سوال
میخوام بدونم آیا دلیلی فقط بر اساس قرآن هست مبنی بر اینکه سگ نجس است؟
✅پاسخ:
1⃣قرآن کتاب کلیات است. قرار نیست تمام فروعات احکام در قرآن بیان شود.خداوند می فرماید:
"ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا تو ایات آن را برای مردم تبیین کنی"( نحل 44)
ومی فرماید:
"آنچه پیامبر برای شما آورده وبه شما فرمان دهد بگیرید وعمل کنید وانچه شما را از آن نهی کرده خودداری کنید"( حشر 7)
❗با توجه به این آیات، حجیت سنت پیامبر اثبات میشود وما نیز سنت پیامبر را طبق ادله قاطع از اهل بیت می گیریم وسخنان اهل بیت نیز برای ما حجت است
2⃣قرار نیست، کلیه فلسفه های احکام برای ما روشن باشد.امام سجاد فرمود:
"دین خداوند با عقول ناقصه وآرای باطله وقیاس های فاسد بدست نمی آید وتنها باید در برابر فرامین خداوند تسلیم بود"
📚کمال الدین،شیخ صدوق،ج1 ص324
3⃣دلیل نجاست سگ روایات فراوانی است که در مجامع روایی ما آمده است
📚وسایل الشیعه،ج1 ص225 باب 1 وج3 ص414 باب 12
📚مستدرک الوسایل،ج1 ص219 باب 1 وج2 ص561 باب 8
📚بحار الانوار،ج62 ص48 باب 1 و ج77 ص54 باب 2
❗دراین زمینه روایات فراوانی آمده است.
❗امام صادق فرمود:
"خداوند مخلوقی نجس تر از سگ خلق نکرده است"
📚وسایل الشیعه،ج1 ص226
❗امام صادق فرمود:
"سگ موجود پلید ونجسی است"
📚التهذیب،ج1 ص225- الاستبصار،ج1 ص19
❗اما در مورد دلايل اين حكم بايد گفت:
جزييات و نكات دقيق اين مسئله همانند بسياري از مسائل تعبدي ديگر بر ما روشن نيست ، چنان كه نظير اين روايات در مورد شغال و روباه و مانند آن ها كه همه از يك تيره هستند بيان نشده است .
البته از نظر علمي مشكلاتي براي ارتباط با سگ مطرح مي شود؛ اما اين مسائل مطالب قطعي و صد در صدي در اين زمينه محسوب نمي شود و بعيد است كه اين نوع حرمت ها مربوط به جنبه هاي ظاهري و مشكلات بهداشتي و طبيعي باشد.
آن چه از ظاهر روايات برمي آيد آن است كه:
حكم نجاست به خاطر لزوم پرهيز از سگ هاست كه منشاء آن هم نوعي پليدي باطني و معنوي است كه تاثيرات آن بر ما روشن و محسوس نيست. اما در هر حال با وجود اين ارتباط نزديك اين آثار منفي متوجه ما مي شود و به ما آسيب مي رساند .
❗پیامبر گرامی فرمود:
"جبرئیل به من خبر رساند که ما فرشتگان داخل خانه ای که در آن سگ باشد داخل نمی شویم"
📚بحار الانوار،ج62 ص54
هر چند زمينه ظاهری هم مي تواند در اين روايات مد نظر باشد؛ چنان كه مثلا گفته شده: در روده سگ کِرم کوچکی به طول چهار میلی متر به نام تینیا ایکینوسکوس است. وقتی این کرم از طریق مدفوع سگ بیرون می آید، تخم های زیادی از این کرم نيز خارج مي شود و به آساني انتقال مي يابد و اگر یکی از این تخم ها به معده انسان وارد شود، مرض های گوناگونی تولید می کند.
❗اما ایا دلیل اصلی نجاست سگ،آلودگی ظاهری آن است یا خیر برای ما مشخص ومعلوم نیست وطبق آنچه در بند شماره 2 بیان کردیم وظیفه ما تنها تسلیم در برابر فرامین الهی می باشد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
لطف کنید چون میلاد امام صادق است در مورد عظمت امام صادق از دید بزرگان اهل سنت برامون بگید
✅پاسخ:
ذهبی از بزرگان اهل سنت در دو کتاب خود از امام صادق روایت میکند که می فرمود:
"از من سوال کنید قبل از آنکه مرا از دست بدهید واین را بدانید که پس از من کسی مانند حدیث مرا به شما نخواهد گفت"
📚تاریخ الاسلام،ج6 ص45
📚تذکره الحفاظ،ج1 ص157
مالک بن انس امام مالکی ها درمورد امام صادق علیه السلام می گوید:
برتر وبالاتر از جعفر بن محمد را در علم وعبادت وپرهیزگاری، نه چشمی دیده ونه گوشی شنیده ونه به ذهن بشری خطور کرده است
📚تهذیب التهذیب،ج2 ص104
ابن حبان در مورد امام می گوید:
"او از نظر دانش، فقاهت وفضیلت از بزرگان اهل بیت به شمار می آید"
📚الامام الصادق والمذاهب الاربعه،ج1 ص58
خوارزمی در مناقب از ابوحنیفه امام حنفی ها نقل می کند که درمورد امام صادق میگفت:
"من فقیه تر از جعفر بن محمد ندیده ام. وگفت :اگر آن دوسال ( شاگردی) نبود نعمان ( ابوحنیفه) هلاک می شد
📚مناقب ابوحنیفه،ج1 ص172
📚تحفه اثنی عشریه،ص8
محمد بن طلحه شافعی درمورد امام می گوید:
"او دارای دانشی سرشار، عبادتی بسیار، پارسایی آشکار وهمیشه درحال ذکر بود... گروه بسیاری از بزرگان دین از او نقل روایت کرده واز دانش او بهره برده اند وبر شاگردی او افتخار کرده اند...مناقب او چنان زیاد است که کسی را یارای شمارش آن نبوده... "
📚مطالب السوول،ج2 ص56
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چرا امام صادق را رییس مذهب شیعه می گن
✅پاسخ:
نخست باید توجه کرد که لفظ شیعه در زمان رسول خدا بر پیروان حضرت علی اطلاق می شده است.
سیوطی از بزرگان اهل سنت در تفسیرش ذیل آیه
"کسانی که ایمان آوردند وعمل صالح انجام دادند آنها بهترین مخلوقات خدا هستند" بینه 7
از پیامبر روایت می کند:
"قسم به کسی که جان من به دست اوست این مرد ( علی) وشیعیانش رستگاران در روز قیامت هستند "
📚الدر المنثور،ج6 ص379
مرحوم بحرانی از علمای شیعه نیز در تفسیر برهان انبوهی از این روایات را ذیل آیه می آورد
📚تفسیر برهان، ج5 ص719
❗پس ثابت شد شیعه در زمان خدا پیامبر وجود داشته است وبه پیروان حضرت علی اطلاق می شده است.
❗اما این که مذهب ما را شیعه جعفری می گویند از آن رو است که تا زمان امام صادق ع به علت تسلط سیاستمداران وزمامداران ستمگر فرصت نشر علوم ومعارف اسلامی وتربیت شاگردان آن طور که برای ایشان فراهم شد فراهم نگردید وایشان از این موقعیت وفرصت حد اکثر استفاده را نمود، علوم ومعارف اسلامی را تعلیم وتدریس فرمودند وشاگردان بزرگی تربیت کردند که هریک از علمای بزرگ اسلام به شمار میروند.
❗از آن موقع شیعه وپیروان آن حضرت را جعفری گفتند وبعد هم این لقب بر شیعه باقی ماند
📚معارف دین،ایت الله صافی گلپایگانی
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال: در روایت توقیع شریف و معروف و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا در ادامه حدیث داریم که حضرت خمس را برای شیعیان مباح گردانید تا زمان ظهور .پس چرا باید خمس پرداخت کنیم در زمان غیبت
✅پاسخ:
روایات را باید با یکدیگر دید انگاه نتیجه گیری کرد.
شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه انبوهی روایت در وجوب پرداخت خمس ذکر می کند
📓وسایل الشیعه،ج9 ص483، کتاب الخمس،ابواب ما یجب فیه الخمس،باب 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12
از صفحه 483 تا 508
همچنین رجوع کنید به بحار الانوار،ج93 ص185 باب 22،23
روایاتی که می گوید خمس حلال است را باید با روایات وجوب خمس با هم دید انگاه بین آنها جمع نمود
این روایات را می توان اینگونه توجیه کرد که مربوط به مواردی هستند که نمی توانستند خمس پرداخت کنند. یا عفو از ناحیه صاحب حق بوده است.
یا در جایی بوده است که سوال کننده مال را تلف کرده است. یا امکان رساندن آن را به امام نداشته است.
در این صورتها امام خمس را حلال کرده است و نیازی به پرداخت آن ندیده است.
شیخ حر عاملی آن روایات را ناظر به مواقعی میداند که پرداخت خمس برای شیعیان سخت است وتوان پرداخت آن را ندارند دراین مواقع که شیعیان توان پرداخت خمس را ندارند امامان خمس را برای آنان حلال کرده اند
📓وسایل الشیعه،ج9 ص543 باب 4
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
بدی عایشه در چ مورد بود .خدای نکرده ایشون از نظر اخلاقی ک مشکل نداشتن؟؟منظورم فساد اخلاقی
✅پاسخ:
عقیده شیعه آن است که هیچ یک از همسران پیامبران هیچگاه مرتکب زنا وفساد اخلاقی نمی شوند وانچه که وهابیت خبیث به شیعه نسبت میدهد که شیعه عقیده دارد همسر پیامبر عایشه دچار فساد اخلاقی بوده است مطلبی کذب وخلاف واقع است.
❗شیخ طوسی شیخ الطایفه می گوید:
"هیچ یک از زنان پیامبران هیچ گاه زنا نکرده، خیانت زن حضرت نوح این بود که آن حضرت را متهم به دیوانگی کرده بود وخیانت زن حضرت لوط این بود که جای مهمانهای آن حضرت را به کافران نشان داد"
📚التبیان،ج5 ص495
❗الوسی وهابی نیز می گوید:
"به شیعه نسبت میدهند که به عایشه تهمت فحشا می زنند در حالی که شیعیان این امر را شدیدا انکار میکنند وچنین نسبتی را قبول ندارند وکوچکترین اثری از این نسبت ها در کتب معتبر ومورد قبول شیعه وجود ندارد"
📚روح المعانی،ج18 ص122
❗ودرجای دیگر می گوید:
"آنچه به شیعیان دراین مورد نسبت میدهند دروغ واتهامی بیش نیست "
📚روح المعانی،ج28 ص162
❗اما شگفتا از وهابیت که شیعه را متهم به اهانت به همسران پیامبر میکنند اما خودشان در کتبشان چنین روایت میکنند:
"عایشه روزی کنیزی را آرایش کرد واورا در شهر چرخاند وگفت شاید با این کنیز بتوانیم جوانان قریش را شکار کنیم"
📚المصنف،ج4 ص49
❗مسلم می آورد:
"عبدالله بن شهاب خولانی گوید:
من به خانه عایشه وارد شده ودر لباس خود محتلم شده وسپس لباسم را همانجا با آب شستم"
📚صحیح مسلم،ج1 ص239
وروایت میکند:
"مردی بر عایشه وارد وجنب شد. صبحگاهان درحال شستن لباسش بود که عایشه به او گفت همین که جای منی را بشویی کافی است"
📚صحیح مسلم ج1 ص238
❗ما این روایات را جعلی ومردود وتوهین وتهمت به همسر پیامبر از ناحیه وهابیت واهل سنت میدانیم
❗اما بدی عایشه در بغض وعداوت او با نبی گرامی واهل بیت پاکشان بود که در جای خود مفصلا بیان شده است
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
وهابی ها میگن این که ما در روز ولادت پیامبر شادی وجشن میگیریم کار حرام وبدعتی کردیم لطفا توضیح بدید
✅پاسخ:
همگى مى دانيم كه يكى از اصول اسلام، اظهار مهر و مودت به پیامبر است قرآن كريم مى فرمايد:
«بگو اگر پدران و پسران و برادران و زنان وخاندان شما و اموالى كه گردآورده ايد و تجارتى كه از كسادش بيمناكيد و سراهايى را كه خوش مى داريد، نزد شما از خدا و پيامبرش و جهاد در راه وى دوست داشتنى تر است، پس منتظر باشيد تا خدا فرمانش را ] به اجرا در [آورد.وخداوند گروه فاسقان را راهنمايى نمى كند».( توبه 24)
❗مودت و مهر به پيامبر يك دستور قرآنى است كه احاديث نبوى نيز بر آن تأكيد دارند. پيامبر گرامى
فرمود:
«سوگند به خدايى كه جانم در دست اوست، هيچ يك از شماها در دايره ايمان وارد
نمى شويد مگر اينكه من محبوبترين انسانها نزد او باشم و مرا حتى از پدر و فرزندش بيشتر دوست بدارد».
📚جامع الاصول،ج1 ص237
❗كسانى كه در ماه ولادت آن حضرت به جشن و سرور مى پردازند هدفى جز اظهار مهر و مودت نداشته،و در حقيقت، به وسيله اين جشنها، علاقه خود را به رسول گرامى به نمايش مى گذارند
❗قرآن مجيد به مسلمانان دستور مى دهد كه، علاوه بر ايمان به پيامبر، به تعزيز و تكريم او بپردازند:
«آنان كه به پيامبر ايمان آورده و به تكريم او پرداخته و او را يارى مى نمايند و از نورى كه همراه وى فرو فرستاده شده پيروى كنند، آنان همان رستگارانند».( اعراف 157)
اين آيه به مسلمانان، چهار دستور مى دهد:
1. به پيامبر ايمان بياورند.
2. به تكريم و تعظيم او بپردازند.
3. (در سختيها) او را يارى كنند.
4. از قرآنى كه با او فرستاده شده پيروى كنند.
❗با توجه به اين دستورهاى چهارگانه، تكريم و بزرگداشت پيامبر در روز
ولادت وى، عمل به دستور دوم است كه قرآن از آن با جمله
(وعزّروه)تعبير آورده است.
❗قرآن مجيد يكى از نعمت هاى الهى در حق پيامبر اكرم، را اين مى داند كه او را بلند آوازه كرده است:
«آيا سينه تو را نگشاديم و بار گران را از دوشت برنداشتيم ـ بارى كه گويى پشت تو را مى شكست ـ و آيا نامت را بلند نگردانيديم؟».( انشراح 1 تا 4)
❗با توجه به منّتهايى كه خداوند در آيات فوق بر پيامبر مى نهد، و گسترش نام و آوازه او در جهان را از نعمتهاى الهى مى شمارد، جشنهاى مسلمانان در ايام ولادت آن حضرت، نوعى تجسّم بخشيدن به مفاد اين آيه است.
❗اينك با توجه به آيات و روايات پيشگفته، بايد ديد جشنهاى مسلمانان در ايام ولادت پيامبر چنانچه از امور حرام(همچون استعمال آلات لهو و لعب و اشعار غنائى) خالى باشد، چه حكمى دارد؟ تكريم پيامبر است يا تحقيروى؟ ابراز محبت است يا دشمنى؟
مايه بلند آوازه شدن نام و ياد پيامبر است، يا نه؟
جواب روشن است و همگان اين اعمال را موجب تكريم و ابراز محبّت به پيامبر و كمك به بلند آوازى نام او مى دانند
❗حضرت مسيح براى حواريون خود مائده آسمانى طلبيد و آنان گفتند ما روز ورود اين مائده آسمانى را كه شكم ها را سير مى كند جشن مى گيريم:
«پروردگارا، از آسمان غذایی بر ما فرو فرست تا عيدى براى اول و آخر ما و نشانه اى از جانب تو باشد. و به ما روزى ده كه تو بهترين روزى دهندگانى».( مائده 114)
❗براستى،اگر روز نزول مائده كه نعمتى محدود و زودگذر است استحقاق جشن ساليانه را داشته باشد، چرا و چگونه ولادت پيامبر يا روز مبعث او كه نعمت عظما و جاودان الهى در حقّ بشريت است استحقاق چنين جشن و سرورى را نداشته باشد؟
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
سوال از خدمت دوستان:
زمانیکه خداوند عذاب را بر قوم نوح نازل کرد بغیر از اهالی کشتی مابقی مردم مورد عذاب واقع شدند
در میان ساکنان غیر از کشتی کودکانی هم بودند که معصوم بودند
بنابراین چطور میتوان توجیه کرد که کودک معصوم مستحق عذاب است؟؟؟
✅پاسخ:
ابو الصلت از عبدالسلام هروى روايت كرده كه گفت:
به حضرت رضا
عرض كردم يا ابن رسول الله، چرا خدا همه خشكى را در زمان نوح غرق كرد و حال آنكه در ميان آنها كودكان و افرادى كه گناهى نداشتند بودند؟
فرمود:
❗كودكى ميان آنها نبود: زيرا خداوند صلب مردان قوم نوح و رحم زنانشان را از چهل سال پيش عقيم فرموده بود، و نسلشان منقطع شده بود، غرق گشتند در حالى كه كودكى در ميانشان نبود و اين طور نيست كه خداوند بىگناه را بعذاب گنهكار معذب دارد، و امّا جماعتى از بازماندگان قوم نوح كه غرق شدند براى تكذيبى بود كه از پيغمبر خدا نمودند، و جماعت ديگر براى رضايتشان بود بتكذيب تكذيبكنندگان، و هر كس از امرى دور باشد ولى بدان رضايت دهد، مانند كسى است كه خود آن را انجام داده است."
📚عیون اخبار الرضا،ج2 ص75
📚تکمله الوسایل،ج1 ص277
📚بحار الانوار،ج5 ص283
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
سوال دارم راجع به گناه که نسبت از ایات قران نسبت به انبیاء متوجه می شیم
مانند ابراهیم نبی و موسی که قطبی را اشتباه زد ایا با اعتقاد ما که انبیاء معصوم اند تعارض ندارد و این ایات را ما چطور توجیه می کنیم
✅پاسخ:
خداوند در مورد حضرت موسی در آیه 16 قصص می آورد که بعد از درگیری با یکی از فرعونیان که با بنی اسرائیل به نزاع مشغول بود وحضرت موسی با زدن ضربه ای محکم اورا کشت چنین گفت:
"خداوندا من به خویشتن ستم کردم مرا ببخش وخداوند اورا بخشید چرا که او غفور ورحیم است"
❗نخست باید ببینیم که آیا این قتل یک قتل خطا محسوب میشده یا مجاز بوده است یا ممنوع؟
❗بی شک با توجه به وضعی که قوم ستمگر فرعون مخصوصا در برابر بنی اسرائیل داشتند که نوزادان پسر آنها را می کشتند ودختران را برای خدمت زنده نگه می داشتند واصولا بنی اسرائیل را در همه چیز تحت ظلم وفشار قرار داده بودند وبه تعبیر آیات قرآن مفسد فی الارض بودند این کار،کار خلافی نبوده است به خصوص این که در مقام یاری مظلوم ودفاع از او انجام شده.
❗منظور موسی از ظلم بر خویشتن این بود که با عملش خودرا به زحمت انداخته چرا که قتل یک قبطی به وسیله موسی چیزی نبود که فرعونیان به آسانی از آن بگذرند.
❗با این که قتل قبطی جایز بود اما موسی نباید اورا میکشت وبا کشتن او مرتکب ترک اولی شد وترک اولی نیز بر پیامبران جایز است وذاتا حرام نیست
📚پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج7 ص120
❗این که موسی گفت من به خود ظلم کردم به این معنی نیست که من گناهی مرتکب شده ام بلکه ظلم در ادبیات عرب به معنای انجام دادن کاری در غیر زمان مناسب آن است. موسی نباید در آن موقع قبطی را میکشت هرچند قتلش جایز بود چرا که سبب شد که از برای فرار از فرعونیان خانه وکاشانه خودرا ترک کند.
❗غفران خداوند نیز برای او دلیل بر صدور معصیت از او نیست بلکه غفران به معنای پوشاندن است ومراد آن است که خداوند اورا از دست فرعونیان وغم وغصه نجات داد وپیامدهای این عمل موسی را خداوند پوشاند
📚عصمه الانبیا،للسبحانی،ص159
❗اما درمورد حضرت ابراهیم ذکر کنید که کدام آیات وجریانات با عصمت ایشان در تعارض است تا پاسخ دهیم
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
✅پاسخ:
این که بگوییم امروز عید سادات است توهینی آشکار به دیگر نژادهاست که ریشه عربی ندارند و هیچ فرقی با نژاد پرستی ندارد.
چرا که دیگر جشنها همگانیست و جشنی ویژه ی غیر سادات نداریم.
مگر این که سادات را برتر بدانیم که این نشانه نادانی و واپس گراییست.
از این گذشته اگر گروهی را با واژه ی سادات بنامیم توهین بسیار بزرگی به دیگران کرده ایم. سادات یعنی آقایان. براستی
آیا آنها آقای دیگرانند؟!!!
پس دوستان گرامی
اگر دوست دارید باورهای شما را گرامی بدارند به دیگر انسانها چه سادات چه غیر سادات و چه شیعه چه سنی و چه تازی و چه فارسی توهین روا ندارید.
✅پاسخ:
عید غدیر چنان که در روایات آمده است برای تمام شیعیان است واختصاص به سادات ندارد
📚بحار الانوار،ج95 ص298
❗اما نسبت به احترام ویژه سادات گفتنی است:
سیّد در لغت به معنی «آقا»،«بزرگوار»،«رئیس» بوده و در اصطلاح، فارسى زبانان و شیعه، به کسانى گفته می شود که نسبشان به واسطه حضرت فاطمه زهرا (س) به رسول خدا (ص) منتهى می شوند؛ همچنین به سائر علویّینی که به واسطه عبّاس بن علی(ع) یا محمّد حنفیّه نسبشان به حضرت امام علی (ع) مىرسد و کسانى که نسبشان به جناب جعفر طیّار و عقیل مىرسد، احتراماً سید گفته مىشود.
دلیل اصلی احترام به سادات، آیه شریفه مودّت است چرا که دوستی و محبت، خود، مصداقی از احترام است. همچنین در روایات در این رابطه ، سفارشاتی شده است،
البته این احترام یک امر طبیعی است و نشانه محبت به پیامبر است یعنی اگر کسی شخصی را دوست داشته باشد منتسبین به او را هم دوست خواهد داشت و مورد احترام قرار می دهد، و همین یعنی احترام و یاد پیامبر اسلام و گرامی داشت اهداف آن حضرت.
گفتنی است سادات گرچه به جهت انتساب به پیامبر (ص) از احترام خاصی برخوردارند اما در تکالیف و احکام شرعیّه همه امّت پیامبر اکرم (ص) مساوی مى باشند و سادات، بر غیر سادات امتیازى ندارند.
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa9143
❗لزوم احترام ویژه سادات در روایات متعددی آمده است
📚وسایل الشیعه،ج16 ص333 باب 17
❗ودر پایان باید گفت که ما طبق آموزهای اسلام به هیچ کس توهین نمی کنیم
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
وهابیت به ما میگن عقیده به تحریف قرآن دارید چه جوابی بهشون بدیم
✅پاسخ:
عقیده شیعه این است که قرآن تحریف نشده است وعلمای بزرگ شیعه بر این مطلب تصریح کرده اند.
❗شیخ طوسی شیخ الطایفه چنین می گوید:
"سخن در زیاده ونقصان در خور این کتاب نیست چرا که زیاد شدن در قرآن بطلانش اجماعی است کاسته شدن از قرآن نیز بر خلاف ظاهر مسلمانان است واین به مذهب صحیح ما شایسته تر است"
📚تبیان،ج1 ص3
❗سید بن طاووس حلی می گوید:
"عقیده شیعه عدم تحریف است"
📚سعد السعود،ص144
❗اما مخالفین بدون توجه به عقیده شیعه نسبت تحریف را به ما میدهند. ما از آنان می خواهیم حال که براین مطلب اصرار میکنند پاسخ روایات زیر از کتب خودشان را بدهند:
❗عمر بن ابی بن کعب گفت:
"مگر نه این که درآن چه از کتاب خدا از دست دادیم چنین می خواندیم"الولد للفراش وللعاهر الحجر"( فرزند مربوط به رختخواب است برای زنا کار سنگ است) ابی گفت بله"
📚الدر المنثور،ج1 ص106
❗بخاری روایت می کند که عمر گفت:
"ما آز جمله آنچه از کتاب خدا می خواندیم چنین بود :از پدرانتان اعراض ودوری نکنید که اعراض از پدرانتان کفر است"لا ترغبوا عن اباوکم فانه کفر بکم ان ترغبوا عن اباوکم"
📚صحیح بخاری،ج8 ص208-211-
📚صحیح مسلم،ج4 ص167 وج5 ص116
❗عایشه می گوید:
"آیه رضاع کبیر وایه رجم در قرآن بوده ودر ضمن صحیفه ای زیر رختخوابم قرار داشت وچون ما به موت رسول خدا مشغول شدیم بزغاله ای آن را خورد"
📚سنن ابن ماجه،ج1 ص625
❗باز عایشه می گوید:
"سوره احزاب 200 آیه بود که از آن جز 73 آیه باقی نماند"
📚تفسیر قرطبی،ج14 ص 113
📚در المنثور،ج5 ص180
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
از مولوی ها ی زاهدان میشنوم که درمورد ابن تیمیه میگن شیخ الاسلام ایا واقعا ابن تیمیه از علمای بزرگ اهل سنت بوده؟
ایا علمای اهل سنت باهاش بد نبودن
عقیل هاشمی زیاد تو شبکه ولایت میگه علمای سنی همگی ابن تیمیه رو قبول داشتن
✅پاسخ:
ابن تیمیه در واقع موسس وهابیت کنونی است.بزرگان اهل سنت سخن به مذمت از ابن تیمیه گشوده اند. فایده نقل قول علمای اهل سنت درمورد ابن تیمیه آن است که همگان اگاه شوند وهابیت فرقه ای نوظهور وساخته استعمار است که حتی خود علمای اهل سنت نیز آنان را قبول ندارند.
ابن حجر عسقلانی که از بزرگان اهل سنت است درمورد ابن تیمیه چنین می آورد:
"برخی از علما ابن تیمیه را به سبب مخالفتهای او در توسل واستغاثه به پیامبر که تنقیص مقام نبوت به شمار میرود زندیق( بی دین) وگروهی دیگر اورا منافق دانسته اند"
📚الدرر الکامنه،ج1 ص181
شمس الدین ذهبی که جزو استوانه های اهل سنت است در نامه ای خطاب به ابن تیمیه چنین نوشت:
"ای بیچاره، انان که از تو متابعت می کنند در پرتگاه زندقه، کفر ونابودی قرار دارند... مگر نه این است که عمده پیروان تو عقب مانده،گوشه گیر، سبک عقل، عوام، دروغ گو، کودن، بیگانه، فرو مایه،مکار،خشک، ظاهر الصلاح وفاقد فهم هستند؟ اگر سخنان مرا قبول نداری آنان را امتحان کن..."
📚الاعلان بالتوبیخ،سخاوی،ص77
📚تکمله السیف الصقیل،شیخ محمد زاهد کوثری،ص218
شوکانی در معرفی محمد بخاری حنفی می گوید
"محمد بخاری حنفی از ابن تیمیه بسیار متنفر بود تا جایی که در مجلسش تصریح می کرد، هرکس ابن تیمیه را "شیخ الاسلام" بداند کافر است"
📚البدر الطالع،ج2 ص262
❗آنچه ذکر شد گوشه ای از نظرات علمای اهل سنت پیرامون ابن تیمیه بود جهت آگاهی تفصیلی رجوع فرمایید به کتاب"الملل والنحلل"-علامه سبحانی-جلد 4 ص48 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
بدلیل اینکه کسی نمیتواند مثل قرآن بیاورد نمیتواند دلیل معجزه بودن باشد ، زیرا هر نوشته ای منحصر به فرد هست ، مثل شعر حافظ و سعدی و ...را هم کسی نتوانسته بیاورد ، و همچنان آثار آنان بدون تغییر مانده هست ?
✅پاسخ:
قرآن کریم به صراحت می گوید:
"اگر درباره آنچه بر بنده خود نازل کردیم شک وتردید دارید ( لااقل) یک سوره همانند آن بیاورید وگواهان خودرا غیر از خدا بر این کار دعوت کنید اگر راست می گویید.اگر این کار را نکردید وهرگز نخواهید کرد از آتشی بترسید که هیزم آن بدنهای مردم گناهکار وسنگهای است که برای کافران مهیا شده است"23 و24 بقره
به این ترتیب قرآن همه منکران را دعوت به مبارزه با قرآن وهمانند یک سوره مانند آن می کند تا عجز آنها دلیلی باشد، روشن بر اصالت این وحی آسمانی در رسالت آورنده آن"
📓تفسیر نمونه،ج1 ص125
❗این که همانند آثار سعدی وحافظ و...یا اثار علمی دانشمندان گذشته کسی نتوانسته بیاورد دلیل است بر قدرت وعلم خارق العاده مولفان آن ها.
اگر همانند قرآن کسی نتوانسته است بیاورد دلیل است بر علم وقدرت خالق قرآن.
منتها سعدی وحافظ ودیگران هیچگاه ادعا نکردند که همانند آثار آنان کسی نمی تواند بیاورد لذا ممکن است آیندگان آثاری بهتر از آثار آنان را بتوانند بیاورند.
اما قرآن تصریح می کند یک معجزه الهی است که تا قیامت هیچ کس نمی تواند همانند آن را بیاورد وآوردن مانند آن از قدرت بشر عاجز است.
واز آنجایی که معجزه به معنای انجام کار خارق العاده ای است که دیگران نمی توانند همانند آن را بیاورند وفرد مدعی نبوت آن معجزه را به عنوان دلیلی بر رابطه اش با خداوند ارائه میدهد ثابت میشود قرآن معجزه الهی است که به عنوان دلیلی بر صدق ادعای نبوت پیامبر اسلام از جانب خدا به او داده شده است وهرکسی که منکر معجزه بودن آن است باید بتواند همانند آن را بیاورد.
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman