eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.6هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال آیا آیات سوره نور درمورد قضیه افک در مورد عایشه نازل شده ✅پاسخ وهابیت برای فضیلت سازی برای خلفای وغیر خلفا نظیر عایشه روایاتی را جعل کرده اند تا از آن طریق برای مقدسات خودشان فضیلت بسازند هرچند به قیمت زیر سوال بردن پیامبر باشد. یکی از این فضیلت سازی ها جریان افک است که در قرآن به آن اشاره شده است.سوره نور ایات 11 تا 16 وهابیت می گویند آن آیات برای تنزیه عایشه نازل شد چرا که عده ای از صحابه به او تهمت فحشا زدند آیات نازل شد واورا مبرا کرد ❗اما ما قبول نداریم آن ایات درمورد عایشه باشد بخاری روایت می کند وقتی این تهمت ها زده میشد پیامبر به عایشه گفت: "ای عایشه از من به توچنین وچنان رسیده ( خبر رسیده مرتکب زنا شده ای) اگر بی گناه باشی خدا تورا تبرئه خواهد کرد واگر گناه کرده ای استغفار کن وبه درگاه او توبه کن. اگر بنده ای به درگاه خدا توبه کند خداوند اورا می بخشد" 📗صحیح بخاری،ج4 ص1517 📗صحیح مسلم ج4ص2770 وروایت کرده اند پیامبر پس از این جریان برای طلاق دادن عایشه با صحابه مشورت می کرد 📗صحیح بخاری،ج2 ص944 وپیامبر به مدت یک ماه با عایشه قهر کرد 📗صحیح بخاری،ج4 ص1520 شان پیامبر بسیار بالاتر از آن است که به همسر خود بی اعتماد باشد وبخاطر تهمت های چند نفر یک ماه با همسر خود قهر کند وحرف آنان را باور کند. قرآن درمورد پیامبر می گوید: "از روی هوی وهوس سخن نمی گوید وتمام سخنان او وحی خداست"نجم 3 و4 ومی فرماید: "رسول خدا برای شما الگوی حسنه ای است"احزاب 21 ❗ایا گمان بد بردن وتهمت زدن با الگوی بشریت بودن سازگاری دارد؟ ومی فرماید: "از بسیاری از گمان ها پرهیز کنید چراکه برخی از گمان ها گناه است"حجرات 12 ❗آیا عقل می پذیرد پیامبر برخلاف قرآن عمل کند ❗ما از وهابیت سوال می کنیم آیا زنا نکردن فضیلت است که شما می خواهید از این جریان فضیلتی برای عایشه بسازید؟ ایا اگر بگوییم همسر فلان شیخ وهابی خیلی زن خوبی است زنا نمی کند ،شما از این سخن مدح اورا می فهمید؟ ❗ودر پایان گفتنی است که در روایات ما آمده است که آن آیات درمورد ماریه قبطیه همسر پیامبر ومادر ابراهیم نازل شده است چنان که علامه مجلسی می آورد: "عامه ( اهل سنت) روایت کرده اند آیات درمورد عایشه نازل شد اما خاصه ( شیعه) روایت کرده اند که آیات درمورد ماریه قبطیه نازل شد آنجا که عایشه به او تهمت زد" 📗بحار الانوار،ج20 ص317 وحاکم نیشابوری نیز این جریان را نقل می کند : "عایشه می گوید ماریه قبطیه به همراه پسر عمویش به رسول خدا اهدا گردید.( پس از مدتی که همسر پیامبر بود) حامله گردید. پیامبر اورا نزد پسر عموی خود نهاد. اهل افک ( تهمت زنندگان) گفتند چون پیامبر به فرزند نیاز داشت فرزند غیر را به خود نسبت داد. روزی پیامبر ابراهیم را نزد من آورد وگفت آیا ابراهیم شبیه من است؟ عایشه می گوید: "من از روی حسادت گفتم شباهتی ندارد وبعد تهمت های ناروای مردم را به گوش پیامبر رساندم" 📗المستدرک علی الصحیحن، ج4 ص41 ح 6821 ❗چنان که آمد سپس عایشه از روی حسادتی که به ماریه داشته است آیاتی که طبق روایات درمورد ماریه نازل شده بود را به خود نسبت داد تا فضیلتی برای خود بسازد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اهل سنت می گویند صحابه پیامبر چون مصاحب پیامبر بودن امکان نداره آدم های بدی بشن "تو اول بگو با کیان زیستی آنگه بگویم تو کیستی" ✅پاسخ: یکی از مواردی که بین شیعه وسنی بر سر آن اختلاف اساسی است بحث بر سر عدالت صحابه پیامبر است. ❗اهل سنت عقیده دارند تمام صحابه پیامبر عادل هستند و بهشتی. ابن حجر از بزرگان اهل سنت می گوید: "واجب است معتقد بودن به عدالت وپاکی صحابه زیرا ثابت است که همه آنان اهل بهشت هستند وهیچ یک از آنان به جهنم نمی روند" 📓الاصابه،ج1 ص1 قرطبی می گوید: "همه صحابه عادل، از اولیای الهی، برگزیدگان خداوند وبرترین مردم پس از انبیا ورسولان الهی هستند.این نظر تمامی اهل سنت وروسای فرقه های مختلف است" 📓تفسیر قرطبی،ج16 ص299 ما این سوالات را از اهل سنت می کنیم خداوند در قرآن درباره همسران پیامبر می فرماید: "ای همسران پیامبر هرکس از شما گناه آشکاری کند، مجازات او دو چندان است"احزاب 30 بی شک همسران پیامبر آشکارترین مصداق صحابه هستند قرآن میگوید نه تنها از گناهان آنها صرف نظر نمی شود بلکه مجازاتشان دو چندان است ایا این آیه را باور کنیم یا سخنان شمارا؟ ❗قرآن در باره فرزند نوح می گوید: "او عملی ناصالح است"هود 46 ایا فرزند مهمتر است یا اصحاب ویاران او؟ ودرباره همسر نوح ولوط دو پیامبر بزرگ الهی میگوید: "آن دو نسبت به همسرشان خیانت کردند وبه آن دو گفته شد وارد دوزخ شوید همراه دوزخیان"تحریم 10 با این حال ایا صحیح است بگوییم فلان فرد چون زمانی از صحابه بوده وارد بهشت میشود؟ ایا عقل وخرد این را باور می کند؟ 📓شیعه پاسخ می گوید،ایت الله العظمی مکارم،ص53 ❗بی شک مصاحبت با افراد خوب وبد تاثیر مستقیمی در شکل گیری شخصیت انسان دارد اما باید توجه کرد که تاثیر این مصاحبت چیزی جز فراهم کردن زمینه نیست. درنهایت این خود انسان است که تصمیم نهایی را میگیرد واز این جا پاسخ به آن ضرب المثل شما داده میشود. ❗مسلم در صحیح خود می آورد که پیامبر فرمود: "فی اصحابی اثناعشر منافقا" "در میان اصحاب من 12 نفر منافق وجود دارند" 📓صحیح مسلم،ج4 ص2778 ❗بخاری روایت می کند که پیامبر فرمود: "روز قیامت گروهی از اصحاب مرا به جهنم می برند من می گویم اصحابم .به من میگویند آنان پس از تو مرتد شدند وبه دوران جاهلی خود بازگشتند" 📓صحیح بخاری،ج2 ص402 ❗ایا این روایات با عدالت صحابه سازگار است؟ ❗به هر حال قرآن وسنت نبوی طبق کتب اهل سنت وتاریخ صحیح همگان تصریح کرده اند که در میان صحابه افراد منحرف وگناهکار نیز بوده اند که نمی شود به طور کلی گفت همه صحابه عادل بوده اند که جهت اطلاع تفصیلی رجوع کنید به کتاب شریف "الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف" اثر علامه محقق ایت الله سبحانی جلد 3 ص491 الفصل العاشر ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یکی از امامان را معرفی کنید ک روز عاشورا با پوشیدن لباس مشکی صرف و توزیع غذاهای متنوع در حسینیه ها سپری میکردند ✅پاسخ: در مورد عزاداری برای امام حسین علیه السلام توسط امامان: ما در گذشته در این مورد مفصلا بحث کرده ایم که می توانید به پیام های گذشته ما مراجعه کنید. شیخ صدوق از امام رضا چنین روایت می کند: "روز مصیبت حسین ( عاشورا) پلک چشم ما را زخم کرده است واشک مارا جاری کرده است وعزیز ما را در کربلا خوار کرده اند وسبب غم واندوه ما شدند پس برای مصیبت حسین باید گریه وعزاداری کرد چرا که گریه بر مصایب او کفاره گناهان بزرگ است. پدرم وقتی ماه محرم می شود، خندان دیده نمی شد وغم واندوه بر او چیره می شد تا آنکه ده روز از محرم سپری می شد و وقتی روز دهم محرم می شد آن روز روز حزن ومصیبت وگریه وعزاداری او بود ومی گفت امروز روزی است که حسین را کشتند" 📚امالی،صدوق،مجلس 27 رقم 2 📚بحار الانوار،ج44 ص284 ❗مشروعیت پوشیدن لباس مشکی در عزادای حسین علیه السلام: مرحوم علامه مجلسی روایت می کند: "هنگامی که حسین به شهادت رسید زنان بنی هاشم لباس های سیاه وخشن پوشیدند" 📚بحار الانوار،ج45 ص188 ❗ودر برخی روایات آمده است که هنگامی که براثر خطبه های آتشین امام سجاد وحضرت زینب یزید به خاندان هاشمی اجازه دادعزاداری کنند آنان لباس سیاه برتن کردند وبه مدت هفت روز عزاداری کردند 📚مستدرک الوسایل،ج3 ص327 ❗ابن ابی الحدید روایت می کند: "حسن در سوگ علی ( علیهما السلام) جامه های سیاه بر تن کرد وبا همین جامه به میان مردم آمد وبرای انان خطبه خواند" 📚شرح نهج البلاغه،ج16 ص22 ❗با توجه به همین روایات ایت الله العظمی مکارم می فرماید: "با توجه به اینکه لباس مشکی سبب تعظیم شعائر می گردد کراهت آن تحت الشعاع قرار گرفته ورنگ استحباب به خود می گیرد" 📚احکام عزاداری،ص56 ❗میرزای نوری صاحب مستدرک می گوید: "با توجه به این اخبار نتیجه میشود بر عدم کراهت پوشش سیاه یا رجحان آن در عزادای اباعبدالله " 📚مستدرک الوسایل،ج3 ص328 ❗روشن است که با اثبات مشروعیت واستحباب پوشیدن لباس سیاه در عزادای امام حسین دیگر نیازی نیست که حتما بگوییم در صورتی پوشیدن لباس مشکی استحباب دارد که در روایتی آمده باشد که امامان شیعه روز عاشورا پیراهن مشکی به تن می کردند. زیرا طبق تعریف علمای شیعه وسنی بدعت چیزی است که بعد از پیامبر حادث شود ونص وروایت به خصوص برای آن نباشد وداخل در عمومات نیز نباشد 📚بحار الانوار،ج74 ص202 📚فتح الباری،ج17 ص9 ❗پوشیدن لباس مشکی مصداق عزاداری کردن ومحزون بودن برای مصایب اهل بیت است که خود آنان دستور به عزاداری کردن داده اند واز آنجایی که عزاداری مستحب است، پوشش لباس مشکی نیز رنگ استحباب به خود می گیرد 📚بحار الانوار،ج44 ص278 به بعد 📚وسایل الشیعه،ج14 ص500 به بعد ❗اما درمورد اطعام ونذری دادن در ایام محرم خصوصا روز عاشورا: در روایات فراوانی آمده است که یکی از اموری که بسیار ثواب دارد اطعام کردن مومنین می باشد 📚وسایل الشیعه،ج24 ص287 باب 26 📚مستدرک الوسایل،ج16 ص250 ❗شیعیان طبق این روایات در ایام محرم وروز عاشورا مومنین را اطعام می کنند وثواب آن را برای امام حسین وسایر اهل بیت قرار دهند؟ایا این مشکلی دارد؟ ❗با این توضیح وتعریفی که از بدعت داشتیم استحباب ومشروعیت این اطعام ها ثابت شد دیگر نیازی نداریم که حتما ثابت کنیم امامان در روز عاشورا دیگران را اطعام می کرده اند واین گونه در خواست ها وبهانه ها فرقی با بهانه های بنی اسرائیلی ندارد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال وهابی ای گفت نذرهای شما حرام هست. نذر فقط در راه خداست.نذر برای حسین و سفره رقیه و سفره بالفضل حرام است..... لطفا توضیحی فرمایید ✅پاسخ: ما هم می گوییم نذر برای غیر خداوند باطل است. نذر شرعی از دیدگاه شیعه آن است که انسان فقط خودرا برای خدا متعهد به پرداخت چیزی معین بکند به همین دلیل که فرموده اند تا در صیغه نذر حتماقید "لله علی کذا"( به خاطر خدا بر گردن من است) باید آورده شود چنان که در راویات آمده است 📚وسایل الشیعه،ج23 ص293 باب 1 وفقهای ما تصریح کرده اند 📚جواهر الکلام،ج35 ص372 شیعیان نذرشان را برای خدا انجام میدهند وثواب آن را برای اهل بیت ونزدیکان آنان قرار میدهند وانان وقتی می گویند فلان چیز نذر امام حسین است یعنی ثواب آن را برای امام حسین قرار داده ام نه آنکه آن نذر برای تقرب جستن وعبادت حسین علیه السلام باشد دراین گونه مسایل نیت قلبی ملاک است نه تشابه ظاهری چنان که بخاری در کتاب "به اصطلاح صحیح خود"از پیامبر روایت می کند که فرمود: "انما الاعمال بالنیات" "ملاک ومعیار در عمل نیت است" 📚صحیح بخاری،ج1 ص3 ح1 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال: سوالی دارم ک خیلی دنبال جواب بودم ک پیدا نکردم علت خلقت انسان چیه؟ اگه برای عبادت هس ک چی بشه؟ اگه خدا میخواست قدرتش رو نشون بده این نیاز خدا رو میرسونه؟ ✅پاسخ: "خداوند چشمه ای است فیاض ومبدئی است نعمت آفرین که موجودات را تحت حمایت خود قرار می دهد وانها را پرورش داده، از نقص به کمال می برد، واین است هدف واقعی از خلقت انسان،واگر امر به عبادت وبندگی ما شده است، همه این ها کلاس های تربیت برای تکامل است. به این ترتیب نتیجه می گیریم که هدف آفرینش ما پیشرفت وتکامل هستی ما است" 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج22 ص393 ❗محمد بن عماره آز پدرش روایت می کند که او می گوید: "از امام صادق سوال کردم چرا خداوند بندگان را آفرید؟ امام فرمود: "خداوند آنان را از روی بیهودگی خلق نکرده است وانان را به حال خود رها نکرده است بلکه آنان را خلق کرد تا آنان را تکلیف کند وانان با اطاعت خداوند مستوجب بهشت او شوند وانان را خلق نکرد تا از طریق آنان منفعتی بدست آورد یا ضرری را از خود دفع کند بلکه آنان را خلق کرد تا به آنان نفع برساند وانان را به بهشت ( وکمال) برساند" 📚 علل الشرایع،شیخ صدوق،ج1 ص9 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یکی میگفت چطور شبی که مرده می میره قبرش رو بشکافیم نکیر ومنکر رو فراری بدیم 😝 یا اونایی که آتش میزننشون یا تو دریا می میرن شب اول قدر ندارن؟ ✅پاسخ: پس از آنکه روح از بدن دنیوی خود فارغ میشود به عالم برزخ منتقل میشود و در بدنی مثالی شبیه بدنی که در دنیا داشته است قرار میگیرد چنان که امام صادق فرمود: "هنگامی که خداوند قبض روح مومن می کند اورا در قالبی همچون قالبش در دنیا قرار میدهد" 📚الکافی،ج3 ص245 ❗شب اول قبر یعنی شب اولی که انسان می میرد وروحش به عالم برزخ منتقل میشود . ومراد از قبر یعنی برزخ وشب اول برزخ چنان که علامه مجلسی در بحار الانوار شریف می گوید: "مراد به قبر در اکثر اخبار چیزی است که روح درآن در عالم برزخ قرار میگیرد" 📚بحار الانوار،ج6 ص271 ❗بنابراین فشار قبر مرتبط با عالم برزخ بوده وبا قالب بدن برزخی صورت میگیرد وقبر خاکی موضوعیتی ندارد وچنان نیست که مساله سوال آن دو ملک وفشار قبر در آن قبر خاکی صورت گیرد ❗از این رو اگر مرده ای را بسوزانند یا آن رآ بخورند،یا به دریا بیندازندو...باز هم مساله شب اول قبر،سوال قبر،فشار قبر برای آنان است وشب اول قبر آنان همان شبی است که این بدن ها یا به دریا انداخته شده اند یا طعمه حریق شده یا خوراک حیوان شده اند. ❗لذا از حضرت امیر نقل است که فرمود: "فرو گذار نمیشود احدی از مردم که در شرق وغرب زمین ودریا وصحرا هستند مگر آن که فرشته های سوال کننده به ملاقات آنان خواهند رفت" 📚معاد وعدل، ص100 به نقل از نرم افزار پرسمان ویا در روایت دیگر امام صادق در پاسخ به سوالی که اگر کسی چندین روز به دار آویخته شده باشد فشار قبرش چگونه است فرمود: "به هوایی که بر او احاطه دارد دستور داده میشود از هر طرف بر او فشار وارد کنند" 📚بحار الانوار،ج6 ص266 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال یه دوست دارم حرف‌های بعضی ها رو گوش میده میگه خداوند اون قدر مهربونه که نهایتا همه رو می بخشه وهیچکس تو جهنم عذاب سختی نداره ✅پاسخ: در این شکی نیست که روز قیامت رحمت ولطف پرودگار همه جا را فرا می گیرد. علامه مجلسی بابی را در بحار به ذکر این روایات گشوده است 📚بحار الانوار،ج 7 ص286 باب 14 امام صادق فرمود: "زمانی که روز قیامت شود رحمت خداوند چنان همه جا را فرا می گیرد که حتی ابلیس هم طمع می کند که بخشیده شود" 📚الامالی،صدوق،ص205 ❗اما همین پرودگار به کسانی که سر به مخالفت پرودگار بردارند وبه هیچ وجه به دعوت خداوند لبیک نگویند وعده ی عذاب های سخت ودردناکی را داده است. خداوند می فرماید: "( روز قیامت) گنهکار دوست دارد فرزندان خودرا در برابر عذاب آن روز فدا کند وهمسر وبرادرش را وقبیله اش را که از او حمایت می کردند وتمام مردم روی زمین را تا مایه نجاتش شود"معارج 11-14 ومی فرماید: "کسانی که کافر شدند لباس هایی از آتش برای آنها بریده می شود ومایع سوزان وجوشان بر سر آنها فرو می ریزد-آنچنان که هم درونشان را ذوب می کند وهم برونشان را-وبر آنها گرزهایی از اهن است -هرگاه بخواهند از غم واندوهای آن خارج شوند انها را به آن باز میگردانند ( وبه آنها گفته میشود) بچشید عذاب سوزان را "حج19 -22- ومی فرماید: "در آن روز مجرمان را هم درغل وزنجیر می بینی، لباسشان از قطران ( ماده چسبنده بد بوی قابل اشتعال) است وصورتهایشان را آتش می پوشاند"ابراهیم 49-50 وایات فراوان دیگر که سخن از شدت عذاب دوزخیان به میان آورد. ❗همچنین روایات فراوانی نیز در شدت وسختی عذاب دوزخیان آمده است که علامه مجلسی در بحار بابی را به ذکر این روایات گشوده است 📚بحار الانوار،ج8 ص222 باب 24 ❗در کنار این شدت عذاب،افرادی هستند که تا ابد دراین شدت عذاب باقی می مانند وهیچگاه بخشیده نمی شوند واینان همان کافران ولجوجان وگمراهان می باشند که روایات فراوانی دراین زمینه آمده است 📚بحار الانوار،ج8 ص351 باب 27 امام کاظم فرمود: "خداوند اهل کفر ولجاجت واهل ضلال وشرک را تا ابد در جهنم باقی می گذارد وهیچ گاه انان را نمی بخشد" 📚توحید صدوق،ص407 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا این تناقض نیست که شیعیان بهش مبتلا شدن از یه طرف مگید علی تو نماز اون قدر حضور قلب داشت که تیرو از پاش کشیدن از طرف دیگه میگید تو نماز به فقیر صدقه داد وایه ولایت نازل شد ✅پاسخ: ایت الله مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند: "آنها که این ایراد را می کنند از این نکته غفلت دارند که شنیدن صدای سائل وبه کمک او پرداختن توجه به خویشتن نیست بلکه عین توجه به خداست، علی در حال نماز از خود بیگانه بود نه از خدا ومی دانیم بیگانگی از خلق خدا بیگانگی از خدا است ❗به تعبیر روشنتر: پرداختن زکات در نماز انجام عبادت در ضمن عبادت است نه انجام یک عمل مباح در ضمن عبادت ❗وباز به تعبیر دیگر: "آنچه با روح عبادت سازگار نیست توجه به مسایل مربوط به زندگی مادی وشخصی است واما توجه به آنچه در مسیر رضای خدا است کاملا با روح عبادت سازگار است وآن را تاکید میکند ❗ذکر این نکته نیز لازم است که معنی غرق شدن در توجه به خدا این نیست که انسان بی اختیار احساس خودرا از دست بدهد بلکه با اراده خویش توجه خودرا در راه خدا وبرای خدا نیست بر میگیرد" 📚تفسیر نمونه،ج4 ص428 ❗معظم له در کتابی دیگر اضافه میکند: "این خرده گیری در واقع ایراد بر قرآن مجید است چرا که خداوند دادن زکات در حال رکوع نماز توسط علی را مورد تکریم وتمجید قرار داده است واگر این عمل نشانه غفلت وبی خبری از خدا بود نباید به عنوان یک صفت والا وبا ارزش فوق العاده روی آن تکیه شود" 📚پیام قرآن،ج9 ص203 ❗معظم له در کتابی دیگر اضافه میکند: "مگر ماموم در نماز جماعت صدای مکبر با امام را نمی شنود واز او تبعیت نمیکند؟ اگر نمیشنود چگونه می تواند به همراه او نماز را اقامه کند؟ واگر می شنود پس در هیچ نمازی حضور قلب وجود ندارد 📚آیات ولایت در قرآن،ص90 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال گر هرچیزی علت وافریننده ای داره خدا نیز باید دارای علت وافریننده ای باشه علت خدا چیه ✅پاسخ ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهد: "اساس این اشکال روی این مطلب است که "هر موجودی نیازمند علت وافریننده است" ❗در حالیکه این قانون کلیت ندارد وتنها در مواردی صحیح است که چیزی سابقا معدوم بوده است وسپس جامه هستی به خود پوشانده است. ❗توضیح این که: موجوداتی هستند که سابقا وجود نداشته اند مانند منظومه شمسی وموجودات زنده اعم از گیاه وحیوان وانسان، تاریخچه آنها بخوبی گواهی میدهد که لباس هستی در تن اینها همیشگی وازلی نبوده است بلکه با تفاوتهایی که دارند در چند میلیون سال تا چند میلیارد سال پیش وجود خارجی نداشته اند وسپس به وجود آمده اند. ❗مسلما برای پیدایش چنین موجوداتی علل وعواملی لازم است ولذا همواره دانشمندان برای پی جویی این عوامل در تلاش وکوششند واگر بنا باشد که پیدایش این موجودات هیچ علتی نداشته باشد دلیلی ندارد که دریک میلیون سال یا چند میلیارد سال پیش موجود شده باشند چرا در زمانی دو برابر این زمان یا نصف این زمان یافت نشدند. انتخاب این زمان بهترین دلیل براین است که شرایط وعلل وجود آنها تنها درآن زمان تحقق یافته است. ❗ولی اگر وجودی همیشگی وازلی باشد ( خواه این وجود ازلی را خدا بنامیم یا ماده) اینچنین وجود نیاز به هیچ علتی ندارد آفریننده وخدایی ندارد زیرا تاریخچه پیدایشی برای آن تنظیم نشده که درآن تاریخچه جای علت وافریننده خالی باشد ❗خلاصه اینکه چیزی که همیشگی‌ وازلی است وجودش از درون می‌جوشد نه از بیرون که محتاج به آفریننده باشد. نیازمند به آفریننده من وشما واسمان ومنظومه شمسی و...هستیم که وجود ما ازلی وهمیشگی نبوده واز درون ذات ما نیست، نه علت نخستین وعلت العلل که هستی او از خود اوست " 📚در جستجوی خدا،ص227 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال لطفا به این شبه پاسخ بدید یکی از مهترین پیامهای فراموش شده عاشورا خیلی جالبه شب عاشورا امام حسین به یارانش فرمود: هر کس از شما حق الناسی به گردن دارد برود.... او به جهانیان فهماند که حتی کشته شدن در کربلا هم از بین برنده حق الناس نیست.. در عجبم از کسانی که هزاران گناه میکنند و معتقدند یک قطره اشک بر حسین ضامن بهشت انهاست... ✅پاسخ: در این شکی نیست که مطابق روایات شیعه کامل واتم کسی است که در همه اعمال مطابق اعمال ورفتار اهل بیت رفتار کند 📚بحار الانوار،ج65 ص149 باب 19 ❗اما: خداوند می فرماید: "کارهای خوب سبب پاک شدن گناهان می شود"هود 114 ❗در روایات فراوانی آمده است که گریه بر حسین علیه السلام کفاره گناهان بزرگ است 📚وسایل الشیعه،ج14 ص500 باب 66 📚مستدرک الوسایل،ج10 ص311 باب 49 📚بحار الانوار،ج44 ص278 باب 34 امام صادق فرمود: "هر کسی به مقدار بال مگسی در مصایب ما گریه کند خداوند تمام گناهانش را می بخشد اگرچه یه مقدار کف روی دریاها باشد" 📚بحار الانوار،ج44 ص279 امام رضا فرمود: "گریه بر حسین گناهان بزرگ را از بین می برد" 📚بحار الانوار،ج44 ص284 ❗وروایات فراوان دیگر که می توانید به آدرس های داده شده رجوع کنید. ❗حاصل آنکه انسان با گریه بر مصایب اهل بیت خصوصا امام حسین گناهان خودرا پاک می کند همانند روزی که از مادر به دنیا آمده است وباید سعی کند دومرتبه پرونده خودرا سیاه نکند. ❗همچنین انسان باید به فکر حق الناس باشد وبر او واجب است که آن را ادا کند. اگر به هر طریقی ادا نکرد می تواند امیدوار به بخشش باشد چرا که امام صادق فرمود: "زمانی که روز قیامت شود خداوند حساب شیعیان مارا بر عهده ما می گذارد وانچه از حقوق خداوند بر ذمه آنان است حضرت محمد شفاعتشان می کند وانچه از حق الناس بر ذمه آنان است حضرت محمد از جانب آنان ادا می کند وانچه از حق ما بر ذمه آنان است ما می بخشیم وانان وارد بهشت می شوند" 📚بحار الانوار،ج7 ص274 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا طبق کتب شیعه وسنی روز قیامت ازمون درمورد ولایت مولا علی واهل بیت می پرسن لطفا جواب بدید میخوام به دوستان سنی ووهابی بگم حال کنم ✅پاسخ: بله در روایات شیعه وسنی وارد شده است که در روز قیامت همگان از ولایت اهل البیت سوال میشوند ومورد بازخواست قرار می گیرند ❗خداوند می فرماید: "سپس در آن روز همه شما از نعمت هایی که داشتید سوال خواهید شد"( تکاثر،8) ❗امام رضا فرمود: "مراد از نعمت در آیه محبت وموالات ما اهل بیت است که خداوند بعد توحید ونبوت از آن سوال می کند" 📚عیون اخبار الرضا،ج2 ص129 ❗امام صادق فرمود: "مراد از نعمت ها در آیه ما اهل بیت هستیم" 📚امالی طوسی،ص271 ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع فرمائید به کتاب شریف بحار الانوار، علامه بزرگوار وگرانقدر مجلسی،ج24 ص48 باب 29 تا انبوهی روایت از کتب شیعه را دراین معنا مشاهده کنید ❗قندوزی حنفی از بزرگان اهل سنت روایت می کند که امام صادق فرمود: "مراد از نعمت ها ولایت علی بن ابی طالب است" 📚ینابیع الموده،ص111 ❗الوسی یکی دیگر از بزرگان اهل سنت روایت می کند: امام صادق به ابوحنیفه گفت گمان می کنی مراد خداوند از سوال از نعمت ها کدام نعمت ها است؟ گفت:غذا وآب سرد امام گفت:اگر خدا تورا برای این سوال نگه دارد که قیامت بسیار طولانی میشود ابوحنیفه گفت پس مراد چیست؟ امام فرمود: "ما اهل بیت مراد آیه هستیم که خداوند به وسیله ما بر بندگان نعمت داد وانان را به اسلام هدایت کرد این نعمتی مستمر است وخداوند از این نعمت سوال میکند وآن محمد واهل بیتش هستند" 📚روح المعانی،ج30 ص226 ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع فرمائید به کتاب شریف احقاق الحق ج3 ص584 به بعد وج14 ص461 به بعد تا انبوهی روایت از کتب اهل سنت را در این معنا مشاهده کنید ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال بعضیها اسم پروفایلشونو میذارن کلب الحسين یا کلب الرقیه من به یکی شون گفتم درست نیست این اسما میذاشتید ولی جواب قانع کننده ای براشون ندارم اگر شما بگيد ممنون میشم ✅پاسخ: در پاسخ به این پرسش به چند نکته توجه فرمائید 1⃣انسان مومن عزیز است وخداوند مومن را عزیز شمرده است ( منافقون 8) 2⃣هرکاری که موجب وهن وبی اعتباری وخواری وذلت او گردد حرام است وشایسته مومنی که خدا به او عزت بخشیده است نیست 3⃣در سخنان وکلمات اولیای الهی که مقتدا واسوه ما در زندگی هستند وروش ومنش وسنت وافعال آنها برآی ما حجت والگو است تعابیری که نامناسب باشد ومثلا خودرا حیوانی مانند سگ در بارگاه الهی معرفی کنند دیده نمیشود واگر چنین تعابیری نشان دهنده کثرت خضوع وخشوع بود امامان با آن همه خضوع وتذلل در برابر خداوند از بیان آن خود داری نمیکردند 4⃣در. دعا ها واحادیث امامان کلماتی که بر نهایت انکسار وتواضع دلالت دارد کم نیست وبه هیچ عنوان چنین کلمات موهنی دیده نمیشود "الهی منی ما یلیق بلومی ومنی ما یلیق بکرمک"( دعای عرفه) " الهی انا اقل الاقلین واذل الاذلین"( صحیفه سجادیه) 5⃣در روایات فراوانی نیز آمده است که شیعیان باید الگویشان اهل البیت باشند وسبب خوش نامی آنان شوند نه با انجام افعال مومن وکلمات نامناسب سبب سستی آنان ومذهبشان شوند 📚بحار الانوار،ج65 ص149 باب19 6⃣مراجع عظام نیز فرموده اند که در عزاداری اباعبدالله نباید از کلمات موهن وسست استفاده کرد وگفتن این تعبیرات شایسته نیست که می توانید به لینک زیر رجوع فرمائید - http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=287257 پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
✅پاسخی به متن زیر 👇 در سرزمینی که تفکیک جنسیتی از کودکی صورت میگیرد دخترانش،پسرانش را گرگ تصور میکنند و پسرانش دخترانش راطعمه . در اوج گرایش با پیش زمینه ای الوده ،عاشق میشوند و بدون هیچ شناختی عشق میمیرد و ارتباط نابود میشود مردانش تنوع طلب و زناننش مرد ستیز میشوند (رنه دکارت) ✅پاسخ: در روایتی پیامبر گرامی فرمود: "ان ابن آدم لحریص علی ما منع" "فرزند آدم نسبت به هر آنچه از آن منع شود حریص تر می شود" 📚میزان الحکمه،ج3 ص27 ❗دراین شکی نیست که وقتی حکم حجاب در جامعه اجرایی شود افراد لذت طلب وطالب دنیای حرام تحت فشار قرار می گیرند وسعی می کنند از هر فرصتی که شده استفاده کنند تا به نیت های شوم خود دست یابند. ❓حال باید چه تصمیمی گرفت؟ ایا به دلیل رضایت این اقلیت، حکم حجاب را برداریم تا این مفسدان آزادانه اقدام به اعمال فساد انگیز خود کنند؟ بی شک سایر قوانین در جامعه نیز سبب ایجاد حرص وطمع در افراد حریص می شود. مثلا افرادی که در صدد غارت اموال مردم هستند،وقتی نمی توانند به این هدف خود برسند نسبت به انجام آن حریص تر می شوند ایا ما باید دزدی وسرقت را به دلیل این اقلیت در جامعه آزاد کنیم؟ ایا باید تعرض به نوامیس را به دلیل اقلیتی آزاد بگذاریم؟ ایا باید تعرض به جان افراد را به دلیل اقلیتی آزاد بگذاریم؟ ❗طبیعی است که پاسخ منفی است. باید با این گونه افراد حریص وفرصت طلب برخورد کرد نه آنکه به دلیل رضایت آنان، تمام این قوانین را ملغی کرد تا فساد وبی بند وباری در جامعه ایجاد شود ⚠به هرحال حکم حجاب یک دستور اسلامی است که گذشته از آنکه ریشه در قرآن دارد نور 31 ریشه در روایات اسلامی دارد 📚وسایل الشیعه،ج20 ص200 باب 109 📚بحار الانوار،ج101 ص31 باب 34 ❗طبیعتا وقتی فلسفه حجاب که همان جلوگیری از فساد وفحشا در جامعه است که سبب آشفتگی جوانان، ابتذال وسقوط شخصیت زنان ،تولد فرزندان نامشروع،و...است برای جوانان بیان شود 📚تفسیر نمونه،ج14 ص442 ❗نه دختران جامعه تمام پسران را گرگ قلمداد می کنند ونه پسران دختران را طعمه قلمداد می کنند 🌸اجرکم عندالله ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال آیا زیارت عاشورا حدیث قدسی واز ناحیه خداوند صادر شده؟درمورد سندش هم توضیح بدید ✅پاسخ: برخی همچون شیخ عباس قمی واستادش حاج میرزا حسین نوری براین عقیده بوده اند که این زیارت از سنخ احادیث قدسیه می باشد چرا که در کتاب مصباح شیخ طوسی که مفاتیح الجنان هم زیارت عاشورا را از آنجا نقل کرده است آمده است که امام صادق فرمود: "ای صفوان من این زیارت را از پدرم امام باقر، از پدرش امام سجاد از پدرش تا پیامبر واو از جبرئیل واو از خداوند چنین یافتم" 📚مصباح المجتهد،شیخ طوسی،ص781 ❗شیخ عباس قمی می گوید: "شیخ ما ثقه الاسلام نوری فرموده:در فضل ومقام زیارت عاشورا همین بس که از سنخ سایر زیارات نیست که به ظاهر از انشا واملای معصومی باشد هرچند که از قلوب مطهره ایشان چیزی جز آنچه از عالم بالا به آنجا رسد بیرون نیاید بلکه از سنخ احادیث قدسیه است..." 📚مفاتیح الجنان،خبر صفوان در فضیلت زیارت عاشورا ❗آیت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "در فضیلت این زیارت همین بس که بر خلاف سایر زیارات که از معصومین نقل شده است این زیارت به شکل حدیث قدسی روایت شده است یعنی امامان علیهم السلام آن را از پیامبر اکرم نقل کرده اند که جبرئیل امین آن را از سوی خدا برای او آورده است" 📚مفاتیح نوین،ص394 ❗اما درمورد سند زیارت عاشورا: ❗علامه گرانقدر ومعاصر "سبحانی"در مورد زیارت عاشورا چنین می فرماید: "استحباب زیارت حسین در روز عاشورا ( با خواندن زیارت عاشورا) از چیزهایی است که تمام علمای شیعه در طول قرن ها بر آن اتفاق دارند واین اجماع واتفاق از محکمترین ادله بر صحت این زیارت وصدورش از امامان است" 📚رسایل ومقالات،ج3 ص402 ❗علامه سپس به بررسی واثبات صحت سندی زیارت عاشورا می پردازد که دوستان می توانند رجوع فرمایند 📚رسایل ومقالات،ج3 ص402 "دراسه لسند زیارت عاشورا" ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا طبق گفته وهابی ها قسم خوردن به غیر خدا کفر وشرکه ✅پاسخ طبق آیات فراوانی از قرآن وروایات خود اهل سنت شکی در مشروعیت قسم به غیر خدا نمی ماند. ❗در آیات قرآن می کنیم خداوند در بسیاری از موارد به غیر خود قسم خورده است واگر این عمل منکر وزشت بود خدا نباید انجام میداد چنان که فرمود: "خداوند تجاهر به کلام بد را دوست ندارد "( نسائ 148 ) ❗خداوند در سوره شمس به 7 چیز از مخلوقاتش قسم میخورد ❗درسوره نازعات آیات 1 تا 3 به سه چیز قسم میخورد ❗درسوره مرسلات آیات 1 تا 3 به دوچیز از مخلوقات و... ❗مسلم در صحیح روایت می کند: "شخصی نزد پیامبر آمد وگفت کدامین صدقه اجرش نزد خدا عظیم تر است؟ پیامبر فرمود: آگاه باش! قسم به پدرت.... " 📚صحیح مسلم،ج3 ص94 احمد در مسند می آورد پیامبر خطاب به مخاطبش فرمود: "به جان خود سوگند اگر معروف سخن بگویی واز منکر نهی کنی بهتر از آن است که ساکت باشی" 📚مسند احمد،ج5 ص225 ❗مالک بن انس در موطا خود نقل می کند: "ابوبکر به دزدی که زیور الآت دخترش را دزدیده بود گفت: به پدرت قسم شب تو شب دزدان نبود" 📚موطا،رقم 29 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال برام سؤاله اگ خدا عدالت داره ب این سؤال ج بدین آیا کسی ک توی یه خانواده ای ک باباش معتاده یا اصلا خودش ولدالزنا باشه با اون کسی ک از یه نطفه ی پاک بدنیا اومده برابرن؟؟؟ اصلا سرنوشت گروه اولی چی میشن سرنوشت گروه دوم چی؟؟؟؟؟؟ ✅پاسخ: نخست باید دانست در اعمال انسان سه عامل مهم نقش دارد: 1. عوامل وراثتی و ژنتیکی؛ 2. عوامل محیطی؛ 3. اختیار و انتخاب. ❗ این سه فاکتور از عوامل متغیر هستند که هیچ گاه شرایط مساوی را برای انسان ها به وجود نمی آورند ❗اما عدالت خدا بر این اساس است که از هر کس با توجه به شرایط محیط و عوامل ژنتیکی و امکاناتی که در اختیار دارد، بازخواست کند، لذا شدت و یا تخفیف عذاب و یا پاداش خداوند نیز با ملاحظه هر سه عامل است. ❗به طور مثال در روایت آمده که خداوند هفتاد خطا را بر جاهل می آمرزد که یکی از آنها را بر عالم نمی آمرزد. 📚الکافی،ج1 ص47 ❗ بنابراین تأثیر عوامل غیر اختیاری در روحیات و اعمال و کنش های انسان ها امری مسلم و تردید ناپذیر است. لیکن این گونه امور هرگز سلب کننده اختیار و آزادی اراده انسانی نیستند و از طرف دیگر نمی توانند فطرت پاک الهی آدمی را که او را به سوی خدا و فضایل و پاکی ها فرا می خواند از بین ببرند. ❗نقش عوامل محیطی یا وراثتی یاد شده، ایجاد زمینه گرایش به سوی برخی از رذالت ها و منکرات است. بنابراین تفاوت یک انسان حرامزاده یا فردی که در محیط فاسدی تولد و رشد می یابد با فرد حلال زاده یا کسی که در محیط سالم تولد و رشد یافته آن است که در وی زمینه گرایش به کژی ها و آلودگی ها بیشتر است؛ ولی این زمینه هرگز توانایی و اراده اصلاح را از او سلب نمی کند. ❗همین انسان بر حسب فطرت الهی میل به سوی نیکی ها و ارزش های متعالی نیز دارد. بنابراین می تواند مانند هر کس دیگر به سمت ارزش ها و فضایل حرکت کند. در طول تاریخ نیز بسیاری از انسان هایی که در محیط سالم رشد کرده اند به سوی انحرافات گرویده و در مقابل افرادی در محیط های فاسد بر علیه تمایلات نفسانی پست خود قیام کرده و به اصلاح گراییده اند. ❗خداوند می فرماید: "خداوند هیچ کس را جز به اندازه توانایی اش تکلیف نمیکند"( بقره 286) ❗وبی شک کسی که در محیط نامناسب رشد کرده باشد اما بتواند دین خودرا حفظ کند مقامش از فردی که در محیط مناسب رشد کرده است برتر وبالاتر است وبه مقتضای این آیه شریفه: "هرکس به اندازه سنگینی ذره ای کار خیر انجام دهد آن را می بیند"( زلزال 7) ❗پاداش تمام سختی هایش را دریافت خواهد کرد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال دليل برداخت خمس جيست؟ايا كسي كه خمس برداخت نكنه هيج يك از اعمالش مورد قبول نيست.من مقداري بول واسه تشكيل زندكيم جمع كردم اونم به سختي و با كار كاركري يعني شده از خرجيهاي ضروري زندكيم كاهي وقتا زدم تا بسندازي داشته باشم ميكن خمس تعلق ميكيره ✅پاسخ: گذشته از آنکه خداوند در آیه 41 انفال پرداخت خمس را لازم می شمرد ❗روایات فراوانی در وجوب خمس سالیانه طبق فقه شیعه در مجامع روایی ما آمده است که علمای شیعه در کتب خود ذکر کرده اند. 📓مستدرک الوسایل،ج7 ص284 باب 6 📓بحار الانوار،ج93 ص189 باب 23 📓وسایل الشیعه،ج9 ص499 باب 8 محققان روایات وارده در وجوب خمس را حدود 200 روایت می دانند به چند روایت از کتاب وسایل الشیعه توجه فرمایید: . عثمان بن سماعه از امام کاظم درمورد خمس سوال کرد امام پاسخ داد: "فی کل ما افاد الناس من قلیل او کثیر" "خمس درتمام آنچه مردم بدست می آورند است کم باشد یا زیاد" 📚همان مدرک،ص503 در روایت دیگری آمده است که اصحاب امام جواد از ایشان سوال کردند آیا خمس درهمه آنچه انسان فایده میبرد کم وزیاد است؟ امام پاسخ داد:بله .باقیمانده از موونه سال خمس دارد 📚همان مدرک،ص499 ❗می بینیم که مشروعیت خمس طبق فقه شیعه وروایات کاملا ثابت است ❗همچنین در روایات متعددی از کتب اهل سنت آمده است که پیامبر از مردم خمس سالیانه می گرفت که جهت پرهیز از اطناب وارد آن نمی شویم. جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب: "الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف" اثر علامه محقق ایت الله سبحانی جلد 2 ص17 مساله 13 "الخمس فی الکتاب والسنه" ❗امام زمان درباره کسی که پرداخت خمس را ترک کند فرمود: "لعنت خدا وفرشتگان وتمام مردم بر کسی که درهمی از اموال ما ( خمس) را حلال بشمرد وپرداخت نکند" 📚الاحتجاج،ج2 ص480 ❗اما کسی که توانایی پرداخت خمس را ندارد می تواند با دفتر مرجع تقلیدش ارتباط برقرار کرده وپرداخت آن را دست گردان کنند که فشاری بر آنها وارد نشود 📚احکام خمس،حسینی،ص139 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال تمام امامان ما با قدرت فراوانی که داشته اند و با اراده ی خداوند میتوانستند هر کاری کنند پس چرا حق آنها را خورده اند.؟ مثل غصب کردن خلافت مولا امیرالمومنین(ع) (مطمئنا امیرالمومنین ع میتوانستند بگیرند)یا حادثه ی کربلا(شهید شدن امام حسین ع و اصحابشان و به اسارت بردن خانواده شان) مطمئنا میتوانستند امامان ما از این حادثه ها و اتفاقات دیگری جلوگیری کنند پس چرا این کار را انجام ندادند؟ امامان ما دارای قدرت ویژه و بالایی بوده اند! ✅پاسخ: "از نظر قرآن پیامبر نیز دارای قدرت فوق العاده بود.معراج، شق القمر ودیگر معجزات وکرامات او که در کتابهای حدیث به صورت متواتر نقل شده براین مطلب گواه اند.اما با این قدرت فوق العاده دندانش در جنگ احد شکست، چهره اش خونین شد، در جنگ خندق از گرسنگی سنگ بر شکم می بست و... ❗چرا پیامبر با آن قدرت فوق العاده با این همه مشکل مواجه شد؟ ❗پاسخ همه یک جمله است وآن اینکه انبیا وامامان از طریق روش های عادی به تبلیغ می پردازند وبا دشمنان می جنگند وتنها در موارد خاص که اثبات نبوت یا امامت نیز به اعمال قدرت فوق العاده داشته ویا وضعیت ایجاب می کرد که از نیروی غیبی کمک بگیرند چنین می کردند" 📚پاسخ جوانان شیعی به پرسشهای وهابی ها،ص186 ❗امام کاظم فرمود: "خداوند قلوب امامان را محل اراده خودش قرار داده است که هر موقع خداوند چیزی را بخواهد واراده کند انان نیز همان را اراده می کند" 📚بحار الانوار،ج5 ص114 ❗امامان الگوی جامعه هستند ومردم باید ببینند که آنان چگونه با مشکلات مواجهه می شوند واستقامت می کنند تا مردم از آنان درس صبر وایثار را فرا بگیرند،.روی این جهت خداوند به آنان اجازه استفاده از قدرت غیبی در هر امر ومشکلی را نداده است وانان نیز طبق فرمان خداوند عمل می کنند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال شما در جواب برادری که علت آ فرینش را جویا بود فرمودین خدا مارا خلق کرده که از نقص به کمال برساند حال مگر نمیگوییم خدا از سرنوشت ما با خبر است پس میداند که من آخرسر به بهشت میرم یا جهنم سوال این است خدا چرا انسان جهنمی خلق میکند با اینکه میداند که فلان کود در اینده مرتکب گناه میشود وبه جهنم میرود؟آیا ما در همان نیستی( زمانی که هیچ درکی ازبودن نداشتیم)میبودیم بهتر نبود؟؟ ✅پاسخ ❗ما درهمان پیام تصریح کردیم که خداوند فیاض علی الاطلاق است واین صفت لازمه وعین ذات پرودگار است. لازمه این فیاض بودن خداوند خلق کردن است تا مخلوقات در سایه این فیض الهی تحت تربیت او از نقص به کمال برسند 📚تفسیر نمونه،ج22 ص392 ❗این به مانند آن است که در مقام تشبیه که به گل که ذاتش معطر است بگوییم چرا بود میدهد وعطر آگین است. ❗دراین هم شکی نیست که اصل وجود خیر محض است و پروردگار حکیم هیچگاه کار قبیح وناپسند را انجام نمیدهد ❗خداوند می داند که کدام انسان سعید وکدام انسان شقی خواهد بود اما این آگاهی سبب نمی شود که انسان در انتخاب این مسیر مجبور باشد بلکه آگاهی خداوند به قید اختیار انسان است یعنی خداوند می داند که انسان با اختیار خودش چه مسیری را انتخاب می کند ودر کدام مسیر گام بر می دارد ووقتی انسان را مختار بدانیم دیگر اشکال شما مطرح نمی شود 📚الهیات،علامه سبحانی،ج2 ص287 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا در اسلام حق طلاق به مرد داده ش ده وخانم هااگر مشگل حاد هم داشته باشندباید ثابت کنند در حالی که بعضی از مسایل ثابت گردنش سخت مثل شکاک بودن اقا بد اخلاق بودن وحیای چیزهای دیگه ...... ✅پاسخ: "دلیل اینکه حق طلاق به مرد داده شده است این است که زندگی جمعی نیاز به مدیر دارد. اسلام نیز کسی را که کمتر در مقابل عواطف واحساسات تحت تاثیر قرار می گیرد واز نظر مدیریت جمعی قوی تر است به عنوان مسوول اراده زندگی مشترک معرفی وهزینه اداره این زندگی را بر او واجب کرده است " 📚نرم افزار پرسمان،نمایندگی رهبری در دانشگاه،کلید واژه فلسفه حق طلاق ❗آیت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "جنس زن برای انجام وظایفی متفاوت با مرد آفریده شده است وبه همین دلیل احساسات متفاوتی دارد. قانون آفرینش وظیفه حساس مادری وپرورش نسلهای نیرومند را برعهده او گذارده به همین دلیل سهم بیشتری از عواطف واحساسات به او داده است درحالی که طبق این قانون وظایف خشن وسنگین تر اجتماعی بر عهده جنس مرد گذارده شده است وسهم بیشتری از تفکر به او داده شده است بنابراین اگر بخواهیم عدالت را اجرا کنیم باید پاره ای از وظایف اجتماعی را که نیاز بیشتری به اندیشه و مقاومت وتحمل شداید دارد بر عهده مرد گذارده شود ووظایفی که عواطف واحساسات بیشتری را می طلبد بر عهده زنان وبه همین دلیل مدیریت خانواده بر عهده مرد ومعاونت آن بر عهده زن گذارده شده است ❗وقوانینی از جمله حق طلاق ( که دراختیار مرد است) از همین جا سرچشمه میگیرد ونتیجه مستقیم همین واقعیت است " 📚تفسیر نمونه،ج2 ص157 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال ایا پیامبر اکرم (ص)،در طول عمرشان چیزی نخواندند و ننوشتند؟ وبی سواد بودند ✅پاسخ: ❗آیت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "در اینکه پیامبر به مکتب نرفت وخط ننوشت در میان مورخان بحثی نیست وقران نیز صریحا می گوید: "پیش از این نه کتابی می خواندی ونه با دست خود چیزی می نوشتی تا موجب تردید دشمنانی که می خواهند سخنان تورا ابطال کنند گردد"( 48 عنکبوت) ❗اصولا در محیط حجاز به اندازه ای با سواد کم بود که افراد با سواد کاملا معروف وشناخته شده بودند. در مکه که مرکز حجاز محسوب می شد تعداد کسانی که از مردان می توانستند بخوانند وبنویسند از 17 نفر تجاوز نمی کرد واز زنان تنها یک زن بود که سواد خواندن ونوشتن داشت 📚فتوح البلدان،ص459 ❗این درمورد دوران قبل از نبوت واما پس از بعثت در هیچیک از تواریخ نقل نشده است که او خواندن ونوشتن را از کسی فرا گرفته باشد بنابراین به همان حال امی بودن تا پایان عمر باقی ماند ❗ولی اشتباه بزرگ که باید از آن اجتناب کرد این است که درس نخواندن غیر از بی سواد بودن است. هیچ مانعی ندارد که پیامبر به تعلیم الهی خواندن یا خواندن ونوشتن را بداند بی آنکه نزد انسانی فرا گرفته باشد زیرا چنین اطلاعی بدون تردید از کمالات انسانی است ومکمل مقام نبوت است. ❗شاهد این سخن آن است که در روایاتی که از امامان اهل بیت نقل شده می خوانیم پیامبر می توانست بخواند ویا هم توانایی خواندن داشت وهم توانایی نوشتن 📚تفسیر برهان،ج4 ص332 ❗اما برای این که جایی برای کوچکترین تردید برای دعوت او نماند از این توانایی استفاده نمی کرد" 📚تفسیر نمونه،ج6 ص400 ❗جهت آگاهی بیشتر از روایات وارده دراین باره که آیت الله العظمی مکارم به آن اشاره کردند رجوع کنید به کتاب شریف وگرانسنگ "بحار الانوار"جلد ج16 ص82 باب 6 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا اجداد ما بر میگرده به میمون؟مگه قرآن نمیگه انسان از خاک آفریده شده؟ ✅پاسخ: فرضیه تکامل انواع واین که انسان تکامل یافته میمون است، ( نظریه داروین )هنوز به عنوان یک قانون علمی شناخته نشده است وتنها در حد یک فرضیه مانده است وبسیاری از دانشمندان با آن مخالفت کرده اند ودارای اشکالات فراوان است که جهت آگاهی از تفصیل آنچه گفته شد رجوع کنید به کتاب "مدخل مسایل جدید در علم کلام، علامه سبحانی، ج1 ص222 فصل چهاردهم. ❗ ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "فرضیه تکامل وتبدیل آن از صورت یک فرضیه به یک قانون علمی وقطعی یا باید از طریق عقل باشد ویا از طریق آزمایش وحس وتجربه وغیر از این دو راهی نیست. اما از یک سو می دانیم دلایل عقلی وفلسفی را به این مسایل راهی نیست واز سوی دیگر تجربه وازمایش از مسایلی که ریشه های آن در میلیون ها سال قبل نهفته است کوتاه است.آنچه ما با حس وتجربه درک می کنیم این است که تغییرات سطحی با گذشت زمان به صورت جهش "موتاسیون"در حیوانات وگیاهان رخ میدهد، مثلا از نسل گوسفندان معمولی ناگهان گوسفندی متولد می شود که پشم آن با پشم گوسفندان معمولی متفاوت است یعنی بسیار لطیفتر ونرمتر می باشد وهمان سرچشمه پیدایش نسلی در گوسفند بنام "گوسفند مرینوس "می شود با این ویژگی در پشم ویا اینکه حیوانات بر اثر جهش، تغییر رنگ چشم یا ناخن ویا شکل پوست بدن ومانند آن پیدا می کند. ولی هیچ کس تاکنون جهشی ندیده است که دگرگونی مهمی در اعضای اصلی بدن یک حیوان ایجاد کند ویا نوعی را به نوع دیگر مبدل سازد. بنابراین ما تنها می توانیم حدس بزنیم که تراکم جهش ها ممکن است یک روز سر از تغییر نوع حیوان درآورد ومثلا حیوانات خزنده را تبدیل به پرندگان کند، ولی این حدس هرگز یک حدس قطعی نیست بلکه تنها یک مساله ظنی است چرا که ما هرگز با جهشهای تغییر دهنده اعضای اصلی به عنوان یک حس وتجربه رو به رو نشدیم" 📚تفسیر نمونه،ج11 ص84 علامه سبحانی این اشکالات را بر این فرضیه وارد می کند: 1⃣وجود فاصله عمیق میان مغز انسان ومغز میمون: این فاصله آن چنان عمیق است که نمیتوان گفت انسان تحول یافته از میمون است اگر بنا باشد انسان طرح مشترکی داشته باشد حتما باید میان این دو مغز حلقات مفقوده ای وجود داشته باشد تا بتواند شجره وجود انسان را تشکیل دهد 2⃣تمایز آشکار زبانی میان انسان ومیمون: میمون زبانی جز زبان دیگر حیوانات ندارد. واز طریق سر وصدا علامت میدهد ولی انسان دارای زبانی متقن وآراسته با قواعد وضوابط است ونمی توان با یک چنین تفاوت آشکار انسان را تحول یافته از میمون دانست 3⃣استعدادها وتوانایی های هنری: که در انسان وجود دارد که نمی توان آنها از طریق قانون انتخاب طبیعی توجیه کرد زیرا برای یک موجودی که از طریق انتخاب طبیعی پدید می آید وجود چنین شایستگی هایی غیر طبیعی می نماید 📚مدخل مسایل جدید علم کلام،ج1 ص224 ❗"آیات قرآن هرچند مستقیما در صدد بیان خلقت مستقل انسان یا تکامل یافته انسان نیست ولی ظواهر ایات البته در خصوص انسان با مساله خلقت مستقل سازگار تر است هرچند کاملا صریح نیست اما ظاهر آیات بر خلقت مستقل دور میزند اما درمورد خلقت مستقل یا مشترک سایر جانداران قرآن سکوت دارد" 📚تفسیر نمونه،ج11 ص89 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال خدا تو آیه 29 سجده میگه از روح خودم در انسان دمیدم مگه خدا روح داره که بخشی از روحش رو به ما داد مگه روح دادنیه؟ ✅پاسخ: "خداوند نه جسم دارد ونه روح واضافه روح به خدا به اصطلاح اضافه تشریفی است ودلیل بر این است که روحی بسیار پر عظمت در کالبد انسان دمیده شده است ❗هماهنگونه که خانه کعبه را به خاطر عظمتش بیت الله می نامند وماه رمضان را به خاطر برکتش شهر الله می نامند ❗خلاصه آنکه خداوند می خواهد به روح موجود در انسان شرافت وبزرگی دهد لذا آن را منتسب به خود می کند نه آنکه خداوند حقیقتا روح داشته باشد چنان که خداوند به دلیل شرافت دادن به کعبه آنجا را خانه خود خوانده است درحالی که روشن است خداوند خانه ندارد وغرض اضافه تشریفیه بوده است 📚تفسیر نمونه،ج11 ص78 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اینکه خدا عادل هست چگونه ممکن است که 14 نفر به عنوان معصومین شناخته بشن که حتی اگر بخوان نمیتونن گناه کنن اونوقت من که میتونم گناه کنم جلوی خودمو میگیرم اونوقت میزان میشن این معصومین چرا فرق هست بین ما ومعصومین خدا وند همه چیز بهشون داده بعد شدن سنبل دین خدا خواسته که علی علی باشه خدا خواست که حسین حسین بشه پس چرا خدا که نخواسته من معصوم باشم منو مواخضه میکنه این عدالت؟ ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "مصونیت معصومین در برابر گناه از مقام معرفت وعلم وتقوای آنان سرچشمه می گیرد درست همانند پرهیز از پاره ای از گناهان برای فرد فرد ما به خاطر علم واگاهی وایمان ومعرفت آن را ترک می کنیم مثلا هرگز با بدن لخت قدم در کوچه وخیابان نمی گذاریم. ترک گناه برای آنان محال عادی است نه محال عقلی ومی دانیم محال عادی با اختیاری بودن سازگار است فی المثل محال عادی است که شخص عالم ومومنی شراب را با خود به مسجد ببرد ودر صف جماعت بنوشد ولی مسلما این یک محال عقلی نیست بلکه محال عادی است. ❗کوتاه سخن این که سطح بالای معرفت وایمان انبیا که خود یک فضیلت وافتخار است سبب افتخار وفضیلت دیگری که مقام عصمت است می گردد. ❗اگر گفته شود آنها این ایمان ومعرفت را از کجا آورده اند می گوییم این از امدادات الهی است ولی با این قید که امدادهای الهی بی حساب نیست ولیاقت هایی در آنان وجود داشته است" 📚پیام قرآن،ج7 ص191 ❗علامه سبحانی می فرماید: "عصمت به معصوم داده نمی شود مگر پس از وجود داشتن کمالات وبرتری های اخلاقی در وجود معصومان " 📚الهیات،ج3 ص175 ❗ایت الله جوادی آملی می فرماید: "خداوند متعال با علم بی نهایت خود می دانست که کدام یک از بندگانش به دعوتش پاسخ مثبت میدهند وکدامیک پاسخ منفی واز انجایی که می دانست معصومان در اطاعت فرمان او یک سر و گردن از سایر مخلوقات بالاتر و برتر هستند اجر آنان را در ابتدای خلقت ودر حقیقت پیش از عمل به انبیا وامامان به صورت عصمت عطا کرده است " 📚ادب فنای مقربان،ج3 ص256 ( با تصرف) ❗خلاصه کلام آنکه، عصمت از علم واگاهی وایمان بالای معصومان صادر میشود که سبب می شود آنان با اختیار خود دنبال گناه نروند اما افاضه این علم وایمان با عنایت خداوند بوده آن هم به سبب شایستگی هایی که در وجود آنان بوده است. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا خدا هم خشمگین وعصبانی میشه مثل ما انسان ها؟به نظرتون یه جوری نیسته که خدا هم مثل ما عصبانی بشه واز حالتی به حالت دیگه در بیاد؟ ✅پاسخ: "خشم وغضب در مورد خداوند به آن معنی که درمورد انسان است نمیباشد زیرا خشم در انسان یک نوع هیجان وبر افروختگی درونی است که سرچشمه حرکات تند وشدید وخشن میشود ونیروهای وجود انسان را برای دفاع یا گرفتن انتقام بسیج میکند ولی درمورد پرودگار هیچ یک از این مفاهیم که از آثار موجودات متغیر وممکن الوجود ومادی است وجود ندارد بلکه خشم الهی به معنای برچیدن دامنه رحمت ودریغ داشتن لطف از کسانی است که مرتکب اعمال زشتی شده اند" 📚تفسیر نمونه،ج18 ص 284 ❗امام صادق فرمود: "رضایت و خشمگینی به آن معنا که در مخلوقات است در مورد خداوند اطلاق نمیشود ولیکن غضب خداوند کنایه از عقاب کردن او ورضایت خداوند کنایه از پاداش دادن او است" 📚التوحید،للصدوق،ص170 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman