ابن تیمیه می گوید: "خداوند، بخدا نمیباشد مگر آن که جسم باشد " 📚بیان تلبیس الجهمیه،ج1 ص94 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال یه سوال داشتم چرا شخصی که از دین مرتد میشود خونش مباح است در صورتی که دین امری شخصی است؟ ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی پاسخ میدهند: " ❗این احکام مرتد مربوط به کسی نیست که اعتقادی در درون دارد ودر مقام اظهار آن بر نیامده است بلکه تنها کسی را شامل میشود که به اظهار یا تبلیغ آن بپردازد ودر حقیقت قیام بر ضد رژیم موجود جامعه کند، روشن است که این خشونت بی دلیل نیست وبا مساله آزادی اندیشه منافات ندارد وشبیه این قانون در بسیاری از کشورهای شرق وغرب با تفاوتهایی وجود دارد. ❗توجه به این نکته لازم است که پذیرش اسلام باید طبق منطق باشد مخصوصا کسی که از پدر ومادر مسلمان تولد یافته ودریک محیط اسلامی پرورش دیده بعید به نظر میرسد که محتوای اسلام را تشخیص نداده باشد بنابراین عدول وبازگشت او به توطئه وخیانت شبیه تر است تا به اشتباه وعدم درک حقیقت وچنین کسی استحقاق چنان مجازاتی را دارد ضمنا احکام هرگز تابع یک فرد ودو فرد نیست بلکه مجموع را به طور کلی باید در نظر گرفت" 📚تفسیر نمونه،ج11 ص426 ❗در جای دیگر می فرماید: "در حقیقت این حکم یک فلسفه اساسی دارد وآن حفظ جبهه داخلی اسلام وجلوگیری از متلاشی شدن آن ونفوذ بیگانگان ومنافقان است زیرا ارتداد در واقع یک نوع قیام بر ضد رژیم کشور اسلامی است که در بسیاری از قوانین امروز نیز مجازات آن اعدام است. ❗اگر به فرد اجازه داده شود هر روز که مایل بود خود را مسلمان معرفی کند وهر روز مایل نبود استعفا دهد به زودی جبهه داخلی اسلام از هم متلاشی خواهد شد وراه نفوذ دشمنان وعوامل وایادی آنان باز خواهد شد وهرج ومرج شدیدی در سراسر جامعه اسلامی پدید خواهد آمد بنابراین این حکم مزبور در واقع یک حکم سیاسی است که برای حفظ حکومت وجامعه اسلامی ومبارزه با ایادی وعوامل بیگانه ضروری است " 📚تفسیر نمونه،ج2 ص650 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman