eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.2هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال این ک می گن در کار خیر حاجت هیچ استخاره ای نیست یعنی چی؟ ؟ منظور از کار ها خیر چیه؟قائدتا ک نباید فقط ب ازدواج و خواستگاری مربوط بشه؟؟ ✅پاسخ: برای استخاره دو معناست. یکی معنای حقیقی استخاره است که در اخبار و روایات ما بیشتر از آن نام برده شده، طلب خیر نمودن از خداست. این استخاره همان استخاره ی مطلق است، اختصاص به مورد شک و تردید ندارد. این در واقع استمداد از خدای متعال و تفویض کارها به او در جمیع امور و تمام افعال زندگی است.به این معنا که انسان در تمام کارها از خداوند خیر وسعادت را بخواهد حتی کارهای روشنی که نیاز به استخاره ندارد. از این رو است که امام صادق فرمود: که خداوند فرمود: "من شقاء عبدی ان یعمل الاعمال و لا یستخیرنی" "ازبدبختی بنده من آن است که کاری از کارهایش را بدون استخاره (طلب خیر) از من انجام دهد." 📓بحار الانوار،ج88 ص223 📓وسایل الشیعه،ج8 ص79 در روایت دیگری فرمود: "هیچ بنده با ایمانی از خدا طلب خیر نکرد مگر آنکه پروردگار سعادت اورا فراهم ساخت" بحار الانوار،ج88 ص224 بنابراین، طبق روایات فراوان، این نوع استخاره برای رفع تحیر و سرگردانی نیست، بلکه در همه ی مراحل یک کار خوب و پسندیده و راه گشاست. معنای دوم استخاره، طلب خیر نمودن از خدا، برای رفع تحیر و سرگردانی است که اختصاص به موارد شک و تردید دارد. در روایتی آمده است که ابی علی قمی از امام صادق سوال کرد: "مواردی پیش می آید که متحیر می مانم کاری را انجام دهم یا خیر. امام فرمود:وقتی به نماز می ایستی درآن زمان استخاره کن چرا که شیطان درآن زمان از انسان دور تر است..." 📓وسایل الشیعه،ج8 ص78 جهت آگاهی از کیفیت استخاره گرفتن رجوع کنید به کتاب مفاتیح نوین،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ص1169 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال وهابی ها به ما میگن رافضی ما باید ناراحت بشیم یا خوشحال ✅پاسخ: علامه مجلسی در بحار الانوار گرانسنگ بابی دارد تحت عنوان: "فضل الرافضه ومدح التسمیه بها" "باب درمورد فضیلت رافضی بودن ومدح وستایش نامگذاری به آن" 📗بحار الانوار،ج65 ص96 ❗یکی از صحابه امام صادق به ایشان گفت: مردی به من میگوید حواست باشد رافضی نشوی امام فرمود: "به خدا قسم که چه خوب اسمی است که خداوند به شما شیعیان بخشیده است تازمانی که قول وسخن مارا میگیرید " 📗همان مدرک ❗در روایت دیگری آمده است که امام باقر دست به سینه نهاد وسه مرتبه فرمود: "انا من الرافضه وهو منی" "من رافضی هستم ورافضی بودن اختصاص به من دارد" 📗همان مدرک،ص96 ❗شیعیان را از آن جهت رافضی میگویند که خلافت غاصبین حق حضرت علی در حکومت را قبول ندارند وانان را به رسمیت نمی شناسد. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال دعایی که باعث جدایی زن وشوهرمیشه به نام دعای سیاهی وجدایی صحت داره راهکارجلوگیری ازان چیست ✅پاسخ: اصل مساله سحر مورد قبول است اما اینکه روایاتی از اهل بیت به صورت دعا آمده باشد که در سحر کردن موثر است چنین چیزی صحت ندارد. اساسا سحر وساحری در اسلام گناه کبیره است وروایات بسیاری در مذمت آن آمده است 📓بحار الانوار،ج76 ص205 باب 96 اما راههایی برای مقابله با سحر وجود دارد.از قبیل توکل بر خداوند ودعا کردن،صدقه دادن،خواندن دعاهای وارده از اهل بیت برای دفع سحر محمد بن عیسى گوید از حضرت رضا در باره سحر پرسیدم حضرت فرمود: سحر واقعیت دارد و به اذن خدا اثر مىکند هر گاه ترا سحر کردند دستت را تا مقابل صورتت بالا ببر و این دعا را بخوان: "باسم الله العظیم باسم الله العظیم رب العرش العظیم " 📓بحار الانوار ج92 ص129 ❗دعاهای دیگری نیز برای دفع سحر وجود دارد که میتوانید به بحار الانوار، جلد 92 ص124 باب 96 "دعا برای دفع سحر وچشم زخم"مراجعه فرمائید ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا درباره نامه عمر بن خطاب به رود نیل و همچنین سخن گفتن و یاری رساندن غیبی وی به لشکر مسلمین در نهاوند توضیحاتی بفرمایید. ✅پاسخ: بله اهل سنت ووهابیون ما را به دلیل آنکه برای امامان خود عقیده به قدرت غیبی داریم متهم به غلو وشرک می کنند اما خودشان برای عمر چنین چیزی را عقیده دارند. شما دو داستان را اشاره کردید ما هم مقداری درمورد این دو داستان توضیح میدهیم. دانستان نامه عمر به نیل چنین است: "چون عمر مصر را فتح کرد، اهالی آنجا سنتی درمورد رود نیل داشتند که می گفتند که در روز سیزده از ماه بونه ما پیش دختر باکره ای که با پدر ومادرش زندگی می کند می رویم وپدرش را راضی میکنیم ودختر را زینت می کنیم وبه نیل می اندازیم. ونیل هم برای ما جاری میشود. عمرو عاص به آنان گفت چنین سنتی در اسلام نیست. آنان سه ماه از این کار دست برداشتند ونیل هم جاری نشد. به عمر نامه نوشتند واو را از جریان مطلع کردند. عمر به عمرو عاص نوشت کار درستی کرده ای. من در داخل این نامه رقعه کوچکی گذاشتم وچون نامه به دست تو رسید رقعه را به نیل بینداز. درآن رقعه نوشته بود: "از عبدالله عمر امیر المومنین به نیل مصر؛اما بعد: اگر تاکنون از جانب خود جاری شدی جاری نشو واگر خدای واحد قهار تورا جاری ساخته است ما از خدای واحد قهار می خواهیم تورا جاری کند" وچون چنین کردند نیل جاری شد. 📗تاریخ مدینه دمشق،ابن عساکر، ج44 ص 337 📗کنزالعمال،ج12 ص561 📗تفسیر قرطبی،ج13 ص104 و.... اما داستان دوم: چنین روایت کرده اند: "عمر بر بالای منبر بود به ناگاه برایش مکاشفه ای روی داد وساریه ( اسم فرمانده لشگر) را که در نهاوند در سرزمین فارس بود دید که در دره ای با دشمن برخورد کرده اند ودر حال شکست خوردن هستند.درحالی که در نزدیکی آنها کوهی قرار دارد واگر به آنجا پناه آورند از شکست نجات پیدا میکنند. لذا عمر در اثنای خطبه فریاد زد وگفت:"یا ساریه الجبل، الجبل" ای ساریه به سوی کوه برو. خدا صدای اورا به گوش ساریه که در فارس بود رساند واو لشکر را متوجه کوه کرد ودر آنجا با دشمن جنگید و پیروز شد" 📗کنزالعمال،ج12 ص571 📗کشف الخفا،ج2 ص380 ❓ایا این غلو نیست ❓چگونه است ما اگر عقیده به قدرت غیبی امامان داشته باشیم مشرک هستیم اما شما موحد ❗در پایان لازم است که بدانید هر دو داستان جعلی ودروغ است. علامه امینی می گوید: تنها راوی روایت نیل عبدالله بن صالح مصری است که یکی از افراد بسیار دروغگو وجاعل بوده است واحمد بن حنبل ونسایی اورا رد کرده اند 📗العلل ومعرفه الرجال،ج3 ص212 📗الضعفا والمتروکین،ص149 وراوی جریان یا ساریه الجبل هم سیف بن عمر است که ضعیف است واورا به کفر متهم کرده اند 📗کتاب المجروحین،ابن حبان،ج1 ص345 📗الکامل فی ضعفای الرجال،ج3 ص435 رجوع کنید به الغدیر،علامه امینی،جلد 8 صفحه 124 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا به غیر از امام حسین علیه السلام سایر ائمه دست به قیام نزدند؟؟؟ ✅پاسخ': در زیارت جامعه کبیره خطاب به امامان می گوییم: "ساسه العباد" مراد آن است که امامان تدبیر اجتماع مردم واداره آن را برعهده دارند 📗ادب فنای مقربان،ایت الله جوادی آملی،ج1 ص246 در روایتی امام صادق فرمود: خداوند تدبیر امور بندگانش را به پیامبرش واگذار کرد تا ببینید که چگونه اورا اطاعت میکنند 📗بحار الانوار،ج25 ص332 ودر روایت دیگر فرمود؛ "فما فوض الله الی رسوله فقد فوضه الینا" "هر آنچه خداوند به پیامبر واگذار کرده است آن را به ما واگذار کرده است" 📗همان مدرک ❗روشن شد که امامان سیاستمداران زندگی مردم بوده اند. هرموقع هدایت آنان منوط به قیام بود قیام میکردند وهم موقع منوط بر عدم قیام بود چنین میکردند ❗روی این حساب هر امامی با توجه به شرایط زمان خود هر آنچه به مصلحت جامعه ومردم ودین بوده است را انجام دادند. گاهی شرایط اقتصا میکرد امام سکوت کند،گاهی اقتضا میکرد به صلح رضایت دهد،گاهی اقتضا میکرد با قیام کردن دین مردم را حفظ کرد،گاهی شرایط اقتضا میکرد با تشکیل کلاس ودرس امور بندگان وجامعه را تدبیر کند و... ❗اگر هریک از امامان در زمان امام دیگر بودند برنامه همان امام را اجرا میکرد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوآل لطفا بگید اول کسی که دعوت پیامبر را لبیک گفت چه کسی بود ✅پاسخ: در روایات بسیاری از کتب شیعه واهل سنت آمده است که علی علیه السلام اول مومن ومسلمان بوده است. علامه مجلسی انبوهی از این روایات را ذکر می کند 📗بحار الانوار،ج38 ص201 باب 65 همچنین در کتب بسیاری از اهل سنت به اول مسلمان بودن حضرت علی اشاره شده است. حاکم نیشابوری روایت می کند که پیامبر فرمود: "اول کسی که در کنار حوض برمن وارد میشود اول کسی است که به من ایمان آورده است واو علی است" 📗مستدرک حاکم،ج3 ص147 احمد در مسند روایت میکند که پیامبر فرمود: "علی اولین نفر از اصحاب من است که اسلام آورد" 📗مسند احمد،ج5 ص662 ❗اهل سنت پس از دیدن نصوصی که میگوید علی اول مسلمان بوده است میگویند علی درآن زمان کودک بوده وایمان یک کودک پذیرفته نیست ایت الله مکارم پاسخ میدهد: اولا:پیامبر اسلام علی را پذیرفت وکسی که اسلام اورا درآن سن وسال معتبر نداند در واقع ایراد بر پیامبر میگیرد ( روشن است که اسلام علی با دعوت پیامبر بوده است چگونه ممکن است پیامبر کسی را به اسلام دعوت کند که اسلامش پذیرفته نیست) ثانیا:از قرآن استفاده میشود که حتی بلوغ شرط نبوت نیست وبرخی پیامبران در طفولیت به این مقام رسیدند مانند حضرت یحیی وعیسی،(مریم 12-30) وقتی در نبوت که مقامی بزرگ و والاست سن خاصی مطرح نباشد در ایمان آوردن وپذیرش اسلام به طریق اولی سن بلوغ نباید شرط باشد پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج9 ص332 ثالثا:در روایات بسیاری که به برخی اشاره کردیم پیامبر علی را به عنوان اولین مسلمان ستوده است. چگونه ممکن است بگوییم ایمان علی در خردسالی ارزش ندارد با این حال پیامبر از این ویژگی با عنوان یک فضیلت بزرگ یاد کند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا افرادی مثل ادیسون ودیگر مخترعان که به جامعه بشری خدمت کردن میرن جهنم ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند: "الف:گاهی هدف اصلی از اختراع یک عمل تخریبی است ( همانند کشف انرژی اتمی که نخستین بار به منظور ساخت بمبهای اتمی صورت گرفت) سپس در کنار آن منافعی برای نوع انسان نیز به وجود آورده که هدف واقعی مخترع یا مکتشف نبوده ویا در درجه دوم قرار داشته که تکلیف این دسته از مخترعان روشن است ب: گاهی مخترع هدفش بهره گیری مادی ویا اسم واوازه وشهرت است. تکلیف این گروه هم روشن است آنها هیچ گونه طلبی از خدا ندارند ونه از همنوعان خود وپاداش آنها همان سود وشهرتی بوده که می خواسته اند وبه آن رسیده اند ج: گروه سوم کسانی هستند که مسلما انگیزهای انسانی داشته اند وهدف آنان خدمت به خلق بوده است. اینگونه افراد اگر ایمان داشته باشند ومحرک الهی که بحثی درآن نیست واگر نداشته باشند اما محرکشان انسانی ومردمی بوده است بدون شک پاداش مناسبی را از خداوند دریافت خواهند کرد. دلیل این مساله علاوه بر حکم عقل اشاراتی است که درایات وروایات آمده است. ❗ما هیچ دلیلی نداریم که جمله"خداوند اجر محسنین راضایع نمی کند"( یوسف 90) شامل این گونه افراد نشود. ❗آیه "هرکس به اندازه سنگینی ذره ای کار نیک کند آن را می بیند"( زلزله 7) ❗در حدیثی امام کاظم فرمود: "در بنی اسرائیل مرد با ایمانی بود که همسایه کافری داشت مرد بی ایمان نسبت به همسایگان با ایمان خود نیک رفتاری میکرد وقتی از دنیا رفت خداوند برای او خانه ای بنا کرد که مانع از گرمای آتش شود وبه او گفته شد این به سبب رفتارنیک تو به همسایه مومنت می‌باشد" 📚بحار الانوار،ج3 ص377 "نقل پاسخ از کتاب شریف تفسیر نمونه،ج10 ص313 به بعد) ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
✅پاسخی به متن زیر👇 شیخ گفت:در بهشت شراب هایی وجود دارد که هر چه مؤمنان می خورند مست نمیشوند!!! مریدی پرسید : پس چرا میخورند؟ شیخ سر خود را خاراند ، قدری با ریشهایش بازی کرد و سپس گفت : تو اگه زر نزنی کسی نمیگه لالی !!!! ✅پاسخ: "شراب بهشتی هیچ گونه ارتباطی با خمر وشراب آلوده دنیا ندارد همان گونه که قرآن می گوید:"شراب بهشتی نه مایه فساد عقل است ونه موجب مستی می شود"صافات 47 ❗در شراب بهشتی جز هوشیاری ونشاط ولذت روحانی ومعنوی چیز دیگری در آن نیست" 📓تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج21 ص443 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ببخشید میخواستم بدونم علت اینکه شیعیان نمازشونو باهم میخونن واهل تسنن جدا ازهم چیه؟ آیا این درسته که پیامبر صل الله علیه وآله هم دراواخر عمرشون نمازشونو باهم میخوندن؟ اگردرسته حکمت این کار چی بوده؟ ✅پاسخ: طبق روایات فراوانی که علمای شیعه وسنی روایت کرده اند پیامبر گرامی بین نمازهای خود جمع نیز می کرده اند وهدف ایشان از این کار تخفیف واسان گیری بر امت بوده است. در روایتی شیخ حر عاملی از امام صادق روایت می کند که فرمود: "پیامبر ظهر وعصر رآ دریک مکان با همدیگر خواند بدون آنکه سبب وعذری باشد وفرمود : "خواستم بر امتم سخت نگیرم " 📓وسایل الشیعه،ج4 ص221 مسلم نیشابوری از علمای بزرگ اهل سنت وصاحب کتاب صحیح نزد اهل سنت از ابن عباس روایت می کند: "پیامبر نماز ظهر وعصر را با یکدیگر خواند بدون آنکه خوف یا سفری در کار باشد ( بدون عذر) به دلیل آنکه هیچ یک از افراد امتش به سختی نیفتند" "ان لا یحرج احدا من امته" 📓صحیح مسلم،ج2 ص151 ❗البته دراین باب روایات فراوان است که شما را به پیام های قبلی گروه ارجاع میدهیم ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال مگر خداوند قدرت بي نهايت? نيست پس چرا دنيا رو در شش روز افريد ايا نميتونست كن فيكون بكنه? ✅پاسخ: کلمه یوم در زبان عرب در برخی موارد به معنای یک دوران به کار می رود، خواه این دوران صد سال باشد یا یک میلیون سال ویا میلیاردها سال. خداوند مجموعه زمین واسمان را در شش دوران متوالی آفرید هرچند این دوران ها گاهی به میلیون ها سال یا میلیاردها سال بالغ شده باشد. اگر آفرینش دریک لحظه بود کمتر می توانست از عظمت وقدرت وعلم پروردگار حکایت کند. اما هنگامی که در مراحل مختلف وچهره های گوناگون، طبق برنامه های منظم وحساب شده انجام گیرد دلیل روشنتری برای شناسایی آفریدگار خواهد بود. فی المثل اگر نطفه آدمی در یک لحظه تبدیل به نوزاد کامل میشد آن قدر نمی توانست عظمت خلقت را بازگو کند اما هنگامی که در طی 9 ماه هر روز در مرحله ای وهرماه به شکلی ظهور وبروز کند می تواند به تعداد مراحلی که پیموده است نشانه های تازه ای از عظمت پروردگار بدست دهد 📓تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج6 ص203 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اینکه میگن اسلام واقعی با دزد با قطع کردن دست حکم میده و حکمش کمو زیاد نمیشه یعنی چی میکن زمان پیامبر با دزد اینگونه برخورد میشده .. یعنی ما حرف پیامبر رو گوش نمیدیم یا کار پیامبر زبونم لال اشتباه بوده .. کدوم درسته .. ✅پاسخ: در واقع سوال شما این است که چرا در زمان پیامبر حد بر سارق جاری می شده است اما هم اکنون در ایران اسلامی این حکم جاری نمی شود برای پاسخ به نکته زیر توجه کنید 1⃣برای قطع شدن دست دزد شرایطی لازم است که با فقدان آن شرایط حد جاری نمی شود مانند؛ متاعی که سرقت شده است حداقل یک ربع دینار باشد،از جای محفوظی سرقت شود،در قحط سالی نباشد،سارق بالغ وعاقل باشد وبااختیار چنین کند،وشرایطی دیگر که به کتاب زیر مراجعه کنید 📚تفسیر نمونه،ج4 ص376 2⃣در اسلام دو نوع احکام وتکالیف است. احکام اولیه واحکام ثانویه. در برخی از موارد در اجرای واجب مفسده و یا در انجام حرام مصلحتی قوی تر و مهم تر مترتب است که برای حفظ این اهم باید از این واجب دست کشید و یا آن حرام را مرتکب شد. مثلا خوردن گوشت میته حرام است اما زمانی که ترس از دست دادن جان پیش آید برای حفظ جان خوردن آن حلال است. عناوین ضرورت واضطرار،عسر وحرج،اهم ومهم و...همگی از عناوین ثانویه هستند. عناوین ثانویه در جایی که عناوین اولیه قابل اجرا نیست اجرایی می شود 📚انوار الفقهاهه،کتاب البیع،ایت الله العظمی مکارم،ص498 ومستند این حکم در اسلام گذشته از آیات قرآن روایات فراوانی است که آمده است 📚وسایل الشیعه،ج16 ص214 تا 233 و... امروزه با توجه به هجوم همه جانبه دشمنان اسلام از هر سو به اسلام و تشیع وتبلیغات دروغین بر علیه قوانین اسلام از باب مصلحت اهم وتقدیم آن بر مصلحت مهم ( عناوین ثانویه) برخی از حدودها برداشته شده و اقامه نمی شود ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا سیاست خارجی در اسلام رو برام بگید چیه ✅پاسخ: برنامه اسلام در سیاست خارجی رابطه مسالمت آمیز با تمام کشور ها است مگر کشورهایی که مستقیما با اسلام ومسلمین در حال جنگ هستند وکافر حربی محسوب میشوند. قرآن می فرماید: "خدا شما را از نیکی کردن ورعایت عدالت نسبت به کسانی که در امر دین با شما پیکار نکردند واز خانه ودیارتان نراندند نهی نمی کند چرا که خدا عدالت پیشگان را دوست دارد"ممتحنه 8 ❗رابطه با کشورهای خارجی نباید به صورت رابطه ارباب ونوکر وتسلط کافران بر مسلمین باشد چرا که خداوند می فرماید: "خداوند سلطه کافران بر مسلمین را اجازه نمیدهد"نسا 141 ❗اصل 152 قانون اساسی نیز چنین است: "سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر اساس نفی هر گونه سلطه جویی وسلطه پذیری، حفظ استقلال همه جانبه وتمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان وعدم تعهد در برابر قدرت های سلطه گر وروابط صلح آمیز با دول غیر محارب است" ❗حضرت امام در پاسخ یکی از خبرنگاران درباره روابط خارجی نظام اسلامی به ویژه رابطه با آمریکا فرمودند: "اساس ما مبتنی بر حفظ حقوق متقابل است وبنابراین غیر از اسرائیل که غاصب است هر کشوری که حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسد وبه آن احترام بگذارد با وی روابط مسالمت آمیز خواهیم داشت. اما در شرایط کنونی که سیاست خارجی آمریکا مبتنی بر سلطه جویی ومداخله در امور داخلی کشور ما وعزم بر نابودی انقلاب اسلامی ایران می باشد برقراری رابطه به هیچ وجه با منافع ملی ومصالح کشور سازگار نبوده واصول اسلامی وقانون اساسی نیز آن را نمی پذیرد 📗به نقل از پرسمان،نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اینکه می گویند دین یه چیز شخصیه و کاری به کار دیگران نداشته باشین تا چه حد درسته ✅پاسخ: دستورات دینی تا آنجا که به امور شخصی افراد مربوط می شود آنان در انجام وترک آن مختار هستند. کسی حق تفتیش عقاید وتجسس درامور شخصی افراد را ندارد وتنها به گناه آنان در آخرت رسیدگی می شود. اما اگر این بی مبالاتی نسبت به دستورات دینی از حوزه شخصی خارج شود وشخص علنا ودر برابر دیگران اقدام به سرپیچی از دستورات الهی کند درواقع تعدی به حقوق دیگران کرده است چرا که سبب می شود قبح گناهان ریخته شود وانجام آن گناه عادی جلوه داده شود. در روایتی پیامبر فرمود: "یک فرد گنهکار در میان مردم همانند کسی است که با جمعی سوار کشتی شود وبه هنگامی که در وسط دریا قرار گیری تبری برداشته وبه سوراخ کردن موضعی که درآن نشسته بپردازد وهرگاه به او اعتراض کنند درجواب گوید من در سهم خود تصرف می کنم، اگر دیگران اورا از این عمل خطرناک بازندارند طولی نمی کشد که آب به داخل دریا نفوذ کرده ویکباره همگی در دریا غرق می شوند" 📓تفسیر نمونه،ج3 ص37 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال با توجه به هفته آغاز هفته وحدت لطفا دو مرتبه بگویید چرا باید با اهل سنت وحدت داشته باشیم وبه مقدسات آنان توهین نکنیم ✅پاسخ: ❗در درجه اول باید دانسته شود که اهل سنت اگر چه ولایت امامان را قبول ندارند اما مسلمان هستند چنان که پیامبر فرمود: "زمانی که مردم شهادت به وحدانیت خدا ( ورسالت من) دهند ( مسلمان هستند) وجان ومالشان محترم است" 📚عیون اخبار الرضا،ج2 ص64 ❗امام صادق فرمود: "اسلام شهادتین واقامه نماز وزکات وانجام حج وروزه ماه رمضان است اما ایمان معرفت ولایت امامان است وکسی که ولایت را نداشته باشد مسلمان گمراه است" 📚الکافی،ج2 ص25 ❗حال که روشن شد اهل سنت مسلمان هستند مشمول روایات زیر میشوند: امام صادق فرمود: "کسی که حرمت واحترام مسلمان را نگه ندارد پرده ایمانش هتک شده است" 📚بحار الانوار،ج71 ص227 ❗وفرمود: "مسلمان برادر مسلمان است" 📚الاختصاص،مفید،ص26 ❗دراین باره روایت فراوان است که می توانید رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار،ج71 ص221 باب 15 ؟ایا کسی می آید در برابر برادر مسلمانش به مقدساتش اهانت کند؟ به او بی احترامی کند؟ با او دشمنی میکند؟ ❗امام صادق درمورد اهل سنت فرمود: "در تشییع جنازه انان شرکت کنید واز مریض های آنان عیادت کنید وحقوق آنان را ادا کنید چرا که اگر شما اهل ورع وراستگویی وامانت داری باشید وبا مردم خوب رفتار کنید آنان ( اهل سنت) می گویند این شخص شیعه جعفر است ومن خوشحال میشوم ومی گویند این ادب جعفر است که به شیعیانش یاد داده واگر غیر این باشد ناراحتی بر من وارد میشود ومی گویند این ادب جعفر است که به شیعیانش یاد داده" 📚الکافی،ج2 ص636 ❗در این مضمون نیز روایات متعددی آمده است 📚وسایل الشیعه، ج12 ص5 باب 1 📚مستدرک الوسایل،ج8 ص309 باب 1 ❗خود امامان نیز معمولا وقتی می خواستند مذمت های خلفا را نام ببرند از آنان به اسم یاد نمی کردند وبه کنایه صحبت میکردند چنان که امام رضا فرمود: "مخالفان ما اخباری در فضایل ما جعل کرده اند وانان را بر سه قسم قرار داده اند یک قسم غلو در حق ما است،یک قسم کوتاهی در بیان مقامات ما است ویک قسم آن است که روایاتی جعل کرده اند که ما درآن روایات از دشمنانمان مذمت می کنیم وصراحتا از آنان نام می بریم.... زمانی که مردم این را ببینند آنان هم از ما مذمت وبدگویی می کنند" 📚عیون اخبار الرضا،ج1 ص304 ❗روی این جهت امامان با کسانی که صراحتا از دشمنانشان نام می بردند وبیزاری می جستند برخورد می کردند چنان که شیخ صدوق روایت می کند: "به امام صادق گفته شد ای فرزند رسول الله ما مردی را می بینیم که در مسجد صراحتا از دشمنان شما نام می برد وتوهین می کند امام فرمود: "چرا چنین می کند خدا اورا لعنت کند ما را در معرض اذیت وآزار قرار میدهد" 📚الاعتقادات،ص107 ❗ایا به راستی کسی می تواند ادعای عالم بودن کند انگاه بر خلاف این دستورات عمل کند؟ ❗ایا به راستی کسی میتواند ادعای شیعه بودن کند اما برخلاف دستورات اهل بیت عمل کند ❗معنای وحدت با اهل سنت این است که با آنان زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم وبه انان ومقدسات آنان توهین نکنیم اما بحث علمی وبه چالش کشیدن علمی امری مطلوب است که هیچ منافاتی با وحدت ندارد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیااین روایت درسته که یک روزامام علی علیه السلام به دلیل جنگ ووقت نشدن نمازظهروعصرش قضامیشه به خداوندمیگه که آفتاب روبرگردون تامن نمازبخونم خداوندچنین میکنه؟ البته منبعش رونمیدونم شنیدم ازکسی ✅پاسخ: حدیث رد الشمس از احادیث معروف ومشهور در فضیلت حضرت علی است. جریان چنین است که پیامبر عصر هنگام بر روی زانوی حضرت علی به خواب رفته بود .حضرت علی روی این جهت نتوانست نماز عصر را در وقتش بخواند چرا که چه عذری بالاتر است از خوابیدن پیامبر بر روی پای حضرت علی.بعد از آن حضرت رسول از خواب بیدار شد واز جریان مطلع شد لذا دعا کرد وخورشید بخاطر حضرت علی بازگشت تا ایشان نماز عصر خودرا بخوانند. این جریان را علمای فراوانی از شیعه وسنی نقل کرده اند. از علمای سنی می توان به این افراد اشاره کرد: طحاوی در مشکل الاثار،ج2 ص9،11،12- سیوطی در الخصایص الکبری،ج2 ص324- طبرانی در المعجم الکبیر،ج24 ص145- فتح الباری،ج6 ص222 و... از علمای شیعه نیز علامه مجلسی در بحار الانوار این جریان را از کتب مختلف نقل می کند 📓بحار الانوار،ج41 ص166 باب 109 ❗اما آیا حضرت علی با ترک نماز عصر گناهکار شمرده نمی شود؟ علامه مجلسی جواب می دهد: "انسان در صورتی عاصی است که بدون عذر نماز را ترک کند اما در صورت وجود عذر مانند بیهوشی،خواب ماندن و...اگر نماز را ترک کند عاصی شمرده نمی شود. علی نیز بخاطر عذری که در خوابیدن پیامبر برروی پاهایش برایش پیش آمده بود در حالت نشسته وبا اشاره نمازش را خواند سپس خورشید بازگشت تا نمازش را به صورت کامل بخواند" 📓بحار الانوار،ج41 ص185 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا جهنمیان پس از اتمام عذابشان به بهشت میروند.؟؟؟؟اگه هم میروند چه جایگاهی دارند؟ ✅پاسخ : همه جهنمیان پس از عذاب به بهشت نمی روند واین حکم اختصاص به مومن دارد. ❗به عقیده شیعه مومن در جهنم مخلد نمی ماند.مومن نیز به کسی اطلاق میشود که عقیده به امامت امامان دوازده گانه داشته باشد. در روایتی امام کاظم فرمود: "تنها اهل کفر ولجاجت وضلالت وشرک هستند که در جهنم مخلد می مانند" 📗بحار الانوار،ج8 ص351 ❗بعد از خارج شدن آنان از جهنم هم در بهشت در جایگاهی که به مقتضای اعمال صالح خود کسب کرده اند قرار می گیرند. در روایتی پیامبر فرمود: "بهشت دارای صد درجه ورتبه است که مابین هر رتبه ودرجه فاصله ای به اندازه آسمان وزمین است که بالاترین درجه فردوس است " 📗بحار الانوار،ج8 ص89 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اینکه میگویندموقع گناهان مااهل بیت ناظراعمال ماهستنداین باستارالعیوب بودن خدامنافات نداره؟ ✅پاسخ: مساله رویت اعمال توسط امامان گذشته از آن که مستند قرآنی دارد( توبه 10) در روایات فراوانی نیز آمده است ودر آن جای هیچ شکی نیست 📚بحار الانوار،ج23 ص333 باب 20 📚البرهان فی تفسیر القرآن،ج2 ص838 📚تفسیر نور الثقلین،ج2 ص262 ❗اما باید توجه کرد که این مساله منافاتی با ستاریت خدا ندارد چرا که امامان علیهم السلام چشم خداوند در میان بندگان هستند ومامور امر الهی است چنان که در روایات تصریح شده است 📚بحار الانوار،ج24 ص191 باب 53 ❗همانطور که آگاهی فرشتگان از اعمال انسان منافاتی با ستاریت خداوند ندارد 📚بحار الانوار، ج5 ص319 اگاهی امامان نیز منافاتی ندارد چرا که هر دو ماموران الهی هستند ودو گانگی بین آگاهی آنان واگاهی خداوند نیست. ❗ومهمترین فایده ای کار جنبه بازدارنگی آن است چرا که سبب می شود انسان بیشتر مراقب اعمال خود باشد 📚تفسیر نمونه،ج8 ص128 پاسخ دیگر آنکه: اساسا ما ستاریت خداوند را بد معنا کرده ایم.ستاریت خداوند به این معنا نیست که خداوند هیچ کس را از اعمال بندگان آگاه نمی کند. ایت الله العظمی مکارم شیرازی ستاریت خداوند را چنین معنا می کند: "دو نوع ستاریت داریم، یکی تکوینی ودیگری تشریعی. تکوینی این است که خداوند انسان را چنان آفریده است که بسیاری از عیب هایش پنهان باشد مثلا صفات درون انسان مانند حسادت تکبر، خودخواهی وانحرافات اعتقادی پنهان است. ودیگری ستار العیوب بودن تشریعی است که خداوند دستور داده است مردم غیبت نکنند، تهمت نزنند، ابروی همدیگر را نریزند. 📚گفتار معصومان،ج2 ص139 می بینیم با این بیان از ستاریت خداوند، هیچ گونه منافاتی بین آن ومساله عرض اعمال بر امامان نیست. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال الله میفرماید (وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ) [سوره Fatir : 22] و (هرگز) زندگان و مرد گان یکسان نیستند، بی گمان خداوند هر کس را بخواهد می شنواند، و تو (ای پیامبر!) نمی توانی (سخنت را) به در گور خفتگان بشنوانی. الله به پیامبرش میفرماید ای پیامبر تو نمیتوانی صدایت رو به هر کس در قبر است بشنوانی و تمام امامان در قبر هستند ✅پاسخ: 1- در این که امامان ما وتمام اموات پس از مرگ زنده هستند وروح آنان در عالم برزخ به سر می برد ومی توان با آنان ارتباط گرفت شکی نیست روایات فراوانی دراین زمینه در کتب شیعه آمده است 📚بحار الانوار،ج6 ص202 تا 293 باب 8 و9 ❗همچنین در روایات فراوانی در کتب ما آمده است که اعمال بندگان بر امامان صبح وعصر وهر روزه عرضه می شود وانان از اعمال بندگان وتوسلات آنان آگاه هستند 📚بحار الانوار، ج23 ص333 باب 20 ❗وما درگذشته مفصلا دراین مورد بحث کرده ایم 2- روایات فراوانی را علمای اهل سنت نقل کرده اند که مردگان پس از مرگ صدای زندگان را می شنوند ومی توان با آنان ارتباط برقرار کرد که ما از میان انبوهی روایت به ذکر دو روایت از صحیح بخاری که در صحت آن نزد اهل سنت شکی نیست بسنده می کنیم: 1 -بخاری روایت می کند : پیامبر پس از جنگ بدر مردگان مشرکان را که در چاه انداخته بودند مخاطب قرار دادوگفت: "آیا آنچه پروردگارتان به شما وعده داده بود را حق یافتید؟ به پیامبر گفته شد ایا با مردگان صحبت می کنید؟ پاسخ داد: "ما انت باسمع منهم ولکن لا یجیبون" "شما از آنان شنواتر نیستید اما آنان نمی توانند اجابت کنند" 📚صحیح البخاری،ج9 ص98 کتاب الجنایز،باب ما جائ فی عذاب القبر 2 -بخاری روایت می کند که پیامبر فرمود: "فرد از دنیا رفته حتی صدای پای تشییع کنندگانش را می شنوند" "انه لیسمع قرع نعالهم" 📚صحیح بخاری،ج2 ص90 ❗اما پاسخ به آن آیه مورد استدلال شما: "آیه اشاره دارد به اجسادی که در قبر وزیر خاک هستند آنان قادر بر ادراک وشنیدن نیستند اما مخاطب ما روح آنان است که پس از مرگ زنده است ودر عالم برزخ به سر می برد.مخاطب ما آن ارواح مطهر هستند وحضور بر سر قبر آنان سبب توجه آن ارواح به زایر می شود " 📚الملل والنحل،علامه سبحانی،ج4 ص453 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال معصوم بودن برای امامان چه افتخاریه؟خدا من رو هم معصوم میکرد گناه نمی‌کردم ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "مصونیت معصومین در برابر گناه از مقام معرفت وعلم وتقوای آنان سرچشمه می گیرد درست همانند پرهیز از پاره ای از گناهان برای فرد فرد ما به خاطر علم واگاهی وایمان ومعرفت آن را ترک می کنیم مثلا هرگز با بدن لخت قدم در کوچه وخیابان نمی گذاریم. ترک گناه برای آنان محال عادی است نه محال عقلی ومی دانیم محال عادی با اختیاری بودن سازگار است فی المثل محال عادی است که شخص عالم ومومنی شراب را با خود به مسجد ببرد ودر صف جماعت بنوشد ولی مسلما این یک محال عقلی نیست بلکه محال عادی است. ❗کوتاه سخن این که سطح بالای معرفت وایمان انبیا که خود یک فضیلت وافتخار است سبب افتخار وفضیلت دیگری که مقام عصمت است می گردد. ❗اگر گفته شود آنها این ایمان ومعرفت را از کجا آورده اند می گوییم این از امدادات الهی است ولی با این قید که امدادهای الهی بی حساب نیست ولیاقت هایی در آنان وجود داشته است" 📚پیام قرآن،ج7 ص191 ❗علامه سبحانی می فرماید: "عصمت به معصوم داده نمی شود مگر پس از وجود داشتن کمالات وبرتری های اخلاقی در وجود معصومان " 📚الهیات،ج3 ص175 ❗ایت الله جوادی آملی می فرماید: "خداوند متعال با علم بی نهایت خود می دانست که کدام یک از بندگانش به دعوتش پاسخ مثبت میدهند وکدامیک پاسخ منفی واز انجایی که می دانست معصومان در اطاعت فرمان او یک سر و گردن از سایر مخلوقات بالاتر و برتر هستند اجر آنان را در ابتدای خلقت ودر حقیقت پیش از عمل به انبیا وامامان به صورت عصمت عطا کرده است " 📚ادب فنای مقربان،ج3 ص256 ( با تصرف) ❗خلاصه کلام آنکه، عصمت از علم واگاهی وایمان بالای معصومان صادر میشود که سبب می شود آنان با اختیار خود دنبال گناه نروند اما افاضه این علم وایمان با عنایت خداوند بوده آن هم به سبب شایستگی هایی که در وجود آنان بوده است. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا اهل سنت در پایان تلاوت قرآن ،العلی رو نمیاورند(صدق الله العظیم) در حالیکه شیعه این کار رو انجام میدهد؟ العلی که جزء صفات خداوند است. ✅پاسخ در روايتي عبد الله بن سلام يهودي از رسول خدا سؤال هاي فراواني مي پرسد از جمله از ابتدا و انتهاي قرآن مي پرسد و حضرت مي فرمايد: "ابتداوه بسم الله الرحمان الرحیم وختمه صدق الله العلی العظیم" "ابتدای قرآن با بسم الله الرحمان الرحیم وختمش با صدق الله العلی العظیم است" 📚 بحار الانوار،ج57 ص243 ❗ علامه مجلسي در شرح اين عبارت گفته است: "معناي کلام اين نيست که: "صدق الله العلي العظيم" جزء قرآن است بلکه منظور اين است که سزاوار مي باشد تلاوت قرآن با اين عبارت ختم شود." 📚همان مدرک،ص262 اما چرا اهل سنت لفظ العلی را به کار نمیبرند با آنکه این لفظ از صفات خداوند است برای ما نیز سوال است وچندین بار که مطرح کرده ایم پاسخی نداده اند .عده ای میگویند که به جهت تشابه این صفت خداوند با نام حضرت علی از ذکر آن خودداری میکنند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال : ایا معجزّه يکي از شرايط اصلي نبوت است و فرق نبوت و رسول در چيست ✅پاسخ: راه های تشخیص صدق ادعای انبیا سه چیز است 1 معجزه 2 تصدیق پیامبر جدید توسط پیامبر قبلی 3 اجتماع قراین وشواهد مختلف دال بر صدق دعوت پیامبر 📓الالهیات،علامه سبحانی،ج3 ص65 ❗روشن شد که معجزه یکی از طرق پی بردن به صدق گفتار پیامبر است اما درمورد فرق بین نبی ورسول: در روایتی زراره از امام باقر سوال کرد: رسول ونبی چه کسی است وفرق بین آنها در چیست؟ امام پاسخ داد: "نبی در خواب به او وحی میشود ودر بیداری تنها صدای فرشته را میشنود اما ملک را نمی بیند اما رسول آن است که صدا را می شنود ودر خواب نیز بر او وحی میشود وملک را نیز در بیداری می بیند" 📓بحار الانوار،ج11 ص41 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال با توجه به اینکه خداوند انسان را به کامل ترین صورت آفریده است پس چرا ما ختنه را انجام می دهیم آگر این کار لازم بود چرا خدا ما رو به صورت ختنه شده نیافرید؟؟؟ ✅پاسخ: دلیل وجوب ختنه کردن در مردان روایات فراوانی است که در منابع روایی ما آمده است 📚وسایل الشیعه،ج21 ص440 باب 56 📚مستدرک الوسایل،ج15 ص151 باب 41 📚بحار الانوار،ج101 ص107 باب 4 ❗امام صادق به نقل از پدرانشان فرمود: "فرزندان خودرا در روز هفتم تولد ختنه کنید چرا که سبب پاکیزگی آنان میشود وسبب تسریع در روییدن گوشت بدنشان میشود" 📚الخصال،صدوق،ج2 ص538 ❗حضرت ایت الله العظمی مکارم شیرازی درمورد چرایی ختنه کردن می فرماید: "خداوند این عضو را آفریده که در دوران جنینی آن قسمت از جنین را حفظ کند وپس از تولد عضو زایدی محسوب می شود مانند بند ناف که پس از تولد بریده میشود ( پس اشکالی بر خلقت خدا نیست)" 📚احکام خانواده،ص333 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال پیامبر قبل بعثت پیرو چه ایینی بود یهودی،مسیحی،ابراهیمی؟ ✅پاسخ: علامه گرانقدر مجلسی می فرماید: "بدان آنچه که از اخبار معتبره وروایات مستفیضه آشکار میشود آن است که پیامبر قبل از مقام رسالت دارای مقام نبوت بوده، گاه فرشتگان با او صحبت می کردند وصدای آنها را می شنید وگاه در رویای صادقه به او الهام میشد وبعد از چهل سال به مقام رسالت رسید وقران واسلام رسما بر او نازل شد" 📚بحار الانوار،ج18 ص277 ❗علامه 6 دلیل بر این سخن خود اقامه می کند. ❗ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "پیامبر شخصا برنامه خاصی از سوی خدا داشته است که بر طبق آن عمل می کرده ودر حقیقت ایین مخصوص خودش بوده تا زمانی که اسلام بر او نازل گشت" 📚تفسیر نمونه،ج20 ص507 ❗امیر مومنان فرمود: "از همان زمان که رسول خدا از شیر باز گرفته شد خدا بزرگترین فرشته از فرشتگانش را با او قرین ساخت تا شب وروز اورا به مکارم اخلاق وطرق اخلاق نیک سوق دهد" 📚نهج البلاغه،خطبه 192 ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به؛ 📚تفسیر نمونه،ج20 ص502 به بعد 📚بحار الانوار،ج18 ص244 باب 2 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا مقام امام بالاتره یا پیامبر؟اگه امام پس حضرت محمد مقامش پایین تره نعوذ بالله؟ ✅پاسخ: در این شکی نیست که مقام امامت از مقام نبوت برتر وبالاتر است. ❗خداوند ابراهیم خلیل را پس از آنکه واجد مقام نبوت بود ترفیع مقام داد واورا به مقام امامت رساند چنان که فرمود: "( وبه خاطر بیاورید) هنگامی که خداوند ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمایش نمود واو بخوبی از عهده آزمایش بر آمد خداوند به او فرمود تورا امام ورهبر مردم قرار دادم .ابراهیم گفت از دودمان من نیز امامانی قرار بده خداوند فرمود پیمان من به ستمکاران نمیرسد ( تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک ومعصوم هستند شایسته این مقام هستند)( بقره 124) ❗امام صادق فرمود: "خداوند ابراهیم را بنده خاص خود قرار داد پیش از آنکه پیامبرش قرار دهد وخداوند اورا نبی قرار داد پیش از آنکه اورا رسول خود سازد واورا رسول خود انتخاب کرد پیش از آنکه اورا به عنوان خلیل خود برگزیند واورا خلیل خود قرار داد پیش از آنکه اورا امام قرار دهد، هنگامی که این مقامات را جمع کرد فرمود من تورا امام مردم قرار دادم " 📚الکافی،ج1 ص133 باب طبقات الانبیا والرسل والائمه ❗همچنین روایات فراوان دیگری نیز وجود دارد که همگی تصریح می کنند مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است 📚بحار الانوار،ج25 ص115 باب 4 ❗ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: 1 مقام نبوت یعنی دریافت وحی از خداوند 2 مقام رسالت یعنی مقام ابلاغ وحی وتبلیغ ونشر احکام خداوند وتربیت نفوس از طریق تعلیم واگاهی بخشیدن 3 مقام امامت یعنی رهبری وپیشوایی خلق درواقع امام کسی است که با تشکیل حکومت الهی وبدست آوردن قدرتهای لازم سعی میکنند احکام خدا را عملا اجرا وپیاده نماید واگر هم نتواند رسما تشکیل حکومت دهد تا آنجا که در توان دارد در اجرای احکام می کوشد ❗وظیفه امام اجرای دستورات الهی است در حالی که وظیفه رسول ابلاغ این دستورات می باشد ❗وبه تعبیر دیگر رسول "ارائه طریق" می کند ولی امام "ایصال به مطلوب "می نماید ❗ناگفته پیداست که بسیاری از پیامبران مانند پیامبر اسلام هر سه مقام را داشتند، هم دریافت وحی می کردند، هم تبلیغ فرمانهای الهی وهم در تشکیل حکومت واجرای احکام تلاش می کردند وهم از طریق باطنی به تربیت نفوس می پرداختند" 📚تفسیر نمونه،ج1 ص440 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا طبق آیه 11 نسا ارث زن نصف مرد است؟؟؟ ✅پاسخ ایت الله العظمی مکارم شیرازی در تفسیر نمونه به سوال شما چنین پاسخ میدهند: "بااینکه ظاهراً ارث مرد دو برابر زن است امّا با دقّت بیشتر روشن مى شود که از یک نظر ارث زنان دو برابر مردان مى باشد و این بخاطر حمایتى است که اسلام از حقوق زن کرده است. توضیح اینکه اسلام وظائفى بر عهده مردان گذارده که با توجّه به آن نیمى از درآمد مردان عملاً خرج زنان مى شود، در حالى که بر عهده زنان چیزى گذارده نشده است، مرد باید هزینه زندگى همسر خود را طبق نیازمندى او، از مسکن و پوشاک و خوراک و سایر لوازم بپردازد، و هزینه زندگى فرزندان خردسال نیز بر عهده اوست، در حالى که زنان از هرگونه پرداخت هزینه اى حتى براى خودشان معاف هستند، بنابراین یک زن مى تواند تمام سهم ارث خود را پس انداز کند، در حالى که مرد ناچار است آن را براى خود و همسر و فرزندان خرج کند، و نتیجه آن عملاً چنین مى شود که نیمى از درآمد مرد براى زن خرج مى شود، و نیمى براى خودش، در حالى که سهم زن همچنان بحال خود باقى مى ماند. براى توضیح بیشتر به این مثال توجّه کنید: فرض کنید مجموع ثروت هاى موجود در دنیا معادل 30 میلیارد تومان باشد که از طریق ارث تدریجاً در میان زنان و مردان جهان (دختران و پسران) تقسیم مى گردد، اکنون مجموع درآمد مردان را با مجموع درآمد زنان جهان از راه ارث حساب کنیم، مى بینیم از این مبلغ 20 میلیارد سهم مردان، و 10 میلیارد سهم زنان است، اما مطابق معمول، زنان ازدواج مى کنند، و هزینه زندگى آنها بر دوش مردان خواهد بود و به همین دلیل زنان مى توانند 10 میلیارد خود را پس انداز کنند، و در بیست میلیارد سهم مردان، عملاً شریک خواهند بود، زیرا در مورد آنها و فرزندان آنها نیز مصرف مى شود. بنابراین در واقع نیمى از سهم مردان که 10 میلیارد مى شود صرف زنان خواهد شد، و با اضافه کردن این مبلغ به 10 میلیارد که پس انداز کرده بودند، مجموعاً صاحب اختیار 20 میلیارد ـ دو سوم مجموع پول دنیا خواهند بود، در حالى که مردان بیش از 10 میلیارد عملاً براى خود مصرف نمى کنند. نتیجه اینکه سهم واقعى زنان، از نظر مصرف و بهره بردارى دو برابر سهم واقعى مردان است، و این تفاوت بخاطر آن است که معمولاً قدرت آنها براى تولید ثروت کمتر است، و این یک نوع حمایت منطقى و عادلانه است که اسلام از زنان به عمل آورده و سهم حقیقى آنها را بیشتر قرار داده اگرچه در ظاهر سهم آنها نصف است. اتفاقاً با مراجعه به آثار اسلامى به این نکته پى مى بریم که سؤال بالا از همان آغاز اسلام در اذهان مردم بوده و گاه بیگاه از پیشوایان اسلام در این زمینه پرسش هائى مى کردند، و پاسخ هائى که از طرف پیشوایان بزرگ (ائمه اهل بیت(علیهم السلام)) به این سؤال داده شده غالباً به یک مضمون است، و آن اینکه «خداوند مخارج زندگى و پرداخت مهر را برعهده مردان گذارده است به همین جهت سهم آنها را بیشتر قرار داده». در کتاب «معانى الاخبار» از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) نقل شده که در پاسخ این سؤال فرمود: «اینکه سهم زنان نصف سهم مردان از میراث است به خاطر آن است که زن هنگامى که ازدواج مى کند چیزى مى گیرد و مرد ناچار است چیزى بدهد، به علاوه هزینه زندگى زنان بر دوش مردان است، در حالى که زن در برابر هزینه زندگى مرد و خودش مسئولیتى ندارد" 📗تفسیر نمونه ج3 ص290 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman